• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
868
لایک‌ها
61
سخنگوی سرن، اقای جیمز گیلیز اعلام کرد که دانشمندان مراحل راه اندازی مجدد دستگاه سرن که یک غول شتاب دهنده ذرات بنیادی است را شروع کرده اند تا شرایط ایجاد انفجار بزرگ یا بیگ بنگ را شبیه سازی کنند. بعد از یک سال تاخیر، دانشمندان امیدوارند که بتوانند در دستگاه عظیم شتاب دهنده هاردون که عرض آن 27 کیلومتر و در زیر زمین است، پرتو هایی از پروتون را آنقدر در دو جهت مخالف تا صبح شنبه شتاب بدهند که تا در نهایت (آزمایش اصلی ماه ژانویه) با سرعتی بسیار نزدیک به سرعت نور با هم برخورد کنند. در این لحظه دانشمندان در حال ارسال پرتو ها به سمت راهروی دایره شکل شتاب دهنده زیر زمینی هاردون هستند تا شروع به چرخش و افزایش شتاب بکنند. اولین مجموعه از پرتو ها در جهت عقربه های ساعت ارسال شده اند و دانشمندان در حال آمادی سازی مجموعه دوم پرتو ها هستند که به این راهرو ها فرستاده شوند و در جهت عکس عقربه های ساعت به گردش در آیند تا لحظه برخورد فرا برسد. آقای گیلیز همچنین گفت که این آزمایشات تا ماه ژانویه به مرحله آزمایش نهایی نخواهد رسید. سال گذشته، اختلالات تکنیکی باعث شد که دستگاه 10 میلیارد دلاری سرن را به طور کامل خاموش کنند.
msnbc.msn.com

آزمایشات شروع شده و در حال انجامه در بخش گفتگوی آزاد تاپیک شتاب دهنده ی ذرات سِرن شروع به کار کردند خبرهای بیشتری در این مورد قرار داده ام
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
پس از گذشت 14 ماه؛ فعالیت برخورد دهنده بزرگ هادرون از سر گرفته شد

آزمایش اصلی برخورد دهنده هادرون پس از 14 ماه تاخیر و پایان قطعی تعمیرات اختلالات به وجود آمده از سر گرفته شد. به گزارش خبرگزاری مهر، مهندسان در سرن دو پرتو ثابت را در دو جهت مخالف تونل 27 متری برخورد دهنده بزرگ هادرون که در زیر مرز فرانسه و سوئیس قرار گرفته است تاباندند و به این شکل فعالیت این آزمایشگاه بزرگ که بیش از یک ماه دانشمندان و فیزیکدانان را در انتظار گذاشته بود، از سر گرفته شد.
تیم هدایت این پروژه طی هفته جاری تلاش خود را خواهند کرد تا سطح انرژی این برخورد دهنده 10 میلیارد دلاری را به بیشترین حد ممکن برسانند دانشمندان انتظار دارند فعال سازی مجدد بزرگترین آزمایشگاه فیزیکی جهان بتواند بخشهایی پنهان از جهان هستی را برای آنها آشکار سازد.
ده ها آهن ربای ابررسانای عظیم که وظیفه شتاب دهی به پرتوها و ذرات پروتونی را تا سرعت نور به عهده دارند، پس از بروز اختلالی که در سپتامبر گذشته باعث از کار افتادن برخورد دهنده شد، جایگزین شدند تا برای شبیه سازی آنچه پس از انفجار بزرگ در جهان رخ داده است، آماده شود.
اولین پرتوهای پروتونی برای فعال سازی مجدد این دستگاه عظیم عصر روز جمعه وارد تونل 27 کیلومری برخورد دهنده بزرگ هادرون شده و لحظه ای را که بسیاری از دانشمندان بیش از یک سال در انتظار آن بودند را رقم زد.
شعاعهای تابیده شده طولی بیش از یک متر دارند که هر یک از بیش از میلیاردها پروتون تشکیل شده اند اما در صورتی که آنها به حال خود گذاشته شوند، تمامی پروتونها متفرق خواهند شد به همین دلیل از مغناطیسها و انرژی الکتریکی برای هدایت و کنترل پروتونها استفاده می شود.
فعال سازی برخورد دهنده بزرگ هادرون تا قبل از صبح روز شنبه امری دور از ذهن به شمار می رفت که به گفته جیمز گیلیز سخنگوی سرن این امر زودتر از انتظار رخ داده و همه چیز به خوبی از سر گرفته شد به گفته وی در صورتی که همه چیز درست و بر اساس برنامه پیش رود، انتظار می رود طی هفته جاری هادرون به انرژی 1.2 تریلیون الکترون ولت دست پیدا کند تنها شتاب دهنده ای که تاکنون توانسته به چنین سطح انرژی دست پیدا کند، رقیب هادرون، شتاب دهنده Tevatron در شیکاگو بوده است.
با این حال تیم هدایت پروژه قصد دارند انرژی حرکت چرخشی پرتوها را در سطح پایینی حفظ کنند و تمرکز خود را بر روی اولین برخورد پرتوها در این ماشین قرار دهند.
استیو میر مدیر شتابدهنده های هادرون می گوید از برخورد دهنده بزرگ هادرون نسبت به سال گذشته درک بسیار بیشتری به وجود آمده است و تجربیاتی که حین تعمیرات به دست آمده اطلاعات باارزشی از این دستگاه عظیم در اختیار ما قرار داده است.
طی فرایند تعمیر این دستگاه 14 آهن ربای چهار قطبی و 39 آهن ربای دو قطبی جایگزین شدند، بیش از 200 اتصال الکتریکی تعمیر شده و بیش از 4 کیلومتر از لوله های پرتوها پاکسازی شدند. سیستم فعال سازی مجدد جدیدی در برخی از آهن رباها نصب شده و صدها خروجی هلیوم در اطراف ماشین قرار گرفتند و در عین حال بیش از هزاران ردیاب جدید به سیستم اخطار پیش از موقع این برخورد دهنده افزوده شد.
هادرون دارای حدود هزار و 200 آهن ربای ابررسانا است که در طول تونل طویل این آزمایشگاه قرار گرفته و وظیفه هدایت پرتوها را در دو جهت متقابل با سرعتی تقریبا برابر سرعت نور به عهده دارد.
در بخشی از این تونل دو پرتو با انرژی بسیار بالا با یکدیگر برخورد کرده و بقایای به جا مانده از این برخورد توسط ردیابهایی که در طول تونل قرار گرفته اند به ثبت خواهند رسید تا کشفیات جدیدی در علم فیزیک از دل این اطلاعات به دست آید.
بر اساس گزارش بی بی سی، این دومین باری است که پرتوهای پروتون به منظور آزمایش برخورد پرتوها به داخل تونل پرتاب می شوند، بار قبل این آزمایش در 10 سپتامبر 2008 به دلیل اختلال در یکی از اتصالات الکتریکی متوقف شد و سرن در پی آن هزینه ای برابر 24 میلیون پوند را برای تعمیرات اختلالات به وجود آمده صرف کرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
ژنوم کامل ذرت رمزگشایی شد

محققان آمریکایی موفق شدند توالی کامل ژنوم ذرت را رمزگشایی کنند و نشان دهند که تعداد ژنهای ذرت از تعداد ژنهای انسان بیشتر است. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن با همکاری یک کنسرسیوم بین المللی به نام "پروژه ژنوم ذرت" موفق شدند توالی ژنوم کامل گیاه ذرت را رمزگشایی کنند.
ژنوم ذرت از جنبه های تجاری و علمی از اهمیت بالایی برخوردارد است و نتایج این کشف می تواند کاربردهای جدیدی را در عرصه کشاورزی و افزایش محصول و همچنین در بخش تولید سوختهای زیستی ارائه کند.
این کنسرسیوم با هزینه 32 میلیون دلار و چهار سال تحقیقات مداوم به این نتایج دست یافته است.
براساس گزارش یو. اس. ای تودی، این دانشمندان توالی ژنوم ذرت B73 را به دست آورند ذرت B73 یک گونه تجاری و کشاورزی بسیار با ارزش است که بسیاری از گونه های دیگر ذرت از آن تولید می شوند.
نتایج این یافته ها نشان می دهد که این ژنوم 32 هزار ژن مستقر در روی 10 کروموزم دارد این درحالی است که در ژنوم انسان 20 هزار ژن در روی 23 کروموزم حضور دارند.
ژنوم ذرت از حدود دو میلیارد حرف DNA ساخته شده و تعداد حروف DNA انسان برابر با 9/2 میلیارد است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
موفقیت محققان کشور در تولید سیمان و کاشی نانوآنتی باکتریال هوشمند

محققان کشور با استفاده از نوعی کامپوزیت موفق به تولید کاشی و سرامیک نانو آنتی باکتریال هوشمند شدند. بابک رونقی - محقق این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: برای آنتی باکتریال کردن سالن های داروسازی و مراکز درمانی و بهداشتی سالانه 20 هزار میلیارد تومان هزینه می شود چرا که این امر نیاز به فیلترهای آنتی باکتریال، کف پوشهای بدون درز و چندین نوع مواد شیمیایی دارد.
وی با بیان اینکه با استفاده از فناوریهای پیشرفته می توان با صرف هزینه کمتر نسبت به ضدعفونی کردن مراکز بهداشتی اقدام کرد، افزود: از این رو با همکاری دانشگاههای تربیت مدرس، صنعتی شریف و پژوهشگاههای رنگ و پلیمر با تعریف پروژه تحقیقاتی موفق به تولید کاشی و سرامیک نانو آنتی باکتریال هوشمند شدیم.
رونقی با بیان اینکه این کاشی و سرامیک با استفاده از نوعی کامپوزیت تولید شده است، اظهار داشت: مواد تشکیل دهنده این کامپوزیت از مواد معدنی موجود در کشور است که با تبدیل اندازه آنها به نانو بر روی پر سلولیها تاثیر دارد و مانع از رشد باکتریها بر روی سطح می شوند.
وی دایمی بودن خاصیت آنتی باکتریال را از مزایای این کاشیها ذکر و خاطر نشان کرد: تا زمانی که این لعاب بر روی سرامیک وجود دارد این خاصیت برای کاشی باقی می ماند ضمن آنکه مواد شوینده بر روی این سرامیک اثری ندارد و لعاب کارایی خود را از دست نمی دهد.
رونقی مقاوم بودن در برابر اشعه و حرارت، فرسایش و مقاوم بودن در برابر اسیدها و قلیاهای غلیظ را از دیگر ویژگیهای این کاشی ذکر کرد.
این محقق همچنین از تولید سیمان آنتی باکتریال خبر داد و اضافه کرد: وقتی کاشی بر روی سطح کار گذاشته می شود، درزهایی در سطح سرامیک باقی می ماند که این درزها با استفاده از سیمان آنتی باکتریال پر می شود با پر شدن این شکافها محیطی کاملا ضد باکتری ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه این کاشیها خطرات زیست محیطی و سلامتی ایجاد نمی کند یادآور شد: این محصول تاییدیه های لازم را از سوی مراجع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انیستیتو پاستور ایران دریافت کرده است.
مدیر عامل شرکت پیشتاز پارس با بیان اینکه این کاشیها قابل استفاده در بیمارستانها و مراکز درمانی، استخرها، آشپزخانه ها و مکانهای عمومی است، اظهار داشت: تحقیقات این پروژه به پایان رسیده است و در حال حاضر وارد فاز تولید صنعتی شده است.
به گزارش مهر، شرکت نانو پیشتاز پارس با همکاری دانشگاههای شریف و تربیت مدرس و پژوهشگاههای رنگ و پلیمر موفق به انجام این طرح تحقیقاتی و تولید کاشی و سرامیک نانو آنتی باکتریال شده اند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
نشریه Science Watch اعلام کرد: ایران در علوم اجتماعی و میکروبیولوژی در بین پراستنادترین کشورهای دنیا

نشریه Science Watch که تحت پوشش موسسه تامسون رویترز قرار دارد کشور ایران را به عنوان یکی از کشورهای انتخابی در بخش Growing Stars یا پر استنادترین تولیدات علمی در زمنیه های میکروبیولوژی و علوم اجتماعی قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارش ماه نوامبر این بخش از سایت Science Watch که به تحلیل فعالیتهای علمی کشورها طی دوره های زمانی مشخص می پردازد، کشورها، موسسه ها، دانشمندان و نشریاتی قرار دارند که در تمامی رشته های علمی از دوره دو ماهه دوم سال 2009 نسبت به دوره دو ماهه سوم این سال بیشترین درصد نقل قول و استناد به عمل آمده باشد.
در میان نام تمامی کشورهایی که در تمامی زمینه های علمی بیشترین میزان رجوع و استناد به آنها صورت گرفته از ایران ماداگاسکار، صربستان، تونس و ویتنام به عنوان کشورهای برتر یاد شده است.
موفقیت ایران در گزارش ماه نوامبر این سایت در زمینه علوم میکروبیولوژی و علوم اجتماعی بوده و تولیدات علمی و دیگر منابع در این زمینه طی دوره دو ماهه دوم نسبت به دوره دو ماهه سوم بیشترین میزان استناد را در بر داشته اند.
بر اساس گزارش Science Watch، ایران در گزارش ماه سپتامبر این وب سایت نیز که به ماه های فوریه تا آپریل 2009 اختصاص داشته در زمینه علوم بیولوژی و بیوشیمی، محیط زیست و اکولوژی، میکروبیولوژی، و علوم گیاهی و جانوری در میان پراستنادترین کشورها قرار داشته است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
جزئیات طرحهای پژوهشگاه زلزله / توسعه مدلهای کاهندگی امواج زلزله در ایران/ تهیه مدلهای آماری زلزله

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با اشاره به بخشی از طرحهای پژوهشی که در زمینه های زلزله شناسی و ژئوپلیتیک در این پژوهشگاه مطرح است گفت: طرح توسعه مدل های کاهندگی امواج زلزله توسط محققان کشورمان در حال انجام است. دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پژوهش هایی که در پژوهشگاه زلزله انجام می شود در زمینه های متعددی از جمله پژوهش های زمین شناسی، زلزله شناسی و ژئوپلیتیک است و در این راه هر کدام از 40 عضو هیئت علمی در موضوعات متعدد کار می کنند.
وی با اشاره به این نکته که ممکن است نتیجه همه پژوهش هایی که در زمینه زلزله شناسی صورت می گیرد به طور مستقیم قابل بیان نباشد، اضافه کرد: پروژه های تحقیقاتی متعدد در زمینه زلزله شناسی و ژئوپلیتیک می تواند به دقت در پروژه های اقتصادی کمک کند.
زارع با اشاره به یکی از جدیدترین تحقیقات پژوهشگاه زلزله یادآور شد: توسعه مدل های کاهندگی امواج زلزله در ایران یکی از جدیدترین تحقیقات در این زمینه است که برای این کار مدل های جدیدی درست کرده ایم با این هدف که بتوانیم به سرعت به کانون اصلی زلزله برسیم.
وی اضافه کرد: وقتی از کانون زلزله دور می شویم شدت زلزله کم می شود، این موضوع تابع یک قانون فیزیکی است و این مدلها در پیدا کردن سریع کانون زلزله مهم است.
معاون پژوهشگاه زلزله یادآور شد: این مدل ها به ویژه برای طراحی و مهندسی زلزله اهمیت دارند تا پارامترهای دقیق تری در زمان زلزله گزارش شوند.
وی گفت: در زمینه پیش بینی زلزله هم در تهیه مدل های لرزه خیزی کارهایی انجام شده است که با این کار می توان مدل های احتمالی لرزه خیزی را تشریح کرد.
زارع خاطرنشان کرد: همچنین توانسته ایم مدل های آماری زلزله را تهیه کنیم که البته این کار نیازمند اطلاعات بیشتر و دقیق تر است. در گامهای اولیه تطبیق اطلاعات موجود با زلزله هایی که رخ داده صورت گرفته است و در مرحله بعدی این مدلهای آماری را با داده های زمین شناسی تطبیق می دهیم.
وی تاکید کرد: زمینه های متعدد کارهای پژوهشی نیازمند سرمایه گذاری اولیه است و در این راه به طور مثال وقتی نقشه گسلها تهیه می شود باید این نقشه را با دیگر بخش هایی زمین شناسی و طرح های زلزله شناسی تطبیق داد به همین علت اگر بخواهیم مطالعات دقیقی در زمینه زلزله شناسی انجام دهیم باید انواع آزمایشها را با تحقیقات جدید هماهنگ کنیم.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
درختان پهن برگ ماموتها را منقرض کردند

دیرینه شناسان آمریکایی دریافتند که علت انقراض پستانداران عظیمی چون ماموتها در آخرین عصر یخبندان گسترش جنگلهای درختان پهن برگ بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه ویسکونسین مدیسون در این بررسیها کشف کردند که تولد و رشد جمعیت جدیدی از گیاهان پهن برگ به خصوص درختان افرا، زبان گنجشک و نارون در آمریکای شمالی علت انقراض ماموتها بوده است.
این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "در مدت آخرین عصر یخبندان که بین پلیستوسن و اولوسن (بین 18 تا 6 هزار سال قبل) رخ داده است آمریکای شمالی شاهد بزرگترین تغییرات اکولوژیکی بوده است به طوری که یک گونه گیاهی جدید در این منطقه گسترش یافت درحالی که 34 گونه جانوری نابود شدند."
این گروه جانوران عظیم شامل ماموتها، فیلهای بزرگ مستودن و ببرهای دندان شمشیری بودند. تا کنون با توجه به بقایای فسیلی این جانوران، دانشمندان نتیجه گیری کرده بودند که انقراض این گونه ها در اثر نابودی محل سکونت آنها و شکار به دست انسان بوده است.
اکنون این دیرینه شناسان با بررسی رسوبات دریاچه "اپلمن" در ایندیانا خلاف فرضیات پیشین را نشان دادند و کشف کردند که انقراض و نابوی این "ابر جانوران" به خصوص گیاهخواران عظیم الجثه به دلیل رشد گیاهان پهن برگ بوده است.
به خصوص این دانشمندان با بررسی گرده ها، کربن و قارچ Sporomiella که در فضولات جانوران گیاهخوار رشد می کند توانستند روند جمعیتی گونه های "ابر جانوران" را بازسازی کنند و نشان دهند که این جانوران غول پیکر بین 14 هزار 800 تا 13 هزار و 700 سال قبل و پیش از نابودی گونه جدید گیاهان پهن برگ و همچنین انقراض جمعیتهای انسانی "کلاویس" نابود شده اند. "کلاویسها" بزرگترین شکارچیان آمریکای شمالی بوده اند.
براساس گزارش ساینس، این کشف همچنین فرضیه دیگری را رد می کند که براساس آن برخورد یک جرم آسمانی به زمین در حدود 12 هزار و 900 سال قبل منجر به انقراض این جانوران شده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
ابداع سوئیچهای مولکولی نوری که موجودات زنده را فلج می کند

محققان کانادایی موفق به ساخت سوئیچهای مولکولی نوری شده اند که با قرار گیری در بدن نوعی کرم و تحت تاثیر ماورا بنفش جاندار را فلج کرده و بدنش را از کار می اندازد، ابداعی که می تواند در آینده در صنعت پزشکی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه سیمون فریزر در کانادا موفق به ابداع سوئیچ مولکولی نوری شده اند که می تواند جانداران را تحت تابش نور ماورا بنفش فلج کرده و بی حرکت سازد.
جاندارانی که محققان بر روی آنها آزمایش کرده اند کرمهایی به نام "نماتودها" هستند که پس از قرارگیری در معرض ماوراء بنفش فلج می شوند به طوریکه اثر آن پس از خاموش شدن نور ماوراء بنفش به جا می ماند و تنها در صورتی که جاندار در معرض نور عادی قرار گیرد می تواند به حالت عادی بازگشته و حرکات و فعالیتهای معمولی خود را انجام دهد.
محققان موادی حساس به نور را وارد بدن شفاف این کرمها کرده و مشاهده کردند زمانی که پرتو ماورا بنفش تابیده می شود مولکولهای این ماده به رنگ آبی تغییر رنگ داده و کرمها را فلج می کنند و در مقابل نور مرئی مولکولها را بی رنگ کرده و جاندار را به حالت عادی باز می گرداند.
با وجود اینکه هنوز چگونگی فلج شدن جانداران تحت تاثیر این مواد نامشخص باقی مانده است اما دانشمندان گمان می برند زمانی که مولکولها آبی رنگ می شوند، با مسیر متابولیکی که نسبت به تامین انرژی جاندار مسئول است واکنش نشان داده و باعث از کار افتادگی جاندار می شود میزان فلج شدن کرم به میزان این مولکولها بستگی داشته و ورود بیش از حد آنها به بدن جاندار باعث مرگ خواهد شد.
دانشمندان در تلاشند دریابند آیا این مواد بر بدن انسان نیز اثری مشابه دارد یا خیر زیرا در صورت به اثبات رسیدن تاثیر این مولکولها بر بدن انسان می توان از آنها در مطالعات پزشکی استفاده کرد.
بسیاری از دانشمندان در تلاش برای گسترش دادن درمانهایی هستند که نیازمند نور هستند، درمانهایی از قبیل کپسولهای نوری حاوی دارو که هنوز تکمیل نشده و نیازمند مطالعات تکمیلی بیشتری هستند.
بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، در صورتی که محققان بتوانند این سوئیچهای نوری را تکمیل کنند نیاز به استفاده از کپسولهای نوری نیز از بین خواهد رفت، به این شکل داروها در بدن فرد غیر فعال باقی خواهند ماند تا در صورت نیاز با کمک نور فعال شده و خود را به سلولهای بیمار برسانند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
باهوش ترین موش تراریخته جهان به وجود آمد

محققان دانشکده پزشکی جورجیا با ایجاد تغییرات و بهبود ژنتیکی در جنین موش توانستند باهوش ترین موش جهان را به وجود آورند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه پزشکی جورجیا اعلام کردند با کمک تکنیکی جدید برای بهبود دادن یک تک ژن توانسته اند باهوش ترین موش جهان را به وجود آورند، تکنیکی که شاید بتواند به توانایی های مغزی انسان نیز بیافزاید.
Hobbie-J نام شخصیت انیمیشنی چینی بر روی این موش گذاشته شده است. به گفته دانشمندان این جاندار می تواند سه برابر موشهای عادی اجسام را به خاطر بسپارد و با سرعتی بالاتر مسیر درست را در میان مارپیچها بیابد.
در دوره جنینی این موش موادی ژنتیکی برای بهبود ژن NR2B که کنترل حافظه را به عهده دارد به جاندار تزریق شد و پس از تولد دانشمندان مشاهده کردند این جاندار نسبت به موشهای عادی از سطح هوشی بسیار بالاتری برخوردار است.
موفقیت در این پروژه امیدهایی را برای درمان بیماران مبتلا به زوال عقلی یا جنون زنده کرده است زیرا اینگونه گمان می رود بهبود ژنتیکی روزی می تواند برای درمان اختلالات مغزی با کمک دارو موثر باشد. با این حال دانشمندان بر این باورند این شیوه درمانی کمکی به مبتلایان به آلزایمر نخواهد کرد زیرا این بیماران از مرگ سلولهای مغزی عذاب می کشند.
بر اساس گزارش تلگراف، به گفته دانشمندان این مطالعه مدارک جدیدی مبنی بر اهمیت ژن NR2B در بهبود حافظه ارائه کرده است و در آینده می توان از این ژن در تولید داروهای بهبود دهنده حافظه استفاده کرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
ابر رایانه IBM مغز گربه را شبیه سازی کرد

پژوهشگران آمریکایی در تلاش برای ایجاد روباتهای آینده با توانایی شناختی موفق شدند به کمک ابررایانه پرقدرت IBM مغز گربه را شبیه سازی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان مرکز تحقیقات IBM در آلمادن آمریکا با همکاری دانشمندان دانشگاه استانفورد و لابراتوار ملی لارنس لیورمور توانستند مغز گربه را به روشی مجازی بازسازی و عملکردهای آن را شبیه سازی کنند.
هدف از انجام این تحقیقات شناخت بهتر این حیوان خانگی نیست بلکه رمزگشایی مکانیزمهای مغزی پستانداران با هدف دستیابی به بازسازی مغز انسان ظرف 10 سال آینده است.
این محققان با استفاده از ابررایانه پرقدرت IBM به نام Blue Gene مستقر در لابراتوار لیورمور توانستند کورتکس مغزی یک گربه را با یک میلیارد نورون و 10 هزار میلیارد اتصال سیناپسی بازسازی کنند. این شبیه سازی، درک چگونگی عملکرد نورونهای گربه را امکانپذیر می کند.
براساس گزارش آسوشیتدپرس، ابررایانه Blue Gene چهارمین ابررایانه پرقدرت دنیا است که از 147 هزار و 456 واحد پردازش (Cpu) و 144 هزار میلیارد بایت حافظه برخوردار است. این میزان حافظه 100 هزار برابر بیشتر از حافظه رایانه های خانگی است.
در این خصوص دانشمندان تحقیقات گروه IBM در کنفرانس ابررایانه پرقدرت در پورتلند اورگان اظهار داشتند: "ما هرگز به این سطح تا این حد وسیع در شبیه سازی نرسیده بودیم."
تاکنون این شبیه ساز رایانه ای توانسته بود 40 درصد از مغز موش را در سال 2006، مغز یک موش صحرایی را در سال 2007 و تنها یک درصد از مغز انسان را در ماههای گذشته شبیه سازی کند.
درحال حاضر در آژانس تحقیقاتی پنتاگون (دارپا) پروژه 16 میلیارد دلاری "سیناپس" در دست اجرا است. دانشمندان فعال در این پروژه قصد دارند به زودی تراشه ای را ایجاد کنند که قادر باشد تمام عملکردها و تواناییهای مغز یک گربه را داشته باشد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
موفقیت محققان کشور در ارائه روشی نوین برای تولید نانوکامپوزیتهای نقره

پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر با بهره گیری از روشی کاملا موثر، سریع و نوین موفق به سنتز نانوکامپوزیتهای نقره با کیفیت و عملکرد بالاتر شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رویین حلاج در این باره گفت: با توجه به اینکه روشهای سنتی سنتز نانوکامپوزیت نقره‌ زمان گیر و غیر اقتصادی است از این رو از امواج ماورای صوت به عنوان روشی نوین، ساده و کاملا موثر و دارای شرایط عملیاتی بهتر و همچنین تولید محصولی با کیفیت و عملکرد بالاتر استفاده شد.
وی در مورد چگونگی سنتز نانوکامپوزیت نقره اظهار داشت: مقدار مشخصی از نیترات نقره (به عنوان منبع یون نقره) را به همراه مقداری از سیلیکا (پایه) داخل بالن ریخته شد و به همراه آب مقطر، محلول اولیه را تهیه کردیم. در ادامه محلول اولیه تحت جریان گاز آرگون قرار گرفت. پس از فیلتراسیون و شستشو، نانوکامپوزیت ها به دست آمد.
حلاج با تاکید بر اینکه نانوکامپوزیت نقره سنتز شده با استفاده از امواج ماورای صوت دارای ذرات کرو با قطر 8 تا 64 نانومتر است، اضافه کرد: آنالیز ماده به دست آمده بیانگر حضور ذرات نقره در نمونه بوده که این میزان برابر 48/4 درصد وزنی است. همچنین اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که مدت زمان اعمال امواج ماورای صوت اثر چندانی بر روی سایر ذرات نداشته و افزایش زمان فقط مانع از کلوخه شدن و تجمع ذرات می‌ شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
6 تصویر زیبا از دنیای علم/ قطعه ای از بدن گالیله و خانم روبات بازیگر

شهاب باران اسدی، پنگوئن های بیونیکی، لپ تاپ کاغذی و انگشت قطع شده گالیله تصاویری هستند که در گزارش این هفته قاب دانش در مهر ارائه می شوند. به گزارش خبرنگار مهر، در جهانی که محیط زیست به یکی از مهمترین بحرانها تبدیل شده است، فناوریهای روز نیز به گونه ای با این بحران و شیوه های رفع آن انطباق پیدا کرده اند. نمونه جالب توجه این فناوریها لپ تاپ کاغذی است که طرح آن توسط یک طراح خلاق ارائه شده است.
489336_orig.jpg
لپ تاپ کاغذی حاصل از کاغذهای بازیافت شده

لپ تاپ کاغذی که از کاغذهای بازیافت شده ساخته شده است و می توان هر یک از سطوح آسیب دیده آن را
به راحتی تعویض و پس از پایان عمر مفید لپ تاپ به کلی آن را از بین برد
489341_orig.jpg
پنگوئنهای بیونیکی که به تنهایی قادرند در اعماق آب شنا کنند

این روباتها دارای ردیاب صوتی هوشمند سه بعدی هستند که می تواند هر یک از آنها را به صورت
مستقل هدایت کرده و از برخورد آنها با یکدیگر جلوگیری کند
489334_orig.jpg
یکی از شهاب سنگهای درخشان شهاب باران سالانه اسدی
یکی از شهاب سنگهای درخشان شهاب باران سالانه اسدی که طی هفته گذشته آسمان زمین را نور باران کرد.
نقطه اوج این شهاب باران در 17 نوامبر و زمانی رخ داد که زمین از میان غبارهای دنباله ستاره تمپل-تاتل عبور کرد
489337_orig.jpg
روبات بازیگر

روبات بازیگر یکی از بازیگران تئاتر قرن بیست و یکمی "رویای نیمه شب تابستان" اثر ویلیام شکسپیر است که در آن نقش یک پری را به عهده خواهد داشت. دانشمندان روباتیک با اجرای این تئاتر قصد معرفی بیشتر روباتها به انسانها را داشته و نحوه تعامل انسانها را نسبت به روباتهای مورد بررسی قرار دهند
489335_orig.jpg
یوفویی طبیعی و درخشان در آسمان

یوفوی طبیعی و درخشان در آسمان پدیده طبیعی ابری عدسی شکل است
که توهم حضور یوفوها را برای بسیاری از انسانها به وجود می آورد
489338_orig.jpg
انگشت بریده شده گالیله

انگشت بریده شده گالیله دانشمند قرن 17 میلادی که توسط یک کلکسیونر یافته شده است.
این انگشت به همراه یک دندان و انگشت شست و چند مهره در هنگام مراسم تدفینی که 95 سال پس از مرگ گالیله انجام شد توسط دانشمندان از بدن وی جدا شده و برای سالها در دست کلکسیونرهای مختلف چرخیده است
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کشف جانداران عجیب اعماق آبها/ تصاویری شگفت انگیز از عجیب ترین جانداران اعماق دریاها

دانشمندان بین المللی با سرشماری بیش از 17 هزار گونه زنده ای که در اعماق آبهای دریایی زندگی می کنند موفق شدند جانداران بسیار عجیبی را کشف کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان "سرشماری زندگی دریایی" (Census of Marine Life) با اعزام 210 هئیت تحقیقاتی به تمام اقیانوسها کار خود را در آمارگیری از سطح تا اعماق آبها تا پایان سال 2010 به پایان خواهند رساند.
این دانشمندان تاکنون از 17 هزار و 650 گونه زنده در عمق 200 متری اقیانوسها سرشماری کرده اند. نور خوشید قادر نیست به عمق 200 متری اقیانوسها برسد و بنابراین حیوانات ساکن این مناطق در تاریکی مطلق زندگی می کنند. همچنین این زیست شناسان دریایی تاکنون 5 هزار و 722 گونه را که در عمق زیر هزاران متر زندگی می کنند شناسایی کرده اند.
براساس گزارش ایندیپندنت، "جامبو دامبو" و دوستانش گونه ای عجیب از هشت پاها هستند که دو باله کنار سر آنها همانند گوشهای "دامبو" در کارتون معروف والت دیزنی بسیار بزرگ است. در مجموع 9 گونه دامبو شناسایی شده اند که بین هزار تا 3 هزار متری عمق اقیانوس زندگی می کنند. جامبو دامپو به طول حدود دو متر و وزن 6 کیلوگرم است.
همچنین نوعی ماهی به نام Coryphaenoides brevibarbis در عمق بین هزار و 700 تا 4 هزار و 300 متری عمق زندگی می کند نوعی ماهی عجیب است که سن آن را می توان همانند تعیین سن درختان با شمارش حلقه های رشد استخوانهای گوش محاسبه کرد.
489985_orig.jpg
حلزون دریایی شفاف با عنوان Enypniastes
489990_orig.jpg
گونه ای از "جامبو دامبوها" به نام Grimpoteuthis sp
489989_orig.jpg
یک دامبوی دیگر
489992_orig.jpg
ماهی Coryphaenoides brevibarbis که سن آن با شمارش حلقه های رشد استخوان گوش تعیین می شود
489991_orig.jpg
خرچنگ استراکد اعماق دریایی با عنوان Gigantocypris Mulleri
489986_orig.jpg
سخت پوست Habitus Ventral در اولین مرحله زندگی
489984_orig.jpg
افعی ماهی Chauliodus Sloani
489988_orig.jpg
گونه Neocyema
489987_orig.jpg
تصویری از اعماق اقیانوس
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تازه ترین وضعیت بزرگترین شتابگر دنیا

"در حال حاضر همه چیز بر اساس طرحهایی که برنامه ریزی کرده بودیم خوب پیش می رود و چند ساعت پس از اولین تزریقات ذرات به برخورد دهنده این ذرات حرکت خود را آغاز کردند و هم اکنون حتی در جهت مخالف نیز حرکت می کنند."
مهر: برخورد دهنده بزرگ هادرون سرانجام پس از گذشت یکسال و نیم فعالیت خود را از سر گرفت. به دلیل اهمیت این تحققات علمی معاون رئیس کمیسیون سخت افزار LHC در گفتگو با خبرنگار گروه فناوریهای نوین از تازه ترین وضعیت بزرگترین شتابگر دنیا خبر داده است.

"جان لوئیجی آردوئینی" فیزیکدان ماشینهای شتابگر و معاون رئیس کمیسیون سخت افزار بزرگترین برخورد دهنده ذرات در دنیا در خصوص فعالیت کنونی LHC گفت: "در حال حاضر همه چیز بر اساس طرحهایی که برنامه ریزی کرده بودیم خوب پیش می رود و چند ساعت پس از اولین تزریقات ذرات به برخورد دهنده این ذرات حرکت خود را آغاز کردند و هم اکنون حتی در جهت مخالف نیز حرکت می کنند."

وی در پاسخ به این سئوال که از چه زمانی برخورد دهنده اطلاعات جدیدی را در خصوص فیزیک ذرات، فیزیک تجربی و به خصوص بیگ بنگ ارائه می کند به مهر گفت: "بسیار سخت است که بتوان گفت چه وقت می توانیم اولین نتایج را ببینیم. ما هنوز در فاز فعال سازی هستیم و تا پایان سال باید صبر کنیم تا ماشین به انرژی حدود 2/1 ترا ولت بر دسته پرتو برسد. سپس ما در ژانویه و نیمه نخست فوریه این انرژی را تا میزان 5/3 ترا ولت بر دسته پرتو افزایش می دهیم. پس از آن تا پایان دوره 2009-2010 می خواهیم انرژی را به حدود پنج ترا ولت بر دسته پرتو برسانیم. فکر می کنم که در ابتدا بسیار مهم خواهد بود که نتایج تجربی با مدل کنونی (مدل استاندارد) همخوانی داشته باشند و بعد به دنبال پدیده های جدید بگردیم."

خبرنگار مهر در ادامه در گفتگو با جان لوئیجی آردوئینی با بیان این مطلب که حدود دو هفته قبل یک پرنده کوچک با یک تکه نان باگت سبب خرابی برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) شد و این عجیب ترین خبری بود که می توانست رخ دهد از معاون رئیس کمیسیون سخت افزار LHC سئوال کرد آیا واقعا این اتفاق رخ داده یا فقط توجیهی برای مشکلات بوده است که جان لوئیجی اردوئینی گفت: "در حقیقت خرابی، یک مشکل مختصر در عملکرد یکی از ترانسفورماتورهایی بود که انرژی یکی از هشت نقطه برخورد دهنده را تامین می کنند. واضح نیست چه چیزی باعث این خرابی شده است."

معاون رئیس بخش سخت افزار برخورد دهنده در پاسخ به این سئوال ادامه داد: "شایعه ای که برای این خرابی (پرتاب یک تکه نان توسط پرنده در داخل سیستم برق این ترانسفورماتور) به این دلیل گسترده شده که در محل مورد نظر مقداری پر و یک تکه نان پیدا شده است ولی این آثار می تواند مربوط به پیش از خرابی باشند.

وی اضافه کرد: "قطع برق موجب شد که عملکرد نیروگاه برودتی به مدت حدود 30 دقیقه متوقف شود و همین مسئله موجب شد که آهنرباها به میزان چند درجه گرم شوند. در مدت چند ساعت نیروگاه برودتی عملکرد خود را از سر گرفت و آهنرباها مجددا تا دمای نرمال عملیات یعنی 9/1 درجه کلوین سرد شدند به طوری که برنامه آزمایش آهنرباها توانست کار خود را ادامه دهد و همانطور که پیش بینی شده بود چهارشنبه گذشته این آزمایش کامل شد."

آردوئینی در پاسخ به این سئوال که شور و شوق همکاران LHC پس از فعالیت موفقیت آمیز این برخورد دهنده چه بود به مهر گفت: "به طور حتم جو به شدت هیجان زده بود. فکر می کنم بهتر است که تصاویری را که از سالن کنترل عملیات تهیه شده و مربوط به لحظات پیش و پس از شروع فعال سازی است ببینید."

جان لوئیجی آردوئینی معاون رئیس کمیسیون سخت افزار LHC تصاویری از متخصصان و همکاران بزرگترین شتابگر دنیا (برخورد دهنده بزرگ هادرون) در لحظه راه اندازی مجدد در اختیار گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر قرار داده است که در ذیل مشاهده می کنید.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
فهرست 10 نابغه برتر غرب بدون انیشتین

وقتی صحبت از نوابغ اول جهان به میان می آید، ناخودآگاه نام آلبرت انیشتین به اذهان خطور می كند، امااین فیزیكدان مشهور آلمانی جزو این فهرست 10 نفره نیست.

این ده نابغه برتر دنیا غرب به ترتیب ضریب هوشی به قرار زیرند؛

1) یوهان ولفگانگ وون گوته: گوته شاعر آلمانی با ضریب هوشی 210، نمایشنامه نویس، داستان نویس، دانشمند، سیاستمدار، كارگردان تئاتر، منتقد و هنرمندی آماتور بود كه بزرگترین شخصیت ادبی عصر مدرن به شمار می رفت.
در فرهنگ ادبی كشورهای آلمانی زبان این شخصیت از چنان جایگاهی برخوردار است، كه از اواخر قرن هجدهم آثار وی به عنوان آثار كلاسیك در نظر گرفته شده اند.

2) لئوناردو داوینچی: لئوناردو داوینچی نقاش، مجسمه ساز، معمار، طراح و مهندس ایتالیایی دومین نابغه برتر جهان از ضریب هوشی 205 برخوردار بود. تابلوهای نقاشی شام آخر و مونا لیزا این هنرمند از برجسته ترین آثار هنری دوره رنسانس محسوب می شد.
یادداشت های به جا مانده از داوینچی حاكی است: وی از خلاقیت های بالای فنی برخوردار بوده به طوری كه بسیار جلوتر از زمان خود به سر می برده است.

3) امانوئل سویدن برگ: امانوئل سویدن برگ، مبتكر مسیحی و فیلسوف و دانشمند الهیات سوئدی بود كه با برخورداری از ضریب هوشی 205 دست نوشته حجیمی از كلام الهی از وی به یادگار مانده است.
اندكی پس از مرگ او، هوادارانش بلافاصله جمعیت پیرو فلسفه سویدن برگ را با هدف مطالعه در زمینه افكار وی راه اندازی كردند.

4) گاتفرید ویلهلم وون لیبنیز: گاتفرید ویلهلم وون لیبنیز چهارمین نابغه برتر جهان از ضریب هوشی 205 برخوردار بود. این فیلسوف برجسته آلمانی در رشته حقوق و فلسفه تحصیل كرد.
این فیلسوف شهیر در زمان خود نقش قابل توجهی در مسائل سیاسی و دیپلماتیك اروپا ایفا كرد. وی در مقوله فلسفه و ریاضیات از جایگاه برجسته ای برخوردار بود.

5) جان استوارت میل: جان استوآرت میل ، فیلسوف، اقتصاددان و مبلغ مكتب سودمندگرایی انگلیسی بود كه از ضریب هوشی 200 بهره برده بود.
وی همچنین روزنامه نگاری برجسته در دوره اصلاحات قرن نوزدهم به شمار می رفت. وی از اصل سادگی در زندگی خود تبعیت می كرد.

6) بلز پاسكال: بلز پاسكال، ریاضیدان، فیزیكدان، فیلسوف مذهبی و استاد نثر فرانسوی بود. ضریب هوشی او 195 بود و اساس تشكیل تئوری مدرن احتمالات را بنا نهاد.
وی همچنین زمینه گسترش تعلیماتی مذهبی را بنا نهاد كه ادراك خدا را از طریق دل به جای منطق آموزش می داد.

7) لودویگ ویتگنشتاین: لودویگ جوزف یوهان ویتگنشتاین فیلسوف انگلیسی زاده شده در اتریش بود كه ضمن برخورداری از ضریب هوش 190 به عنوان بزرگترین فیلسوف قرن بیستم به شمار می رفت.
شخصیت این نابغه شهیر از جذابیت بسیاری در بین هنرمندان، نمایشنامه نویسان، شاعران، داستان نویسان، موسیقی دانان و حتی فیلم سازان برخوردار بود.

8) بابی فیشر: بابی فیشر كه به روبرت جیمز فیشر معروف است، شطرنج باز ماهر آمریكایی بود كه از ضریب هوشی 187 بهره برده بود. این نابغه مشهور در سال 1958 عنوان جوان ترین شطرنج باز تاریخ را به خود اختصاص داد. بازی خیره كننده وی در مسابقات قهرمانی جهانی 1972 افكار عمومی آمریكا را به بازی شطرنج هدایت كرد.
فیشر بازی شطرنج را از سن 6 سالگی آموخت و در سن 16 سالگی با هدف وقف كامل خود به این بازی، ترك تحصیل كرد.

9) گالیلئو گالیله: گالیلئو گالیله فیلسوف علوم طبیعی، منجم و ریاضیدان ایتالیایی بود كه به پیشبرد علوم حركت، ستاره شناسی و قدرت مواد كمك شایانی كرد.
وی از بهره هوشی 185 برخوردار بود و كشفیاتش از طریق تلسكوپ علم نجوم را متحول ساخت.

10) مادام دی استل: نه لوئیز جرمانی نكر بارونس دی استل هولستین معروف به مادام دی استل دانشمند، مبلغ سیاسی و سخنور فرانسوی - سوئیسی بود كه از ضریب هوشی 180 سهم برده بود. وی به عنوان واسطه ای میان فرهنگ نو استعماری اروپا به مكتب رومانتیك گرایی به شمار می رفت.

نوشته های او در زمینه های داستانی، نوازندگی، مقالات اخلاقی و سیاسی، انتقادات ادبی، مطالب تاریخی، خاطرات شخصی و شعر از شهرت بالایی برخوردار است.
 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
مورچه ها و موریانه ها کشاورزی می کنند!
دانشمندان آمریکایی و هلندی کشف کردند که مورچه ها و موریانه ها قادرند برای تامین غذای خود کود گیاهی بسازند و در باغ سبزیجات لانه خود قارچ بکارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مورچه ها و موریانه ها می توانند محیط زندگی خود را برای کسب غذا تغییر دهند. اکنون نتایج دو تحقیق مجزا نشان می دهد که استراتژیهای همزیستی که این حشرات برای کاشت قارچها استفاده می کنند همزمان می تواند عملکرد خوبی را برای خاک محل زندگی آنها به همراه داشته باشد.

در تحقیق اول که به دست دانشمندان دانشگاه ویسکونسین- مدیسون انجام شد نشان می دهد که مورچه های نوع Acromyrmex و Atta باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن را برای کاشت قارچهایی که از آنها به عنوان غذا استفاده می کنند استخدام می کنند. این حشرات اجتماعی نقش بسیار مهمی در اکوسیستم مناطق حاره ای قاره آمریکا ایفا می کنند و می توانند به رشد بهتر گیاهان و بازیافت مواد غذایی کمک کنند.

این دو گروه مورچه ها از قارچهای خانواده Lepiotaceae تغذیه می کنند و این قارچها را در لانه های خود و با استفاده از کود گیاهی حاصل از برگهای درختان می کارند. برای تولید این کود گیاهی مورچه ها به میزان زیادی نیتروژن نیاز دارند.

این دانشمندان برای کشف چگونگی جمع آوری این میزان زیاد نیتروژن، 80 کلونی مورچه ها را از آرژانتین، کاستاریکا و پاناما به لابراتوار آورده و آنها را پرورش دادند. سپس مکانیزم باغبانی مورچه ها را کشف کردند.

در این مطالعات مشخص شد که در زیرلایه برگهایی که تازه جمع شده بودند مورچه ها حجم بالایی از باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن را به کار گماشتند و این باکتریها نیتروژن را از هوا جمع آوری کرده و به کود گیاهی تزریق کردند. به این ترتیب مورچه ها با استفاده از این کود غنی از نیتروژن قارچهای خوراکی خود را کشت دادند.

براساس گزارش ساینس، در تحقیق دوم که محققان دانشگاه هلند انجام دادند دریافتند که موریانه های آفریقایی از زیرخانواده Macrotermitinae از 30 میلیون سال قبل تنها یک نوع قارچ را برای مصرف غذایی خود می کارند. این نشان می دهد که از 30 میلیون سال قبل تا کنون میراث ژنتیکی این حشرات تغییر نکرده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
پدیده دیدنی "انجماد نور "


پديده زيبا ولي خطرناك آذرخش يا برق ،نوعی تخلیه الکتریکی است که در اثر الکتریسته ساکن بین دو ابر و یا ابر و زمین ایجاد می‌شود.
پارسینه: پديده زيبا ولي خطرناك آذرخش يا برق ،نوعی تخلیه الکتریکی است که در اثر الکتریسته ساکن بین دو ابر و یا ابر و زمین ایجاد می‌شود.

اما وقتی هنر و علم در هم بیامیزند،جذابیت بیشتری پیدا می کنند.BERT HICKMAN با ایجاد این پدیده را در قطعات شفاف و صیقلی آکریلیک توانسته است،طرح ها و نقوش بسیار پیچیده و دائمی در عمق آن خلق کند.و به آن لقب انجماد رعد و برق داده است.


12493_577.jpg




12492_136.jpg





12491_432.jpg




12490_310.jpg




12489_751.jpg



12488_303.jpg




12487_856.jpg



12486_134.jpg




12495_374.jpg



12494_468.jpg



12496_678.jpg
 

Zokalo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 آگوست 2009
نوشته‌ها
90
لایک‌ها
8


سایت نشنال جئوگرافیك در گزارشی به معرفی 10 كشف باستان‌شناسی برتر سال 2009 پرداخت.


46355_808.jpg

1ـ بقایای كشتی ارواح جویندگان طلا؛ این كشتی به دزدان دریایی قاره آمریكا تعلق داشته و سال‌ها پیش غرق شده است و ماه نوامبر بقایای آن كشف شد.

46356_486.jpg

2ـ گنجینه طلای آنگلوساكسون‌ها؛ این گنجینه كه از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین گنجینه كشف‌شده از آنگلوساكسون‌ها یاد می‌شود، در ماه جولای در انگلیس كشف شد و شامل صدها شیء تاریخی ساخته‌شده از طلاست.

46357_503.jpg

3ـ دندان‌های جواهر‌كاری‌شده؛ این دندان‌ها كه انسان را به یاد ستارگان موسیقی «هیپ هاپ» می‌اندازند، به ساكنان قاره آمریكا در 2500 سال پیش تعلق دارند و نشانگر مهارت دندان‌پزشكی ساكنان منطقه آمریكای جنوبی در هزاران سال پیش است.

46358_347.jpg

4ـ مقبره یكی از پادشاه‌های پرو؛ در این مقبره كه 1500 سال قدمت دارد، آثار تاریخی متعدد از جمله جوهرات سلطنتی كشف شدند. البته شیوه ساخت این مقبره نیز منحصر‌به‌فرد است.

46359_146.jpg

5ـ حجاری‌های جیمزتاون؛ این حجاری‌ها كه حدود 400 سال قدمت دارند، به شیوه‌ای غیرعادی و راز‌گونه ایجاد شده‌اند. محققان امیدوارند با بررسی آن‌ها به رسوم ساكنان كشور آمریكا در صدها سال پیش پی ببرند.

46360_162.jpg

6ـ آثاری قدیمی‌تر از استون‌هنج؛ این آثار در كشور انگلیس و شامل ویرانه‌های یك معبد، دو مقبره و دیگر آثار تاریخی‌اند كه در كنار یكدیگر، دایره‌ای را تشكیل می‌دهند و سال‌ها پیش از استون‌هنج ساخته شده‌اند.

46361_208.jpg

7ـ زیردریایی سامورایی؛ این زیردریایی به جنگ جهانی دوم تعلق دارد و در ماه فوریه در نزدیكی پرل هاربر پیدا شد.

46362_657.jpg

كشتی دزدان دریایی؛ در این كشتی كه بقایای آن ماه مارس در سواحل كارولینای شمالی پیدا شد، آثار زیادی از جمله سكه‌های تاریخی، شمشیر و دیگر ابزار‌آلات جنگی كشف شدند.

46363_346.jpg

9ـ جمجمه جادوگر ایتالیایی؛ در ماه مارس جمجمه یك زن كه احتمالا در قرون وسطا به‌عنوان یك جادوگر با قرار ‌دادن آجری در دهانش كشته شده است، در ایتالیا كشف شد.

46364_937.jpg

10ـ اسكلت‌های شگفت‌انگیز؛ این اسكلت‌ها به محوطه‌ای تاریخی در آلمان از عصر سنگ تعلق دارند و همراه آنها زیور‌آلاتی ساخته‌شده از دندان سگ و اسكلت یك زن كه به‌صورت نشسته دفن شده بود، كشف شدند.
 

arastoo_ameri

Registered User
تاریخ عضویت
21 نوامبر 2009
نوشته‌ها
162
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN - Tehran
شارپ آنفلوانزای A را شكست داد

ICTna.ir - انواع میكروب‌های هوازی و ویروس‌های آنفلوانزا توسط فناوری جدید تصفیه هوا‌ی Air Purifier شارپ از بین می‌روند.

url]


به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از مادایران دستگاه فوق اولین دستگاه تصفیه هوای مجهز به آنتی ویروس‌ است كه 99.9% میكروب‌هایی كه روی سطوح صاف مانند میز را پوشانده‌اند و 95% میكروب‌های معلق در هوا را منهدم می‌كند.

‌فناوری یون پلاسما كلاستری كه در این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته به راحتی ویروس‌های مقاوم محیطی مانند آنفلوانزای H1N1‌، H5N1 و همچنین ویروس‌هایی همچون كورونا، سارس، پولیو و كوزاكی را بی‌اثر می‌كند. این دستگاه نحوه تنفس بیماران مبتلا به آسم را نیز بهینه می‌كند.

url]


تكنولوژی یون پلاسما كلاستر HD باكتری‌های هوا را با قدرت تصفیه كنندگی منحصر بفردی ضدعفونی می‌كند. فیلترهای وی‍‍ژه‌ای كه در این دستگاه به كار رفته، گردش هوا را طوری به جریان می‌اندازند كه موجب ازبین رفتن گرد و غبار معلق در هوا می‌شود و بو‌های نامطبوع و دود سیگار را جذب كرده و هوای سالم و تازه را منتشر می‌كند. در حال حاضر این دستگاه در كلیه مراكز صنعتی، درمانی، آموزشی، ورزشی و خانگی قابل استفاده است و همچنین قابلیت نصب در انواع وسائط نقلیه و آسانسورها را دارد.
 

nilo0far

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 نوامبر 2009
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
1
شارپ آنفلوانزای A را شكست داد

ICTna.ir - انواع میكروب‌های هوازی و ویروس‌های آنفلوانزا توسط فناوری جدید تصفیه هوا‌ی Air Purifier شارپ از بین می‌روند.

url]


به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از مادایران دستگاه فوق اولین دستگاه تصفیه هوای مجهز به آنتی ویروس‌ است كه 99.9% میكروب‌هایی كه روی سطوح صاف مانند میز را پوشانده‌اند و 95% میكروب‌های معلق در هوا را منهدم می‌كند.

‌فناوری یون پلاسما كلاستری كه در این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته به راحتی ویروس‌های مقاوم محیطی مانند آنفلوانزای H1N1‌، H5N1 و همچنین ویروس‌هایی همچون كورونا، سارس، پولیو و كوزاكی را بی‌اثر می‌كند. این دستگاه نحوه تنفس بیماران مبتلا به آسم را نیز بهینه می‌كند.

url]


تكنولوژی یون پلاسما كلاستر HD باكتری‌های هوا را با قدرت تصفیه كنندگی منحصر بفردی ضدعفونی می‌كند. فیلترهای وی‍‍ژه‌ای كه در این دستگاه به كار رفته، گردش هوا را طوری به جریان می‌اندازند كه موجب ازبین رفتن گرد و غبار معلق در هوا می‌شود و بو‌های نامطبوع و دود سیگار را جذب كرده و هوای سالم و تازه را منتشر می‌كند. در حال حاضر این دستگاه در كلیه مراكز صنعتی، درمانی، آموزشی، ورزشی و خانگی قابل استفاده است و همچنین قابلیت نصب در انواع وسائط نقلیه و آسانسورها را دارد.

واقعا مطلب جالبييييههه
 
بالا