قسمت چهارم :
ریشه های مبارزه
بخش اول: Jeet Da
در کتابخانه بروس لی بیش از 2500 جلد کتاب جمع آوری شده بود. کتابها به دقت نشانه گذاری و حاشیه نویسی شده اند.
اینها تحقیقاتی هستند که عمدتا از 1964 شروع شدند و تا پایان عمر لی ادامه داشتند. به دنبال وقایعی که در 1964 رخ داد، لی تحقیقات و مطالعاتی که سالها در زمینه ی هنر رزمی چینی و به طور خاص، وینگ چون انجام داده بود، کنار گذاشت و رویکردی تازه در پیش گرفت.
از میان این کتابها، عنواینی زیادی به Fencing ( شمشیربازی غربی ) اختصاص دارند. از جمله مسائلی که لی رو به سوی شمشیربازی سوق می داد، این واقعیت بود که بسیاری از اصول اولیه ی بوکس غربی مانند foot work، stance و عمده نکات استراتژیک در این رشته، از شمشیربازی استخراج شده بود (در آینده به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت).
آثار شمشیربازانی مانند Julio Mrtinez Castello ، Roger Crosnier، Hugo همه از منابع بروس لی در کتاب Tao بودند اما، بیش از همه، عقاید Aldo Nadi بود که مبنای شکل گیری stance جیت کان دو و مهمترین تکنیک اون، یعنی straight lead قرار گرفت.
Aldo Nadi، شمشیر باز ایتالیایی، در سال 1899 در لیورنو به دنیا آمد. در بیست و یک سالگی، سه مدال جهانی و یک مدال المپیک بدست آورده بود. غالبا از او به عنوان بهترین شمشیرباز در تاریخ این رشته یاد می کنند.
فصل مشترک ِ جیت کان دو و شمشیربازی رو باید در stop - thrust (یا stop- hit) پیدا کنیم. مفهومی که در واقع، ترجمه ای برای عبارت "جیت کان دو" هم هست. هر چند اصل stop - thrust ، منحصر به Aldo Nadi نیست، اما او در آثارش بیشترین تاکید رو بر این موضوع داشت. Nadi در کتاب On Fencing می نویسد:
" در اینجا نگاه اجمالی می اندازیم به یک اصل بنیادی در شمشیر بازی. بهترین زمان برای حمله، درست زمانی ست که حریف، خود به سمت شما یورش می آورد. "
لی در حاشیه ی این کتاب و در تحلیل اصل stop - thrust دلایل روان شناسانه ای هم ارائه می کنه:
"زمان ِ عالی برای شروع یک حمله، زمانی ست که حریف خودش آماده ی حمله شده است. چرا که در آن لحظه، نیت حریف و حرکات دست هایش، تماما بر حمله متمرکز است تا بر دفاع. "
counter - attack هم در شمشیربازی و هم در بوکس یافت میشه، اما در شمشیربازی به سرعت ِ به مراتب بیشتری نیازمند هست، بعلاوه پیچیدگی ها و ریزه کاری های به مراتب بیشتری هم دارد؛ به این دلیل ساده که شما یک سلاح در دست دارید که در مقایسه با دست انسان، دسترسی (reach) بیشتر و سرعت بالاتری خواهد داشت.
لی اینطور نتیجه گرفت که بهترین دفاع، دفاعی هست که شامل یک "ضربه " باشه. او احساس فوق العاده ای در این باره داشت تا جایی که نام گذاری جیت کان دو بر همین اساس صورت گرفت. "The Way of Intercepting Fist" به معنای "روش ِ مشت ِ متوقف کننده
[FONT=&][1][/FONT] ".
یادگیری و اجرای ضربات متوقف کننده ( stop - thrust ها ) البته بسیار دشوار هست و به آشنایی کامل شخص با مفاهیمی مانند زمان بندی (timing)، فاصله (distance)، انواع ریتم و همین طور مهارت در ضربات بسیار دقیق و سریع نیاز داره
[FONT=&][2][/FONT].
مساله ی دیگه ای که بروس لی رو به آلدو نادی متمایل می کرد، احتمالا روحیه ی محققانه و انتقاد گر در هر دوی اونها باشه. هر دو با تعصبات رایج مبارزه می کردند. زمانی که در شمشیر بازی، flat-footed stance آموزش داده میشد، نادی اصرار بر بالاتر بودن پاشنه پای چپ (عقب) داشت. این حرکت متمردانه، بعد ها به نکته ای بنیادی در هنر بروس لی تبدیل شد. بالاتر بودن پاشنه پای چپ، اساس ِ stance جیت کان دو هست و در شروع حمله، ایجاد بالانس، و تولید قدرت نقش دارد.
[FONT=&][1][/FONT]. kune (مشت) می تونه با da (ضربه) جایگزین بشه. در واقع عبارت Jeet Da ترجمه لفظ به لفظ برای stop - hit هست.
Attack on Preparation
Attack on Development
Attack on Completion
کانتر اتک در جیت کان دو به کمال می رسد. در آینده توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.