• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
حبيب دهقان نسب با اعلام توقف ساخت سريال «مختارنامه» به علت مشكلات مالي، گفت: عوامل و بازيگران اين سريال در بلاتكليفي قرار دارند.
اين بازيگر سينما و تلويزيون درباره توقف سريال «مختارنامه» گفت: در اواسط كار بوديم كه به دليل مشكلات مالي اين گونه وانمود شد كه توقف كار به خاطر مسايل مربوط به دكور و ... است. اما مدتي است كه خبرهايي مبني بر ادامه تصويربرداري «مختارنامه» و گرفتن بخش هاي زندان مي شنوم. اين در حاليست كه بچه ها همچنان در بلاتكليفي هستند و مشكلات مالي به قوت خود باقي است.
دهقان نسب كه در سريال «مختارنامه» نقش يكي از سرداران مختار به نام «يزيد بن انس» را بازي مي كند، تصريح كرد: چند ماه است كه حقوق عوامل داده نشده است. بعضي از قراردادها تمام شده، اما هيچ كدام تمديد نشده اند و مي توان گفت عوامل در نوعي بلاتكليفي قرار دارند. اين بازيگر معتقد است: مسئولان تلويزيون و خصوصا آقاي ضرغامي موظفند هر چه زودتر درباره سريال مختارنامه تصميم بگيرند و يا سريال را به كلي تعطيل كنند يا پولي را كه بايد در اختيارش قرار دهند.
دهقان نسب افزود: اين سريال به خاطر نوع برخورد توهين آميز با عوامل و بازيگران، براي من فراموش شده است. اين كه با بازيگري قرارداد ببندند، چندين ماه حق و حقوقش را ندهند و بعد از تعطيلي كار هم به او اعتنايي نكنند، توهين به هنرمند محسوب مي شود. بنابراين از اين پس هر كاري با هر نوع گريمي كه به من پيشنهاد شد، مي پذيرم. دهقان نسب كه براي نخستين بار در سريالي مناسبتي بازي كرده است، ادامه داد: از آن جا كه عواملي كه مقابل دوربين قرار گرفته اند نتيجه كار گروه را به نمايش مي گذارند، نمي خواهند كار خراب شود يا افت پيدا كند در نتيجه فشاري مضاعف به آنها وارد مي شود.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
«تسوتسي» در آفريقاي جنوبي حكم يك فيلم پرفروش را پيدا كرده است.
اين فيلم كه اسكار بهترين فيلم خارجي سال را به خود اختصاص داد، قصه فقر، گلوله هاي اسلحه و خونريزي را در ژوهانسبورگ، پايتخت اين كشور آفريقايي تعريف مي كند.
كاراكتر اصلي فيلم يك گنگستر ۱۹ ساله اهل سوه تو (مشهور ترين شهر آفريقاي جنوبي) است كه بعد از شليك به مالك يك ماشين، دست به سرقت اتومبيل او مي زند. بعد از سرقت ماشين او متوجه مي شود كه يك بچه كوچك در صندلي پشتي حضور دارد.
اين بچه دردسرهاي زيادي براي اين گنگستر بخت برگشته ايجاد مي كند. به نوشته رسانه هاي گروهي، قصه جذاب فيلم موفق به جذب سياهان و سفيد پوستان، فقرا و ثروتمندان به داخل سينماهاي نمايش دهنده شده است.
يكي از تهيه كنندگان فيلم مي گويد: «تا قبل از اين ما هيچ فيلم سينمايي محصول آفريقاي جنوبي را نداشته ايم كه بتواند يك چنين طيف وسيعي از تماشاگران را جذب خود كند.» اين فيلم كه با هزينه اي ۵۰۰ هزار دلاري تهيه شده، تا به حال بيش از ۴۰ هزار تماشاچي داشته است.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
جت لي تهيه كننده فيلم جديد خود است.
اكشن ماجراجويانه «آدم دغل» اين بازيگر رزمي كار هنگ كنگي را در نقش اصلي دارد. او در اين فيلم در نقش يك مأمور وظيفه شناس پليس ظاهر مي شود كه همكار صميمي خود را در جريان يك مأموريت خطرناك از دست مي دهد. قاتل يك تروريست حرفه اي است كه اداره پليس تا به حال نتوانسته او را دستگير كند.
اين مأمور ماهر كه قصد انتقام گيري دارد، تصميم مي گيرد اين تروريست را پيدا كند. نقش مهم ديگر فيلم را ديويد استاتام انگليسي به عهده دارد كه يكي از ورزشكاران و كاراته كاران سرشناس عالم سينماست.
فيلمبرداري فيلم همين روزها در ونكوور كانادا شروع مي شود. علت انتخاب اين لوكيشن براي فيلمبرداري فيلم، ارزان قيمت بودن هزينه هاي توليد است. فيليپ جي آتول كارگرداني «آدم دغل» را انجام مي دهد.
جت لي كه اين روزها درام اكشن «بي باك» را در آسيا روي پرده سينماها دارد، اخيراً در يك مصاحبه گفت كه قصد گسترش فعاليت هاي هنري خود را در سرزمين مادري اش دارد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گائل گارسيا برنال يك فيلم جديد بازي مي كند.
اين بازيگر مكزيكي نقش اصلي «گذشته» را برعهده دارد. فيلم را هكتور بابنكو كارگردان مطرح برزيلي كارگرداني مي كند. او براي ساخته جديد خود به سراغ قصه كتاب پرخواننده آلن پائولز به نام «لاپاسادو» رفته كه در زبان لاتين به معني «گذشته» است.
اين كتاب در آرژانتين محبوبيت زيادي دارد. قصه كتاب درباره يك زوج جوان است كه زندگي مشتركشان به شكست مي انجامد. مرد جوان تلاش مي كند تا تحرك تازه اي در زندگي اش ايجاد كند، اما از سوي همسر سابق خود با يك سري دردسر و مشكل روبه رو مي شود.
فيلمبرداري فيلم اوايل ماه ژولاي در آرژانتين آغاز مي شود. هزينه توليد فيلم ۵ ميليون دلار برآورد شده است. از برنال كمدي اجتماعي «علم خواب» آماده نمايش است.
او كه به تازگي بازي در كمدي «بابل» را تمام كرده، در اين فيلم يك بار ديگر با آلخاندرو گونزالس ايناريتو همكاري كرده است. اين فيلمساز بود كه با كارگرداني درام اجتماعي «آمورس پروس» در مكزيك شهرت بين المللي را براي خودش و برنال به وجود آورد .
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
مدير جشنواره فيلم بانكوك با اشاره به اينكه تايلنديها از فيلمهاي ايراني استقبال مي كنند، خواهان حضور فعال ايران در جشنواره پاييزه فيلم بانكوك شد.
وي در ديدار با محسن پاك آيين سفير جمهوري اسلامي ايران در تايلند، به حضور خود در جشنواره فيلم فجر ۱۳۸۴ اشاره كرد و گفت : سينماي ايران از مطرح ترين سينماهاي دنيا است و فيلمسازان ايراني از جايگاه ويژه اي در جهان برخوردار شده اند.
كرينگساك گفت كه تاكنون نمايش دو فيلم جديد ايراني به كارگرداني تهمينه ميلاني و جعفر پناهي در جشنواره فيلم بانكوك قطعي شده و ابراز اميدواري كرد كه فيلمهاي ديگري از كارگردانان مشهور ايراني نيز در اين جشنواره بين المللي شركت كنند.
مدير جشنواره فيلم بانكوك افزود: جشنواره هاي بين المللي ايران در سالهاي اخير نگاه ويژه اي به سينماي آسيا داشته و نه تنها در سطح اين قاره صاحب نام است بلكه به سمت دستيابي به جايگاهي جهاني حركت مي كنند.
سفير ايران نيز با اعلام حمايت از تعاملات هنري ايران و آسيا به ويژه در زمينه سينما گفت كه جشنواره فيلم بانكوك داراي اعتبار خوبي در سطح آسيا بوده و فيلمسازان ايراني از حضور در اين جشنواره استقبال مي كنند.پاك آيين افزود كه سينماي ايران سازنده فيلمهاي معنادار، عاري از خشونت و دور از مسايل غيراخلاقي بوده و به همين دليل مورد استقبال هنرمندان جهان قرار گرفته است .
سفير ايران در اين ديدار به حضور چشمگير هنرمندان جوان در سينماي ايران اشاره كرد و گفت : تجربه پيش كسوتان و انرژي جوانان موجب شده كه سينماي ايران جايگاه بين المللي خود را در عرصه داخلي و خارجي پيدا كند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,513
لایک‌ها
561
سن
38
محل سکونت
Home
29652484375002144938101kidman3.jpg



نیکول کیدمن اخبار مربوط به عروسی او و کیت اربان در ماه آینده در استرالیا را دروغ خواند.
این شایعه هفته گذشته زمانی ساخته شد که این زوج برای 11 مارس کارت‌های دعوتی را برای خویشاندان خود فرستادند.
با این وجود وکیل کیدمن گفت: «تمام این داستان دروغی بیش نیست.»
نیکول تصمیم دارند با کیت اربان در کلیسای کاتولیک در تاریخ 11 مارس ازدواج کند. من نه از برنامه نیکول برای ازدواج خبر دارد و نه از تاریخ مراسم و محل برگزاری آن!
بر طبق گفته وکیل کیدمن، او برای برگزاری مراسم اسکار به آمریکا رفته و به این زودی‌ها قصد بازگشت ندارد.
«او در حال حاضر مشغول آماده شدن برای فیلم جدیدش در نیویورک برای ماه آوریل می‌باشد.»
کیدمن و اربان از سال گذشته با هم ملاقات‌های عاشقانه داشته‌اند، اما اولین بار در مراسم اعطای جوایز گرامی در کنار یکدیگر به طور رسمی ظاهر شدند.

منبع:http://www.newsnet.ir/display/?ID=5773&page=35
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
ده فيلم از آثار فيلمسازان ايرانى در دو جشنواره تامپره فنلاند و اپسالا سوئد به نمايش درمى آيد.
شش فيلم از مهرداد اسكويى، حسن نقاشى، محسن عالم زاده، طيبه فلكيان، شهرام درويش و پوپك مظفرى از روز گذشته در دو بخش مسابقه و ويژه جشنواره تامپره به نمايش درآمد. فردا در اين جشنواره دكتر همايون همتى رايزن فرهنگى ايران در برلين درباره نقش هنر سينما در معرفى فرهنگ غنى اسلامى سخنرانى مى كند.
اين فيلم ها كه از توليدات انجمن سينماى جوانان ايران است در بخش ويژه جشنواره تامپره كه تحت عنوان اسلام و غرب طراحى شده است به نمايش درمى آيد. با اين حال چهار فيلم از سودابه باباكپ، شاليزه عارف پور، مينو كيانى و مرجانه دانه كار در جشنواره زنان اپسالا سوئد به نمايش درآمد. اين جشنواره فيلم گيلانه رخشان بنى اعتماد و مستند ماده ۶۱ مهوش شيخ الاسلامى را هم به نمايش گذاشت.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گوردن پاركز، يكى از سياهپوستان پيشگام در هنر عكاسى و فيلمسازى كه مشقات و موفقيت هاى زندگى سياهپوستان آمريكا را در فيلم هاى مطرحى همچون «درخت يادگيرى» و «تيغه» به تصوير كشيد درگذشت.
به گزارش رويتر، پاركز كه در نيويورك زندگى مى كرد در دهه ۱۹۳۰ و پس از اشتغال به كارهاى مختلف به عكاسى روى آورد و براى نشريه life كار كرد. او اولين عكاس سياهپوست اين نشريه مطرح بود.
او با نخستين فيلم خود عنوان نخستين كارگردان سياهپوستى را به دست آورد كه فيلمنامه نويسى و كارگردانى يك فيلم مهم به سفارش كمپانى برادران وارنر را بر عهده مى گرفت. گفتنى است اين فيلم در سال ۱۹۸۹ جزو يكى از ۲۵ فيلم مطرح آمريكا به لحاظ تاريخى و فرهنگى برشمرده شد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
فيلمبردارى افسانه شاديها به كارگردانى على قوى تن ۲۵ اسفند ماه به پايان مى رسد.
در اين فيلم كه هفتمين ساخته قوى تن است جلال الدين معيريان در كنار خسرو شكيبايى جلوى دوربين رفته است.
معيريان كه طراح گريم اين فيلم است گريم سه بعدى را بر روى چهره يكتا ناصر اجرا كرده است. معيريان به همراه ميشاجودت از گريمورهاى سينما در نقش خودشان در افسانه شاديها بازى كردند. با پايان فيلمبردارى افسانه شاديها كارگردان فيلم تدوين فيلم را آغاز خواهد كرد. خسرو شكيبايى، افسانه چهره آزاد و يكتا ناصر از بازيگران اين فيلم هستند. يغماگلرويى ترانه هاى اين فيلم را سروده است و حميد رضا صدرى موسيقى متن فيلم را مى سازد. على اللهيارى (فيلمبردار)، داريوش باباييان (مجرى طرح) از همراهان قوى تن به عنوان تهيه كننده فيلم هستند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
ستارگان فوتبال رئال مادريد «ديويد بكهام» و «زين الدين زيدان» و همچنين مايكل شوماخر، قهرمان مسابقات اتومبيلرانى فرمول يك موافقت خود را براى حضور در پرخرج ترين فيلم اروپا «آستريكس در مسابقات المپيك» اعلام كرده اند.
به گزارش سايت ديلى اينديا، فيلمبردارى اين فيلم كه محصول مشترك سه كشور فرانسه، اسپانيا و آلمان است و سومين اپيزود از سرى فيلمهايى درباره آستريكس به شمار مى آيد. اين ستارگان دنياى ورزش در اين فيلم جديد نقشهاى كوتاهى خواهندداشت.
كلوويكس كورنيلاك نقش آستريكس را ايفا خواهدكرد و ديگر بازيگر معروف آلن دلون نيز در نقش ژوليوس سزار ظاهر خواهدشد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
مردان آهنين در شبكه۳
مردان آهنين، چراغي در شب و بهار انديشه عنوان برنامه هايي است كه در ايام نوروز روي آنتن شبكه ۳ سيما مي رود.
مردان آهنين برنامه اي است از گروه ورزش اين شبكه به تهيه كنندگي و كارگرداني «محسن تقوي زنوز» و «غلامعباس ق.قنبري» كه در اين برنامه ورزشكاران براي كسب عنوان قوي ترين مرد ايران به رقابت مي پردازند. چراغي در شب مجموعه اي نمايشي است كه به مناسبت اربعين حسيني با محوريت احاديثي از امام حسين(ع) در دو قسمت و در سه قسمت ديگر حضرت رسول اكرم(ص)، امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا(ع) پخش مي شود. بهار انديشه نيز عنوان برنامه اي است كه در ۱۳قسمت در ايام نوروز به پخش سخنراني هاي محمدتقي جعفري مي پردازد.
سه گانه ماتريكس در شبكه ۴
سه گانه ماتريكس در ايام نوروز ميهمان شبكه ۴ سيما مي شود.
در ماتريكس كه محصول ۱۹۹۹ آمريكاست كينو ريوز، لورنس فيلشبورن و كاري آن موس بازي مي كنند.
ماتريكس هاي ۲ و ۳ كه محصول ۲۰۰۳ است به «انقلاب هاي ماتريكس» شهرت دارد كه در ژانر اكشن و حادثه اي تهيه شده است.
لوي واچوسكي و اندي واچوسكي دو كارگردان ثابت اين مجموعه هستند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
تماشاگران سينما دوباره فرصت پيدا مي كنند تا «تصادف» را روي پرده بزرگ تماشا كنند.
به نوشته رويتر، اهداي جايزه اسكار بهترين فيلم سال به «تصادف» باعث شد تا تهيه كنندگانش به فكر اكران عمومي دوباره اين فيلم بيفتند. درام اجتماعي و جاده اي پل هگيس جمعه(فردا) در حدود ۱۵۰ سينماي آمريكا اكران عمومي مي شود. تهيه كنندگان فيلم مي گويند احتمال زيادي وجود دارد كه بسياري از تماشاگران و دوستداران سينما موفق به ديدن اين فيلم در اكران عمومي اول آن (در ماه مه) نشده باشند.
«تصادف» تنها فيلم نامزدشده در اسكار بود كه كسي تصور نامزدي آن را در رشته هاي اصلي اسكار نمي كرد. از سوي ديگر معمولاً بعد از مراسم اسكار، اشتياق تماشاگران براي دوباره ديدن فيلم هاي اسكاري افزايش مي يابد. همين دلايل باعث اكران عمومي دوباره فيلم شده است. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد كه DVD اين فيلم ماه سپتامبر روانه بازار شد. «تصادف» كه با هزينه اي ۵ميليون دلاري تهيه شد، در نمايش عمومي خود ۵۵ ميليون دلار فروش كرد. فيلم به بهانه يك تصادف در بزرگراهي در لس آنجلس ۳۶ساعت از زندگي اقليت هاي حاضر در آمريكا (آسيايي ها، عرب ها، چندزبانه ها و رنگين پوستان) را به نمايش مي گذارد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
فيلم تحسين شده «گرباويكا» براي نمايش عمومي در بوسني هرز گوين با مشكل روبه رو شده است.
خبرگزاري رويتر مي نويسد كه بسياري از توزيع كنندگان فيلم در اين كشور جرأت خريداري و پخش اين فيلم خانوادگي- جنگي را دارند. به همين دليل پيش بيني مي شود حداقل نيمي از ايالت هاي بوسني هرز گوين فيلم را اكران عمومي نكنند.
دليل اصلي عدم نمايش «گرباويكا» در بوسني هرز گوين اين است كه ممكن است نمايش عمومي فيلم باعث ايجاد ناآرامي و شورش هاي احتمالي شود. درام ضد جنگ و ضد نژادپرستانه «گروباويكا» كه دو هفته قبل خرس طلاي جشنواره برلين را به عنوان بهترين فيلم جشنواره گرفت، قصه زندگي يك زن مجرد و دختر نوجوانش را در دوران جنگ بوسني به نمايش مي گذارد.
اين زن مسلمان كه همسرش توسط صرب ها به قتل رسيده، توسط سربازان صرب مورد آزار و شكنجه قرار مي گيرد. جاسميلا زبانيك خانمي كه اين فيلم را كارگرداني كرده در يك مصاحبه گفت كه اميدوار است موفقيت فيلمش باعث شود تا جهانيان نسبت به آزار و شكنجه چندهزار زن و دختر جوان در دوران جنگ توسط صرب ها، توجه بيشتري نشان دهند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
شاه و دلقك» لقب پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي كره جنوبي را گرفت.
به گزارش آسوشيتد پرس، در شرايطي كه اكثر فيلم هاي هاليوودي فروش خوبي در گيشه سينماهاي اين كشور آسيايي نداشته اند، درام تاريخي «شاه و دلقك» موفق شده تماشاگران زيادي را به داخل سالن سينماها بكشاند. فيلم كه با هزينه اي ۵/۴ ميليون دلاري توليد شده، تا به حال ۸۸۵ ميليون دلار فروش كرده و نمايش موفقيت آميز آن همچنان ادامه دارد. به گفته تحليلگران اقتصادي تا به حال حدود ۱۲ ميليون نفر از مردم كشور- يعني يك چهارم جمعيت كره- اين فيلم را تماشا كرده اند.
رسانه هاي گروهي كره مي نويسند تا به حال هيچ فيلمي نتوانسته طي۱۰ هفته نمايش، اين تعداد بيننده را جذب خود كند. همين رسانه ها پيش بيني مي كنند كه فروش فيلم به مرز ۱۰۰ ميليون دلار هم برسد. قصه خيالي «شاه و دلقك» درباره يكي از امپراطورهاي قديمي است كه براي سرگرمي گروهي دلقك را به كاخ خود دعوت مي كند. حضور دلقك ها در دربار باعث خلق حوادثي مي شود كه زمام امور را از دست امپراطور و اطرافيانش خارج مي كند. موفقيت عظيم مالي «شاه و دلقك» در شرايطي است كه هيچ يك از تحليلگران اقتصادي سينما، پيش بيني چنين فروشي را برايش نمي كردند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
در جلسه ديروز شوراي صدور پروانه نمايش، فيلم هاي «به نام پدر» ابراهيم حاتمي كيا، «هوو» ساخته عليرضا داودنژاد و «قلقلك» به كارگرداني مسعود نوابي پروانه نمايش گرفتند.
در جلسه شوراي صدور پروانه نمايش كه با حضور اعضا تشكيل شد، پروانه نمايش عمومي فيلم هاي«به نام پدر»به تهيه كنندگي حاتمي كيا،«هوو»به تهيه كنندگي داودنژاد و« قلقلك»به تهيه كنندگي بيژن امكانيان صادر شد.
همچنين در جلسه ديروز عصر شوراي پروانه ساخت ضمن بررسي درخواست يك متقاضي پروانه ساخت و چند نامه ارائه شده به شورا، با صدور پروانه ساخت براي پروژه سينمايي« ملودي» به كارگرداني جهانگير جهانگيري و تهيه كنندگي منصور حيدري موافقت به عمل آمد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
داوود رشيدي را بايد بدون شك يكي از نام هاي ماندگار در دنياي هنر و سينما دانست، از روزي كه وي براي اولين بار مقابل دوربين مرحوم جلال مقدم رفت تا كنون چندين دهه مي گذرد و او تمام اين سال ها با تلاشي خستگي ناپذير خود را به عنوان بازيگري صاحب سبك در سينماي ايران معرفي كرده است، اما رشيدي فعاليت هاي خود را تنها معطوف به بازيگري در سينما نكرده و هم اكنون يكي از پيشروترين كارگردانان عرصه تئاتر است كه آثار ماندگاري را از خود بر جاي گذاشته است، ضمن آنكه خانواده وي نيز حضور پر رنگي در عرصه هنر داشته اند. همسر وي احترام برومند ، خواهر مرضيه و راضيه برومند، است كه سال ها به عنوان قصه گو و مجري در تلويزيون ملي فعاليت مي كرده و دخترش ليلي رشيدي نيز در عرصه تئاتر و سينما فعال است. وي همچنين كتاب ها و نمايش نامه هاي بسياري را ترجمه كرده كه به زودي دو نمايشنامه از وي به انتشار خواهد رسيد.
رشيدي كه به تازگي از وي سريال چه كسي به سرهنگ شليك كرد پخش شده است اوايل سال آتي نمايشي ديگر را به روي صحنه ببرد.
اگر اجازه بفرماييد صحبت را از نمايشي كه قرار است به روي صحنه ببريد شروع كنيم، اين نمايش قرار بود كه در جشنواره امسال به روي صحنه برود، اما گويا از اجراي آن منصرف شديد. به تازگي نيز متن نمايش خود را تغيير داده ايد، دليل خاصي داشته است؟
در نظر داشتم كه نمايش مهمان اثر اريك امانوئل اشميت ، نويسنده معاصر فرانسوي را به روي صحنه ببرم. اشميت يكي از مطرح ترين چهره هاي نمايش نامه نويسي در دنياست كه موجي نو در نمايش نامه نويسي فرانسه به وجود آورده و بايد او را فلسفي ترين نمايش نامه نويس اين كشور دانست. از جمله معروف ترين آثار اين نويسنده مي توان به گل هاي قرآني كه از آن يك فيلم سينمايي نيز ساخته شده است و عمر شريف در آن به ايفاي نقش پرداخته است اشاره كرد. اين متن يك تريلوژياست و ديدگاه الهي و فلسفي درباره مذاهب گوناگون دارد.
اين نويسنده نمايشي با نام مهمان دارد كه من بسيار مشتاق بودم كه آن را به روي صحنه بياورم و ترجمه اين اثر را نيز انجام داده و قرار بود كه در جشنواره تئاتر سال جاري نيز اجرا شود، در اين ميان سعي كردم از دانش و تسلط دكتر ستاري به نمايش نامه و ترجمه استفاده كنم كه او بعد از مطالعه نمايش نامه به من گفت كه اين نمايش نامه در ايران قابل اجرا نيست و بعد از مدتي خودم هم به ا ين نتيجه رسيدم.
با اين اوصاف چه نمايش نامه اي را به روي صحنه خواهيد برد؟
در حال حاضر سه نمايش نامه يعني يك نمايش دو پرده اي و دو نمايش يك پرده اي از نويسندگان معاصر فرانسوي را ترجمه كرده ام كه به زودي منتشر خواهد شد و مشغول مطالعه هستم تا نمايشنامه اي را انتخاب كنم كه بتواند ارتباط لازم را با من و مردم برقرار كرده و آن را به روي صحنه ببرم.
از آخرين اجرايي كه به عنوان كارگردان داشته ايد چهار - پنج سالي مي گذرد، اين كم كاري دليل خاصي داشته است؟
آخرين كاري كه از من اجرا شد نمايش هنر بود كه روي صحنه بردم و خودم اين مدت تاخير در اجراي نمايش جديد را كم كاري نمي دانم، زيرا بسياري از كارگردانان صاحب نام ما طي سال هاي اخير به علت عدم تمايل شخصي يا فراهم نشدن شرايط هيچ گونه فعاليتي در عرصه تئاتر نداشته اند، با اين وجود ما هميشه در فكر تئاتر هستيم. از طرفي من حدود يك سال درگير به روي صحنه بردن نمايش مهمان بودم.
به تازگي نيز نمايش تئاتر بي حيوان را به كارگرداني محمود عزيزي بازي كردم، البته دكتر عزيزي مي خواست نمايش نامه ديگري را از يك نمايشنامه نويس آلماني به روي صحنه ببرد كه دو پرسوناژه بود كه به هيچ عنوان با من ارتباط حسي لازم را برقرار نمي كرد و بنابراين من به او نمايش تئاتر بي حيوان را پيشنهاد دادم و بعد از مطالعه اين اثر آن را پسنديد و در نهايت آن را به روي صحنه برد كه با استقبال خوبي هم مواجه شد. از طرفي، كارگرداني به اندازه اي براي من حسي است كه نمي توانم هر زماني كه تصميم به كار گرفتم يك نمايش نامه را در دست گرفته و آن را كارگرداني كنم، بلكه بايد يك اثر، ارتباط عميقي را با من برقرار كرده و بعد آن را اجرا كنم. علاوه بر آن به هر حال بايد اين مسأله را در نظر گرفت كه تمركز فعاليت بر روي صحنه و تئاتر اگر چه از لحاظ روحي براي ما بسيار ارضا كننده است اما در حال حاضر تئاتر نمي تواند زندگي هنرمندان فعال در آن را تامين كند، بنابراين بسياري از ما تنها براي عشقي كه به اين هنر والا داريم به فعاليت در آن ادامه مي دهيم، به هر روي در زندگي واقعي همه ما مشكلات مالي وجود دارد و بنابر اين ناگزيريم كه در حوزه هاي ديگر هم فعاليت كنيم و باز به صحنه تئاتر برگرديم. به تمام اين مسائل اين نكته را هم اضافه كنيد كه در حال حاضر جامعه تئاتري ما به اندازه اي با كمبود فضا و تعدد درخواست اجرا روبه روست كه در صورت تمايل هم نمي توان چندان فعال بود.
در شرايطي كه بسياري از پيشكسوتان به علت مشكلاتي كه اشاره كرديد نمي توانند كاري را اجرا كنند، مشاهده مي شود كه گاه كارهايي تجربي در تئاتر شهر به روي صحنه مي رود كه نه مي تواند مخاطب را ارضا كند و نه نتيجه ديگري در بر دارد، به نظر شما بهتر نيست تئاتر شهر به عنوان سالن اصلي تئاتر كشور تنها به اجراي بزرگان اختصاص يابد و جوانان در سالن هاي ديگر اجرا داشته باشند؟
اين حرف منطقي است در صورتي كه سالن هاي ديگري براي اجرا وجود داشته باشد، البته در حال حاضر مديريت تئاتر شهر سالن اصلي تئاتر شهر را بيشتر به پيشكسوتان اختصاص داده و جوانان در سالن هاي ديگر اين مجموعه آثارشان را ارائه مي دهند، اگرچه لازم است تا نظم بيشتري به سالن هاي تئاتر شهر داده شود.
اكنون سالن هاي اصلي مجموعه تئاتر شهر فاقد هر گونه هويت مستقلي هستند، براي مثال در آنها كار هاي كلاسيك، آوانگارد، ايراني و سنتي و خلاصه هر شكل نمايشي اجرا مي شود، گاه يك كارگردان جوان و زماني ديگر كارگرداني پيشكسوت در اين سالن ها اثري را به روي صحنه مي برد و مجموع اين عوامل باعث شده تا مجموعه تئاتر شهر تبديل به موجود شتر گاو پلنگي شود كه فاقد صلاحيت هاي لازم است، اما اگر يك مديريت هنري قدرتمند براي اين سالن ها وجود داشته باشد، هر كدام از آنان شخصيت مستقلي پيدا خواهند كرد.
در اين ميان من چندين بار پيشنهاد دادم كه بهتر است براي سالن اصلي چهارسو و سايه يك مدير هنري از ميان كارگردانان تئاتر بگذاريم تا او به همراه گروهش براي اين سالن برنامه ريزي هايي را انجام دهد، البته لازم نيست كه همه آثار را او خود كارگرداني كند و قطعا از وجود كارگردانان مهمان هم بهره خواهد گرفت. بعد از يك سال اين مسأله را ارزيابي كرده و در صورت دستيابي به نتايج مثبت اين كار را ادامه دهند.
چرا با وجود آنكه در سال هاي اخير سالن هاي بسياري در تهران ساخته شده است، اما مشكل كمبود سالن تئاتر همچنان باقي است ؟
- ما بارها عنوان كرده ايم كه قبل از ساختن يك سالن با متخصصان مشورت شود در حالي كه هم اكنون سالن هايي ساخته مي شود كه تنها داراي سه متر عمق بوده و بنابراين تنها براي برگزاري كنسرت يا سخنراني مناسب است، بسياري از اين سالن ها حتي يك پشت صحنه كوچك هم ندارند. با تمام اين اوصاف باز هم مي توان در همين سالن ها هم كار كرد به شرط آنكه با جامعه هنري و همچنين مديريت مركز هنرهاي نمايشي هماهنگي ها و همكاري هايي صورت گيرد. من معتقدم كه هم اكنون به اندازه اي تهران وسيع شده است كه مي توان يك نمايش پرطرفدار را در سطح شهر تهران يا شهرستان ها به اجرا در آورد و بايد همان طور كه گروه هاي تئاتر شهرستاني به خصوص در زمان جشنواره به تهران مي آيند تا نمايش خود را به روي صحنه ببرند اين اتفاق به شكل معكوس هم بيفتد. البته رسيدن به اين هدف تنها به انگيزه يا علاقه اهالي تئاتر بستگي ندارد بلكه مركز هنرهاي نمايشي بايد به عنوان متولي تئاتر ايران هماهنگي هاي لازم چون تبليغات، مشكل مسكن گروه و... را فراهم كند، در اين شرايط بسياري از اهالي تئاتر مايل به اجراي برنامه در شهرستان ها هستند.
به نظر مي رسد كه مدتي است كه جامعه تئاتري دغدغه ارتباط بيشتري با مخاطب دارد و خوشبختانه تا حد زيادي نيز به اين مهم رسيده، اما به نظر مي رسد كه روان شدن سيل مخاطب عام تر هم به تئاتر مشكلي از اين هنر حل نكرده است، چرا ؟
تئاتر بدون مخاطب تئاتر نيست بنابراين وظيفه كارگردان است كه كاري را ارائه دهد كه بتواند با مخاطب بيشتري ارتباط برقرار كند، كارگردان بايد سطح معلومات، فرهنگ، زبان و خواسته هاي مخاطب را شناخته و بر اساس آن كار كند، به خصوص آنكه تئاتر با مخاطبانش يك ارتباط مستقيم و زنده برقرار مي كند، بدبختانه يكي از معضلات ما اين است كه يك نمايش خوب با مخاطب ارتباط برقرار مي كند، اما نمايش بعدي به اندازه اي ضعيف است كه مخاطب را فراري مي دهد.
به عنوان يك صاحب نظر استفاده از بازيگران سينما كه چندان سابقه تئاتري ندارند را براي جذب مخاطب موثر مي دانيد؟ آيا فكر نمي كنيد كه اين موضوع مي تواند به تئاتر ضربه بزند؟
به نظر من اين مسأله هيچ اشكالي ندارد و كمترين حسنش اين است كه افرادي را كه چندان تمايل به ديدن تئاتر ندارند ترغيب مي كند كه به ديدن تئاتر بروند و شايد اين خود باعث شود تا مردم فرهنگ ديدن تئاتر را پيدا كنند، البته بايد به اين مسأله نيز توجه داشت كه هنرپيشه اي كه در سينما معروف است، حتما نمي تواند بازيگر تئاتر خوبي هم باشد و بنابراين كارگردان بايد به يك بازيگر سينما نقشي در تئاتر بدهد كه او قدرت آن را داشته باشد ارائه اش دهد.
بسياري از بازيگران مطرح سينما از تئاتر برخاسته اند بنابراين بايد از حضور اين افراد در صحنه تئاتر بهره گرفته شود، نه بازيگري كه اصلا با بازيگري در تئاتر آشنا نيست و شايد حتي در زندگي اش تئاترهاي چنداني هم نديده باشد، زيرا اگر يك بازيگر نتواند از عهده كارش برآيد تماشاگر را به زودي دلزده خواهد كرد و همان اسمي كه عده اي را به تئاتر كشانده است، آنان را فراري خواهد داد. به خصوص آنكه نحوه تمرين، بازي و حس گيري بازيگر در سينما و تئاتر بسيار با يكديگر متفاوت است. بنابراين در صورتي كه يك بازيگر بتواند به خوبي از عهده نقشش برآيد، مي تواند باعث زياد شدن تماشاگران تئاتر شود؛ در غير اين صورت جز ضرر رساندن به پيكره تئاتر هيچ نتيجه اي نخواهد داشت.
به تازگي اهالي تئاتر تلاش بسياري براي افزايش بودجه اين بخش انجام دادند، در صورت افزايش بودجه كه البته بعيد به نظر مي رسد، اين مسأله نمي تواند منجر به اين شود كه انتظار دولت از اين هنر بالا رفته و تئاتر ما حالت استقلال خود را از دست بدهد؟
در حال حاضر نيز تئاتر ما يك تئاتر دولتي است، زيرا دولت است كه سالن هاي تئاتر را در دست دارد و بنابراين به آن نگاهي هم دارد و اگر نمايشي با ديدگاه هاي او متفاوت باشد طبيعتاً اجازه اجرا نخواهد گرفت يا اينكه آن را تعديل خواهند كرد، البته اين موضوع با فشار انجام نمي شود. متاسفانه هميشه نگاه مسئولان به تئاتر يك نگاه تحقيرآميز و باري به هر جهت بوده و دولت مردان ما هيچ گاه علاقه اي به هنر نمايش نداشته اند. در سال جاري ما و بسياري از اهالي تئاتر تلاش كرديم تا بودجه تئاتر را افزايش دهيم و با بسياري از مسئولان هم صحبت كرديم اما متاسفانه آنان با اينكه خود خواسته هاي ما را منطقي مي دانند اقدامي انجام نمي دهند زيرا به نظر من اين افراد متوجه تاثير تئاتر بر فرهنگ مردم نيستند يا شايد آنقدر دغدغه هاي متفاوت دارند كه ديگر فرصتي براي پرداختن به اين مسائل ندارند. در صورتي كه تئاتر يكي از تاثيرگذارترين هنرهاست كه اثرات بسيار عميقي به خصوص بر قشر پخته تر و فرهيخته تر جامعه دارد، اما به دلايلي كه چندان روشن نيست اهميت چنداني براي آن قايل نمي شوند، در صورتي كه ثابت شده كه تئاتر يكي از مهم ترين هنرهاست كه نقش مهمي براي فرهنگ يك ملت ايفا كرده و مي تواند رفتار يك ملت را عوض كند و حتي در روان شناسي نيز تاكيد شده است كه بايد از دوران خردسالي، كودكان را با اين هنر آشنا كرد تا آنها با هم بودن و گفت وگو را فرا گرفته و خود را در معرض قضاوت ديگران قرار دهند، اما همان طور كه اشاره كردم متاسفانه بسياري از مسئولان نگاهشان به تئاتر توام با تحقير است و من به عنوان يك تئاتري از اين مسأله بسيار شرمگين بوده و ناراحت هستم، البته ما هم تا حدي مقصريم كه مسئولان را با تئاتر آشنا نمي كنيم. به هر حال تمام اين مسائل نياز به برنامه ريزي و كارهاي طولاني مدت دارد. در اين رابطه گله بسيار است. ما طرح تكريم براي هنرمندان پيشكسوت و از كار افتاده داريم كه مبلغ اين طرح در مقايسه با مبلغي كه ورزشكاران تحت طرح تكريم دريافت مي كنند فاصله بسيار وحشتناكي دارد. ورزش و هنر هر دو در فرهنگ سازي يك جامعه نقش مهمي دارند و نمي خواهيم بگوييم كه يكي بر ديگري ارجحيت دارد، اما به هر حال فاصله ها نبايد به هيچ عنوان تا اين اندازه زياد باشد و بايد نگاه ها عوض شود. كشور ما از لحاظ فرهنگ و طبيعت و گستردگي بسيار استثناست، ولي متاسفانه آنچه بايد در آن انجام شود نشده است.




اين مشكلات هميشه بوده است، اما فكر نمي كنيد كه بخشي از گله هم متوجه پيشكسوتان است كه خود تلاش چشمگيري در انتقال فرهنگ و دانسته هاي خود نكردند و همين مسأله باعث ضعف هنري طي اين سال ها شده است؟
هر پيشكسوتي تمايل دارد كه دانسته هاي خود را به ديگران منتقل كند تا خط هنر همچنان با شكوفايي به راه خود ادامه دهد، اما آيا نبايد شرايط كار براي او فراهم شود؟ اين مسائل نياز به تشكيلات منسجم و قدرتمند دارد. در حال حاضر بسياري از هنرمندان دلزده شده اند و ديگر تمايل چنداني به ادامه كار و فعاليت ندارند، بنابراين بايد از آنان دعوت شود كه در صحنه حضور داشته باشند و به قول شما دانسته ها و تجربيات خود را منتقل كنند. بايد كسي از هنرمند بپرسد كه چرا خانه نشين شده اي يا بي تفاوت؟ آن موقع است كه جواب خواهد گرفت كه من خسته شدم و زندگي ام به سختي مي گذرد.
اينكه هنرمند بخواهد نسلي هنري تربيت كند امري نيست كه بتواند با اراده او امكان پذير باشد. در جامعه ما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داراي معاونت هنري و فرهنگي است كه آنان بايد متولي اين امور باشند. براي مثال چندي قبل براي من مشكلي پيش آمده بود كه نه تنها مسئولان فرهنگي و هنري در اين رابطه از من به عنوان عضوي از خود حمايت نكردند، بلكه گاهي اين حس را نيز به من القا مي كردند كه از بروز اين مشكل راضي هم به نظر مي رسند. من نوعي به عنوان يك هنرمند نمي توانم در اتاق فلان مسئول را بزنم و مشكلم را با او مطرح كنم. بايد آنها چتر حمايتي خو را بر سر هنرمند بگسترانند تا هنرمند در شرايط مطلوبي دست به تحقيق و پژوهش بزند.
شما خود تا كنون سعي نكرده ايد نتيجه اين سال هاي حضورتان در عرصه هنر را در قالب يك طرح پژوهشي ارائه دهيد ؟
نه، چون معتقدم كه پژوهش بايد توسط پژوهشگر انجام شود، بازيگري و پژوهشگري دو رشته متفاوت هستند و نگاه و فرهنگي متفاوت مي طلبند. شخصي كه بازيگر يا كارگردان خوبي است حتما پژوهشگر خوبي نمي شود. انجام يك كار پژوهشي مثلا تاثير نمايش نامه هاي غرب در قرن 20 در تئاتر ما كار من نيست.
از بحث تئاتر كه بگذريم به نظر مي رسد كه در سينماي ايران برخلاف سينماي كشورهاي ديگر فرصت چنداني براي پيشكسوتان نيست تا هنر خود را عرضه كنند در حالي كه مثلا هاليوود اصلا فيلم هايي بر اساس شخصيت هاي پيشكسوت خود مي سازد.
مسأله به اين سادگي ها نيست. سينما در كشور ما و به طور كلي بسيار پيچيده است ضمن آنكه سينما تنها هنر نيست بلكه بايد آن را نوعي صنعت نيز به شمار آورد كه در آن سرمايه گذاري نيز انجام مي شود. با اين شرايط نگاه تهيه كنندگان و دولت اين گونه نيست كه براي نكوداشت پيشكسوتان عرصه سينما اثري را توليد كنند. اگرچه با تمام اين شرايط در حال حاضر بسياري از پيشكسوتان حضوري درخشان در عرصه سينما و تلويزيون دارند كه از آن جمله مي توان از عزت الله انتظامي ياد كرد. برگشت سرمايه در سينما نيز از اهميت فوق العاده اي برخوردار است كه نمي توان در آن چنين ريسك هايي كرد مگر اينكه دولت كه خوب طبعا به فكر بازگشت سرمايه يا سودجويي نيست چنين اقداماتي را انجام دهد كه البته در صورت انجام اين اقدام مي تواند بسيار اثرگذار باشد.
وقتي از بسياري از هنرمندان اين پرسش مي شود به نظر مي رسد كه آنان گمان مي كنند، مي توانسته ثمره عمر هنري شان بسيار بهتر از آنچه باشد كه اكنون هست اين موضوع به خاطر شرايط خاص سينماي ماست ؟
اهالي سينما و هنرمندان حق دارند كه از شرايطي كه در آن قرار دارند ناراضي باشند. البته در حال حاضر نگاه به هنرمندان بسيار بهتر از سال هاي قبل شده است كه اين بهبود نگاه را مي توان در ميان مردم هم مشاهده كرد. تغيير اين نگرش ملموس است اگر چه ايده آل نيست. البته اين يكي از خصيصه هاي ما ايرانيان است كه به هيچ عنوان از شغلمان راضي نيستيم، اين مسأله يك راننده ساده را در برمي گيرد تا يك هنرمند را ، بنابراين اين موضوع را مي توان يك خصيصه ملي براي ايرانيان به حساب آورد.
با توجه به اينكه سال هاست كه در عرصه كارگرداني تئاتر فعاليت مي كنيد در نظر نداريد كه خودتان فيلمي را كارگرداني كنيد؟
كارگرداني در سينما با تئاتر بسيار متفاوت است، البته در تئاتر هم يك كارگردان بايد نور و رنگ را بشناسد و از مسائل تئوريك سر دربياورد، اما اين مسائل در سينما بسيار پيچيده تر است، براي مثال هم مي شود با يك لنز 90 كلوزآپ گرفت و هم با لنز 25 كه اين دو به جاي دوربين بر مي گردد، يكي پشتش فلو مي شود و ديگري نت ، يا نماهاي گوناگون و برش هاي گوناگون، رنگ و نورپردازي نيز از اهميت فوق العاده اي برخوردار است كه هر كدام معاني مختلفي را براي تماشاگر تداعي مي كند، به همين خاطر است كه از تعداد بسيار زياد كارگرداناني كه مشغول فعاليتند، تنها عده كمي از آنان مسلط به تكنيك پيچيده فيلم هستند.
و اين در شرايطي است كه بسياري از بازيگران جوان بعد از تجربه چند بازي خود روي به كارگرداني مي آورند.
شايد آنان فكر مي كنند كه يك بازيگر مثلا داراي درجه سرهنگي است و كارگردان داراي درجه تيمساري. در حالي كه يك بازيگر خوب مقامش بسيار بالاتر از يك كارگردان متوسط است، ضمن آنكه اين شخصيت هنرمند است كه درجه او را مشخص مي كند.
كار با كدام كارگردان برايتان تجربه لذت بخشي به همراه آورده است؟
كارگردانان بسياري بوده اند، براي مثال من از جلال مقدم، كه اولين فيلمم را با او بازي كردم تجربيات بسيار گرانبهايي دريافت كردم.
آقاي رشيدي به عنوان كسي كه در بهترين دانشگاه هاي دنيا علوم سياسي خوانديد و بعد تمام زندگي خود را صرف هنر و به خصوص بازيگري كرده ايد، حالا كه به گذشته نگاه مي كنيد از خودتان راضي هستيد؟
به طور صريح نه من از خودم و از شرايطي كه در آن بودم و از شانس هايي كه آوردم و نياوردم به هيچ عنوان راضي نيستم. به هر حال در سينما شانس اينكه بتواني در نقش مناسب خود حضور پيدا كني يا نه از اهميت فراواني برخوردار است، البته در اين ميان ممكن است خودم هم مقصر باشم كه برخي راه ها را بد انتخاب كرده ام، به هر حال در سينما كه به هيچ عنوان از خودم راضي نيستم در تلويزيون راضي ترم و در تئاتر كه بسيار راضي ام.

حضور زنان در تئاتر خياباني
داوود رشيدي- حضور كمرنگ زنان در تئاتر خياباني ريشه فرهنگي دارد و از قديم الايام خانم ها كمتر در مكان هاي عمومي ظاهر مي شدند، حتي در مسابقات ورزشي در مكان هايي كه خانم ها اجازه دارند به عنوان تماشاچي شركت كنند، كمتر حضور مي يابند و اين يك مسأله ريشه اي است.
بايد به وسيله فرهنگ، خانم ها را تشويق كرد كه نه تنها به عنوان بازيگر، كارگردان و نويسنده كه به عنوان تماشاگر هم در صحنه تئاتر خياباني حضور يابند.
با توجه به آب و هواي كشور ما كه معمولاً مناسب و آفتابي است ، مي توان در تمام طول سال تئاتر خياباني اجرا كرد و حتي زماني كه هوا نامناسب است، مي توان نمايش هاي خياباني را در پاساژها و در مكان هاي سرپوشيده كه مردم در حال عبور و مرور هستند، اجرا كرد.
مركز هنرهاي نمايشي در طول سال اجراهايي را در مكان هاي گوناگون مثل مترو بگذارد تا مردم اندك اندك با تئاتر آشنا شوند.
البته دولت نيز بايد از حضور حرفه اي ها حمايت كند، چون تئاتر خياباني آن قدر از نظر بودجه ضعيف است كه اگر دو حرفه اي بخواهند كاري را انجام دهند و اين كار عملي شود، به خاطر سيستم بوروكراسي و نامه نگاري بايد مدت ها براي پولشان بدوند و با وجود اين مشكلات ديگر كسي رغبت نمي كند به سمت تئاتر خياباني برود.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
سينگر با يك اعتماد به نفس مثال زدني مي گويد كه مي خواهد يك فيلم خوب بسازد. آنها در مورد پروژه واقع بين هستند و معتقدند اين بهترين زمان براي حضور دوباره سوپرمن است...


برايان سينگر و برندان راث در يك كنفرانس خبري فشرده راجع به جزئيات ساخت و حاشيه هاي بازگشت سوپرمن گفتند. اين كنفرانس خبري پس از يك نظرخواهي كه ميان 3هزار نفر از طرفداران سوپرمن انجام شده بود، تشكيل شد.
برندان راث مي بايست هفت ماه صبر مي كرد تا نقش سوپرمن را از آن خود كند. اين تازه بخش آسان قضيه بود؛ چالش اساسي برندان راث با آن كارنامه كوچك تلويزيوني، زماني شكل گرفت كه مي بايست پا جاي پاي يك نماد عالي بگذارد. چالش اصلي، زماني بود كه برندان راث و كريستوفر ريو- بازيگر سابق نقش سوپرمن- مدام با هم مقايسه مي شدند. برندان راث در همان كنفرانس خبري گفت: هميشه مي توان تغيير داد. هميشه چيزهايي هست كه مي تواند بهتر باشد. نبايد فكر كنيم هر تغييري همه چيز را خراب مي كند. به جاي اين ذهنيت و اين نگرش كه هميشه هر تغيير جديدي وضعيت را خراب تر مي كند و هميشه وضعيت قبلي از وضعيت فعلي بهتر است، مي توانيم فكر كنيم بعضي تغييرات، شرايط را بهتر مي كنند. اين مسأله درخصوص نقش سوپرمن كه پر از خيال و الهام و سرگرمي است، صادق است و مي تواند اتفاق بيفتد .در مورد اين مقايسه ها، يك نفر ديگر هم مي جنگد و آن شخص برايان سينگر كارگردان- است. او با مقايسه تصويري كه از سوپرمن ارائه مي دهد و كتاب آن؛ و تصويري كه مي خواهد ارائه دهد در مقايسه با فيلم هاي قبلي اش مدام مي جنگد؛ با اين حال سينگر با يك اعتماد به نفس مثال زدني از اين مي گويد كه من مي خواهم يك فيلم خوب بسازم. ما سعي مي كنيم در مورد پروژه واقع بين باشيم و مدام هم از طريق اينترنت با مخاطبانمان در ارتباطيم. من اعتقاد دارم هسته اصلي مخاطبان ما را طرفداران ما تشكيل مي دهند و مبناي كار ما هم همين طرفدارانند . سينگر اضافه مي كند: اين بهترين زمان حضور دوباره سوپرمن است .
و راجع به جزئياتي كه سوپرمن را باورپذير مي كند؛ ما كمي بحث داشته ايم راجع به اينكه اين سوپرمن چه فيزيكي داشته باشد. چه چيز براي او سخت است؟ براي بلندكردن چه اشيايي ناتوان است؟ اساساً در چه چيز ناتوان است. در تئوري، قدرت او بي پايان است، اما بازيگر هم بايد بتواند از پس القاي آن بربيايد .




و اما ضدقهرمان؛ نقش ضدقهرمان را كوين اسپيسي ايفا مي كند، اما او چگونه مي تواند از پس جين هاكمن كه در ورژن هاي قبلي نقش لكس لاتر را بازي مي كرد بربيايد؟ سينگر مي گويد از آنجايي كه باز گشت سوپرمن اطلاعات و تاريخچه سوپرمن 1 و 2 را هم دربر دارد كوين اسپيسي مي تواند از آن اطلاعات براي طراحي نقشش استفاده كند. لكس لاتر در مدتي كه در زندان به سر برده، چرك تر و تلخ تر و روان پريش تر شده؛ با اين حال طنز خفيفي كه هميشه در شخصيتش به چشم مي آمده، مي بايست همچنان و در وضع و حال فعلي اش هم به چشم بيايد و كوين اسپيسي كسي است كه از عهده نقش لكس لاتر برمي آيد. او متخصص پل زدن هاي اين شكلي است؛ مي تواند بين روان پريشي لكس لاتر و طنز نهفته در رفتار و حركاتش به ظرافت هر چه تمام تر يك سازگاري ايجاد كند. او مي تواند هر دو وجه اين شخصيت را كاملاً بروز دهد.در بازگشت سوپرمن سينگر از سيستم ديجيتال پاناويژن استفاده مي كند؛ به جاي استفاده رايج از نگاتيوهاي 35ميلي متري. سينگر مي گويد: سيستم قبلي هم نمرده، آن طور كه مي گويند مرده؛ من دوباره به سيستم دوربين 35ميلي متري برمي گردم، اما راستش فقط بايد در اين دوربين هاي ديجيتال يك نوار بگذاري؛ همه چيز بهتر است... .
هنرپيشه هاي جديد، قصه جديد و شكل و شمايل جديد... . سينگر مي گويد: هدفم اين است كه مخاطبان فيلم از سوپرمن هاي قبلي هم چيزهايي به ياد بياورند و به تغييرات او از سال 1938 تا امروز دقت كنند؛ اينكه اين نقش ها چقدر از نظر فيزيكي و احساسي به هم شباهت دارند. با اين حال بخش زيادي از آنچه كه قرار است ساخته شود هم جديد است. سينگر از جانب كميته كتاب هاي كميك، بيشتر تحت فشار است. سينگر مي گويد: استوديو، اهداف مرا مي فهمد و صددرصد حمايتم مي كند .




باز هم سينگر و نولان
ورايتي گزارش مي دهد: كمپاني برادران وارنر در حال برنامه ريزي براي ساخت دنباله هايي بر بتمن آغاز مي كند و بازگشت سوپرمن است، با حضور همان كارگردان هاي قبلي؛ كريستوفر نولان و برايان سينگر.
برادران وارنر علاوه بر به توافق رسيدن با سينگر و نولان، يونا نولان (برادر كريستوفر نولان) را نيز به استخدام درآوردند تا فيلمنامه پروژه جديد بتمن را بنويسد. استوديو براي بازي در نقش هاي اصلي بتمن و سوپرمن، به كريستين بيل و برندان روث نظر دارد.
كمپاني لجندري در اين دو پروژه با برادران وارنر شريك است و 50 درصد از هزينه هاي توليد بر دوش آنهاست. در كنار اين، دو كمپاني از سود سوپرمن و بتمن به صورت 50-50 سهم مي برند.
سينگر قرار است دنباله سوپرمن را به محض اتمام پروژه تازه اش آغاز كند. Logans Run طبق برنامه در پاييز امسال در ونكوور فيلمبرداري خواهد شد و اگر سينگر حضور دوباره در سوپرمن را بپذيرد، به احتمال زياد آن را هم در ونكوور خواهد ساخت. در كنار اين دو پروژه، سينگر قرار است شهردار خيابان كاسترو را نيز با وارنر بسازد.
زمان شروع فيلمبرداري دنباله بتمن آغاز مي كند نيز مشخص نيست، اما به نظر مي رسد پيش از فيلم جديد سوپرمن، ساخته و اكران شود. نولان در حال حاضر مشغول فيلمبرداري پرستيژ به تهيه كنندگي كمپاني ديزني است؛ پروژه اي كه يونا نولان فيلمنامه آن را بر اساس كتابي از كريستوفر پرايت نوشته است.
نويسندگان بتمن آغاز مي كند (كريستوفر نولان و ديويد گوير) طرحي را براي دنباله آن نوشته اند... . گوير كه به تازگي نامرئي را براي كمپاني تاچستون به اتمام رسانده، قرار است فلش را هم براي وارنر بسازد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,513
لایک‌ها
561
سن
38
محل سکونت
Home
1688640625000thumb553306153n00043447-b.jpg



این اثر محصول مشترکی از کشورهای فرانسه، اسپانیا و آلمان است و حضور این دو فوتبالیست در آن کوتاه خواهد بود.

این اثر سومین اپیزود از مجموعه فیلم‌های "استریکس" است و فیلمبرداری آن در تاریخ نوزدهم ژوئن در الیکانته آغاز می‌شود. ژرار دپاردیو، هنرپیشه مطرح فرانسه، در این اثر بار دیگر نقش اوبلیکس را بازی می کند که دوست چاق و درعین حال هوشمند استریکس است.

این در حالی است که ایفای نقش استریکس بر عهده کلاویس کامیلاک گذاشته شده است. او شخصیتی است که به مدد نیروی جادویی‌اش بر رومیان غلبه می‌کند. از دیگر بازیگران این اثر می توان به آلن دلون اشاره کرد که در این اثر نقش سزار را بازی می کند.

فیلم "استریکس در بازی‌های المپیک" با بودجه 78 میلیون یورویی (93 میلیون دلاری) ساخته می شود و کارگردانی آن بر عهده فردریک فورستیر و توماس لانگمان است. این اثر پرخرجترین فیلمی است که در تاریخ سینمای اروپا تولید می شود.

منبع:http://www.newsnet.ir/display/?ID=5816&page=35
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم باستان‌شناسي بلگراد با شركت 28 فيلم‌ باستان‌شناسي از كشورهاي صربستان و مونته‌نگرو، جمهوري اسلامي ايران، ايتاليا، اسپانيا، آْلمان، فرانسه، روسيه، بلژيك، قبرس و سويس از دهم تا نوزدهم مارس (28-19 اسفندماه) در تالار بزرگ موزه ملي بلگراد برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي هنري ايسنا در بلگراد ، دو فيلم به نام‌هاي "تخت جمشيد" و "فيروزآباد" از مهرداد زاهديان از جمهوري اسلامي ايران در جشنواره بين‌المللي باستان‌شناسي براي اولين بار شركت مي‌كند.

رايزني فرهنگي کشورمان از دو ماه قبل همكاري تنگاتنگي با موزه ملي داشته است و دو فيلم مورد نظر جشنواره را تهيه، ترجمه و زيرنويس نموده است.

. چند تن از كارگردانان برجسته آلماني، ايتاليايي و اسپانيايي به عنوان مهمانان جشنواره در مدت برگزاري آن در بلگراد حضور خواهند يافت.

فيلم مستند تاريخي فيروز‌آباد روز دوم جشنواره و فيلم تخت جمشيد سه‌شنبه 23 اسفندماه با زيرنويس صربي اكران مي‌شوند.

درپوستر جشنواره وكاتالوگ نيز آرم جمهوري اسلامي و عنوان رايزني فرهنگي به عنوان يكي از شركت‌كنندگان اصلي جشنواره درج شده است.

لازم به يادآوري است در حاشيه جشنواره بين‌المللي فيلم باستان‌شناسي نمايشگاه عكس باستان‌شناسي آلمان در تالار اصلي موزه ملي داير خواهد بود.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
تلويزيون در حالي با پخش 100 فيلم سينمايي ايراني و خارجي به استقبال نوروز 85 مي‌رود كه اين رقم در نوروز سال گذشته حدود 85 فيلم بوده است.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، در حالي كه رييس سازمان صدا و سيما روز گذشته منتقدان را به نقد برنامه‌هاي رسانه‌ي ملي فرا مي‌خواند و همواره تعامل با مطبوعات و خبرگزاري‌ها را از سياست‌هاي سازمان معرفي مي‌كند دكتر مرتضي ميرباقري، معاون سيما، به اعلام برنامه‌هاي نوروزي در حضور روزنامه‌ها و خبرنگاران مختص به صدا و سيما بسنده كرده است.

بر اساس گزارش ايسنا، تلويزيون كه در نوروز 85 بر آمار فيلم‌هاي خود نسبت به سال گذشته افزوده است، در اين ايام فيلم‌هاي حاضر در بيست و سومين و بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را به نمايش مي‌گذارد.

در ميان فيلم‌هاي نوروزي سيما در سال 85، نام آثار مطرحي چون « بيد مجنون » (مجيد مجيدي)، « خيلي دور، خيلي نزديك » (رضا ميركريمي)، « باغ‌هاي كندلوس » (ايرج كريمي)، « رقص در غبار » (اصغر فرهادي) و « رسم عاشق‌كشي » (خسرو معصومي) به چشم مي‌خورد.

همچنين فيلم‌هاي تلويزيوني « جاده متروك » (علي شاه حاتمي)، « از شنبه تا پنج‌شنبه » (حجت قاسم‌زاده)، « داشتن » (بيژن ميرباقري)، « اسب » (بابك محمدي)، « خداحافظ رفيق » (بهزاد بهزادپور) نيز در ايام نوروز از تلويزيون پخش مي‌شوند.

سيما در كنار فيلم‌ها ايراني، تعداد فيلم خارجي را نيز در اين ايام به روي آنتن مي‌فرستد. « جنگ سالار » ( آندرو نيكول)، « مرد عنكبوتي دو »، « اليورتوئيست »، « ماتريكس »، « رژه پنگوئن‌ها »، « آقا و خانم اسميت » از جمله فيلم‌هايي هستند كه در ماه آينده از شبكه‌هاي مختلف تلويزيون پخش مي‌شوند.

شبكه‌ي تهران نيز كه مدتي است پخش كارتون‌هاي مطرح دنيا را (در روزهاي جمعه) در برنامه كاري خود قرار داده است، در ايام نوروز نيز به اين روند ادامه داده وهر روز يك فيلم سينمايي را براي مخاطبان كودك و نوجوان پخش مي‌شود.

به گزارش ايسنا، از ديگر برنامه‌هاي نمايشي نوروز 85 مي‌توان به پخش تله تئاترهاي نود دقيقه‌يي از شبكه‌ي چهار سيما اشاره كرد.

تله تئاترهاي « دشمن مردم »، « به سوي دمشق »، « سوءتفاهم »، « همه پسران من »، « دست‌هاي آلوده »، « قطار ارواح » و « جان گابريل بوركمن » كه پيش از اين در قالب چند قسمت به روي آنتن رفته‌اند، در ايام نوروز به صورت خلاصه شده پخش مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، با ساختار مستند نيز بخش عمده‌اي از قالب برنامه‌هاي نوروز 85 را در برمي‌گيرد. به نحوي كه در اين ايام حدود 100 برنامه مستند از شبكه‌هاي مختلف به روي آنتن مي‌رود.

چهار شبكه يك، دو، سه و پنج سيما در ايام نوروز هر كدام سريالي مجزا با حال و هواي متناسب اين ايام را براي پخش در نظر گرفته‌اند كه به ترتيب مي‌توان از « پايان نمايش »، « سرزمين سبز »، « وفا » و « راز ققنوس » نام برد.
 
بالا