بارها دوستان از من در خصوص عطرهای جاذب و محرک سوال پرسیده بودن. من نمی دونم چقدر معتبره این مطلب!
دوست عزيز و محترم رضا جان سلام و روز بخير
عطر هايي كه در سايتهاي مختلف ، به عنوان محرك جنسي ، معرفي شده اند بسيار به چشم ميخورد. جايي نوشته بود كه در اين عطر ها "فرومون " يعني همان ماده اي كه حيوانات و موجودات نر و ماده را به سوي هم جلب ميكند ، وجود دارد.
بنده به عطر سنجد علاقه خاصي دارم و ديده ام كه همه جا از اين عطر به عنوان محرك جنسي قوي مخصوصا براي خانوم ها ذكر شده . اين مسئله جنسي بودن اين عطر ، بنا به دلايلي كمي نگرانم كرده بود. لذا با سوال و مشورت گرفتن از خبرگان در مقوله عطر و ادكلن ، اكنون به اين نتيجه رسيده ام و اعتقاد دارم كه اين مسائل بيشتر به طرز تلقي ماها از استفاده كردن عطر برميگردد. بگذريم كه بعضي رايحه ها بطور طبيعي و خداداي به حدي لطيف و شهواني هستند كه بدون اطلاع فرد از "سكسي" بودنشن ، باعث به فكر جنس مخالف افتادن مي شوند. ولي باز هم اعتقاد دارم اين مسئله بيشتر به اين بر ميگردد كه مثلا من از قبل اين مسئله رو بدانم و به خاطر و به دليل ايجاد حس شهواني از يك عطري استفاده بكنم و الا اگر ندانم كه فلان عطر اين خاصيت را دارد ، اثري روي جاذبه جنسي نخواهد گذاشت.
چرا ؟
چون :
در مورد "سکسی" بودن رایحه ، کاملا این تنها به پیشفرضهای ما برمیگرده که بدونیم یا به ما گفته باشن که این عطر سکسی هست. درست مثل قدرت تلقین در خوردن دارو و ميزان تاثير گذاري آن.
بايد اين را بدانيم كه اون ماده ای که توی حیوانات و موجودات زنده وجود داره ( فرومون) فقط یک دسته شون ، جنسی هستن. فرومون میتونه برای حمله، مشخص کردن قلمرو و يا هماهنگی بین حیوانات ، انواع متنوعی داشته باشه.
جالب تر اين است كه بدانيم تا همین امروز کسی نتونسته فرومون رو خارج از بدن موجود زنده تولید کنه. فرومونها معمولا بو ندارن و فقط بدن ، اونها رو تولید میکنه. مثل شعله بدون فیتیله که معنی نداره. فرومون ماده ای هست که بطور آنی در داخل بدن ساخته میشه . تو فارسی بهش "هشدار دهنده" میگیم. بنابراین هیچ عطری نمیتونه اون قدرت رو به ذاتش داشته باشه... مثلا همین بوی عطر سنجد ، براي خيلي ها آزار دهنده است و بنده از جذبۀ این بو حرف میزنم. پس یعنی "سکسی بودن" از انسان به انسان هم فرق داره.
***********************************************************************************
از جنبه تحقيقي و راست آزمايي قضيه بالا كه بگذريم ، چند نكته را مايلم عرض كنم :
1- همان طور كه بطور كلي پسنديدن رايحه يك عطر ، به سليقه فرد بستگي دارد مسئله استفاده و لذت بردن از رايحه عطر و ادكلن بطور مشترك
براي متاهلين ، كاملا جنبه شخصي و سليقه اي داره. مخصوصا خيلي زياد به مسائل عاطفي و رواني بين زوجين و مخصوصا خاطره هاي مشترك آنها و حس نوستاژيك آنها وابسته هست.
2- مردان و مخصوصا زنان عفيف در همه جاي دنيا وجود دارند. مخصوصا در كشور ما ( با وجود فرهنگ غني ايراني - اسلامي) مطرح شدن استفاده از عطر و ادكلن براي جنبه هاي جذب جنس مخالف براي عامه افراد ، بسيار تاسف برانگيز و يكي از ابزار مخوف تهاجم فرهنگي بيگانگان براي سود دو جانبه از مقوله رايحه هاست . ( جنبه 1 : تحريك عواطف و احساسات شهواني افراد با القاء مضامين غير واقعي ، به منظور گسترش منطق و حس آزادي لجام گسيخته و نتيجتا گسترش ظهور رفتاري كه باعث ترويج و اشاعه اخلاق ناپاك و خودسرانه ميشود جنبه 2 : سود كلان ناشي از فروش محصولات خود از طريق تبليغات متكي بر تحريك احساسات شهواني افراد )
3- شركتهاي گوناگون ، با تبليغ و
نهادينه كردن اين باور ( نه تنها در عوام بلكه در خواص و فرهيختگان جامعه ) كه استفاده از بعضي از عطرها ، براي ايجاد جاذبه جنسي ، موثر و كاربردي ، هستند ، آگاهانه ،
با احساسات افراد بازي ميكنند. نتيجه اين تبليغ و نهادينه شدن فكر و انديشه فوق ، رسيدن آنها به دو جنبه اي است كه در بالا عرض كردم. نگاه تازه به استفاده از عطر ، به بازي گرفتن احساس بويايي است . ايجاد محيطي نو و جديد براي قوه بويايي ما و به دنبال آن ايجاد احساسي جديد و جالب براي ماست . اين را همه ميدانيم . در اين بين ، آنچه زشت و مضموم است ، القاء "خط فكري" و جا انداختن رفتاري " نا ثواب" در جوامع است.