• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخباردنیای خودرو ...

Amadea

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
25 می 2006
نوشته‌ها
2,952
لایک‌ها
1,720
محل سکونت
Bloody Harlan
صرفا از نظر ریاضی بخوای بررسی کنی، این که بیشترین تصادف رو پراید داشته، چیز عجیبی نیست. بیشتر ماشین ها الان پرایده. این که بیشترین تصادف رو داشته هم تقصیر پراید نیست، تقصیر راننده پراید هست. باید دید درصد تلفاتش توی این تصادفات چقدر بوده، که من منکر این نیستم که این هم می تونه عدد بالایی باشه، اما بازم باید نسبت به تعداد کل پراید ها در مقایسه با بقیه ماشین ها درصد رو بدی. آمار تصادفات بیشتر از این که چیز دیگه ای رو نشون بده، فرهنگ بد رانندگی مردم رو نشون می ده.
 

sobhan4752

Registered User
تاریخ عضویت
13 می 2012
نوشته‌ها
1,362
لایک‌ها
49
محل سکونت
kerman
ما باید کمی فرهنگ و درک داشته باشیم که بابا این ماشین ماشینی نیست باهاش سبقت های ریسک دار بگیری
این ماشین توانایی عکس العمل بالا نداره
ترمز و هیچی نداره خوب باهاش درست رانندگی کنیم...
 

trian

Registered User
تاریخ عضویت
27 فوریه 2011
نوشته‌ها
2,086
لایک‌ها
2,885
پراید در جاده واقعا امنیت نداره هرچقدر هم رانندگی خوب باشه هیچ تضمینی وجود نداره که راننده های دیگه هم خوب باشن
برادر دوست من توی جاده توی مسیر خودش داشته میومده که یه 206 میاد توی لاینش و باهاش شاخ به شاخ میشه برادر دوستم و پسر عمش و مادرش در جا میمیرن در حالیکه فرمون رفته بود توی شکم برادره اما تمام سرنشینان 206 که بچه هم داخلش بوده زنده میمونن
 

zarindvd

Registered User
تاریخ عضویت
4 آپریل 2011
نوشته‌ها
995
لایک‌ها
226
محل سکونت
گرگان
پراید در جاده واقعا امنیت نداره هرچقدر هم رانندگی خوب باشه هیچ تضمینی وجود نداره که راننده های دیگه هم خوب باشن
برادر دوست من توی جاده توی مسیر خودش داشته میومده که یه 206 میاد توی لاینش و باهاش شاخ به شاخ میشه برادر دوستم و پسر عمش و مادرش در جا میمیرن در حالیکه فرمون رفته بود توی شکم برادره اما تمام سرنشینان 206 که بچه هم داخلش بوده زنده میمونن
منم حرفم همينه
فاميل ما سمند سوار بود كنترل ماشين از دستش خارج ميشه ميزنه به يه پل.
يه ميله كنار پل بوده كامل ميره تويه كاپوت.
طبق بررسي كه ما كرديم و سايز پرايد و بدنه اش اگه پرايد سوار بود الان سالش بود.
 

oooomiid64

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آگوست 2008
نوشته‌ها
141
لایک‌ها
11
اشتباهي كه خيلي ها ميكنند
هميشه اين تو نيستي كه ميزني به كسي يه موقع هم يكي ديگه ميزنه بهت و با پرايد حداقل تا اخر عمرت نقص عضوي
نمونش همين تصادف كارمند سفارت عربستان با يه پرايد كه از پشت زد به پرايد و پرايد كلا عقبش رفت انگار هاچ بكه و راننده در جا مرد.
اون داشت راه خودش رو ميرفت كه اين كارمنده با هيوندا زد بهش ولي هيوندا در صحت كامله.
يكي ميگفت يسري پرايدم رو بردم صافكاري ديديم بدنه صندوق عقبش ماله حلب هاي روغنه حتي ماركش هم روش بوده:D

پسر جون این فکر تو مثل این میمونه بگی تویوتا لندمروز هم ممکنه لاستیکش وسط حرکت از جا در بیاد ادم نباید بشینه پایه احتمالات وگرنه یه لیوان اب داری میخوری ممکنه گیر کنه خفه شی همین الان بمیری.درضمن فکر نکن هیوندا مثل ازرا و سوناتا همچین ایمن هست از طرز حرف زدنت هم معلومه یه بچه هستی
 

Fouad-PES

Registered User
تاریخ عضویت
17 آپریل 2009
نوشته‌ها
497
لایک‌ها
252
برات متاسف با این ادبیاتت!
همه مثل شوما فیک مایه نیست 10 تا ماشین اس وارداتی تو حیاط خونشون باشه هر روز بایکشون برم ک@چرخ بزنن!

میشه لطف کنین و این واژه ادبیات رو تعریف کنید؟
به چی میگن "ادبیات" ؟

لطفا واژه ها رو در جای درست به کار ببرید


.
 

zarindvd

Registered User
تاریخ عضویت
4 آپریل 2011
نوشته‌ها
995
لایک‌ها
226
محل سکونت
گرگان
پسر جون این فکر تو مثل این میمونه بگی تویوتا لندمروز هم ممکنه لاستیکش وسط حرکت از جا در بیاد ادم نباید بشینه پایه احتمالات وگرنه یه لیوان اب داری میخوری ممکنه گیر کنه خفه شی همین الان بمیری.درضمن فکر نکن هیوندا مثل ازرا و سوناتا همچین ایمن هست از طرز حرف زدنت هم معلومه یه بچه هستی
دوست عزيز من اگه بچه داشتم الان بچه ام هم سن شما بود
شما فكر ميكني براي من مهمه كي چي سوار بشه؟
ديدم چه تصادفاتي داشته اين لگن كه ميگم
شما برو 15 تومان بده پرايد سوار شو من تجربيات خودم و چيزهايي كه ديدم رو گفتم
من ميگم ادم دست دوم سوار بشه ولي ماشينش محكم تر و ايمن تر از پرايد باشه بهتره تا اينكه پول بده يه پرايد صفر بخره.
چيزي كه من ديدم اينكه اين جماعت اگر پرايد 100 ميليون هم بشه دم درب نمايندگي سايپا صف ميكشن
 

گاندلف

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژوئن 2012
نوشته‌ها
463
لایک‌ها
219
پرايد اگر 1 ميليارد هم شود . مردمي از سرزمين پارس با خريت خود آن را خواهند خريد .




نوستراداموس . قرن 5 هجــري . در حال انديشيدن به سرحد ناداني انسان .
 

galaxy_pro

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2011
نوشته‌ها
911
لایک‌ها
59
الان 12700 ثبت نام و تحویل 40 روزه تو نمایندگی ها هست
 

hamedesf

Registered User
تاریخ عضویت
21 فوریه 2012
نوشته‌ها
654
لایک‌ها
117
محل سکونت
esfahan
الان جدیدترین مدله بی ام و چیه ؟
 

d-vahid

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2012
نوشته‌ها
2,617
لایک‌ها
347
محل سکونت
بیرجند
شماها ظاهرا همه پولدارینا!
همه که قدرت خرید ماشین مدنظر شما رو ندارن
من کسایی رو میبینم همون موتور رو دارن و خداروشکر میکنن که نون حلال رو دارن و بکسی محتاج نیستن
ولی حالا شماها بهم میپرین که چی بشه؟
وقتی مردم چیزی بهترازین آشغال رو نمیتونن بخرن چیکار کنن خب؟
شما بگو با ده تومن پول چه ماشینی دست دوم میشه بهتر از پراید خرید؟
خواهشا نگین ۴۰۵ مدل ۸۰!
یچیزی بگین که بعد دوروز به خرج نیفته
البته بحث منطقه وگرنه من اصلا دنبال خرید ماشین نیستم
فقط خواستم یه اطلاعی پیدا کنم


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

tanha2011

Registered User
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
3,240
لایک‌ها
251
محل سکونت
HAMEDAN
اون کسی که تو پراید میشینه و لایی و . .. میکنه یه لحظه فکر میکنه تو ماشین چند صد میلیونی نشسته بیچاره نمیدونه پرایته
 

Reborn

Registered User
تاریخ عضویت
19 جولای 2011
نوشته‌ها
205
لایک‌ها
46
محل سکونت
Rasht
پراید هم اون پراید های اولیه نیستش که اوایل از کره اومده بود
هر سال از قطر و کیفیت بدنه اش داره کم میشه
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
انتظار می رود رئیس جمهور با ورود به بحث قیمت خودرو ، نسبت به حل آن اقدام نمایند

به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت : امید است فرمایشات مقام معظم ***** در سال جاری سرلوحه قعالیت ها قرار گیرد و در سال حماسه اقتصادی به حوزه صنعت و تولید کمک بیشتری شود.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با توجه به نامگذاری امسال به سال حماسه سیاسی و اقتصادی گفت : در سال 92 کلیه صنایع تولیدی از جمله خودروسازان باید حداکثر تلاش و همتشان را در جهت تولید محصولات رقابتی بکار گیرند.

وی تولید کالای رقابتی را به معنای تولید محصولاتی با کیفیت و حداقل قیمت عنوان کرد و اظهار داشت : تولید کنندگان در سال جاری همچون سالهای گذشته باید تحریم ها را پشت سر گذاشته و با حداکثر ساخت داخل و افزایش بهره وری در تولید محصولاتی با کیفیت و با حداقل قیمت تحویل مشتریان دهند.

وی تاکید کرد : مسلما عرضه محصولاتی با حداقل قیمت و کیفیت مناسب از برنامه های اصلی شرکتهای خودروساز به منظورجلب رضایت مشتریان است.


وی در ادامه به روند حمایت از تولید داخل در سال گذشته اشاره کرد و گفت : در سال گذشته با وجود اینکه سال حمایت از تولید ملی نامگذاری شد حمایت لازم از تولید صورت نگرفت به عنوان مثال در اردیبهشت ماه سال گذشته کارگروه حمایت از تولید مصوب نمود که هزار میلیارد تومان به هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز اختصاص یابد که متاسفانه با سنگ اندازی بانک مرکزی این امر تا کنون که نزدیک به یک سال می گذرد عملی نشده است.

وی عمده مشکلات فعلی در کشور را کاهش تولید دانست و اظهار داشت : راهکار برون رفت از بیکاری و گرانی ها را حمایت از تولید داخل می دانم قطعا با بها دادن به تولید و حفظ اشتغال و در کلیه بخش های تولیدی و افزایش عرضه کالا ، قیمت کالاهای تولیدی از جمله خودرو نیز متعادل خواهد شد.

وی تصریح کرد : باید مسئولان تمام هم و غمشان را برای رشد تولید کالاهای داخل بکار گیرند چرا که همانطور که عنوا ن شد عمده مشکلات کنونی به دلیل کاهش تولید و بهره وری است.

وی در ادامه به تصمیمات شورای رقابت نسبت به قیمت خودرو در سال گذشته پرداخت و گفت :هم اکنون انواع خودروها بر اساس قیمت هایی که بر روی سایت 124 قرار دارد فروخته می شود که با توجه به موارد اختلافی در خصوص قیمت خودرو ، انتظار می رود رئیس جمهور به این مسئله ورود کنند و در زمینه حل این موضوع تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

وی همچنین به ضررو زیان شرکتهای خودروساز در سال91 اشاره کرد و اظهار داشت : در سال گذشته خودروسازان بیش از 3 هزار و 600 میلیارد تومان زیان کردند ، آیا خودروسازان می توانند با ادامه زیان دهی به فعالیت خود ادامه دهند ؟ جای تعجب است در شرایطی که کلیه کالاها بیش از دو تا سه برابر افزایش یافته توقع می رود که قیمت خودرو افزایش نیابد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد : در راستای تصمیماتی که در پایان سال گذشته شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو اعلام کرد ، اطلاعات بیشتر و تکمیلی در خصوص وضعیت قرارداد شرکتها با قطعه سازان در سالهای اخیر و سایر هزینه ها به شورای رقابت ارائه شد که امید می رود در جلسه امروز شورای رقابت با توجه به اطلاعات تکمیلی، تصمیمی اتخاذ شود که خودروسازان بیش از این متحمل ضرر و زیان نشوند.

نعمت بخش افزود : در صورتی که شورای رقابت دستور العمل تعیین قیمت محصولات شرکتها را طوری تنظیم کند که قیمت فروش خودرو زیر قیمت تمام شده تعیین شود قطعا شرکتها خودروساز قادر به اجرای آن نخواهند بود چرا که پاسخ گوی سهامدارانشان نخواهند شد.

وی تاکید کرد: انتظار می رود که رئیس جمهور در این شرایط به موضوع قیمت خودرو ورود یافته و نسبت به حل آن اقدام نمایند چرا که به نظر می رسد تصمیمات سال گذشته شورای رقابت در خصوص قیمت برخی خودروها سنجیده نبوده بنابراین انتظار می رود باتوجه به اطلاعات تکمیلی که توسط شرکتها به شورای رقابت ارائه شده است ،تصمیم عاقلانه تری در خصوص دستورالعمل تعیین قیمت خودرو گرفته شود.
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
حماسه اقتصادي را هدف فعاليت‌هايمان قرار مي‌دهيم

به گزارش خبر خودرو، مديرعامل سايپايدك با اشاره به نامگذاري سال 92 به نام سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري، تاكيد كرد: در سال جاري اين شعار را بايد سرلوحه فعاليت خود قرار دهيم و به همين منظور بخش‌هايي كه از لحاظ اقتصادي اهميت بيشتري دارند مورد توجه بيشتر قرار خواهند گرفت.

محمدحسن گرمان در سخناني به مناسبت بيست و يكمين سالگرد تاسيس سازمان خدمات پس از فروش سايپا، در جمع كاركنان سايپايدك با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: در سال جاري در عرصه اقتصادي بايد اين شعار حماسه اقتصادي را سرلوحه فعاليت ها و برنامه هاي خود قرار دهيم.

وي با بيان اينكه در سال 91 به لطف خداوند و همكاري كاركنان توانستيم عملكرد موفقي داشته باشيم افزود: با وجود اين موفقيت‌ها، در سال 92 لحظه‌اي از تلاش در جهت خدمت رساني دست بر نخواهيم داشت و با الگو قرار دادن توصيه‌هاي مقام معظم رهبري، در مسير حماسه اقتصادي حركت خواهيم كرد.

گرمان ادامه داد: در سال 91 ، 100 درصد برنامه ما در حوزه خدمات پس از فروش سايپا محقق شد، لذا براي رسيدن به اهداف پيش بيني شده در سال 92 بايد در اجراي برنامه ها كار گروهي را سرلوحه كار خود قرار دهيم.

مديرعامل سايپايدك با بيان اينكه در حوزه خدمات نوين كار به خوبي پيش مي رود، به اجراي موفقيت آميز امداد نوروزي اشاره كرد و گفت: امداد نوروزي سال 92 به خوبي انجام شد و قابل تحسين بود. در اين بين شبكه نمايندگي ها و انجمن هاي صنفي خدمات قابل قبولي را ارائه دادند و تفويض اختيار واگذاري نظارت بر عمليات امدادي به انجمن هاي صنفي موفقيت آميز و رضايت بخش بود.

وي گفت: امسال بايد به كسب و كارهاي نوين و فروش كارت نارنجي توجه ويژه اي داشته باشيم و خريد و فروش خودروهاي دست دوم و در مجموع برنامه هاي تحولي بايد بيشتر مد نظر قرار گيرد و تمركز امور نمايندگي ها بايد با جديت بيشتري دنبال شود.

وي با اشاره به حمايت مديرعامل گروه سايپا از ستاد راهبري تحول فروش و خدمات پس از فروش، اظهار داشت: در راستاي سودآوري بيشتر خدمات پس از فروش، بخش‌هاي عملياتي بايد تقويت شوند و در اين حوزه توان بيشتري صرف خواهيم كرد.

مديرعامل سايپايدك با اشاره به ضرورت توجه به توسعه صادرات در سال 92، اظهار داشت: در سال جاري صادرات از اولويت هاي سايپايدك است و با توجه به منطقي شدن نرخ ارز، اين حوزه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
افزايش ظرفيت توليد و توسعه محصول از الويت هاي كاري زامياد است

به گزارش خبر خودرو، افزايش ظرفيت هاي توليد، ضمن ايجاد رونق اقتصادي، امنيت رواني و شغلي، بهينه سازي وضعيت معيشتي همكاران را نيز بدنبال دارد.

مراسم نخستين روز كاري شركت زامياد، روز شنبه مورخ 17 فروردين ماه سال جاري، با حضور دكتر بناب، عضو هيئت مديره و قائم مقام گروه خودروسازي سايپا، دكتر نظري، مدير ارتباطات گروه، مهندس فريدون حميدي، مدير عامل جديد شركت زامياد، جمعي از معاونين ، مديران ، رؤسا ، سرپرستان و كاركنان، در سالن اجتماعات اين شركت برگزار شد.

نخست دكتر بناب، طي سخنان كوتاهي ضمن تبريك سال نو از مهندس حميدي به عنوان يكي از مديران لايق و كارآفرين صنعت خودرو، نام برد كه طي 28 سال فعاليت در صنعت كشور توانسته دهها طرح و پروژه را با موفقيت اجرا نمايد.

وي با بيان اينكه قبول شاخص جابجايي و تغيير مديران در راستاي توسعه و تعالي سازمان نشان دهنده توانمندي آنان است افزود: هر فردي كه بتواند نقش هاي مختلفي را بپذيرد امكان عرضه توانمندي هاي خود را پيدا مي كند و ما در تلاش هستيم تا اين فرهنگ را در گروه خودروسازي سايپا نهادينه كنيم.

سپس مهندس فريدون حميدي، مدير عامل زامياد نيز ضمن تبريك سال نو، ايجادتغييرات در سازمان ها را به مثابه تزريق خون جديد در پيكره سازمان ياد كرد و اطهار داشت: فرارسيدن سال نو همراه با فصل زيباي بهار و بارش نعمت الهي نويد بخش سال پر خير و بركتي را براي ما به ارمغان مي آورد. و اميد واريم با الهام از طبيعت در سال جديد بدنبال تغييرات اساسي در روحيات، رفتار و كردارمان باشيم.براي اين تحقق اين منظور لازم است از قانون 80، 20 به گونه اي استفاده كنيم تا با هم افزايي پتانسيل هاي موجود در سازمان از برايند كاري بهتري بهره مند شويم.

حميدي ادامه داد : مهمترين برنامه اي که باید در دستور کار قرار بگیرد سرو سامان دادن به وضع تولید است. برای بازگشتن به وضعیت اصلی تولید نیاز به همکاری و همدلی همه عوامل است و در حال حاضر برگرداندن تولید به وضع عادی مهمترین مسئله ماست. به همين منظور ايجاد بسترهاي مناسب به منظور افزايش ظرفيت هاي توليد بايد در راس امور زامياد قرار بگيرد.

وي افزود :براي تحقق افزايش ظرفيت توليد لازم است آسيب شناسي مناسب در اين خصوص انجام گيرد تا در اسرع وقت گلوگاهها و تنگناها شناسايي شوند و بدنبال آن ابتدا هدف گذاري كرده و برنامه هاي ميان مدت و بلند مدت شركت تعيين و تبيين شود.

مدير عامل زامياد، توسعه محصول را از ديگر برنامه هاي خود نام برد و افزود: با توجه به اينكه تقويت بخش هاي طراحي و مهندسي مورد تاكيد مديريت گروه خودروسازي سايپاست به سمت توسعه فعاليت ها در بخش طراحي محصول، طراحي فرايند، مديرت هزينه و روزآمدي حركت خواهيم كرد.

حميدي، منابع انساني را از ارزشمندترين دارائي هاي هر سازمان نام برد و ادامه داد: براي رسيدن به اهداف ذكرشده ،تقويت منابع انساني بر اساس شايسته سالاري در دستور كار قرار خواهد گرفت.چراكه اعتقاد داريم براي دست يابي به توليد با تيراژ بالا و با كيفيت مطلوب بايد از نيروي انساني به نحو مناسب و در جاي خود استفاده شود.

وي تامين منابع مورد نياز، از طريق روشهاي مناسب و با هزينه كم را از ديگر الويت هاي خود برشمرد
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
سرنوشت بازار خودرو چگونه رقم می‌خورد؟

گروه خودرو- اوایل اسفند سال گذشته محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور؛ در اظهارنظری ناگهانی، خودروسازان را بابت افزایش قیمت محصولات شان به باد انتقاد گرفت و دستور داد قیمت‌ها همان طور که بالا رفته اند، کاهش بیابند.
اظهارات شوک برانگیز احمدی‌نژاد اگرچه در نهایت خودروسازان را بر آن داشت تا قیمت‌ها را اندکی پایین بیاورند، اما بازار خودرو را در رکودی کم سابقه فرو برد و مشتریان که دل به دستور مرد اول پاستور مبنی بر کاهش قیمت بسته بودند، بازار را تحریم کردند تا شاید دوباره پراید 12 میلیونی و پژوی 20 میلیونی را به چشم ببینند.


فرمان آن شب احمدی‌نژاد آنقدر محکم به نظر می‌رسید که مشتریان حتی بازار شب عید را نیز تحریم کردند و خرید و فروش خودرو توقفی کم سابقه را به خود دید. در واقع مشتریان امیدوار بودند خودروسازان با تبعیت از فرمان احمدی‌نژاد، قیمت‌ها را بشکنند و اتفاقا آنها نیز شکستند، اما چه شکستنی؛ 500 هزار تومان و یک میلیون تومان، آن هم برای خودروهایی که تورمی نزدیک به 100 درصد را در عرض یک سال تجربه کرده بودند.
حالا نیز که کمر فروردین شکسته، هنوز نه خودروسازان تکلیف خود را می‌دانند و نه مشتریان. هر روز یک مصوبه، هر روز یک قیمت جدید و هر روز یک مدعی تازه برای قیمت‌گذاری خودرو.
به اعتقاد کارشناسان، اوضاع فعلی بازار خودرو و سردرگمی خودروسازان و مشتریان، نتیجه بی‌ثباتی قیمت‌گذاری خودرو است، چه آنکه اگر «قیمت‌گذاری» یک مرجع مشخص داشت، جاده مخصوص و بازار تکلیف خود را می‌دانستند و از یک قانون پیروی می‌کردند. این در شرایطی است که هم‌اکنون قیمت خودرو چند مدعی دارد، «خودروسازان»، «شورای رقابت» و «کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی» که اتفاقا هر کدام ایده و نظر خود را برای قیمت گذاری دارند.
شاید اگر احمدی‌نژاد در آن شب زمستانی آن اظهارنظر تند را در مورد قیمت خودرو نمی‌کرد و بالا و پایین شدن قیمت‌ها روندی طبیعی و قانونی را طی می‌کرد، حالا بازار خودرو و مشتریان و خودروسازان تکلیف خود را می‌دانستند. با این حال این روزها همه سرگردانند و اتفاقا احمدی‌نژاد نیز سکوت کرده و هیچ نمی‌گوید. باید دید مرد اول پاستور در این ماه‌های پایانی دولتش باز هم به سراغ صنعت و بازار خودرو خواهد آمد، یا دیگر بازیگران این داستان، فصل‌های آینده آن را رقم خواهند زد.
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
همه مدعيان قيمت خودرو

دنیای اقتصاد - در روزهایی که مشتریان بازار خودرو سرگردانند و در انتظار اعلام نرخ‌های جدید از سوی شورای رقابت نشسته‌اند، «قیمت‌گذاری» چند مدعی جدی پیدا کرده، مدعیانی که اتفاقا هر کدام ساز خود را می‌زنند و هماهنگ با هم نیستند.«شورای رقابت»، «خودروسازان» و «مجلس شورای اسلامی» سه مدعی جدی قیمت‌گذاری خودرو به حساب می‌آیند و در این بین، آتش شورای رقابتی‌ها از بقیه تندتر است. حالا قرار است این شورا تا آخر فروردین ماه قیمت‌های جدید را اعلام کند؛ هرچند بعید است خودروسازان زیر بار آن بروند.


بررسی چرایی مشخص نشدن قیمت خودرو با وجود چندین مرجع تصمیم‌گیرنده
تمام مدعیان قیمت‌گذاری خودرو
گروه خودرو- نوزده روز از آغازین روزهای سال ۹۲ می‌گذرد و مردم هنوز در انتظار اعلام قیمت‌های جدید هستند.
این در حالی است که بر اساس آخرین خبرها این انتظار تا پایان فروردین هم ادامه خواهد داشت؛ چراکه شورای رقابت به عنوان یکی از تعیین ‌کنندگان قیمت خودرو همچنان در حال بررسی هزینه‌های تولید و تدوین دستورالعمل تعیین قیمت خودرو است.
اما سال گذشته در چنین روزهایی، قیمت‌گذاری خودرو یک مرجع مشخص داشت و به این ترتیب، هم تکلیف نهایی قیمت‌ها روشن بود و هم به قول خودروسازان، قیمت واقعی خودرو برای مشتریان تعریف داشت. به‌این ترتیب کمیته قیمت‌گذاری خودرو مرجعی بود که قیمت‌ها را تعیین می‌کرد و اگر خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت داشتند با مراجعه به این کمیته در سازمان حمایت و ارائه مدارک خود، یا موفق به افزایش قیمت می‌شدند یا با درخواست آنها موافقت نمی‌شد. اما حالا دیگر کمیته‌ای وجود ندارد و با وجود چندین مدعی‌ برای تعیین قیمت خودرو هنوز هیچ تصمیم مشخصی برای قیمت خودرو گرفته نشده است. هم‌اکنون علاوه بر کمیته قیمت‌گذاری خودرو كه البته ديگر فعاليتي ندارد، ريیس‌جمهور، معاون اول او، هیات دولت، شورای رقابت و کمیسیون اصل ۹۰ هم برای قیمت‌گذاری ورود پیدا کرده‌اند، در حالی که تجمع این مدعی‌ها هنوز هیچ حاصلی برای خودروسازی و مشتریان آن نداشته است.
اما چه شد که تعیین قیمت خودرو این همه متولی پیدا کرد؟ و چرا با وجود حضور تمام این افراد و ارگان‌ها، قیمت خودرو که به عقیده اقتصاد‌دانان می‌توان با توسل به فرمول‌های ساده اقتصادی آن را تعیین کرد هنوز مشخص نشده است؟
به عقیده کارشناسان این به هم ریختگی و این بی‌تاثیر شدن تصمیم‌گیری‌ها نشان‌دهنده نوعی فروپاشی در **** تصمیم‌گیری اقتصادی دولت است. به عقیده یک کارشناس موضوع تعیین قیمت خودرو نشان‌دهنده نوعی نافرمانی در میان دولتی‌ها و مشتریان بازار خودرو شده است. حالا خودروسازان حاضر به پیروی از دولت نیستند، مجلس مصوبات دولت را غیرقانونی اعلام می‌کند، مردم حاضر به خرید خودرو نیستند و نهادهای زیادی هم برای تعیین قیمت خودرو و روشن کردن موضوع ورود پیدا کرده‌اند.
کارشناسان در رابطه با تصمیماتی که اخیرا دولت در رابطه با قیمت خودرو گرفته است عقیده دارند که اصرار دولت به کاهش قیمت با توجه به اینکه دولت در ماه‌های پایانی عمر خود است کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد. گمانه‌ای که با اصرار دولت برای ثبات قیمت‌ها پیش می‌آید این است که از آنجایی که بعد از اتمام دولت دهم، این دولت دیگر در صنعت خودروسازی منافعی ندارد، حالا اگر تمام دارایی‌های خودروسازان هم به قیمت ثابت شدن قیمت‌ها در خطر باشد، برای این دولت فرقی ندارد و تنها ثبات قیمت‌ها است که ارزشمند است.
این در حالی است که ماجرا برای خودروسازان فرق می‌کند و آنها به ادامه فعالیت در سال‌های آینده نیز فکر می‌کنند، به همین دلیل حاضر به قبول حرف دولت نیستند و تمام تلاش خود را برای ثابت شدن قیمت‌های فعلی دارند؛ چرا که تا همین حالا هم سهام دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل اعمال فشار دولت برای ثبات قیمت‌ها با سقوط‌ سهمگینی همراه بوده است.
قیمت‌گذار خودرو کیست؟
پیش از این کمیته قیمت‌گذاری خودرو مرجعی مشخص برای قیمت‌گذاری خودرو بود. این کمیته از سال ۷۳ تا پیش از تشکیل دولت نهم با حضور اعضایی از سازمان حمایت، نماینده‌ای از وزارت صنایع، نماینده وزارت بازرگانی و نمایندگان خودروسازان مشغول فعالیت بود. مبنای قیمت‌گذاری در سال‌های فعالیت این کمیته تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار بود. اتفاقی که خودروسازان از آن رضایت داشتند، چرا که با این فرمول فاصله قیمت بین کارخانه و بازار که تا قبل از آن بیداد می‌کرد کنترل شده بود. روند قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار ادامه داشت تا زمانی‌که دولت نهم روی کار آمد و سیاست‌ها به سمت تثبیت قیمت خودرو پیش رفت. به همین دلیل اجازه قیمت‌گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار از خودروسازان گرفته شد و کمیته قیمت‌گذاری خودرو هم منحل شد تا به این ترتیب سازمان حمایت به عنوان متولی جدید روی کار بیاید. خودروسازان این زمان را مقطعی می‌دانند که از آن به بعد اختلاف قیمت بازار و کارخانه آغاز شد تا آنجا که خودرو باز هم تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شد.
روند تثبیت قیمت خودرو در زمان وزرای پیشین صنایع دولت احمدی‌نژاد، یعنی علیرضا طهماسبی و علی‌اکبر محرابیان ادامه داشت تا حدود دو سال پیش که مهدی غضنفری کارش را در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت آغاز کرد.
تشکیل کمیته خودرو به عنوان تنها نهاد تعیین قیمت خودرو پس از سال‌ها تعطیلی، کاری بود که غضنفری آن را عملی کرد تا به این ترتیب فرصتی برای افزایش قیمت‌ها به خودروسازان بدهد.
در کنار این اقدام،آزادسازی قیمت خودرو خواستی بود که خودروسازان همیشه به دنبال آن بوده‌اند تا با به دست آوردن آن یک بار برای همیشه خودشان تعیین‌کننده اول و آخر قیمت خودرو باشند؛ بنابراین با تشدید محدودیت‌های بین‌المللی از یک سو و مشکلات اقتصادی جاری در کشور نه تنها دو بار قیمت‌ها را با موافقت وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت افزایش دادند؛ بلکه براي مدتي كوتاه قیمت‌ها را نیز خود به دست گرفتند.
آزادسازی قیمت خودرو، رویای تلخ خودروسازان
داستان آزاد‌سازی قیمت‌ها از آن جا آغاز شد که با اوج گرفتن مشکلات خودروسازان، یعنی افزایش هزینه‌ها و مشکلات مالی آنها که منجر به کاهش شدید تولید شد، آنها مصمم شدند تا به دنبال آزادسازی قیمت خودرو بروند. اتفاقا موفق هم شدند و در حالی که در اوج مشکلات بودند و به گفته خودشان بعد از سال‌ها ***** مالی و ثابت نگه داشتن قیمت‌ها به‌رغم رشد تورم، در بهمن سال گذشته طبق مصوبه هیات دولت اختیار قیمت‌گذاری به خودروسازان سپرده شد. حالا دیگر خودروسازان با همراهی مراجع نظارتی خود متولی قیمت‌گذاری بودند. شوک این ماجرا هم در حال برطرف شدن بود اما بعد از مدتی کوتاه حرف‌های رییس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی و دستور او برای کاهش قیمت‌ها ولوله‌ای به پا کرد که تا کنون ادامه دارد و نتیجه‌ای هم در پی نداشته است.
رییس‌جمهور با صحبت‌های خود و دستور کاهش قیمت به خودروسازان در شب صحبت با مردم، رسما به مساله قیمت‌گذاری خودرو ورود پیدا کرد و به دنبال دستور خود، دیگر مدعی تعیین قیمت خودرو، یعنی شورای رقابت را به مردم معرفی کرد. حالا دیگر نه کمیته‌ای در کار بود نه سازمان حمایت، اختیاری هم که به خودروسازان داده شده بود یک شبه از آنها پس گرفته شد.
غیبت طولانی شورای رقابت
شورای ملی رقابت که پیش از این نامش کمتر شنیده شده بود، در‌واقع شورایی است که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی وظیفه قانونی دارد تا با شناسایی واحدهای تولیدی که انحصاری محسوب می‌شوند، در بحث قیمت‌گذاری آنها ورود پیدا کند و اجازه ندهد به واسطه انحصاری که آنها در تولید دارند هر قیمتی را به مصرف‌کننده تحمیل کنند.
این شورا در حالی وظیفه تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان را بر عهده دارد و در حال تدوین آن است که خودروسازان رسما اعلام کرده‌اند که به دستورالعمل این شورا، چنانچه مبتنی بر کاهش قیمت‌ها باشد، عمل نخواهند کرد.
اما شورای رقابت هم آخرین مرجعی نیست که وارد بحث قیمت‌گذاری شده است، چرا که در روزهای پایانی سال و در حالی که این شورا مشغول بررسی دستورالعمل خود بود، معاون اول رییس‌جمهور در حاشیه مراسم رونمایی از محصول جدید سایپا از خودروسازان خواست تا به عنوان « عیدی » قیمت محصولاتشان را کاهش دهند. به این ترتیب خودروسازان که خود را با داستان جدیدی مواجه می‌دیدند، قیمت‌هایشان را که پیش از آن افزایشی نجومی داشت به صورت جزئی کاهش دادند. سرعت عملی که خودروسازان در این کاهش قیمت‌های جزئی داشتند شورای رقابت و نقش آن را زیر سوال برد.
اما سوالی که در این میان پیش می‌آيد این است که شورای رقابت پیش از این ماجراها کجا بود؟ یعنی پیش از این ماجراها خودروسازی صنعتی انحصاری نبود؟ اگر شورای رقابت مدعی ارائه فرمولی است که بر اساس آن نه خودروسازان متضرر خواهند شد و نه مشتریان، چرا زودتر از اینها وارد میدان نشده بود تا به این ترتیب ماجرای قیمت‌گذاری تبدیل به کلافی سردرگم نشود؟
با این تفاسیر به نظر می‌رسد که تمام ارگان‌ها کمی دیر متوجه جریانات و اتفاقات شد‌ه‌اند؛ چرا که ريیس قوه‌مقننه هم بعد از اینکه مصوبه هیات دولت مبنی بر آزاد‌سازی قیمت خودرو، ابلاغ و اجرا شد و موجی از اعتراض‌ها را میان مردم ایجاد کرد، این مصوبه را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد. هرچند خودروسازان همچنان محصولاتشان را بر اساس مصوبه‌ای که غیر قانونی اعلام شده است به فروش می‌رسانند.
آخرین مدعی
کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تا کنون آخرین نهادی بوده که در بحث قیمت‌گذاری خودرو وارد شده است. این در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران به این مساله اعتراض دارد و با وجود کمیسیون صنایع و معادن در مجلس، حضور کمیسیون اصل ۹۰ در این ماجرا را عجیب تلقی می‌کند.
احمد نعمت‌بخش در این رابطه به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن به بحث قیمت‌گذاری دلیل اشرافی که به مسائل صنعت دارند، منطقی‌تر به نظر می‌سد.
اما از طرفی کمیسیون اصل ۹۰ عقیده دارد که به عنوان عالی‌ترین نهاد نظارتی بر طرز کار قوای سه‌گانه، حق دارد در بحث قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کند. چرا که قیمت‌گذاری خودرو و مشکلات پیش آمده مربوط به طرز کار قوه مجریه است و از طرفی شاکیان زیادی نیز دارد.
اما کمیسیون اصل ۹۰ در حالی وارد این موضوع شده است که جمشید پژویان، رييس شوراي رقابت عقیده دارد حضور این کمیسیون در روند تعیین دستورالعمل نباید مانع‌تراشی کند، بلکه این کمیسیون تنها باید به نقش نظارتی خود عمل کند.
با ورود آخرین مدعی می‌توان گفت که صنعت خودرو حالا برای تعیین قیمت متولیان زیادی دارد و با فشارهای زیادی برای کنترل قیمت‌ها از گوشه و کنار مواجه است. حالا خودروسازان نه اختیاری برای قیمت‌گذاری دارند و نه کمیته‌ای وجود دارد که با مراجعه به آن حداقل بتوانند کژ دار و مریز به تولید خود ادامه دهند. خودروسازان حالا دیگر مشتری هم ندارند؛ چرا که مشتریان در انتظار کاهش قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند. تمام این اتفاقات در حالی رخ داده و خودروسازان را تحت فشار زیادی قرار داده است که یک کارشناس اقتصادی عقیده دارد بهتر است کمی اختیار به خودروسازان داده شود تا آنها بتوانند به دور از تمام این فشارها، قیمت و تولید محصولات خود را کنترل کنند. به عقیده این کارشناس فشار به خودروساز برای کاهش قیمت‌ها باعث می‌شود تا آنها از منابع آینده خود برای پاسخگویی به نیازهای فعلی استفاده کنند و در آینده مشکلاتشان دو چندان شود.
 
بالا