• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
اعلام نظر ***** درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به سران 3 قوه

حضرت آیت الله *****‌ای **** معظم انقلاب نظر خود را درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به سران سه قوه اعلام کردند. پیش از این، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به **** معظم انقلاب توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را خواستار شده بود.

به گزارش مهر، ماجرا از آنجا آغاز شد که دولت در اقدامی ناگهانی و در بامداد ششم فروردین ماه 28 هزار تومان مابه‌التفاوت فاز اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار واریز کرد که براین اساس، احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در آینده بسیار نزدیک قوت گرفت.

این اقدام دولت که واکنش شدید نمایندگان مجلس را در پی داشت، در اواسط فروردین ماه منجر به نامه‌نگاری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به **** معظم انقلاب شد. البته روایت شده است که لاریجانی در این نامه ضمن هشدار نسبت به عواقب تورمی خواستار توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شده بود.

از اعلام این خبر چند ساعتی نگذشته بود که رئیس جمهور به میان استانداران رفت و چنین گفت: گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها برای اجرا آماده است و همه مسئولان و استانداران باید برای اجرای هر چه بهتر این مرحله آمادگی کامل داشته باشند.

چند وقتی از این ماجرا گذشت و رسانه‌های نزدیک به دولت خبر دادند که موضوع اختلاف دولت و مجلس بر سر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به هیئت حل اختلاف قواه سپرده شده است.

حتی این رسانه‌ها در چند وقت اخیر پا را فراتر گذشته و از موافقت هیئت حل اختلاف قوا با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر دادند اما این پایان کار نبود، چرا که این هیئت در اطلاعیه‌ای، انتشار این گونه اخبار را تکذیب کرد.

البته رئیس جمهور که اصرار خاصی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی دارد، چهارشنبه شب در دیداری که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با وی داشتند، باز هم بر مواضع قبلی خود در این باره تاکید کرده است.

در نهایت علی لاریجانی رئیس مجلس روز پنج شنبه از اعلام نظر **** معظم انقلاب درباره هدفمندی یارانه‌ها به سران سه قوه خبر داد و در پاسخ به این سئوال که نظر هیئت حل اختلاف قوا درباره اختلاف مجلس و دولت در موضوع هدفمندی یارانه‌ها به شما اعلام شده است و این نظر چیست، گفت: بله. نظر هیئت حل اختلاف به مقام معظم ***** اعلام شد و فکر می‌کنم این هیئت مسئله را روشن کرد.

وی افزود:‌ براساس این نظر، کاملاً روشن است که هرگونه تصمیم گیری برای پرداخت‌ها در کشور باید در بودجه سالانه و با مصوبه مجلس باشد.

لاریجانی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در جلسه اعضای کمیسیون تلفیق با رئیس جمهور مقرر شده در اجرای مرحله دوم اختیارات بیشتری به رئیس جمهور داده شود و همچنین از طرف دیگر رئیس جمهور گام دوم اجرای این قانون را گام پایانی قرار ندهد، نظر شما در این باره چیست، گفت: "من اطلاعی از این همه اطلاعات شما ندارم. قدری که من اطلاع دارم این است که این جلسه بیشتر رایزنی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است و تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق که در این جلسه شرکت کردند قصد داشتند استدلال رئیس جمهور را برای چگونگی ادامه اجرای این قانون بشنوند و همچنین دغدغه‌ای خود را مطرح کردند که البته این گفتگوها برای دو طرف مفید است."

به هر حال، چیزی که از سخنان مسئولان قوا مشخص است اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دیگر نه با دستور مستقیم دولت بلکه با مصوبه مجلس امکان پذیر است.
 

sam_sami_2000

Registered User
تاریخ عضویت
29 می 2006
نوشته‌ها
530
لایک‌ها
70
٤٠ تومن يارانه ميده بنزينو ميخواد بكنه ليتري ٢ تومن !!!! ياااااا ابالفضل !!!!! ياااااا ابالفضل .. تا كي تو پاچمون كنن و صدامون در نياد ؟؟؟
 

Rezazzzjjj

Registered User
تاریخ عضویت
13 جولای 2005
نوشته‌ها
1,879
لایک‌ها
219
٤٠ تومن يارانه ميده بنزينو ميخواد بكنه ليتري ٢ تومن !!!! ياااااا ابالفضل !!!!! ياااااا ابالفضل .. تا كي تو پاچمون كنن و صدامون در نياد ؟؟؟
هنوز جاداره بزار هل بدن، خیلی جادارتر از این حرفاییم تا لیتری 5 تومن هم جا داریم!
 

mohsen25

همکار بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
7,716
لایک‌ها
4,116
محل سکونت
Hell
سلام

بچه ها این 28 تومنی که اضافه ریختن رو میشه الان برداشت کرد ؟

ممنون


سلام
خیر، تا رسما قیمتا رو نبرن بالا (اینایی که هر روز میره بالا رسمی نیست!) نمیشه برداشت کرد.
 

drdexter

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
20 آپریل 2011
نوشته‌ها
4,171
لایک‌ها
3,550
یا امام زاده نور محمد . بزنین 2 تومن ؟ تف به زات پدر بی شرف اون کسی که همچین چیزی رو تصویب کنه
i320021_papiyon.png
. هر موقع حقوق مصوب کارگر شد 1200000 تومن بیان از این گه خوری ها بکنن . :eek: آخه اینا هم میخوان هم این گند ها رو بزنن بدان میخوان دستمزد و حقوق و .... همون قبلی باشه
i320021_papiyon.png
این عمل نهایت ....... کشی هست .

پ ن : اون جای خالی ...... رو هر چی عشقتون هست پر کنید
i320021_papiyon.png
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
/بررسي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در مجلس/

فرزين:افزايش برخي قيمت‌ها هيچ ارتباطي به قانون هدفمندي يارانه‌ها ندارد






دبير ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها با بيان اين‌كه به دنبال حذف برخي دهك‌هاي جامعه از دريافت يارانه نقدي هستيم، گفت: در حال حاضر براي يك ميليون و 666 خانوار پيامك در مورد حذف يارانه نقدي ارسال كرده‌ايم، ولي با اين وجود همچنان در راستاي خود انصرافي خانوار‌ها از دريافت يارانه‌ها حركت مي‌كنيم. هدف ما حذف كردن يارانه اقشاري است كه نياز به يارانه نقدي ندارند؛ چرا كه اين خواست مجلس و مردم است.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا فرزين در جلسه علني امروز (سه‌شنبه) مجلس در جريان بررسي روند اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها به تبيين سه هدف عمده از اجراي اين قانون پرداخت و گفت: اين سه هدف شامل مديريت، انرژي،‌تحقق عدالت و توليد بود. بدان معنا كه اعتقاد ما بر اين بود كه روش پرداخت يارانه‌ها در كشور نامناسب بوده و باعث بي‌عدالتي ،‌افزايش ضريب جيني و همچنين افزايش سهم اغنيا و كاهش سهم فقرا مي‌شود.
وي ادامه داد: با قانون هدفمندي يارانه‌ها قيمت حامل‌هاي انرژي از حالت يارانه‌اي برداشته و اصلاح مي‌شد و با اين هدف تلاش اين بود كه با اجراي اين قانون در دوره‌هاي بلند مدت و ميان مدت سرمايه‌گذاري توسط بخش خصوصي انجام شود و در كشور بازار آزاد داشته باشيم، اما به تبع اين كار دو نگراني وجود داشت، به طوري كه برخي معتقد بودند آثار تورمي از اجراي اين امر به وجود مي‌آيد و نگراني ديگر در مورد توليدكنندگان بود.
فرزين ادامه داد:اين نگراني با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها وجود داشت كه آثار منفي اوليه‌اي به بخشي از توليدكنندگان وارد شود؛ چرا كه افزايش قيمت انرژي باعث مي‌شد كه بخشي از توليدكنندگان با مصرف انرژي بالا در كوتاه مدت نتوانند ادامه كار دهند. البته هدف از اجراي اين قانون آن است كه در كنار اصلاح قيمت‌ها دادن يارانه‌ها به بخش توليد اين بخش با افزايش بهره‌وري روي پاي خود بايستد.
معاون وزير اقتصاد در گزارشي به ميزان صرفه‌جويي‌هاي انجام شده حاصل از مديريت انرژي پرداخت و گفت:‌ در سال‌هاي قبل از اعمال سهميه‌بندي و هدفمند كردن يارانه‌ها مصرف بنزين روزانه 120 ميليون ليتر بود كه اين ميزان با سهميه بندي به62/8 ميليون ليتر و بعد از هدفمندي به59/3 ميليون ليتر رسيد، اين آمار به خوبي نشان مي‌دهد كه با هدفمندي يارانه‌ها مصرف انرژي در كشور كاهش پيدا كرده است.
وي همچنين با ارائه آمار ديگري در مورد ديگر حامل‌هاي انرژي گفت:‌با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها شاهد نرخ رشد منفي در برخي حامل‌هاي انرژي بوديم كه از جمله آن گاز مايع 10 درصد ،‌نفت سفيد 17/5 درصد، نفت كوره بدون نيروگاه 38 درصد، كاهش مصرف داشته است. در مقابل نيز گاز طبيعي نرخ رشد 1/2 درصد داشته است و به نوعي بعد از هدفمندي اين نرخ افزايش پيدا كرده است، البته قبل از اعمال قانون هدفمندي نرخ متوسط رشد مصرف گاز طبيعي 11 درصد بوده است.
فرزين با بيان اين‌كه نرخ رشد آب با اجراي قانون هدفمندي به منفي 8/75 درصد رسيد، گفت: ميزان مصرف گندم نيز بعد از قانون هدفمندي نرخ رشد منفي 22 درصد داشت كه اين ميزان حكايت از كاهش مصرف گندم در كشور دارد. به گفته فرزين طبق چنين آمارهايي 15 ميليارد دلار صرفه‌جويي حاصل از اجراي قانون در كشورانجام شده كه اين مبالغ به جيب اقتصاد كشور و نه صندوق هدفمندي رفته است.
دبير ستاد هدفمند سازي يارانه‌ها در توضيح اثرات اجراي قانون هدفمندي در توزيع درآمدها يادآور شد: پيشنهاد دولت اعطاي يارانه نقدي به تمامي خانوارها نبود، بلكه ما در ابتدا پيشنهاد كرده بوديم كه تنها به هفت دهك يارانه نقدي داده شود، اما در حين تصويب قانون پيشنهادي در صحن علني مبني بر دادن يارانه نقدي به همه خانوارها مطرح شد ، دولت نيز از آن اطاعت كرد پس از آن سعي كرديم با خوشه‌بندي برخي گروه‌ها را از دريافت يارانه نقدي حذف كنيم كه به دليل ورود مشكلاتي اين امر نيز اجرايي نشده است، اكنون نيز براي يك ميليون و 666 خانوار پيامك حذف يارانه نقدي داده‌ايم و به دنبال آن هستيم كه اقشاري كه نياز به يارانه ندارند را حذف كنيم البته همچنان رويكردمان مبني بر خود انصرافي را دنبال مي‌كنيم.
فرزين در ادامه در تبيين آثار اجراي قانون هدفمندي گفت: در سال 89 سهم 40 درصد پايين جامعه از درآمد در خانوارهاي شهري 16/49 بوده كه اين ميزان در شش ماه ابتداي سال 90 همزمان با اجراي قانون هدفمندي به 17/27 درصد افزايش پيدا كرده است. همچنين سهم 20 درصد بالاي همين جامعه درسال 89 ، 4/93 درصد بود كه در شش ماهه اول سال 90 به 43/95 درصد افزايش پيدا كرد. اين عملكرد باعث شد كه ضريب جيني شش ماهه دوم سال 89 برابر 376 هزارم بود به 367 هزارم كاهش پيدا كند اين آمارها به خوبي نشان مي‌دهد كه توزيع درآمد براي خانوارهاي شهري بهتر شده است و همين وضعيت براي خانوارهاي روستايي نيز وجود دارد.
وي در توضيح وضعيت خانوارهاي روستايي در سال 89 و با اجراي قانون هدفمندي در سال 90 گفت: سهم 40 درصد پايين جامعه خانوارهاي روستايي در سال 89 ، 15/65 درصد بود كه در شش ماه دوم سال 90 به 16/13 افزايش پيدا كرد. همچنين درآمد 20 درصد بالاي جامعه روستايي در سال 89 ، 46/4 بود كه در شش ماه دوم سال 90 به 45/8 كاهش پيدا كرد. اين موارد مصداق بارز توزيع درآمد بهتر و تحقق عدالت است.
وي در خصوص تورم حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: در زمان شروع قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تورم نقطه به نقطه در آذر 89 برابر 12/8 بود كه بعد از شش ماه اين ميزان به 21/06 رسيد، اين بدان معناست كه اصلاح قيمت انرژي اثرات خود را بر روي شاخص قيمت گذاشت، پس از آن نيز از تيرماه به بعد تورم نقطه به نقطه كاهش پيدا كرد. فرزين با بيان اين‌كه اصلاح قيمت انرژي طي شش ماه اجراي قانون هدفمندي اثر خود را درجامعه گذاشت، گفت: بعد از آن شاخص قيمت تثبيت شد و مجددا افزايش قيمت از شهريورماه شروع شد. افزايش قيمتي كه هيچ ارتباطي به قانون هدفمندي يارانه‌ها ندارد، بلكه به دليل بروز نوسانات نرخ ارز افزايش قيمت رخ داد و هيچ ارتباطي با قانون هدفمندي نداشت.
دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها با تاكيد بر اين‌كه تمامي افزايش قيمت‌ها در شش ماه اخير ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه نبود، گفت:‌آيا افزايش قيمت مواد غذايي ناشي از هدفمندي بود؟ اكثر مواد غذايي وارداتي است به طوري كه 90 درصد كره و روغين ، 70 درصد سويا و 20 درصد گوشت از خارج كشور وارد مي‌شود و اين افزايش قيمت موادغذايي به گونه‌اي ناشي از افزايش قيمت آنها در بازار جهاني است.
به گزارش ايسنا، دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها در ادامه به آثار منفي حاصل از اجراي اين قانون در توليد پرداخت گفت: براي جلوگيري ازآثار منفي اجراي قانون هدفمندي، قيمت‌هاي ترجيحي را وضع كرديم و بر همين اساس قيمت گاز ،‌آب و برق بخش كشاورزي تعديل يافت.
فرزينهمچنين گفت: پتروشيمي در سال گذشته 18 ميليارد دلار صادرات داشته ، شاخص بورس نيز اكنون به بالاي 27 هزار ميليارد تومان رسيده است.
وي با تاكيد بر اين‌كه با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اصلاح درآمدي در شش ماه اول سال 90 رخ داد، توضيح داد: متوسط دهك 1 در اين مدت متوسط 200 هزار تومان بوده است و دهك 10 دو ميليون 200 هزار تومان در اين شرايط اگر ما به هر كدام از اين دهك‌ها 182 هزار تومان يارانه براي خانواده چهار نفري بدهيم، درآمد دهك يك، يعني خانوارهاي فقير حدود 90 درصد درآمدش را يارانه داده‌ايم ، اين ميزان در دهك 10 زير 8 درصد شده است و به خوبي نشان مي دهد كه عدالت در مورد دهك‌هاي خانوار نيز اجرا شده است.
معاون وزير اقتصاد همچنين با ارائه آمار ديگري در مورد نتايج اصلاح قيمت‌ها در مورد حامل‌هاي انرژي گفت:‌با اصلاح قيمت‌ها در آذر 89 بنزين سهميه‌اي 53 درصد و بنزين 700 توماني را 92 درصد نسبت به قيمت سقف قانون اصلاح كرديم در مورد نفت و گاز نيز در مورد قيمت آزاد 52 درصد و سهميه 22 درصد و قيمت نفت سفيد نيز 15 درصد محقق شده است. اين شيوه و اصلاح قيمت‌ها براساس كارهاي كارشناسي انجام شده است.
به گزارش ايسنا، دبير ستاد هدفمندي سازي يارانه‌ها همچنين در مورد ميزان مبالغ دريافتي ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها گفت:‌در سال 89 با شروع اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها دو مرتبه از بانك مركزي به مبالغ 5 هزار و 4 هزار ميليارد تومان تن‌خواه گرفتيم كه اين رويكرد غيرقانوني نبود و در قانون پيش‌بيني شده بود، البته از اين ميزان دو هزار و 700 ميليارد تومان به بانك مركزي برگردانده شده است. در واقع شش هزار و 300 ميليارد تومان باقي مانده كه اين ميزان در كشوري است كه نقدينگي 240 هزار ميليارد توماني دارد. البته ما در سال گذشته پولي از بانك مركزي نگرفته‌ايم.
فرزين در مورد مبالغ واريزي به خزانه در سال 90 نيز گفت: منابع ما علاوه بر اصلاح حامل‌هاي انرژي رديف‌هاي بودجه‌اي نيز است بر اين اساس واريزي ما به خزانه در سال 90 توسط دستگاه‌هاي اجرايي حدود 46 هزار ميليارد تومان بود كه ازاين ميزان 17 هزار و 500 هزار ميليارد تومان به دستگاه‌ها ي اجرايي و حدود 28 هزار ميليارد تومان آن برداشته و همچنان تعهدات دستگاه‌هاي اجرايي باقي مانده است.
وي در پايان با تاكيد بر اين‌كه سازمان هدفمندي در سال جاري از رديف‌هاي قانوني‌اش استفاده كرده است گفت: از يك طرف به ما مي‌گوييد كه شيب اجراي قانون بايد كند باشد و از يك طرف اهداف بسيار قانون وجود دارد و مي‌خواهيد كه يك ساله اجرا كنيم . قاعدتا اين موارد با هم سازگار نيست. شما اطمينان داشته باشيد كه دولت در مورد تمامي موارد كار كارشناسي مي‌كند و هر سال نسبت به تحقق كلي اهداف قانون است. پس انشاءالله در صورت موافقت مرحله دوم را نيز اجرا خواهيم كرد.
انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

فرزین خبر داد:
بدهی 6300 میلیارد تومانی دولت بابت پرداخت یارانه نقدی
رئیس ستاد هدفمندی یارانه ها رشد اقتصادی سال 90 را زیر 4 درصد ندانست و گفت: دولت نمی تواند 2 ماه به مردم پول بدهد بدون اینکه اصلاح قیمتی صورت گیرد، بنابراین از بانک مرکزی تنخواه دریافت کردیم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه امروز سه شنبه مجلس بررسی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها به ارائه گزارش پرداخت. وی با بیان اینکه دو سوم نمایندگان به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها رای مثبت داده اند گفت: این قانون با 3 هدف مدیریت مصرف انرژی، عدالت و حمایت از تولید به تصویب رسید. فرزین در تشریح اهداف گفت: دولت معتقد بود روش پرداخت یارانه ها نامناسب است و منجر به ناعدالتی و افزایش ضریب جینی شده است. وی افزود: درحوزه تولید نیز ما معتقد بودیم با اصلاح قیمت حامل های انرژی سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در این قسمت انجام خواهد شد. اما در این رابطه دو نگرانی وجود داشت اول اینکه عده ای معتقد بودند بر اثر اجرای این قانون تورم به قدری افزایش می یابد که آن را غیر قابل اجرا می کند و دوم آثار تورمی در تولیدات است که برخی کارشناسان معتقد بودند با اجرای این قانون با توجه به اینکه تولیدات ما مبتنی بر مصرف انرژی بالاست شکست می خورد. وی با بیان اینکه به کمیسیون تلفیق در خصوص اجرای هدفمندی یارانه ها در سه جلسه کاری گزارش دقیقی داده است، گفت: در خصوص صرفه جویی در مصرف بنزین با اجرای این قانون اگر هدفمندی اجرا نمی شد امروز به صورت روزانه 120 میلیون لیتر بنزین مصرف می کردیم که با این صرفه جویی ها به حدود 59 میلیون لیتر در روز رسیده است. وی در خصوص صرفه جویی در خصوص سایر حامل های انرژی گفت: در مصرف نفت و گاز 10 درصد، نفت سفید 17.5 درصد، نفت کوره 38 درصد، گاز مایع 10 درصد و گاز طبیعی 1.2 درصد، برق 68 درصد، حدود 9 درصد و مصرف گندم 22 درصد کاهش یافته است. فرزین افزود: با اجرای این قانون بر منابع اقتصادی کشور 15 میلیارد دلار صرفه جویی شده که به جیب صندوق هدفمندی نرفته و به اقتصاد کشور وارد شده است. دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در خصوص اثرات اجرای قانون هدفمندی بر توزیع درآمدها گفت: دولت به هیچ وجه قصد نداشت که به همه خانوارها یارانه نقدی بپردازد و می خواست به 7 دهک جامعه یارانه بدهد اما مجلس پیشنهاد داد که به همه خانوارها یارانه نقدی پرداخت شود و دولت هم اجرا کرد. وی افزود: سازمان هدفمندی به دنبال حذف اقشار مرفه به صورت خودانصرافی است. فرزین در خصوص افزایش رفاه بر اثر اجرای قانون هدفمندی گفت: در سال 89 سهم 40 درصد خانوارهای پایین جامعه از درآمدها 16.49 درصد بود که امسال به 17.27 درصد افزایش یافت. همچنین سهم درآمد 20 درصد خانوارهای بالای شهری در سال 89، 44.92 بود که امسال به 43.95 درصد رسید که این آمار نمایانگر حرکت کشور به سمت توزیع عادلانه ثروت است. وی در خصوص توزیع درآمد در خانوارهای روستایی گفت: توزیع درآمد 40 درصد خانوارهای کم درآمد روستایی در سال 89، 15 درصد و در سال 90، 16.13 درصد است. همچنین توزیع درآمد میان 20 درصد درآمد بالای خانوارهای روستایی در سال 89، 46 درصد و در سال 90، 45.8 درصد است که نمایانگر بهبود توزیع درآمد در خانوارهای روستایی است. وی در بخش دیگر اظهارات خود در خصوص تورم حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: تورم نقطه به نقطه در آذرماه سال 89، 12.8 درصد بود که در دی ماه 15.8 درصد، بهمن ماه 18.02 درصد، خرداد 22.31 درصد و تیرماه 21.06 درصد است. بر اساس این امار در خرداد ماه سال 90 تورم به اوج خود رسیده و از تیر ماه سال 90 روند کاهش تورم حاصل از اجرای قانون هدفمندی کاهش یافته و دولت به سمت تخصیص شاخص های قیمت رفته است. فرزین با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ها ارتباطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد گفت: نمایندگان از افزایش قیمت مواد غذایی در کشور گلایه دارند، مواد غذایی ما کاملا وارداتی است. 90 درصد روغن و کره ، 20 درصد گوشت و 70 درصد سویای مصرفی کشور از خارج می آید که افزایش قیمت آن ربطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد. وی تصریح کرد: در فوریه سال 2002 قیمت گوشت در بازار جهانی 13 درصد، غلات 22 درصد و روغن 15 درصد افزایش یافت و از طرفی بازار ارز ما دچار مشکلاتی شده و مبادلات ارز ما با چالش روبرو شد. بنابراین افزایش قیمت مواد غذایی ربطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد. وی تاکید کرد: قانون هدفمندی اثر تورمی خود را در 6 ماه اول اجرا گذاشت و بعد از آن قیمت ها تثبیت شده. فرزین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حمایت دولت در بخش کشاورزی در اجرای قانون هدفمندی گفت: دولت کاملا از بخش کشاورزی حمایت کرد، برق کشاورزی 8 تومان است در حالیکه برق خانوار 45 تومان، گاز و آب نیز به همین منوال این کار به معنای حمایت از کشاورزی است. وی در خصوص رشد اقتصادی کشور پس از اجرای قانون هدفمندی گفت: طبق آمار رسمی مرکز آمار کشور در سال 89 اقتصاد 7.3 درصد رشد داشته است و در سال 90 نیز رشد اقتصادی ماه زیر 4 درصد نخواهد بود. وی با تاکید بر اینکه دولت از تولید کنندگان نیز در اجرای این قانون حمایت کرده است گفت: صادرات غیر نفتی ما پس از اجرای قانون هدفمندی افزایش یافته صادرات غیر نفتی یعنی تولید که 30 درصد رشد داشته است. معاملات بورسی ما نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده تنها برخی حوزه های کوچک دچار مشکل بوده که این هم ذات اجرای این قانون است. دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در خصوص حمایت از دهک های کم درآمد جامعه همزمان با اجرای قانون هدفمندی گفت: در 6 ماهه اول سال 90 متوسط درآمد دهک اول جامعه که دهک کم درآمد است 200 هزار تومان و متوسط درآمد دهک دهم جامعه که از درآمد بالایی برخوردرا است 2 میلیون و 200 هزار تومان بود که اگر به هر خانواده 4 نفره 180 هزار تومان یارانه بدهیم در نتیجه به دهک اول 90 درصد آمدش و به دهک دهم زیر 8 درصد درآمدش یارانه داده ایم که این موضوع به معنای حمایت از اقشار کم درآمد است. فرزین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شیب اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: در اختصاص بنزین سهمیه ای 53 درصد و بنزین آزاد 92 درصد نسبت به قیمت قبلی افزایش قمیت داشته ایم. وی افزود: نفت گاز 52 درصد، نفت سفید 15 درصد، گاز مایع 20 درصد و برق کشاورزی 8 درصد شیب افزایش قیمت داشته است. وی تاکید کرد هدف ما این بود که شیب قیمت ها به گونه ای باشد که بتوانیم اصلاح مصرف داشته باشیم که دولت با شیب پیش بینی شده به این هدف رسید. فرزین در خصوص منابع پرداخت یارانه های نقدی گفت: در سال 89 دو مرتبه از بانک مرکزی تنخواه گرفتیم که بار اول 5 هزار میلیارد تومان و بار دوم 4 هزار میلیارد تومان بود که مجموعا رقمی بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان است. وی با تاکید بر اینکه این کار غیر قانونی نبوده و در قانون پیش بینی شده بود گفت: دولت نمی تواند 2 ماه به مردم پول بدهد بدون اینکه اصلاح قیمتی صورت گیرد بنابراین از بانک مرکزی تنخواه دریافت کردیم که تا امروز 2 هزار و 700 میلیارد تومان آن را برگردانده ایم و رقمی حدود 6 هزار و 300 میلیارد تومان آن باقی مانده است. در کشوری که نقدینگی آن 240 هزار میلیارد تومان است این رقم باعث تورم نخواهد شد. وی تاکید کرد: ما در سال گذشته پولی از بانک مرکزی نگرفته ایم. فرزین باتاکید بر اینکه منابع ما فقط اصلاح حامل های انرژی نیست، گفت: شما خودتان به ما اجازه دادید از ردیف های بودجه استفاده کنیم. بنابراین استفاده از ردیف های بودجه کاملا قانونی است. وی گفت: نباید ما را با پول نقد سنجید. ما هزینه ای به مردم تحمیل کردیم که بخشی از آن به وزارت نفت و نیرو رفت. نمی توانستیم آن هزینه را جبران نکنیم. فرزین خطاب به نمایندگان گفت: شما از یک طرف به ما می گوییم باید شیب اصلاح قیمت ها کند باشد و از طرفی می خواهید در راستای ارتقای تامین اجتماعی و رفع بیکاری عمل کنیم که این امر امکانپذیر نیست.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
/بررسي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در مجلس/

در مجلس مطرح شد: هدف اصلاح امور است نه مچ‌گيري





نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در جلسه علني مجلس، به بررسي اجراي فاز دوم قانون هدفمندكردن يارانه‌ها پرداختند كه در اين جلسه خليليان وزير جهادكشاورزي، غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت، بهمني رييس كل بانك مركزي، مير تاج‌الديني معاون پارلماني دولت، نهاونديان رييس اتاق صنايع و معادن، بازرگاني و كشاورزي ايران، فرزين دبيرستاد هدفمندي يارانه‌ها حضور داشته و برخي از آنها سخناني را ايراد كردند.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مشروح اظهارات نمايندگان و مسوولان اقتصادي كشور در جلسه روز گذشته مجلس در ذيل مي‌آيد؛



[h=4]قوامي: راه‌اندازي خطوط توليد كم‌مصرف از اهداف هدفمندي بود[/h]
نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: هدف ما از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها اين بود كه منابع حاصل از آن در اختيار بخش صنعت قرار گيرد تا صنعت بتواند از خطوط توليد جديدتر و با استفاده‌ي كمتر انرژي استفاده كند كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاد.

هادي قوامي كه در جريان بررسي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت، اظهار كرد: دغدغه‌ي اصلي در اجراي هدفمندي اين بود كه منافع آن به بخش‌هايي اصابت كند كه مشكل اساسي دارد. هدف اصلي ما هدفمندي بخش صنعت بود؛ صنعتي كه با توجه به انرژي ارزان شكل گرفته و عموما پرمصرف بوده است. البته ما انتظار نداريم انرژي ارزان به واحدها اختصاص يابد كه اگر اين‌گونه باشد هدف اصلي زير سوال مي‌رود.

وي افزود: ما معتقديم بايد منابع حاصل از اجراي هدفمندي يارانه‌ها به شكل وام و كمك بلاعوض در اختيار صنعت‌گران قرار گيرد تا آنها بتوانند با آوردن خطوط توليد جديد، مصرف انرژي را كاهش دهند.

نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به گزارش پاييزه اجلاس صندوق بين‌المللي پول يادآور شد: در اين گزارش از هدفمندي يارانه‌ها به عنوان امري مثبت ياد شده است. قطعا اين اقدام حركت بزرگي براي اقتصاد ايران بود كه حداقل 20 ميليارد دلار صرفه‌جويي در بخش انرژي را در پي داشته است. مثلا اگر قيمت بنزين به روال سابق پيش مي‌رفت مصرف آن در حال حاضر به 120 ميليون ليتر مي‌رسيد اما اكنون حدود 60 ميليون ليتر صرفه‌جويي شده است.

قوامي كارآمد شدن **** تامين اجتماعي را از ديگر اهداف اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها خواند و گفت: در بخش خانوارها دغدغه‌ي اصلي اين بود كه چتر تامين اجتماعي روي سر همه‌ي آحاد مردم باشد و تامين اجتماعي به نظامي كارآمد تبديل شود. قطعا اين كار مي‌تواند به شرايط اقتصادي كشور كمك كند و موجب شود فرهنگ توليد و اقتصاد توليدي جايگزين اقتصاد توزيعي شود.

نماينده مردم اسفراين در مجلس در پايان تصريح كرد: موسسات مالي و پولي بين‌المللي به‌خصوص صندوق بين‌المللي پول تاكيد دارند كه منافع حاصل از اجراي هدفمندي به بخش توليد اختصاص يابد.


[h=4]يوسف‌نژاد: بخش صنعت علي‌رغم افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي، قيمت را در حد قبلي نگه داشته‌است[/h]
سخنگوي كميسيون صنايع مجلس گفت: چطور مي‌توانيم از بخش توليد انتظار داشته باشيم قيمتش را در حدي كه دولت مي‌خواهد نگه دارد، علي‌رغم اين‌كه آيتم‌هايي كه در قيمت تمام شده موثر بوده‌، افزايش داشته‌ است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، علي‌اصغر يوسف‌نژاد كه در جريان بررسي فاز دوم اجراي هدفمندي يارانه‌ها در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت، با بيان اينكه بايد از صنعت تشكر كرد كه با وجود افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي، قيمت‌ها را در حد قبلي نگه داشته است، اظهار كرد: اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها پيامدهاي زيادي در بخش‌هاي مختلف داشت اما دولت تنها به پيامدهاي درآمدي و هزينه‌اي آن توجه كرد.

وي افزود: ما از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اهدافي مثل هدفمند‌كردن مصرف انرژي، جلوگيري از قاچاق و رقابت‌پذيري در اقتصاد را دنبال مي‌كرديم كه به اين اهداف نرسيديم.

نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: يكي از اهداف ما از هدفمند كردن يارانه‌ها توجه به اقشار آسيب‌پذير و بخش‌هاي توليد و صنعت بود كه متاسفانه توجهي به اين موضوع صورت نگرفت. از جمله اين‌كه قرار بود 30 درصد سهم توليد از محل درآمد حاصل از اجراي هدفمندي يارانه‌ها اختصاص يابد و به صورت رديف هزينه‌اي ديده شود اما اين اتفاق نيفتاد.

يوسف‌نژاد در پايان با بيان اين‌كه نمي‌توان با اين شيوه‌ها به توليد كمك كرد، گفت: صنعتي كه 30 سال است با روش‌هاي قديمي فعاليت مي‌كند نمي‌تواند به سرعت و ظرف 2 سال خود را با روش‌هاي نوين تطبيق دهد.


[h=4]رييس كميسيون كشاورزي: در صورت عدم پرداخت يارانه نقدي به كشاورزان مخالف گام دوم هدفمندي هست[/h]
رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي خواستار پيش‌بيني بودجه‌ي شفاف و روشن بخش كشاورزي در لايحه بودجه 91 شد و گفت: هم‌چنين بايد يارانه نقدي يعني 20 تا 40 درصد هزينه‌ي كالا را مستقيما به بهره‌برداران بخش كشاورزي بدهيم در غير اين صورت مخالف اجراي گام دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها هستيم.

عباس رجايي كه در جريان بررسي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت، با اشاره به ايام بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق و صحن علني مجلس يادآور شد: سهم بخش كشاورزي در لايحه‌ي بودجه بايد حتما شفاف و روشن باشد و نبايد به سازمان هدفمندي داده شود؛ چرا كه در جاي ديگري مصرف مي‌شود بلكه اين مبلغ بايد مستقيما به وزارتخانه‌هاي متولي بخش كشاورزي داده شود.

وي افزود: ما بايد يارانه بخش كشاورزي را به درستي تعريف كنيم و 20 تا 40 درصد هزينه‌ي كالا را مستقيما به بهره‌برداران بخش كشاورزي دهيم و آن‌گاه انتظار داشته باشيم كه آنها بتوانند در مقابل قيمت‌ها تحمل داشته باشند.

نماينده مردم اراك در مجلس، با اشاره به اداره 97 درصد بخش كشاورزي توسط بخش خصوصي اظهار كرد: ما در قسمت‌هايي كه به سيستم دولتي مرتبط است دچار چالش هستيم و در مسائل پيش‌درآمد و پس‌درآمد مشكل داريم كه گام جدي را در اجراي هدفمندي برنداشته‌ايم وگرنه مردم در اين رابطه خوب عمل كردند.

رجايي با تاكيد بر لزوم اصلاح ساختار بخش كشاورزي، تصريح كرد: نوع مسائل حوزه‌ي كشاورزي با حوزه‌ي صنعت و خدمات متفاوت است. ما در بخش كشاورزي با موجود زنده سر و كار داريم و اگر به‌موقع اقدام نكنيم اصل قضيه از بين مي‌رود. هم‌چنين در بخش كشاورزي هنوز ساختارهاي لازم براي گذر از اقتصاد معيشتي طراحي نشده است.

رييس كميسيون كشاروزي مجلس گفت: بهره‌برداران بخش كشاورزي عموما افراد ضعيفي هستند و درآمدشان آن‌قدر نيست كه مسائل ناشي از افزايش قيمت را تحمل كنند. تداوم تغييرات ناگهاني در قيمت‌ها هم به گونه‌اي نيست كه كشاورزان بتوانند تغيير ناشي از هزينه‌ها را به سمت مصرف‌كننده منتقل كنند. معمولا در حوزه‌ي صنعت اين كار شدني است اما اين مدل در بخش كشاورزي وجود ندارد.

وي يادآور شد: محصولات كشاورزي هر روز بر سر سفره مردم است و هر تغيير كوچك در اين حوزه صداي مصرف‌كنندگان را درمي‌آورد. مسوولان هم براي اين‌كه اين مشكل ايجاد نشود بهترين راه را واردات مي‌دانند.

رجايي ادامه داد: در بخش كشاورزي بيش از 110 ميليارد تومان پروژه‌ي ناتمام در حوزه‌ي آب وجود دارد. چطور با وضعيت بودجه‌ها و مسائل اجرايي اصلاح ساختار كشاورزي مي‌توان هزينه‌هاي جديدي داشت؟ گندمي كه بيش از 600 تومان براي كشاورز بدون هزينه‌ي حمل تمام مي‌شود در قيمت تضميني 396 تومان پيش‌بيني شده، پس چطور مي‌توان انتظار داشت كه هدفمندي در بخش كشاورزي شفابخش باشد و آن را به بخشي اقتصادي تبديل كند.

رييس كميسيون كشاورزي مجلس، واردات بي‌رويه را از مسائل آسيب‌زننده به بخش كشاورزي دانست و گفت: اگرچه اين وضعيت نسبت به سال‌هاي گذشته بهبود يافته اما هنوز اين مشكل وجود دارد. اين در حالي است كه واردكننده‌هاي نهاده‌ها نيز با تغييرات هر روزه‌ي نرخ ارز دچار چالش هستند.


[h=4]سخنگوي كميسيون انرژي: موازنه قيمت حامل‌هاي انرژي و نرخ توليد بايد برقرار شود[/h]
سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، قانون هدفمندي يارانه‌ها را فرآيندي جامع‌نگر دانست و افزود: همه انتظار داشتيم كه يارانه‌هايي كه پرداخت مي‌شد، ولي همه از آن استفاده نمي‌كردند به صورت عادلانه‌اي بين جامعه توزيع شود، اما اين توزيع فقط صرف خانواده‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، سيد عماد حسيني در ارزيابي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: قرار بود بر اساس قانوند هدفمندسازي يارانه‌ها كنترل تورم، رشد اقتصادي و كنترل رشد نقدينگي انجام شود. مكانيزم صحيح و دقيق اجراي قانون بسيار مهم است. در اين قانون قيمت نفت و فرآورده‌هاي نفتي طي پنج سال بايد به نرخ 90 درصد فوب خليج فارس مي‌رسيد. يعني قيمت بنزين كه اكنون 400 و 700 تومان عرضه مي‌شود در پايان سال پنجم به قيمت 90 درصد فوب كه اكنون اين نرخ 1050 تومان است برسد و اين يعني در آن سال قيمت بنزين ليتري 800 تومان باشد.

نماينده مردم قروه خطاب به مجريان قانون هدفمندي يارانه‌ها سوال كرد: آيا گام دوم هدفمندسازي، گام آخر آن است يا گام دوم از گام پنجم است؟ غرض مجلس اجراي قانون طي مدت پنج سال بود. اگر غير از اين است مجريان قانون، اعلام كنند. قيمت گاز بر اساس قانون بايد به نرخ 75 درصد گاز صادراتي مي‌رسيد. آيا اين 75 درصد در گام دوم اجرا مي‌شود؟

وي افزود: قيمت خوراك پتروشيمي‌ها در ماده يك قانون هدفمندسازي بايد در پايان سال پنجم به 65 درصد نرخ فوب خليج فارس مي‌رسيد. آيا اين نرخ در سال دوم به اجرا درمي‌آيد؟ در حال حاضر واحدهاي پتروشيمي كه از خوراك مايع استفاده مي‌كنند يا متضرر مي‌شوند يا سود بسيار كمي نصيبشان مي‌شود، ولي واحدهاي پتروشيمي كه از خوراك جامد استفاده مي‌كنند، سودده هستند.

سخنگوي كميسيون انرژي مجلس با اشاره به وضعيت كنتورخواني كنتور برق روستايي گفت: طي مدت اجراي قانون قيمت برق بايد بر اساس قيمت‌هاي ترجيحي انجام مي‌شد و تك‌خواني كنتورها در روستاها بايد به اجرا درآيد. اگر اين‌چنين نشود بار كلي برق روستا بر روي يك تراس محاسبه شده و ميزان مصرف هر خانوار مشخص نمي‌شود و اين به ضرر خانواده‌هايي است كه مصرف برق كمتري دارند. سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها بايد فكري براي تك‌خواني كنتورهاي برق روستايي كند.

حسيني اصلاح الگوي مصرف انرژي را از ديگر اهداف قانون‌گذار عنوان كرد و افزود: در فاز اول اجراي قانون بايد 30 درصد از درآمدها به بخش توليد اختصاص مي‌يافت، ولي اين‌طور نشده است. موازنه قيمت حامل‌هاي انرژي و نرخ توليدات صنعتي و كشاورزي نيز از ديگر موارد مهمي است كه اگر اجرا نشود، شرايط اقتصادي بهبود نخواهد يافت.


[h=4]نادران: دولت امسال اقدامي براي افزايش قيمت‌ها انجام ندهد[/h]
يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس، با بيان اين كه دولت طبق قانون هدفمند كردن يارانه‌ها در سال دوم اجراي اين قانون نبايد اقدامي براي افزايش قيمت‌ها انجام دهد، گفت: درخواست ما از دولت آن است كه امسال نسبت به افزايش قيمت‌ها اقدامي نكند و توجه بيشتري براي نظارت بر افزايش قيمتها داشته باشد.

الياس نادران به عنوان نماينده كميسيون اقتصادي در جلسه علني(سه‌شنبه) كه در آن نمايندگان به بررسي روند اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه‌ها با حضور مسئولان اقتصادي مي‌پردازند، گفت: در حاليكه ارزيابي از اجراي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها انجام نشده است زمزمه‌هايي مبني بر تصميم گيري دولت براي اجراي فاز دوم به گوش رسيد كه در نهايت با مكاتبات انجام شده دولت فعلا از انجام اين كار منصرف شد.

وي با بيان اينكه حساسيت موجود از اجراي اين فاز به دليل عوارض تورمي و چگونگي اجراي آن است، گفت: عوارض تورمي، حساسيت اجتماعي و به دنبال آن گراني را در جامعه در پي دارد كه نتيجه آن تنها فشار به طبقات محروم جامعه است به طوري كه به استناد گزارشات كارشناسي شده هنگامي كه تورم 20 درصدي در جامعه اعلام مي‌شود اثرش در بين دهك‌هاي درآمدي پايين جامعه بيش از دو برابر است.

وي در توضيح گفت: از آنجا كه سهم مصرف دهك‌هاي درآمدي پايين جامعه از كالاهاي مصرفي بالاست و امكان انتقال فشار درآمدي به طبقات پاييين‌تر را ندارند، اثر واقعي افزايش قيمتها بر زندگي آنها بيش از دو برابر تورم اعلام شده است.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس همچنين خاطر نشان كرد:‌هنگامي كه درآمد خانواري در دهك پايين 300 هزار تومان است و با اختصاص يارانه‌ي 200 هزار توماني در مجموع درآمدي 500 هزار تومان كسب مي‌كند به دليل افزايش قيمت 20 درصدي اين خانوار تمامي يارانه‌ها را در سبد مصرفي‌اش هزينه مي‌كند اين در حالي است كه بنا بود يارانه‌هاي پنهان كه در قالب انرژي ارزان قيمت به صورت نامساوي بين طبقات مختلف جامعه مصرف مي‌شد، به صورت عادلانه بين مردم توزيع گردد.

نادران با بيان اين كه اصلاح يارانه‌ها بايد ظرف 5 سال انجام مي‌شد، گفت: بنا بود كه از مابه‌ التفاوت فروش حامل‌هاي انرژي درآمدي كسب شود و به دهك‌هاي جامعه اختصاص يابد. اما اين اتفاق رخ نداد و در مقابل تنها شاهد آثار تورمي و افزايش قيمتها در جامعه هستيم.

نادران با بيان اين كه به مر قانون مبني بر افزايش تدريجي قيمتها ظرف 5 سال عمل نشده است، گفت: البته اين كار دولت مبني بر افزايش ندادن قيمت گازوييل قابل تقدير است. كه اين اقدام بايد درباره‌ي ساير حاملهاي انرژي نيز انجام شود.

وي اضافه كرد: يكي از كارهايي كه دولت در حين اجراي قانون هدفمندي انجام داده برداشت از سرفصلهاي ديگر است كه در قانون پيش بيني نشده است كه يكي از آنها از بانك مركزي است.

نادران يكي از دلايل افزايش قيمتها را افزايش نقدينگي در جامعه ناشي از توزيع پول توسط بانك مركزي عنوان و اظهار كرد: كمك به بخش‌هاي توليدي در قانون هدفمندي پيش‌بيني شده است كه چنين كاري توسط دولت انجام نشد و همه‌ي درآمدها صرف توزيع يارانه‌ي نقدي بين خانوارها شد.

اين عضو كميسيون اقتصادي در مجلس با بيان اين كه دولت اجباري براي توزيع يارانه‌ي نقدي بين همه‌ي دهكهاي جامعه نداشت، گفت: پيش از تصويب قانون مجلس مقرر كرده بود كه تنها به 50 درصد از دهكهاي جامعه يارانه اختصاص دهد اما دولت اصرار كرد كه اين موضوع به همه‌ي دهكهاي جامعه اختصاص يابد.

نادران با بيان اين كه طبق گزارش‌هاي رسمي دولت نرخ تورمي پس از اجراي قانون هدفمندي شيب صعودي پيدا كرده است، گفت: پيش از اجراي قانون نوسانات به صورت فصلي و داراي حركت سينوسي بود كه متاسفانه با اجراي اين قانون طبق آمار ما تا آخر اسفند شيب قيمتها افزايش صعودي داشته است.

نادران افزود: دولت بايد طبق قانون در سال اول افزايش جهشي قيمتها را انجام مي‌داد در سال دوم دولت نبايد افزايش قيمت دهد، سال سوم بايد موج سوم اجراي هدفمندي انجام شود و سال چهارم و پنجم نيز تثبيت قيمتها را انجام دهد، بر اين اساس دولت نبايد امسال افزايش قيمتي داشته باشد.

نادران خاطر نشان كرد: دولت بايد در سال دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها آنچه از محل اصلاح قيمتها و افزايش درآمدها حاصل مي‌شود را بين مصرف‌كننده و توليد كننده توزيع كند اين در حالي است كه دولت تنها به توزيع درآمدها توجه داشته و توجهي به افزايش قيمتها در كشور نداشته است.

نادران در پايان با تاكيد بر افزايش نظارت دولت بر قيمتها گفت: متاسفانه دولت بازار را رها كرده و نظارتي براي تنظيم بازار و مهار قيمت‌ها ندارد به طوري كه رئيس جمهور به افزايش بي رويه قيمتها اذعان داشته و خواستار جلوگيري از آن شده است.


[h=4]مصباحي‌مقدم:كميته‌مشترك مجلس و دولت براي رسيدگي به تخلفات فاز اول هدفمندي تشكيل شود[/h]
رييس كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس، گفت: در فاز اول اجراي قانون شاهد كاهش نرخ رشد توليد و افزايش نرخ رشد تقاضا و عدم تعادل‌بخشي به اين دو هستيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا مصباحي‌مقدم اظهار كرد: ما از اصل اجراي قانون همواره حمايت كرده و هم‌چنان به حمايت خود ادامه مي‌دهيم. آثار و بركات اجراي قانون، آثاري ملي است كه نبايد ناديده گرفته شود و مردم بايد بدانند چه اتفاقي در بخش‌هاي بنزين، گازوئيل، برق، نان و آب افتاده است.

وي با بيان اين‌كه اجراي قانون آثاري در پي داشته است كه بايد به دقت مورد ارزيابي قرار گيرد، تصريح كرد: اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي بايد مشروط به ارزيابي آثار اجراي فاز اول باشد. پيشنهاد دولت در قانون هدفمندسازي يارانه‌ها پرداخت 15 درصد از درآمدهاي حاصل از اجراي قانون بود ولي كميسيون طرح تحول اقتصادي، اين سهم را به 30 درصد افزايش داد؛ چرا كه از اجراي نادرست قانون و افزايش نرخ تورم و بيكاري نگران بوديم. آثار ناگواري در بخش توليد رخ داد و افراد شاغل در بخش صنعت بيكار شدند. كاهش نرخ رشد توليد را شاهد بوديم. آمار داخلي و بين‌المللي حكايت از افزايش قيمت‌ها و افزايش ركود دارد.

نماينده مردم تهران با اشاره به بودجه‌ي سال 90 گفت: در قانون بودجه‌ي سال گذشته در برابر عمل انجام شده قرار گرفتيم و سهم توليد از درآمدهاي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها را از 30 به 20 درصد كاهش داديم. با توزيع پول به حساب خانواده‌ها، تقاضا افزايش يافت و با استقراض 9 هزار ميليارد تومان از بانك مركزي و برداشت 3 هزار ميليارد توماني از درآمدهاي نفتي، 55 هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد وارد اقتصاد شد و بدين ترتيب تقاضا به شدت افزايش يافت ولي عرضه متناسب با آن رشد نكرد و آثار اين اتفاق در گراني‌هاي روزانه خودنمايي مي‌كند.

مصباحي‌مقدم افزايش روزانه‌ي گراني‌ها را گوشزد كرد و افزود: نرخ سود سپرده‌هاي بانكي سال گذشته به 20 درصد افزايش يافت و به دنبال آن نرخ سود تسهيلات بانكي نيز از 25 تا 37 درصد در موسسات مالي و اعتباري متغير تعيين شد كه اين تعيين نرخ سود براي بخش توليد باعث ضرر است.

رييس كميسيون طرح تحول اقتصادي، با تشريح پيشنهاداتش براي اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها اظهار كرد: براي حمايت از توليد، بخشي از تسهيلات بانكي از يارانه‌ها پرداخت شود. علاوه بر آن دولت با تعامل و احتياط بيشتري عمل كند. كميسيون طرح تحول اقتصادي با ارزيابي 15 ماه گذشته 13 تخلف را احصاء و به هيات رييسه‌ي مجلس اطلاع داده است كه در نوبت رسيدگي قرار دارد.

وي خواستار تشكيل كميته مشترك بين مجلس و دولت براي رسيدگي به تخلفات سيزده‌گانه و جلوگيري از تكرار آن در فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها شد و ادامه داد: بايد از توليد با رويكرد اصلاح ساختارهاي توليد و رونق اشتغال حمايت شود و مردم را نسبت به آثار مثبت قانون دوباره توجيه كرد.

نماينده مردم تهران از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست كنترل قيمت‌ها را با جديت بيشتري انجام دهد.


[h=4]باهنر:قطعا خبر فروش 53 ميليارد دلار پول بانك مركزي براي واريز يارانه‌ها درست نيست[/h]
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در جريان بررسي اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها در مجلس اين سوال را مطرح كرد كه آيا اينكه 53 ميليارد دلار پول بانك مركزي در بازار آزاد براي واريز به يارانه‌هاي نقدي فروخته شده است درست است يا نه؟

مصطفي كواكبيان در جلسه علني امروز مجلس در تذكري گفت: درست است كه موضوع هدفمندي يارانه‌ها اقتصادي است اما اهميت اين موضوع و پيامدهاي امنيتي، سياسي، بين‌المللي، داخلي و خارجي آن جاي بحث دارد در حالي كه شما تنها به كميسيون‌هاي اقتصادي فرصت صحبت داديد.

وي افزود: من از ابتداي صبح از رييس جلسه خواستم ساير نمايندگان هم حق داشته باشند نكاتي را در اين مورد بگويند اما وقتي در اختيار ما قرار داده نشده است.

محمدرضا باهنر كه اداره جلسه را بر عهده داشت در باره موضوع 53 ميليارد دلار گفت كه قطعا اين ارقام درست نيست.

وي افزود: اگر نمايندگان ديگر سوالاتي درباره هدفمندي يارانه‌ها دارند آن را مكتوب بگويند تا ما آنها را مطرح كنيم.


[h=4]توكلي: كارهاي غيرقانوني به ثمر نمي‌رسد[/h]
رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: نرخ تورم بخش توليد 40 درصد است و اين عدد دو برابر نرخ تورم جاري كشور است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، احمد توكلي در جلسه‌ي بررسي آثار قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، اظهار كرد: در زماني كه لايحه‌ي هدفمندسازي يارانه‌ها را بررسي مي‌كرديم، بنده چند بار پيشنهاد دادم اين قانون به تدريج و ظرف پنج سال اجرا شود، ولي در نهايت چيزي كه به تصويب رسيد، اين بود كه اين قانون حداكثر ظرف پنج سال اجرا شود و آثار مترتب نيز ناشي از بي‌توجهي به اين نكته‌ي ظريف بود. حال مجلس بر ترمز دولت مي‌زند تا با سرعت نرود؛ چرا كه آخر روزي مجبور مي‌شود با دنده عقب برگردد.

وي با بيان اين‌كه تقاضاي انرژي كم‌كشش است، گفت: اگر به بخش توليد زمان داده نشود تا وضعيت خود را اصلاح كند، طبيعتا نخواهد توانست بر مشكلات به وجود آمده فائق آيد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيش‌بيني‌هاي تورمي اين مركز از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و واكنش‌هاي بعدي، خاطرنشان كرد: در حالي كه نرخ تورم 15/7 درصد اعلام مي‌شد، مركز پژوهش‌هاي مجلس اين نرخ را 60 درصد اعلام مي‌كرد، ولي ما مورد استهزاء قرار مي‌گرفتيم.

توكلي، افزايش نرخ تورم را به دو عامل پرداخت نشدن سهم توليد از درآمدهاي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و افزايش تقاضا بدون افزايش توليدمرتبط دانست و افزود:سهم توليد از درآمدهاي حاصل از قانون هدفمندسازي يارانه‌ها پرداخت نشد. رويكرد برخي اين بود كه با اجراي قانون هدفمندسازي، بنگاه‌هاي ناكارآمد تعطيل مي‌شود؛ در حالي كه اين مدل به مدل كلاسيك معروف است كه در قرن نوزدهم به اجرا در مي‌آمد. در اين مدل با از بين بردن بنگاه‌هاي اقتصادي سنتي، بنگاه‌هاي جديد صنعتي شكل مي‌گرفت و بايد در يك جمله گفت اين استدلال، استدلالي قديمي است .

نماينده مردم تهران اظهار كرد: تقاضا با افزايش نقدينگي جامعه بالا رفته، ولي توليد به تناسب اين افزايش تقاضا رشد نداشته است. قرار بود با گران كردن حامل‌هاي انرژي، درآمد كسب شود و همان پول بين مردم، توليد و دولت تقسيم شود، ولي دولت قانون را درست اجرا نكرد و از 45 هزار ميليارد تومان، 29 هزار ميليارد تومان را به مردم اختصاص داد و با برداشت از درآمدهاي نفتي و استقراض از بانك مركزي موجب افزايش نقدينگي و به دنبال آن موج گراني‌ها شد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: نرخ تورم توليدكننده هميشه با وقفه روي قيمت‌ها تاثيرگذار است. از آذر 89 تا آذر 90 اين نرخ براي بخش توليد 40 درصد بود، ولي براي مصرف‌كننده 21 درصد اعلام شد. اگر ترمز تورم براي بخش توليد امروز گرفته شود، قيمت‌ها هم‌چنان بالا خواهد رفت.

وي با اشاره به دو سناريوي پيشنهادي دولت به كميسيون تلفيق بودجه گفت: پيشنهاد آوردند كه 100 يا 135 هزار ميليارد تومان درآمد از ناحيه‌ي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها كسب كنند. در صورت موافقات با 135 هزار ميليارد تومان آب به ليتري 350 تومان، برق از كيلواتي 45 تومان به 142 تومان و گاز از متر مكعب 70 تومان به 355 تومان مي‌رسد.

توكلي با بيان اين‌كه چه اهدافي در كار است كه اين‌چنين تصميم‌گيري مي‌شود، ادامه داد: در لايحه‌ي بودجه براي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بايد رقم واقعي گذاشت.

نماينده مردم تهران تصريح كرد: اگر درآمد حاصل از هدفمندسازي يارانه‌ها به 72 هزار ميليارد تومان افزايش يابد قيمت‌ها 2/2 تا 3/4 برابر بالا مي‌رود.

وي افزود: كارهاي غيرقانوني به ثمر نمي‌رسد، بلكه وضعيت توليد و ركود دامن زده مي‌شود. بايد صادقانه به مردم گفت كه نمي‌توانيم مبالغ وعده داده شده را پرداخت كنيم.


[h=4]ماموريت باهنر به كميسيون طرح تحول: ارائه گزارش تكميلي اجراي قانون هدفمندي به مجلس[/h]
محمدرضا باهنر، كه اداره‌ي جلسه‌ي علني را بر عهده داشت، با ارائه‌ي جمع بندي جلسه امروز مجلس براي بررسي اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها خواستار اختصاص اضافه‌ي يارانه‌ي نقدي براي رفع مشكل بيكاري، مسكن و بيمه‌ي خانوارها شد.

محمدرضا باهنر همچنين از كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس خواست تا به موضوع اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها رسيدگي كند و موارد اختلاف نظر بين دولت و مجلس را براي اصلاح امور مورد بررسي قرار دهد. وي افزود: كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي كه متشكل از نمايندگان همه‌ي كميسيون‌هاي تخصصي است بايد در جلسه‌‌اي به اين پروژه‌ي مهم و خطير بپردازد و گزارش تكميلي خود را براي جلسات آتي مجلس آماده كند.

باهنر تاكيد كرد: هدف ما اصلاح امور است و نه مچ‌گيري و عقب نشيني از يك پروژه‌ي مهم و خطير؛ دولت كار زيادي كرده و نتايج مثبتي به دست آورده اما اشكالاتي است كه بايد در طول اجرا حل شود از جمله اين كه حداقل سهم توليد از درآمد هدفمندي پرداخت نشده و اين موضوع بايد به سرعت انجام شود.

همچنين باهنر ادامه داد: ما در اين جلسه حداقل به اين جمع بندي مي‌رسيم كه از اين به بعد مي‌شود به جاي افزايش نقدي سهم خانوارها، ديگر مشكلات آنها از جمله تامين اجتماعي، بيكاري و مسكن را حل كرد و اصرار نداشته باشيم كه بيش از مبلغ 45 هزار و 500 تومان را بين مردم توزيع كنيم زيرا طبق قانون ما بايد علاوه بر كمك نقدي كمكهاي غير نقدي هم داشته باشيم.

نايب رئيس مجلس از وزارت صنعت و معدن و تجارت نيز خواست تا با كنترل سطح عمومي قيمتها هم به گونه‌اي عمل كند كه به توليد جفا نشود و هم قيمتها يك مرتبه افسار گسيخته نشود.

باهنر تصريح كرد: شكي نيست كه ضرورت دارد در اجراي هدفمندي يارانه‌ها پول نقدي به حساب مردم ريخته شود اما ما معتقديم در برخي رديف‌هاي بودجه و منابع كشف تخلف صورت گرفته و اين اختلاف برداشت قانوني و حقوقي است اما درست نيست كه تصور شود مجلس از انجام هدفمندي يارانه‌ها پشيمان شده يا مي‌خواهد عقب نشيني كند.

وي با اشار به آثار مثبت اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها تاكيد كرد: ان‌شاءالله راهي كه آغاز شده بايد به سلامتي تا پايان پيگيري شود و البته كنترل صورت گيرد كه از مسير قانوني خارج نشود چرا كه مشكلاتي ايجاد مي‌شود كه ممكن است كسي مسئوليتش را به عهده نگيرد.

وي اضافه كرد: در سال گذشته قيمت ارز و ريال به شدت در مقابل ارز خارجي سقوط كرد كه علت آن عدم هدايت درست مجموعه‌ي نقدينگي پشت توليد بود و حداقل دلار به طور رسمي از 1050 تومان به هزار و 226 تومان افزايش پيدا كرد كه اين يك رشد 20 درصدي رسمي روي قيمت دلار بود.

رئيس جلسه در پايان از كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي خواست تا با تشكيل جلساتي گزارش تكميلي اجراي قانون هدفمندي را به مجلس ارائه كند.


[h=4]رييس كميسيون بهداشت: دولت در اجراي قانون به بخش درمان و سلامت توجه ويژه كند[/h]
رييس كميسيون بهداشت در مجلس خواستار توجه ويژه‌ي دولت به بخش سلامت و درمان در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها شد.

به گزارش ايسنا، حسينعلي شهرياري، در جريان بررسي روند اجراي فاز دوم قانون هدفمندي با حضور مسئولان اقتصادي در تذكري گفت: طبق مواد قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها دولت ملزم به اجراي **** جامع تامين اجتماعي، گسترش و تامين بيمه‌هاي اجتماعي و خدمات درماني و پوشش درماني بيماران است و همچنين طبق برنامه پنجم توسعه دولت بايد دسترسي عادلانه مردم به خدمات اجتماعي و درماني را ايجاد كند.

وي در ادامه تاكيد كرد: بر اين اساس دولت موظف است با برآورد اعتبارات و لحاظ كردن آن در رديف‌هاي بودجه‌اي مشكل جدي مردم در تامين هزينه‌هاي درماني را برطرف كند چراكه بعضا اقشار فقير و مستضعف جامعه به دليل عدم تمكن مالي براي درمان، جان خود را از دست مي‌دهند و متاسفانه دولت نيز توجهي نمي‌كند.

وي در پايان با بيان اينكه سلامت جامعه در خطر است، از مسئولان خواستار اجراي دقيق قانون هدفمندي در حوزه‌ي سلامت شد و تاكيد كرد كه مسئولان بايد در مورد چرايي اجرايي نشدن اين قوانين توضيح دهند.


[h=4]وزير جهاد كشاورزي: قطع دست دلالان از بازار كشاورزي مطلوب ماست[/h]
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اهميت اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: ما در سال 91 يعني سال سوم اجراي قانون هدفمندي هستيم و بايد صبر ، حوصله و تدبير داشته باشيم تا با كار سخت شبانه‌روزي اين مقطع را با موفقيت پشت سر بگذاريم. قرار نبوده در هدفمندي ما پيك‌نيك برويم و همه شاد و خندان باشند، بلكه به اندازه بزرگي و اهميت اين طرح سختي كار وجود دارد.

صادق خليليان كه در جريان بررسي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت، اجراي اين قانون را انقلابي بزرگ و واقعي در اقتصاد كشور توصيف كرد و گفت:‌ البته اين قانون به بعد اقتصادي محدود نمي‌شود و ابعاد امنيتي و سياسي دارد.

وي به دستاوردهاي خوب ناشي از اجراي اين قانون اشاره كرد و افزود: ما علاوه بر بودجه‌هاي عمراني كه در بودجه‌هاي 90 لحاظ شده بود، اعتباراتي دريافت كرديم كه مجموع آن براي اصلاح مصرف انرژي و آب از منابع مختلف قريب دو هزار و 200 ميليارد تومان بوده كه عدد مناسبي براي شروع كار در بخش كشاورزي است.

وي افزود: از بيش از20هزار واحد پرورش طيور، سه هزار واحد سيستم‌هاي جديدي دارند و تحت تاثيرقيمت‌هاي جديد ناشي از هدفمندي قرار نمي‌گيرند، چرا كه مصرف پاييني دارند، اما 17 هزار واحد هستند كه سيستم‌هاي قديمي حدود 40 سال را مورد استفاده قرار مي‌دهند. ما سعي كرديم براي اصلاح اين سيستم ها قدم‌هايي برداريم كه در طول دو دهه گذشته اتفاق نيفتاده است. به همين منظور تسهيلات يارانه‌اي 4 درصد و يا خود اجرايي و كمك بلاعوض را براي اين واحدها در نظر گرفتيم و قرار است در سال 91 نيز چهار هزار و 500 واحد را تحت پوشش اين طرح قرار دهيم تا بخش قابل توجهي از فناوري قديمي واحدهاي پرورش طيور اصلاح شوند و آنها به فناوري‌هاي جديد مجهز شوند.

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به صرفه‌جويي 30 درصدي در واحدهايي كه سامانه‌هايشان را اصلاح كردند گفت: در اين واحدهاي مرغداري جوجه‌ريزي در هر متر مربع افزايش و تلفات كاهش داشته است، ضمنا ضريب تبديل دام به گوشت افزايش داشته، كلا بهره‌وري در همه ابعاد مشمول افزايش شده است در اين شرايط سرمايه‌گذاران به دنبال راه‌اندازي واحدهاي جديد هستند، كما اين‌كه در سال 90 هم وضع به گونه‌اي بوده كه انگيزه سرمايه‌گذاري ايجاد كرده است.

خليليان يادآور شد: در 16 هزار گاوداري شيري كه تعدادي از سابق بهينه شده‌اند و يا ساختارشان با بهينه‌شدن شكل گرفته 10 هزار واحد نياز به بهينه‌سازي دارند، ما در سال قبل براي بهينه كردن سامانه بيش از هزار و 400 واحد اقدام كرديم و امسال هم انشاءالله حداقل به همين ميزان كمك خواهيم كرد تا بهينه‌سازي واحدها صورت گيرد.

وي ادامه داد: يكي از معضلات اساسي واحدها وام‌هاي معلق آنها بود كه آنها را 5 ساله و با جايگزيني يك وام با سود صفر درصد استمحال كرديم. همچنين 200 ميليارد تومان هم در اختيار صندوق حمايت ازدامداران براي تامين علوفه گذاشتيم كه در پي افزايش قيمت جهاني و افزايش قيمت ارز مشمول افزايش قيمت شده بود.

وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: از اقدامات ديگر ما كاهش مصرف گازوييل و انرژي ناشي از عمليات تراكتور در زمين بوده كه اين كار را در سطح 888 هزار هكتار انجام داديم و سبب صرفه‌جويي در مصرف سوخت،‌آب و كاهش مصرف كود و افزايش ميزان توليد شد اين در حالي است كه در گذشته سطوح كمتري تحت پوشش قرار مي‌گرفت.

خليليان با اشاره به توسعه آبياري‌هاي نوين براي صرفه‌جوي در مصرف آب و انرژي گفت:‌در سال 90 ما 165 هزار هكتار آبياري نوين داشتيم و اكنون هم 150 هزار هكتار را در دست داريم كه تا شهريور به بهره‌برداري خواهد رسيد.خوشبختانه با اقداماتي كه از قبل انجام شده در حد زيادي زمين تحت پوشش آبياري نوين قرار گرفته است.


وي با اشاره به گازرساني به واحدهاي توليدي، دامداري‌ها،‌ واحد پرورش طيور و گلخانه‌ها از اواخر سال 90 گفت: قيمت برق از دو تومان به ميانگين 9 تومان افزايش يافت كه افزايش شديدي به حساب نمي‌آيد. همچنين در زمينه موتور پمپ‌ها كه بالاترين مصرف برق را دارد، ميانگين هشت تومان است اما در توافقي كه با وزارت نيرو انجام شده مقرر شد اگر موتور پمپ‌ها در چهار ساعت اوج مصرف برق خاموش باشند در 20 ساعت ديگر هر كيلووات ساعتي چهار تومان محاسبه شود و اين يعني برق مجاني . همچنين گازوييل هم از 16 تومان به 150 تومان افزايش داشته، اما براي اداره وضع موجود وام ارزان‌قيمت قرض‌الحسنه در اختيار واحدهاي توليدي و كشاورزي قرار داديم.


خليليان كنترل واردارت را از ديگر اقدامات حمايتي وزارت جهاد كشاورزي از بهره‌برداران بخش كشاورزي عنوان كرد و گفت: در سال گذشته 14 درصد مجموع واحدهاي كشاورزي كاهش يافت و جلوي واردات بي‌رويه گرفته شد، همچنين واردارت ميوه در سال 90 نسبت به سال قبل 22 درصد كاهش داشت، ضمن اين‌كه ميزان خريدهاي تضميني ما به حداقل ممكن رسيد و اين خريد تضميني در جنوب كرمان و بندرعباس براي خريد پياز انجام شد كه رقم ناچيزي بود و معنايش آن است كه كشاورزان توانسته‌اند محصول‌شان را به قيمتي بالاتر از قيمت تضميني بفروشند، اما مطلوب ما قطع دست دلالان از بازار كشاورزي است.


[h=4]نهاونديان: قانون هدفمندسازي در بخش خانوار موفق بود[/h]
رييس اتاق صنايع و معادن، بازرگاني و كشاورزي ايران در ارزيابي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: اين قانون در بخش خانوار توفيق خوبي داشت ولي در بخش توليد بر اساس آمارها اين‌طور نبوده است.

به گزارش ايسنا، محمد نهاونديان اصل جهت‌گيري هدفمندسازي يارانه‌ها را درست ارزيابي كرد و افزود: اين اصل درست و موثر در سلامت اقتصادي كشور تاثيرگذار است. با عزم همه‌جانبه از سوي دولت و مجلس و با حمايت مردم، اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها آغاز شد و در آغاز اجرا با غلبه بر مقاومت رواني، توفيقاتي حاصل شد و اين جهت‌گيري بايد در بستر اصلاح ساختارهاي اقتصادي ادامه يابد.

وي كاهش مصرف انرژي، برقراري عدالت، بهبود در شاخص بهره‌وري و شفافيت در توزيع يارانه‌ها را از اهداف قانون هدفمندسازي يارانه‌ها دانست و افزود: با نظرسنجي‌اي كه از مديران اجرايي كشور داشتيم در بخش توليد، توفيقات متفاوتي گزارش شد. توفيق كامل قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در يك مجموعه‌ي همه‌جانبه تحول اقتصادي امكان‌پذير است كه در نگاه اوليه دولت هم همين‌طور بود.

رييس اتاق صنايع و معادن، بازرگاني و كشاورزي ايران، قانون هدفمندسازي يارانه‌ها را اولين گام طرح تحول اقتصادي دانست و اظهار كرد: بدون برداشتن گام‌هاي موثر در طرح تحول اقتصادي نمي‌توان توقع داشت هدفمندسازي يارانه‌ها به توفيق برسد. اصلاح **** مالياتي و بانكي در اولويت است.

نهاونديان تصريح كرد: اجراي قانون با شيب ملايم مدنظر قانون‌گذار بود. منطق اين بود كه توليد فرصت انطباق تكنولوژي با شرايط جديد را بيابد. سوال اين است كه آيا به بخش توليد فرصت انطباق داده شده است يا در فاز دوم داده مي‌شود؟ آيا توانمندسازي بخش توليد انجام شده است كه از قدرت انطباق بخش توليد براي اجراي فاز دوم صحبت مي‌شود؟

وي با تاكيد بر اين‌كه سهم توليد از يارانه‌ها پرداخت نشده است، گفت: فاز دوم در بخش توليد زماني بايد انجام شود كه آثار تورمي فاز اول به دقت استخراج شود. آيا ارزيابي مسوولان دولتي اين است كه بخش توليد اكنون توانمندتر از فاز اول اجراي قانون است و انطباق با شرايط جديد انجام شده است؟ نظر تشكل‌هاي توليدي غير اين است.

رييس اتاق صنايع و معادن، بازرگاني و كشاورزي ايران افزود: هزينه‌ي نرخ سود سپرده‌ها، دستمزد و مواد اوليه افزياش يافته است. حال اگر هزينه‌ي حامل‌هاي انرژي هم افزايش يابد قطعا هزينه‌ي تمام شده‌ي توليد نيز افزايش مي‌يابد و برخوردهاي تعزيراتي جوابگو نخواهد بود. وقتي شاخص‌هاي كلان اقتصادي، افزايش قيمت‌ها را دامن مي‌زند، واحدهاي توليدي يا بايد افزايش قيمت دهند يا تعطيل شوند.

نهاونديان با اشاره به بيانيه‌ي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني گفت: در بند 7 اين بيانيه از دولت خواستيم تا حقوق توليد را پرداخت كند و با ارزيابي آثار تورمي فاز اول به اجراي فاز دوم بپردازند.


[h=4]فرزين: به دنبال حذف يارانه نقدي از برخي خانوارها هستيم[/h]
دبير ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها با بيان اين‌كه به دنبال حذف برخي دهك‌هاي جامعه از دريافت يارانه نقدي هستيم، گفت: در حال حاضر براي يك ميليون و 666 خانوار پيامك در مورد حذف يارانه نقدي ارسال كرده‌ايم، ولي با اين وجود همچنان در راستاي خود انصرافي خانوار‌ها از دريافت يارانه‌ها حركت مي‌كنيم. هدف ما حذف كردن يارانه اقشاري است كه نياز به يارانه نقدي ندارند؛ چرا كه اين خواست مجلس و مردم است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، محمدرضا فرزين در جلسه علني روز گذشته مجلس در جريان بررسي روند اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها به تبيين سه هدف عمده از اجراي اين قانون پرداخت و گفت: اين سه هدف شامل مديريت، انرژي،‌تحقق عدالت و توليد بود. بدان معنا كه اعتقاد ما بر اين بود كه روش پرداخت يارانه‌ها در كشور نامناسب بوده و باعث بي‌عدالتي ،‌افزايش ضريب جيني و همچنين افزايش سهم اغنيا و كاهش سهم فقرا مي‌شود.

وي ادامه داد: با قانون هدفمندي يارانه‌ها قيمت حامل‌هاي انرژي از حالت يارانه‌اي برداشته و اصلاح مي‌شد و با اين هدف تلاش اين بود كه با اجراي اين قانون در دوره‌هاي بلند مدت و ميان مدت سرمايه‌گذاري توسط بخش خصوصي انجام شود و در كشور بازار آزاد داشته باشيم، اما به تبع اين كار دو نگراني وجود داشت، به طوري كه برخي معتقد بودند آثار تورمي از اجراي اين امر به وجود مي‌آيد و نگراني ديگر در مورد توليدكنندگان بود.

فرزين ادامه داد:اين نگراني با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها وجود داشت كه آثار منفي اوليه‌اي به بخشي از توليدكنندگان وارد شود؛ چرا كه افزايش قيمت انرژي باعث مي‌شد كه بخشي از توليدكنندگان با مصرف انرژي بالا در كوتاه مدت نتوانند ادامه كار دهند. البته هدف از اجراي اين قانون آن است كه در كنار اصلاح قيمت‌ها دادن يارانه‌ها به بخش توليد اين بخش با افزايش بهره‌وري روي پاي خود بايستد.

معاون وزير اقتصاد در گزارشي به ميزان صرفه‌جويي‌هاي انجام شده حاصل از مديريت انرژي پرداخت و گفت:‌ در سال‌هاي قبل از اعمال سهميه‌بندي و هدفمند كردن يارانه‌ها مصرف بنزين روزانه 120 ميليون ليتر بود كه اين ميزان با سهميه بندي به62/8 ميليون ليتر و بعد از هدفمندي به59/3 ميليون ليتر رسيد، اين آمار به خوبي نشان مي‌دهد كه با هدفمندي يارانه‌ها مصرف انرژي در كشور كاهش پيدا كرده است.

وي همچنين با ارائه آمار ديگري در مورد ديگر حامل‌هاي انرژي گفت:‌با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها شاهد نرخ رشد منفي در برخي حامل‌هاي انرژي بوديم كه از جمله آن گاز مايع 10 درصد ،‌نفت سفيد 17/5 درصد، نفت كوره بدون نيروگاه 38 درصد، كاهش مصرف داشته است. در مقابل نيز گاز طبيعي نرخ رشد 1/2 درصد داشته است و به نوعي بعد از هدفمندي اين نرخ افزايش پيدا كرده است، البته قبل از اعمال قانون هدفمندي نرخ متوسط رشد مصرف گاز طبيعي 11 درصد بوده است.

فرزين با بيان اين‌كه نرخ رشد آب با اجراي قانون هدفمندي به منفي 8/75 درصد رسيد، گفت: ميزان مصرف گندم نيز بعد از قانون هدفمندي نرخ رشد منفي 22 درصد داشت كه اين ميزان حكايت از كاهش مصرف گندم در كشور دارد. به گفته فرزين طبق چنين آمارهايي 15 ميليارد دلار صرفه‌جويي حاصل از اجراي قانون در كشورانجام شده كه اين مبالغ به جيب اقتصاد كشور و نه صندوق هدفمندي رفته است.

دبير ستاد هدفمند سازي يارانه‌ها در توضيح اثرات اجراي قانون هدفمندي در توزيع درآمدها يادآور شد: پيشنهاد دولت اعطاي يارانه نقدي به تمامي خانوارها نبود، بلكه ما در ابتدا پيشنهاد كرده بوديم كه تنها به هفت دهك يارانه نقدي داده شود، اما در حين تصويب قانون پيشنهادي در صحن علني مبني بر دادن يارانه نقدي به همه خانوارها مطرح شد ، دولت نيز از آن اطاعت كرد پس از آن سعي كرديم با خوشه‌بندي برخي گروه‌ها را از دريافت يارانه نقدي حذف كنيم كه به دليل ورود مشكلاتي اين امر نيز اجرايي نشده است، اكنون نيز براي يك ميليون و 666 خانوار پيامك حذف يارانه نقدي داده‌ايم و به دنبال آن هستيم كه اقشاري كه نياز به يارانه ندارند را حذف كنيم البته همچنان رويكردمان مبني بر خود انصرافي را دنبال مي‌كنيم.

فرزين در ادامه در تبيين آثار اجراي قانون هدفمندي گفت: در سال 89 سهم 40 درصد پايين جامعه از درآمد در خانوارهاي شهري 16/49 بوده كه اين ميزان در شش ماه ابتداي سال 90 همزمان با اجراي قانون هدفمندي به 17/27 درصد افزايش پيدا كرده است. همچنين سهم 20 درصد بالاي همين جامعه درسال 89 ، 4/93 درصد بود كه در شش ماهه اول سال 90 به 43/95 درصد افزايش پيدا كرد. اين عملكرد باعث شد كه ضريب جيني شش ماهه دوم سال 89 برابر 376 هزارم بود به 367 هزارم كاهش پيدا كند اين آمارها به خوبي نشان مي‌دهد كه توزيع درآمد براي خانوارهاي شهري بهتر شده است و همين وضعيت براي خانوارهاي روستايي نيز وجود دارد.

وي در توضيح وضعيت خانوارهاي روستايي در سال 89 و با اجراي قانون هدفمندي در سال 90 گفت: سهم 40 درصد پايين جامعه خانوارهاي روستايي در سال 89 ، 15/65 درصد بود كه در شش ماه دوم سال 90 به 16/13 افزايش پيدا كرد. همچنين درآمد 20 درصد بالاي جامعه روستايي در سال 89 ، 46/4 بود كه در شش ماه دوم سال 90 به 45/8 كاهش پيدا كرد. اين موارد مصداق بارز توزيع درآمد بهتر و تحقق عدالت است.


وي در خصوص تورم حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: در زمان شروع قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تورم نقطه به نقطه در آذر 89 برابر 12/8 بود كه بعد از شش ماه اين ميزان به 21/06 رسيد، اين بدان معناست كه اصلاح قيمت انرژي اثرات خود را بر روي شاخص قيمت گذاشت، پس از آن نيز از تيرماه به بعد تورم نقطه به نقطه كاهش پيدا كرد. فرزين با بيان اين‌كه اصلاح قيمت انرژي طي شش ماه اجراي قانون هدفمندي اثر خود را درجامعه گذاشت، گفت: بعد از آن شاخص قيمت تثبيت شد و مجددا افزايش قيمت از شهريورماه شروع شد. افزايش قيمتي كه هيچ ارتباطي به قانون هدفمندي يارانه‌ها ندارد، بلكه به دليل بروز نوسانات نرخ ارز افزايش قيمت رخ داد و هيچ ارتباطي با قانون هدفمندي نداشت.

دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها با تاكيد بر اين‌كه تمامي افزايش قيمت‌ها در شش ماه اخير ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه نبود، گفت:‌آيا افزايش قيمت مواد غذايي ناشي از هدفمندي بود؟ اكثر مواد غذايي وارداتي است به طوري كه 90 درصد كره و روغين ، 70 درصد سويا و 20 درصد گوشت از خارج كشور وارد مي‌شود و اين افزايش قيمت موادغذايي به گونه‌اي ناشي از افزايش قيمت آنها در بازار جهاني است.

به گزارش ايسنا، دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها در ادامه به آثار منفي حاصل از اجراي اين قانون در توليد پرداخت گفت: براي جلوگيري ازآثار منفي اجراي قانون هدفمندي، قيمت‌هاي ترجيحي را وضع كرديم و بر همين اساس قيمت گاز ،‌آب و برق بخش كشاورزي تعديل يافت.

فرزين همچنين گفت: پتروشيمي در سال گذشته 18 ميليارد دلار صادرات داشته ، شاخص بورس نيز اكنون به بالاي 27 هزار ميليارد تومان رسيده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اصلاح درآمدي در شش ماه اول سال 90 رخ داد، توضيح داد: متوسط دهك 1 در اين مدت متوسط 200 هزار تومان بوده است و دهك 10 دو ميليون 200 هزار تومان در اين شرايط اگر ما به هر كدام از اين دهك‌ها 182 هزار تومان يارانه براي خانواده چهار نفري بدهيم، درآمد دهك يك، يعني خانوارهاي فقير حدود 90 درصد درآمدش را يارانه داده‌ايم ، اين ميزان در دهك 10 زير 8 درصد شده است و به خوبي نشان مي دهد كه عدالت در مورد دهك‌هاي خانوار نيز اجرا شده است.

معاون وزير اقتصاد همچنين با ارائه آمار ديگري در مورد نتايج اصلاح قيمت‌ها در مورد حامل‌هاي انرژي گفت:‌با اصلاح قيمت‌ها در آذر 89 بنزين سهميه‌اي 53 درصد و بنزين 700 توماني را 92 درصد نسبت به قيمت سقف قانون اصلاح كرديم در مورد نفت و گاز نيز در مورد قيمت آزاد 52 درصد و سهميه 22 درصد و قيمت نفت سفيد نيز 15 درصد محقق شده است. اين شيوه و اصلاح قيمت‌ها براساس كارهاي كارشناسي انجام شده است.

به گزارش ايسنا، دبير ستاد هدفمندي سازي يارانه‌ها همچنين در مورد ميزان مبالغ دريافتي ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها گفت:‌در سال 89 با شروع اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها دو مرتبه از بانك مركزي به مبالغ 5 هزار و 4 هزار ميليارد تومان تن‌خواه گرفتيم كه اين رويكرد غيرقانوني نبود و در قانون پيش‌بيني شده بود، البته از اين ميزان دو هزار و 700 ميليارد تومان به بانك مركزي برگردانده شده است. در واقع شش هزار و 300 ميليارد تومان باقي مانده كه اين ميزان در كشوري است كه نقدينگي 240 هزار ميليارد توماني دارد. البته ما در سال گذشته پولي از بانك مركزي نگرفته‌ايم.

فرزين در مورد مبالغ واريزي به خزانه در سال 90 نيز گفت: منابع ما علاوه بر اصلاح حامل‌هاي انرژي رديف‌هاي بودجه‌اي نيز است بر اين اساس واريزي ما به خزانه در سال 90 توسط دستگاه‌هاي اجرايي حدود 46 هزار ميليارد تومان بود كه ازاين ميزان 17 هزار و 500 هزار ميليارد تومان به دستگاه‌ها ي اجرايي و حدود 28 هزار ميليارد تومان آن برداشته و همچنان تعهدات دستگاه‌هاي اجرايي باقي مانده است.

وي در پايان با تاكيد بر اين‌كه سازمان هدفمندي در سال جاري از رديف‌هاي قانوني‌اش استفاده كرده است گفت: از يك طرف به ما مي‌گوييد كه شيب اجراي قانون بايد كند باشد و از يك طرف اهداف بسيار قانون وجود دارد و مي‌خواهيد كه يك ساله اجرا كنيم . قاعدتا اين موارد با هم سازگار نيست. شما اطمينان داشته باشيد كه دولت در مورد تمامي موارد كار كارشناسي مي‌كند و هر سال نسبت به تحقق كلي اهداف قانون است. پس انشاءالله در صورت موافقت مرحله دوم را نيز اجرا خواهيم كرد.


[h=4]وزير صنعت: برنامه‌هايي براي اعطاي تسهيلات به زير مجموعه‌هاي خود داريم[/h]
وزير صنعت ، معدن و تجارت با بيان اينكه اين وزارتخانه در 4 محور توليد صنعتي، معدني و خدماتي و تجاري حمايتهاي لازم را انجام داده است،گفت: اين وزارتخانه در راستاي بازسازي پروژه‌هاي بزرگ و كوچك به دنبال دادن تسهيلات لازم است.

مهدي غضنفري در جريان بررسي اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها در مجلس گفت:وزارت صنعت، معدن، تجارت، از مسير اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها 3 هزار ميليارد تومان دريافت كرد كه اين ميزان را در قالب پرداخت تسهيلات واحدهاي مختلف براي پرداخت قبض‌هاي انرژي و سوخت اعطا كرد.

وي ادامه داد: اين وزارتخانه 400 ميليارد تومان يارانه بلاعوض بابت نفت و گاز سهميه‌اي و نفت كوره و گاز مايع داد تا انرژي ارزان‌تر در اختيار واحدهاي توليد صنعتي قرار گيرد. در همين راستا از سازمان هدفمندي خواستار قيمتهاي تبعيضي براي زير مجموعه‌هاي اين وزارتخانه‌ها شد.

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين كه در چهار محور توليد صنعتي، خدماتي، و تجاري اين وزارتخانه‌ حمايتهاي لازم را انجام داده است گفت: يكي از اين محورها تعيين قيمتهاي ترجيحي و تبعيضي است. محور ديگر دادن يارانه‌هاي متفاوت براي پرداخت قبض‌ها و كمك به هزينه‌هاي انرژي بود كه به صورت تسهيلات و براي برخي به صورت بلاعوض اعطا شد.

غضنفري ادامه داد: از اين ميزان يارانه، بازسازي پروژه‌هاي بزرگ و كوچك را آغاز كرده است كه بر اساس آن شاهد آغاز بازسازي 400 پروژه بزرگ هستيم بدان معنا كه اكنون 400 شركت براي تسهيلات ثبت نام كرده‌اند كه براي هر كدام از آنها متوسط يك ميليارد تومان داده مي‌شود.

وي افزود: در آغاز راه اعطاي تسهيلات به 3 هزار و 500 پروژه‌ كوچك هستيم كه به طور متوسط به هر كدام از واحدها 150 ميليون تومان تسهيلات داده مي‌شود. براي 40 هزار واحد صنفي نيز وام در نظر گرفته‌ايم. وي با بيان اين كه با اين ميزان يارانه قيمت فروش محصولات صنعتي، اصلاح شده است،گفت: در جمع بندي كلي مي توان گفت كه ما با اجراي قانون هدفمندي در 4 محور از صنعت كشور حمايت كرده‌ايم. البته در صورتي كه منابع بيشتري در اختيار ما قرار دهند طرح‌هاي بسيار زياد ديگري بعد از اقدام داريم.

وزير صنعت معدن و تجارت د رادامه در توضيحي تاكيد كرد: يك واحد توليدي در طول ا جراي قانون هدفمندي تنها احتياج به بروز كردن يك بار تجهيزات خود دارد براي همين ما 5 سال فرصت داريم تا تمامي واحدها را بازسازي كنيم. به همين خاطر در مرحله‌ي اول به برخي از واحدهاي صنعتي براي بازسازي تجهيزاتشان وام داديم و واحدهاي ديگر نيز در طول اين 5 سال وام دريافت مي‌كنند و اكنون با افزايش قيمت محصولات آنها موافقت كرده‌ايم.


غضنفري با بيان اين كه در ماههاي اسفند و فروردين مشكلات ارزي براي كشور به وجود آمد گفت: اين مشكلات در برخي حوزه‌ها همچون نهاده‌هاي دامي باعث افزايش قيمت مرغ و گوشت شد كه دولت با تمهيدات خوب كنترل بازار را در دست گرفت كه اميدواريم مردم به تدريج شاهد كاهش قيمتها باشند.

وي در پايان با بيان اينكه بزرگترين طرح تحول اقتصادي كشور در حال اجراست گفت: دولت و مجلس بايد به يكديگر كمك كند تا اين طرح مهم در كشور اجرايي شود. البته توجه رئيس جمهور براي دادن يارانه نقدي به بخشهاي مختلف مردم به دليل داشتن نگاه اجتماعي است تا راه براي اجراي فازهاي ديگر اين قانون باز شود.

به گزارش ايسنا، نمايندگان مجلس در ادامه نشست امروز خود دو موضوع ديگر را نيز بررسي كردند كه رسيدگي به يكي‌ از آنها منجر به تصويب مصوبه‌اي جهت افزايش سهميه‌ي ايران در صندوق بين‌المللي پول شد.


[h=4]بررسي كليات اصلاح قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها به جلسه بعد موكول شد[/h]
به دليل پايان وقت كاري مجلس شوراي اسلامي، ادامه رسيدگي به كليات طرح دو فوريتي اصلاح ماده يك قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، كه در پي شفاف‌سازي قيمت‌هاي مندرج در قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها و جلوگيري از افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي در فاز دوم اجراي اين قانون است، به جلسه‌ي بعد موكول شد.

جمشيد انصاري يكي از طراحان اين طرح در توضيحاتي گفت: تعيين قيمت در پايان سال پنجم اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها به گونه‌اي در اين قانون درج شده كه برداشت حقوقي از آن اين طور است كه گويا كف قيمت، 90 درصد فوب خليج فارس براي نفت و فرآوردهاي نفتي 90 درصد و براي گاز 75 درصد تعيين شده است و لذا دولت مي‌تواند بيش از 100 در 100 قيمتها را افزايش دهد.

نماينده‌ي مردم زنجان افزود:‌در كميسيون تلفيق به اين موضوع پرداخته شد، تعيين حداقل 90 درصدي قيمت براي نفت و فرآورده‌هاي نفتي و حداقل قيمت 75 درصدي براي گاز به اين مفهوم نيست كه دولت مي‌تواند بيشتر از صددرصد نرخ فوب خليج فارس قيمت حامل‌هاي انرژي را در فاز دوم هدفمند‌سازي افزايش دهيم. ولي نماينده‌ي دولت در كميسيون تلفيق 90 درصد را كف قيمت تلقي كرده و تاكيد داشت دولت حتي مي‌تواند بيشتر از صد در صد قيمت حامل‌هاي انرژي را افزايش دهد.

وي تاكيد كرد:‌فروش گرانتر نفت و گاز و فرآورده‌هاي نفتي و گازي به مردم منطقي و معقول نيست در حالي كه اين قيمت به كشورهاي ديگر فروخته مي شود و اصلا هدف قانونگذار از تعيين 90 و 75 درصد رعايت حال مردم بود.

وي در عين حال افزود: يك مركز تحقيقاتي در دولت نيز اين برداشت نماينده دولت در كميسيون تلفيق را نادرست دانسته و اين سخنان را سوء برداشت تلقي كرده است.

پس از اين، محمود احمدي بيغش در مخالفت با كليات طرح مذكور گفت: اظهار نظر غير رسمي يك كارشناس يا يك فرد و مبنا قرار گرفتن آن براي تهيه‌ي طرح مذكور قابل پذيرش نيست.

نماينده‌ي مردم شازند طرح‌هاي زيادي را در نوبت دانست و رسيدگي به طرح دو فوريتي اصلاح ماده 1 هدفمند كردن يارانه‌ها را ناعادلانه توصيف كرد.

وي تاكيد كرد:‌اجراي قانون نياز به اعتماد عمومي دارد و نمي‌توان به خاطر اظهارات يك شخص قانون را تغيير داد چرا كه با اين كار اعتماد مردم سلب مي‌شود. قانون هدفمند سازي يارانه‌ها قانون دائمي است و نبايد هر روز دستخوش تغيير شود.

نادر قاضي‌پور، در موافقت با كليات طرح مذكور گفت: شيب تند يارانه‌ها موجب وارد شدن خسارتهاي سنگيني به توليد‌كنندگان،كشاورزان و دامداران شده است.

نماينده‌ي مردم اروميه تاكيد كرد: در اين مدت، تورم طغيان كرد. البته من كاري ندارم به اين كه مابه التفاوت نرخ ارز چقدر نصيب دولت كرد و چقدر نصيب دلال‌ها . ولي همين قدر بايد گفت كه تورم به وجود آمده موجب افزايش قيمت گوجه فرنگي شد كه داد رئيس جمهور را هم درآورد.

قاضي پور ارزيابي از آثار تورمي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها قبل از اجراي فاز دوم را مورد تاكيد قرار داد و افزود: اجراي ناقص قانون موجب بيكار شدن تعداد زيادي از شاغلان و پيوستن آنان به جمعيت 4 ميليون نفري بيكاران كشور شده است.

وي خطاب به رئيس جمهور گفت: چطور مي‌خواهيد قيمت‌ها را به گذشته برگردانيد؟ بيكار شدگان چطور زندگي‌شان را اداره كنند.

پس از سخنران طراح مخالف و موافق كليات طرح مذكور، به دليل كمبود وقت مجلس، ادامه‌ي اظهارات موافقان و مخالفان و تصميم گيري در خصوص كليات اين طرح به جلسه‌ي بعد مجلس موكول شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نمايندگان مجلس شوراي هم‌چنين ضمن بررسي لايحه يك فوريت اجازه افزايش سهميه ايران در صندوق بين‌المللي پول با كليات آن موافقت كردند.


[h=4]سهميه‌ي ايران در صندوق بين‌المللي پول افزايش يافت[/h]
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با كليات لايحه‌ي يك فوريتي اجازه‌ي افزايش سهميه‌ي ايران در صندوق بين‌المللي پول و پذيرش اصلاحيه اساسنامه‌ي آن با 137 راي از 194 نماينده‌ي حاضر موافقت كردند.

بر اساس ماده واحده‌ي اين لايحه به دولت اجازه داده شد سهميه‌ي جمهوري اسلامي ايران بر اساس مصوبه چهاردهمين دور بازنگري عمومي سهميه‌ها و تغييرات سازماني هيات عامل صنمدوق بين‌المللي پول و از طريق بانك مركزي ايران به 2 ميليارد و 69 ميليون و 900 هزار حق برداشت مخصوص افزايش دهد و به صرف 3 ميليارد و 567 ميليون و يكصد هزار حق برداشت مخصوص تعميم نموده و اصلاحيه اساسنامه‌ي صندوق بين‌المللي پول را مشتمل بر 15 بند مورد پذيرش قرار داده و اسناد آن را مبادله كنند.

سخنگوي كميسيون اقتصادي در بيان توضيحاتي در خصوص طرح فوق گفت: به منظور حفظ جايگاه ايران در نهاد بين‌المللي صندوق بين‌المللي پول اين لايحه عينا در كميسيون اقتصادي تصويب شد و از نمايندگان مجلس نيز مي‌خواهيم كه با موافقت با كليات اين لايحه زمينه‌ي افزايش سهم جمهوري اسلامي ايران در اين صندوق را افزايش دهند.

باهنر در اظهاراتي گفت: دولت 10 روز است دنبال اين لايحه ست و اگر اين لايحه امروز در مجلس تصويب نشود احتمال دارد سهم ايران در صندوق بين‌المللي پول به كشور ديگري وگذار شود و اين احتمال بسيار جدي است.

رئيس جلسه افزود: اين لايحه احتياجي به مذاكره ندارد صرف نظر كردن نمايندگان از موافقت و مخالفت با كليات اين طرح موجب سرعت گرفتن كار مي‌شود.

پس از اين سخنان كليات لايحه يك فوريتي اجازه‌ي افزايش سهميه‌ي ايران در صندوق بين‌المللي پول و پذيرش اصلاحيه اساسنامه‌ي آن بدون اظهارنظر نمايندگان موافق و مخالف به راي گذشته شد كه از 194 نماينده‌ي حاضر در جلسه 137 نفر با آن موافقت كردند.

پس از تصويب كليات لايحه‌ي فوق نمايندگان مجلس شوراي اسلامي جزييات لايحه مذكور را با 142 راي از مجموع 194 نماينده‌ي حاضر در جلسه به تصويب رساندند.

انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
فاطمي امين در پاسخ به ايسنا:

فقط 200 واحد صنعتي تعطيل شده‌اند



معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: هدفمند‌سازي يارانه‌ها در كل تاثير چنداني در تعطيلي واحدها نداشته و تلاطم‌هاي بازار ارز و مشكلات **** بانكي در اين زمينه به مراتب اثرگذارتر بوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد رضا فاطمي‌امين در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر وضعيت واحدهاي صنعتي و توليدي پس از هدفمندي يارانه‌ها اظهار كرد: در آماري كه مربوط به شهرك‌هاي صنعتي مي‌شود، ما 52 تا 53 هزار واحد رسمي داريم كه از ميان آنها 21 هزار واحد در شهرك‌هاي صنعتي فعاليت مي‌كنند و از ميان اين 21 هزار واحد تنها 200 واحد پس از هدفمند‌سازي يارانه‌ها تعطيل شده‌اند.
وي در عين حال يادآور شد: در بحث بنگاه‌هاي توليدي سه موضوع اثر ويژه دارند كه يكي از اين موارد به فضاي كسب و كار يا به عبارت ديگر فضاي حاكم بر مديران مجموعه‌ها مربوط مي شود. در حال حاضر مديران مجموعه‌هاي توليدي بيش از اين‌كه درگير توليد باشند، دغدغه‌هايي مانند نرخ ارز، تعرفه‌ي گمركي و امثال آن را دارند و اكنون ما تلاش داريم كه اين مشكلات را تا حدي جبران كنيم.
فاطمي امين افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را از ديگر مسائل مهم در واحدهاي توليدي برشمرد و گفت: خوشبختانه تاثير افزايش قيمت حامل هاي انرژي بر تعطيلي واحدهاي توليدي بسيار اندك بوده است.
وي ادامه داد: ما سال گذشته در تمام استان‌هاي كشور از توليد‌كنندگاني كه به سبب هدفمند‌سازي يارانه‌ها با مشكل مواجه شده‌ بودند، دعوت كرديم تا در جلساتي كه تشكيل مي‌شود، مشكلات خود را بيان كنند، اما جالب بود كه تنها شش درصد از مراجعان به خاطر هدفمند‌سازي يارانه‌ها دچار مشكل شده بودند و 65 درصد آنها به دليل بحث‌هاي بانكي ، هفت تا هشت درصد آنها به دليل مسائل گمركي و هفت تا هشت درصد به دليل بحث‌هايي مانند محيط‌زيست و شهرك‌ها مراجعه كرده بودند.
رشد 11 و 12 درصدي توليد سيمان و فولاد
او با تاكيد بر اينكه هزينه‌ انرژي در تمام واحد‌ها يكسان نيست، اظهار كرد: در حال حاضر 50 درصد برق و گاز و انرژي صنايع در كمتر از 150 واحد توليدي مصرف مي‌شود. به عنوان مثال يكي از واحد‌هاي فولاد ما به تنهايي 9 درصد از مصرف برق صنعت را به خود اختصاص مي‌دهد و واحد‌هاي سيماني ما كه حدود 70 واحد هستند، حدود 17 درصد از گاز صنايع را مصرف مي‌كنند. از سوي ديگر اين صنايع از نظر حمل‌ونقل هم هزينه‌هاي متعدد و مصرف بالاي انرژي دارند و شايد تاثير هدفمند‌سازي يارانه‌ها در اين بخش‌ها چشم‌گير باشند، اما در ساير بخش‌ها مصرف انرژي در آن حد نيست كه با هدفمند‌سازي يارانه‌ها سازندگان دچار مشكلات جدي شوند.
معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه عنوان كرد: اكنون صنايع بالا‌دستي كه حمل‌ونقل و مصرف انرژي بالا دارند، در اكثر موارد با رشد توليدات مواجه بوده‌اند و وضعيت اين واحدها در بورس اين موضوع را تاييد مي‌كند.
وي در ادامه يادآور شد: در سال گذشته صنعت فولاد ما بيش از 12 درصد و صنعت سيمان ما بيش از 11 درصد رشد توليد داشته‌اند و در زمينه‌هاي ديگري مانند توليد كاشي و شيشه هم با رشد چشم‌گيري مواجه بوده‌ايم.
بازار ارز و **** بانكي عامل اصلي تعطيلي واحدهاي توليدي
فاطمي امين با تاكيد بر اين‌كه تلاطم‌هاي ارزي و مشكلات **** بانكي به مراتب بيش از هدفمند‌سازي يارانه‌ها در امر توليد مشكل ايجاد كرده، در پاسخ به عدم دريافت ارز 1226 توماني توسط توليدكنندگان، اظهار كرد: مديريت نوسانات ارز برعهده‌ي بانك مركزي است و من نمي‌توانم در اين رابطه پاسخگو باشم.
وي گفت: در حال حاضر اعلام شده است كه هر توليد‌كننده‌اي كه بابت مسائل ارزي دچار مشكل شده مي‌تواند به ساختماني كه براي پيگيري اين مشكلات در نظر گرفته شده، مراجعه كند تا مشكلش حل شود. البته قبول دارم كه ممكن است پيگيري اين موضوع كمي سخت باشد، اما به هرحال سازوكارهاي مناسب براي پيگيري اين مساله انديشيده شده است.
تمهيدات انديشيده شده براي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها
فاطمي‌امين در ادامه در پاسخ به اين سوال ايسنا كه تاكنون چه برنامه‌هايي براي كاهش تاثيرات فاز دوم هدفمند‌سازي يارانه‌ها بر صنايع در نظر گرفته شده است؟ اظهار كرد: ما براين عقيده هستيم كه بايد در فاز دوم قيمت‌هايي كه در نظر گرفته مي‌شود براي بخش توليدي قابل تحمل باشد و به همين دليل در جلسات متعددي كه با ستاد هدفمند‌سازي يارانه‌ها داشتيم، اين موضوع را عنوان كرده‌ايم كه لازم است افزايش قيمت‌ها در بخش توليد ملايم‌تر از ساير بخش‌ها باشد.
وي در نظر گرفتن بسته‌هاي حمايتي را هم از ديگر اقداماتي دانست كه در اين زمينه در نظر گرفته شده است.
معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت درباره‌ي اين بسته‌ها گفت: اكنون اين بسته‌ها در حال بررسي‌هاي نهايي هستند و پس از نهايي‌ شدن، قطعا آنها را اعلام خواهيم كرد.
وي در عين حال خاطر نشان كرد: يكي از موضوعاتي كه بيش از آمادگي‌هاي ما براي اجراي اين طرح تاثير دارد، بحث فضاي رواني جامعه است كه بايد به‌گونه‌اي مديريت شود كه از اين نظر در جامعه هراسي وجود نداشته باشد.
آمار اشتغال را مركز آمار مي دهد
معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره‌ي آمار اشتغالزايي صنعتي در سال گذشته توضيح داد: با توجه به پروانه‌ها‌ي بهره‌برداري كه در سال گذشته صادر شده، حدود 100 هزار موقعيت شغلي جديد ايجاد شده است، اما پس از صدور پروانه‌هاي بهره برداري ممكن است تعداد نيرويي كه دراين واحدها مشغول مي شوند تعديل شده يا افزايش يابد. معمولا اگر بعد از گذشت چند سال تعداد اشتغال پروانه‌ها را در عدد 1.8 ضرب كنيم، ميزان اشتغال واحد‌ها به دست مي‌آيد، اما با اين حال آمار دقيق اشتغالزايي را از اين پس مركز آمار منتشر مي‌كند.
انتهاي پيام
2
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نشست کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان
توکلی: دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 17 تخلف داشته است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تلاش می‌کرد تا ظرف 2 سال این قانون را اجرا کند اما در کمتر از 5 سال اجرای قانون بدون کم کردن تبعات آن ممکن نبود و مجلس نیز بر همین مسئله تأکید داشت، اما دولت کار خودش را کرد و در این قانون نزدیک به 17 تخلف صورت گرفت.

13910124000214_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان که در مسجد احمدیه منطقه نارمک تهران برگزار شد، با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: هدفمند کردن برای حفظ منافع و تقویت اقتصاد ملی کشور صورت گرفته است.
وی افزود: این مسئله یک مشکل و بیماری 45 ساله است و تلاش برای حل آن نیز یک انقلاب بزرگ بود.
توکلی گفت: دولت تلاش می‌کرد تا ظرف 2 سال این قانون را اجرا کند اما در کمتر از 5 سال اجرای قانون بدون کم کردن تبعات آن ممکن نبود و مجلس نیز بر همین مسئله تأکید داشت. اما دولت کار خودش را کرد و در این قانون نزدیک به 17 تخلف صورت گرفت
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ همین مسئله سبب شد تا مشکلات اقتصادی فراوانی ایجاد شود و رکود حاصل از آن کشور را گرفتار کند.
توکلی گفت: درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها در طول 15 ماه گذشته نزدیک به 29 میلیارد تومان بوده است،در حالیکه نزدیک به 45 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت شده است.
وی افزود:‌ مابقی این پول از طریق فروش ارزهای نفتی فراهم شده است و همین مسئله سبب گسترش رکود و تورم در کشور شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: من در سفری که به شمال کشور داشتم دیدم که در طول یک ماه گذشته 3 کارخانه تعطیل شده است که یکی از آنها کارخانه‌ای بود که با تجهیزات جدید افتتاح شده بود.
وی افزود: برای حل این مشکل باید این رویه متوقف شود و بر اساس قانون تصویب شده در مجلس حرکت کنیم.
توکلی گفت: ما باید تلاش کنیم تا برطبق قانون عمل کنیم و البته اگر من به نمایندگی از مردم انتخاب شوم تلاش می‌کنم تا براین اساس حرکت کنم.

انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
اصلاح قانون یارانه‌ها تا 17 اردیبهشت مسکوت ماند
خبرگزاری فارس: بررسی طرح اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها که در دستورکار جلسه دیروز مجلس قرار داشت، تا 17 اردیبهشت ماه مسکوت ماند.

13900928140336_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، دو‌فوریت طرح اصلاح ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از دستور‌کارهای نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (سه شنبه) پارلمان بود.
جمشید انصاری نماینده مردم زنجان پس از در دستور قرار گرفتن این طرح دو‌فوریتی طی سخنانی به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: در قانون عبارت تعیین قیمت در پایان 5 ساله به گونه‌ای درج شده که برداشت از آن این است که دولت کف قیمت را می‌تواند 90 درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس برای تعیین قیمت حامل‌های انرژی و 75 درصد قیمت فروش گاز طبیعی به کشورهای دیگر قرار دهد.
وی افزود: در بحث‌هایی که در کمیسیون تلفیق نیز داشتیم، مشاهده شد که علی‌رغم مذاکرات زمان تصویب نماینده دولت معتقد بود که حداقل 90 درصد و 75 درصد کف قیمت است و دولت می‌تواند قیمت حامل‌های انرژی را بیشتر از 100 درصد نیز افزایش دهد.
این نماینده مجلس ادامه داد: طبق مذاکرات که در زمان تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز انجام شد، این سقف مشخص شد لذا دوستان طراح تصمیم گرفتند طرحی را تهیه کنند تا این مشکل رفع شده و برای دولت سقف افزایش قیمت بیشتر از 100 درصد لحاظ شود.
انصاری در تشریح این طرح گفت: بر طبق این طرح دولت نمی‌تواند بیشتر از 100 درصد قیمت‌ حامل‌های انرژی را افزایش دهد چرا‌که به صورتی منطقی نیز درست نیست که فرآورده‌های نفتی را پایین‌تر از قیمت‌ صادرات به مردم کشور خودمان عرضه کنیم.
وی اضافه کرد: باید فرآورده‌های نفتی را با قیمت پایین‌تر از فروش به کشورهای دیگر به مردم بدهیم لذا لازم است تا مجلس هشتم که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به تصویب رسانده و ابهامات موجود را نیز برطرف کند.
در ادامه محمود احمدی بی‌غش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: طبق سخنان طراح طرح مشخص شد که این طرح به دلیل سخنان نماینده دولت در کمیسیون تلفیق آماده شده است در حالی که ما این قانون را بر طبق نظرات چند ساله کارشناسان در دولت و مجلس به تصویب رساندیم.
وی افزود: بنابراین عاقلانه نیست که ما قانونی که نظرات کارشناسی بر روی آن شده است را به دلیل برداشت اشتباه یک فرد تغییر دهیم آن هم در حالی که مجلس هشتم در روزهای پایانی خود طرح‌های مهمی دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی مجلس هشتم که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به تصویب رسانده، آن را به راحتی تغییر می‌دهد، دیگر چه انتظاری از مجلس‌های بعدی و به خصوص مجلس نهم است که مصوبه را به کلی تغییر ندهد.
احمدی بی‌غش با تاکید بر اینکه اکنون زمان مناسبی برای طرح‌های دو‌فوریتی نیست، گفت: اگر ما بخواهیم هر روز تغییری را در قانون ایجاد کنیم، مجری چگونه می‌تواند آن را اجرا کند.
وی اضافه کرد: اجرای چنین قانون مهمی نیاز به ارتباط بین دولت و مجلس دارد لذا نباید به خاطر حرف یک شخص قانون مصوب را تغییر دهیم چرا‌که با این اقدام مردم اعتمادشان از ما سلب می‌شود.
در ادامه همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس طی سخنانی در موافقت با دو‌فوریت طرح اصلاح ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بحث اشتغال جوانان باید از اولویت‌های مجلس باشد چرا‌که روا نیست جوانان تحصیل‌ کرده ما بیکار باشند.
وی ادامه داد: مردم ایران هزاران میلیارد هزینه‌ کرده‌اند و کارخانه‌های تولیدی راه انداخته‌اند و همچنین دست به صادرات زده‌اند اما به دلیل اجرای غلط قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صادرات تعطیل شده است و مردم ضرر کرده‌اند.
این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم ایجاد سقف افزایش قیمت‌ها گفت: ما در قانون نگفته بودیم که دولت یک شبه قیمت بنزین را به 700 تومان برساند بلکه دولت باید به صورت پلکانی آن را بالا می‌برد لذا همین اجراهای غلط سبب شد تا تولید و صادرات ما تعطیل و جوانان بیکار شوند.
قاضی‌پور با بیان اینکه تورم و گرانی در کشور طغیان کرده است، گفت: افزایش بی‌رویه قیمت‌ها سبب شده تا گوجه فرنگی در محله رئیس‌جمهور هم گران شود و داد مردم در بیاید لذا باید فکری به حال این مسائل کرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: اینها می‌خواهند تولید را متوقف و خزانه را خالی کنند و در سال تولید ملی جنس خارجی وارد کشور کنند اما باید بدانند که مجلس اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
پس از سخنان این نمایندگان و به دلیل اینکه دو موافق و دو مخالف دیگر در خصوص این طرح قصد صحبت داشته‌اند، محمدرضا باهنر رئیس مجلس از آنها خواست تا ادامه این بحث و بررسی دو فوریت و تصویب کلیات آن را به جلسه بعد مجلس موکول کنند که با موافقت نمایندگان مجلس این طرح مسکوت ماند تا در جلسه مجلس که در روز 17 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، این طرح بررسی شود.
انتهای پیام/ص
 

mr.kazemi

Registered User
تاریخ عضویت
23 نوامبر 2008
نوشته‌ها
235
لایک‌ها
62
محل سکونت
Iran
قصد دولت افزایش قیمت بنزین تا 2000 تومان است

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا مجلس مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: مسئله یارانه‌ها فقط مسئله پرداخت پول نیست دولت اگر پول دارد، هر قدر می خواهد بپردازد ما مشکلی نداریم. مشکل این است که می خواهند از طریق تغییر قیمت حامل های انرژی این کار انجام شود یعنی بنزین 2 هزار تومان شود، گاز دو برابر شود و گازوئیل 3 برابر شود. خوب قطعا مجلس روی این موضوع حساس است که تبدیل به اوج گرانی در کشور نشود.

نماینده قم خاطر نشان کرد: حساسیت ما این است، بنابراین مسئله اصلی این نیست که قانون هدفمندی اجرا نشود زیرا اصلش کار درستی است. مرحله دوم و سوم نیز باید اجرا شود. سئوال این است که آیا از مرحله اول می خواهیم به مرحله آخر برسیم یا در این میان 3 - 2 مرحله دیگر هم داشته باشیم که با آرامش این کار انجام شود.

لاریجانی خاطر نشان کرد تصور ما این است که شرایط اقتصادی فعلی به گونه ای است که اگر قرار است پولی به مردم پرداخت شود باید پاسخگوی این شرایط باشد. یعنی آنقدر گرانی نشود که پولی که در جیب مردم می رود با آن قابل قیاس نباشد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه ها باید اجرا شود تصریح کرد: اما نباید اجرا به گونه ای باشد که گرانی ایجاد کند یا فشار روی مردم وارد شود اجرای هدفمندی یارانه ها باید به گونه ای باشد که اصلاح مسیر باشد نه فشار بر مردم.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
احمدی توکلی در نقد روش اجرای هدفمندی یارانه‌ها:

گرانی‌ها به گوجه‌فرنگی نارمک هم رسیده است
خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: گرانی‌ها آنقدر زیاد است که به گوجه فرنگی نارمک هم رسیده و صدای دولت هم درآمده است.

13901011160801_PhotoA.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در جریان بررسی نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس و با بیان اینکه اعتراض مردم از تورم و گرانی‌ها بسیار شدید است، گفت: آنقدر این تورم و گرانی زیاد شده که به گوجه فرنگی نارمک هم رسیده و صدای دولتی‌ها نیز از این گرانی‌ها درآمده است.
وی با بیان اینکه دولت در اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها اصرار دارد که دو ساله کار را تمام کند، اظهار داشت: من در جریان بررسی این قانون نیز پیشنهاد دادم که زمان اجرای این قانون را از حداکثر 5 سال طی 5 سال و به صورت تدریجی اصلاح کنند‌ اما متاسفانه این پیشنهاد تصویب نشد و اکنون دولت با اصرار خود برای اجرای صحیح این قانون این بلاها را بر سر مردم آورده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: اگر به این گونه تندروی کنید، عاقبت دولت مجبور می‌شود دنده عقب بگیرد و نه تنها اجرا را متوقف کند بلکه عقب‌گرد نیز داشته باشد.
توکلی افزود: اصرار من بر اجرای تدریجی این قانون به این دلیل بود که تغییر رفتار مصرف‌کننده و ساختار تولید‌کننده زمان‌بر است و اگر زمان برای تغییر رفتار و ساختار در نظر می‌گرفتیم، این فشارها کاهش می‌یافت.
وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها از نرخ تورم قابل پیش‌بینی گفت: مرکز پژوهش‌ها طی گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم قابل پیش بینی پس از اجرا از حدود 15.7 دهم دولت تا 60.9 درصدی است که برخی مسائل نشان می‌داد اما مرکز پژوهش‌ها از سوی دولت متهم شد که اشتباه می‌کند‌ البته ما برای هیچ نرخی قسم نخوردیم اما اصرارمان این بود که با احتیاط بیشتری این قانون اجرا شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه از دو سو تورم‌ها تشدید شد، گفت: تورم‌ها از این طریق که دولت سهم تولید را نداد،‌ تشدید شد و دولت استدلال کرد چون می‌توانستم گازوئیل را 350 تومان به تولید کنندگان می‌دادم اما از آنجا که این گازوئیل را با نرخ 150 تومان به آنها می‌دهم لذا دارم به تولید کمک می‌کنم، همچنین نماینده دولت در کمیسیون تلفیق نیز به صراحت گفت که رویکرد دولت این بود که با اجرای قانون هدفمندی بنگاه‌های ناکارآمد از صحنه فعالیت‌های اقتصادی حذف شده و جای خود را به فعالان اقتصادی کارآمد بدهند.
توکلی ادامه داد: بنابراین تعطیلی برخی بنگاه‌های اقتصادی کار غیرعادی نیست یعنی این موضوع در تحلیل دولت امر موجهی است که بنگاه‌هایی که قرار بود از آنها حمایت شود، تعطیل شود.
وی افزود: از طرف ضربه به تولید ما دچار مشکل شدیم و با فشاری که به تولید آمده و همچنین با افزایش نقدینگی بین مردم که دولت آن را عرضه کرده است، این تورم به وجود آمده‌‌اند.
این نماینده تهران با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در خصوص میزان نقدینگی که بین مردم تقسیم شد، گفت: تا بهمن ماه سال گذشته که حدود 14ماه از اجرای قانون می‌گذشت، طبق گزارش وزیر اقتصاد حدود 45 هزار میلیارد تومان صرف این کار شده است در حالی که قرار بود با گران کردن حامل‌های انرژی دولت درآمد کسب کند و همان درآمد را بین سه بنگاه اقتصادی تولید، خانوار و دولت پخش کنیم لذا اگر دولت این کار را می‌کرد، نقدینگی تغییری نداشت گرچه به دلیل تغییر روش مصرف‌کنندگان برخی کالاها اندکی گران می‌شد اما تغییر نقدینگی و فشار تقاضای موثر بالا نمی‌رفت.
توکلی بر همین اساس تصریح کرد: دولت در این مدت از حدود 45 هزار میلیارد تومان، 29 هزار میلیارد تومان را به دلیل افزایش قیمت‌ها و حامل‌های انرژی از مردم ‌گرفت و بقیه آن را از محل منابع نفتی روی آن ‌گذاشت و به مردم نقدینگی داد.
وی با بیان اینکه با این روش پول پرقدرت به جامعه تزریق شد و با ضرب بر 4.6، 55 هزار میلیارد تومان نقدینگی به مردم داده شد،‌ گفت: بنابراین با این روش و با تحریک تقاضا و فشار بر عرضه نتیجه طبیعی آن افزایش قیمت‌هاست که اکنون نرخ تورم مصرف کننده از آذر 89 تا آذر 90 ،‌21.5 درصد است و برای تولیدکننده حدود 40 درصد است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین گفت: دولت در کمیسیون تلفیق دو پیشنهاد آورده که درآمد کسب شده توسط دولت از محل اجرای هدفمندی به صد یا 135 هزار میلیارد تومان برسد.
همچنین نماینده دولت در کمیسیون گفت که اگر با این پیشنهادها موافقت شود، قیمت هر متر مربع آب 350 تومان می‌شود، همچنین مبلغ برق 142 تومان خواهد شد در حالی که اکنون 45 تومان است یعنی سه برابر می‌شود، همچنین قیمت هر متر مربع گاز نیز از 70 تومان به 355 تومان می‌رسد.
وی با طرح این سؤال که آیا مردم قادر به تحمل این مبالغ هستند، تصریح کرد: کمیسیون تلفیق به دنبال این است که درامد دولت از اجرای این قانون را 72 هزار میلیارد تومان تعیین کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در 15 ماه گذشته 17 مورد تخلف از قانون توسط دولت رخ داده است، ادامه داد: دولت با این تخلفات کسری بودجه خود را از طریق بانک مرکزی جبران کرد و این روند اشتباه با شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند لذا پیشنهاد می‌کنم کمیسیون این رقم را واقعی کند و با ارقامی که هیچ سنخیتی با واقعیت‌ها ندارد، فشار بر مردم را افزایش ندهد.
توکلی افزود: اگر کمیسیون تلفیق بخواهد مبلغ 72 هزار میلیارد تومان را تعیین کند، قیمت‌ها حدود 2.2 تا 4.3 برابر می‌شود که مطمئنا می‌گویم این قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل نیست البته دولت آقای احمدی‌نژاد هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و مجلس هم کاری به کارش ندارد لذا مردم معترضند.
وی با تاکید بر اینکه باید ارقام واقعی را در بودجه بگذاریم،‌ گفت: به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌ها می‌گویم که در 15 ماه گذشته مرکز پژوهش‌ها هیچ گزارش و مصاحبه‌ای در خصوص افزایش قیمت‌ها و تخلفات دولت نداشت تا مبادا دولت بگوید که سنگ جلوی کار ما می‌اندازید اما اکنون می‌گویم کارهای صورت گرفته غیرقانونی و با این روند تورم تشدید خواهد شد و ما دچار تشدید رکود در تولید خواهیم شد.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
بررسی نحوه اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها در مجلس

فرزین: دولت در هدفمندی ‌بطور قانونی از ردیف‌های بودجه استفاده کرده است

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها تاکید کرد که دولت به طور قانونی از ردیف‌های بودجه برای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها استفاده کرده است. وی به مواد این ردیفها اشاره نکرد.

13910107000061_PhotoA.jpg


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد‌رضا فرزین دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در جلسه علنی طی سخنانی درباره نحوه اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها در صحن پارلمان، اظهار داشت: بیش از دو سوم نمایندگان مجلس به این قانون رای دادند و قانون یارانه‌ها 3 هدف عمده را دنبال می‌کرد.
وی مدیریت انرژی برای صرفه‌جویی و کند‌شدن نرخ رشد مصرف انرژی در کشور را هدف اول اجرای قانون یارانه‌ها دانست و تصریح کرد: برقراری عدالت دومین هدف این قانون بود تا روش پرداخت یارانه‌ در کشور تغییر یافته و عادلانه شود و سهم اغنیا که بیش از سهم فقرا بود، اصلاح شود و سهم فقرا افزایش یابد. دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها توجه به بخش تولید را سومین هدف اجرای قانون یارانه‌ها دانست و متذکر شد: با توجه به اینکه قرار بود در اجرای قانون یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شود، این مسئله در دوره‌ای باعث می‌شد در حوزه انرژی و داخلی، روی تولید تاثیر‌گذار باشد و 2 نگرانی از این جهت وجود داشت که یکی نگرانی از تورم بود و نگرانی بعدی آثار منفی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر بخش تولید بود که البته این نگرانی‌ها نیز جزء ذات اجرای قانون یارانه‌ها بود. فرزین در ادامه سخنانش با ذکر این نکته که در مورد هدف اول یعنی صرفه‌جویی گزارش دقیقی به نمایندگان مجلس ارائه شده است، گفت: درباره صرفه‌جویی‌ها اعداد و ارقام مشخص وجود دارد، اگر سهمیه‌بندی بنزین و قانون یارانه‌ها عمل نمی‌شد، امروز روزانه 120 میلیون لیتر بنزین باید در کشور مصرف می‌شد که این رقم هم‌اکنون در کشور (میزان مصرف بنزین به طور روزانه) 59.3 میلیون لیتر است، قبل از هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف بنزین در کشور 62.8 میلیون لیتر بود که هم‌اکنون نرخ رشد منفی 6 درصد را داشته است. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با تاکید بر اینکه قبل از اجرای قانون یارانه‌ها، سهمیه‌بندی بنزین را انجام دادیم، گفت: با این اقدام‌ها، 2 شوک به بنزین وارد کردیم که همین موضوع 6 درصد نرخ رشد منفی را به دنبال داشت؛ نفت گاز نرخ رشد منفی 10 درصد را داشته است، نفت سفید نرخ رشد منفی 17.5 درصد را داشته است، نفت کوره بدون نیروگاه 38 درصد کاهش داشته و میزان مصرف گاز مایع 10 درصد و گاز طبیعی 1.2 درصد کاهش داشته است. وی افزود: آب نرخ رشد منفی 8.8 درصد را به دنبال داشته و گندم 22 درصد کاهش مصرف داشته‌ایم و مجموعا 15 میلیارد دلار صرفه‌جویی در کشور انجام شده که این صرفه‌جویی‌ها به جیب اقتصاد کشور رفته است. "زمانی که اجرای قانون یارانه‌ها را آغاز کردیم، تورم نقطه به نقطه برابر با 12.8 درصد بود و در بهمن ماه به 18.02 درصد رسید و در خرداد ماه به 22.31 درصد افزایش یافت و در تیرماه به 21.06 درصد کاهش یافت. یعنی بعد از 6 ماه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، تاثیر خود را روی شاخص گذاشت. دبیر ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها در ادامه سخنانش متذکر شد: نقد بر تولید وجود دارد، به همین دلیل نیز برای آن بسته حمایتی در نظر گرفته‌ایم در حالی که آب و گاز را با تعویض قیمت به فروش رسانده‌ایم در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 90 اعلام نشده البته شاید به اندازه سال 89 نباشد و احتمالا درصدی کاهش خواهد داشت ولی احتمال آنکه زیر 4 درصد باشد، خیلی کم است. وی اضافه کرد: اینکه برخی از بنگاه‌های کوچک با اجرای قانون یارانه‌ها دچار مشکلاتی شدند، این موضوع جزء ذات طرح هدفمندی یارانه‌هاست که بایستی دولت حمایت می‌کرد و قطعا هم حمایت می‌کند. "قیمت بنزین سهمیه‌ای نسبت به قیمت سقف قانون در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 53 درصد و بنزین آزاد 92 درصد اصلاح شد و قیمت نفت گاز آزاد 52 درصد و نفت گاز سهمیه‌ای 22 درصد اصلاح شد." فرزین در خاتمه با تاکید بر اینکه ما از ردیف‌های بودجه به طور قانونی استفاده کردیم، گفت: امیدواریم مرحله دوم قانون یارانه‌ها را نیز به خوبی اجرایی کنیم. وی به این ردیف ها اشاره نکرد. انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در سخنان فرزین در مجلس
دولت مشکل‌دار شدن تولید با اجرای هدفمندی را پذیرفت

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: اینکه برخی از بنگاه‌های کوچک با اجرای قانون یارانه‌ها دچار مشکلاتی شدند، این موضوع جزء ذات طرح هدفمندی یارانه‌هاست که بایستی دولت حمایت می‌کرد و قطعا هم حمایت می‌کند.

932798_PhotoA.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد‌رضا فرزین دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) طی سخنانی درباره نحوه اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها در صحن پارلمان، اظهار داشت: بیش از دو سوم نمایندگان مجلس به این قانون رای دادند و قانون یارانه‌ها 3 هدف عمده را دنبال می‌کرد.
وی مدیریت انرژی برای صرفه‌جویی و کند‌شدن نرخ رشد مصرف انرژی در کشور را هدف اول اجرای قانون یارانه‌ها دانست و تصریح کرد: برقراری عدالت دومین هدف این قانون بود تا روش پرداخت یارانه‌ در کشور تغییر یافته و عادلانه شود و سهم اغنیا که بیش از سهم فقرا بود، اصلاح شود و سهم فقرا افزایش یابد.
دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها توجه به بخش تولید را سومین هدف اجرای قانون یارانه‌ها دانست و متذکر شد: با توجه به اینکه قرار بود در اجرای قانون یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شود، این مسئله در دوره‌ای باعث می‌شد در حوزه انرژی و داخلی، روی تولید تاثیر‌گذار باشد و 2 نگرانی از این جهت وجود داشت که یکی نگرانی از تورم بود و نگرانی بعدی آثار منفی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر بخش تولید بود که البته این نگرانی‌ها نیز جزء ذات اجرای قانون یارانه‌ها بود.
فرزین در ادامه سخنانش با ذکر این نکته که در مورد هدف اول یعنی صرفه‌جویی گزارش دقیقی به نمایندگان مجلس ارائه شده است، گفت: درباره صرفه‌جویی‌ها اعداد و ارقام مشخص وجود دارد، اگر سهمیه‌بندی بنزین و قانون یارانه‌ها عمل نمی‌شد، امروز روزانه 120 میلیون لیتر بنزین باید در کشور مصرف می‌شد که این رقم هم‌اکنون در کشور (میزان مصرف بنزین به طور روزانه) 59.3 میلیون لیتر است، قبل از هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف بنزین در کشور 62.8 میلیون لیتر بود که هم‌اکنون نرخ رشد منفی 6 درصد را داشته است.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با تاکید بر اینکه قبل از اجرای قانون یارانه‌ها، سهمیه‌بندی بنزین را انجام دادیم، گفت: با این اقدام‌ها، 2 شوک به بنزین وارد کردیم که همین موضوع 6 درصد نرخ رشد منفی را به دنبال داشت؛ نفت گاز نرخ رشد منفی 10 درصد را داشته است، نفت سفید نرخ رشد منفی 17.5 درصد را داشته است، نفت کوره بدون نیروگاه 38 درصد کاهش داشته و میزان مصرف گاز مایع 10 درصد و گاز طبیعی 1.2 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: آب نرخ رشد منفی 8.8 درصد را به دنبال داشته و گندم 22 درصد کاهش مصرف داشته‌ایم و مجموعا 15 میلیارد دلار صرفه‌جویی در کشور انجام شده که این صرفه‌جویی‌ها به جیب اقتصاد کشور رفته است.
فرزین تصریح کرد: "زمانی که اجرای قانون یارانه‌ها را آغاز کردیم، تورم نقطه به نقطه برابر با 12.8 درصد بود و در بهمن ماه به 18.02 درصد رسید و در خرداد ماه به 22.31 درصد افزایش یافت و در تیرماه به 21.06 درصد کاهش یافت. یعنی بعد از 6 ماه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، تاثیر خود را روی شاخص گذاشت.
دبیر ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها در ادامه سخنانش متذکر شد: نقد بر تولید وجود دارد، به همین دلیل نیز برای آن بسته حمایتی در نظر گرفته‌ایم در حالی که آب و گاز را با تعویض قیمت به فروش رسانده‌ایم در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 90 اعلام نشده البته شاید به اندازه سال 89 نباشد و احتمالا درصدی کاهش خواهد داشت ولی احتمال آنکه زیر 4 درصد باشد، خیلی کم است.
وی اضافه کرد: اینکه برخی از بنگاه‌های کوچک با اجرای قانون یارانه‌ها دچار مشکلاتی شدند، این موضوع جزء ذات طرح هدفمندی یارانه‌هاست که بایستی دولت حمایت می‌کرد و قطعا هم حمایت می‌کند.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزود: "قیمت بنزین سهمیه‌ای نسبت به قیمت سقف قانون در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 53 درصد و بنزین آزاد 92 درصد اصلاح شد و قیمت نفت گاز آزاد 52 درصد و نفت گاز سهمیه‌ای 22 درصد اصلاح شد."
فرزین در خاتمه در واکنش به سوالات مکرر نمایندگان مجلس از منابع تامین یارانه نقدی بدون اینکه اشاره ای به جزئیات ردیف های بودجه‌ای این برداشت‌ها بکند، به این جمله اکتفا کرد که ما از ردیف‌های بودجه به طور قانونی استفاده کردیم و امیدواریم مرحله دوم قانون یارانه‌ها را نیز به خوبی اجرایی کنیم.
انتهای پیام/ص
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در گفت‌وگو با فارس:
رئیس جمهور خواستار مجوز مجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری شد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گفت: رئیس جمهور در این جلسه خواستار مجوز مجلس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و تعامل بیشتر دولت و مجلس شد.

13901127000225_PhotoA.jpg

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد جلسه امشب اعضای کمیسیون تلفیق با رئیس جمهور گفت: جلسه با رئیس جمهور با دعوت ایشان از نمایندگان برای مطرح شدن سه بحث که در مورد هدفمندی یارانه‌ها، صندوق توسعه ملی و همکاری دولت و مجلس بود.
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی افزود:‌ رئیس جمهور در این جلسه بیاناتی ارائه کردند و خطاب به نمایندگان گفتند بگذارید دست من باز باشد و مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را شروع کنم. اگر امکان داشت امسال یا اینکه در عمر این دولت هدفمندی تمام شود. تمام نگرانی‌هایی که شما نمایندگان دارید، هیچ جای نگرانی نیست، مطمئن باشید، به خوبی اجرا می‌کنم و مشکلی پیش نخواهد آمد.
مصباحی‌مقدم افزود: برای صندوق توسعه ملی رئیس جمهور اشاره کرد، هم‌اکنون 35 میلیارد دلار در صندوق ذخیره وجود دارد که از آن به خوبی استفاده نمی‌شود، بگذارید همانگونه که برای کشاورزی به به شکل ارزی و ریالی اجازه دادید، برای بخش صنعت و تولید نیز به شکل ارزی و ریالی استفاده کنیم. یعنی تغییراتی در اساسنامه صندوق توسعه ملی داده شود در حال حاضر ارز موجود در صندوق توسعه ملی قفل شده است. اگر تبدیل به ریال شود مثلاً 10 درصدی که برای بخش کشاورزی مجوز داده شد با آن 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی به روش‌ها نوین‌ آباد شد. همچنین برای بخش مسکن و صنعت هم می‌توان این کارها را انجام داد.
وی در مورد آثار هدفمندی یارانه‌ها گفت: رئیس جمهور در این جلسه یادآور شد تورم مربوط به هدفمندی یارانه نبود، بلکه مربوط به نوسانات ارزی بود و همچنین بر تعامل بین دولت و مجلس تأکید شد.
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی افزود: من در این جلسه به عنوان یکی از سخنرانان گفتم اولاً تشکر می‌کنم که جلسه با نمایندگان برگزار شد و ای کاش زودتر برگزار می‌شد و به جای اینکه حرف‌هایمان را از طریق رسانه‌ها و تریبون‌ها اعلام کنیم با هم از نزدیک گفت‌وگو داشته باشیم و به نقاط مشترک برسیم.
مصباحی مقدم افزود: در این جلسه گفتم سال قبل دولت می‌خواست فاز دوم هدفمندی را اجرا کند بدون اینکه مجلس در جریان باشد و ما نمی‌دانستیم دولت می‌خواهد چکار کند و بنابراین حرف‌هایی زده می‌شد که نگرانی ایجاد می‌کرد ثانیاً نگرانی در این وجود دارد که دولت هزینه‌هایی برای فاز دوم هدفمندی انجام دهد اما از کسب درآمد برای هدفمندی عاجز باشد. همانطور که در دوره اول برای پرداخت هزینه 45 هزار تومان به خانوارها هزینه ایجاد شد اما منابع درآمدی از هدفمندی یارانه ایجاد نشد.
وی افزود: در فاز اول هدفمندی 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض و 3 هزار میلیارد تومان از نفت برداشت شد که اینها اثر تورمی دارد اما رئیس جمهور گفت تورم از این ناحیه نیست چون نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرد و در حالی که سال‌ گذشته نرخ رشد نقدینگی حدود 24 تا 25 درصد بود در پایان سال 90 این میزان به 19.5 درصد کاهش یافت.
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی افزود: من از این سخنان رئیس جمهور قانع نشدم چون نرخ نقدینگی با چند ماه تأخیر آثارش را نشان می‌دهد و در هنگام اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از لوازم این بود که کاهش نرخ رشد نقدینگی صورت گیرد پس این کار باید انجام می‌شد تا اثر تورمی نداشته باشد و براین اساس کاهش نرخ رشد نقدینگی باید بیش از این اتفاق می‌افتاد.
وی در مورد صندوق توسعه ملی گفت: چرا در مجلس به شکل ارزی تصویب شد به خاطر اینکه تصمیم تشکیل صندوق توسعه ملی براساس سیاست‌های کلی مقام معظم ***** بود که ایشان فرمودند پول نفت را خرج نکنید بلکه سرمایه‌گذاری کنید و سال گذشته در دیدار از پژوهشکده صنعت نفت نیز بر این نکته تأکید داشتند و امسال هم تأکید کردند.
مصباحی مقدم گفت: اگر بنا باشد ارز صندوق توسعه ملی مشابه حساب ذخیره ارزی توسط دولت برداشته شود چیزی از آن باقی نمی‌ماند و آنگاه توسعه ملی بی‌معنا است یا تبدیل ارز به ریال به دو شکل ممکن است یکی اینکه ارز را به بازار آزاد ارائه کند و ریال جمع کند که البته نفس کار خوب است، اما کسانی که ارز را می‌خرند، در نهایت به واردات اقدام می‌کنند که آیا ما می‌خواهیم واردات اضافه شود و آیا نباید واردات مهار شود.
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گفت: این نگرانی وجود دارد که ارز صندوق توسعه ملی در بازار منجر به واردات کالای مصرفی شود که جای نگرانی دارد روش دوم این است که ارز به صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی تبدیل به ریال شود که تورم سنگین‌تری ایجاد می‌کند، اما آقای احمدی‌نژاد پاسخ گفتند که نمی‌خواهیم ارز صندوق توسعه ملی را به بانک مرکزی بدهیم.
مصباحی مقدم در ادامه گفت:‌ همین نقدینگی که از طریق یارانه‌ها بین مردم توزیع می‌شود از خانوارهای ثروتمند گرفته و به نیازمندان پرداخت می‌شود اما آنها بلافاصله تقاضای مصرفی می‌کنند و این باعث افزایش تقاضا در جامعه شده و به خرید کالاها اقدام می‌کنند که باعث گرانی و تورم می‌شود. در حالی که رشد جانب عرضه کالا اتفاق نیفتاده مگر اینکه از تولید حمایت شود و یارانه‌ها به ساختار تولید اختصاص یابد.
وی ادامه داد: در حالی که رئیس جمهور می‌گوید باید به تولیدکننده فشار وارد شود تا هزینه‌هایش را کاهش دهد و من در پاسخ گفتم تولیدکنندگان منابع مالی ندارند، قبلاً هم گفته شد باید سهم تولید از هدفمندی پرداخت شود.
مصباحی‌مقدم یادآور شد: رئیس جمهور در ادامه گفت قرار است قانون هدفمندی 5 ساله اجرا شود ما سال‌های اول از پرداخت نقدی شروع کردیم و بعد از آن کم کم جوانب دیگر قانون پیاده می‌شود و من به ایشان گفتم از این پاسخ قانع نشدم، چون نقدینگی افزایش و تقاضا بالا می‌رود و برداشت از منابع بانک مرکزی نیز موجب تورم می‌شود. در نهایت قرار شد جلسه‌ دیگری با کمک آقای میرتاج‌الدینی برگزار شود.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
قادری در گفت‌وگو با فارس خبر داد
ورود کمیسیون تلفیق به فاز دوم قانون یارانه‌ها/پیشنهاد کسب درآمد 54 هزار میلیاردی
خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 91 اعلام کرد که کمیسیون متبوعش وارد بررسی میزان درآمد حاصله از اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها شد.
13900928140336_PhotoA.jpg
جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1391 کل‌کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت که کمیسیون متبوعش از ساعت 6:30 صبح امروز برای ادامه رسیدگی به بودجه 91 تشکیل جلسه داده و این جلسه تا ساعت 24 امشب ادامه خواهد داشت.وی افزود: کمیسیون تلفیق هم‌اکنون در حال بررسی نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست.این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 91 در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نمایندگان دولت در حال ارائه توضیحاتی در خصوص پیشنهاد قوه مجریه در بودجه 91 برای میزان درآمد حاصله از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات مشمول قانون یارانه‌ها هستند، تصریح کرد: دولت پیشنهاد کسب درآمد 100 یا 135 هزار میلیارد تومانی را داده است تا این میزان درآمد را در راستای اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها کسب کند.وی همچنین گفت: آقایان توکلی، بنده، نادران و تعداد دیگری از نمایندگان پیشنهاد کسب درآمد 54 هزار میلیارد تومانی از اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها را ارائه کرده‌ایم و آقای مصباحی‌مقدم نیز پیشنهاد کسب درآمد 72 هزار میلیارد تومانی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را داده است.جعفر قادری بر همین اساس یادآور شد: پیشنهادات مختلف هم‌اکنون در حال بررسی در کمیسیون تلفیق است.وی با ذکر این نکته که احتمالاً کمیسیون تلفیق فردا نیز تشکیل جلسه می‌دهد تا رسیدگی به لایحه بودجه 91 به اتمام برسد، تأکید کرد: کمیسیون تلفیق تلاش می‌کند سه‌شنبه هفته جاری رسیدگی به بودجه 91 در صحن علنی پارلمان آغاز شود.به گزارش فارس، دوره نمایندگان مجلس هشتم 6 خردادماه به پایان می‌رسد و مجلس نهم از 7 خرداد 91 آغاز به کار می‌کند.انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

حسینی درگفتگو با مهر:
کمیسیون تلفیق امروز پیشنهاد دولت برای سهم یارانه خانوار را بررسی می‌‍‌کند
عضو کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد که این کمیسیون در حال حاضر بررسی پیشنهاد دولت مبنی بر سهم 108 هزار میلیارد تومانی خانوار از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در دست بررسی دارد.
عماد حسینی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اعلام این خبر اظهار داشت: کمیسیون تلفیق در جلسه امروز موضوع هدفمندی یارانه‌ها را در دستور کار دارد.وی گفت‌: هم اکنون پیشنهاد دولت مبنی بر دریافت 135 هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 به بحث گذاشته شده که دولت در این پیشنهاد سهم خانوار را 108 هزار میلیارد تومان و سهم تولید را 27 هزار میلیارد تومان عنوان کرده است.حسینی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز دولت پیشنهاد مذکور را بدون ارایه جدول مشخص و تعیین سهم خانوار و تولید به کمیسیون تلفیق ارایه کرده بود که با مخالفت اعضای کمیسیون مواجه شد. در جلسه امروز نیز این پیشنهاد همچنان مخالفان جدی دارد و بعید است که به تصویب کمیسیون برسد.عضو کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: پیشنهادات دیگری در کمیسیون تلفیق برای تعیین درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد که از مبلغ 50 هزار میلیارد تومان تا 100 هزار میلیارد تومان است. البته رقم 100 هزار میلیارد تومان طرفداران کمی در کمیسیون تلفیق دارد.به گفته حسینی محمدرضا فرزین رئیس کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت، میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و ابراهیم عزیزی معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری در جلسه امروز کمیسیون تلفیق حضور دارند.به گفته وی اعضای کمیسیون تلفیق در حال حاضر در حال گفتگو و تبادل نظر درباره پیشنهاد دولت هستند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
قادری به فارس خبر داد
مخالفت تلفیق با درآمد 70، 100 و 130 هزار میلیاردی دولت از ‌یارانه‌ها
خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 91 از مخالفت کمیسیون متبوعش با کسب درآمد 130، 100 و 70 هزار میلیارد تومانی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.
928921_PhotoA.jpg
جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1391 کل‌کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در جلسه صبح امروز تلفیق میزان درآمد حاصله از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.وی افزود: در این جلسه پیشنهاد موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد پیشنهاد کسب درآمد 130 هزار میلیاردی از اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها را مطرح کرد که با مخالفت اعضای کمیسیون تلفیق روبرو شد.این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 91 بر همین اساس یادآور شد: در ادامه این جلسه تعدادی از اعضا پیشنهاد کسب درآمد 100 هزار میلیاردی را مطرح کردند که این پیشنهاد نیز با مخالفت اعضا مواجه شد.قادری یادآور شد: کمیسیون اقتصادی نیز در این جلسه پیشنهاد کسب درآمد 70 هزار میلیاردی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را مطرح کرد که این پیشنهاد نیز با رأی منفی اعضای تلفیق روبرو شد.وی در خاتمه متذکر شد: بنده و آقایان توکلی، نادران و تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهاد کسب درآمد 54 هزار میلیاردی از اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها را ارائه کردیم که بررسی این پیشنهاد به جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق موکول شد.انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با فارس:
3 پیشنهاد 70، 100 و ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها رای نیاورد
خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون تلفیق گفت:‌ سه پیشنهاد درآمد ۱۳۵ و ۱۰۰ و 70 هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها در جلسه امروز صبح مطرح شد که هیچ کدام رای نیاورد.
13910211000359_PhotoA.jpg
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درمورد جلسه امروز تلفیق گفت: ابتدا پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مبنی بر 70 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی‌ یارانه‌ها در سال جاری مطرح شد که رای نیاورد و سپس پیشنهاد 135 هزار میلیارد تومانی شفاهی دولت و بعد از آن پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای هدفمند کردن 100 هزار میلیارد تومان مطرح شد که هیچکدام رای نیاورد.وی افزود: در جلسه بعد از ظهر کمیسیون تلفیق پیشنهاد دیگری برای 80 هزار میلیارد تومان مطرح می‌شود و سپس رای گیری خواهد شد.عضو کمیسیون تلفیق گفت: در پیشنهاد 135 هزار میلیارد تومانی به دلیل اینکه قیمت حامل های انرژی سه برابر و در پیشنهاد 100 هزار میلیارد تومانی قیمت‌ها 2.5 برابر و در پیشنهاد 70 هزار میلیارد تومانی قیمت‌ها 100 درصد افزایش می‌یافت هیچکدام رای نیاورد.نماینده بجنورد،‌جاجرم، مانه و سملقان گفت:‌ دولت باید پیشنهاد کتبی ارائه کند اما مشکل این است که این موارد در لایحه بودجه دولت ذکر نشده و فقط به پیشنهاد شفاهی رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه با 25 نفر از اعضای تلفیق مطرح شد که امروز رای نیاورد.ثروتی افزود: در جلسه امروز تلفیق دو معاون رئیس جمهور آقای عزیزی و میرتاج‌الدینی و دبیر کارگروه تحول آقای فرزین و آقای ممبینی حضور داشتند.وی گفت:‌ نمایندگان به دلیل اینکه اعتقاد داشتند با ارقام 135 هزار و 100 هزار میلیارد تومان گرانی و نارضایتی در مردم ایجاد شده و مشکلاتی مانند تورم و مشکل تولید در صنعت کشاورزی و بیکاری ایجاد می‌شود به این پیشنهاد دولت رای ندادند.وی افزود: پیشنهاد 80 هزار میلیارد تومانی در جلسه بعدازظهر مطرح و رای گیری می‌شود.انتهای پیام/ص
 
بالا