با تشکر از جناب حاجیخانی و نعیمی، راستش رو بخواهید سطح بالا توضیح داید، من زیاد با اصطلاحات آشنا نیستم. باید یک زحمت بکشید و در مورد "dslr "، سنسور APS-C و 1/2.5 توضیح بدید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
موردی که در s3is توجهم رو جلب کرد، کیفیت نه چندان جالب عکسهای اون در محیط سربسته با نور نسبتا کم بود، مثل عکس سوم و چهارم از گالری زیر:
http://www.dpreview.com/gallery/Canon_s3IS_samples/
که در محیط یک کلیسا گرفته شده اند.
تا جایی که من سرم میشه، بدلیل پایین بودن sensibility این مدل نسبت به 350D هست، که حداکثر برای این مدل ISO 800 و برای مدل 350D، Iso 1600 هست (اگر اشتباه میگم، لطفا تصحیح بفرمایید). وگرنه کیفیت عکسهای محیط باز با نور طبیعی روز بنظرم تفاوتی با 350D نداشت. کاش جایی بود که میشد، یک عکس رو گرفته شده با دو تا دوربین دید و مقایسه کرد.
خیلی ممنون میشم، اگر تفاوتهای بیشتر این دو دوربین رو (بیشتر از لحاظ کارکردی) بفرمایید. انتظار داشتم که وزن این s3is، کمتر از 500 گرم باشه!
باز هم ممنون
--------------------------------------------
پی نوشت دوم:
لطف میکنید در مورد انواع سنسور و فرق آنها توضیح دهید؟
دوست عزيز و دانشمندم جناب حاجيخاني
ممنونم از پاسخ بسيار کامل شما. نظرتون مثل هميشه متينه واقعا ابزار فقط جزء کوچکي از خلق زيباييه و بهترين دوربين هم نميتونه در دستان نا آموزده عکسهاي دلنشين بگيره.
در مورد dslr هاي آماتور البته D50 از D70 و 350D جديدتره و ارزونتر از هردو اينکه پيشنهادش کردم به اين دليل بود که دوستمون دنبال دوربيني ارزانتر از 350d هستند پس قطعا پيشنهاد 350d با يک لنز مجزا از کيت معقول نبود. D70 لنز بسيار بسيار بهتري در کيتش داره نسبت به 350D بنابراين براي کسي که نخواد لنز بخره عملا ارزونتر تموم ميشه خودتون ميدونيد اين لنز 18-55 تايواني که روي دوربيناي ماست عجب چيز افتضاحيه. اما 350D با يک لنز خوب کاملا بهتر از D70 هست. D50 کيت که کلا از 350D ارزونتره لنز کيت مناسبي داره و بعنوان يک dslr ارزان اگر محدوديت بودجه مطرح باشه بسيار وسوسه انگيزه. لنز کيت 350D ميشه گفت نوعي اشانتيونه بماند که من يکساله خريدمش و به اميد خريد لنز مورد علاقم که هيچوقت پولم بش نرسيد با همين دارم سر ميکنم .
دوست نازنينم darya_s
در مورد بخش اول پستتون در فروم مطالب خيلي زيادي هست اگر جستجو بفرماييد پيدا ميکنيد اما بطور خلاصه DSLR مخفف Digital Single-Lens Reflex هست . اين دوربينها همون نوري که از لنز وارد دوربين ميشه رو با آينه اي که پشت شاتر هست به روي يک منشور پنج وجهي (پنتاپريسم) منعکس ميکنند که پس از شکست در منشور از طريق ovf = optical view finder به چشم عکاس ميرسه موقعي عکاسي آينه بالا ميره و همون نور به سنسور ميخوره (تک لنز و انعکاس از اينجا مياد)
در مورد سايز سنسورها هم بحث خيلي مفصله و نه چندان دلنشين اونم بخاطر طرز عجيب نامگذاري سايز سنسورها که حتي برحسب مقايسه با قطر cathod ray tube تلويزيونهاي عادي و مقايسه زاويه ديد اونها! نامگذاري شده. بطور خلاصه در مورد دو سايزي که اشاره کرديد:
قديم نديما که دوربينها فيلمي بودن سايزهاي متفاوتي وجود داشت يکي 135 که همين دوربينهاي مرسوم فيلميست که هنوز در بازار کمابيش هستن و ديگري که جديد معرفي شد و البته اصلا تو ايران مرسوم نشد و فيلمهاش اصلا پيدا نميشد APS بود مخفف Advanced Photographic System من يک کانن Elan اين مدلي دارم که 10 حلقه هم نشد باش عکس بگيرم. سايز فيلم دوربين 135 بطور دقيق 36 در 24 ميليمتر هست. APS فريم کوچکتري داره که البته جالبش اينه که وابسته به مود عکاسيه. با اين دوربينها ميتونستين 3 مود عکس بگيرين که تفاوتشون نسبت طول به عرض عکس بود و سه حالت هم H/C/P که مود C همين نسبت استاندارد 3 به 2 خودمون رو داره و سايز نگاتيوش حدود 25 در 16 هست که بهش ميگن aps-c . اون 3 مود هم مخفف HDTV 16:9/Conventional 3:2/Panoramic 3:1
حالا دوربينهاي ديجيتال رو با اينا مقايسه ميکنن. اونايي که سنسورشون اندازه 35 ميليمتري هاست رو full frame ميگن که قيمتشون هم فول فريمه مثل Canon Eos 1Ds MkII يا Canon Eos 5D اما شايعترين دوربينهاي DSLR از سنسور کوچکتري استفاده ميکنن که چون تقريبا همسايز با همون فيلمهاي aps-c هست الانم بهشون سنسور aps-c ميگن البته در واقع کمي کوچکترن. اين تفاوت هم با ضريب کراپ متفاوتشون معلوم ميشه در واقع يک سنسور aps-c کانن کراپ 1.6 برابر نسبت به فول فريم داره و سايزش 22.2 در 14.8 براي 350 دي و مال نيکون مثل d70 , d50 کراپ 1.5 هست با سايز 23.7 در 15.6 که به نام Nikon Dx format معروفه
زير ايندو ديگه سايزها عدديه و از راه مقايسه زاويه ديد تصوير ايجاد شده با crt هست و نميشه از روي عدد طول و عرض رو حساب کرد مثلا سنسورهاي 2/3 9 در 7 هستن و ديگه خودتون ميتونيد حدس بزنيد 1/1.8 اندازه ناخن انگشت کوچک و 1/2.5 حدود 18% کوچکتر از اونه ! چرا اين فسقلي ها رو توليد ميکنن ؟! بديهيه ارزوني و ضريب کراپ بالا. مثلا کانن s3is با سنسور 1/2.5 کراپ بالاي 5.5 داره . يک لنز 60 و خورده اي روش تبديل به 370 ميشه و به به! زوم 12 برابر به همين راحتي! و طبعا ارزاني
عيوب سنسور کوچک بي شماره (مزيتش فقط دوتاست که البته دومي اونقدر مهمه که آمار فروشش چند برابر dslr هست و اونم قيمته)
1. نويز زياد با افزودن حساسيت سنسور ديگه غير قابل کنترل مثلا ايزو 400 به ندرت روي چنين سنسوري اصلا قابل استفادست ولي سنسور aps-c کانن در eos20 تا ايزو 3200 قابل استفادست در 350d نرم افزاري به 1600 محدود ميشه
2. accuracy کم تصوير بديهيه فوتوزيت هاي بسيار کوچک عملا از رزولوشن ميکرو لنز بالا ميزنه و فوتوزيت هاي مجاور همپوشاني نوري دارن
3. DOF کم قابل دسترسي نيست در يک تاپيک ديگه مفصل توضيح دادم
4. ليک الکتروني بالا که نهايتا باعث ميشه سطوح نوري فوتوزيت ها خيلي تفاوت نکنه و نتيجه ديناميک رنج پايين
5. تمام مشکلات ناشي از ساير قطعات دوربين که ارزان سازي شده اند مکانيکي و الکترونيکي
6. فعلا دوربين سنسور کوچک با لنز قابل تعويض هم نداريم
7. عدم امکان magnify کردن تصوير که بحثش نسبتا مفصله ولي بطور خلاصه يک فريم سنسور کوچک فقط در بهترين شرايط نوري و بهترين قطر دياف براي اون سيستم نوري حدود 70% (در دوربينهاي خوب) پيکسل مجزاي واقعي داره . در نور کم به شدت افت ميکنه چون دياف باز ميشه و بخاطر کوچکي سنسور آستانه تغيير سايز دايره هاي آيري کمه. در اين دوربينها وقتي تصوير رو ريسايز ميکنيد به سايز کمتر تازه تصوير خوب ميبينيد. در سنسور بزرگتر هم اونطور نيست که نا محدود باشه ولي مثلا در aps-c با قطر دياف 8 تا دو برابر بزرگنمايي خوب داريد.
8. تنگ ترين ديافراگم بدون از دست دادن accuity هم به شدت پايينه و معمولا در حد دياف 4 و 5.6 در دوربينهاي کمپکت با سنسورهاي لي لي پوتي. در aps-c دياف هاي 8 و 11 (همه با لنز نرمال 50 منظورم بود) و در فول فريم ها تا 22 هم شارپ ميمونه
بازهم هست فعلا همينها در خاطرم بود و اميدوارم دوستان لطف کنند و سايز مزايا و معايب هرکدوم رو اضافه کنند
ارادتمند همگي
نعيمي