گروه فرهنگ و ادب: زيبايي ماه در مقابل درخشندگي ملكوتي پيامبر(ص) ناچيز است و ستارهاي درخشان در مجلس دوستان كه به مكتب نرفته، به غمزه مدرسان خردمندان عالم را جيرهخوار معرفت خود ميسازد.
دكتر علي حسين پور در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به سيره و سيماي پيامبر اعظم(ص) در ادبيات فارسي گفت: شاعران سنتي همواره در مورد شخصيت پيامبر اداي دين كرده و تقريبا در تمام مثنويهاي بلند بعد از ذكر و نام خدا از منقبت پيامبر رحمت(ص) سخن گفتهاند.
وي افزود: فردوسي بزرگ نيز از مدح پيامبر غافل نبوده است تنها پيروان راستين پيامبر(ص) را نجات يافتهگان حقيقي ميداند در آغاز حديقه سنايي و منطقالطير عطار نيز شاهد كرامات بسياري هستيم كه با استناد و به آيات و روايت به پيامبر اعظم(ص) نسبت داده ميشود.
دكتر حسينپور ادامه داد: سعدي و حافظ نيز ابيات خود را به ياد خاتم پيامبران مزين ميكنند تا آنجا كه سعدي زيبايي ماه را در مقابل درخشندگي ملكوتي پيامبر(ص) ناچيز ميپندارد و حافظ او را ستاره درخشان در مجلس دوستان و ياران ميداند، نازنيني به مكتب نرفته كه به غمزه، مدرسان خردمندان عالم جيره خوار معرفت خود ميسازد.
نويسنده كتاب ''پرنيان خيال'' تصريح كرد: يكي از مسايلي كه در شعر شاعران گذشته بيشتر به چشم ميخورد مساله معراج پيامبر(ص) است كه بواقع نظامي در تصوير كشيدن اين واقعهگوي سبقت از ديگر بزرگان را ربوده است و تصويري آسماني در آغاز مخزناسرار از خود ارائه داده است.
اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: در حوزه شعر نو شاعران به دلايل مختلف كمتر به تجلي سيماي پيامبر(ص) پرداختهاند كه مساله موضوعي شعر نو خود يكي از عمدهترين اين دلايل است كه سبب مي شود شاعران معاصر تا حدود زيادي از تعابير سنتي فاصله بگيرند و به بزرگان دين كمتر توجه كنند. اما شاخه سنتي شعر نو با همان شدت گذشته در اين باره سخن ميگويد.
دكتر علي حسين پور در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به سيره و سيماي پيامبر اعظم(ص) در ادبيات فارسي گفت: شاعران سنتي همواره در مورد شخصيت پيامبر اداي دين كرده و تقريبا در تمام مثنويهاي بلند بعد از ذكر و نام خدا از منقبت پيامبر رحمت(ص) سخن گفتهاند.
وي افزود: فردوسي بزرگ نيز از مدح پيامبر غافل نبوده است تنها پيروان راستين پيامبر(ص) را نجات يافتهگان حقيقي ميداند در آغاز حديقه سنايي و منطقالطير عطار نيز شاهد كرامات بسياري هستيم كه با استناد و به آيات و روايت به پيامبر اعظم(ص) نسبت داده ميشود.
دكتر حسينپور ادامه داد: سعدي و حافظ نيز ابيات خود را به ياد خاتم پيامبران مزين ميكنند تا آنجا كه سعدي زيبايي ماه را در مقابل درخشندگي ملكوتي پيامبر(ص) ناچيز ميپندارد و حافظ او را ستاره درخشان در مجلس دوستان و ياران ميداند، نازنيني به مكتب نرفته كه به غمزه، مدرسان خردمندان عالم جيره خوار معرفت خود ميسازد.
نويسنده كتاب ''پرنيان خيال'' تصريح كرد: يكي از مسايلي كه در شعر شاعران گذشته بيشتر به چشم ميخورد مساله معراج پيامبر(ص) است كه بواقع نظامي در تصوير كشيدن اين واقعهگوي سبقت از ديگر بزرگان را ربوده است و تصويري آسماني در آغاز مخزناسرار از خود ارائه داده است.
اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: در حوزه شعر نو شاعران به دلايل مختلف كمتر به تجلي سيماي پيامبر(ص) پرداختهاند كه مساله موضوعي شعر نو خود يكي از عمدهترين اين دلايل است كه سبب مي شود شاعران معاصر تا حدود زيادي از تعابير سنتي فاصله بگيرند و به بزرگان دين كمتر توجه كنند. اما شاخه سنتي شعر نو با همان شدت گذشته در اين باره سخن ميگويد.