• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تهيه نانوپودرهاي سراميكي ارزان‌


خبرگزاري فارس: گروهي از محققان پژوهشگاه مواد و انرژي ايران، موفق به يافتن روشي كم‌هزينه براي صنعتي شدن سراميك ديرگداز آلفاآلوميناي نانوساختار شدند.
A0135552.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، سنتز آلفا آلومينا با روش‌هاي مختلفي از جمله سل- ژل انجام مي‌شود كه مشكلاتي از جمله هزينه و سنتز در دماي بالا در اين روش‌ها، سدي براي رسيدن به نانوكريستال‌هاي آلومينا محسوب مي‌شوند. بنابراين يافتن روشي كم‌هزينه‌تر و با دماي كمتر از جمله مسائل مطرح شده در سنتز اين نانوپودر با ارزش است.
آلفا آلومينا به طور گسترده‌اي در صنايع مختلف از جمله، صنايع نفت و گاز، خودروسازي، صنايع الكترونيك و صنايع سراميك‌هاي پيشرفته كاربرد دارد.
مسعود بداغي، دانشجوي دكتري مهندسي مواد، محقق پژوهشگاه مواد و انرژي است كه با روش آسياب پرانرژي توانسته مشكل دما را در سنتز نانوآلومينا حل كند.
براي ساخت اين سراميك ديرگداز نانوساختار، ابتدا دو پودر ميكروني اكسيد آهن(Fe2O3) و آلومينيوم(Al) را به نسبت استوكيومتري، توزين و به همراه گلوله‌هاي فولادي 10 برابر سنگين‌تر از كل پودرها، در داخل قندان آسياب ريخته است. سپس، قندان را در آسياب قرار داده و با سرعت مشخصي به چرخش در آورده است.
با ادامه اين روند، بعد از 30 ساعت، واكنش به حالت پايدار رسيده و هيچ تغييري در مورفولوژي و ميزان فاز سنتز شده مشاهده نشده و اين زمان به عنوان بهينه زمان سنتز در نظر گرفته شده است. بعد از مرحله آسياب، فرآيند اسيد شويي براي خارج كردن تمام آهن موجود در مخلوط، صورت گرفته و در نهايت پودري با اندازه كريستاليت 20 نانومتر به دست آمده است.
بداغي، در خصوص مزاياي استفاده از اين روش گفت: روش آسياب پرانرژي به دليل هزينه پايين، عدم نياز به تجهيزات پيچيده، دستيابي آسان به نانوپودر در دماي پايين و استفاده از مواد اوليه صنعتي با اندازه ذرات ميكروني، مي‌تواند در مقياس صنعتي براي توليد اين نانوسراميك‌ها به‌كار گرفته شود.
جزئيات اين پژوهش كه با همكاري عليرضا ميرحبيبي، فتح‌اله مضطرزاده انجام شده، در مجله solid State science (جلد11، صفحات 500-496، سال2009) منتشر شده است.

17 گونه و خانواده جديد از عنكبوت‌ها كشف شد


خبرگزاري فارس: يك پژوهشگر ايراني در تحقيقات خود توانست 17 گونه و خانواده جديد از عنكبوت‌ها را كشف و شناسايي كند.
A0376605.jpg


امير ميرشمسي، محقق و پژوهشگر ايراني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: در اين تحقيقات كه روي 17 خانواده و 23 گونه از عنكبوت‌ها بررسي شد به طور اتفاقي مشاهده كرديم ، 17 خانواده و 17 گونه از 23 گونه عنكبوت‌هاي جديد در كشور وجود دارند كه به زندگي خود ادامه مي‌دهند.
وي افزود: اين تحقيقات در مناطق و پارك‌هاي طبيعي استان خراسان و مناطق مركزي آن، يعني گناباد انجام شد و با جمع‌آوري اين گونه از عنكبوت‌ها و انجام مطالعات و بررسي‌ها، متوجه گونه‌هاي جديدي از آن شديم كه تا به حال زيست شناسان روي آن‌ها هيچ مطالعه و بررسي انجام نداده بودند در حالي كه اين موجودات در محيط‌هاي طبيعي به زندگي خود ادامه مي‌دهند و مي‌توانند مفيد يا مضر باشند.

كيفيت تصويربرداري نانولوله‌ها ارتقا يافت


خبرگزاري فارس: محققان در آمريكا اعلام كردند كه با ايجاد روكش طلا بر روي عامل‌هاي كنتراست ساخته‌شده از نانولوله‌هاي كربني مي‌توان در كيفيت روش‌‌هاي تصويربرداري از تومورها و عفونت‌ها بهبود ايجاد كرد.
A0135562.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، محققان در آمريكا كشف كرده‌اند كه با ايجاد روكش طلا بر روي عامل‌هاي كنتراست ساخته‌شده از نانولوله‌هاي كربني مي‌توان در كيفيت روش‌‌هاي تصويربرداري از تومورها و عفونت‌ها بهبود ايجاد كرد. روكش طلا در حاليكه باعث تقويت تأثير نانولوله‌ها به عنوان عامل كنتراست مي‌شود، سميت بالقوه نانولوله‌ها را نيز كاهش مي‌دهد.
پزشكان از هر دو روش تصويربرداري فوتوصوتي و فوتوگرمايي براي معاينه بافت‌هاي معيوب استفاده مي‌كنند. اين روش‌‌ها شامل تاباندن يك ليزر بر روي بافت و سپس اندازه‌گيري گرماي گسيل‌شده يعني تابش مادون‌قرمز يا فراصوت توليد‌شده هستند. با افزودن عامل‌هاي كنتراست، مثل زيست‌مولكول‌هاي رنگدانه‌اي، پاسخ بافت به ليزر بهتر مي‌شود و تصاوير واضح‌تر مي‌شوند.
به تازگي دانشمندان فهميده‌اند كه نانولوله‌هاي كربني مي‌توانند عملكرد زيست‌مولكول‌ها را به عنوان عامل‌هاي كنتراست بهبود بخشند. با اين حال، جذب مادون‌قرمز آن‌ها ضعيف است و سوالاتي نيز درباره سميت آن‌ها وجود دارد.
اكنون گروهي به راهنمايي جين- وو كيم از دانشگاه آركانزاس متوجه‌شده‌اند كه ايجاد روكش طلا هردوي اين مشكلات را برطرف مي‌كند. طلا از لحاظ شيميايي يك عنصر بي اثر است، بنابراين خاصيت سمي ندارد، و جاذب خوبي براي نور مادون‌قرمز است. علاوه براين، نانولوله‌هاي طلاكاري شده كوچكتراز نانوميله‌هاي طلا كه خود نيز به عنوان عامل‌هاي كنتراست استفاده مي‌شوند، هستند و همين امر باعث مي‌شود كه قدرت نفوذ آنها به سدهاي بيولوژيكي بيش‌تر شود، و نيز فرايند روكش‌دهي باعث ايجاد يك هسته توخالي مي‌شود كه مي‌تواند با دارو پرشود.
كيم و همكاران‌شان عمل روكش‌دهي طلا را با فروبردن نانولوله‌هاي كربني و كلريد طلا در داخل آب انجام مي‌دهند. در دماي اتاق، نانولوله‌هاي كربني باعث احياي كلريد طلا شده و لايه نازكي از طلا بر سطح خود ايجاد مي‌كنند.
كيم گفت: تمام اين فرايند در داخل آب و بدون هيچ ماده شيميايي صورت مي‌گيرد، بنابراين مي‌توان گفت كه فرايند ما از لحاظ محيطي "سبز " است.
اين محققان در آزمايش‌هاي خود نشان داده‌اند كه جذب مادون‌قرمز نانولوله‌هاي طلاكاري شده حداقل دو درجه بزرگي از همتاهاي بدون روكش‌شان بيش‌تر است.
نتايج اين تحقيق در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده‌است.

فناوري ‌نانو و نمك ‌زدايي سريع ‌تر آب دريا


خبرگزاري فارس: يك گروه از محققان فناوري‌نانو از دانشگاه ملي استراليا روشي براي حذف نمك از آب دريا با استفاده از نانولوله‌هاي ساخته‌شده از اتم‌هاي بور و نيتروژن توسعه داده‌اند. استفاده از اين نانولوله‌ها باعث مي‌شود كه اين فرآيند 5 ‌برابر سريع‌تر شود.
A0527999.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، با توجه به رشد جمعيت جهان و محدوديت ذخاير آب شرب جهان، نمك‌زدايي و معدني‌زدايي سريع‌تر از آب دريا، اهميت روزافزوني پيدا كرده ‌است. در واقع توسعه‌ي يك فرآيند نمك‌زدايي كارآمدتر و كم‌هزينه‌تر از روش‌هاي موجود، يك نياز ضروري است. افزاره‌هاي خالص‌سازي آب مبتني بر فناوري‌نانو، نظير آن‌چه اين محققان پيشنهاد داده‌اند، توان بالقوه‌اي براي توسعه فرآيند نمك‌زدايي دارند.
‌تامسين هيلدر، يكي از اين محققان گفت: در روش‌هاي نمك‌زدايي كنوني، آب دريا با استفاده از انرژي‌هايي 4 برابر بزرگ‌تر از آن‌چه لازم است، با فشار از درون يك فيلتر عبور داده مي‌شوند. همچنين در طول فرآيند نمك‌زدايي، براي جلوگيري از نياز به اعمال انرژي‌هاي بزرگ‌تر، نمك بايد از يك طرف فيلتر (طرفي كه نمك پشت فيلتر جمع شده‌است) حذف شود.
وي افزود: نانولوله‌هاي نيتريد بور لوله‌هاي استوانه‌اي توخالي ساخته‌شده از اتم‌هاي بور و نيتروژن هستند. ما با استفاده از نانولوله‌هاي نيتريد بور و با همان فشار عملياتي كه براي روش‌هاي نمك‌زدايي كنوني استفاده‌ مي‌شود، مي‌توانيم براي غلظت‌هايي دو برابر غلظت آب دريا، حذف نمك را دو برابر افزايش داده و دبي جريان آب را چهار برابر سريع‌تر كنيم. اين بدين معني است كه فرآيند نمك‌زدايي ما بسيار مؤثر‌تر و سريع‌تر است.
اين محققان براي شبيه‌سازي حركت آب و نمك در سرتاسر اين نانولوله، از ابزارهاي محاسباتي استفاده كرده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند كه نانولوله‌هاي نيتريد بور نه تنها نمك را به خوبي حذف مي‌كنند، بلكه به آب اجازه مي‌دهند كه با سرعت غيرعادي و قابل مقايسه با سرعت آب در كانال‌هاي زيستي كه به صورت طبيعي در بدن يافت مي‌شوند؛ در سرتاسر آن‌ها حركت كند.
نتايج اين تحقيق در مجله‌ي Small منتشر شده‌است.

به همت مخترع ايراني
پريز برقي جديد براي 6 مصرف كننده ساخته شد


خبرگزاري فارس: پريز برق جديدي براي استفاده همزمان 6 مصرف كننده به همت مخترع ايراني طراحي و ساخته شد.

A0315890.jpg



نرگس قنبري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: از پريزهاي معمولي كه هم اكنون در خانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده مي‌شود، فقط يك مصرف كننده در يك زمان مي‌تواند استفاده كند.
وي ادامه داد: براي استفاده بيشتر از اين پريزها بايد از سه راهي يا چند راهي استفاده كنيم.
اين مخترع ايراني گفت: در اين طرح جديد اين مشكل مرتفع شده و اين پريز طوري طراحي شده كه شكل ظاهري اين پريز همانند پريزهاي معمولي است اما با فشار دادن آن به يك چند راهي تبديل مي‌شود كه 6 مصرف كننده مي‌توانند از آن به صورت همزمان استفاده كنند.

آرکئوپتریکس بیشتر از آنکه پرنده باشد یک دایناسور است

دیرینه شناسان آمریکایی با بررسی سلولها و رگهای خونی حاضر در استخوانهای یک پرنده ماقبل تاریخ به نام "آرکئوپتریکس" دریافتند که این جانور بیشتر از آنکه یک پرنده باشد یک دایناسور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون تصور عموم این بود که "آرکئوپتریکس" حلقه میان دایناسورها و پرنده های مدرن است اما اکنون دیرینه شناسان دانشگاه ایالت فلوریدا در تحقیقات خود نشان دادند که خصوصیات فیزیولوژیکی این جانور بیشتر شبیه به یک دایناسور بوده است.

این دانشمندان تصاویری میکروسکوپی را از سلولهای قدیمی و رگهای خونی حاضر در استخوان این حیوان تهیه کردند و نشان دادند که رشد و بلوغ این حیوان بسیار آهسته بوده است. این خصوصیت بیشتر شبیه به خزندگان بزرگ است درحالی که پرندگان کنونی جاندارانی هستند که به سرعت رشد می کنند و در مدت تنها چند هفته به بلوغ می رسند.

نتایج این بررسیها فرضیه هایی را مطرح می کند که این رشد استخوانی سریع برای پرواز این دایناسورهای پرنده ضرورتی نداشته است.

این دیرینه شناسان در این خصوص اظهار داشتند: "در کل ما هیچ چیز درباره بیولوژی آرکئوپتریکس نمی دانیم. برخی از دانشمندان فرض کرده بودند که فیزیولوژی این جانور با فیزیولوژی پرندگان کنونی متفاوت است اما تاکنون فسیلهای این جاندار ماقبل تاریخ برای تائید این فرضیه ها تجزیه نشده بودند."

براساس گزارش لس آنجلس تایمز، بقایای فسیلی آرکئوپتریکس در سال 1860 در آلمان و یک سال بعد از انتشار مقاله "اصل انواع" توسط چارلز داروین پیدا شد. از آن زمان فرض شد که برخی از خصوصیات دایناسورها و پرندگان با هم مشترک است.

این محققان در ادامه افزودند: "در این تحقیق ما بقایای فسیلی این جاندار را برای مقایسه سرعت رشد استخوانهای آرکئوپتریکس با سرعت رشد پرندگان کنونی و سرعت رشد سایر دایناسورها بررسی کردیم و دریافتیم که خصوصیات فیزیولوژیکی این جانور به دایناسورها شباهت بیشتری دارد."

نمایشگاه Ceatec 2009 / نمایی از تلویزیونهای آینده / عرضه تلویزیون هشت هزار یورویی!

نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی Ceatec 2009 در توکیو پایتخت ژاپن در حال برگزاری است که بزرگترین تولیدکنندگان تلویزیون در این نمایشگاه "انقلاب سبز" خود را به معرض دید عموم گذاشته اند. به گزارش خبرگزاری مهر، در این خصوص فومیو اوتسوبو رئیس پاناسونیک یکی از بزرگترین شرکتهای دنیا در بخش الکترونیک مصرفی اظهار داشت: "انقلاب سبز به شدت در عمق صنعت تولید تلویزیون و رایانه نفوذ کرده است."
نمایشگاه Ceatec بزرگترین نمایشگاه ژاپن برای معرفی تازه های دنیای دستگاههای تلویزیون است. رئیس پاناسونیک در خصوص سازگار پذیری دستگاههای تلویزیون و نمایشگرها با محیط زیست توضیح داد: "کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپایی به ترتیب 25، 14 و 28 درصد از بازار این فناوری را جذب می کنند. این بدان معنی است که 67 درصد از مجموع این بازار در اختیار این سه منطقه است. اما در سال 2015 این رقم به سبب رشد مصرف بازارهای نوظهوری چون چین، هند، روسیه، ویتنام و نیجریه به 50 درصد تنزل خواهد کرد. بنابراین اگر کاری انجام ندهیم تا 30 سال آینده منابع مس، تا 15 سال آینده نقره و تا 6 سال آینده تمام منابع ایندیوم ما به پایان می رسد. ایندیوم فلزی است که برای ساخت تلویزیونهای LCD از آن استفاده می کنیم."
در این راستا تولید کنندگان بزرگ به فکر استفاده از فناوری سازگار با محیط زیست در تولید این دستگاهها افتاده اند. به این ترتیب جهان در آستانه شروع "انقلاب سبز" است.
مقوله محیط زیستی، انتشار گازهای گلخانه ای در حد صفر و توسعه پانلهای خورشیدی نصب شده بر روی دستگاههای الکترونیکی یکی از مقولات مورد توجه شرکت کنندگان در نمایشگاه Ceatec 2009 است.
مقوله دیگری که در این نمایشگاه بسیار مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت، توسعه نسل تلویزیونهای سه بعدی است. سونی، توشیبا، پاناسونیک، شارپ و میتسوبیشی اعلام کردند که تا سال 2010 تلویزیونهای سه بعدی را عرضه خواهند کرد.
468021_orig.jpg
همچنین ظرف چند ماه آینده پخش کننده های "دی. وی. دی" سه بعدی "پرتو- آبی" نیز وارد بازار می شوند.
به گزارش مهر، از دیگر تازه های این نمایشگاه، معرفی پانلهای تلویزیونی غول پیکر است. به طوری که در این نمایشگاه پاناسونیک یک نمونه آزمایشی از تلویزیون 102 اینچی با وضوح تصویر 4 برابر بیشتر از تلویزیونهای Full HD را معرفی کرد. نمایشگرهای Full HD به پانلهایی گفته می شود که وضوح تصویر آنها 7680 در 4320 پیکسل است.
همچنین توشیبا تلویزیون Cell Tv خود را به معرض نمایش گذاشت. نمونه آزمایشی این تلویزیون سال گذشته معرفی شده بود و قرار است از ماه دسامبر عرضه آن در ژاپن آغاز شود.
این تلویزیون 55 اینچی یک میلیون ین ژاپن (حدود 8 هزار یورو) قیمت دارد. قیمت بالای این تلویزیون به این دلیل است که در داخل این دستگاه، رایانه ای در نظر گرفته شده که از پردازشگر "سل" برخوردار است. این پردازشگر در PlayStation 3 محصول سونی نیز به کار رفته است. همچنین این تلویزیون دارای یک هارد دیسک سه ترابایتی است که می تواند به طور همزمان بیش از 30 ساعت از برنامه های کانالهای مختلف تلویزیونی را با وضوح تصویر بسیار بالا ضبط کند.
این تلویزیون می توانند به اینترنت متصل شود و روی وب فیلمها را جستجو کرده و در کمتر از چند هزارم ثانیه آنها را پردازش کرده و وضوح تصویر آنها را برای پخش روی نمایشگر 55 اینچی افزایش دهد.

زیباترین تصاویر جهان کوچک/ ستاره دریایی جوان و زندگی مسالمت آمیزدریایی

رقابت سالانه عکاسی "جهان کوچک" به پشتیبانی مالی شرکت نیکون سالانه تصاویر شگفت انگیزی از پیچیدگی و زیبایی حیات از دریچه دید میکروسکوپها ارائه می کند که تصاویر گزارش این هفته قاب دانش در مهر نیز به این تصاویر اختصاص یافته است. به گزارش خبرگزاری مهر، برندگان نهایی رقابت سالانه جهان کوچک شرکت نیکون اعلام شدند. عکسهای ارائه شده در این رقابت عکسهای میکروسکوپی از ذرات یا اجسامی هستند که زیبایی درونی آنها را نمی توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. ضرایب بکار برده شده در توضیح عکس به معنی چند برابر شدن تصاویر با میکروسکوپ نسبت به دید انسان است.
476725_orig.jpg
رتبه اول: تصویری از قسمت پرچم گیاه خردل با بزرگنمایی 20 برابر
476727_orig.jpg
رتبه دوم: بخشی از ساقه شکوفه گل وحشی Sonchus Asper
476729_orig.jpg
رتبه سوم: ماده ای حساس به نور که برای مصارف صنعتی استفاده می شود
476730_orig.jpg
حرکت سلولهای نابارور ماهی شکارچی آنجل
476732_orig.jpg
ستاره دریایی جوان و گرسنه با بزرگنمایی 40 برابر
476734_orig.jpg
ساختار و رنگهای پوسته ماهی با بزرگنمایی 20 برابر
476736_orig.jpg
رشته های رنگ آمیزی شده پنبه با بزرگنمایی 200 برابر
476737_orig.jpg
سنگ تزئینی و ماگمایی گابرو به همراه ذراتی از الیوین با بزرگنمایی 5 برابر
476739_orig.jpg
زندگی مسالمت آمیز خزه دریایی تک سلولی و علف دریایی

تصاویری از رد پای دایناسور / کشف بزرگترین رد پای دایناسور

گروهی از دیرینه شناسان فرانسوی موفق شدند رد پای بزرگترین دایناسوری را که تاکنون کشف شده است پیدا کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه لیون و مرکز ملی تحقیقات فرانسه این جای پای دایناسور غول پیکر را در "ژورا" واقع در مرز فرانسه و سوئیس کشف کردند. این رد پای بزرگ متعلق به یک دایناسور عظیم گیاهخوار دوره ژوراسیک فوقانی است. از مهمترین ویژگی این دایناسور گردن بسیار دراز آن است.
477323_orig.jpg
بزرگی این رد پا در حدود یک متر و نیم است و به محققان اجازه می دهد که طول و وزن این دایناسور چهار پا را تعیین کنند.
477324_orig.jpg
براساس گزارش ساینس دیلی، این تحقیقات نشان می دهد که وزن این دایناسور 40 تن و قد آن 25 متر بوده است. این دایناسور در حدود 150 میلیون سال قبل می زیسته است. این سایت دیرینه شناسی در 150 میلیون سال قبل پوشیده از آب یک دریای گرم و کم عمق بوده و به خاطر همین گرما این رد پا تا به امروز باقی مانده است.

تهیه نانو پودرهای سرامیکی ارزان توسط محققان کشور

گروهی از محققان پژوهشگاه مواد و انرژی ایران موفق به یافتن روشی کم هزینه برای صنعتی کردن سرامیک دیرگداز آلفاآلومینای نانو ساختار شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس مسعود بداغی مجری طرح با بیان اینکه سنتز آلفا آلومینا با روشهای مختلفی از جمله سل- ژل انجام می شود، گفت: در این روش وجود مشکلاتی چون هزینه بالا و سنتز در دمای بالا به عنوان سدی برای رسیدن به نانو کریستالهای آلومینا محسوب می شود. بنابراین یافتن روشی کم هزینه تر و با دمای کمتر از جمله مسائل مطرح شده در سنتز این نانو پودر با ارزش است.
وی با بیان اینکه آلفا آلومینا به طور گسترده ای در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت و گاز، خودروسازی، صنایع الکترونیک و صنایع سرامیکهای پیشرفته کاربرد دارد افزود: از این رو در این تحقیق با استفاده از روش آسیاب پرانرژی توانستیم مشکل دما را در سنتز نانوآلومینا حل کنیم.
بداغی ادامه داد: برای ساخت این سرامیک دیرگداز نانوساختار ابتدا دو پودر میکرونی اکسید آهن (Fe2O3) و آلومینیوم (Al) را به نسبت استوکیومتری، توزین و به همراه گلوله های فولادی 10 برابر سنگین تر از کل پودرها در داخل قندان آسیاب ریختیم. سپس قندان را در آسیاب قرار داده و با سرعت مشخصی به چرخش در آوردیم.
وی اظهار داشت: بعد از مرحله آسیاب، فرآیند اسید شویی برای خارج کردن تمامی آهن موجود در مخلوط صورت گرفت و در نهایت پودری با اندازه کریستالیت 20 نانومتر به دست آمد.
این محقق به مزایای استفاده از این روش اشاره و خاطرنشان کرد: روش آسیاب پرانرژی به دلیل هزینه پایین، عدم نیاز به تجهیزات پیچیده، دستیابی آسان به نانو پودر در دمای پایین و استفاده از مواد اولیه صنعتی با اندازه ذرات میکرونی می تواند در مقیاس صنعتی برای تولید این نانوسرامیکها به کار گرفته شود.

طرح نقشه برای حمله به فرانسه/ بازداشت فیزیکدان سرن به جرم رابطه با القاعده

پلیس فرانسه فیزیکدانی 32 ساله و فرانسوی که با پروژه LHC سرن همکاری داشته است را به جرم ارتباط با القاعده بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، مقامات فرانسوی فیزیکدانی را به جرم ارتباط با گروه القاعده دستگیر کرده اند. این فیزیکدان 32 ساله که در شهر وینه فرانسه بازداشت شده است با سازمان تحقیقات اتمی اروپا - سرن - سازمانی که پروژه عظیم برخورد دهنده بزرگ هادرون را در دست دارد نیز همکاری و ارتباط داشته است.
سرن امیدوار است طی آزمایشی که در برخورد دهنده بزرگ هادرون انجام خواهد داد بتواند اطلاعات بیشتری درباره طبیعت ماده و ناشناخته های جهان هستی به دست آورد.
پلیس فرانسه معتقد است فیزیکدان بازداشت شده با افرادی در ارتباط بوده است که به گونه ای با گروه القاعده رابطه داشته اند و از طریق رد و بدل کردن نامه در اینترنت در تلاش برای طرح نقشه ای برای حمله به فرانسه بوده اند.
جیمز گیلیز سخنگوی سرن تایید کرده است فیزیکدانی که توسط پلیس فرانسه بازداشت شده است یکی از کاربران تجهیزات و اطلاعات سرن بوده است. گیلیز اعلام کرده است مرد بازداشت شده عضو گروه همکاران برنامه تحقیقاتی LHC - آزمایشی به منظور بازسازی دقایق پس از وقوع انفجار بزرگ - بوده است.
بر اساس گزارش بی بی سی، با این حال گیلیز اطمینان داده است که اطلاعاتی که وی به آنها دسترسی داشته است اطلاعاتی بوده که در اختیار عموم قرار داشته و این فیزیکدان به هیچ وجه به اطلاعات سری این سازمان دسترسی نداشته است.

دستیابی محققان کشور به دانش فنی تولید نانوذرات طلا

رئیس کمیته فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای محققان کشاورزی کشور در حوزه نانوتکنولوژی از دستیابی کشور به دانش تولید نانوذرات طلا خبر داد و گفت: دستاوردهای به دست آمده ضرورت حمایت از پروژه های تحقیقاتی دانشجویی را نشان می دهد. جعفر خلقانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: تولید نانوذرات دی اکسید تیتانیوم، دستیابی به دانش فنی تولید نانوذرات طلا در اندازه زیر 50 نانومتر، تولید انواع نانوذرات فلزی چون طلا، تیتانیوم، آهن و اکسید روی، تولید فیلمهای پلیمری و انتشار دهها مقاله علمی در مجلات ISI از دستاوردهای محققان در زمینه نانو فناوری در بخش کشاورزی است.
وی اضافه کرد: این اقدامات ضرورت حمایت از پروژه های تحقیقاتی دانشجویی را در این زمینه بیش از پیش نشان می دهد.
خلقانی با اشاره به همکاری کمیته نانو فناوری با دانشگاهها گفت: کمیته نانو در وزارت جهاد کشاورزی یک کمیته هماهنگ کننده میان موسسات وابسته به بخش کشاورزی و دانشگاهها است.
وی افزود: از این رو با توجه به حضور دانشجویان در موسسات تحقیقات جهاد کشاورزی طرحهای تحقیقاتی در زمینه کاربردهای فناوری نانو در حوزه کشاورزی از سوی دانشجویان موسسه تحقیقات کشاورزی انجام شده است. در حال حاضر بالغ بر 95 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در موسسه بیوتکنولوژی کشاورزی پروژه هایی را تعریف و در دست اجرا دارند.
خلقانی با تاکید بر اینکه پروژه های مذکور در حال حاضر در قالب حدود 70 پایان نامه در دست بررسی است، اظهار داشت: این طرحهای پژوهشی که در زمینه نانوتکنولوژی در بخش کشاورزی است پس از بررسی مورد حمایت کمیته قرار می گیرد.
وی همچنین به ایجاد دبیرخانه های فناوری نانو در برخی از دانشگاهها اشاره کرد و ادامه داد: در برخی از دانشگاهها چون دانشگاه شاهد دبیرخانه هایی برای توسعه فناوری نانو ایجاد شده است و ما اعلام آمادگی می کنیم که این دبیرخانه ها با کمیته ارتباط برقرار کنند تا با بررسی طرحهای تحقیقاتی آنها، حمایتهای لازم صورت گیرد.
رئیس کمیته فناوری نانو جهاد کشاورزی با بیان اینکه این کمیته عضو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است، خاطرنشان کرد: از این رو می توانیم با ارتباط دانشگاههای فعال در حوزه نانو فناوری در بخش کشاورزی با ستاد نانو، این همکاری را گسترده تر کنیم.
اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ایمنی زیستی
رئیس کمیته فناوری نانو جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه لایحه ایمنی زیستی در مجلس به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، گفت: ما بر اساس این قانون عمل خواهیم کرد.
وی با اشاره به مراجع ذیصلاح در زمینه ایمنی زیستی در کشور اظهار داشت: ما به عنوان عضو کمیته نانو و موسسه ثبت بذر و نهال به عنوان مرجع قانونی حفظ نباتات و حفظ سلامت مواد غذایی باید از اختیارات قانونی برای نظارت بر چگونگی تولید گیاهان تراریخته و موجودات تراریخته استفاده کنیم تا فعالیتها بر اساس قانون صورت گیرد.

اهدای جایزه 200 هزار دلاری / یک محقق ایرانی به عنوان مخترع سال اونتاریو کانادا انتخاب شد

دانشمند ایرانی شرکت خودروسازی Rockwell به دلیل نقش مهم در توسعه فناوری موتور ولتاژ متوسط بدون ترانسفورماتور فناوری که می تواند بهره وری در استفاده از سوخت و پایداری در صنایع افزایش دهد به عنوان مخترع سال انتخاب و از وی تقدیر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت تحقیقات و نوآوری کانادا دانشمند ایرانی مخترع فناوری "موتور ولتاژ متوسط بدون ترانسفورماتور" را به عنوان مخترع سال انتخاب کرد.
دکتر نوید زرگری از شرکت خودروسازی Rockwell در مراسم جوایز نوآوری 2009 در تورنتو به دلیل نقش مهم در توسعه فناوری موتور ولتاژ متوسط بدون ترانسفورماتور فناوری که می تواند بهره وری در استفاده از سوخت و پایداری در صنایعی مانند نفت و گاز، تجهیزات نیرو، معدن سیمان، و آب و پسماندهای آب را افزایش دهد به عنوان دانشمند و مخترع برتر سال در اونتاریو انتخاب شد.
زرگری با همکاری دانشمندانی از دانشگاه ریرسون موفق شد با استفاده از این فناوری نیاز به استفاده از ترانسفورماتورها را در موتور ولتاژ متوسط PowerFlex 7000 از بین ببرد. ترانسفورماتورها در موتور خودرو به منظور کاهش میزان ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرند. به این شکل از میزان هزینه تولید شرکتها 20 تا 25 کاسته شده و در عین حال هزینه های کلی کارکرد خودرو نیز کاهش خواهد یافت.
این فناوری جدید در عین حال با افزایش بهره وری موتورهای خودرو میزان دوام سوختها را تا 40 درصد افزایش داده و در عین حال از میزان ابعاد و وزن موتور تا 30 درصد خواهد کاست. به گفته استیو ریزو مدیر شرکت موتورهای ولتاژ متوسط ابداع زرگری بر فروش سالانه این شرکت تاثیر قابل توجهی گذاشته است.
بر اساس گزارش اتومیشن، نوید زرگری مخترع سال اونتاریو کانادا جایزه ای به مبلغ 200 هزار دلار را برای استفاده به منظور توسعه فناوری و مطالعه بر روی سیستمهای انرژی بادی دریافت کرده است.

"دهکده خورشیدی"؛ پایه گذار معماری خانه های آینده

رقابت دهکده خورشیدی که در ایالت واشنگتن در حال برگزاری است با جذب ایده های سبز به منظور ساخت خانه های ایمن، راحت و خورشیدی می تواند اساس و مبنی خانه های مسکونی آینده جهان را که کمبود انرژی یکی از کوچکترین بحرانهای آن به شمار می رود تشکیل دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشجویان دانشگاههای مختلف جهان برای طراحی، ساخت و فعال سازی جذابترین، تاثیرگذارترین و تواناترین خانه خورشیدی با یکدیگر به رقابت پرداخته اند. خانه های طراحی شده در رقابت "دهکده خورشیدی" نه تنها حرارت و نور خورشید را جذب و ذخیره می کنند بلکه از طراحی ویژه ای برخوردار هستند تا بتوانند از نسیمهای خنک و سایه ها برای تهویه هوا استفاده کنند.
تیمهای شرکت کننده با ترکیب جدید ترین تکنولوژیها و فناوریهای انرژی سبز قصد دارند خانه ایی را با تمامی امکانات یک خانه راحت و ایمن ارائه کنند که بتواند انرژی مورد نیاز خود را تامین کرده و از هزینه مصرف انرژی بکاهد.
در میان طرحهای ابداعی دانشجویان طرح تیم دانشگاه آریزونا بسیار جلب توجه می کند. این خانه از دیوارهای آبی برخوردار است که به عنوان گیرنده های حرارت خورشید مورد استفاده قرار می گیرند. این دیوارها از لایه های شیشه ای و آب تشکیل شده اند به این شکل حرارت از شیشه به آب رسیده و هوای میان دو لایه شیشه ای را گرم می کند. در شب هنگام که درجه حرارت هوا کاهش پیدا می کند این هوای گرم نمی تواند از شیشه خارج شده و در مجرای میان این دو لایه متراکم می شود. به این شکل می توان هوای گرم را در روزهای سرد به داخل خانه هدایت کرد.
477389_orig.jpg
خانه خورشیدی با سقف متحرک
این دیوارها از صفحات پلاستیکی که از بازیافت بطریهای آب به دست آمده اند، ساخته شده و دارای حفره هایی است که از آب انباشته شده اند. این سیستم به طور کلی می تواند 215 گالن آب را در خود جا دهد. این دیوارها نسبت به دیوارهای بتنی سه برابر کارآمدتر و سبکتر بوده و حمل و نقل آنها آسانتر خواهد بود زیرا می توان آب مورد نیاز را پس از حمل دیوارها به آن افزود.
برخلاف بسیاری از طرحهای سنتی ارائه شده در این رقابت تیم دانشگاه کرنل خانه های سیلویی طراحی کرده اند که از سه استوانه زنگ زده بزرگ بر زیر صفحه ای وسیع و خورشیدی تشکیل شده است. قطر هر یک از سیلوها 4.9 متر بوده و فضای آن برابر 12 متر مربع اندازه گیری شده است. این سیلوها در بخش جنوبی به یکدیگرمتصل شده اند و بخش شمالی آن باز باقی مانده است.
بدنه این سیلوها از فولادی به نام Cor-ten ساخته شده است که حرارت خورشیدی را جذب کرده و آن را در کابلهای مسی زیرزمینی جاری می سازد، سپس تانکهای آب توسط این حرارت گرم شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با کمک چنین سیستمی در کل می توان روزانه 15 گالن آب را گرم کرده و مورد استفاده قرار داد. در صورتی که این سیستم نتواند آب گرم خانه را تامین کند، سیستم گرم کننده الکتریکی وظیفه آن را به عهده خواهد گرفت.
صفحات خورشیدی در طرحهای ارائه شده نقشی بسیار مهم را به عهده دارند و برخی از تیمها روشی را برای افزایش میزان جذب انرژی این صفحات ارائه کرده اند. تیم دانشگاه تکنولوژی ویرجینیا صفحات دوروی خورشیدی را ابداع کرده اند که می تواند میزان جذب انرژی را 15 درصد افزایش دهد. با استفاده از یک محرک الکتریکی می توان زاویه این صفحات را نسبت به هر فصل از صفر تا منفی 17 درجه در تابستان و تا منفی 35 درجه در زمستان تغییر داد.
477388_orig.jpg
خانه خورشیدی با سقف متحرک
از دیگر قابلیتهای تاثیرگذار طرح های ارائه شده توانایی تعقیب نور خورشید است که در طرح تیمی از دانشگاه پلی تکنیک مادرید مشاهده می شود. سقف خورشیدی این خانه متحرک بوده با استفاده از همین توانایی می تواند میزان جذب نور خورشید را با تعقیب مسیر نور خورشید در طول روز افزایش دهد.
بر اساس گزارش سی نت رقابت دهکده خورشیدی در پارک ملی واشنگتن برگزار شده و خانه های ساخته شده در این مکان تا 13 اکتبر برای بازبینی در اختیار عموم قرار دارند.

میمونهای ماکاکو زبان اشاره مامانها را می دانند!

دانشمندان ایتالیایی با بررسی میمونهای ماکاکوی مادر دریافتند که این مادرها بسیار بیشتر از سایر گونه های میمون می توانند از طریق زبان اشاره با نوزادان خود ارتباط برقرار کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، زبان اشاره ای که مادر برای برقراری ارتباط با نوزاد خود استفاده می کند شامل نگاههای ممتد، حرف زدن به زبانی ملایم، بوسیدن و تکان دادن دستها و سر با حالتی مهربان و ملایم است.
اکنون محققان دانشگاه پارما در تحقیقات خود نشان دادند که میمونهای ماکاکو بیش از سایر گونه های میمونها با این زبان آشنایی دارند.
براساس گزارش آسوشیتدپرس، این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، 14 زوج مادر- نوزاد ماکاکو را به مدت دو ماه اول زندگی نوزاد تحت نظر قرار دادند و دریافتند که مادران زمان بسیار زیادی را صرف تبادل نگاه با بچه های خود می کنند. این ماکاکوها در اغلب موارد، بچه های خود را بغل می کردند و با مهربانی سر آنها نزدیک سر خو می بردند.
همچنین این مادرهای ماکاکو بچه های خود را به دفعات می بوسیدند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
روبات حشره‌اي با قابليت پرش از ارتفاع 30 متري


خبرگزاري فارس: گروهي از دانشمندان ايالت كاليفرنيا آمريكا موفق به ساخت روبات ساده‌اي شبيه به سوسك شده‌اند كه مي‌تواند ظرف يك ساعت ساخته شود و قابليت‌هاي مختلفي را ارايه دهد.
A0126272.jpg


به گزارش فارس به نقل از اينفورميشين‌ويك، اين روبات كه هم‌اكنون با نام DASH شناخته مي‌شود، در آزمايشگاه بيومتريك دانشگاه بركلي كاليفرنيا ساخته شده است و به گفته دانشمندان، پس از سقوط از ارتفاع 30 متري نيز مشكلي براي آن به وجود نمي‌آيد و مي‌تواند به مسير خود ادامه دهد.
پيش از اين نيز روبات‌هايي شبيه به سوسك ساخته شده بودند، اما به گفته كارشناسان، اين نخستين روبات حشره‌اي دنيا محسوب مي‌شود كه در مقابل سقوط از ارتفاع 30 متري مقاوم است و مي‌توان آن را ظرف يك ساعت ساخت.
اين روبات 4 اينچي 16 گرم وزن دارد و از نوعي مقواي نازك به همراه ورقه‌هاي پليمري ساخته شده است. روي اين روبات يك موتور DC كار گذاشته شده كه حركت 6 پاي روبات را براي حركت روي سطوح مختلف ممكن مي‌كند.
اين روبات مي‌تواند با سرعت 5 پا در ثانيه حركت كند كه اين مسافت پنج برابر طول بدن آن است.

تصویر پنکه بدون پره / پنکه بدون پره اختراع شد!

یک شرکت انگلیسی پنکه بدون پره ای را اختراع کرد که راندمان آن 15 برابر بیشتر از پنکه های عادی است. به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت "سر جیمز دیسون" پس از آنکه با موفقیت جارو برقی بدون پاکت را اختراع، طراحی و وارد بازار کرد اکنون اختراع جدیدی با عنوان " Dyson Air Multiplier" را معرفی کرد. این اختراع جدید در حقیقت نسل آینده پنکه است که بدون پره کار می کند.
این پنکه بدون پره بسیار ایمن بوده، به راحتی تمیز می شود و 15 برابر کارآمدتر از پنکه های کنونی است.
مهندسان دیسون پس از چهار سال مطالعه موفق شدند فناوری کاملا نوآورانه و جدید این پنکه را توسعه دهند.
این پنکه بدون پره یک حلقه بزرگ پلاستیکی روی یک پایه است که جریان هوا را به طور مداوم تولید کرده و به این ترتیب هوای تازه و ثابت را در محیط پیرامون خود تضمین می کند.
478055_orig.jpg
سر دیسون در این خصوص توضیح داد: "این پنکه به طور اساسی با اولین طرحی که در سال 1886 از پنکه ها ارائه شد متفاوت است. در سال 1886 یک مهندس آمریکایی به نام شایلر ویلر ایده پنکه های پره دار را ارائه کرد."
براساس گزارش گاردین، این محصول جدید 212 یورو قیمت خواهد داشت. این قیمیت تقریبا 10 برابر بیشتر از قیمت پنکه های معمولی است اما به دلیل ویژگیهای منحصر به فردی که دارد می تواند با استقبال خوبی مواجه شود.
Air Multiplier هوا را با کمک موتور کوچکی که روی پایه آن قرار گرفته است هوا را می مکد و آن را 15 برابر سریعتر از پنکه های معمولی آن را بیرون می دهد.
در فضای خالی داخل حلقه نوعی مینی گردباد ایجاد می شود و در هر ثانیه 405 لیتر هوای خنک تولید می کند.
سر جیمز دیسون 65 ساله که مالک شرکت دیسون است پیش از این جاروبرقی بدون پاکت را تولید کرده بود. این جارو برقی که امروز در 50 کشور دنیا به فروش می رسد این مرد انگلیسی را به یک میلیاردر تبدیل کرد.
در شرکت دیسون بیش از 550 مهندس و دانشمند مشغول به کار هستند. از دیگر محصولات موفق این شرکت می توان به دست خشک کن دیسون اشاره کرد که سه سال قبل اختراع شد. این دست خشک کن تنها در مدت 10 ثانیه دستها را خشک می کند.
این دستگاه آب را از روی دستها همانند یک برف پاک کن ماشین پاک می کند. سپس با 80 درصد انرژی کمتر نسبت به دست خشک کن های با هوای گرم، هوا را روی دستها می دمد و آنها را خشک می کند. این محصول جدید در حال حاضر در دستشوییهای عمومی، مدارس و بسیاری از ادارات انگلیس استفاده می شود.

تصاویر حرکت مارمولک روی آب/ کشف گونه ای از مارمولکها که بر روی آب راه می روند

تیم تصویربرداری شبکه بی بی سی موفق به تصویربرداری از گونه ای از مارمولکها شده اند که می توانند با سرعتی بالا بر روی سطح آب بدوند. به گزارش خبرگزاری مهر، گروه تصویربرداری بی بی سی موفق به ثبت تصاویری از راه رفتن گونه ای از مارمورلکها بر روی آب شده اند که در این تصاویر می توان مارمولک اژدهایی را دید که به سرعت در حال دویدن بر روی سطح آب در مردابی کوچک است.
این گونه از مارمولک ها که قادرند بدون فرو رفتن بر سطح آب حرکت کنند معمولا در حاشیه رودخانه ها زندگی کرده و از حشرات کوچک تغذیه می کنند.
به گفته محققان به دلیل سرعت بالای دویدن پای این جانداران در هنگام تماس با سطح آب حبابهایی را به وجود می آورند که با قدم گذاشتن بر روی آنها و قبل از فروپاشی حبابها می توانند بر روی سطح آب بدوند.
477935_orig.jpg
این مارمولکها روزانه باید مدتی را در برابر نور خورشید قرار گیرند تا حرارت بدن خود را تعدیل کنند که در این صورت در معرض حمله شکارچیان قرار خواهند گرفت، به همین دلیل این جانداران به همراه مکانیزم فراری غیر عادی تکامل پیدا کرده اند.
477936_orig.jpg
بر اساس گزارش بی بی سی، به این شکل مارمولکها در هنگام احساس خطر بر روی سطح آب پریده و پا به فرار می گذارند. سرعت فرار این جانداران ثابت است و در صورتی که از میزان این سرعت کاسته شود، مارمولک به درون آب فرو رفته و ناچار خواهد شد در آب شنا کند.

نسل جديد روبات‌هاي تجاري راهي بازار مي‌شود


خبرگزاري فارس: شركت پاناسونيك برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي را در حوزه ربوتيك انجام داده است و قصد دارد ظرف چند سال آينده به صورت گسترده نسل جديد روبات‌هاي تجاري خود را وارد بازار كند.
A0126272.jpg


به گزارش فارس به نقل از اينفورميشين‌ويك، اين شركت سال گذشته واحد توليد روبات خود را افتتاح كرد و پيش‌بيني مي‌كند كه تا سال 2015 ميلادي بيش از 100 ميليارد ين(1/1 ميليارد دلار) روبات به‌فروش برساند.
اين شركت ژاپني تا پايان سال گذشته مالي خود كه در ماه مارس به پايان رسيد، 8/7 تريليون ين از محصولات خود را به فروش رساند كه اين رقم حدود يك درصد بيشتر از مجموع فروش محصولات پاناسونيك در سال مالي قبل بود.
پاناسونيك هدف اصلي خود براي چند سال آينده را توليد وسيع روبات‌هاي خانگي و صنعتي اعلام كرده و قصد دارد سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي را در اين زمينه انجام دهد.
اين شركت هم‌اكنون براي بيمارستان‌ها و صنايع مختلف روباتي توليد كرده است كه مي‌تواند وظيفه حمل و نقل كليه تجهيزات و ابزارهاي داخلي را به عهده بگيرد و به عنوان يك دستيار در كنار كارمندان حضور يابد.
پاناسونيك روبات ديگري را نيز هم‌اكنون به فروش مي‌رساند كه مي‌تواند در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار گيرد و علاوه بر طبخ غذاهاي مختلف، آن‌ها را سرو كند.

توليد انرژي الكتريسيته از امواج دريا


خبرگزاري فارس: شركت Renew Blue كه به صورت آزمايشگاهي موفق به توليد انرژي از امواج و جزر و مد درياها شده است، تصميم دارد براي نخستين بار اين طرح را به صورت گسترده در ايالت تگزاس آمريكا به مرحله اجرا برساند.
A0630236.jpg


به گزارش فارس به نقل از سي‌نت، اين شركت كه از زيرمجموعه‌هاي مركز "منابع طبيعي مستقل آمريكا " محسوب مي‌شود، اوايل ماه جاري ميلادي براي نخستين بار موفق شد از انرژي امواج ساحلي در تگزاس انرژي الكتريسيته توليد كند.
شركت Renew Blue اعلام كرد كه هم‌اكنون موفق به دريافت مجوز از مركز "منابع طبيعي تگزاس " شده است و با همكاري اين مركز، در 18 نقطه ساحلي مختلف سيستم‌هاي خود را راه‌اندازي مي‌كند تا ضمن توليد انرژي الكتريسيته از امواج دريا، آب شرب را نيز توليد كند.
مركز "منابع طبيعي تگزاس " اعلام كرده است كه براي راه‌اندازي اين پروژه، تجهيزات و دستگاه‌هاي خود را در فاصله يك مايلي از ساحل تگزاس نصب خواهد كرد.
بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، آبي كه در جريان اين پروژه توليد مي‌شود، داخل بطري‌هاي پلاستيكي قابل بازيافت بسته‌بندي مي‌شود و با نام Renew Blue در بازار به فروش مي‌رسد.

به همت مخترع ايراني
فيلتري براي حذف عوامل مزاحم در سيستم‌ها طراحي شد


خبرگزاري فارس: به همت مخترع ايراني،‌ فيلتري براي حذف عوامل مزاحم در سيستم‌ها طراحي شد.

A0600224.jpg



ابوالفضل زبردست، مخترع ايراني در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: عوامل و مشخصه‌هاي مختلفي روي عملكرد اين فيلترها مي‌تواند اثرگذار باشد كه از جمله اين مشخصه‌ها، حالت‌هاي گذراي جريان برق و نيز مشخصه ترانسفورماتورها است.
وي افزود:‌ در اين طرح بيشتر روي مشخصه دوم كار شده است و اينكه در چه مكاني اين فيلترها نصب شوند بيشتر بحث شده است.
اين مخترع تصريح كرد: يافتن محل دقيق و مناسب براي نصب اين فيلترها بسيار اهميت دارد و چيزي كه خوشبختانه در اين طرح علمي به آن رسيديم، تعيين مكان مناسب براي نصب اين فيلترها، متناسب با موقعيت هر سيستم است كه قطعاً اين مكان در سيستم‌هاي مختلف متفاوت است.
وي گفت: زماني اين فيلتر با حداكثر توان خود فعاليت مي‌كند كه در مكان مناسبي نصب شده باشد كه در اين صورت بهترين عملكرد را دارد.

ارائه مدلي براي بررسي رفتار لرزه‌اي سازه‌هاي مجاور در مجتمع‌هاي صنعتي


خبرگزاري فارس: مدل ساده براي بررسي رفتار لرزه‌اي سازه‌هاي مجاور و متصل به هم در مجتمع‌هاي صنعتي در پايان‌نامه دانشجويي علي طاهري در پژوهشگاه زلزله‌شناسي ارائه شد.
A0674635.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، مجتمع‌هاي صنعتي نظير پالايشگاه‌ها، پتروشيمي‌ها و نيروگاه‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردارند، به طوري كه دولت‌ها مبالغ هنگفتي را براي اجرا، توسعه و بهسازي اين مجموعه‌ها هزينه مي‌كنند. در ايران، همانند ديگر كشورهايي كه وابستگي اقتصادي به صنعت استخراج، انتقال و پالايش نفت دارند، اهميت صنعت نفت دو چندان خواهد بود، ليكن پديده‌اي طبيعي همچون زلزله اين صنعت را در مناطق مختلف با خطر لرزه‌خيزي، شديداً تهديد مي‌كند.
در اكثر مجتمع‌هاي صنعتي، بسياري از سازه‌ها به وسيله اجزاء مختلفي به هم متصل هستند، اعتبار مدل سازي و طراحي مجزا براي اين سازه‌ها و بخصوص عملكرد اين سازه‌هاي مجاور و متصل به هم در هنگام زلزله مورد ترديد است. از سويي مدل‌سازي تمام اين سازه‌هاي متصل به هم در همه موارد غير عملي به نظر مي‌رسد.
لذا در اين تحقيق سعي شده با مطالعه پارامتري همه جانبه اين گونه سيستم‌ها، پارامترهاي كليدي تأثيرگذار بر رفتار سازه‌هاي متصل به هم و مواردي كه اين متصل بودن بايد در نظر گرفته شود تعيين شود.
اين پايان‌نامه در 5 بخش مقدمه ، بررسي آيين‌نامه‌هاي معتبر جهان، ارائه يك روش ساده شده جديد در بررسي رفتار لرزه‌اي دو سازه تك درجه آزاد مجاور و متصل به هم، تعميم روش ساده شده به سيستم‌هاي چند درجه آزاد و فصل جمع‌بندي و پيشنهادات انجام شده است. در بخش اول براي شناخت بهتر مسئله ابتدا به معرفي و دسته‌بندي مجتمع‌هاي صنعتي پرداخته شده است و سپس مودهاي خرابي سازه‌هاي صنعتي كه با مطالعه خرابي‌هاي ناشي از زلزله‌هاي گذشته حاصل شده، دسته‌بندي شده است. در انتهاي بخش اول با شناخت نسبت به مودهاي خرابي سازه‌هاي صنعتي و به خصوص مودهاي خرابي سازه‌هاي صنعت نفت به طرح مسئله اصلي پرداخته شده است.
در بخش دوم با مطالعه آيين‌نامه‌هاي معروفي كه در بردارنده ضوابط سازه‌هاي غير ساختماني هستند، سلسله مقرراتي كه مربوط به مدل سازي و تحليل اينگونه سازه‌هاي مي‌شود، جمع‌آوري شده و در پايان اين بخش نتيجه‌گيري شده است كه حتي آيين‌نامه‌هاي معتبر و معروف جهاني، مانند IBC2000، NEHRP2000 و ASCE97 هم به مسئله مورد طرح نپرداخته‌اند.
در بخش سوم با بررسي پارامتري با در نظرگرفتن يك مدل ساده شامل دو جسم يك درجه آزاد با تكيه‌گاه‌هاي مستقل كه با يك فنر و دمپر با سختي و ميرايي‌هاي مختلف به هم متصل هستند و با تغيير دادن اين پارامترها و نوع بارگذاري حدودي از پارامترهاي كه برهمبستگي رفتاري اين دو سازه متصل به هم مؤثر هستند، بدست آمده است و در نهايت يك روش ساده شده براي آناليز اينگونه سيستم‌ها پيشنهاد شده است.
در بخش چهارم با توجه به موارد مطرح شده در بخش قبل، روش پيشنهادي به سازه‌هايي با چند درجه آزادي تعميم داده شده است و سپس با حل چند مثال دقت روش مورد ارزيابي قرارگرفته است.

اختراعات تكراري به علت نبود نظارت، دوباره در كشور ثبت مي‌شوند


خبرگزاري فارس: يك مخترع ايراني گفت: متأسفانه به علت نبود نظارت دقيق، مشابه اختراعات خارجي دوباره در ايران به ثبت مي‌رسد.
A0600224.jpg


نرگس قنبري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي اجتماعي فارس گفت: ‌روند ثبت اختراع در سازمان ثبت انجام مي‌شود و اين روند با مشكلات زيادي مواجه است.
وي ادامه داد: براي ثبت يك اختراع فقط در عنوان آن اختراع و همچنين فقط در داخل كشور جست‌وجو و بررسي مي‌شود و به همين دليل بسياري از افراد سود جو اختراعاتي را كه در خارج از كشور ثبت شده‌اند، كپي‌برداري مي‌كنند و آن اختراعات تكراري را در داخل به ثبت مي‌رسانند.
اين مخترع ايراني گفت: اين امر باعث تضييع شدن حق مخترعان واقعي مي‌شود.

طي يك ماه آينده
نخستين اتوبوس هيبريدي در خاورميانه رونمايي مي‌شود


خبرگزاري فارس: مسئول پژوهشي بهينه‌سازي سوخت در جمع خبرنگاران گفت: نخستين اتوبوس هيبريدي در خاورميانه كه داراي يك اتومبيل الكتريكي است با صرفه‌جويي 30 درصدي در مصرف سوخت طي يك ماه آينده توسط پژوهشگران دانشگاه تهران رونمايي مي‌شود.

A0474427.jpg



اميد شاكري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: ظرفيت اين اتوبوس همانند اتوبوس همانند اتوبوس‌هاي معمولي است اما چون اتوبوس‌ها بر اثر توقف‌هاي زياد در ايستگاه‌ها مقدار زيادي سوخت را هدر مي‌دهند. بنابراين اين اتوبوس هيبريدي مي‌تواند جايگزين خوبي باشد.
وي تصريح كرد: هزينه اي كه صرف ساخت اين اتوبوس شده از حدود 200 ميليون تومان بوده و الآن در مرحله نمونه‌سازي قرار دارد و طي يك ماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

ارتقاي عينك‌ها با كمك نانوساختارها


خبرگزاري فارس: مهندسان شيمي دانشگاه ايالت اورگون فناوري تازه‌اي براي رسوب‌دهي "لايه‌هاي نانوساختار " بر روي سطوح مختلف ابداع كرده‌اند كه اولين استفاده آن مي‌تواند در پوشش‌دهي كم هزينه‌تر و پركيفيت‌تر عينك‌ها باشد.
A0527999.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، اين لايه‌ها بازتاب نور را كاهش مي‌دهند، و در مورد عينك‌ها نور بيشتري را خواهند گرفت و درخشندگي و نيز قرارگيري در معرض تابش فرابنفش را كاهش خواهند داد. البته پوشش‌هايي با اين خواص قبلاً نيز وجود داشته است ولي فناوري جديد قادر به انجام بهتر با قيمت كمتر است به علاوه اينكه به راحتي در محل خريد نيز قابل انجام است.
چي هونگ چانگ، دانشيار بخش شيمي اين دانشگاه، گفت: واقعاً چيزهاي بسيار زيادي وجود دارد كه اين فناوري در نهايت ممكن است برايشان سودمند باشد. اين فناوري قادر به افزايش كارآيي تقريباً تمام انواع سيستم‌هاي انرژي خورشيدي است و سرانجام خواهد توانست در دوربين‌ها و ساير انواع عدسي‌ها مورد استفاده قرار گيرد.
كليد انجام اين فرايند براي قراردادن رسوب‌هاي لايه نازك روي زيرلايه‌هاي مختلفي مانند شيشه، پلاستيك، سيليكون، و آلومينيوم استفاده از يك حمام شيميايي است كه با يك ريزرآكتور كنترل مي‌شود. در اين حالت، فناوري مذكور نوعي نانوساختار ايجاد خواهد كرد كه از ميليون‌ها مخروط (هرم) ريز در يك فضاي كوچك تشكيل شده است و قادر به كاهش بازتاب نورهايي است كه به آن برخورد مي‌كنند.
دانشمندان در حال حاضر مشغول اعمال اين لايه بر روي پلي‌كربنات، نوعي پلاستيك كه اكثراً در ساخت شيشه‌هاي عينك استفاده مي‌شود، هستند و همچنين طرحي براي ساخت واحد كوچكي كه بتواند اين فيلم‌ها را به طور ارزان در يك فروشگاه عرضه كند، در دست دارند.
اين محققان مي‌گويند كه محصول نهايي بايد سريع‌تر و ارزانتر باشد و در حالي كه كارآيي بهتري نسبت به فناوري‌هاي قبلي دارد، مواد زايد آن نيز بايد كمتر باشد.
در اين زمينه يك اختراع به ثبت رسيده و اولين محصولات تجاري در عرض يك سال عرضه خواهند شد.

کشف مدارات محل پردازش قاموسی، دستوری و تولید زبان

نورو زبانشناسان آمریکایی مداراتی را شناسایی کردند که محل پردازش قاموسی، دستوری و تولید زبان در ناحیه بروکا واقع در مغز هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو در این تحقیقات موفق شدند الگوی جالبی را از برخی از مکانیزمهای عملکرد ذهن انسان در پردازش زبان ارائه کنند.
این نورو زبانشناسان در این خصوص اظهار داشتند: "در شناخت ما از پردازش زبان در ذهن هنوز دو راز مهم وجود دارند. اولی مربوط به روشی است که در آن فرایندهای شناختی فوقانی مثل زبان در مغز یکپارچه شده اند. دومی مربوط به ماهیت یکی از مناطق کورتکس است که شناخت بهتری از آن داریم. این منطقه، ناحیه بروکا نام دارد."
زبان پدیده ای بسیار پیچیده است که تنها در انسان وجود دارد و بنابراین مطالعه درباره مکانیزمهای نورونی مرتبط با آن بسیار دشوار است.
براساس گزارش ساینس، این محققان برای نشان دادن روشی که مغز انسان به کمک آن دستور زبان را پردازش کرده و واژگان را تولید می کند از فرایند "الکتروفیزیولوژی درون جمجمه ای" (ICE) استفاده کردند.
این فرایند، تشخیص فعالیتهای مغزی مربوط به زبان را با دقت فضایی حدود یک میلیمتر و دقت زمانی حدود یک هزارم ثانیه امکانپذیر می کند.
این محققان افزودند: "ما نشان دادیم که فرایندهای مشخصه زبانی در داخل مناطق کوچکی از ناحیه بروکا پردازش می شوند و در زمان و به موازات آن در فضا از هم مجزا می شوند."
این دانشمندان موفق شدند الگوهایی از فعالیت نورونی را پیدا کنند که مسئول پردازش قاموسی، دستوری و تولید زبان است که به ترتیب در حدود 200، 320 و 450 میلی ثانیه پس از حضور یک واژه هدف نشان ظاهر می شوند.
همچنین در این بررسیها الگوهای فعالیت برای پردازش اسامی و افعال که در بین افراد مختلف مشابه بودند به دست آمد.
این نورو زبانشناسان توضیح دادند: "اوین شاهد درباره اینکه بخشهایی از مغز می توانند با بخشهایی از ذهن منطبق باشند کشف بیمارانی بود که در ناحیه بروکا دچار آسیب دیدگی شده بودند. این بیماران قادر به حرف زدن نبودند اما می توانستند به طور عادی فکر کنند. در مدت 150 سال پس از این کشف، روشی که به کمک آن ناحیه بروکا زبان را پردازش می کند همچنان مبهم بود. این نتایج جدید نشان می دهند که ناحیه بروکا در حقیقت از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که هریک به صورت مجزا گامهای مشخصی را در پردازش زبان بر می دارند."

عشق شیمیایی پشه ها!

پژوهشگران کانادایی با تحقیق بر روی گونه ای از پشه ها دریافتند که این حشرات برای تشخیص و انتخاب شریک زندگی خود تنها یک مولکول شیمیایی تولید می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه تورنتو با آزمایش بر روی پشه "دروسفیلا ملانوگاستر" که به "پشه میوه" (مگس سرکه) نیز معروف است مولکولی را کشف کردند که در جفت گیری و تولید مثل این حشره دخالت دارد.
این تحقیقات نشان می دهد که تولید مثل و جفت گیری پشه میوه به حضور این ترکیب هیدروکربوری که "هپتاکوسادین 7،11 " (7,11-HD) نام دارد وابسته است.
این ترکیب شیمیایی را جنس ماده این پشه تولید می کند و با آزاد کردن آن جنس را نر را به طرف خود جلب کرده و جفت گیری انجام می شود.
براساس گزارش نیچر، در سطح بدن پشه میوه 30 نوع مختلف از فرومن ها (ترکیبات معطر آروماتیک) وجود دارند. فرومنها مواد شیمیایی مسئول برقراری ارتباط میان افراد یک گونه هستند.
این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، گروهی از پشه های تراریخته را ایجاد کردند که در آنها "انوسیتها" حذف شده بودند. انوسیتها سلولهای واقع در روی شکم هستند که برای تولید فرومنهای هیدروکربوری مختصص شده اند.
به این ترتیب این دانشمندان کشف کردند که پشه های ماده بدون انوسیتها مورد توجه پشه های گونه های دیگر نیز قرار گرفتند. این تحقیقات نشان می دهد که 7,11-HD برای جفت گیری و تولید مثل موانعی ایجاد کرده و موجب می شود که پشه های ماده تنها با نرهای افراد گونه خود جفت گیری کنند. در حقیقت وجود این مولکول برای حفظ گونه پشه میوه و بقای آن ضروری است.

ابداع روشی برای نوشتن خاطرات بد بر روی مغز حشرات

محققان موفق به ارائه روشی شده اند که با کمک آن می توانند بر روی مغز حشرات خاطرات را نوشته و به این شکل سلولهای مغزی که در ایجاد خاطرات بد نقش دارند را کشف کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که در حشرات تنها 12 سلول مغزی در برابر پدیده "یادگیری ارتباط دهنده" واکنش نشان می دهند. خاطرات ارتباط دهنده زمانی به وجود می آیند که جانداران یاد می گیرند نشانه ای کوچک را به نتیجه ای خاص و معین ارتباط دهند. برای مثال در این فرایند جاندار با احساس بویی خاص یاد می گیرد که یک شکارچی در حال نزدیک شدن است، در این صورت ظهور یک رایحه نشان می دهد واقعه ای در حال رخ دادن است.
تحقیقات پیشین نشان داده بود سلولهای مغزی یا نرونهایی که در برابر این نوع از یاد گیری مسئول هستند آنهایی هستند که از خود دوپامین تولید می کنند. دوپامین ماده شیمیایی است که عملکردی مانند یک سیگنال داشته و می تواند در مغز از سلولی به سلولی دیگر حرکت کند.
بر همین اساس محققان به این مکانیزم متعادل سازی نرونها وارد شده و آن را برای واکنش نشان دادن نسبت به لیزر تغییر دادند. نرونها در این تحقیق با کمک گیرنده های شیمیایی ویژه ای به نام ATP بهبود داده شدند. دانشمندان ATP را در محفظه ای شیمیایی و حساس به لیزر به درون مغز مگس تزریق کردند، این محفظه پس از تابش نور لیزر از یکدیگر جدا شده و ATP را درون مغز مگس آزاد کرد.
تابش لیزر با انتشار رایحه ای همراه بود که به دانشمندان امکان می داد میزان موفقیت آزمایش خود را محک بزنند. رایحه دیگر قبل از آغاز تابش لیزر منتشر شد و مگس باید از میان این دو یک رایحه را انتخاب می کرد. دانشمندان پس از خودداری مگس از رایحه ای که همزمان با تابش لیزر منتشر شده بود دریافتند به خوبی توانسته اند خاطره ای بد را بر روی مغز مگس بنویسند.
به این شکل مگسهایی که در معرض رایحه مرتبط با یک خاطره بد قرار داشتند با تابش لیزر به یاد خاطره ای می افتادند که در واقع هرگز آن را تجربه نکرده بودند. با بررسی میکروسکوپی مغز مگسهای مورد آزمایش دانشمندان به سادگی دریافتند که تنها 12 سلول مغزی یا نرونی با فرایند شکل گیری حافظه در ارتباطند.
بر اساس گزارش بی بی سی، به گفته دانشمندان این یافته می تواند آغازگر رمزگشایی از چگونگی یادگیری از اشتباهات گذشته در انسانها و حیوانات باشد و در نهایت منجر به درک چگونگی شکل گیری حافظه در انسان خواهد شد.

ابداع دستگاه موقعیت یاب افراد از پشت دیوار

گروهی از محققان آمریکایی سیستم رادیویی جدیدی را ابداع کردند که می تواند حرکات افراد را حتی در پشت دیوارهای ساختمان و موانع دیگر نیز ردیابی کند. به گزارش خبرگزاری مهر، مهندسان دانشگاه یوتاه ایده این سیستم اقتصادی و کاربردی را برای ردیابی حرکات افراد در مکانهای بسته ارائه کردند.
این سیستم نوآورانه که برپایه "تصویربرداری مکان نمایی رادیویی" (RTI) استوار است، می تواند محل افراد را در تاریکی کامل و از پشت دیوارها و موانعی دیگر چون درختان و دود تعیین کند.
این سیستم به طور عادی برای فرستنده های رادیویی مورد استفاده قرار می گیرد اما این دانشمندان از آن برای تعیین موقعیت و مکان یابی استفاده کرده اند.
به گفته این محققان، در این سیستم افراد برای ردیابی شدن نباید هیچ دستگاهی را نصب کنند، بلکه این ردیاب قادر است تمام افراد را در فضاهایی که زیر پوشش دارند ردیابی کند.
برای آزمایش این ردیاب، این دانشمندان 26 دستگاه گیرنده فرستنده را در داخل یک سالن حدود 25 متر مربع قرار دادند سپس بار دیگر این آزمایش را در باغی به مساحت 56 متر مربع و 34 دستگاه گیرنده فرستنده تکرار کردند این دستگاهها روی ستونهای پلاستیکی که بلندی آنها به اندازه قد یک مرد بزرگسال بود قرار داده شده بودند.
براساس گزارش اگزاماینر، به گفته این محققان، شبکه ای که بین این دستگاههای گیرنده فرستنده ایجاد می شود برای موقیعتهای خطرناک و گیج کننده بسیار مفید هستند این سیستم برای مثال می تواند به عنوان سیستم امنیتی برای محافظت از سالمندان مورد استفاده گیرد.

دوربینی که تمام لحظات زندگی شما را ثبت می‌کند!

شرکتی انگلیسی به زودی دوربینی را ارائه خواهد کرد که می تواند تمامی لحظات زندگی افراد را به صورت روزانه و با فاصله زمانی 30 ثانیه به ثبت برساند. به گزارش خبرگزاری مهر، این دوربین در اصل به منظور کمک به بیماران آلزایمری و ثبت خاطرات روزمره آنها طراحی و ابداع شده است اما روزی می تواند به عنوان ابزاری سودمند تمامی لحظات زندگی افراد را در خود ذخیره کند.
کاربر این دوربین را با استفاده از یک بند به دور گردن خود می بندد و این دوربین سپس به صورت خودکار هر 30 ثانیه یک عکس می گیرد به این شکل فرد مجموعه ای از تصاویری را که در طول روز مشاهده می کند در اختیار خواهد داشت.
در عین حال دوربین دارای حسگرهای نوری و شتاب سنج است و با استفاده از این تجهیزات زمانی که فرد وارد محیط جدیدی می شود به سرعت عکسبرداری را آغاز می کند. همچنین حسگرهای مادون قرمز این دوربین نزدیک شدن افراد به یکدیگر را تشخیص داده و از صورت افراد نیز در فاصله ای معین عکسبرداری می کند.
حافظه دوربین یک گیگابایت بوده و می تواند در حدود 30 هزار عکس را در خود بگنجاند. این دوربین در اصل با نام SeneCam و به منظور مطالعه بر روی بیماری های مرتبط با حافظه از جمله آلزایمر توسط مرکز تحقیقات مایکروسافت در کمبریج ابداع شده بود. تحقیقات نشان داده بود بازبینی حوادث روزانه می تواند به افراد در بهبود دادن حافظه طولانی مدت آنها کمک کند.
اما اکنون شرکت ویکان در انگلیس قصد دارد مجوز تولید انبوه این دوربینها را برای استفاده روزمره افراد به دست آورد. تا کنون تنها 500 نمونه از این دوربین تولید شده که اکثر آن مورد استفاده محققان قرار گرفته است.
برای مصرف کنندگان عادی این ابزار می تواند به عنوان سیستم ثبت خاطره دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد و کاربران بیشترین حد اطلاعاتی را که می توانند درباره زندگی روزمره خود داشته باشند را به ثبت برسانند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، نمونه شناخته شده این نوع ثبت خاطرات، مهندس شرکت مایکروسافت "گوردون بل" است که بیشترین بخش زندگی خود را به صورت دیجیتال ذخیره کرده و همیشه دوربین SeneCam را به همراه دارد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
هشدار کارشناسان / انقراض تمام ماهیهای بزرگ تا سال2048
زیست شناسان کانادایی پیش بینی کردند که تا سال 2048 تمام ماهیان بزرگی که از گوشت آنها در صنایع غذایی استفاده می شود منقرض می شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، وزن بسیاری از ماهیان بزرگ اقیانوسها و دریاها به 700 کیلوگرم و طول آنها به 4 متر می رسد. این ماهیها که گوشت بسیار لذیذی دارند می توانند با سرعت بیش از 40 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. با وجود این به کمک دستگاههای رادار و کشتیهای ماهیگیری مجهز، این ماهیها به سرعت شکار می شوند درحالی که صید این حیوانات آبزی بی رویه و کنترل نشده است.
اکنون محققان مرکز شیلات دانشگاه بریتیش کلمبیا در تازه ترین بررسیهای خود نشان دادند که انسان در طول نیم قرن موجب کاهش 90 درصد از جمعیت ماهیان بزرگی شده است که در بازار با فروش بسیار بالایی مواجهند.
این دانشمندان پیش بینی کرده اند در صورتی که هیچ اقدامی برای مبارزه با این صید بی رویه انجام نشود تا سال 2948 تمام این ماهیان منقرض می شوند.
این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ماهیها به شدت در معرض خطر هستند و اگر آنها در خطر باشند ما نیز در خطر خواهیم بود."
براساس گزارش ساینس، این محققان با بررسی الگوی صید ماهی از دهه 50 نشان دادند که این الگو از آغاز، جمعیتهای ماهی نرم باله، شمشیر ماهی، ماهی هیک، حلوا ماهی و ماهی دیل ساکن نیمکره شمالی زمین را در معرض خطر قرار داده است. سپس به تدریج این خطر متوجه ماهیان نیمکره جنوبی نیز شده است به طوری که در سالهای اخیر بسیاری از شکارچیان برای کشف گونه های جدید و ناشناخته به آبهای اقیانوس منجمد جنوبی نیز هجوم برده اند.
به گفته این دانشمندان، برپایه اطلاعات سازمان خاروبار جهانی (فائو) در سال 1950 در دنیا 20 میلیون تن صدف خوراکی و ماهی صید شده است. این رقم در سال 1980 به 90 میلیون تن رسید و از آن زمان تاکنون این رقم ثابت مانده است.

پانل خورشیدی برای کتاب الکترونیک!

بخش تحقیقات مهندسی شرکت "ال.جی" یک پخش کننده جدید کتاب الکترونیک را معرفی کرد که مجهز به پانل خورشیدی است. به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مهمترین مشکلات پخش کننده های کتابهای الکترونیک تامین و مصرف انرژی این دستگاهها است.
به همین منظور مهندسان بخش TechDigest شرکت کره ای "ال. جی" نمونه آزمایشی پخش کننده کتاب الکترونیک جدیدی را معرفی کردند که مجهز به پانلهای خورشیدی بوده و انرژی خود را با استفاده از این پانلها تامین می کند.
این دستگاه شبیه به یک پخش کننده کتاب الکترونیک عادی اما مجهز به یک نوار نازک فتوولتائیکی است. این نوار فتوولتائیکی 10 سانتیمتر طول، 7/0 میلیمتر ضخامت و 20 گرم وزن دارد.
براساس گزارش گرین می، برای شارژ باتری خورشیدی کافی است که این دستگاه به مدت 4 تا 5 ساعت در روز زیر نور خورشید قرار گیرد این مدت زمان قادر است انرژی لازم برای استفاده از کتاب الکترونیک را در طول یک روز تامین کند.

سرمای ایسلند؛ پنکه طبیعی بزرگترین سرورهای دنیا

کشور ایسلند با هدف کاهش مصرف انرژی و گرمای جهانی و با استفاده از سرمای طبیعی حاضر در این کشور قصد دارد میزبانی سرورهای رایانه ای دنیا را به عهده بگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، مدارات و اتصالات الکترونیکی تمام رایانه ها در اثر مصرف انرژی گرم می شوند و برای خنک کردن این دستگاهها نیاز به پنکه هایی است که در داخل رایانه قرار گرفته شده اند.
همچنین شرکتهای بزرگ اینترنتی نیز برای خنک نگهداشتن سرورهای خود که اتصال تمام مردم دنیا را به اینترنت حفظ می کنند انرژی زیادی را مصرف می کنند به طوری که بین 40 تا 60 درصد از هزینه قبض این شرکتها مربوط به انرژی مصرفی برای خنک کردن سرورها و سایر دستگاههای مرتبط به آنها است.
اطلاعات انجمنهای تحقیقاتی نشان می دهد که صنعت انفورماتیک مسئول تولید دو درصد از انتشار جهانی گاز دی اکسید کربن است. این میزان تولید گاز گلخانه ای برابر با میزان دی اکسید کربنی است که شرکتهای حمل و نقل هوایی تولید می کنند.
به همین دلیل ایسلند قصد دارد میزبان سرورهای بزرگ غولهای صنایع انفورماتیک شود. سرمای بسیار بالای این کشور می تواند محیطی طبیعی را برای خنک کردن این سرورها ایجاد کند بدون اینکه نیاز به صرف انرژی شود.
مزیت دیگر ایسلند این است که مجهز به شبکه پیشرفته ای از فیبرهای نوری است که اتصال میان این کشور با اروپا و آمریکای شمالی را امکانپذیر می کند به طوری که یک بسته اطلاعات می تواند تنها در مدت 17 هزارم ثانیه از ایسلند به انگلیس منتقل شود.
این در حالی است که انتقال سرورها به این کشور می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. در حقیقت در این کشور چندین آتشفشان فعال وجود دارند و تنها یک سال قبل زلزله ای به قدرت 6 درجه در مقیاس ریشتر آن را لرزاند. وقوع این حوادث طبیعی می توانند این سرورها و اطلاعات درون آنها را به شدت با خطر مواجه کنند.
با وجود این قرار است اولین مرکز داده ها ظرف یکسال آینده به این کشور منتقل شوند و اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد این کشور آماده است تا فضاهای دیگری را برای نگهداری سرورهای بیشتری ارائه کند.
براساس گزارش دیسکاور مگزین، ایسلند امیدوار است که ظرف 5 یا 10 سال آینده ترکیبی از سرما و انفورماتیک بتواند یک صنعت بزرگ را در این کشور ایجاد کند.

تالیف کتاب نجوم و اخترفیزیک در دوره متوسطه نظری

مشاور وزیر و سرپرست باشگاه دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش از تالیف کتاب نجوم و اختر فیزیک در دوره متوسطه نظری خبر داد. محسن جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: پیش نویس اولیه کتاب نجوم و اختر فیزیک توسط "میرترابی" یکی از اساتید علم نجوم آماده شده و در اختیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
اگرچه علم نجوم و اخترشناسی سابقه طولانی در کشورمان دارد و بزرگان این علم از ایران برخاسته اند اما تاکنون متون آموزشی آن در مدارس تدریس نشده است.
سرپرست باشگاه دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش درباره زمان ورود این کتاب به عرصه آموزشی مدارس گفت: قطعاً مکانیزم خاصی برای تالیف و تدریس کتابهای درسی وجود دارد و همچنین باید معلمانی برای تدریس این کتاب آموزش ببینند و به همین دلیل نمی توان گفت که این کتاب چه زمانی وارد متون درسی می شود.
جمالی گفت: همچنین ممکن است درس نجوم و اختر در قالب کتاب فیزیک آموزش داده شود.

عشق خواهر و برادری گیاهان


پژوهشگران آمریکایی می‌گویند، گیاهان خواهر و برادرشان را می‌شناسند و زمانی که کنار یکدیگر رشد می‌کنند، رفتار دوستانه‌تری دارند. در این شرایط گیاهان به جای رقابت‌، سود طرف مقابل را در نظر می‌گیرند.



گروه تحقیقاتی دانشگاه دلاور در نوارک، چندین هفته متوالی رشد ۳ هزار گیاه آرابیدوبسیس را در آزمایشگاه زیر نظر گرفته است. آرابیدوبسیس یکی از معروف‌تر‌ین گیاهانی است که در تحقیقات علمی از آن استفاده می‌شود. پژوهشگران آمریکایی تایید می‌کنند که گیاهان خواهر و برادر خود را از گیاهان غریبه تشخیص می‌دهند.


گیاهان مواد و ترکیبات گیاهان مجاور را بررسی می‌کنند. گیرنده‌های ریشه گیاه با بررسی این مواد تشخیص می‌دهد که آیا گیاهی که در مجاورت او رشد می‌کند، غریبه است یا از مادر مشترکی پدید آمده است! اگر گیاه همسایه غربیه باشد، رقابت تا جایی که ممکن باشد بالا می‌گیرد. هر گیاه تلاش می‌کند با دواندن ریشه، تا آخرین ذره آب را به خود جذب کند و فرصتی برای رقیب نمی‌گذارد. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند، در این حالت، گیاه با تغییر سیستم رشد خود انرژی زیادی صرف گسترش ریشه‌هایش می‌کند، در حالی که اگر دا‌نه‌های هر دو گیاه از یک مادر باشند این رقابت به نحو محسوسی کاهش پیدا می‌کند.


علاقمندی به نزدیکی میان خواهر وبرادرها


گیاهانی که مادر مشترک دارند رفتار دوستانه‌تری از خود نشان می‌دهند و ذخایر موجود را عادلانه ‌تقسیم می‌کنند. جالب اینجاست که در سطح خاک هم داستان تغییر می‌کند. در حالی که در شرایط معمولی، گیاهان از تماس با گیاه مجاور پرهیز می‌کنند، خواهر و برادر از نزدیک‌شدن به هم ابایی ندارند.


نتیجه این پژوهش نه تنها برای علاقمندان به گل و گیاه کاری جالب است، که می‌تواند در موارد دیگری هم کاربرد داشته باشد. مثلا این پژوهش تا حدی روشن می‌کنند که چه زمانی دو گیاه در کنار یکدیگر رشد بهتری دارند. البته سوال‌های زیادی هم هنوز بی‌پاسخ‌اند.


مثلأ اینکه: در شرایطی که تمامی دانه‌ها از یک مادرند، با توجه به احترام فامیلی پروسه رشد چطور تنظیم می‌شود؟ یا اینکه: آیا به دلیل عشق خواهر و برادری و علاقمندی به نزدیکی است که چنین کشتزارهایی در برابر عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیرترند؟

فلزات کمیاب پوسته زمین منشاء فرازمینی دارند

پژوهشگران کانادایی و آمریکایی فرضیه ای را مطرح کردند که براساس آن برخی از فلزات کمیاب موجود در لایه های سنگی پوسته زمین منشاء فرازمینی دارند و از فضا به این سیاره وارد شده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه تورنتو و مریلند در تحقیقات خود نشان دادند که دنباله دارها و شهاب سنگها می توانسته اند فلزات نادر را به روی زمین بیاورند این بدان معنی است که تجمعات کنونی عناصر پلاتین و رودیم در سنگهای پوسته زمین با فرایندهای تشکیل زمین در 5/4 میلیارد سال قبل ناهماهنگی دارند و بنابراین، بسیاری از مواد معدنی موجود در داخل پوسته زمین منشاء فرازمینی دارند.
در این خصوص این محققان اظهار داشتند: "دمای بسیار بالایی که در آن هسته زمین تشکیل شده موجب شده است که چندین فلز با ارزش از سنگها استخراج و وارد هسته زمین شوند، اما در حال حاضر به دلایل مختلفی هنوز فلزات با ارزشی چون پلاتین و رودیم در پوسته زمین وجود دارند نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که وجود این فلزات نمی تواند ثمره برخی از فرایندهای تشکیل زمین باشند، بلکه این فلزات می توانسته اند بعدها و در دوره ای که باران سنگهای فرازمینی مثل شهاب سنگها و ستاره های دنباله دار به زمین می بارید به این سیاره وارد شده باشند."
براساس گزارش نیچر ژئوساینس، الگوهای فعلی نشان می دهند که 5/4 میلیارد سال قبل زمین توده ای از سنگ سرد بود که با آهن گداخته ای که در اثر برخورد اجرام آسمانی غول پیکر داغ شده بودند ترکیب شده بود این فرایند آهن را از سنگهای دیگر جدا کرد و این فلز بعدها هسته زمین را ساخت.
این دانشمندان در لابراتوار ترکیب مشابهی را در دمای حداکثر 200 درجه سانتیگراد بازسازی کردند و توانستند ترکیب سنگ و آهن ناشی از آن اندازه گیری کنند.
به این ترتیب این محققان دریافتند که در مدت فرایند تشکیل زمین امکان نفوذ فلزات با ارزش به پوسته زمین ممکن نبوده است و بنابراین فرضیه ورود این فلزات را در دوره باران اجرام فرازمینی مطرح کردند.

حذف فلزات سنگین توسط بتن اصلاح شده با نانو رس

نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که بتن حاوی نانو رس به صورت بسیار موثری فلز سنگین سرب را از غلظت های مختلف محلول های آلوده به سرب حذف می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس آزاد عرفانی که این طرح پژوهشی در قالب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد وی انجام و ارایه شده است با بیان مطلب فوق گفت: یکی از چالش هایی که در رشته مهندسی محیط زیست به وجود آمده است، بتن با خواص زیست محیطی مناسب و به همراه عملکرد بالا است به عبارت واضح تر مطالعات بر پایه بهبود خواص زیست محیطی بتن (مانند نفوذپذیری، عبور تشعشعات و ...) در عین حفظ مقاومت و پایداری بتن یا حتی افزایش آن جهت عملی، اجرایی و کاربردی بودن محصول حاصله است.
وی در ادامه افزود: این نوع بتن مقاوم از نوع مصالح کامپوزیت بوده و از نظر دوام جزو مصالح کامپوزیت و چندفلزی مرکب و پیچیده است. خواص، رفتار و عملکرد زیست محیطی بتن بستگی به نانو ساختار ماده زمینه بتن و سیمانی دارد که چسبندگی، پیوستگی و یکپارچگی را به وجود می آورد بنابراین مطالعات بتن و خمیر سیمان در مقیاس نانو برای توسعه مصالح جدی با کاربرد زیست محیطی بالاتر نسبت به مواد مرسوم بسیار حائز اهمیت است.
دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس در خصوص طرح پژوهشی خود گفت: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر افزودن نانورس با ابعاد نانو صفحه ای به بتن جهت بررسی بهبود خواص مکانیکی بتن شامل مقاومت فشاری و خمشی آن به صورت آزمایشگاهی بود که نانورس در سه درصد متفاوت نسبت به جرم سیمان مصرفی در درصدهای اختلاط ثابت به بتن افزوده شد و نمونه های بتنی در دو سن عمل آوری شده و طبق روش استاندارد ASTMC116 تحت آزمایش قرار گرفتند.
وی در تشریح نتایج اظهار داشت: نتایج حاکی از تاثیر مثبت نانورس در درصدهای بسیار پایین بر خواص مکانیکی نمونه ها بودند همچنین در این طرح پژوهشی مطالعات آزمایشگاهی بر روی ظرفیت بتن اصلاح شده توسط نانورس در استخراج و حذف فلز سنگین سرب از محلول های آبی، فاضلاب های صنعتی و شیرابه های مراکز دفن در شرایط بسیار نامطلوب و مهاجم اسیدی صورت گرفته است.
این محقق افزود: نتایج جذب بر روی محلول های آبی و فاضلاب سینتتیک حاوی فلز سنگین سرب با مدل خطی تطابق داشتند که عرض از مبداء و شیب آن با مطالعات آزمایشگاهی به دست آمد. بتن حاوی نانورس به صورت بسیار موثری فلز سنگین سرب را از غلظت های مختلف محلول های آلوده به سرب حذف کرد. توانایی جذب بالای سیمان تقویت شده توسط نانورس، ارزان قیمت و زیست محیطی بودن آن و مهمتر امکان تولید بومی و خودکفایی در تولید آن، از این ماده نوین ماده ای مناسب و عالی جهت استفاده در تصفیه فاضلاب های صنعتی، آب و شیرابه های مراکز دفن غنی از فلزات سنگین می سازد.

ساخت چراغ روباتیک که با صدا و اشاره حرکت می کند!

پژوهشگران ایتالیایی چراغ مطالعه روباتیکی را اختراع کردند که در واکنش به صدا و اشاره کاربر حرکت می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، این چراغ مطالعه روباتیک را که محققان مدرسه عالی دانشگاه پلی تکنیک میلان ابداع کرده اند به استفاده کننده اجازه می دهد بدون دست زدن به آن و تنها از طریق اشاره کردن با حرکات دست و یا صدا جهت نور آن را به نقطه مورد نظر انتقال دهد.
این چراغ روباتیک مجهز به یک دوربین و حسگرهایی است که نزدیک کلاهک پخش کننده نور قرار دارند. این چراغ با تغییر شدت، جهت و مسیر نور به اشارات و صدای کاربر پاسخ می دهد.
479370_orig.jpg
زمانی که دست استفاده کننده برای نشان دادن جهت نور مورد نظر به چراغ نزدیک می شود، سر چراغ به راحتی و بدون نیاز به تماس فیزیکی به طرف خواسته شده تغییر جهت می دهد و فضای کار را روشن می کند.
همچنین در پایه این چراغ مطالعه میکروفنهایی نصب شده اند که به کاربر اجازه می دهند با صدا کردن چراغ و یا به هم زدن دستها نور را به سمت مورد نظر هدایت کند.
براساس گزارش رویترز، این روبات که "هلیوس" نام دارد می تواند برای افرادی که قادر به تماس فیزیکی چراغ و تعیین مسیر نور نیستند (مثل افراد معلول) بسیار کاربردی باشد.

جلبکها به کمک انسان می آیند / پنج فناوری که زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات می دهند

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به معرفی پنج فناوری پرداخته است که اگر استفاده از آنها رایج شود می توانند آیند بشر را تغییر داده و زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وال استریت ژورنال پیش از معرفی این فناوریها نوشته است: این نوآوریها قادرند میزان آلودگی جهانی را کاهش دهند. همچنین می توانند به موتور چرخه توسعه اقتصادی انرژی تجدیدپذیر تبدیل شوند و در فعالیتهای مرتبط با انرژیهای سبز میلیونها شغل ایجاد کنند.
هرچند امروزه هیچ یک از این فناوریها با قیمت اقتصادی و قابل رقابت با اشکال قدیمی مصرف انرژی در دسترس نیستند اما با گذر زمان و حمایت دولتها و بخش خصوصی می توانند به طور کامل جایگزین منابع انرژی فعلی شوند.
در این خصوص وال استریت ژورنال نوشت: "پایان وابستگی ما به سوختهای فسیلی می تواند ظرف چند دهه آینده اتفاق افتد. این پنج فناوری اگر موفق شوند می توانند سناریوی انرژی جهانی را تغییر دهند."
تولید انرژی خورشیدی در فضا
در رتبه اول این راه حلهای تکنولوژیکی، رویایی قرار گرفته است که دانشمندان از 30 سال قبل در تلاش برای تحقق آن هستند. این رویا استفاده از انرژی خورشیدی به روشی موثر و ارزان است.
راه حل دستیابی به این انرژی قرار دادن ماهواره ای در مدار اطراف زمین و در ارتفاع 30 هزار کیلومتر و تبدیل این ماهواره ها به مراکز خورشیدی است. پانلهای فتوولتائیک این ماهواره ها قادر خواهند بود نور را به برق تبدیل کنند. سپس این برق را به شکل امواج انرژی به زمین انتقال دهند. اگر این انرژی به شکل بسته های میکرو امواج به زمین برسند خطری برای سلامت بشر نخواهند داشت. بیشترین هزینه ای که صرف ایجاد این نیروگاههای خورشیدی می شود مربوط به در مدار قرار دادن این مراکز خورشیدی است که این هزینه ها نیز به سرعت رو به کاهش هستند. در حال حاضر در 6 کشور، دولتها و شرکتهای خصوصی در تلاش برای فتح فضا برای راه اندازی اولین مراکز خورشیدی در مدار هستند. این نیروگاهها می توانند ظرف 10 سال آینده کاربردی شوند.
باتریهای فوق قوی برای خودروهای الکتریکی
در رتبه دوم این رده بندی، مشکل حمل و نقل شخصی قرار گرفته است که در کنار نیروگاههای تولید کننده برق به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید دی اکسید کربن در زمین به شمار می رود. خودروهای الکتریکی به سرعت در حال گسترش هستند، اما همچنان قیمت تولید و استفاده از آنها بسیار بالا است. یکی دیگر از مشکلات این خودروها تمام شدن سریع شارژ باتریها است.
راه حل این مشکل، تولید نسل جدیدی از باتریهایی است که به "باتریهای لیتیومی- هوا" گفته می شود. بازده این باتریها 10 برابر بیشتر از باتریهای لیتیومی فعلی است و می تواند انرژی خورشید را تا 600 کیلومتر تامین کند.
سوخت زیستی از جلبک
سومین فناوری انتخابی از سوی وال استریت ژورنال نیز برای انرژی خودروها است. امروزه برای تولید سوختهای زیستی خودروها زمینهای کشاورزی که باید زیر کشت محصولات خوراکی روند صرف تولید گیاهانی می شوند که قادر به تولید اتانول زیستی هستند. این مسئله موجب کاهش محصولات کشاورزی و افزایش قیمت این مواد در بازار تولیدات غذایی می شود.
پاسخ برای حل این مشکل استفاده از جلبکها است به طوری که بررسیها نشان می دهد میزان بهره وری جلبکها برای تولید سوختهای زیستی 15 برابر بیشتر از تولید بنزین سبز از غلات است. آمریکا می تواند به اندازه کافی جلبکهای دریایی تولید کند و برای تامین سوخت خودروهای خود کارخانجات تولید جلبک را راه اندازی کند.
باتریهای خورشیدی- بادی
برای انرژیهای تجدیدپذیری چون انرژی باد و خورشیدی در حال حاضر محدودیتهایی وجود دارد و دستگاههایی که از باتریهای فتوولتائیک برخوردارند بازده بالایی ندارند به طوری که مصرف انرژی باتری این دستگاهها خیلی زود به اتمام می رسد. راه حل این مسئله می تواند تولید باتریهای لیتیومی باشد که علاوه بر خورشید از باد نیز می توانند انرژی را جمع آوری و ذخیره کنند.
تهیه زغال پاک از دی اکسید کربن
یکی از افقهای چشم اندازی که برای سال 2020 پیش بینی شده است تولید "زغال پاک" است. در حال حاضر نیروگاههای در ابعاد کوچکی آزمایش شده اند که قادرند دی اکسید کربن را جمع آوری کرده و آن را به زغال پاک تبدیل کند.

تبدیل ایستگاههای اتوبوس شانگهای به پمپ شارژ باتری اتوبوسهای برقی

یک شرکت تولید کننده اتوبوسهای شهری شانگهای چین ظرف چند ماه آینده اتوبوسهای الکتریکی ویژه ای را عرضه می کند که ایستگاههای آنها تبدیل به محلی برای شارژ باتریها شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، باتریهای خازنی بزرگ از 40 سال پیش وجود دارند اما به دلیل ابعاد بسیار وسیع آنها استفاده از این باتریها در بخش حمل و نقل شهری دشوار است.
اکنون گروهی از محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام. آی. تی) فناوری را توسعه داده اند که ابعاد این باتریها را کاهش و بازده آنها را افزایش داده و امکان تولید این باتریها را در سطح صنعتی فراهم می کند.
باتریهای خازنی بزرگ قادر نیستند انرژی زیادی را در خود ذخیره کنند به طوری که حجم انرژی آنها تنها 6 وات بر ساعت بر کیلو است. این درحالی است که انرژی تولید شده از باتریهای یونهای لیتیومی 200 وات بر ساعت است.
از نکات منفی دیگر این باتریهای خازنی تخلیه سریع آنها است به طوری که این باتریها پس از حدود سه کیلومتر حرکت تخلیه می شوند و بنابراین استفاده از آنها برای خودروهای کوچک مناسب نیست.
یک شرکت آمریکایی به نام "فوتون آمریکا" که تولید کننده اتوبوسهایی است که در خطوط حمل و نقل شانگهای فعالیت می کنند قصد دارد از این فناوری جدید در حمل و نقل عمومی استفاده کند.
این اتوبوسهای شهری که ممکن است تنها دو دقیقه در هر ایستگاه توقف کنند می توانند در همین مدت زمان کوتاه باتریهای خود را شارژ کنند.
در حقیقت این شرکت، برخی از ایستگاههای اتوبوس را مجهز به پمپ شارژ این باتریها کرده است. این پمپهای شارژ که در ایستگاههای اتوبوس نصب شده اند مجهز به پانلهای فتوولتائیکی هستند که انرژی خورشید را جمع آوری و ذخیره می کنند.
این نوع روش تامین انرژی علاوه بر بهبود کیفیت هوا بسیار اقتصادی است و می تواند با محاسبه دوره زندگی هر اتوبوس سالانه 200 هزار دلار در سوخت صرفه جویی کند.
این اتوبوسها ظرف چند ماه آینده در خیابانهای شانگهای فعال می شوند. به تازگی نیز گروهی از دانشجویان دانشگاه واشنگتن مینی بوسها و ایستگاههای سیستم حمل و نقل داخلی پردیس دانشگاه را به این فناوری مجهز کرده اند و از مینی بوسهایی استفاده می کنند که مجهز به باتریهای خازنی بزرگ هستند.
این وسایل نقلیه عمومی در آینده ای نزدیک می توانند در شهرهای نیویورک، شیکاگو و برخی از شهرهای ایالت فلوریدا به بهره برداری برسند.
براساس گزارش تکنولوژی ریوو، به گفته محققان "ام. آی. تی" هنوز در استفاده از این فناوری محدودیتهایی وجود دارد. برای مثال زمانی که دستگاههای خنک کننده و تهویه اتوبوس روشن می شوند انرژی باتری اتوبوسها 35درصد کاهش می یابد. به همین دلیل این دانشمندان در تلاش برای توسعه حجم انرژی این باتریهای خازنی هستند.

ساعتهای آفتابی کشور شناسنامه دار می‌شوند/ وجود 15ساعت آفتابی در تهران

دبیر جشنواره ساعتهای آفتابی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره ساعتهای آفتابی گفت: از آنجا که استفاده از ساعتهای آفتابی در کشور قدمت طولانی دارد از این رو در این جشنواره نسبت به شناسنامه دار کردن ساعتهای آفتابی کشور اقدام می شود. محمد حسین فعال امیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری سومین جشنواره ساعتهای آفتابی گفت: این جشنواره که فردا پنج شنبه 30 مهرماه برگزار می شود شامل بخشهای مختلفی است که از آن جمله می توان به بخش مسابقه ساعتهای آفتابی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در این مسابقه هر تیم ساعت آفتابی را طراحی کرده و می سازد، افزود: در این مسابقه تاکنون 17 تیم از میان دانشجویان، دانش آموزان و علاقه مندان به ساخت ساعتهای آفتابی با 22 ساعت آفتابی شرکت کردند و در روز برگزاری جشنواره پس از داوری، طرحهای برتر انتخاب می شوند.
امیری با تاکید بر اینکه ساعتهای آفتابی باید بر اساس محاسبات دقیق طراحی و ساخته شوند، اضافه کرد: ساخت ساعتهای آفتابی بستگی به طول و عرض جغرافیایی دارد. در طراحی این نوع ساعتها باید دقت شود تا زاویه ساعت با زاویه دایره البروج (خط حرکت خورشید در آسمان) منطبق باشد. داوریها نیز بر اساس این محاسبات و زیبایی ساعتها صورت می گیرد.
وی بخش نمایشگاهی را از دیگر بخشهای این جشنواره ذکر کرد و اظهار داشت: در این بخش افراد فعال در زمینه طراحی و ساخت ساعتهای آفتابی، ساعتهای خود را ارائه کردند. علاوه بر این ساعتهای خاصی که امکان عرضه آن در نمایشگاه نبود به صورت پوستر ارائه می شود.
دبیر جشنواره ساعتهای آفتابی به اهمیت برگزاری این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: از پنج هزار سال قبل بابلیها و سومریها در بین النهرین از این نوع ساعتها استفاده می کردند. از دیر باز ساعتهای آفتابی در کشور نیز وجود داشته است و برای تعیین زمان ظهر شرعی از آن استفاده می کردند. این در حالی است که این فناوری تاریخی در کشور مورد بی مهری قرار گرفته است به طوری که امروزه ساعتهای آفتابی چشمگیری در کشور وجود ندارد.
امیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر 15 ساعت آفتابی در تهران موجود است، خاطرنشان کرد: کمتر کسی در تهران از وجود ساعت آفتابی در مراکزی چون مسجد امام، مرکز علوم ستاره شناسی و یا موزه زمان مطلع است. از این رو برای آشنایی جامعه با ساعتهای آفتابی اقدام به شناسنامه دار کردن ساعتهای آفتابی در کشور کردیم.
وی اضافه کرد: برای این امر فراخوانی را منتشر کردیم و از همه افراد خواستیم تا اطلاعات لازم در زمینه ساعت آفتابی خاص در اختیار ما قرار دهند تا نسبت به شناسنامه دار کردن آنها اقدام کنیم.
دبیر جشنواره ساعتهای آفتابی با انتقاد از بی توجهی دست اندرکاران کشور نسبت به برگزاری این جشنواره یادآور شد: این جشنواره و مسابقه از سوی انجمن نجوم ایران برگزار می شود و تنها نهادی که در برگزاری آن ما را یاری کرد موزه تماشاگه زمان بود.

بشردوست ترین مبتکرمعرفی شد/ دو ایرانی در میان دانشمندان برتر و جوان سال 2009

نشریه Technology Review وابسته به موسسه تکنولوژی ماساچوست یا MIT از سال 1999 سالانه اسامی برترین مخترعان و مبتکران جوان زیر 35 سال سن را بر اساس ارزشمند بودن ابداع و تحقیقات آنها معرفی و از آنها قدردانی می کند که در لیست امسال نام دو ایرانی به چشم می خورد. به گزارش خبرگزاری مهر، برترین مخترعان جوان سال 2009 با بررسی تحقیقات آنها در زمینه های پزشکی، رایانه، ارتباطات، الکترونیک، نانو و به طور کلی متحول ساختن جهان توسط این نشریه علمی در ماه آگوست معرفی شده اند که نام دو دانشمند جوان ایرانی در میان اسامی به چشم می خورد.
این نشریه عنوان مبتکر سال 2009 را به کوین فو دانشمند دانشگاه ماساچوست که بر وجود احتمال هک شدن تجهیزات پزشکی و الکترونیکی مانند کارتهای اعتباری یا دستگاه های تنظیم کننده ضربان قلب از طریق امواج رادیویی مطالعه می کند، اختصاص داده است.
همچنین جوزه گومز مارکز از موسسه ام آی تی نیز عنوان بشر دوست ترین مبتکر سال 2009 را دریافت کرده است. وی به دلیل ابداع تجهیزات کارآمد پزشکی برای استفاده در مناطق و کشورهای دور افتاده موفق به دریافت این عنوان شده است.
شهرام ایزدی و علی جاوه ای دو دانشمند ایرانی هستند که در میان دیگر دانشمندان برتر سال 2009 در لیست Technology Review قرار گرفته اند.
علی جاوه ای 29 ساله از سال 2005 به عضویت هیئت علمی دانشگاه کالیفرنیا برکلی درآمده در زمینه های انرژی و فیزیک الکترونی مطالعه می کند. جاوه ای به دلیل ابداع چاپ نانوکابلها بر روی مدارهای الکترونیکی در لیست Technology Review به عنوان یکی از برترین دانشمندان جوان سال 2009 انتخاب شده است. وی همچنین به دلیل ابتکار و نوآوری در تحقیقاتش جایزه آکادمی ملی علوم آمریکا را نیز دریافت کرده است.
شهرام ایزدی دانشمند 33 ساله شرکت مایکروسافت در انگلستان نیز به دلیل ابداع و تلاش برای گسترش فناوری برای افزایش تعامل انسان و رایانه در لیست برترینهای 2009 قرار گرفته است. وی تا کنون موفق به ارائه میز لمسی و سطحی هوشمند شده است که می تواند دسترسی به اطلاعات را در شیوه ای کاملا جدید امکانپذیر سازد.
از دیگر ابداعاتی که در این لیست توجه ویژه ای به آنها شده است ابتکار آروین دانشمند 32 ساله دانشگاه کالیفرنیا است که عروسکهای ساده را به شیوه و ابزاری آسان و ارزان قیمت برای تشخیصهای پزشکی تبدیل کرده است.
همچنین ارائه خدمات رایگان جستجو در اینترنت برای افراد نابینا توسط دانشمند 28 ساله دانشگاه روچستر از دیگر ابتکاراتی است که مورد توجه این نشریه قرار گرفته است.

نانوذرات رشد سیب زمینی را دو برابر می کنند

محققان در دانشگاه آرکانساس با قرار دادن بذرهای سیب زمینی در معرض نانو ذرات کربنی دریافتند این ذرات میزان رشد و جذب آب در این گیاه را نسبت به بذرهای عادی دو برابر می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان با استفاده از نانوتیوبهای کربنی در کشت سیب زمینی یک قدم به توسعه نانوکشاورزی نزدیکتر شدند. به گفته دانشمندان زمانی که بذر سیب زمینی در معرض این نانو ذرات که یک پنجاه هزارم قطر موی انسان را دارند قرار می گیرند، زودتر جوانه زده و سریعتر رشد می کنند.
محققان دانشگاه آرکانساس بذر سیب زمینی را با نانو ذرات کربنی ترکیب کرده و دریافتند این نانو تیوبها به صورتی کاملا قابل توجه بر روی فعالیتهای بیولوژیکی بذر این گیاه تاثیر گذار بوده و میزان آبی را که به داخل گیاه نفوذ می کند را در طول دوره جوانه زدن افزایش می دهد.
دانشمندان همچنین دریافتند این بذرهای آغشته شده به نانو ذرات 57.6 درصد از بخار آبی را که در معرض آن قرار دارند متراکم می کنند در حالی که بذرهای عادی تنها قادر به متراکم کردن 38.9 درصد از بخار آب هستند. در عین حال این بذرها با سرعتی دو برابر سرعت بذرهای عادی رشد کرده و به دلیل جذب بیشتر آب وزن آنها نیز دو برابر خواهد شد.
بر اساس گزارش فاکس نیوز، مکانیزمی که بر اساس آن نانو ذرات میزان جذب آب در بذر سیب زمینی را افزایش می دهند هنوز شناسایی نشده است اما دانشمندان از مثبت بودن این تاثیر بر رشد گیاه و در نهایت بر اقتصاد کشاورزی، باغبانی، انرژی و تولید سوختهای زیستی اطمینان حاصل کرده اند.

مقایسه بازوی انسان و تی رکس/ نتیجه مسابقه مچ اندازی با یک تی رکس!

جک کنراد دیرینه شناس موزه تاریخ طبیعی آمریکا در پاسخ به این سئوال دور از ذهن که نتیجه یک مسابقه مچ اندازی میان انسان و یک تی رکس را چه می بیند گفت: هیچ شانسی برای برنده شدن انسان در چنین مسابقه ای وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، بازوی تی رکسها شاید به نظر ضعیف برسد اما در واقع قدرت عظیمی در آنها نهفته بوده است. هر بازوی این جاندار 91 سانتیمتر طول داشته و تنها ماهیچه بالایی بازو در تی رکسها می توانسته است وزنی برابر 195 کیلوگرم را در هم بفشارد. این در حالی است که قدرتمندترین و ورزیده ترین انسانها قادرند از پس حداکثر 117 کیلوگرم وزن برآیند.
به گفته کنراد با این حال تنها عامل قدرتمند بودن بازوی این جانداران ماهیچه های بالایی در بازوی آنها نبوده است بلکه ماهیچه های کتف و قفسه سینه تی رکسها نیز بسیار قدرتمند بوده و در افزایش قدرت بازوی این دایناسورها تاثیرگذار بوده اند.
بر اساس گزارش پاپ ساینس، با این همه کنراد می گوید بررسی فسیلهای به جامانده نشان می دهد تی رکسها از بازوهای خود برای انجام فعالیتهای محدودی استفاده می کرده اند و در واقع از ماهیچه های بازوی خود کار چندانی نمی کشیده اند به همین دلیل ماهیچه بازوی تی رکسها چندان ورزیده و کار آزموده نبوده است. همچنین بازوی این جانداران ماقبل تاریخ تنها در جهت بالا و پایین حرکت می کرده و به همین دلیل هرگز نمی توانسته و نمی توانند در یک مسابقه مچ اندازی با انسان شرکت داشته باشد.

ترکیب مهندسی و بیولوژی / دانشمندان ایرانی جایزه تالار مشاهیر مخترعان آمریکا را دریافت کردند

تالار مشاهیر مخترعان در ایالت نیوجرسی از دو دانشمند ایرانی به دلیل تلاش برای ارائه شیوه ای ترکیبی در مهندسی- بیولوژی تقدیر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، دو دانشمند ایرانی در مراسم اهدای جایزه نوآوران تالار مشاهیر مخترعان (Inventors Hall of Fame) در ایالت نیوجرسی مورد تقدیر قرار گرفتند. علی عبدی و عفت امامیان در بخش مهندسی رایانه و الکترونیک و فناوری های درمان شناسی به دلیل اختراع روشی ترکیبی در مهندسی- زیست شناسی مورد تقدیر تالار مشاهیر مخترعان قرار گرفتند.
سال گذشته علی عبدی جایزه ای مشابه را به دلیل تحقیقاتش در زمینه ارتباطات صوتی دریافت کرده بود. وی همچنین در سال 2006 جایزه برتر را در زمینه آموزش و تدریس از موسسه فناوری نیو جرسی دریافت کرده بود.
مطالعات علی عبدی بر روی ارتباطات دیجیتال در زیر سطح آب و شبکه های زمینی، تخمین و توصیف کانالهای وایر لس، شناسایی نوسان کور صدا و شبکه های مولکولی تمرکز دارد. سال گذشته نشریه Science Signaling مطلبی را از عبدی، امامیان و مهدی تهوری از دانشگاه نورثوسترن درباره شیوه های محاسبه ای بیولوژی که توسط آنها ارائه شده بود منتشر کرد.
بر اساس این مطلب این دانشمندان نظریه ای را مبنی بر تاثیر نه فقط یک ژن، بلکه چندین ژن از کار افتاده و یا ناقص بر روی بروز بیماری هایی مانند شیزوفرنی، سرطان و یا افسردگی ارائه کرده بودند. بر همین اساس عبدی به همراه امامیان شیوه ای را برای ارزشیابی آسیب پذیر بودن بیولوژیکی مولکولها در یک شبکه مولکولی ابداع کردند که با استفاده از این شیوه و با کمک رایانه می توان میزان آسیب پذیری چندین شبکه سیگنال دهنده مولکولی را ارزیابی کرد.
بر اساس گزارش EurekAlert، تحقیقات این دانشمندان ایرانی می تواند در یافتن مولکولهایی که در ابتلا انسان به بیماری های مهلک نقش مهمی دارند و در عین حال برای شناسایی اهداف دقیق در داخل بدن در صنعت دارو سازی بسیار ارزشمند و سودمند باشد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
به دلیل تحقیق درباره تب لاسا/ دانشمند ایرانی جایزه موسسه ملی بهداشت آمریکا را از آن خود کرد

موسسه ملی آمریکا جایزه مالی خود در بخش مبتکر نوین را به دانشمند ایرانی اهدا کرد تا با کمک آن بتواند تحقیقات خود را در زمینه تب لاسا ادامه داده و گسترده تر سازد. به گزارش خبرگزاری مهر، محقق ایرانی دانشگاه هاروارد موفق به کسب جایزه مبتکر نوین موسسه ملی بهداشت آمریکا شد. این موسسه از 18 دانشمند دانشگاه هاروارد به دلیل توانایی توسعه زمینه های علمی و کشف گزینه های جدید علمی در تحقیقاتشان به مدت پنج سال حمایت مالی خواهد کرد.
پردیس ثابتی دانشمند و استادیار ایرانی در رشته بیولوژی میکروارگانیسم و تکامل موفق شده است در اوایل ماه جاری جایزه مبتکر نوین سال 2009 را از موسسه ملی بهداشت دریافت کند. ثابتی قصد دارد از این جایزه برای ادامه مطالعاتش در زمینه تب لاسا که از نظر وی یکی از کشنده ترین بیماری های شناخته شده به شمار می رود، استفاده کند.
موسسه ملی بهداشت در سال جاری 348 میلیون دلار را در سه بخش جایزه مبتکر نوین، جایزه پیشگام و جایزه برنامه نوین تقسیم کرده است. سال گذشته این موسسه 138 دلار را در بخش مبتکر نوین و جایزه پیشگام اهدا کرد، جایزه بخش آخر کاملا متغیر بوده و نسبت به نظر مدیر این موسسه به افراد اهدا می شود.
گفته می شود بودجه ای که در سال 2009 به اهدای این جوایز و پشتیبانی های مالی اختصاص داده شده است طی پنج سال گذشته بیشترین مبلغ به شمار می رود.
دانشمندان دانشگاه هاروارد در سال جاری 16 درصد از جایزه موسسه ملی بهداشت را به خود اختصاص داده اند و ثابتی دانشمند جوان و شناخته شده این دانشگاه نیز در بخش مبتکر نوین از حمایت مالی این موسسه برخوردار شده است.
وی تا کنون در پایگاه تحقیقاتی اش در ایروآ - شهری کوچک در نیجریه - توانسته است با استفاده از داروهای موثر و تکنیکهای تشخیصی پیشرفته درصد میزان کشندگی بیماری تب لاسا را از 70 درصد به 15 درصد کاهش دهد.
به گزارش مهر، ثابتی می گوید: "با کمک چنین جایزه مالی قادر خواهد بود تحقیقات خود را وسعت داده و بر روی وجود مقاومت ذاتی ژنتیکی بیماری به مطالعه بپردازد، پیشرفتی که می تواند اطلاعات جدیدی از ژنوم انسان ارائه کند."

قوي‌ترين سلول خورشيدي جهان ساخته شد


خبرگزاري فارس: شركت ژاپني شارپ از ساخت سلول‌هاي خورشيدي جديدي خبر داد كه به گفته كارشناسان، از بين تمام صفحات خورشيدي موجود در جهان بيشترين كارايي را در جريان تبديل انرژي دارد.
A0547877.jpg


به گزارش فارس به نقل از اينترنت‌نيوز، اين سلول خورشيدي جديد به گونه‌اي ساخته شده است كه از تمام انرژي دريافت شده از خورشيد، 8/35 درصد را به انرژي الكتريكي قابل استفاده در دستگاه‌هاي ديجيتالي و الكترونيكي تبديل مي‌كند.
اين در حالي است كه مدل پيشين اين محصول تنها قادر به تبديل 5/31 درصد از انرژي خورشيدي بود.
اين فناوري جديد در اصل يك سلول خورشيدي تركيبي محسوب مي‌شود و در آن حداقل از دو لايه گردشي براي جذب انرژي خورشيد استفاده شده است.
اين سلول خورشيدي سيستم‌هاي پيشرفته ماهواره‌اي را نيز شامل شده است كه به كمك آن‌ها مي‌تواند حجم وسيع‌تري از انرژي خورشيد را دريافت كند.
شركت شارپ اعلام كرده تلاش مي‌كند تا ظرف سه سال آينده ظرفيت اين شارژر خورشيدي را تا سه برابر افزايش دهد.

روبات هوشمند براي تميز كردن فضاهاي مختلف


خبرگزاري فارس: گروهي از محققان ژاپني موفق به ساخت روبات جديدي با نام AV-S1 شده‌اند كه بر اساس سيستم هوشمند داخلي خود مي‌تواند كليه موانع داخل محيط را تشخيص دهد و بدون نياز به كمك انسان هر مكاني را تميز كند.
A0126272.jpg


به گزارش فارس به نقل از اينترنت‌نيوز، اين روبات قادر است در هر ساعت 3 هزار متر مربع را تميز كند و بر اين اساس، سرعت آن نسبت به انسان تا سه برابر افزايش يافته است.
براي اين روبات از تعدادي حسگر هوشمند استفاده شده كه به آن امكان مي‌دهد به سادگي در مسير خود حركت كند و پيش از رسيدن به موانع مختلف، آن‌ها را بشناسد. در صوتي كه مانع قابل حركت باشد، اين روبات آن را از مسير خود خارج مي‌كند و اگر مانع ثابت باشد، از كنار آن عبور مي‌كند و مسير حركت خود را تغيير مي‌دهد.
روبات AV-S1 از فاصله 20 متري تمامي موانع را شناسايي مي‌كند و مي‌تواند از پله‌ها نيز بالا و پايين برود.
شركت سازنده اين روبات اعلام كرده است كه هم‌اكنون در حال پشت‌سر گذاشتن مراحل نهايي تكميل اين محصول به سر مي‌برد و هنوز به درستي مشخص نشده است كه اين محصول از چه زماني وارد بازار مي‌شود.

تصاویری دیدنی از دنیای حشرات/ غبارهای شیطانی مریخ در قاب تصویر

پرتره های منحصر به فرد از حشرات، دستبند اندازه گیری هیجانات و غبارهای شیطانی مریخ از جمله تصاویری هستند که در گزارش قاب دانش در مهر نمایش داده می شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تصاویر شگفت انگیزی که عکاس طبیعت توماس شاهان از حشرات مختلف به ثبت رسانده است بخش اول گزارش قاب دانش در مهر این هفته را تشکیل می دهد.​
480708_orig.jpg
دو پرتره از عنکبوت جهنده ماده و حشره رابر فلای
480705_orig.jpg
عکاسی توماس شاهان از حشره رابر فلای به خودی خود تصویری جالب و قابل توجه است
480707_orig.jpg
دو گونه جدید شناسایی شده از جانداران، حلزون دریایی 1.3 سانتیمتری و سوسکهای نابینای بی بال آبی که از میان 850 گونه جانداران ناشناخته جدید انتخاب شده اند
480706_orig.jpg
غبارهای شیطانی مریخ که تحت تاثیر جریانهای حلقوی باد رایج در مریخ به وجود می آیند
به مدت چند ثانیه تا ارتفاع 8 کیلومتری معلق خواهند بود
480704_orig.jpg
دستبندهای Emo محصول شرکت فیلیپس برای اندازه گیری پاسخهای احساسی تاجران در شرایط بحرانی و استرس از طریق حسگرهای پوستی و نمایش این پاسخها بر روی صفحه نوری با کمک شدت مختلف رنگها
480709_orig.jpg
پرنده مکانیکی که با الهام از دانه های درخت افرا به منظور انجام ماموریتهای تحقیقاتی و اکتشافی ابداع شده است و می تواند بر اساس حرکت طبیعی دانه های افرا و با کمک موتوری کوچک پرواز کند

دست مصنوعي با قابليت ارتباط با سيستم عصبي بدن


خبرگزاري فارس: كارشناسان از ساخت دست ربوتيك جديدي خبر دادند كه مي‌تواند مانند دست انسان حس داشته باشد و به صورت كاملا انعطاف‌پذير عمل كند.
A0756160.jpg


به گزارش فارس به نقل از اينفورميشين‌ويك، اين دست ربوتيك به كمك محققان دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه "سينت آنا " ايتاليا ساخته شده است و كارشناسان آن را پيشرفته‌ترين دست ربوتيك دنيا مي‌دانند.
در اين دست ربوتيك از حسگرهايي استفاده شده است كه مي‌توانند از طريق بازو به صورت مستقيم با سيستم اعصاب انسان در ارتباط باشند و با مغز انسان ارتباط برقرار كنند.
اين حسگرها به فرد امكان مي‌دهند تا از طريق اين دست ربوتيك، مانند دست طبيعي انسان احساس داشته باشند و به عنوان مثال، دست زدن به اشيا تيز، گرم‌ و سرد را درك كنند.
اين دست ربوتيك كه Smart Hand نام گرفته است، امكان كنترل اشيا را به راحتي براي كاربر فراهم مي‌كند و حتي به او امكان مي‌دهد كه با در دست گرفتن خودكار، متن‌ مورد نظر خود را نيز به راحتي بنويسد.
محققان دو دانشگاه ياد شده هم‌اكنون در حال بررسي نهايي اين دست ربوتيك هستند تا مشكلات احتمالي موجود در آن را برطرف كنند.

دوربين ديجيتال فوق‌حرفه‌اي در راه بازار


خبرگزاري فارس: كارشناسان از ساخت دو دوربين ديجيتال فوق‌حرفه‌اي جديد با نام‌هاي DM33 و DM56 خبر داده‌اند كه مي‌توانند كليه نيازهاي عكاسان حرفه‌اي را برطرف كنند.
A0493164.jpg


به گزارش فارس به نقل از اينفورميشين‌ويك، اين دوربين‌هاي ديجيتالي با حسگر 28 مگاپيكسلي در شركت Mamiya توليد شده‌اند و البته شركت سازنده مدل‌هاي ويژه‌اي از آن‌ها را با حسگرهاي 33 و 56 مگاپيكسلي نيز توليد كرده است.
سيستم اپتيكال اين دوربين‌هاي ديجيتالي در شركت Schneider-Kreuznach كه از بزرگترين توليدكنندگان لنز دوربين در دنيا محسوب مي‌شود، ساخته شده است و بر اين اساس، عكاسان حرفه‌اي مي‌توانند از كيفيت بسيار عالي تصاوير تهيه شده با اين دوربين‌ها اطمينان حاصل كنند.
دو دوربين ديجيتالي DM33 و DM56 به‌ترتيب با قيمت 19900 و 32490 دلار وارد بازار مي‌شوند كه پيش‌بيني مي‌شود اين قيمت گران، تمايل كاربران براي خريد اين دو محصول را كاهش دهد.
شركت سازنده اين دوربين‌هاي ديجيتالي فوق‌حرفه‌اي اعلام كرده است كه آن‌ها را از ماه نوامبر وارد بازار مي‌كند.

آسفالت گوگردی تولید شد

پژوهشگران پژوهشگاه نفت با استفاده از گوگرد موفق به تولید نوعی آسفالت گوگردی شدند دوام این آسفالت معادل آسفالت معمولی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اثر استخراج نفت خام، سالانه بیش از 2 میلیون تن گوگرد مازاد تولید می شود که با توجه به قیمت پایین صادرات این ماده (50 دلار برای هر تن) از این رو لازم است تا نسبت به توسعه صنایع وابسته در کشور اقدام شود.

یکی از راهکارهای قابل توجه برای کاربردی کردن این ماده در صنعت، استفاده از آن در تولید بتن آسفالتی گوگردی، ماسه آسفالت گوگردی و یا آسفالت گوگردی است علاوه بر این می توان آن را در ساخت انواع کودهای شیمیایی، صنایع دارویی و غذایی، نساجی، لاستیک و پلیمر به کاربرد.

در این راستا محققان پژوهشگاه صنعت نفت به سفارش شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد (خانگیران) و با حمایت مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز موفق به تهیه فرمولاسیون و فناوری ساخت آسفالت گوگردی شدند.

این آسفالت در مقیاس صنعتی تولید و در یکی از محورهای پر تردد استان خراسان رضوی کاربردی شده است نتایج بررسی ها نشان داد این ماده می تواند دوام قیر را افزایش دهد و عملکرد آن معادل آسفالتهای معمولی است.

از سوی دیگر به دلیل ضعف ذاتی قیر، برای افزایش دوام آن از مواد افزودنی مانند پلیمرها استفاده می شود که این مواد در ایران وارداتی است و قیمت بالایی دارند در حالی که می توان با استفاده از گوگرد به عنوان ماده ارزان و در دسترس اقدام به افزایش دوام آسفالت کرد.

طبق این گزارش آلودگی های ایجاد شده در مراحل ساخت و اجرای آسفالت گوگردی در صورت انجام اقدامات لازم از قبیل تنظیم دما و استفاده از وسایل ایمنی مانند عینک و ماسک تنفسی قابل کنترل بوده و هیچ گونه آلودگی در زمان سرویس دهی جاده ای گزارش نشده است.

تصاویر فسیل جمجمه دایناسور/ کشف فسیل جمجمه یک دایناسور غول پیکر دریایی

دیرینه شناسان انگلیسی فسیلهای جمجمه گونه ای از دایناسورهای غول پیکر دریایی به نام "پلیوزاروس" را کشف کردند که اندازه آن 16 متر بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، دیرینه شناسان موزه شهرستان دورست در انگلیس در سایت "ساحل ژوراسیک" این فسیلهای جدید را کشف کردند.
"ساحل ژوراسیک" 150 به طول 150 کیلومتر بین "دورست" و "دوون شرقی" انگلیس امتداد یافته است. این ساحل از سوی یونسکو به عنوان اولین سایت دیرینه شناسی دنیا شناخته می شود.
ابعاد جمجمه این فسیل پلیوزاروس 4/2 متر است و 150 میلیون سال قدمت دارد.
با توجه به ابعاد فسیل جمجمه این خزنده، دانشمندان اندازه این پلیوزاروس را 16 متر و وزن آن بین 7 تا 12 تن تخمین زدند.
براساس گزارش آسوشتیدپرس، این بدان معنا است که اندازه این دایناسور دریایی رکورد اندازه تیروساروس رکس غول پیکر با ارتفاع 15 متر را که در سال 2006 کشف شد شکسته است.
482072_orig.jpg
482073_orig.jpg
482071_orig.jpg

راز لبخند ژکوند فاش شد!

دو پژوهشگر اسپانیایی با انجام یک سری آزمایش سرانجام توانستند معمای لبخند ژکوند که به عنوان مرموزترین تابلوی لئوناردو داوینچی شناخته می شود را حل کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، لبخند تابلوی "لبخند ژکوند" یا "مونالیزا" یکی از مرموزترین و بحث برانگیزترین لبخندهای دنیا به شمار می رود. قرنها است که لئوناردوشناسان تحقیقاتی را درباره کشف حالت این لبخند اسرارآمیز انجام داده اند و تاکنون نظریات و فرضیات بسیاری درباره این اثر هنری ارائه شده است.
اکنون "لویئس مارتیز اوترو" و "دیگو آلونسو پابلوس" از موسسه نوروساینس "آلیکانته" در اسپانیا موفق شدند راز این لبخند را فاش کنند.
به گفته این دو محقق، جریانهایی از اطلاعات وجود دارند که به آنها "کانال" گفته می شود. این کانالها داده های مربوط به بزرگی، نور و موقعیت یک شیء را رمزگذاری می کنند. این کانالها موجب می شوند هر بار که به لبخند ژکوند نگاه می شود یک درک متفاوت از حالت و بیان آن استنباط شود.
در این خصوص این دانشمندان توضیح دادند: "معمای لبخند ژکوند در این است که بعضی وقتها یک کانال ایجاد می شود و بنابراین لبخند دیده می شود و در دفعات بعد ممکن است کانالهای دیگری شکل گیرند که موجب شوند لبخند به طور کامل از بین برود. به این ترتیب یک فرد هربار که به این تابلو نگاه می کند یک حالت جدید را از آن درک می کند."
براساس گزارش نیوساینتیست، این محققان برای اثبات نظریه خود از گروهی از داوطلبان خواستند که به تصاویری از نقاشی لبخند ژکوند نگاه کنند. این تصاویر در فواصل مختلفی قرار داشتند و بزرگی آنها متفاوت بود. نتایج این آزمایش نشان داد که هرچه تصویر نزدیکتر باشد مشاهده و درک لبخند آسانتر می شود.
در یک آزمایش دیگر، این دانشمندان تاثیر نوری که به تابلو تابیده می شود را در درک لبخند مورد بررسی قرار دادند.

نور یک شیء از طریق سلولهای کروی وارد شبکیه چشم می شود. این سلولها دو نوع دارند که نوع اول "مرکز روشن" نام دارد. زمانی که نور این سلولهای شبکیه را تحریک می کند شی ء نورانی تر به نظر می رسد. برای مثال یک ستاره در آسمان شب نورانی تر از همان ستاره در آسمان غروب و یا نزدیک سپیده به نظر می رسد.
نوع دوم، "مرکز خاموش" نام دارد. زمانی که این سلولها فعال می شوند شی ء تاریکتر به نظر می رسد. برای مثال حروف روی یک صفحه سفید.
برای مقایسه این دو کانال مختلف، این محققان از داوطلبان دیگری خواستند به یک تصویر سیاه یا سفید به مدت 30 ثانیه نگاه کنند و سپس به آنها یک تصویر از ژکوند نشان داده شد. به این ترتیب این دانشمندان کشف کردند که لبخند برای داوطلبانی که به تصویر سیاه نگاه کرده بودند بیشتر از آنهایی که تصویر سفید را دیده بودند قابل درک است. به این ترتیب سلولهای "مرکز روشن" که با نور در زمینه تاریک تحریک می شوند به تشخیص لبخند کمک می کنند.
در حقیقت راز لبخند ژکوند در درک علمی و هنرمندانه لئوناردو داوینچی از خطای دید چشم انسان نهفته است.

سفر نمادین یک الاغ مجهز به پانل خورشیدی!

یک الاغ مجهز به پانل خورشیدی به همراه یک عکاس و یک هنرمند اسپانیایی در یک حرکت نمادین برای پروژه محیط زیست بین المللی "نقشه سبز" در اسپانیا مسافرت می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، این الاغ که "مینوتو" نام دارد به همراه کریستین بتینی هنرمند و مارتین روانو عکاس به مدت سه ماه در اسپانیا سفر می کند.
این گروه عنوان پروژه دوستدار محیط زیست خود را "دانکی خوت" (donkijote) گذاشته اند. انتخاب این نام با دو هدف انجام شده است. اول به یاد شخصیت "دن کیشوت" در کتاب معروف "سروانتس" نویسنده اسپانیایی و دوم به دلیل حضور یک الاغ (donkey).
روی کمر "مینوتو" پانلهای خورشیدی نصب شده اند که در طول سفر انرژی لازم برای شارژ تلفنهای همراه، رایانه های قابل حمل، دوربینهای ویدیویی و عکاسی و دستگاههای "جی. پی. اس" را تامین می کنند.
در این پروژه این تیم با مردم مناطق مختلف تماس می گیرند و یک مدل اکولوژیکی و زندگی برپایه انرژی تجدیدپذیر زیستی را به آنها ارائه می کنند و از مناطقی که از انرژیهای تجدیدپذیر استفاده می کنند عکس و فیلم تهیه کرده و در سایت خود قرار می دهند.
483060_orig.jpg
هدف نهایی تیم "دانکی خوت" شرکت در پروژه بین المللی "نقشه سبز" و کمک به ایجاد یک نقشه جهانی از مناطقی است که در آنها از انرژیهای سبز استفاده می شود. این نقشه سبز همچنین اکوسیستمهای در معرض خطر را نشان می دهد.
در این خصوص یک متصدی سایت دانکی خوت اظهار داشت: "در مدت سفر این سه نفر، تمام ماجراهای آنها به طور همزمان در سایت تعریف می شود. هر روز فیلمها و عکسهای جدیدی از سفر این تیم روی سایت قرار می گیرد و نشان می دهد که مینوتو در کنار مدارس توقف می کند و بچه ها دور این الاغ تکنولوژیکی شده جمع می شوند."
براساس گزارش لارپوبلیکا، همچنین در این وب سایت نقشه هایی از مکانهایی که این تیم در ادامه سفر خود از آنها دیدن می کنند ارائه می شود.
این هنرمندان شبها به هتل نمی روند چرا که باید همانجایی بخوابند که مینوتو می خوابد اما از مهمان نوازی مردمی که حاضرند آغول و علفهای باغ خود را در اختیار الاغ مجهز به پانل خورشیدی بگذارند استقبال می کنند.

ابداع کاغذ دیواری زنده با استفاده از رنگهای مغناطیسی و رسانا

مبتکران موسسه MIT با کمک گرفتن از ساده ترین مواد و فناوریها از جمله رنگهای مغناطیسی موفق به ابداع کاغذ دیواری تعاملی شده اند که لمسی بوده و می تواند کنترل بسیاری از تجهیزات الکترونیکی منازل را از طریق حسگرهای متعدد به عهده بگیرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نسل جدیدی از کاغذ دیواری ها نه تنها از طراحی زیبا و دلنشینی برخوردارند بلکه توانایی فعال سازی چراغهای روشنایی، سیستم حرارتی و سیستم پخش موسیقی را دارا هستند.​
دیوارهای تعاملی پدیده های جدیدی نیستند اما اکثر آنها نیازمند حسگرهای گران قیمت و پروژکتورهای پر مصرف هستند تا دیوارها زنده و متعامل به نظر بیایند. اکنون محققان موسسه MIT طی پروژه ای جدید جایگزینهای کم هزینه تری را برای دیوارهای تعاملی ارائه کرده اند.​
این محققان با استفاده از رنگهای مغناطیسی یا آهن دار و رسانا یا مس دار مدارهای الکترونیکی را در طرح ها و رنگهای دلنشین به وجود آورده اند که پس از ترکیب با تراشه های حرارتی، روشنایی، حسگرهای لمسی، چراغهای LED، و بلوتوث دیوارها را به سطحی قابل کنترل تبدیل می کنند که قادرند با تجهیزاتی که در نزدیکی شان قرار گرفته صحبت کنند.​
به این شکل با لمس کردن نقش یکی از گلهای کاغذ دیواری می توان چراغی را روشن کرد و یا سیستم تهویه هوا یا حرارتی اتاق را روشن یا خاموش کرد.​
برای خلق این کاغذ دیواری ها محققان از فویلهای فولادی در میان لایه های کاغذی که توسط رنگهای مغناطیسی پوشش داده شده بودند استفاده کردند. بر روی این رنگ با استفاده از رنگهای رسانا نقشهایی مختلف و زیبا از گلهای متنوع تا شاخه های تاک رسم شد تا مدارهای الکتریکی کاغذ دیواری شکل بگیرند.​
این طرح به طور کلی مداری بزرگ را تشکیل می دهد که می توان حسگرها،​

با کمک نانو لوله های کربنی؛ پژوهشگران کشور موفق به تولید نانو سنسورهای با حساسیت بالا شدند

پژوهشگران دانشگاه تهران با استفاده از فناوری نانو لوله های کربنی موفق به تولید نسل جدیدی از سنسورهای مکانیکی شدند که قابلیت دریافت سیگنالهای بسیار ضعیف نوسانی را دارد که در آینده می تواند در لرزه نگارها مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر شمس الدین مهاجرزاده محقق این طرح تحقیقاتی با اعلام این خبر گفت: ساختار این سنسورها به صورت بین انگشتی بوده که خود به تنهایی حساسیت بالایی نداشته و قطعه اصلی آنها ظرفیت خازن کمی دارد، اما چنانچه یک مدار الکتریکی در کنار آنها تعبیه شود، حساسیت بسیار بالایی پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه سنسورهای معمولی دارای یک "سورس" صفحات خازن کنار هم هستند که مقدار ظرفیت خازن کمی ایجاد می کنند، افزود: از این رو در این پژوهش با استفاده از فناوری نانو لوله های کربنی، موفق به ساخت سنسورهای مکانیکی با حساسیت بسیار بالا شدیم.
مهاجرزاده به جزئیات این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: برای ساخت این سنسورها، ابتدا نانولوله های کربنی را به روش پلاسمایی روی بستر سیلیکاتی، لایه نشانی کردیم سپس با استفاده از بستر سیلیکان، نانو لوله های خاصی را رشد دادیم این نانو لوله ها به دلیل سطوح موثر بسیار بالا امکان ایجاد خازنهایی با مقادیر بالا را عملی می کنند این خازنها دارای ساختار میان انگشتی بوده و به لیتوگرافی با دقت بالا نیاز دارند.
به گفته این محقق، ساختار میان انگشتی در واقع از دو سری خط موازی و کنار هم تشکیل شده است که در ساختار ادوات الکترونیکی متداول به کار می رود.
این محقق ادامه داد: ایجاد ساختارها روی غشای نازک، امکان ایجاد حساسیت بالا و یا امکان محرکه سازی (ایجاد حرکات مکانیکی) را محقق می سازد که تصاویر زیبای میکروسکوپ الکترونی و نیز نتایج الکتریکی کاملا منحصر به فرد آن، حاکی از این مهم هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: در آینده این سنسورها برای دریافت سیگنالهای بسیار ضعیف نوسانی مانند آثار زلزله به کار خواهند رفت در ضمن می توانند به عنوان سنسورهای برنامه ریز نیز استفاده شوند.

عنکبوتها پارتی بازی می کنند!

زیست شناسان آلمانی و دانمارکی در تحقیقات خود نشان دادند که عنکبوتها زمانی که از خویشاوندان و گروههای نزدیک خود تقاضای پارتی بازی می کنند در پیدا کردن غذا و بقا به نتایج بهتری می رسند. به گزارش خبرگزاری مهر، پارتی بازی در محیطهای کاری و روابط سیاسی از نظر اجتماعی رفتاری بسیار نامناسب به شمار می رود.
این درحالی است که در دنیای حیوانات پارتی بازی یک رفتار اجتماعی مهم برای بقا است. دانشمندان دانشگاه هامبورگ و دانشگاه آرهوس با بررسی گونه عنکبوت Stegodyphus tentoriicola به این نتایج دست یافتند.
این محققان این عنکبوتها را در دو گروه دسته بندی کردند. اعضای گروه اول با یکدیگر نسبت خویشاوندی داشتند و گروه دوم هیچ نسبت فامیلی با هم نداشتند.
نتایج این تحقیقات نشان داد که عنکبوتها با خویشاوندان خود با انگیزه بیشتری کار می کنند. این عنکبوتها برای برقراری ارتباط با فامیل آنزیم گوارشی خود را به اشتراک می گذارند. این ارتباط به آنها اجازه می دهند که با سرعت بیشتری شکار کنند.
براساس گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، همچنین عنکبوتهایی که در گروه فامیلها بودند به روشی بهتر و موثرتر به دنبال غذا می گشتند.
این مطالعات نشان می دهد که پارتی بازی برای حفظ هماهنگی در گروههای بزرگتر نقش مهمی ایفا می کند. به طوری که در گروههای بزرگتر غیر خویشاوند تمایل به کاهش همکاری میان اعضا افزایش می یابد و همین مسئله موجب افزایش رقابت و تولید مثل کمتر می شود. این درحالی است که اعضای گروههای اجتماعی عنکبوتهای خویشاوند قادرند از این الگوهای خود ویرانگر جلوگیری کرده و سطح بالای تولید مثل را حفظ کنند.

حذف گونه هایی از دایناسورها / یک سوم تمام گونه های دایناسورها هرگز وجود نداشته اند

دیرینه شناسان آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند که دو سوم گونه های دایناسورها که تاکنون نامگذاری شده اند هرگز وجود نداشته اند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دو گونه از دایناسورهای "سر کلاه خودی" را از لیست دایناسورها حذف کردند.
ماه گذشته نیز انجمن دیرینه شناسی مهره داران در اجلاسی که در انگلیس برگزار کرد گونه دایناسور "سه شاخ" (توروساروس) را به زباله دان تاریخ سپرد.
در ادامه حذف دایناسورها گونه دایناسور منقار اردکی "هادروساروس" و احتمالا "نانوتیرانوس" که یک گونه فرضی مینیاتوری از " تیرانوساروس رکس" است نیز به زودی ناپدید می شوند.
به گفته دانشمندان آمریکایی، این دایناسورها گونه های مجزایی نیستند و در گذشته تنها براساس مراحل رشد متفاوتشان نامگذاری شده اند. به طوری که ظاهر بسیاری از این دایناسورها در نوجوانی تفاوتهای بسیاری با ظاهر آنها در بزرگسالی دارد و همین مسئله موجب می شود که فسیلها و استخوانهای این دایناسورها در گونه های مختلفی طبقه بندی شوند.
براساس گزارش ساینس دیلی، برخی از دانشمندان تفاوتهای ریخت شناسی مراحل رشد متفاوت را با خصوصیاتی اشتباه می گیرند که این خصوصیات از نظر رده بندی بسیار مهم هستند.
نتیجه این اشتباه موجب شده است که تعداد گونه های دایناسورهای دوره کرتاسه پایانی تا حد غیرقابل قبولی زیاد شود. این درحالی است که یک سوم این گونه ها هرگز وجود نداشته اند.

6 تصویر از دنیای علم/ مبلی از نی نوشابه و عینکی برای معتادان رایانه

مبلی از نی های پلاستیکی، ماهی روباتیک و اولین دوربین دیجیتال نیمه حرفه ای رنگارنگ پنتاکس تصاویری هستند که برای گزارش این هفته قاب دانش در مهر انتخاب شده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت پنتاکس دوربین دیجیتال رنگارنگی را بر اساس طرح روبات اسباب بازی مشهور Korejanai در تعداد محدودی تولید کرده است که 12.4 مگاپیکسلی بوده و تصویربرداری با سرعت 24 فریم در ثانیه را نیز دارا است. این دوربین با قیمتی در حدود 880 دلار تنها در ژاپن به فروش خواهد رسید.​
483007_orig.jpg
اولین دوربین رنگارنگ شرکت پنتاکس با تولید محدود 100 عدد و وضوح تصویری 12 مگا پیکسل
483107_orig.jpg
عینک «وینک گلاسز» ابزاری مخصوص کاربران افراطی رایانه است
هنگامی که حسگر آن کشف می‌کند کاربر بیش از پنج ثانیه پلک نزده است، لنزهای عینک به تدریج کدر شده
و مانع دید چشم می‌شود و تنها راه نجات از کدری لنز این عینک یک پلک زدن ساده است
483076_orig.jpg
روبات AIDA روباتی تعاملی برای داخل خودرو که بر روی داشبورد نصب شده و با راننده ارتباط برقرار می کند
این روبات به راننده در هدایت خودرو و مسیریابی راهنمایی کرده و نظرات خود را درباره رانندگی فرد
از طریق خصوصیات چهره اش بیان می کند
483079_orig.jpg
پرتره احتمالی از دایناسور زره دار Tatankacephalus که به تازگی کشف شده است
این دایناسور حدود 112 میلیون سال پیش می زیسته است و بدن این دایناسور 4.5 تا 6 متری
از هزاران صفحه استخوانی پوشیده بوده است
483078_orig.jpg
نی های پلاستیکی در صنعت مبل سازی مورد استفاده قرار گرفته اند
طراحی خلاق از صدها نی پلاستیکی با هدف تاکید به امکان بازیافت مواد به شیوه ای خلاقانه
برای ساخت یک مبل راحتی استفاده کرده است
483101_orig.jpg
ماهی روباتیک 1.5 متری که با هدف مطالعه محیط زیر آب ابداع شده است
این ماهی با کمک حسگرهای پیشرفته و باطری مقاوم به مدت 8 ساعت در آب شنا کرده
و می تواند اطلاعات به ثبت رسانده را به صورت وایرلس به پایگاهی از پیش تعیین شده ارسال کند
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
جلوه ای از قدرت پروردگار/ چشم پرندگان ؛ رادار امواج قطب نمای مغناطیسی زمین

محققان دانشگاه اودنبرگ با آزمایشی ساده دریافتند که چشمهای پرندگان نسبت به منقار آنها تاثیر بیشتری بر ردیابی و موقعیت یابی بر اساس امواج مغناطیسی زمین دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، آزمایشهای جدید بر روی سینه سرخها نشان می دهد پرندگانی که با استفاده از میدان مغناطیسی زمین مسیر خود را می یابند بیشتر از چشمهای خود استفاده می کنند تا از منقارشان.
نظریه های متعددی بر اساس استفاده از چشم یا منقار شیوه جهت یابی پرنده ها را با کمک میدان مغناطیسی توجیه کرده است اما اکنون دانشمندان آلمانی در دانشگاه اودنبرگ نشان دادند چشمها نقش اساسی تری در این فرایند به عهده دارند.
محققان در گروهی از سینه سرخهای مورد مطالعه دسته N، منطقه ای در مغز که سیگنالهای دریافتی از رنگدانه های دو جفتی چشم را پردازش می کند از مغز پرندگان خارج کرده و در گروهی دیگر عصب سه قلو که وظیفه ارسال سیگنالهای ذرات مغناطیسی منقار پرنده را به مغز دارد، قطع کردند.
این دو گروه از پرندگان سپس در معرض میدان مغناطیسی طبیعی زمین و یک میدان مغناطیسی مصنوعی قرار گرفتند که به عمد قطب شمال آن 120 درجه تغییر زاویه داده بود. نتایج نشان داد پرندگانی که عصب سه قلوی آنها قطع شده بود با مشکل عمده ای در مسیر یابی مواجه نشدند اما پرندگانی که دسته N از مغز آنها برداشته شده بود توانایی مسیریابی و موقعیت یابی خود را به کلی از دست دادند.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، به گفته دانشمندان این نتیجه احتمال تاثیر مستقیم این بخش از سیستم بینایی پرندگان را در دیدن اطلاعات قطب نمای مغناطیسی طبیعی زمین افزایش می دهد. با این حال اثبات قطعی این واقعیت نیازمند مطالعات بیشتر و صرف زمان طولانی تر خواهد بود.

بارش برف مصنوعی پکن را سفید پوش کرد

متخصصان هواشناسی در چین با کمک گرفتن از مواد شیمیایی خاص برای بارور کردن ابرها، زمستانی زودهنگام را برای پکن به ارمغان آورده و این شهر را توسط لایه سفید برف مصنوعی پوشش دادند. به گزارش خبرگزاری مهر، هواشناسان چینی با بارور کردن ابرها به منظور مقابله با خشکسالی طولانی مدتی که در این شهر رخ داده است، شهر پکن را از برف مصنوعی پوشاندند.
بارش غیر عادی و زود هنگام برف تا نیمی از روز ادامه داشته و به کاهش دمای هوا و وزش بادهای قوی از سمت شمال کمک زیادی کرده است.
هواشناسان چینی برای سالها در تلاش بودند با کمک بارور کردن ابرها با استفاده از مواد شیمیایی خاص در چین بارانهای مصنوعی به وجود آورند و با وجود اینکه این شیوه نتایجی را در بر داشت، خشکسالی در بخش شمالی چین برای یک دهه شهر پکن را تحت تاثیر خود قرار داد.
483528_orig.jpg
بر اساس گزارش شینهوا، طی 10 سال گذشته این اولین باری است که برف در اوایل فصل پاییز پکن را سفید پوش کرده است. پدیده ای که در کنار کنترل خشکسالی و کاهش دما، باعث شده است سفرهای هوایی از فرودگاه مرکزی پکن نیز به تاخیر بیافتند.

اجرای طرح در کشور آغاز شد / افزایش عمر میوه و سبزیجات با فناوری نانو توسط محققان کشور

پژوهشگران کشور موفق شدند با استفاده از نانو زئولیتها عمر انبارداری میوه ها و سبزیجات را افزایش دهند که این روش در حال حاضر در سردخانه های برخی از شهرهای شمالی و کرج اجرایی شده است. یوسف رضایی کلج مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این پروژه تاثیر حدف هورمون "اتیلن" با استفاده از نانو زئولیتهای پوشش داده شده با پرمنگنات پتاسیم بر خصوصیات کیفی و عمر "انبارمانی" میوه و سبزیجات در دروه پس از برداشت مورد بررسی قرار گرفت. در این پروژه سعی شد تا روشی ارائه شود تا میزان هورمون "اتیلن" را در میوه ها و سبزیجات پس از برداشت کاهش دهیم تا عمر انبار مانی محصولات کشاورزی را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه نانو زئولیتها دارای منافذی در ابعاد نانویی هستند، افزود: از این رو از پرمنگنات پتاسیم برای ایجاد سطح مناسب در زئولیتها استفاده شد. این امر سبب می شود که عمر میوه و سبزیجات در انبارها و سردخانه ها چندین برابر شود.
رضایی، پرمنگنات پتاسیم را از مواد جاذب هورمون "اتیلن" دانست و اظهار داشت: این هورمون ماده موثر در پیری میوه و سبزیجات پس از برداشت است. به عبارت دیگر به محض جدا شدن میوه از بوته، هورمون اتیلن شروع به ترشح می کند و باعث رسیدگی، پیری و زوال میوه می شود. پرمنگنات پتاسیم ماده ای است که با جذب این هورمون رسیدگی و پیری میوه را به تاخیر می اندازد.
وی به مزیتهای این روش اشاره کرد و ادامه داد: پرمنگنات پتاسیم با جذب هورمون اتیلن نگهداری میوه را در انبارها یک تا 5/1 ماه افزایش می دهد.
مجری طرح با تاکید بر اینکه این روش بر روی "سیب" اجرایی شده است به مهر گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که با کاربردی کردن این روش می توان بازار رسانی میوه "سیب" را دو ماه افزایش داد ولی در محصولاتی چون "کیوی" و "موز" که میزان هورمون اتیلن در آنها بیشتر است با مشکلات بیشتری مواجه هستیم.
رضایی در خصوص دلایل استفاده از نانو ذرات زئولیت در این پروژه گفت: نانو زئولیتها یک ماده بی اثر است ولی از سوی دیگر به دلیل دارا بودن منافذی در ابعاد نانو برای پرکردن آن به راحتی می توانیم بدون اثر اختلاط دو ماده شیمیایی، پرمنگنات را به داخل منافذ آن رسوب دهیم.
وی از کاربردی شدن این روش بر روی کاهو و کلم خبر داد و در این باره توضیح داد: وقتی کاهو برش داده می شود صمغی ترشح می شود که در مجاورت هوا اکسید می شود. این امر منجر به ایجاد حلقه های قهوه ای رنگ می شود که به آن پدیده قهوه ای شدگی کاهو می گویند. در این پروژه با استفاده از نانو جاذب پرمنگنات موفق شدیم از پیری و قهوه ای شدگی این دو محصول جلوگیری کنیم.
رضایی تاکید کرد: در حال حاضر این روش در برخی از سردخانه های شهرهای شمالی و کرج کاربردی شده است.

طیبی به مهر خبر داد: جزئیات تولید موش سبز در کشور/ تولیدحیوان رنگی برای اثبات توانمندی علمی

رئیس جهاد دانشگاهی جزئیات تولید موش سبز توسط محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی را تشریح کرد و گفت: هدف اصلی از اجرای چنین تحقیقاتی نشان دادن توانمندی های محققان در علم ژنتیک است که کشومان نیز موفق به این امر شد. دکتر حمیدرضا طیبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر افزود: یکی از فعالیتهای محققان جهاددانشگاهی در رویان در زمینه تولید حیوان با یک رنگ خاص است که در حال حاضر در پژوهشکده رویان در تهران انجام می گیرد. در این پروژه تحقیقاتی ژن خاصی به سلولهای بنیادی جنینی تشکیل شده وارد می شود. این ژن به گونه ای است که در زیر نور تغییر رنگ می دهد و به صورت بنفش رنگ ظاهر می شود.

طیبی اضافه کرد: جنینی که در داخل سلولهای بنیادی آن تغییرات ژنتیکی بوجود آمده است در داخل رحم موش دیگری قرار داده می شود و با قرار گرفتن سلولهایی بنیادی که تغییرات ژنتیکی در آنها اعمال شده در محل مورد نظر، موش سبز به صورت طبیعی و انبوه تولید می شود.
وی در بیان دلایل این اقدام محققان جهاد دانشگاهی گفت: تولید موش سبز از جمله فعالیتهای علمی تیپ است که با هدف ارائه توانمندیهای کشور در حوزه ژنتیک اجرا می شود.
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: تغییر رنگ حیوانات که در کشورهای توانمند در حوزه ژنتیک صورت می گیرد تنها به دلیل نشان دادن تواناییهای محققان در این علم است.
طیبی با بیان اینکه تولید موش سبز ارزش درمانی ندارد به مهر گفت: این نوع اقدامات در دنیا عرف است و تولید چنین حیواناتی را به عنوان سمبل تواناییهای ژنتیکی آن کشور در نظر می گیرند.
وی درباره موفقیت محققان رویان در تولید این موش رنگی اضافه کرد: محققان کشور در مرحله اول این امر موفق بودند و هدف که تولید موش سبز بوده تحقق یافته است.

برجهای خورشیدی نسل آینده نیروگاههای انرژیهای تجدیدپذیر

نسل آینده نیروگاههای خورشیدی که در حال حاضر در فاز آزمایشی هستند از برجهایی پوشیده از آینه های مدور ساخته شده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، 30 اکتبر 12 شرکت علاقه مند با بنیاد Desertec در مونیخ باوریا در خصوص ساخت یکی از این نیروگاههای آینده در صحرای بزرگ آفریقا توافقنامه ای را به امضا رساندند.
آینه های مدور نصب شده بر روی برجهای این مراکز خورشیدی آینده قادرند انرژی را جمع آوری و در خود ذخیره کنند.
علاوه بر آفریقا، نیروگاه آمریکایی National Solar Thermal Test Facility در نیومکزیکو نیز با یکی از این برجهای خورشیدی غول پیکر ساخته شده است این آینه های مدور پرتوها را به سوی بازویی که در مرکز برج قرار دارد منعکس می کند. در انتهای بازو یک دستگاه گیرنده نصب شده است که گرما را جمع آوری می کند.
این آینه ها قادرند در جهت نور خورشید چرخش کنند و به راحتی قابل انبساط هستند همچنین در زمانی که خورشید نباشد این برجها می توانند به جای نور خورشید گرما را در خود ذخیره و انرژی گرمایی را به انرژی برق تبدیل کنند.
براساس گزارش نیوساینتیست، نیروگاه Sanlucar la Mayor در اسپانیا که با عنوان PS10 نیز شناخته می شود از دیگر مراکز خورشیدی است که از این برجها بهره مند است.
این نیروگاه از یک برج عظیم ساخته شده است که پرتوهای بازتابش شده از 624 آینه مدور را جمع آوری می کند. ارتفاع این برج 115 متر است و از یک گیرنده و توربینهایی تشکیل شده است که انرژی تولید می کنند.
این برج می تواند در دمای بالا نیز عمل کرده و انرژی را جمع آوری کند.
همچنین نیروگاه Nevada Solar One در بیابان نوادا در آمریکا نیز برج عظیم دیگری است که 64 مگاوات توان انرژی تولید می کند. این میزان انرژی برای 14 هزار خانواده کافی است.

نتایج بررسی یک زیست شناس / خرسها عسل دوست ندارند

یک زیست شناس آمریکایی با بررسی یک خانواده از خرسها در جنگل مینه سوتا دریافت که خرسها عسل دوست ندارند و خشن نیستند. به گزارش خبرگزاری مهر، لین راجرز زیست شناس آمریکایی در یک فیلم مستند که از شبکه دوم بی. بی. سی پخش شد نشان داد که خرسها حیواناتی بسیار عصبی هستند اما برخلاف تصور اصلا خشن و تهاجمی نیستند و خشونت آنها تنها یک رفتار تدافعی است.

همچنین افسانه ای که نشان می دهد خرسها عسل دوست دارند حقیقت ندارد و این حیوانات همانند شخصیت کارتونی "مینی پو" عاشق عسل نیستند.

در این فیلم مستند که Bearwalker of the Northwoods (قدم زدن با خرسهای نورث وودز) نام دارد، این زیست شناس داستان زندگی لحظه به لحظه خود را با خرسهای قهوه ای جنگل مینه سوتا به تصویر کشیده است.

لاجرز در این تحقیق کشف کرده است که خرسها به ندرت به انسان حمله می کنند، عسل دوست ندارند و نوزاد مورچه های ریز را غذای لذیذتری می دادند.
483972_orig.jpg
براساس گزارش گاردین، این محقق آمریکایی برای آشنایی با رفتار خرسها با آنها یک رابطه دوستانه برقرار کرد و از آنها نترسید. به این ترتیب توانست عادات روزمره آنها را به تصویر بکشد.

در این خصوص لین راجرز اظهار داشت: "به طور طبیعی، یک خرس را می گیری، آن را آزمایش کرده و تمام اطلاعات لازم را درباره اش جمع آوری می کنی. اما با این روش خرسها به ما نمی گویند که به چه چیزی علاقه دارند، چگونه زندگی می کنند و چگونه هستند."

این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان دیگر، این شیوه تحقیقات رفاقتی ارزش علمی ندارد چرا که خود حضور یک انسان در بین جانوران می تواند بر روی عادات حیوانی که بر روی آن مطالعه می شود اثر بگذارد.​

برفهای کلیمانجارو نابود می‌شود

دانشمندان اعلام کردند گرمای جهانی طی دو دهه آینده اثری از برفهای کلیمانجارو به جا نخواهد گذاشت و تمامی لایه های برفی این کوه را از بین خواهد برد. به گزارش خبرگزاری مهر، طبق مطالعات جدید برفهای کلیمانجارو که پس از رمان مشهور ارنست همینگوی با نامی مشابه به شهرت بالایی دست یافته اند تا سال 2022 ناپدید خواهند شد.
به گفته محققان دانشگاه اوهایو بلندترین قله آفریقا در سال 2022 برای اولین بار در طول 12 هزار سال گذشته از برف خالی خواهد شد و چهره ای جدید و شاید غم انگیز را به خود خواهد گرفت. 85 درصد از لایه های برفی که در سال 1912 بر این قله نشسته است از بین رفته و 26 درصد باقی مانده آن در سال 2000 ناپدید شده است.
کاهش بارش برف و تصعید زیاد در کنار فعالیتهای انسانی از جمله دلایلی هستند که دانشمندان برای توضیح این پدیده ارائه کرده اند و در نهایت مثل همیشه فعالیتهای انسانی و در پی آن افزایش گرمای جهانی مجرم اصلی ناپدید شدن برفهای کلیمانجارو شناخته شده است.
484067_orig.jpg
بر اساس گزارش شینهوا، "برفهای کلیمانجارو" پس از داستان کوتاه مشهور ارنست همینگوی که در سال 1938 نگاشته شد به شهرت زیادی رسیدند، کتابی که شخصیت اصلی داستانش از این قله زیبا به عنوان قله ای "به پهنای سراسر جهان، بزرگ، بلند، و زیر آفتاب بی‌نهایت سفید" یاد می کند.

نگاه علمی به انتقال پایتخت / زلزله در کمین 90 درصد شهرها/ شهرهای کشور پتانسیل پایتخت شدن را ندارند

رئیس پژوهشگاه علوم زمین با تاکید بر اینکه 90 درصد شهرهای کشور لرزه خیز هستند، گفت: شهرهای موجود در کشور با توجه به همین موضوع و عوامل دیگر پتانسیل پایتخت شدن را ندارند. دکتر منوچهر قریشی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب با اشاره به طرح انتقال پایتخت سیاسی کشور افزود: این طرح به منظور انتقال مرکز سیاسی کشور به مکانی مناسب با هدف بهبود و اصلاح استقرار جمعیت تا پایان چشم انداز بیست ساله تصویب شده است که این طرح در ادامه بررسی و تدوین سیاستهای کلی در بخش آمایش سرزمین است.
وی با تاکید بر اینکه اجرایی کردن این طرح در این مدت امکانپذیر نیست، اظهار داشت: با انتقال وزارتخانه‌ها به بیرون تهران مشکلات به قوت خود باقی می ماند چرا که تهران همچنان با معضل تراکم جمعیت و آلودگیهای زیست محیطی دست به گریبان خواهد بود.
قریشی به موضوع زمین شناختی ایران اشاره کرد و ادامه داد: از نظر زمین شناختی ایران جزء کشورهای جوان و دارای پوسته های جوان و فعالی است. از این رو شهرهای کشور مصون از خطر زلزله نیستند. به فرض اینکه از نظر لرزه خیزی مصون باشند، قابلیت و پتانسیلهای پایتخت شدن را ندارند.
وی در ادامه تاکید کرد: 90 درصد شهرهای کشور دارای پتانسیلهای لرزه خیزی هستند.
رئیس پژوهشگاه علوم زمین در زمینه مشکلات موجود در تهران به عنوان پایتخت فعلی کشور به وجود بافتهای فرسوده اشاره کرد و گفت: این معضل به همراه باریک بودن معابر باعث می شود که در زمان بروز حوادث طبیعی راههای دسترسی به این مناطق با مشکلاتی همراه باشد. این وضعیت محدود به تهران نیست بلکه در سراسر کشور این وضعیت حاکم است.

ايران در حوزه فناوري نانو رتبه 15 دنيا را دارد


خبرگزاري فارس: دبير ستاد توسعه فناوري نانو گفت: ما توانسته‌ايم رتبه ايران را در زمينه فناوري نانو از رتبه 60 به رتبه پانزدهم ارتقا دهيم.
A0625743.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، سعيد سركار امروز در مراسم افتتاحيه جشنواره فناوري نانو با اشاره به اينكه 6 سال از تأسيس اين ستاد در كشور مي‌گذر، گفت: در بخش‌هاي مختلف توسعه منابع انساني توليد علم و فناوري نانو ما توانسته‌ايم جايگاه ايران را در بين ساير كشورهاي جهان تثبيت كنيم و رتبه ايران را از رتبه 60 به رتبه 15 ارتقا ببخشيم.
وي با اشاره به اينكه هدف تشكيل ستاد نانو ارتقا كيفيت زندگي مردم و توليد ثروت است، گفت: اين امر با مشاركت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف محقق مي‌شود و هم اكنون در حوزه فناوري نانو بيش از 50 شركت نوپا و دانشگاهيان فعال هستند كه با محصولات آنها در بازار داخلي و خارجي عرضه مي‌شود.
وي تاكيد كرد: اگر ما مي‌خواهيم به اقتصاد دانش بنيان برسيم بايد بدانيم كه زيربناي اين اقتصاد صادرات محصولات دانش بنيان در توسعه و حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان است.
دبير ستاد توسعه فناوري نانو افزود: محل زايش شركت‌هاي دانش بنيان دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي هستند و با توسعه اين شركت‌ها ما مي‌توانيم مشكلي را كه هم اكنون با آن مواجه هستيم كه عدم ارتباط دانشگاه و صنعت است مرتفع سازيم.
وي ادامه داد: دانشگاه و صنعت با اهدافي متفاوت و جدا از هم 80 سال قبل تشكيل شده‌اند و ما هم اكنون براي ايجاد هماهنگي بين اين دو بخش با مشكلات زيادي روبه‌رو هستيم اگر چه فعاليت‌هاي زيادي براي رفع اين مشكل در كشور انجام شده اما در اين بخش مشكلات بنيادي وجود دارد.
سركار گفت: اگر شركت‌هاي دانش بنيان شكل بگيرد چون از دل دانشگاه‌ها پا گرفته است راحت‌تر مي‌تواند، ارتباط صنعت و دانشگاه را تقويت و برقرار كند و ايجاد شركت‌هاي دانش بنيان مشكلات اشتغال تخصصي را مرتفع مي‌سازد.

مي‌توان از زباله‌هاي كاغذي در تهران روزانه 600 تن كاغذ بدست آورد


خبرگزاري فارس: عضو كميته علمي دوازدهمين همايش ملي بهداشت محيط با بيان اينكه روزانه بيش از 8 هزار تن زباله در تهران توليد مي‌شود كه 70 درصد آنها را زباله‌هاي تر و 30 درصد بقيه را زباله خشك تشكيل مي‌دهد، گفت: مي‌توان از زباله‌هاي كاغذي در تهران روزانه 600 تن كاغذ بدست آورد.
A0114243.jpg


احمد عامري در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس اظهار داشت: اين 8هزار تن با هزار و 300 كاميون زباله برابري مي‌كند لذا اين مقدار زباله ميزان زيادي است.
وي افزود: مي‌توان از زباله‌هاي كاغذي تهران روزانه 600 تن كاغذ بدست آورد در حالي كه براي يك تن كاغذ بايد 17 درخت تنومند را قطع كنيم و در گردانه داغ به كاغذ تبديل كنيم.
عامري تصريح كرد: به همين ميزان يعني 550 تا 600 تن پليمر و پلاستيك را مي‌توان روزانه در تهران از زباله‌ها بدست آورد كه اين موضوع موجب مي‌شود محيط زيست هم آلوده نشود.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران ادامه داد: بايد به پسماندها توجه خاصي شود چرا كه هر موجود زنده‌اي از جمله انسان با طبيعت ارتباط دارد.

یک سوم تمام گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در تازه ترین گزارش خود هشدار داد که بیش از یک سوم گونه های جانوری و گیاهی در تمام دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) اعلام کرد که در مجموع 47 هزار و 677 گونه گیاهی و جانوری وارد لیست قرمز این اتحادیه شده اند.
از این تعداد 17 هزار و 291 گونه برابر با 36 درصد، با تهدید جدی مواجهند. این درحالی است که دوزیستان با بیشترین میزان خطر انقراض روبه هستند همچنین خطر انقراض، 70 درصد از گونه های گیاهی را به شدت تهدید می کند.
تازه ترین لیست قرمز گونه های جانوری و گیاهی این اتحادیه که روز گذشته در سوئیس ارائه شد، نشان می دهد که تمام گونه ها از پستانداران تا خزندگان، دوزیستان، ماهیان و گیاهان در معرض خطر نابودی قرار دارند و هم اکنون 875 گونه برابر با 2 درصد از مجموع، منقرض شده و یا در حال انقراض هستند.
براساس گزارش آسوشیتدپرس، همچنین 21 درصد از پستانداران، 30 درصد از دوزیستان، 12 درصد از پرندگان، 28 درصد از خزندگان، 37 درصد از ماهیان آبهای شیرین، 70 درصد از گیاهان و 35 درصد از بی مهرگان نیز تهدید شده اند.
جزئیات گزارش
دوزیستان- به گفته IUCN از مجموع 6 هزار و 285 گونه دوزیستان در دنیا که وارد لیست قرمز شده اند، هزار و 895 گونه در خطر انقراض قرار دارند درحالیکه 39 گونه منقرض شده اند و یا در حال انقراض در طبیعت رها شده اند 484 گونه به شدت با تهدید مواجهند، 754 گونه در خطر هستند و 657 گونه نفوذ پذیر شده اند.
پستانداران- از 5 هزار و 490 گونه پستاندار، 79 گونه منقرض شده و یا در حیات وحش در حال انقراض هستند 188 گونه به شدت تهدید می شوند، 449 گونه در خطر هستند و 505 گونه نفوذپذیر شده اند.
خزندگان- IUCN نشان می دهد که در مجموع هزار و 677 گونه خزنده در لیست قرمز حضور دارند که از این تعداد 293 گونه در سال جاری وارد این لیست شده اند در مجموع 22 گونه منقرض شده و یا در حیات وحش در حال انقراض رها شده اند و 469 گونه با تهدید انقراض مواجهند.
بی مهرگان- در لیست قرمز سال 2009 اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت 7 هزار و 615 گونه به چشم می خورند که از این تعداد 2 هزارو 639 گونه با تهدید انقراض مواجهند، درحالی که از هزار و 989 گونه سنجاقک 261 گونه در تهدیدند.
ماهیان آبهای شیرین- سه هزار و 120 گونه در لیست قرمز هستند که از این تعداد هزار و 147 گونه با تهدید انقراض روبه رو هستند.

لبخند کوسه مقابل دوربین / تصویر کوسه ای که می خندد

یک عکاس غواص موفق شده است تصویری بسیار شگفت انگیز از یک کوسه ماهی شکارچی چهار متری تهیه کند که در حال خندیدن است. به گزارش خبرگزاری مهر، در فیلم کارتونی "در جستجوی نمو" یک کوسه خشن به نام "بروس" وجود دارد درحالی که با هر 202 دندان نمایان خود خنده تهدید آمیزی به پدر نمو می کند. این در حالی است که اکنون یک عکاس دریایی 59 ساله به نام آموس ناچوم، تصویری زیبا از همان کوسه را در اعماق دریاها تهیه کرده است که با دهانی بسته لبخند شگفت انگیزی بر لب دارد.
براساس گزارش تلگراف، این عکاس غواص اکنون در این تصویر واقعی نشان داده است که یکی از بزرگترین موجودات دریایی نه تنها حالتی تهدید آمیز ندارد بلکه در مقابل دوربین عکاسی لبخند زیبایی می زند.
484229_orig.jpg
تصویر کوسه خندان و مقایسه آن با کوسه کارتون نمو

صحرای اتیوپی به اقیانوس تبدیل می شود

محققان در دانشگاه آدیس آبابا با استفاده از اطلاعات قدیمی شکاف بزرگی که در صحرای اتیوپی به وجود آمده است اعلام کردند این شکاف می تواند طی میلیونها سال آینده به بستری جدید برای اقیانوسی بزرگ در میان صحرا تبدیل شود. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان اعلام کردند مطالعات جدید بر روی شکاف مرموز و بزرگی که در صحرای اتیوپی به وجود آمده است نشان می دهد فرایندی که منجر به شکل گیری این پدیده شده مشابه فرایندهایی است که در کف اقیانوسها رخ می دهد و می تواند نشانه ای از شکل گیری اقیانوسی بزرگ در این منطقه در آینده به شمار رود.
این شکاف با عرض 6 متر در صحرای اتیوپی از سال 2005 به وجود آمده است اما در آن زمان مطالعات دقیقی بر روی آن انجام نگرفته بود. همچنین شکافی مشابه در بستر دریای سرخ در حال دو نیم کردن این دریا است.
محققان با استفاده اطلاعات لرزه ای جمع آوری شده از سال 2005 فرایند شکل گیری این شکاف 35 مایلی را در طی یک روز شبیه سازی کرده و اعلام کردند این شکاف در اثر انفجار آتشفشان داباهو در انتهای شمالی شکاف به وجود آمده و خروج ماگماها از دل زمین باعث شکافته شدن لایه زمین از دو جهت شده است.
این فرایند در بستر دریاها نیز به صورت مکرر اتفاق می افتد. نتیجه مطالعات جدید همچنین نشان می دهد مرزهای فعال آتشفشانی در مسیر صفحه های اقیانوسی تکتونیکی می تواند به صورت ناگهانی صفحه ای بزرگ را از میان به دو نیم تقسیم کند. پدیده ای که می تواند برای ساکنان منطقه بسیار خطرساز به شمار رود.
محققان می گویند با انجام این مطالعه در تلاش بوده اند تا ارتباط میان آنچه در صحرای اتیوپی رخ داده است را با آنچه در بستر اقیانوسها رخ می دهد دریابند و بر روی آن تحقیقات دقیقتری انجام دهند زیرا بررسی لایه های اقیانوسی در بستر دریاها تقریبا غیر ممکن است. در واقع دانشمندان این بخش از صحرای اتیوپی را به عنوان لابراتواری ویژه و منحصر به فرد برای مطالعه بر روی لایه صفحه های اقیانوسی می دانند.
صفحه های آفریقایی و عربی در بخشی از صحرای آفار در اتیوپی شمالی به یکدیگر رسیده و طی فرایند ایجاد شکافی با سرعت 2.54 سانتیمتر در سال طی 30 میلیون سال پیش از یکدیگر جدا شده اند. این شکاف خوردگی فرونشستگی 300 کیلومتری آفار و دریای سرخ را به وجود آورده است.
بر اساس گزارش فاکس نیوز، محققان بر این باورند دریای سرخ به تدریج و طی میلیونها سال یا بیشتر به این نشستگی وارد خواهد شد و این بستر جدید برای آب دریای سرخ می تواند دریای سرخ را به خلیج عدن اتصال دهد.

دایناسورهای نوجوان "تیرانوساروس رکس" بسیار سرکش بوده اند

نتایج تحقیقات بر روی استخوان پوزه یک نمونه نوجوان از تیرانوساروس رکس نشان می دهد که نوجوانان این گونه دایناسور بسیار سرکش بوده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، بقایای این دایناسور نوجوان که "ژان" نامگذاری شده است در سال 2001 در ایالت مونتانا واقع در آمریکا کشف شد.
اکنون دانشمندان دانشگاه ایلینویز شمالی و موزه تاریخ طبیعی راکفورد با بررسی استخوان پوزه "ژان" دریافتند که دایناسورهای نوجوان گونه "تیرانوساروس رکس" بسیار سرکش بوده و اغلب با همسالان خود مبارزه و دعوا می کرده اند.
جنسیت "ژان" هنوز مشخص نیست و انتخاب این نام در بزرگداشت اهدا کننده این فسیل به موزه بوده است. نتایج بررسیهای فعلی نشان می دهد که این دایناسور نوجوان حدود شش متر و نیم طول و بیش از دو متر قد داشته و وزن آن حدود 700 کیلوگرم بوده است.
آرواره فوقانی و پوزه این دایناسور نوجوان حفره های ناشی از یک زخم را نشان می دهد که به نظر می رسد در اثر گازگرفتگی یک گونه همسن ایجاد شده باشد.
براساس گزارش ایندیپندنت، این محققان با بررسی ساختار میکروسکوپی بافت استخوانی این فسیل از طریق پرتونگاری مقطعی به این نتایج دست یافتند.

نگاه علمی به انتقال پایتخت / تهران سری بزرگ بر روی تنی نحیف است/ توجه به توسعه ملی در انتقال پایتخت

رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انتقال فیزیکی پایتخت ایده بدی نیست، گفت: در کنار این طرح باید به توسعه ملی در قالب منطقه ای توجه شود که در این صورت حتی با انتقال فیزیکی پایتخت دیگر مشکلات موجود در پایتخت تکرار نخواهد شد. دکتر عیسی ابراهیم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تجربه کشورهای دنیا در زمینه انتقال پایتخت گفت: انتقال پایتخت در دنیا سابقه طولانی دارد از آن جمله می توان به تجربه کشورهایی چون برزیل از ریودوژانیرو به "برزیلیا"، هند از دهلی به دهلی نو، پاکستان از راولپندی به اسلام آباد و عربستان از بندر جده به ریاض اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این انتقال پایتخت به دلیل تراکم جمعیت و مشکلات زیست محیطی بوده است، افزود: اینکه در شرایط فعلی انتقال پایتخت امکانپذیر است یا خیر طرحی است که نیاز به بررسی و ارزیابی های علمی همه جانبه و گسترده دارد.
ابراهیم زاده به سابقه طرح انتقال پایتخت اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح در 15 سال پیش به یک باره مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت و حتی در آن زمان وزارت کشور و برخی از دانشگاهها طرحهای مطالعاتی وسیعی انجام دادند و مقالات زیادی نیز به چاپ رسید ولی این طرح از ادامه راه باز ماند.
رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در روزهای اخیر از سوی مجمع تشخیص مصلحت **** مجددا طرح انتقال مرکز سیاسی کشور مطرح شد و در راستای بهبود و اصلاح استقرار جمعیت تا پایان چشم انداز به تصویب این نهاد نیز رسید. این طرح، هر چند که طرح بدی نیست ولی اجرایی کردن آن به مکانیزمهای خاصی نیاز دارد که تنها با مطالعه زیرساختها می توان آن را عملیاتی کرد.
وی با بیان اینکه همه نگاهها و توجهات متوجه تهران شد و سایر نقاط کشور مظلوم واقع شدند خاطرنشان کرد: این امر باعث شد تا هزینه های زیادی صرف توسعه زیرساختهای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تهران شود و این روند آن قدر ادامه یافت که امروزه شاهدیم همه مسیرها از تهران می گذرد.
ابراهیم زاده با اشاره به تجمیع امکانات در تهران یادآور شد: در حال حاضر به جز چند شهر بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و اراک سایر نقاط کشور به ویژه شهرهای مرزی و شهرهای جنوبی توسعه نیافتند. برای تعدیل این وضعیت قبل از انتقال پایتخت باید به فکر توسعه متوازن مناطق مختلف کشور بود.
دانشیار گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این زمینه باید برنامه توسعه پایدار ملی به صورت منطقه ای داشته باشیم در این باره توضیح داد: منطقه سیستان و بلوچستان را به عنوان توسعه نیافته ترین منطقه کشور در نظر بگیرید. این منطقه از لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره رشد و توسعه لازم را نیافته است این در حالی است که اگر با توچه به پتانسیلها توسعه می یافت هرگز جاذبه های تهران دیده نمی شد و جلوی مهاجرتها به پایتخت گرفته می شد.
وی با اشاره توانمندیهای منطقه سیسان و بلوچستان گفت: در این منطقه به دلیل دسترسی به آبهای آزاد در جنوب و دسترسی به آسیای میانه در شمال از طریق منطقه مرزی "میلک" می توان با ایجاد کریدور ترانزیتی موقعیت ترانزیتی مناسبی را ایجاد کرد که ضمن ایجاد توسعه اقتصادی باعث رونق کشاورزی شود.
ابراهیم زاده، سیستان و بلوچستان را به عنوان بزرگترین تولید کننده خرما در کشور توصیف کرد و ادامه داد: با اجرایی کردن این طرح علاوه بر صادرات این محصول می توان نسبت به صادرات سایر محصولات چون "پاپایا" (نوعی خریزه درختی)، موز و انبه نیز اقدام کرد.
دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: طرح آمایش سرزمین در خلال سالهای 53، 63 و 88 مطرح شده است ولی هیچگاه به توسعه منطقه ای توجه نشده است و نتیجه این غفلت این شده است که تهران مانند سری بزرگ بر روی تن نحیف قرار گرفته است که نه می تواند مشکل خود را حل کند و نه می تواند مشکل سایر شهرها را رفع کند.
ابراهیم زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر برنامه پنجم توسعه در حال تدوین است و به زودی به مجلس ارائه می شود، یادآور شد: توسعه پایدار منطقه ای باید در این برنامه مورد توجه قرار گیرد. این توجه باعث می شود که ولو اینکه انتقال پایتخت به صورت فیزیکی صورت گیرد به گونه ای برنامه ریزی شود که در پایتخت جدید مشکلاتی که در تهران با آن مواجه هستیم پیش نیاید.
رئیس پژوهشکده علوم زمین، مکان یابی برای پایتخت جدید را در گروه مطالعات گسترده منابع طبیعی و انسانی چون ژئومورفولوژی منطقه، زلزله خیزی، شیب و جنس زمین، چگونگی منابع آب و راههای دسترسی دریایی، هوایی و زمینی دانست و تاکید کرد: اگر در اجرا کردن این پروژه درست برنامه ریزی و مطالعه شود علاوه بر دستابی به اهداف سند چشم انداز، توسعه سایر مناطق نیز فراهم می شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
توالی کامل ژنوم اسب به دست آمد

تیمی متشکل از پژوهشگران بین المللی با بررسی گونه ای اسب اهلی موفق شدند توالی کامل ژنوم این جانور را رمزگشایی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، اسب از حدود شش هزار سال قبل برای کمک در کارهای طاقت فرسا و به عنوان یک وسیله حمل و نقل در کنار انسان زندگی می کند.
اکنون محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه هاروارد با همکاری محققان ایتالیایی و آلمانی موفق شدند ژنوم اسب اهلی Equus caballus را رمزگشایی کنند و نشان دهند که ژنوم این اسب محتوی 7/2 میلیارد حرف DNA است. این تعداد حرف DNA بیشتر از حروف ژنوم سگ و کمتر از ژنوم انسان است.
همچنین نتایج این تحقیقات نشان می دهد که بیش از 53 درصد از کروموزمهای اسب با کرموزمهای انسان مشترک است.
براساس گزارش ساینس مگزین، این محققان DNA نژادهای مختلف اسب را با یکدیگر مقایسه کردند و تفاوتهای ژنتیکی را که درباره برخی از خصوصیات اسبها در هر نژاد مثل رنگ پوست توضیح می دهند کشف کردند.
همچنین به گفته این محققان، از آنجا که شباهتهایی میان ژنوم انسان و اسب وجود دارد، ژنوم اسب برای بررسی بسیاری از بیماریهای ژنتیکی انسان بسیار مفید است.

یادگیری زبان از دوران جنینی آغاز می شود

نتایج تحقیقات دانشمندان آلمانی نشان می دهد نوزادان از زمانی که هنوز به دنیا نیامده اند زبان مادری خود را یاد می گیرند و به زبان والدین خود گریه می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه وورزبورگ در آلمان در این خصوص اظهار داشتند: "این کشف بسیار مهم است نه تنها برای اینکه نشان می دهد نوزادان توانایی بازتولید ملودیهای متفاوت را در گریه کردن دارند بلکه به این دلیل که تایید می کند نوزادان ملودیهایی را برای گریه کردن ترجیح می دهند که با زبانی که در مدت زندگی جنینی به خصوص در سه ماهه سوم بارداری شنیده اند مطابقت دارد."
مختصصان در این تحقیقات گریه 60 نوزاد چند روزه را شامل 30 نوزاد فرانسوی و 30 نوزاد آلمانی مورد مطالعه قرار دادند.
نتایج این بررسیها نشان داد که ملودیهای گریه این نوزادان تصادفی نبود بلکه با لحن آوایی زبان مادری آنها انطباق داشت. به طوریکه آهنگ ملودی گریه نوزادان فرانسوی سیر صعودی و آهنگ نوزادان آلمانی سیر نزولی داشت این دو آهنگ کاملا با خصوصیات پایه این دو زبان هماهنگی دارد.
براساس گزارش National Geographic، تاکنون دانشمندان می دانستند که جنین در سه ماهه سوم بارداری صداهای خارج را می شنود و از بین تمام این اصوات، صدای مادر خود را ترجیح می دهد، اما این تحقیقات جدید نشان می دهد که کودکان اولین تمرینات خود را در یادگیری زبان، پیش از تولد آغاز می کنند سپس به محض آنکه متولد شدند برای گریه کردن از همان زبانی استفاده می کنند که در دوران جنینی آموخته اند.

ساخت درهای متحرک برای تولید انرژی برق از امواج دریا

یک ایده پرداز فنلاندی درهای متحرکی را طراحی کرده است که با نصب در عمق 6 تا 23 متری دریا می توانند 300 کیلووات انرژی را از امواج دریا تولید کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت AW-Energy اکنون برای توسعه یک مدل پایلوت این درهای متحرک در یک دریاچه در پرتغال سه میلیون یورو اعتبار اختصاص داده است.
ایده ساخت این درها را که WaveRoller (موج غلتان) نام دارند، یک فنلاندی به نام "رائونو کویوساری" ارائه کرده است.
این در متحرک 20 تن وزن دارد و در عمق 6 تا 23 متری زیر دریا و در مسیر امواج نصب می شود "موج غلتان" مجهز به یک سیستم هیدرولیک است که انرژی حرکتی امواج آب را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.
484743_orig.jpg
هر یک از این درهای متحرک می تواند 300 کیلووات انرژی تولید کند و توان انرژی حاصل از مجموعه ای متشکل از سه غلطک تقریبا برابر با یک مگاوات است.
براساس گزارش الکتریک، عرضه تجاری WaveRoller می تواند از سال 2013 آغاز شود.

عرضه برچسب میزان دی اکسید کربن برای محصولات غذایی

سوئد برای اولین بار در دنیا در حال ارائه نوعی برچسب ویژه محصولات غذایی است که با نصب بر روی مواد خوراکی میزان دی اکسید کربنی را که این مواد تولید کرده اند نشان می دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، هر فعالیت انسانی مستقیم یا غیر مستقیم با تولید دی اکسید کربن ارتباط دارد. در این میان تولید غذا نیز نقش مهمی در افزایش انتشار این گاز گلخانه ای ایفا می کند.
برای مثال یک ساندویچ همبرگر مسئول انتشار 7/1 کیلوگرم و یک ساندویچ مرغ مسئول تولید 4/0 کیلوگرم دی اکسید کربن است. تولید گوجه فرنگی در گلخانه دی اکسید کربن بیشتری را نسبت به تولید آن در زمین کشاورزی منتشر می کند.
همچنین خوردن یک کیلوگرم گیلاس در اروپا در فصل تابستان که در سطح ملی تولید شده است به مراتب دی اکسید کربن بسیار کمتری نسبت به خوردن یک کیلوگرم گیلاس در فصل زمستان تولید می کند. در این مورد تولید دی اکسید کربن حاصل از انتقال این میوه در زمستان از آفریقا و آمریکا به اروپا به مجموع انتشار افزوده می شود.
در این راستا، سوئد برای اولین بار در دنیا مشغول تولید یک برچسب آب و هوایی برای مواد غذایی است. این برچسب میزان تولید دی اکسید کربن هر محصول خوراکی را که در بازار عرضه می شود نشان می دهد.
برای ارائه شاخص سطح انتشار دی اکسید کربن هر محصول، سازمان ملی خاروبار سوئد یکسری از خطوط راهنما و توصیه ها را ارائه کرده است.
براساس گزارش اگزماینر، هدف از ارائه این برچسبها تولید محصولات غذایی با کمترین میزان مصرف انرژی و حداقل انتشار دی اکسید کربن است.
به گفته مقامات این سازمان سوئدی انتظار می رود با عرضه این برچسبها به میزان 20 تا 50 درصد از مجمموع انتشار دی اکسیدکربن در بخش غذایی کاسته شود.
سوئد در برنامه مبارزه با تغییرات آب و هوایی خود قصد دارد تا سال 2020 استفاده از سوختهای فسیلی را برای تولید انرژی حذف و تا سال 2030 تمام خودروهای بنزینی را از بازار خارج کند.

زلزله های بزرگ می توانند پس لرزه زمین لرزه های دیگر باشند

دانشمندان اعلام کردند بسیاری از زلزله های اخیر در واقع می توانند پس لرزه های زلزله های بزرگی باشند که صدها سال پیش رخ داده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان طی مطالعات اخیر خود الگوی جدیدی از توالی پس لرزه ها ارائه کرده اند که می تواند دلیل وقوع برخی از زلزله های بزرگ را توضیح دهد.
این محققان دریافتند جدا از تقابل صفحات زمینی بازتاب زلزله های گذشته می تواند برای چندین صد سال ادامه داشته باشد. محققان دانشگاه نورث وسترن این کشف را پدیده ای می دانند که تا به حال کسی به آن توجهی نکرد بوده است. به گفته آنها بیشتر زلزله های بزرگ در اثر تقابل صفحه های زمینی و گسلها به وجود می آیند، مانند گسل سن آندیاس که در آن منطقه گسل بسیار فعال بوده و پس لرزه های آن دهها سال پس از وقوع یک زلزله بزرگ رخ می دهند.
زمانی که یک پس لرزه رخ می دهد، دانشمندان حرکات زمین را تحت نظر می گیرند تا بتوانند خصوصیات زلزله های آینده را پیش بینی کنند اما گاهی اوقات زلزله ها در مناطقی رخ می دهند که سابقه فعالیت گسلی در آن وجود ندارد در این صورت زمانی که زمین فرصتی برای جمع آوری انرژی برای زلزله های آینده نداشته است زلزله هایی که در مناطق ساکن رخ می دهند پس لرزه های زلزله های دیگر خواهند بود.
این نظریه می تواند زلزله های مصیبت باری مانند زلزله سال گذشته در ایالت سیچوان چین را توضیح دهد. این پدیده بسیاری از دانشمندان را شگفت زده ساخت زیرا منطقه ای که زلزله در آن رخ داد منطقه ای به شمار می رفت که طی چند قرن اخیر تقریبا هیچ زمین لرزه ای در آن رخ نداده بود.
این کشف در عین حال می تواند به دانشمندان برای پیشگویی موقعیت زلزله های بزرگی که ممکن است در آینده رخ دهند کمک کند. دانشمندان معتقدند به جای تمرکز کردن صرف بر روی مناطقی که معمولا زلزله در آنها رخ می دهد باید از شیوه هایی مانند مدل سازی رایانه ای و جی پی اس برای یافتن مناطقی از زمین که انرژی زمین لرزه ها را برای آغاز زمین لرزه های بزرگ در آینده ذخیره می کنند، استفاده کرد.

کاهش آلودگی با فناوری نانو / تولید نانوآهن صفر توسط محققان کشور/ بکارگیری نانو در پودرهای شوینده

پژوهشگران کشور موفق به تولید نانوآهن صفر شدند که این ماده علاوه بر افزایش کارایی پودرهای شوینده قادر به بی خطرسازی انواع سموم است و این امر می تواند در کاهش آلودگیهای محیط زیست موثر باشد. یزدان رضا زاده نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی نانو شیمی لوتوس پارس در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: دانش فنی تولید این ماده در اختیار برخی کشورها بود که محققان این شرکت موفق به دستیابی به آن شدند. این ماده تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های محیط زیست دارد.
وی با تاکید بر اینکه این ماده در حال حاضر در شرکت "تولی پرس" کاربردی شده است، افزود: این ماده کارایی پودرهای شونده را افزایش می دهد ضمن آنکه می تواند جایگزین "پربورات" یکسری از آنزیمها شود.
رضازاده به کاربردهای محیط زیستی این ماده اشاره کرد و اظهار داشت: نانو آهن صفر جاذب مناسبی برای فلزات سنگین است. ضمن اینکه در بی خطرسازی ترکیبات کلروماتیک چون PCB ها و انواع سموم کاربرد دارد.
تولید کپسولهای میکرونی با خواص نانو
رضازاده از تولید کپسولهای نانو مواد خبر داد و گفت: برخی از مواد هستند که در صورت تماس با پوست به دلیل نفوذ در بدن عوارض جانبی ایجاد می کنند. از این رو اقدام به کپسوله کردن مواد در ابعاد میکرون با ویژگیها و خواص نانو شدیم.
وی به کابردهای این مواد اشاره و خاطرنشان کرد: این مواد در تولید پلیمرهای آنتی باکتریال ظروف بک بار مصرف و تولید نانو الیاف آنتی باکتریال کاربرد دارد.
این محقق تولید کاشی و سرامیک آنتی باکتریال را از دیگر کاربردهای نانومواد کپسوله ذکر کرد و یادآور شد: همچنین از این مواد می توان برای تولید کرمهایی برای رفع جوش و آکنه استفاده کرد.

آنتی بیوتیک جزء ابداعات بزرگ/ 10 ابداع بزرگ 100 سال اخیر انتخاب شدند

موزه علوم لندن به مناسبت صدمین سالگرد افتتاحش در میان ابداعاتی که زندگی بشر را به گونه ای متحول کرده اند، 10 ابداع برتر صد سال گذشته که در این موزه نگهداری می شوند را انتخاب کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، موزه علوم لندن به مناسبت سالگرد صد سالگی اش به انتخاب 10 ابداع از میان مجموعه ابداعات تاریخی این موزه پرداخته است که در نوع خود و در تاریخ بزرگترین و تاثیرگذارترین به شمار می روند این 10 انتخاب در معرض دید عموم قرار گرفت تا مردم نیز آرا خود را در زمینه مهمترین ابداعات صده گذشته ارائه کنند.
موزه ملی علوم لندن طی این برنامه در حدود 50 هزار رای دریافت کرده و در نهایت لیست برندگان این رای گیری را برای تعیین تاریخی ترین ابداع جهان منتشر کرده است.
رتبه اول / پرتو ایکس و رادیوگرافی: برنده اصلی این رای گیری با دریافت 9 هزار و 581 رای رادیوگرافی پرتو ایکس پزشکی است که به عنوان مهمترین ابداع صده گذشته در موزه علوم لندن انتخاب شده است. در سال 1895 "ویلم رانتگن" فیزیکدان موفق به کشف پرتو ایکس شد و در ادامه کشف کرد این پرتو می تواند با کمک گرفتن از صفحه های عکاسی از میان اندامهای بدن عبور کرده و تصاویری از استخوانهای بدن به ثبت برسانند کشف رادیولوژی یکی از مهمترین تخصصها در پزشکی مدرن است که با سرعتی بالا توسعه پیدا کرد. کشف پرتو ایکس نیز به بیشماری از بیماران طی صد سال گذشته کمکهای حیاتی کرده است و در دهه 1930 استفاده از این تجهیزات برای تشخیص بیماری ها و شکستگی ها بسیار گسترش پیدا کرد.
رتبه دوم / آنتی بیوتیک: در سال 1928 اولین آنتی بیوتیک جهان توسط "آلکساندر فلمینگ" و به واسطه هاگ قارچها کشف شد و در پی آن در اواسط دهه 1940 اولین پنی سیلین در جهان مورد استفاده بیماران قرار گرفت این ابداع فلمینگ که 6 هزار و 825 رای را به دست آورده است موجی جدید را در تولید داروهای نوین آغاز کرد.
رتبه سوم / کشف مارپیچ دوگانه DNA: بازسازی اولین مدل مولکول دی ان ای در سال 1953 توسط "فرانسیس کرک" و "جیمز واتسون" به عنوان مهمترین دستاورد علمی 6 هزار و 725 رای را به خود اختصاص داده است کشف این دو توانست درک عمیق تری از انتقال ژنتیکی موجودات زنده و چگونگی عملکرد سلولها به وجود آورد.
رتبه چهارم / کپسول آپولو 10: در حدود 40 سال پیش سه مرد با کمک این کپسول به دور ماه سفر کردند تا مقدمات اولین سفر بر روی سطح کره ماه به وجود آید، سفری که دو ماه پس از سفر مقدماتی آغاز شد این کشف 4 هزار و 649 رای را به دست آورده است.
رتبه پنجم / موتور راکت V2: این راکت که در سال 1942 توسط "ورنر ون براون" ابداع شد ون براون سپس به استخدام ناسا درآمد و راکت Saturn V را که آپولو 11 را به ماه برد، ابداع کرد موتور راکت V2 برای قرار گیری در رتبه پنجم سه هزار و 985 رای را به دست آورده است.
رتبه ششم / راکت استفنسون: یااولین لوکوموتیو بخار جهان که توانست انرژی را به صورت متحرک به جهانیان عرضه کند. طراح این لوکوموتیو، "رابرت استفنسون" آن را بر اساس اصول ابتدایی که در نهایت برای لوکوموتیوهای بخار به صورت استاندارد درآمد ساخته و با کمک آن به حمل و نقل کالا و انسانها در سرتاسر جهان پرداخت. این ابداع نیز با کسب سه هزار و 533 رای در رتبه ششم قرار گرفته است.
رتبه هفتم / رایانه Pilot ACE: این ابداع با سه هزار و 472 رای یکی از ابتدایی ترین رایانه های الکترونیکی چند منظوره به شمار می رود و در زمان خود سریعترین رایانه جهان به شمار می رفته است. دلیل انتخاب این رایانه در رتبه هفتم جایگاه ویژه آن در اولین نسل رایانه ها است که امروزه بشر را در خود غرق کرده اند.
رتبه هشتم / موتور بخار نیوکومن: سه هزار و 457 رای به این ابداع اختصاص یافته است. این موتور بخار در سال 1712 توسط "توماس نیوکومن" ابداع شد و توانست بحران انرژی زمان خود را از بین برده و منجر به تحولی بزرگ به نام انقلاب صنعتی شود با استفاده از این موتور امکان دسترسی به منابع پنهانی ذغال سنگ به وجود آمد و آغازی بر عصر وابستگی انسان به سوختهای فسیلی شد.
رتبه نهم / فورد مدل T: شرکت فورد با ابداع و تولید انبوه این خودرو توانست تجارت بزرگ و جدیدی را در دنیا به وجود آورد به صورتی که واژه "فوردیسم" به استعاره ای برای تولید هر محصول در مقادیر هنگفت تبدیل شد آرای جمع آوری شده برای این ابداع بزرگ سه هزار و 231 رای است.
رتبه دهم / تلگراف الکتریکی: به عنوان اولین ابزار الکتریکی ارتباطات از راه دور در سال 1837 توسط "چالز ویتستون" و "ویلیام کوک" ابداع شد این ابزار که با کسب دو هزار و 694 رای در رتبه دهم قرار گرفته است و در واقع اولین استفاده از الکتریسیته برای ارتباطات از راه دور به شمار رفته و بنیانگذار اولین شبکه ارتباطی اجتماعی شناخته می شود.

موفقیت محققان کشور در بکارگیری رگ مصنوعی مبتنی بر نانو بر روی انسان

رئیس مرکز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کابربردهای فناوری نانو در پزشکی گفت: با استفاده از این فناوری موفق به تولید رگ مصنوعی شدیم که به طور محدود بر روی انسان و حیوان آزمایشهایی شده که موفقیت آمیز بوده است. دکتر علی‌اکبر ولایتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر فناوریهای نانو از فاز آزمایشگاهی وارد فاز صنعتی شده است که این بزرگترین دستاورد محققان، فرهیختگان و صاحبان فکر و تکنولوژی کشور است که توانسته اند حلقه مفقوده پژوهش را در کشور پیدا و تکمیل کنند.
وی به کاربردهای این فناوری در علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: این فناوری در تولید پروتزها مانند رگ به کار می رود. زمانی رگی در بخشی از بدن از بین می رود با استفاده از فناوری نانو می توان آن را ترمیم کرد.
ولایتی تولید پروتزهای نانویی را در مرحله آزمایشگاهی دانست و اظهار داشت: ساختن پروتزها با استفاده از فناوری نانو در مرحله آزمایشگاهی است ولی بر روی حیوانات آزمایشهایی انجام شد که موفقیت آمیز بوده است و اخیرا به طور محدود بر روی انسان نیز آزمایش شده که موفقیت حاصل شده است.
وی کارایی فناوریهای مختلف را در گرو عرضه سریع آن در بازار دانست و اضافه کرد: وقتی علم و فناوری توسط افراد مستعدی کسب ‌شود بر اساس آن فناوری نمونه های جدیدی ساخته می شود و با عرضه آن به کارخانه، فناوری به تولید انبوه می رسد و در نهایت به مصرف جامعه می رسد. این امر سبب گردش اقتصادی می شود که ضمن علم آموزی و آموزش فناوری، موجب رشد و توسعه آن نیز می شود.
رئیس مرکز تحقیقات ریه ادامه داد: اگر قرار باشد که عده ای از فرهیختگان و صاحبان علم و فناوری در آزمایشگاهها کارهایی انجام دهند و در صنعت به تولید انبوه نرسد، عملا کار بیهوده ای صورت گرفته است و ریشه آن دیر یا زود خشک خواهد شد ولی زمانی که این فعالیتها به حلقه مکمل افزوده شود، باعث می شود که سیر تولید از مرحله تحقیق آزمایشگاهی تا تولید انبوه، بقا و استمرار این راه بسیار مهم را تضمین می‌کند.
ولایتی یادآور شد: زمانی که صاحبان فکر نتیجه کار خود را در صنعت ببینند و شاهد باشند که دستاورد تحقیقات آنها به تولید انبوه رسیده و وارد بازار شده و منجر به خودکفایی کشور شده است هر محققی در هر حوزه از علم و فناوری که کارایی دارد، کارایی خود را عرضه می کند تا نتیجه آن را ببیند.
مشاور امور بین الملل مقام معظم ***** به تولیدات علمی کشور در حوزه نانو اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد مقالاتی که در حوزه فناوری نانو در 6 ماه اول سال جاری تولید شده در حدی بوده که باعث شده است ایران رتبه 15 جهان را از آن خود کند. این موفقیت حاصل نهضت نرم افزاری است که در کشور اتفاق افتاده است.

تلاش برای حفظ بناهای تاریخی جهان در نسخه های دیجیتال

گروهی از دانشجویان دانشکده هنر گلاسکو از ماه آوریل پروژه ای عظیم برای اسکن لیزری بناها و آثار باستانی کشورهای مختلف جهان از جمله 500 آثار باستانی تحت پوشش سازمان یونسکو را با نام محافظت دیجیتال از آثار تاریخی آغاز کرده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، این هنرمندان اسکاتلندی از سیستم لیزری قدرتمندی برای اسکن دقیق بناهای تاریخی استفاده می کنند تا از محافظت دیجیتالی از کوچکترین حفره و شکاف در این بناها اطمینان حاصل کنند. تا کنون کار اسکن لیزری تمامی آثار تاریخی اسکاتلند به پایان رسیده و این تیم در صدد است با همکاری شرکتی به نام CyArk اسکن لیزری 500 منطقه تحت پوشش یونسکو را نیز آغاز کند.
سیستم لیزری مورد استفاده توانایی ثبت 50 هزار نقطه بر ثانیه را دارد و به این شکل به سادگی و با حرکت دادن دستگاه بر روی سطح بناهای تاریخی، اسکن انجام گرفته و طرح دیجیتالی و سه بعدی آن به ثبت می رسد.
بنیانگذار شرکت CyArk این پروژه را در پی تخریب مجسمه بزرگ بودا توسط نیروهای طالبان در بامیان افغانستان پایه گذاری کرد تا به این شکل با کمک گرفتن از اندازه گیری ها و ساختار دیجیتال به ثبت رسیده از بناها مهندسان بتوانند نمونه ای کاملا مشابه با بناهایی که به واسطه بربریت گروه هایی مانند طالبان تخریب می شوند را احیا کنند.
بر اساس گزارش پاپ ساینس، اطلاعات ارزشمندی که به واسطه این سیستم لیزری جمع آوری می شود تنها در زمینه احیای آثار مورد استفاده قرار نخواهند گرفت بلکه می توان از این اطلاعات برای ارائه مجموعه ای سه بعدی و با کیفیت استفاده کرد تا بناهای تاریخی و مشهور جهان را در قالب توریسم دیجیتال به نمایش بگذارد.
در میان 500 اثر باستانی تحت حمایت سازمان یونسکو آثاری مانند میدان امام اصفهان، پرسپولیس، چغازنبیل، تخت سلیمان، بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، قره کلیسا و مجموعه آبشارهای شوشتر از کشور ایران به ثبت رسیده اند که باید نشست و دید که آیا این گروه از علاقمندان به آثار باستانی به ایران نیز قدم خواهند گذاشت تا در جهت حفظ این آثار ارزشمند اقدامی صورت گیرد یا خیر.

المپیک روباتهای انسان نما در چین

کشور چین درصدد است میزبانی اولین المپیک جهانی روباتهای انسان نما را با حضور شرکت کنندگانی از میان 100 دانشگاه جهان در سال 2010 به عهده بگیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، کشور چین قصد دارد تا سال 2010 المپیک روباتیکی را در شهر هاربین و در قالب 16 رشته مختلف برگزار کند. روباتهای شرکت کننده در این المپیک در رشته های ورزشی مشابه رشته های ورزشی المپیک انسانها به رقابت خواهند پرداخت.
ورود به این المپیک تنها برای روباتهای شبه انسانی مجاز خواهد بود که از دو دست و دو پا برخوردار باشند. در عین حال استفاده از چرخ در این روباتها ممنوع اعلام شده است. سازمان دهندگان این المپیک جهانی انتظار دارند در حدود 100 دانشگاه از سرتاسر جهان برای حضور در این رقابتها شرکت کنندگانی را معرفی کنند.
بر اساس گزارش بی بی سی، شهر هاربین به دلیل اینکه موسسه تکنولوژی این شهر مرکز تحقیقات فوتبال روباتیک بوده و تیمی بسیار قدرتمند از روباتهای فوتبالیست را ارائه کرده به عنوان میزبان رقابتها انتخاب شده است.
این المپیک روباتیک در رقابت با واقعه ورزشی دیگری به نام RoboGames است که در ماه آوریل 2010 در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار خواهد شد.

مترجم گریه هم به بازار آمد/ گریه کودکان خود را ترجمه کنید

شرکتی در اسپانیا ابزاری را مخصوص گوشی آی فن ارائه کرده است که می تواند گریه کودکان را ترجمه کرده و احساس نهفته در پس آن را آشکار سازد. به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که کودکی می گرید، حتی حساس ترین پدر و مادرها نیز در یافتن دلیل گریه او دچار مشکل می شوند، مشکلی که به تازگی در صورت به همراه داشتن یک گوشی اپل می توان آن را رفع کرد.
این ابزار جدید گوشی آی فن که متناسب با شرایط پدرها و مادرهای جوان ساخته شده است می تواند رازهای نهفته در صدای گریه و فریاد نوزادان را رمزگشایی کند.
"مترجم گریه" نام ابزاری است که توسط شرکتی به نام Biloop در بارسلونا ارائه شده و می تواند با کمک گرفتن از فناوری آنالیز صدا یکی از حالتهای احساسی کودکان را از قبیل گرسنگی، خستگی، آزردگی، استرس و یا غمگینی تشخیص دهد.
به گفته خالق این ابزار تحقیقات متعدد در رابطه با کودکان نشان داده است کودکانی که به نیازها و درخواستهای آنها توجه به موقع شده کمتر گریسته و در این صورت می توانند مهارتهای شناختی و اجتماعی مستحکم تری را پرورش دهند.
مترجم گریه با صرف 10 ثانیه می تواند صدای کودک را ترجمه کرده و احساسی که در پس آن نهفته است را فاش کند و در عین حال برای آرام کردن کودک راهنمایی هایی را به پدر و مادر ارائه کند.
بر اساس گزارش ای بی سی، به گفته شرکت تولید کننده این ابزار، مترجم گریه در ترجمه خود از دقتی 96 درصدی برخوردار است و قادر است گریه هر کودکی را با هر نوع فرهنگ و زبانی ترجمه کند.

محصولات کشاورزی با بسته بندی نانو وارد بازار می شود

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی پیش بینی کرد در سال آینده نمونه بسته بندی های آزمایشی محصولات کشاورزی مبتنی بر فن آوری نانو وارد بازار شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی که مسئولیت نایب رئیس و دبیر کمیته فن آوری وزارت جهاد کشاورزی را برعهده دارد ، گفت: با تولید نمونه های بسته بندی نانو و افزایش عمر محصولات آسیب پذیر، حداقل 5 درصد از ضایعات محصولات کشاورزی کاهش می یابد.
وی گفت: پروژه ساخت بسته بندی نانو با همکاری ستاد ویژه توسعه فن آوری نانو، کمیته فن آوری نانو وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی در حال انجام است.
خیام نکویی، تعداد پروژه های تحقیقاتی در فن آوری نانو بخش کشاورزی را 23 مورد عنوان کرد و گفت: این پروژه ها در حوزه هایی همچون جنگل و مرتع، دام، دامپزشکی، بیوتکنولوژی، آب و خاک، چوب و شیلات در دست اجرا هستند.
وی در همین حال تولید دو نوع کرم با عنوان های بهار و بابونه که خاصیت ضد التهاب و خشکی و رفع سوختگی های سطحی دارند را از جمله دستاوردهای بخش کشاورزی درعرصه فن آوری نانون معرفی کرد.
نایب رئیس و دبیر کمیته فن آوری نانو وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امروزه فن آوری نانو قابلیت خوبی برای تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و پایدار و افزایش درآمد کشاورزان دارد.
وی در عین حال استفاده از فن آوری نانو در بخش کشاورزی را با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع آب و خاک و همچنین اهمیت تولید غذا و امنیت غذایی و افزایش تولید بدون افزایش سطح زیر کشت را در کشور ضروری ارزیابی کرد.
خیام نکویی از تدوین سند راهبردی نانو در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: با تهیه این سند راهبردی که 10 ساله است نقشه راه برای بهره گیری فن آوری نانو در حوزه کشاورزی مشخص می شود.
وی به پروژه های مشترک ایران با کشورهای هند، هلند و آلمان نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در حال مذاکره برای اجرای پروژه های مشترک با این کشورها هستیم و پیش بینی می شود تا پایان امسال یک پروژه مشترک با هلند در زمینه نانو موتورها در بخش کشاورزی اجرا شود.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: دستیابی به این فن آوری می تواند در زمینه تولید جلبک های میکروسکوپی برای استفاده در دارو و سوخت های زیستی کمک کند.

کشف راهی به سوی بهبود تولید سوختهای زیستی

پژوهشگران آمریکایی با بررسی یک گونه مخمر دریافتند که این مخمر دارای یک ژنوم پلاستیکی است که می تواند در بهبود تولید سوختهای زیستی نقش مهمی ایفا کند. به گزارش خبرگزاری مهر، مخمرها کنترل بخش مهمی از فرایند تولید سوخت زیستی را به عهده دارند. برای مثال اتانول زیستی از تخمیر بافتهای گیاهی به خصوص گیاهان ذرت و نیشکر و با کمک مخمری به نام Saccharomyces cerevisae تولید می شود.
مشکل مهمی که استفاده از مخمرها برای اتانول زیستی وجود دارد این است که رشد این مخمرها برای انجام این فرایندهای صنعتی بسیار دشوار است.
اکنون محققان دانشگاه دوک و دانشگاه استنفورد در دو تحقیق جداگانه ساختار ژنوم این میکروارگانیسمها را تجزیه کرده و فاکتورهای اصلی را که می توانند برای بهبود تولید نمونه های صنعتی این مخمرها مفید باشند شناسایی کردند.
در تحقیق نخست، محققان دانشگاه دوک ساختار داخلی ژنوم مخمر نمونه PE-2 را توالی نویسی و تجزیه کردند. این مخمر در صنایع برزیل اهمیت بسیار دارد. این دانشمندان دریافتند که ژنوم این میکروارگانیسم نسبت به سایر مخمرها ساختاری پلاستیکی تر دارد. همچنین مشاهده شد که در مناطقی از کروموزمهای این ژنوم نسبت به کروموزمهای سایر مخمرها تعداد بیشتری از زنجیره های نوکلوتیدی وجود دارد.
به گفته این محققان با دستکاری ژنتیکی این مخمر می توان راهی به سوی افزایش بازده تولید اتانول زیستی گشود.
براساس گزارش ساینس دیلی، در تحقیق دوم که محققان دانشگاه استنفورد انجام دادند، تنوع در تعداد کپی های ژنها در پنج نمونه مخمری که در برزیل استفاده می شوند بررسی شد.
این دانشمندان دریافتند که ژنهای این مخمرها در سنتز با ویتامینهای B1 و B6 تقویت می شوند. این ویتامینها دو جزء مهم برای رشد موثر مخمرها به شمار می روند.
این گروه نشان دادند که با تقویت ژنتیکی این مخمرها می توان رشد و توسعه آنها را توسعه بخشید.

فیزیک به کمک انجام بهترین شوت پرتاب آزاد بسکتبال می آید

محققان آمریکایی با استفاده از قوانین فیزیک توانستند بهترین روش برای یک شوت پرتاب آزاد موفق را در بسکتبال ارائه کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، دو مهندس مکانیک و هوا فضای دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی صدها هزار شبیه سازی رایانه ای مسیر انحراف شوت پرتاب آزاد در بسکتبال را برای دستیابی به بهترین روش پرتاب این شوت مورد بررسی قرار دادند.
پس از شبیه سازیها این مهندسان به تعدادی از توصیه هایی که می توانند شوت پرتاب آزاد را بهبود بخشند دست یافتند.
به عنوان اولین توصیه، این محققان اظهار داشتند که شوت کننده باید با بسامد حدود سه هرتز چرخش به عقب شوت کند. این روش موجب می شود که توپ قبل از اینکه به حلقه بسکتبال برسد سه چرخش کامل به عقب را بسازد. چرخش به عقب موجب می شود از قدرت توپ زمانی که از دیواره یا تخته بسکتبال به طرف حلقه می رود کاسته شود. این بهترین شانس برای جای گرفتن توپ در حلقه است.
براساس گزارش اینوویشن ریپورت، همچنین این مهندسان توصیه کردند هدف گیری توپ باید در فاصله 5 سانتیمتری بین حلقه و پشت دیواره باشد. برطبق شبیه سازیها هدف گیری برای مرکز سبد حلقه احتمال موفقیت شوت را حدود 3 درصد کاهش می دهد.
براساس گزارش ساینس دیلی، این دانشمندان توصیه کردند که توپ باید در جهت 52 درجه افقی پرتاب شود. این محققان که از بسکتبال مردان برای انجام مطالعات خود استفاده کردند در ادامه توصیه های خود اظهار داشتند که بازیکن شوت کننده بسکتبال که 6 پا و 6 اینچ قد دارد باید توپ را در حدود 6 اینچی از بالای سر خود شوت کند.

تصاویر دیدنی از دنیای علم / خورشید آبی و بارش دانه های زندگی!

ساعت سفالی، وجهه ای آبی رنگ از خورشید، تصویری از شکل گیری حیات بر روی زمین و جدیدترین پایگاه داده های مایکروسافت از تصاویر انتخاب شده برای گزارش این هفته قاب دانش در مهر هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت گوگل طی سه روز متوالی لوگوی خود را در اختیار کودکان قرار داد. این شرکت در تاریخ 4 نوامبر 2009 لوگوی خود را به مناسبت 20 سالگی دو شخصیت انیمیشن محبوب به نامهای والاس و گرومیت و پس از آن به مدت دو روز متوالی به شخصیتهای برنامه تلویزیونی محبوبی که به مدت 40 سال است برای کودکان پخش می شود اختصاص داد.
484966_orig.jpg


شخصیتهای کارتونی در گوگل
برنامه Sesame Street برنامه ای آموزشی و سرگرمی برای کودکان است
که محتویات آموزشی خود را با کمک عروسکهای متعدد برنامه به کودکان انتقال می دهد
و طی دو روز گذشته شخصیتهای آن در میان لوگوی گوگل جا گرفته اند
484968_orig.jpg
ساعت سفالی Georgios

این ساعت سفالی طرحی غیر متعارف است که زمان را با ضربه های آرام چکش بر روی گلدانی سفالی
اعلام می کند و سر ساعت مورد نظر با محکم تر شدن ضربه چکش، گلدان از هم متلاشی شده
و فرد به این شکل از فرا رسیدن زمانی خاص آگاه می شود
484965_orig.jpg
نمایشی تصویری از نظریه panspermia

این نظریه معتقد است حیات با فرود دانه های زندگی
بر روی زمین در ابتدایی ترین زمان از تاریخ آغاز شده است
484964_orig.jpg


جیمز وب جایگزین تلسکوپ دوست داشتنی هابل
جیمز وب جایگزین تلسکوپ دوست داشتنی هابل است که برای داشتن قابلیت جایگزین بودن این تلسکوپ ارزشمند
از خصوصیات ویژه و برتری مانند آینه وسیع تر نسبت به هابل برخوردار است
484967_orig.jpg
بخش داخلی جدیدترین مرکز داده های مایکروسافت در شیکاگو

اینجا مکانی است که اطلاعات مایکروسافت و کاربرانش پردازش می شوند
پایگاه در فاز اول 56 کانتینر خواهد داشت که هر یک از هزار و 800 تا دو هزار و 500 سرور برخوردارند
484969_orig.jpg
تصویری آبی رنگ از خورشید سرخ رنگ

این تصویر تحت نور هیدروژن آلفا به ثبت رسیده است زیرا در این طیف نوری جزئیات دقیقتری
از اتمسفر ستاره عظیم زمین آشکار می شود
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
موفقیت محققان کشور در تولید صنعتی نانوآلومینا با کاربرد پزشکی و نظامی

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران موفق به تولید صنعتی نانو آلومینا و آلومینای میکرونیزه با کاربرد در صنایع نظامی، پزشکی و تصفیه آب شدند. سید احمد موسوی - مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آلومینا ماده اولیه تولید آلومینیوم است، گفت: در دنیا آلومینا بر اساس دو منبع بوکسیت و منابع سیلیکاتی نظیر "نفلین سنیت" تولید می شود. در بیشتر کارخانه های جهان از بوکسیت استفاده می شود اما در ایران به دلیل کمبود معادن بوکسیت، محدودیتهایی را ایجاد کرده است.
وی تنها معدن بوکسیت ایران را در منطقه "جاجرم" دانست و افزود: در حال حاضر میزان تولید آلومینا در کشور 200 هزار تن در سال است و میزان سرانه مصرف 400 هزار تن و برای جبران این کمبود یا باید از خارج وارد کنیم و یا به دنبال منابع ثانویه باشیم.
موسوی با اشاره به سابقه استفاده از منابع ثانوی در تولید آلومینا، اظهار داشت: برای اولین بار روسیه از منابع "نفلین سینت" برای تولید آلومینا استفاده کرد بر این اساس ایران نیز مطالعات گسترده ای را در این زمینه آغاز کرد و متعاقب آن پایلوت نیمه صنعتی آن با ظرفیت یک تن در روز در آذرشهر راه اندازی شد.
وی از راه اندازی کارخانه تولید آلومینا از منابع "نفلین سینت" خبر داد و اضافه کرد: با موفقیت پایلوت این طرح، اقدام به راه اندازی کارخانه تولید آلومینا از "نفلین سینت" کردیم که در حال احداث است.
تولید آلومینای میکرونیزه
مجری طرح تولید آلومینا، با اشاره به اقدامات این واحد برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، از تولید آلومینای میکرونیزه خبر داد و گفت: طی پروژه ای موفق به تولید آلومینای طبیعی با خلوص 95/99 درصد شدیم که این میزان خلوص در دنیا بی نظیر است.
وی رسیدن به این خلوص را در نوع آلومینای تولیدی دانست و ادامه داد: در سایر آلومیناها به دلیل وجود ناخالصی های سخت، امکان تولید آلومینا با خلوص بالا فراهم نمی شود و خلوص سازی آنها بسیار با دشواری صورت می گیرد.
موسوی استفاده در صنایع دفاعی و هوافضا را کاربردهای آلومینای میکرونیزه ذکر کرد.
تولید نانو آلومینا
مجری طرح تولید آلومینا، تولید نانو آلومینا را از دیگر اقدامات این واحد ذکر و خاطرنشان کرد: در مرکز تحقیقاتی و نیمه صنعتی آلومینا برنامه ای برای تولید محصولات آلومینا با ارزش افزوده بیشتر مانند نانو آلومینا و یا آلومینا در گریدهای دارویی تدوین شد.
وی ادامه داد: بر اساس این برنامه به تولید نانو آلومینا موفق شدیم همچنین در حال حاضر توانسته ایم آلومینا را در مقیاس صنعتی تولید کنیم.
موسوی تصفیه آب و تولید قطعات الکترونیکی را از کاربردهای این ماده نام برد و افزود: این ماده همچنین می تواند به عنوان ماده افزودنی به خمیردندانها برای سفید کردن دندانها به کار می رود و برای تولید ایمپلنت ها برای ساخت اعضای مصنوعی نیز کاربرد دارد.

بازار گرم خرید محصولات نانو / غیبت محسوس صنعتگران در نمایشگاه نانو

خبرگزاری مهر - گروه فناوریهای نوین: دومین نمایشگاه دستاوردهای نانوفناوری کشور در حالی برگزار شده است که این فناوری نو پا با تبدیل به محصولات تجاری جزئی از زندگی مردم شده و می توان آن را در خانه های مردم و محلهای کار نظاره کرد. به گزارش خبرنگار مهر، علم نانو، هنر انسان در زمینه دستکاری و بازچینی اتمها برای ساخت مواد، ابزارها و سیستم های مفید در مقیاس یک میلیاردیم متر است. در واقع فناوری نانو یکی از آخرین دستاوردهای علمی بشر است. طبق بررسی های شورای پژوهشهای اجتماعی اقتصادی انگلستان، فناوری نانو از جمله موارد رو به گسترش و مورد توجه کشورها است. این فناوری علیرغم انتقادهایی که به آن وارد می شود ولی بیشتر توجه ها به سمت اثرات مثبت این فناوری چون ارتقای زندگی، تولیدات جدید و توسعه گرانه و تولید محصولات ارزان تر معطوف است.
گستردگی و مزایای این فناوری به حدی بود که ایران، این فناوری را به عنوان اولویت اصلی فناوریهای کشور انتخاب و برای آن برنامه ریزی کرد. تشکیل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با هدف برنامه ریزی بلند مدت و نظارت بر تحقق اهداف سند راهبردی از اولین گامهای کشور برای خیز علمی در حوزه فناوری نانو بود.
این ستاد پس از گذشت 5 سال از فعالیتهای خود با توجه به ظهور کالاهای جدید در این حوزه، تنوع آنها و آشنا نبودن مردم و مسئولان با کارکردها و محصولات متنوع حاصل از این فناوری، اقدام برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو در سال 87 کرد و امسال در حالی دومین جشنواره برگزار شد که این بار نانو جزئی از زندگی مردم شده است به طوریکه غرفه فروش محصولات نانویی بیش از هر غرفه ای بر و بیا دارد و مردم با خرید این محصولات، نانو را وارد زندگی خود می کنند.
اسپریها، کاشیها و الیاف آنتی باکتریال، شیشه های خود تمیز شونده، عایقهای نانویی، روکش صندلی های ضد آب، رنگ های آنتی باکتریال، فیلترهای نانویی ضد باکتری برای یخچال، لوله های ضد صدا، جورابهای ضد باکتری و قارچ و هزاران محصول نانویی دیگر به همت پژوهشگران کشور تولید شده است و از این پس می توان به راحتی در هر خانه ای محصولی با فناوری نانو را مشاهده کرد.
به گزارش مهر، 180 عنوان مقاله ISI در زمینه نانو طی سالهای 2000 تا 2008، 10 مورد ثبت پتنت، 130شرکت فعال در حوزه نانو و 19 محصول نانویی تجاری شده باعث شد که امروز ایران در میان کشورهای اسلامی رتبه اول و در میان کشورهای دنیا رتبه 15 را در حوزه فناوری نانو کسب کند.
دومین جشنواره نانو
آشنایی با توانمندی های موجود در کشور در حوزه نانو، ارتقای داتش عمومی، جذب سرمایه و تسهیل در انعقاد قراردادهای انتقال فناوری، تقویت همکاری میان دانشگاه و صنعت و شناخت پتانسیل های تحقیقاتی و صنعتی در حوزه فناوری نانو بهانه ای بود که دومین نمایشگاه فناوری نانو برنامه ریزی شود و متعاقب آن شاهد نمایشگاه جامعی از دستاوردهای فعالان حوره نانو باشیم.

یکی از مزایای این دوره از جشنواره تقسیم بندی مناسب بخشهای مختلف فعال در حوزه فناوری نانو است. این مزیت باعث شد تا صاحبان ایده و صنعتگران به راحتی واحد مورد نظر را بیابند و وارد مذاکره شود.
دومین نمایشگاه در بخشهای دانشگاهها و مراکز پژوهشی، آزمایشگاهها و سازندگان تجهیزات، شرکتهای فناور، نهادهای ترویجی و نهادهای دولتی در روز 13 آبان ماه افتتاح شد که طی برگزاری آن دو دانشگاه و مرکز پژوهشی، 28 آزمایشگاه و شرکت سازنده تجهیزات، 34 شرکت نوپا، 7 مرکز رشد، 40 شرکت صنعتی، 6 انجمن علمی، 4 شرکت آموزشی، 20 نشریه، 7 شرکت خدماتی و 11 نهاد دولتی و پژوهشگاه در این جشنواره حضور دارند.
تفاوت جشنواره دوم با اول
به گزارش مهر، در دومین دوره جشنواره و نمایشگاه نانو بخش نمایشگاهی "Industrial Show" برگزار شد. این بخش با عرضه محصولات فناورانه در این حوزه سعی دارد تا مخاطب خود را با کاربردهای تجاری شده فناوری نانو در دنیا و توانمندیهای تکنولوژیک داخلی آشنا کند. ضمن آنکه تعامل و همکاری مشترکی بین دارندگان تکنولوژی و صنایع ایجاد کند.
علاوه بر این با بررسیهای انجام شده 6 حوزه اصلی نفت، گاز، پتروشیمی و پلیمر، کشاورزی و مواد غذایی، پزشکی، بهداشتی و دارویی، صنعت ساختمان، صنعت خودرو و نساجی در زمینه فناوری نانو در دنیا پیشرفت های زیادی داشته است. همراه با آهنگ این رشد، صنعت داخلی خیز خود را برای ورود به این عرصه آغاز کرد و امسال توانست بخشی با عنوان "ویژه صنعت" اختصاص داده شود.
این بخش هر چند قرار بود توانمندیهای بخش صنعت و محصولات نانویی را معرفی کند ولی این معرفی در غیاب صنعتگران و بخشهای صنعتی دولتی انجام شد.
پایان جشنواره نانو و معرفی برترینها

در این برنامه که به صورت سالانه برگزار می شود، افراد و موسساتی که بیشترین امتیاز را از فعالیت در زمینه فناوری نانو کسب کرده باشند معرفی می شوند. در این دوره از نمایشگاه یک نفر از کشورهای عضو اکو و یک نفر از ایرانیان مقیم خارج که بیشترین همکاری را با محققان داخل دارند تقدیر می شود. ضمن آنکه از سه مرکز رشد فعال در زمینه فناوری نانو، شرکتهای فناوری و سه رسانه فعال در این حوزه تقدیر به عمل می آید.
طبق نتایج ارزیابی عملکرد سال 1387 خبرگزاری مهر به دلیل ترویج و اطلاع رسانی در زمینه نانو به عنوان رسانه برتر در بخش خبرگزاریها انتخاب شد. شبکه خبر سیما به عنوان رسانه برتر در بخش شبکه های تلویزیونی و شبکه جوان رادیو به عنوان رسانه برتر در بخش شبکه های رادیویی معرفی شدند.

پیشتازی ایران در حوزه فناوری نانو در میان کشورهای اسلامی

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه فناوری نانو در کشور وارد دوران بلوغ خود شده است، گفت: در طول تاریخ رشد و توسعه فناوری در گرو توجه حاکمان به علم و فناوری بوده است و ایران با اهتمام ویژه مسئولان توانست در حوزه نانو در میان کشورهای اسلامی پیشتاز باشد. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید سرکار یکشنبه شب در مراسم اختتامیه جشنواره فناوری نانو، حضور نمایندگان مجلس، وزرا، صنعتگران و مسئولان به نمایشگاه فناوری نانو را نشان اهتمام جمعی برای رشد و توسعه این فناوری در کشور ذکر کرد و افزود: آنچه که در این جشنواره شاهد بودیم حاصل تلاشهای دستگاههای مربوط و مشارکت و همگرایی مسئولان است که در مدت کوتاه موفق شدیم حلقه علم تا تولید ثروت را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این فناوری در کشور دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته است، افزود: این دانش به دوران بلوغ خود وارد شده است که امیدوارم با تلاشهایی که در این حوزه انجام می شود به جایگاه بالایی در دنیا دست یابیم.
سرکار با بیان اینکه با مشارکت دستگاههای مربوط توانستیم در مدت کوتاهی حلقه علم تا تولید ثروت را تکمیل کنیم، اظهار داشت: با مروری بر تاریخ مشاهده می کنیم اراده حاکمان وقت منجر به توسعه علم و فناوری شده است و امروز نیز با فرمایشات مقام معظم *****، توسعه علم و فناوری در اولویتهای دستگاهها و نهادهای کشور قرار گرفته است به طوری که امروز ایران در میان کشورهای اسلامی در حوزه فناوری نانو پیشتاز است.
همچنین حمیدرضا شاهوردی مدیر کارگروه توسعه فناوری و تولید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به نحوه ارزیابی آثار رسیده به این ستاد اشاره کرد و گفت: محققان برتر بر اساس معیارهای خاصی چون پایان نامه های دکتری و ارشد، ثبت اختراع، عضویت در تحریریه مجلات تخصصی، سخنرانی در کنفرانسها، تعداد ارجاعات، تولید محصول و پروژه های منجر به طرح کسب و کار، انتخاب شدند.
وی ادامه داد: بر این اساس 30 محقق انتخاب شد که از این تعداد 10 نفر به عنوان محقق برتر معرفی می شوند.
شاهوردی به ارزیابی رسانه ها اشاره و خاطرنشان کرد: کار گروه ترویج و آموزش ستاد، عملکرد رسانه های فعال در زمینه اطلاع رسانی و آموزش فناوری نانو را در چهار دسته شبکه های تلویزیونی، شبکه های رادیویی، خبرگزاریها و روزنامه ها در دو دسته شاخص کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از داوریها 3 رسانه برتر انتخاب شد.

طراحی کمربند ایمنی جدیدی که به کیسه هوا تبدیل می شود

شرکت خودروسازی فورد نوعی کمربند ایمنی جدیدی را ویژه صندلیهای عقب خودرو طراحی کرده است که قابلیت تبدیل شدن به کیسه هوا را دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این پروژه که با هدف افزایش امنیت خودروها اجرا شده است، فورد کمربند ایمنی جدیدی را ساخته است که در مواقع لزوم به یک ایربگ شخصی تبدیل می شود.
این کمربندهای قابل تورم که برای صندلیهای عقب خودرو طراحی شده اند از برخورد سر، گردن و بینی به پشتی صندلی جلویی پیشگیری می کند.
این کمربند با قابلیت باد کردن محتوی گاز سرد فشرده ای است که به خاطر یک واکنش شیمیایی گرم شده و منبسط می شود.
485581_orig.jpg
براساس گزارش وال استریت ژورنال، این گاز همچنین مورد نرم شدن کمربند ایمنی شده و استفاده از آن را راحتتر می کند.
اولین نمونه های این کمربند ایمنی در نسل آینده های خودروهای SUV فورد که از سال 2010 وارد بازار می شوند نصب خواهد شد و در آینده ای نزدیک در تمام مدلهای خودروهای این شرکت آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

لباسی که رویای داوینچی را به واقعیت تبدیل می کند

بیش از 500 سال پس از خلق اولین طرح لئوناردو داوینچی از رویای پرواز، گروهی از مهندسان در دانشگاه علوم و فناوری نروژ رویاهای خود را به پرواز درآورده و لباسی مجهز به بالهای آیرودینامیک طراحی کرده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، این لباس برای افرادی طراحی شده است که در رشته ورزشی پرش مهارت دارند، ورزشی که افراد با کمک چترهای نجات از کوه ها و یا دیگر ارتفاعات به پایین می پرند. این لباس بال دار به آنها این امکان را خواهد داد تا برای مدتی قبل از باز کردن چتر نجات خود در لا به لای صخره ها پرواز کنند.
این لباس امکان دستیابی سریع به "سرعت حد" را برای فرد به وجود آورده و در عین حال از قابلیت مانوردهی بالایی برخوردار است و به همین دلیل فرد می تواند با کمک آن نسبت به دیگر لباسهای پرواز برای مدت طولانی تری در ارتفاع باقی مانده و به پرواز ادامه دهد.
485826_orig.jpg
بر اساس گزارش سایت دانشگاه نروژ، این کشور به دلیل داشتن ارتفاعات زیادی از قبیل دیوارهای کوهستانی Troll برای افرادی که به ورزش پرش علاقمندند آرمانشهری کوچک به شمار می رود.

کشف اولین ردپای دایناسورهای نیوزلندی

گروهی از رسوب شناسان نیوزلندی توانستند اولین ردپاهای دایناسورهایی را که 70 میلیون سال قبل در این منطقه زندگی می کردند کشف کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان موسسه علوم زمین شناسی نیوزلند در یک خلیج دور در نزدیکی جزیره "نلسون" موفق شدند حدود 20 ردپای فسیلی را در شش منطقه زمین شناسی کشف کنند.
این ردپاها در محلی به وسعت 10 کیلومتر گسترده شده اند.
با وجود اینکه پیش از این استخوانها و مهره های فسیلی این جانواران ماقبل تاریخ در دو منطقه نیوزلند کشف شده بود اما این اولین بار است که ردپای این خزندگان اولیه در این کشور شناسایی می شود.
این دانشمندان در اولین بررسیهای خود نشان دادند که این ردپاها متعلق به دایناسورهای گیاهخوار بوده است. این دایناسورها در میان بزرگترین حیواناتی قرار دارند که تاکنون در روی زمین زیسته اند. طول برخی از این جانوران به شش متر و وزن آنها به چند تن می رسد.
براساس گزارش شینهوا، بخش شمال غربی جزیره نلسون بین 70 تا 20 میلیون سال قبل در زیر آب فرورفته بود و به همین دلیل این ردپاها زیر صدها متر از رسوبات دریایی مدفون شده بودند.

باغ وحشی از ژنومها/ دایره المعارفی از ژنوم 10 هزار جاندار گردآوری می‌شود

محققان قصد دارند با آغاز برنامه ای که بر اساس فناوری توالی دی ان ای شکل گرفته است طی دو سال آینده نقشه ژنوم 10 هزار گونه از مهره داران را به دست آورده و جمع آوری کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه "Genom 10K" شامل نمونه هایی از هزاران جاندار از میان باغ وحشها، موزه ها و مجموعه دانشگاه ها در سرتاسر جهان خواهد بود تا به این شکل نقشه ژنوم آنها آشکار شود. امید است با اجرای این برنامه دانشمندان بتوانند اطلاعات جدیدی را از چگونگی شکل گیری مهره داران، ارگانیسمهای ساده دریایی ماقبل تاریخ گرفته تا گونه های امروزی به دست آورند.
ایده این برنامه برای اولین بار در آوریل 2009 و طی یک جلسه سه روزه میان دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا مطرح شد. سیدنی برنر متخصص ژنتیک برنده جایزه نوبل از موسسه Salk در کالیفرنیا که یکی از رهبران این پروژه نیز به شمار می رود، معتقد است یکی از بحرانی ترین چالشهای بیولوژی عصر حاضر بازسازی بیولوژیکی گذشته است تا به این شکل بشر بتواند به وسعت پیچیدگی ارگانیسمهایی مانند خود پی ببرد وی ادامه می دهد " ژنوم جانداران دارای اطلاعات، فسیلهای مولکولی و توالی هایی از مهره داران است که در واقع منابعی ارزشمند از اطلاعات بیولوژیکی خواهند بود."
پیشرفت در فناوری های توالی دی ان ای و تخصص یافتن در تکرار کردن الگوهای شیمیایی دی ان ای از کد های ژنتیکی برای آغاز و عملی شدن چنین پروژه عظیمی حیاتی به شمار می رود. در عین حال سیستمها و تجهیزاتی که دانشمندان برای ادامه فعالیت خود در این پروژه بر روی آن حساب می کنند در دست تکمیل بوده و طی یک یا دو سال آینده ارائه خواهند شد.
دانشمندان امیدوارند در این پروژه بتوانند توالی یک ژنوم را در کمتر از یک هفته و با هزینه ای کمتر از هزار دلار به دست آورند. دیوید هاسلر یکی دیگر از طراحان این برنامه می گوید:" هیچکس واقعا نمی داند فیلها خرطوم خود را از کجا آورده اند و یا لکه های بدن گربه های وحشی از کجا ظاهر شده اند. این پروژه عظیم بر این اساس پایه گذاری شده است تا بتواند پاسخ تمامی این سئوالها و سئوالهای بیشمار دیگری که درباره جاندارن وجود دارد را بیابد."
به گفته وی تفاوتهای ژنتیکی که ژنوم جانداران را آرایش می دهد در واقع رازدار پدیده های بیولوژیکی گذشته اند، برای مثال راز شکل گیری چهار دریچه قلب، ساختار شگفت انگیز بالها، باله ها و بازوها که هر کدام به منظور انطباق با شرایط خاصی به وجود آمده اند همه در ژنوم نهفته است.
پروژه جمع آوری ژنوم بیش از 10 هزار گونه جانوری در عین حال می تواند بسیاری از اسرار بدن انسانها و تغییرات ژنتیکی بشر را از گذشته تا به امروز آشکار سازد.
بر اساس گزارش تلگراف، هر ساله چندین گونه جانوری به این پروژه افزوده خواهند شد با این حال هنوز تعداد نهایی و قطعی این جانداران تعیین نشده است اما دانشمندان این پروژه اعلام کرده اند تا کنون در حدود 90 گونه جانوری به صورت رسمی شناسایی شده اند که نمونه برداری و مطالعه بر روی نسوج و دی ان ای آنها قطعی است.

نقشه هوایی 750 شهر کشور تهیه شد/ لحاط نشدن نقاط مزری در نقشه ها

معاون فنی سازمان نقشه برداری به فعالیتهای این سازمان در زمینه نقشه برداری هوایی اشاره کرد و گفت: با استفاده از این روش از 750 شهر عکس هوایی تهیه شد. به گزارش خبرنگار مهر، هادی واعظی عصر دوشنبه در اولین هم اندیشی مدیران عامل شرکتهای نقشه برداری با اشاره به آخرین دستاوردهای این سازمان گفت: با همکاری سازمان زمین شناسی، هلال احمر، سازمان مدیریت بحران تهران و وزارت نیرو فعالیتهای خوبی در زمینه ژئودینامیک و ثقل سنجی انجام و موفق به راه اندازی 113 ایستگاه ژئودینامیک در کشور شدیم. این ایستگاه قادر به پایش دائمی تغییرات پوسته زمین است.
وی راه اندازی ایستگاههای GIS را از دیگر اقدامات این سازمان نام برد و افزود: 250 ایستگاه GIS ایجاد شده و موفق شده ایم برای 93 درصد کشور نقشه تولید کنیم.
عکسبرداری هوایی
واعظی به فعالیتهای این سازمان در زمینه نقشه برداری هوایی اشاره کرد و اظهار داشت: با استفاده از این روش از 750 شهر کشور عکس هوایی تهیه شد.
وی به مشکلات این سازمان در زمینه نقشه برداری از نقاط مرزی اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم تعامل حوزه نظامی با سازمان تاکنون موفق به تهیه نقشه از این نقاط نشدیم که با مجهز کردن این سازمان به دوربین های "رقومی" امیدواریم بتوانیم این مناطق را تحت پوشش قرار دهیم.
ایجاد پایگاه داده های ملی
معاون فنی سازمان نقشه برداری از راه اندازی پایگاه داده ملی خبر داد و گفت: به منظور به روز کردن نقشه های توپوگرافی اقدام به راه اندازی این پایگاه کردیم. پایگاه داده ملی با استفاده از فناوری GIS خدمات لازم را به کاربر ارائه می دهد.
به گفته وی نقشه توپوگرافی نقشه ای است که برای نشان دادن ویژگیهای فیزیکی سطح زمین به کار می رود. این نقشه ها در مقیاسهای بزرگ و کوچک تولید می شوند و در مطالعات زمین شناسی به دلیل داشتن اطلاعات فواصل افقی یا ارتفاع عمودی بسیار کار برد دارند.
واعظی با اشاره به تشکیل شورای ملی کاربران GIS در این سازمان ادامه داد: این شورا به منظور فرهنگ سازی در زمینه کاربردی کردن GIS در کشور ایجاد شد.
وی همچنین از اجرای پروژه GIS در استانهای کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: برای یکپارچه کردن مدیریت اقدام به اجرای پروژه GIS در استان قم کردیم. ضمن آنکه با تعامل سازمان جنگلها و مراتع اقدام به ایجاد پایگاه داده تخصصی مراتع و جنگلها شد.
واعظی ادامه داد: در آخرین مجمع کمیته دائم زیرساختهای GIS در آسیا اقیانوسیه (PCGIAP) ایران به عنوان رئیس کارگروه مدیریت سیستمها و سرویسهای اطلاعات مکانی انتخاب شد.

برنده نوبل فیزیک 2003 درگذشت

برنده نوبل فیزیک سال 2003 و یکی از فیزیکدانانی که در پروژه بمبهای هیدروژنی و اتمی روسیه سهیم بوده اند در سن 93 سالگی درگذشت. به گزارش خبرگزاری مهر، ویتالی گینزبرگ فیزیکدان مشهور روسی که با تحقیق بر روی پروژه بمب اتم شوروی سابق توانست از طرح پاکسازی استالین جان سالم به در ببرد در سن 93 سالگی درگذشت. وی همچنین جایزه نوبل فیزیک را نیز در پرونده فعالیتهای علمی خود به ثبت رسانده است.
وی در سال 2003 به دلیل ارائه تئوری ابررساناها موفق به دریافت نوبل فیزیک شد و این جایزه را با دو فیزیکدان دیگر تقسیم کرد. وی در عین حال در پروژه تولید بمب هیدروژنی و اتمی نیز شرکت داشت تا در نهایت در سال 1951 به واسطه آغاز کمپینهای ضد یهودی از این پروژه برکنار شد.
بر اساس گزارش تلگراف، وی در تاریخ 4 اکتبر 1916 در مسکو متولد شده و پس از انحلال اتحادیه جماهیر شوروی به فعالیتهای اجتماعی گسترده ای رو آورد و تا قبل از مرگ خود برای حفظ دموکراسی در روسیه و جلوگیری آغاز دیکتاتوری تلاش بسیاری انجام داد.

ابداع نانو اسفنجی با توانایی جذب آلاینده های شیمیایی

دانشمندان ژاپنی با استفاده از نانو لوله های کربنی موفق به تولید اسفنجی آب گریز شدند که قادر است بر روی آب شناور باقی مانده و با قدرت جذبی 180 برابر وزنش به جذب مواد آلاینده بپردازد. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان در دانشگاه پکینگ و سینهوآ در پکن با استفاده از فناوری نانو موفق به ساخت اسفنجی شده اند که می تواند 180 برابر وزن خود پسماندهای سمی و آلاینده را بدون جذب کوچکترین میزانی از آب به خود جذب کند.
دانشمندان نانو لوله های کربنی را با قالبی اسفنج مانند ترکیب کرده و ماده ای به وجود آوردند که خصوصیاتی اسفنج مانند داشته و با فشرده شدن به سرعت خشک می شود این ساختار به زودی در صنعت تولید تجهیزات پاک کننده کاربرد فراوانی پیدا خواهد کرد.
از ویژگی های منحصر به فرد این ابداع آب گریز بودن نانو لوله های کربنی است و به همین دلیل نیازی به ایجاد تغییر ساختار برای جذب نکردن آب توسط این ساختار وجود ندارد.
بر اساس گزارش سی نت، دانشمندان معتقدند از ویژگی های این نانو اسفنج می توان در محافظت از محیط زیست و زدودن مواد سمی از مناطقی مانند میدانهای نفتی و کارخانه های شیمیایی استفاده کرد زیرا این اسفنج می تواند به راحتی بر روی آب شناور باقی مانده و مواد سمی موجود در آب را به خود جذب کند و پس از خشک شدن مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

تولید سیبی که ماهها تازگی خود را حفظ می کند

گروهی از دانشمندان استرالیایی پس از 20 سال تحقیقات سیبی را تولید کردند که ماهها تازگی خود را حفظ می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه صنایع اولیه و شیلات کویینزلند پس از 20 سال تحقیقات سرانجام موفق شدند سیبی را تولید کنند که به مدت ماهها تازگی خود را حفظ می کند و پوسیده نمی شود.
این میوه که با شناسه RS 103-130 نامگذاری شده به رنگ قرمز درخشان است و بهترین و شیرین ترین طعم سیب دنیا را دارد و از توانایی مقاومت طبیعی در مقابل بیماریها به خصوص بیماری قارچی "لکه سیاه" برخوردار است به طوریکه می تواند در مقابل انگلها و قارچهایی که به برگها و میوه درخت سیب آسیب می رسانند از خود به خوبی محافظت کند.
این سیب می تواند 14 روز در هوای محیط تازگی خود را حفظ کند و اگر در یخچال نگهداری شود به مدت حداقل 4 ماه تازه و قابل استفاده می ماند.
اکنون دولت کوئینزلند به دنبال یک شریک تجاری برای تولید و توزیع سیب RS 103-130 است و امیدوار است فروش این محصول جدید را از سال آینده آغاز کند.
تیم مالهرین، وزیر صنایع اولیه کوئینزلند اظهار داشت: "این گونه جدید سیب واقعا شیرین بوده و در مقابل انواع مختلف بیماریها مقاوم است آزمایشات آغازین بر روی پنج نوع مختلف سیب انجام شد که RS 103-130 توانست بیشترین امتیاز را به دست آورد."
براساس گزارش اینتدپندنت، این سیب جدید در مفهوم کلی، یک محصل تراریخته نیست بلکه به روش سنتی تولید شده است برای تولید این سیب، دانشمندان ژن یک گونه سیب آسیایی به نام malus floribunda را انتخاب کردند که در مقابل بیماری قارچی "لکه سیاه" مقاوم است و از این ژن برای ایجاد این سیب به روشی سنتی و نه اصلاح ژنتیکی بهره گرفتند.

پرنده ای که با بالهایش آواز می خواند! / تصویر پرنده ویلون نواز

دانشمندان زیست شناس دانشگاه کورنل طی اکتشافات خود در جنگلهای مرتفع آندین پرنده ای کشف کردند که می تواند با کمک پرهای خود صدایی ویولن مانند ایجاد کرده و از این طریق آواز بخواند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کورنل گونه ای پرنده را شناسایی کرده اند که در نوع خود اولین به شمار رفته و می تواند با پرهای خود آواز بخواند. این پرنده با حرکات سریعی که در پرهای خود ایجاد می کند می تواند صدایی مانند صدای ویولن از خود ایجاد کند.
پرنده Club- Winged Manakin که در اعماق جنگل مرتفع آندین یافته شده است با این کار توجه دیگر پرنده ها از جمله پرنده های ماده را به خود جلب می کند. دانشمندان با بررسی حرکات بال این پرنده توانستند ثابت کنند صدای ویولن مانند به واسطه پرهای بال این پرنده به وجود می آید.
بررسی ها نشان داد پرنده Manakin می تواند ارتعاشی بیش از 100 حلقه در ثانیه در پرهای خود به وجود آورد که این سرعت دو برابر سرعت بالهای مرغ مگس خوار است.
486184_orig.jpg
با کمک گرفتن از پرتو لیزر برای کنترل ارتعاش پرها، دانشمندان اعلام کردند ارتعاش پرهای این پرنده نادر هزار و 500 هرتز است و با ایجاد ارتعاشات مختلف می تواند آواز خوانده و با دیگر پرنده ها ارتباط برقرار کند.
بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، از دیگر جاندارانی که از بالهای خود برای ایجاد صدا و یا خواندن آواز استفاده می کنند می توان به زنجره ها و نوعی بید به نام بید Castanet یا قاشقک اشاره کرد.

کوآلاها تا سه دهه دیگر منقرض می شوند

دانشمندان هشدار دادند که جمعیت کوآلاهای استرالیایی به دلیل توسعه شهری نشینی، آتش سوزی و گرمای جهانی به شدت کاهش یافته است و این حیوان در کمتر از سه دهه آینده می تواند منقرض شود. به گزارش خبرگزاری مهر، اطلاعات بنیاد کوآلاهای استرالیا نشان می دهد که جمعیت کوآلاهای وحشی قاره استرالیا بین 43 هزار تا 80 هزار نمونه است که این رقم نسبت به 100 هزار نمونه گذشته بسیار کاهش یافته است با این کاهش قابل توجه، این حیوانات کوچک و بسیار آرام تا 30 سال آینده منقرض شوند.
این محققان به کانبرا پایتخت استرالیا رفته اند تا به مقامات دولتی در خصوص قرار دادن کوآلاها در لیست حیوانات در معرض خطر فشار وارد کنند تا به این ترتیب بتوانند از محل زندگی آنها بیشترین مراقبت را انجام دهند.
به گفته این محققان، بخش کم آب استرالیا در اثر گرمای جهانی به شدت با خشکسالی مواجه است.
بنیاد کوآلاها اطلاعاتی را از هزار و 800 مزرعه و 80 هزار درخت اوکالیپتوس جمع آوری کرده و نشان داده که در منطقه کوئینلند شمالی که در آن 10 سال قبل حدود 20 هزار کوآلا زندگی می کرد، 8 محقق به مدت 4 روز بررسی حتی موفق نشدند یک نمونه کوآلا پیدا کنند.
براساس گزارش رویترز، کوآلاها در جنگلهای اوکالیپتوس در بخش شرقی و جنوبی قاره استرالیا زندگی می کنند و برای ادامه حیات خود از برگهای اوکالیپتوس تغذیه می کنند.

قهرمانان دو سرعتی پاشنه آشیل کوتاهتر و انگشتان بلندتری دارند

نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که قدرت پرش و جهش به طول پاشنه آشیل و انگشتان پای هر فرد بستگی دارد و دونده های دو سرعت پاشنه آشیل کوتاهتر و انگشتان بلندتری دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه ایالت پنسیلوانیا دریافتند که در دو 100 متر فاصله رسیدن به مدال طلا تنها چند میلیمتر بوده و برابر با اندازه پاشنه آشیل است.
نتایج این تحقیقات نشان می دهد که طول پاشنه آشیل یک دونده سرعتی معمولی کمتر از طول پاشنه یک قهرمان جام جهانی دو سرعت است. اندازه های مختلف پاشنه پا با انقباض متفاوت عضلات ساق پا ارتباط دارند.
این محققان با کمک تکنیک تصویربرداری مافوق صوت و با تمرکز بر روی ساختار و مکانیک قوزک پا توانستند طول پاشنه را اندازه گیری کنند و نشان دهند که طول پاشنه قهرمانان جهانی 25 درصد کوتاهتر از پاشنه آشیل دونده های معمولی دو سرعت است.
براساس گزارش دیسکاوری نیوز، این دانشمندان نشان دادند که عضلات ساق پا که آهسته تر منقبض می شوند نیروی بیشتری تولید می کنند. همچنین با استفاده از یک مدل ریاضی از بدن یک قهرمان دو سرعت کشف کردند که انگشتان پای این قهرمانان به طور متوسط یک سانتیمتر بلندتر از دوندگان معمولی مسابقات هفتگی است.
طول بیشتر انگشتان به دونده کمک می کند که مدت زمان تماس پا با سطح زمین طولانی تر شده و شتاب بیشتری به حرکت داده شود.

ماندگاری کشند قرمز در جنوب/ جلبک عامل کشند نژاد آمریکایی مالزیایی دارد

معاون فناوری دانشگاه هرمزگان از تعامل با دانشگاههای استرالیا و ژاپن درباره کشند قرمز خبر داد و گفت: حدود 10 ماه است که این گونه کشند قرمز وارد سواحل ایران شده و هنوز ماندگار است این در حالی است که در کشورهای کره و ژاپن دو ماه در آبها می ماند و ساحل را ترک می کند. دکتر احسان کامرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، دانشگاه هرمزگان را تنها ارگانی دانست که در استان به صورت علمی بر روی کشند قرمز و پدیده های حاد زیست محیطی تحقیق می کند و افزود: برای این منظور دانشگاه ارتباط و تعاملات خوبی با دانشگاهها و متخصصان خارج از کشور برقرار کرده است.
وی ادامه داد: در این راستا از چند متخصص خارجی از جمله ژاپن و استرالیا برای بررسی و ارزیابی این پدیده زیست محیطی دعوت شد. این دعوت یک برنامه بلند مدت است و قرار است در دی و بهمن ماه گروهی از ژاپن برای آموزش به استان دعوت شوند.
شناسایی عامل پیدایش کشند قرمز در سواحل جنوب
کامرانی در خصوص یافته های این تحقیقات اظهار داشت: در این تحقیقات ما توانستیم گونه ای که عامل پیدایش کشند قرمز است را شناسایی کنیم. عامل آن یک گونه ای جلبکی غیر سمی به نام (Cochlodinum Polykrikodes) است و ثابت شد که از نظر ژنتیکی، نژاد آمریکایی - مالزیایی دارد در صورتی که قبلا تصور می شد نژاد کره ای- ژاپنی دارد.
وی ماندگاری زیاد این گونه را از مشکلات استان ذکر کرد و یادآور شد: گونه کشند قرمزی (Red Tide) موجود در سواحل ایران حدود 10 ماه پیش وارد سواحل جنوبی کشور شده و تاکنون ماندگار شده است. این در حالی است که در کشورهای کره و ژاپن دو ماه در آبها می مانند و بلافاصله ساحل را ترک می کنند.
آلودگی ساحل و ورود فاضلاب از دلایل ماندگاری کشند قرمز
معاون پژوهشی دانشگاه هرمزگان دلیل این امر را آلودگی ساحل و ورود فاضلاب به آبها ذکر کرد. ضمن آنکه گونه وارد شده به سواحل ایران را عاملی در ماندگاری آن دانست.
به گزارش مهر، موطن اصلی جلبک Cochlodinum Polykrikodes در منطقه کالیفرنیا است که برای اولین بار در سال 1990شناسایی و از سال 1992 به سواحل کشورهای ژاپن، کره، استرالیا و مالزی وارد شد و خساراتهایی را به بار آورد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دستور رئیس‌جمهوربرای خریداقیانوس‌پیما/ ورودمحققان ایران به اقیانوس هند

رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی از دستور رئیس جمهوری برای خرید کشتی اقیانوس پیما خبر داد و گفت: ایران تا کنون به دلیل نداشتن کشتی اقیانوس پیما از اقیانوس شناسی آبهای عمیق محروم بوده که با خرید این کشتی تا سال 90 وارد تحقیقات اقیانوس هند می شویم. وحید چگینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: توافقات نهایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اقیانوس شناسی آبهای عمیق در حال انجام است. همچنین رئیس جمهور دستور داده که این طرح حمایت و اجرایی شود. در واقع طرح اقیانوس شناسی در آبهای عمیق را شخص رئیس جمهور مورد تائید قرار داده است.
رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی درباره اهمیت اقیانوس شناسی در آبهای عمیق برای جمهوری اسلامی ایران گفت: تا کنون ایران سهمی در تحقیقات اقیانوس هند نداشته است. با خرید کشتی اقیانوس پیما که هزینه ای فقط معادل پنج میلیارد تومان برای کشور دارد این امکان فراهم می شود تا محیط های دریایی جنوبی کشور پایش شوند و اطلاعاتی از اقیانوس هند به دست آید. هر چند اطلاعاتی از اقیانوس هند در بانکهای جهانی وجود دارد اما محققان ایرانی در به دست آمدن این اطلاعات سهمی ندارند.
چگینی افزود: مقرر شده یک کشتی اقیانوس پیما خریداری شود که این کشتی اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایران خواهد بود. بخشی از طرحی که به تائید دکتر احمدی نژاد رسیده است مربوط به خرید کشتی اقیانوس پیماست و بخش دیگر مربوط به تجهیز آن و انجام گشتهای دریایی در اقیانوس هند و آبهای عمیق دریای عمان به مدت دو سال است.
وی از درخواست 10 میلیارد تومان اعتبار برای آغاز اقیانوس شناسی آبهای عمیق خبر داد و به مهر گفت: ریاست جمهوری قول داده که پنج میلیارد تومان را تا پایان سال در اختیار مرکز ملی اقیانوس شناسی قرار دهد. پنج میلیارد تومان دیگر نیز تا سال بعد جذب خواهد شد.
رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی اعلام کرد: حداکثر تا سال 90 اقیانوس شناسی در آبهای عمیق اقیانوس هند توسط جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد.

موفقیت کشور در افزایش مقاومت برنج در برابر تنشهای زیستی با نانوذرات

پژوهشگران کشور با استفاده از نانوذرات موفق به مقاوم سازی گیاه برنج در برابر تنشهای زیستی و غیر زیستی شدند. فریده کی ارسلان یکی ازمحققان این پروژه در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از اجرای این پژوهش را ارتقاء عملکرد گیاه با استفاده از نانو ذرات ذکر کرد و گفت: در این روش با استفاده از تفنگ ژنی، ژن مورد نظر به داخل ژنوم گیاه تزریق شده و این عمل باعث ارتقاء ویژگیهای کمی و کیفی گیاه می شود.
وی با بیان اینکه تفنگ ژنی دستگاهی است که با استفاده از گاز هلیوم، ژن مورد نظر را وارد گیاه می کند، افزود: این پروژه بر روی گیاه "برنج" به منظور افزایش کارایی انتقال ژن اجرا شد.
کی ارسلان با بیان اینکه در این پژوهش نمونه های مورد نظر با استفاده از تفنگ ژنی با فشار وارد کالوس (توده سلولی بی شکل) جنین برنج شد، اظهار داشت: در این پژوهش برای افزایش کارایی انتقال ژن به کالوسهای جنین زای برنج از روش بمباران ذره ای استفاده شد. معمولا برای این منظور از نانو ذرات طلا و تنگستن استفاده می شود ولی ما در این پروژه از نانو ذرات طلا به دلیل عملکرد بهتر استفاده کردیم.
این محقق با تاکید بر اینکه هرچه ابعاد ذرات بزرگتر باشد بافت سلولها در زمان انتقال ژن بیشتر از بین می رود، اظهار داشت: از این رو در این طرح نانوذرات طلا در ابعاد 200، 100 نانومتر استفاده شد و در آینده نزدیک 50 نانومتر نیز برای ادامه این طرح استفاده خواهد شد تا راندمان انتقال ژن را افزایش دهیم.
این محقق به نحوه انتقال ژن به داخل کالوس اشاره و خاطرنشان کرد: برای این منظور ژنهای مورد نظر تحت پروتکلهای خاصی با نانوذرات طلا در هم تابیده و با استفاده از تفنگ ژنی به داخل سلولها پرتاب می شود.
وی به مزایای این روش اشاره کرد و افزود: در این روش به دلیل به کاربردن ذرات ریز در حد نانو، احتمال تخریب سلولها کمتر می شود از این رو می توان گیاهان بیشتری را از این روش تولید کرد به طوری که ما توانستیم با اجرا کردن این روش با استفاده از تفنگ ژن 28 گیاه تراریخته تولید کنیم.
کی ارسلان، روش انتقال ژن به منظور بهبود کیفی و کمی گیاهان اجرا می شود، اضافه کرد: این روش زیر نظر بهزاد قره یاضی و الیاس مرتضوی و با همکاری افسانه زهتابی، سکینه مهرانی و زهرا ظهرابی بر روی برنج اجرا شد ولی قابلیت اجرا بر روی سایر گیاهان خاص تک لپه ای مانند گندم و جو را دارد.

عینک های مترجم

با ارائه این محصول جدید گفتگو کردن به زبان مادری با یک مخاطب خارجی به ویژه در شرایط استثنایی که درک متقابل فوری مورد نیاز است مانند ویزیت های پزشکی یا انجام کارهای اداری امکان پذیر می شود.
واحد مرکزی خبر: ژاپن عینک های مترجم را به زودی وارد بازار می کند.

شرکت الکترونیکی و انفورماتیک ان ای سی NEC ژاپن یک سیستم بصری و سخنگوی ترجمه همزمان انگلیسی - ژاپنی و بالعکس را طراحی کرده است که روی جعبه کوچک قابل حمل قرار دارد و به شیشه های عینک ساخت دیگر شرکت ژاپنی "برادر" Brother متصل می شود و تصویر را روی شبکیه چشم می اندازد.

با ارائه این محصول جدید گفتگو کردن به زبان مادری با یک مخاطب خارجی به ویژه در شرایط استثنایی که درک متقابل فوری مورد نیاز است مانند ویزیت های پزشکی یا انجام کارهای اداری امکان پذیر می شود.

این عینک ها کلماتی را که مخاطب به زبان انگلیسی ادا می کند به زبان ژاپنی می خواند و بالعکس.

به طور مثال وقتی بیماری آمریکایی پیش دکتری ژاپنی می رود که حتی یک کلمه انگلیسی بلد نیست و می گوید تب ندارم دکتر بلافاصله ترجمه حرف وی را در چشم خود می بیند.


News%5CPhoto%5C205447_cb1c9892.jpg

علاقه به موسیقی در ژنها نهفته است

پژوهشگران انگلیسی کشف کردند که علاقه به یک سبک موسیقی خاص در انسانها بر روی DNA آنها نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان نوکیا و کالج کینگ لندن به منظور کشف فاکتورهای ژنتیکی که با فاکتورهای محیطی تداخل کرده و ذائقه موسیقایی هر فرد را می سازند، در عادات موسیقی گوش دادن حدود چهار هزار دوقلوی همسان و غیرهمسان کاوش کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که علاقه به موسیقی پاپ، راک، هوی متال، جاز و یا موسیقی کلاسیک مثل آهنگهای بتهوون همگی بر روی ژنهای انسانها نوشته شده است.

به طوری که در علاقه مندی به گوش دادن موسیقی پاپ، کلاسیک و هیپ- پاپ، نقش کدهای ژنتیکی برابر با 53 درصد است. همچنین نقش ژنها در میزان علاقه به موسیقی جاز 46 درصد است.

این درحالی است که تاثیرگذاری ژنها در علاقه به گوش دادن موسیقیهای سبک راک و هوی متال تنها 40 درصد است و نقش فاکتورهای محیطی مثل آموزش خانوادگی و تجربیات شخصی در میزان علاقه مندی به این موسیقی ها برابر با 60 درصد است.

براساس گزارش PR Newswire، فاکتور ژنتیکی در میزان علاقه به موسیقی فولک و قومی نقش بسیار اندکی ایفا می کند به طوری که کروموزمها تنها مسئول 24 درصد از ذائقه گوش دادن به این سبک موسیقی هستند و فاکتورهای محیطی بیشترین نقش را ایفا می کنند.

دایناسورها خونگرم بوده اند!

دانشمندان برپایه میزان انرژی مورد نیاز برای راه رفتن و دویدن دایناسورها دریافتند که به احتمال زیاد تعداد بسیاری از گونه های این جانوران ماقبل تاریخ خونگرم بوده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دهها سال است که دیرینه شناسان از خود می پرسند که آیا دایناسورها همانند پرندگان و پستانداران حیواناتی خونگرم و یا مثل خزندگان خونسرد بوده اند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن و کالج سلطنتی دامپزشکی انگلیس در تحقیقات خود نشان دادند که احتمالا این جانوران گرماگیر بوده اند.

برای دستیابی به این نتایج، این دیرینه شناسان هزینه انرژی لازم برای قدم زندن و دویدن دایناسورها و همچنین انرژی لازم برای تنظیم گرمایی این حیوانات را مورد ارزیابی قرار دادند. در صورتی که این فعالیتها نیاز به چنان انرژی بالایی داشته باشند که فیزیولوژی یک حیوان خونسرد قادر به تامین آن نباشد، به احتمال بسیار زیاد دایناسورها خونگرم بوده اند.

براساس گزارش دیسکاور مگزین، متاسفانه تشخیص نوع متابولیسم دایناسورها تنها با بررسی استخوانهای فسیلی آنها امکانپذیر نیست. با وجود این، دیرینه شناسان آمریکایی و انگلیسی با اندازه گیری طول اندامها به خصوص طول زانو توانستند هزینه انرژی راه رفتن پاهای 14 دایناسور را ارزیابی کنند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که برپایه انرژی که این جانوران مصرف می کرده اند تعداد بسیاری از گونه های دایناسورهای مورد بررسی احتمالا خونگرم بوده اند.

به گفته این دانشمندان، این سازگاری زودرس یک متابولیسم موثر می تواند یکی از فاکتورهای کلیدی تکامل موفق دایناسورها در دوره های تریاسه، ژوراسیک و کرتاسه باشد.

استفاده از موریانه ها در تولید سوخت پاک برای آینده

محققان دانشگاه فلوریدا در تلاشند با استفاده از ژنهایی که در ساختار گوارشی موریانه ها کشف شده است به شیوه ای کم هزینه و آسان برای تولید سوخت پاک اتانول دست پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، قدرت مرموز موریانه ها در خوردن مقاوم ترین چوبها و تبدیل بافت چوب به انرژی مورد نیاز برای ادامه حیات خود از گذشته مورد مطالعه دانشمندان قرار داشته است. محققان در دانشگاه فلوریدا از جمله دانشمندانی هستند که در تلاشند با کشف رمز ویژگی موریانه ها به انرژی دست پیدا کنند و ساختارهای گیاهی را به سوخت اتانول ارزان قیمت تبدیل کنند.

بر اساس گزارش وزارت نیروی آمریکا در صورتی که بتوان با کمک موریانه ها که سالانه دو میلیارد خسارت به این کشور وارد می کنند اتانول ارزان قیمت تولید کرد نیمی از مصرف گازوئیل این کشور را می توان با کمک اتانول جایگزین کرد.

فناوری های امروزی برای محقق شدن این هدف از توانایی های لازم برخوردار نیستند و در نتیجه هزینه های این فرایند را افزایش خواهند داد. محققان با بررسی میکروسکوپی سیستم گوارشی موریانه ها تا کنون توانسته اند در حدود 6 هزار و 555 ژن مرتبط با گوارش و هاضمه را در بیش از دو هزار و 500 موریانه کشف کنند که با استفاده از این ژنها دانشمندان قادر خواهند بود ژنهای حیاتی برای تبدیل سلولز به قند را شناسایی کنند.

موریانه ها پس از جویدن چوب مواد جویده شده را در بخشهای مختلف روده خود تحت تاثیر نوعی آنزیم قوی، انواع مختلفی از باکتری ها و گونه ای تک سلولی که نوعی متفاوت از آنزیم را ترشح می کند، قرار می دهند. آنزیم آخر با کمک دیگر آنزیمها می تواند قند را از ساختار چوب رها کرده و به انرژی تبدیل کنند.

به گفته دانشمندان یکی از کلیدی ترین مراحل این فرایند را باکتری ها به عهده دارند. در واقع موریانه ها این باکتری ها را در بدن خود سکنی می دهند و باکتری ها نیز با تولید مواد مورد نیاز موریانه ها در واقع اجاره بهای سکونت خود را پرداخت می کنند.

به گفته دانشمندان هدف از مطالعه بر روی موریانه ها استفاده از این حشرات برای تولید سوخت پاک نیست بلکه هدف نهایی کشف ساختار آنزیم هایی است که به واسطه آنها تولید می شود، در این صورت با تولید انبوه این آنزیمها می توان شیوه ای قابل اطمینان را برای تولید ارزان قیمت سوخت پاک ارائه کرد.

بر اساس گزارش ای بی سی، محققان در عین حال امیدوارند با تزریق ژنهایی که از موریانه ها به دست آمده به میلیونها میلیون ارگانیزم از قبیل قارچها یا باکتریها به کارخانه ای زیستی برای تولید اتانول کم هزینه دست پیدا کنند.

توسعه فناوری جدیدی که مانع انفجار باتری لیتیومی می شود

گروهی از محققان تایوانی فناوری جدیدی را توسعه دادند که مانع انفجار باتریهای لیتیومی به کار رفته در دستگاههای الکترونیک می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این فناوری جدید که Stoba نام دارد را موسسه تحقیقات فناوری صنعتی تایوان توسعه داده است.
مشکل انفجار باتریهای لیتیومی در مدارات داخلی آن است. این مدار موجب می شود زمانی که دمای داخلی به 500 درجه می رسد باتری منفجر شود و آتش بگیرد.

دستگاه Stoba بین دو قطب مثبت و منفی وارد مدار داخلی باتری می شود و زمانی که دمای باتری به 130 درجه رسید Stoba مواد متخلخل را به فیلمی تبدیل می کند که این فیلم واکنش را متوقف می کند و مانع افزایش دما و در نتیجه انفجار باتری می شود.

براساس گزارش رویترز، خطر انفجار در باتریهای لیتیومی بسیار بالا است.

این محققان در کنار تولیدکنندگان تایوانی باتری در حال آزمایش این فناوری جدید هستند و به نظر می رسد که تولید این فناوری از سه ماهه نخست سال 2010 آغاز شود.

این فناوری موجب افزایش دو تا سه درصدی قیمت تولید باتریهای تلفنهای همراه و لپ تاپها می شود.

شرکتهای سونی، دل، اچ. پی، ایسر، اپل و نوکیا از مشتریان بالقوه این فناوری جدید به شمار می روند.

موفقیت محققان کشور در ارتقاء دستگاه آنالیز ترکیبات نفتی

پژوهشگران کشور با طراحی سامانه ای موفق به ارتقاء دستگاه آنالیز مواد شدند که این دستگاه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.

کامران عشقی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: فعالیت اصلی ما اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی در آب، خاک و گیاه و پسماند سموم در مواد غذایی است. علاوه بر این اقداماتی در زمینه ارتقاء تجهیزات آزمایشگاهی انجام دادیم.

وی افزود: در این راستا با همکاری ستاد فناوری نانو پروژه ای را در زمینه ارتقاء دستگاه "کروماتوگراف" گازی موجود در آزمایشگاهها تعریف و اجرا کردیم.

عشقی در این باره توضیح داد: برای این منظور سامانه ای را به این دستگاه اضافه کردیم. این سامانه قادر است توان تفکیک دستگاه را ارتقا دهد که این امر سبب می شود قابلیت آنالیز دستگاه برای کارهای پیچیده تر افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربردهای وسیعی دارد، اظهار داشت: نفت دارای ترکیبات بسیار پیچیده ای است به طوری که تعداد ترکیباتی که در یک نمونه نفتی وجود دارد نزدیک بی نهایت است. این سامانه قابلیت دستگاه را برای آنالیز دقیق ارتقا می دهد.

این محقق ادامه داد: این دستگاه همچنین می تواند ما را در تعیین کیفیت آلایندگی آبها و منابع نفتی آلوده کننده محیط زیست کمک کند زیرا تعداد ترکیبات نفتی بسیار زیاد است و با سیستمهای معمولی به سختی انجام می شود ولی با افزودن این سامانه به دستگاه "کروماتوگراف" گازی آنالیز این ترکیبات سهل تر می شود.

مجری طرح به کاربردهای این دستگاه در صنایع غذایی اشاره کرد و افزود: در مواد غذایی اسانسهای زیادی استفاده می شود که برای بررسی کیفیت آنها نیاز به آنالیز آنها داریم و با استفاده از این دستگاه می توان این آنالیز را انجام داد.

عشقی با بیان اینکه این دستگاه در کاهش آلاینده های زیست محیطی کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: در محیط زیست آلاینده هایی مانند سموم، "بی تکس" و ... وجود دارد که سرطان زا هستند و دستگاه با سامانه ای که به آن افزوده شده می تواند با دقت بالا ترکیبات را آنالیز کند.

کشف یک گونه جدید دایناسور

گروهی از دیرینه شناسان بقایای استخوانی یک گونه جدید از دایناسورها که می تواند یک حلقه گمشده دایناسورها باشد را در آفریقای جنوبی کشف کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، دیرینه شناسان دانشگاه "ویواترسراند" در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی بقایای این گونه جدید دایناسور را کشف کردند که می تواند به عنوان حلقه گمشده دایناسورهایی باشد که توانایی راه رفتن بر روی زمین صاف را پیدا کرده بودند.
این دانشمندان اسکلت ناقص این گونه جدید را که Aardonyx celestae نام دارد در یک کنفرانس خبری در ژوهانسبورگ به نمایش در آوردند.
این گونه جدید یک دایناسور جوان گیاهخوار است که در حدود 200 میلیون سال و در دوره اول ژوراسیک می زیسته است.
براساس گزارش لس آنجلس تایمز، این جانور روی پاهای جلویی خود حرکت می کرده اما می توانسته است روی هر چهار پای خود نیز حرکت کند و تا ارتفاع 7/1 متری از مفصل ران خود بایستد.
به گفته این دانشمندان این دایناسور 7 ساله حدود شش متر طول داشته است.
486903_orig.jpg
486904_orig.jpg
486902_orig.jpg

قطعه یخ غول پیکر در اقیانوس آرام به راه افتاد/ شگفتی دانشمندان

دانشمندان اعلام کردند که در یک پدیده بسیار نادر یک قطعه یخی غول پیکر به طول 500 متر و ارتفاع 50 متر در اقیانوس آرام جنوبی به حرکت درآمده است. به گزارش خبرگزاری مهر، حرکت این آیسبرگ غول پیکر شگفتی دانشمندان را برانگیخته است. این قطعه یخی غول پیکر در حال حاضر در دریای میان دایره قطبی جنوب و استرالیا در دریاچه جزیره ماکوئاری در حال حرکت است.
در این منطقه به ندرت یک قطعه یخی غول پیکر دیده می شود. در این خصوص مکتشفان "بخش تحقیقات قطب جنوب استرالیا" اظهار داشتند: "تاکنون هرگز پدیده ای از این نوع را ندیده بودیم. ما به افق چشم دوختیم و در مقابل خود یک جزیره غول پیکر یخی را مشاهده کردیم. به اعتقاد ما این لحظه ای بزرگ است چرا که تا پیش از این هرگز یک آیسبرگ در این منطقه دیده نشده بود."
به گفته یک یخ شناسان، این آیسبرگ غول پیکر 8 یا 9 سال قبل از منطقه "راس آیس شلف" جدا شده است. "راس آیس شلف" بزرگترین و وسیعترین سکوی یخی قطب جنوب با مساحت 487 هزار کیلومتر مربع است.
براساس گزارش گاردین، این اولین بار است که پس از سالهای بسیار دور در دریاچه جزیره ماکوئاری یک آیسبرگ دیده می شود. اکنون این قطعه یخی می تواند به سمت نیوزلند حرکت کند و یا به طرف مبداء خود بچرخد.
در حال حاضر این آیسبرگ به آهستگی به طرف شمال حرکت می کند و تاکنون هیچ خطری را برای کشتیهای در مسیر ایجاد نکرده است.
جزیره ماکوئاری یک سایت محافظت شده از سوی یونسکو است. این سایت میزبان کلونیهای بزرگ پنگوئنهای طوق طلایی و فیلهای دریایی است.
486923_orig.jpg
486922_orig.jpg
486921_orig.jpg
486919_orig.jpg

خاصیت مکانیکی نانوسیمهای سیلیکونی بیشتر از سیلیکون ماکروسکوپی است

پژوهشگران آمریکایی دریافتند که خاصیت مکانیکی نانوسیمهای سیلیکونی بسیار بیشتر از سیمهای سیلیکونی در اندازه های ماکروسکوپی است. گزارش خبرگزاری مهر، نانوسیمهای سیلیکونی به یک موضوع مورد مطالعه در صنایع الکترونیک تبدیل شده اند. این نانوسیمها می توانند کاربردهای گسترده ای در ساخت تلفنهای همراه و رایانه ها داشته باشند و تا حد قابل ملاحظه ای ابعاد این دستگاهها را کاهش دهند.
اکنون گروهی از محققان دانشگاه ایالت کارولینای شمالی کشف کردند که خاصیت مکانیکی نانوسیمها بسیار بیشتر از سیمهای سیلیکونی ماکروسکوپی است.
این محققان برای دستیابی به این نتایج، آزمایش مقاومت فشار را بر روی این نانوسیمهای دستکاری شده انجام دادند و نتیجه را با میکروسکوپ الکترونیکی مشاهده کردند.
این نمونه از نانوسیم از یک تکنیک استاندارد ترکیب بخار- مایع- جامد به دست آمد.
تاکنون از نظر تئوری کاملا مشخص بود که خاصیت مکانیکی نانوسیمهای سیلیکونی با خاصیت مکانیکی سیلیکونهای ماکروسکوپی متفاوت باشد چون به تدریج که قطر سیمها کاهش می یابد رابطه سطح به حجم افزایش می یابد، اما تاکنون هیچ آزمایش تجربی برای تائید این تئوری انجام نشده بود.
این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "بخش بسیار وسیعی از صنعت نیمه رساناها بر پایه سیلیکون است و بنابراین قابل پیش بینی است که این سیلیکونها به عنوان مواد اولیه نانوالکترونیک آینده مورد استفاده قرار گیرند. سیلیکون بسیار شکننده است و قابلیت تغییر شکل پذیری محدودی دارد. این در حالی است که نانوسیمهای سیلیکونی توانایی بیشتری برای تغییر شکل دارند."
براساس گزارش سافت پدیا، نتایج این تحقیقات نشان داد که نانوسیمهای سیلیکونی یک قابلیت تغییر شکل پذیری و مقاومت بالایی دارند که می توان از این خاصیت در صنایع الکترونیک آینده بهره گرفت.

افتتاح اولین نیروگاه گاز با استفاده از فضولات گاو

اولین نیروگاه گاز زیستی که با استفاده از فضولات گاو عمل می کند با هدف تامین انرژی خانگی در هلند راه اندازی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، گروه Essent این نیروگاه توربینی را راه اندازی کرد. این نیروگاه می تواند انرژی مورد نیاز هزار و 100 خانواده را در "لیوواردن" تامین کند.
این اولین نیروگاهی است که فضولات گاو را به گاز زیستی تبدیل می کند. شهر "لیوواردن" مرکز کشاورزی شمال هلند به شمار می رود و بنابراین از نظر تامین ماده اولیه این نیروگاه مشکلی ندارد.
در کارخانه ای که در نزدیکی این نیروگاه قرار دارد، مدفوع تخمیر شده همراه با علف و پسماندهای صنایع غذایی ترکیب شده و به این ترتیب گاز زیستی تولید می شود.
براساس گزارش رویترز، سپس این گاز زیستی برای تولید برق از طریق خطوط لوله به نیروگاه حمل می شود.

توسعه نسل جدید ردیابهای پرتوهای ایکس و گاما

گروهی از دانشمندان ایتالیایی نسل جدیدی از ردیابهای پرتوهای ایکس و گاما را توسعه دادند که این محصول جدید را به زودی وارد بازار می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه پلی تکنیک میلان به فناوری نسل جدیدی از ردیابها و آشکارسازهای پرتوهای ایکس و گاما دست یافتند که قادر است به سرعت و با وضوح تصویر بالا طیف وسیعی از کاربردها را داشته باشد. این دامنه وسیع کاربردها از ردیابی مواد خطرناک در محیط تا بررسی بقایای باستان شناسی و تائید اصل بودن اشیای طلا و یا آثار هنری و همچنین شناسایی سلولهای سرطانی در بیمار را در بر می گیرد.
این دستگاه که Spcm-8100 نام دارد یک طیف سنج قابل حمل حدود 20 سانتیمتر است که قادر است پرتوهای ایکس و گاما را ردیابی کند.
عملکرد این دستگاه در مورد پرتوهای ایکس به این شکل است که سطح قابل بررسی با یک نوار از پرتوهای ایکس با انرژی مشخص پوشیده می شود. این پرتوها توسط ماده ای که با انتشار پرتوهای دیگر ایکس پاسخ می دهد جذب می شود. از انرژی این انتشار می توان فهمید که چه اتمهایی و به چه میزانی در سطح مورد بررسی حضور دارند.
برای مثال یک نمونه آهن، تیتانیوم و سرب سه پرتو ایکس مختلف تابش می کنند که هر یک از آنها انرژی مخصوص به خود را دارد.
براساس گزارش گالیله، ویژگی Spcm-8100 در این است که این دستگاه می تواند انرژیهای مختلف را با وضوح تصویر بسیار بالا تشخیص داده و نشان دهد در حالی که کیفیت سرعت بررسی را در حالت بسیار بالا نگه می دارد. همچنین توانایی عملکرد این دستگاه در دمای محیط از دیگر مزایای آن است به خصوص که بیشتر سیستمهای طیف سنجی پیش از عمل باید با نیتروژن مایع بسیار سرد شوند.

10حقیقت شگفت انگیز و عجیب علم فیزیک

10 حقیقت شگفت انگیز علم فیزیک با کمک تعدادی از کاربران توئیتر انتخاب شده و با همکاری یک کیهان شناس تشریح شده است. خورشید می توانست از موز ساخته شده باشد، تقریبا همه جهان گم شده است و سیاهچاله ها سیاه نیستند سه نمونه از این حقایق شگفت انگیز هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، فیزیک بدون شک علمی شگفت انگیز است، ذراتی که وجود ندارند در احتمالات به حساب می آیند، و زمان متناسب با سرعت حرکت شیئی تغییر می کند. نشریه تلگراف 10 پدیده عجیب از این عجایب در علم فیزیک را با کمک تعدادی از کاربران توئیتر و کیهان شناسی به نام مارکوس چاون ارائه کرده است که در ادامه ارائه خواهد شد.
خورشید می توانست از موز ساخته شده باشد: خورشید بسیار پر حرارت است زیرا وزن چند میلیارد میلیارد میلیارد تنی آن گرانش عظیمی به وجود می آورد که در نتیجه هسته ستاره را تحت فشاری غیر قابل تصور گذاشته و در نتیجه فشار بالا حرارت فوق العاده تولید می کند. در صورتی که به جای گاز هیدروژن از میلیاردها میلیارد میلیارد تن موز استفاده می شد نیز همان میزان فشار و در نتیجه همان مقدار حرارت در خورشید به وجود می آمد. با این حال با افزایش حرارت، اتمها با بخشهای مختلف ساختار ستاره ای برخورد کرده و انرژی اتمی را به وجود می آورند که در اینجا تفاوت میان حضور هیدروژن و موز در ساختار خورشید آشکار خواهد شد.
تمام ماده ای که نسل بشر را به وجود آورده است در یک حبه قند جا می گیرد: اتمها 99.9999999999999 درصد فضای خالی هستند و به همین دلیل در صورتی که تمامی اتمها را به گونه ای به هم بفشاریم که فضای خالی میان آنها از بین برود، یک قاشق چای خوری یا حجمی برابر یک حبه قند از این ماده در حدود پنج میلیارد تن وزن خواهد داشت، وزنی 10 برابر مجموع وزن تمامی انسانهایی که در حال حاضر در جهان حضور دارند. این در واقع همان پدیده ای است که در ستاره های نوترونی رخ می دهد و وزن آنها را تا حد غیر قابل باوری افزایش می دهد.
آنچه آینده است می تواند آنچه گذشته بوده است را تغییر دهد: شگفتی جهان کوانتوم به اثبات رسیده است، آزمایش دو جداره که نور را در دو حالت موج و ذره به اثبات می رساند به اندازه کافی عجیب و غیر قابل تصور هست. به خصوص زمانی که اعلام شود مشاهده نور می تواند آن را از موج به ذره و یا برعکس تبدیل کند. اما پدیده های عجیبتر این جهان پس از آزمایش جان ویلر فیزیکدان در سال 1978 خود را نمایان کرد. آزمایش وی نشان داد مشاهده یک ذره در حال می تواند سرنوشت ذره مشابه دیگری در گذشته را متحول سازد. طبق آزمایش دو جداره در صورتی که هر یک از پرتوهای نوری خارج شده از یکی از شکافهای صفحه آزمایش را مشاهده کنید، در واقع پرتو را مجبور کرده اید خصوصیات ذره ای به خود بگیرد و اگر به هدف برخورد پرتو چشم بدوزید خصوصیت موج گونه به پرتو نور بخشیده اید. اما در صورتی که پس از عبور پرتو نور از شکاف به مسیری که از آن ناشی شده است چشم بدوزید آنگاه است که پرتو نور می تواند در هر دوحالت شکل بگیرد. به بیانی دیگر زمان حال بر گذشته پرتو نوری تاثیر گذاشته است. این آزمایش در آزمایشگاه تنها چند صد هزارم ثانیه به طول می انجامد اما در مشاهده نورهای ناشی از ستاره های دوردست نیز صدق می کند. در واقع مشاهده اکنون ستاره های دوردست می تواند گذشته چند هزار یا میلیون ساله آنها را تغییر دهد.
تقریبا همه جهان گم شده است: می توان به جرات گفت در حدود 100 میلیارد کهکشان در جهان هستی وجود دارد که هر یک از آنها از 10 میلیون تا 10 تریلیون ستاره را در خود گنجانده اند. خورشید زمین در مقایسه با این ستاره های یکی از کوچکترین و ضعیفترین ستاره ها به شمار می رود و حتی می توان نام کوتوله زرد رنگ را بر روی آن گذاشت. در واقع در جهان هستی مقادیر ترسناک و عظیمی از ماده مرئی وجود دارد که انسان تنها قادر به مشاهده دو درصد از آن است. وجود این حجم ماده به واسطه نیروی گرانش آنها پیش بینی می شود و ماده تاریک نیز که مقدار آن 6 برابر جرم ماده مرئی تخمین زده می شود، نیز بخش نامرئی جهان را تشکیل داده است. به گزارش مهر، وجود انرژی تاریک به عنوان بخشی دیگر از جهان که در واقع مابقی جهان را تشکیل داده است، موضوع را پیچیده تر خواهد کرد، انرژی که با گسترش سریع جهان در ارتباط است و به همراه ماده تاریک همچنان ناشناخته باقی مانده است.
جسم می تواند سریعتر از نور حرکت کند و نور همیشه بسیار سریع حرکت نمی کند: سرعت نور در خلا 300 هزار کیلومتر بر ساعت است با این حال نور همیشه در خلا حرکت نمی کند. برای مثال نور در آب با سرعتی یک سوم سرعت گفته شده حرکت می کند. در واکنشهای اتمی برخی از ذرات به سرعتهای بسیار بالایی دست پیدا می کنند که بخشی از سرعت نور است و در صورتی که از میان رابطی که سرعت نور را خواهد کاست عبور کنند، در واقع می توانند سریعتر از نور حرکت کنند. چنین پدیده ای درخششی آبی رنگ از خود به وجود می آورد که به "تشعشعات شرنکوف" شهرت داشته و با بمبهای صوتی قابل مقایسه است. کمترین سرعتی که تا کنون برای نور به ثبت رسیده است 17 متر بر ثانیه یا 61 کیلومتر بر ساعت بوده که به واسطه عبور از میان روبیدیوم منجمد با حرارتی برابر صفر مطلق ایجاد شده است. در این حرارت این ماده حالتی به نام میعان "بوز- انشتین" را تجربه می کند.
تعداد نامحدودی نویسنده مطلب را نوشته و تعداد نامحدودی خواننده آن را می خوانند: بر اساس مدلهای استاندارد کیهان شناسی جهان مرئی با تمامی میلیاردها کهکشان و تریلیون تریلیون ستاره هایش تنها یکی از بی نهایت جهانهایی است که مانند حبابهای صابون در یک اسفنج در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. به دلیل بی نهایت بودن آنها می توان هر تاریخچه ممکنی را برایشان در نظر گرفت. اما تعداد تاریخچه های ممکن برای این جهانها متناهی است زیرا تعداد محدودی پدیده و تعداد محدودی نتیجه در بر داشته اند. تعداد این پدیده ها بسیار زیاد اما متناهی است پس همین پدیده عینی و کنونی که نویسنده این مطلب را نوشته و شما آن را می خوانید، باید بی نهایت بار در زمان رخ داده باشد. شگفت انگیز تر از آن این است که بدانیم نزدیکترین همتای ما در چه فاصله ای از ما قرار گرفته است. این فاصله عددی برابر 10 به توان 10 به توان 28 متر تخمین زده شده است که در صورت علاقمندی به محاسبه آن می توانید از عدد یک و 10 میلیارد میلیارد میلیارد صفر در برابر آن استفاده کنید!
سیاهچاله ها سیاه نیستند: به طور حتم سیاهچاله ها بسیار تاریکند اما سیاه نیستند زیرا این پدیده ها درخشان بوده و به آرامی نور خود را در تمامی طیفهای نوری از جمله نور مرئی به اطراف منتشر می کنند. این تشعشعات که "تشعشعات هاوکینگ" نام دارد نور خود و جرم سیاهچاله ها را به تدریج کاهش داده و با از دست دادن منبع جرم سیاهچاله ها تبخیر می شوند. به گزارش مهر، سیاهچاله های کوچک در مقایسه با جرمشان و نسبت به سیاهچاله های بزرگتر با سرعتی بالاتر از خود نور منتشر می کنند و بر همین اساس در صورتی که برخورد دهنده بزرگ هادرون بر اساس برخی نظریه ها از خود میکروسیاهچاله هایی تولید کند، آنها به سرعت تبخیر خواهند شد و دانشمندان پس از آن قادر خواهند بود بقایای تابشهای آنها را مشاهده کنند.
تصور بنیادین از جهان مسئول گذشته، حال و آینده آن نیست: بر اساس نظریه نسبیت خصوصی چیزی به نام اکنون، گذشته یا آینده وجود ندارد و قالبهای زمانی به یکدیگر وابسته اند زیرا همه هستی در سرعتی برابر در حرکت است. درصورتی که انسان با سرعتی کاملا متفاوت در حرکت بود شاهد پیر شدن زودهنگام یکی از نزدیکان و یا دیر پیر شدن وی نسبت به دیگران می بود.
ذره ای در اینجا می تواند به صورت آنی بر روی ذره ای در آن طرف جهان تاثیر بگذارد: زمانی که یک الکترون همتای ضد ماده خود یا پوزیترون را ملاقات می کند، هر در درخشش کوچکی از انرژی خنثی می شده و دو فوتون از این برخورد متولد می شوند. ذرات ساب اتمیکی مانند فوتونها یا کوارکها از ویژگی به نام اسپین برخوردارند که به مفهوم چرخش است، اما این ذرات در واقع حرکت چرخشی ندارند اما به گونه ای رفتار می کنند که انگار در حال چرخشند. جهت اسپین فوتونها در زمان تولد در برابر یکدیگر بوده و در نتیجه خنثی می شوند. با توجه به رفتارهای غیر قابل پیشبینی کوانتومی گفتن اینکه کدام فوتون در مسیر چپگرد و کدام یک در مسیر راستگرد حرکت خواهد داشت غیر ممکن است و در واقع تا زمانی که یکی از آنها مشاهده نشود، هر دو در هر دو جهت حرکت خواهند داشت اما به محض اینکه یکی از آنها مشاهده شود جهت راست یا چپگرد را به خود گرفته و به هر جهتی که حرکت کند، همتایش در مسیر متضاد آن حرکت خواهد کرد. این واقعیتی است که در آزمایشها به اثبات رسیده است.
هرچه سریعتر حرکت کنید سنگینتر می شوید: در صورتی که بسیار سریع بدوید به صورت لحظه ای و نه دائم، سنگین وزن خواهید شد. سرعت نور مرز سرعت در جهان است در این صورت زمانی که جسمی با سرعتی نزدیک به نور در حرکت است و شما به آن نیرویی وارد کنید، به سرعت آن نخواهید افزود بلکه تنها به آن انرژی اضافی وارد کرده اید که این انرژی باید در جایی قرار بگیرد. بهترین مکان برای قرارگیری این انرژی جرم جسم است. بر اساس قانون نسبیت جرم و انرژی با یکدیگر برابرند پس هر چه انرژی وارد شده بیشتر باشد جرم افزایش پیدا خواهد کرد. البته این افزایش وزن در انسان قابل چشم پوشی بوده و درعین حال غیر قابل انکار است.

ساخت دستگاه مافوق صوت برای تولید نانوپودرها توسط محققان کشور

محققان کشور طی اجرای پروژه ای موفق به طراحی دستگاه مافوق صوت (اولتراسونیک) شدند که این دستگاه در افزایش استحکام آلومینیوم و تولید و سنتز نانوپودرها به کار می رود. علیرضا شهیدی مدیر تحقیق و توسعه فناوری شرکت مافوق صوت در گفتگو با خبرنگار مهر زمینه فعالیت این شرکت را ساخت دستگاههای "اولتراسونیک" قدرت و عملگرهای(دستگاههای هوشمندی که توانایی ماموریتهای مورد نظر را دارند)نانومتری دانست و افزود: این دستگاه با نام دستگاه "اولتراسونیک" طراحی و ساخته شده است که برای مخلوط کردن ذرات نانومتری در مذاب آلومینیوم به منظور تولید کامپوزیتهای فلزی آلومینیوم به کار می رود.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه اولتراسونیک (مافوق) تولید شده به منظور افزایش استحکام آلومینیوم به کار می رود، اظهار داشت: اولتراسونیک به دستگاههای مافوق صوت گفته می شود که قادر هستند فرکانسهای از 40 کیلوهرتز تا چندین مگاهرتز را منتقل کنند. امواجی که با این فرکانسها ارسال می شود برای مواردی چون سنجش میزان فاصله، سنجش میزان عمق یک مخزن، همگن کردن مواد مذاب و تست قطعات صنعتی به کار می رود.
شهیدی با اشاره به دستگاههای موجود اضافه کرد: دستگاههای موجود به دلیل اینکه فرکانسهای آنها تغییر می کنند، توانایی لازم برای اعمال انرژی مافوق به مذاب را ندارند ولی این دستگاه به صورت مولتی فرکانس طراحی شده است که می تواند با تغییر فرکانس خود را با محیط سازگار و اعمال نیرو کند.
وی به بیان کاربردهای این دستگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: اولتراسونیک کاربردهای وسیعی دارد. از این سیستم می توان در صنعت متالورژی و افزایش استحکام آلومینیوم استفاده کرد. همچنین در افزایش سرعت واکنشها و تولید و سنتز نانو پودرها کاربرد دارد.
این محقق به مزایای دستگاه طراحی شده اشاره کرد و ادامه داد: دستگاههای مرسوم توانایی اعمال نیرو به مذاب ندارند از این رو قادر به ادامه کار خود نیستند ولی این دستگاه مولتی فرکانس و دارای فرکانس حداقل 50 کیلو هرتز است. ضمن آنکه دارای حالت ارتعاشی است و توسط کامپیوتر کنترل می شود. درایور این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که تغییرات فرکانسی را تشخیص می دهد و خود را با آن سازگار می کند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
شیشه های هوشمند با استفاده از فناوری نانو تولید شد

پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر موفق به تولید شیشه های هوشمند با استفاده از فناوری نانو شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمترین ویژگی این نوع شیشه ها امکان تغییر میزان شفافیت و رنگ شیشه است که می تواند در عبور شدت نور و کاهش تلفات انرژی نقش موثری ایفا کند.

شیشه های هوشمند ساخته شده در جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر علاوه بر خاصیت ذخیره سازی انرژی به میزان 40 درصد، این امکان را می دهند تا بتوان وضعیت شیشه را از حالت کاملا شفاف به حالت کاملا مات با صددرصد اختفا تغییر دهد.

این محققان همچنین موفق به ساخت نوع دیگری از شیشه هوشنمند با قابلیت تغییر رنگ شدند که این نوع شیشه ها برای اجرای بسیاری از طرحهای نو و ایده های جدید معماری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از مهمترین کاربردهای این شیشه ها می توان به پنجره ها، دیوارها و سقفهای شیشه ای در ساختمانهای تجاری، اداری، دانشگاهها و اتاقهای نمایش، مغازه ها، بیمارستانها، رستورانها، آزمایشگاهها، اتاقهای انتظار و جراحی و همچنین گلخانه های شیشه ای اشاره کرد.

امروزه شیشه های هوشمند تنها برای کاهش اتلاف انرژی کاربرد ندارد، بلکه استفاده از شیشه های طیف گزین ( بی نیاز از پرده) با خواص ذخیره سازی انرژی، به میزان دلخواه می توان شدت نور، درخشندگی خورشید و گرمای عبوری از آن را کنترل کرد.

تولید تسمه آلومینیومی از نوعی آلیاژ برای نخستین بار در کشور

محققان پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی موفق شدند با تدوین دانش فنی تولید تسمه آلومینیومی از آلیاژهای 7022-AA این محصول را برای نخستین بار در کشور تولید کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید ارشاد - مدیر پروژه تولید تسمه آلومینیومی از آلیاژهای 7022-AA با بیان این مطلب در زمینه کیفیت محصولات تولید شده گفت: محصولی که در این پژوهشکده به تولید رسیده است در مقایسه با نمونه خارجی آن، کاملاً با آن برابری می کند.

وی اظهار داشت: متخصصان این مرکز با کنترل دقیق هر یک از مراحل آلیاژ سازی و عملیات کیفی مذاب و همچنین تولید شمش و نورد و عملیات حرارتی خاص هرکدام از گروه های آلیاژی، عملیات سایزینگ و تابگیری، ساخت قیود و فرامین کنترلی محصولی با کیفیت بسیار خوب تولید کنند.

ارشاد افزود: تاکنون بیش از 30 تن از این محصول تولید و جهت استفاده در صنعت در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وی گفت: این تسمه ها در حالت تمپر T6 و با استفاده از آلیاژ گروه 7022-AA تولید شده است.

مدیر پروژه افزود: پژوهشگران مرکز خدمات تخصصی پژوهشکده توسعه تکنولوژی با تلاش در زمینه تدوین دانش فنی و تولید تسمه آلومینیومی از آلیاژهای 7022-AA که در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو، صنایع هوافضا، صنایع دریایی و صنایع دفاع کاربرد دارد، توانستند کشور را از واردات این نوع محصول بی نیاز کنند.

50 اختراع سال 2009 معرفی شدند/ موشک ناسا بهترین اختراع

مجله آمریکایی تایم همانند سالهای گذشته به معرفی و طبقه بندی 50 اختراع برتر سال پرداخته است در این دوره موشک "آرس- 1" ناسا توانست به عنوان بهترین اختراع سال برگزیده شود. به گزارش خبرگزاری مهر، 40 سال پس از فرود آپولو 11 بر روی ماه، مجله تایم جایزه بهترین اختراع سال 2009 را به موشک جدید "آرس- 1" اعطا کرد این موشک قرار است به عصر شاتلها پایان دهد و راه را برای اکتشافات فضایی بیشتر باز کند.
این مجله آمریکایی طبقه بندی 50 اختراع برتر سال را همه ساله اعلام می کند که عنوان بهترین گزینه امسال آن، موشکی است که ناسا در پاسخ به امیدهای ماموریتهای سفر به ماه و در آینده دورتر سفر به مریخ ارائه کرده است.
نمونه آزمایشی "آرس- 1"، موشکی که بزرگتر از موشک "زحل-5" است برای اولین بار در پایان ماه اکتبر پرتاب شد.
در طرحهای آژانس فضایی آمریکا، "آرس" باید به کپسول "اویرون" متصل شود تا بتواند تیمی چهار نفره از فضانوردان را با خود به فضا ببرد. این موشک جدید نسبت به شاتلهای فعلی امنیت بیشتری را تضمین می کند ناسا پیش بینی کرده است که "آرس" می تواند از سال 2015 وارد عمل شود و در ماموریتهای فضایی شرکت کند.
انتخاب یک موشک به عنوان بهترین اختراع سال، کمی با عادات همیشگی مجله تایم متفاوت است به طوریکه در سالهای اخیر، این مجله همواره جایزه خود را به محصولات الکترونیکی کوچک و دستگاههایی اعطا کرده است که نزدیکی و تقارب بیشتری با انسان دارند. برای مثال در طبقه بندی سال 2006، تایم جایزه خود را به "یوتیوب"، در سال 2008 به "آی- فن" و در سال 2008 به "آزمایش DNA در خانه به نام Dna 23andMe" اعطا کرد.
هرچند در ادامه این طبقه بندی محصولاتی قرار گرفته اند که با زندگی روزمره انسانها تعامل بیشتری دارند. برای مثال در رتبه هشتم، واکسن آزمایشی در مقابل ویروس HIV و در رتبه پنجم "ناتال" یا سیستم پیشنهادی مایکروسافت برای کنترل بازیهای ویدیویی قرار گرفته است این سیستم بازیکن را قادر می کند که بدون استفاده از ابزارهایی چون "دسته فرمان" و تنها با حرکات بدن و اندامهای حرکتی، کنترل بازی را در دست گیرد.
همچنین در این طبقه بندی محصولات "سبز" مورد توجه قرار گرفته اند به طوریکه یک پانل کنترل مصرف در خانه، یک خودروی الکترونیکی ارزان، یک لامپ کم مصرف که به مدت بسیار طولانی کار می کند نیز در این طبقه بندی وارد شده اند.
علاوه بر این، نمونه های آزمایشی خودروی تک سرنشین "فرمول 3" که انرژی خود را از پسماندهای گیاهی تامین می کند و "دیوارهای جاندار" نیز در این رده بندی دیده می شوند. دیوارهای جاندار، باغهای عمودی واقعی هستند که می توانند به عنوان دیوار خارجی ساختمانها استفاده شوند.
"چشم مصنوعی" در رتبه این رده بندی ایستاده است. این دستگاه را موسسه تکنولوژی ماساچوست توسعه داده است که از طریق یک تراشه به چشم پیونده زده می شود و به یک دوربین کوچک متصل می شود. این دستگاه به نابینایان اجازه می دهد که مسیر خود را در اتاق پیدا کنند و صورت افراد را تشخیص دهند.
همچنین در رتبه 28، آلبوم موزیکال " ThruYou" قرار گرفته است این آلبوم با ابزارهای ویدیویی و فیلمهای "یو تیوب" ترکیب شده و به آلبومی استثنائی که می تواند فیلمهای خانوادگی را هم در خود جای دهد تبدیل شده است.
پنج رتبه اول این طبقه به شرح زیر است:
1- موشک "آرس" ناسا: موشک ناسا که پایان ماه اکتبر آزمایش شد.
2- تانک برد- تونا: یک تانک نوآورانه پرورش ماهی تن در استرالیا
3- لامپ 10 میلیون دلاری: این لامپ کم مصرف "ال. ای. دی" را شرکت فلیپس توسعه داده است. این لامپ می تواند 25 هزار ساعت کار کند. وزارت انرژی آمریکا برای خرید این لامپها از شرکت فلیپس 10 میلیون دلار پرداخت کرده است.
4- ترموستات هوشمند: این ترموستات هوشمند که EnergyHub Dashboard نام دارد دستگاه کوچکی مجهز به یک صفحه نمایشگر است که میزان برق و هزینه دستگاههای الکترونیکی را دقیقا تعیین می کند.
5- کنترل کننده آزاد بازی: این سیستم را که ناتال نام دارد مایکروسافت ارائه کرده است. ناتال به بازیکن اجازه می دهد تنها با حرکات بدن، کنترل بازی را در دست گیرد.

ساخت بزرگترین کوه مصنوعی جهان در میان شهر برلین

طراحی آلمانی قصد دارد در مکان کنونی یک فرودگاه در برلین کوهی مصنوعی با ارتفاع هزارمتر بنا کند و به این شکل به مناظر طبیعی و جاذبه های توریستی این شهر بیافزاید. به گزارش خبرگزاری مهر، مهندسان معماری در آلمان قصد دارند بلندترین و بزرگترین کوه مصنوعی جهان را در شهر برلین آلمان بنا کنند این کوه مصنوعی که نام Berg برای آن انتخاب شده است، می تواند به جاذبه های توریستی این کشور بیافزاید.
بزرگترین کوه مصنوعی جهان در جایی بنا خواهد شد که در حال حاضر فرودگاه Tempelhof در آن قرار گرفته است، بنای این کوه چشم اندازی طبیعی را برای برلینی ها و توریستها به وجود خواهد آورد و در ماه های سپتامبر تا مارچ از آن به عنوان پیست اسکی استفاده خواهد شد.
487611_orig.jpg
بر اساس گزارش پاپ ساینس، جیکوب تیگز مهندس معمار و طراح این بنای عظیم نام این کوه هزار متری را Berg گذاشته است و طرح وی مورد حمایت بسیاری از ساکنان برلین قرار گرفته است. همچنین تبدیل شدن این کوه به پیست اسکی می تواند سالانه تعداد زیادی توریست را از سرتاسر جهان به سمت آلمان و شهر برلین جذب کند.

با معیارهایی متفاوت / 100 نوآوری برتر سال 2009 معرفی شدند

نشریه علمی پاپ ساینس با رو به پایان گذاشتن سال 2009 لیستی از 100 نوآوری برتر سال را با معیارهایی متفاوت از معیارهای رده بندی های دیگر نشریات اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه POP Science برندگان خود را به دسته های فناوری های خودرو، هوا فضا، رایانه، مهندسی، تجهیزات، فناوری سبز، بهداشت، سرگرمی، فناوری های خانگی، باز آفرینی و ایمنی تقسیم بندی کرده است که هر یک از آنها در دسته خود یک برنده اصلی دارد.
در بخش فناوری های خودرو، مرسدس S400 BlueHybrid به عنوان اولین خودروی جهان که باطری های لیتیومی را جایگزین باطری های نیکل-هیبریدی کرده است، رتبه اول را به دست آورده است.
تلسکوپ فضایی کپلر سازمان ناسا نیز در بخش هوانوردی و فضا رتبه اول را به دست آورده است. ماموریت این تلسکوپ که در ماه مارچ به مدار پرتاب شده است یافتن سیاره های شبه زمینی است که احتمال کشف حیات در آن وجود داشته باشد. این تلسکوپ در حال حاضر به صورت مداوم حدود 100 هزار ستاره را در فاصله 600 تا سه هزار سال نوری از زمین تحت نظر گرفته است.
در بخش رایانه نرم افزار WolframAlpha به دلیل توانمندی اش در پاسخ گویی به سئوالات کاربران با ارائه لینکهای اینترنتی که می توانند پاسخ خود را در آن بیابند، به عنوان یکی از نوآوری های برتر سال 2009 انتخاب شده است.
بزرگترین ساختار شیشه ای مقاوم در برابر وزن در میدان تایمز در بخش مهندسی توانسته است به یکی از برترینهای نوآوری تبدیل شود. این ساختار توانسته است پلکان شیشه ای را بر روی سطح شیشه ای دیگر با ضخامت پنج سانتیمتر حفظ کند در ساخت این سازه از صفحات پلاستیکی با مقاومت 100 برابر بیشتر از صفحات لمینتی و بستهایی با مقاومتی پنج بار بیشتر از چارچوبهای چوبی به وجود آمده است.
در بخش تجهیزات دوربین دوست داشتنی کانن EOS 5D Mark II که به عنوان اولین دوربین دیجیتال جهان که پرتره رسمی رئیس جمهور آمریکا را به ثبت رسانده نیز شناخته می شود، رتبه اول تجهیزات نوآورانه را کسب کرده است. این دوربین عکاسی با وضوح 21 مگاپیکسل از پنج حالت فیلمبرداری نیز برخوردار است و عکسها را در ابعادی مشابه فیلمهای 35 میلیمتری نمایش می دهد.
پودر Thiol-SAMMS به عنوان یکی از قدرتمند ترین مواد جاذب جیوه از مایعات به عنوان سبزترین نوآوری سال 2009 انتخاب شده است، این پودر که هر یک از بلورهای آن از مولکولهای طراحی شده اسفنجی شکل برای جذب جیوه تشکیل شده است، نتیجه 15 سال مطالعه دانشمندان بوده و می تواند 100 برابر هر جاذب دیگری به تصفیه آب از آلاینده ها بپردازد.
رتبه اول بخش بهداشت و درمان برترین نوآوری های سال 2009 نشریه پاپ ساینس به سیستمی پیچیده با نام سیستم درمانی NeuroStar TMS اختصاص پیدا کرده است که برای درمان افسردگی حاد طراحی و ساخته شده است. استفاده از این سیستم به آسانی مسواک زدن بوده و با انتقال امواج الکترومغناطیسی به غشای پیشین در مغز به درمان افسردگی بیماران می پردازد این بخش از مغز مسئولیت کنترل و تعدیل خلقیات را در انسان به عهده دارد.
عنوان برترین نوآوری در بخش سرگرمی به یکی از محصولات شرکت مایکروسافت اختصاص پیدا کرده است. این ابزار امکان انجام بازی های رایانه ای را بدون نیاز به هیچ ابزار کنترلی امکان پذیر می کند. Project Natal بازی های Xbox 360 را نسبت به حرکات بدن حساس کرده و به این شکل بازیکن می تواند با حرکات کامل بدن خود، بازی را اداره کند.
چکشهای بادی شرکت بوش که نسبت به دیگر تجهیزات مشابه از دقت و نیروی بالاتری برخوردار است، در بخش تجهیزات خانگی رتبه اول نوآوری در جهان را کسب کرده است، این ابزار نسبت به ابزارهای مشابه 20 بار کوچکتر بوده و در عین حال 10 برابر قدرتمند تر است.
در بخش بازآفرینی در نوآوری قایق سریع السیر Sea-Doo GTX با سرعتی در حدود 100 کیلومتر بر ساعت و با قدرت موتوری برابر 260 اسب بخار در رتبه اول قرار گرفته است. ایمنی بالا و سیستم منحصر به فرد کنترل این قایق از عوامل اصلی برتری آن نسبت به دیگر تجهیزات اعلام شده است.
و در نهایت رتبه اول برترین نوآوری جهان در بخش ایمنی به قدرتمند ترین کاغذ دیواری جهان اختصاص یافته است. کاغذ دیواری X-Flex نسلی جدید از کاغذ دیواری ها به شمار می رود که در برابر انفجار، مواد شیمیایی و دیگر فشارهای محیطی بسیار مقاوم است. این ابداع به منظور جلوگیری از ویران شدن دیوارها و سقف پناهگاه ها پس از انفجار و یا هر حادثه دیگری ابداع شده است.

طرح تحقیقاتی دانشگاه بیرجند برای پهنه بندی زلزله در استان خراسان جنوبی

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند از همکاری این دانشگاه با سازمان مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: با توجه به لرزه خیز بودن مناطق جنوبی کشور، در این همکاری نسبت به پهنه بندی شهرستانهای استان خراسان جنوبی اقدام شد. سید حجت هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: کمربند زلزله از جنوب کشور عبور می کند از این رو با همکاری سازمان مسکن و شهرسازی پروژه پهنه بندی مناطق لرزه خیز استان خراسان جنوبی را تعریف و اجرا کردیم.
وی به جزئیات این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: در این پروژه کلیه منازل مسکونی را از نظر ریسک زمین لرزه مورد بررسی قرار گرفت ضمن آنکه میزان لرزه خیزی مناطق مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مناطق بر اساس ریسک خطر پذیری زلزله رنگ بندی شدند.
هاشمی با بیان اینکه رنگ قرمز نشان دهنده خطر پذیری بالای مناطق است، اظهار داشت: در این مناطق اگر ساختمانی مانند مدرسه و با بیمارستان باشد باید نسبت به ایمن سازی و مقاوم سازی آنها اقدام شود ضمن آنکه اجازه ساخت و ساز جدید در این مناطق داده نمی شود.
وی تاکید کرد: کلیه نقشه ها و اطلاعات این تحقیق جمع آوری و در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی قرار گرفته است و از این به بعد قرار است ساختمانهای نوساز در مناطق امن ساخته شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند با بیان اینکه این پروژه در 3 شهرستان نهبدان، سربیشه و بیرجند اجرایی شده است، افزود: اخیرا این پروژه در شهرستان قائن در حال اجرایی شدن است و به تدریج در کلیه شهرستانهای استان اجرایی می شود.
به گفته وی این پروژه از سوی دانشگاه بیرجند و با حمایت و پشتیبانی سازمان مسکن و شهرسازی، شهرداری و ستاد حوادث غیر مترقبه استان در حال اجرایی شدن است.

موفقیت محققان کشور در تولید و تعمیر هلی کوپتر

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع توسعه علم و فناوری را از جمله وظایف این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: در این راستا پژوهشگران کشور علاوه بر بازسازی و تعمیر هلی کوپتر، موفق به تولید آن شده اند. به گزارش خبرنگار مهر، سید جمال الدین میرمحمدی دوشنبه شب در مراسم افتتاح مرکز علمی کاربردی وابسته به وزارت دفاع با تاکید بر اینکه توسعه جنبش نرم افزاری و حرکتهای جهادی در زمینه توسعه علوم و فنون از وظایف این وزارتخانه است گفت: در این راستا محققان ما توانستند در زمینه تعمیر و بازسازی هلی کوپتر پیشرفتهای زیادی را به دست آورند.
وی تاکید کرد: علاوه بر این توانستند موفقیتهایی را در زمینه تولید هلی کوپتر نیز کسب کنند.
میرمحمدی، توسعه و ارتقای علمی را یکی از ضرورتهای امروز کشور دانست و گفت: از این رو اقدام به راه اندازی این مرکز کردیم تا دروس را به گونه ای بودجه بندی کنیم که اصول علمی را در کنار مبانی اسلامی در 4 رشته تربیت معلم قرآن، مروج سیاسی، امور فرهنگی و روابط عمومی ارائه دهیم.
وی عدم مستند سازی علوم انسانی به مبانی اسلامی را از جمله ضعفهای کشور در بخش مدیریت ذکر کرد و ادامه داد: این امر باعث شده است که بعد از گذشت 30 سال از انقلاب همچنان منابع غربی در دانشگاههای ما تدریس می شود.
میرمحمدی، با تاکید بر اینکه اسلام بهترین متون را در زمینه روابط بین الملل تدوین کرده است، اظهار داشت: این مرکز قصد دارد تا به مرور زمان و گام به گام دروس تخصصی و مورد نیاز این مرکز را از منابع اسلامی استخراج کند و در اختیار دانشجویان قرار دهد.
وی با اشاره به تهدیدهای نرم دشمن، خاطر نشان کرد: از این رو ملتها برای مقابله با تهاجمات نرم دشمن باید با این علوم آشنا باشند تا بتوانند با شبیخونهای نرم مقابله کنند.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع یکی از اهداف این مرکز را آشنا کردن خانواده نیروهای مسلح با مبارزه با تهاجمات نرم فرهنگی نام برد و اضافه کرد: با توجه به اینکه فراگیری علوم یکی از اقدامات مهم وزارت دفاع است از این رو این مرکز راه اندازی شد تا خلایی که در میان خانواده های نیروهای مسلح احساس می شد، جبران شود.

جلوه ای از قدرت پروردگار / مغز کوچک حشرات از رایانه ها هوشمندتر است

مطالعات گسترده ای که بر روی حشرات صورت گرفته نشان می دهد برخی از حشرات با کمک مغز کوچکی که از اندازه یک نوک سوزن تجاوز نمی کند قادر به انجام فعالیتهایی هستند که پیشرفته ترین رایانه ها قادر به انجام آن نیستند. به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به تلاشهای بیشماری که به منظور برقراری ارتباط میان مغز جانداران و عمق هوشمندی آنها انجام گرفته است، دانشمندان اکنون معتقدند پیچیدگی موجود در میان اتصالات مغزی عامل عملکرد پیچیده مغز در موجودات است. مطالعه بر روی این اتصالات که در مغزهای کوچک عملی تر از مغزهای بزرگ است می تواند امکان درک دقیقتری از عملکرد مغزهای بزرگتر از قبیل مغز انسان را بدهد.
به گفته دانشمندان سئوال در اینجا است که زمانی که یک حشره با مغزی به اندازه سر سوزن قادر به انجام فعالیتهای ذهنی از قبیل شمارش، انتخاب، تشخیص چهره، و طبقه بندی اشکال است، مغزی به بزرگی مغز انسان از چه توانایی هایی برخوردار است. در واقع دانشمندان معتقدند مغز بزرگتر همیشه نشانه ای از هوش بیشتر نیست.
مطالعات جدید توانسته است شواهدی را مبنی بر نامرتبط بودن ابعاد مغز و میزان هوشمندی موجود ارائه کند. برای مثال در میان انسانها، افرادی که از سر یا جمجمه بزرگتری برخوردارند لزوما سطح هوشی بالایی ندارند. والها با مغزی 9 کیلوگرمی که از بیش از 200 میلیارد نرون ساخته شده است نیز نسبت به انسانها که مغزی یک کیلویی متشکل از 85 میلیارد نرون دارند بسیار کم هوشتر هستند.
در حقیقت مغزهای بزرگتر به جای اینکه در بالا بردن هوش سهیم باشند می توانند از بدنهای بزرگتر که از ماهیچه های بیشتری برای کنترل شدن برخوردارند محافظت کنند، مانند رایانه ها که ابعاد بزرگتر تنها گنجایش آنها را افزایش می دهند و نه لزوما سرعت و کاربردشان را.
در مورد حشرات کوچکتر نیز دانشمندان دانشگاه وست ویرجینیا سرانجام با مطالعات گسترده توانستند ذهنیت سنتی را که حشراتی مانند مورچه ها، زنبوها و سوسکها را ماشینهای زنده ای می دانست که تنها در برابر حوادث به شیوه ای قابل پیش بینی پاسخ می دهند، تغییر دهند. اکنون ثابت شده است حشرات متناسب با شرایط محیطی قادر به تغییر دادن نوع رفتار خود هستند.
زنبورها از مغزهای بسیار کوچک با کمتر از چند میلیون نرون برخوردارند و قادرند با استفاده از آن اشکال مختلف را در دسته های اشکال متقارن یا نامتقارن دسته بندی کنند، اجسام را بر اساس شباهت یا متفاوت بودن آنها انتخاب کنند و یا می توانند پس از طی مسافتی معین پرواز کردن را متوقف کنند.
رفتارهای متنوع و شیوه های متعدد ارتباط در میان مورچه ها و زنبورها نشان از هوشمند بودن فوق العاده آنها دارد. برای مثال زنبورها می توانند نیش بزنند، عملیات اکتشافی برای یافتن غذا انجام دهند، از کندو محافظت کنند و با بال زدن به تهویه هوا و خنک ساختن داخل کندو استفاده کنند.
با توجه به این مطالعات دانشمندان به این باور رسیده اند که چند صد نرون برای انجام فعالیتی مانند شمارش کافی است و چند هزار نرون برای ایجاد هوشیاری کفایت خواهد کرد.
بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، با استفاده از چنین اطلاعاتی مهندسان نرم افزاری قادر خواهند بود برنامه هایی را به منظور شناسایی دقیق چهره و حالات روحی از زوایای متفاوت طراحی کنند، پدیده ای که زنبورها قادر به انجام آن هستند اما رایانه ها هنوز قدرت انجام آن را به دست نیاورده اند.

تولید رنگهایی با خاصیت همرنگ شدن با محیط در کشور

رئیس پژوهشگاه رنگ از تولید رنگهای Opal در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: این رنگها خاصیت همرنگ شدن با محیط را دارند و دارای کاربردهای خاصی هستند. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر یوسفی در حاشیه کنفرانس رنگ و پوششهای خودرویی در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای این پژوهشگاه گفت: محققان این پژوهشگاه علاوه بر تولید پوششهای آب گریز و فیلمهای نانو موفق به تولید رنگهای Opal شدند.
وی افزود: این رنگها ویژگیهای خاصی دارند که می تواند همرنگ محیط شوند و به دلیل این خاصیت دارای کاربردهای خاصی هستند.
یوسفی تاکید کرد: مواد این پوشش تولید شده است و در حال بهینه سازی آن هستیم.
وی بسیاری از توسعه فناوری نانو را وابسته به رنگ و پوشش دانست و گفت: در حال حاضر انواع مواد و ساختارهای نانویی در پوششها و در مواد رنگی استفاده شده است.
وی از ایجاد پژوهشکده نانو در این پژوهشگاه خبر داد و اظهار داشت: با راه اندازی "پژوهشکده نانو فناوری" در پژوهشگاه رنگ قصد داریم انواع مواد و ساختارهای نانویی مورد نیاز این صنعت را تولید کنیم.
یوسفی به ویژگیهای پوششهای نانویی اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد و رفتار این پوششها بهبود می یابد ضمن آنکه زمان ماندگاری آنها را نیز افزایش می دهد.

خودکفایی کشور از واردات پودر ماهی با استفاده از روشهای علمی

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران از اجرای پروژه تحقیقاتی در زمینه تولید پودر ماهی در کشور خبر داد و گفت: در این پروژه با همکاری برخی شرکتها موفق به ارائه روشهایی برای برداشت گونه ای مشخص از ذخایر دریایی شدیم که با فراوری آن می توان پودر ماهی تولید و کشور را از واردات آن بی نیاز کرد. دکتر عباس علی مطلبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیتهای این موسسه در زمینه تولید اقتصادی از دریا گفت: در این راستا پروژه شناسایی گونه های اقتصادی کمتر بهره برداری شده در حوزه خلیج فارس و دریای عمان در دست اجرا است که گونه شاخص در این پروژه شامل "فانوس ماهیان"، "مرکب ماهی" و "یال اسبی" است.

وی بی نیازی کشور از واردات پودر ماهی (FPC) را از دیگر اقدامات در این زمینه نام برد و افزود: در مدت چهار سال تحقیقات در حوزه شیلات سعی کردیم کشور را از واردات پودر ماهی بی نیاز کنیم از این رو روشهایی برای استحصال و فرآوری گونه "میکتوفیده" برای تولید پودر ماهی ارائه شد.
مطلبی به جزئیات این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: طی دو سال همکاری با شرکتهای صیادی خارجی از جمله شرکتهایی از کشور تایلند و استفاده از کشتی های صیادی توانستیم حدود 10 هزار تن برداشت این گونه را در قالب پروژه تحقیقاتی داشته باشیم. بر اساس تحقیقات انجام شده ذخایر "میکتوفیده" کشور دو میلیون تن برآورد شد که می توان سالانه 200 تا 300 هزارتن برداشت کرد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات اضافه کرد: این روش در سال جاری از سوی موسسه تحقیقات شیلات اجرایی شد. این پروزه با همکاری چند شرکت و کشتی صیادی اجرایی می شود و با کاربردی کردن آن می توان حداقل سالانه 50 هزارتن از گونه "میکتوفیده" را برداشت کرد و کشور را در تولید پودر FPC به خودکفایی رساند.
پودر ماهی از مکملهای غذایی و پروتئینی در تغذیه آبزیان است.

تولید اولین سمند میکروهیبریدی در کشور/ ساخت قطعات هواپیما

سرپرست طرحهای نوین صنایع وزارت صنایع با اشاره به حمایتهای این وزارتخانه از طرحهای مبتنی بر فناوری نوین از تولید ایمپلنتهای استخوانی خبر داد و گفت: اولین خودروی سمند میکرو هیبریدی نیز به زودی تولید خواهد شد. به گزارش خبرنگار مهر، حمید خرسند سه شنبه در حاشیه کنفرانس رنگ و پوششهای خودرویی در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایتهای این وزارتخانه از پروژه های تحقیقاتی گفت: برای برون رفت از چالشهای بخش صنعت باید به سمت صنایع پیشرفته و نوین روی بیاوریم چرا که این صنایع به دلیل دارا بودن ویژگیهایی چون ارزش افزوده بالا و کاربردهای فراوان نیازی ضروری هستند. ضمن اینکه موجب می شوند هرچه سریعتر به سمت تجاری سازی طرحهای پژوهشی حرکت کنیم که برای این امر نیز باید به دانشگاهها و پژوهشگاهها توجه ویژه ای شود.
وی با ابراز علاقه مندی نسبت به تعامل بیشتر با دانشگاهها افزود: برای این منظور مکانیزمهای حمایتی در سازمان تعریف شده است تا ارتباط منسجمی میان دانشگاهها و مراکز پژوهشی و وزارت صنایع برقرار شود. این حمایتها برای آن دسته از دانشهای فنی است که در قالب پروژه های تحقیقاتی از سوی شرکتهای دانش بنیان خصوصی منجر به تولید صنایع hi-tech می شود.
خرسند با بیان اینکه حمایتهای این وزارتخانه از تولیدات علمی شامل کلیه مراحل از شکل گیری دانش فنی، تولید آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و صنعتی می شود، اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیان برای تولید صنعتی ایده خود می توانند در فرایندهای توسعه ای به صورت مشارکتی با سازمان گسترش صنایع حتی در استانهای محروم سرمایه گذاری کنند.
تولید ایمپلنت های استخوانی
مشاور رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع وی به میزان موفقیت این سازمان در زمینه تولید صنعتی ایده های پژوهشی اشاره کرد و در این باره گفت: با توجه به ریسک بالایی که در حوزه فناوریهای نوین وجود دارد در ابتدا طرحهای فناوریهای پیشرفته تعریف و دانش فنی آنها تدوین می شود. ما بر این اساس توانستیم حمایتهای خود را برای حدود 20 تا 30 شرکت که موفق به تولید ایده های خود شدند اعمال کنیم.
وی تولید صنعتی ایمپلنتهای استخوانی در جزیره کیش و بیوایمپلنتهای استخوانی پوششی در تهران را از نمونه های این موفقیت ذکر کرد و یادآور شد: با تولید صنعتی این محصولات ایران جز معدود کشورهای دارنده این فناوری شد.
به گفته خرسند، دستاوردهای محققان کشور در برخی از فناوریهای نوین مانند نانوکامپوزیتها به خارج کشور صادر می شود.
تاکید بر کاربردی کردن فناوری نانو در بخش ساختمان
خرسند با اشاره به توجه این وزارتخانه به فناوریهای نوین ساختمانی خاطرنشان کرد: از آنجا که امروزه بر استفاده درست از انرژی در ساختمانها تاکید می شود از این رو تولید و استفاده از مواد و مصالح ساختمانی پیشرفته در دستور کار قرار گرفته است.
وی استفاده از مصالح و مواد ساختمانی با استفاده از فناوری نانو را از جمله این اقدامات دانست و ادامه داد: برای صنعتی سازی بخش ساختمان سازی استفاده از فناوری نانو در مصالح ساختمانی در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر موفق به تولید مصالح ساختمانی با استفاده از این فناوری شده ایم.
تولید سمند هیبریدی ظرف چند ماه آینده
سرپرست طرحهای نوین صنایع وزارت صنایع هوا فضا، صنایع ریلی و استفاده از انرژی خورشیدی و باد را از دیگر موارد حمایتی این سازمان نام برد و ادامه داد: در حوزه خودرو سازی به سمت تولید خودروهای هیبریدی می رویم. با توجه به مشکلات سوختهای رایج یعنی قیمت بالا، ناسازگاری با تولید پایدار و مشکلات زیست محیطی لازم است به سمت سوختهای جایگزین حرکت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از سوختهای جایگزین برای خودروها در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: در این راستا تولید خودروهای هیبریدی در ایران خودرو دنبال می شود و امیدواریم ظرف چند ماه آینده خودرو سمند میکروهیبریدی را به عنوان اولین پروژه اجرایی کنیم.
خرسند پیل سوختی را از دیگر سوختهای جایگزین نام برد و افزود: به منظور توسعه این فناوری از طرحهای پژوهشی در زمینه هایی چون تولید هیدروژن، غشا و ذرات نانو که باید بر روی کاتد نشانده شود حمایت می شود.
قطعه سازی در بخش هوافضا
سرپرست طرحهای نوین صنایع وزارت صنایع با تاکید بر اینکه هدایت فناوری بخش هوا فضا بر اساس Road map (نقشه راهبردی) دنبال می شود، گفت: در حال حاضر اتحادیه هوا فضا مشتمل بر 30 شرکت فعال در کشور در این حوزه اقداماتی را در این بخش انجام می دهند. این شرکتها با شرکتهای هواپیمایی در زمینه ساخت قطعات هواپیما فعال هستند. این فعالیتها محدود است ولی با برنامه ای که وزارت صنایع در بخش هواپیماسازی دارد در آینده حمایتی که در سنوات قبل از قطعه سازی در صنعت خودروسازی داشتیم در بخش هواپیما نیز خواهیم داشت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تجاری سازی محصولات مبتنی بر نانو/ اعطای مشوق صادراتی به کالاهای نانویی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از امضای تفاهم نامه میان وزارت بازرگانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این تفاهم نامه که به زودی به امضا می رسد در زمینه تجاری سازی تولیدات علمی نانوفناوری خواهد بود. بابک افقهی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه دولت مصمم است تا حمایتهای خود را از نانوفناوری و فناوریهای پیشرفته به عمل آورد، گفت: در وزارت بازرگانی و سازمان توسعه صادرات تجارت ایران آمادگی لازم برای حمایت کامل از تجاری سازی ایده ها در بخش فناوری نانو و فناوریهای پیشرفته وجود دارد.
اعطای مجوزها و تشویقهای صادراتی برای محصولات فناوری نانو
وی از اعطای مجوزها و تشویقهای صادراتی برای محصولات فناوری نانو خبر داد و افزود: بر اساس بند 29 ابلاغیه ***** در زمینه سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه از امسال مشوقهای صادراتی برای کالاهایی با فناوری نانو و پیشرفته اعطا می شود به عبارت دیگر از سال جاری معادل 5 درصد از ارزش کالاهایی که به خارج از کشور صادر می شود به حوزه نانو تعلق خواهد گرفت.
انعقاد تفاهم نامه بین وزارت بازرگانی و معاونت علمی ریاست جمهوری
رئیس کل سازمان توسعه تجاری ایران از امضای تفاهم نامه میان وزارت بازرگانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و اظهار داشت: این تفاهم نامه در زمینه تجاری سازی محصولات نانویی است که در آینده نزدیک به امضا خواهد رسید و فصل جدیدی از جهش تولیدات علمی در حوزه فناوری نانو ایجاد خواهد کرد.
وی تاکید کرد: با امضای این تفاهم نامه حمایتهای بهتر و بیشتری برای تشکلها، اتحادیه ها و تولید کنندگانی که در بخش صادرات نانو فعال هستند، در نظر گرفته می شود تا حضور پر رنگ تری از تلاشگران عرصه نانو در بازارهای خارج از کشور در حوزه نانو داشته باشیم.
افقهی به مکانیزمی برای شناسایی محصولات با فناوریهای نوین اشاره کرد و ادامه داد: در خارج از کشور مکانیزمهای شناسایی محصولات با فناوریهای پیشرفته را تعریف کردند و در داخل نیز معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و سایر مراجع علمی دیگر مکانیزمهایی را برای تایید تولیدات با فناوری پیشرفته تعریف کرده اند و ما با استفاده از این مکانیزمها در جهت تدوین سیاستهای کلی در زمینه تجاری سازی تولیدات علمی محققان استفاده می کنیم.
انعقاد قرار داد برای کاربردی کردن فناوریهای پیشرفته در کشور
افقهی، به ارزش و تاثیر فناوری نانو در زمینه های مختلف اشاره و اضافه کرد: تاکید سازمان توسعه تجارت بر کاربردی کردن بسته بندیها با استفاده از فناوری نانو است چرا که این بسته بندی علاوه بر اینکه منجر به ارزش افزوده بیشتر کالاهای صادراتی شود، ماندگاری بیشتر به ویژه در کالاهای خسارت پذیر در بازارهای هدف را به دنبال دارد.
وی با تاکید بر اینکه فناوری نانو و پیشرفته علی رغم زحمات زیادی که برای توسعه آن کشیده شده است در کشور همچنان ناشناخته است، یادآور شد: بسیاری از تولید کنندگان و صادر کنندگان از مزایای این فناوری بی اطلاع هستند از این رو قراردادهای متفاوتی در حال انعقاد است تا نهادهای مختلف اقدام به خریداری این فناوریها کنند.
تلاش برای بازگرداندن ارزش افزوده فناوری نانو به کشور
معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی خاطر نشان کرد: لازم است تدابیری اندیشیده شود تا ارزش افزوده این فناوری به داخل کشور برگردد و از سوی دیگر افزایش کیفیت و صادرات محصولات با فناوری پیشرفته را در بازارهای دنیا باعث شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
یک اصطلاح جدید فناوری واژه سال فرهنگ لغت آکسفورد شد

بنیاد فرهنگ لغت آکسفورد واژه ای را که به معنی "حذف یک نفر از لیست دوستان در روی شبکه های اجتماعی" است را به عنوان واژه سال انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این واژه جدید که از جنبه های مختلف متمایز از سایر واژگانی است که دیکشنری آکسفورد در سالهای قبل انتخاب می کرد، Unfriend است. Unfriend که کاربردی کاملا تخصصی در شبکه های اجتماعی چون "فیس بوک"، "مای اسپیس" و "توییتر" دارد، به معنی حذف یک نفر از لیست پروفایل کاربر است.

این واژه در راستای توسعه وب نسل دوم و تعامل بیشتر کاربران اینترنت با یکدیگر در شبکه به عنوان کلمه سال 2009 از سوی فرهنگ لغت آکسفورد به رسمیت شناخته شده است.

به گفته "کریستین لیندبرگ" واژه شناس برنامه فرهنگ لغت آکسفورد آمریکایی، نو واژه سازی سابقه ای طولانی دارد. این واژه جدید می تواند از تمایلات و دینامیکهای اجتماعی که در نسل دوم وب خودنمایی می کنند تصویربرداری کند.

براساس گزارش واشنگتن پست، در روی شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و مای اسپیس حذف و یا افزودن دوستان جدید بسیار مهم است.

واژگان دیگری که امسال وارد فرهنگ لغت جدید آکسفورد شده اند مفاهیم اقتصادی، اجتماعی و فناوری را در بر می گیرند.

واژه دیگری که در مقوله فناوری وارد این فرهنگ لغت شده، لغت hashtag است. این لغت، قراردادی برای تشخیص کلمات کلیدی است و برای شناسایی و دسته بندی حوادث و موضوعاتی که روی میکروبلاگ "توییتر" نوشته می شوند به کار می رود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تصاویری از فسیل کردکودیلها/ زمانی که کروکودیلها دایناسور می خوردند!

دیرینه شناسان آمریکایی در صحرای بزرگ آفریقا پنج فسیل را از کروکودیلهای قدیمی کشف کردند که مربوط به زمانی است که کروکودیلها دایناسور می خوردند. به گزارش خبرگزاری مهر، این فسیلها که 100 میلیون سال قدمت دارند نشان می دهند که کروکودیلهای قدیمی همانند پستانداران چهارپا راه می رفته اند و همچنین قادر بوده اند به چابکی شنا کنند.
محققان دانشگاه شیکاگو این پنج فسیل عجیب را کشف کردند. یکی از این فسیلها دندانهایی مثل عاج گراز و دیگری پوزه ای شبیه به نوک اردک دارد.
این دیرینه شناسان هفته آینده فیلم مستندی را با عنوان "زمانی که کروکودیلها دایناسور می خوردند" از شبکه تلویزیونی National Geographic پخش می کنند.
این گونه های کروکودیلها در قاره قدیمی "گوندوانا" ساکن بودند. "گوندوانا" قاره ای بسیار وسیعی و قدیمی بوده است که قاره های فعلی نیمکره جنوبی زمین شامل آمریکای جنوبی، آفریقا، استرالیا و بخشهایی از هند و قطب جنوب از تجزیه این قاره وسیع ایجاد شده اند.
براساس گزارش ایندیپندنت، عادات غذایی این کروکودیلها برپایه محلی که در آن زندگی می کردند متنوع بوده است. این خزندگان عجیب که شباهت چندانی به کروکودیلهای امروزی نداشته اند می توانستند به سرعت در آب شنا کنند و یا در خشکی بتازند.
488867_orig.jpg
488866_orig.jpg
488865_orig.jpg
488864_orig.jpg
488863_orig.jpg
488862_orig.jpg
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تعمیرات به پایان رسید/ فعال سازی برخورد دهنده بزرگ هادرون طی چند روز آینده

تعمیرات بزرگترین برخورد دهنده اتم در جهان که ابزاری علمی برای بازسازی انفجار بزرگ است و به واسطه سقوط یک قطعه کوچک نان از منقار یک پرنده از کار افتاد، به پایان رسیده و دانشمندان انتظار دارند طی تعطیلات آخر هفته آن را فعال سازند. به گزارش خبرگزاری مهر، این آزمایشگاه 27 کیلومتری پس از سقوط یک قطعه نان باگت از منقار یک پرنده عابر در یکی از بخشهای سطحی سیستم دچار افزایش حرارت شدیدی در چندین بخش شد و حرارت مغناطیسهای ابررسانای آن از 1.9 درجه کلوین به 8 درجه کلوین افزایش پیدا کرد، درجه حرارتی که ویژگی ابررسانایی را از مغناطیسها خواهد گرفت.
این ماشین بزرگ، سال گذشته در میان هیاهوی بسیاری از مشتاقان آغاز به کار کرده و مدتی کوتاه پس از فعال سازی به دلیل اختلالی غیرعادی از کار افتاد جیمز گیلیز سخنگوی سرن معتقد است این بار و با اتمام تعمیرات رویکردی محتاطانه تر نسبت به تجهیزات فوق حساس این دستگاه به وجود آمده است.
دانشمندان در تلاشند پرتوهای پروتونی را در تونل 27 کیلومتری این ایستگاه بزرگ پرتاب کنند، هدفی که تاکنون با مشکلات متعددی مواجه شده است برخی از دانشمندان اختلالی که در سپتامبر گذشته باعث از کار افتادگی برخورد دهنده بزرگ هادرون شده است را نتیجه عمل نکردن به برنامه های زمان بندی شده و بازرسی نهایی بخشی که اختلال در آن به وجود آمده بود می دانند با این حال معتقدند سرن قدمهای خلاقانه ای را به منظور جلوگیری از تکرار چنین حادثه ای برداشته است.
تاخیر به وجود آمده در فعال سازی برخورد دهنده فرصت رقابت بیشتری به برخورد دهنده رقیب هادرون، Tevatron خواهد داد تا در کشف ذرات گریزان بوزون هیگز از هادرون پیشی بگیرد، کشفی که به طور حتم نوبل 2010 را برای کاشفش در بر خواهد داشت.
بر اساس گزارش تلگراف، دانشمندان امیدوارند ذرات به جا مانده از برخورد پرتوها بتواند ابعاد کوچکی از آنچه چند میکرو ثانیه پس از انفجار بزرگ رخ داده است را نمایان سازد.
متخصصان برای تعمیر اختلالات به وجود آمده در برخورد دهنده بزرگ هادرون بیش از یک سال زمان صرف کرده اند تا بتوانند محافظت از سیستم هدایت پروتونها با سرعت 11 هزار بار در ثانیه در داخل تونل را بهبود بخشند گیلیز معتقد است این سیستم هم اکنون از آنچه سال گذشته بوده، بسیار بهبود پیدا کرده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
استفاده از نانو ذرات برای تصویربرداری از فرایندهای داخل سلول

پژوهشگران آمریکایی با انجام آزمایشاتی موفق شدند از نانو ذرات برای مطالعه و تصویربرداری فرایندهای داخل سلولی استفاده کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعه فرایندهای مربوط به داخل سلولها به دلیل محدودیتهایی که در وضوح فضایی تکنیکهای تصویربرداری وجود دارد با مشکلاتی مواجهند.
اکنون گروهی از دانشمندان موسسه ملی استاندارد و فناوری و موسسه ملی بیماریهای مسری و آلرژی آمریکا در تحقیقات جدیدی موفق شدند راهی برای عبور از این مشکلات پیدا کنند.
این محققان با کمک نانو ذرات موفق شدند فعالیت داخل سلولها را که در مقیاس مولکولی در سلولهای زنده رخ می دهند حتی به مدت چند روز رصد کنند.
این نانوذرات "نقاط کوانتومی" نام دارند نقاط کوانتومی زمانی که در معرض نور قرار گیرند این نور را تابش می کنند این ذرات نیمه رسانا می توانند با مواد آلی پوشیده شوند این مواد آلی می توانند پروتئینهای ویژه ای باشند که جذب این نقاط می شوند.
در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند: "نقاط کوانتومی نسبت به بسیاری از فلورسانتهای رنگ شده که پیش از این برای درخشان کردن داخل سلولها استفاده می شدند مدت زمان بیشتری دوام می آورند."
در این تحقیق جدید، محققان خصوصیات نقاط کوانتومی را برای هدایت آنها به سوی پروتئینهای ویژه گلبولهای قرمز انسان برنامه ریزی کردند پروتئینهای گلبولهای قرمز انسان بخشی از یک شبکه در دیواره داخلی غشای سلولی هستند این شبکه برای مثال در زمان آلودگی به پلاسمودیم بیماری مالاریا با از دست میزان اثرگذاری خود، ساختار دیواره را تغییر می دهند.
براساس فتونیکس، نتایج این بررسیها نشان داد زمانی که این پروتئینها به هم متصل می شوند نقاط کوانتومی هم ساختارهای پیچیده ای را شکل می دهند که آنها را بسیار درخشان کرده و تصویربرداری از این فرایند را آسانتر می کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
روباتها فروشنده می شوند

فروشگاهی بزرگ در توکیو درصدد است از روباتهای هوشمندی به نام سایا به عنوان راهنمای فروشگاه استفاده کرده و از آنها بخواهد مشتریان را به طبقات مورد نظر هدایت کرده و شکایات آنها را بشنوند. به گزارش خبرگزاری مهر، به زودی خرید کردن در فروشگاه های بزرگ و پر جمعیت ژاپن بسیار آسانتر خواهد شد زیرا فروشگاه های بزرگ این کشور قصد دارند از روباتهای هوشمند با توانایی تکلم و شناسایی سخن مخاطبان برای راهنمایی مشتریان به بخشها و طبقات مختلف فروشگاه های بزرگ خود استفاده کنند.
خرید کردن یکی از سخت ترین فعالیتهای روزانه در توکیو به شمار می رود زیرا مردم در این شهر معمولا برای خریداری جدید ترین محصولات برای روزها صفهای طولانی را تشکیل می دهند تا اولین کسی باشند که محصولات جدیدی از قبیل تلفن همراه یا بازی های رایانه ای را خریداری می کنند.
از این رو فروشگاه بزرگی به نام تاکاشیمایا تصمیم دارد به منظور کنترل هجوم مشتریان به آنجا از روباتهای هوشمندی به نام سایا استفاده کند این روبات که محصول دست دانشمندان روباتیک دانشگاه توکیو است، دوره آزمایشی خود را در مدرسه ای در توکیو گذرانده و در این دوره مسئول گرفتن مچ دانش آموزان متقلب و تشخیص مشقهایی که از روی یکدیگر کپی شده بودند، است.
بر اساس گزارش تلگراف، این روبات فعالیت خود در این فروشگاه بزرگ را با نشستن در پشت میز اطلاعات فروشگاه آغاز کرده و به سئوالات مشتریان پاسخ داده است روبات سایا اکنون می تواند به سئوالات و شکایات مشتریان به 700 گونه متفاوت پاسخ دهد و آنها را به طبقات مرتبط با نیازشان هدایت کرده و مکالمه کوچکی با آنها داشته باشد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کشف جدید محققان؛ گیاهان هم زندگی اجتماعی دارند

محققان کانادایی در کشف شگفت انگیزی دریافتند که گیاهان نیز همانند جانوران زندگی اجتماعی دارند و اگر با خویشاوندان خود زندگی کنند بهتر رشد می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه مک مستر در تحقیقات خود نشان دادند که گیاهان تنها وسیله ای برای زیبا کردن باغهای خانگی نیستند بلکه موجودات زنده ای هستند که همانند گونه های جانوری زندگی اجتماعی دارند.
این محققان پس از سالها تحقیقات کشف کردند که گیاهان نیز همانند جانوران و انسانها از توانایی زندگی با خانواده برای مبارزه با دشمنان، شکار، توسعه و رشد به بهترین روش ممکن استفاده می کنند.
سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: "زمانی که یک دانشجوی جوان بودم محققان می گفتند که برخی از گیاهان به دلایل ژنتیکی بیش از بقیه رشد می کنند و هیچ کس هرگز فکر نکرد که شاید عناصر اجتماعی نیز در رشد بهتر این گیاهان نقش داشته باشند به همین دلیل تصمیم گرفتم به دنبال دلایل اجتماعی این مسئله بگردم و وقتی این دلایل را کشف کردم بسیار شوکه شدم."
براساس گزارش innovations report ، این محقق با بررسی رفتار گیاه حنا با نام علمی Impatiens pallida دریافت که این گیاه زمانی که از طریق ریشه های خود با خویشاوندان پیرامون ارتباط برقرار می کند بهتر رشد می کند.
به اعتقاد این دانشمندان گیاهان برای رشد بهتر نیاز دارند تا با همخون های خود ارتباط برقرار کنند این رفتار برای دنیای حیوانات کاملا شناخته شده است.
به گفته این محققان، عناصر انکارناپذیری وجود دارند که ثابت می کنند گیاهان نیز از توانایی تشخیص همنوعان خود برخوردارند به طوریکه وقتی به صورت گروهی زندگی می کنند بیشتر رشد می کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
فعالیت دامداریها محدود می شود؛ تولید گوشت خوراکی در آزمایشگاه / آینده غذای بشر در گرو بیوتکنولوژی

دانشمندان در رشته بیوتکنولوژی درصددند با کمک گرفتن از سلولهای بنیادین فعالیت مزارع و دامداری ها را محدود کرده و گوشت خوراکی مورد نیاز بشر را در داخل آزمایشگاه ها تولید کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان اعلام کردند به زودی قادر خواهند بود گوشت خوراکی مورد نیاز بشر را در آزمایشگاهها تولید کنند و به این شکل نیاز به پرورش دامها به منظور تامین گوشت خوراکی از بین خواهد رفت، توانایی که جنبه های مثبت و منفی فراوانی در کنار یکدیگر داشته و می تواند انتقاد بسیاری از گروه های بهداشتی و مخالف دانش مهندسی بیولوژیکی را برانگیزد.
مهندسان بیولوژیکی تاکنون توانسته اند اعضای مختلف بدن جانداران را در آزمایشگاه ها رشد داده و به وجود آورند و به اعتقاد محققان دانشگاه ماستریخت در هلند استفاده از این شیوه در تولید گوشت می تواند تقاضای روز افزون برای مصرف گوشت در جهان را تحت کنترل درآورد.
به گفته این دانشمندان تولید آزمایشگاهی ماهیچه می تواند با جلوگیری از کشته شدن حیوانات از عذاب کشیدن آنها جلوگیری کند، مانع از انتقال بیماری های مرتبط با دام و طیور به غذای انسان شود، از میزان فضای مورد نیاز برای پرورش دام بکاهد ( در حال حاضر دامداری ها در حدود 70 درصد از میزان زمینهای کشاورزی را به خود اختصاص داده اند) و از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از پرورش دام و طیور که 18 درصد از تولید گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص داده است جلوگیری کند.
سلولهای بنیادین منبع اصلی تولید گوشتهای آزمایشی به شمار می رود زیرا این سلولها توانایی تبدیل شدن به هر نوع بافت گوشتی را خواهند داشت و تمرکز دانشمندان در این مطالعه بر روی سلولهای اقماری که سلولهای بنیادین مرتبط با تولید و ترمیم ماهیچه ها به شمار می روند، قرار دارد.
به منظور تولید گوشت ماهیچه از سلولهای اقماری محققان از شیوه های رایج کشت نسوج استفاده کرده و سلولهای بنیادین را با ماتریکسی سه بعدی و قابل انحلال می آمیزند و با کمک محرک الکتریکی و انبساط مکانیکی به رشد طبیعی نسوج کمک می کنند.
بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، در حالی که دانشمندان دستیابی به چنین هدفی را بسیار دوردست دانسته و نیازمند زمانی طولانی می دانند، تفکرات منفی در رابطه با این فناوری آغاز شده و بسیاری از عدم امکان اطمینان به سپردن تولید یکی از مهمترین منابع اصلی غذای بشر به آزمایشگاه های بیوتکنولوژی سخن می گویند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
موفقیت محققان کشور در تولید قطعات نانومتری

محققان کشور با طراحی و ساخت دستگاه عملگر نانومتری هوشمندی که توانایی انجام ماموریتهای مورد نظر با دقت 50 نانومتر را دارد، امکان ساخت قطعات در ابعاد نانومتری را فراهم کردند. علی اکبر درکی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، نام این دستگاه را "عملگر" نانومتری ذکر کرد و گفت: این دستگاه می تواند با دقت نانومتری ماموریتهای مورد نظر را انجام می دهد.
وی به جزئیات این طرح اشاره کرد و افزود: دستگاه عملگر نانومتری دارای دو پیزوالکتریک است و با استفاده از پورتهایی که بر روی آن نصب است عمل Positioning (تعیین حالت و اندازه های مورد نظر) را در محورهای X و Y با دقت 50 نانو متر انجام دهد.
درکی با بیان اینکه این فناوری در ساخت و تولید میکروسکوپهای روبشی STM و AFM کاربرد دارد، اظهار داشت: از این دستگاه به عنوان سکوی حرکت دهی در این میکروسکوپها استفاده می شود. علاوه بر این در ساخت قطعات در مقیاسهای خیلی ریز و نانومتری چون شناب سنج و یا چرخ دنده های خیلی ریز کاربرد دارد.
مجری طرح با تاکید بر این دستگاه میز کار ماشینکاری در مقیاس خیلی ریز برای صنایع است، خاطرنشان کرد: این دستگاه همچنین در ساخت چیپ های خیلی ریز و صنعت نیمه رسانا مورد استفاده قرار می گیرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
ابداع روشی جدید برای شناسایی سیگنال ژنها توسط محقق ایرانی

محقق و پژوهشگر ایرانی دانشگاه هاروارد موفق به ابداع شیوه ای جدید شده است که می تواند دیدگاه پیشین دانشمندان را نسبت به سیگنالهای انتخاب طبیعی در ژنوم انسان متحول کرده و گام مهمی به سوی درمان بیماریهای کمیاب به شمار رود. به گزارش خبرگزاری مهر، پردیس ثابتی - بیولوژیست ایرانی دانشگاه هاروارد این شیوه را برای یافتن الگوهای انتخابی در سرتاسر ژنوم انسان ابداع کرده است که به اعتقاد وی با کمک این شیوه می توان سیگنالهای انتخاب طبیعی در ژنوم انسانها را ردیابی و شناسایی کرد.
تاکنون تعدادی از ژنهای انسانی تحت انتخاب طبیعی شناسایی شده اند که یکی از معروف ترین آنها جهش در ژن بتاهموگلوبین HBB است که عامل بیماری کم خونی داسی شکل بوده و در عین حال بدن را در برابر مالاریا مقاوم می کند به گفته ثابتی به دلیل اینکه سرعت انتقال این ژنهای تحت تاثیر انتخاب طبیعی نسبت به دیگر ژنها بسیار بیشتر است، امکان دسترسی به آنها در ژنوم بسیار بیشتر خواهد بود.
به گفته ثابتی علاوه بر این، شناسایی ژنهایی که در پس این سیگنالها قرار دارند بسیار پیچیده و سخت است. برای غلبه بر این مشکل وی شیوه "ترکیبی از سیگنالهای چند گانه" یا CMS را ابداع کرده است این شیوه اطلاعات به دست آمده از سه آزمایش متفاوت برای انتخاب طبیعی را با اطلاعات ژنهای ناهمسان مجاور و آزمایشهای تمایز ژنها ترکیب کرده که این ترکیب می تواند دیدگاه جدیدی را از الگوهای انتخاب طبیعی ژنها ارائه کند.
ثابتی می گوید این شیوه جدید تاکنون به محققان کمک کرده تا 600 هزار منطقه بنیادین در کروموزوم 15 تحت تاثیر انتخاب طبیعی را به 34 هزار سیگنال ژنی به نام SLC24A5 محدود کرده و دسته بندی کنند. این ژن می تواند 30 درصد از تمایز رنگی میان اروپاییها و آفریقاییها را توضیح دهد.
از دیگر سیگنالهای شناسایی شده به این روش می توان به سیگنالهای کروموزوم 2 که با خصوصیات موی آسیایی ها و کروموزوم 12 که با انتخاب طبیعی آفریقایی ها و پاسخگویی سیستم ایمنی آنها با عوامل بیماریزا در ارتباط است، اشاره کرد.
شیوه ابداعی وی بخش جدیدی از تحقیقات ژنتیکی به شمار می رود که می تواند قدمی جدید به سوی بهبود بهداشت و درمان بیماری های خاص به شمار رود برای مثال به گفته ثابتی شناسایی سیگنالهای ژن LARGE در ساکنان نیجریه توانسته است ابزار تشخیص قدرتمندی را برای شناسایی ویروس لاسا در نیجریه به وجود آورد.
بر اساس گزارش genomweb، ثابتی امیدوار است شیوه CMS ابداعی وی بتواند در تلاشهایی که برای شناسایی سیگنالهای انتخابی ژنها در پروژه هزار ژنوم در حال انجام گرفتن است و دیگر مطالعاتی که راستای یافتن شیوه های تشخیص و درمان بیماری های ناشناخته در حال شکل گیری است، تاثیر بسزایی داشته باشد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
صندلی فضانورد

121705_905.jpg

نارنجی - اولین تبلیغی که دیدم راجع به بستنی میهن بود که در آن یک گاو به بچه اش می گفت: "بیا شیرت رو بخور" و بچه جواب می داد که: "بستنیش خوشمزه تره!" اما تبلیغ ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و شرکت ها از هر فرصتی برای این کار استفاده می کنند. با توجه به داغ بودن بحث فضا در این روزها، شرکت توشیبا نیز بیکار ننشست و برای رو کم کنی هم که شده یک صندلی به فضا فرستاده تا نام خود را برای اولین صندلی ای که به فضا رفت ثبت کند. البته شرکت توشیبا کور خوانده است چون اولین صندلی که به فضا رفت همان صندلی است که یوری گاگارین در سال 1961 بهش تکیه داده بود!

ماجرا از این قرار است که شرکت توشیبا با هماهنگی مدیریت هوانوردی فدرال آمریکا یک بسته شامل یک بالن هلیم، یک دوربین توشیبا و یک صندلی را به آسمان فرستاده است. جنس صندلی از یک چوب سبک و مخصوص ساخت شرکت آرتم و در مجموع وزن کل این بسته کمتر از 2 کیلوگرم بود. سکوی پرتاب این موشک -ببخشید صندلی- در 12 مایلی شمال شرق شهر گرلاچ از توابع ایالت نوادا بود.

صندلی مذکور در ارتفاع 16 کیلومتری از سطح زمین توانست دمای 90 درجه زیر صفر را تحمل کند اما سرانجام پس از 83 دقیقه صعود، صندلی در ارتفاع 30 کیلومتری جان به جان آفرین تسلیم کرد و با حالتی شکسته و پس از 24 دقیقه سقوط به زمین برگشت.
 
بالا