live for what?
مدیر بازنشسته
مگه امکان اکران یک فیلم بدون اجازه سازنده اون وجود داره؟
سازنده اصولا نقش زیادی نداره! فیلم مال تهیه کننده هست ، تهیه کننده هم میده به پخش کننده اونها هم میفرستند برای اکران
مگه امکان اکران یک فیلم بدون اجازه سازنده اون وجود داره؟
@ Paranoid Androidمن نمیفهمم مفهوم نقد مثبت چیه؟ نقد چطور میتونه مثبت باشه؟ نقد قراره ضعفهای ما رو بهمون نشون بده، نه قوتهایی که فکر میکنیم داریم. اگه این اسکار یه ضرر بزرگ برای اصغر فرهادی داشته باشه، اون اینه که از اینی که الآن هست هم مغرورتر و متوهمتر خواهد شد. یعنی همینجوری نمیتونست ضعفهای فرمی و فیلمنامهای کارش رو تشخیص بده (قبول کردن پیشکش) حالا که آکادمی تأییدش کرده امکان نداره این ضعفها رو ببینه یا حتا در صدد رفعش بربیاد. برای همین حسابی ناراحتم براش، واقعا برای فیلم بعدی مطمئنم بازم پسرفت خواهد کرد. الآن اگه بخوام فیلمهاشو درجهبندی کنم، بهترین فیلمش همون فیلم اولش بود، رقص در غبار. (در حد 8 مثلا) بعد همینجوری فیلمهاش ضعیفتر شده و با هر فیلم چند قدم از اصالت سینما فاصله گرفته. (به جز چهارشنبه سوری که در حد 7 بود)
راجع به اینکه تو اینترنت هم از دست فراستی پشمک راحت نیستید، فقط میتونم بگم تو اینترنت همهچیز هست جز نقد فراستی. همه دارن خوشحالی میکنن، جشن میگیرن، از جایزهی اسکار لذت میبرن، بدون اینکه بفهمن این فیلم چه توهینی هست به شعور یک انسان اهل تفکر، و چقدر فیلم بهشون دروغ میگه و ساده گیرشون آورده. به نظرم اینجا اتفاقا بد نیست واسه چند ثانیه هم به حرف یه کارشناس گوش بدیم. شما هم که به قول خودتون از این اصطلاحات سردرنمیارید، فکر میکنم بهتره یا برید مطالعه کنید و مفهوم این اصطلاحات رو بفهمید، یا به حرف کسی که این اصطلاحات رو میفهمه گوش بدید.
یه موضوع دیگه هم این اشتباهی که ما الآن داریم میکنیم. فکر میکنیم چون خارجیها دارن از فیلم تعریف میکنن یا بهش جایزه میدن، به این مفهومه که فیلممون یه شاهکار هنری بوده و دیگه سینما از این جلوتر نخواهد رفت. درحالیکه به نظرم درک یک ایرانی که تو این کشور داره زندگی میکنه و مفهوم تک تک دیالوگها براش مشخصه با یک خارجی که با زیرنویس داره فیلم رو نگاه میکنه و کوچکترین تصویری از کشور ما نداره و فکر میکنه این تصویر اغراقآمیز دقیقا تصویر درست مردم ایرانه و صادقانه و واقعییه، خیلی فرق میکنه. خارجیها گول پیچیدگی فیلمنامه و سبک فیلمبرداری مثلا واقعگرایانه و بازیهای تئاتری فیلم رو میخورن و ضعفهای فیلم رو نمیبینن. اساسا اعضای آکادمی اونقدر توی هر فیلم دقیق نمیشن که بخوان این ضعفها رو متوجه بشن. در حد یک بار دیدن فیلم براشون کفایت میکنه و مهر تأییدشون هم به نظرم هیچ اعتباری به لحاظ هنری و کیفی نداره. فقط یه جور تبلیغه برای سینمای ایران و این فیلم، که از این به بعد اگه مثلا بلوری فیلم ریلیز بشه، به عنوان Academy Award Winner ازش یاد میشه و خیلیها ترغیب میشن فیلم رو ببینن. ولی وقتی داریم صحبت از کیفیت سینمایی و هنری فیلم میکنیم، نمیتونیم بگیم چون این فیلم اسکار رو برده تو نمیتونی نقدش کنی. اتفاقا به نظرم فیلمهایی که اسکار میبرن رو خیلی بیشتر باید نقد کرد تا فیلمهای که نبردن. پس لطفا با اطلاعات حرف بزنید نه با شنیدهها. اگر فقط یک کتاب سینمایی تا حالا خوندید (نوشتن پیشکش) بیاید نظری درمقابل حرف فراستی بدید که ما از شما یاد بگیریم.
پ.ن: این پست به نظرم لازم بود. منم از گرفتن اسکار برای ایران خوشحالم. ولی یه سری ضعفهای فیلم رو نمیشه نادیده گرفت. خواستم اینو بگم که یه وقت متوهم نشیم که اسکار گرفتیم و این اسکار به نفع سینمای ماست. شاید به لحاظ تبلیغاتی به نفع سینمای ما باشه، ولی به لحاظ کیفی کاملا این جایزه سمّییه. یعنی هم فرهادی دیگه خودش رو خدای سینما میدونه، هم مقلدین فرهادی در داخل ایران فکر میکنن اگه اینجوری فیلم بسازن، اسکار میگیرن و از این به بعد سعی میکنن فیلمهای شبیه یک جدایی تولید کنن. و بازم ما درس نمیگیریم و همهچیز رو ساده میخوایم و سراغ تکنیک نخواهیم رفت. این دقیقا به ضرر ماست. اگه فیلمسازهامون اونقدر استقلال فکری داشتن که تحت تأثیر این جوایز، سبک فیلمسازیشون رو تعیین نمیکردن، بحثی نبود. ولی بدبختی فیلمسازای ما هیچ استقلالی هم ندارن و اصلا فقط با تقلید میتونن فیلم بسازن.
فیلم پیرمردها کشور ندارند هم تو اسکار جایزه درو کرد؛ با قتل، وحشیگری و خونریزی تصویر غلطی از مردم آمریکا نشون داده بود و نباید جایزه می گرفت؟ این تصور غلط ماست که فکر میکنیم باید یه کارگردان مثل یه شوالیه با اسب سفیدش از راه برسه و فیلمی بسازه که کشور رو در تمام جهان کشوری با اندیشه های مثبت و انسان دوستانه نشان بده. داوران آکادمی به ظرافت و ساختار هنری فیلم کار دارند، به اینکه با کمترین امکانات بهترین نتیجه رو بگیری، به همون بازیهای تئاتری فیلم کار دارند. به کشور و هرچیزی که تو مملکت اتفاق می افته کاری ندارند. بله، مردم ما مردم با فرهنگ و منشی هستند و فیلم دقیقا اخلاقیات مردم ایران رو بازتاب نمی ده، اما مگه قراره فیلم بازتاب روحیات مردم ایران باشه؟ مگه رسالت هر فیلمی که نامزد و برنده اسکار میشه اینه که نشون بده مردم کشورش دارای چه آداب و رسومی هستند؟ شما فیلم مستند رو با فیلم سینمایی اشتباه گرفتید فرید جان.درحالیکه به نظرم درک یک ایرانی که تو این کشور داره زندگی میکنه و مفهوم تک تک دیالوگها براش مشخصه با یک خارجی که با زیرنویس داره فیلم رو نگاه میکنه و کوچکترین تصویری از کشور ما نداره و فکر میکنه این تصویر اغراقآمیز دقیقا تصویر درست مردم ایرانه و صادقانه و واقعییه، خیلی فرق میکنه.
از کی تا حالا آمریکا به فکر تبلیغ برای سینمای ایران افتاده؟ :دی اونم با جایزه دادن؟! خودشون رو مضحکه خاص و عام کنند؟ چرا من دوست دارم فکرکنم که این حرفا رو تو نزده باشی فرید. تو دیگه چرا؟اساسا اعضای آکادمی اونقدر توی هر فیلم دقیق نمیشن که بخوان این ضعفها رو متوجه بشن. در حد یک بار دیدن فیلم براشون کفایت میکنه و مهر تأییدشون هم به نظرم هیچ اعتباری به لحاظ هنری و کیفی نداره. فقط یه جور تبلیغه برای سینمای ایران و این فیلم، که از این به بعد اگه مثلا بلوری فیلم ریلیز بشه، به عنوان Academy Award Winner ازش یاد میشه و خیلیها ترغیب میشن فیلم رو ببینن.
والا ما که اهل مطالعه و اینا نیستیم، اما همونایی هم که اهل مطالعه و دارای اطلاعات فرهنگی هنری هستند الان دارند فراستی رو زیر سوال می برند و ردش می کنند.پس لطفا با اطلاعات حرف بزنید نه با شنیدهها. اگر فقط یک کتاب سینمایی تا حالا خوندید (نوشتن پیشکش) بیاید نظری درمقابل حرف فراستی بدید که ما از شما یاد بگیریم.
سازنده اصولا نقش زیادی نداره! فیلم مال تهیه کننده هست ، تهیه کننده هم میده به پخش کننده اونها هم میفرستند برای اکران
این کلمه متوهم که در این پست به چشم میخوره ، به صورت بسیار بولد تر در بین سطور دیده میشه.
همیشه خلاف جهت آب شنا کردن نشونه روشنفکری نیست ، بعضی وقتها نشونه حماقته
باورم نمیشد همچین افتخار بلندی رو هم بهش حمله کنن و بخوان بهش خدشه بزنن ولی از این دشمنای تمام عیار هر چیزی برمیاد همون جنبش های آرام بعد از انتخابات رو هم همین قشر به خشونت کشیدن و معتقدم اون حوادث میتونست با هر نتیجه ای که باشه آرام و خاطره انگیز برگزار بشه
باور کنید گلشیفته تهدید شد که به انجام اون عمل تن داد تهدید از جانب همین دشمنا ... فقط به چشمای مظلوم پر از غمش تو همون کلیپ نگاه کنید ...
اگر این جملات مصداق بارز توهم نیست، پس چیه؟ این دشمن فرضی کیه آخه؟ من که خودم از همه چیز این **** بیزارم و برام بین خاتمی و احمدینژاد فرقی وجود نداره و هر دو رو به یه شکل فریبکار میدونم، میشم دشمن؟ من اتفاقا از همه داغتر منتقد این حکومت و متنفر از این **** و همهچیزی که مربوط بهش میشه هستم. ما داریم بحث کیفیت فیلمها رو میکنیم، نه بحث سیاست. آخه این دشمن فرضی کیه که اسلحه گذاشته رو شقیقهی گلشیفته که بدنش رو به نمایش بذاره؟متأسف نیستم ایرانی هستم اما متأسفم که به قول فرهادی دشمنی ها اینقدر شدت داره که ایرانی نماها حتی بین منتقدین سینما هم نفوذ کردن نمونش همون فراستی ریش بلند و اخمو (اینم مودبانش) هست
کدوم منتقد ایرانی در جهان دارای اعتبار هست؟ که حالا نقد کسیکه تو همین ایران خودمون خیلی ها قبولش ندارند مهمتر از نظر اعضای آکادمی و داوران جنشواره های مختلف شده؟
والا ما که اهل مطالعه و اینا نیستیم، اما همونایی هم که اهل مطالعه و دارای اطلاعات فرهنگی هنری هستند الان دارند فراستی رو زیر سوال می برند و ردش می کنند.
بابا من اونجا اینو گفتم در جواب حرفت که یه جورایی جمع بسته بودی که ماها اهل مطالعه نیستیم و چون کتابی نخوندیم حق نداریم در مورد فراستی و امثالهم نظر بدیم. منم شکسته بندی کردم دی) که ما اهل مطالعه نیستیم، هرکی که هست داره ایشون رو رد می کنه. اتفاقا من از طرفدارای پروپا قرص مطالب سینمایی و کتب مربوط هستم و همیشه سعی می کنم سطح و سواد سینماییم رو تا حد امکان بالا ببرم تا از فیلم ها بیشترین لذت رو ببرم. (دیگه رفتیم تو فاز فخرفروشی. :دی)این به نظرم بیشتر یه جور تنبلی از جانب شماست که با افتخار از مطالعه نداشتن حرف میزنی. شما سعی کن بری سراغ مطالعه که خودت بتونی نظر و دیدگاه خودت رو داشته باشی و مجبور نباشی به نظر دیگران تکیه کنی.
ببین باز داری واژه انتقاد و نقد رو باهم یکی می کنی. کسانی که از فراستی انتقاد می کنند جمعیت کثیری از منتقدین به نام ایرانی هستند. نمونش آقای رضا درستکار، آقای حسن حسینی، آقای نیما حسنی نسب و حتی در برخی موارد خود امیر قادری. تو همون برنامه هفت اگه دقت کنی بعضی وقت ها همین منتقدین رو دعوت می کنند که به صورت ضمنی و جست و گریخته حرف های فراستی رو به تمسخر می گیرند.کسانی فراستی رو نقد میکنن که فیلمهاشون نقد شده و وجود چنین منتقد باهوشی به نفعشون نیست و منافعشون رو در خطر میبینن. ضمن اینکه یادتون بندازم منتقد محبوبی مثل امیر قادری هم فیلم جدایی رو به شکل مفصلی نقد کرده و صداقت فیلمساز رو حسابی زیر سؤال برده. اونجا جوابتون چیه؟ لابد قادری هم کسی قبول'ش نداره؟
کدوم فرصت؟ چه سوء استفاده ای؟ چه استفاده برای من داره این بحث؟ والا من حرف دلم رو زدم بی هیچ غرضی. این حرفارو اگه حسام هم زده بود همینارو بهش می گفتم و فرقی برام نداشت. احساس کردم دارید یه کم نامنصفانه و بدون منطق، اسکار فیلم و ماهیت فیلم رو زیر سوال می برید. باور کن تو هم اگه به جای قاطی کردن و ناراحت شدن منطقی جواب ما رو می دادی ما خوشحال می شدیم. پس بیخودی شلوغش نکن و خونسرد باش. کوبیدن بچه های بخش نه سودی برای من داره و نه در مرام بنده است. این افکارو خواهشا بریز دور. تو تا وقتی این طرز فکر رو نسبت به دیگران داشته باشی در تاریکی به سر می بری نه من! نگاهت رو عوض کن، کسی باهات هیچ دشمنی ای نداره فرید.ضمن اینکه شما که تا یک ماه پیش اصلا نمیدونستید این فیلم چیه، و بعید میدونم هنوز هم فیلم رو دیده باشید، به نظرم بیشتر دارید از فرصت سؤاستفاده میکنید. جالبه که اسکار اونقدر براتون موضوع مهمیه که فیلم مطرح کشورتون تا وقتی اسکار نگیره، خودتون رو مجاب به دیدن و دوستداشتن'ش نمیدونید و حالا که اسکار گرفته یه دفعه از تاریکی بیرون اومدید و دارید از فیلم دفاع میکنید. من صداقت برام خیلی موضوع مهمیه که حس کردم پشت حرفهای شما وجود نداشت و بیشتر حالت سؤاستفاده از فرصت و حرف تو دهن دیگران گذاشتن داشت، برای همین جواب خاصی براتون ندارم، جز آرزوی موفقیت!
اوه اوه عصبانی شد!! بابا چرا قاط زدی یهو فرید؟ مگه من بهت بی احترامی کردم تو حرفام. والا تو تاپیک فینچر شماها از این بدتر باهم بحث می کردید و هیچ چیزی اتفاق نمی افتاد. من که با احترام کامل و خیلی منطقی باهات بحث کردم. :|
من حس می کنم بیشتر عصبانیتت به خاطر پست live for what و حسام بود که سر ما هم یه خورده خالی کردی! لووول
بابا من اونجا اینو گفتم در جواب حرفت که یه جورایی جمع بسته بودی که ماها اهل مطالعه نیستیم و چون کتابی نخوندیم حق نداریم در مورد فراستی و امثالهم نظر بدیم. منم شکسته بندی کردم دی) که ما اهل مطالعه نیستیم، هرکی که هست داره ایشون رو رد می کنه. اتفاقا من از طرفدارای پروپا قرص مطالب سینمایی و کتب مربوط هستم و همیشه سعی می کنم سطح و سواد سینماییم رو تا حد امکان بالا ببرم تا از فیلم ها بیشترین لذت رو ببرم. (دیگه رفتیم تو فاز فخرفروشی. :دی)
ببین باز داری واژه انتقاد و نقد رو باهم یکی می کنی. کسانی که از فراستی انتقاد می کنند جمعیت کثیری از منتقدین به نام ایرانی هستند. نمونش آقای رضا درستکار، آقای حسن حسینی، آقای نیما حسنی نسب و حتی در برخی موارد خود امیر قادری. تو همون برنامه هفت اگه دقت کنی بعضی وقت ها همین منتقدین رو دعوت می کنند که به صورت ضمنی و جست و گریخته حرف های فراستی رو به تمسخر می گیرند. شما خودت هم یادمه تو همین بخش یه زمانی ایشون رو رد می کردی، حالا نمی دونم چی شده که ورق برگشته. نقد یه حبه قند یادته؟ :دی
چقدر ساده حرف میزنی ! "اصغر فرهادی بعد از این جایزه مغرور میشه و ...." کارتون هست مگه ؟
امیدوارم این حرفها رو برای این نزده باشی که چون از فراستی دفاع میکنی میخوای هم نظر اون باشی، ولی بیا یک بحث رو با هم شروع کنیم. شما و منتقد محبوبتون میگید فیلم دروغ نمایی میگه، خیلی خب ! میشه به من بگی کجا دروغ میگه ؟
منتقد محبوبتون چند روز پیش کافی شاپی تشریف برده بودن و فیلمنامه رو نقد کرده بودن و یکی از بزرگترین مشکلات فیلمنامه رو قسمتی عنوان کرده بودن که اون زن با ماشین تصادف میکنه و ما نمیبینیم !!!! یعنی این الان مشکل بزرگ فیلمنامه هست و ما این موضوع رو که قرار هست یک فیلم سینمایی ببینیم و تا قبل از اونه، قبل از اینکه واقعیت معلوم بشه (حداقل برای دو نفر) آدمها چقدر به هم دروغ میگن و چندتا داستان مختلف بوجود میاد ... هیچوقت به این نمیگفتیم اشتباه فیلمنامه.
در مورد دوم دباره قسمت دادگاه صحبت کردن، نمیدونم شما تا الان دادگاه خانواده رفتید یا نه و قاضی ازتون درباره انتخاب سرپرستتون سوال کرده یا نه که امیدوارم اصلا اینجوری نباشه، ولی اصلا حس و تجربه خوبی نیست و چیزی که در فیلم دیدیم هم سیاه نمایی نیست و دروغ گفتن نیست و تو اون لحظه حرف زدن سخت ترین کاری هست که شما قراره در زندگیت انجام بدی با توجه به سنی که داری.
این دوتا رو گفتم که اگر دوست داشتی صحبت های استاد عزیز فراستی رو تکرار کنی، پیشاپیش جوابش رو داشته باشی !
یک موضوع دیگه اینه که شما درباره افت کیفی فیلمها اصغر فرهادی تا الان صحبت کردید. خب تقریبا به جز شما و منتقد محبوبتون هیچکسی باهاتون همنظر نیست !! و اصلا نگو که همه درک مناسبی از "فرم" ندارن، برای همین اینجوری هست مگرنا همه هم مثل ما بودن ! بهترین فیلم اصغر فرهادی برای من "جدایی...." نیست، همون "چهارشنبه سوری" است ولی مسلما با اختلاف کمی و نمیشه گفت "جدایی..." جزو بزرگترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران نیست !
اما یک موردی هست من در صفحه قبل چندبار دیدم کپی مطالب کیهان و اینها که اصلا معلوم نیست چرا اینجا قرار داده شده. من یک سوالی دارم از آقای leo.unique که این هست : آقا تهش قرار هست به نتیجه خاصی برسید ؟!
مرتبط نیست یعنی ؟؟ ضمنا به نظر من بهتره نتیجه گیری رو بذاریم به عهده کسانی که میان از این تاپیک دیدن میکنن !!
نه من از خود شما اصلا دارم یک سوال میپرسم ! (البته میتونید جواب ندید، یک سوال هست صرفا)
الان شما در نهایت به چیزی میخواید برسید از گذاشتن پشت سر هم این پست ها ؟
من معنی ای توش نمیبینم ! کیهان و ایران و فارس و ... به همه چیز سیاسی نگاه میکنن. به چه علت حرفهاشون باید اینجا باشن واقعا ؟
حکایت گاو نه من شیر ده رو شنیدی؟ یه گاوی تو یه روستایی وجود داشت که نه من شیر می داد (دقیق نمی دونم نه من معادلش چند کیلو میشه ولی زیاده! :دی). از تمام گاو های دیگه روستاهای اطراف شیرش بیشتر بود و برکت داشت. اما یه ایراده خیلی بزرگ داشت و اون اینکه وقتی شیرش رو می دوشیدن و تموم میشد با لگد محکم میزد به سطل نه من شیر و می ریخت همشو رو زمین. حالا شده حکایت آقای فراستی. من خودم یکی از طرفدارای برنامه فراستی بودم که مجریش بود. برنامه درباره جوایزهای جشنواره ای و این حرفا بود که البته از شبکه 5 تهران، قدیم پخش می شد. حتی یه دوستی داشتم که کتابهای ایشون رو می خرید و بعضی وقتها یه سری از مطالب خوب اون کتاب ها رو به من نشون می داد. همین قدر می دونم که ایشون سینما رو خوب می شناسن. اما یه چند سالی هست که توهم بدجوری گرفتدش و فکر میکنه روشنفکر جمع منتقداست. این غرور بی جا یکم تو ذوق می زنه. من حتی نقد فیلم یه حبه قند از ایشون رو که خوندم فهمیدم که ایشون دچار سینمازدگی شده و دیگه از هیچ فیلمی خوشش نمیاد.ضمن اینکه من اصلا منظورم این بود که کاری با هیچ چیز نداریم، فقط همین رو در نظر بگیرید که فراستی چندین کتاب تألیفی درزمینهی نقد، سینمای هیچکاک، کوروساوا، فورد و ترجمهای دربارهی برگمان، فلینی، چاپلین و… داره. همینقدر باید برامون کافی باشه که این آدم رو باسواد بدونیم. حالا لازم نیست حتما باهاش موافق باشیم، ولی حداقل این الفاظ زشت رو درموردش به کار نبریم، صرفا به این خاطر که ریش بلندی داره یا زبان تندی. اگر واقعا این کتابها رو مطالعه کردید و هیچ نکتهی سینمایی و فنی ازش یاد نگرفتید، اونوقت بیاید بگید فراستی فلانه و بهمانه!
بله بنده هم قبول دارم که سلحشور و فراستی باهمدیگه قابل قیاس نیستند. سواد فراستی بسیار بیشتر از سلحشور و امثالهم هست اما داره با نظراتش خودش رو خراب میکنه.من همیشه گفتم فرق زیادی بین فراستی و سلحشور وجود داره. هنوزم معتقدم فرقشون از زمین تا آسمونه. فراستی سینما میفهمه و حالا با نادر/سیمین مخالفه. سلحشور ولی مشخصه که چیزی از سینما حالیش نیست و داره دریوری میگه. یه ذره به این جزئیات توجه کنیم.
@ حسام
آقا ما کلا بوی دعوا که به مشاممون برسه سریع خودمون رو می رسونیم. البته بیشتر ناظر دعوا هستیم و سعی می کنیم جدا کنیم تا اینکه وارد معرکه بشیم!
بخش خلوته که حال نمی ده. من گفتم این اسکار استاد انگیزه ایجاد می کنه، گوش نمیدین که. از وقتی اسکار بردیم تعداد کاربرای فعال بخش سینما بیشتر شده. همه دوست دارن در این حرکت فرهنگی سهیم بشن. حتی شده با گذاشتن عکس های گریم هری پاتر! :دی
.
شنیدم رفیقت اسکار آرتیست رو تقدیم کرده. هنوز مراسم رو کامل ندیدم
مگه امکان اکران یک فیلم بدون اجازه سازنده اون وجود داره؟
سازنده اصولا نقش زیادی نداره! فیلم مال تهیه کننده هست ، تهیه کننده هم میده به پخش کننده اونها هم میفرستند برای اکران
تهیه کننده هم نقشی نداره در این مورد ؟
بابا خلوته که شما مگه کاربر فعال بخش نیستی ؟ بدم کاربر فعالیات رو بگیرن ؟!! :دی
بزن همشون رو بن کن تا درس عبرت بشه برا بقیه و دیگه کسی جرات نکنه زرت و زرت تاپیک های اضافی و الکی بزنه. بعضی وقت ها حکومت رضا خان جواب می ده.گریم هری پاتر هم بابا پدر ما رو درآوردن اینقدر تاپیک های عجیب میزنن بچه ها ! :دی
بلیت "جدایی نادر از سیمین" در سینماهای اسرائيل نایاب شد
جدایی نادر از سیمین" پس از کسب اسکار با استقبال شدید مردم اسرائيل روبرو شده است. به گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان مهمترین علت استقبال اسرائيلیها آن است که میخواهند بدانند ایرانیها چه مردمانی هستند.
هفت سینما در اسرائيل بلافاصله پس از اعطای جایزه اسکار به فیلم "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی نمایش این فیلم را آغاز کردهاند. شبکه اول تلویزیون آلمان گزارش میدهد که مردم اسرائيل به سینماهای محل نمایش این فیلم موفق هجوم بردهاند و بلیتهای آخر هفته آن نایاب شده است.
پیام صلح و دوستی در یک فیلم
گزارشگر شبکهاول تلویزیون آلمان میگوید:«در شرایطی که تهدیدهای نظامی مناسبات میان ایران و اسرائيل را بحرانی کردهاست، برای اسرائيلیها خیلی جالب است که ببینند ایرانیها نیز انسانهائی عادی هستند و مشکلاتی شبیه آنها دارند.»
یک شهروند اسرائيلی به نام "یارون گلیک"، بعد از تماشای اثر فرهادی گفته است:« دیدن ایران از زاویه نگاه کارگردان این فیلم خیلی جالب است. تو به عنوان اسرائيلی نمیدانی که زندگی در ایران چگونه است. و حالا آدمهای کاملا معمولی را میبینی، با مشکلاتی که شبیه مشکلات تو است. همه چیز عادی است و آدم را تکان میدهد. هم داستان و هم فیلمنامه خیلی طبیعی هستند.»
اما همه اسرائيلیها از موفقیت کارگردان ایرانی تعجب نمیکنند. بهگفته "داوید مناشری" استاد سرشناس دانشگاه تلآویو، میان مردم اسرائيل و ایران بهصورت تاریخی مناسبات تنگاتنگی وجود دارد. او به خبرنگار شبکهاول تلویزیون آلمان گفته است:«مردم ایران صبح از خواب بیدار نمیشوند تا از خودشان بپرسند امروز برای ویران کردن اسرائيل چهکار باید بکنند. انسانها چنین نیستند. آنها میخواهند غذای بچههاشان را تهیه کنند و به خانه ببرند. سیاست تنشهائی را برای همه میآفریند که ضرورتی ندارند.»
"تورستن تایشمن" گزارشگر شبکه اول تلویزیون آلمان در ادامه گزارش خود توضیح میدهد: فیلم فرهادی، فضای تازهای را در اسرائيل ایجاد کرده است. در عرصه سیاست، برنامه هستهای ایران بر همه چیز مقدم است. سیاستمداران اسرائيلی میگویند که ایران ممکن است به فکر ساختن بمب اتمی باشد. گمانهزنیهایی هم درباره حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران وجود دارد. در چنین موقعیتی فرهادی هنگام دریافت جایزه اسکار از فرهنگ شکوهمند و صلحآمیز کشورش گفته است:«من این جایزه را به مردم میهنم تقدیم میکنم. مردمی که به همه فرهنگها و تمدنها احترام میگذارند و دشمنی و تحقیر را نفی میکنند.»
تفاوت مردم ایران با احمدینژاد
داوید مناشری، استاد دانشگاه تلآویو به خبرنگار آلمانی گفته است:«باید میان احمدینژاد که هولوکاست را انکار میکند و اهداف هستهای ایران با مردم تفاوت قائل شد. در اینصورت، آدم مسائل را طور دیگری میبیند. من آرزومند تعامل بیشتر میان انسانها هستم؛ مناسبات بیشتر.»
تورستن تایشمن در گزارش خود ادامه میدهد:«فیلم "جدایی نادر از سیمین" به شوق تعامل و کنجکاوی برخی از اسرائیلیها پاسخ میدهد. این فیلم در هفت سینمای اسرائيل به زبان اصلی و با زیرنویس عبری نمایش داده میشود. تمام بلیتهای سانسهای آخر هفته آن پیشفروش شدهاند.»
"امیر صربر"، یکی از تماشاگران این فیلم که موفق شده در نخستین روز نمایش آن را ببیند میگوید:«فیلمی فوقالعاده، نگاههایی متفاوت و عمیق به خانواده، دوستان، تعهد پسر در برابر پدر. من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و امیدوارم ایرانیها موفقیتهای بیشتری کسب کنند و برای ما هنر بفرستند، نه موشک!»