روزهاي سخت فراري
کيمي رايکونن، راننده فراري و قهرمان فصل قبل مسابقات، روزي کابوس وار را پشت سر گذاشت.
اين راننده فنلاندي که به واسطه عملکرد ضعيف در روز زمانگيري مسابقه را در مکان پنجم آغاز کرد، در استارت شاهد سبقت گرفتن هايکي کووالاينن، راننده هم وطن خود در تيم مکلارن بود که باعث شد او در قسمت عمده اي از مسابقه پشت سر کووالاينن بماند.
با سوختن موتور رايکونن نگراني هاي فراري دو چندان شد
فراري که در مسابقه براي هر دو راننده خود از استراتژي "دو توقف" بهره مي برد، به واسطه ترکيب از تقدير و اشتباه محاسباتي، سوختگيري اول فيليپه مسا را زماني انجام داد که اين راننده درست پشت سر کووالاينن و جلوتر از رايکونن خارج شد و در اين مقطع بخت رايکونن براي سبقت گرفتن از کووالاينن را از بين برد.
رايکونن در زمان سوختگيري دوم مي توانست از کووالاينن جلوتر قرار بگيرد اما اين بار اشتباهي از سوي او بطور کامل موقعيت کسب رتبه بالاتر را از اين راننده گرفت.
رايکونن پيش از آنکه تيم مکانيک هاي فراري به او اجازه خروج از گاراژ را بدهند، در حاليکه نازل بنزين کماکان به اتومبيل او متصل بود بود حرکت کرد که اين مسئله باعث شد نازل 50 کيلوگرمي بنزين دو مکانيکي که آن را بر روي شانه هاي خود حمل مي کردند بر روي زمين پرتاب کرده و مجروح کند و رايکونن زماني طولاني را از دست بدهد.
تير آخر تنها يک دور بعد به رايکونن اصابت کرد که موتور اتومبيل او با نقص فني، سوخت و او از کسب هرگونه امتيازي باز ماند.
اين مسئله باعث نگراني فراوان تيم فراري درباره توان موتور اتومبيل هاي خود شده است، زيرا در مسابقه قبل هم در حاليکه فيليپه مسا از ديگر رقبا پيش بود و تنها دو دور با خط پايان و پيروزي فاصله داشت، با سوختن موتور اتومبيلش، در کسب 10 امتياز بسيار ارزشمند ناکام ماند.
والنسيا و آرزوهاي برآورده نشده
بر خلاف آنچه انتظار مي رفت، پيست والنسيا باعث برگزاري مسابقه اي مهيج نشد.
رابرت کوبيتسا (اتومبيل سفيد رنگ) تنها در اولين دورهاي مسابقه به فراري و مکلارن نزديک بود
هرچند در پنج نقطه از اين پيست سرعت اتومبيل ها به بالاي 300 کيلومتر در ساعت مي رسيد و پيچهاي تند پس از اين نقاط موقعيت مناسبي را براي سبقت گرفتن ايجاد مي کرد، اما پيچهاي کم زاويه تر و سرعت بالاي مسير باعث شده بود رانندگان بواسطه اعوجاج ايجاد شده در هواي پشت سر اتومبيل هاي جلويي و کاهش چشمگير عملکرد آيروديناميکي اتومبيل ها (براي ايجاد نيروي پايين راننده و چسباندن اتومبيل به زمين در پيچهاي سريع) نتوانند به يکديگر نزديک شوند.
اين عامل به اندازه اي موثر بود که باعث شد فيلپيه مسا در دور پنجم مسابقه تقريبا سه ثانيه از لويس هميلتون پيش بيفتد و حتي هميلتون نيز که به بي باکي در سبقت گرفتن شهرت دارد، نتواند فاصله خود را به اندازه کافي جهت فراهم کردن شرايط سبقت گرفتن، با مسا کم کند.
اشتباه کازوکي ناکاجيما، راننده ويليامز در برخورد به پشت اتومبيل فرناندو آلونسو، راننده محبوب تماشاگران محلي، نيز باعث شد آلونسوي اسپانيايي با از دست دادن باله عقب و وارد شدن آسيب غيرقابل جبران به ديفرانسيل عقب در دور اول مسابقه کناره گيري کند و هيجان مسابقه براي تماشاگران پرشمار اسپانيايي از بين برود.
رقابتهاي فرمول، در روز پنجم سپتامبر با برگزاري گراندپري بلژيک در پيست اسپا-فرانکوشامپ که انتظار مي رود به واسطه سرعت بالاي مسابقه بيشتر براي اتومبيل هاي فراري مناسب باشد، پي گرفته خواهد شد.
منبع: بي بي سي