برگزیده های پرشین تولز

اخبار اقتصادی

persianm

Registered User
تاریخ عضویت
23 نوامبر 2011
نوشته‌ها
741
لایک‌ها
199
محل سکونت
همین‌جا
bazdehi-94.jpg

بررسی بازدهی بورس در سال 94
در: اسفند 26, 1394در: اخبار بورس و فرابورس

سهامداران پر سود و متضرر گروه خودرو مشخص شدند
صنعت خودرو شامل دو طبقه خودرو و ساخت قطعات و 34 شرکت فعال در آن از ابتدای سال 94 تا 22 اسفند ماه همان سال به طور میانگین بازدهی مثبت 45.85 درصدی را به ثبت رساند و در این مدت بورس نیز بازدهی مثبت 24.53 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

گروه خودرو سال 94 را با فراز و فرودهای فراوان سپری کرد و بروز تحولات اقتصادی و سیاسی در کشور موجب شد تا این صنعت نیز به مدد شرایط و فرصت های پیش آمده گام های موثری را در راستای بهبود وضعیت عملیاتی و سودآوری بردارد و با تدوین برنامه هایی کارآمد هر چه بیشتر در جهت جبران عقب ماندگی های که در این گروه به دلیل اعمال تحریم های بین المللی ایجاد شده بود، تلاش کنند.

بر اساس گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، اگرچه خودروسازان تقریباً نیمی از سال 94 را در تکاپو برای دریافت افزایش قیمت فروش خودرو و افزایش تقاضا برای خرید خودرو بودند، اما در پی اجرایی شدن طرح برجام و رفع تحریم های بین المللی شرایط جدیدی و امیدوار کننده ای پیش روی خودروسازان قرار گرفت و موضوعات جدیدی همچون همکاری مشترک با خودروسازان بنام خارجی با شرایط ویژه همکاری، اجرای برنامه افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی مطرح شد

بموجب آن نگاه و توجه فعالان بازار سرمایه نیز طی ماه های پایانی سال تنها به معاملات گروه خودرو بویژه لیدر گروه یعنی شرکت سایپا و زیر مجموعه های آن دوخته شد. به گونه ای که تقاضا برای خرید سهام شرکت های خودروساز روز به روز بیشتر شد و در نهایت این گروه بازدهی مثبت به سهامداران خود هدیه داد.

بر اساس اطلاعات موجود، صنعت خودرو شامل دو طبقه خودرو و ساخت قطعات و 34 شرکت فعال در آن از ابتدای سال 94 تا 22 اسفند ماه همان سال به طور میانگین بازدهی مثبت 45.85 درصدی را به ثبت رساند و در این مدت بورس نیز بازدهی مثبت 24.53 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

علاوه بر این، شرکت محورسازان در نماد “خوساز” طی مدت مورد بررسی با رشد قیمتی حدود 157 درصدی همراه شد و عنوان پر بازده ترین سهم در گروه خودرو را از آن خود کرد. بعد از آن شرکت سرمایه گذاری رنا بازدهی مثبت بیش از 147 درصدی را به ثبت رساند و رتبه دوم از نظر پر بازده ترین سهم را به خود اختصاص داد و در ردیف سوم نیز شرکت ایران خودرو دیزل با کسب بازدهی مثبت 124.8 درصدی قرار گرفت. علاوه بر این، شرکت پارس خودرو در مدت مذکور رشد قیمتی حدود 123 درصدی را تجربه کرد و مابقی به کسب بازدهی مثبت کمتر از 100 درصدی بسنده کردند.

این در حالی است که در گروه خودرو، شش شرکت از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند و با افت قیمت سهام موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند. به گونه ای که شرکت محور خودرو بازدهی منفی 36.5 درصدی را کسب کرد و به عنوان کم بازده ترین سهم مطرح شد. بعد از آن شرکت آهنگری تراکتور در پی کاهش بیش از 13 درصدی ارزش سهام در جایگاه دوم کم بازده ترین سهم قرار گرفت و ردیف سوم نیز به شرکت کمک فنر ایندامین با کسب بازدهی منفی 7.62 درصدی اختصاص یافت. همچنین در این رتبه بندی شرکت های فنر سازی خاور، فنر سازی زر و اشتاد ایران قرار می گیرند که بازدهی منفی کمتر از پنج درصدی را به ثبت رسانده اند.

بر اساس این گزارش، طی دوره مورد بررسی حجم معاملاتی بیش از 50 میلیارد و 530 میلیون سهم به ارزش بیش از 85 هزار و 306 میلیارد ریال در گروه خودرو رقم خورد و در میان سهام شرکت های فعال در این گروه، شرکت پارس خودرو با حجم معاملات بیش از 9 میلیارد و 796 میلیون سهم به عنوان پر گردش سهم برگزیده شد.
92642_258.jpg


در بررسی بازدهی صنایع و شرکت های بورسی طی یکسال اخیر بدست آمد:

سالی پرسود برای تک نمادها و بازار توافقی ها
اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت، رقابت بانک ها بر سر اعلام سود بالای سپرده بانکی، کاهش بهای جهانی نفت و فلزات اساسی و در نهایت روند پیشرفت مذاکرات هسته ای هر یک به نوبه خود اثرات منفی را بر بازار سرمایه و تشدید رکود حاکم بر آن اعمال کرد.
معاملات بازار سرمایه در سال 94 با نوسانات متعددی همراه بود و تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون سیاست های اقتصادی دولت، نرخ سود سپرده های بانکی، مذاکرات سیاسی و اقتصاد جهانی قرار داشت و هر یک از این عوامل در برهه ای از زمان تبعات مثبت و منفی را بر بازار سرمایه اعمال کردند.

بر اساس گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت، رقابت بانک ها بر سر اعلام سود بالای سپرده بانکی، کاهش بهای جهانی نفت و فلزات اساسی و در نهایت روند پیشرفت مذاکرات هسته ای هر یک به نوبه خود اثرات منفی را بر بازار سرمایه و تشدید رکود حاکم بر آن اعمال کرد.

اما به هر حال به نظر می رسد آنچه که موجب شد تا بازار سرمایه از منجلاب رکود عمیق رهایی پیدا کند، به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی و رفع تحریم های بین المللی اعمالی بر کشور طی روزهای پایانی آذر ماه بوده است. عاملی که در کنار همت و تلاش دولت برای خروج از رکود اقتصادی و اتخاذ سیاست های پولی و مالی انبساطی و کاهش نرخ سود بانکی موجب شد تا اقتصاد و بازار سرمایه در مسیر رونق و بالندگی حرکت کنند و در این بین صنایع و شرکت ها نیز از فرصت های پیش آمده بیشترین بهره را بردند و مذاکرات و نشست های خود را با شرکت های هم گروه خارجی به نتیجه رساندند تا همکاری ها و فعالیت های آنها در بازارهای بین المللی توسعه یابد.

بر این اساس، معاملات ماه های پایانی سال گذشته بازار سرمایه با افزایش شاخص ها، نماگر ها و ارزش سهام اغلب شرکت ها سپری شد تا خاطره تلخ زیان سال قبل از آن سهامداران در بورس به دست فراموشی سپرده شود و اندکی از ضرر و زیان فعالان بازار سرمایه جبران شود و در نهایت سهامداران سال 94 را با طعم دلچسب سود و کسب بازدهی مناسب به پایان برسانند.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس از ابتدای سال 94 تا 24 اسفند ماه همان سال توانست با عبور از 17 کانال خود را از نیمه مدار 62 هزار واحدی به کانال 80 هزار واحدی برساند تا در این مدت رشد بی سابقه حدود 17 هزار واحدی را تجربه کند و بورس نیز بازدهی مثبت بیش از 25 درصدی را به سهامداران خود اعطا کرد.

در میان صنایع مختلف نیز، از میان بیش از 40 گروه فعال در بورس طی دوره مذکور تنها چهار صنعت بازدهی منفی محقق ساختند و مابقی گروه ها بازدهی مثبت بدست آوردند.

بر این اساس، گروه ابزار پزشکی به مدد رشد حدود 152 درصدی قیمت تک سهم فعال در آن یعنی شرکت کنتورسازی ایران عنوان پر بازده ترین صنعت را از سایر صنایع ربود و بعد از آن صنعت استخراج سایر معادن در پی افزایش 78 درصدی ارزش سهام تک نماد فعال در آن یعنی “کماسه” در جایگاه دوم پر بازده ترین صنایع قرار گرفت و رتبه سوم نیز به گروه قند و شکر با تحقق بازدهی مثبت 61 درصدی اختصاص یافت.

در مقابل اما، همانطور که عنوان شد چهار گروه موفق به کسب بازدهی مثبت نشدند که در این بین گروه تجارت عمده و خرده فروشی شامل تنها یک نماد با عنوان “بدکو” در جایگاه نخست کم بازده ترین گروه ها قرار گرفت. چرا که “بدکو” طی دوره مذکور با افت بیش از 46 درصدی قیمت سهام مواجه شد. پس از آن گروه استخراج ذغال سنگ با تحقق بازدهی منفی 13 درصدی قرار می گیرد. در ردیف های بعدی نیز به ترتیب صنعت سیمان با کسب بازدهی منفی هفت درصدی و گروه استخراج کانه های فلزی با بازدهی منفی حدود چهار درصدی جای می گیرند.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس نیز شرکت های آزمایش و شیشه قزوین از جمله شرکت هایی هستند که بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند به گونه ای که هر یک با افزایش بیش از 450 درصدی ارزش سهام مواجه شدند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نماد معاملاتی “لازما” و “کقزوی” در بازار توافقی فرابورس معامله می شود.

صرف نظر از این دو نماد می توان به بازدهی مثبت 311.76 درصدی شرکت پلی اکریل ایران اشاره کرد که این رقم نسبت به بازدهی سایر شرکت ها بیشترین مقدار محاسبه می شود. رتبه دوم پر بازده ترین سهام نیز به شرکت صنایع شیمیایی فارس با تحقق بازدهی مثبت 298.65 درصدی اختصاص می یابد و در ردیف سوم جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر کسب بازدهی مثبت شرکت قند شیرین خراسان با افزایش 243.24 درصدی ارزش سهام می نشیند.

علاوه بر این 25 شرکت نیز رشد قیمتی بین 100 تا 200 درصدی را تجربه کردند که از میان آنها می توان به سهام شرکت های سرمایه گذاری ساختمانی بین المللی نام آوران مهندسی، پاک وش و داروسازی اکسیر اشاره کرد.

این در حالی است که شرکت پتروشیمی کازرون در پی افت 54 درصدی ارزش سهام به عنوان کم بازده ترین سهم شناخته می شود و در جایگاه نخست جدول قرار می گیرد. بعد از آن شرکت پارس پامچال با تحقق بازدهی منفی 52.5 درصدی و شرکت تکادو با کسب بازدهی منفی 51 درصدی به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص می دهند.

در پایان این گزارش می افزاید، طی دوره مورد بررسی بانک صادرات ایران، شرکت های سرمایه گذاری صنعت بیمه و لیزینگ رایان سایپا عنوان نقد شونده ترین سهام را از آن خود کرده اند.

همچنین داد و ستد بیش از 248 میلیارد و 331 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 540 هزار و 437 میلیارد ریال را رقم زده است و بانک صادرات ایران با حجم معاملاتی بیش از 22 میلیارد و 688 میلیون سهم به عنوان پر گردش ترین سهم برگزیده می شود.
 

bigmelk2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 می 2016
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
8
سن
39
معاون وزیر راه و شهرسازی تحلیل کرد
رونق بازار مسکن از نیمه دوم سال 95
5f14d8792069804d09c12ad9fec5f294.jpg

آن‌طور که از شواهد بازار مسکن و همچنین تجربه دوره‌های رکود و رونق از یک طرف و چشم‌انداز اقتصاد کلان کشور به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر بازار مسکن برمی‌آید نقطه شروع رونق در بازار معاملات مسکن را می‌توان پایان نیمه اول سال ۹۵ (به‌طور دقیق‌تر از مردادماه – مصادف با پایان ماه رمضان) پیش‌بینی کرد.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یادداشتی نوشت: در واقع وضعیت قیمت مسکن با آغاز دوره رونق به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود، افزایش ملایم قیمت‌ها همزمان با شروع دوره رونق را شاهد باشیم البته این افزایش جهش گونه نخواهد بود و حداکثر در حد تورم عمومی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بر مبنای شواهد ذکر شده به احتمال زیاد نقطه شروع شیب مثبت ساخت و ساز هم از نیمه اول سال 95 خواهد بود و کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند محرک مناسبی برای افزایش سرمایه‌گذاری و تسریع رونق در بازار مسکن و ساخت‌وساز باشد هر چند نرخ دو درصدی کاهش یافته طی دو ماه اخیر به تنهایی کافی نبوده و این اثرگذاری زمانی محسوس‌تر است که نرخ سود باز هم به‌طور موثر و متناسب با کاهش تورم در کشور کاهش یابد.

گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری ملکی در سال 95 متناسب با شرابط روز و پیش‌بینی‌های آتی ابتدا در حوزه ساخت و سازهای مسکونی آن هم در بخش مسکن اقشار متوسط است و در سایر حوزه‌ها ساخت‌وساز اداری و سرمایه‌گذاری برای ساخت واحدهای اداری توصیه می‌شود. همچنین بهترین مکان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن اقشار متوسط در بافت‌های فرسوده شهری و ساخت‌وسازهای اداری در مناطق تجاری درون شهرها و کلانشهرها برآورد می‌شود. در مورد میزان نوسان قیمت مسکن و ساختمان در سال آینده، هم می‌توان گفت به هیچ وجه بازار مسکن و ساختمان در سال 95 جهش قیمتی نخواهد داشت و همان‌طور که گفته شد با رد احتمال جهش، افزایش قیمت از تورم عمومی فراتر نخواهد رفت.

به هر حال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به‌عنوان یکی از سیاست‌های اساسی وزارت راه و شهرسازی در راستای افزایش قدرت خرید متقاضیان که در اواخر اسفندماه با موافقت بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید کمک بسیار موثری جهت خانه‌دار شدن و تبدیل تقاضای موجود در بازار مسکن به تقاضای موثر است.

آمارها و اطلاعات موجود از میزان استقبال از این تسهیلات حاکی است تاکنون استقبال نسبتا خوبی از این تسهیلات صورت گرفته است و تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان برای ثبت نام در صندوق پس‌انداز مسکن یکم به بانک مسکن مراجعه کرده‌اند، البته برای برآورد میزان دقیق استقبال مراجعه‌کنندگان به زمان بیشتری نیاز است و حداقل باید تا پایان بهار برای اینکه گفته شود وام از سوی چند درصد از گروه‌های هدف مورد استقبال واقع شده است صبر کنیم.

با این حال، وزارت راه و شهرسازی که از ابتدای تصدی دولت یازدهم افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن با اتکا به **** پس‌انداز را در دستور کار خود قرار داده است، نهایتا اواخر اسفند 94 با تصویب این مصوبه سطح پوشش‌دهی وام از قیمت مسکن را به حد مطلوبی افزایش داد. کارشناسان و فعالان بازار مسکن بعضا این ادعا را مطرح می‌کنند که بازپرداخت اصل وام و نرخ سود آن در قالب اقساط ماهانه از توان مالی گروه هدف یعنی زوج‌های جوان خانه اولی خارج است، اما وزارت راه وشهرسازی و بانک مرکزی در یک اقدام مشترک به‌طور غیررسمی اعلام کردند اگر در سنوات و ماه‌های اخیر مشکل مسکن خانوارهای طبقات متوسط، کمبود و در واقع ضعف پوشش‌دهی وام مسکن از هزینه‌های خرید یک آپارتمان است، امروز می‌توان گفت این ضعف تا حد زیادی برطرف شده است.

ضمن اینکه با طراحی سازوکارهای دیگری از جمله وام 100 میلیون تومانی از محل اوراق خرید حق‌تقدم دریافت تسهیلات سایر متقاضیان نیز می‌توانند از سایر فرمول‌ها برای دریافت وام استفاده کنند. آنچه در حال حاضر اهمیت اساسی دارد آن است که حباب قیمتی مسکن هم‌اکنون کاملا خالی شده است و پس‌از این کاهش قیمت که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، پیش‌بینی می‌شود رونق مسکن از نیمه دوم امسال قطعا آغاز شود. قیمت فعلی مسکن با لحاظ کردن تورم سال‌های اخیر، به نرخ سال 89 بازگشته است، رکود مسکن به پایان رسیده است و ما از این پس تا نیمه دوم سال 95 آغاز دوران رونق را پیش‌بینی می‌کنیم. به همین علت انبوه‌سازان به‌خصوص طی یک سال و نیم گذشته فروش واحدهای آپارتمانی خود را متوقف کرده‌اند و منتظرند آینده بازار مسکن را ببینند.
0781c94ab7347a1feb13f6baa5c6a372.jpg


بیگ ملک|بانک املاک بزرگ ایران|املاک صنعتی|املاک کشاورزی|باغ ویلا|مصالح ساختمانی
 

mousavisepehr

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2009
نوشته‌ها
516
لایک‌ها
114
محل سکونت
ایران - تهران
خدا کنه همینطور باشه...
با رونق کسب و کار در صنعت ساختمان، خیلی از کسب و کار ها هم قوت خواهد گرفت
 

deremel400

Registered User
تاریخ عضویت
26 آپریل 2009
نوشته‌ها
4,426
لایک‌ها
3,750
خدا کنه همینطور باشه...
با رونق کسب و کار در صنعت ساختمان، خیلی از کسب و کار ها هم قوت خواهد گرفت
بر فرض رونقی هم به وجود بیاد که من احتمالش را 10درصد می دونم .رونق دستوری خواهد بود برای انتخابات .رونق دستوری هم چند ماهی بیشتر دوام نداره قیمتها حبابی بالا میره و داستان دوباره میشه همین آش و همین کاسه وقتی مردم پول ندارند مسکن بخرند شما رونق بده صبح تا شبم بساز بعد قراره کی اینها را بخره؟؟؟؟!!!در شرایط فعلی اقتصاد رونق مسکن معنی نداره چون عموم مردم توان خرید ندارند .ملک جا به جا کردن هم اسمش رونق نیست .رونق یعنی ورود پولهای جدید و واقعی به بازار نه صرفا سرمایه گذارهای کوتاه مدت که تو کف بخرند تو سقف خارج بشوند
 

alone_musketeer1995

Registered User
تاریخ عضویت
3 جولای 2016
نوشته‌ها
105
لایک‌ها
3
سن
28
سلام

از این تاپیک برای ارسال خبر های مربوط به سکه و ارز و هر چیزی که مرتبط با موضوعات اقتصادی هست استفاده کنید .

قوانین مربوط به این تاپیک :
1-از درج اخبار به صورت رگباری خودداری کنید لطفا ، هر روز نهایتا 3 خبر قرار بدید ...
2-خبر هایی که منتقل می کنید به هیچ وجه خلاف قوانین نباشه .
3-متن هایی که بدون درج لینک منبع باشند پاک خواهند شد .
بانک یا موسسات مالی وام خرید خودرو را برای خرید خودروی نو ساخت ایران یا وارداتی، ۸۰ درصد قیمت خودرو را تا سقف قوانین داخلی خود به متقاضیان دارای شرایط در اقساط مساوی در مدت بازپرداخت حداقل ۳۶ ماه یعنی ۳ سال و در بعضی موارد حداکثر تا ۷ سال این وام را پرداخت می نمایند.
البته طبق بخشنامه بانک مرکزی در سال ۹۴ مبلع این وام ۲۵ میلیون تومان اعلام گردیده است. در صورتیکه شما مبلغی بیش از سقف اعلام شده می خواهید می توانید از طریق شرکتهای لیزینگ خودروی بانکها یا سایر لیزینگهای خودرو به صورت مستقیم بدون مراجعه به بانک اقدام نمایید.
منبع: وام هونام
 

alone_musketeer1995

Registered User
تاریخ عضویت
3 جولای 2016
نوشته‌ها
105
لایک‌ها
3
سن
28
خرید لوازم اساسی منزل
خرید کالای اساسی : بانک یا موسسات مالی برای خرید کالاهای نو ساخت ایران، ۸۰ درصد پیش فاکتور را تا سقف قوانین داخلی خود به متقاضیان دارای شرایط در اقساط مساوی در مدت بازپرداخت حداقل ۳۶ ماه یعنی ۳ سال و در بعضی موارد حداکثر تا ۵ سال پرداخت می نماید.
منبع: وام هونام
 

mahmood0

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 دسامبر 2016
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
3
سن
40
bazdehi-94.jpg

بررسی بازدهی بورس در سال 94
در: اسفند 26, 1394در: اخبار بورس و فرابورس

سهامداران پر سود و متضرر گروه خودرو مشخص شدند
صنعت خودرو شامل دو طبقه خودرو و ساخت قطعات و 34 شرکت فعال در آن از ابتدای سال 94 تا 22 اسفند ماه همان سال به طور میانگین بازدهی مثبت 45.85 درصدی را به ثبت رساند و در این مدت بورس نیز بازدهی مثبت 24.53 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

گروه خودرو سال 94 را با فراز و فرودهای فراوان سپری کرد و بروز تحولات اقتصادی و سیاسی در کشور موجب شد تا این صنعت نیز به مدد شرایط و فرصت های پیش آمده گام های موثری را در راستای بهبود وضعیت عملیاتی و سودآوری بردارد و با تدوین برنامه هایی کارآمد هر چه بیشتر در جهت جبران عقب ماندگی های که در این گروه به دلیل اعمال تحریم های بین المللی ایجاد شده بود، تلاش کنند.

بر اساس گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، اگرچه خودروسازان تقریباً نیمی از سال 94 را در تکاپو برای دریافت افزایش قیمت فروش خودرو و افزایش تقاضا برای خرید خودرو بودند، اما در پی اجرایی شدن طرح برجام و رفع تحریم های بین المللی شرایط جدیدی و امیدوار کننده ای پیش روی خودروسازان قرار گرفت و موضوعات جدیدی همچون همکاری مشترک با خودروسازان بنام خارجی با شرایط ویژه همکاری، اجرای برنامه افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی مطرح شد

بموجب آن نگاه و توجه فعالان بازار سرمایه نیز طی ماه های پایانی سال تنها به معاملات گروه خودرو بویژه لیدر گروه یعنی شرکت سایپا و زیر مجموعه های آن دوخته شد. به گونه ای که تقاضا برای خرید سهام شرکت های خودروساز روز به روز بیشتر شد و در نهایت این گروه بازدهی مثبت به سهامداران خود هدیه داد.

بر اساس اطلاعات موجود، صنعت خودرو شامل دو طبقه خودرو و ساخت قطعات و 34 شرکت فعال در آن از ابتدای سال 94 تا 22 اسفند ماه همان سال به طور میانگین بازدهی مثبت 45.85 درصدی را به ثبت رساند و در این مدت بورس نیز بازدهی مثبت 24.53 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

علاوه بر این، شرکت محورسازان در نماد “خوساز” طی مدت مورد بررسی با رشد قیمتی حدود 157 درصدی همراه شد و عنوان پر بازده ترین سهم در گروه خودرو را از آن خود کرد. بعد از آن شرکت سرمایه گذاری رنا بازدهی مثبت بیش از 147 درصدی را به ثبت رساند و رتبه دوم از نظر پر بازده ترین سهم را به خود اختصاص داد و در ردیف سوم نیز شرکت ایران خودرو دیزل با کسب بازدهی مثبت 124.8 درصدی قرار گرفت. علاوه بر این، شرکت پارس خودرو در مدت مذکور رشد قیمتی حدود 123 درصدی را تجربه کرد و مابقی به کسب بازدهی مثبت کمتر از 100 درصدی بسنده کردند.

این در حالی است که در گروه خودرو، شش شرکت از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند و با افت قیمت سهام موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند. به گونه ای که شرکت محور خودرو بازدهی منفی 36.5 درصدی را کسب کرد و به عنوان کم بازده ترین سهم مطرح شد. بعد از آن شرکت آهنگری تراکتور در پی کاهش بیش از 13 درصدی ارزش سهام در جایگاه دوم کم بازده ترین سهم قرار گرفت و ردیف سوم نیز به شرکت کمک فنر ایندامین با کسب بازدهی منفی 7.62 درصدی اختصاص یافت. همچنین در این رتبه بندی شرکت های فنر سازی خاور، فنر سازی زر و اشتاد ایران قرار می گیرند که بازدهی منفی کمتر از پنج درصدی را به ثبت رسانده اند.

بر اساس این گزارش، طی دوره مورد بررسی حجم معاملاتی بیش از 50 میلیارد و 530 میلیون سهم به ارزش بیش از 85 هزار و 306 میلیارد ریال در گروه خودرو رقم خورد و در میان سهام شرکت های فعال در این گروه، شرکت پارس خودرو با حجم معاملات بیش از 9 میلیارد و 796 میلیون سهم به عنوان پر گردش سهم برگزیده شد.
92642_258.jpg


در بررسی بازدهی صنایع و شرکت های بورسی طی یکسال اخیر بدست آمد:

سالی پرسود برای تک نمادها و بازار توافقی ها
اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت، رقابت بانک ها بر سر اعلام سود بالای سپرده بانکی، کاهش بهای جهانی نفت و فلزات اساسی و در نهایت روند پیشرفت مذاکرات هسته ای هر یک به نوبه خود اثرات منفی را بر بازار سرمایه و تشدید رکود حاکم بر آن اعمال کرد.
معاملات بازار سرمایه در سال 94 با نوسانات متعددی همراه بود و تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون سیاست های اقتصادی دولت، نرخ سود سپرده های بانکی، مذاکرات سیاسی و اقتصاد جهانی قرار داشت و هر یک از این عوامل در برهه ای از زمان تبعات مثبت و منفی را بر بازار سرمایه اعمال کردند.

بر اساس گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت، رقابت بانک ها بر سر اعلام سود بالای سپرده بانکی، کاهش بهای جهانی نفت و فلزات اساسی و در نهایت روند پیشرفت مذاکرات هسته ای هر یک به نوبه خود اثرات منفی را بر بازار سرمایه و تشدید رکود حاکم بر آن اعمال کرد.

اما به هر حال به نظر می رسد آنچه که موجب شد تا بازار سرمایه از منجلاب رکود عمیق رهایی پیدا کند، به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی و رفع تحریم های بین المللی اعمالی بر کشور طی روزهای پایانی آذر ماه بوده است. عاملی که در کنار همت و تلاش دولت برای خروج از رکود اقتصادی و اتخاذ سیاست های پولی و مالی انبساطی و کاهش نرخ سود بانکی موجب شد تا اقتصاد و بازار سرمایه در مسیر رونق و بالندگی حرکت کنند و در این بین صنایع و شرکت ها نیز از فرصت های پیش آمده بیشترین بهره را بردند و مذاکرات و نشست های خود را با شرکت های هم گروه خارجی به نتیجه رساندند تا همکاری ها و فعالیت های آنها در بازارهای بین المللی توسعه یابد.

بر این اساس، معاملات ماه های پایانی سال گذشته بازار سرمایه با افزایش شاخص ها، نماگر ها و ارزش سهام اغلب شرکت ها سپری شد تا خاطره تلخ زیان سال قبل از آن سهامداران در بورس به دست فراموشی سپرده شود و اندکی از ضرر و زیان فعالان بازار سرمایه جبران شود و در نهایت سهامداران سال 94 را با طعم دلچسب سود و کسب بازدهی مناسب به پایان برسانند.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس از ابتدای سال 94 تا 24 اسفند ماه همان سال توانست با عبور از 17 کانال خود را از نیمه مدار 62 هزار واحدی به کانال 80 هزار واحدی برساند تا در این مدت رشد بی سابقه حدود 17 هزار واحدی را تجربه کند و بورس نیز بازدهی مثبت بیش از 25 درصدی را به سهامداران خود اعطا کرد.

در میان صنایع مختلف نیز، از میان بیش از 40 گروه فعال در بورس طی دوره مذکور تنها چهار صنعت بازدهی منفی محقق ساختند و مابقی گروه ها بازدهی مثبت بدست آوردند.

بر این اساس، گروه ابزار پزشکی به مدد رشد حدود 152 درصدی قیمت تک سهم فعال در آن یعنی شرکت کنتورسازی ایران عنوان پر بازده ترین صنعت را از سایر صنایع ربود و بعد از آن صنعت استخراج سایر معادن در پی افزایش 78 درصدی ارزش سهام تک نماد فعال در آن یعنی “کماسه” در جایگاه دوم پر بازده ترین صنایع قرار گرفت و رتبه سوم نیز به گروه قند و شکر با تحقق بازدهی مثبت 61 درصدی اختصاص یافت.

در مقابل اما، همانطور که عنوان شد چهار گروه موفق به کسب بازدهی مثبت نشدند که در این بین گروه تجارت عمده و خرده فروشی شامل تنها یک نماد با عنوان “بدکو” در جایگاه نخست کم بازده ترین گروه ها قرار گرفت. چرا که “بدکو” طی دوره مذکور با افت بیش از 46 درصدی قیمت سهام مواجه شد. پس از آن گروه استخراج ذغال سنگ با تحقق بازدهی منفی 13 درصدی قرار می گیرد. در ردیف های بعدی نیز به ترتیب صنعت سیمان با کسب بازدهی منفی هفت درصدی و گروه استخراج کانه های فلزی با بازدهی منفی حدود چهار درصدی جای می گیرند.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس نیز شرکت های آزمایش و شیشه قزوین از جمله شرکت هایی هستند که بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند به گونه ای که هر یک با افزایش بیش از 450 درصدی ارزش سهام مواجه شدند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نماد معاملاتی “لازما” و “کقزوی” در بازار توافقی فرابورس معامله می شود.

صرف نظر از این دو نماد می توان به بازدهی مثبت 311.76 درصدی شرکت پلی اکریل ایران اشاره کرد که این رقم نسبت به بازدهی سایر شرکت ها بیشترین مقدار محاسبه می شود. رتبه دوم پر بازده ترین سهام نیز به شرکت صنایع شیمیایی فارس با تحقق بازدهی مثبت 298.65 درصدی اختصاص می یابد و در ردیف سوم جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر کسب بازدهی مثبت شرکت قند شیرین خراسان با افزایش 243.24 درصدی ارزش سهام می نشیند.

علاوه بر این 25 شرکت نیز رشد قیمتی بین 100 تا 200 درصدی را تجربه کردند که از میان آنها می توان به سهام شرکت های سرمایه گذاری ساختمانی بین المللی نام آوران مهندسی، پاک وش و داروسازی اکسیر اشاره کرد.

این در حالی است که شرکت پتروشیمی کازرون در پی افت 54 درصدی ارزش سهام به عنوان کم بازده ترین سهم شناخته می شود و در جایگاه نخست جدول قرار می گیرد. بعد از آن شرکت پارس پامچال با تحقق بازدهی منفی 52.5 درصدی و شرکت تکادو با کسب بازدهی منفی 51 درصدی به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص می دهند.

در پایان این گزارش می افزاید، طی دوره مورد بررسی بانک صادرات ایران، شرکت های سرمایه گذاری صنعت بیمه و لیزینگ رایان سایپا عنوان نقد شونده ترین سهام را از آن خود کرده اند.

همچنین داد و ستد بیش از 248 میلیارد و 331 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 540 هزار و 437 میلیارد ریال را رقم زده است و بانک صادرات ایران با حجم معاملاتی بیش از 22 میلیارد و 688 میلیون سهم به عنوان پر گردش ترین سهم برگزیده می شود.
روزانه تا ۲.۲۵٪ سود تضمین شده سرمایه‌گذاری
Iranhyip.mihanblog.com
 

ehsan_3411

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2016
نوشته‌ها
110
لایک‌ها
12
سن
31
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نخستین و مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در روزهای آینده افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو و واکنش بازارهای بین المللی خواهد بود. پیش بینی می شود که فدرال رزرو در نشست دو روزه خود نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش خواهد داد.
http://www.nashrname.ir/news/detail?id=4+عامل+موثر+بر+قیمت+جهانی+طلا+طی+روزهای+آینده
 

mousavisepehr

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2009
نوشته‌ها
516
لایک‌ها
114
محل سکونت
ایران - تهران
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نخستین و مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در روزهای آینده افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو و واکنش بازارهای بین المللی خواهد بود. پیش بینی می شود که فدرال رزرو در نشست دو روزه خود نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش خواهد داد.
http://www.nashrname.ir/news/detail?id=4+عامل+موثر+بر+قیمت+جهانی+طلا+طی+روزهای+آینده
مطلب جالبی بود.
تشکر
 

elica-nice

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 مارس 2017
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
37
محمد اکبرنیا،مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اعزام نیروی کار ایرانی به خارج کشور گفت: پس از اجرای برجام پیش‌بینی کرده بودیم که تا پایان دولت یازدهم ۱۰ هزار نیروی کار با شرایط جدید به خارج اعزام شوند ولی روزنه و افق جدیدی که بتواند در سطح گسترده این هدف را محقق کند گشوده نشد.

وی افزود: انتظار داشتیم در بحث دستاوردهای برجام در اعزام نیروی کار چشم انداز جدیدی ایجاد شود ولی هنوز جنبه علمیاتی پیدا نکرده است.

اکبرنیا درباره برنامه ریزی برنامه ششم توسعه درباره اعزام نیرو به خارج گفت:در برنامه ششم بحث اعزام نیروی کار پیش‌بینی نشده است و این مساله به سیاست خارجی ما وابستگی دارد.

وی با بیان اینکه ۸۰ کاریابی خارجی در کشور فعالیت دارند گفت: کاریابی‌ها مدام در حال رصد کشورهای هدف و برقراری ارتباط با کشورهای پذیرنده نیروی کار ایرانی هستند ولی شرایط سیاسی اجازه نمی‌دهد این کار به صورت گسترده انجام شود.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با بیان اینکه در سال ۹۵ توانستیم حدود ۱۰۰۰ نیرو به کشورهای ترکیه ، آلمان و استرالیا اعزام کنیم، گفت: رایزنی با آلمان و استرالیا همچنان در حال انجام است و اعزام نیروی کار به ایرلند نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه سند همکاری اعزام نیرو به ایرلند امضا شده ولی هنوز علمیاتی نشده و انجمن کاریابی‌های بین المللی در حال پیگیری است افزود: با وجود آنکه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای همکاری اعلام آمادگی می کنند ولی همچنان مشکلاتی در این خصوص وجود دارد. حتی با وجود داشتن تفاهم نامه با قطر و کویت هنوز نیرویی اعزام نشده است.
 

شبق

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 اکتبر 2015
نوشته‌ها
46
لایک‌ها
43
سن
36
محل سکونت
تهران
چند درصد بودجه کشور خرج امور جاری می‌شود؟



عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ۸۷ درصد درآمد کشور از محل فروش نفت و اخذ مالیات بوده که فقط خرج امورات جاری مانند پرداخت حقوق می‌شود.

احمد امیرآبادی، با انتقاد عدم داشتن عملکرد مناسب در مباحث اقتصادی در کشور اظهار داشت: بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی‌ها مبنای فعالیت‌های اقتصادی در کشور هستند که متأسفانه عملکرد خوبی به‌ویژه در بازار سرمایه و بانک‌ها نداشتیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی بابیان اینکه اجرای اصل 44 قانون اساسی بعضاً با رانت‌ها همراه بوده است، تصریح کرد: اجرای چنین اصلی لازمه اقتصاد کشور با توجه به حضور پررنگ دولت در عرصه‌های مختلف است و گاها شاهد آن بودیم که در اجرای آن سازمان‌ها به‌جای بدهکاری شرکت‌ها را با یکدیگر تهاتر کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 87 درصد درآمد کشور از محل فروش نفت و اخذ مالیات بوده که فقط خرج امورات جاری مانند پرداخت حقوق می‌شود و مابقی با توجه به هزینه بالای کشورداری رقم ناچیزی است و باید برای آن فکری کرد.

وی با انتقاد از ورود بی‌رویه کالاها به‌ویژه کالاهای لوکس ابراز کرد: لوازم‌آرایشی یکی از محصولاتی است که به علت مصرف زیاد امروز حجم زیادی از واردات کشور را به خود اختصاص داده و ارز زیادی خرج خرید و واردات آن‌ها می‌شود که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.
 

mozafarrr

Registered User
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2013
نوشته‌ها
637
لایک‌ها
262
با ادامه بحران در بازار، زنگ خطر رکود برای اقتصاد ایتالیا به صدا درآمد
اقتصاد کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری در حال بحران و وارد شدن به رکود است.
گویا در همه جای دنیا اوضاع اقتصاد، به مردم یک کشور، ساده زیستی، صرفه جویی در شرایط بحرانی و کم بودن اختلاف طبقاتی بستگی داره!
https://fa.euronews.com/2019/02/04/italy-faces-deteriorating-economic-situation
 
Last edited:

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
اوپک: تولید نفت ایران به ۲.۷ میلیون بشکه رسید


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
594541_146.jpg
تولید نفت عربستان با کاهش ۳۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه دسامبر ( آذر و دی ماه سال ۹۷) به ۱۰.۲۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش مهر به نقل از دبیرخانه اوپک، میانگین تولید اعضای اوپک در ماه ژانویه (دی و بهمن ۹۷) با کاهش ۷۹۷ هزار بشکه نسبت به ماه دسامبر ( آذر و دی ماه سال ۹۷) ۳۰.۸۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

تولید نفت عربستان با کاهش ۳۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه دسامبر ( آذر و دی ماه سال ۹۷) به ۱۰.۲۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. همچنین تولید عراق و امارات به ترتیب با کاهش ۴۳ و ۱۴۶ هزار بشکه در روز به ۴.۶۶۹ و ۳.۰۷۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت ایران با کاهش ۴ هزار بشکه نسبت به ماه دسامبر ( آذر و دی ماه سال ۹۷) به ۲.۷۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.
 

cotgnx

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2005
نوشته‌ها
747
لایک‌ها
470
صادرات نفت ایران به زیر ۱ میلیون بشکه رسید

تولید نفت ایران به پایین‌ترین حد در ۵ سال گذشته رسید.

بلومبرگ اعلام کرد که تولید نفت ایران با آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین حد از بهار سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران از پاییز سال ۲۰۱۷ میلادی به بالای ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود ولی از اردیبهشت گذشته و با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام بار دیگر سیر نزولی به خود گرفته است.

پیشتر و با تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، تولید نفت ایران در بهار سال ۲۰۱۳ میلادی، پایین‌ترین سطح خود یعنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز را تجربه کرده بود.

حال بار دیگر و با اعمال تحریم خرید نفت ایران از سوی آمریکا تولید نفت ایران سیر نزولی به خود گرفته است. این در شرایطی است که میانگین مصرف داخلی نفت در ایران طی ۱۲ سال گذشته بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود. این بدان معناست که صادرات روزانه نفت ایران در حال حاضر به کمتر از ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

با این وجود دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در لایحه بودجه سال آینده خورشیدی درآمد حاصل از صادرات نفت را بر مبنای فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام پیش‌بینی کرده است. اقدامی که می‌تواند موجب تشدید فشار کسری بودجه دولت بر رشد نرخ ارز و تورم شود.

https://fa.euronews.com/2019/02/08/iran-oil-product-export-falling
 

pool

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
24 می 2006
نوشته‌ها
3,838
لایک‌ها
10,697
قیمتهای رو به رشد خودش مشخص میکنه فروش نفت چه تعداده ( تولید اهمیتی نداره ) سینه کفتری زدن یک عده هم تاثیری در فروش نفت نخواهد داشت گام دوم هم شروع نشده مثل اینکه به پایان خودش نزدیک شده
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
کره‌ای‌ها طلسم واردات از ایران را شکستند
57817011.jpg


کره جنوبی واردات نفت ایران را در ژانویه پس از چهار ماه وقفه از سر گرفت، اما آمار گمرکی نشان داد واردات این کشور ۷۶ درصد نسبت به ژانویه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

به گزارش ایسنا، کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است در نوامبر از آمریکا یک معافیت شش ماهه برای ادامه واردات از ایران دریافت کرد، اما به دلیل مسائل پرداخت و بیمه، نتوانست فوراً وارداتش را از سر بگیرد.

آمار گمرکی کره جنوبی نشان داد: این کشور که یکی از بزرگترین مشتریان آسیایی نفت ایران است، ۲۲۷ هزار و ۹۴۱ تن یا معادل ۵۳ هزار و ۶۷۶ بشکه در روز نفت ایران را در ژانویه وارد کرد که در مقایسه با ۹۵۰ هزار و ۱۳ تن در ژانویه سال ۲۰۱۸، به میزان ۷۶ درصد کاهش داشت.

در مجموع واردات نفت کره جنوبی در ژانویه به ۱۲.۴۶ میلیون تن یا ۲.۹۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۵.۹ درصد در مقایسه با ۱۳.۲۵ میلیون تن در ژانویه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، آمار نهایی واردات از سوی شرکت ملی نفت کره اواخر ماه جاری منتشر خواهد شد.

انتهای پیام


https://www.isna.ir/news/97112613359/کره-ای-ها-طلسم-واردات-از-ایران-را-شکستند
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
پشت کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی به اوراق دلاری
57829677.jpg


فروش اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا توسط دارندگان خارجی آن‌ها به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا در گزارشی اعلام کرد که حجم اوراق قرضه فروخته شده توسط اتباع خارجی در ماه دسامبر به ۷۷.۳۵ میلیارد دلار رسیده است که رقم بی سابقه‌ای محسوب می‌شود.

از زمان انتشار آمار مربوط به خرید و فروش اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۱۹۷۸، چنین حجمی هرگز مشاهده نشده بود.

با این حال طبق آمارهای منتشرشده، پس از شش ماه کاهش متوالی، حجم اوراق قرضه در اختیار چینی در ماه دسامبر برای نخستین بار افزایش یافته است و از ۱.۱۲۱ تریلیون دلار در ماه قبل به ۱.۱۲۳ تریلیون دلار در ماه دسامبر رسیده است.

اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا یک برگه بدهی با نرخ بهره ثابت است که سررسید آن معمولاً ۱۰ ساله است. بهره این اوراق دو مرتبه در هر سال پرداخت می‌شود.

چین و ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین دارندگان این اوراق هستند.

میزان اوراق در اختیار ژاپن با ۴۷ میلیارد دلار کاهش به ۱.۰۴ تریلیون دلار رسیده است. توکیو از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۱۶ درصد اوراق قرضه در اختیار خود را به فروش رسانده است.

روسیه دیگر کشوری است که به سرعت در حال کاهش حجم اوراق در اختیار خود است؛ به گونه‌ای که حجم این اوراق با ۸۵ درصد کاهش در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۸ به ۱۲.۸ میلیارد دلار در ماه نوامبر کاهش یافته است.

انتهای پیام
 
بالا