این عکس رو خیلی وقت پیش انداختم,
این دوربین فلزی نقره ای رنگ با لنز تله همون "نیکورمت ای ال"
Nikon Nikkormat EL
است که تو یکی از پست های قبلی یه عکس گذاشتم که با این دوربین گرفته شده. لنز روی دوربین ۸۰-۲۰۰ میلیمتره.
اون دوربین کشویی قهوه ای رنگ "بالاش نقره ای جلوش قهوه ای" هم دوربین آنالوگه مال حدود ۷۰ سال پیشه. اسمش است "فویکتلاندر پرکو ۱". اسم کامل لاتین اش اینه:
Voigtländer Perkeo I 6x6 75mm f4.5
با این دوربین شما بایستی بتونید نور و فاصله رو حدسی محاسبه بکنید, سپس فاصله سوژه تا دوربین رو در روی رینگ مخصوص این کار روی لنز تنظیم کنید. همچنین بر اساس محاسبه نور تون اندازه دیاف و شاتر رو تنظیم کنید. این دوربین هیچی نداره. عکس شو گذاشتم تو همین پست میتونید دقیقا ببینید چی داره. تنها چیزی که داره ۵ تا اندازه دیافه و ۴ تا سرعت شاتره. همین. دیگه هیچی نداره. در این دوربین شاتر در روی لنزه. اینها جز اولین نسل های دوربین های آنالوگ بودند که همه چی در روی لنز بود. با این دوربین حتی چشمی هم به لنز ربطی نداره, یعنی شما از طریق لنز به صحنه نگاه نمیکنید و چشمی از لنز جداست. چیزی که تو چشمی میبینید در لنز احتمال داره چیز دیگه ای باشه. با تجربه یاد میگیرید که خارج از لنز کادر خودتونو تنظیم کنید. برای فاکوس گرفتن با این دوربین فاصله رو با چشم حدودی تخمین میزنید و در روی رینگ فاصله سنج (روی لنز) تنظیم میکنید. مثلا روی این رینگ فاصله رو روی ۵ متر میزارید, به این ترتیب حدودا از ۳/۵ تا ۸ متر هر چیزی باشه تو میدان فاکوس میوفته. بقیه اش خارج از میدان فاکوس. در این دوربین عکاس ایزو رو با دست انجام میده که پروسه پیچیده ایه که اینجا دیگه واردش نمیشم که طولانی میشه. در این پروسه عکاس با تنظیم نور ایزو عکس رو بالا و پایین میبره. یادتونه یه بار تو یکی از پست هام گفتم: هر چیزی که امروزه در عکاسی دیجیتال داریم از عکاسی آنالوگ اومده. ایزو هم یکی از این موارده. در عکاسی آنالوگ ایزو توسط عکاس بصورت کاملا دستی انجام میشده. ایزو یکی از کشفیات عکاسی آنالوگه و در عکاسی آنالوگ ایزو پایه و اساس محسوب میشه. یعنی اگه یه عکاسی آنالوگ رو بصورت یه دایره بزرگ تصور کنیم ایزو نقطه مرکز این دایره است و در این دایره همه چی حول ماهواره اون نقطه مرکزی (ایزو) میچرخه. یعنی تو عکاسی آنالوگ عکاس بایستی بتونه مقوله ایزو رو بفهمه تا بتونه یه عکاس قابل بشه. البته تو عکاسی دیجیتال همه این مقوله ها بصورت برنامه های کامپیوتری نوشته و در حافظه دوربین جا داده میشن که عکاسی دیگه لازم نیست وقتشو بزاره روی این موضوعات.
این دوربین دقیقا فقط حداقل ها رو میده به عکاس. و یه چیز دیگه. ادوربین های آنالوگی مثل این از عکاس یه تیکه فولاد میسازه. جدی میگم. کسی که با این نوع دوربین ها عکاسی بکنه و راه شو یاد بگیره از نظر اعتماد به نفس به نقطه ای میرسه که یه کوه جلوش کم میاره. جدی میگم. یه حس خاصیه که نمیشه دقیقا تو کلمات بگنجونی. عکس این دوربین و یکی از عکس هایی رو که با این دوربین گرفتم رو هم به این پست اضافه میکنه
توضیح شماره های روی عکس.
۶ در ۶ اندازه نگاتیو فیلمه. اندازه نگاتیو فیلم در این دوربین ۶ سانتی در ۶ سانتی متره.حدودا میشه گفت ۴/۵ برابره اندازه سنسور یه دوربین فول فریم مدرن. تو دوربین های آنالوگ قدیمی این شماره ها همه معنی خاص خودشونو دارن. مثل ۶۴۵, ۶۶, ۶۷, ۴۴, ۶۹, مثلا ۶۴۵ یعنی اندازه نگاتیو ۶ سانتیمتر در ۴/۵ سانتی متر. یا ۶۹ یعنی ۶ سانتی متر در ۹ سانتیمتر. اینها همه در مقیاس مدیوم فرمت هستند. بعد اینها دوربین های لارج فرمت هستند که اونها هم اندازه نگاتیو شون به همراه اسمشون مشخصه, مثل دوربین های ۴ در ۵, یا دوربین های ۸ در ۱۶. مثلا دوربین لارج فرمت ۴ در ۵ اندازه نگاتیو اش ۴ اینچ در ۵ اینچه. به سانتی متر میشه حدودا ۱۰ سانتیمتر در ۱۲ سانتیمتر. همین دوربین های دیجیتال امروزی رو اصطلاحا میگن ۳۵ میلیمتریه. همین شماره ۳۵ هم اندازه سنسور رو مشخص میکنه.
۷۵ میلیمتر هم فاصله کانونی لنزه و اف ۴/۵ هم اندازه حد اقل دیافراگمه. این لنز ۷۵ میلیمتری در روی این دوربین فاصله کانونی ۳۷/۵ (سی و هفت و نیم) میلیمتر رو میده. و این بخاطر اندازه نگاتیوه.
اینم یه عکس که با لنز تله ۲۰۰ میلیمتر (تو عکس روی نیکورمت ای ال) گرفتم
اینم یه عکس از دوربین آنالوگ کشویی "فویکتلاندر پرکو ۱"
Voigtländer Perkeo I
با توضیحات نوشتاری روی عکس
اینم دو تا عکس که با دوربین آنالوگ کشویی "فویکتلاندر پرکو ۱"
Voigtländer Perkeo I
گرفته شده. البته این عکس ها در زمان امتحان کردن دوربین گرفته شده اند. به این معنی که در گرفتن این عکس ها بیشتر توجه به دوربین بوده تا عکس. احتمالا در دفعات بعدی میشه عکس های خیلی خیلی بهتری هم انداخت.