• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اطراف سینمای ما چه خبره...

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
4xq0w91.jpg

پگاه آهنگرانی به تجویز پزشک معالج مدت شش‌ماه در استراحت مطلق خواهد بود، در حالی که سازندگان فیلم «آتش سبز» از حضور مجدد وی در این پروژه طی هفته آینده خبر داده‌اند. فیلمبرداری سکانس های پایانی «آتش سبز» محمدرضا اصلانی هفته آینده در شهر تاریخی نیشابور جلو دوربین می رود و دست اندرکاران فیلم اعلام کرده اند در این سکانس ها پگاه آهنگرانی نیز حضور خواهد داشت.

در همین رابطه منیژه حکمت مادر پگاه گفت: من نمی دانم از چه زمانی آقایان دکتر شده اند و برای خودشان نسخه تجویز می کنند؟ چرا که در حال حاضر پگاه به هیچ وجه وضعیت جسمانی مناسبی ندارد و روز گذشته پزشک معالجش اعلام کرد باید شش ماه به شکل کامل استراحت کند.

به گفته حکمت، تاندوم پای راست پگاه نیز به شدت آسیب دیده، وضعیت مصدومیت مهره های کمر این بازیگر جوان سینما هم بهبود چندانی نیافته و وی به زحمت می تواند روی پاهایش بایستد و چند قدم بردارد. آهنگرانی هنگام ضبط یکی از سکانس های فیلم "آتش سبز" از ارتفاع سقوط کرد و از ناحیه مهره های کمر آسیب دید.

«آتش سبز» به کارگردانی محمدرضا اصلانی و تهیه کنندگی قاسم قلی پور تولید می شود و علاوه بر آهنگرانی بازیگران دیگری چون عزت الله انتظامی، مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، فرخ نعمتی و ... در آن ایفای نقش می‌کنند
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
بازیگرانی که در سینما تبدیل به ستاره می‌شوند و به تنهایی فروش یک فیلم را تضمین می‌کنند، با توجه به تغییر شرایط سنی و آمدن بازیگران جوانتر در فیلم‌های کمتری حضور می‌یابند. اما این غروب و طلوع در سینمای جهان همواره تابع شرایط مشخص است که به نظر می‌رسد این شرایط در سینمای ما وجود ندارد.

شهرت و به اصطلاح ستاره شدن یک بازیگر تابع قواعد خاصی نیست. گاه یک بازیگر که از توانایی و استعداد خوبی برخوردار است، با پیشنهاد بازی در نقشی مواجه می شود و در شرایطی قرار می گیرد که تبدیل به یک بازیگر مشهور و محبوب می شود. در چنین وضعیتی یک بازیگر می تواند همچنان به رشد خود ادامه دهد یا در جایی متوقف شود.

افزایش سطح کیفی حضور یک بازیگر در سینما نیز تابع شرایط مشخص نیست. به این جهت که همه چیز در گرو پیشنهادهایی است که از سوی فیلمسازان به بازیگران می شود. برخی اوقات شانس به یک ستاره سینما رو می کند و او امکان جذب گیشه و حضور در فیلم های خاص را به دست می آورد، اما گاه این امکان برای یک بازیگر به هیچ وجه فراهم نمی شود. با این حال وقتی یک بازیگر موقعیت حرفه ای خود را تثبیت کرد، در جایگاه مشخصی قرار می گیرد.

ستاره های سینما عمر حرفه ای مشخص ندارند. گاه یک بازیگر از جوانی تا پیری در تعداد زیادی فیلم بازی می کند و همچنان مورد توجه کارگردان های مختلف قرار می گیرد. اما در برخی مواقع نیز رفته رفته با کاهش پیشنهاد حضور در فیلم های مختلف مواجه می شود که یکی از دلایل این امر، حضور و فعالیت بازیگران جوانتر است که برای مخاطبان تنوع به وجود می آورند و جای ستاره های قدیمی را می گیرند. اما ستاره های قدیمی به طور کامل فراموش نمی شوند.

جایگاه تثبیت شده یک بازیگر که تبدیل به ستاره سینما شده، در سینمای تمام کشورهای جهان به توانایی تکنیکی وی ارتباط دارد. همین مسئله موجب می شود بالارفتن سن از نظر بازی برای بازیگر نوعی پختگی و افزایش سطح توانایی ها را به همراه داشته باشد و همواره نقش های پیچیده و مناسب سن بازیگر به وی پیشنهاد شود. بنابراین به طور کامل فراموش نمی شود؛ بلکه از نظر حرفه ای شرایط وی تغییر می کند.

در سینمای ایران این مسایل در خصوص بازیگران حرفه ای چندان صدق نمی کند. به این خاطر که اصولا محبوبیت یک بازیگر با توانایی های او ارتباط مستقیم ندارد. یعنی گاه یک بازیگر سینما نقش ویژه و منحصر به فردی را بازی نمی کند، اما چهره ظاهری یا حتی حضور وی در یک فیلم کاملا تجاری که از نظر هنری ارزش چندانی هم ندارد، باعث تبدیل شدن یک بازیگر به ستاره محبوب سینما می شود.

این مسئله از آنجا ناشی می شود که در سینمای ایران، فیلمسازی تابع شرایط اقتصادی و سیاستگذاری های دولتی است. یعنی در یک دوره زمانی مشخص، سینمای ما به سمت خصوصی شدن پیش می رود که به همین خاطر استفاده از بازیگران جوان برخوردار از محبوبیت در سطح گسترده مورد توجه فیلمسازان قرار می گیرد تا مردم به سینماها جذب شوند و سطح فروش فیلم ها افزایش پیدا کند.

در دوره ای دیگر، برنامه های دولت برای سوق دادن سینما به مسایل هنری و اعتقادی پای تعداد دیگری از بازیگران را به فیلم ها باز می کند و توانایی ایفای نقش یک بازیگر مطرح می شود. در این شرایط حضور گسترده بازیگر به عنوان "ستاره" به طور کامل تابعی از خواست مردم یا نگاه کارگردان ها نیست. نگاهی به نحوه فعالیت بازیگران سینما این موضوع را بیشتر مشخص می کند.

زمانی محمدرضا گلزار، بهرام رادان، محمدرضا فروتن، آتیلا پسیانی، ابوالفضل پورعرب و فریبرز عرب نیا فعالیت گسترده ای در عرصه سینما داشتند و در طول سال بسیاری از فیلم ها برای تضمین فروش خود تعدادی از این بازیگران را جذب می کردند. اما طی چند سال اخیر فروتن گزیده کار شده، پسیانی در فیلم های محدودی حضور می یابد، پورعرب و عرب نیا به فعالیت در تلویزیون بسنده کرده اند و رادان نیز نقش های کمی را بازی می کند.

خسرو شکیبایی که زمانی بالاترین دستمزدها را در سینمای ایران می گرفت، علی مصفا که بازیگر محبوبی محسوب می شد و حتی پرویز پرستویی که شانس حضور در ژانرهای مختلف را داشته، اکنون در اندک آثاری حضور دارند و حتی گاه در نقش های اصلی دیده نمی شوند. بازیگران باتجربه ای همانند عزت الله انتظامی همراه با علی نصیریان، مهدی هاشمی، پرویز پورحسینی، جمشید مشایخی و داریوش ارجمند هم کم و بیش از سینما کنار گذاشته شده اند.

اکبر عبدی که سال ها از سینما و تلویزیون دور بود، اکنون در فیلم های به نسبت زیادی حضور می یابد. مسعود رایگان فعالیت بسیار گسترده ای یافته، جمشید هاشم پور همچنان سیر حرکتی خاص خود را طی می کند و محمدرضا شریفی نیا و شاهرخ فروتنیان بیش از پیش فعال شده اند. در این میان امین حیایی را می توان پرکارترین بازیگر حال حاضر سینمای ایران معرفی کرد.

بخشی از دلایل به وجود آمدن این شرایط به تغییر میزان تولید ژانرهای سینمای ایران مربوط می شود. یعنی در حال حاضر تولید آثار گیشه پسند و کمدی تا حدود زیادی افزایش یافته و در عین حال فیلمسازان به ارزانتر تمام شدن فیلم های خود فکر می کنند. به همین خاطر سراغ بازیگران قدیمی تر نمی روند که احتمالا دستمزد بیشتری می خواهند. چون به هر حال برای آنها نیز نقش وجود دارد.

نکته دیگر اینکه طی چند سال اخیر بازیگر جدید چندانی به سینمای ایران وارد نشده که ستاره های قبلی سینما به نوعی بازنشسته شوند. حتی بازیگران توانایی همانند حمید فرخ نژاد، حسین یاری و حمید گودرزی که جزو ستاره های جوان سینما محسوب می شوند نیز حضور محدودی در سینما دارند. بخشی از این علت را در فیلمنامه باید جستجو کرد که تعداد شخصیت های اصلی آنها بسیار محدود هستند تا بازیگران شناخته شده کمتری نیاز داشته باشد.

مسایلی که به آنها اشاره شد در مورد بازیگران زن سینمای ایران نیز به خوبی دیده می شود. نیکی کریمی، میترا حجار، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی و لعیا زنگنه که زمانی تعیین کننده اصلی فروش بالای یک فیلم بودند، در حال حاضر حضور بسیار محدودی در سینما دارند و افزایش سن و تجربه آنها باعث نشده نقش های پیچیده تر و دشوارتری به آنها واگذار شود.

عسل بدیعی، نگار فروزنده، مریلا زارعی، آزیتا حاجیان، کتایون ریاحی، پانته آ بهرام، سیما تیرانداز و بازیگران باتجربه ای همچون گلچهره سجاده و گلاب آدینه نیز در جمع نقش پردازان پرکار سینمای ایران حضور ندارند. آنها جای خود را به چهره های جوانتر نداده اند، بلکه تغییر سیاست های فیلمسازی باعث شده به نوعی فراموش شوند.

در حال حاضر شرایط فیلمسازی در کشور ما به گونه ای است که کارگردان ها برای استفاده از بازیگران مورد نظر خود مجال انتظار کشیدن را ندارند و زمانی که مجوز ساخت به دست می آورند در اندک زمانی دست به تولید می زنند. در این میان، سراغ بازیگرانی هم می روند که تهیه کننده به گیشه پسند بودن آنها اعتماد و اعتقاد داشته باشد.

این شرایط باعث می شود تعدادی از بازیگران در فیلم های به نسبت زیادی دیده شوند و برخی بازیگران با وجود برخورداری از توانایی بالا در ایفای نقش و شناخته شده بودن موفق به حضور در فیلم های سینمایی نشوند. این موضوع بیش از همه به سینما و اقتصاد آن لطمه می زند. چون به شکل گسترده ای تنوع بصری و اعمال سبک های مختلف فیلمسازی را از سینمای ایران می گیرد و بیشتر آثار را شبیه به هم می کند.

در این شرایط فیلمی می تواند به فروش بیشتری دست پیدا کند که یا به تحریک سطحی ترین احساسات مخاطب بپردازد یا به مسایل حساسیت برانگیز جامعه، آن هم به رویه ظاهری موضوع توجه نشان بدهد. به عبارت دیگر، بخش هنر در سینمای ایران به شدت نزول پیدا کرده و همه چیز در خدمت صنعتی شدن سینما قرار گرفته و چون ابزار و امکانات لازم از جمله اکران مناسب در اختیار فیلمسازان قرار ندارد، سینمای ایران به سمت سطحی گرایی آشکار سوق پیدا می کند. در همین راستا ستاره های سینمای ایران نیز زمانی پرفروغ و گاهی خاموش هستند
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
4qo07m1.jpg


بعد از انتخاب هديه تهراني، مهران مديري، امين حيايي، صابر ابر، نيما شاهرخ‌شاهي، گوهر خيرانديش، بهاره رهنما، اميد روحاني و مهدي پاكدل این بار پریسا بخت آور باران کوثری را انتخاب کرد تا فیلمش پر سروصدا تر بشود و به احتمال زیاد بازیگران دیگری هم به این فیلم اضافه شوند فیلمبرداری «دایره زندگی» اواخر شهريور ماه در خانه‌اي واقع در شمال شهر آغاز مي‌شود.داستان فیلم دختر و پسر جواني است كه براي بدست آوردن مبلغي پول مجبور مي‌شوند در خانه‌اي در بالاي شهر مشغول به كار شوند.

پریسا بخت آور رفت که سريال‌هايي چون «من يك مستاجرم» و «پشت كنكوري‌ها» را ساخته است «دايره زنگي» اولین تجربه سینمایی او به شمار می رود. و توسط سيدجمال ساداتيان(بشری فیلم) تهيه مي‌شود
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
62ojek4.jpg


محمود اربابي مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي، در نشست خبري خود در معاونت سينمايي، درمورد آخرين وضعيت اكران اين فيلم توضيح داد.
وي در بخشي از نشست رسانه‌اي خود به خبرنگاران گفت: فعلا به مصلحت نيست كه فيلم «سنتوري» به نمايش عمومي درآيد.
وي ادامه داد: «سنتوري» پروانه نمايش عمومي را از اداره نظارت و ارزشيابي دريافت كرده اما به صلاح ديد مقامات بالاتر مجوز اكران را به دست نياورده است. اربابي گفت: اين اداره كل بر اساس ديدگاه خود راي به نمايش عمومي اين فيلم داد اما مقامات بالاتر از ديدگاهي ديگر كه ما به آن فكر نكرده بوديم نمايش «سنتوري» را صلاح ندانستند
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
521hzdz.jpg


«تردید» نام فیلمی است که فیلمنامه آن را کریم مسیحی نوشته است و یک روایت امروزی از هملت است در این فیلم حضور ترانه علیدوستی,بهرام رادان,بیتافرهی قطعی شده است پیش تولید این فیلم چند هفته ای است که آغاز شده است.

لازم به ذکر است این دومین همکاری بهرام رادان با ترانه علیدوستی بعد از کنعان است.

بنابر این گزارش محل های فیلمبرداری فیلم هم مشخص شده است که بیشتر در یک سینما و کاخ متروکه فیلم برداری می شود.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
5xj6icw.jpg


لیلا حاتمی این بازیگر محبوب و یادگار علی حاتمی که مدتی است از جامعه سینما دور شده است در گفتگو با یکی از مجلات کشور علت کار نکردنش را به دنیا آمدن پسرش ابراض کرد وی که آخرین کار اکران شده اش «حکم» مسعود کیمیایی بود و «شاعر زباله ها» را 3 سال است که در نوبت اکران دارد.لیلا حاتمی دوست دارد کمتر در عرصه بازیگری فعالیت کند و بیشتر توجه و وقتش را برای پسرش اختصاص دهد.لیلا حاتمی به تازگی برای بازی در تله فیلم «عطیه» رسول صدرعاملی و «گامی در تاریکی» کاظم معصومی قراردا بسته که در «گامی در تاریکی» به احتمال زیاد با همسرش «علی مصفا» بازی خواهد کرد.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
4d2kk8x.jpg


فيلمبرداري فيلم سينمايي «دل‌ شكسته» به كارگرداني علي روئين‌تن و تهيه‌كنندگي مجيد اسماعيلي آغاز شد. اين فيلم روز 29 مردادماه با حضور هنرمنداني چون عبدالله اسكندري (طراح گريم)، محسن شاه ابراهيمي (طراح صحنه و لباس)، ****‌الدين كيايي (مدير صدابرداري) و با بازي خسرو شيكبايي، بیتا بادران، شهاب حسيني در دانشكده كشاورزي پرديس كرج جلوي دوربين رفت و تا اوايل مهرماه ادامه خواهد داشت.

ضمن اینکه تا چند روز آینده اکبر عبدی به جمع بازیگران «دل شکسته» می پیوندد. در اين فيلم خسرو شكيبايي، شهاب حسيني، اكبر عبدي، ميرطاهر مظلومي، مجيد مشيري، فريبا كوثري، بيتا بادران، رضا رويگري و آفرين عبيسي نقش‌هاي فیلم را ايفا مي‌كنند. اين فيلم روايتگر داستان دختري به نام «نفس» است كه در دانشكده ادبيات نمايشي مشغول به تحصيل است و با يك مشكل عاطفي مواجه مي‌شد او براي رفع اين مشكل از يكي از استادان خود درخواست كمك مي‌كند. «دل شكسته» محصول موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني است و تهيه‌كننده آن مجيد اسماعيلي است
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
67pi6fr.jpg

ابراهیم حاتمی کیا به زودی ساخت یک فیلم مستند را به سفارش حج و زیارت صدا و سیما را کلید می زند.این مستند برای تلویزیون در 40 دقیقه ساخته خواهد شد و در این مستند داستان موسی و شعبان,هفت شهر عشق عطار نیشابوری,به گونه ای امروزی به مسئله سلوک معنوی سفر حج می پردازد و نیز حاتمی کیا در این مستند لحظه های خلوت انسانها که به زیارت حج و زیارت می آیند را به تصویر می کشیدند.ضمن اینکه ابراهیم حاتمی کیا اکنون در مدینه منوره است.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
4ue358l.jpg


فيلم‌ تلويزيوني «جنگلبان» چندي پيش در حوالي منطقه سياه بيشه واقع در جاده چالوس – تهران، كليد خورد. كارگردان اين فيلم را خسرو معصومي برعهده دارد. اين فيلم داستان قتل حسين كلامي، رييس منابع طبيعي استان مازندران است كه سرهنگ نامدار از تهران، براي رسيدگي به اين پرونده به مازندران اعزام مي‌‌شود

در «جنگلبان» فرامرز قریبیان به همراه ليلا اوتادي، جمشيد گرگين و آفرين عبيسي بازی می کنند.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
4pahizl.jpg



در ابتدا پرويز پرستويي دبير جشن يازدهم ضمن ابراز خوشحالي از حضور در جمع هيات داوري فيلم كوتاه ،از علاقه مندي خود به فيلم كوتاه سخن گفت ، وي اظهار داشت من براي اولين بار با ايفاي نقش در فيلمي كوتاه وارد سينما شدم به همين دليل نيز علاقه جدي به سينماي كوتاه دارم وي تاكيد كرد :سينماي كوتاه صادق ترين وصميمي ترين فضا را براي سينماي ايران ايجاد كرده است وي گفت :تلاش بر اين بود تا بخش فيلم كوتاه جشن يازدهم را بصورت مستقل برگزار كنيم اما با كارشناسي از سوي هيات مديره انجمن فيلم كوتاه ايران تصميم بر آن شد تا براي اين دوره همانند سالهاي گذشته برنامه ريزي شود .

پرستويي صيانت از آراء هيات داوران فيلم هاي كوتاه ، مستندوبلند را از اهداف مهم جشن اين دوره برشمرد و ابراز اميدواري كرد تا يازدهمين جشن سينماي ايران در شكلي منسجم ومتفاوت از سالهاي گذشته برگزار شود .

،به گزارش روابط عمومي انجمن فيلم كوتاه ايران ،در ادامه رضا مير كريمي مدير عامل خانه سينما ضمن ابراز خشنودي از حضور انجمن فيلم كوتاه ايران در جشن يازدهم گفت :خانه سينما متعلق به همه سينماي ايران است واميدواريم در كنار همدلي صنوف سينماي ايران بتوانيم جشن امسال را باشكوه برگزار كنيم.

مير كريمي افزود:من سالهاست كه با فيلم كوتاه وفيلمسازان اين عرصه ارتباط خوبي دارم ودر جشن يازدهم نيز تاكيد دارم تا تفاوتي بين فيلم كوتاه ،مستند وفيلم بلند وجود نداشته باشد .

وي اظهار داشت:مشاركت صنفي ميتواند جشن يازدهم را به جشني تاثير گذار تبديل كند در همين راستا نيز ،مراسم قدرداني از هيات انتخاب ،داوري وشوراي اجرايي صنوف در كنار جشن سينما برگزار ميشود .

مير كريمي تاكيد كرد :اجراي دقيق داوري وارزشيابي فيلم هاي كوتاه جشن سينما بايد براي هيات داوري در اولويت باشد ،وي تصريح كرد در تلاش هستيم تا در اين دوره با افزايش و اهدا تنديس يا ديپلم افتخار به آثار كوتاه تجربي (اكسپريمنتال) توجه ويژه اي نماييم .

در پايان كمال فرهنگ رئيس هيات مديره انجمن فيلم كوتاه ايران نيز از نگرش دقيق و هوشمندانه دبير جشن ومدير عامل خانه سينما نسبت به سينماي كوتاه قدرداني كرد و ابراز اميدواري كرد تا با اهدا تنديس يا ديپلم افتخار به بخش تجربي شاهد حضور تعداد بيشتري از فيلمسازان تجربي در دوره هاي آتي باشيم.

در اين نشست داريوش ياري (نماينده اجرايي)و امير شهاب رضويان (نماينده هيات داوران)نيز درباره اهميت آثار كوتاه در جشن سينما به ايراد سخن پرداختند.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
علي حاتمي در 23 مرداد ماه سال 1323 در تهران متولد شد. او پس از اخذ ليسانس از دانشكده هنرهاي دراماتيك، كار هنري خود را با تئاتر در زمينه نويسندگي آغاز كرد و نمايشنامه‌هاي «ساتن»، «قصه حرير»، «ماهيگير»، «حسن كچل»، «چهل گيس» و «شهر آفتاب و مهتاب» را براي صحنه نوشت.
در زمينه فيلمنامه نويسي و كارگرداني حاتمي، «حسن كچل»، «طوقي»، «باباشمل»، «قلندر»، «خواستگار»، «ستارخان»، «سوته دلان»، «حاجي واشنگتن»، «كمال الملك»، «مادر»، «دلشدگان» و مجموعه‌هاي جنگل آشپزي، تلويزيوني مثنوي مولوي، سلطان صاحبقران و هزاردستان را ساخت اما مجال كارگرداني سه پروژه «ملكه‌هاي برفي»، «آخرين پيامبر» و «جهان پهلوان تختي» را نيافت. اهتمام در ساخت شهرك سينمايي موجب شد تا وي شهرك سينمايي غزالي را براي سينما و تلويزيون ايران به يادگار بگذارد.

دغدغه‌هاي سينماي علي حاتمي در تصوير يك سينما مبتني بر فرهنگ، زبان و رفتار ايراني و نيز توجه او به باورهاي مذهبي و عجين شدن جامعه ايراني با اين باوزها، فيلم‌هاي او را در مقاطع تاريخي مختلف به آينه‌تمام نمايي از سينماي ملي بدل ساخت.

حاتمي در فيلم‌هاي خود، سينما را با دقت و وسواس، نقاشي مي‌كرد و آدم‌ها و فضاهايش چنان دلنشين بودند كه او را در حد مينياتوريست سينماي ايران جلوه مي‌دادند ، ضمن اين كه ديالوگ‌هاي بي‌نظير سينماي او، حاتمي را به عنوان يك «شاعر سينمايي» در تاريخ سينماي ايران ثبت كرد.

حاتمي بعد از ماه‌ها دست و پنجه نرم كردن با يك بيماري صعب‌العلاج، آذر ماه سال 75 دار فاني را وداع كرد و به سراي باقي شتافت.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
حضور سينمايي «مهران مديري» پس از بازي در«ديدار» ساخته محمدرضا هنرمند در سال 73 آغاز شد و پس از 8 سال حضور تلويزيوني در «توكيو بدون توقف»به كارگرداني سعيد عالم زاده متوقف شد .
پس از آن مديري به عنوان يك چهره تلويزيوني شناخته شد اما در سال 86 ، فعاليت‌هاي سينمايي خود را جدي‌تر از گذشته پيگيري كرده است.
«مديري» پس از پايان پخش مجموعه «باغ مظفر» از 26 بهمن سال 85، جلوي دوربين كمال تبريزي رفت تا يكي از متفاوت‌ترين نقش‌هاي خود را در «هميشه پاي يك زن در ميان است» ، در كنار حبيب رضائي، گلشيفته فراهاني، آهو خردمند و رضا كيانيان ايفا كند.
وي در اين فيلم درنقش يك مرد ضد زن را بازي مي‌كند و بازي او با طنز خاص و متفاوتي همراه بوده كه رضايت كمال تبريزي را در پي داشته است.

وقتي 18 فروردين نام مديري در كنار 25تن از بازيگران سينما، تلويزيون و تئاتر در تازه‌ترين فيلم بهرام بيضايي ديده شد، تصميم جدي وي براي حضور در سينما به چشم آمد.
گرچه اين فيلم ساخته نشد تا پس از منتفي شدن توليد «چه كسي رئيس را كشت؟» و «فيلم در فيلم» كه بيضايي در اواسط دهه 70 براي هر دو فيلم، مديري را مدنظر قرار داده بود و آن فيلم‌ها هم به مرحله ساخت نرسيد، يكبار ديگر شاهد منتفي شدن اين همكاري بوديم تا مديري اين بار هم يك فرصت مهم را با بدشانسي از دست بدهد.

تصميم مديري براي حضور جدي در سينما را از دو حيث مي‌شد مورد توجه قرار داد. اول اين كه مديري تمايلي به ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني 90 شبي ندارد و ديگر اين كه او براي ساختن نخستين فيلم بلند خود در سينما به دنبال تجربه‌هاي پررنگ‌تري مي‌گردد تا با شرايط توليد در سينماي ايران ملموس‌تر آشنا شود كه با توجه به تمايل او براي ساخت فيلم، اين مسئله قابل بحث‌تر به نظر مي‌رسيد.
او امسال در گفت‌وگوهاي مختلفي به تمايل جدي‌اش براي ساخت اين فيلم تاكيد كرده است.


اين بازيگر سپس قرارداد بازي در فيلم «دايره زنگي»(پريسا بخت‌آور) را امضا كرد تا در اين فيلم، براي نخستين بار با «هديه تهراني» هم‌بازي شود. او دليل پذيرفتن پيشنهاد بازي در اين فيلم را، فيلمنامه متفاوت و تمايلش براي همكاري با گروه سازنده «دايره زنگي» اعلام كرد.
او در «دايره زنگي» نقش آقاي رزاقي را ايفا مي‌كند كه هنوز چيزي از آن روشن نشده است
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
ايرج قادري گفت: هيچ كس به اندازه خود بازيگر نمي‌تواند در ارتقاي كيفي حرفه‌اش مؤثر واقع شود زيرا انتخاب‌هاي يك بازيگر در نقش بعدي وي نيز مؤثر خواهد بود. براي نمونه مي‌توان از «امين حيايي» نام برد كه بسيار مورد علاقه من است اما در سال‌هاي اخير با قبول نقش‌هاي تكراري متأسفانه به سمت كليشه شدن سوق داده شده است.
وي همچنين به ضعف بازيگري اشاره كرد و گفت: اگر سينماي ما بخواهد چند جوان 20 تا 25 ساله نام ببرد كه در بين مخاطب عام نيز مقبوليت داشته باشد، فكر نكنم بتواند بيش از يك يا دو نمونه نام برد.
وي افزود: به عنوان نمونه براي نقش دختري بيست ساله، چند نفر مي‌توانيم مثال بزنيم در صورتي كه بايد اين سينما 52 تا «گلشيفته فراهاني» داشته باشد تا دست كارگردان براي انتخاب باز شود.
كارگردان فيلم محاكمه به بازي‌هاي اين فيلم اشاره كرد و گفت:‌«مهناز افشار» در اين فيلم بازي را انجام داد كه شايد بتوان از آن به عنوان يكي از نقش‌هاي زيباي وي در كارنامه هنريش نام برد. البته در اين ميان نمي‌توان از نقش آفريني چند بازيگر تازه وارد اين فيلم غافل شد.
«قادري» در پايان گفت: پس از گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته‌ام فيلمي بسازم كه به طور كامل از ساختنش راضي باشم به همين جهت اميدوارم روزي بتوانم به اين خواسته برسم
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
جهانگیر کوثری این مرد خسته ناپذیر که مدتی هم هست به تلویزیون بازگشته و برنامه زنده ایی را هر جمعه در تلویزیون دارد تهیه کننده ایی فیلم «کتونی سفید» را بر عهده گرفته است تا از سینما جدا نشود همانطوریکه ناصر شفق هم این کار را دنبال می کند. جهانگیر کوثری توانست پروانه ساخت فیلم را به كارگرداني محمد ابراهيم معيري بگیرد و از پرویز پرستویی برای این فیلم دعوت کرد که او این پیشنهاد را به دلایل زیر قبول نکرد.

پرويز پرستويي اعلام كرد: علي‌رغم احترامي كه براي آقاي جهانگير كوثري قائل هستم اما به دليل تعهداتي كه بعد از جشن خانه‌ي سينما براي برخي پروژه‌ها دارم نمي‌توانم با اين پروژه همكاري داشته باشم.

او تاكيد كرد كه پيش از اين نيز با كارگرداني اين فيلم صحبت كرده بودم و به ايشان عرض كردم به خاطر تعهداتي بعد از جشن خانه‌ي سينما براي چند پروژه‌ي سينمايي دارم به هيچ وجه نمي‌توانم با اين پروژه همكاري كنم و در همين گفت‌و گو هم به دوستاني كه با آنها تعهد دارم و بابت اين اخبار معترض بودند، عرض مي‌كنم بدانند كه اين موضوع قطعيتي ندارد و قطعا با پروژه‌ي آنها همكاري خواهم كرد
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
درحالي‌كه عباس كيارستمي جايزه‌ي «برتولوچي» را در ونيز اهدا كرد، برنامه‌ي يك‌ماهه‌ي آرشيو فيلم فنلاند با اختصاص به بزرگداشت اين كارگردان سينماي ايران، روزهاي پاياني‌اش را سپري مي‌كند.

اين برنامه كه كمتر از يك‌ماه گذشته آغاز شده است، بيش از 10 فيلم كيارستمي را در پايتخت فنلاند شهر هلسينكي به‌نمايش گذاشته است و تا 22 شهريور ماه جاري ادامه دارد. عباس كيارستمي براي حضور در آخرين روزهاي اين برنامه‌ي بزرگداشت بعد از ونيز به فنلاند سفر خواهد كرد
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
پروژه جديد داریوش مهرجویی كه پروانه ساخت آن سال گذشته صادر شده بود طبق قانون و به دليل پايان يافتن مهلت سه ماهه اداره نظارت و ارزشيابي و عدم درخواست مجدد از سوي مهرجويي براي تمديد آن، باطل شد تا جلوي دوربين رفتن پروژه «نقاب زيبا» در هاله‌اي از ابهام قرار بگيرد.

مهلت اوليه اداره نظارت براي ساخت فيلمي كه پروانه ساخت گرفته سه ماه است. اين درحالي است كه سال قبل در مقطعي پيش‌توليد اوليه اين فيلم آغاز و حتي عنوان شد كه بهرام رادان و گلشيفته فراهاني بازيگران اصلي آن هستند.

دليل اصلي به تعويق افتادن «نقاب زيبا» مهيا نشدن سرمايه براي جلوي دوربين رفتن فيلم و عدم حمايت‌هاي لازم بوده است. پروژه جديد مهرجويي يك فيلم در حوزه دفاع مقدس است.

«نقاب زيبا» داستان سربازي است كه پس از سال‌ها اسارت به وطن برمي‌گردد، اما به دليل جراحت‌هاي وارد شده به صورتش تصميم مي‌گيرد با چهره‌اي تازه با خانواده‌اش روبرو شود.

فصل فيلمبرداري «نقاب زيبا» زمستان است و اگر مهرجويي تصميم داشته باشد اين فيلم را جلوي دوربين ببرد بايد مجدداً از اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد درخواست پروانه ساخت بدهد. سعيد سعدي (مجري طرح) تنها كسي است كه حضورش در اين پروژه قطعي شده بود.

مهرجویی كه در دبي حضور دارد دباره «سنتوری» مي‌گويد: در شرايط فعلي كه حساسيت بر روي فيلم سنتوري زياد است، بايد سكوت كرد تا زمينه نمايش اين فيلم فراهم شود و هر چه بگويم ممكن است به ضرر اين فيلم تمام شود.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
مسعود ده نمکی که بالاخره مستند «اخراج»«اخراجی ها» را روانه بازار آثار ویدیویی کرد و پرونده «اخراجی ها 1» را بست.و به دعوت بنیاد احمد شاه مسعود و دولت افغانستان برای شرکت در مراسم بزرگداشت شهادت این شیر مرد و حضور بر سر مزارش عازم افغانستان شد.

ده نمکی چند ماهی است که نگارش فیلمنامه «اخراجی ها2» را آغاز کرده است و در این مورد با 300 اسیر جنگی گفتگو کرده است.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
خبرگزاري فارس: ديشب 22/6/1386 طي مراسمي در كاخ ‌موزه سعدآباد برندگان يازدهمين جشن بزرگ سينماي ايران معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، برندگان اين جشن عبارتند از:
تنديس بهترين فيلم كوتاه: عاطفه خادم‌الرضا (تنگ خالي ماهي)، ديپلم افتخار بهترين فيلم كوتاه: شهرام مكري (محدوده دايره)،
تنديس بهترين چهره‌پردازي: مهرداد ميركياني (قاعده بازي)،
تنديس بهترين جلوه‌هاي ويژه بصري: علاءالدين پژهان (پاداش سكوت)،
تنديس بهترين جلو‌ه‌هاي ويژه ميداني: محسن روزبهاني (روز سوم)،
تنديس بهترين صدابرداري: يدالله نجفي (خون‌بازي)، تنديس بهترين صداگذاري و ميكس: مسعود بهنام و حسين ابوالصدق (اتوبوس شب)،
تنديس بهترين طراحي صحنه و لباس: ايرج رامين‌فر (پرونده هاوانا)،
تنديس بهترين موسيقي متن: كارن همايونفر (ژاني‌گل)،
تنديس بهترين تدوين: بهرام دهقاني و رضا شيرواني (پابرهنه در بهشت)،
تنديس بهترين فيلم‌برداري: حميد خضوعي‌ابيانه (پابرهنه در بهشت)،
تنديس بهترين نقش مكمل مرد: صابر ابر (ميناي شهر خاموش)،
تنديس بهترين بازيگر نقش مكمل زن:سيما تيرانداز (پاداش سكوت)،
تنديس بهترين بازيگر نقش اول زن: باران كوثري (خون‌بازي)،
تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد: خسرو شكيبايي (اتوبوس شب)،
تنديس بهترين فيلمنامه: كيومرث پوراحمد و حبيب احمدزاده (اتوبوس شب)،
تنديس بهترين كارگرداني: رخشان بني‌اعتماد و محسن عبدالوهاب (خون‌بازي)
تنديس بهترين فيلم: مهدي همايونفر (اتوبوس شب).
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
تهيه كننده فيلم «توفيق اجباري» گفت: فيلم تازه لطيفي هم اكنون در مراحل پاياني صداگذاري توسط فرامرز ابوالصدق قرار دارد و كارن همایونفر نيز به زودي ساخت موسيقي فيلم را به پايان مي رساند.

سيدكمال طباطبايي درباره زمان نمايش اين فيلم عنوان كرد: قصد دارم «توفيق اجباري» را قبل از جشنواره فيلم فجر به نمايش عمومي بگذارم. به همين دليل با برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين فيلم بعد از عيد فطر اكران مي شود.

«توفيق اجباري» داستان بازيگري با نام رضا گلزار است كه از همسر خود جدا شده، رضا و همسرش يكديگر را دوست دارند، اما برخي ارتباطات رضا باعث نارضايتي همسرش مي شود.
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
38
محل سکونت
اهواز
طیفی که عنوان بهترین کارگردانی را در سال 85 یدک می کشد در حال حاضر مقدمات ساخت «توفیق اجباری» را انجام می دهد.

به گفته لطیفی ظرف پنج روز آینده بازیگران جدیدترین فیلمش اعلام می شود.این بار لطیفی به سراغ طنز رفته و بازیگران طناز را برای این فیلم کاندید کرده است.تنها بازیگری که ضمضمه های حضورش در فیلم است محمدرضا گلزار است.تهیه کننده:سید کمال طباطبایی
 
بالا