• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مهندسی مکانیک

moonomid

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,437
لایک‌ها
4
شما وقتي زبانت خوب باشه به راحتي مي توانيد مقالات و هر چيزي كه در اينترنت بدرد مي خورد را به خوبي مطالعه كنيد
301.gif
 

naeemtop

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2004
نوشته‌ها
661
لایک‌ها
4
سن
38
محل سکونت
tehran
راستی وقتی طرحهای مورد نظر(طرح های مکانیک) با این نرم افزارهامثلا catia آماده شد به چه درد می خوره؟
آیا دستگاههایی هستند که این طرحها رو از کامپیوتر می گیرن و به طور خودکار شروع به تولید می کنن؟
لطفا توضیح بدین
با تشکر
 

@gh@m@hdi

Registered User
تاریخ عضویت
13 مارس 2006
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
219
محل سکونت
فعلا پشت شیشه مونیتور شما
راستی وقتی طرحهای مورد نظر(طرح های مکانیک) با این نرم افزارهامثلا catia آماده شد به چه درد می خوره؟
آیا دستگاههایی هستند که این طرحها رو از کامپیوتر می گیرن و به طور خودکار شروع به تولید می کنن؟
لطفا توضیح بدین
با تشکر
کتیا این قدرت رو نداره اما نرم افزار هایی مثل pro-engنرم افزار هایی هستند که به صورت مستقیم به cncخروجی میدند.....از کتیا فقط می شه نقشه استخراج کرد
 

S.T.S

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 نوامبر 2005
نوشته‌ها
177
لایک‌ها
2
سن
35
محل سکونت
یه سرچ بزن تو کائنات حتما پیدا میکنی ! اگه نکردی ا
شنیدم مکانیک پلی تکنیک قطبه آره ؟ پس چرا این همه میرن شریف ؟
 

12345

Guest
تاریخ عضویت
22 فوریه 2004
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
0
اگه یکی لطف کنه و یک سری اطلاعات در باره solid works و نصبش به من بده خیلی ممنون می شم
 

Reza_A

Registered User
تاریخ عضویت
19 می 2006
نوشته‌ها
217
لایک‌ها
5
شنیدم مکانیک پلی تکنیک قطبه آره ؟ پس چرا این همه میرن شریف ؟

قطب جامداته. اما فکر نکنم فعالیتهای قطب سر و سامون زیادی داشته باشه. شریف اسم و رسمش بیشتره و فکر کنم برای ادامه تحصیل هم در اروپا و امریکا شناخته شده تره.
 

amir_hma

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2006
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
0
سلام کسی در زمینه ی قید و بند (Jigs & Fixtutes) ای بوک داره اخه یه استاد فوق العاده بی سواد تو ین درس داریم.please Help Me
 

amir_hma

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2006
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
0
اگه یکی لطف کنه و یک سری اطلاعات در باره solid works و نصبش به من بده خیلی ممنون می شم

سالید یه نرم افزار مدلینگ و طراحی هستش که کار کردن باهاش زیاد سخت نیست. اگه یه ذره با نرم افزار های مدلینگ اشنا باشی راحت یادش می گیری.
نصبش هم فوق العاده راحته. یه دونه سریال داره یه دونه هم لایسنس.
 

amir_hma

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2006
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
0
لطفا کمکم کنید.کاتالوگ موتور میخوام.
 

moonomid

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,437
لایک‌ها
4

moonomid

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,437
لایک‌ها
4
انواع چرخ دنده*ها :

وقتی می*خواهند یک چرخ دنده انتخاب کنند، به چند نکته اساسی توجه می*کنند.
• اولین نکته نسبت چرخ دنده*ها است. نسبت چرخ دنده*ها قدرت و سرعت خروجی را تعیین می*کند.
• نکته دوم شکل دنده هایی است که روی چرخ دنده قرار گرفته اند. چرخ دنده های قدیمی ظاهری شبیه شکل روبرو داشتند. چنین چرخ دنده ای برای کارهای ساده خوب است، اما وقتی بخواهیم در یک ابزار پیچیده از آن استفاده کنیم کارآیی چندانی ندارد.
اینجا نوبت به انتخاب نوع چرخ دنده*ها می*رسد. چرخ دنده*ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها برای شرایط خاصی به کار می*رود.

چرخ دنده های ساده
این چرخ دنده*ها ساده ترین چرخ دنده هایی هستند که دیده اید. آنها دندانه های مستقیم دارند و محور دو چرخ نیز موازی با یکدیگر قرار گرفته اند. گاهی تعداد زیادی از آنها را در کنار هم قرار می*دهند تا سرعت را کاهش و قدرت را افزایش دهند.
در تعداد زیادی از وسایل از این چرخ دنده*ها استفاده می*شود. مثلاً ساعت های کوکی، ساعت های اتوماتیک، ماشین لباسشویی، پنکه و ... . اما در اتومبیل به کار نمی آیند، چون سر و صدای زیادی دارند. هر بار که دندانه یک چرخ به دندانه چرخ روبرو می*رسد، صدای کوچکی در اثر برخورد ایجاد می*شود. می*توانید مجسم کنید وقتی تعداد زیادی از این چرخ دنده*ها با هم کار کنند، چه سر و صدایی راه می*اندازند؟ تازه این برخورد*ها در دراز مدت، باعث شکستن دندانه*ها می*شود. برای کاهش سر و صدا و افزایش عمر چرخ دنده*ها در بیشتر اتومبیلها از چرخ دنده های مارپیچ استفاده می*کنند.
18.jpg


چرخ دنده های مارپیچ
دندانه این چرخ دنده*ها اریب است. وقتی یکی از آنها می*چرخد، ابتدا نوک دندانه*ها با هم تماس پیدا می*کنند سپس به تدریج دو دندانه کاملاً در هم جفت می*شوند. این درگیری تدریجی همان چیزی است که هم سر و صدا را کم می*کند و هم باعث می*شود که این چرخ دنده*ها نرم تر کار کنند.
در ماشین تعداد زیادی چرخ دنده مارپیچ وجود دارد. به خاطر مایل بودن دندانه ها، هنگام درگیری نیروی زیادی به آنها وارد می*شود. به همین علت در وسایلی که از چرخ دنده های مارپیچی استفاده می*کنند بلبرینگ هایی تعبیه شده است تا این فشار را تحمل کند. اگر زاویه دندانه*ها را به دقت تنظیم کنیم، می*توان دو چرخ دنده را به دو محور عمود بر هم وصل کرد تا جهت چرخش 90 درجه تغییر کند.
19.jpg


چرخ دنده های مخروطی
این چرخ دنده*ها بهترین وسیله تغییر جهت هستند. معمولاً از آنها برای تغییر جهت 90 درجه استفاده می*شود، ولی می*توان طراحی را طوری انجام داد که در زاویه های دیگر نیز کار کنند.
20.jpg


دندانه های آنها ممکن است مستقیم یا پیچ دار باشد. اما اگر دندانه*ها صاف باشد همان مشکل چرخ دنده های ساده را دارند. در دندانه های پیچ دار این مشکل برطرف شده است، ولی در هر دوی آنها باید محور چرخ دنده*ها در یک صفحه قرار داشته باشد.
21.jpg


گاهی می*خواهیم محور چرخها در یک صفحه نباشند. در چنین شرایطی از چرخ دنده هایی مانند شکل روبرو استفاده می*کنیم.
22.jpg


در دیفرانسیل بسیاری از اتومبیلها از این چرخ دنده*ها استفاده می*شود. این طراحی امکان آن را ایجاد می*کند که محور چرخ دنده بیرونی پایین تر از محور چرخ دنده حلقوی قرار داده شود. شکل روبرو محور بیرونی ورودی را نشان می*دهد که در تماس با چرخ حلقوی قرار گرفته است. از آنجایی که محور محرک (Drive Shaft) ماشین به چرخ بیرونی متصل می*شود، پایین آمدن چرخ بیرونی امکان پایین آوردن محور محرک را هم ایجاد می*کند، پس می*توان محور را پایینتر آورد و در عوض فضای بیشتری را به سرنشینان اتومبیل اختصاص داد.

چرخ دنده های حلزونی
این چرخ دنده*ها زمانی مورد استفاده قرار می*گیرند که بخواهیم تغییر زیادی در سرعت و یا قدرت ایجاد کنیم. معمولاً نسبت شعاع دو چرخ دنده 20:1 است و گاهی حتی به 300:1 و بیشتر نیز می*رسد.
این چرخ دنده*ها یک خاصیت جالب هم دارند که در هیچ چرخ دنده دیگری پیدا نمی شود. چرخ بالایی (حلزون) می*تواند به راحتی چرخ دیگر (چرخ دنده حلزونی) را حرکت دهد، ولی چرخ پایینی نمی تواند حلزون رابچرخاند. زاویه دنده های روی حلزون آنقدر کوچک است که وقتی چرخ پایینی بخواهد آن را بچرخاند، اصطکاک به حدی زیاد می*شود که از حرکت حلزون جلوگیری می*کند. این ویژگی به ما امکان استفاده از این چرخ دنده*ها را در جاهایی که به یک قفل خودکار نیاز داریم می*دهد. فرض کنید از این چرخ دنده در یک بالابر استفاده کرده ایم؛ وقتی موتور بالابر از کار بیفتد، چرخ دنده*ها قفل می*شوند و نمی گذارند بار پایین بیاید. معمولاً در دیفرانسیل کامیونها و خودروهای سنگین از این چرخ دنده*ها استفاده می*شود.

23.jpg



چرخ دنده شانه ای
این چرخ دنده*ها برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی استفاده می*شوند. یک مثال خوب برای این چرخ دنده*ها فرمان اتومبیل است. فرمان، چرخ دنده ای را می*چرخاند که با چرخ شانه ای در تماس است. وقتی شما فرمان را می*چرخانید، با توجه به جهت چرخش فرمان، شانه به سمت چپ و یا راست حرکت می*کند و باعث حرکت چرخها می*شود. در برخی از ترازوها نیز برای چرخاندن عقربه از سیستم مشابهی استفاده می*شود.

24.jpg
 

moonomid

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,437
لایک‌ها
4
امنیت در ماشین

در هر برخوردی، اصل کار و انرژی باید صدق کند و این بدان معنی است که کار لازم جهت متوقف کردن راننده برابر با انرژی جنبشی راننده است. هر چه مسافت توقف کوتاه تر باشد، ضربه وارده نیز بیشتر است. کمربند ایمنی با بیشتر کردن مسافت توقف راننده باعث کاهش یافتن ضربه وارده می*شود.


5.jpg


تفاوت کیسه هوا و کمربند ایمنی از نقطه نظر نیروی وارده:
هر چند متوسط نیروهای وارده به راننده ای که از کمربند ایمنی مناسب استفاده می*کند و یا از کیسه هوا استفاده می*کند یکسان است، ولی کیسه هوا طبق اصل پاسکال، فشار یکسانی به تمام نقاطی که با آن در تماس هستند وارد می*کند.

همان نیرو که توسط کمربند ایمنی مناسب به راننده وارد می*شود، این بار توسط کیسه هوا، در یک سطح بزرگتر پخش شده و فشار کمتری به بدن وارد می*شود.

استفاده از کیسه هوا بدین معنی نیست که نیازی به بستن کمربند ایمنی نداریم، چون کمربند ایمنی باعث می*شود تا راننده از جای خود بیرون نیفتد در حالی که کیسه هوا باعث می*شود ضربه وارده به راننده کاهش یابد.
 

6600

Registered User
تاریخ عضویت
6 جولای 2004
نوشته‌ها
481
لایک‌ها
4
چرخ دنده مخروطی با چه دستگاه هایی و چگونه ساخته می شود (ابزارش چیست) ؟

هر کدام از دوستان اگه بتونن راهنمایی کنن واقا ممنون میشم...:rolleyes:
 

linghuchong

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
14 ژوئن 2006
نوشته‌ها
5,569
لایک‌ها
2
سن
46
محل سکونت
Victoria
سلام به همگی
من تو اين بخش تازه واردم، ولی فکر کنم چون سوالم مکانيکی هست اينجا جاش باشه که بپرسم.:)

سوال خيلی ساده که خيلی هم مشگل زا شده! فرمول strain چی هست؟ من از داده های آزمايشگاهی مقادير Vx و Vy رو ميدونم. چه جوری ميتونم strain رو محاسبه کنم؟

يه سوال ديگه هم دارم که مربوط به pathline ها در مکانيک سيالات ميشه و البته برنامه نويسی با matlab:

من چون به مطلب زياد وارد نيستم ممکنه اين سوالم خيلی احمقانه باشه ولی خوب ... :p

من توسط PIV (particle image velocimetry) تونستم flow patterns يه سيال رو بدست بيارم. يعنی الان چيزی که تو ماتريکس هام دارم x.y.Vx,Vy هست برای زمان های مختلف که تعداد n برای اين آزمايش 30000 هست. اگه بدونين فرمول pathline هم هست: dx/dt=u(x,t) .من ميخوام ببينم چه جوری ميشه از اين داده های عددی از اين فرمول انتگرال گرفت!!!؟؟؟

يعنی يه نقطه رو به عنوان initial point در نظر ميگيريم که بتونيم const انتگرال رو بدست بياريم ولی چطور ميشه pathline يه particle بخصوص رو مشخص کرد؟

ببخشيد که سرتون رو درد آوردم و ممنون :happy:
 

moonomid

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,437
لایک‌ها
4
چرخ دنده مخروطی با چه دستگاه هایی و چگونه ساخته می شود (ابزارش چیست) ؟

هر کدام از دوستان اگه بتونن راهنمایی کنن واقا ممنون میشم...
در كتاب طراحي اجزا شيگلي هست
مي توانيد به كتاب مراجعه كنيد
 

usb

Registered User
تاریخ عضویت
2 فوریه 2005
نوشته‌ها
192
لایک‌ها
0
سن
42
سلام به همگي .
دوستان با عرض معذرت
يكح درخواست داشتم از همه دوستان مكانيكي

استاد ما يك پروژه خواسته در مورد در وسايل اندازه گيري پيشرفته (‌فوق ليسانس )‌
حالا من در مورد دستگاهاي cmm مطالبي پيدا كردم ولي دنبال دو 2 موضوع ديگه هم هستم .

گفتم درخواستومو اينجا بدك شايد كه شما بتونيد كمكم كنيد تا زودتر به نتيجه برسم .
( تا شنبه 21 بهمن فرصت دارم تا موضوع رو با استاد هماهنگ كنم .)‌

پيشاپيش از لطف همه دوستان ممنون و متشكرم .....
 
بالا