واقعا میشه بانکی تمام الکترونیک افتتاح بشه
با نهایت ده ساختمان مرکزی
هر سه استان حدودی یه مرکز
تهران یکی
چهار پنج تا استان کوچک یه مرکز
اینجوری واقعا میشه قرض الحسنه زد صفر درصد نه چهار درصد
مخارجش هم دولت یا یه ngo خیریه بده
من شنیدم در اروپا چنین بانک هایی هست
واقعیه . معایب و محاسن.؟
بسیار عالی هست و امکان پذیره.
هزینه ایجاد و نگهداری خدمات الکترونیک (اینترنت بانک،همراه بانک،پیامک بانک،تلفن بانک،کدبانک و خدمات کارت) کمتر از هزینه ایجاد و نگهداری یک شعبه کوچک (هزینه ساختمان شعبه و حقوق کارمند ها) هست.
در حالی که یک شعبه فقط به یک قسمت کوچک از نظر جغرافیایی سرویس میده ولی خدمات الکترونیک به سراسر جهان !
در نتیجه هزینه های بانک خیلی کمتر میشه.
مثال : بانک قرض الحسنه مهر بیش از 527 شعبه در سراسر کشور دارد. (منبع :
http://www.qmb.ir/AboutBank/History/Established.aspx)
یعنی هزینه 527 ساختمان و در هر ساختمان بیش از 5 کارمند که حقوق ماهانه باید پرداخت بشه،که منابع بسیاری هست.
حال اگر هر کاربر بتواند به صورت الکترونیک با کمک اطلاعات شناسنامه شامل کد ملی و سریال شناسنامه و... افتتاح حساب کند و با بانکداری الکترونیک امور بانکی را انجام دهد نیاز به این شعب نیست! (البته برای مسائل امنیتی و جلوگیری از سو استفاده از هویت افراد دیگر می توان در هر شهر یک باجه در نظر گرفت که این باجه می تواند یکی از باجه های غیرفعال بانک های دولتی مانند بانک ملی باشد که بعد از افتتاح حساب فقط یک بار برای فعال سازی حساب کاربر به این باجه مراجعه کند)
حال هزینه های سنگین شعب و حقوق کارمندان به عنوان وام بدون کارمزد به مردم پرداخت شود،که مزایای بسیاری دارد از جمله : وام ها در خدمات الکترونیک به همه مردم اعلام می شوند و عادلانه بین متقاضیان تقسیم می شود.(اکنون وام ها و شرایط در شعب اعلام می شود که عموما وام های خوب نصیب کارمندان بانک و دوستان و آشنایان می شود زیرا اختیار پرداخت وام با کارمندان شعب هست،در حالی که در روش الکترونیک همه مشتریان از وام ها و شرایط مطلع و درخواست خود را ثبت میکنند)
در مرحله آخر قبل از پرداخت وام چک و سفته و چک و سفته که ضامن باید بده هم به همون یک باجه تائید هویت تحویل بدهند.
که البته برای این طرح جامعه نیازمند فرهنگ شهروند الکترونیک هست ...