یوز ایرانی که گربه هم نبود!
تیتر خبر را امروز دیدم و برایم جالب شد.
“يوز یک موتور جستجوي ايراني است كه بر منابع فارسی موجود در فضای وب تمركز دارد. طراحی و تولید موتور جستجوی یوز از اواخر سال 1388 با تلاش نیروهای متخصص داخلی آغاز شده است. یوز تاکنون توانسته است حدود يك ميليارد صفحه را پوشش دهد و احاطه گستردهای بر وب فارسي داشته باشد. یوز همچنین داراي خدمات جستجوی خبر، وبلاگ و عكس ميباشد.” این توضیح را در قسمت “درباره ما” خواندم. ویژگیهای ذکر شده برای آن هم به شرح زیر بود:
- تمركز بر زبان فارسي
- سرعت بسیار بالا با هدف گذاری پاسخدهی سریع به کاربران با میانگین تأخیر کمتر از ۱ ثانیه
- تحلیل نیازهای متداول کاربران و پاسخدهی مستقیم به چندین نوع از جستجوهای کاربران
- معماری بيدرنگ به نحوي كه صفحات جدید، تا چند دقیقه پس از خزش، قابل جستجو میباشند
- معماری مقیاسپذیر به نحوی که براي افزايش پوشش صفحات وب، فقط كافيست ماشینهای جدید به خوشهها اضافه شود
من از لحاظ فنی و تخصصی آشناییای با نحوه کار موتورهای جستجو ندارم و قصد هم ندارم از این منظر با یوز واجه شوم. به عنوان یک کاربر فارسی زبان میخواهم اولین تجربه خودم را از این سایت با شما سهیم شوم.
اولین اسپلی که برای عنوان سایت به نظرم آمد را تایپ کردم و صفحه باز شد! yooz.ir.مشابه یاهو یا گوگل با دو حرف “o”. هر چند ممکن است اسپلهای متفاوتی به ذهن بیاید. youz, yuz, yoz! سخت نگیرید. اگر هم مطمئن نبودید “یوز” را در گوگل تایپ کنید!
صفحه باز شد. صفحهی سادهی گوگل مانند، با یوزی نارنجی و فونت مناسبی که من دوستش دارم! خلاقیت خاصی غافلگیرت نمیکند. پایین صفحه هم یک سری عکس است که ظاهرن مربوط به خبرهای روز است. لایحه بودجه، وزیر خارجه، تیم ملی، وزیر بهداشت، سال 94 و عناوینی از این دست!! که فلسفه نامگذاری آن را متاسفانه متوجه نشدم. برای مثال بعد از کلیک بر روی سال 94، اهم اتفاقات و برنامههای سال 94 لیست شده بود، که میتوانستید بر اساس زمان انتشار و میزان ارتباط آن را مجدد لیست کنید. امکان جستجوی پیشرفته هم در نظر گرفته شده بود.در صفحه اصلی چهار لینک دیگر در بالا دلربایی میکرد.
جستجو، پدیدههای خبری، پدیدههای وبلاگی و تازههای تصویری.
در پدیدههای خبری و وبلاگی لیستی از پرکاربردترین یا پربازدیدترین عبارات را طی 24 ساعت گذشته، در سمت راست میبینید. سایت با اعلام اینکه این جستجوها توسط ماشین انجام شده رفع مسئولیت کرده است. بنابراین باید از ماشین پرسید که در لیست پدیدههای خبری عبارتهایی مانند میلیارد تومان، راه اندازی و یا توافق هسته؛ دقت بفرمایید توافق هسته! چندان جذاب و گویا نیست. هوشمندی ماشین در حدی نیست که فاصله و نیم فاصله را تشخیص دهد و “ای” عبارت “هسته ای” را کلمهی جدایی تشخیص داده و آن را حذف کرده است. همین وضعیت در پدیدههای وبلاگی نیز به چشم میخورد.
این قابلیت یوز به شما این امکان را میدهد که با ساخت 20 یا 30 اکانت بلاگفا و انتشار یک مطلب یکسان خود را به راحتی از طریق موتور یوز در لیست پدیدههای وبلاگی قرار دهید. برای مثال عبارت “دزد باورها” به عنوان چهارمین پدیده وبلاگی در زمان مراجعهی من به یوز معرفی شده است.
بعد از باز کردن وبلاگهایی که این مطلب را در بلاگفا منتشر کردهاند متوجه خواهید شد که تمام این مطالب را یک نفر بین ساعت 12 تا 12:30 منتشر کرده است. و تمامی این وبلاگها به دو سایت فروش وی.پی.ان و یک فروشگاه سی دی زرد، پیوند دادهاند! در عمل شما برای اینکه عبارت مورد نظرتان در وب فارسی به عنوان یک پدیدهی وبلاگی از نظر یوز شناسایی شود، به کمتر از نیم ساعت زمان نیاز دارید.
“مراجعه نمایید” هم از آن عبارات تکان دهنده بود که بعد از کلیک روی آن با تورهای مسافرتی مختلفی افتخار آشنایی داشتم. “خودباختگی 26″؟ “گشایی مجرب”؟ بگذریم! در بالای صفحه فراوانی و ساعات جستجوی عبارت مورد نظر را هم در یک نمودار میتوانید مشاهده کنید. تازههای تصویری به شدت تکراری را هم با ریز اطلاعاتی از قبیل منبع، زمان انتشار و نویسنده و … میتوانید در دو قالب خبری و وبلاگی مشاهده کنید.
جستجوها کلن در 4 قالب وب، اخبار، وبلاگها و عکس انجام میشود.
در مورد عکس انتظار زیادی نداشته باشید. ما یک سرچ ساده انجام دادیم. “موبایل” . از بین 57 عکس اول، 21 تصویر هیچ ارتباطی با موبایل نداشت! یعنی 36% خطا!
اما مورد عجیبتر این بود که وقتی در قسمت عکس جستجویی را انجام میدهید تصویر کوچکی را میتوانید در همان صفحه مشاهده کنید. و بعد از کلیک روی تصویر، آن را در اندازه واقعی مشاهده کنید. خبری از منبع عکس نیست که نیست! بنابراین سعی نکنید با استفاده از جستجوی تصاویر به سایت منبع تصویر هدایت شوید.
از قسمت “سوالهای متداول” هم میتوانید پاسخی را برای سوالات احتمالی خودتان بیابید.
مهدی نقوی، مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی در مراسم رونمایی کلی صحبت کرده است. مثلن اینکه 9 جویشگر خارجی را مورد بررسی قرار دادهاند تا یوز را طراحی کنند. و اشارهای هم به پروژه جاسوسی آمریکا کردهاند که در سال 2007 از شرکتهای متعددی همچون گوگل و یاهو خواسته بود اطلاعات کاربران خود را در اختیارشان قرار دهند! و جهت حفظ حریم شخصی و اطلاعات کاربران لازم بود موتور جستجوی ایرانی داشته باشیم. همچنین گفتهاند در مرحله نخست ۲۰ سرویس برای این پروژه تعریف شده است، قابلیت ایندکس ۱۰ میلیارد صفحه، بیدرنگ بودن ارائه نتایج، پاسخ هوشمند و سرویسهای دانلود، ویدئو و ترجمه را از دیگر قابلیتهای این پروژه عنوان کرد. افزایش پوشش زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی به ۶ میلیارد صفحه و بدست آوردن ۲۰ درصد جستجوی تحت وب در کشور از جمله اهداف این پروژه در گام دوم خواهد بود.
خلاصه این نیز همچون پروژهای ملی دیگر بگذرد… فقط جناب نقوی لطفن بنده را معاف کنید که جزو آن 20 درصد باشم و به جای گوگل یا داک داک گو از یوز استفاده کنم!!
چاره نویس