برگزیده های پرشین تولز

بهترین کتابهایی که در مورد سینما پیدا میشه

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
Image010.jpg
گدار
نویسنده : richard roud
مترجم : حسام اشرفی
تهران 1352 انتشارات پنجاه و یک
 

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
یعنی چه !؟ توهبن به گودار ؟ مژه؟

سلام
دوست عزیز توهین چی؟!!! میشه بیشتر توضیح بدید؟؟!
این اسم کتابی هست که من در مورد ژان لوک گدار و تنها کتابی هست که در ایران مورد سینمای در ایران چاپ شده
 

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
Image004.jpg
باستان شناسی سینما و خاطره یک قرن
یوسف اسحاق پور
ترجمه مازیار اسلامی
نشر حرفه نویسنده
 

billy_director

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2008
نوشته‌ها
26
لایک‌ها
0
از بين کتابهايي که در سالهاي اخير( در حوزه عملي سينما)به زبان انگليسي چاپ شده اند چند کتاب هست که در فرومهاي مختلف توصيه شده اند. از جمله:

The Five C's of Cinematography: Motion Picture Filming Techniques
مهمترين کتاب درباره فيلمبرداري که با وجود اينکه بيش از سي سال از چاپ اولش مي گذرد هنوز هم به عنوان بهترين کتاب اين حوزه از آن ياد مي شود. لينک دانلودش هم موجود است. اميدوارم يه روزي ترجمه بشه.

Film Directing Fundamentals : See Your Film Before Shooting
اين کتاب هم تا جايي که من بررسي کردم به نظر کتاب خوبي مي رسد. در برخي جاها هم ديدم که توصيه شده بود. لينک دانلودش هم موجود است. البته ترجمه هم شده اما تا جايي که من مي دانم هنوز پخش نشده است.

Directing Actors: Creating Memorable Performances for Film & Television
از اين کتاب چيز چنداني نمي دانم اما در چندين جا ديدم که از اين کتاب به عنوان يکي از بهترين کتابهاي کارگرداني ياد شده بود. تا جايي که من مي دانم ترجمه هم نشده است.

Film Directing: Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen
اين کتاب که فوق العاده است. واقعا کارگرداني را نما به نما آموزش داده و به نظرم مي تواند از مهمترين مراجع در دانشگاه ها باشد( که تا جايي که مي دانم در خارج از کشور هست. داخل کشور هم که اصولا همه سر کارند). اين کتاب به طرز معجزه آسايي توسط نشر فارابي ترجمه شده. در خيل اين همه کتاب تئوري که خيلي هاشان هم به هيچ دردي نمي خورند واقعا عجيب است که اين کتاب ترجمه شده. به هر حال اگر به کارگرداني علاقه منديد حتما اين کتاب را تهيه کنيد.
نام ترجمه کتاب هم هست:
نما به نما : کارگرداني فيلم از تصور ذهني تا تصوير سينمايي

Film Directing: Cinematic Motion
نويسنده اين کتاب نويسنده همان کتاب بالاست و در واقع اين کتاب به نوعي جلد دوم همان کتاب است. در ايران هم به عنوان جلد دوم همان کتاب چاپ شده. نام کتاب هم هست
نما به نما - جلد دوم: نماي متحرک

In the Blink of an Eye
درباره تدوين کتبي که بتواند مرجع باشد و همگان توصيه کرده باشند پيدا نکردم اما اين کتاب اگرچه راهنماي عملي تدوين نيست اما هر جا صحبت از تدوين بوده خواندنش توصيه شده. اين کتاب هم توسط نشر فارابي ترجمه شده و اگر اشتباه نکنم نامش در "يک چشم به هم زدن" بايد باشد.

STORY:SUBSTANCE,STRUCTURE,STYLE AND PRINCIPLES OF SCREENWRITING
راستش من هيچ وقت سراغ خواندن کتابهاي سيدفيلد که نويسنده مشهورترين کتب مرجع فيلمنامه نويسي در ايران است نرفتم اما بنابه توصيه، ترجمه کتاب بالا را گرفتم. به نظرم مطالعه اش براي علاقه مندان به فيلمنامه نويسي واقعا مفيد است.
نام ترجمه کتاب هست
داستان: ساختار، سبک و اصول فيلمنامه نويسي(انتشارات هرمس)
 

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
کارناوال فدریکو فلینی
مسعود فراستی
انتشارات فرهنگ کاوش
 

فایل های ضمیمه

  • Image023.jpg
    Image023.jpg
    10.9 KB · نمایش ها: 6

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
تصویرها زندگی من در سینما
نوشته : انیگمار برگمان
مترجم : مهوش تابش
نشر دیگر
 

فایل های ضمیمه

  • Image029.jpg
    Image029.jpg
    16.2 KB · نمایش ها: 6

azsxdc

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
2
محل سکونت
Karaj
سلام

کتابی می شناسید که در اون سال به سال به بررسی مهمترین فیلمها (از نظر محبوبیت.ارزش هنری.جایگاه در ژانر مخصوص خودش . جوایز .اخبار مربوط به اون فیلم)

بپردازه؟

البته خیلی تخصصی نباشه. یه جور سرگرم کننده باشه.

و مخصوص فیلمهای کلاسیک هالیوود و اروپا باشه

و ترجمه شده هم باشه




یک کتاب دیگه هم می شناسید که مخصوص الهه های سینمای کلاسیک باشه ؟

از ستاره های صامت و گرتا گاربو و گلوریا سوانسون تا مرلین مونرو و الیزابت تیلور وگریس کلی و اینگرید برگمن و ویوین لی و.... همچین کتابی سراغ دارید؟

البته ترجمه و درباره ی فیلمها .جوایز .جایگاه هنری.کارگردانهایی که با اونا کار کردن . همچی چیزی پیدا میشه؟
 
Last edited:

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
سلام

کتابی می شناسید که در اون سال به سال به بررسی مهمترین فیلمها (از نظر محبوبیت.ارزش هنری.جایگاه در ژانر مخصوص خودش . جوایز .اخبار مربوط به اون فیلم)

بپردازه؟

البته خیلی تخصصی نباشه. یه جور سرگرم کننده باشه.

و مخصوص فیلمهای کلاسیک هالیوود و اروپا باشه

و ترجمه شده هم باشه




یک کتاب دیگه هم می شناسید که مخصوص الهه های سینمای کلاسیک باشه ؟

از ستاره های صامت و گرتا گاربو و گلوریا سوانسون تا مرلین مونرو و الیزابت تیلور وگریس کلی و اینگرید برگمن و ویوین لی و.... همچین کتابی سراغ دارید؟

البته ترجمه و درباره ی فیلمها .جوایز .جایگاه هنری.کارگردانهایی که با اونا کار کردن . همچی چیزی پیدا میشه؟

9643413403.240.jpg

اينگريد برگمن: داستان زندگي من
نويسند : اينگريد برگمن,آلن برجس
مترجم: آنتونيا شرکاء,ساقي نخعي‌زاده
نشر قطره
 

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
booksh26.jpg

«پاریس – تهران»
«پاریس – تهران» کتابی درباره سینمای عباس کیارستمی است که به‌تازگی از سوی انتشارات فرهنگ صبا در ۱۶۵۰ نسخه و با قیمت ۳۲۰۰ تومان به بازار کتاب آمده است.
این کتاب، گفتگوی انتقادی مازیار اسلامی و مراد فرهادپور با یکدیگر درباره سینمای کیارستمی است که در فرم دیالوگ، نظرات این دو را درباره این فیلم‌ساز ایرانی ارائه می‌کند.
آقایان اسلامی و فرهادپور در هشت فصل: «این دنیای قشنگ نو: یا از کجا باید به کیارستمی نگریست؟»، «ایدئولوژی: موضوع یا موضع»، «طبیعت: از ویلاهای شمال تا قنات‌های کویر»، «خنثی بودن و دیگر هیچ»، «در غیبت زن و در حضور کودک»، «تخلیه معنا در فقدان چاه تکنیک»، «فرم به مثابه ایدئولوژی»، «از چشم غربی: تو هرگز از آنجا که من نگاه می‌کنم به من نمی‌نگری»، شناخت عمدتا فلسفی خود از سینمای کیارستمی را در معرض دید خواننده گذاشته‌اند.
در مقدمه کتاب آمده است: «شاید بهترین راه شناخت سینمای کیارستمی، مقایسه آن با یک حکایت افسانه‌ای آشنا و قدیمی باشد: حکایتی از هزار و یک شب که در آن، قهرمان، مثلا علاءالدین نامی که روزهاست در بیابان سرگشته و حیران است، به ناگهان از سر تصادف محض به آبادی یا شهری می‌رسد که مردمانش بنا به سنتی دیرینه، پادشاه خود را به صورتی تصادفی انتخاب می‌کنند. کیارستمی نیز درست مثل علاءالدین، در فضای خالی و بیابانی سینمای دهه ۱۹۸۰ سرگردان بود، فضایی که از قضا جایگاه نمادین کارگردانان بزرگ در آن خالی شده بود. نتیجه نهایی، نشستن سراپا تصادفی کیارستمی بر تخت کارگردانان هنری بود.»
اسلامی و فرهادپور در بخش‌های مختلف کتاب، در پی اثبات این فرضیه هستند که «نشستن کیارستمی بر تخت سینمای هنری، جزء خصایص شخصی و ذاتی یا قابلیت‌های سینمایی وی نبوده است. همچنین، فقر یا نبود تکنیک هنری و غیبت زنان که محصول تصادفی قوانین داخلی است، در سوی دیگر دنیا نوعی انتخاب هنری مبتنی بر مقابله با هژمونی هالیوود خوانده می‌شود.»
کتاب با رد وجود «سینمای متفاوت»، آن را تداوم مختصات فکری غرب و نه واکنشی به آن معرفی می‌کند، آنجا که می‌خوانیم: «در واقع این سینما تداوم فانتزی همان منتقد غربی است در باب این که باید سینمایی در برابر سینمای هالیوود وجود داشته باشد. این سینما از همان عناصر فیلم‌سازی بهره می‌گیرد که سینمای تجاری به دلایل مختلف آنها را کنار گذاشته است، مثل اجناس معیوب باقی‌مانده در انبار. عناصر فرمال سینمای متفاوت هم چیزهای دورریختنی آن سینماست که در قالب سینمای کشورهای حاشیه‌ای، بازیافت می‌شود و بعدها در مقام سینمای متفاوت به عرصه تجارت جهانی می‌پیوندد.»
آقای اسلامی در بخش دوم کتاب، در اثبات این که «کیارستمی به هیچ وجه از عناصر آئینی، محلی و ایرانی در فیلم‌هایش استفاده نمی‌کند و بنابراین به تعبیری صدای فرهنگ ایرانی نیست»، می‌گوید:«شناسایی نقطه عزیمت کیارستمی نکته مهمی است، چرا که خصلت سراسر ایدئولوژیک آن را نشان می‌دهد. محتوایی که ریشه در بحث‌های دو ایدئولوگ ایرانی؛ جلال آل‌احمد و علی شریعتی دارد، نوعی ایدئولوژی بازگشت به اصل، بازیابی خلوص و ناب گرایی که در ستایش از بدویت تجلی می‌یابد.»
«تعدیل فقر، فلاکت، نکبت و دشواری زیستن در روستا» که در فیلم‌های کیارستمی به نمایش درمی‌آیند، چنین تعبیر شده اند: «کیارستمی سویه‌ای خیالی به این دشواری‌ها می‌بخشد و از نمایش واقعیت آن طفره می‌رود تا تصویری آرام‌بخش و تسلی‌بخش از زندگی در روستا ارائه کند، تصویری گزینش‌شده. مثل فیلم‌های یک دقیقه‌ای توریستی که کلیتی منسجم، ارگانیک، بدون تناقض و یکدست از منطقه‌ای توریستی ارائه می‌کنند.»
به زعم کتاب، «تصویری که کیارستمی از روستائیان و آدم‌های حاشیه‌نشین در مقام «دیگری» در فیلم‌هایش نشان می‌دهد، در امتداد همان گرایشی است که رسانه‌های غربی در دو سه دهه اخیر به نمایش قحطی‌زدگان آفریقا، جنگ‌زدگان عراقی و افغانی و غیره دارند. یعنی این «دیگری» تا موقعی واجد جایگاه سوبژکتیو است که قربانی یا سوژه‌ای بی‌خطر و امن است، تا زمانی که میل به جهان غرب دارد، تا زمانی که حس نوستالژیک، عاطفی و خیرخواهانه غربی را برمی انگیزد.»
درباره نحوه برخورد کیارستمی با زندگی روزمره و موضع «خنثی و بی‌اثری» که در قبال تعارض‌ها و رخدادهای سیاسی – اجتماعی می‌گیرد، نیز آمده است: «در حدفاصل سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ که به لحاظ سیاسی مقطع بسیار مهمی در تاریخ معاصر ایران است، تمام هم‌نسلان کیارستمی از خلال فیلم‌هایشان، موضع سیاسی – اجتماعی‌شان را نسبت به تحولات نشان می‌دهند و اتفاقا به همین دلیل است که فیلم‌هایشان توقیف می‌شوند؛ مهرجویی با «مدرسه‌ای که می‌رفیتم»، کیمیایی با «خط قرمز» و بیضایی هم با «چریکه تارا» و «مرگ یزدگرد» که هیچ کدام اجازه نمایش نمی‌یابند.»
کارنامه کیارستمی در این دوره؛ «یعنی سال ۵۹ که جنگ ایران و عراق شروع شد، فیلم «بهداشت و دندان» است که درباره کودکی است که به خاطر مسواک نزدن مشکلاتی پیدا می‌کند. در سال ۱۳۶۰ فیلم «به ترتیب یا بدون ترتیب» را می‌سازد که درباره بچه‌هایی است که سرصف، نظم را رعایت نمی‌کنند. فیلم «همسرایان» در سال ۱۳۶۱ هم درباره پدربزرگی است که گوشی ناشنوا دارد. در سال ۶۲ هم فیلم «همشهری» را می‌سازد که درباره ارتباط مردم با ماموران راهنمایی و رانندگی است.»
به اعتقاد فرهادپور و اسلامی، آقای کیارستمی در پرتنش‌ترین سال‌های تاریخ معاصر ایران، «از هرگونه موضع‌گیری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرهیز می‌کند» و جهان امن و بی‌مسئله و ساده و معصومانه و کودکانه را برمی‌گزیند؛ «یعنی جایی که به خاطر خنثی بودن فضا از هرگونه انگ یا موضع‌گیری خلاص می‌شوید.»
آقای فرهادپور درباره غیبت زن و حضور کودک در آثار آقای کیارستمی می‌گوید: «این حضور و غیبت را باید مورد نقد قرار داد و معنای ایدئولوژیکش را آشکار کرد. در ساده‌ترین سطح، با همان منطق فقر به فضیلت روبرو هستیم، یعنی نوعی ضرورت تحمیل‌شده که هیچ معنای غریبی در پس آن نهفته نیست و به عبارت دیگر، انتخابی فلسفی یا هنری در کار نیست و کل قضیه حاصل تن دادن به مقتضیات فیلم‌سازی در ایران است. بنابراین غیبت زن در آثار کیارستمی آن هم در حدی فراتر از آثار سایر سینماگران، مسئله‌ای ساده یا تصادفی نیست.»
قصد کتاب حاضر، با بررسی «میل پرکردن جایگاه شاهی (بخوانید کارگردانی در ایران) و نشاندن افراد جدید بر تخت‌های شاهی که در دهه ۱۹۸۰ هنوز برجا بود» اثبات این قول لاکان است که «شاه مرده است.»
منبع رادیو زمانه
 

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
گزیده نامه های تروفو
ترجمه ماندانا بنی اعتماد
نشر : کانون فرهنگی هنری ایثارگران
 

فایل های ضمیمه

  • Image026.jpg
    Image026.jpg
    195.7 KB · نمایش ها: 14

pandora7

Registered User
تاریخ عضویت
21 فوریه 2008
نوشته‌ها
132
لایک‌ها
24
محل سکونت
amir abad
کتاب برتون به روایت برتون
کتاب خیلی خوبیه . بهترین راه برای اینکه درک بهتری از فیلمای برتون داشته باشید . همراه با عکس و طرح های خود برتون . پیشنهاد میشه .
 
Last edited:

Daneel Olivaw

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 جولای 2006
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
31
محل سکونت
In my shell
کتاب برتون به روایت برتون
کتاب خیلی خوبیه . بهترین راه برای اینکه درک بهتری از فیلمای برتون داشته باشید . همراه با عکس و طرح های خود برتون . پیشنهاد میشه .

جسارتا! اینو جدیدا خریدید؟ یعنی چاپ جدیدی ازش موجوده؟
 

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
جسارتا! اینو جدیدا خریدید؟ یعنی چاپ جدیدی ازش موجوده؟

030871e9e509490d247adb0c8077f6a3.jpg

تيم برتون
نويسنده: بيژن اشتري
ناشر: الست فردا
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 258
اندازه كتاب: رقعی - سال انتشار: 1379 - دوره چاپ: 1
کد کتاب: 3471
 

Daneel Olivaw

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 جولای 2006
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
31
محل سکونت
In my shell
تيم برتون
نويسنده: بيژن اشتري
ناشر: الست فردا
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 258
اندازه كتاب: رقعی - سال انتشار: 1379 - دوره چاپ: 1
کد کتاب: 3471

ممنون, ولی از اون لحاظ گفتم که من هر جا رفتم گفتن چاپش تموم شده و دیگه تجدید چاپ نشده
hmm.gif
 
Last edited:

vic_metall1

Registered User
تاریخ عضویت
12 دسامبر 2005
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
1
ممنون, ولی از اون لحاظ گفتم که من هر جا رفتم گفتن چاپش تموم شده و دیگه تجدید چاپ نشده
hmm.gif
سلام
یک جا رو سراغ دارم شاید این کتاب رو الان داشته باشه
اگر خواستید لینکش رو بزارم
 
بالا