viphyip
Registered User
یک کلام
کلا ضرر نخرید , سود به جیب کارخونه دارها می رسونید
کلا ضرر نخرید , سود به جیب کارخونه دارها می رسونید
اگه قرار بود مردم سود کنن وام معمولی میدادن نه وام خرید خودرو !!!یک کلام
کلا ضرر نخرید , سود به جیب کارخونه دارها می رسونید
یکی نیست بگه آخه بی ......
خوب اینا انتظار دارن تا امام زمان بیاد پراید سال هم تولید بشه اگر کسی هم سالی یدونه نخره تحت تاثیر دشمن و امریکا بوده و منافق ...یکی نیست بگه آخه بی ......
خودرو چه مال 6 ماه پیش چه مال 10 سال پیش وقتی همون آشغالیه که بود چه فایده ؟
خدارو شکر که شکست خوردین حالا یاد میگیرید که ایرانی جماعت لایق کیفیت و بهترین های دنیاست نه فرقون 780 سال پیش !
کاش مردم تو موضوعات دیگه هم همین کارو کنن تا اینا یادبگیرن دوران تاخت و تاز و اختلاساتون دیگه داره تموم میشه
مکارم گفته حرامه ؟ : ))خوب اینا انتظار دارن تا امام زمان بیاد پراید سال هم تولید بشه اگر کسی هم سالی یدونه نخره تحت تاثیر دشمن و امریکا بوده و منافق ...
نخریدن حرااام است! [emoji1]
میدونستم این بی ش ع و ر ا به فکر ملت نیستن !منم اول همین فکرو میکردم که ماشینو بگیری بفروشی با پولش بزنی به یه دردی
برید نمایندگی یا بانک بهتون 3 تا برگه میدن که چسبیده به هم توش همه چیو با شرایطش نوشته
شما فقط ماشینو میگیری و تا 70% مبلغ خودرو باید پرداخت کنید بعد یه سفته میگیرن 2 برابر مابقی مبلغ مونده از اقساط
بعد به اسمتون میزنن
که به درد ع م ش و ن میخوره![]()
کی بودن که الان باشن؟میدونستم این بی ش ع و ر ا به فکر ملت نیستن !
میشه توضیح بدین ؟ من کامل متوجه نشدم !
عوضی ...
همشون فدای اسلام میشن میرن بهشت...!عوضی ...
دشمن اونه که لگن میسازه و جای ماشین به مردم قالب میکنه که سالی 20 هزارنفر در جاده ها کشته بشن. با کوچکترین تقه ای به ماشین، چپ میشه!
خودروساز بیاد ماشین به روز بسازه، ایمن و با کیفیت و امکانات؛ هر کسی نیومد بخره و رفت محصول خارجی رو بخره، هر اسمی میخوای روش بزار
شماها مردم رو صرفا کیف پول می بینید
این همه به فلسطین و لبنان و عراق افغانستان کمک مالی میکنه اونا الان وضعشون بهتر از ماستهمشون فدای اسلام میشن میرن بهشت...!
از همینجا دست مسئولان میبوسم و مردمی ک خواهان کمک بیشتر ب کشور های دوست و مسلمان هستن
فقط یک نکترو بگم اینکه بعد از 7 سال ارزش خودرو میشه 18 تومن مطمعن باش 7 سال دیگه هیچ آدمی پراید و 405 نمیخرهيكي از دوستان كه نمايندگي فروش بيمه عمر دارند اين متن رو براي من فرستادند
درصورتی که پول اقساط ۲۵ میلیون تومن
وام خودرو را در یکی از شرکتهای بیمه ای سرمایه گذاری کنیم
در پایان ۷ سال چه مبلغی خواهیم داشت؟
شما خودرویی میخرید
و ۷ میلیون تومن آن را نقد
و ۲۵ میلیون آن را طی اقساط ۷ ساله
که ماهانه چیزی حدود 496 هزار تومن میشود میپردازید
در پایان سال هفتم شما یک خودروی ۷ ساله با ۲۱۰ هزار کیلومتر کارکرد
و ۴۹ میلیون پول پرداخت کرده اید
ارزش زمانی خودرو پس از هفت سال چیزی حدود ۱۸ میلیون تومان است
در گزینه دوم اگر ماهيانه ۴۹۶ هزار تومن
در یک شرکت بیمه عمر سرمایه گذاری کنید
و ۷ میلیون تومان در یکی از بانک ها سپرده گذاری کنید در پایان سال هفتم
شما از شرکت بیمه با سودي تضمین شده
حدودا مبلغ ١٠۶ میلیون نقد ميگيريد
و از بانکی که در آن سپرده گذاری کردید حدود ٣١ میلیون
و جمعا در پایان سال هفتم ١٣٧ میلیون پول خواهید داشت
قابل تامل است
ارزشش را دارد كه عاقلانه فکر کنید.
هیچ وقت به بیمه از جهت سرمایه گذاری نگاه نکنید چون ضرر می کنید.شما به راحتی می تونی از پولت سود ۲۳تا ،۲۵ درصد بگیری بی دردسر.يكي از دوستان كه نمايندگي فروش بيمه عمر دارند اين متن رو براي من فرستادند
درصورتی که پول اقساط ۲۵ میلیون تومن
وام خودرو را در یکی از شرکتهای بیمه ای سرمایه گذاری کنیم
در پایان ۷ سال چه مبلغی خواهیم داشت؟
شما خودرویی میخرید
و ۷ میلیون تومن آن را نقد
و ۲۵ میلیون آن را طی اقساط ۷ ساله
که ماهانه چیزی حدود 496 هزار تومن میشود میپردازید
در پایان سال هفتم شما یک خودروی ۷ ساله با ۲۱۰ هزار کیلومتر کارکرد
و ۴۹ میلیون پول پرداخت کرده اید
ارزش زمانی خودرو پس از هفت سال چیزی حدود ۱۸ میلیون تومان است
در گزینه دوم اگر ماهيانه ۴۹۶ هزار تومن
در یک شرکت بیمه عمر سرمایه گذاری کنید
و ۷ میلیون تومان در یکی از بانک ها سپرده گذاری کنید در پایان سال هفتم
شما از شرکت بیمه با سودي تضمین شده
حدودا مبلغ ١٠۶ میلیون نقد ميگيريد
و از بانکی که در آن سپرده گذاری کردید حدود ٣١ میلیون
و جمعا در پایان سال هفتم ١٣٧ میلیون پول خواهید داشت
قابل تامل است
ارزشش را دارد كه عاقلانه فکر کنید.
بله آغاز شدآغاز پرداخت وام خودرو از سه روز دیگر/ بازار خودرو دوباره جان می گیرد
خبرآنلاین>اقتصاد > صنعت - عضو شورای سیاستگذاری خودرو معتقد است که «شدت رکودی که ما در این یکی، دو ماه اخیر در بازار خودرو شاهد بودیم، حکایت از مشکلات شدید اقتصادی و انتظار مردم برای کاهش قیمت دارد.»
مریم فکری:
در شرایطی که بازار خودرو به شدت با رکود دست و پنجه نرم میکند و خرید خودرو بنا به گفته فعالان بازار، به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است، دولت برای تحریک بازار در بسته تازه خود برای خروج از رکود، تصمیم به تحریک تقاضا با پرداخت وام 25 میلیونی خودرو گرفته است.
این وام قرار است از سه روز آینده در اختیار متقاضیان آن قرار گیرد و با روشی که بانک مرکزی در پیش خواهد گرفت، در نهایت مصرفکنندگان این امکان را پیدا میکنند که تا 80 درصد قیمت خودرو و حداکثر تا 25 میلیون تومان را در یک دوره هفت ساله پرداخت کنند. نرخ مورد نظر برای فروش اقساطی خودرو 16 درصد از طریق نمایندگان مجاز شرکتهای خودروسازی خواهد بود که براساس آن، اسناد توسط شرکت خودروساز به بانک مربوطه آمده و این بانک با 16 درصد آن را دریافت میکند؛ نرخی که بانک مرکزی آن را با 14 درصد در اختیار بانک مربوطه قرار خواهد داد.
در حالی که دولت تصمیم به پرداخت وام برای تحریک تقاضا در بازار خودرو را دارد که کارشناسان عنوان میکنند که اثر این وام فقط برای یک دوره کوتاه خواهد بود و به مانند مُسکن عمل خواهد کرد و دوباره بازار به رویه گذشته خود بر خواهد گشت. اما در مقابل، مدافعان این تسهیلات عنوان میکنند که پرداخت وام با استقبال خریداران خودرو مواجه خواهد شد. ساسان قربانی، عضو شورای سیاستگذاری خودرو در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان میکند: «در شرایط کنونی برای فعال کردن بازار، نیاز به یک محرک است و یکی از قویترین محرکها که در دنیا نیز مدنظر قرار میگیرد، پرداخت وام و تسهیلات است.» وی تاکید میکند: «استفاده از این تسهیلات بهویژه برای خودروهای داخلی اثر زیادی دارد و بازار را با حرکت و جنبوجوش تازه مواجه کند.»
* قرار است از 15 آبانماه پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو آغاز شود. درباره جزییات این وام توضیح میدهید؟
وام 25 میلیونی، تسهیلات خوبی است که قرار است از 15 آبان ماه و سه روز دیگر پرداخت شود و امیدوارم دولت به قول وفا کند. همانطور که قبلا اعلام شده، قرار شده این تسهیلات را به متقاضیان خرید خودرو ارائه دهند. البته نباید پرداخت وام به تاخیر بیفتد، زیرا بیان خبر پرداخت تسهیلات و قطعی نبودن موضوع در زمانی که خبر آن را اعلام کردند، یعنی فاصله بین زمان اعلام و اجرای آن، مشکلاتی را در خرید خودرو به وجود آورد. در واقع کسانی که میخواهند خودرو خریداری کنند، هماکنون منتظر نشستهاند تا از این تسهیلات استفاده کنند که البته کار درستی هم هست. چون به نظر من وام 25 میلیون تومانی نسبت به بهره بانکیای که بانکها دریافت میکنند، تسهیلات قابل قبولی برای خرید است.
بههرحال قرار است پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو با سود 16 درصد از 15 آبانماه، یعنی سه روز دیگر آغاز شود که در این طرح، امکان اعطای وام به خودروهایی با ساخت داخل بالای 40 درصد وجود دارد و این خودروها بعد از سه سال امکان خرید و فروش دارند. البته با توجه به اینکه قرار است این وام برای حمایت از تولیدات داخلی پرداخت شود، در نتیجه پرداخت آن به خودروهای مونتاژی صورت نخواهد گرفت.
* شما فکر میکنید پرداخت وام 25 میلیونی با وجود کاهش 50 درصدی خرید خودرو، چقدر روی تقاضا در بازار اثر بگذارد. برخی از فعالان بازار خودرو و کارشناسان معتقدند که اثر این وام فقط در حد یک مُسکن خواهد بود و در دوره کوتاهمدت روی بازار اثر میگذارد، اما در بلندمدت مشکلات صنعت خودرو دوباره پدیدار میشود؟
من فکر میکنم پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی در تحریک بازار خودرو تاثیر زیادی داشته باشد. ببینید، سه عامل باعث شد که خرید خودرو کاهش پیدا کند و در بازار خودرو رکود داشته باشیم. اولین عامل، مشکل عمومی اقتصاد کشور بود که در همه حوزهها و بخشها این مشکل را به صورت کاملا محسوس میبینیم. دومین عامل، مذاکرات ایران با گروه 1 + 5 و موضوع برجام بود که تاثیر خاص خود را در بازار خودرو گذاشت، زیرا همه انتظار داشتند که با انجام توافق، قیمتها کاهش پیدا کند، اما اینطور نخواهد بود و حداقل یکسال طول میکشد که بتوانیم تاثیرات برجام را لمس کنیم. از سوی دیگر، کمپین هم در رکود بازار بیتاثیر نبود.
این سه عامل باعث شد که بازار خودرو با رکود مواجه شود. به طور طبیعی در چنین شرایطی برای فعال کردن بازار، نیاز به یک محرک است و یکی از قویترین محرکها که در دنیا نیز مدنظر قرار میگیرد، پرداخت وام و تسهیلات است؛ بهخصوص در کشورهای صنعتی و توسعهیافته و دارای اقتصاد قوی، این تسهیلات با بهره بسیار پایین به متقاضیان پرداخت میشود. ولی با وجود همین عدد 16 درصد هم که برای سود وام خودرو اعلام شده، تسهیلات بسیار خوبی است. بر این اساس، آنهایی که میخواهند خودرو بخرند، یا خودرو خود را تعویض کنند، یا مدل خودرو خود را تغییر دهند، به طور طبیعی استفاده از این تسهیلات بهویژه برای خودروهای داخلی اثر زیادی دارد و بازار را با حرکت و جنبوجوش تازه مواجه کند.
* به نظر شما مردم در حال حاضر مشکل نقدینگی و پسانداز دارند یا اینکه به دلیل افت شدید کیفیت، دیگر اعتمادی به خودروهای تولید داخل ندارند؟
این میزان و شدت رکودی که ما در این یکی، دو ماه اخیر در بازار خودرو شاهد بودیم، حکایت از مشکلات شدید اقتصادی و انتظار مردم برای کاهش قیمت دارد. مباحث کیفی که لحظهای اتفاق نمیافتد که به فرض بگویید امروز کیفیت خودروهای ایرانی یکدفعه افت پیدا کرده است. کیفیت خودروهای ایرانی در یک دوره زمانی افت کرده است و یکدفعه و بهصورت لحظهای حادث نمیشود.
من اعتقاد دارم ضمن اینکه ما ممکن است مشکلات جدی در حوزه تولید خودرو داشته باشیم، اما در مقایسه با قیمتی که خودروهای ایرانی عرضه میشود و نسبت به خودروهای رقیب و چینی، یا اصلا عقب نیستیم، یا اینکه مشکلی هم وجود داشته باشد، قابل برطرف کردن است.
به نظر میرسد در حال حاضر شرکتهای خودروسازی برای ارتقای کیفیت برنامه دارند، بنابراین من اعتقاد دارم که بیشترین عامل نخریدن خودرو، مشکلات اقتصادی است. شما به این نکته هم توجه کنید که در حال حاضر آیا شرایط بازار مسکن مناسب است؟ آیا بازار لوازم خانگی مناسب است؟ آیا بازار منسوجات مناسب است؟ کلا بازار خرید و فروش خوب است؟ شما میبینید که در همه حوزهها رکود وجود دارد. پس بخش اصلی رکود صنعت خودرو ربطی به کمپین ندارد. من نمیگویم تاثیرگذار نبوده، امان اگر بخواهیم عوامل موثر را در رکود بازارهای مختلف بررسی کنیم، میبینیم شرایط اقتصادی مردم بیشترین تاثیر را در بازار خودرو داشته است. دومین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، انتظار کاهش قیمت در جامعه است. مردم فکر میکنند با توجه به توافقات صورت گرفته، قیمتها کاهش پیدا خواهد کرد؛ در صورتی که این تفکر درست نیست و من فکر میکنم اگر هم تاثیر داشته باشد، زمان میبرد.
در نتیجه من عامل نخریدن خودرو را مسایل اقتصادی میدانم؛ هر چند ایرادات کیفی در صنعت خودرو وجود دارد و خودروسازان باید روی بهبود کیفیت کار کنند.
* هماکنون اعداد و ارقام گوناگونی از تعداد خودروهای انباشته شده در انبار خودروسازان مطرح میشود؛ از رقم 6 هزار خودرو اضافی دپو شده در انبار خودروسازان به گفته محمدرضا نجفیمنش، عضو انجمن قطعهسازان تا تعداد 100 هزار خودرو انبار شده بنا به گفته مسوولان دولتی. البته فرهاد بهنیا، عضو انجمن قطعهسازان ایران نیز عنوان کرده که هماکنون 120 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان برای عرضه وجود دارد و تقاضایی در بازار نیست. با توجه به این اخبار، چه تعداد خودرو در انبار خودروسازان انباشته شده است؟
ببینید، یک تعداد خودرو وجود دارد، ولی به آن اندازهای نیست که عنوان شده است. چون وقتی تقاضا کاهش پیدا میکند، بلافاصله شرکتهای خودروسازی میزان تولید را متناسب با تقاضا کاهش میدهند و تیراژ تولید پایین میآید تا تعداد خودروها در انبارها از حد متعارف بالاتر نرود. بنابراین من این اعداد و ارقام نجومی را که عنوان میشود، تایید نمیکنم.
* دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامهای برای تولید سه میلیون خودرو در سال خبر داد. به نظر شما در حال حاضر ظرفیت این میزان تولید وجود دارد و آیا بازاری برای این تعداد خودرو وجود دارد؟
این برنامه برای سال 2025 یعنی، یعنی 11 سال دیگر. این برنامه راهبردی صنعت خودرو است و براساس این برنامه، تولید سه میلیون خودرو در سال هدفگذاری شده است.
آغاز پرداخت وام خودرو از سه روز دیگر/ بازار خودرو دوباره جان می گیرد
خبرآنلاین>اقتصاد > صنعت - عضو شورای سیاستگذاری خودرو معتقد است که «شدت رکودی که ما در این یکی، دو ماه اخیر در بازار خودرو شاهد بودیم، حکایت از مشکلات شدید اقتصادی و انتظار مردم برای کاهش قیمت دارد.»
مریم فکری:
در شرایطی که بازار خودرو به شدت با رکود دست و پنجه نرم میکند و خرید خودرو بنا به گفته فعالان بازار، به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است، دولت برای تحریک بازار در بسته تازه خود برای خروج از رکود، تصمیم به تحریک تقاضا با پرداخت وام 25 میلیونی خودرو گرفته است.
این وام قرار است از سه روز آینده در اختیار متقاضیان آن قرار گیرد و با روشی که بانک مرکزی در پیش خواهد گرفت، در نهایت مصرفکنندگان این امکان را پیدا میکنند که تا 80 درصد قیمت خودرو و حداکثر تا 25 میلیون تومان را در یک دوره هفت ساله پرداخت کنند. نرخ مورد نظر برای فروش اقساطی خودرو 16 درصد از طریق نمایندگان مجاز شرکتهای خودروسازی خواهد بود که براساس آن، اسناد توسط شرکت خودروساز به بانک مربوطه آمده و این بانک با 16 درصد آن را دریافت میکند؛ نرخی که بانک مرکزی آن را با 14 درصد در اختیار بانک مربوطه قرار خواهد داد.
در حالی که دولت تصمیم به پرداخت وام برای تحریک تقاضا در بازار خودرو را دارد که کارشناسان عنوان میکنند که اثر این وام فقط برای یک دوره کوتاه خواهد بود و به مانند مُسکن عمل خواهد کرد و دوباره بازار به رویه گذشته خود بر خواهد گشت. اما در مقابل، مدافعان این تسهیلات عنوان میکنند که پرداخت وام با استقبال خریداران خودرو مواجه خواهد شد. ساسان قربانی، عضو شورای سیاستگذاری خودرو در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان میکند: «در شرایط کنونی برای فعال کردن بازار، نیاز به یک محرک است و یکی از قویترین محرکها که در دنیا نیز مدنظر قرار میگیرد، پرداخت وام و تسهیلات است.» وی تاکید میکند: «استفاده از این تسهیلات بهویژه برای خودروهای داخلی اثر زیادی دارد و بازار را با حرکت و جنبوجوش تازه مواجه کند.»
* قرار است از 15 آبانماه پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو آغاز شود. درباره جزییات این وام توضیح میدهید؟
وام 25 میلیونی، تسهیلات خوبی است که قرار است از 15 آبان ماه و سه روز دیگر پرداخت شود و امیدوارم دولت به قول وفا کند. همانطور که قبلا اعلام شده، قرار شده این تسهیلات را به متقاضیان خرید خودرو ارائه دهند. البته نباید پرداخت وام به تاخیر بیفتد، زیرا بیان خبر پرداخت تسهیلات و قطعی نبودن موضوع در زمانی که خبر آن را اعلام کردند، یعنی فاصله بین زمان اعلام و اجرای آن، مشکلاتی را در خرید خودرو به وجود آورد. در واقع کسانی که میخواهند خودرو خریداری کنند، هماکنون منتظر نشستهاند تا از این تسهیلات استفاده کنند که البته کار درستی هم هست. چون به نظر من وام 25 میلیون تومانی نسبت به بهره بانکیای که بانکها دریافت میکنند، تسهیلات قابل قبولی برای خرید است.
بههرحال قرار است پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو با سود 16 درصد از 15 آبانماه، یعنی سه روز دیگر آغاز شود که در این طرح، امکان اعطای وام به خودروهایی با ساخت داخل بالای 40 درصد وجود دارد و این خودروها بعد از سه سال امکان خرید و فروش دارند. البته با توجه به اینکه قرار است این وام برای حمایت از تولیدات داخلی پرداخت شود، در نتیجه پرداخت آن به خودروهای مونتاژی صورت نخواهد گرفت.
* شما فکر میکنید پرداخت وام 25 میلیونی با وجود کاهش 50 درصدی خرید خودرو، چقدر روی تقاضا در بازار اثر بگذارد. برخی از فعالان بازار خودرو و کارشناسان معتقدند که اثر این وام فقط در حد یک مُسکن خواهد بود و در دوره کوتاهمدت روی بازار اثر میگذارد، اما در بلندمدت مشکلات صنعت خودرو دوباره پدیدار میشود؟
من فکر میکنم پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی در تحریک بازار خودرو تاثیر زیادی داشته باشد. ببینید، سه عامل باعث شد که خرید خودرو کاهش پیدا کند و در بازار خودرو رکود داشته باشیم. اولین عامل، مشکل عمومی اقتصاد کشور بود که در همه حوزهها و بخشها این مشکل را به صورت کاملا محسوس میبینیم. دومین عامل، مذاکرات ایران با گروه 1 + 5 و موضوع برجام بود که تاثیر خاص خود را در بازار خودرو گذاشت، زیرا همه انتظار داشتند که با انجام توافق، قیمتها کاهش پیدا کند، اما اینطور نخواهد بود و حداقل یکسال طول میکشد که بتوانیم تاثیرات برجام را لمس کنیم. از سوی دیگر، کمپین هم در رکود بازار بیتاثیر نبود.
این سه عامل باعث شد که بازار خودرو با رکود مواجه شود. به طور طبیعی در چنین شرایطی برای فعال کردن بازار، نیاز به یک محرک است و یکی از قویترین محرکها که در دنیا نیز مدنظر قرار میگیرد، پرداخت وام و تسهیلات است؛ بهخصوص در کشورهای صنعتی و توسعهیافته و دارای اقتصاد قوی، این تسهیلات با بهره بسیار پایین به متقاضیان پرداخت میشود. ولی با وجود همین عدد 16 درصد هم که برای سود وام خودرو اعلام شده، تسهیلات بسیار خوبی است. بر این اساس، آنهایی که میخواهند خودرو بخرند، یا خودرو خود را تعویض کنند، یا مدل خودرو خود را تغییر دهند، به طور طبیعی استفاده از این تسهیلات بهویژه برای خودروهای داخلی اثر زیادی دارد و بازار را با حرکت و جنبوجوش تازه مواجه کند.
* به نظر شما مردم در حال حاضر مشکل نقدینگی و پسانداز دارند یا اینکه به دلیل افت شدید کیفیت، دیگر اعتمادی به خودروهای تولید داخل ندارند؟
این میزان و شدت رکودی که ما در این یکی، دو ماه اخیر در بازار خودرو شاهد بودیم، حکایت از مشکلات شدید اقتصادی و انتظار مردم برای کاهش قیمت دارد. مباحث کیفی که لحظهای اتفاق نمیافتد که به فرض بگویید امروز کیفیت خودروهای ایرانی یکدفعه افت پیدا کرده است. کیفیت خودروهای ایرانی در یک دوره زمانی افت کرده است و یکدفعه و بهصورت لحظهای حادث نمیشود.
من اعتقاد دارم ضمن اینکه ما ممکن است مشکلات جدی در حوزه تولید خودرو داشته باشیم، اما در مقایسه با قیمتی که خودروهای ایرانی عرضه میشود و نسبت به خودروهای رقیب و چینی، یا اصلا عقب نیستیم، یا اینکه مشکلی هم وجود داشته باشد، قابل برطرف کردن است.
به نظر میرسد در حال حاضر شرکتهای خودروسازی برای ارتقای کیفیت برنامه دارند، بنابراین من اعتقاد دارم که بیشترین عامل نخریدن خودرو، مشکلات اقتصادی است. شما به این نکته هم توجه کنید که در حال حاضر آیا شرایط بازار مسکن مناسب است؟ آیا بازار لوازم خانگی مناسب است؟ آیا بازار منسوجات مناسب است؟ کلا بازار خرید و فروش خوب است؟ شما میبینید که در همه حوزهها رکود وجود دارد. پس بخش اصلی رکود صنعت خودرو ربطی به کمپین ندارد. من نمیگویم تاثیرگذار نبوده، امان اگر بخواهیم عوامل موثر را در رکود بازارهای مختلف بررسی کنیم، میبینیم شرایط اقتصادی مردم بیشترین تاثیر را در بازار خودرو داشته است. دومین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، انتظار کاهش قیمت در جامعه است. مردم فکر میکنند با توجه به توافقات صورت گرفته، قیمتها کاهش پیدا خواهد کرد؛ در صورتی که این تفکر درست نیست و من فکر میکنم اگر هم تاثیر داشته باشد، زمان میبرد.
در نتیجه من عامل نخریدن خودرو را مسایل اقتصادی میدانم؛ هر چند ایرادات کیفی در صنعت خودرو وجود دارد و خودروسازان باید روی بهبود کیفیت کار کنند.
* هماکنون اعداد و ارقام گوناگونی از تعداد خودروهای انباشته شده در انبار خودروسازان مطرح میشود؛ از رقم 6 هزار خودرو اضافی دپو شده در انبار خودروسازان به گفته محمدرضا نجفیمنش، عضو انجمن قطعهسازان تا تعداد 100 هزار خودرو انبار شده بنا به گفته مسوولان دولتی. البته فرهاد بهنیا، عضو انجمن قطعهسازان ایران نیز عنوان کرده که هماکنون 120 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان برای عرضه وجود دارد و تقاضایی در بازار نیست. با توجه به این اخبار، چه تعداد خودرو در انبار خودروسازان انباشته شده است؟
ببینید، یک تعداد خودرو وجود دارد، ولی به آن اندازهای نیست که عنوان شده است. چون وقتی تقاضا کاهش پیدا میکند، بلافاصله شرکتهای خودروسازی میزان تولید را متناسب با تقاضا کاهش میدهند و تیراژ تولید پایین میآید تا تعداد خودروها در انبارها از حد متعارف بالاتر نرود. بنابراین من این اعداد و ارقام نجومی را که عنوان میشود، تایید نمیکنم.
* دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامهای برای تولید سه میلیون خودرو در سال خبر داد. به نظر شما در حال حاضر ظرفیت این میزان تولید وجود دارد و آیا بازاری برای این تعداد خودرو وجود دارد؟
این برنامه برای سال 2025 یعنی، یعنی 11 سال دیگر. این برنامه راهبردی صنعت خودرو است و براساس این برنامه، تولید سه میلیون خودرو در سال هدفگذاری شده است.