به نقل از rezazadeh :
شما انقدر مطمئما حرف میزنی که انگار تمام سیاست های اقبصادی کشور دست شماست
دولت از تولید خودرو در داخل تجربه خوبی بدست آورد وبرای گوشی هم می تواند از آن استفاده کند قضیه تولید گوشی مثل پروژه لگان خواهد شد یعنی شرکتی مثل ایران خودرو تاسیس نمی شود تا پژو و غیره رو منتاژ کنه بلکه شرکت های تولید کننده تلفن همراه در ایران سرمایه گذاری میکنند و با حمایت دولت ریسک کمتر می شود و شاید هم بخشی از تولیدات صادر شود و انحصار در دست یک شرکت نخواهد بود نمونه کوچک این قضیه (البته با تفاوت های بسیار با لگان) شرکت ماد ایران است که نماینده چند شرکت بزرگ است و تولید کننده مانیتور در ایران و رقابت پایاپایی با رقبای دیگر خارجی دارد
در مورد سریال گوشی ها این کار برای جلوگیری از دزدی در بسیاری از کشورهای اروپایی انجام میشود و مشکلی به وجود نیامده است قضیه فیلترینگ عده کمی بلدند ازش رد بشند و بیشتر مردم از این خدمت مخابرات استفاده می کنند در مورد گوشی هم این تعداد کمتر می شود
در کشوری مثل چین و تایوان هنوز هم که به قول شما مسائلشون رو حل کردند هنوز کار مونتاژ محصولات خارجی رو انجام میدهند از کیفیت محصولات چینی هم که خبر دارید واسه گوشی هاشون در ایران چه سر و دستی میشکنن
آقای خاتمی سمند رو به نام خودروی ملی افتتاح نکرد چون هنوز تمام کارهاش در داخل انجام نشده بود و به آینده روش کار تولید خودرو امیدوار بود و مطمئن بود در آینده خودروی 100 در صد ملی تولید خواهد شد آقایی که خونت رفت تو شیشه تا کشورت پیشرفت کنه مطمئن باش بالاخره ماهم پیشرفت می کنیم وگوشی تولید می کنیم و انشالله در مورد گوشی خونت تو شیشه نمیره
در مورد تولید خودرو هم الان انحصاری وجود ندارد کسی اون قدر سرمایه نداره تا بتونه در داخل خودرو تولید بکنه مگر در دنیا هر چند سال یکبار یک کارخانه بزرگ جدید به وجود می آید که شما انتظار وجود کارخانه های بزرگ تولید کننده در داخل رو دارید اگر دولت همین کارخانه ها رو راه نمی انداخت که الان یه تعمیرکار حرفه ای هم در داخل نداشتیم و باید خون شما رو تو شیشه می کردن می رفتن می دادن مهندس خارجی می اوردن اینجا یه نمایندگی مجاز بزنه دو نفر توش کار کنن
شما بجای پاسخ دادن به یک یک جملات من ، از ابتدای پاسختون خود من را زیر سوال بردید.
با تمام احترامی که برای یکایک دوستان اعم از موافق و مخالف منجمله جنابعالی قائل هستم باید صراحتا خدمت شما عرض کنم که این نحوه پاسخگویی به معنای عدم اطلاع کافی پاسخ دهنده از موضوع بحث و نداشتن پاسخ مستدل هست که منجر به دست یازیدن به مسائل جانبی و نامربوط از جمله صلاحیت گوینده و طرح مسائل حاشیه ای میشود.
البته نباید اینطور با صراحت بیان میکردم ولی شما نه تنها به نکات اساسی بیان شده اشاره نکردید بلکه با سعی در منکوب کردن صاحب سخن و حاشیه روی و طرح مسائل بصورت وارونه خواسته اید بحث را به جای دیگری بکشانید.
بحث اصلی من بحث احداث کارخانه نبود کما اینکه شاید شما اطلاع نداشته باشید و خیلی های دیگر هم اطلاع ندارند که در سال 1345، 3 کارخانه بلبرینگ سازی در آسیا وجود داشتند و یکی از آنها در ایران بود و در سال 1360 در کل آسیا 3000 کارخانه بلبرینگ سازی بود و سهم ایران همان یکی بود!! شما حتما نشنیده اید که (بگواهی روزنامه های آن روز) در سال 1346 سفیر کره در ایران در مراسم افتتاح کارخانه ایران ناسیونال با حسرت تمام که از دید روزنامه نگاران بدور نماند آرزو کرد که ایکاش روزی چنین خط تولیدی در کره ایجاد شود و در سال 1356 روزنامه ها تیتر زدند که ایران 100 دستگاه پیکان به کره صادر کرد و در سال 1375 نمایندگان صنایع کره در سفر خود به ایران از استقبال و فروش زیاد پراید کره در تهران ابراز شگفتی کردند!! شما به این چه میگوئید؟ پیشرفت؟ ما هم دلمان میخواهد که کشور ما پیشرفت کند ، اصولا هر ایرانی مطمئنا از پیشرفت کشورش خوشحال میشه و به اون افتخار میکنه، ولی کجاست این پیشرفت؟ اینها که همه عقبگرد هستند!! کره در خودرو سازی 20 سال ازما عقبتر بود و الان 20 سال جلوتر است!! خودرو سازی چین که الان به ایران هم رخنه کرده 10 سال پیش در چه وضعیتی بود؟ کسانی که 10 سال پیش به چین رفته بودند از تعداد زیاد دوچرخه و عدم وجود خودرو در خیابانها ابراز تعجب میکردند و کسانی که امسال به چین رفته اند از تعداد زیاد خودرو در خیابانها تعجب کرده اند!!
پیشرفت در خودرو سازی را که دیدیم نمونه دیگر پیشرفت لابد صنایع ورشکسته نساجی یا صنایع رو به موت چای و سیمان و غیره هستند!!!
عزیز برادر شما اصل مطلب رو نگرفتی و اون **** و سیستم یا بقول امروزیها سامانه انتصاب مدیران و سیستم نظارتی کشور و ساختار و روشها در بروکراسی اداری ماست. کل صحبت من این است که با این ساختار فعلی هر اقدامی محکوم به شکست هست حتی اگر در کوتاه مدت و با هزینه مردمی که اکثرا از فقر رنج میبرند بتواند سرپا بماند و هرروز از شکوفایی و پیشرفتهای مجازی خود ساخته دم بزند. با روشهای موجود که مدیران فقط از بین دوستان و فامیل انتخاب میشوند (و به **** قبیله سالاری معروف است) ، کمتر مدیری پیدا میشود که کمی بیشتر از یک کارشناس صفر کیلومتر بداند. در بروکراسی فشل اداری ما کدام کاری است که به درستی انجام شده باشد مگر آن که از بند بروکراسی اداری رها شده باشد؟ اصل مطلب این بود که باید ابتدا ساختار و روشهای اداری کشور یا به اصطلاح بروکراسی رو درست کنیم و این همون کاریه که کره طی 30 سال و چین طی 20 سال انجام دادند، اگر میبینید که یک وزیر در کره به خاطر سوء استفاده از موقعیت برای ثبت نام فرزندش در دانشگاه مجبور به استعفا میشه به خاطر همین اصلاح بروکراسیه، توی کشور ما چند نمونه از ثبت نام دانشگاه و استخدام میشه پیدا کرد که با سوء استفاده از موقعیت افراد انجام شدند و چند نمونه استعفای مقام مربوطه؟ این که میبینیم که در اروپا بخاطر یک تصادف که منجر به مرگ 4 نفر شده و دلیل اون استاندارد نبودن جاده بوده وزیر راه به این دلیل برکنار میشه ، رو در کدام یک از تصادفات جاده ای ایران دیدید که سالی بیشتر از 30000 کشته داریم (تنها چیزی که غیر از آلودگی هوا در اون رتبه اول رو داریم) و اکثر اونها بخاطر استاندارد نبودن جاده بوده؟ تصادف قطار مشهد که در ایستگاه نیشابور منجر به کشته شدن (یا در واقع سوختن) 400 نفر شد منجر به برکناری کدام مقام بلند پایه دولتی شد؟ حتی اگر کسی رو هم برکنار کنند در جای دیگه ای یک پست بهتر منتظر اونه!! این یعنی نداشتن نظارت ، یعنی عدم وجود شایسته سالاری ، و بطور کلی یعنی بروکراسی غلط !!
در مورد سریال گوشی فکر میکنم که شما از هر سه کلمه من حتی یکی رو هم نخونده اید!! پیشنهاد میکنم یک بار دیگر دقیقا اون رو بخونید و پیش خودتون تحلیل کنید. ضمنا کنترل سریال بصورت RealTime (یعنی همان چیزی که شما مدعی آن هستید) نه تنها در کشورهای اروپایی بلکه در کشورهای آسیایی و آمریکا هم انجام نمیشود آنهم بخاطر ترافیک بسیار زیاد و سخت افزارهای مورد نیاز هست که هزینه و زمان انتظار برای برقراری تماس رو بشدت بالا میبرد. بلکه این امر بصورت آف لاین و موردی با دستور محاکم قضائی یا پلیس انجام میگردد. این مورد حتی در ایران هم وجود دارد، اگر گوشی شما را دزدیدند کافی است که با نامه آگاهی به مخابرات مراجعه کنید تا آن را از روی لاگ های موجود رد یابی کنند. ولی اینکه چندین ملیون گوشی به محض اتصال به شبکه کنترل شوند امری نه محال ، که دور از ذهن بنظر میرسد. حتی اگر هم اینکار عملی باشد تکلیف این چند ملیون گوشی که دست مردم است چه میشود؟ میدانید فقط هزینه ثبت سریال گوشیها و سخت افزار مورد نیاز برای این کار معادل ایجاد چند مرکز بزرگ مخابراتی بوده و با بودجه فعلی غیر قابل انجام است؟ (از هزینه نگهداری آن صحبتی نمیکنیم).
در مورد انحصار خودرو که واقعا بی انصافی کردین، البته من این رو به حساب بی اطلاعی شما میگذارم ، الان سه ساله که بحث واردات خودرو در مجلس مطرح میشه و هر سال هم برای مالیات ها و عوارض متعلقه ردیف درآمدی تعریف میشه ولی محقق نمیشه و هرسال هم در زمان تصویب بودجه صدای نماینده های مجلس بلند میشه که خودروسازها اجازه نمیدن خودرو وارد بشه و این درآمدها محقق بشه ، توی روزنامه ها هم کلی بحث سر این قضیه شده و به همین دلیل هم هر سال از مقدار عوارضش کم کردن ولی باز هم فرجی حاصل نشده. کافیه یه کم بخودتون زحمت بدین و یه جستجو توی گوگل بکنید یا به روزنامه های بهمن و اسفند سه سال اخیر مراجعه کنین! واقعا رقابت به این معنیه که بگیم رقبا با قیمت دو برابر یا بیشتر بفروشند؟
بهر حال از اینکه یک مشت افراد ... پول مردم رو خرج سفرهای آنچنانی خودشون به اروپا و جاهای دیگه بکنن و هر روز برای خودشون پاداشهای چند ده ملیونی تصویب بکنند و برای مردم ژست پیشرفتهای دست نیافته بگیرند و اسم خودشون رو هم بگذارن خودروساز هیچ کس راضی نیست ، کافیه یه نگاه به دورو بر خودتون بکنین و از لاک خودتون بیرون بیاین و با چند نفر آدم اعم از مطلع و غیر مطلع از دورو بریهاتون صحبت کنین، نمیدونم شما چرا راضی شدی!!! خوب حق شماست ، اگر میخواهید خونتون رو توی شیشه یا جاهای دیگه بریزن ، صاحب اختیارین. شاید از این قضیه انتفاعی دارید که دیگران ندارند.
اما در مورد اینکه یک عده سرمایه گذار بیایند و گوشی را در ایران تولید کنند با شما موافقم، اینکار در ظاهر کاری درست است و بشرطی که عوامل دیگر را ندیده بگیریم باید قیمت و کیفیت گوشی بسیار بهتر از الان بشود، ولی وقتی میبینیم تنها چیزی که در ایران صرفه اقتصادی ندارد تولید است!! در مورد موفقیت آن شک میکنیم. بهر حال امیدوارم که تولید گوشی به سرنوشت تولید تلویزیون و خودرو (قیمت بالاتر - کیفیت کمتر) دچار نشده و روزی بتوانیم با افتخار از گوشیهای باکیفیت وطنی و صادرات آنها صحبت کنیم - به امید آن روز.