برگزیده های پرشین تولز

همه ی بحث های مربوط به داوری در ایران

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
با سلام خدمت دوستان
بعد از مدتها اين تاپيك را دوباره بالا ميارم تا دوستان نظراتشون در خصوص داوريها را اينجا بيان كنند. البته مقاله زير كه مقايسه اي ميان تشكيلات داوري در انگلستان و ايران است باعث شد دوباره دنبال اين تاپيك بگردم. لطفا توجه كنيد:

مطالعه تطبيقي وضعيت داوري فوتبال در ايران و انگلستان

نتيجه يك تحقيق نشان داد: تشكيلات داوري در انگلستان نسبت به ايران از گستردگي و تنوع فعاليتهاي بيشتري برخوردار است.

به گزارش ايپنا به نقل از روابط عمومي پژوهشكده تربيت بدني و علوم ورزشي، حامد عبدي كارشناس ارشد دانشگاه تهران در مقاله‌اي كه به اولين همايش تخصصي ملي مديريت ارايه كرد آورده است:« بدون شک ورزش فوتبال محبوب‌ترين و پرطرفدارترين رشته ورزشي در اغلب کشورهاي دنيا است. فوتبال جدا از ساختار مديريتي خود از عناصر مهمي چون ورزشکاران، مربيان، تماشاچيان، طرفداران، داوران و ... تشکيل شده است، که در حال حاضر بحث داوري آن همانند ساير بخش‌ها، شکل علمي به خود گرفته و به تحصيل و تجربه نيازمند است. داوري فوتبال يکي از جنجالي ترين و پرسروصداترين بحث‌هاي محافل ورزشي ايران و جهان است که با با موانع و مشكلات متعددي رو به رو است. مشكلات و مسايل اصلي كه محقق را به انجام اين تحقيق واداشت عبارتند از عدم پيشرفت لازم در بهبود وضعيت داوري فوتبال ايران، حضور كم رنگ داوران ايراني در مسابقات جام جهاني، گله مندي بسياري از داوران ايراني از وضعيت رفاه اجتماعي خود، عدم استفاده داوران ايراني از فناوري‌هاي نوين جهت اتخاذ تصميمات سريع و صحيح و نبود اتحاديه براي داوران فوتبال.
در اين تحقيق، كليه عوامل موثر در وضعيت داوري فوتبال در ايران مورد مطالعه قرار گرفته و روابط و آثار متقابل بين آنها روشن مي شود، اين متغيرها عبارتند از ساختار تشکيلات داوري، جايگاه داوري در سطح بين المللي، شرايط ورود به عرصه داوري، دوره هاي آموزشي داوران، تعداد داوران فعال، طبقه بندي و سيستم ارتقاي درجه آنها، رفاه اجتماعي، ضوابط انضباطي، ميزان استفاده از فناوري، جامعه و اتحاديه هاي داوري و نحوه نظارت بر عملكرد داوران.

ايوانکوويچ(1381) به اين نتيجه دست يافت که يکي از مشکلات داوران فوتبال ايران کمبودهاي موجود در روش آموزشي آنها است و بايد روش‌هاي آموزشي آنها از لحاظ کمي و کيفي پيشرفت کند.
لين (2007)، به اين نتيجه دست يافت كه بهره گيري‌ از تمرينات‌ فشرده‌ و استفاده‌ از فناوري‌ هاي نوين تا حد‌ زيادي مي‌تواند‌ از تصميمات اشتباه داوران فوتبال بكاهد.
روش تحقيق حاضر از نوع توصيفي و مروري است که پژوهشگر سعي دارد بدون پيش داوري به توصيف وضع موجود بپردازد و در قالب يک مطالعه تطبيقي، وضعيت داوري فوتبال در ايران و انگلستان را بررسي و مقايسه كند.
در واقع وضعيت داوري فوتبال انگلستان به عنوان محک يا الگوي مبنا انتخاب شده است. نمونه آماري برابر جامعه آماري تحقيق و عبارت از کليه نهادهاي رسمي و متولي داوري فوتبال در دو کشور ايران و انگلستان که شامل کميته داوران فدراسيون فوتبال ايران، کميته داوران اتحاديه فوتبال انگلستان( FA ) و اتحاديه داوران انگلستان(RAE) مي شود. انتخاب داوري فوتبال انگلستان به عنوان الگوي مبنا (محک) در اين پژوهش به دلايلي همچون قدمت و حرفه اي بودن فوتبال و داوري آن در انگلستان و همچنين تاييد کارشناسان داوري فوتبال ايران و ... بوده است.
نتايج اين تحقيق نشان داد كه تشكيلات داوري در انگلستان نسبت به ايران از گستردگي و تنوع فعاليت‌هاي بيشتري برخوردار است.
در سال 2007 ايران داراي 16 داور و كمك داور بين المللي و انگلستان داراي 17 داور و كمك داور بين المللي بوده و همچنين تعداد قضاوت‌هاي بين المللي داوران ايران 80 قضاوت و انگلستان 244 قضاوت بوده است. شرايط ورود به عرصه داوري در ايران و انگلستان از لحاظ حداكثر سن، سطح تحصيلات، كنترل سوء پيشينه، آزمايشات پزشكي، آموزش و آزمون آمادگي جسماني اعمال شده برروي متقاضيان حرفه داوري با هم منطبق نيستند؛ ولي، از لحاظ حداقل سن، هزينه، ثبت نام و آزمون كتبي با هم منطبق هستند.

علاوه بر كلاس‌ها و دوره هاي آموزشي مختلف براي داوران فوتبال در ايران و انگلستان بايد خاطرنشان كرد كه ايران داراي يك نشريه داوري و انگلستان داراي 4 نشريه داوري، انگلستان داراي آكادمي داوري و ايران فاقد آكادمي داوري، انگلستان داراي 120 گروه داوري براي انجام تمرينات آمادگي جسماني به شكل سازماندهي شده و ايران فاقد گروه‌هاي تمريني سازماندهي شده و بالاخره تست آمادگي جسماني داوران در ايران اينتروال و در انگلستان كوپر مي باشد.
در سال 2007، 23 داور و 50 كمك داور در ليگ برتر ايران(16 تيم) و 26 داور و 48 كمك داور در ليگ برتر انگلستان(20 تيم) قضاوت كرده اند كه ميانگين سني داوران و كمك داوران ليگ برتر ايران به ترتيب 17/36 و 76/36 سال بوده و ميانگين سني داوران و كمك داوران ليگ برتر انگلستان به ترتيب 14/37 و 23/34 سال بوده است. داوران فوتبال ايران در 5 طبقه و داوران فوتبال انگلستان در 9 طبقه تقسيم بندي مي شوند.
همچنين در اين سال دستمزد داوران ليگ برتر فوتبال ايران براي هر قضاوت 200 هزارتومان(حدود 150 يورو) و دستمزد داوران ليگ برتر انگلستان پيش از شروع مسابقات براي هر نفر 23 هزار يورو و براي هر قضاوت نيز 570 يورو بوده است. داوران ايراني تحت پوشش بيمه خدمات درماني حوادث ورزشي و داوران انگليسي تحت پوشش بيمه عمومي حوادث و بيمه شخصي حوادث(بيمه مكمل) قرار دارند. جرايم انضباطي داوران فوتبال، در ايران شامل توبيخ شفاهي، توبيخ کتبي، محروميت کوتاه مدت از يک تا چهار جلسه، محروميت بلند مدت از يک ماه تا يک سال، تنزل درجه داوري مدت دار يا دايم و در نهايت حذف از ليست داوران کشور و ابطال کارت داوري و در انگلستان شامل تعليق داوري از يک هفته تا يک سال، ملزم به گذراندن دوره هاي آموزشي و توجيهي بيشتر و تنزل سطح(درجه) داوري مي شود. داوران انگليسي از فناوري سيستم راديويي و همچنين پرچم هاي الكترونيك براي قضاوت در مسابقات استفاده مي كنند؛ ولي، داوران ايراني هيچ يك از اين فناوري‌ها را در اختيار ندارند.
در انگلستان يک اتحاديه داوران به نام RAE و يک جامعه داوري به نام FAMOA مشغول به فعاليت هستند در حالي‌كه داوران در ايران فاقد اتحاديه و جوامع محلي هستند. نظارت بر عملكرد داوران در ايران از طريق نمرات ناظران داوري و بازنگري عملكرد سالانه داور و در انگلستان از طريق نمرات ناظران داوري، نمرات باشگاهها و بازنگري عملكرد سالانه داور صورت مي پذيرد.
عدم عضويت کميته داوران و فدراسيون فوتبال ايران در AFC و FIFA و همچنين ضعف تشكيلات و وضعيت داوري فوتبال ايران باعث شده تا عليرغم شايستگي، کمتر از داوران بين المللي ايران در رقابت‌هاي مهمي چون جام جهاني استفاده شود.
اين طبيعي است که داوران انگليسي جايگاه بالاتري نسبت به داوران ايراني داشته و از لحاظ کمي و کيفي، بيشتر در ميادين بين المللي حضور يابند زيرا ليگ انگلستان قدمت و مرتبه خيلي بالاتري نسبت به ليگ فوتبال ايران دارد، انگلستان جزء کشورهاي صاحب نام فوتبال و تيم ملي آن نيز قهرمان جهان است، قدمت اتحاديه فوتبال انگلستان 57 سال بيشتر از قدمت فدراسيون فوتبال ايران است و در نهايت، فوتبال و داوري در انگلستان بسيار حرفه اي تر از ايران است.
عدم معاينات تخصصي پزشكي به خصوص معاينه چشم و همچنين عدم کنترل سوء پيشينه متقاضيان داوري در ايران با توجه به حساسيت حرفه داوري از نقاط ضعف شرايط ورود به عرصه داوري در ايران مي باشد. از مزاياي بخش آموزش داوري فوتبال در ايران تغيير تست آمادگي جسماني داوران ايران از کوپر به تست جديد(اينتروال) است كه يک نقطه قوت محسوب مي‌شود. ميانگين سني داوران ليگ برتر ايران از ميانگين سني داوران ليگ برتر انگلستان در سال 2007 حدود يک سال کمتر بوده، در حالي که براي کمک داوران حدود دو سال بيشتر بوده است، اين بدين معني است که ايران نسبت به انگلستان داوران جوان‌تر و کمک داوران مسن تري دارد. طبقه بندي و سيستم ارتقاي درجه داوران در ايران داراي نقايص و کمبودهاي زيادي است که نياز به اصلاح دارد و در پايان بايد خاطر نشان كرد كه بيمه عمومي حوادث ورزشي پاسخگوي نياز داوران ايراني نيست.
يافته هاي اين تحقيق با نتايج به دست آمده در مقاله ايوانکوويچ(1381) که روش آموزشي داوران فوتبال ايران داراي كمبود هاي است و بايستي روشهاي آموزشي آنها از لحاظ کمي و کيفي ارتقا يابد، و نيز مقاله لين(2007) كه با بهره گيري‌ از تمرينات‌ فشرده‌ و استفاده‌ از فناوري‌ هاي نوين مي‌توان تا حد‌ زيادي‌ از تصميمات اشتباه داوران فوتبال كاست، همخواني دارد.
 

mori.54

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
2,599
لایک‌ها
4,675
سن
48
محل سکونت
Tehran
با سلام خدمت دوستان
بعد از مدتها اين تاپيك را دوباره بالا ميارم تا دوستان نظراتشون در خصوص داوريها را اينجا بيان كنند. البته مقاله زير كه مقايسه اي ميان تشكيلات داوري در انگلستان و ايران است باعث شد دوباره دنبال اين تاپيك بگردم. لطفا توجه كنيد:

مطالعه تطبيقي وضعيت داوري فوتبال در ايران و انگلستان

نتيجه يك تحقيق نشان داد: تشكيلات داوري در انگلستان نسبت به ايران از گستردگي و تنوع فعاليتهاي بيشتري برخوردار است.

.

با تشکر از ساسان عزیز که این تاپیک را مجددا اکتیو کرده اند. در مدتی که من نبوده ام بحث های خوبی اینجا مطرح شده (برخی اش هم چندان جالب نبود)

مقاله‌ی بسیار خوبی بود و این دقیقا نشان می دهد که ما باید منصف باشیم و باور داشته باشیم که امکانات کم تری داریم. کلا من به یک اصل معتقدم و اون اینه که باید یاد بگیریم به اندازه‌ی امکانات توقع داشته باشیم، هر اندازه که امکانات بیشتر می شود آنوقت حق داریم سطح توقع خودمون رو بالاتر ببریم.

همونطور که در این مقاله ی مقایسه ای گفته شده داوران ایرانی شرایط حرفه ای ندارند و دستمزدهای بسیار ناچیزی می گیرند و ضمنا تجهیزات پیشرفته ای هم در اختیار ندارند و در قبال داوری ای که انجام می دهند - مخصوصا در بازی های حساس که یک طرف بازی تیم های مطرح پرسپولیس و استقلال هستند- بیشترین هجوم فشار رسانه ای را تحمل می کنند و هر کسی به خود اجازه می دهد داور را زیر سوال ببرد و او را بکوبد. در حالی که نقدهای داوری در همین کشور انگلیس از طرف چه مربی، چه بازیکن و تماشاچی و بالاخره مردم مثل ما نیست.

ما اینجا به محض اشتباه احتمالی داور (هنوز هم مثلا مربی مطمئن نیست یا خودمون هم یقین نداریم) می گوییم بازی را این داور مفت از ما گرفت و چنین و چنان! (99 درصد مربیان ما اینجوری هستند!)

در حالی که ما به جای این مظلوم نمایی ها و این که هی بگوییم حق ما فلانی و بیساری خورده، باید روی کار تیمی مون کار کنیم و اشکالات فنی تیم مون رو بر طرف کنیم ولی هر روز می بینیم که فقط به حواشی فوتبال بها می دهیم و کسی به کیفیت فنی و واقعی فوتبال و حتی کیفیت فنی مبحث داوری توجه نمی کنه. همونطوری که قبلا هم اشاره کرده ام من رسانه ها رو در این جریانات مقصر می دونم، اون ها می تونن جهت دهی کنند و جو رو تغییر بدهند ولی حتی می بینیم فردوسی پور هم در نوع گزارش کردنش یا در مباحثی که گاهی در برنامه نود پیش می کشه فقط به شور شدن بیشتر این آَش کمک می کنه نه واقعا حل مساله.

به هر حال در این که ما در بعد امکانات ضعیف تر از کشورهایی مثل انگلیس هستیم هیچ شکی نیست و باید فدراسیون هم به جای لاپوشونی کردن و طرفداری یک جانبه و بدون پشتوانه از داور هم تکونی به خودش بده و به جلو حرکت کنه یعنی بطور علمی روی این پروژه برای حل مساله Problem Solving کار کنه تا داورها هم بهترین تجهیزات سخت افزاری رو داشته باشند، هم از بیمه ی مناسب تری برخوردار بشوند و هم حقوق و مزایای بیشتری دریافت کنند و ضمنا کسانی هم در این مملکت به این فکر باشند که ما دچار پسرفت در زمینه فرهنگ هستیم و باید کاری کنیم که آستانه ی تحمل مردم روافزایش بدهیم و این هم با شعار بدست نمی یاد، بلکه باید کار تحقیقاتی کرد و از افراد دانشگاهی و با سواد در این زمینه به صورت سیستماتیک استفاده کرد.
 
Last edited:

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
با تشکر از ساسان عزیز که این تاپیک را مجددا اکتیو کرده اند. در مدتی که من نبوده ام بحث های خوبی اینجا مطرح شده (برخی اش هم چندان جالب نبود)

مقاله‌ی بسیار خوبی بود و این دقیقا نشان می دهد که ما باید منصف باشیم و باور داشته باشیم که امکانات کم تری داریم. کلا من به یک اصل معتقدم و اون اینه که باید یاد بگیریم به اندازه‌ی امکانات توقع داشته باشیم، هر اندازه که امکانات بیشتر می شود آنوقت حق داریم سطح توقع خودمون رو بالاتر ببریم.

.............

خواهش مي كنم مري عزيز . تاپيك بسيار خوبي هست و بهتر بود كه دوباره فعال بشه. با فرمايشات شما هم كاملا موافقم . وضعيت داوري ما اندازه امكانات ما هست و بايد تلاش كرد اين وضعيت همراه با امكانات بهبود پيدا كنه. نظر من اينه كه داوري ايران از جاهاي ديگري هم ضربه ميخوره ، از نمونه هاي قابل ذكر ميتوان به مسافرتهاي متعدد رياست كميته داوران (آقاي عنايت) اشاره داشت . ايشان اكثر مواقع در سفرهاي خارجي به سر مي برند و احاطه چنداني از راه دور نمي توانند به وضعيت چينش و نحوه داوري داوران داشته باشند . دومين مورد قابل اشاره مي توان از حمايت نكردن داوران قديمي از تشكيلات حاكم بر كميته داوران نام برد كه اين معضل در هر دوره اي به سادگي قابل درك و مشاهده است . اميدوارم با پيگيري مشكلات بتوانيم داوري خوب و در خور اعتنايي پيدا كنيم.
 

mori.54

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
2,599
لایک‌ها
4,675
سن
48
محل سکونت
Tehran
نظر من اينه كه داوري ايران از جاهاي ديگري هم ضربه ميخوره ، از نمونه هاي قابل ذكر ميتوان به مسافرتهاي متعدد رياست كميته داوران (آقاي عنايت) اشاره داشت . ايشان اكثر مواقع در سفرهاي خارجي به سر مي برند و احاطه چنداني از راه دور نمي توانند به وضعيت چينش و نحوه داوري داوران داشته باشند .

به نظر من مسافرت های رئیس کمیته‌ی داوران به خودی خود امر مذمومی نیست و می تونه مفید باشه، به شرطی که واقعا با برنامه باشه و یک استراتژی هدفمند برای ارتقای سطح داوری مملکت پشتش خوابیده باشه، در این صورت کاملا هم مفید و لازم خواهد بود؛ اما آیا واقعا آقای عنایت چنین طرح و برنامه ای داره؟!
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
به نظر من مسافرت های رئیس کمیته‌ی داوران به خودی خود امر مذمومی نیست و می تونه مفید باشه، به شرطی که واقعا با برنامه باشه و یک استراتژی هدفمند برای ارتقای سطح داوری مملکت پشتش خوابیده باشه، در این صورت کاملا هم مفید و لازم خواهد بود؛ اما آیا واقعا آقای عنایت چنین طرح و برنامه ای داره؟!

فيدبك كار كه چنين چيزيو نشون نميده . بيشتر به نظر ميرسه اين نوع مسافرتها بيشتر از اينكه بتونه كمكي در راستاي بدست آوردن افتخارات بين المللي براي داوري ايران باشه ، كمكي جهت حضور شخصي بيشتر آقاي عنايت در خارج از كشور هست.
خودتون مشاهده كنيد كه الان ما چند داور بين المللي مطرح داريم . مسعود مرادي كه رسما ديگه اميدي بهش نيست والبته سنش هم طوريه كه نميشه بهش اميدي داشت. خداداد افشاريان رسما درخواست داد اسمشان از ليست داوران بين المللي در بياد . كار محسن تركي به جايي رسيده كه با يك رده نزول در سطح بين المللي به داوري در سطح جوانان مي پردازه. از همه بدتر وضعيت داوراني بود كه تا ديروز بهشون اميد داشتيم ، كساني مثل قهرماني كه يواش يواش به يك داور درجه دو در حال تنزل هست . يك موردي هم كه خيلي منو توي فكر برده معرفي مسعود مرادي به فيفا جهت قضاوت در جام جهاني 2010 هست . اكثرا مي دونستند ايشان شانسي نخواهد داشت ولي كميته داوران از نام سعيد مظفري زاده كه به زعم من بهترين داور حال حاضر كشورند گذشت تا ايشان بعد از قضاياي بازي پرسپوليس - مس تجديد روحيه بكنند كه نتيجه اش را هم ديديم. كلا عنايت كاريزماي هدايت جامعه داوري را به نظر من ندارند.
 

mori.54

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
2,599
لایک‌ها
4,675
سن
48
محل سکونت
Tehran
فيدبك كار كه چنين چيزيو نشون نميده . بيشتر به نظر ميرسه اين نوع مسافرتها بيشتر از اينكه بتونه كمكي در راستاي بدست آوردن افتخارات بين المللي براي داوري ايران باشه ، كمكي جهت حضور شخصي بيشتر آقاي عنايت در خارج از كشور هست.
خودتون مشاهده كنيد كه الان ما چند داور بين المللي مطرح داريم . مسعود مرادي كه رسما ديگه اميدي بهش نيست والبته سنش هم طوريه كه نميشه بهش اميدي داشت. خداداد افشاريان رسما درخواست داد اسمشان از ليست داوران بين المللي در بياد . كار محسن تركي به جايي رسيده كه با يك رده نزول در سطح بين المللي به داوري در سطح جوانان مي پردازه. از همه بدتر وضعيت داوراني بود كه تا ديروز بهشون اميد داشتيم ، كساني مثل قهرماني كه يواش يواش به يك داور درجه دو در حال تنزل هست . يك موردي هم كه خيلي منو توي فكر برده معرفي مسعود مرادي به فيفا جهت قضاوت در جام جهاني 2010 هست . اكثرا مي دونستند ايشان شانسي نخواهد داشت ولي كميته داوران از نام سعيد مظفري زاده كه به زعم من بهترين داور حال حاضر كشورند گذشت تا ايشان بعد از قضاياي بازي پرسپوليس - مس تجديد روحيه بكنند كه نتيجه اش را هم ديديم. كلا عنايت كاريزماي هدايت جامعه داوري را به نظر من ندارند.

در مورد عنایت که چهره‌ی کارآمدی برای داوری نیست با شما موافقم ولی جریان مسعود مرادی به نظرم مبهم بود، چون مرادی چندین سال بود که در لیست بین المللی قرار داشت و از نظر زبان و آمادگی جسمانی هم مشکلی نداشت، نمی دانم واقعا فیلمی که با خود به زرویخ برده بود (جریان هند در بازی مس و پرسپولیس) در رای نیاوردنش تاثیر داشته یا اساسا عنایت در این رابطه اهمال کرده؟ فکر می کنم مرادی می توانست علیرغم همه حرف و حدیث هایی که در داخل کشور ما وجود داشت بعد از المپیک که اونجا بهترین سوت ها را در بین سایر داوران زده بود برای جام جهانی هم انتخاب بشه.

به هر حال همونطور که گفتید به نظر می رسه در حال حاضر سعید مظفری زاده بهترین داور فعلی ما باشه و اقلا باید روی این گزینه به نحو مطلوبی سرمایه گزاری کنند تا بعد از سال ها یک داور در جام جهانی داشته باشیم.
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
ولی جریان مسعود مرادی به نظرم مبهم بود، چون مرادی چندین سال بود که در لیست بین المللی قرار داشت و از نظر زبان و آمادگی جسمانی هم مشکلی نداشت، نمی دانم واقعا فیلمی که با خود به زرویخ برده بود (جریان هند در بازی مس و پرسپولیس) در رای نیاوردنش تاثیر داشته یا اساسا عنایت در این رابطه اهمال کرده؟ فکر می کنم مرادی می توانست علیرغم همه حرف و حدیث هایی که در داخل کشور ما وجود داشت بعد از المپیک که اونجا بهترین سوت ها را در بین سایر داوران زده بود برای جام جهانی هم انتخاب بشه.

دوست عزيز درباره جريان مرادي بايد توضيحي بدم . منظور من از اشاره به بازي پرسپوليس - مس اين نبود كه مثلا اون صحنه كذايي باعث انتخاب نشدن مرادي شد. منظورم اين بود مرادي وجهه خودش را بعد از انتخاب نشدن در ليست نهايي جام جهاني 2006 تا اندازه اي و با سوت بسيار اشتباهش در مسابقات جام ملتهاي آسيا به اندازه بسيار بيشتري در نزد زعماي قوم جهان داوري از دست داد. فدراسيون و كميته داوري اينو مي دونست ولي از معرفي مظفري زاده شونه خالي كرد و مرادي را براي جام جهاني 2010 معرفي كرد . به نظر من اين رويكرد غلط و اشتباهي بود.
 

mori.54

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
2,599
لایک‌ها
4,675
سن
48
محل سکونت
Tehran
منظورم اين بود مرادي وجهه خودش را بعد از انتخاب نشدن در ليست نهايي جام جهاني 2006 تا اندازه اي و با سوت بسيار اشتباهش در مسابقات جام ملتهاي آسيا به اندازه بسيار بيشتري در نزد زعماي قوم جهان داوري از دست داد.

اما مرادی در المپیک پکن سوت های خوبی زده بود، در غیر اینصورت اگر همه (= هیات داوری فیفا)متفق القول به ضعف او بودند حتی برای المپیک هم انتخاب نمی شد.
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
اما مرادی در المپیک پکن سوت های خوبی زده بود، در غیر اینصورت اگر همه (= هیات داوری فیفا)متفق القول به ضعف او بودند حتی برای المپیک هم انتخاب نمی شد.

شايد اينطوري باشه كه شما مي فرماييد ، پس دليل انتخاب نشدنش براي جام جهاني چه چيزي ميتونه باشه؟
 

mori.54

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
2,599
لایک‌ها
4,675
سن
48
محل سکونت
Tehran
شايد اينطوري باشه كه شما مي فرماييد ، پس دليل انتخاب نشدنش براي جام جهاني چه چيزي ميتونه باشه؟

برای همین عرض مردم حذف شدنش مبهم بود.
فرض من فیلمی بود که با خودش به فیفا برده بود و لابد اونجا دیده ان مرادی نتونسته یک بازی داخلی رو به درستی مدیریت کنه و اسیر جو ورزشگاه شده و به این نتیجه رسیده ان که داوری که در این سطح به مشکل بر می خوره در جام جهانی نمی تونه داور خوبی باشه.
و ا... اعلم
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
داوران در صدم ثانيه بايد تصميم بگيرند
دبير كميته داوران: برخي قضاوتهاي ضعيف تاثير منفي روي نتيجه بازيها داشته است


قضاوت در ميدان مسابقه كار راحتي نبوده و داوران بايد در پيكارهاي پيش رو در صدم ثانيه تصميم گرفته و راي خود را در خصوص مشكل به وجود آمده اعلام نمايند.

به گزارش ايلنا ، ناصر عاقلي-دبير كميته داوران گفت: كميته داوران فدراسيون سعي بر آن دارد تا با بررسي اشكالات در قضاوت داوران ،شاهد قضاوت صحيح و بدون نقص باشيم.از همين رو درپايان نيم فصل با به نمايش گذاشتن فيلم هاي بازي در ليگ برتر مشكلات و كاستي ها را بررسي نموده تا بعد از پايان نيم فصل و آغاز مسابقات ليگ شاهد مشكلي نباشيم.
وي درادامه بيان كرد: معتقدم فشار و استرس جو استاديوم و مسابقه نبايد داور را تحت تاثير بگذارد.معمولا كارشناساني كه بازي هاي مختلف را كارشناسي مي كنند راحت تر مي توانند در مورد يك صحنه نظر بدهند.اما داور با توجه به شرايط مختلفي بايد تصميم در خصوص صحنه هاي مختلف را بگيرد.
عاقلي در مورد برگزار ي كلاس داوري بانوان كه هم اكنون به ميزباني آكادمي ملي فوتبال درحال برگزاري است ،بيان داشت: برگزاري اينگونه كلاس ها براي بانوان مطلوب بوده و تاثير مثبتي براي ورزش بانوان دارد.اما متاسفانه مشكلاني كه پيش روي ورزش بانوان مي باشد باعث شده تا بانوان نتوانند توانايي هاي خود را به معرض نمايش بگذارند.اما در مجموع با شرايطي كه بانوان دارند عملكرد خوبي را در مسابقات گوناگون به جاي گذاشته اند.
وي در پايان عملكرد داوران را تا هفته شانزدهم نسبتا خوب ارزيابي كرد و گفت: متاسفانه در چند بازي شاهد قضاوتهاي خوبي نبوديم كه تاثير منفي بر نتيجه بازي ها گذاشت. اما اميدوار هستيم كه قضاوت هاي خوبي را شاهد باشيم.
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
با سلام خدمت دوستان
ظاهرا پرونده ديگري از قضاياي داوري در كشورمان در حال گشوده شدن هست. در اخبار يكي دو روز اخير آمده است كه كليه داورهايي كه در ليگهاي پايين تر از ليگ برتر قضاوت داشته اند حق الزحمه خود را دريافت نكرده اند ، حتي در يكي از روزنامه ها اين جريان به داوريهاي ليگ برتر هم تسري داده شده است . جالب است كه فدراسيون به اين عريض و طويلي انقدر بودجه ندارد ( يا نمي خواهد) كه به داوران بدهد و اينچنين همه جامعه فوتبال از اين بندگان خدا انتظار داوريهاي بي عيب و نقص و بي غرض را هم دارند.
در مطلبي در روزنامه دنياي فوتبال(ظاهرا از برنامه ورزش و مردم ديروز نقل شده) به نقل از خداداد افشاريان داور بازي راه آهن و پرسپوليس گفته شده است :" من قصد داشتم اين بازي را در اعتراض به حقوق بسيار پايين داوران با 15 دقيقه تاخير برگزار كنم كه با صحبتهاي ناظر مسابقه اين كار را نكردم "
نكته جالب ديگر در اين قضيه ادامه صحبتهاي افشاريان است كه از قول جامعه داوري اظهار داشته است اگر اين روند ادامه داشته باشد داوران مسابقات را قضاوت نخواهند كرد و تو خود بخوان حديث مفصل از اين مجمل.
 

aghamostafaa

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
9 سپتامبر 2008
نوشته‌ها
7,235
لایک‌ها
18,128
سن
38
محل سکونت
اصفهان
از این بحث ها بگذریم ....... گل پرسپولیس در بازی با سایپاا یه افساید کاملا واضح بود و به نظرم کمک داور ترسید آفساید بگیره ......
واقعا مسخره هست .... توی دو تا بازی 2 تا گل استقلال رو افساید میگیرن .... اینور برای پرسپولیس آفساید 100 در صد که یه بچه هم میفهمید 1 متر حداقل تو افساید بود رو نمیگیرن ...... :f34r:
 
Last edited:

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
از این بحث ها بگذریم ....... گل پرسپولیس در بازی با سایپاا یه افساید کاملا واضح بود و به نظرم کمک داور ترسید آفساید بگیره ......
واقعا مسخره هست .... توی دو تا بازی 2 تا گل استقلال رو افساید میگیرن .... اینور برای پرسپولیس آفساید 100 در صد که یه بچه هم میفهمید 1 متر حداقل تو افساید بود رو نمیگیرن ...... :f34r:

عزيز حتما گل دوم استقلال به ابومسلمو ديديد ؟ ;)
درباره گل پرسپوليس هم بله حق با شماست كمك داور اشتباه كرد . ولي در اين فصل از اين اشتباهات زياد پيش اومده .
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
AFC اعلام کرد :6 داور و 8 کمک داور ایران در فهرست نهایی داوران نخبه آسیا

کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا اسامی داوران و کمک داوران حاضر در فهرست نخبه های داوری این قاره را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از اعلام اسامی داوران از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران، کنفدراسیون فوتبال آسیا داوران زیر را به عنوان داوران نخبه آسیا تایید کرد.

داوران: مسعود مرادی، محسن ترکی، سعید مظفری زاده یزدی، هدایت ممبینی، یداله جهانبازی، علیرضا فغانی
کمک داوران: حسن کامرانی فر، رضا سخندان، حیدر شکور، داوود رفعتی ساجدی ، مرتضی کریمی، رسول فروغی، علی رضا غلامحسین کهوری، علیرضا یزدانی
داور چهارم: اکبر بخشی زاده
داوران فوتسال: عبدالکریم سیستانی، علیرضا سهرابی
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
سلام خدمت دوستان
ظاهرا براي بازي دربي هم قرار شد كه از داور ايراني استفاده بشه . آقاي عنايت نامي از اين داور نبرده اند و گفته اند يكي از 8 داور برتر ايران اين بازي را قضاوت خواهد كرد . در حالي كه رييس كميته داوران از انتخاب قطعي داور ايراني در اين مسابقه صحبت مي كند اما آقاي كفاشيان رييس فدراسيون فوتبال گفته كه هنوز در حال مطالعه و تصميم گيري جهت انتخاب داور ايراني هستند . هر چند علاقه خود را از اين امر پنهان نكرده اند . به نظر من اگر استفاده از داور ايراني براي قضاوت دربي قطعي شود از بين سعيد مظفري زاده و محسن تركي يك نفر انتخاب خواهد شد .
شخصا اميدوارم با اين تصميم كمي داوران كشورمان اعتماد به نفس پيدا كنند و راه را براي ادامه اين كار باز نمايند. به نظر من داوري دادن به ايرانيها در اين مسابقه خاص مي تواند يكي از موارد پيشرفت جهت داوري كشور باشد. سلامت و پيروز باشيد
 

/\/\ O H S E N

Registered User
تاریخ عضویت
11 آگوست 2007
نوشته‌ها
660
لایک‌ها
292
سن
33
محل سکونت
Apple Inc.
سلام خدمت دوستان
ظاهرا براي بازي دربي هم قرار شد كه از داور ايراني استفاده بشه . آقاي عنايت نامي از اين داور نبرده اند و گفته اند يكي از 8 داور برتر ايران اين بازي را قضاوت خواهد كرد . در حالي كه رييس كميته داوران از انتخاب قطعي داور ايراني در اين مسابقه صحبت مي كند اما آقاي كفاشيان رييس فدراسيون فوتبال گفته كه هنوز در حال مطالعه و تصميم گيري جهت انتخاب داور ايراني هستند . هر چند علاقه خود را از اين امر پنهان نكرده اند . به نظر من اگر استفاده از داور ايراني براي قضاوت دربي قطعي شود از بين سعيد مظفري زاده و محسن تركي يك نفر انتخاب خواهد شد .
شخصا اميدوارم با اين تصميم كمي داوران كشورمان اعتماد به نفس پيدا كنند و راه را براي ادامه اين كار باز نمايند. به نظر من داوري دادن به ايرانيها در اين مسابقه خاص مي تواند يكي از موارد پيشرفت جهت داوري كشور باشد. سلامت و پيروز باشيد
منم قبول دارم که بلاخره باید داورای خودمون اعتماد بنفس پیدا کنن ولی نه تو دربی. داورای خارجی هم که میان سوت زدنشون فرقی نداره با داورای خودمون، اونا اشتباه میکنن، داورای ما هم اشتباه میکنن. ولی خدا نکنه که داور ایرنی تو دربی یه اشتباه کوچیک بکنه اونوقته که مطبوعات و رسانه ها مخصوصا نود کاری بر سرش میارن که می خواد داوری رو ول کنه. همین فصل مرادی یه پنالتی رو نگرفت واسه پرسپولیس مقابل مس، دیدید با بنده خدا چیکار کردن...؟
حالا ببین اگه تو دربی اشتباه کنه چی میشه...
ولی اگه داوره خارجی اومد اشتباهم کرد 2 ساعت بعد بازی دیگه نیست که بخوان یقشو بگیرنو بیارنش نود و خرابش کنن.
همه ی داورای خارجی واسه پیشرفت تو کشور خودشون دربیا رو قضاوت میکنن ولی اینجا همه چیش فرق داره.. مخصوصا فوتبال.:wacko:
 

sasan s

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,842
لایک‌ها
3,123
سن
49
محل سکونت
تهران
با سلام خدمت دوستان
در ادامه صحبتهاي گذشته در خصوص انتخاب داور ايراني براي داربي پايتخت صحبتهاي جديدي از سوي مسوولين شوراي تامين استان تهران شده مبني بر اينكه ما نظري در خصوص انتخاب داور دربي نداريم ، ولي اگر داور ايراني انتخاب بشه و مشكلي در ورزشگاه رخ بده تبعات اين قضيه با فدراسيون خواهد بود ( واقعا هم نظري ندارند )
از طرف ديگر آقاي عنايت اسامي داوران منتخب براي قضاوت دربي را به اين شرح اعلام كرده است :
مسعود مرادي، محسن قهرماني، محسن تركي، خداداد افشاريان، سعيد مظفري زاده، هدايت ممبيني و رحيم رحيمي مقدم

همچنين آقاي عنايت گفتند با توجه به 4 هفته باقي مانده تا دربي و قضاوت اين داوران در هفته هاي فوق الذكر با توجه به نحوه قضاوت داوران نهايتا داور منتخب اعلام خواهد شد.
 

iced earth

کاربر فعال سینما
کاربر فعال
تاریخ عضویت
1 دسامبر 2007
نوشته‌ها
1,305
لایک‌ها
180
محل سکونت
TEHRAN
دلال‌ها از مديران پول مي‌گيرند تا به داوران بدهند!

حملات دنباله‌دار رضا غياثي، رييس سابق كميته داوران فدراسيون فوتبال عليه رييس فعلي همچنان ادامه دارد. اوج اين حملات در برنامه نود به نمايش گذاشته شد آنجا كه غياثي حرف دلش را زد: «رييس كميته داوران حتي در ليگ دسته دو و دسته سه هم سوت نزده.» غياثي از آن گروه منتقداني نيست كه معتقد به اصلاح باشد. او با اين حملات تندش عليه عنايت، خواستار بركناري‌اش است: «تمام حرف‌هايي كه ما درباره داوري مي‌زنيم براي پيشرفت سطح داوري است. متاسفانه از روزي كه عنايت به كميته داوران آمده، به جاي پيشرفت، پسرفت كرده‌ايم.»
پاسخ عنايت به انتقادات غياثي، در برنامه نود هم براي رييس سابق قانع كننده نيست؛ «عنايت فقط فرافكني مي‌كرد، مردم هم به خوبي درباره حرف‌هايش با SMS اظهار نظر كردند. قبل از صحبت‌هاي عنايت، نظر مردم درباره قضاوت داربي توسط داور ايراني و خارجي تقريبا يكسان بود و در حالي كه قطبي، قلعه‌نويي، باقري و... در برنامه‌هاي قبلي درباره سوال حرف مي‌زدند، هفت درصد پاسخ‌هاي مردم به نفع‌شان تغيير مي‌كرد اما به محض اظهار نظر عنايت، نظر مردم به سود داور خارجي 10 درصد افزايش يافت. اين يعني چه؟»
غياثي در ادامه در مقام دفاع از حق و حقوق داوران برمي‌آيد: «او كه مدير پروازي است نمي‌تواند از مسايل داوري دفاع كند. حقوق داوران از زمان رياست دادكان زياد نشده. بودجه لازم را براي برگزاري كلاس‌ها ندارد. نمي‌تواند پول اسپانسرها را بگيرد و به داوران بدهد و... اينها يعني عنايت سركارش نيست.»
از طرفي عنايت اعلام كرده كه غياثي در نشست مديران باشگاه‌ها عليه داوري صحبت كرده است. غياثي در اين باره مي‌گويد: «در آن جلسه به مديران باشگاه‌ها اعلام كردم و قسم خوردم داوري ما سالم است. مديران مراقب دلال‌ها باشند؛ آنها به دروغ از مديران پول مي‌گيرند تا به داوران بدهند اما هيچ وقت اين اتفاق نيفتاده و داوران ما پاك هستند.»


منبع:روزنامه گل

داوران ما پاك هستند

خدا کنه تو راست بگی!
 
بالا