• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

کلیک ، ضمیمه جام جم : بحث و گفتگو پیرامون مطالب و دانلود هفتگی کلیک

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ويستا براي همه
به ظاهر ويندوز ويستا علاقه داريد؟ مايليد ويندوزتان ظاهري همچون ويستا داشته باشد؟ اكثر نرم‌افزارهايي كه ظاهر ويندوز را تغيير مي‌دهند مشكلاتي را در هسته اصلي ويندوز به‌وجود مي‌آورند كه همين مشكلات باعث شده تا كاربران استفاده از اينگونه نرم‌افزارها را كنار گذاشته و تمايلي به آنها نداشه باشند اما نرم‌افزار جديد ‌VistaMizer‌ توانسته است در مدتي اندك نظر كاربران را به خود جلب كرده و روزبه‌روز كاربران بسياري را به برنامه خود اختصاص دهد. اين نرم‌افزار قادر است محيط ويندوزهاي ‌XP‌، ‌Media Center Edition ‌و ‌2003 Server‌ را به محيط ويندوز ويستا تبديل كند. ‌ ‌


برنامه ويستامايزر روي فايل‌هاي سيستمي ويندوز شما تغييرات خاصي را اعمال نمي‌كند و قبل از نصب نيز سازگار بودن تمام تغييرات احتمالي با سيستم‌عامل شما را بررسي مي‌كند. چنانچه پس از نصب اين برنامه ويندوز خود را به‌روز كنيد نيز ابزارهاي موجود در اين برنامه مي‌توانند تغييرات به‌وجود آمده را چك كرده و مجددا نرم‌افزار را براي استفاده در ويندوز شما آماده كنند. اگر بخواهيد رايانه خود را به حالت اوليه بازگردانيد به‌راحتي مي‌توانيد نرم‌افزار را حذف كنيد تا تمام فايل‌هاي سيستمي رايانه شما به حالت اوليه بازگشته و بدون بروز كوچك‌ترين مشكلي رايانه شما مثل روز اول شود. براي دريافت اين برنامه به سايت زير مراجعه كنيد:


###

حاضر و آماده
100895421009.jpg

كنترل مدام ايميل‌ها و چاپ آنها به‌صورت تك‌تك براي اغلب افراد به‌خصوص منشي‌ها كاري تكراري و خسته‌‌كننده است. نرم‌افزار ‌Mail Print‌ براي جلوگيري از اين تكرار و صرفه‌جويي در وقت طراحي شده است. اين نرم‌افزار مي‌تواند ايميل‌هاي شما را به‌طور خودكار چك كند، ايميل‌هاي جديد را دريافت كند و در نهايت نيز آنها را چاپ كند!


با در اختيار داشتن اين برنامه تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه ايميل‌هاي چاپ شده را در اختيار افراد مرتبط با آنها قرار دهيد! همچنين اين برنامه قادر است با توجه به متن موجود در ايميل‌ها آنها را فيلتر كرده و توسط چاپگرهاي مختلفي به چاپ برساند و يا برخي از آنها را چاپ نكرده به حال خود رها كند. چاپ ايميل‌هاي رسيده توسط چاپگرهاي مختلف و به تعداد دلخواه شما، چاپ فايل‌هاي الحاقي pdf‌. و ‌.tiff‌ و پخش موزيك هشدار هنگام دريافت ايميل جديد برخي از قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است. اين برنامه را مي‌توانيد از سايت زير دريافت كنيد:


###

فيلتر تماس‌هاي تلفني
100895421125.jpg

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه در زماني خاص دوست نداشته باشيد به تماس‌ها و يا پيغام‌هاي يك فرد يا يك گروهي پاسخ دهيد و يا شايد تماس‌گيرنده قصد مزاحمت داشته باشد. در اين‌گونه مواقع بي‌صدا كردن گوشي و يا خاموش كردن آن مي‌تواند به شما كمك كند. اما با اين كار دسترسي تمامي افراد را قطع خواهيد كرد. چه آنهايي كه نمي‌خواهيد پاسخ دهيد و چه آنهايي كه بايد به تماس‌هايشان پاسخ دهيد.


برنامه‌اي كه امروز معرفي مي‌كنيم، تمامي اين كار‌ها را به‌صورت از پيش تعيين‌شده براي شما انجام خواهد داد.
شما با اين نرم‌افزار قادر خواهيد بود عده‌اي را در ليست سياه قرار دهيد تا اگر كسي از آن شماره با شما تماس گرفت، خودبه‌خود تماس قطع شده و بوق اشغال شنيده شود و يا بر‌عكس اين قضيه عمل كنيد و عده‌اي را در ليست سفيد خود قرار دهيد تا فقط آنها بتوانند با شما تماس بگيرند و شماره تلفن‌هاي غير از آنها نتوانند مزاحمتي براي شما ايجاد كنند.
برنامه فوق كامل‌ترين برنامه در نوع خود است و همچنين سريع‌ترين عكس‌العمل را نسبت به تماس‌ها دارد. به‌گونه‌اي كه حتي مي‌توانيد از آن براي رد تماس افرادي استفاده كنيد كه نمي‌خواهيد بفهمند كه شما تماس را قطع كرده‌ايد. اين برنامه به‌قدري سريع تماس مورد نظر را قطع مي‌كند كه حتي صداي بوق آزاد براي تماس‌گيرنده پخش نشود. همچنين نرم‌افزار فوق قادر است كليه پيامك‌ها و ‌MMS‌ها را نيز فيلتر كند به‌طوري كه كليه عمليات اعمال شده بر روي تماس‌ها بر روي آنها نيز صورت گيرد.
البته اگر به‌طور اشتباه پيامكي را فيلتر كرده باشيد، قادر خواهيد بود كه آن را بازيابي كنيد. نام اين برنامه ‌Killer Mobile BlackBaller‌ است و آخرين نگارش ارائه شده براي آن 2.1.2 است.
‌2.1.2 Killer Mobile BlackBaller v‌
برنامه فوق از سري نرم‌افزاري سيمبين ‌3v60S‌ بوده و بايد قبل از نصب آن را ثبت كنيد. برنامه را به گوشي خود منتقل كرده و پس از نصب اجرا كنيد.
منوي برنامه بسيار ساده و داراي چند گزينه جزيي بيشتر است. اما همين چند گزينه قادراند كليه كارهاي ذكر شده را به‌خوبي انجام دهند. براي ايجاد ليستي جديد بر روي گزينه ‌Option‌ كليك كرده و از منوي ‌List‌ گزينه ‌New‌ را انتخاب كنيد. ابتدا براي اين ليست اسمي انتخاب كنيد كه نشان‌دهنده افراد داخل ليست باشد. سپس در قسمت ‌Type‌ يكي از گزينه‌هاي ليست سياه و يا ليست سفيد را انتخاب كنيد.
كارايي ليست سياه و سفيد نيز در بالا توضيح داده شد. با انتخاب گزينه ‌Filter Call‌ برنامه قادر خواهد بود تماس‌ها را فيلتر كند و با انتخاب گزينه ‌Filter SMS/MMS‌ نيز مي‌توانيد پيامك‌ها را نيز فيلتر كنيد.‌ ‌
همچنين شما مي‌توانيد با استفاده از گزينه ‌Default SMS rep txt‌ به برنامه اين امكان را بدهيد كه به تماس‌هاي رد شده يك پيامك ارسال كند. كافيست گزينه آن را بر روي ‌Yes‌ قرار دهيد و در Send SMS Response‌ متن پيامك خود را تايپ كنيد.
شما مي‌توانيد براي كاركرد اين برنامه زمان خاصي نيز تعيين كنيد كه فقط در آن برهه زماني آن ليست به‌كار گرفته شود. براي استفاده از اين گزينه نيز مي‌توانيد از منوي ‌Use List Timer‌ استفاده كنيد كه بعد از قرار دادن آن بر روي گزينه مثبت منوي‌ها زمان شروع و پايان ظاهر مي‌شوند. پس از تنظيم ليست فوق براي ثبت آن بر روي گزينه ‌Done‌ كليك كنيد.
بعد از ايجاد ليست بر روي آن يك بار كليك كنيد تا به داخل آن وارد شويد. حال دكمه ‌Option‌ را زده و بر اساس دفترچه تلفن يا گزينه وارد كردن شماره تلفن، آنهايي كه مي‌خواهيد در ليست مربوطه قرار گيرند را وارد كنيد. ‌ ‌
همچنين شما قادر خواهيد بود علاوه بر افزودن افراد به‌صورت تك‌به‌تك، آنها را به‌صورت گروهي به ليست فوق بيافزاييد. حال ليست شما آماده شده و مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. همچنين براي استفاده از برنامه در پس‌زمينه، به‌طوري كه خللي در برنامه‌هاي در حال اجراي موبايل شما ايجاد نكند، مي‌توانيد از گزينه ‌Hide‌ استفاده كنيد كه برنامه به‌طور غير محسوس به فعاليت بپردازد. ‌ ‌
البته بايد توجه داشته باشيد كه اين تغييرات براي كل ليست شما اعمال مي‌گردد اما اگر احيانا شماره‌اي وجود دارد كه دوست داريد عملكرد برنامه كمي با ديگر شماره‌ها فرق داشته باشيد بر روي آن شماره گزينه ‌Option‌ را زده و گزينه ‌Number Setting‌ را انتخاب كنيد. اين گزينه مي‌تواند تغييرات در شماره مذكور را كمي از ديگر شماره‌ها متمايز سازد. ‌ ‌
براي دريافت يك نسخه‌ از اين نرم‌افزار، به نشاني زير مراجعه كنيد:
http://forum.persianmobiles.com/call-manager-tools/12566-killer-mobile-blackballer.html


###


بازي كردن با آي‌فون
100895421189.jpg

بازي در‌ iPhone‌ و iPod ‌با برخي از انواع كنترلر‌ها مي‌تواند مخوف باشد، اما وسيله‌اي كه در تصوير رو به‌رو مي‌بينيد اين گونه نيست. دو دسته اسفنجي بزرگ آن را به يك كالاي مصرفي مخصوص كودكان بدل مي‌سازد.
در عكس مذكور كاملا مي‌توان به كاربرد اين وسيله جذاب پي برد. اين وسيله قادر است به همراه شتاب‌سنج خود گوشي صحنه‌ها و لحظات جذابي را خلق كند. البته گوشي شما را نيز كاملا از ريخت خواهد انداخت، به‌طوري كه ديگر از آن آيفون گران‌قيمت اثري باقي نخواهد ماند.
قيمت اين وسيله 50 دلار است.



###


راديو براي موبايل
100895421245.jpg

نوكيا ‌Home Music‌، نخستين راديو اينترنتي را ساخته و به بازار عرضه مي‌كند. اين راديوي هوشمند براي دفتر يا خانه شما طراحي شده، چراكه داراي اتصال ‌WiFi‌ و اينترنت، و پورت ‌USB‌ معمول، ورودي ‌Line-in‌ كمكي، خروجي‌هاي آنالوگ و ديجيتال است. اگر به‌دلايلي نمي‌توانيد از ‌FM‌ جدا شويد، بد نيست بدانيد كه اين راديو داراي گيرنده ‌FM‌ و اسپيكر 10 وات نيز هست. هنوز درباره قيمت‌گذاري يا تاريخ عرضه آن اطلاعاتي در دست نيست.

بازي ‌QUAKE III‌
اين امكان فراهم شد كه ‌QUAKE III Arena‌ را بر روي تلفن هوشمند خود اجرا كنيد. و علاوه بر آن مي‌توانيد از ماوس يا صفحه كليد بلوتوثي براي بازي استفاده كنيد. تنها شرط آن داشتن نسخه سوم تلفن هوشمند ‌60S‌ است كه به پردازشگر ‌2420 TI OMAP‌ مجهز باشد. خانم الي هنكا توسعه د‌هنده نخستين III Arena Port ‌‌QUAKE، است كه توسعه‌دهنده تعدادي از بهترين بازي‌هاي سابق ‌Quake Port‌ براي تلفن‌هاي سيمبين نيز بوده است.
اين بار او تصميم گرفت پشتيباني كامل موس و صفحه كليد بلوتوثي را نيز اضافه كند تا به گيم‌پلي بهتري برسد، كه در غير اين صورت به‌دليل كنترل‌هاي نسبتا آزار دهنده تلفن عملي غيرممكن بود. همچنين اين امكان نيز وجود دارد كه يك سرور بازي بر روي تلفن همراه اجرا كرد تا امكان بازي چند نفره فراهم شود. تلفن‌هاي نسخه سوم ‌60S‌ كه قدرت خود را از پردازشگر ‌2420 TI OMAP‌ مي‌گيرد از جمله تلفن‌هاي سازگار با بازي ‌QUAKE III Arena port‌ هستند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
10 داستان به‌ياد ماندني منبع‌باز در سال 2008
100895421822.jpg

جامعه منبع‌باز در سال 2008، چنان به جريان غالب جامعه فناوري اطلاعات وارد شد كه در طول سال‌هاي گذشته اين اتفاق رخ نداده بود. به‌همين دليل، مهم‌ترين رويدادهايي كه در سال 2008 جامعه منبع‌باز را به دنياي فناوري ثابت كرد، در ادامه مرور مي‌كنيم:


1‌-‌ صعود (و سقوط قيمت) نت‌بوك‌ها
بعد از عرضه ‌ASUS Eee PC‌ به‌عنوان پدر تمام نت‌بوك‌ها، به مشتريان ثابت شد كه براي انجام كار نيازي به لپ‌تاپ‌هاي گران‌قيمت ندارند و مي‌توان با نت‌بوك 300 دلاري نيز بسياري از كارها از جمله اتصال به اينترنت، نامه‌نگاري و كارهاي روزمره را انجام داد. نت‌بوك‌ها كه به‌خاطر پايين‌نگه‌داشتن هزينه‌شان با سيستم عامل لينوكس عرضه مي‌شوند، نقشي مهم در استفاده عام از لينوكس داشتند. نرخ پايين نت‌بوك‌ها باعث مي‌شد حتي در مقايسه با كامپيوترهاي روميزي هم به‌صرفه‌تر باشند. به‌تازگي نيز شركت كوبي (‌‌Coby‌)، توليدكننده لوازم الكترونيكي، در نظر دارد نت‌بوك‌هاي 99 دلاري را عرضه كند. به‌نظر مي‌رسد كه رقابت بر سر قيمت تازه شروع شده است. ‌ ‌
2‌-‌ حركت آهسته سان به سوي نوا
اشتباه نكنيد، سان هنوز به نوا ‌(Nova)‌ نرسيده است، صرف‌نظر از افت سهامش، تكه‌تكه كردن شركت به بخش‌هاي كوچك‌تر و همچنين رويكرد مشتريانش به رقبا (لينوكس)، سان تا حد ممكن به‌دنبال راه‌كارهاي باز حركت كرد. اوپن‌آفيس3 بعد از مدت‌ها انتظار امسال منتشر شد. سولاريس منبع‌باز اعلام شد و مهم‌تر از همه، سان پايگاه داده ‌MySQL‌ را خريد. ‌ ‌
3‌-‌ انتشار اوبونتو 10/8 و فدورا 10
دو توزيع محبوب لينوكس امسال به درخشش خود رسيدند. اوبونتو 10/8 ثابت كرد كه لينوكس مي‌تواند به سطوح ديگري از راحتي و قابليت اطمينان برسد و با پشتيباني از شبكه‌هاي موبايل و قابليت ايجاد نسخه ‌USB‌ خود، كاربران زيادي را دور خود جمع كرد. ‌فدورا، از طرف ديگر به‌طور كلي دچار بازبيني شد و با امكانات بيشتر بي‌سيم و بازيابي خطاهاي بحراني به هواداران خود پاسخ گرمي داد. اگر سال 2008 را سال لينوكس بناميم، اشتباه نكرده‌ايم.
4‌-‌ عرضه گوگل كروم
خود من وقتي كروم منتشر شد، با خودم گفتم: «باز هم يك مرورگر ديگر؟» با ديدن نسخه اوليه آن، هر چه كردم نتوانستم آن را جايگزين فايرفاكس با آن همه ‌add-on ها و شيوه‌قشنگ بوك‌مارك كردن صفحه‌هاي وب كنم. اما جداي اين‌ها، طراحي تميز، ساده و همچنين سرعت خوب اين مرورگر را مي‌توان به‌عنوان ويژگي‌هاي گوگل كروم نام برد. همچنين، با معماري گوگل كروم، ديگر ايرادات يك پنجره نمي‌تواند روي كل مرورگر تاثير بگذارد و مرور وب با امنيت بيشتري انجام مي‌شود. آيا گوگل كروم همان كاري را با فايرفاكس خواهد كرد، كه اين مرورگر با اينترنت اكسپلورر كرد؟
5‌-‌ عرضه گوگل آندرويد
ساده و تميز، لينوكس موبايل در سال 2008 با معرفي گوگل آندرويد كه از مدت‌ها قبل انتظارش مي‌رفت،‌خود را وارد عرصه جديدي نمود. به‌همراه آندرويد، يك دو جين سيستم عامل لينوكسي ديگر از طرف شركت‌هاي مختلف پشتيباني شدند تا از دستگاه‌هاي اينترنت موبايلي و تبلت‌ها و كامپيوترهاي جيبي پشتيباني كنند. ‌ ‌
6‌-‌ نوكيا و منبع‌باز كردن سيمبيان
سيمبيان كه خبر منبع‌باز شدنش، كه اواسط سال گذشته اعلام شد، يكي از غافلگيركننده‌ترين خبرها بود. با اين اقدام، نوكيا نيز به جمع سيستم‌هاي عامل منبع‌باز پيوست. از طرفي با پيوستن ده دوازده شركت ريز و درشت مخابراتي به مشاركت براي استفاده و توسعه آندرويد، بزرگترين توليدكننده تلفن همراه در جهان به‌دنبال ماندن در كورس رقابت براي محبوب شدن است. ‌ ‌
7‌-‌ اعلام دادگاه بين‌المللي مبني بر اجراي سفت و سخت قانون‌هاي حق كپي منبع‌باز
اوايل امسال، دادگاه فدرال رسيدگي به شكايات آمريكا با تصويب قانوني مبني بر لازم‌الاجرا بودن تمام مجوزهاي حق كپي منبع‌باز، به تمام كساني كه مي‌ترسيدند مجوزهاي حق نشر منبع‌باز قابل اطمينان نباشد، اجازه داد نفسي تازه كنند. بسياري از مولفان حقوق نشر منبع‌باز از جمله لارنس لسيگ (مولف ‌( Creative Commons‌ از عدم استقبال دادگاه فدرال از اين مجوزها ترس داشتند. ‌ ‌
8‌-‌ برنامه‌نويس لينوكسي محكوم به قتل درجه اول شد
عجيب به‌نظر مي‌رسد اما هانس رايزر، توسعه‌دهنده و برنامه‌نويس ارشد سيستم فايل ‌ReiserFS‌، به قتل و پنهان كردن جسد همسر خودش اعتراف كرد و به زندان محكوم شد. وي در ابتدا سعي داشت غيبت همسر خود را انكار كند و در تمام اين مدت مشغول به توسعه سيستم فايل بود، اما بالاخره محل دفن جسد همسر خود را به پليس نشان داد و به زندان محكوم شد. با تشكر از دنياي منبع‌باز، سيستم فايل ‌ReiserFS‌ هنوز به‌كار خود ادامه مي‌دهد. هرچند كه ممكن است در مقايسه با غول‌هايي چون ‌4ext‌ كم‌كم بازي را واگذار كند. ‌ ‌
9‌-‌ ايراد دبيان در ‌OpenSSL‌
توسعه‌دهندگان توزيع لينوكسي دبيان وقتي متوجه شدند كه در بسته رمزگذاري اوپن ‌SSL‌ خود باگ وحشتناكي را جا گذاشته‌اند، بدجور ناراحت شدند. كليدهاي رمزگذاري اين بسته از سال 2006 تغيير نكرده بود و سخت دچار ضعف بود.
اين مشكل به‌سرعت حل شد و به‌همراه راهنماهايي بسته‌جديد جايگزين شد، اما اين اتفاق درس بزرگي از جامعه منبع‌باز به ما مي‌دهد: هر كسي مي‌تواند به كد نگاه كند و ايراد را بگيرد، هرچند كه اين موضوع در چشم مهاجمان و بدخواهان هم هست، اما در اين صورت چيزي كه باقي مي‌ماند، ديواري محكم است كه نفوذ به آن بسيار دشوار است. ‌ ‌
10‌-‌ باختن اسكو به ناول
بعد از كلي كشمكش و دعوا، ‌SCO‌ بالاخره در كشاكش و رفت و آمدهاي پياپي به دادگاه، كه صبر دالايي‌لاما را هم لبريز مي‌كرد، به ناول باخت. اسكو نسخه منبع‌بسته يونيكسي خودش را منتشر مي‌كرد و ناول را متهم كرده بود كه يونيكس را از اين شركت دزديده است. طي اين اقدام، مجبور به پرداخت ميزان زيادي خسارت به ناول شد و سه اتهام ديگر اين شركت به ناول به‌طور كامل رد شد. ‌

منابع ‌ ‌
‌Informationweek.com‌
‌Techweb.com‌
‌Techcrunch.com‌
Lifehacker.com


###


اينك‌اسكيپ جايگزين ايلاستريتور
100895421922.jpg

اگر به‌دنبال نرم‌افزار ويرايش تصاوير برداري مي‌گرديد، اگر به‌دنبال جايگزين رايگاني براي ‌Illustrator‌ ادوبي مي‌گرديد، ‌InkScape‌ آن‌قدر امكانات دارد كه بتوانيد آن را امتحان كنيد.


اينك‌اسكيپ در تمام سيستم‌هاي عامل مطرح قابل اجراست. ممكن است كاربران ماهر ايلوستريتور يا كورل دراو ويژگي‌هاي پيشرفته‌اي كه در نسخه‌هاي تجاري‌شان است را در اينجا نبينند، اما كاربران متوسط قطعا تمام نيازهاي خود را برطرف خواهند كرد. اينك‌اسكيپ منبع‌باز است و براي لينوكس، ويندوز و مك قابل دريافت است.


###


نسل بعدي مديريت بسته‌هاي كاربردي
100895422036.jpg

نيكس ‌(Nix)‌ نام نسل جديد نرم‌افزار مديريت بسته‌هاي نرم‌افزاري لينوكس است. اين نرم‌افزار مستقل از توزيع عمل مي‌كند و بسته مورد نظر را صرف‌نظر از توزيع‌اش (دبيان، اوبونتو، ردهت، فدورا و...) قابل استفاده مي‌كند.


برخلاف نرم‌افزارهاي مديريتي فعلي، نيكس اجازه مي‌دهد چند نسخه از نرم‌افزار همزمان نصب باشند و حتي امكان بازگشت از ارتقا نسخه نرم‌افزاري را هم در خود تعبيه كرده است.
همچنين نيكس نرم‌افزار مديريت توسعه‌يافته‌اي براي محيط‌هاي مختلف و پشتيباني برنامه‌نويساني كه نرم‌افزارهايي متكي بر كامپايلرها، مفسرها يا كتابخانه‌هاي مختلف مي‌نويسند را در خود دارد. نيكس در ابتدا به‌عنوان پروژه‌اي دانشگاهي در دانشگاه اوترخت هلند مطرح شد، به آلماني به معناي هيچ(!) است. ‌


###


يوبي‌سافت و معرفي يك روش جديد براي كنترل بازي‌ها
ميكروفن‌ها را روشن كنيد ‌ ‌
100895422222.jpg

گذار به نسل بعدي بازي‌ها، برابر است با تغيير و تحول اساسي در نحوه كنترل آنها. همين‌طور كه بازي‌ها پيشرفته‌تر مي‌شوند، تعداد دكمه‌هاي روي دسته كنسول‌ها هم بيشتر مي‌شود. حسگرهاي حركتي بزرگ‌ترين قدم در راه تكميل كنترل بازي‌ها بودند. موفقيت بازي ‌End War‌ اين نويد را مي‌دهد كه در نسل بعد بازي‌ها احتمالا بخشي از جريان كنترل بازي توسط ورودي صدا انجام خواهد شد. آخرين بازي از سري بازي‌هاي تام كلنسي، اندوار نام دارد كه جريان يك جنگ جهاني بزرگ را روايت مي‌كند. جنگ بين سه جناح اصلي روسيه، آمريكا و اتحاديه اروپا است. اما شايد داستان كم اهميت‌ترين عنصر در مورد بازي اندوار باشد. بازي‌‌سازهاي استوديوي شانگهاي يوبي‌سافت زحمت زيادي براي طراحي يك بازي استراتژي مخصوص كنسول كشيده‌اند و در اندوار اين موضوع نمود پيدا كرده است.


اول از همه بخش كنترل خود را نشان مي‌دهد. شما مي‌توانيد همه چيز را با صدا كنترل كنيد. اگر هم دوست نداشتيد، همه دستورات به‌وسيله دسته‌ها قابل ورود هستند. البته تركيب اين دو نحوه كنترل شايد كارآمدترين راه باشد زيرا در اين صورت مي‌توانيد در حالي‌كه با دسته دستور حمله يا عقب‌نشيني يك گروه را مي‌دهيد، با صدا فرمان حمله گروه ديگري را صادر كنيد. ‌ ‌
نزديك به پنج دقيقه پيش از شروع بازي، بازي صداي شما را آناليز مي‌كند و شما هم دستتان هماهنگ مي‌كنيد كه هر دستور را چطور بايد ادا كنيد و تن صدايتان چقدر بايد باشد. پس از اين‌كه سه‌چهار مرحله از بخش پيش‌درآمد را رد كنيد، با سيستم دستور دادن صوتي اندوار آشنا خواهيد شد. سيستم تشخيص صدا، عالي كار مي‌كند و مشكلي در زمينه فهميدن دستورهاي شما ندارد. ساختار دستورهاي شما به‌ترتيب شامل نوع واحد نظامي، شماره آن، كاري كه بايد انجام بدهد، واحد نظامي دشمن و شماره آن مي‌شوند. مثلا ساده‌ترين شكل يك دستور حمله اين است: ‌1 Attack Hostile 3 Unit‌. البته چون در طول بازي شما هميشه در حال داد زدن چنين فرمان‌هايي به‌زبان انگليسي هستيد بايد مواظب اطراف هم باشيد چون ممكن است بقيه اعضاي خانه به‌عقل شما شك كنند! همچنين از انجام اندوار در ساعات بعد از ظهر و نيمه شب اكيدا بپرهيزيد!
مراحل كوتاه هستند و درگيري‌ها به‌سرعت آغاز مي‌شوند. آپلينك‌هاي ماهواره‌اي نقش مهمي را در مراحل ايفا مي‌كنند. در بيشتر نقشه‌ها هدف تسخير آپلينك‌هاي دشمن و يا محافظت از آپلينك‌هاي خودي است. به‌طور كلي در اندوار سه نوع ماموريت بيشتر نمي‌بينيد. يا بايد همه نيروهاي دشمن را از بين ببريد، يا بايد از آپلينك‌هاي خودي در زمان محدود و تا رسيدن نيروهاي كمكي دفاع كنيد و يا بايد پيش از رسيدن نيروهاي كمكي دشمن، آپلينك آن‌ها را تسخير كنيد. ‌روند بازي چندان پيچيده نيست. هر جناح هفت نوع واحد نظامي دارد كه شامل پياده‌ها، مهندس‌ها، هلي‌كوپترها، تانك‌ها، نفربرها، دورزن‌ها و سلاح‌هاي كشتار جمعي مي‌شوند. نوع اين واحدها براي هر جناح متفاوت است اما كارآيي آنها كمابيش به هم شباهت دارد. به‌همين دليل انتخاب جناح تاثير زيادي روي استراتژي‌هاي شما ندارد. كليد پيروزي در اين است كه بدانيد هر واحد در برابر كدام واحد مقاوم‌تر است و كدام ‌يك را راحت‌تر مي‌تواند از بين ببرد. ‌
با انجام هر كاري به شما امتياز ‌CR‌ داده مي‌شود. اين امتيازها را مي‌توانيد صرف فراخواني واحدهاي نظامي كمكي به‌ميان نبرد، خريدن سلاح و تجهيزات جديد يا بهبود دادن توانايي‌هاي واحدهاي نظامي دلخواه كنيد. واحدهايي كه در طول چند نبرد زنده از ميان جنگ بيرون بياييد، تراز مي‌گيرند و قوي‌تر مي‌شوند. به اين ترتيب بايد هميشه حواستان به تانك‌هايتان باشد كه اشتباهي به‌دام دشمن نيفتند و به آنها به‌موقع دستور عقب‌نشيني بدهيد. از نظر گرافيكي اندوار جزئيات زيادي دارد، اما طوري نيست كه از ديدن مراحل آن ذوق زده بشويد. دوربين برخلاف ديگر بازي‌هاي استراتژي تقريبا هم سطح زمين و كاملا نزديك به واحدها حركت مي‌كند. نوع قرار گرفتن دوربين و حركت آن يكي از نقاط مثبت اندوار است. ‌ ‌
بازي اندوار را به همه طرفداران بازي‌هاي استراتژي و حتي آنهايي كه به‌ندرت سر وقت اين سبك بازي مي‌روند توصيه مي‌كنيم. ‌



###


نسخه جديد توم ‌ريدر مشكلات فني زيادي دارد
افسانه ادامه دارد
100895423015.jpg

سال پيش بازي «توم‌ريدر: سالگرد» نشان داد كه تيم جديد سازنده بازي توم‌ريدر، هنوز از قابليت‌هاي موتور پايه مخصوصشان به‌خوبي استفاده نكرده‌اند. يك سال ديگر هم مجبور شديم منتظر بمانيم تا ببينيم ادامه داستان لارا‌كرافت كه در جستجوي مادرش بود، چه مي‌شود. داستان اين شماره كه ‌Underworld‌ نام دارد، درست از جايي شروع مي‌شود كه ‌Legend‌ تمام شده بود. ‌ ‌


هيچ شخصيت يا خط داستاني جديدي در آندرورلد وجود ندارد. دشمن اصلي لارا، دوست قديمي‌اش آمانداست كه مي‌خواهد از لارا انتقام بگيرد. در اين شماره به‌شكل جالبي افسانه‌ها و استوره‌هاي ملل مختلف به‌هم گره مي‌خورند. لارا هنوز تصور مي‌كند مادرش سال‌ها قبل با باز كردن پورتالي با شمشير اكسكاليبر، به آوالون رفته است. در ادامه جستجوي حدس مي‌زند كه آوالون (جايي كه در افسانه‌هاي سلتيك محل ساخته شدن شمشير شاه آرتور و مردن اوست) با نيفلهايم (سرزمين بالاي ابرها در افسانه‌هاي اسكانديناوي) يكي باشد. در ادامه كار لارا يكي از دشمن‌هاي قديمي‌اش، يعني ملكه آتلانتيس، ناتلا را ملاقات مي‌كند. ناتلا در اسارت آماندا است و به لارا مي‌گويد برخلاف تصور او، آوالون و هلهايم (سرزميني كه انسان‌ها پس از مرگ به آن مي‌روند) يكي هستند. داستان در مقايسه با شماره‌هاي قبلي توم‌ريدر و بازي‌هاي اين سبك، كمي بهتر است و موفق مي‌شود كنجكاوي شما را تحريك كند. ‌ ‌
در مورد خوب يا بد بودن آندرورلد نمي‌شود به اين راحتي قضاوت كرد. بازي ظاهر بسيار خوبي دارد و كيفيت بالاي طراحي مراحل هم تا آخر بازي حفظ مي‌شوند. اما وجود باگ‌ها و ايرادهاي فراوان در گرافيك، دوربين و سيستم حركت لارا باعث مي‌شود نتوانيم با قاطعيت بگوييم آندرورلد بازي خوبي است. بهتر است اول از گرافيك آغاز كنيم.
از نظر ظاهري، توم‌ريدر آندرورلد فوق‌العاده زيباست. آندرورلد مانند ‌Assassins Creed‌ موفق شده مناظر بسيار زيبا و رويايي را در هر مرحله خلق كند كه از ديدن آنها سير نمي‌شويد. بي‌شك اوج زيبايي گرافيك در مرحله دوم يعني تايلند قابل رويت است. از همان آغاز مرحله، صخره‌هاي بيرون آمده از آب توجه شما را به مناظر زيبا جلب و تا رسيدن به معبد شيوا و ديدن مجسمه بزرگ او ادامه پيدا مي‌كند. در اين ميان نبايد به اين راحتي از موسيقي متن بازي گذشت كه به‌خصوص در همان مرحله تايلند تاثير زيادي روي بازي‌كننده مي‌گذارد. ‌ ‌
لارا در اين شماره حركات بسيار بيشتري را مي‌تواند انجام بدهد. به‌نظر مي‌رسد كه سازنده‌ها واقعا مي‌خواهند به فلسفه ‌WCLD‌ يا «‌?What Could Lara Do‌» عمل كنند و هر كاري كه يك نفر مي‌تواند در محيط انجام بدهد را در بازي طراحي كنند. اما ظاهرا اين سازنده‌ها حواسشان به محدوديت كنترل و حركت دوربين نبوده است زيرا در حال انجام يكسري از همين حركات جديد، بدترين مشكلات بازي خودشان را نشان مي‌دهند.
دوربين در مكان‌هاي تنگ تقريبا از كار مي‌افتد. اگر به‌صورت ناخواسته در گوشه بسته‌اي گرفتار شويد، بايد به‌صورت كوركورانه حركت كنيد تا لارا دوباره در كادر قرار بگيرد. حركت بي‌دليل دوربين در حال حركت از لبه‌ها هم باعث مي‌شود در هنگام پرش نتوانيد تصميم بگيريد كه كدام جهت شما را به هدفتان مي‌رساند. پرش‌ها با اين‌كه در شماره قبل بسيار خوب و حساب شده بودند، در اين شماره بدقلق شده‌اند. خيلي وقت‌ها لارا در هنگام پريدن از يك لبه پايش گير مي‌كند و از آن پايين مي‌افتد. به‌طور كلي تعداد دفعاتي كه به‌خاطر اشتباه‌هاي بازي گيم‌اور مي‌شويد، زياد است. ‌ ‌
اما خوشبختانه سيستم چك‌پوينت بسيار بهتر از عالي كار مي‌كند. به‌عبارتي اگر چك‌پوينت‌هاي هوشمند بازي به اين خوبي كار نمي‌كردند، تمام كردن مراحل توم‌ريدر آندرورلد كاري اعصاب خردكن مي‌شد. تقريبا هر وقت به‌دلايلي گيم‌اور بشويد، بازي شما را از نزديكي همان جايي كه مرديد مي‌آورد. حتي در برخي از مراحل اگر بعد از گرفتن يك راه مخفي مرده باشيد، ديگر احتياجي به گرفتن دوباره آن نيست. با وجود چك پوينت‌هاي مناسب، تعادل خوبي بين سختي بازي، مشكلات فني و روان بودن آن برقرار شده و مي‌شود به‌راحتي آن را تمام كرد. ‌ ‌
با اين وجود نبايد از كنار طراحي بسيار خوب مراحل به اين راحتي گذشت. شش مرحله توم‌ريدر آندرورلد هر كدام طراحي خاصي دارند و روش بازي كاملا متفاوتي را مي‌طلبند. موتورسيكلت در مرحله مكزيك، كاربري بسيار جالبي دارد كه در هيچ بازي ديگري سابقه نداشته. شروع جالب هلهايم در زير آب هم از جمله نوآوري‌هايي است كه در اين شماره توم‌ريدر ديده مي‌شود. ‌ ‌
همان‌طور كه گفته شد توم‌ريدر آندرورلد مشكلات فني زيادي دارد، اما طراحي بسيار خوب مراحل، گرافيك زيبا و سيستم مناسب چك‌پوينت‌ها باعث مي‌شود كه بتوان از اين مشكلات چشم‌پوشي كرد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بازي موبايل
كاتاماري چرخان
100895422829.jpg

كاتاماري داماسي يكي از عنوان‌هاي فوق‌العاده معروف و محبوب شركت نامكو است.


نسخه جديد بازي روي موبايل عرضه و يكي از بهترين بازي‌هايي است كه اين روزها مي‌توانيد براي گوشي همراه خود تهيه كنيد. با اين‌كه نسخه‌هاي كنسولي كنترل پيچيده‌اي دارند، نسخه موبايل كاتاماري را بسيار راحت مي‌شود روي گوشي‌هاي همراه بازي كرد.پرنسس كوچك ما در هر مرحله شروع به غلتانيدن توپي مي‌كند و با جذب كردن اشياي كوچك به اين توپ، اندازه آن را بزرگ‌تر مي‌كند. همين‌طور كه اندازه توده گرد بزرگ‌تر مي‌شود، مي‌توانيد چيزهايي كه قبلا زورتان با آنها نمي‌رسيد را جذب كنيد.
هدف در هر مرحله فرق مي‌كند و بعضي وقت‌ها بايد چيزهايي خاصي را با رنگ‌هاي مشخصي جمع كنيد. كنترل‌ها بسيار ساده و روان هستند. اين بازي 30 مرحله دارد و به‌خوبي مي‌تواند بازي‌كننده‌هاي حرفه‌اي و تازه‌كار را به يك اندازه سرگرم كند.


###


اخبار
متال‌گير iPod‌
بالاخره سر و صداهايي كه مربوط به بازي بعدي متال‌گير بود خوابيد. علاقمندان حتما تصوير سركاري كه كونامي براي تبليغ متال‌گير بعدي‌اش در اينترنت پخش كرده بود را ديده‌اند. حال معلوم شده معناي عبارت نامفهوم آن تصوير، اين است كه متال‌گير بعدي براي ‌iPod‌ و ‌iPhone‌ مي‌آيند.


اين بازي كه ‌Metal Gear Solid Touch‌ نام دارد، يك داستان مجزا از ديگر قسمت‌هاي متال‌گير را تعريف مي‌كند و قهرمان آن ساليد اسنيك است. سبك بازي اكشن است و علاوه بر هشت مرحله اصلي، كاربرها مي‌توانند مراحل جانبي در آينده برايش دانلود كنند.
نقش‌آفريني براي ‌PC‌
اسكوئر انيكس بالاخره در مورد تاريخ انتشار بازي ‌The Last Remnant‌ براي ‌PC‌ اطلاعاتي را منتشر كرد.
اين بازي كه براي كنسول ايكس‌باكس360 منتشر شده، قرار است در بهار سال آينده، براي دو پلت فرم پلي‌استيشن3 و ‌PC‌ هم به بازار بيايد.
سبك بازي نقش‌آفريني با مبارزه‌هاي همزمان است و همانند ديگر ساخته‌هاي اسكوئر انيكس، داستان بسيار خوبي دارد. البته نسخه ايكس‌باكس360 بازي ‌The Last Remnant‌ چندان مورد استقبال منتقدها قرار نگرفت و امتيازهاي خوبي را به آن ندادند.
100895422946.jpg


موفقيت ‌Dissidia‌
قسمت جديد از سري فاينال‌فانتزي كه ‌Dissidia‌ نام دارد يك بازي مبارزه‌اي است كه هفته گذشته در ژاپن منتشر شد. به گزارش سايت ‌PSP Hyper‌، ‌Dissidia‌ در روز اول توانست بيش از 350 هزار نسخه در ژاپن بفروشد. اين بازي انحصاري ‌PSP‌ فعلا نسخه ژاپني دارد و آمارش با آمار فروش شماره قبلي روي ‌PSP‌‌يعني ‌Crisis Core‌ برابري مي‌كند. فعلا خبري از نسخه انگليسي ‌Dissidia‌‌نيست و بنا به گفته اسكوئر انيكس، طرفداران بايد تا اوايل تابستان سال 2009 صبر كنند.

###


بازى هفته
خداحافظى!
همان‌طور كه هفته‌هاي قبل هم گفتيم، آخرين موج بازي‌هاي سال 2008 هم تمام شدند. به اين ترتيب براي ديدن عناوين جديد و درست و حسابي بايد تا بعد از تعطيلات سال جديد ميلادي صبر كنيد. در بازار بازي‌هاي ‌PC‌ مي‌توان چند بازي نقش‌آفريني مثل ‌Fate: Undiscovered Realms‌، ‌Mount and Blade‌ يا ‌Rise of Argonauts‌ پيدا كرد.
طرفداران بازي‌هاي ورزشي و مديريتي مي‌توانند يك بازي مشابه با فيفا به‌نام ‌2009 World Soccer Manager‌ پيدا كنند كه بازي بدي نيست. ‌در بازار بازي‌هاي اكشن كنسولي مي‌شود يكي دو بازي ضعيف مانند ‌Secret Service‌، ‌Power Up Forever‌ يا ‌Destroy All Humans: Path of the Furon‌ را پيدا كرد.علاقه مندان به بازي‌هاي پلتفرمر كارتوني هم دو گزينه به‌نام‌هاي سونيك ‌Unleashed‌ و ‌Dawn of the Dragon‌‌از سري افسانه اسپيرو دارند. طرفداران كنسول‌هاي دستي و فاينال‌فانتزي اگر خيلي بي‌كار باشند، شايد بدشان نيايد با نسخه ژاپني ‌Dissidia: Final Fantasy‌ سر و كله بزنند! براي ‌DS‌ هم بازي‌هايي مانند ‌Last King of Africa‌ و ‌Phantasy Star Zero‌ پيدا مي‌شود.


###


فايل سيستم در ويندوز
100895423155.jpg

تمام هاردديسك‌ها براي خوانده‌شدن و قابليت نوشتن، به يك فايل سيستم1‌ ‌نياز دارند. اين مساله براي سي‌دي‌‌ها يا فلاپي‌ها هم صادق است. فايل سيستم مسوول نامگذاري، ذخيره و بازيابي اطلاعات در قالب يك فايل است. اين سيستم براي سيستم عامل‌هاي مختلف، عملكردي متفاوت با بقيه دارد و حتي در بين نسخه‌هاي مختلف ويندوز هم، گوناگوني وجود دارد. ‌‌اما ويژگي خاص كليه فايل سيستم‌هاي فعلي ويندوز، محدود بودن آنها به شيوه استفاده از كلاسترها2‌ ‌(خوشه) و همچنين به سقف اطلاعاتي است كه مي‌توانند ذخيره كنند. كلاستر، كوچكترين قطعه قابل ذخيره كردن بر روي ديسك سخت است. پس در نتيجه اگر فايلي از يك كلاستر هم كوچكتر باشد، سيستم ناچار است كل آن كلاستر را به فايل مذكور اختصاص دهد. ‌ ‌


سكتور3‌ ‌(قطاع) كوچكترين قطعه فيزيكي براي ذخيره‌سازي اطلاعات است كه بر اساس تعداد بايت‌هاي موجود در يك قطعه آن محاسبه مي‌شود. بنابراين شما ممكن است در كامپيوترتان يك يا چند سكتور 512 بايتي در هر كلاستر داشته باشيد. هر 4 كيلو بايت از فضاي ديسك سخت معمولا شامل هشت سكتور، است. بنابراين كلاستر يك مفهوم منطقي است و اندازه آن توسط فايل سيستم تعيين مي‌شود. در صورتي كه سكتور يك مفهوم فيزيكي است و ربطي به سيستم‌عامل و فايل سيستم ندارد. هر چه يك كلاستر تعداد سكتورهاي كمتري را بتواند در خود جاي دهد و اين مفهوم منطقي خود را ظريف‌تر كند، بازدهي يك ديسك سخت، چه از نظر حجم و چه از نظر سرعت، افزايش مي‌يابد. ‌ ‌
در ويندوز 95 از فايل سيستمي به‌نام ‌16FAT‌ استفاده مي‌شود. اين فايل سيستم مي‌تواند يك پارتيشن 256 مگابايتي را در قالب كلاسترهاي 4كيلوبايتي و يا پارتيشن 2 گيگابايتي را به‌صورت كلاسترهاي 32 كيلوبايتي نگهداري كند. كه در اين صورت مثلا اگر بخواهد يك فايل 35 كيلوبايتي را ذخيره كند، بايد دو كلاستر 32 كيلوبايتي را به آن اختصاص داده و از 29 كيلوبايت باقيمانده آن صرف نظر كند. پس از اين كار، فايل سيستم آدرس كلاستر شروع يك فايل تعداد كلاسترهاي اشغال شده توسط آن فايل و مشخصات كلاستر آخر فايل مذكور را در جدولي به نام ‌FAT‌4‌ ‌ذخيره مي‌كند. جدول ‌FAT‌ در فايل سيستم ‌16FAT‌ در بيروني‌ترين تراك5‌ ‌(شيار) يك ديسك يا در حقيقت همان تراك صفر ساخته و نگهداري مي‌شود. ‌ ‌
پس از مطرح شدن ويندوز 95 در بازار سيستم عامل‌ها، تغييري در ‌16FAT‌ موجود در آن صورت گرفت تا فايل سيستم مذكور بتوانند اسامي فايل‌هاي با بيش از 8 حرف را در خود نگهداري كند. اين تغيير كه ‌VFAT‌ نام گرفت، آغازي بود بر فايل سيستم جديد ويندوز 95 كه با نام ‌32FAT‌ در سال 96 عرضه شد. توسط اين فايل سيستم كاربران توانستند در محيط ويندوز 95 براي اولين بار درايوهايي با حجم حداكثر 32گيگابايت را در كامپيوتر خود داشته باشند كه در اولين صورت بزرگي هر كلاستر حداكثر فقط به 16كيلوبايت مي‌رسيد كه بسيار مناسب اين ظرفيت بود. ‌ ‌
فايل سيستم ترابايتي
در سال 1993 و همزمان با پيدايش ويندوز ‌NT‌، خبرها حاكي از پيدايش فايل سيستم جديدي به نام ‌NTFS‌ بود كه از آن زمان به بعد تا عرضه شدن ويندوز 2000 و حتي ‌XP‌ هم اين فايل سيستم جديد قدرت خود را كماكان در تمام سيستم عامل‌ها و نسخه‌هاي مختلف ويندوز حفظ كرد. فايل سيستم ‌NTFS‌ به‌محض ظهور، نشانه‌هاي كاملا آشكاري را از بروز تغييرات و بهبودهاي قابل توجه در خود به‌همراه داشت. از جمله مهم‌ترين اين تغييرات بهينه شدن استفاده از فضاي هاردديسك با كلاسترهاي 512 بايتي و افزايش ظرفيت قابل پشتيباني هاردديسك توسط فايل سيستم تا حد چند صد ترابايت (ميليون مگابايت) در دو پارتيشن، وجود امكانات تصحيح خطا براي جلوگيري از بروز رخدادهايي كه در فايل سيستم‌هاي قديمي‌تر منجر به خرابي سيستم مي‌شد، بود. همچنين امكان حفاظت از اطلاعات در برابر دسترسي افراد غيرمجاز و در واقع ايجاد نوعي امنيت اطلاعاتي براي هر كاربر، وجود الگوريتم‌ها و قابليت‌هاي ويژه فشرده‌سازي يا رمزگذاري6‌ ‌اطلاعات از جمله ديگر نقاط قوت ‌NTFS‌ بود. ‌ ‌
در ويندوز ‌XP‌ باز هم ‌NTFS‌ بهبودهاي محسوسي يافت به‌طوري كه محدوديت 512 بايتي براي هر كلاستر حذف شده و به شما اجازه تعريف و تعيين اندازه هر كلاستر داده مي‌شود. به علاوه اين كه توابع مديريت فايل‌ها و فولدرها و كلا توابع دسترسي به اطلاعات ديسك تا حدودي در نسخه ‌XP‌ مورد بازبيني و ارتقا قرار گرفته است. ‌ ‌برخلاف ‌16FAT‌ و ‌32FAT‌ كه در آنها جدول حاوي آدرس كلاسترهاي شروع و پايان فايل‌ها در اولين تراك ديسك ذخيره مي‌شود، در ‌NTFS‌ سيستمي به‌نام ‌MFT‌6‌ ‌كه مديريت فايل‌ها را انجام مي‌دهد، اطلاعات مربوط به فايل‌هاي يك ديسك را به جاي نوشتن در تراك صفر، در چند فايل مخفي نگهداري مي‌كند. اين روش يعني نگهداري اطلاعات فايل‌ها در يك يا چند فايل ديگر كه در بسياري از نرم‌افزارها به ‌Meta File‌ يا Meta Data File‌ مشهور است، در ‌NTFS‌ به‌شكل بسيار جالب و در قالب ساختار يك بانك اطلاعاتي رابطه‌اي نگهداري مي‌شود. در يكي از جداول اين بانك اطلاعاتي، رديف‌ها را همان فايل‌ها (مثل پنهان بودن، كد شده بودن، فشرده و يا سيستمي بودن) تشكيل مي‌دهند. در محل ديگر اين بانك محل قرار گرفتن و آدرس كلاسترهاي تشكيل‌دهنده يك فايل و فولدر به صورت يك درخت متوازن ‌(B-Tree)‌ است كه باعث افزايش سرعت دسترسي به فايل‌ها با استفاده از قابليت‌هاي الگوريتم جستجوي دو‌دويي در درخت توازن مي‌شود.
‌WinFS‌ فايل سيستم آينده
فايل سيستم جديدي به‌نام ‌WinFS‌ كه قول ارايه آن براي ويندوز 2003 و ويستا (لانگهورن) داده شد، هنوز آماده نشده است. اين فايل سيستم قرار است در كليه ويندوزهاي كلاينت و سروري استفاده شود و به‌دليل برخورداري از ويژگي‌هاي يك بانك اطلاعاتي، بتواند اطلاعات بيشتري در مورد يك فايل را در خود نگهداري كند. نام سازنده فايل، محتواي فايل، منبع فايل و ليست كاربران استفاده‌كننده از آن، از جمله اين اطلاعات هستند. ‌ ‌
اين فايل سيستم قرار بود به‌صورت يك فايل اجرايي به‌نام ‌WinFS.exe‌ براي مديريت ساختار فايل سيستم و با بيش از 20 مگابايت حجم در ويندوز ويستا واژه جديدي را به‌نام موتور ذخيره‌سازي7‌ ‌به مقوله فايل سيستم اضافه كند. دو پديده ديگري كه قول ارايه آن در اين فايل سيستم به‌شدت مورد توجه متخصصان قرار گرفت، سرويس‌هاي فايل سيستم و همچنين امكان ايندكس‌گذاري كامل متن8‌ ‌نام دارند. اين دو پديده جديد امكان جستجوي كامل‌تر و سريع‌تري از فايل‌ها و فولدرها را در اختيار كاربران قرار مي‌دهند، به‌عنوان مثال در ويندوز ‌XP‌ كاربر مي‌تواند جستجوي خود را با مشخص كردن نوع فايل (مثلا تصويري يا متني) و درايو و محل جستجو انجام دهد.
به هر حال آنچه مسلم است اين است كه براي قضاوت در مورد فايل سيستم جديد مايكروسافت و مقايسه و انتخاب بين آن و فايل سيستم‌هاي ديگر هنوز زود است و بايد تا زمان ارايه نسخه نهايي و بررسي عملكرد واقعي و فوايد استفاده از آن صبر كرد.
منابع ‌ ‌
www.iritn.com‌
www.ashiyane.org‌
پا‌نوشت‌ها
File System. 1‌
Cluster. 2‌
Sector. 3‌
File Allocation Table. 4‌
Encryption. 5‌
Master File Table. 6‌
Storage Engine. 7‌
Full Text lndex. 8|


###


مايكروسافت، وب ‌سايت پاسخگويي احداث كرد
مايكروسافت وب‌سايت جديدي ويژه كاربران ويندوز ويستا احداث كرد:‌ answers.microsoft.com‌. اين وب‌سايت كه در حال حاضر در مرحله آزمايشي است، قرار است محل سوال و جواب‌هاي كاربران ويندوز ويستا باشد. ‌ ‌هدف از ايجاد اين وب‌سايت، راه اندازي انجمني براي مهندسان ويندوز و پشتيباني آن‌ها از كاربران ويستا است.


با كمك اين سرويس، بعد از ثبت سوال خود مي‌توانيد از طريق ايميل، مرورگر يا ‌RSS‌ از پاسخ آن باخبر شويد.
جستجو، مرور و استفاده از تمام پاسخ‌ها به‌طور كامل آزاد و رايگان است، اما براي پرسيدن سوال بايد با شناسه ويندوز لايو خود وارد شويد. اين وب‌سايت تنها به سوالات ويندوز ويستا اختصاص دارد و كاربران ويندوز اكس‌پي بدون پاسخ خواهند ماند. اين اقدام مايكروسافت در حالي است كه طبق شايعات، ممكن است ويندوز 7 را كه قبلا اوايل سال 2010 اعلام شده بود، ميانه‌هاي سال 2009 عرضه كند. ‌ |
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
من لينوكسم!
100944845099.jpg

اگر شما هم طي چند ماه گذشته، از كمپين‌هاي عظيم تبليغاتي‌اي كه شركت‌هاي بزرگ توليدكننده سيستم عامل، مايكروسافت و اپل باخبر باشيد، حتما مي‌دانيد كه اين دو با هزينه‌هاي هنگفت سعي در جلب توجه مشتريان به‌سوي خود دارند.


بنياد لينوكس نيز با اعلام فراخواني، درخواست ويدئويي تبليغاتي براي سيستم عامل لينوكس كرده‌است. اين اقدام بر عليه شعارهاي تبليغاتي اپل، (من مك‌ام!) و مايكروسافت و جري ساينفيلد انجام شده است. ‌


###


سال شمار كامپيوتر
100895423463.jpg

1960


استقبال از كامپيوتر‌هاي سري 1400 شركت آي‌بي‌ام توسط بازار تجارت رو به گسترش بود. نخستين نسخه از زبان برنامه‌نويسي كوبال ‌(COBOL: COmmon Business Oriented Language)‌ به‌وجود آمد. يكي از ويژگي‌هاي بي‌همتاي كوبول، تلاش طراحان آن براي نزديكي خطوط برنامه به زبان گفتاري بود.

فرانك روزنبلات ‌(Frank Rosenblatt) روانشناس دستگاه مارك يكم پرسپترون ‌(Mark I Perceptron)‌ را به‌وجود آورد كه داراي يك "چشم" با قابليت يادگيري و شناسايي حروف الفبا بود.
1961
اولين مدل كامپيوتر استرچ (Stretch‌)، كه يك كامپيوتر با قدرتي 100 برابر كامپيوتر‌هاي توليد شده بود، به لوس‌آلاموس در نيومكزيكو تحويل داده شد.
سهام شركت هيولت‌پاكارد توسط موسسه مبادله سهام نيويورك براي تجارت ملي و بين‌المللي پذيرفته شد.
جي فورستر ‌(Jay Forrester)‌، نويسنده كتاب "پويايي‌هاي صنعتي" توضيح داد كه چگونه زبان برنامه‌نويسي دينامو ‌(DYNAMO)‌ مي‌تواند به مديريت شركت كمك كند.
شركت جنرال‌موتورز قرارداد ساخت اولين روبات صنعتي 4000 پوندي به‌نام يونيميت ‌(Unimate)‌ را براي به‌كارگيري در كارخانه نيوجرسي تنظيم كرد.
1962
‌ ‌مخترعان شركت تگزاس اينسترومنتز و نيمه‌رساناي فارچايلد ‌(Semiconductors Fairchild)‌ شروع به توليد عمده مدار مجتمع ‌(IC)‌ كردند. ‌ ‌دانشگاه منچستر اولين اطلس كامپيوتري را نصب كرد. يكي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين اطلس، پيشگامي در استفاده آن از حافظه مجازي بود.
شركت آي‌بي‌ام براي نخستين بار با درآمد سالانه يك ميليارد دلار كامپيوتر را پايه سود سهام قرار داد.
يكي از موشك‌هاي ناسا به‌نام مارينر دوم ‌(II Mariner)‌ در سفرش به سياره ناهيد، به فرستنده موتورولا مجهز شد.
زبان برنامه‌نويسي (‌APL (A Programming Language كه روشي را براي پياده‌سازي فرمول‌هاي رياضي بر كامپيوتر ارائه مي‌داد، به‌وجود آمد.
روزنامه ‌نيويورك‌تايمز يك "روزنامه جهاني" را پيش‌بيني كرد كه صفحاتش را از طريق پست تصويري ‌(Facsimile)‌ به پاريس ‌مي‌فرستد.
1963
داوگ انگلبارت ‌(Doug Engelbart)‌ اولين ماوس كامپيوتري را اختراع و امتياز آن را ثبت كرد. مدار مجتمع مورد استفاده در يك محصول تجاري كمك‌‌كننده شنوايي (سمعك) به‌نمايش درآمد.
موسسه مهندسان الكترونيك و الكترونيك ‌(IEEE)‌، كه يك انجمن از مهندسان، دانشمندان و دانشجويان بود، تاسيس شد. ‌ ‌
«كد استاندارد آمريكا براي مبادله اطلاعات» ‌(ASCII)‌ براي استانداردسازي مبادله اطلاعات ميان كامپيوتر‌ها توسعه يافت.


###


پيشگامان دانش كامپيوتر
جي رايت فورستر‌ (Forrester, Jay Wright) ‌
100895423841.jpg

پروفسور اهل نبراسكا در دانشگاه ام‌آي‌تي كه يك نوآوري مهم را در راه حافظه هسته مغناتيسي ترتيب داد و تيمي را كه مي‌خواستند وايرلويند ‌(Whirlwind)‌ را بسازند، رهبري كرد.
اين دستگاه قرار بود براي شبيه‌سازي كنترل پرواز استفاده شود، اما به‌علت برخي مشكلات مربوط به كنترل بي‌درنگ متوقف شد. استفاده از حافظه مغناطيسي، كه كوچك‌تر و سريع‌تر از حافظه لامپ خلا بود، در دستگاه وايرلويند اجتناب‌ناپذير بود.


###


واژه نامه
‌Highpass filter‌
معمولا به فىلتر بالا گذر ترجمه مى‌شود و به اصطلاح الكترونىك به مدارى گفته مى‌شود كه تمام فركانس‌هاى بالاتر از ىك مىزان مشخص را در ىك سىگنال عبور مى‌دهد و فركانس‌هاى پاىىن را حذف مى‌كند. در مقابل مدار ‌ Lowpass filter‌ فركانس‌هاى كمتر از ىك مىزان مشخص را عبور مى‌دهد.


‌Bandpass filter‌
به فىلتر مىان گذر ترجمه مى‌شود و به مدارى گفته مى‌شود كه فركانس‌هاى محدود به دو فركانس بالاىى و پاىىنى را از خود عبور داده و سىگنال‌هاى خارج از محدوده را حذف ىا تضعىف مى‌كند.
‌Attenuation‌
به تغىىر شكل ىا كاهش دامنه ىك سىگنال الكترىكى ىا به‌طور كلى تضعىف سىگنال گفته مى‌شود كه معمولا با فاصله گرفتن از منبع تولىد رخ مى‌دهد و البته گاهى اوقات نىز توسط مدارهاىى كه به همىن منظور طراحى شده‌اند، صورت مى‌گىرد و معمولا برحسب دسى‌بل اندازه‌گىرى مى‌شود. ‌ ‌
‌Clobber‌
در لغت به‌معناى لباس و همچنىن كتك‌زدن است. در اصطلاح زبان انگلىسى نىز به نوعى خمىر گفته مى‌شود كه با آن ترك‌ها و شكاف‌هاى كفش را پر مى‌كنند. اما در اصطلاح راىانه به‌معناى خراب كردن و نىز پاك كردن فاىل‌ها به‌كار مى‌رود. اىن روش پاك كردن با سعى در بازنوىسى غىرعادى فاىل‌ها سعى در تخرىب آنها به غىرقابل بازگشت كردن آنها كمك مى‌كند. ‌ ‌
‌Ping pong‌
اولىن معنى اىن لغت كه به ذهن مى‌رسد ورزش تنىس روى مىز ىا پىنگ‌پونگ است. اما اىن لغت در دنىاى راىانه در اصطلاحات دىگرى به‌كار مى‌رود.‌Ping pong‌ در اصطلاح ارتباطات به روشى گفته مى‌شود كه جهت انتقال را از فرستنده به گىرنده و برعكس تبدىل مى‌كند. اگر توجه كنىد نوعى شباهت مفهومى نىز بىن اىن اصطلاح با معناى ورزشى آن وجود دارد. ‌در انتقال و پردازش داده‌هاى دىجىتال نىز نام روشى است كه براى نگه‌داشتن ورودى و خروجى به‌جاى ىك بافر، از دو بافر بهره مى‌گىرد. ‌ ‌
‌DSR‌
برگرفته از حروف اول عبارت ‌Data Set Ready‌ است و به سىگنالى گفته مى‌شود كه در ارتباطات سرىال ىا تجهىزات سرىال، مانند مودم، به‌سوى دىگر خط ارسال مى‌شود تا به اىن طرىق آمادگى خود را براى انجام كار اعلام كند. اىن ىك سىگنال سخت‌افزارى است كه در اتصال ‌RS-232-Cاز طرىق خط شماره 6 انتقال مى‌ىابد.
‌Loop‌
در لغت به‌معناى حلقه و كمند است. در اصطلاح راىانه نىز در مفهومى مشابه، به اجراى گروهى از دستورات به تعداد مشخص ىا تا زمان برقرارى ىك شرط گفته مى‌شود.


###


سواد اطلاعاتي
100895424288.jpg

دانش كاربري اطلاعات را با عناويني مانند «دانش اطلاعاتي» و يا «سواد اطلاعاتي» ياد مي‌كنند كه البته براي هر يك نيز تعاريف خاصي ارايه شده است. آنچه روشن است، براي شناخت دنياي فناوري اطلاعات و آغاز مسير پيشرفت در آن قبل از هر چيز بايد ارزش دانش را در اين حوضه سنجيده شود و براي اين كار نيازمنديم كه براي "دانستن" در اين عرصه تعريفي داشته باشيم.


بر پايه تعريفي كه انجمن كتابداران آمريكا در اواخر دهه 80 ميلادي ارايه كرده است، كسي صاحب سواد اطلاعاتي است كه بتواند وضوح يك موضوع يا ناحيه‌اي از دستورالعمل‌هاي مورد نياز را بشناسد و اصطلاحات مناسبي را براي روشن شدن اين مفهوم يا موضوع انتخاب كند و بتواند منابع اطلاعاتي را به‌نحوي مشخص هم راستا كند. و يا در تعريفي ديگر كه از گيلتن در سال 1994 نقل شده، سواد اطلاعاتي را هدفي براي پژوهشگران اين عرصه بيان مي‌كند و نه يك ابزار؛ چرا كه سواد اطلاعاتي نوعي شناخت محيطي بر پايه عوامل تكنولوژيك است و نه مانند دانش‌هاي كتابخانه‌اي كه علم استفاده از منابعي مشخص را در محدوده هاي خاص مي‌دهند. ‌ ‌
در سواد اطلاعاتي ارتباط بين دانش‌ها نمودي گسست‌ناپذير دارد و براي پرداختن به چگونگي‌هاي هر موضوع ناگزير به چندين شاخه از علوم ديگر مي‌رسيم كه هر يك از اين ارتباطات ممكن است در سواد رايانه‌اي و يا كتابخانه‌اي متناقض جلوه كند كه اين شاخصه دليل اصلي انعطاف‌پذير بودن سواد و جامعه اطلاعاتي است. بي‌شك نمي‌توان براي دانش اطلاعات تعدادي شاخصه و يا پارامتر در نظر گرفت تا بتوان با اعدادي خاص سواد اطلاعاتي افراد را سنجيد و در حقيقت سواد اطلاعاتي دانشي است كه محصول آن يك توانايي شامل خلاقيت فرد است در جستجو، ارزيابي، ساماندهي و بهره برداري از منابع مختلف.
در بسياري از منابع كه متاسفانه برخي از آنها نيز جزو منابع دانشگاهي هستند، سواد اطلاعاتي را در حد دانش كاربري رايانه تنزل بخشيده و تفاوت بين اين دانش را با علوم ديگر در نظر نگرفته‌اند كه اين كار باعث مي‌شود تا ابزار علمي كه براي ساختن جامعه اطلاعاتي در دست دارند، بسيار ناتوان و غيرقابل استفاده باشد. اين كار مانند اين است كه براي حفر تونل در يك كوه به‌جاي انتخاب و استفاده از ماشين آلات مخصوص، يك بيلچه باغباني را همراه برده باشيم.
در گذشته‌اي نه‌چندان دور، داشتن توانايي خواندن، نوشتن و انجام 4 عمل اصلي رياضي مبناي با سوادي بود و با رشد سطح دانش و ارتقا سطح آموزش در اوايل قرن 21، يونسكو در تعريف خود شخص باسواد را فردي مي‌دانست كه داراي 3خصوصيت اصلي باشد: اول داشتن تحصيلات عالي، دوم تسلط بر يك زبان بين‌المللي غير از زبان مادري و سوم داشتن دانش برنامه‌ريزي رايانه. اما تعريفي كه امروزه براي شخص داراي سواد اطلاعاتي صادق است را اين‌گونه مي‌توان بيان كرد: «فردي كه دانش و خلاقيت دريافت اطلاعات از منابع گوناگون را به‌وسيله ابزار تكنولوژيك روز داشته باشد و بتواند اطلاعات دريافتي را دسته بندي و تحليل كند و سپس نتايج تحليل را به شكلي سازمان‌يافته در ساختاري منظم و منعطف با استفاده از ابزار تكنولوژيك مستند كرده و در اختيار ديگران قرار دهد، را مي توان فرد با سواد اطلاعاتي ناميد.»
جالب است بدانيد كه اين تعريف طيف بسيار وسيعي از علوم شاخه‌هاي آن را شامل مي‌شود كه اين خود يكي از نشانه‌هاي گستردگي سطح علوم فناوري اطلاعات است. فناوري اطلاعات محصول سواد اطلاعاتي است و به‌نوعي اين دو لازم و ملزوم يكديگر هستند و با بروز ضعف در هر يك از اين دو ديگري نيز دچار ضعف و توقف حركت مي گردد.
افزايش سرعت و حجم توليد اطلاعات ديگر جايي براي عرض اندام شيوه هاي قديمي كسب علم باقي نمي‌گذارد. برخي از كارشناسان عرصه هاي مختلف علمي از آنجا كه حضور فناوري اطلاعات را در كارهاي خود احساس كرده‌اند ديدگاه‌ها، تعريفات و نظرات مختلفي را در باره سواد اطلاعاتي بيان كرده و ديدگاه خود را مشرف بر تمامي جهات و جوانب دنياي اطلاعات مي دانند كه اين كار باعث ايجاد نگرش هاي غير متعارف درباره اين موضوع و در نهايت اختلاف نظر ميان كارشناسان عرصه هاي مختلف در اين زمينه خواهد شد. ‌ ‌
اگر از ديدگاه رايانه و الكترونيك به موضوع نگاه كنيم فرد داراي سواد اطلاعاتي را اين‌گونه تعريف خواهيم كرد: «فردي كه بتواند به‌عنوان شهروند الكترونيك كليه نيازهاي خود را بر آورده كند.» ‌ ‌
و اگر از ديدگاه صرفا ارتباطي به موضوع نگاه كنيم، سواد اطلاعاتي را توانايي استفاده از رايانه و ابزارهاي جانبي آن براي درك مطلب و محتواي رسانه ها در برآورده كردن نياز رسانه اي فرد، در خواهيم يافت، اما اين تعاريف نمي‌تواند تمام عرصه اطلاعات را در خود بگنجاند پس افراد صاحب نظر در اين حوزه بايد هميشه بر گستردگي موضوع وحدت نظر داشته باشند و دانشجويان اين عرصه را از هر محدوديت ذهني دور سازند.
آموزش سواد اطلاعاتي
يكي از خصلت‌هاي فناوري اطلاعات مجازي است و بي‌شك بستر تبادل اطلاعات در دنياي فناوري اطلاعات نيز جهان مجازي است. سواد اطلاعاتي را نيز بايد در همين بستر جستجو كرد چرا كه سرعت توليد علم و اطلاعات در اين عرصه آنقدر بالاست كه هيچگاه فرصتي براي ايجاد يك مركز فيزيكي كه كتاب‌ها و مقالات و محصولات فيزيكي عرضه كند، نخواهد بود .
كاربرد اين سواد اطلاعاتي
سواد اطلاعاتي پايه و اساس جامعه اطلاعاتي است كه در آن همه بدون محدوديت هاي جغرافيايي، سياسي، مالي و امثال آن مي‌توانند اطلاعات را دريافت كنند، توليد علم داشته باشند و آن علوم را در اختيار ديگران قرار دهند.
بزرگترين محصول اين دانش از ميان برداشتن محدوديت‌ها است و به اين وسيله كشورها و جوامع كمتر توسعه يافته مي‌توانند خساراتي كه از سال‌هاي دور به‌وسيله استعمار يا فشارهاي مختلف بر آنها تحميل شده است، جبران كرده و جهشي به‌سوي آينده بهتر داشته باشند. كشور هند نمونه بارز اين نوع پيشرفت است.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
راهنماي خريد لپ‌تاپ
100895424394.jpg

در چند سال اخير، لپ‌تاپ‌ها به‌دليل قابليت‌حمل و افزايش كارايي، محبوبيت زيادي در ميان عموم پيدا كرده‌اند. در واقع بسياري از اين سيستم‌ها اكنون به عنوان جايگزيني براي سيستم‌هاي روميزي در بازار عرضه مي‌شوند، اما وقتي صحبت از گرافيك به ميان مي‌آيد تنها تعداد بسيار كمي از آنها قادر به رقابت با سيستم‌هاي روميزي هستند. در اين راهنما به برخي از نكات كليدي كه بايد پيش از خريد لپ‌تاپ به آنها توجه داشت مي‌پردازيم. ‌ ‌


اندازه و وزن
بدون شك اندازه و وزن لپ‌تاپ از اهميت خاصي برخوردار است. امروزه لپ‌تاپ‌هايي موسوم به لپ‌تاپ‌هاي ‌Ultraporatable‌ وجود دارند كه وزن آنها به‌مراتب از حد انتظار كمتر است. اما اين لپ‌تاپ‌ها، برخي از اجزاي سيستم مانند درايو‌ها را قرباني وزن و اندازه مي‌كنند. در صورت لزوم مي‌توان كمبود اين قطعات را با نصب قطعات خارجي كه توسط درگاه‌هاي ‌USB‌ به سيستم متصل مي‌شوند، جبران كرد. اما اين كار علاوه بر افزايش وزن سيستم حمل آنها را با دشواري همراه مي‌سازد. پيش از خريد لپ‌تاپ بايد حتما آن را در دست بگيريم و اطمينان حاصل كنيم كه اين لپ‌تاپ چيزي است كه مايل به‌حمل آن هستيم. به عبارت ديگر مطمئن شويم كه سيستمي كه مي‌خريم براي ما دست و پاگير نيست. در ضمن بايد به حجم و وزن وسايل جانبي مانند آداپتور ‌AC‌ نيز توجه كنيم. ‌ ‌
پردازنده‌ها
پردازنده‌هاي دستگاه‌هاي متحرك (موبايل)، مانند لپ‌تاپ‌ها، عموما از پردازنده‌هاي رايانه‌‌هاي روميزي كندتر هستند. نوع پردازنده استفاده شده در لپ‌تاپ‌ها بر حسب اندازه لپ‌تاپ و كاربرد آن متفاوت است. پردازنده‌ها اثر مستقيمي بر كارايي سيستم و نيز بر عمر مفيد باتري دارند، مقايسه پردازنده‌ها چندان ساده نيست و هر فرد براساس نياز‌هاي كاري خود بايد با مشورت با متخصصان امر پردازنده مناسب را انتخاب كند. معمولا كاربراني كه محاسبات سنگين انجام مي‌دهند تمايل به خريد پردازنده‌هاي قوي‌تر دارند. اگرچه اين پردازنده‌ها قدرت محاسباتي سيستم را افزايش مي‌دهند، اما با توجه به اين‌كه اين پردازنده‌ها حرارت زيادي توليد مي‌كنند و با در نظر گرفتن اينكه فضاي موجود در لپ‌تاپ به مراتب كمتر از فضاي رايانه‌هاي روميزي است، عدم دقت كافي در انتخاب پردازنده، مي‌تواند منجر به آسيب ديدگي قطعات شود. ‌ ‌
حافظه اصلي
معمولا ميزان حافظه اصلي ‌(RAM)‌ قابل پشتيباني توسط لپ‌تاپ‌ها در مقايسه با رايانه‌هاي روميزي كمتر است. اكثر ما عادت داريم وقتي رايانه جديدي مي‌خريم يا رايانه فعلي خود را ارتقا مي‌دهيم، حداكثر ميزان حافظه رم قابل پشتيباني توسط آن سيستم را براي آن تهيه كنيم. از آنجايي كه سخت‌افزار لپ‌تاپ‌ها با سخت‌افزار رايانه‌هاي روميزي متفاوت و نسبت به آنها حساس‌تر است ارتقاي قطعات سخت‌افزاري را بايد به متخصص بسپاريم. در حال حاضر حداقل حافظه مورد نياز 2 گيگابايت است. ‌ ‌
صفحه نمايش و ويدئو
امكانات ويدئويي لپ‌تاپ‌ها از صفحه نمايش و پردازنده ويدئو تشكيل مي‌شود. در انتخاب صفحه نمايش بايد اندازه صفحه نمايش و درجه تفكيك‌پذيري تصوير ‌(Resolution)‌ را مورد توجه قرار دهيم. هرچه صفحه نمايش بزرگتر باشد، درجه تفكيك تصوير بالاتر خواهد بود. اما صفحه نمايش بزرگتر به معني اندازه بزرگتر و قابليت حمل كمتر است. صفحات بزرگ اكنون به يك استاندارد تبديل شده‌اند، زيرا بسياري از كاربران از صفحه نمايش‌هاي كوچك قبلي رضايت نداشتند. نوع پردازنده گرافيك كارايي رايانه را در مورد كارهايي مانند گرافيك سه بعدي و كيفيت پردازش فايل‌هاي ويدئويي مشخص مي‌كند. ‌ ‌
درايو‌ها
چقدر فضا براي ذخيره اطلاعات خود نياز داريد؟ انتخاب ديسك‌هاي سخت به مراتب ساده‌تر از انتخاب حافظه رم است. زيرا اندازه آنها مشخص است و برخلاف حافظه اصلي، انتخاب آنها چندان تابع امكانات سيستم نيست. كارايي ديسك‌هاي تابع سرعت چرخشي آن است. هرچه اين سرعت بالاتر باشد، كارايي سيستم بالاتر است. در مورد لپ‌تاپ ها، درايوهاي نوري انتخاب بسيار بهتري هستند. درايوهاي نوشتن روي ‌DVD‌ اكنون يكي از امكانات استاندارد لپ‌تاپ‌ها هستند و امكانات آنها در همه رايانه‌ها كم و بيش يكسان است. اخيرا درايوهاي جديدي به بازار آمده‌اند كه با استفاده از اشعه آبي رنگ، فايل‌هاي ويدئو را با سرعت و كيفيت بالاتر مي‌خوانند. اين درايوها در حال حاضر چندان متداول نيستند، اما به مرور زمان جاي درايوهاي فعلي را خواهند گرفت. ‌ ‌
اتصال به شبكه
توانايي اتصال به شبكه از امكانات اصلي همه لپ‌تاپ‌هاي امروزي است. در هنگام خريد، بايد به دنبال لپ‌تاپي باشيم كه يك مودم باسرعت دست‌كم 56 كيلوبيت‌برثانيه داخلي و اترنت سريع داشته باشد. با رشد و پيشرفت شبكه‌هاي بي‌سيم، اكثر لپ‌تاپ‌هاي امروزي به اين نوع شبكه نيز مجهز هستند. اتصال به‌شبكه‌هايي با استفاده از ارتباط بلوتوث و فروسرخ ‌(IR)‌ نيز امتياز مثبت دارند.
طول عمر باتري
طول عمر باتري از مهمترين موارد در خريد لپ‌تاپ است. بهترين لپ‌تاپ اگر در هر بار شارژ شدن تنها 30دقيقه زمان محاسبه و كار دريافت كند، در عمل بي‌استفاده است. باتري را بايد ازشركت‌هايي كه طول عمر باتري آنها استاندارد است خريد. حداقل طول عمر باتري در شرايط عادي بايد دو ساعت باشد. اگر مدت زمان مورد نياز شما از دو تا سه ساعت بيشتر است، مي‌توانيد از لپ‌تاپ‌هايي استفاده كنيد كه در سخت‌افزار آنها امكان نصب يك باتري اضافه وجود دارد. عمر مفيد باتري حدود دو سال است و پس از گذشت اين مدت بايد آن را جايگزين كرد.
ضمانت‌نامه
حمل‌ونقل لپ‌تاپ‌ها از يك سو و حساسيت سخت‌افزار آنها از سوي ديگر، آنها را بيش از رايانه‌هاي روميزي مستعد آسيب‌ديدگي مي‌كند. وقتي يك سيستم جديد مي‌خريم، بايد اطمينان حاصل كنيم كه ضمانت‌نامه آن حداقل به مدت يك سال اعتبار دارد. اگر بار محاسباتي سيستم ما زياد و يا استفاده از آن بيش از حد طولاني باشد، ضمانت‌نامه سه ساله تقريبا اجتناب‌ناپذير است. البته هزينه اين نوع ضمانت‌نامه بيش از ضمانت‌نامه يك ساله است. توجه به اين نكته بسيار مهم است كه شركت‌هاي عرضه كننده خدمات پشتيباني، تنها زماني قابل اطمينان هستند كه طرف قرارداد با شركت سازنده لپ‌تاپ باشند.



###


كنترل سرعت دردستان شما
100895425272.jpg

در صحبت‌هاي قبل به سرعت برنامه‌ها و نقش برنامه‌نويس در آن اشاره كرديم و گفتيم يكي از مهم‌ترين عوامل در بهسازي سرعت برنامه، كاهش دستورات تكرار شونده است. درون رايانه هر كاري كه قرار است انجام شود نياز به زمان دارد. يك دستور ‌if‌ ساده حتي اگر شرط آن برقرار نباشد و كنترل برنامه به داخل بلاك ‌if‌ وارد نشود باز هم اگر اين كار به تعداد زياد انجام شود زمان‌گير خواهد بود. حال مي‌خواهيم ببينيم چه عوامل و نكات ديگري در سرعت برنامه موثر خواهد بود.


الگوريتم مناسب
شايد بتوان گفت مهم‌ترين و تاثيرگذارترين مساله در تعيين كارايي و سرعت يك برنامه، الگوريتم يا روش مورد استفاده در آن برنامه است. از ابتداي به وجود آمدن رايانه، برنامه‌نويسان و متخصصان درصدد طراحي الگوريتمي بوده‌اند كه بتواند با صرف كمترين زمان، هزينه و انرژي آنها را به هدف برساند.
ممكن است شخصي الگوريتمي طراحي كند كه عمل بخصوصي را در مدت زمان مشخصي انجام دهد و شخص ديگري روشي‌ارائه دهد كه بتواند همان كار را در زمان كمتري انجام دهد. مسلما برنامه‌اي با ارزش‌تر است كه بتواند كاري را در كمترين زمان ممكن انجام دهد.
به‌عنوان يك نمونه ساده فرض كنيد برنامه‌اي قرار است يك سري داده را از ورودي به‌طور تصادفي دريافت كرده و آنها را مرتب كرده و به خروجي تحويل دهد. تاكنون روش‌هاي زيادي براي اين كار مطرح شده است كه هر يك به طريقي عمل مرتب‌سازي را انجام مي‌دهد. هر كدام از آنها نيز نسبت به ديگري معايب و مزايايي دارد كه آن روش را نسبت به بقيه متفاوت مي‌سازد. يك برنامه‌نويس با توجه به نيازهاي خود و شرايط موجود بايد سعي كند بهترين روش را انتخاب كند و در صورتي كه هيچ‌يك از روش‌هاي موجود پاسخگوي نياز وي نبود خود اقدام به طراحي الگوريتمي كند كه بتواند به نيازها پاسخ دهد.
هميشه يك الگوريتم نامناسب تنها موجب كندي اجرا نخواهد شد. گاهي اگر يك الگوريتم زمان معقولي براي پاسخ‌دهي نداشته باشد، استفاده از آن عملا غيرممكن خواهد بود. به عنوان يك مثال ساده، مساله‌اي به نام فروشنده دوره‌گرد ‌(TSP)‌ در علوم رايانه مطرح است كه حل آن به روش معمول در مواردي ممكن است به هزار سال زمان نياز داشته باشد!
اين بدان معني است كه اين روش عملا قابل اجرا نيست. همين مساله با همان ابعاد با يك روش ديگر مي‌تواند در 5 دقيقه حل شود. ضمن اين كه روش جديد نيز كه مي‌تواند آن مساله را 5 دقيقه‌اي حل كند اگر ابعاد مساله را بزرگ‌تر كنيم آن هم ممكن است براي پاسخ دهي به سال‌ها زمان نياز داشته باشد. بنابر اين جدا از سرعت رايانه، به كارگيري يك الگوريتم مناسب در سرعت اجراي برنامه‌ها تاثير مستقيم خواهد داشت.
استفاده مناسب از حافظه‌اصلي و فايل
همان طور كه مي‌دانيد سرعت عمل حافظه اصلي در مقايسه با حافظه جانبي بسيار بيشتر است. اما ظرفيت حافظه اصلي محدود بوده و قيمت آن نيز نسبت به ديسك سخت‌گران‌تر است. در نوشتن برنامه‌ها، برنامه‌نويس بايد به اين مساله توجه كافي داشته باشد كه برنامه نوشته شده بايد حتي‌الامكان ميزان كمتري حافظه اصلي را اشغال كند.
يكي از معيارهاي مهم در سنجش يك برنامه در كنار سرعت اجراي آن، ميزان حافظه مصرفي آن است. اما استفاده صحيح و مناسب از آن باعث بهبود كارايي و افزايش سرعت برنامه خواهد شد. داده‌هايي كه مقيم حافظه شده‌اند و روال‌ها و توابع برنامه به طور مستقيم از حافظه اصلي به آنها دسترسي دارند با حداكثر سرعت پردازش خواهند شد. بنابراين اگر قرار است روي داده‌هايي كه قرار است كار زيادي با آنها داريم و درون فايل قرار دارند پردازشي كنيم، در صورتي كه حجم آنها زياد نيست بهتر است كه فضايي را در حافظه اصلي براي آنها در نظر گرفته و آنها را به طريقي در آنجا مقيم كنيم و پس از اتمام پردازش روي آ‌نها، نتيجه را در فايل بازنويسي كنيم. البته اغلب امكان پردازش مستقيم داده‌ها از روي فايل نيز وجود دارد كه در صورت استفاده از اين امكان حجم كمتري از حافظه اصلي اشغال خواهد شد. اما عمليات ورودي™خروجي ‌(I/O)‌ يعني خواندن و نوشتن مكرر از/ روي فايل زمان زيادي را از برنامه خواهد گرفت و ممكن است كارايي آن را بشدت كاهش دهد. هيچ قانوني براي استفاده از حافظه اصلي به جاي فايل يا بالعكس براي برنامه‌نويسان وجود ندارد كه بخواهند طبق آن عمل كنند. هر برنامه‌نويس با توجه به دانش و تجربه نسبي كه دارد بايد مناسب‌ترين روش را براي بهبود بازده برنامه خود اتخاذ كند.
افزايش كارايي در ورودي/خروجي
مسلم است كه اگر برنامه با حافظه اصلي كار مي‌كند بيشترين سرعت ممكن را خواهد داشت. اما زماني كه تصميم براين شد كه پردازش داده‌ها به طور مستقيم از روي فايل انجام شود، در به كارگيري آن روش نيز بايد توجه لازم صورت گيرد. فرض كنيد يك فايل حجيم صد مگابايتي داريم كه قرار است روي تك‌تك بايت‌هاي آن پردازشي صورت گيرد و مجددا در فايل نوشته شود. مسلما مقيم كردن صدمگابايت داده در حافظه منطقي نخواهد بود و روش پردازش فايل انتخاب خواهد شد. حال اولين چيزي كه به نظر مي‌رسد آن است كه داده‌ها را بايت به بايت از فايل خوانده و پس از پردازش مجددا به فايل برگردانيم.
تجربه نشان داده است كه اين كار، حتي اگر تنها خواندن و نوشتن باشد و هيچ پردازش زمان‌گيري روي داده انجام نشود، باز هم كارايي و سرعت عمل برنامه بشدت كم خواهد بود. عمليات ورودي– خروجي نسبت به كارهاي داخل ‌CPU‌ و حافظه اصلي از جمله كارهاي زمان‌گير به حساب مي‌آيد. حال اگر اين كار با فايلي با حجم گفته شده بخواهد به تعداد بايت‌هاي فايل انجام گيرد، افت شديد كارايي برنامه چيز عجيبي نخواهد بود. بنابر اين بهتر است با هر بار عمليات ورودي /‌ خروجي و پس از مراجعه به ديسك، حجم بيشتري از فايل را فراخواني كنيم و پس از مقيم كردن آن مقدار در حافظه، باقي كار را با سرعت حافظه اصلي انجام دهيم. حال اين سوال مطرح مي‌شود كه پس از هربار مراجعه به ديسك چه مقدار از داده را به حافظه منتقل كنيم.
ممكن است براي اجراي يك برنامه آنقدر حافظه اصلي دراختيار داشته باشيم كه برنامه‌نويس تصميم بگيرد پس از هر مراجعه به ديسك مثلا يك مگابايت از داده‌ها را به حافظه منتقل كند.
اين كار دو اشكال مي‌تواند داشته باشد. اول اين كه اين برنامه نظر ميزان از حافظه مصرفي، بهينه نخواهد بود و اگر قرار باشد برنامه در رايانه‌اي با حافظه كمتر اجرا شود، امكان مواجه شدن با كمبود حافظه و افت كارايي در آن وجود خواهد داشت. از طرف ديگر اگر نرم‌افزار ما يك برنامه محاوره‌اي باشد، كاربر در هنگام خوانده شدن هر يك مگابايت بايد مدتي صبر كند تا بتواند با ساير بخش‌هاي برنامه كار كند كه اين مساله نيز يك ضعف براي نرم‌افزار به شمار مي‌رود.
شايد بهترين حالت اين باشد كه پس از هر بار مراجعه به ديسك به ميزان يك سكتور يا يك بلاك ديسك داده فراخواني شود. يك بلاك ديسك معمولا 4 يا 16 كيلوبايت است كه البته كار برهنگام فرمت كردن ديسك مي‌تواند اين مقدار را تعيين كند. اما به طور عام اين مقدار در نظر گرفته مي‌شود. فراخواني يك بلاك داده در هر بار عمليات ‌I/O‌ چند مزيت دارد. يكي آن كه كمترين ميزان حافظه براي بالا بردن كارايي برنامه مصرف مي‌شود. از اين مقداركمتر حجم عمليات ‌I/O‌ اضافه مي‌شود و از اين بيشتر ممكن است بدون افزايش محسوس كارايي تنها حافظه بيشتري مصرف شود.
مزيت ديگر آن است كه هنگام فراخواني يك بلاك از ديسك، تضمين مي‌شود كه هر ديسك وقتي به محل مورد نظر رسيد براي خواندن مقدار مورد نظر ديگر لازم نيست حركت كند. چون يك بلاك داده در ديسك به صورت پشت سر هم نوشته مي‌شود.
با توجه به اين كه زمان‌گيرترين عمل در يك ديسك سخت، حركت هد آن است، كارايي بهينه خواهد بود و البته باز هم نسبت به شرايط و محيط اجرا مي‌توان تدابير ديگري انديشيد كه اين برعهده طراح نرم‌افزار و مخصوصا برنامه‌نويس خواهد بود.


###


آشنايي با توپولوژي‌هاي شبكه
توپولوژي باس
100895425399.jpg

استفاده از كامپيوتر بدون داشتن دانش سطحي در ارتباط با شبكه و شبكه‌هاي كامپيوتري امري غيرممكن است. اين روزها اكثر كاربران كامپيوترهاي شخصي با لغاتي همانند ‌Dialup‌، ‌IP‌، ‌Domain‌، ‌Hosting‌ روبرو شده و سعي مي‌كنند تا اطلاعاتي هرچند معمولي را در رابطه با آنها بيابند.


همچنين با گسترش ارتباطات و بزرگ شدن شبكه جهاني اينترنت، حفاظت از اطلاعات نيز به‌تازگي جاي خود را در ميان علوم تراز اول دانشگاهي در جهان باز كرده است.
در اين رشته، دانش كافي درباره شبكه و توپولوژي آن و همچنين آشنايي با ‌سرورها بسيار مهم است، زيرا مديري مي‌تواند ‌Server‌ خود را ايمن كند و امنيت آن بيفزايد كه با شبكه آشنايي كامل داشته باشد. در شماره‌هاي گذشته درباره شبكه و مدل‌هاي ‌OSI‌ و ‌TCP/IP‌ توضيح داديم.
در اين مقاله توپولوژي شبكه و انواع سيستم‌هاي سرور را معرفي مي‌كنيم.به طور كلي شبكه تشكيل يافته از دو قسمت است:
1– گره ‌(Node)‌ براي ارتباط
2– وسايل ايجاد ارتباط براي تبادل اطلاعات.
در اين ميان توپولوژي‌هاي مختلفي وجود دارند كه شبكه‌هاي كامپيوتري را دربر مي‌گيرند. به‌طور كلي توپولوژي به آن بخش از شبكه گفته مي‌شود كه به‌صورت فيزيكي براي ايجاد ارتباط در كنار هم قرار گرفته و شكلي از خود بر جاي خواهند گذاشت. از انواع آن مي‌توان به ‌Bus‌، ‌Star‌، ‌Mesh‌ و ‌Ring‌ اشاره كرد.
توپولوژي باس ‌ ‌
اين توپولوژي از يك كابل براي اتصال به شبكه‌هاي مختلف استفاده مي‌كند. توجه داشته باشيد كه آسان‌ترين توپولوژي براي نصب و راه‌اندازي باس است و همچنين ارزانترين نوع شبكه به‌شمار مي‌آيد. كابل استفاده شده در اين توپولوژي با نام‌هاي ‌Trunk‌، ‌Backbone‌ و ‌Segment‌ نام برده مي‌شود. چگونگي تركيب‌بندي ‌(Configuration)‌ اين توپولوژي بسيار مشخص است. در بيشتر اوقات از اتصال ‌T‌ براي پيوند هر گره به خط اصلي استفاده مي‌شود.
اين كانكتورها به‌دليل شباهت زياد فيزيكي به حرف لاتين ‌T‌ به اين نام شهرت يافته‌اند. همچنين در اين توپولوژي از كابل كواكسيال براي خط اصلي استفاده مي‌شود و به‌ندرت از كابل‌هاي ديگر استفاده خواهد شد.
يكي از بخش‌هاي كليدي در هنگام نصب اين توپولوژي استفاده از ‌Terminator‌ براي عمليات انتهاي پيام است.
در هنگامي كه بسته ارسالي در مسير شبكه براي ارتباط قرار داده مي‌شود بعد از رسيدن به انتها در صورت نبودن ‌Terminator‌ برگشت پيدا كرده و باعث ايجاد ترافيك و از بين‌رفتن پكت‌ها و برخورد به يكديگر در شبكه خواهد شد.
در حقيقت دو سمت اين توپولوژي نياز به ‌Termination‌ و ‌Terminator‌ داشته و تمامي بسته‌ها از طريق كامپيوتر در شبكه به ساير گره‌ها پخش ‌(Broadcast)‌ خواهند شد.
در اين زمان هميشه تمامي كامپيوترها در حال گوش كردن به تمامي بسته‌ها هستند و در صورتي كه تنها نشاني مقصد با آدرس گره مطابقت داشته باشد، توسط كامپيوتر باز و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
نكته جالب اينجاست كه در صورت مشابه نبودن آدرس در پكت با آدرس كامپيوتر، گره آن را از طريق ‌Built-in Terminator‌ يا توسط برنامه رايانه‌اي ‌ Drop‌ و غيرقابل استفاده مي سازد.
منظور از پكت، سيگنال الكتريكي است كه توسط كامپيوتر فرستاده شده و حاوي اطلاعات و داده براي ارتباطات است.
از خصوصيات باس مي‌توان به قيمت ارزان و نصب راحت اشاره كرد و در هنگامي كه يك گره از شبكه جدا شود شبكه همچنان به كار خود ادامه خواهد داد. از خصوصيات بد آن مي‌توان به دشواري در هنگام رفع مشكل در شبكه اشاره كرد.
در بيشتر اوقات مشكل در اين توپولوژي شكستن خط اصلي است كه كاري مشكل براي اشكال‌زدايي ‌(Troubleshooting)‌ به حساب مي‌آيد. ديگر آنكه اين توپولوژي بسيار كند و آرام عمل مي كند. در صورتي كه به سرعت زياد براي تبادل اطلاعات احتياج داريد از اين توپولوژي استفاده نكنيد.
منابع ‌ ‌
fcit.usf.edu‌
compnetworking.about.com


###


افزايش كارايي اتصال به اينترنت با دستكاري خطوط
100895426019.jpg

دستكاري خطوط اينترنت ‌(Broadband Speed Tweaks)‌ به مجموعه‌اي اقداماتي گفته مي‌شود كه براي بهبود كارايي خطوط اينترنت كابلي و خطوط اينترنت پرسرعت ‌(DSL)‌ استفاده مي‌شود. كاربران خانگي مشتاق افزايش سرعت و كارايي خطوط، دستكاري كابل و ‌DSL‌ را از سال‌ها پيش آغاز كردند. ‌ ‌


متداول‌ترين روش‌هاي دستكاري خطوط اينترنت، عبارتند از تنظيم پارامتر‌هاي مختلف پروتكل شبكه ‌TCP/IP‌. رجيستري ويندوز، مقادير پيش فرض پارامتر‌هاي ‌TCP/IP‌ را ذخيره مي‌كند. با استفاده از يك ويرايشگر رجيستر يا ابزاري به نام ‌TCP Optimizer‌ مي‌توان برخي از مقادير پيش فرض را تغيير داد. سيستم‌عامل‌هاي ديگر مانند لينوكس و ‌Mac OS X‌ مكانيسم‌هاي جايگزيني را براي تنظيم پارامترهاي ‌TCP/IP‌ فراهم مي‌كنند. روش‌هاي معمول ديگري براي تغيير تنظيمات جستجوگر وب وجود دارد. به عنوان مثال اجتناب از بارگذاري تصاوير بزرگ كه پهناي باند شبكه را ذخيره مي‌كند زيرا اين پهناي باند را مي‌توان براي بارگذاري سريعتر داده‌هاي ديگر استفاده كرد.
روش ديگري كه كمتر از دو روش متداول است، تغيير تنظيمات مودم‌ها و مسيرياب‌ها ‌(router)‌ است. از امتيازات اين روش اين است كه با ايجاد تغيير در تنظيمات سيستم مسيرياب، مي‌توان همه رايانه‌هاي متصل به آن شبكه را پشتيباني كرد. در گذشته انجام اين نوع تغييرات تنها در اختيار مدير شبكه بود و براي هر رايانه به طور مستقل انجام مي‌شد. امروزه نرم‌افزار‌هاي متعددي وجود دارند كه دستكاري خطوط را به طور خودكار انجام مي دهند و بر آنها نظارت مي‌كنند.
نرم‌افزارهايي كه ما آنها را به عنوان شتاب‌دهنده بارگذاري در اينترنت (Internet Download Accelerators)‌ مي‌شناسيم، نرم‌افزارهايي هستند كه به طور خودكار تنظيمات سيستم را تغيير داده و به اين ترتيب سرعت سيستم را افزايش مي‌دهند. نصب و اجراي يك برنامه شتاب‌دهنده به طور خودكار تنظيمات رجيستري، جستجوگر وب و ديگر تنظيمات را تغيير مي‌دهد. برنامه‌هاي كاربردي پيچيده‌تر اطلاعات مربوط به رايانه و شبكه مرتبط با آن را جمع‌آوري كرده و تغييرات لازم را به نحوي هوشمندانه اعمال مي‌كنند كه حداكثر كارايي را به ايجاد مي‌كنند.
از مهمترين برنامه‌هاي شتاب‌دهنده سودمند براي شبكه‌هاي ‌broadband‌ مي‌توان به ‌Download Accelerator Plus‌، ‌Google Web Accelerator‌، ‌Netfury‌ و ‌ONSPEED‌ اشاره كرد.
تغيير تنظيمات سيستم در صورتي كه به شيوه صحيحي انجام نشود، مي‌تواند شبكه را از كار بيندازد. بهترين شيوه براي انجام اين كار، استفاده از يك برنامه شتاب‌دهنده وب به‌جاي انجام تغييرات مستقيم و دستي است.
در اين روش اگرچه انجام تغييرات را به يك نرم‌افزار مي‌سپاريم، اما هر تغيير را شخصا پيش از اعمال تغيير بعدي تست مي‌كنيم تا از بروز مشكلات احتمالي جلوگيري شود و ضمنا بررسي شود كه تغيير اعمال شده درست كار مي‌كند يا خير. با استفاده از سرويس "تست سرعت اينترنت" مي‌توان كارايي شبكه را پيش از دستكاري و پس از آن بررسي كرد. در صورتي كه ايجاد تغييرات باعث افزايش كارايي نشد آن را به حالت اول باز مي‌گردانيم. ‌
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
فناوري ديجيتال

رايانه ديواري ‌ ‌
اگر در منزل يا محل كار خود محدوديت جا و فضا داريد اين رايانه مي‌تواند براي شما مفيد باشد. اين رايانه با قرار گرفتن پشت نمايشگر ‌LCD‌ يا نصب روي ديوار مي‌تواند به‌ميزان زيادي در فضاي كار شما صرفه‌جويي كند.
100895426833.jpg



سگ‌هاي موبايل‌شناس
اين سگ‌هاي عروسكي كه گزينه مناسبي براي هديه به افراد هستند به‌هنگام زنگ خوردن تلفن همراه دم خود را تكان مي‌دهند تا به اين وسيله صاحب خود را از داشتن تماس آگاه كنند.
100895426561.jpg



كاغذ ديواري هوشمند ‌ ‌
اين كاغذ ديواري با احساس گرما از خود واكنش نشان داده و برگ‌هاي سبز را با گل‌هاي زيبا زينت مي‌بخشد و اتاق كار شما را مفرح مي‌سازد.
100895426391.jpg



دوربين جاسوسي
اين دوربين ظريف كه براي جاسوسي طراحي شده است، به اندازه و شكل يك دانه گياه افراست.
100895426441.jpg



روبات شطرنج‌باز
اين روبات انسان‌نما مي‌توانند مانند يك انسان واقعي با شما شطرنج بازي كند.
او مي‌تواند مهره‌ها و حركت شما را تشخيص داده آنها را تحليل كرده و مطابق آن با دستان خودش حركت مناسب انجام دهد. ضمنا اين روبات مي‌تواند چهره همبازي خود را نيز تشخيص دهد.
100895510350.jpg



محافظ هدفون
برخي از هدفون‌ها هنگامي كه در معرض تا شدن قرار مي‌گيرند ممكن است دچار قطعي و خرابي شوند.
با استفاده از اين مبدل انعطاف‌پذير مي‌توانيد آن را در مقابل اين نوع خرابي حفظ كنيد. ‌
100895426991.jpg



باد جمع‌كن
اين دستگاه يك خنك‌كننده نيست. بلكه مي‌تواند با اتصال به بدن شما، دوچرخه، خودرو و هر چيز در حال حركت، انرژي باد را براي استفاده‌هاي بعدي در خود ذخيره كند و در صورت نوزيدن باد مي‌توانيد با فوت كردن در آن به ذخيره انرژي بپردازيد.
100895510649.jpg



بالش ضدخرناس ‌
اين بالش ديجيتالي با وصل شدن به رايانه و با استفاده از تكنيك كشف صدا، مي‌تواند دريابد كه شما در حال خرناس كشيدن هستيد. در آن زمان آنقدر موقعيت سر شما را تغيير مي‌دهد تا صدايي دريافت نكند و مطمئن شود كه ديگر خرناس نمي‌‌كشيد!
100895426486.jpg



###


لینک دانلود پی دی اف :

كليك شماره 220- يكشنبه 15 دی 1387

دانلود - حجم 1.0 MB
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره 221 :

تناقض دولت و بخش خصوصي بر سر ارائه خدمات مخابراتي به مردم
اينكار انحصار است
100896109326.jpg

چندي پيش دولت براي افزايش ضريب نفوذ اينترنت در كشور، تصميم به ارائه و واگذاري 3 ميليون پورت پرسرعت توسط مراكز مخابراتي استاني خود گرفت كه اين كار مغاير با اصل 44 قانون اساسي در زمينه خصوصي‌سازي به‌نظر مي‌رسد. البته دولت و وزارت فناوري اطلاعات اعتقاد دارند كه شركت‌هاي خصوصي به‌تعهدات خود براي ارائه اينترنت پرسرعت به مردم عمل نكرده‌اند، كه اين امر با توجه به وضعيت نامناسب اينترنت در كشور درست به‌نظر مي‌رسد. ‌ ‌


اما از سوي ديگر شركت‌هاي مربوطه هم مي‌گويند كه در انجام اين كار، اين دولت بوده است كه به تعهدات متقابل خود به اين شركت‌ها عمل نكرده و ايشان حتي بيش از موارد تعهد خود بر اين كار سرمايه‌گذاري كرده‌اند. اين شركت‌ها مي‌گويند در 18 ماه گذشته مراكز مخابراتي از ارائه حداقل امكانات – حتي فضاي فيزيكي براي نصب تجهيزات، چه رسد به تجهيزات پسيو، پهناي باند بالاتر يا خطوط بيشتر – به اين شركت‌ها خودداري كرده‌اند و حال كه سرمايه‌گذاري آنان بايد با بازگشت و سود مواجه شود، دولت مي‌خواهد خود اختيار و جريان اين كار را به‌دست بگيرد.
از اين رو هفته گذشته نشستي خبري ميان شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات انتقال داده با حضور مديران شركت هاي داراي پروانه ‌PAP‌ و با دعوت از خبرنگاران حوزه فناوري اطلاعات برگزار شد تا موارد مطرح شده، مورد بررسي قرار گيرد.
به‌گزارش خبرنگار جام‌جم، در اين نشست عبدالمحمد بيدختي‌نژاد، مسوول كميسيون انتقال داده‌هاي سازمان **** صنفي رايانه‌اي استان تهران، در اين باره گفت: «تا كنون بخش خصوصي بيش از تعهدات مندرج در پروانه، در اين حوزه سرمايه‌گذاري كرده است و شركت‌هاي داراي پروانه آمادگي دارند تا مشروط به انجام تعهدات طرف دولتي، سرمايه گذاري بيشتري را نيز انجام دهند.»
وي همچنين افزود: «در مقايسه با 4 سال قبل و پيش از ورود شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات انتقال داده‌ها، امروز در فضاي رقابتي هر پورت پرسرعت اينترنت به قيمتي بين 10 تا 20 هزار تومان در سراسر كشور به متقاضيان ارائه مي‌شود در صورتي كه اين رقم پيش از آغاز سرمايه‌گذاري بخش خصوصي حدود يك ميليون تومان براي هر پورت بوده است كه توسط دولت در اختيار متقاضيان قرار مي‌گرفت و با اين مصوبه، وضعيت مخابرات كشور به فضاي انحصاري قبل از آزادسازي و خصوصي‌سازي باز مي‌گردد و همه اينها به زيان مصرف‌كننده نهايي خواهد بود و در مجموع مي‌توان گفت كه مخابرات در تامين پهناي باند هم گرانفروش مي كند و هم‌كم‌فروشي!»
وي افزود: «مناقصه‌هاي اخير شركت‌هاي مخابرات استاني در استان‌هاي كرمان و آذربايجان شرقي بيانگر اين است كه قيمت راه‌اندازي هر پورت پرسرعت دولتي دست‌كم بيش از 6 برابر قيمت رقابتي بخش خصوصي خواهد بودو‌ مطابق بند الف سياست‌هاي ابلاغي **** معظم انقلابدر خصوص اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي، شركت مخابرات ايران– كه هنوز 95 درصد آن دولتي است– نمي‌تواند در اين عرصه وارد شود. همچنين برپايه تبصره ماده 10 قانون برنامه سوم توسعه كه در ماده 9 قانون برنامه چهارم تنفيذ شده است، خصوصي‌سازي نبايد به تضييع حق مردم و يا ايجاد انحصار منجر شود، ولي متاسفانه در روند فعلي خصوصي‌سازي شركت مخابرات ايران تمامي حقوق شركت‌هاي فعال بخش خصوصي را تضييع مي‌كند و در عمل امكان رقابت اين بخش را مي‌گيرد.»
وي در ادامه گفت: «هم‌اكنون قيمت پهناي باند ارائه‌شده در كشور كه به‌صورت انحصاري توسط وزارت ارتباطات تامين مي‌شود، چندين برابر قيمت آن در مقايسه با ساير كشورها و بازارهاي جهاني است. از طرفي نيز پهناي باندي كه در اختيار شركت‌ها قرار مي‌گيرد، كمتر از حدي است كه در قرارداد شركت‌ها عنوان شده است و اين در حالي است كه قراردادهاي ‌QOS‌ و ‌SLA‌ تا كنون به‌رغم درخواست‌ها و پيگيري‌هاي مكرر هيچگاه با شركت‌ها منعقد نشده است و در مقابل اين موضوع طرف دولتي نيز پاسخگو نبوده است و به‌رغم ادعاهاي مطرح‌شده امكان انتقال بين شهري و بين استاني نيز بسيار نا مناسب است و قيمت تعرفه ضوابط انتقال به‌گونه‌اي است كه شركت‌هاي بخش خصوصي به‌طور متوسط ماهانه بيش از 5/1 ميليارد تومان به دولت پرداخت مي‌كنند.»


@@@


حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از توليد نرم افزارهاي چندزبانه
نرم‌افزارهاي برگزيده از سوي وزارت ارشاد شناسايي و جزو حمايت اين وزارتخانه براي چندزبانه شدن قرار مي‌‌گيرد. به گزارش ايلنا، عيسي زارع‌‌پور، معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌‌هاي ديجيتالي در دومين همايش ملي توسعه صادرات نرم‌‌افزار، طي سخناني نگاه مسوولان وزارت بازرگاني و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به حوزه صنعت نرم‌‌افزار، پيشرو عنوان كرد و گفت:‌ «با توجه به اين‌كه بحث صنعت نرم‌‌افزار در كشور بسيار حائز اهميت است، توجه ويژه مسوولان باعث رشد و شكوفايي اين صنعت مي‌‌شود.»
وي افزود: «در اين حوزه و در بحث زيرساخت‌‌ها بحث فرهنگ‌‌سازي وجود دارد كه حتي در دانشگاه‌‌هاي ما هم اين امر جا نيفتاده است كه تكثير غيرمجاز مانند دزدي است و حتي در برخي موارد تاثير بيشتري در كشور مي‌‌گذارد.»

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: «ما در حوزه اختيارات خود در وزارت ارشاد از بهمن ماه سال گذشته طي مراسمي با حضور وزير ارشاد نخستين گواهينامه ثبت نرم‌‌افزار را به توليدكننده نرم‌‌افزار ارائه كرديم و از اين پس تكثير نرم‌‌افزار بدون شناسنامه پيگرد قانوني دارد و همه زواياي قانوني و رسمي آن هم ايجاد شده است.»

وي ادامه داد: «ما جهت حمايت بيشتر و ساماندهي صادرات نرم‌‌افزار هولوگرام‌‌هاي مخصوص نرم‌‌افزار ايجاد كرده‌‌ايم و طي ابلاغيه‌‌اي به همه سازمان‌‌هاي دولتي، خريد و فروش نرم‌‌افزارهاي كپي منع شده است.»زارع‌‌پور در ادامه سخنان خود برنامه‌‌هاي حمايتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از صادركنندگان را معرفي كرد و افزود:‌«كمك به حضور توليدكنندگان در نمايشگاه‌هاي بين‌‌المللي از دو سال پيش تاكنون برگزاري نمايشگاه‌‌هاي مناسب در اين حوزه در كشور حمايت از چندزبانه شدن نرم‌‌افزارها با هزينه‌‌هاي بسيار كم از برنامه‌‌هاي حمايتي وزارت ارشاد از توليدكنندگان و صادركنندگان نرم‌‌افزار است.»

زارع‌‌پور تاكيد كرد: «محصولات برگزيده از سوي كميته‌اي در وزارت ارشاد شناسايي و جزو حمايت ما براي چند زبانه شدن قرار مي‌‌گيرد كه اميدواريم با عزم جدي دولت و پتانسيل بالاي بخش خصوصي شاهد رشد و توسعه اين حوزه و رسيدن به جايگاه واقعي كشورمان در دنيا باشيم.»



@@@


توجه به مالكيت معنوي، از الزامات پيشرفت در فناوري اطلاعات
رئيس مجمع تشخيص مصلحت **** توجه به مالكيت معنوي در بخش فناوري‌اطلاعات و ساير بخش‌ها را از الزامات پيشرفت و دلگرمي بخش خصوصي و متخصصان اين عرصه برشمرد و با اشاره به لزوم تدوين سياست‌ها و قوانين روشن در اين زمينه خواستار تحرك عملي مجلس، دولت و قوه قضائيه در اين مورد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، آيت‌الله ‌اكبر هاشمي ‌‌رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري در ديدار هيات مديره و نمايندگان سازمان **** صنفي رايانه‌اي كشور شاخه اصفهان، فناوري اطلاعات را از بخش‌هاي مهم و سرنوشت‌ساز در دنياي كنوني دانست و با تاكيد بر توجه مضاعف دولت پس از جنگ تحميلي به اين بخش، گفت: «فناوري اطلاعات در برنامه چهارم نيز مورد تاكيد جدي دولت و مجمع تشخيص مصلحت قرار گرفت و هم اكنون نيز سياست هاي آن مورد بررسي مجمع است.»

ايشان همچنين با تاكيد بر اين‌كه دانايي محوري اصل اساسي سند چشم‌انداز 20 ساله كشور است، مشكلات موجود بر سر راه آزادسازي و واگذاري‌ها در بخش‌هاي گوناگون را مورد توجه قرار داد و گفت: «اگر در بخش فناوري اطلاعات، بخش خصوصي مورد بي‌مهري قرار گيرد، خسارات عظيمي به كشور وارد خواهد شد.»



@@@


ارائه تسهيلات بانك توسعه صادرات به توليدكنندگان نرم افزار
مديرعامل بانك توسعه صادرات در دومين همايش ملي توسعه صادرات نرم‌‌افزار ايران طي سخناني به ايجاد تسهيلات مالي صادرات در اين بانك اشاره كرد و گفت: «از سال گذشته به‌لحاظ تامين مالي بانك توسعه صادرات آمادگي پيدا كرد تا مبلغي را جهت صادرات نرم‌‌افزار به صادركنندگان اعطا كند.»


به گزارش ايلنا، پرويزيان افزود: «اين مبلغ متناسب با رشد نرم‌‌افزار بود و عدد قابل توجهي بود كه با كمك اتحاديه صادركنندگان نرم‌‌افزار و سازمان توسعه تجارت قرار بود اين طرح اجرا شده و مشكلات مالي سرمايه‌‌گذاران حوزه نرم‌‌افزار حل شود.»
وي خاطر نشان كرد:‌«منبع مالي كه براي سرمايه در گردش در اين بخش وجود دارد، تامين شده است و صندوق ضمانت صادرات هم از گذشته اين حمايت خود را اعلام كرده است ولي به دليل عدم افزايش حجم نقدينگي كساني كه در اين حوزه بوده‌‌اند، به‌دلايل مختلف نتوانسته‌‌اند از تسهيلات استفاده كنند.»
وي تشكيل كنسرسيوم در اين حوزه را راه‌‌حل ساماندهي ارائه تسهيلات به صادركنندگان نرم‌‌افزار عنوان كرد و گفت:‌«با تشكيل يك كنسرسيوم و با تشكيل كميته‌‌اي از اتحاديه صادركنندگان نرم‌‌افزار ارتباط سازمان توسعه تجارت، بانك و اتحاديه ما بين مشتريان مي‌‌تواند مفيدتر واقع شود.»


@@@


فايرفاكس، محبوب تنها درميان 20درصد
100896109460.jpg

با توجه به آخرين داده‌هاي حاصل از ‌Net Application‌، مرورگر موزيلا فايرفاكس براي اولين بار در تاريخ كامپيوتر، به 20درصد از سهم بازار رسيد، درحالي كه مرورگر اينترنت اكسپلورر 7 مايكروسافت، زير 70 درصد سهم را در اختيار دارد.


مرورگر كروم گوگل نيز، كه بعد از عرضه خودش، با 75/0 درصد سهم بازار كار خود را شروع كرده بود، با رشد بسيار كمي در پايان سال 2008 روبه‌رو شد، اما مرورگر سافاري اپل، با رشد قابل ملاحظه‌اي مواجه شد. ‌ ‌
بر طبق اين آمار در سال گذشته، تمام مرورگرهاي به‌جز مرورگر قالب (اينترنت اكسپلورر)، سهم بازار خود را از مرورگر مايكروسافت گرفته‌اند. فايرفاكس از 98/16 درصد در ژانويه سال گذشته به 21 درصد در دسامبر سال 2008 رسيد و سافاري با 2 درصد بيشتر روبه‌رو شد. تنها مرورگري كه حضوري نااميدكننده دارد، مرورگر نت‌اسكيپ است. ‌ ‌
بر طبق اين گزارش آماري، انتخابات رياست جمهوري آمريكا و تعطيلات شكرگزاري و ميزان روبه‌رشد بيكاري در آمريكا، به‌طور كل استفاده از مرورگرها را افزايش داده است. ‌ ‌
بايد تا انتشار نهايي نسخه هشتم مرورگر اينترنت اكسپلورر مايكروسافت منتظر ماند و ديد آيا شانس به اين مرورگر برخواهد گشت يا خير. طبق بازبيني‌هاي فني، مرورگر نسخه هشتم ‌IE‌ مرورگر قابل قبولي است اما هنوز در مقايسه با گسترش‌پذيري و سرعت فايرفاكس، حرفي براي گفتن ندارد. ضمن اين‌كه گوگل به‌دنبال معماري‌اي براي ايجاد افزونه‌هاي كروم است كه به‌كمك آن برنامه‌نويسان به‌سادگي بتوانند برنامه‌هاي جانبي فايرفاكس را به مرورگر كروم بياورند، بنابراين، احتمال كمتر شدن سهم مايكروسافت از اين بازار، پيش‌بيني مي‌شود. ‌
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بنياد ويكي ‌مديا به 6 ميليون دلار خود رسيد
100896109619.jpg

بنياد ويكي‌مديا، ناظر اجراي پروژه ويكي‌پديا، جمعه گذشته اعلام كرد كه به هدف 6 ميليون دلاري خود براي پابرجايي ويكي‌پديا رسيده‌است. ‌ ‌


به گزارش «‌cnet‌»، بر طبق اين اعلان، حدود 125 هزار انسان خير از تمام دنيا براي بقاي ويكي‌پديا كمك كردند و تاكنون 2/6 ميليون دلار نقدينگي در حساب ويكي‌مديا وجود دارد. اين پول براي نگهداري و رشد بنياد و زيرساخت‌هاي فني ويكي‌پديا استفاده خواهد شد.
جيمي ولز، بنيانگذار ويكي‌پديا و بنياد ويكي‌مديا، در وب‌سايت بنياد ويكي‌مديا، نامه سرگشاده‌تشكري ارسال كرده است كه در آن آمده: «اين ماموريت نشان داد كه ويكي‌پديا براي كاربرانش مهم است و كاربران ما با قدرت از اهداف‌مان دفاع مي‌كنند: دانش روي سياره زمين براي همگان آزاد است، هيچ هزينه‌اي در قبال آن پرداخت نمي‌شود و تبليغش رايگان است. ما عميقا از سخاوت حاميان‌مان در شگفتيم.»
بنياد ويكي‌مديا هنوز كمك‌هاي مردمي را قبول مي‌كند.


@@@


نرم‌افزار كنترل ترافيك گوگل
100896109543.jpg

‌در قراردادي كه ميان ‌The Highway Agency‌ و گوگل بسته شد، تمام اطلاعات حمل‌ونقل اروپا از طريق سرويس نقشه گوگل در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.


در اين سرويس، تمامي جاده‌ها با سرعت متوسط خودروهاي داخلش به‌‌تفكيك رنگ نشانه‌گذاري مي‌شوند.
اطلاعات ارسالي از هاي‌وي ايجنسي از طريق فرمت ‌Datex II‌ به گوگل ارسال خواهد شد كه فرمتي استاندارد و فقط براي تبادل اطلاعات حمل و نقل است و بعد از طريق نرم‌افزاري به زبان ‌xml‌ تبديل خواهد شد.

اين سيستم با نشان دادن اطلاعات بلادرنگ ترافيكي، كاربران را در انتخاب مسير بهينه راهنمايي مي‌كند.
به گزارش «‌computerweekly»‌، دنيز پلامپتون، مدير اطلاعات اين آژانس اعلام كرد: «اين داده‌ها از طريق شركت‌هاي پيماني طرف قرارداد با ما تا مرزهايي كه مشتريانمان در آن‌جا باشند، تهيه و در آن واحد در اختيارشان قرار مي‌گيرد.»


@@@


خطاي سال كبيسه در پخش‌كننده مايكروسافت
100896109763.jpg

طبق اعلام مايكروسافت، دستگاه‌هاي پخش‌كننده‌موسيقي ‌Zune‌ اين شركت، با محاسبه سال كبيسه مشكل دارند. ‌ ‌


به گزارش «رويترز»، در اين اعلاميه كه در وب‌سايت زون آمده است، چهارشنبه گذشته مشخص شد كه دستگاه‌هاي پخش موسيقي اين شركت با مشكل محاسبه ساعت داخلي خود روبه‌رو شده‌اند.
سال 2008 ميلادي به‌جاي 365 روز، 366 روز دارد و دستگاه‌هاي زون آغاز سال ميلادي 2009 را با يك روز اشتباه اعلام كرده بودند. با اين اشتباه، مشتريان سال 2006 زون براي يك روز توانايي اتصال دستگاه‌هاي خود به اينترنت را نداشتند. ‌
‌بلوري با قابليت پخش فيلم‌هاي اينترنتي

ال‌جي به دستگاه‌هاي پخش بلوري خود، امكان دريافت تصاوير از ‌CinemaNow‌ و ‌YouTube‌ را اضافه كرده است.
به‌گزارش «‌cnet‌»، اين شركت اعلام كرد در نمايشگاه مصرف‌كنندگان قطعات الكترونيكي كه هفته گذشته در لاس‌وگاس برگزار شد، از اين امكان پرده‌برداري كرد. ‌ ‌
ال‌جي پيش از اين، جولاي سال گذشته ميلادي به‌همراه ‌NetFlix‌ از اولين دستگاه بلوري با قابليت اتصال به شبكه پرده‌برداري كرد.
بر طبق همين اعلان، مشتريان ال‌جي قابليت دسترسي به 14 هزار فيلم و سريال تلويزيوني از سايت ‌CinemaNow‌ را خواهند داشت.
با توجه به بحران اقتصادي، بسياري از مشتريان تلويزيون‌هاي كابلي و شبكه‌هاي ماهواره‌اي، اشتراك خود را قطع كرده‌اند و بنا به‌گفته بازارياب‌هاي ال‌جي، اين روش راه‌حل ارزان‌تري براي جايگزيني فيلم‌هاي سرگرم‌كننده است. ‌ ‌
تيم آله‌سي، مدير توسعه محصولات شركت ال‌جي آمريكا، در اين اعلاميه افزود: «بسياري از مصرف‌كنندگان آمريكايي از طريق اينترنت سريال‌ها و فيلم‌ها را دانلود مي‌كنند و به‌دنبال راه‌حلي ساده‌تر براي دسترسي به محتواهاي سرگرم‌كننده‌اند».


@@@


مدهاي طراحي وب در سالي كه گذشت
‌‌كليشه‌هاي وب 2
100896110272.jpg

سال گذشته با وجود آن‌كه وب‌سايت‌هايي كه از روش‌هاي مدرن جذب كاربر استفاده مي‌كردند، بيشترين توجهات را به‌خود معطوف كرده بودند، اما هجوم طراحان وب به معماري وب2 و شيوه‌هاي طراحي اين سبك جديد هنوز ناشناخته مانده است. از اين جهت، در اين مقاله سعي شده تا كليشه‌هايي از طراحي مبتني بر وب2 را فهرست كنيم. بديهي است كه پيروي از اين كليشه‌ها وب‌سايت شما را وب2 نمي‌كند و سرويسي كه ارائه مي‌كنيد، ضامن موفقيت‌تان خواهد بود. ‌ ‌


1– كارتون‌هاي بامزه
اين يكي چيز جالب و عجيبي است! از شخصيت‌هاي گرافيكي جالب و بامزه استفاده كنيد. اين تكنيك وابسته به استفاده از رنگ‌هاي زنده و پررنگ و عناصر گرافيكي است كه خوب عمل كند. ‌اين كارتون‌هاي انسان‌نما به‌خوبي جايگزين مجموعه‌اي از تصاوير قديمي وخسته‌كننده است. ديگر به منشي‌زيباچهره‌اي كه قرار است نقش منشي اينترنتي شما را بازي كند، نيازي نيست و مي‌توانيد از شخصيت‌هاي كارتوني استفاده كنيد. اين‌روزها شخصيت‌هاي كارتوني به همان اندازه آدم‌هاي شيك و كت و شلوارپوش تاثير مي‌گذارند.
2– گل و بته و فرفره
دنياي طراحي وب از زماني كه شكل گرفته، شاهد رخدادهايي بوده كه به‌سرعت اتفاق افتاده است، بسياري از محدوديت‌هايي كه زماني دغدغه بودند، الان ديگر وجود خارجي ندارند. بيشترين مشخصه‌هايي كه در حال حاضر به‌عنوان زيربناي طراحي وب استفاده مي‌شوند، عبارتند از: با وجود پهناي باند بسيار زياد امروزي، و جدول رنگ بدون محدوديت از 24 بيت كامل رنگ، ديگر دوران آن عكس‌هاي پس‌زمينه ساده سر آمده است.
مجموعه‌اي از گل‌ها و پيچش‌ها و فرفره‌ها، تصاوير زيبا و رنگ‌هايي كه توي پس زمينه اسپري شده‌اند، انتخاب‌هايي هستند كه اين‌روزها مي‌توان از آنها استفاده كرد تا صفحه‌اي جذاب‌تر بوجود آورد.
3– حاشيه‌هاي شكسته
استفاده خلاقانه از پس‌زمينه‌‌ها در طراحي وب چيزي است كه بسياري از طراحان مي‌خواهند سيستم جعبه‌اي قديم را با آن فراموش كنند. چرا به‌خودمان زحمت بدهيم و دور جعبه‌ها را گرد كنيم؛ وقتي مي‌شود به‌كل آن‌ها را فراموش كرد؟
با پشتيباني بهتر ‌CSS‌ در مرورگرها، استفاده خلاقانه بيشتري از پس‌زمينه‌ها نيز بوجود خواهد آمد، كه اين امر (اجزاي جايگذاري شده و شفافيت كامل) براي شكستن پوسته‌ها و محدوديت‌ها و به‌وجود آوردن طراحي‌هاي آزادتر بسيار ايده‌آل است. درست است كه اين امر هنوز همه‌گير نشده، ولي همواره براي طراحي منو مي‌شود به‌سراغ آن رفت.
4– آيكن‌هاي ‌RSS‌ با اندازه‌هاي بزرگ
آيكن‌هاي بزرگ ‌RSS‌ صفحه را زنده مي‌كند، البته اين امر در وب2 امري غيرمعمول است. شايد در همه‌جا از اين روش استفاده نكنند، اما مهم‌ترين دغدغه وب‌مسترهاي امروزي، داشتن مشترك بيشتر در ‌RSS‌ است. ‌ ‌
5– طراحي پس‌زمينه‌هاي باكيفيت
چوب باشد، يا كاغذ، سنگ باشد يا تركيبي از تمام اين‌ها، هر چيزي جز رنگ‌هاي ساده يا گراديان‌هاي معمولي امسال رو مد است. گمان مي‌رفت كه اين امر عكس‌العمل شديدي درمقابل طراحي بر اساس گراديان باشد كه در سال 2006 متداول شد، ولي طراحي‌هاي مرتب و تميز از دور خارج و پس‌زمينه‌هاي شلوغ جايگزين آن‌ها شده‌اند.
افكت‌هاي جهان واقعي مانند خط‌هاي درهم يا خراش‌‌ها، پاشيدن‌هاي جوهر نقش مهمي را ايفا مي‌كنند، به‌طوري‌كه به‌نظر مي‌رسد شلوغي صفحه مهم‌ترين عامل براي رسيدن به هدف است!
6– رنگ‌هاي قوي با پس‌زمينه خاكستري تيره
زرق و برق وب2، در فليكر بسيار كم يافت مي‌شود، اما طراحي‌زمينه‌هاي معمولي به‌وفور ديده مي‌شوند. قرمز تيره‌تر، قهوه‌اي پررنگ و در كل رنگ‌هاي تيره، به‌همراه سايه‌اي از خاكستري تيره، رنگ‌هايي هستند كه بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند و در بسياري از سايت‌ها محبوبند.
در مجموع مي‌توان گفت كه اوضاع از طراحي‌هاي ساده و تميز وب2 كه در گذشته مقبول بود، در حال تغيير به روش شلوغ‌تر و طراحي‌هاي غيرمتداول‌تر و متفاوت‌تر است. رنگ‌ها از رنگ‌هاي لامپ‌هاي مهتابي به رنگ‌هاي تيره‌تر و غني‌تر تغيير يافته‌اند و بيشتر به دنياي واقعي نزديك شده‌اند. ‌ ‌
سوالي كه مطرح مي‌شود، اين است كه انتظار مي‌رود، صنعت طراحي وب در سال 2009 ميلادي چه جاده‌اي را براي ادامه راه خود انتخاب كند؟


@@@


لينكدوني
سرويس‌هاي ايميل رايگان دنيا
100896110206.jpg

Gmail‌(فضاي نامحدود)
‌http://www.gmail.com‌


‌ AIM Mail‌(فضاي نامحدود)
http://mail.aim.com

‌ GMX Mail‌(فضاي 5 گيگابايتي)
http://www.gmx.com


‌ Yahoo! Mail‌(فضاي نامحدود)
http://mail.yahoo.com

‌Zenbe‌
‌http://www.zenbe.com‌


‌ Gawab.com ‌(فضاي 10 گيگابايتي)
‌http://www.gawab.com‌


‌ Inbox.com‌(فضاي 5 گيگابايتي)
‌http://www.inbox.com‌


‌ Windows Live Hotmail‌(فضاي 5 گيگابايتي)
http://www.hotmail.com‌


‌ BigString.com‌(فضاي نامحدود)
http://www.bigstring.com


‌ Zapak Mail‌(فضاي نامحدود)
‌http://www.zapak.com/zapakmail.zpk
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مرورگر كودكان
100896110594.jpg

كيدوز، محيطي كاملا حفاظت شده براي استفاده كودكان از اينترنت است.
موتور داخلي اين مرورگر زيبا و جذاب، به كودكان اجازه مي‌دهد به تماشاي فيلم و يا بازي‌هاي سالم بپردازند.
اما اين سيستم هر لينك، اسكريپت يا هر تلاش ديگري كه بخواهد محتويات غيرتاييدشده را نشان بدهد، بلوكه مي‌كند. والدين از اين مرورگر مي‌توانند براي كودكان خردسالشان استفاده كنند:
http://kidoz.net


@@@


راديو بتا
100896111414.jpg

به‌كمك راديوبتا مي‌توانيد به ايستگاه‌هاي راديويي سراسر جهان متصل شويد، ايستگاه‌هاي مورد علاقه خود را فهرست كنيد و به اشتراك بگذاريد. راديوبتا كاملا رايگان است و ظاهري بسيار زيبا دارد.


چند ايستگاه راديويي ايراني كه به موسيقي سنتي مي‌پردازند نيز در اين وب‌سايت وجود دارد: ‌ ‌
http://radiobeta.net


@@@


آشتي با موتورهاي جستجو
سلام موتور
100896111509.jpg

در دنياي پهناور اينترنت كه ميليون‌‌ها سايت بزرگ و كوچك را در خود جاي داده است، سايتي مي‌‌تواند موفق باشد و براي كاربران سراسر دنيا شناخته شود كه رابطه خوبي را با موتورهاي جستجو برقرار كند. برقراري اين رابطه را SEO ‌(Search Engine Optimization)‌ مي‌‌نامند. بهينه‌‌سازي يك سايت براي موتورهاي جستجو از مهم‌‌ترين عوامل پيشرفت آن سايت به ‌حساب مي‌‌آيد. اين كار داراي پيچيدگي‌‌هاي بسياري است و افرادي بسيار حرفه‌‌اي با آن سر و كار دارند چرا كه براي بهينه‌كردن يك سايت در موتورهاي جستجو بايد هميشه اطلاعاتي دقيق از الگوريتم‌‌ها و فناوريي‌‌هاي به ‌كار رفته در موتورهاي جستجو در اختيار داشته باشيد و با كمك مجلات و تحقيقات گسترده نيز اين اطلاعات را به ‌روز نگاه داريد.
سلام موتور جستجو
نرم‌‌افزار قدرتمند ‌Hello Engines‌ مي‌‌تواند همچون يك مهندس ‌SEO‌ به‌كمك شما بيايد و انجام اين كار بسيار پيچيده را براي كاربران مبتدي نيز آسان سازد.
اين نرم‌‌افزار مي‌‌تواند سايت شما را در هزاران موتور جستجوي بزرگ به‌ثبت برساند و با بهينه‌‌سازي اطلاعات صفحات وب شما، امتياز آنها در اين موتورهاي جستجو را افزايش داده و موجب افزايش بازديدكنندگان سايت شما شود.
اين نرم‌‌افزار با در اختيار داشتن بيش از 20 ابزار قدرتمند قادر است سايتتان را از تمام جهات بهينه ساخته و جايگاهي ويژه را در دنياي پهناور اينترنت براي سايت شما به ارمغان بياورد.
برخي از مهم‌‌ترين ويژ ‌گي‌‌هاي اين نرم‌‌افزار عبارتند از:
اولويت ‌بندي:‌ ‌برخورداري از يك ليست ‌SEO checklist‌ براي بررسي دقيق موارد مهم در بهينه‌‌سازي سايت براي موتورهاي جستجو.
مقايسه پيشرفته:‌ ‌بررسي و مقايسه امتياز وب‌‌سايت شما در مقايسه با ديگر سايت ‌هاي مشابه.
ثبت ‌نام خودكار:‌ ‌با ابزارهاي موجود در اين نرم‌‌افزار مي‌توانيد به ‌طور خودكار و در مدت زمان كوتاه، سايت خود را به هزاران موتور جستجوي قدرتمند معرفي كرده و به ثبت ‌نام در آنها بپردازيد. ارائه گزارش‌‌هاي دقيق از نتيجه ثبت‌نام در اين‌گونه سايت‌‌ها از ديگر قابليت‌‌هاي اين برنامه است.
بررسي روش‌‌ها:‌ ‌اين نرم‌‌افزار قادر است به بررسي موتورهاي جستجو براي يادگيري روش‌‌هاي مورد نياز در جهت بهينه‌‌سازي صفحات سايت شما در آنها بپردازد. ‌ ‌
بررسي جزء‌به‌جزء:‌ ‌بررسي بهترين كلمات كليدي مرتبط با سايت شما، بررسي لينك‌‌هاي ورودي و خروجي سايت شما و بررسي ميزان خطاهاي موجود در صفحات و اصلاح آن از ديگر قابليت‌‌هايي است كه توسط اين برنامه در اختيار شما قرار مي‌‌گيرد. از ديگر امكانات برنامه بررسي سرعت بارگذاري صفحات سايت براي كاربران است كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا در صورت سنگين بودن حجم صفحات و در نتيجه افزايش مدت زمان بارگذاري سايت با كمك ابزار ‌Shrinker‌ بدون ايجاد تغيير در ساختار سايت حجم صفحاتتان را تا 60 درصد كاهش دهيد.
ساخت راهنماها:‌ ‌موتورهاي جستجو با روش‌‌هاي مختلفي به مشاهده و بررسي صفحات سايت شما مي‌‌پردازند. اين نرم‌‌افزار قادر است با ايجاد صحيح و دقيق كلمات كليدي، نقشه سايت و فايل ‌Robots.txt‌، محتواي سايت شما را به بهترين شكل در اختيار موتورهاي جستجو قرار دهد.
برخورداري از ويرايشگر ‌HTML‌ داخلي، بررسي محبوبيت لينك‌‌هاي سايت شما در اينترنت، بررسي امتياز صفحات سايت شما در ميان موتورهاي جستجو، ارائه گزارش‌هاي آماري و دقيق در فورمت‌‌هاي مختلف، رابط كاربري آسان با ظاهر ويندوز ويستا و به ‌روز بودن هميشگي اطلاعات برنامه از ديگر قابليت ‌هاي اين نرم‌‌افزار قدرتمند به‌شمار مي‌‌روند.
براي دريافت اين برنامه و مشاهده اطلاعات كامل‌‌تر درباره آن مي‌‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:
http://www.hello-engines.com


@@@


تورنت براي همه
با فايل‌‌هاي تورنت ‌(Torrent)‌ آشنايي داريد؟ كاربراني كه به ‌طور حرفه‌‌اي به دانلود فايل از اينترنت مي‌‌پردازند بيشتر از همه با اين نوع فايل‌‌ها سر و كار دارند چرا كه مي‌‌توان گفت با وجود فايل‌‌هاي تورنت، هر چيزي در دنياي وب دست يافتني است! ‌ ‌


‌BitTorrent‌ چيست؟
‌BitTorrent‌ پروتكلي است كه به‌منظور ارسال فايل از يك رايانه به رايانه ديگر طراحي شده است. در واقع بيت ‌تورنت نوعي ارتباط نظيربه‌نظير (Peer-to-Peer)‌ است كه كاربران مستقيما به يكديگر وصل شده و به ارسال و دريافت قسمتي از فايل مي‌‌پردازند. فعاليت تمام كاربران تورنت توسط يك سرور مركزي به نام جوينده ‌(Tracker)‌ هماهنگ مي‌‌شود كه از محتواي فايل‌‌هايي كه منتقل مي‌‌شوند كاملا بي ‌اطلاع است.
همچنين در اين نوع ارتباط تمام كاربران در حين دانلود فايل‌‌ها به آپلود قسمتي از آن فايل براي ديگران مي‌‌پردارند كه اين عمل موجب مي‌‌شود از حداكثر پهناي باند شبكه براي به اشتراك‌‌گذاري يك فايل استفاده شود و هرچه تعداد كاربران متصل به يك فايل بيشتر باشد سرعت دريافت آن فايل براي تمام كاربران افزايش مي ‌يابد.
از تورنت بدون تورنت!
يكي از مهم‌‌ترين مشكلاتي كه اكثر كاربران مبتدي و حتي برخي كاربران حرفه‌‌اي با آن مواجه مي‌‌شوند، نداشتن اطلاعات كافي از نحوه دانلود فايل‌‌هاي تورنت است! فايل‌‌هاي تورنت توسط برنامه‌‌هاي مخصوص به‌خودشان قابل دانلود است كه تنظيماتي را نيز به‌خود اختصاص مي‌‌دهد. اما اگر با سرويس منحصر ‌به ‌فرد سايت ‌exe2torrent‌ آشنا باشيد، نه‌تنها مي‌‌توانيد فايل‌‌هاي تورنت را دانلود كنيد، بلكه مي‌توانيد آنها را با ساده‌‌ترين روش براي مبتدي‌‌ترين كاربران نيز قابل دريافت كنيد. ‌ ‌
سايت www.torrent2exe.com‌ به ‌راحتي و در كمتر از چند ثانيه مي‌‌تواند لينك‌‌هاي مربوط به فايل‌‌هاي تورنت را به فايل‌‌هاي اجرايي قابل دانلود بدون نياز به نرم‌‌افزارهاي كمكي تبديل كند. با استفاده از اين سايت كافيست لينك فايل تورنت موردنظرتان را در آن وارد كنيد تا يك فايل اجرايي از لينك شما ايجاد شود. حال با ذخيره كردن اين فايل مي‌‌توانيد به ‌طور مستقيم و بدون نياز به هيچ نرم‌‌افزار اضافه‌اي به دانلود فايل مربوطه از سرورهاي تورنت بپردازيد.
همچنين مي‌‌توانيد با گذاشتن لينك فايل اجرايي در سايت يا وبلاگتان امكان دانلود آن را براي ديگر كاربران سراسر دنيا نيز به ‌وجود آورده و فايل‌‌هاي موجود در سرورهاي تورنت را بدون دردسر در اختيار آنان قرار دهيد.


@@@


جديدترين‌‌ها در سايت شما
100896112284.jpg

اگر دوست داريد براي خودتان يك سايت بزرگ داشته باشيد اما آن را بي ‌دردسر ايجاد كنيد و به مديريت و ارسال مطلب در آن نيز نيازي نداشته باشيد؟ ‌نرم‌‌افزار ‌RSS Content Generator‌ به شما اين امكان را مي‌‌دهد تا با كمك فيدهاي رايگانRSS ‌(فيدهاي خبري، مقالات، نرم‌‌افزاري و ...) اطلاعات سايت خود را تكميل كرده و آنها را به ‌طور مستمر به‌روزرساني كنيد. ‌ ‌


اين نرم‌‌افزار مي‌‌تواند به ‌صورت خودكار اطلاعات سايت شما را به ‌روز كرده و آنها را در ساختار سايت شما كه توسط خودتان قابل تغيير است، قرار دهد. همچنين عمليات آپلود فايل‌‌هاي مورد نياز روي سرور سايت نيز توسط اين برنامه به ‌طور خودكار قابل انجام است. اگر مي‌‌خواهيد اولين سايت خبري خود را مشتمل بر تيتر و شرح آخرين اخبار چندين سايت خبري ايجاد كنيد، مي‌‌توانيد نسخه‌‌اي از اين برنامه را با مراجعه به سايت زير دريافت كنيد:
http://www.rsscontentgenerator.com‌

20 سال بعد...
روز ‌به ‌روز عمرمان مي‌‌گذرد و طبيعتا چين‌و‌چروك‌‌هايي روي پوست به ‌وجود مي‌‌آيد. شادابي و جواني از بين مي‌‌رود و ظاهري جديد به انسان تعلق مي‌‌گيرد. دوست داريد همين امروز چهره 20 سال ديگر خود را مشاهده كنيد؟ امروزه با ورود انواع نرم‌‌افزارهاي گرافيكي دستيابي به اين آرزو چندان هم سخت نيست. شايد هيچ نرم‌‌افزاري نتواند به ‌طور دقيق چهره انسان در 20 سال بعد را پيش‌‌بيني كند اما ديدن نمايي از چهره احتمالي خودتان در 20 سال آينده چندان هم خالي از لطف نيست. با استفاده از نرم‌‌افزار ‌ProphecyMaster‌ و داشتن يك عكس تمام رخ از خود مي‌‌توانيد در عرض يك دقيقه تصويري از 20 سال بعد خود را مشاهده كنيد. استفاده از اين برنامه بسيار راحت است و به هيچ تنظيماتي نياز نخواهيد داشت. براي دانلود اين نرم‌‌افزار مي‌‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:
http://www.luxand.com
همچنين در اين سايت نرم‌‌افزار ديگري با عنوان ‌BabyMaker‌ نيز وجود دارد كه قادر است با استفاده از عكس شما و همسرتان و با بهره‌‌گيري از فناوري‌‌هاي خاص و پيشرفته خود در استخراج اجزاي اصلي صورت، چهره احتمالي فرزند شما را برايتان به تصوير در آورد!
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ساخت پوسته براي گوشي‌هاي ‌SE
100896113154.jpg

در شماره‌هاي گذشته، برنامه ساخت پوسته براي گوشي‌هاي سيمبين ‌3v60S‌ را معرفي كرديم كه مخصوص گوشي‌هاي نوكيا بود. امروز قصد معرفي برنامه‌اي را داريم كه قابليت ساخت پوسته براي اكثر گوشي‌هاي ‌SE‌ را داراست.


اين برنامه قادر است علاوه بر ساخت پوسته براي گوشي‌هاي ‌SE‌ با سيستم‌عامل ‌3.0 UIQ‌، پوسته‌هايي براي ديگر گوشي‌هاي اين برند ساخته و توليد كند. نام اين برنامه ‌Themes Creator‌ بوده و آخرين نسخه عرضه شده آن 3.2 است. اين برنامه برخلاف برنامه معرفي شده قبلي كه در محيط گوشي اجرا مي‌شد، در كامپيوتر اجرا مي‌شود. پس براي شروع كار كافيست آن را دريافت كرده و در كامپيوتر خود نصب كنيد.
‌3.2 Themes Creator V‌
پس از نصب و اجرا، شما ابتدا بايد نوع گوشي خود را كه مي‌خواهيد براي آن پوسته بسازيد، انتخاب كنيد. براي اين كار از گزينه ‌1P‌ استفاده مي‌كنيم، اما بايد توجه داشت كه ساخت بقيه مدل‌ها نيز تقريبا به‌همين صورت بوده و تفاوت خاصي ندارند. براي انتخاب بر روي گزينه‌ File‌ و سپس ‌Change Phone‌ كليك كنيد. ليستي حاوي گوشي‌هاي كه توسط اين برنامه پشتيباني مي‌گردد، براي شما نمايش داده مي‌شود تا شما گوشي خود را انتخاب كنيد. بعد از انتخاب عكس گوشي شما در سمت راست، قسمت پايين برنامه نمايش داده مي‌شود. حال بايد قسمت‌هاي مختلف را بر اساس دلخواه خود تغيير دهيد كه ما در زير به آنها خواهيم پرداخت.
‌Standby‌: در اين قسمت شما بايد عكس را براي پس زمينه گوشي خود انتخاب كنيد. اين سايز بر اساس نوع گوشي و اندازه صفحه نمايش شما تفاوت دارد. براي اين كار با برنامه‌هاي مخصوص اديت عكس يك عكس را به اندازه دلخواه برش داده و سپس با پسوند ‌Gif‌ ذخيره كنيد و سپس با گزينه ‌Import‌ در قسمت ‌Wallpaper‌ وارد سازيد. همچنين براي يك محافظ صفحه نمايش نيز عكسي را انتخاب كرده و با روش بالا در قسمت ‌Screensaver‌ وارد كنيد. ‌ ‌
‌App Launcher‌: در اين قسمت شما‌ مي‌توانيد تغييراتي را در قسمت برنامه‌هاي گوشي خود بدهيد. بدين ترتيب كه كليه تغييرات اعمال شده اين قسمت زماني نمايان خواهد شد كه شما به قسمت برنامه در گوشي خود برويد.
‌List View‌: اين قسمت مربوط به جايي‌ مي‌شود كه گزينه‌هاي آن به‌صورت واژه‌هاي پشت سر هم نمايش داده‌ مي‌شود كه‌ مي‌توان به‌عنوان مثال، به قسمت دفترچه تلفن گوشي خود اشاره كرد. در اين جا شما‌ مي‌توانيد رنگ‌بندي و يا اندازه جعبه‌هاي مختلف را به دلخواه تغيير و شكل آنها را نيز عوض كنيد.
‌Menu‌: همان‌طور كه از اسمش پيداست، تغييرات در اين قسمت زماني نمايان خواهد شد كه شما منو‌هاي مختلف در قسمت‌هاي مختلف را باز كنيد. ‌ ‌
‌Dialug‌: در اين قسمت شما‌ مي‌توانيد كليه صفحات محاوره‌اي را تغيير دهيد. صفحات محاوره‌اي آنهايي هستند كه به‌صورت دسته‌اي و پشت سر هم نمايش داده‌ مي‌شوند و براي شلوغ‌نشدن يك ‌Menu‌ به‌كار‌ مي‌روند. ‌ ‌
‌Calender‌: همان‌طور كه از نام اين قسمت پيداست، شما‌ مي‌توانيد تقويم را به‌صورت دلخواه خود تغيير داده و اندازه‌هاي دلخواه خود را در آن پياده سازيد. ‌ ‌
‌Miscellaneous‌: مخصوص قسمت‌هايي است كه نه به منو‌ها شبيه هستند و نه به كادر‌هاي محاوره اي. اين قسمت‌ مي‌تواند شامل بخش تنظيم صدا براي گوشي و يا هر چيز ديگري باشد. ‌ ‌
‌Sounds‌: قسمت جذاب ساخت يك پوسته همين قسمت بوده و شما در اينجا‌ مي‌توانيد صدا‌هاي مختلف را به‌دلخواه بر روي قسمت‌هاي مختلف گوشي خود، با عوض كردن يك پوسته تغيير دهيد. شما در اينجا‌ مي‌توانيد صدا‌هايي از جمله صداي ايميل جديد، تماس، زنگ بيدارباش، زنگ پيامك و ... را تغيير دهيد. اما بايد توجه داشته باشيد كه نبايد حجم آنها بالاتر از 500كيلوبايت باشد زيرا ممكن است پوسته ساخته نشود و يا بعد از ساخته شدن حجم بسيار بالايي پيدا كند. ‌ ‌
‌Author‌: در اين قسمت شما قادريد پوسته را با مشخصات خود ثبت كنيد تا در هنگام نصب مشخصات سازنده آن نمايش داده شود. ‌ ‌
حال كافي است براي مشاهده پوسته از منو‌هاي بالاي برنامه، گزينه ‌Preview‌ را انتخاب كنيد تا محيط پوسته را به شما نمايش دهد.
براي ذخيره آن هم كافي است از دكمه ‌Save as‌ استفاده كنيد. همان‌طور كه ديديد كار سختي نبود و شما‌ مي‌توانيد همين امروز با دريافت نسخه‌اي از اين برنامه اقدام به ساخت يكي از آنها كنيد. ‌ ‌
اشاره به اين نكته ضروري است كه در تمامي قسمت‌هاي معرفي شده، محيطي وجود دارد كه شما را قادر‌ مي‌سازد كليه ريزه كاري‌هاي آن صفحه را تغيير دهيد. اين ريزه‌كاري‌ها‌ مي‌تواند شامل هر چيزي كه فكر‌ مي‌كنيد باشد. از رنگ بندي و تغيير اندازه فونت‌ها گرفته تا عوض كردن اسكرول‌ها و نقش‌هاي پشت آيكون‌ها و ... !
اما بايد توجه داشت كه اينها همگي به سليقه و ذوق هنري شما بستگي دارد و اين‌كه تا چه اندازه دوست داريد وقت براي يك پوسته صرف كنيد. اما تغيير همه آنها واجب و ضروري نيست. اگر آنها را بدون تغيير باقي بگذاريد، به حالت پيش‌فرض برنامه ساخته خواهند شد و مشكل خاصي براي پوسته شما به‌وجود خواهند آورد.
http://forum.persianmobiles.com/sony-ericsson-mobile-phones/14646-theme-creator.html


@@@


نانو آيفون
100896113227.jpg

شايد نبايد پيش‌بيني‌ها در خصوص محصولات مهم و جديد اپل را بر روي ماكت‌هاي مورد حمايت از چين استوار سازيم. با اين حال، مواردي مشابه اين در گذشته به‌وقوع پيوسته‌اند. ‌iDealsChina‌ گزارش مي‌دهد كه ‌XSKN‌ در حال كار بر روي پوسته‌اي سيليكوني براي ‌"Nano iPhone"‌ است؛ نسخه كوتاه‌تر و تپل‌تر ‌ .iPhone3G
‌ بنا به‌گفته منابع ‌iDealsChina‌، اين گوشي داراي ويژگي ‌ EDGE data‌ (انتقال صوت، ديتا و تصوير با سرعت بهينه) است، ولي ساير خصوصيات آن كاملا مشابه نياكانش است. اين گوشي صفحه نمايش كوچك‌تري خواهد داشت.
طبق گفته آنها اپل قصد دارد تعداد بسيار زيادي از اين گوشي‌ها را با قيمت پايين در مناطقي همچون والمارت به فروش رساند.


@@@


صفحه كليد وايرلس
100896112845.jpg

شايد به‌خاطر داشته باشيد كه چند ماه پيش درباره آن صفحه كليد بلوتوثي كوچك برايتان گفتيم كه براي تايپ در آي‌فون عالي بود. احتمالا اين يكي از آن پيشي مي‌جويد و براي تئاتر خانگي تاريك عالي است. اين مدل پس‌نور ‌(Backlit)‌ جديد به‌زحمت بزرگ‌تر از دست شماست و به‌جاي بلوتوث، بر روي وايرلس 2.4 گيگاهرتزي اجرا مي‌شود.
اگر ماوس وايرلس هم نداريد، اين وسيله حتي يك پورت ‌USB‌ براي ماوس دارد و براي حريم سينماي نيمه‌روشن شما وسيله‌اي حيرت‌انگيز به‌نظر مي‌رسد. در هر حال، استفاده از دوباتري ‌AAA‌، تمام آن نور پشتي و اتصال وايرلس، شايد تمام عصاره وسيله را به‌سرعت بخشكاند. اين وسيله جهت پيش خريد و حمل متعاقب آن در ماه جاري به قيمت تنها 47 دلار در دسترس است.

پايان احتمالي معرفي فناوري‌هاي جديد اپل
به‌تازگي اپل اعلاميه‌اي رسمي منتشر كرده است، مبني بر اين‌كه ‌MacWorld‌ بعدي كه در ماه ژانويه برگزار خواهد شد، آخرين آن خواهد بود. اين پاياني است بر كنفرانس روزانه‌اي كه تعدادي از مهم‌ترين بخش‌هاي فناوري مصرف‌كننده را در سال‌هاي اخير عرضه كرده است.اپل بيش از هر زمان ديگري، راه‌هاي فراواني براي دسترسي به مردم مي‌يابد و نمايشگاه‌هاي تجاري تبديل به بخش كوچكي از نحوه دسترسي اپل به پايگاه مشتريان آن گرديده‌اند.
همچنين محبوبيت روزافزون فروشگاه‌هاي خرده فروشي اپل نيز دخيل است. بيش از 3.5 ميليون نفر هر هفته از آنها بازديد مي‌كنند.
به‌علاوه، وب‌سايت اپل.كام اين امكان را به اپل مي‌دهد تا به به بيش از يكصد ميليون مشتري در سراسر جهان دسترسي داشته باشد.


@@@


2009؛ سال منبع‌باز؟
100896113449.jpg

انتهاي سال 2008 رسيد و همان‌طور كه هفته گذشته گفتيم، سال 2008، سالي پربار براي دنياي منبع آزاد بود.
وضعيت اقتصادي نامناسب جهاني تاثير مثبتي در روي آوردن شركت‌ها و سازمان‌ها به نرم‌افزارهاي منبع‌باز داشت و بايد ديد كه در سال 2009 اين دو چه تاثيري بر هم خواهند داشت. چيزي كه مي‌خواهيم در مورد آن بحث كنيم، سوال بزرگ‌تري است، آيا در سال 2009 باز هم تفكر آزاد بر تفكر بسته غلبه خواهد كرد، يا باز قلمرو شركت‌ها و سازمان‌ها در اختيار شركت‌هاي تجاري قرار خواهد گرفت؟
يكي از بزرگ‌ترين عوامل موثر در اين اتفاق، تغيير رياست جمهوري آمريكاست. هر چند منبع‌باز در طول دهه گذشته امتيازات قابل قبولي به‌دست آورده و در بخش سازمان‌هاي دولتي، جاي پاي خود را محكم كرده، اما هنوز در به‌دست‌‌آوردن مشتري‌هاي خود ناموفق مانده است. ‌ ‌
يكي از بزرگترين تاثيراتي كه منبع‌باز از تغيير رياست جمهوري مي‌گيرد، ميزان حمايت آن از پروژه‌هاي تحقيقاتي است.
اين چيزي است كه در سياست‌هاي باراك اوباما هنوز مشخص نيست و تنها يكي دو اتفاق جديد باعث مي‌شود، به اين انديشه برسيم كه وي نيز چنين كاري را خواهد كرد. اخيرا دسترسي به مقالات علمي‌اي كه دولت آمريكا آنها را پشتيباني كرده، براي همگان آزاد شده است. اين تنها شكلي نيست كه پيشرو بودن آزادي ‌(Openness)‌ را نشان خواهد داد. وب‌سايت شخصي اوباما با مجوز حق كپي ‌Creative Commons‌ اداره مي‌شود كه حكايت از حركت دولت آينده آمريكا به‌سوي منبع‌باز مي‌كند.
اما در مقابل،و طي بيانيه‌هاي اخير، دولت‌هاي استراليا و انگليس سعي در به‌كارگيري فيلترينگ روي اطلاعات دارند.
در انگليس، دولت علنا اعلام كرد كه مايل نيست كاربران اطلاعاتي كه دولت صلاح نمي‌داند را ببينند و مي‌خواهد اطلاعات را همانند فيلم‌ها براي سنين مختلف دسته‌بندي كند. در استراليا نيز سيستمي به‌كار گرفته‌اند كه تمام وب‌سايت‌هايي كه به‌نوعي بر خلاف دولت اظهارنظر كنند را فيلتر كنند. اين باز بودن، بر خلاف شفافيت فعلي فضاي مجازي، آدم را به كمي تامل وامي‌دارد. ‌ ‌
جداي اين اتفاقات در دنياي سياست، به‌نظر مي‌رسد همه‌چيز به‌نفع منبع‌باز تمام شود. استقبال شركت‌هاي بزرگ گوگل و سان از منبع‌باز و شكل‌گيري اتحاديه‌هاي منبع‌باز در حيطه‌هاي تلفن همراه، كامپيوترهاي روميزي و كامپيوترهاي همراه نشان از پيشبرد منبع‌باز در سال جديد دارد. درصورتي كه اين اتفاقات به موفقيت نرسد، شايد فضاي فناوري اطلاعات به دهه گذشته خود بازگردد و باز هم شاهد حكمراني شركت‌هاي تجاري در حوزه نرم‌افزار باشيم. اما در صورتي كه اين اتفاقات ادامه پيدا كند، شايد سال 2009 بالاخره سالي باشد كه در آينده به‌عنوان نقطه عطف نرم‌افزارهاي آزاد ناميده شود.



@@@


سرعت بخشيدن به اتصال ‌SSH‌ همزمان به يك سرور
100896113546.jpg

اگر چندين و چند ترمينال را همزمان براي اتصال به يك سرور استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد با استفاده از روش ‌Multiplex‌ كردن سرعتشان را بهبود ببخشيد: كاري كنيد كه اولي به‌عنوان رئيس عمل كند و بقيه اتصال ‌TCP‌ خود را از آن بگيرند.


براي اين كار كافي است، يك فايل تنظيمات درست كنيد. اگر اين فايل از قبل داخل دايركتوري ‌home‌تان نيست، آن را ايجاد كنيد و دسترسي 600 به آن بدهيد‌(يعني فقط خودتان بتوانيد بخوانيد و بنويسيدش.) بعد داخل آن فايل اين دستورات را اضافه كنيد:
* ‌Host
ControlMaster auto
ControlPath ~/.ssh/master-%r@%h:%p

‌‌ControlMaster auto‌ به ‌SSH‌ مي‌گويد كه اگر رئيس ‌(Master)‌ نداشت، ‌يكي را رئيس در نظر بگيرد. ‌ControlPath‌ مسير سوكت فرآيند ‌ssh‌اي است كه به سرور متصل شده است. توجه داشته باشيد كه تنها ارتباطاتي كه از يك كاربر و يك كامپيوتر به يك سرور ارسال مي‌شود مي‌تواند اتصال خود را به‌اشتراك بگذارد، بنابراين، مي‌توان اتصالات را گروه بندي كرد. ‌ ‌
براي اين‌كه اين موضوع روشن شود، بياييد يك نشست ‌ssh‌ ايجاد كنيم و بگذاريم اجرا شود بعد يك پنجره ديگر اجر ا كنيم و با كمك ‌-v‌ يك اتصال جديد ايجاد كنيم:

‌ssh -v example.com echo "hi" $~

مي‌بينيم كه به‌جاي پيغام طول و درازي كه قرار است به ما بدهد، چند خط بيشتر نشان نمي‌دهد كه با اين جمله تمام مي‌شود:
: auto-mux: Trying existing master1debug
hi
و خيلي سريع است.
اگر سرور ‌ssh‌ قديمي است و از ‌multiplex‌ پشتيباني نمي‌كند، مي‌توانيد بخش ميزبان را مشخص كنيد كه اگر به فلان ميزبان متصل شد، مالتي‌پلكس نشود. ‌ ‌

Host antique.example.com
ControlMaster no

براي اطلاعات بيشتر، ‌man ssh‌ و ‌man ssh_config‌ را وارد كنيد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
لينوكس هم به نبرد تبليغاتي سيستم‌هاي عامل آمد
100896113722.jpg

بنياد لينوكس مسابقه‌اي برگزار كرده‌است كه به كمپين‌هاي تبليغاتي مايكروسافت و اپل در نبرد سيستم‌هاي عامل پاسخ دهد.


اين ويدئوها قرار است با عنوان «من لينوكسم!» در مقابل «من مك‌ام!»، از سوي اپل و «من پي‌سي‌ام!» از سوي مايكروسافت قرار بگيرد.
ويدئوي برنده اين مسابقه قرار است در نشست ماه آوريل سان فرانسيسكوي اين بنياد نمايش داده شود. نكته‌اي كه اشاره به آن لازم به‌نظر مي‌رسد، پرداخت سه ميليون دلاري مايكروسافت به جري ساينفيلد، كمدين مشهور آمريكايي است. در حالي كه بنياد لينوكس اين ويدئوها را مجاني مي‌خواهد. بنياد لينوكس قرار است به برنده اين مسابقه، فقط سفري رايگان به توكيو، براي شركت در نشست لينوكس ژاپن هديه كند.

‌استفاده از نقشه گوگل در نرم‌افزارهاي منبع‌باز
بسياري از ما با استفاده از ‌API‌هاي گوگل از نقشه‌هاي گوگل استفاده كرد‌ه‌ايم. اما اين ‌API‌ها تا حدي آدم را محدود مي‌كنند.
اگر شما مي‌خواهيد از اين محدوديت فرار كنيد و همچنين مي‌خواهيد اطلاعات ديگري به‌جز نقشه گوگل را نشان بدهيد، ‌OpenLayers‌‌و يك كتابخانه همراه جاوااسكريپتي آن، به شما كمك مي‌كنند آن‌طور كه مي‌خواهيد از نقشه‌ها استفاده كنيد. ‌ ‌
اوپن‌ليرز با داده‌هايي كه شما به آن‌مي‌دهيد، يا داده‌هايي كه از ‌WMS‌ دريافت مي‌كنيد هم كار مي‌كند. مي‌توانيد از طريق آدرس زير از آن بهره ببريد:
http://www.openlayers.org/
api/OpenLayers.js

SugarCRM‌ هم محاسبات ابري را به‌كار گرفت
‌SugarCRM‌، پشتيبان تجاري نرم‌افزار منبع‌باز مديريت ارتباط با مشتري با همين نام، دوشنبه گذشته اعلام كرد كه مشتريان اين شركت مي‌توانند از سايت‌هاي ديگر اطلاعات لازم را به اين نرم‌افزار وارد كنند. اين ويژگي اتصال ابري كه در نسخه جديد اين نرم‌افزار عرضه شده است، از اواخر اين ماه در دسترس همگان خواهد بود.
كاربران مي‌توانند سرويس‌هايي كه ديگر شركت‌ها ارائه مي‌كنند، به اين نرم‌افزار وارد كرده و از آن‌ها استفاده كنند. ‌ ‌


@@@


آغاز يك فصل جديد در داستان‌هاي سري شاهزاده فارس ‌
سايه اهريمن
100896114113.jpg

سه‌گانه شن‌هاي زمان شاهزاده فارس توانست بار ديگر نام اين سري بازي بسيار محبوب را سر زبان‌ها بياندازد. بازي‌سازهاي استوديوي مونترال يوبي‌سافت با تعريف دوباره خصوصيات يك بازي اكشن سوم شخص و تركيب آن با مولفه‌هاي سبك پلت‌فرمر و بالا بردن سرعت انجام همه اين كارها، جان تازه‌اي به بازي‌هاي اكشن ماجرايي سوم شخص بخشيدند. مونترالي‌ها دوباره با يك شاهزاده جديد بازگشته‌اند. اين بار همه چيز با قبل متفاوت است و به‌نظر مي‌رسد باز هم سازنده‌ها قصد تعريف قوانين دوباره براي اين ژانر داشته‌اند. ‌ ‌


اولين چيزي كه توجه شما را جلب مي‌كند، گرافيك كارتوني بازي است. البته اگر دموها و تصاوير پيش‌نمايش شاهزاده فارس جديد را ديده باشيد خيلي متعجب نخواهيد شد. طراحي هنري بازي واقعا زيباست. موتور پايه همان ‌Scimitar‌ است كه سال پيش در ‌Assassin's Creed‌ قدرت‌هاي آن‌را ديديم. البته براي شاهزاده فارس موتور پايه ‌Scimitar‌ تغييرات زيادي كرده است. از ابرهاي در آسمان گرفته تا گلبرگ‌هايي كه در صفحه‌هاي لودينگ بازي حركت مي‌كنند، همه چيز زيباست. نمي‌توانيد كسي را پيدا كنيد كه از نگاه كردن به مناظر فانتزي بازي خسته بشود. ظاهر كاراكترها هم با دقت زيادي طراحي شده است.
پس از اين‌كه از ديدن مناظر اطراف لذت برديد، نوبت به كنترل فوق‌العاده كارآمد و خوب بازي مي‌شود. شاهزاده جديد حالا بهتر از هر قهرماني در بازي‌ها و فيلم‌هاي سينمايي مي‌تواند حركات آكروباتيك انجام بدهد. دويدن روي ديوار، پريدن به اين طرف و آن طرف، راه رفتن روي سقف و حركت روي لبه‌هاي پرتگاه‌ها هيچ‌گاه به اين خوبي پياده نشده‌اند. در طول بازي تقريبا هيچ زماني پيش نمي‌آيد كه روي زمين سخت راه برويد. هميشه در بين زمين و آسمان معلق هستيد و به‌كمك ورودي بسيار خوب دستورها، به شاهزاده كمك مي‌كنيد تا از يك سكو به سكوي ديگر برسد.
در اين ميان نقش دوم داستان يعني اليكا هم نقش موثري دارد. اليكا علاوه بر اين‌كه مي‌تواند همه حركات آكروباتيك شاهزاده را انجام بدهد، در رد شدن از بعضي موانع به او كمك مي‌كند. همان‌طور كه سازنده‌ها گفته بودند، هوش مصنوعي اليكا قابل توجه است. او به‌خوبي در طول بازي شاهزاده را همراهي مي‌كند و با فشار يك كليد مي‌شود به او فرمان داد. اليكا در مبارزه‌هايي كه حالت تن‌به‌تن پيدا كرده‌اند هم مي‌تواند كمك خوبي باشد.
اما درخشان‌ترين بخش بازي بدون شك طراحي مراحل آن است. سرزميني كه شاهزاده و اليكا در آن هستند و مي‌خواهند بخش‌هاي مختلف آن‌را از تباهي نجات بدهند، بسيار بزرگ است. براي رسيدن از يك بخش اين سرزمين به بخش ديگر بايد نزديك به نيم ساعت وقت صرف كنيد. در بين راه تعداد زيادي موانع آكروباتيك وجود دارند. نكته جالب در مورد چينش همه اين موانع اين است كه هر راهي را كه برويد، مي‌توانيد به نوعي آن را برگرديد. يعني ميله‌ها، ستون‌ها، ديوارهايي كه مي‌شود رويشان راه رفت، لبه‌ها و سكوها طوري چيده شده‌اند كه از هر طرف مي‌شود از آن‌ها استفاده كرد.
اين موضوع باعث مي‌شود كه روند غيرخطي بازي خيلي بيشتر به‌چشم بيايد. دو و سه راهي‌ها فراوان هستند. چنين چيزي در بازي‌هاي ديگر اين سبك نظير شماره‌هاي قبلي شاهزاده فارس يا توم‌ريدر كاملا بي‌سابقه است. نقشه سرزمين بزرگي كه در اين بازي مقابل روي شماست، چهار شاخه اصلي دارد كه در هر شاخه 6 منطقه قرار گرفته‌اند. هدف، رد كردن همه اين مناطق و بازگردانيدن آنها به وضعيت سرسبز اصلي‌شان است. اما ترتيب رد كردن هر كدام از اين منطقه‌ها كاملا به شما ربط دارد. البته اين را نمي‌شود غيرخطي بودن اطلاق كرد. هر وقت از محيط يكنواخت اطراف خسته شديد، مي‌توانيد يك شاخه ديگر را شروع كنيد و به بخش ديگري از سرزمين برويد.
خوشبختانه با رفتن به نقشه و انتخاب مناطقي كه قبلا رفته‌ايد، به‌راحتي مي‌شود از يك طرف نقشه در يك لحظه، به‌طرف ديگر رفت.تنها چيزي كه شما را در انتخاب مراحل محدود مي‌كند، قدرت‌هاي جادويي اليكا است. چهار قدرت در بازي وجود دارند كه ترتيب گرفتن آنها با شماست. اما براي تمام كردن برخي از مناطق به بعضي از اين قدرت‌ها احتياج داريد. براي گرفتن جادوها هم بايد از بذرهاي نوراني كه در سراسر بازي پراكنده شده‌اند استفاده كرد. تنها انگيزه شما براي دوباره بازي كردن مراحل و جستجو براي راه‌هاي مخفي همين بذرها هستند.
شاهزاده فارس يكي از روان‌ترين و بهترين بازي‌هاي اكشن ماجرايي است. براي تمام كردن اين بازي بايد زمان بسيار بيشتري نسبت به شماره‌هاي قبلي شاهزاده فارس صرف كنيد. در مقايسه با داستان بسيار خوب سه‌گانه شن‌هاي زمان، داستان اين بازي بسيار ضعيف و ابتدايي است. نقش اول بازي اصلا شخصيت‌پردازي خوبي ندارد. يكي ديگر از ضعف‌ها بزرگ بازي اين است كه به‌هيچ وجه گيم‌اور نمي‌شويد و به‌همين دليل هيچ انگيزه‌اي براي درست بازي كردن نخواهيد داشت.
اگر از پلت‌فرمينگ و بالا رفتن از در و ديوار خوشتان مي‌آيد، گزينه‌اي بهتر از شاهزاده فارس پيدا نمي‌كنيد. متاسفانه بازي تهي از هر گونه معماي منطقي است و همين موضوع باعث مي‌شود كه روند بازي كمي تكراري بشود. اما فراموش نكنيد كه قبل از هر چيز، هر گونه ذهنيت خودتان از شاهزاده فارس را از بين ببريد و به اين بازي به‌چشم يك سري جديد نگاه كنيد.


@@@


خشم ليچ‌كينگ در انتظارتان است
100896114017.jpg

از چهار سال پيش كه نخستين نسخه بازي «جهان واركرفت» منتشر شد، كسي گمان نمي‌كرد كه اين پديده بزرگ صنعت بازي هاي كامپيوتري با بيش از 10 ميليون مشترك به موفقيتي دست نيافتني برسد. بازي در اين چهار سال، با تعداد زيادي پچ و نسخه‌هاي ارتقايي رايگان به‌روز شد. جز يك استثنا، كه بسته گسترش‌دهنده «جنگ‌هاي سوزان» بود و حالا، نسخه جديد «خشم ليچ‌كينگ» به آن نياز دارد. اين بسته نه‌تنها شوق بيش از حدي است براي بازيكنان اين دنيا، بلكه براي كساني كه جهان واركرفت را به هر دليلي ترك كرده‌اند، بهانه خوبي براي بازگشت است.


خشم ليچ‌كينگ، به سطح شخصيت نياز دارد تا خود را نشان بدهد. نمي‌توانيد كلاس دلاوران «شواليه مرگ» را تا زماني كه شخصيت‌تان به سطح 55 برسد بازي كنيد و نمي‌توانيد هيچ پويشي را در نورترند طي كنيد، مگر اين‌كه سطح شخصيت‌تان به 68 رسيده باشد. بزرگترين استثناي اين قانون، حرفه صنعت‌گيري است. براي كاربران تازه‌وارد هم چندين و چند موضوع جديد وجود دارد، ولي براي بازي كردن آن‌ها، نيازي به خريد اين بسته نداريد.
اصلا مهم نيست كه كجا بازي‌تان را شروع مي‌كنيد، آن‌قدر شخصيت‌هاي اتوماتيك هستند كه مي‌خواهند شما برايشان چندتايي موجود از اين نژاد و آن نژاد را بكشيد كه تمامي ندارد. تا پيش از اين،‌جهان واركرفت فرض را بر اين مي‌گذاشت كه قصه‌كاري كه مي‌خواهيد بكنيد را قبل از شروع آن مي‌دانيد، اما در خشم ليچ‌كينگ، ميان بازي چندتايي كات مي‌خورد و قصه روايت مي‌شود. ممكن است راه بيافتيد و همينطور پويش‌ها را پشت سر بگذاريد و يك ذره هم از آرتاس چيزي ندانيد. اما بعد از اينكه در نورترند مدتي را سپري كرديد، خوب خواهيد فهميد كه چرا جهان واركرفت به تعداد زيادي دلاور نياز دارد.
اگر از ناحيه شواليه‌هاي مرگ كار خود را آغاز كنيد، با اتفاقات جالبي روبه‌رو مي‌شويد و همچنين، بسياري از اجناس جالب واركرفت را از آن خود خواهيد كرد، اما هشدار بدهيم كه كشتن شواليه‌مرگ آسان نيست. متاسفانه،‌بايد تا سطح 68 در جنگ‌هاي سوزان رسيده باشيد تا بتوانيد پايتان را داخل نورترند بگذاريد. وقتي شواليه مرگ شما يا يكي از شخصيت‌هاي قبلي شما به سطح 68 برسد، بايد سريعا خودتان را به نورترند برسانيد. نه فقط اتفاقات زيادي آن‌جا منتظرتان است، بلكه براي عبور از تمامي اين اتفاقات، يك دوجين موجودات و داستان‌ها و ماموريت‌هاست كه بايد همه‌شان را به پايان برسانيد. براي اين‌كه دستتان بيايد چندتا پويش بايد سپري كنيد كه بتوانيد سراغ پويش اصلي برويد، بگذاريد خيالتان را راحت كنيم و 875 را با صداي بلند اعلام كنيم. تعداد پويش‌ها آن‌قدر زياد است كه مي‌توانيد به‌سادگي و بدون آن‌كه هيچ پويشي را تكرار كنيد، دو شخصيت خود را از سطح 70 به 80 برسانيد. هرچند بعضي از اين پويش‌ها‌آن‌قدر خوب هستند كه وسوسه تكرار كردنشان به ذهنتان خطور مي‌كند. ‌ ‌
چيز جديدي كه در خشم ليچ‌كينگ وجود دارد، پويش‌هاي فراواني است كه هدف در آن‌ها، كنترل مركب يا وسيله است. اين پويش‌ها شامل اژدهايان، ماموت‌ها، هواپيماها و حتي غول‌ها مي‌شود. كنترل كردن هر كدام با بقيه فرق دارد، اما خيالتان راحت باشد، تا وقتي كه دستتان حسابي راه نيافتاده باشد، راهنماها از صفحه محو نمي‌شوند. ‌ ‌هرچند كه خشم ليچ‌كينگ بسيار رضايت خاطر را جلب مي‌كند، اما بسياري از پويش‌هاي آن، آن‌طور كه بايد چالش‌برانگيز نيستند. به‌ندرت پيش مي‌آيد به پويشي بر بخوريد كه نتوانيد از پس آن بر بياييد؛ فقط بايد بدانيد كه كي قرار است كدام پويش را انجام دهيد. اين بازي پويش‌هايي براي گروه‌ها هم دارد، اما با يك گروه خوب به‌سادگي مي‌توان از پس دخمه‌هايي كه بليزارد براي بازيكنان انديشيده برآمد. اگر شما جزو آن دسته از بازيكنان هستيد كه به نبردهاي تن‌به‌تن بيشتر از نبردهاي غارتگري و گروهي علاقه داريد،‌بليزارد پويش‌هاي زيادي بر اين اساس نيز آفريده است. چندتايي زمين نبرد براي حمله بردن و دفاع كردن هم هست. و اين‌جاست كه بليزارد روي اين اثر هنري‌اش، نقطه‌اي مي‌گذارد: وينترگراسپ، زميني جنگي كه براي نبرد صدها نفر همزمان كافي است. وينترگراسپ قلعه بزرگي است كه طي آن مي‌توانند دو طرف با هم بجنگند تا يكي قلعه را از چنگ ديگري در آورد. ‌ ‌
تعداد سلاح‌هايي كه در بسته خشم ليچ‌كينگ عرضه شده است، نااميدكننده است، اگر شما در بازي جنگ‌هاي سوزان خوب همه جا را گشته باشيد و سلاح‌هاي درست و حسابي خريده باشيد، مي‌توانيد يك‌راست بسته را بخريد، نصب كنيد و به‌سوي نورترند راه بيفتد و هر كه سر راهتان قرار مي‌گيرد را بكشيد. سلاح‌هاي حريفانتان در مقابل شمشير شما، مثل دو تكه چوب مي‌ماند كه با طناب به هم وصل شده‌اند. ‌ ‌اگر شما مي‌توانيد جزو آن دسته از بازي‌خورها باشيد كه مي‌توانند از خشم ليچ‌كينگ لذت ببرند، بياييد صادق باشيم: حتما زودتر از خواندن اين مقاله آن را خريده‌ايد. انتشار موفقيت آميز اين بسته، آن‌چنان عجيب بود كه برخي از بازيكنان نمي‌توانستند به سرورهاي شلوغ وارد شوند و مجبور شدند ساعت‌ها صبر كنند، كامل‌كردن پويش‌ها سخت شده است، چند شخصيت ديگر همزمان با شما مي‌خواهند آن پويش را تمام كنند. اگر هنوز به سطح 68 نرسيده‌ايد، پيشنهاد مي‌كنيم تلاشتان را چند برابر كنيد. ‌ ‌خشم ليچ‌كينگ با امتياز متوسط 9 از 10 امتياز ممكن، يكي از بهترين بازي‌هايي است كه امسال عرضه شده است. ‌


@@@


اخبار
دنياي واركرفت ركورد زد
100896113929.jpg

حدود يك ماه از عرضه آخرين بسته دنياي وارك‌رفت مي‌گذرد. خشم ليچ‌كينگ در روز اول فروش خود ركورد بيشترين فروش در يك روز را براي بازي‌هاي رايانه‌اي برروي سيستم‌هاي خانگي شكست. در پايان روز افتتاحيه بازي حدود 2 ميليون و 800 نسخه فروخت تا يك ركورد جديد از خود ثبت كند. حالا پس از گذشت يك ماه با فروش حدود 4 ميليون نسخه تعداد بازي‌خورهاي آنلاين دنياي واركرفت به يازده‌ونيم ميليون نفر رسيده كه اين هم در نوع خود يك ركورد كم نظير است.


ساخت ‌Cry On‌ منتفي شد
يك خبر بد براي كساني كه ايكس‌باكس دارند و طرفدار نقش‌آفريني‌هاي ژاپني هم هستند: ‌AQI‌ تهيه‌كننده بازي‌هاي خوب نقش‌آفريني ‌Blue Dragon‌ و ‌Lost Odyssey‌ اعلام كرد با توجه به بررسي‌هاي انجام شده فعلي بازار و پيش‌بيني آينده، كنسول ايكس‌باكس اين پروژه را لغو كرده است. قرار بود كه سازنده مشهور موسيقي سري فاينال‌فانتزي «نوبو اوماتسو» و طراح كاراتر بازي ‌Drakengard‌ در ساخت اين بازي همكاري داشته باشند. در حال حاضر استوديوي سازنده بازي بر ادامه ‌BlueDragon‌ كار مي‌كند و احتمالا وقت و بودجه براي ساخت بازي ‌Cry On‌ ندارد.
نينتندو هم به قافله فيلم‌فروش‌ها پيوست
با افتتاح شبكه ايكس‌باكس‌لايو و عرضه محصولات سينمايي بر آن به‌صورت آنلاين، بازار جديدي براي درآمدزايي شركت‌هاي بزرگ بازي‌سازي معرفي شد. پس از اين حركت مايكروسافت سوني ‌PSN‌ را راه‌اندازي كرد. اخيرا نينتندو هم خبر از عرضه محصولات ويدئويي به‌كمك يك شركت ژاپني از طريق كنسول ‌Wii‌ داد. نينتندو اعلام كرده كه فعلا اين خدمات براي داخل ژاپن است، اما در آينده براي ساير نقاط دنيا نيز فعال خواهد شد. نينتندو با ارايه اين خدمات قصد دارد كه در كنار بازي‌هاي عامه‌پسند، تماشاي فيلم را نيز به تفريحات مربوط به كنسولش اضافه كند. هزينه لازم براي مشاهده هر فيلم بين 1 تا 4 دلار تخمين زده مي‌شود.


@@@


برف‌بازي مجازي
قهرمان اسنوبرد
100896125905.jpg

شايد با ديدن نام اين بازي يعني ‌Snowboard Hero‌ فكر كنيد كه با يك بازي مانند گيتارهيرو طرف هستيد!

اما اسنوبورد هيرو يك بازي كلاسيك اسنوبورد است كه تنها كارش بهبود دادن گرافيك و ظاهر حركات ورزشكار شماست.

اگر بازي‌هاي اسنوبورد ديگري را كه روي گوشي‌هاي موبايل منتشر شده بازي كرده باشيد به سرعت با قلق‌هاي اين بازي آشنا خواهيد شد.
در واقع چيز زيادي براي يادگرفتن وجود ندارد، فقط بايد وقت بگذاريد و ركورد بزنيد.هدايت ورزشكار با جهت‌هاي چپ و راست انجام مي‌شود. زدن كليد 5 شما را وارد حالت انجام حركات آكروباتيك مي‌كند. با جهت‌هاي چپ و راست كارهاي ساده‌تر و سريع‌تر اجرا مي‌شود.
با زدن جهت بالا، مي‌شود تكنيك‌هاي مشكل را اجرا كرد كه البته امتياز بيشتري هم دارند. اسنوبوردهيرو از نظر گرافيكي از ديگر بازي‌هاي اين سبك بهتر است و محيط‌ها و انيميشن‌هاي بسيار خوبي را به نمايش مي‌گذارد.
به محض اين‌كه چند مسابقه اول اسنوبوردهيرو را تمام كنيد درگير اين بازي خواهيد شد. اسنوبوردهيرو را به همه موبايل بازها توصيه مي‌كنيم.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مايكروسافت ويندوز 7
تعميركاري از جنس مايكروسافت
100896115216.jpg

«تصور كنيد شركت مايكروسافت چوب جادويي داشته باشد و با تكان دادن آن و گفتن اجي مجي لاترجي همه مشكلات و معايب ويندوز ويستا را كه عموم مردم از آن متنفرند و با آنها دردسر دارند برطرف كند...‌»!‌

اين آغازين جمله مقاله‌اي است كه به‌تازگي در مجله ‌)2009 .PC World (Jan‌ چاپ شده و به‌نظر مي‌رسد نويسنده اين مطالب ايمان فراواني به رفع معايب و اشكالات و دردسرهايي دارد كه كاربران ويندوزهاي ويستا با آن دست به گريبان هستند. اجازه بدهيد برخي از قسمت‌هاي اين مقاله را با هم مرور كنيم.

سيستم عاملي كه در آينده از طرف شركت مايكروسافت ارائه خواهد شد، بسياري از اشكالاتي را كه اين شركت به رفع آنها متعهد شده بود، در خود ندارد؛ هر چند هنوز هم مواردي به‌چشم مي‌خورد كه قرار بود رفع شوند و همچنان پا برجا مانده‌اند. مگر نه اين‌كه قرار بود ويستا سريع‌تر از سيستم عامل‌هاي پيش از خود باشد؟ صد البته نمي‌توان در مدت كوتاهي تمام ويژگي‌هاي يك سيستم عامل تازه از راه رسيده را امتحان كرد و با صراحت گفت كه حالا ديگر ويندوز 7 هيچ اشكالي ندارد يا هيچ جاي ايراد و سوالي بر جاي نگذاشته است.
قرار مايكروسافت بر اين است كه سيستم عامل جديد خود را در سال 2010 روانه بازار كند همچنين اعلام كرده كه در اين نسخه از ويندوز قرار است شالوده‌ويندوز ويستا اصلاح (و نه بازنويسي)‌شود هر چند پاي ويژگي‌هاي جديدي نيز در ميان است كه وابسته به پشتيباني از طرف محصولاتي غير از محصولات مايكروسافت است.
مثلا برخي از ويژگي‌هاي ارتقاي شبكه تنها در صورتي كه كارفرما از ‌2R 2008 Windows Server‌ استفاده كند و يا اين كه در شبكه بيش از يك كامپيوتر از ويندوز 7 استفاده كند، پاسخگو خواهند بود. همچنين مايكروسافت با كاهش برخي از برنامه‌هاي كاربردي كه زماني همراه با بسته سيستم عامل ارائه مي‌شد، سعي در كوتاه‌تر كردن كدهاي سيستم عامل جديد خود داشته است. بنابراين حالا ديگر، اگر مثلا بخواهيد از برنامه‌هاي مديريت ايميل و تصاوير استفاده كنيد، بايد آنها را دانلود كنيد.
اما در عوض اين سيستم عامل همچنان سعي دارد با اشاره به برخي از بزرگ‌ترين مشكلات ويندوز ويستا كه كاربران مرتب از آنها شكايت داشتند و نيز با در دسترس قرار دادن وظايف روزانه و راحت‌تر اجرا‌كردن آنها رضايت مشتري جلب كند اين تلاش‌ها در نسخه آزمايشي ويندوز 7 به خوبي آشكار است.
رابطه كاربر: يك ويندوز زيباتر با كارايي بهتر
ويندوز ويستا بر استفاده از ويژگي‌هايي نظير قالب‌هاي نيمه‌شفاف ‌Aero‌ و يا كليدهاي رابط ميان پنجره‌اي كه به‌صورت سه‌بعدي و زيبا ولي بدون كاربرد طراحي شده بودند، تاكيد داشت.
در نوار وظايف يا ‌Task bar‌ ويندوز 7 ديگر مانند آنچه كه پيش از اين در ساير سيستم عامل‌هاي ويندوز مي‌ديديم، خبري از نام برنامه‌هاي اجرا شده در كنار شمايل بسيار كوچك آن نيست در عوض در ميله وظايف، برنامه‌ها به ترتيب و تنها با يك شمايل نسبتا بزرگ‌تر از قبل به‌نمايش درمي‌آيند و اين امكان براي كاربر فراهم شده كه ترتيب هر يك از آنها را به‌دلخواه،‌با كشيدن و رها كردن آن در نوار وظايف تغيير دهد. درك شفاهي اين آرايه زياد سخت نيست، چراكه پيش از اين شبيه چنين امكاني در نوار دسترسي سريع يا ‌Quick launch‌ وجود داشت. ‌ ‌
در نسخه جديد ويندوز تلاش سازندگان بر اين بوده كه تا حد ممكن سيستم عامل، مزاحم كاربر نباشد. در واقع كاربر بدون اين‌كه نياز داشته باشد با سيستم عامل خود سر و كله بزند و مديريت آن را پيش از رسيدن به كارهاي واجب‌تر خود انجام دهد، صرفا با خيال راحت‌تر مديريت سيستم عامل را كنار مي‌گذارد و به‌كار خود مي‌رسد. ‌ ‌
با كليك بر روي برنامه‌هاي نوار وظايف و يا اجراي برنامه‌هاي موجود در منوي شروع ‌‌(Start menu)‌ مي‌توانيد يك فهرست از مواردي را كه به‌وفور از آنها استفاده مي‌كنيد، در منوي شروع خود داشته باشيد به اين ترتيب اگر برنامه‌اي را زياد به كار مي‌بريد يا برخي از فايل‌هاي برنامه ‌Word‌ يا ‌Excel‌ را زياد باز مي‌كنيد، به‌راحتي در منوي شروع خود، فهرستي از اين برنامه‌ها و يا حتي فايل‌ها، با عنوان ‌Jumo list‌ در دسترس خواهيد داشت. ‌ ‌
بدين ترتيب به‌نظر مي‌رسد كه حالا كار كردن با نمادها و برنامه‌ها سريع‌تر و آسان‌تر از قبل خواهد بود؛ آنچه كه اين شمايل ساده انجام خواهند داد، شمايل‌هاي پرزرق و برق ويندوز ويستا انجام نمي‌دادند. ‌ ‌
در نسخه‌هاي پيشين ويندوز شما مي‌توانستيد با سليقه خود نماي ويندوز را تغيير دهيد: انواع صداها، رنگ‌ها، تصاوير، آرايه‌ها، شمايل و مانند آن را آن‌طور كه دوست داريد، بچينيد و بسازيد. نگران نباشيد، اين امكان در ويندوز 7 از شما گرفته نشده، بلكه حالا ديگر به‌راحتي مي‌توانيد يك نماي پيش‌اجرا به‌صورت تمام صفحه ‌(Full Screen Preview) ‌‌از آنچه تغيير داده‌ايد را ببينيد و اگر دوست داشتيد، آن را اعمال كنيد. ‌ ‌
ديگر خبري از به‌هم‌ريختگي آيكن‌ها نيست
آنچه كه با نام ‌System tray‌ شناخته مي‌شود و در واقع محدوده آگاه‌سازي ويندوز است، اغلب اوقات مايه دردسر شما مي‌شود. اخطارهايي كه وقت و بي‌وقت درباره سخت‌افزارهايي كه نصب نكرده‌ايد، خطاهايي كه هنگام اجراي برنامه‌ها به شما اعلام مي‌شود، برنامه‌هايي كه به تشخيص سيستم عامل لازم بوده نصب كنيد و چندين خرده فرمايش ديگر، گاه كاربر را به‌ستوه مي‌آورد و به‌خاطر همين چند اينچ جايي كه اين سيني به‌خود اختصاص داده، از كار‌كردن با ويندوز سير مي‌شود.
در ويندوز 7 بالاخره مايكروسافت تمهيداتي را پيش‌بيني كرده تا اين بخش كوچك اما پردردسر را كمي رام كنيد. هر برنامه‌اي كه نصب مي‌كنيد، به‌راحتي مي‌توانيد حضور آيكن آن در اين بخش و يا ارائه اخطارها و هشدارهاي آن را متوقف و يا دوباره راه‌اندازي كنيد.
اگر شمايل برنامه‌اي در اين سيني جا نشود، به‌جاي اين كه اندازه سيني را هي بزرگ‌تر كند و محدوده برنامه‌هاي اجرايي را تنگ‌تر سازد، به‌صورت ‌Pop-up‌ درمي‌آورد و جمع‌وجور مي‌شود.
اگر مي‌خواهيد به‌طور همزمان از دو پنجره استفاده كنيد، به‌راحتي مي‌توانيد يكي از دو پنجره را بگيريد و به‌سمت يكي از گوشه‌هاي صفحه ميزكار خود ببريد و رها كنيد. خواهيد ديد كه پنجره‌ها در كنار هم قرار مي‌گيرند و شما به‌راحتي به هر دو پنجره دسترسي خواهيد داشت.
ناظر حساب كاربر ‌(UAC)‌: بدنيست يك بار ديگر امتحانش كنيم!
شهرت ويندوز ‌XP‌، در امنيت سست و متزلزلش در برابر نفوذ هكرها و دسترسي ايشان به برنامه‌ها و حتي تغيير گزينه‌هاي اجراي سيستم عامل بود. در ويندوز ويستا تدبيري انديشيده شده تا اين نوع دسترسي‌ها كمتر شود، بنابراين برنامه مديريتي به‌نام «ناظر حساب كاربر ‌(UAC)‌» طراحي و پياده شد. به اين صورت شما مي‌توانستيد از طرف سيستم عامل در مورد اجراي برنامه‌هاي مشكوك و يا آن دسته از برنامه‌هايي كه سعي در تغيير گزينه‌هاي سيستم عامل شما داشتند، با خبر شويد و جلوي خرابكاري را بگيريد. ‌ ‌
اما واي به وقتي كه اين پيام‌ها از حد معمول زيادتر شوند و به هر نوع برنامه‌اي گير بدهند. ويندوز ويستا تنها دو راه پيش پاي شما مي‌گذاشت: مي‌خواهي بخواه، نمي‌خواهي نخواه! يعني: ‌On‌ و ‌Off‌. يا بايد كلا اين ناظر را از كار مي‌انداختيد و يا بايد با همه دردسرهايش كنار مي‌آمديد. در ويندوز 7 شما اين امكان را داريد كه ناظر حساب كاربري خود را براي برخي از برنامه‌ها فعال كنيد و يا براي برخي ديگر از كار بيندازيد.


@@@


افول ويستا ادامه دارد
سهم مايكروسافت در بازار سيستم‌هاي عامل، طي دوماه متوالي باز هم سقوط كرد و بزرگترين رقيب اين شركت، سيستم عامل ‌Mac OS X‌ 10درصد از سهم بازار را در اختيار گرفت.


به گزارش «computerworld»‌‌، اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه مايكروسافت با عرضه ويندوز ويستا، سعي در حكمراني مطلق بر سيستم‌هاي عامل داشت، اما حضور پر اشكال ويندوز ويستا، باعث شد كه اين شركت تا حد زيادي از اعتبار خود را از دست بدهد و به ارائه ويندوز 7 به‌فاصله كمي از ويندوز ويستا دست بزند.
مايكروسافت با 88 درصد سهم بازار، هنوز به‌عنوان بزرگترين توليدكننده‌سيستم‌هاي عامل در جهان به‌حساب مي‌آيد.
شايان ذكر است كه سيستم عامل ويندوز اكس‌پي هنوز بيشترين سهم بازار را در اختيار دارد و ويندوز ويستا با 21 درصد به انتظارات پاسخ نداده است.


@@@


سال شمار كامپيوتر
100896115571.jpg

1964

دو بر نامه نويس، جان كمني ‌(John Kemeny)‌ و توماس كورتز ‌(Thomas Kurtz)‌ از دانشگاه دارتموت كه خواهان يك زبان برنامه‌نويسي ساده بودند، زبان برنامه‌نويسي بيسيك Basic‌ ‌(Beginners All-purpose Symbolic Instruction Language) را توسعه بخشيدند.

زبان برنامه‌نويسي ‌1PL/‌ كه تركيبي از زبان‌هاي فورترن ‌(FORTRAN)‌ و كوبال ‌(COBOL)‌ بود و به‌عنوان يك ابرزبان ‌(Super Language)‌ تصور شده بود ، ساخته شد.
نخستين دانشنامه كامپيوتري در شركت توسعه سيستم‌ها ‌(Systems Development Corp.)‌ ساخته شد.
تجهيزات شركت موتورولا ‌(Motorola)‌ براي بازيابي تصاوير مريخ مورد استفاده قرار گرفت. ‌ ‌
نخستين تلفن تصويري در نمايشگاه جهاني نيويورك به معرض نمايش گذاشته شد.
شركت خطوط هوايي آمريكا و شركت آي‌بي‌ام پروژه «پژوهش تجاري محيط نيمه خودكار» ‌(SABRE)‌ را آغاز كردند كه سيستم رزرو بليت هواپيما را كامپيوتري مي‌كرد.
اين برنامه به‌صورت بي‌درنگ كار مي‌كرد و قابليت انتقال اطلاعات پرواز را در يك ثانيه داشت.

1965
تد نلسون ‌(Ted Nelson)‌، واژه ابرمتن ‌(hypertext)‌ را رايج كرد كه به متني گفته مي‌شود كه لزوما خطي نيست.
نخستين كامپيوتر كوچك ‌(Minicomputer)‌ با نام «تجهيزات ديجيتالي پي‌دي‌پي‌» ساخته شد.
دونالد داويز ‌(Donald Davis)‌ «سوييچينگ بسته» ‌(Packet Switching)‌ را اختراع كرد كه مفهومي تازه براي ارتباطات كامپيوتري بود و بسته‌هاي اطلاعات يا پيام را به قطعات كوچك استاندارد تقسيم مي‌كند و از طريق خطوط ارتباطي به نقاط موردنظر مي‌فرستد. اين فناوري نقشي مهم در به اجرا درآمدن اينترنت بازي كرده است.
شمار برنامه‌هاي ثبت اختراع درانگلستان به بيش از 55 هزار رسيد. در اين كشور ثبت اختراع در سال 1900 حدود 2600 و در سال 1800 حدود 100 مورد بود.

1966
جوزف ويزنباوم ‌(Joseph Weizenbaum)‌ دانشمند دانشگاه ام‌آي‌تي يك برنامه روان درماني به‌نام اليزا ‌(ELIZA)‌ نوشت، كه به‌عنوان نخستين برنامه در قالب هوش مصنوعي به‌شمار مي‌آيد.
اولين باشگاه كامپيوتر شخصي به‌نام انجمن آماتور كامپيوتر ‌(Amateur Computer Society)‌ توسط استفن گري ‌(Stephen B. Gray)‌ برقرار شد. اين گروه نشريه ‌ACS‌ را كه نخستين خبرنامه تخصصي كامپيوترهاي ‌شخصي بود، منتشر كرد.


@@@


پيشگامان دانش كامپيوتر
جان ون نيومن
100896115748.jpg

رياضيدان مجارستاني كه در سال 1945 يك يادداشت كوتاه در مورد پنج بخش بنيادين يك كامپيوتر پيشرفته نوشت.
اساس كار انجام شده بر روي آن توسط جان ماچلي ‌(John Mauchly)‌ و پروفسور ايكرت ‌(Eckert)‌ براي كامپيوتر ادواك ‌(EDVAC)‌ صورت گرفت. اين يادداشت به‌طور تصادفي در بين عموم توزيع شد و آنان به‌خاطره كارهايشان اعتبار علمي كامپيوتر را دريافت كردند. اما ماچلي و ايكرت عصباني شدند، زيرا وان نيومن اعتبار خود را از دست داد. وان نيومن همچنين در پروژه منهتن در لوس‌آلاموس نيومكزيكو شركت داشت و مباني رياضي انفجار بمب اتم را اثبات كرد. وي به‌عنوان مخترع كامپيوتر با امكان ذخيره‌سازي برنامه‌ها شناخته مي‌شود.


@@@


واژه نامه
‌Carriage Return‌
مخفف آن ‌CR‌ است و نام يك كاراكتر كنترلي با كد اسكي 13 است كه به رايانه يا ويراستار متن فرمان مي‌دهد تا بدون حركت دادن ستوني مكان‌نما يا هد چاپ، به ابتداي سطر جاري پرش كند.


خوب است بدانيم با فشردن دكمه ‌enter‌ روي صفحه كليد در واقع دو كاراكتر 13 و 10 را به ترتيب به رايانه ارسال مي‌كنيم كه نتيجه تركيب اين دو كاراكتر، رفتن به ابتداي خط بعد است و گاهي آن را با ‌CR/LF‌ نشان مي‌دهند.
‌Virgule‌
ويرگول كه در اصل فرانسوي است در انگليسي به علامت ‌ Comma‌(،)‌و همچنين ‌ Slash‌()/‌گفته مي‌شود. ويرگول به چيزهايي به شكل اريب گفته مي‌شود.
‌Ping Pong buffer‌
در مفهومي مشابه ورزش پينگ‌پنگ، اين اصطلاح در مورد بافرهاي دوبخشي به‌كار مي‌رود كه هر يك از بخش‌هاي آن به‌نوبت و به‌تناوب پر و خالي مي‌شوند و در نتيجه جرياني پيوسته از داده‌هاي ورودي و خروجي به وجود مي‌آيد.
‌Vine‌
واين در لغت به‌معناي درخت مو يا انگور است و در اصطلاح رايانه به‌روشي براي توزيع نوارهاي صوتي گفته مي‌شود كه در آن كيفيت صدا به‌علت ديجيتالي بودن داده‌ها، به‌هنگام كپي كردن كاهش نمي‌يابد.
‌Kernel‌
بخش اصلي يك سيستم‌عامل را كرنل يا هسته گويند. كرنل كارهاي ابتدايي اما بسيار مهم سيستم‌عامل، مانند مديريت منابع كامپيوتر، آغاز به‌كار برنامه‌ها و مديريت زمان را برعهده دارد.
‌Mainframe‌
كامپيوتر بزرگ مركزي را گويند كه حجم بالايي از حافظه و ريزپردازنده‌هاي سريع دارد و مي‌تواند همه پردازش‌ها و اطلاعات ذخيره‌شده را براي پايانه‌هاي متصل به‌خود بفرستد و پشتيباني كند.
‌Serial Communications‌
انتقال بيت به بيت اطلاعات بين پردازنده و اجزاي جانبي را گويند. براي آنكه انتقال سريال (پي‌درپي) اطلاعات موثر باشد، فرستنده و گيرنده بايد هر دو از يك نرخ سرعت انتقال اطلاعات استفاده كنند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
آشنايي با آموزش الكترونيكي
آموزش‌هاي واقعي اما مجازي
100896115876.jpg

در دنياي فناوري اطلاعات به هر سو برويم، به مجازي‌سازي مي‌رسيم. اينجا حقايق خلاقانه منعطف‌تر مي‌شوند و با خلق و خوي ما تناسب بيشتري پيدا مي‌كنند.


با اين‌كه آموزش الكترونيكي1‌ ‌را مترادف با يادگيري الكترونيكي2 ‌مي‌دانند اما براي داشتن دركي صحيح از آموزش، بايد بدانيم يادگيري چيست؟ در پاسخ مي‌توان گفت يادگيري به‌معناي «تغييرات ماندگار در دانسته‌هاي فرد است كه بر اثر يك يا چند تجربه حاصل مي‌شود». يادگيري بر اساس تجربيات عملي را آموزش‌هاي عملي و يادگيري براساس تجربه‌هاي نظري را آموزش نظري گويند. ‌ ‌
در برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي، بخش عمده‌اي از هزينه‌ها صرف تهيه مكان بر‌گزاري كلاس و يا كارگاه و آزمايشگاه مي‌گردد و هزينه بسياري براي جابه‌جايي افراد، اعم از استاد و دانشجو صرف مي‌شود. اگر ديگر هزينه‌هاي دانشجو و استاد براي حضور در اين كلاس‌ها را در نظر بگيريم، مبلغي هنگفت خواهد شد كه در بسياري موارد اين كلاس‌ها را به‌دليل مقرون‌به‌صرفه نبودن با تعطيلي مواجه مي‌سازد. حال موضوعاتي مانند بدي آب و هوا و مشكلاتي از اين دست را در نظر بگيريد كه گاه باعث تعطيلي كلاس‌ها مي‌شود. اينجا هم مانند بسياري موارد ديگر فناوري ‌اطلاعات خدمت بزرگي به مردم كرده است. ‌ ‌
آموزش الكترونيكي
اين هديه را آموزش الكترونيكي ناميده‌اند. در حالت عادي، برگزاري يك كلاس و يا دوره آموزشي، ملزومات بسياري مي‌طلبد و تقريبا تمام آنها در دنياي مجازي تدارك ديده شده كه با وجود آنها مي‌توان محتواي تدريس‌ها را حفظ و از افت تحصيلي در اين شيوه جلوگيري كرد. اما هديه دنياي فناوري اطلاعات بسيار گسترده‌تر از اين‌است و با قدرت مي‌توان گفت كه حركتي است براي تغيير ماهيت آموزش و شكستن حصار محدوديت‌هاي گذشته. آموزش الكترونيكي مي‌تواند شامل تمام زمينه‌هاي كاري گردد و تقريبا هيچ شغل و مهارتي نيست كه فناوري اطلاعات نتواند حداقل بخشي از آن را پوشش ندهد. از امور اداري و مالي گرفته تا علوم مديريت و از آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي گرفته تا آموزش‌هاي آكادميك در بالاترين سطوح دانشگاهي، همه و همه مي‌توانند بخش عمده‌اي از آموزش‌هايشان را به‌دست دنياي مجازي بسپارند.آموزش‌هاي مجازي نه‌تنها آموزش‌هاي طولي (مانند مراحل تحصيل) را پوشش مي‌دهند، بلكه مي‌توانند سرعت رشد و كيفيت آموزش‌هاي عرضي (مانند دوره‌هاي ضمن خدمت كاركنان) را بالا برده و در عين حال هزينه تمام شده اين آموزش‌ها را پايين بياورد و به‌علاوه برگزاري دوره‌هاي آموزشي كه تا قبل از آن كسي فكرش را هم نمي‌كرد. ‌بي‌معنا كردن فاصله‌ها يكي ديگر از مزاياي دنياي مجازي است و نمود اين كار در آموزش الكترونيكي ديده مي‌شود. يعني بدون توجه به اين‌كه كجا هستيد، مي‌توانيد در كلاس و يا دوره آموزشي شركت كنيد.
تعريف ‌ ‌
آموزش الكترونيكي مانند ساير كارهاي الكترونيكي از فناوري‌هاي متعددي استفاده مي‌كند و تعريفي كه مي‌توان براي آن بيان كرد بايد شامل تمام اين حوزه شود و با پيدايش خدمات و نمونه‌هاي نوين فناوري نيز تغيير پذير باشد. بطور كلي مي‌توان گفت: «يادگيري مبتني بر فناوري‌هاي الكترونيكي (مانند رايانه) كه شامل تمام ابزار و اشكال صوتي، تصويري و ادراكي شود را يادگيري الكترونيكي گويند».
دامنه گسترش و گونه‌ها
‌ ‌دامنه آموزش الكترونيكي از يك ديسك چندرسانه‌اي3‌ ‌آغاز مي‌شود و با عبور از فضاهاي مجازي مانند وب، هر روز گسترده‌تر مي‌شود و مي‌توان گفت كه محدوديتي ندارد. در اين گستره، مدل‌هاي مختلفي براي تفكيك مسايل ذكر شده است كه به‌كوتاهي به چهار نمونه از آنها مي‌پردازيم. اين مدل‌هاي نمونه عبارتند از:
1– آموزش‌هاي مبتني بر شبكه ‌ ‌
2– كلاس‌هاي تركيبي ‌ ‌
3– كلاس‌هاي مبتني بر خلاقيت ‌ ‌
4– آموزش‌هاي مبتني بر اجتماعات نوين.
در مدل نخست، آموزش در محيطي متفاوت از كلاس‌هاي سنتي انجام مي‌شود كه به‌طور خاص به تغيير نوع كلاس و فعاليت‌هاي آن اشاره دارد و با ابزار ارتباطات بي‌سيم اين امر محقق مي‌شود. در اين مدل نقش‌هايي جديد در كلاس درس تعريف شده كه يكي از آنها مي‌تواند حضور چند استاد براي يك درس در يك كلاس باشد؛ آن هم بدون نياز به حضور شاگردان در يك محل وايجاد امكان پراكندگي آنها در يك ساختمان و يا هر جاي ديگر. به‌عنوان مثال دانشجويان پزشكي براي درس بيولوژي در شكل سنتي بايد در يك كلاس جمع شوند و يك استاد با استفاده از ابزار نوشتاري وگفتاري سنتي درس را شرح دهد. اما اين كلاس در مدل شبكه مي‌تواند از يك استاد شيمي، يك استاد زيست و يك استاد بيولوژي استفاده كند و هر يك نيز قسمتي از درس را براي دانشجويان شرح دهند. به‌علاوه، با استفاده از ابزار صوتي و تصويري ارتباطي دوسويه و كامل ميان استادان و دانشجويان برقرار مي‌گردد؛ به‌گونه‌اي كه هر يك از ايشان مي‌توانند در مكاني جدا از سايرين حضور داشته باشند. در مدل دوم كه محيطي مانند كنفرانس‌ها را پديد مي‌آورد، ابزار انتقال اطلاعات بين ياددهنده و يادگيرنده بسيار دگرگون شده و هر دو مي‌توانند با استفاده از ابزارهاي الكترونيكي، مانند دفترچه يادداشت‌هاي ديجيتال4، مجلات الكترونيكي5‌ ‌و وب سايت‌هاي مختلف تبادل اطلاعات كرده و اطلاعات صحيح در مورد موضوع و محتواي درس را دريابند.‌ ‌مدل سوم بر پايه اين نكته ايجاد شد كه آموزش بايد به يادگيرندگان اجازه كسب مهارت‌هاي فردي، جذب انگيزه و ارتقاي توانايي تحقيق و جمع‌بندي اطلاعات را براي حل مساله بدهد ‌)1995 (Whitaker‌. و از آنجا كه هدف آموزش ايجاد مهارت حل مساله‌هاي مربوط در فرد است در اين مدل سعي مي‌شود تا علاوه بر آموزش مهارت‌هاي پايه، توانايي اعلام حضور در جامعه نيز براي فرد ايجاد ‌شود. اين نكته مي‌تواند فرد را به‌عنوان يك نيروي توان‌افزا در سازمان و يا جامعه رشد دهد و مديران را براي رسيدن به اهداف برنامه‌ريزي‌هاي استراتژيك ياري كند.
در باره مدل چهارم مي‌توان گفت كه هر آموزشي بايد با عوامل اجتماعي آن محيط نيز هم‌خواني داشته باشد. و البته منظور از جامعه يك جمع چندنفره از افراد به‌شكل سنتي نيست. اين جامعه مي‌تواند در يك محيط مجازي باشد، محيطي متشكل از چند صد و يا چندين هزار نفر كه در يك محيط مجازي مانند وب، جامعه‌اي با قوانين، فرهنگ و حقوق متفاوتي را پديد آورده‌اند. و آموزش براي اين جمع نيز مي‌تواند تاثيرات بسياري را بر كاركردهاي كلي جامعه بگذارد؛ مانند آموزش‌هاي مجازي از طريق تلويزيون. در آموزش‌هاي الكترونيكي تبادل اطلاعات در حين آموزش مزيتي است كه در نمونه سنتي آموزش عملا ممكن نيست. به اين ترتيب آموزش‌هاي شبكه‌اي بسيار خلاقانه مي‌تواند بهره كلاس‌هاي آموزشي را بالا ببرد. ‌ ‌
پي‌نوشت‌ها
e-Training. 1‌
‌ e-Learning. 2‌
‌ Multimedia. 3‌
‌ Digital note. 4‌
‌ e-Magazine. 5


@@@


كارت‌هاي گرافيكي
100896116336.jpg

در ميان ما افرادي وجود دارند كه گمان مي‌كنند عملكرد واقعي كارت‌هاي ويدئويي منحصر به بازي‌هاي رايانه‌اي است. اما كارت‌هاي ويديويي از پس كارهاي بسيار بيشتري به‌جز بازي‌هاي رايانه‌اي برمي‌آيند. پس از خواندن اين متن درخواهيد يافت كه حافظه بالاتر يك كارت گرافيك، معيار برتري يك كارت ويدئويي نيست، چرا كه فاكتورهاي مهم‌تري وجود دارند. كارت‌ويدئويي كه به آن، كارت شتاب‌دهنده گرافيكي يا كارت گرافيكي نيز مي‌گويند، به‌طور كلي به كارت مستقل توسعه‌دهنده‌اي اطلاق مي‌شود كه به شيار مادربرد اضافه مي‌شود و عملكردي مشابه عملكرد كنترل‌كننده گرافيكي تعبيه شده در مادر برد دارد. ‌ ‌


برخي از كارت‌هاي گرافيكي، كاربردهاي بيشتري در اختيار كاربر قرار مي‌دهند: قابليت ميكس فيلم، رمزگشايي ‌2MPEG-‌ و ‌4MPEG-‌، پشتيباني از ‌FireWire‌1‌ ‌، پشتيباني از ماوس و قلم‌نوري، اتصالات دسته بازي2‌ ‌و اتصال چندين مانيتور همزمان. تصور اشتباهي كه در مورد كارت‌هاي گرافيكي وجود دارد، اين است كه آن‌ها فقط به درد بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌خورند. ولي اين تصور را، تفاهم توليدكنندگان كارت‌هاي گرافيك و بازي‌هاي رايانه‌اي به‌وجود آورده‌اند. كارت‌هاي گرافيكي قابليت‌هاي گسترده‌تري دارند و بسته به كيفيت‌شان، تصوير شفاف‌تري به مانيتور مي‌دهند. ‌اولين كارت ويدئويي منطبق با كامپيوترهاي ‌IBM PC‌، به‌همراه اولين كامپيوتر آي‌بي‌ام در سال 1981 توليد شد و به بازار آمد. اين كارت گرافيك ‌MDA‌3، خروجي تك‌رنگ مي‌داد و تنها در محيط متن و طول و عرض 25‌×‌80 كارايي داشت و از حافظه جانبي 4 كيلوبايتي برخوردار بود. ‌ ‌
جزييات
امروزه كارت‌هاي گرافيكي از مداري تشكيل شده‌است كه چندين مولفه روي آن سوار شده است كه متشكل‌است از: ‌ ‌
1– واحد پردازش گرافيكي
واحد پردازش گرافيكي ‌GPU)‌4‌‌)، ريزپردازنده‌اي اختصاصي است كه براي محاسبات با مميز شناور، كه از اصول اوليه تصاوير گرافيكي سه‌بعدي است، تنظيم و بهينه شده است. ويژگي‌هاي اصلي ‌GPU‌ عبارت است از: ‌ ‌1) نرخ زمان‌سنجي هسته‌اي كه دامنه آن در كارت‌هاي گرافيك از 250 تا 850 مگاهرتز متغير است.2) تعداد خط‌لوله‌ها5‌ ‌(سايه‌زن‌هاي قطعه و راس) كه از اركان اساسي تبديل تصوير سه‌بعدي متشكل از رئوس و خط‌ها به تصوير دو بعدي متشكل از نقاط (پيكسل‌ها) است. ‌ ‌
2- ‌BIOS‌ ويدئويي
ابزار يا باياس6‌ ‌ويدئويي برنامه اصلي است كه بر عملكرد كارت ويدئويي نظار مي كند و دستورالعمل‌هاي مورد نياز براي برقراري ارتباط ميان كامپيوتر و نرم‌افزار با كارت را فراهم مي‌كند و ممكن است اطلاعات زمان‌سنجي حافظه، سرعت‌هاي عملياتي، ولتاژهاي پردازشگر گرافيكي، حافظه جانبي و اطلاعات ديگر را در بر داشته باشد.
3– حافظه ويدئويي
اگر كارت ويدئويي در داخل مادربرد تعبيه شده باشد (به‌اصطلاح ‌On-Board‌ باشد)، د‌ر اين صورت از حافظه اصلي سيستم ‌(RAM)‌ استفاده خواهد كرد كه خروجي ضعيفي خواهد داشت. اما اگر كارت ويدئويي جداي سيستم باشد، ‌در اين صورت حافظه‌جانبي مختص خود ‌(Dedicated)‌ دارد كه حافظه ويدئويي ناميده مي‌شود.
ظرفيت حافظه كارت‌هاي امروزي از 128 مگابايت تا 4 گيگابايت متفاوت است. از آن‌جايي كه حافظه ويدئويي بايد از طريق واحد پردازش گرافيكي و مدارات نمايشي در دسترس قرار گيرد. در اين‌صورت نياز به زمان دسترسي به حافظه بالايي دارد. نرخ دسترسي در كارت‌هاي امروزي بين 400 مگاهرتز تا 8/3 گيگاهرتز است. ‌ ‌
از حافظه ويدئويي فقط در واحد پردازش گرافيكي استفاده نمي‌شود و ممكن است براي ذخيره داده‌هاي ديگري از قبيل بافر‌Z‌ كه عمق تصاوير سه‌بعدي را تعيين مي‌كند، پس‌زمينه‌ها، بافرهاي راس و برنامه‌هاي سايه‌زني كامپايل‌شده نيز استفاده شود. ‌ ‌
4- ‌RAMDAC‌
‌RAMDAC‌ يا حافظه دستيابي تصادفي مدل ديجيتال به آنالوگ، سيگنال‌هاي ديجيتال را براي استفاده نمايشگر كه داده‌هاي آنالوگ مي‌گيرد، به سيگنال آنالوگ تبديل مي‌كند. اين مبدل، بنا به تعداد بيت‌هاي استفاده شده و نرخ انتقال داده‌‌RAMDAC‌، قادر خواهد بود از نرخ‌هاي متفاوتي دوباره‌سازي تصوير7‌ ‌كامپيوتر پشتيباني كند. در نمايشگر‌هاي ‌CRT‌، به‌منظور به‌حداقل‌رساندن ميزان چشمك زدن بهتر است همواره با نرخ دوباره‌سازي بالاتر از 75 هرتز كار كرد و هرگز سراغ نرخ‌هاي 60 و پايين‌تر نرفت. (در نمايشگرهاي ‌LCD‌، مشكل چشمك زدن به‌علت پايين بودن نرخ دوباره‌سازي تصوير وجود ندارد.)
با توجه به رشد محبوبيت نمايشگرهاي كامپيوتري ديجيتال و يكپارچگي ‌RAMDAC‌ با ‌GPU‌، ديگر در كارت‌هاي گرافيك فوق‌مدرن اين مولفه، به‌عنوان بخشي مستقل حذف شده است. تمام ‌LCD‌هاي متداول و نمايشگرهاي پلاسما و تلويزيون‌هاي امروزي در قلمروي ديجيتال‌اند و نيازي به ‌RAMDAC‌ ندارند.
خروجي‌ها
رايج‌ترين سيستم‌هاي ارتباطي ميان كارت‌هاي گرافيكي و نمايشگرها عبارتند از: ‌ ‌
1- ‌ VGA‌، آرايه گرافيك ويدئويي
استاندارد آنالوگ كه در اواخر دهه 80 ميلادي پذيرفته شد، براي نمايشگرهاي ‌CRT‌8‌ ‌طراحي شده است كه به آن كابل ‌VGA‌9‌ ‌نيز مي‌گويند. برخي از مشكلات اين استاندارد، نويزهاي الكتريكي، شكستگي تصوير و تشخيص خطا است. ‌ ‌
2- ‌DVI‌، واسط تصويري ديجيتال
استانداردهاي واسط تصويري ديجيتال10‌ ‌براي نمايشگرهايي از قبيل نمايشگرهاي صفحه‌تخت ‌(LCD)‌ها، پلاسماها، نمايشگرهاي وضوح‌بالاي تلويزيوني) و ويدئوپروژكتورها طراحي شده است. اين استاندارد از بروز شكستگي تصوير و نويزهاي الكتريكي جلوگيري مي‌كند و هر نقطه خروجي را با حفظ وضوح، با هر نقطه از نمايشگر متناظر مي‌كند. ‌ ‌3- ‌VIVO‌، ويدئو ورودي، ويدئو خروجي
استاندارد ‌VIVO‌11‌ ‌براي ارتباط با تلويزيون، ‌DVD‌خوان‌ها، دوربين‌هاي فيلم‌برداري، كنسول‌ هاي بازي نيز در بر گرفته شده‌اند و اغلب به صورت 2 رابط 9 پين، يا 4 رابط (ورودي خروجي ‌S-VIDEO‌ و ورودي خروجي كامپوزيت)، يا 6 رابط (ورودي خروجي ‌S-VIDEO‌، خروجي ‌PB‌، خروجي ‌DR‌، خروجي ‌V‌ و همچنين خروجي و ورودي كامپوزيت) وجود دارند. ‌ ‌
پي‌نوشت‌ها
1. اتصال استاندارد سريال براي ارتباط فوق‌سريع، نام ديگر اين ارتباط ‌1394 IEEE‌ است. ‌ ‌
Joystick. 2‌
Monochrome Display Adapter.3‌
Graphic Processing Unit.4‌
Pipeline.5‌
Basic Input/Outpou System.6‌
Refresh Rate.7‌
Cathod Ray Tube.8‌
Video Graphic Adapter.9‌
Digital Video Interchange.10‌
Video In, Video Out.11‌
منابع
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_card
http://www.webopedia.com/TERM/G/GPU.html


@@@


كنترل سرعت دردستان شما
100896116436.jpg

هفته‌هاي گذشته در مورد سرعت برنامه‌ها و عوامل موثر در آن و نقش برنامه‌نويس در بهبود كارايي نرم‌افزارها صحبت كرديم. در ادامه قصد داريم به ديگر عواملي كه در سرعت نرم‌افزارها تاثير دارند و برنامه‌نويس بايد همواره آنها را مدنظر قرار دهد‌‌ اشاره كنيم. ابتدا لازم است با مفهومي تحت‌عنوان رويداد آشنا شويم. ‌ ‌


رويدادها
در زبان‌هاي برنامه‌نويسي امروزي، به‌خصوص در زبان‌هاي ويژوال، مفهومي به نام رويداد ‌(Event)‌ وجود دارد. رويداد اتفاقات مشخص و تعريف شده‌اي است كه ممكن است حين اجراي برنامه اتفاق بيفتد و اين اتفاق ممكن است تحت كنترل كاربر آن نرم‌افزار باشد يا از كنترل وي خارج باشد. از جمله رويدادهاي تعريف شده در برنامه‌نويسي مي‌توان به رويداد كليك، كوچك و بزرگ كردن و تغيير اندازه پنجره برنامه، بستن برنامه، تغيير يك متن، كليك مضاعف روي يك عنصر، ورود و خروج به يك ناحيه، بي‌كار شدن برنامه و ... اشاره كرد. ‌ ‌
برنامه‌نويس مي‌تواند بنا به نياز خود، براي هر رويداد برنامه رويه‌اي تعريف كند تا در زمان رخ دادن آن رويداد، رويه مربوطه فراخواني و اجرا شود. پركاربردترين رويدادها در برنامه‌ها كليك، كليك مضاعف و فشردن كليد در محيط برنامه است. هنگامي كه در فرمي از برنامه‌روي دكمه‌اي كليك مي‌كنيد، رويداد كليك آن دكمه فراخواني مي‌شود و آنچه كه بعد از فشردن دكمه رخ مي‌دهد، درواقع روالي است كه برنامه‌نويس براي رويداد كليك آن دكمه تعريف كرده است. ممكن است با كليك مضاعف روي فرم يك برنامه پنجره ‌Open‌ ظاهر شود (مثل نرم‌افزار فتوشاپ)‌. همچنين كار كليدهاي ميانبر ‌Ctrl+O‌ و ‌4Alt+F‌ در رويداد فشار كليد آن برنامه تعريف شده است. ‌ ‌
تعداد رويدادها در يك برنامه بسيار زياد است. چيزي كه مهم است آن است كه برنامه‌نويس بايد حتي‌الامكان رويدادها را بشناسد به زمان فراخواني هر يك آشنا باشد و هنگام برنامه‌نويسي نيز به اين نكته توجه داشته باشد. زمان فراخواني يك رويداد و نيز تعداد دفعات فراخواني ممكن است در زمان برنامه‌نويسي مشخص نباشد و به‌هنگام اجرا تعيين شود؛ اما اين‌كه در زمان هر فراخواني چه كاري انجام شود، اين به عهده برنامه‌نويس است. ضمن اين‌كه برنامه‌نويس مي‌تواند در اكثر موارد پيش‌بيني كند كه در چه شرايطي يك رويداد رخ مي‌دهد و اغلب، دفعات تكرار و تاثير هر كدام آنها در روند اجراي برنامه نيز قابل پيش‌بيني است. حال ببينيم يك رويداد چگونه مي‌تواند در سرعت اجراي يك برنامه و كارايي آن تاثير بگذارد. ‌ ‌
از كار انداختن به موقع رويدادها ‌ ‌
روال‌هاي مربوط به رويدادها روال‌هايي هستند كه فراخواني آنها به‌صورت خودكار انجام مي‌شود. يعني معمولا برنامه‌نويس نام روال رويداد را در متن برنامه نمي‌آورد و به‌طور مستقيم آن را فراخواني نمي‌كند. (مگر اين‌كه بخواهد به‌طور مجازي فرض را بر اين بگذارد كه اتفاقي افتاده است كه در اين صورت مي‌تواند به‌طور مستقيم آن روال را فراخواني كند)‌، اما در جايي كه لازم است مي‌تواند يك رويداد را از كار بيندازد. به‌عبارتي مي‌تواند كاري كند كه هنگام وقوع آن رويداد، روال مربوطه اجرا نشود و در صورت لزوم مي‌تواند دوباره آن را فعال كند. با ذكر يك مثال بحث را دنبال مي‌كنيم. ‌ ‌
كادرهاي متني از جمله ‌Text box‌ و ‌Memo‌، رويدادي به‌نام ‌Onchange‌ دارند. اين رويداد زماني كه متن داخل اين كادرها تغيير كند، به‌طور خودكار فراخواني مي‌شود. مثلا برنامه‌نويس مي‌تواند از اين خاصيت به‌گونه‌اي استفاده كند كه با ورود هر حرف توسط كاربر نزديك‌ترين واژه به‌عبارت ورودي او را به‌وي پيشنهاد دهد. اين دقيقا كاري است كه در ‌Autocomplete‌ و نيز در وب‌سايت‌ها انجام مي‌شود. حال فرض كنيد برنامه‌اي مثل ويراستار متن نوشته‌ايد كه مي‌خواهيد تعداد حروف «‌a‌» در متن را نشان دهد. هر بار هم كه كاربر حرفي اضافي و كم كرد، شمارنده مربوطه را نسبت به آن تغيير اضافه و كم كرده و به‌ طور زنده تعداد حروف «‌a‌» را در گوشه‌اي نمايش مي‌دهيد.
حال اگر بر يك متن بزرگ مثلا صد صفحه‌اي را باز كرده باشد، با تايپ هر حرف رويداد ‌Onchange‌ به‌دليل تغيير متن فراخواني مي‌شود و اگر در اين رويداد كدي نوشته باشيد كه از ابتدا تا انتها تعداد حروف «‌a‌» را بشمارد، آن‌گاه هر بار كه كاربر حرفي تايپ مي‌كند يك متن صد صفحه‌اي از ابتدا تا انتها حرف‌به‌حرف بررسي مي‌شود. در اين صورت مي‌توان تصور كرد كه چه فاجعه‌اي رخ خواهد داد!‌براي متن‌هاي كوتاه اين كار آن‌قدر سريع انجام مي‌شود كه كاربر احساس نمي‌كند. اما برنامه‌نويس بايد اين پيش‌بيني را بكند كه ممكن است كاربر متن بزرگي را در آن بارگذاري كند. بنابراين بايد به فكر چاره باشد تا به اين ترتيب كارايي برنامه افت پيدا نكند. مثلا مي‌تواند روال شمارش حروف «‌a‌» را از رويداد ‌Onchange‌ برداشته و در رويداد كليك دكمه‌اي قرار دهد تا كاربر هرگاه خواست كه از اين مساله آگاه شود، روي آن دكمه كليك كند. در اين مورد هميشه كار به‌پايين آمدن كارايي ختم نمي‌شود و ممكن است اتفاق بدتري بيفتد. ‌ ‌
فرض كنيد مي‌خواهيد هر بار كه كاربر در متن حرف «‌a‌» را وارد كرد شما يك حرف «‌a‌» ديگر به‌طور خودكار به انتهاي متن اضافه كنيد. (اين كار در اينجا ممكن است بيهوده به‌نظر برسد. اما شما فرض را بر اين بگذاريد كه منطقي براي اين كار وجود دارد)‌رويداد ‌Onchange‌ نمي‌تواند تشخيص دهد كه حرف ‌a‌ وارد شده توسط كاربر يا توسط برنامه. اين رويداد فقط تغيير را تشخيص مي‌دهد. بنابراين هنگامي كه كاربر يك بار حرف ‌a‌ را وارد مي‌كند رويداد تغيير، فراخواني شده و يك حرف ‌a‌ ديگر به انتهاي متن اضافه مي‌كند.
با اضافه شدن اين ‌ a‌ متن تغيير كرده و مجددا رويداد تغيير فراخواني مي‌شود و اين كار تا بي‌نهايت ادامه پيدا مي‌كند. در واقع برنامه شما يك اشكال جدي دارد كه موجب مي‌شود برنامه به حالت ‌Not Responding‌ رفته و كاربر مجبور شود برنامه را به‌طور غيرطبيعي پايان دهد ‌(End task)‌ ‌و اگر متن كاربر، ذخيره نشده باشد مسلما او از اين اشكال برنامه عصباني خواهد شد!
باز هم برنامه‌نويس با پيش‌بيني اين مساله مي‌تواند راه چاره باشد. يك راه حل آن است كه كاربر در رويداد فشار كليد ‌(OnKeyDown)‌ بررسي كند كه اگر حرف وارد شده ‌a‌ است رويداد تغيير را از كار بيندازد و يك حرف ‌a‌ ديگر اضافه كند و سپس رويداد تغيير را دوباره فعال كند.
حلقه‌اي از رويدادها
همان‌طور كه پيش از اين گفتيم، دستوراتي كه داخل حلقه‌هاي تكرار قرار دارند، مي‌توانند در سرعت و كارايي برنامه تاثير بگذارند و برنامه‌نويس بايد تا حد ممكن در بهينه‌سازي دستورات داخل حلقه‌هاي تكرار بكوشد. يك رويداد ممكن است در طول اجراي برنامه تنها يك بار رخ دهد. مثلا رويداد بسته شدن برنامه تنها يك بار آن هم زمان خروج از برنامه فراخواني مي‌شود كه مي‌توان در آن اعمال بازپس‌گيري منابع و حتي يك پيام خداحافظي قرار داد، اما رويدادهايي كه ممكن است در طي اجراي برنامه بكرات اجرا شوند حكم حلقه‌هاي تكرار را دارند. با اين كه ممكن است درون روال‌هاي آنها حلقه تكراري وجود نداشته باشد، اما رخ دادن مداوم آن رويداد در حقيقت دستورات داخل روال مربوطه را مانند حلقه تكرار اجرا مي‌كند. بنابراين برنامه‌نويس بايد رويدادهاي تكرارشونده را بشناسد و در نوشتن روال‌هاي مربوطه دقت كافي را به‌خرج دهد و با آنها مانند يك حلقه تكرار برخورد كند.
به‌روزرساني گرافيكي
مساله تكرارشونده ديگري كه در برنامه‌ها انجام مي‌شود و اغلب برنامه‌نويس‌هاي آماتور به آن توجه ندارند به‌روزرساني گرافيكي محيط برنامه است. برخي از عناصر گرافيكي برنامه‌نويسي تنها براي آگاه كردن كاربر از اعمال پشت صحنه برنامه است. هر كار گرافيكي نيز بسته به حجم و نوع پردازش زماني از پردازنده را به‌خود اختصاص مي‌دهد. بنابراين اگر عمليات زياد و سريعي در پشت صحنه در حال انجام است كه مي‌خواهيد كاربر را از نتايج آن آگاه كنيد، سعي كنيد در فاصله‌هاي مشخص و منطقي به‌روزرساني گرافيكي را انجام دهيد. به‌عنوان يك مثال ساده، اگر برنامه در حال كپي يك فايل از جايي به جاي ديگر است، لازم نيست روند پيشرفت كار را بعد از كپي شدن هر بايت به اطلاع كاربر رساند.
اين كار شايد به‌مراتب از خود عمل كپي كردن زمان‌گيرتر باشد. مي‌توان بعد از كپي شدن هر كيلوبايت يا هر مگابايت اين مساله را به كاربر اعلام كرد يا اين كه روند پيشروي را با نسبت درصد به آگاهي مخاطب رسانيد. با تعميم اين مثال‌هاي ساده و بديهي، مي‌توان به مواردي پي برد كه درعمل كارايي برنامه را به سادگي به چند برابر افزايش خواهند داد.


@@@


روترها
100895426019.jpg

براي انتقال و مسيريابي اطلاعات در شبكه، از دستگاهي مسيرياب به‌نام روتر1‌‌استفاده مي‌شود. براي مثال روي شبكه اينترنت، امكان ارسال اطلاعات از مسيرهاي زيادي وجود دارد و انتخاب بهينه‌ترين مسير به‌عهده روتر است.

وظيفه اصلي روتر آن است كه دو زيرشبكه2 را به‌يكديگر متصل كند كه لزوما از نظر فيزيكي مستقيما به‌يكديگر متصل نيستند. معمولا از اصطلاح سوييچ لايه3 نيز براي روتر استفاده مي‌كنند، اما سوييچ كردن اصطلاح غيرفني و بازاري است و بهتر است به تكرار آن اتكا نشود. ‌ ‌
روتر با هاب4تفاوت دارد. هرچند كه هاب‌ها ميان دو شبكه مختلف قرار مي‌گيرند، اما هيچ مسيريابي‌اي صورت نمي‌دهند و تنها بسته‌ها را از يك شبكه به شبكه ديگر مي‌فرستند. ‌ ‌
روترها در سطوح مختلفي فعاليت مي‌كند: ‌ ‌
– سطح كنترلي، كه روتر ياد مي‌گيرد بهترين مسير خروجي براي بسته ورودي چيست. ‌ ‌
– سطح انتقالي، كه روتر در آن مسوول روند كامل ارسال يك بسته دريافتي از منبع منطقي به مقصد منطقي است. ‌ ‌
مشخصات كلي
روترها معمولا سيستم عامل، حافظه جانبي، حافظه فلش و حتي يك يا چند پردازشگر مخصوص به‌خود را دارند. همچنين روترها حداقل دو رابط شبكه دارند. ‌ ‌
روترهاي سطح بالا چندين پردازشگر دارند و محاسبات موازي بسياري انجام مي‌دهند. در مواقعي كه هزينه‌مهم‌تر از سرعت انتقال داده است، مثلا براي ارائه سرويس‌هاي اينترنت خانگي، از روترهاي ساده‌تري استفاده مي‌شود. حتي مي‌توان يك كامپيوتر معمولي را با كمك نرم‌افزارهايي چون ‌SmoothWall‌، ‌XORP‌ يا ‌Quagga‌ به يك روتر بدل كرد. ‌ ‌
الف– سطح كنترلي
در يك جمله اگر سوييچ‌هاي شبكه را خيابان فرض بگيريم، در اين‌صورت روترها مثل تقاطع‌اند. ‌ ‌
روترهاي كنترلي ساختاري به نام جدول مسيريابي5‌ ‌را مي‌سازند. اين جدول در سطح انتقال براي يافتن رابط خروجي بسته داده شده، كاربرد پيدا مي‌كند. بسته به نوع روتر، سطح كنترل تا چندين ساختار مختلف براي انتقال بسته ‌(FIB)‌6‌ ‌ايجاد مي‌كند. جداول مسيريابي با آخرين مكانيسم‌هاي كنترل خود را به‌روز مي‌كنند. در صورتي‌كه از جداول انتقال براي دسترسي سريع اطلاعات لازم براي واسط خروجي استفاده مي‌شود. ‌ ‌
ب– سطح انتقال (يا سطح داده)
براي عملكرد صحيح انتقال بسته‌هاي پروتكل اينترنت )‌(IP‌، طراحي روترها به‌گونه‌اي است كه حداقل اطلاعات لازم را در هر بسته نگه مي‌دارد. وقتي يك بسته انتقال داده مي‌شود، ديگر روتر نبايد اطلاعات آماري آن را در خود نگه‌دارد. اين وظيفه نقاط مبدا و مقصد است كه چنين اطلاعاتي را نگه‌دارند. ‌ ‌
تصميمات انتقالي در روتر شامل تصميماتي مي‌شوند كه در لايه‌هايي جداي لايه ‌3‌ مدل ‌OSI‌ گرفته مي‌شوند. روترهايي كه بر مبناي لايه ارتباط7‌ ‌داده مدل ‌ OSI‌(لايه دوم) به انتقال داده مي‌پردازند، پل8‌ ‌ناميده مي‌شوند. در بازار به آن سوييچ لايه2 هم مي‌گويند، اما سوييچ لايه2 تعريف دقيقي نيست.
روترها معمولا انتقال اطلاعات درون سازماني، بين‌سازماني و اينترنت را انجام مي‌دهند. بسته به نوع شبكه از روترهاي بزرگ يا كوچك استفاده مي‌شود. ‌ ‌
روترهاي اتصال اينترنت
روترهايي كه براي مصارف سازمان‌ها و سرويس‌دهندگان به‌كار مي‌روند اطلاعات را از طريق «پروتكل دروازه مرزي9» انتقال داده را انجام مي‌دهند كه خود انواع مختلفي دارند:
– روترهاي فعال در لبه‌ها: درست در مرز شبكه يك سرويس دهنده قرار مي‌گيرند تا با سرويس‌دهنده ديگر يا شبكه بزرگتر بيروني‌اي ارتباط برقرار كنند. ‌ ‌
– روترهاي فعال در سمت مشتركان: درست در مرز شبكه سرويس‌گيرندگان قرار مي‌گيرند، سرويس ‌گيرنده مي‌تواند يك روتر فعال در لبه ديگر يا مشتري خانگي باشد. ‌ ‌
– روترهاي بين مرزي: كه چند سرويس‌دهنده را به يكديگر متصل مي‌كند، اين روتر با روترهاي ديگر در شبكه‌هاي سرويس‌دهنده در ارتباط است و نشست‌هايي را بين همديگر تبادل مي‌كند. ‌ ‌
– روتر مركزي: روتري‌ست كه درست در شاهراه اصلي شبكه محلي قرار مي‌گيرد. ‌ ‌
اينترنت، شاهراه‌اصلي (زيرساخت ™ ستون ‌فقرات 10 شناخته شده‌اي ندارد، اما با وجود اين، چندين سرويس‌دهنده بزرگ هستند كه در كنار هم، هسته اصلي اينترنت را تشكيل مي‌دهند. اين سرويس‌دهندگان از تمام چهار روتري كه شرح‌شان از نظرتان گذشت، استفاده مي‌كنند. ‌ ‌
دروازه‌هاي مقيم در مقايسه با روترها ‌ ‌
دروازه‌هاي مقيم11‌(كه معمولا به آن‌ها روتر مي‌گويند) در بيشتر خانه‌ها براي اتصال به خدمات پرسرعت استفاده مي‌شود. روترهاي خانگي معمولا قابليت اتصال به سازمان‌ها را از طريق شبكه‌هاي مجازي خصوصي12 دارا هستند. ‌ ‌
كاركرد اين دروازه‌ها مشابه روترهاست، اما اين دروازه‌ها علاوه بر مسيريابي، از پورت‌ها هم استفاده مي‌كنند. اين دروازه‌ها به جاي اتصال چند كامپيوتر به يك شبكه ديگر، كاري مي‌كنند كه طي آن، از بيرون شبكه، تنها يك كامپيوتر به‌نظر مي‌آيد و بعد عمليات توزيع بسته‌ها داخل شبكه انجام مي‌شود. ‌ ‌
پي‌نوشت‌ها
Router.1‌
Subnet.2‌
‌3 . Switch Layer3‌
Hub.4‌
Routing Information Base.5‌
Forwarding Information Base.6‌
Data Link.7‌
‌Bridge.8‌
Border Gateway Protocol.9‌
Backbone.10‌
Residential Gateways.11‌
Virtual Private Networks.12‌
منابع ‌ ‌
http://voip.about.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Router


@@@


اعتراض شهروندان انگليسي به شبكه بي‌سيم شهري
100896116560.jpg

طي يك نظرسنجي آنلاين، بسياري از شهروندان گلستن‌بري، شهر كوچكي در جنوب غربي انگليس از مقامات محلي خواستند شبكه بي‌سيم شهري را قطع كند.


از زمان ارائه شبكه رايگان شهري، دو سه ماهي بيشتر نمي‌گذرد كه مردم اين شهر در يك نظرسنجي آنلاين، از سردرد، سرگيجه، خستگي مفرط و عدم تمركز شكايت داشتند. تمام اين مسائل از نظر پزشكي غيرقابل رد يا اثبات است.
ليندا تيلر، يكي از شهروندان، به خبرنگار فاكس‌نيوز گفت: «اين شهر جاي آزمودن فناوري ‌Wi-Fi‌ نيست. سردرد و سرگيجه به‌شدت رايج شده است و براي كودكان‌مان نگرانم.» برخي از شهروندان به خرافات پناه برده‌اند و با استفاده از سنگ‌هايي كه انرژي مثبت مي‌دهند، مي‌خواهند به جنگ انرژي منفي حاصل از شبكه‌ها بروند تا آنها را خنثي كنند! ‌ ‌
از اين شبكه كه سالانه 15 هزار دلار براي مقامات اين شهر كوچك هزينه برمي‌دارد، استقبال نشده است و تنها 422 مشترك دارد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
فناوري ديجيتال


هاب نواري!
هنوز هم كه هنوز هست، نوارهاي كاست جزو فناوري‌هاي بسيار مفيد به‌حساب مي‌آيند و كاربرد دارند. بسياري هنوز دوران نوار كاست را فراموش نكرده‌اند. اين هاب كه به شكل نوار كاست است، 4 پورت ورودي دارد و به استاندارد يو‌اس‌بي 0/2 عمل مي‌كند.
100896117378.jpg



كيف لپ‌تاپ چوبي
اين كيف‌ها به‌طور خاص براي لپ‌تاپ‌هاي اپل طراحي شده‌اند. داخل هر كدام از اين جعبه‌هاي چوبي، تماما چرم كار شده و با ساختار ضدضربه‌اي كه دارد، كامپيوترتان را در مقابل ضربات حفاظت مي‌كند. هرچند كه ظاهر سنگيني دارد، اما وقتي لپ‌تاپ‌تان را از آن بيرون مي‌كشيد، نظرات را به‌سوي‌تان جلب مي‌كند.
100896117309.jpg



قهوه‌جوش يو‌اس‌بي
اين قهوه جوش يواس‌بي با نرم‌افزار جانبي‌اي كه همراه خود دارد، انرژي لازم براي گرم نگه‌داشتن قهوه را از طريق كابل يو‌اس‌بي از كامپيوتر مي‌گيرد و از همين طريق درجه حرارت داخل ليوان را نشان مي‌دهد. ‌
100896117149.jpg



كامپيوتر مجلسي
اگر هنوز نام ‌Eazo‌، شركتي چيني كه كارش توليد كامپيوترهاي اشرافي و گران‌قيمت‌است را نشنيده‌ايد، پس هنوز از اين‌كه پولتان در جيبتان است لذت مي‌بريد. اين كامپيوتر 50 هزار دلاري، با رنگ‌آميزي دست، چوب‌كاري اصيل و كريستال‌كاري اسوارسكي، تبديل به اثري هنري شده است. ‌
100896117283.jpg



دوست سخنگو
طراح خلاق اين بلندگوي استريو، با گذاشتن بلندگوها به‌جاي چشم، سعي در صرفه‌جويي در فضاي مصرفي و همچنين سيم‌هاي استفاده شده در طراحي داشته است.
100896117119.jpg



بچه‌داري به سبك روبوت
ايناسباببازيهاي كوچولوكه به شكل روبوت طراحي شده اند ، به‌دست زدن پاسخ مي‌دهند و وقتي روي زمين مي‌افتند گريه‌شان مي‌گيرد. ‌ ‌
100896116728.jpg



ساعت صفحه لمسي
سخت است كه بشود جاي اپل را در رقابت با آي‌فون گرفت. اما محققان بخش توسعه و تحقيق شركت ال‌جي ساعت مچي‌اي ساخته‌اند كه صفحه‌اش تماما لمسي است. اين ساعت كه قرار است به‌زودي قابليت‌هاي تلفن همراه را هم دارا شود، مي‌تواند فيلم پخش كند، از روي متن بخواند و آهنگ پخش كند. ‌
100896116698.jpg


@@@

لینک دانلود پی دی اف این شماره :

كليك شماره 221- يكشنبه 22 دی 1387


دانلود - حجم 1022 KB
 

FazMide

Registered User
تاریخ عضویت
10 نوامبر 2008
نوشته‌ها
247
لایک‌ها
0
محل سکونت
Tehran
فناوري ديجيتال


هاب نواري!
هنوز هم كه هنوز هست، نوارهاي كاست جزو فناوري‌هاي بسيار مفيد به‌حساب مي‌آيند و كاربرد دارند. بسياري هنوز دوران نوار كاست را فراموش نكرده‌اند. اين هاب كه به شكل نوار كاست است، 4 پورت ورودي دارد و به استاندارد يو‌اس‌بي 0/2 عمل مي‌كند.
100896117378.jpg



كيف لپ‌تاپ چوبي
اين كيف‌ها به‌طور خاص براي لپ‌تاپ‌هاي اپل طراحي شده‌اند. داخل هر كدام از اين جعبه‌هاي چوبي، تماما چرم كار شده و با ساختار ضدضربه‌اي كه دارد، كامپيوترتان را در مقابل ضربات حفاظت مي‌كند. هرچند كه ظاهر سنگيني دارد، اما وقتي لپ‌تاپ‌تان را از آن بيرون مي‌كشيد، نظرات را به‌سوي‌تان جلب مي‌كند.
100896117309.jpg



قهوه‌جوش يو‌اس‌بي
اين قهوه جوش يواس‌بي با نرم‌افزار جانبي‌اي كه همراه خود دارد، انرژي لازم براي گرم نگه‌داشتن قهوه را از طريق كابل يو‌اس‌بي از كامپيوتر مي‌گيرد و از همين طريق درجه حرارت داخل ليوان را نشان مي‌دهد. ‌
100896117149.jpg



كامپيوتر مجلسي
اگر هنوز نام ‌Eazo‌، شركتي چيني كه كارش توليد كامپيوترهاي اشرافي و گران‌قيمت‌است را نشنيده‌ايد، پس هنوز از اين‌كه پولتان در جيبتان است لذت مي‌بريد. اين كامپيوتر 50 هزار دلاري، با رنگ‌آميزي دست، چوب‌كاري اصيل و كريستال‌كاري اسوارسكي، تبديل به اثري هنري شده است. ‌
100896117283.jpg



دوست سخنگو
طراح خلاق اين بلندگوي استريو، با گذاشتن بلندگوها به‌جاي چشم، سعي در صرفه‌جويي در فضاي مصرفي و همچنين سيم‌هاي استفاده شده در طراحي داشته است.
100896117119.jpg



بچه‌داري به سبك روبوت
ايناسباببازيهاي كوچولوكه به شكل روبوت طراحي شده اند ، به‌دست زدن پاسخ مي‌دهند و وقتي روي زمين مي‌افتند گريه‌شان مي‌گيرد. ‌ ‌
100896116728.jpg



ساعت صفحه لمسي
سخت است كه بشود جاي اپل را در رقابت با آي‌فون گرفت. اما محققان بخش توسعه و تحقيق شركت ال‌جي ساعت مچي‌اي ساخته‌اند كه صفحه‌اش تماما لمسي است. اين ساعت كه قرار است به‌زودي قابليت‌هاي تلفن همراه را هم دارا شود، مي‌تواند فيلم پخش كند، از روي متن بخواند و آهنگ پخش كند. ‌
100896116698.jpg


@@@

لینک دانلود پی دی اف این شماره :

كليك شماره 221- يكشنبه 22 دی 1387


دانلود - حجم 1022 KB

جالب بود .
ممنون
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره ی 222 :


كاهش سوءاستفاده از ثبت نام دامنه‌هاي پرمتقاضي
100896709968.jpg

به گفته رئيس مركز ثبت دامنه‌هاي ‌ir‌. برخي از افراد با سواستفاده، بارها دامنه‌هاي مورد نظر را كه بعضا متقاضيان بسياري دارند به نام خود ثبت كرده و هزينه آن را نمي‌پردازند اما از زماني كه نام دامنه‌هاي آزاد شده روي سايت مركز ثبت دامنه‌هاي ‌ir‌. به نمايش گذاشته مي‌شود اين موارد به حداقل رسيده است.


عليرضا صالح در گفتگو با ايسنا، اظهار كرد: «فهرست 500 عدد از جديدترين دامنه‌هاي تمديد‌‌نشده يا ذخيره شده كه نسبت به تكميل ثبت آن‌ها اقدام نشده است از ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه 26 آذرماه جاري در صفحه ‌www.nic.ir/Just_Released‌ اعلام شده است.»
وي ادامه داد: «فهرست جديدترين 500 دامنه آزاد شده از تاريخ گفته شده در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است تا بتوانند دامنه‌هايي را كه تا پيش از اين متقاضي ثبت آن بوده‌اند را خريداري و با پرداخت هزينه به نام خود ثبت كنند.»
او با بيان اين كه از زمان آغاز اين طرح تاكنون نرخ ثبت كامل دامنه‌ها بيش‌تر شده است اظهار كرد: «متقاضيان براي ثبت دامنه، بعد از ثبت تا 10 روز فرصت دارند هزينه آن را بپردازند بعد از آن برايشان پيامي مبني بر پرداخت هزينه ارسال مي‌شود و اگر پرداخت نشد دامنه آزاد است.»
به گزارش ايسنا، دامنه‌هاي مرتبه دومي كه براي تمديد آن‌ها طي دو دوره 30 روزه پس از انقضا اقدام نشود، در فهرست دامنه‌هاي آزاد شده قرار مي‌گيرند. دامنه‌هاي درخواستي تاييد شده كه در مهلت مقرر نسبت به پرداخت حق ثبت آن‌ها اقدام نشود و نيز دامنه‌هاي درخواستي كه قبل از تاييد نسبت به پرداخت حق ثبت آن‌ها اقدام شود، در صورت تاييد نشدن در اين فهرست قرار نمي‌گيرند.
همچنين بنابر اعلام سايت مركز ثبت دامنه‌هاي ‌ir‌. دامنه‌هاي آزاد شده جديد همواره به ابتداي فهرست اضافه شده و دامنه‌هاي قديمي‌تر از انتهاي فهرست خارج خواهند شد. علاوه بر اين هرگاه درخواست ثبتي براي دامنه‌اي از اين فهرست دريافت شود، اين دامنه از فهرست حذف شده و آخرين دامنه خارج‌ شده از انتها به فهرست بازمي‌گردد.


@@@


‌ورود و خروج دانش‌آموز با پيامك به والدين اطلاع داده ‌شود
100896710018.jpg

به گفته موسس مدرسه‌ الكترونيكي در كشور با استفاده از ساختار ‌فناوري اطلاعات و با ارايه كارت‌هاي الكترونيكي در اين مدارس ورود و خروج دانش‌آموزان از طريق پيام كوتاه به والدين آنها ارسال مي‌شود.


پيمان سلطاني در گفتگو با ايسنا درباره‌ كارت‌هاي ‌RFID‌ به‌عنوان كارت‌هاي شناسايي دانش‌آموزان در اين مدرسه كه در حال حاضر از آن استفاده مي‌شود، گفت: «اين كارت‌ها قابليت‌هاي زيادي دارند؛ ورود و خروج دانش‌آموزان به مدرسه از طريق گيت‌هاي الكترونيكي با اين كارت‌ها كنترل مي‌شود و هنگام تردد براي والدين آن‌ها پيام كوتاهي مبتني بر ورود و خروج فرزندانشان برروي تلفن‌هاي همراهشان ارسال مي‌شود.»
وي افزود: «اين كارت‌ها داراي اين قابليت هستند كه والدين به صورت ماهانه مبلغي را به‌عنوان شارژ درون اين كارت‌ها واريز مي‌كنند تا فرزندان جهت خريد از بوفه نيازي به حمل پول نقد نداشته باشند.»
سلطاني يادآور شد: «اين كارت‌ها اجازه تردد دانش‌آموزان به سالن غذاخوري را فراهم مي‌كند و دانش‌آموزاني كه شهريه‌ آنها ابتداي سال تحصيلي پرداخت شده باشد امكان ورود به سالن غذاخوري و استفاده از ناهار مدرسه را خواهند داشت.»


@@@


ضرورت تاسيس بانك اطلاعات نرم‌افزاري كشور
مهشيد علوي، مدير راهبري و تشخيص صلاحيت عوامل **** ‌IT‌ در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور، در گفتگو با خبرنگار ايسنا، گفت: «قطعا كشور به‌لحاظ علمي اين توان را دارد كه صادركننده نرم‌افزارهاي كاربردي باشد كه در اين راستا و اجراي سازوكارهاي مورد نياز، دبيرخانه شوراي عالي انفورماتيك از كليه اختيارات و توان كارشناسي خود و همكاري بخش خصوصي استفاده خواهد كرد.»


او با بيان اين كه طبق تعريف مندرج در قانون، نرم‌افزار بايد خصوصياتي داشته باشد تا تحت پوشش قانون حمايت از پديد‌آورندگان نرم‌افزار قرار بگيرد، تصريح كرد: «طبق اين قانون نرم‌افزار مجموعه‌اي از برنامه‌هاي رايانه‌اي، رويه‌ها، دستورالعمل‌ها و مستندات مربوط به آن تعريف شده است و صرفا مواردي كه با اين تعريف مطابق باشد مشمول اين قانون مي‌شوند.»
وي با يادآوري اين كه قانون حمايت از حقوق مولفان و هنرمندان (مصوب سال 1348) كليه آثار هنري، از قبيل فيلم و كتاب و آثار تجسمي و غيره و امثال آن را در هر شكل و قالبي كه باشد حمايت مي‌كند و طبق آن شخص ديگري حق كپي ندارد، ادامه داد: «در فصل دوم اين قانون مطرح مي‌شود كه فيلم‌هاي سينمايي، نمايش صحنه‌اي و ضبط صوتي و تصويري روي صفحه و نوار يا هر وسيله ديگر از جمله كپي روي ‌CD‌، شامل اين قانون مي‌شود و مورد حمايت همان قانون است و شوراي عالي انفورماتيك در اينگونه موارد مسووليتي ندارد.»‌ وي افزود: «نرم‌افزارهايي مثل اتوماسيون اداري، صنعتي و برنامه‌هاي رايانه‌اي براي تاييد فني در شوراي عالي انفورماتيك مورد بررسي قرار مي‌گيرند كه قرار است درباره چگونگي نحوه تاييد نرم‌افزار از آزمايشگاه‌هاي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي نيز استفاده شود.»
به گفته او درباره پارامترهايي كه بايد براي تاييد فني لحاظ شوند نيز انجام مطالعات در دستور كار است كه در حال حاضر صرف اين كه نرم‌افزار مطابق ادعاي پديدآورنده آن كار كند، ملاك اخذ تاييد فني و صدور شماره شناسايي است. وي در پايان‌خاطر نشان كرد: «طبق قوانين موجود كساني كه مخترع شناخته مي‌شوند، امتيازاتي مشمول حالشان مي‌شود كه در مورد اختراع‌هاي نرم‌افزاري كه از اين كميته تاييد مي‌گيرند نيز مصداق دارد.»


@@@


نسل جديد نوت‌بوك‌ها
100896710604.jpg

در نمايشگاه ‌CES‌ جمعه گذشته، اينتل، بزرگ‌ترين توليدكننده تراشه‌هاي كامپيوتري از نسل جديد نوت‌بوك‌هاي خود پرده‌برداري كرد. معرفي نسل سوم نوت‌بوك‌هاي اينتل همكلاسي ‌(Classmate) كه با پردازنده اينتل اتم كار خواهد كرد، در حالي انجام شد كه اين كامپيوترها توسط توليدكنندگان محلي در كشورهاي مختلف توليد و به‌بهره برداري خواهد رسيد. ‌ ‌


كريگ برت، رئيس اينتل به خبرنگار رويترز گفت: «امروزه فناوري به‌طرق مختلف در زندگي مردم تاثيري به‌سزا مي‌گذارد. فناوري، به‌ويژه در حوزه ابزارهاي قابل‌حمل اينترنتي كه با كمك نسل سوم، چهارم و فناوري واي‌مكس امكان ارتباط سريع‌تري نسبت به گذشته دارند، در انتقال اطلاعات و خدمات بهداشتي به ملل فقير كمك بزرگي خواهد كرد.»
وي همچنين با اشاره به بازي جديدي كه از سوي برادر وارنر با مضمون جلوگيري از گسترش ‌HIV‌ در كنيا منتشر شده، براي تاييد حرف‌هاي خود افزود: «كساني كه از فناوري براي اين اهداف استفاده مي‌كنند، به‌طور قطع برنده نهايي بازي خواهند بود.» ‌ ‌
هفته گذشته، اينتل در فصل چهارم سال مالي خود، با هشدار كمبود سود مواجه شد. شركت‌هاي توليدكننده تراشه و شركت‌هاي تجهيزات جانبي اين صنعت، با توجه به سستي فعلي اقتصاد با مشكلات زيادي مواجه شده‌اند و بسياري از آن‌ها با تعديل‌هاي هنگفت نيرو، سعي در كنترل جريان اقتصادي شركت خود را داشته‌اند. برت همچنين اعلام كرد كه اينتل به تعداد فعلي كاركنان خود راضي است و به‌هيچ‌وجه قصد تعديل نيرو ندارد. وي در خاتمه گفت: «تغيير ساختاري كه در سال 2006 داديم، در وضعيت اقتصادي بد فعلي، ما را در موقعيت امني قرار داده است.»
همچنين در اين نمايشگاه، شركت ‌DELL‌ بزرگترين توليدكننده كامپيوترهاي شخصي، از نوت‌بوك 10 اينچي بسيار سبك خود پرده‌برداري كرد. اين لپ‌تاپ جديد كه آدامو ‌(Adamo)‌ نام دارد، آن‌طور كه مي‌توان حدس زد براي رقابت با سبك‌ترين لپ‌تاپ‌توليد اپل، مك‌بوك به ميدان آمده است. دل اعلام كرد كه توزيع اين نت‌بوك‌ها در نيمه اول سال 2009 انجام خواهد شد، اما در مورد قيمت و جزئيات اين‌كامپيوترها توضيحي نداد.
مايكل تتلمن ‌(Michael Tatelman)‌، مسوول بخش فروش و بازاريابي دل اعلام كرد: «آدامو قرار است شركت دل را با حضور چشم‌گير خودش همه‌گير كند.» همچنين، شركت‌هاي ديگري در اين نمايشگاه نت‌بوك‌هاي توليد خود را معرفي كردند. ‌ ‌
نوت‌بوك‌ها، كوچك‌تر و ارزان‌تر از لپ‌تاپ‌هاي سنتي هستند و در بازار كامپيوتر به‌سرعت در حال گسترش‌اند.
توليدكنندگان بزرگي در صنعت كامپيوتر از جمله هيولت‌پاكارد، سوني و لنوو به‌دنبال كسب سهم بيشتري از اين بازارند. بسياري از تحليل‌گران دل را در مقابل شرايط اقتصادي فعلي آسيب‌پذير مي‌دانند. اين شركت پنجشنبه گذشته اعلام كرد كه با انتقال پايگاه تجاري خود از ايرلند به لهستان، 1900 شغل از 3000 شغل را تعديل خواهد كرد. ‌


@@@


گوگل باز هم آيكن خود را عوض كرد
معمولا وقتي يك وب‌سايت آيكن خود را (تصوير كوچكي كه كنار آدرس آن در مرورگر نشان داده مي‌شود) عوض مي‌كند، كسي توجه چنداني بدان نمي‌كند، به ويژه اين‌كه آن وب سايت گوگل باشد.


گوگل كه ژوئن گذشته آيكن خود را به حرف ‌g‌ آبي رنگي تغيير داده بود و در تمام محصولات خود از آن استفاده كرده بود، مجددا آيكن خود را تغيير داد. اين‌بار اين شركت از همان ‌g‌ استفاده كرده است، اما از رنگ‌هاي كلاسيك اين شركت نيز در آن استفاده كرده است: زرد، آبي، سبز و قرمز. ‌ ‌

توقف توزيع ويندوز 7 ‌ ‌
100896710651.jpg

مايكروسافت كه انتشار نسخه رايگان و آزمايشي ويندوز 7 را اعلام كرده بود، در نخستين ساعات اين اعلام، مجبور به بستن دانلودها شد. در صفحه دريافت اين سيستم عامل پيغامي ظاهر شد كه ضمن عذرخواهي از كاربران، علت اين توقف را كمبود سرورهاي لازم براي دريافت فايل اعلام كرده بود.
بسياري از كارشناسان فناوري اطلاعات، بلاگ‌ها و سايت‌هاي خبري از اين اقدام مايكروسافت حيرت‌زده شدند كه چطور بدون پيش‌بيني از ميزان محبوبيت سيستم‌عامل جهاني و آگاهي از سرورهاي لازم براي دريافت، ‌دست به اين اقدام عجيب زده است. ‌
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مك ‌بوك ‌تاچ رايانه بدون صفحه كليد
100896710631.jpg

شركت اپل رايانه بدون كيبورد خود را با نام ‌ MacBook Touch‌ معرفي كرد. اين رايانه در دسته‌بندي رايانه‌ها جزو دسته تبلت‌ها قرار مي‌گيرد.


در اين دستگاه به‌‌جاي صفحه كليد از يك صفحه نمايش قابل لمس استفاده شده كه مانند بسياري ديگر از محصولات شركت اپل از قابليت ‌MultiTouch‌ بهره مي‌گيرد.
براي نمونه اگر نرم‌افزاري داريد كه مي‌خواهيد با آن پيانو بنوازيد، مي‌توانيد آن را روي سيستم عامل مكينتاش خود نصب كنيد و با استفاده از صفحه نمايش مالتي‌تاچ بسيار ساده‌تر از آنچه فكرش را مي‌كنيد به اين هدف خود برسيد! هنوز اطلاعاتي در مورد پردازشگر و توانايي هاي فني اين رايانه منتشر نشده است.


@@@


نسخه 2 كروم پشتيباني از لينوكس و مك
100948647754.jpg

گوگل طي اعلاميه‌اي نسخه پيش آزمايشي دوم مرورگر كروم خود را براي دريافت قرار داد. نسخه 0/2 كه مقداري تعجب برانگيز بود، با يك پرش از نسخه 0/1 فعلي است.


نسخه جديد، امكان پشتيباني از اسكريپت‌هاي دلخواه كاربر (مشابه ‌Greasemonkey‌ در فايرفاكس)، امكان تعريف پروفايل مرور، براي محل كار، منزل و غيره و نيز امكان خودكار اسكرول صفحه را دارد. طبق اعلام گوگل، اين شركت در حال آماده‌سازي كد براي انتشار در محيط‌هاي لينوكس و مكينتاش است.

توافق مايكروسافت، ورايزن ودل براي‌اعلان جنگ با گوگل

مايكروسافت طي توافقي كه با دل، توليدكننده كامپيوترهاي شخصي و ورايزن توليدكننده تلفن‌هاي همراه كرده است، موتور جستجوي خود را به‌عنوان نرم‌افزار پيش‌فرض ثبت كرد و به‌جنگ گوگل كه در اين زمينه پيشتاز بود رفت. ‌ ‌
به گزارش رويترز، اين قرارداد كه به‌مدت سه سال ميان «دل» و مايكروسافت بسته شده است، از ماه آينده آغاز مي‌شود، همچنين توافقات اوليه ميان مايكروسافت و ورايزن نيز انجام شده است.
مايكروسافت كه با اچ‌پي و سان نيز قراردادهاي مشابهي دارد، يك هفتم گوگل بازديدكننده دارد. سال گذشته مايكروسافت در خريد كمپاني ياهو ناموفق ماند و به‌دنبال راه‌هاي ديگري براي جلب توجه كاربران است.


@@@


10محصول پرمخاطب گوگل
100896716664.jpg

گوگل ديگر تنها يك موتور جستجو نيست، اين شركت كه به هر زمينه‌اي پا گذاشته، تقريبا آن بخش را از آن خود كرده، ديگر سرويس‌هاي متعددي دارد كه بسياري از آنها براي‌ما شناخته شده و بسياري نيز ناشناخته مانده است. ‌ ‌


اما آيا تابه‌حال به اين مساله فكر كرده‌ايد كه 10محصول برتر گوگل چه محصولاتي هستند؟ بهتر است براي فهميدن اين موضوع به رتبه‌بندي سايت ‌QuantCast‌ در مورد زيرمجموعه‌هاي گوگل نگاهي بيندازيم، تا ببينيم كدام‌يك از محصولات گوگل از زماني كه صاحب زيردامنه‌شدند، از محبوبيت بيشتري برخوردارند. برترين اين فهرست، موتور جستجوي گوگل با تقريبا بيش از 6/136 ميليون بازديدكننده روزانه در آمريكا است.
پس از اين محصول مي‌توان به نقشه گوگل ‌(Google Map)‌ با تقريبا 36 ميليون بازديدكننده، جستجوي تصوير گوگل با تقريب 7/31 ميليون بازديدكننده و سرويس ايميل ‌Gmail‌ با 5/10 ميليون بازديدكننده روزانه اشاره كرد. پرونده‌هاي گوگل ‌‌(Google Docs)‌، سايت‌هاي گوگل و ‌Knol‌ هنوز براي اين‌كه در ليست 10 محصول برتر قرار بگيرند، به‌اندازه كافي بازديدكننده ندارند، ولي در اين چند ماه اخير محبوبيت آنها در حال افزايش است.
يوتيوب ‌(YouTube)‌، بلاگر‌(Blogger)‌ و اوركات ‌(Orkut)‌ در اين رده‌بندي قرار ندارند، زيرا هركدام دامنه خود را دارند. ولي يوتيوب با 70ميليون بازديدكننده مي‌تواند در جايگاه دوم، و بلاگر با 5/23 ميليون بازديدكننده در بين پنج‌تاي برتر قرار بگيرد. از آنجايي كه اوركات در آمريكا از محبوبيت چنداني برخوردار نيست، نمي‌تواند در اين‌ليست جايي دست‌وپا كند. جالب است كه دامنه ‌sorry.google.com‌ كه براي گيرانداختن روبات‌ها و نرم‌افزارهاي جاسوسي است، در رده هشتم قرار گرفت كه به‌خاطر اين‌كه محصول نبود، از فهرست خارج كرديم.
موضوع قابل ذكر ديگري كه كوانكست ارائه داده، رشد جستجوي كتاب گوگل است كه از ماه سپتامبر بازديدكنند‌گان آن از اخبار گوگل پيشي گرفته است. شايد امكان جستجو در ميان روزنامه‌ها باعث رشد آن شده است.
بر طبق آمار كوانكست، بازديدكنندگان جستجوي كتاب درحال حاضر 4/8 ميليون نفر هستند در حالي كه اخبار گوگل 4/7 ميليون نفر بازديدكننده دارد. ولي اگر بخواهيم از ديدگاه ديگري به اين مساله نگاه كنيم، سرويس‌هاي ديگري مثل ‌comScore‌ و ‌Compete‌ نشان مي‌دهند كه اخبار گوگل هنوز از جستجوي گوگل بزرگتر است.
براي مثال ‌comScore‌ نشان مي‌دهد كه اخبار گوگل 6/15ميليون بازديدكننده‌دارد و آن را با 8/7ميليون بازديدكننده جستجوي كتاب مقايسه مي‌كند. ولي هردوي اين سرويس‌ها، رشد پرمعناي بازديدكنندگان جستجوي كتاب را از تابستان به اين طرف، نشان مي‌دهند.
البته آمار كوانكست خيلي قابل اعتماد نيستند زيرا آمار سايت‌هاي گوگل به روش ‌ Quantified‌(پروسه‌اي كه كوانكست از آن استفاده مي‌كند تا اطلاعات را به‌طور دقيق جمع‌آوري كند) ثبت نمي‌شود. ولي به‌هرحال اين آمار تقريبا صحيح‌اند. در زير رتبه‌بندي كوانكست در مقايسه آن با رتبه‌بندي ‌comScore‌ فقط در حوزه بازديدكنندگان آمريكا آمده است. برخي از رتبه‌ها متفاوت‌اند، ولي 9 تا از 10‌تاي نخست بين اين دو رتبه‌بندي ثابت هستند. (درواقع تنها فرقي كه بين اين‌دو وجود دارد اين است كه ‌comScore‌ جستجوي محصولات گوگل را محاسبه كرده است درحالي كه كوانكست گروه‌هاي گوگل را در نظر گرفته است.)

فهرست كوانكست
1– جستجوي گوگل
2– نقشه‌گوگل
3– جستجوي تصوير گوگل
4- ‌Gmail‌
5– جستجوي كتاب گوگل
6– اخبار گوگل
7– جستجوي ويدئوي گوگل
8– پيكاسا
9- ‌Google earth‌
10- گروه‌هاي گوگل

فهرست ‌comScore‌
1– جستجوي گوگل
2– جستجوي تصوير گوگل
3– نقشه‌گوگل
4- ‌Gmail‌
5– جستجوي اخبار گوگل
6– جستجوي ويدئوي گوگل
7– جستجوي محصولات گوگل
8– جستجوي كتاب گوگل
9– پيكاسا
10- ‌Google earth


@@@


لينكدوني
كتاب و انتشارات
100896716741.jpg

دفتر انتشارات كمك آموزشي، مجلات رشد
http://www.roshdmag.ir


موسسه انتشارات كتاب چرخ ‌و‌فلك
http://www.charkhefalakbook.com‌


كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد
http://www.h-ershad-pl.com‌


كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
‌http://www.kanoonparvaresh.com


شركت نشر چيستا
‌http://www.cheesta.com


انتشارات شاهد
‌http://www.shahedmag.com


انجمن نويسندگان كودك و نوجوان
‌http://www.nevisak.com‌


مجله اينترنتي هدهد
‌http://www.hodhod.ir


بانك اطلاعات فرهنگ و ادبيات كودكان ايران
‌http://www.iranak.info


@@@


حافظه‌اي براي جستجو
100896716540.jpg

به‌كمك ‌WebMynd‌ مي‌توانيد از سيستم جستجوي گوگل بهتر استفاده كنيد، آخرين وب‌سايت‌هايي كه مشاهده كرده‌ايد را دم دست داشته باشيد، محبوب‌ترين وب‌سايت‌هاي شما همواره فهرست شده‌اند و مي‌توانيد موتورهاي جستجوي ديگر را نيز به اين حافظه وبي خود بدهيد.
وب‌مايند به‌صورت افزونه‌اي براي مرورگر فايرفاكس از طريق آدرس زير قابل دريافت است:
بايگاني آنلاين چت
به‌كمك سرويس تحت وب ‌IM-History‌ كاربر هر سيستم تبادل پيغامي كه باشيد، چت‌هاي خود را مديريت كنيد و آن‌ها را به بايگاني آنلاين بسپاريد كه همواره امكان دسترسي، جستجو و خواندن‌شان براي‌شما ممكن باشد. براي ثبت نام و استفاده از اين سرويس به آدرس زير مراجعه كنيد:
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
اختصاص تمام سرعت رايانه به يك برنامه
همه فداي يكي
100896717296.jpg

گاهي اوقات براي نصب يك نرم‌افزار يا اجراي يك بازي، اگر بتوانيم چند نرم‌افزار يا ابزار سيستمي ويندوز كه كار خاصي انجام نمي‌دهند را غيرفعال كنيم، كارها بهتر انجام مي‌پذيرد!


براي انجام اين كار، اگر بخواهيم از روش‌هاي معمول استفاده كنيم، گاه نمي‌توانيم در صورت نياز نرم‌افزارها و سرويس‌هاي غيرفعال، آنها را دوباره فعال كنيم، اما با استفاده از برخي نرم‌افزارهاي كاربردي مخصوص اين كار مي‌توانيم به‌راحتي فعال و غيرفعال كردن برخي از نرم‌افزارها و سرويس‌هاي در حال اجراي ويندوز را مديريت كنيم.
نرم‌افزار‌AlacrityPC‌ يكي از اين نرم‌افزارها است. اين نرم‌افزار قادر است براي شما امكاناتي را فراهم سازد تا با كمك آن، نرم‌افزارهاي مورد نظرتان را در مواقع نياز غيرفعال كرده و دوباره و در هر زمان دلخواه، آنها را فعال كنيد.
همه فداي يكي
با كمك اين برنامه مي‌توانيد هنگام اجراي يك نرم‌افزار با پردازش بالا يا يك بازي جديد كه به حافظه و قدرتي بسيار نياز دارد، برنامه‌ها و سرويس‌هاي بيهوده در ويندوز را غيرفعال كنيد تا نهايت سرعت رايانه در اختيار آن نرم‌افزار يا بازي قرار گيرد.
نرم‌افزار فوق اين امكان را به شما مي‌دهد كه سرويس‌ها و نرم‌افزارهايي كه بايد هنگام اجراي برنامه مورد نظرتان غيرفعال شوند را مشخص كنيد. سپس با اجراي نرم‌افزار مورد نظر شما تمام اين سرويس‌ها به‌طور خودكار غيرفعال شده و با خروج از نرم‌افزار شما تمامي آنها دوباره به حالت فعال و اوليه خود بازمي‌گردند.
سريع‌تر از هميشه
اين برنامه ابزارهايي را نيز براي بهينه‌سازي و افزايش سرعت ويندوز در خود جاي داده است كه برخي از آنها عبارتند از: ‌ ‌
يكپارچه‌سازي حافظه رم، حذف تصوير زمينه دسكتاپ، غيرفعال كردن ابزارهاي دسكتاپ يا ‌Sidebar‌ ويندوز ويستا و تلاش براي متوقف ساختن ابزارهايي كه در پس‌زمينه ويندوز به‌طور پنهاني به فعاليت مي‌پردازند.
هر گردي گردو نيست
اگر فكر مي‌كنيد براي اجراي هر برنامه‌اي بايد يك‌سري نرم‌افزار و سرويس مشخص را از كار بيندازيد، سخت در اشتباهيد! چرا كه هنگام اجراي هر برنامه برخي از سرويس‌ها و نرم‌افزارها مورد نياز و برخي ديگر بيهوده است و اين در حاليست كه اجراي يك نرم‌افزار ديگر مي‌تواند نتيجه‌اي عكس را در بر داشته باشد؛ يعني تمام ابزارهاي بيهوده در اجراي نرم‌افزار قبلي مورد نياز باشد و تمام ابزارهاي موردنياز براي اجراي برنامه قبلي هنگام اجراي نرم‌افزاري ديگر كاملا بيهوده باشند. اين نرم‌افزار براي اين موارد نيز پيش‌بيني‌هايي كرده است.
قابليت پروفايل در اين برنامه به شما اين امكان را مي‌دهد تا دو نوع پروفايل براي اجراي برنامه‌هاي خود ايجاد كنيد.
1- ‌Top level‌
در اين پروفايل مي‌توانيد تنظيمات كليدي و عمومي مرتبط با دسته‌اي از نرم‌افزارها را مشخص كنيد. به‌عنوان مثال حذف تصوير زمينه دسكتاپ مي‌تواند يك تغيير عمومي براي اكثر نرم‌افزارها باشد و هيچ مشكلي را نيز براي نرم‌افزار به‌وجود نياورد. هر پروفايل از نوع سطح بالا مي‌تواند چندين پروفايل نوع دوم يعني ‌Inherited‌ را پوشش دهد.
2- ‌Inherited‌
همان‌طور كه گفتيم، گاهي اوقات براي اجراي بهينه برخي نرم‌افزارها مي‌بايد تنظيمات بيشتري را اعمال كرد كه اين تنظيمات را مي‌توان در پروفايل‌هاي نوع دوم يعني جانشين‌ها مشخص ساخت.
به‌عنوان مثال، بهينه‌سازي حافظه رم براي اجراي نرم‌افزارها و حذف تصوير زمينه دسكتاپ از جمله تغييراتي است كه در پروفايل‌نوع اول مشخص مي‌شود، حال چندين پروفايل نوع دوم نيز مشخص مي‌شود كه هر كدام به نرم‌افزار خاصي مرتبط است و علاوه بر ويژگي‌هاي مشخص شده در پروفايل نوع اول، از ويژگي‌هاي مشخص شده در پروفايل نوع دوم نيز پيروي مي‌كند.
اين نرم‌افزار به‌طور كاملا رايگان ارائه شده است و از تمام سيستم‌عامل‌هاي ويندوز 98 به بالا نيز پشتيباني مي‌كند.
براي دانلود اين برنامه مي‌توانيد به سايت‌هاي زير مراجعه كنيد:
http://www.download.com
http://alacritypc.kensalter.com‌
توجه: برخي از نرم‌افزارهاي ويروس‌ياب همچون ‌32 NOD‌ اين برنامه را به اشتباه جزو نرم‌افزارهاي مخرب دسته‌بندي مي‌كنند. در صورت بروز چنين مشكلي مي‌توانيم به شما اطمينان دهيم كه اين نرم‌افزار هيچ كد مخربي را در خود جاي نداده است و چنانچه فقط از سايت سازنده نسبت به دانلود آن اقدام كنيد، هيچ خطري متوجه امنيت رايانه شما نخواهد بود. با اين حال هيچ‌وقت احتياط را فراموش نكنيد!


@@@


مراقب باشيد!
با وجود ويروس‌ها و خطرهاي گوناگون موجود در دنياي اينترنت، استفاده از اينترنت و گشت‌وگذار در سايت‌هاي مختلف مي‌تواند خطرات بسيار زيادي را به‌دنبال داشته باشد.


وقتي به مشاهده سايت‌هاي مختلف در اينترنت مي‌پردازيد اين احتمال وجود دارد كه اطلاعات محرمانه و جزييات حساب بانكي شما به‌سرقت برود.
همچنين ممكن است سايت‌هاي مخربي نرم‌افزارهاي جاسوسي را روي سيستم شما نصب كنند سپس شما را تشويق به خريد نرم‌افزارهاي ضدجاسوسي كنند.
به گزارش سايت ‌Netcraft‌، تعداد سايت‌هاي موجود در اينترنت، تا ماه دسامبر سال 2008 نزديك به 187 ميليون بوده است كه روزبه‌روز نيز اين عدد در حال افزايش است.
در اين ميان و با وجود اين تعداد سايت حتي كاربران بسيار حرفه‌اي نيز نمي‌توانند سايت‌هاي مخرب را از غير آن تشخيص دهند. در حال حاضر مرورگر فايرفاكس ابزاري براي بررسي و تشخيص سايت‌هاي مخرب را در خود جاي داده است كه در صورت برخورد با سايت‌هاي مخرب، هشدارهاي لازم را به كاربر مي‌دهد. همچنين ابزارهايي همچون ‌AVG Link Scanner‌ و ‌McAfee SiteAdvisor‌ نيز وجود دارند كه براي استفاده از آنها بايد مبالغي را هزينه كرد. ‌ ‌
در اين ميان شايد با سايت ‌ThreatExpert‌ آشنا باشيد. اين سايت كه در مقاله‌هاي گذشته كمي در مورد آن شرح داديم، ابزاري آنلاين براي بررسي فايل‌هاي شما در چندين ويروس‌ياب و ارائه گزارشي كامل از مخرب يا غيرمخرب بودن آنها است. از ابزارهاي جديد اين سايت نوار ابزار قدرتمند ‌Browser Defender‌ است كه مي‌تواند گشت‌وگذار امن در اينترنت را براي شما به ارمغان بياورد.
با كمك اين نوار‌ابزار مي‌توانيد از رتبه‌اي از مخرب يا غيرمخرب بودن كه به هر سايت اختصاص داده مي‌شود، آگاهي پيدا كنيد. اين نوار ابزار هر سايتي كه باز كنيد را بررسي كرده و سه رتبه امن، خظرناك و تحت بررسي را به شما نمايش مي‌دهد.
از ديگر قابليت‌هاي اين برنامه پيوستن به نتايج جستجو در سايت‌هايي همچون گوگل و ياهو است. با توجه به اين قابليت، وقتي در سايت گوگل به جستجو مي‌پردازيد آيكون‌هايي به رنگ سبز، زرد يا قرمز در كنار نام هر سايت در نتايج جستجو به نمايش در مي‌آيد كه قبل از كليك روي هر سايت، وضعيت مخرب يا سالم بودن آن را براي شما به نمايش مي‌گذارد.
قابل ذكر است كه اين نوار‌ابزار در حال حاضر به‌صورت نسخه‌آزمايشي ارائه شده است و از مرورگرهاي اينترنت اكسپلورر و فايرفاكس پشتيباني مي‌كند. براي دانلود اين ابزار مي‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:


@@@


سخت‌ترين‌ها آسان مي‌شود
100896717439.jpg

وقتي ويندوز رايانه خراب شود و نياز به نصب مجدد آن باشد، يكي از مراحلي كه خسته‌كننده‌ترين مرحله به‌حساب مي‌آيد، نصب مجدد گرداننده سخت‌افزارهاي مربوط به سيستم (مانند كارت صدا، كارت گرافيك، مودم و كارت شبكه) است.


همان‌طور كه مي‌دانيد در نصب مجدد ويندوز، رايانه بين 2 تا 3 بار ‌Restart‌ مي‌شود در صورتي‌كه هنگام نصب درايورها پس از نصب هر درايور بايد رايانه را مجددا راه‌ندازيكرد نمود.
در چنين شرايطي و با وجود قدرت و سرعت بالاي رايانه‌هاي امروزي نصب ويندوز كمتر از 30 دقيقه زمان مي‌برد اما نصب درايورهاي مرتبط با آن مي‌تواند ساعت‌ها وقت شما را تلف كند چرا كه در برخي از موارد پيدا نكردن سي‌دي و ديسك‌هاي حاوي فايل‌هاي درايور و جستجوي آنها در اينترنت چندين ساعت از وقت كاربران را به خود اختصاص مي‌دهد. نرم‌افزار قدرتمند‌ DriverMax‌ ابزاري جديد و فوق‌العاده كاربردي است كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا به‌سادگي درايورهاي ويندوز خود را پس از نصب مجدد ويندوز نصب كنيد.
با كمك اين برنامه ديگر نيازي به جستجوي فايل‌هاي درايور در اينترنت نخواهيد داشت و نيازي نيست از بين چندين سي‌دي به‌دنبال سي‌دي مربوط به هر درايور باشيد بلكه تنها كاري كه بايد انجام دهيد، تهيه يك نسخه پشتيبان از درايورهاي فعلي و بازگرداني آنها روي ويندوز پس از نصب مجدد آن است. نصب مجدد درايورها در ويندوز با كمك اين برنامه تنها نيازمند يك كليك و يك‌بار راه‌اندازي مجدد رايانه است و مدت زماني در حدود 5 الي 10 دقيقه را به‌خود اختصاص مي‌دهد. براي دانلود اين برنامه كه استفاده از آن نيز كاملا رايگان است مي‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:


@@@


مديريت موبايل
100896717981.jpg

امروز قصد معرفي و پرداختن به زواياي برنامه‌اي را داريم كه بر روي اكثر گوشي‌هاي نوكيا عرضه شده و قادر است گوشي شما را مديريت كند. اين برنامه مي‌تواند مديريت مستقيمي بر روي دفترچه تلفن، بخش پيامك‌ها، بخش فايل‌ها و قسمت‌هاي ديگر گوشي، داشته باشد. نام اين برنامه ‌PC Suit‌ و آخرين نسخه ارائه شده آن 0/7 است كه كاملترين نسخه موجود است. ‌ ‌


‌7.0 PC Suit‌
ابتدا برنامه را بر روي كامپيوتر خود نصب و اجرا كنيد. بعد از اجرا كافيست گوشي خود را با كابلي كه همراه گوشي به شما عرضه مي‌گردد، به پورت ‌USB‌ كامپيوتر خود متصل كرده و چند ثانيه منتظر بمانيد. روي گوشي شما كادري ظاهر خواهد شد كه از ميان منوهاي آن بايد گزينه ‌PC Suit‌ را برگزينيد. آنگاه برنامه، گوشي را از طريق پورت مربوطه شناسايي خواهد كرد. بايد توجه كنيد كه پس از شناسايي گوشي شما توسط برنامه، عكسي از گوشي در قسمت سمت چپ برنامه نمايش داده خواهد شد و اين نشان‌دهنده آن است كه برنامه فعال و آماده به‌كار است.
اولين ويژگي اين برنامه ارسال پيامك از طريق كامپيوتر است. شما با استفاده از اين قسمت مي‌توانيد اقدام به‌ارسال پيامك كنيد. حال اين پيامك مي‌تواند براي يك نفر ارسال شود يا براي هر چند نفر كه شما بخواهيد. كافيست براي اين كار بر روي آيكون پيامك كليك كنيد. كادري براي شما نمايان خواهد شد كه از لحاظ محتوا همانند قسمت پيامك‌هاي گوشي شما است. در اين ليست ابتدا كل پيامك‌هاي موجود در ‌Inbox‌ شما آشكار خواهد شد كه شما مي‌توانيد با كليك بر هر كدام از آنها اقدام به مطالعه پيامك كنيد. همچنين گزينه‌هايي در زير كادر ظاهر خواهند شد، كه شما را قادر مي‌سازند يك پيامك را باز كنيد، پاك كنيد، به آن پاسخ دهيد و يا آن را براي ديگران ارسال كنيد. كافي است بر روي آنها كليك كنيد تا عمليات مربوطه انجام گيرد. ‌ ‌
اگر به قسمت سمت چپ كادر باز شده توجه كنيد، خواهيد ديد كه منوي كوچكي به نام پوشه‌هاي پيامك وجود دارد كه حاوي پيامك‌هاي فرستاده شده، در حال ارسال، پيش‌نويس‌ها و پيامك‌هاي رسيده است. با كليك بر روي يكي از آنها مي‌توانيد بين قسمت‌هاي مختلف به اصطلاح سوئيچ كنيد. ‌ ‌
همچنين براي مرتب‌سازي پيامك‌ها در بالاي آنها قسمت‌هايي تعبيه شده است. اين قسمت‌ها شامل مرتب‌سازي بر اساس شماره و يا اسم فرستنده يا گيرنده، محتوي پيامك‌ها، تاريخ دريافت و يا ارسال و همچنين نوع پيامك‌ها (بر اساس ‌SMS‌ يا ‌MMS‌ بودن آنها) است كه شما با كليك بر روي هر كدام از آنها مي‌توانيد به‌دلخواه اقدام به مرتب‌سازي كنيد.
قسمت پيامك‌ها بيشتر براي افرادي كارايي خواهد داشت كه عادت به استفاده از صفحه كليد خود موبايل ندارند و يا انتقال نوشته‌اي خاص از محيط كامپيوتر به موبايل برايشان كمي دشوار است. اين قسمت علاوه بر راحتي و سهولت كار، مي تواند سرعت ارسال پيغام را توسط شخص افزايش دهد. ‌ ‌
حال به‌سراغ دومين ويژگي برنامه مي‌رويم. اين برنامه مي‌تواند از قسمت دفترچه تلفن، پيامك‌ها، موضوعات وارد شده در تقويم، فايل‌هاي موجود در كارت حافظه يا حافظه اصلي گوشي، نوشته‌ها و تنظيمات قسمت‌هاي مختلف گوشي نسخه پشتيبان تهيه كند و يا نسخه‌هاي پشتيبان تهيه شده را درون گوشي وارد كند كه بسيار مهم است و هميشه كاربرد خواهد داشت. ‌ ‌
براي اين كار كافيست بر روي شمايل گاوصندوق در محيط برنامه كليك كنيد. پس از كليك 2 قسمت وجود خواهد داشت كه يكي اقدام به گرفتن نسخه پشتيبان و ديگري وارد كردن نسخه مربوطه به گوشي است. ما براي شروع كار بر روي گزينه ‌Backup‌ كليك مي‌كنيم: ‌ ‌
در اين بخش، منويي ظاهر خواهد شد كه گزينه‌هاي ذكر شده در بالا را در خود دارد. كافيست قسمت‌هايي كه مي‌خواهيد از آنها پشتيبان گرفته شود را تيك زده و دكمه ‌Next‌ را بفشاريد. برنامه از شما مسير فايل‌هاي ذخيره شده را سوال مي‌كند كه شما بايد به آن پاسخ دهيد و يك بار ديگر گزينه ‌Next‌ را بزنيد. همچنين يك اسم براي آن انتخاب كنيد كه نشان‌دهنده محتواي فايل مربوطه باشد. در اينجاست كه گوشي وارد مرحله مربوطه مي‌شود.
بايد توجه داشته باشيد كه در اين قسمت هرگز نبايد كابل را از گوشي جدا كنيد، چون در اين صورت بايد تمامي اين مراحل را از ابتدا طي كنيد. برنامه پس از مدتي، فايل مربوطه را ذخيره خواهد كرد كه اين فايل حاوي اطلاعات گوشي شما است. حال براي برگرداندن اين اطلاعات به گوشي كافيست اين بار از گزينه ‌Restore‌ استفاده كنيد و تا اطلاعات بر روي گوشي شما ذخيره شود. ‌ ‌
تا اينجاي كار از كاركرد 2 قسمت آگاهي يافتيم. براي دريافت نسخه‌اي از اين برنامه مي‌توانيد از نشاني زير استفاده كنيد:
http://forum.persianmobiles.com/
mobile-precis/15116-pc-suit.htmlsuit.html


@@@


طرح يك گوشي جديد براي آيفون
100896718023.jpg

شايعات نشان نمي‌دهد كه اين گوشي اصلا ساخته شود و انتظار نداريم شاهد ارائه آن در نمايشگاه مك‌ورلد 2009 باشيم؛ هر چند كه احتمالا سرانجام از سوي شركت‌هاي مختلف به‌شكل ديگري ارائه خواهد شد! ‌ ‌


اين گوشي مفهومي به اين دليل پديد آمده كه طراح آن قصد داشته از دست گوشي خود خلاص شود، اما نمي‌خواسته به‌جاي آن، يك آيفون بخرد زيرا آيفون فاقد صفحه كليد فيزيكي، دوربين و فضاي كافي است.
منظور مت (طراح اين اثر) از اين گوشي يك گوشي آيفون است با 60 گيگا بايت فضاي ذخيره، نسبت تصوير 16:9 حقيقي، صفحه كليد اسلايد آوت، دوربين جلويي يك مگا پيكسل براي استفاده در‌iChat‌ و يك دوربين باكيفيت ديگر كه لنزهاي بهتر، زوم اپتيكال و قابليت تصويربرداري ويدئويي دارد.
 
بالا