شاتل ها، كيهان پيماهايي هستند كه سازمان فضايي ايالات متحده از آنها استفاده مي كند و سايوز
هم، كيهان پيماهاي سازمان فضايي روسيه است . پرواز هر دو كيهان پيما، بسيار همانند همديگر
است. هر چ ند پرواز هر دو تا حدودي به هم نزديك است، اما ساختار هريك بسيار متفاوت از
ديگري است . با وجود تفاوت هاي بسيار، هر دو از سه قسمت اصلي تشكيل شده اند كه بترتيب ابتدا
در مورد "شاتل" و سپس در مورد "سايوز" سخن خواهيم گفت.
شاتل
بخش اصلي كه مانند يك هواپيما است ، مدارگرد نام دارد . براي اينكه اين مدارگرد در مدار زمين
قرار بگيرد، بايد به خارج از جو زمين برود . براي اين پرواز، موشك هاي بسيار قدرتمند بالا برنده به
كار مي آيند . در واقع اين تكه، قسمت دوم شاتل است . اين قسمت دو دقيقه و سي ثانيه پس از
پرتاب شاتل از آن جدا و به اقيانوسي در نزديكي محل پرتاب هدايت مي شود تا پس از بازيابي، در
پروازهاي آينده مورد استفاده قرار گيرد . قسمت سوم، دو مخزن عظيم شاتل هستند كه با بيش از
دو ميليون ليتر سوخت از هيدروژن و اكسيژن مايع پر مي شوند . دو مخزن پس از خروج از جو
زمين، جدا شده و به دليل برخورد با جو زمين مي سوزند.
تنها مدارگرد است كه كام ً لا به بيرون جو زمين مي رود، بدنه قسمتهاي مدارگرد از آلياژ آلومينيوم و
موشك هاي بالابرنده، از جنس تيتانيم ساخته شده اند.
سايوز
قسمت اصلي سايوز كه در آخرين پرواز )سرنشين دار ( خود، انوشه انصاري اولين فضانورد ايراني را
به فضا برده بود، در واقع يك كپسول است . اين كپسول كه قسمت مياني سايوز است؛ بايد آن چنان
پايدار باشد كه در هنگام بازگشت به زمين، از هم نپاشد؛ دو قسمت ديگر كه يكي تجهيزات كنترل
و ديگري انبار وسايل موردنياز و يا آزمايش هاي فضايي در آن جاي د ارند، پس از آنكه وظايف خود
را به انجام رساندند، از كپسول جدا مي شوند تا كپسول بتواند به تنهايي به زمين بازگردد.
تفاوت ها
يكي از تفاوت هاي عمده ميان " شاتل " و " سايوز "، روش فرود آمدن آنهاست . كيهان پيماهاي
آمريكايي ناسا همانند هواپيما هستند، ولي سايوز اينگونه نيست، سايوز در واقع يك "كپسول" است
كه فرود مي آيد . اين كپسول به تنهايي وارد جو زمين مي شود و حالت يك چترباز را دارد و به
هنگام فرود، به چيزي متصل شده و فرود مي آيد . پس از فرود اين كپسول، موشك هايي سرعت
سايوز را كم مي كنند، تا اين فرود آرام بوده و دقيقًا م شابه u1610 يك چترباز انجام مي شود . اما شاتل اين
گونه نيست، ابتدا بالا مي رود، كارش را در مدار انجام مي دهد، به جو زمين برمي گردد و به روشي
نظير هواپيما از نيروي محركه استفاده نمي كند بلكه مانند سايوز فرودي آزاد دارد يعني جو زمين
را مي شكافد و سپس همچون "گلايدر" با فرود آزادانه و نه توسط خلبان، بلكه توسط كيهان نورداني
كه كنترل شاتل را بر عهده دارند، همچون يك هواپيما در باندي مخصوص فرود مي آيد.
تفاوت عمده ديگر اين است كه شاتل ها مي توانند بارهاي بسيار سنگيني را با خود به فضا ببرند . در
آخرين پرواز شاتل آتلانتيس، كي هان نوردان بيش از هفده تن اسكلت فلزي را به فضا بردند تا
ايستگاه فضايي را گسترش دهند . اما سايوز هرگز چنين قابليتي ندارد و بر همين اساس است كه
اعلام شد اگر شاتل ها نتوانند پرواز كنند، شايد پروژه ايستگاه فضايي به دست فراموشي سپرده
شود.
كيهان پيماهاي ناسا همچن ين مي توانند زباله هايي را از ايستگاه فضايي به زمين بياورند. به عبارتي
ديگر، ماهواره هايي را كه ديگر استفاده نمي شود، توسط دست مكانيكي شاتل گرفته، داخل خود
كشيده و به كره زمين بازگردانند . همه اينها، در واقع برتري هاي شاتل است . اما سايوز هم برا ي
خود برتري قابل توجهي دارد و آن اينكه بسيار ارزان و كم هزينه تر از شاتل است و در كل رفت و
برگشت آن هزينه هاي كمتري دارد.
اما همانگونه كه گفته شد، سايوز را نمي توان براي توسعه ايستگاه بين المللي فضايي در نظر گرفت
كه عمده ترين پروژه مشترك سازمان هاي فضايي گوناگون در روي كره زمين است.
به همين دليل، بزرگترين و عمده ترين تفاوت و برتري شاخص شاتل اين است كه از اين وسيله
براي توسعه ايستگاه فضايي بين المللي استفاده مي شود.
يكي از تفاوت هاي ديگر، منابع سوخت هستند كه چند سالي است در شاتل ها مشكل آفرين شده
اند. شاتل ه ا مخازن سوخت بسيار بزرگي دارند؛ مخازني با حجمي بيش از دو ميليون ليتر سوخت
شامل "هيدروژن مايع " و "اكسيژن مايع "، البته هنگامي كه گفته مي شود مخازن ممكن است كه
بعضي از افراد تعجب كنند، چون تنها يك مخزن نارنجي رنگ غول پيكر را مي بينند . اين مخزن در
حقيقت در داخ ل خود داراي دو مخزن است . يك مخزن سوخت "اكسيژن مايع " و ديگري، مخزن
سوخت "هيدروژن مايع "، اين مخازن بعد از اين كه شاتل به سمت بالا مي رود، در حدود هشت
دقيقه پس از پرواز، از شاتل جدا مي شوند و به داخل جو بر مي گردند و مي سوزند، چراكه يك بار
مصرف هستند.
مشكلاتي كه براي شاتل ايجاد مي شود، u1575 از لوله هاي سوخت رساني مخازن به داخل شاتل آغاز مي
گردد. به هنگام جداشدن مخازن از شاتل، عايق لوله ها به بدنه شاتل اصابت كرده و باعث آسيب
ديدن بدنه شاتل مي شود . مث ً لا در مورد شاتل "كلمبيا" در سال ۲۰۰۳ كه اين امر فاجعه ساز بود و
متاسفانه موجب انفجار گرديد.
يك اتفاق جالب نيز براي عايق ها در سال ۱۹۹۵ پديد آمد و آن اينكه، داركوب ها در اين سال بر
روي عايق ها نشسته و اين عايق ها را مي كندند و دانشمندان نيز براي اينكه داركوب ها را فراري
بدهند، از عروسك هايي به شكل جغد استفاده مي كردند تا د اركوب ها را بترسانند . از سال ۱۹۹۵
اين جغدهاي مصنوعي، همواره براي خود، جايي بر روي شاتل ها باز كرده اند . البته بديهي است كه
قبل از پرواز، اين جغدها برداشته مي شوند!
نكته بسيار مهم اين است كه شاتل ها عمري بيست ساله و يا بيشتر دارند و در واقع فرسوده شده
اند. بر همين اساس شركت عظيم "لاكهيد مارتين " كه سازنده مخازن سوخت شاتل ها است،
قراردادي را در تاريخ ۳۱ آگوست ۲۰۰۶ با ناسا به امضا رساند كه بر اساس آن قرار است كيهان
پيماهاي جديدي را براي اين سازمان ساخته و تحويل دهد . البته سال تحويل اين كيهان پيماهاي
جديد ۲۰۱۵ ا ست كه در اين سال وارد بازار و خط سرويس شده و مسافران را به كيهان خواهد برد .
هزينه ساخت يا به عبارتي قيمت اين قرارداد سه ميليارد و نهصد ميليون دلار است.
نام اين كيهان پيما كه در سال ۲۰۱۵ اولين سفر به كيهان را آغاز خواهد كرد، "اوريون " است .
عملكرد اوريون ها همچون كيهان پيماهاي سايوز است؛ يعني يك موشك بالا مي رود، موشك جدا
مي شود و سپس كپسول به زمين باز مي گردد و چون در سال ۲۰۱۰ قرار است كه توسعه ايستگاه
فضايي به پايان برسد، ديگر نيازي به ارسال محموله هاي سنگين به ايستگاه نخواهد بود و در نتيجه
شاتل ها مي توانند در اين سال بازنشسته شوند.
www.aerospacetalk.com
هم، كيهان پيماهاي سازمان فضايي روسيه است . پرواز هر دو كيهان پيما، بسيار همانند همديگر
است. هر چ ند پرواز هر دو تا حدودي به هم نزديك است، اما ساختار هريك بسيار متفاوت از
ديگري است . با وجود تفاوت هاي بسيار، هر دو از سه قسمت اصلي تشكيل شده اند كه بترتيب ابتدا
در مورد "شاتل" و سپس در مورد "سايوز" سخن خواهيم گفت.
شاتل
بخش اصلي كه مانند يك هواپيما است ، مدارگرد نام دارد . براي اينكه اين مدارگرد در مدار زمين
قرار بگيرد، بايد به خارج از جو زمين برود . براي اين پرواز، موشك هاي بسيار قدرتمند بالا برنده به
كار مي آيند . در واقع اين تكه، قسمت دوم شاتل است . اين قسمت دو دقيقه و سي ثانيه پس از
پرتاب شاتل از آن جدا و به اقيانوسي در نزديكي محل پرتاب هدايت مي شود تا پس از بازيابي، در
پروازهاي آينده مورد استفاده قرار گيرد . قسمت سوم، دو مخزن عظيم شاتل هستند كه با بيش از
دو ميليون ليتر سوخت از هيدروژن و اكسيژن مايع پر مي شوند . دو مخزن پس از خروج از جو
زمين، جدا شده و به دليل برخورد با جو زمين مي سوزند.
تنها مدارگرد است كه كام ً لا به بيرون جو زمين مي رود، بدنه قسمتهاي مدارگرد از آلياژ آلومينيوم و
موشك هاي بالابرنده، از جنس تيتانيم ساخته شده اند.
سايوز
قسمت اصلي سايوز كه در آخرين پرواز )سرنشين دار ( خود، انوشه انصاري اولين فضانورد ايراني را
به فضا برده بود، در واقع يك كپسول است . اين كپسول كه قسمت مياني سايوز است؛ بايد آن چنان
پايدار باشد كه در هنگام بازگشت به زمين، از هم نپاشد؛ دو قسمت ديگر كه يكي تجهيزات كنترل
و ديگري انبار وسايل موردنياز و يا آزمايش هاي فضايي در آن جاي د ارند، پس از آنكه وظايف خود
را به انجام رساندند، از كپسول جدا مي شوند تا كپسول بتواند به تنهايي به زمين بازگردد.
تفاوت ها
يكي از تفاوت هاي عمده ميان " شاتل " و " سايوز "، روش فرود آمدن آنهاست . كيهان پيماهاي
آمريكايي ناسا همانند هواپيما هستند، ولي سايوز اينگونه نيست، سايوز در واقع يك "كپسول" است
كه فرود مي آيد . اين كپسول به تنهايي وارد جو زمين مي شود و حالت يك چترباز را دارد و به
هنگام فرود، به چيزي متصل شده و فرود مي آيد . پس از فرود اين كپسول، موشك هايي سرعت
سايوز را كم مي كنند، تا اين فرود آرام بوده و دقيقًا م شابه u1610 يك چترباز انجام مي شود . اما شاتل اين
گونه نيست، ابتدا بالا مي رود، كارش را در مدار انجام مي دهد، به جو زمين برمي گردد و به روشي
نظير هواپيما از نيروي محركه استفاده نمي كند بلكه مانند سايوز فرودي آزاد دارد يعني جو زمين
را مي شكافد و سپس همچون "گلايدر" با فرود آزادانه و نه توسط خلبان، بلكه توسط كيهان نورداني
كه كنترل شاتل را بر عهده دارند، همچون يك هواپيما در باندي مخصوص فرود مي آيد.
تفاوت عمده ديگر اين است كه شاتل ها مي توانند بارهاي بسيار سنگيني را با خود به فضا ببرند . در
آخرين پرواز شاتل آتلانتيس، كي هان نوردان بيش از هفده تن اسكلت فلزي را به فضا بردند تا
ايستگاه فضايي را گسترش دهند . اما سايوز هرگز چنين قابليتي ندارد و بر همين اساس است كه
اعلام شد اگر شاتل ها نتوانند پرواز كنند، شايد پروژه ايستگاه فضايي به دست فراموشي سپرده
شود.
كيهان پيماهاي ناسا همچن ين مي توانند زباله هايي را از ايستگاه فضايي به زمين بياورند. به عبارتي
ديگر، ماهواره هايي را كه ديگر استفاده نمي شود، توسط دست مكانيكي شاتل گرفته، داخل خود
كشيده و به كره زمين بازگردانند . همه اينها، در واقع برتري هاي شاتل است . اما سايوز هم برا ي
خود برتري قابل توجهي دارد و آن اينكه بسيار ارزان و كم هزينه تر از شاتل است و در كل رفت و
برگشت آن هزينه هاي كمتري دارد.
اما همانگونه كه گفته شد، سايوز را نمي توان براي توسعه ايستگاه بين المللي فضايي در نظر گرفت
كه عمده ترين پروژه مشترك سازمان هاي فضايي گوناگون در روي كره زمين است.
به همين دليل، بزرگترين و عمده ترين تفاوت و برتري شاخص شاتل اين است كه از اين وسيله
براي توسعه ايستگاه فضايي بين المللي استفاده مي شود.
يكي از تفاوت هاي ديگر، منابع سوخت هستند كه چند سالي است در شاتل ها مشكل آفرين شده
اند. شاتل ه ا مخازن سوخت بسيار بزرگي دارند؛ مخازني با حجمي بيش از دو ميليون ليتر سوخت
شامل "هيدروژن مايع " و "اكسيژن مايع "، البته هنگامي كه گفته مي شود مخازن ممكن است كه
بعضي از افراد تعجب كنند، چون تنها يك مخزن نارنجي رنگ غول پيكر را مي بينند . اين مخزن در
حقيقت در داخ ل خود داراي دو مخزن است . يك مخزن سوخت "اكسيژن مايع " و ديگري، مخزن
سوخت "هيدروژن مايع "، اين مخازن بعد از اين كه شاتل به سمت بالا مي رود، در حدود هشت
دقيقه پس از پرواز، از شاتل جدا مي شوند و به داخل جو بر مي گردند و مي سوزند، چراكه يك بار
مصرف هستند.
مشكلاتي كه براي شاتل ايجاد مي شود، u1575 از لوله هاي سوخت رساني مخازن به داخل شاتل آغاز مي
گردد. به هنگام جداشدن مخازن از شاتل، عايق لوله ها به بدنه شاتل اصابت كرده و باعث آسيب
ديدن بدنه شاتل مي شود . مث ً لا در مورد شاتل "كلمبيا" در سال ۲۰۰۳ كه اين امر فاجعه ساز بود و
متاسفانه موجب انفجار گرديد.
يك اتفاق جالب نيز براي عايق ها در سال ۱۹۹۵ پديد آمد و آن اينكه، داركوب ها در اين سال بر
روي عايق ها نشسته و اين عايق ها را مي كندند و دانشمندان نيز براي اينكه داركوب ها را فراري
بدهند، از عروسك هايي به شكل جغد استفاده مي كردند تا د اركوب ها را بترسانند . از سال ۱۹۹۵
اين جغدهاي مصنوعي، همواره براي خود، جايي بر روي شاتل ها باز كرده اند . البته بديهي است كه
قبل از پرواز، اين جغدها برداشته مي شوند!
نكته بسيار مهم اين است كه شاتل ها عمري بيست ساله و يا بيشتر دارند و در واقع فرسوده شده
اند. بر همين اساس شركت عظيم "لاكهيد مارتين " كه سازنده مخازن سوخت شاتل ها است،
قراردادي را در تاريخ ۳۱ آگوست ۲۰۰۶ با ناسا به امضا رساند كه بر اساس آن قرار است كيهان
پيماهاي جديدي را براي اين سازمان ساخته و تحويل دهد . البته سال تحويل اين كيهان پيماهاي
جديد ۲۰۱۵ ا ست كه در اين سال وارد بازار و خط سرويس شده و مسافران را به كيهان خواهد برد .
هزينه ساخت يا به عبارتي قيمت اين قرارداد سه ميليارد و نهصد ميليون دلار است.
نام اين كيهان پيما كه در سال ۲۰۱۵ اولين سفر به كيهان را آغاز خواهد كرد، "اوريون " است .
عملكرد اوريون ها همچون كيهان پيماهاي سايوز است؛ يعني يك موشك بالا مي رود، موشك جدا
مي شود و سپس كپسول به زمين باز مي گردد و چون در سال ۲۰۱۰ قرار است كه توسعه ايستگاه
فضايي به پايان برسد، ديگر نيازي به ارسال محموله هاي سنگين به ايستگاه نخواهد بود و در نتيجه
شاتل ها مي توانند در اين سال بازنشسته شوند.
www.aerospacetalk.com