وقتي يكمرتبه اينترنت ميايستد و ايميلها ميماسند؛
نفس بريدگي اينترنت و نفس تنگي توسعه
باوجود كندي سرعت و اختلالات گاهگاهي، چندشركت PAPتهديد به قطعي خدمات ميشوند و دليل آن هم بدهي اين شركتها به مخابرات اعلام ميِشود، درحالي كه تراكنش مالي يكي ازشركتها به تنهايي ماهي 500ميليون تومان است.
ایلنا: اختلال سه روزه در شبكه اينترنت و قطعي سرويسهاي ايميل و رفع خود به خودي اين نواقص، در حالي رخ داد كه در كشور هيچ مشكلي درزمينه شبكه اينترنتي و ياحتي بروز مشكلات فني در زير ساختهاي ارتباطي به وجود نيامده بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سرويسهاي ايميل دو سايت پر طرفدار در ايران ياهو و گوگل و حتي سرويس ايميلهايي كه طرفدار كمتري دارند مانند هاتميل در آخرين دقايق روز چهارشنبه گذشته دچار اختلال شد، اين اختلال كه بسيار غيرعادي بود و بيشتر شبيه كندي سرعت اينترنت بود، بعد از گذشت دو روز مجددا در آخرين دقايق روز جمعه و در ساعت 24 از بين رفت و سرويسهاي ايميل خود به خود وصل شد.
اين اختلال تنها به سرويسهاي ايميل محدود نشد و افت شديد سرعت اينترنت در اين سه روز باعث بروز مشكلات فرواني براي كاربران اينترنت شد.
بعد از تماسهاي مكرر با واحد پشتيباني چند شركت ارائه دهنده خدمات اينترنت پر سرعت ADSL كارشناسان اين شركتها اعلامكردند: افت سرعت اينترنت جهت مشاهده ایمیلها و مسنجرها از سمت مخابرات است و زمانی هم برای رفع آن اعلام نشده است.
اختلال در سرویسهای عمومی ایمیل نظیر یاهو، Gmail و همچنین اتصال به سرویسهای پیامرسان مرسوم نظیر یاهو مسنجر و GOOGLE talk نه تنها در تهران بلكه در تمام كشور وجود داشت و تماس ايلنا با چند مركز ارائه دهنده خدمات اينترنت (ISP و PAP ) شهرها و مراكز استانهاي مختلف صحتي بر اين ادعا است.
اختلال عمدی یا غیرعمدی؟
اختلال دراين سرويسها کاربران ایرانی را با مشکل جدی مواجه کرده است؛ مخصوصا کاربرانی که علاوه بر چک کردن میل به صورت عادي، کارهای تجاری خود را نيز روی این سرویس قرار دادهاند.
اختلال در سرویس جیمیل اتفاق جدیدی نیست؛ كاربران ايراني اين سرويس كه ميتوان گفت دومين سرويس ايميل محبوب در كشور است، تا به حال چندين بارشاهد اختلال و گاهي هم فيلتر بودند. همين مساله باعث شده است تا بارها حوزههاي اقتصادي و تجاري به دليل كند شدن ناگهاني اينترنت و قطع ايميلها زيان ببينند.
اختلال سه روزه سرويسهاي ايميل و كندي سرعت اينترنت در زماني رخ داد كه نه مشكل قطعي فيبر در كشور وجود داشت و نه مشكل قطعي كابل حتي در منطقه جاسك و فجيره ...(در اين سه روز شايد كشتي هم از اين منطقه عبور نكرده باشد). از نكات مهم در اين مورد عدم پاسخگويي مسؤولان با وجود تماسهاي مكرر است، مسؤولان شركت زير ساخت و مخابرات مقصر را ارائه دهندهگان اينترنت عنوان ميكنند و با وجودي كه اعلام ميشود سرويس اينترنت از مخابرات گرفته شده باز هم مبنا را بر درستي اينترنت كشور قرار دادهاند و مشكل را از خود كاربر ميدانند.
در اين بين سهم وزارت ارتباطات و مسؤولاني كه بايد پاسخگوي خبرنگار باشند، خاموشي تلفن همراه و يا در دسترس نبودن خود گوشي همراه و يا خود مسئول است.
اين اختلالها نيز شايد باز هم مربوط به استفاده از ايميل ملي و بحثي كه چند صباح پيش اتفاق افتاده بود برميگردد.
چندي پيش مدير عامل شركت فناوري اطلاعات از جايگزيني ايملي ملي كه هنوزبه طور كامل راه اندازي هم نشده و تاكنون تنها براي برخي از مديران وزارت ارتباطات و شركت فناوري اطلاعات ايجاد شده، سخن راند.
البته در آن زمان هم اعلام كردند كه اين امر صحت ندارد و اختلال در جيميل مربوط به جايگزيني ايميل ملي با ديگر سرويسهاي بيگانه نيست.
اما زماني كه شركتهاي دولتي موظف به تغيير IP سايتهاي خود ميشوند و همچنين مدير عامل شركت فناوري اطلاعات از تغيير تمام IPهاي اينترنتي كشور خبر ميدهد آيا اختلال اينچنيني كه بيشتر شبيه كندي سرعت اينترنت است به چه معنا ميتواند باشد؟
استفاده از اینترنت با سرعت بالا و كیفیت مناسب حق هر ایرانی است. چرا سرعت اینترنت پرسرعت و رایگان در كشوری مانند كرهجنوبی 500 برابر سرعت اینترنت معمولی در ایران است كه برای آن پول هم پرداخت میكنیم؟
سرعت اینترنت پایینتر از میزان مجاز در رگولاتوری
در اين سه روز شاهد سرعت بسیار پایین، قطعی و اختلالات گسترده در شبكه اینترنت بودیم، سرعت اینترنت حتی پایینتر از میزانی بود که سازمان تنظیم مقررات آن را به طور رسمی مجاز میداند و حتي پايينتر از يك سرويس دايال آپ ساده، سرعت پایین اینترنت عملا اجازه گسترش خدمات، سرمایهگذاری و در نهایت توسعه این بخش را از کشور سلب کرده است و توسعه اقتصادي را در حاشيه قرار ميدهد، درحالی كه نیاز بخشهای اقتصادی و تجاری به اینترنت و ارتباطات بسیار ضروری است و نبود ارتباطات الکترونیکی به معنای رکود کسب و کار است.
اما در اين بين با وجود اختلالات گاهگاهي هم كه انجام ميشود و كندي سرعت اينترنت، 8 شركت PAP تهديد به قطعي اينترنت از سوي مخابرات ميشوند و دليل اين امر را هم بدهي اين شركتها به مخابرات اعلام ميِشود، اما نكته مهم اين است ميزان كل بدهي اين شركتها به صد ميليون تومان هم نميرسد در حالي كه تراكنش مالي يكي از شركتها به تنهايي مانند پارس آنلاين و يا شاتل در ماه نزديك به 500 ميليون تومان است.
اما سرانجام و در نهایت ما اینترنت را برای چه میخواهیم؟ برای بالندگی کشور در همه سطوح و این بالندگی گذشته از دستیابی به تکنیکها و اقتصاد باز در گرو آگاهی یک ملت است. دستیابی و گسترش اینترنت در نهایت خواهد توانست بر تجارت و اقتصاد اثرگذار باشد و به طور غیر مستقیم ساختار توسعه جوامع را دگرگون خواهد کرد.
گزارش از ساره جعفرقلي
پايان پيام