• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

خبرهای مرتبط با دانشگاهها و آموزش عالی

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اعلام آمادگی دولت برای ایجاد کانونهای هماهنگی دانشگاه و صنعت

تبریز - خبرگزاری مهر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از آمادگی این معاونت برای ایجاد کانونهای هماهنگی دانشگاه و صنعت در استان آذربایجان شرقی خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر در بناب، نسرین سلطانخواه شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بناب افزود: مراکز تحقیقاتی یاد شده به منظور بهتر شدن تولید و بازار فروش و صادرات و فرآورده های آن در خود استان ایجاد می شود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از آنها حمایت و پشتیبانی کامل می کند.
وی با بیان اینکه از جمله ویژگی های این شهرستان سطح بالای سواد مردم و وجود یک حوزه علمیه قوی است، گفت: وجود 16 هزار دانشجو در این شهرستان قابل توجه است و نشان دهنده ظرفیت علمی و حوزوی این خطه از آذربایجان است.
وی با اشاره به رویکرد فرهنگی دولت از کمک هایی برای انجام فعالیت در حوزه های فرهنگی و گنجاندن آن در مصوبات سفر سوم استانی هیئت دولت به آذربایجان شرقی خبر داد و تصریح کرد: به لحاظ وجود نیروهای متخصص و صنایع در صورتی که طرح های کلانی پیشنهاد شود که از همه ظرفیت های استان استفاده شده باشد و دستاورد خوبی برای مردم داشته باشد، دولت با کمال میل استقبال، حمایت و پشتیبانی کامل می کند.
سلطانخواه با بیان اینکه باید جای جای ایران متوازن و هماهنگ ساخته شود، تصریح کرد: رویکرد دولت با این هدف بود که سفرهای استانی شکل گرفت و دولت با حضور در شهرستان ها در تلاش است با رویکرد عدالت محورانه پیشرفت و توسعه متوازن را در کشور رقم زند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تلاش هماهنگ با همدلی برای پیشرفت و توسعه کشور ایران اسلامی را از اهداف دولت برشمرد و افزود: یکی از مسائل مهمی که این روزها در کشور مطرح است بحث طرح هدفمند کردن یارانه هاست که اگر این امر تحقق یابد سرنوشت خوبی برای کشور و مردم آن خواهد داشت.
وی از سپری شدن آخرین مراحل تصویب این طرح در مجلس خبر داد و گفت: این طرح حرف جدیدی نیست و در برنامه سوم، چهارم و پنجم بحث اصلاح یارانه مطرح بود ولی دولت مصمم بر اجرای آن است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: باید باور کنیم که سیستم توزیع در کشور نه عادلانه است و نه سیستم عادلانه ای داریم و اصلاح روش توزیع یارانه ها مدنظر دولت است. لذا دولت در راستای طرح هدفمند کردن یارانه ها قصد دارد در توزیع یارانه ها تحول ایجاد کند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور با انتقاد از تبلیغات منفی برخی افراد در خصوص این طرح تصریح کرد: مسئولان آمادگی لازم را جهت اجرای این طرح داشته باشند و اگر این طرح ناموفق شود دوباره هیچ دولتی جرات اجرای آن را نخواهد داشت.
در ادامه این جلسه فرماندار بناب با اشاره به سیمای این شهرستان گفت: شهرستان بناب به عنوان یکی از امن ترین شهرهای استان بوده و با وجود حوزه علمیه قوی و اشتغال به تحصیل بیش از 16 هزار دانشجو در دانشگاه های مختلف همچنین وجود بیش از 300 واحد تولیدی صنعتی به عنوان شهر دانشگاهی و صنعتی مطرح است.
سعید برقی افزود: در دور اول سفر ریاست جمهوری این شهرستان 31 مصوبه داشت که 30 مورد آن تحقق یافته و در جریان سفر دور دوم نیز تمامی مصوبات سفر تحقق یافته و در حال اجراست.
فرماندار بناب پایین بودن نرخ محصولات کشاورزی از جمله کشمش و پیاز را از مشکلات اساسی منطقه برشمرد و خواستار صدور این محصولات به خارج از کشور و خرید تضمینی محصولات از سوی دولت شد.
نماینده مردم بناب در مجلس نیز در این جلسه با اشاره به ارتقای دانشکده فنی و مهندسی بناب به مجتمع آموزش عالی در دور دوم سفر ریاست جمهوری گفت: فعلاً این مجتمع فاقد ساختمان دانشکده بوده و امیدواریم نسبت به تصویب و اجرای آن در این سفر اقدام گردد.
ضیاءالله اعزازی افزود: متاسفانه مراکز تحقیقاتی در تهران جمع شده اند و شهرستانهای مرکز استانی فاقد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ردیف مستقل اعتباری هستند که امیدواریم شاهد تصویب ایجاد مراکز تحقیقاتی در مجتمع آموزش عالی بناب باشیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمبود کتابخانه و نبود مسجد و نمازخانه در مدارس منطقه را از مشکلات اساسی نام برد و با توجه به رویکرد فرهنگی سفر سوم ریاست جمهوری اظهار امیدواری کرد: نسبت به اجرایی شدن این خواسته ها اقدام شود.
مدیر اجرایی حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) بناب نیز در این جلسه با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار لازم به مساجد گفت: اگر مساجد درست شوند ادارات نیز اصلاح خواهد شند.
حجت الاسلام شیخ رضا باقری بنابی با اشاره به کمبود نیروی فرهنگی در مراکز علمی و دانشگاهی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب با بیش از 9 هزار نفر دانشجو چهار ماه مسئول نهاد ***** آن بلاتکلیف بوده و مجتمع آموزش عالی بناب نیز با 1300 دانشجو یک نیروی فرهنگی ندارد.
بنابی گفت: کمبود نیروی متخصص فرهنگی و پایین بودن میزان فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از چالش های بزرگ فرهنگی است.
وی همچنین گفت: به رغم دستورات دادستان وقت همچنان مشکل کارخانه کاوه سودا مراغه به قوت خود باقی است و جا دارد مسئولان تدابیر لازم را در این خصوص بیندیشند.
حجت الاسلام شیخ رضا باقری بنابی با اشاره به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها ضمن حمایت از اجرای این طرح گفت: تنها اگر بگوییم این طرح توسط دولت فعلی انجام می شود نسبت به دولت های قبلی جفا کرده ایم و باید بگوییم آنها شروع کرده اند ما هم درصدد اجرایی کردن آن هستیم.
همزمان با دور سوم سفر استانی هیئت دولت به آذربایجان شرقی، از هفت طرح عمرانی - آموزشی در شهرستان بناب بهره برداری شد.
این طرح ها شامل دبیرستان 12 کلاسه سیدجمال الدین اسدآبادی، دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی 12 کلاسه آیت الله باقری بنابی، سه باب نمازخانه مدارس، یک باب کارگاه فنی در هنرستان دخترانه نور و هنر و یک باب خوابگاه شبانه روزی در دبیرستان دخترانه نمونه شهید چمران در مجموع با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 981 میلیون تومان در فضایی به مساحت 3700 متر مربع به بهره برداری رسید.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
طرح جامع آموزش عالی در کشور تدوین می شود

تبریز - خبرگزاری مهر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین طرح جامع آموزش عالی در کشور خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، کامران دانشجو ظهر پنجشنبه در نشستی با روسای دانشگاه های آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم تغییر و کارآمدسازی توسعه آموزش عالی کشور گفت: یک تیم کارشناسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا تشکیل شده و با جمع آوری اطلاعات مبنای توسعه و ایجاد رشته های جدید را در مناطق و دانشگاه های مختلف کشور در دست تهیه دارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کلیات این طرح تا پایان سال جاری ارائه می شود، تصریح کرد: بر این اساس گسترش آموزش عالی بر مبنای اطلاعات آمایش سرزمین و استعدادهای مناطق مختلف صورت خواهد گرفت.
وی با تشریح سیاستها و اولویتهای این وزارتخانه بر لزوم تدوین برنامه برای گسترش آموزش عالی در کشور تاکید کرد.
دانشجو با بیان اینکه با مشخص شدن نیازهای کشور در آموزش عالی، وزارت علوم، تخقیقات و فناوری به طور اصولی می تواند از توسعه دانشگاه ها حمایت کند، افزود: در این صورت این وزارتخانه حتی می تواند بخش خصوصی و غیردولتی را برای ایجاد دانشگاه ها و رشته های جدید تشویق نماید.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به لزوم برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: موج افزایش پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی اکنون به دوره های کارشناسی ارشد سوق پیدا کرده است و در این راستا باید دانشگاه های مادر و با سابقه به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی حرکت کنند.
وی ادامه داد: دوره های کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه ها باید کاهش یافته و این دوره ها در دانشگاه های شهرستانها افزایش یابند.
دانشجو فعالیت دانشگاه های غیردولتی، پیام نور و آزاد اسلامی را در کنار دانشگاههای دولتی به منزله بالهایی برای پرواز آموزش عالی کشور خواند و گفت: این دانشگاهها در تقابل با هم نیستند و باید از ظرفیت آنها برای توسعه آموزش عالی در کشور بهره گرفت.
وی به تشکیل کارگروهی برای تعیین ماموریت دانشگاه های غیرانتفاعی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: با مشخص کردن نقش دانشگاه های غیرانتفاعی و ماموریتهای آن می توانیم از استعدادهای آنها در این زمینه بهره بگیریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توجه به فعالیتهای پژوهشی که مفید به حال جامعه باشند را از سیاستهای این وزارتخانه در این حوزه خواند و گفت: تحقیقات ما باید معطوف به حوزه کاربردی باشد.
وی در عین حال بر ایجاد تعادل میان فعالیتهای مختلف پژوهشی تاکید کرد و گفت: متاسفانه تصوری ویژه از انتشار مقالات ISI به وجود آمده و همه چیز در آن خلاصه می شود.
دانشجو با بیان اینکه بسیاری از دانشمندانی که در سطح اول جهانی فعالیت دارند در زمینه ارائه مقالات ISI چهره شاخصی ندارند، افزود: حرکت در مرزهای دانش، خوب و مطلوب است اما نباید همه استعدادها را به آن سمت سوق دهیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم تغییر در آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی در این زمینه تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم فعالیتهای پژوهشی ما به سمت رفع معضلات و بازکردن گرهی از مشکلات جامعه سوق پیدا کند باید سیستم های تشویقی ما نیز در این راستا تعریف شوند.
وی یکی از مشکلات آموزشی کشور را عدم توجه به تجاری سازی علم خواند و گفت: علم را تولید می کنیم ولی متاسفانه نمی توانیم آن را به ثروت تبدیل کنیم و فارغ التحصیلان ما نمی توانند از آموزشی که در دانشگاهها دیده اند کارآفرینی کنند.
دانشجو توجه به آینده پژوهشی و بهره گیری از تولیدات علمی در کشور را از برنامه های این وزارتخانه خواند و گفت: باید بدانیم جایگاه ما در رشته های مختلف دانشگاهی در آینده در چه جایگاهی قرار خواهد داشت و بررسی اینکار آغاز شده و از دانشگاهیان می خواهم که ایده ها و نظرات خود را در این زمینه و دیگر بخش ها نیز برای تدوین برنامه ها ارائه دهند.
رئیس دانشگاه تبریز هم در این نشست طی سخنانی از مردم استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به عنوان مردمی ولایت مدار و ارزش مدار یاد کرد و گفت: نمونه همین ولایت مداری مردم این استان در وقایع اخیر بود در حالی که بسیاری چشم طمع به این منطقه دوخته بودند مردم این استان با حضور در صحنه همه توطئه ها را خنثی کردند و در دانشگاه های استان هیچ حادثه ناگواری رخ نداد.
دکتر سید محمد تقی علوی با اشاره به نقش و حضور دانشگاهیان آذربایجان شرقی در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی، دانشگاه تبریز را مشهدالشهدای دانشگاه های کشور خواند و گفت: 22 تن از دانشجویان دانشگاه تبریز که در سال 65 در دانشکده فنی این دانشگاه مشغول ساخت خمپاره برای رزمندگان اسلام بودند بر اثر حمله ناجوانمردانه هواپیماهای **** بعثی عراق به درجه رفیع شهادت رسیدند و دانشگاه تبریز را به مشهدالشهدای دانشگاه های کشور تبدیل کرد که اکنون این محل به صورت موزه شهدا حفظ شده و دانشگاهیان تبریز یاد و خاطره این شهدا را گرامی می دارند.
وی با بیان اینکه 200 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به درجه رفیع شهادت رسیده اند، افزود: برخی از دانشجویان دانشگاه تبریز از جمله شهید مهدی باکری و شهید حمید باکری از فرماندهان بزرگ جنگ و دفاع مقدس بودند که از افتخارات این دانشگاه به شمار می آیند.
علوی وضعیت علمی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی و از جمله دانشگاه تبریز را در سطح کشور مطلوب توصیف کرد و گفت: دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه قدیمی کشور با دو رشته طب و ادبیات در سال 1326 تاسیس شده و اکنون در78 رشته دکتری ، 114 رشته کارشناسی ارشد و 85 رشته کارشناسی و دکترای حرفه ای دانشجو می پذیرد.
وی تعداد دانشکده های فعال دانشگاه تبریز را 13 دانشکده عنوان کرد و گفت: برخی از دانشکده های این دانشگاه از جمله دانشکده فناوری های نوین در سطح کشور بی همتا بوده و این دانشگاه با دارا بودن قطب های فعال علمی و مراکز تحقیقاتی و به دلیل همجواری با چندین کشور خارجی که دروازه ورود به قفقاز به شمار می آید و لازم است از حمایت های ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه برخوردار شود.
علوی با اشاره به راه اندازی پردیس بین المللی ارس دانشگاه تبریز گفت: شهروندان زیادی از کشورمان جهت ادامه تحصیل به کشورهای همجوار عزیمت کرده اند که دانشگاه تبریز در راستای عمل به سیاست های وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این راستا و برای جذب دانشجویان اقدام به راه اندازی پردیس بین المللی ارس نموده است
وی با بیان اینکه سایر دانشگاه های استان نیز در راستای ایجاد شعبات بین المللی و مرکز آموزشهای مجازی خود گام برداشته اند، افزود: در این راستا دانشگاه تبریز و سایر دانشگاه های استان برای توسعه خود در این زمینه نیاز به دستورات ویژه از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دارند.
علوی با اشاره به راه اندازی ساختمان جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز با زیربنای بیش از 14 هزار مترمربع گفت: با توجه به محل قرارگیری این کتابخانه که در بیرون از سایت دانشگاه تبریز قرار دارد همچنین نیاز به ایجاد به یک کتابخانه منطقه ای برای دانشگاه های استان تبدیل این کتابخانه به یک پایگاه علمی قابل دسترس برای دانشگاه های استان از درخواست های دانشگاهیان تبریز است.
رئیس دانشگاه تبریز همچنین با اشاره به اینکه مراکز دانشگاهی و فرهنگی استان آذربایجان شرقی از وجود یک مرکز همایش های ملی و منطقه ای بی بهره هستند از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا با توجه به آماده بودن زمین جهت اجرای این طرح در دانشگاه تبریز، دستورات لازم را برای ایجاد این مرکز را صادر کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تدوین نقشه گسترش آموزش عالی/ تغییر ظرفیت پذیرش دانشجو / برخورد با کادرسازی برای جناحها در دانشگاهها

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو باید تغییر کند گفت: هر سال 10 یا 15 درصد به ظرفیت دانشجویی اضافه می شود و این نادرست است. دانشگاههای مادر باید به سمت تحصیلات تکمیلی بروند و ظرفیت دوره های کارشناسی به شهرستانها و سایر دانشگاهها داده شود. به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو پنجشنبه در جمع روسای دانشگاههای تبریز گفت: رئیس دانشگاه باید پدر دانشگاه باشد. رئیس دانشگاه باید اعتماد را ایجاد کند در واقع همه عوامل دانشگاه باید به پدر خانواده اعتماد داشته باشند. بنابراین چند وظیفه مهم بر عهده روسای دانشگاههاست.
دانشگاهها نباید محل حرکات جناحی باشند
وی به بیان وظایف روسای دانشگاهها پرداخت و گفت: اول از همه روسای دانشگاهها نباید محل حرکات جناحی باشند زیرا این سم است. هر ممکلتی به اندازه ای که علم داشته باشد حرف برای گفتن در دنیا خواهد داشت. دانشگاه اگر قرار باشد پایگاه برای یک جناح باشد پدر دانشگاه یعنی رئیس دانشگاه نقش خود را از دست داده است.
در مقابل دانشگاهی که کادرسازی برای جناح خاص کند می ایستیم
وزیر علوم تاکید کرد: اگر دانشگاهی کادرسازی برای جناح کند جلوی آن می ایستیم زیرا از ماموریت خود خارج شده است. وزارت علوم باید برای **** کادرسازی کند نه برای جناح خاصی.
وی ادامه داد: دانشگاه نباید صحنه زورآزمایی از بیرون باشد. اگر دانشگاه صحنه زورآزمایی شد ضرر می کند. دانشگاه محل تضارت افکار است و رئیس دانشگاه باید شرایط را برای تضارت افکار فراهم کند. نقد هم باید باشد اما نقد با پرخاش و اغتشاش متفاوت است.
کامران دانشجو ادامه داد: کسی حق ندارد نقش دانشگاه را تنزل دهد و شان آن را پایین بیاورد. دانشگاه باید انسان بسازد. نگاه لیبرالیسم انسان را در لذایذ خلاصه می کند اما جهان بینی اسلامی اینگونه نیست. انسان در جهان بینی اسلامی موجودی آرمانخواه است و چون آرمانخواه است باید و نباید دارد.
دانشگاهها باید نشات گرفته از فرهنگ انتظار باشند
وی به نقش اساتید نیز اشاره کرد و گفت: چه کسی می گوید استادی که رفت کلاس و قصه علم را بیان کرد کارش تمام است. انقلاب ما انقلاب ارزش و فرهنگ است. نشات گرفته از فرهنگ انتظار است. دانشگاهها هم باید نشات گرفته از فرهنگ انتظار باشند.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه دین دارم گفت: علم را در برابر دین قرار دادن جفا است. ما اگر دانشگاههایمان را مرکز تعلیم و تربیت کنیم دانشگاههایمان اصلاح و در نتیجه جامعه اصلاح می شود.
گسترش آموزش عالی که انفعالی است را قبول ندارم
کامران دانشجو به موسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: در رابطه با غیرانتفاعی ها برنامه داریم. من نوع گسترش آموزش عالی که انفعالی است را قبول ندارم. یک عده فشار می آوردند که دانشکده، رشته، پژوهشکده و حتی دانشگاه تاسیس شود اما نقشه ای وجود نداشته که چه باید بکنیم. ما دچار روزمرگی شده ایم.
تدوین نقشه جامع گسترش آموزش عالی
وی ادامه داد: کار تهیه نقشه ای جامع در این زمینه کار را آغاز کرده ایم و تا پایان سال آن را به اتمام می رسانیم. طرح جامع گسترش آموزش عالی را از استانها شروع کرده ایم و در این زمینه اطلاعات لازم را دریافت می کنیم. استعدادها و ظرفیتها را بررسی می کنیم. ببینیم کجا به کشاورزی نیاز دارد و کدام بخش از کشاورزی را یا اینکه به کدام صنعت نیاز دارد و آن هم چه صنعتی را.
وزیر علوم ادامه داد: الان گاها دو موسسه غیرانتفاعی در دو طرف یک خیابان دیده می شود که رشته های مشابهی هم دارند. مشخص است که چنین موسساتی زمین می خورند و نمی توانند موفق باشند. آنها به این دلیل مجبورند به سراغ آموزش عالی بیایند و خواستار کمک باشند. کجای دنیا این همه هزینه می کنند. حتما این هزینه ها صورت نمی گیرد چون پلان و نقشه دارند.
وی تاکید کرد: اگر طرح داشته باشیم می دانیم در شهرهای مختلف چه نیازهایی داریم و بر اساس آن تشویق می کنیم تا بار از دوش آموزش عالی برداشته شود.
من دانشگاه آزاد را به هیچ عنوان در مقابل سایر دانشگاهها نمی بینم
کامران دانشجو با تاکید بر اینکه دانشگاههای پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی و دولتی در تقابل همدیگر نیستند ادامه داد: من دانشگاه آزاد را به هیچ عنوان در مقابل سایر دانشگاهها نمی بینم. اینها همه بالهای آموزش عالی کشور هستند که زمینه پیشرفت را فراهم می کنند. منوط به اینکه برنامه داشته باشیم.
وی افزود: نقش موسسات غیرانتفاعی باید مشخص باشد. ماموریت آنها باید مشخص باشد. اگر اینگونه نباشد ممکن است دانشگاهها در مقابل همدیگر قرار گیرند.
وزیر علوم به برنامه های تحقیقاتی نیز اشاره کرد و گفت: برنامه دیگر در رابطه با کارهای تحقیقاتی است. تحقیقات باید کاربردی یعنی مفید به حال جامعه باشد. ممکن است بنیادی هم باشد اما معتقدیم که باید به حال جامعه مفید باشد. مفید به حال حوزه کاربرد باشد. تحقیقات باید به این سمت معطوف شوند.
بازنگری آیین نامه ارتقا
وی ادامه داد: در حال حاضر تصویر نادرستی از ISI درست کرده ایم و همه چیز را در آن می بینیم. اگر استادی 10 گره از حوزه کاربرد برطرف کرد به آن امتیاز کمتری داده می شود تا استادی که مقاله ISI داشته است. سئوال می شود که چرا حرکت تحقیقات اینگونه است در حالی که خودمان سیاستگذاری نادرستی در این زمینه داشته ایم. ما قائل به این نیستیم که ISI از میان برود اما باید تعادل برقرار باشد. حرکت در مرزهای دانش عالی است اما آیا باید با مقاله ISI به سمت حل مشکلات آن سوی آبها حرکت کنیم. کجای دنیا این کار را می کنند.
وزیر علوم به آیین نامه ارتقاء اشاره کرد و گفت: آیین نامه ارتقاء اساتید باید بازبینی شده و جهت گیری آن تغییر کند. من اصلا قائل به روزمرگی نیستم. باید اتاق فکر داشته باشیم. فکر من مهندسی شده است. موسسات غیرانتفاعی هم باید در راستای نگاه و جهان بینی **** حرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه افتخار ما ولایت مداری است گفت: عمود این خیمه ولایت است و این باعث افتخار است.
به گزارش مهر، کامران دانشجو درباره ظرفیت دانشگاهها نیز گفت: ظرفیت پذیرش دانشجو باید تغییر کند. هر سال 10 یا 15 درصد به ظرفیت دانشجویی اضافه می شود و این نادرست است. این کار باید بر اساس یک ساز و کار کارشناسی شده صورت گیرد. مگر ما چقدر مهندس هوا فضا، کامپیوتر و ... نیاز داریم.
تغییر شیوه تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو
وی ادامه داد: دانشگاههای مادر باید به سمت تحصیلات تکمیلی بروند و ظرفیت دوره های کارشناسی آنها را کاهش دهیم و کارشناسی ها را به شهرستانها، غیرانتفاعیها، پیام نور و علمی کاربردی بدهیم. من این کار را می کنم.
وزیر علوم به اساتید دانشگاهها به عنوان مهمترین سرمایه دانشگاهها اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه درست عمل کند کار درست است. اگر همه دانشگاهها را به مسجد تبدیل کنیم اسلامی نمی شود. دانشگاه اسلامی نیاز به افرادی با تفکرات اسلامی و جهان بینی اسلامی دارد.
به گزارش مهر، در این نشست روسای دانشگاههای تبریز نیز خواسته های خود را مطرح کردند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
رئیس مرکز سنجش خبر داد: آزمون زبان وزارت بهداشت برگزار شد/ اعلام نتیجه تا پایان هفته

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری آزمون زبان عمومی وزارت بهداشت از اعلام نتایج آزمون تا پایان هفته جاری خبر داد. کی قباد طاهرنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آزمون زبان عمومی با حضور 400 داوطلب صبح روز جمعه 29 آبان ماه در محل سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
وی اضافه کرد: نوبت سوم آزمون زبان وزارت بهداشت در یک نوبت در صبح جمعه برگزار شد و دوره بعدی آزمون های زبان وزارت بهداشت در تقویم جدید به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
به گزارش مهر، آزمون زبان عمومی MHLE یا Ministry of Health Language Exam از سوی وزارت بهداشت برای افراد داوطلب به منظور ارزیابی توان داوطلب در زمینه تسلط به درک مطلب شنیداری، دستورزبان، واژگان زبان انگلیسی، خواندن و درک مطلب برگزار می شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مراکز مطالعات علوم‌پزشکی موظف به توانمندسازی اعضای هیئت علمی شدند

مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی موظف شدند ارتقا و توانمند سازی کلیه اعضای هیئت علمی به ویژه مربیان دانشگاهها را مورد توجه خاص قرار داده و راهکارهای اجرایی آن را طراحی کرده و ارائه دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست مدیران مراکز مطالعات بر مسئولیت عملیاتی کردن ابعاد آموزشی سند چشم انداز 20 ساله، برنامه پنج ساله توسعه و نقشه جامع علمی کشور از سوی این مراکز تاکید شد.
همچنین در این نشست مطرح شد با توجه به دهه پیشرفت و عدالت، مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ( EDC) دانشگاهها پیشرفت و عدالت را در **** آموزشی تفسیر و برای اجرایی شدن آن برنامه ریزی کنند.
مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی موظف شدند راهکارهای عملیاتی کردن اخلاق پزشکی و معنویت در تمامی فعالیت های آموزشی در دانشگاهها را ارائه کنند. همچنین کلیه مراکز EDC دانشگاهها می توانند در برنامه های مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت همکاری و مشارکت داشته باشند و نقش مشارکت خود را تعریف کنند.
مراکز EDC موظف شده اند، معادل سازی فعالیت های مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی را برای احتساب در آیین نامه ارتقا از جمله دانش پژوهی را انجام داده و حداکثر تا دو هفته آینده به هیئت ممیزه مرکزی ارائه دهند.
در این نشست عنوان شد آیین نامه شرح وظایف مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ها (EDC) و مراکز مطالعاتی دانشکده ها (EDO) و نحوه تعامل آنها در دانشگاه نهایی شده و جهت اجرا به دانشگاهها ابلاغ شود.
ابلاغ آئین نامه "نحوه ارائه فرآیندهای آموزشی در جشنواره شهید مطهری" و تنوع بیشتر در کارگاههای آموزش پزشکی نیز در دستور کار مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی قرار گرفت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
انتخابات شورای صنفی دانشگاه شریف آذر ماه برگزار می‌شود

انتخابات دهمین دوره شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در آذر ماه برگزار می شود. محمد رسولی - دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر گفت: ثبت نام کاندیداهای عضویت در شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف از هفته اول آذر ماه آغاز می شود و ثبت نام به مدت یک هفته ادامه پیدا می کند.
وی از بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف پس از پایان ثبت نام کاندیداها خبر داد و گفت: انتخابات شورای صنفی در 17 دانشکده و واحد خوابگاهی دانشگاه صنعتی شریف به طور هماهنگ طی سه روز متوالی در اواخر آذر ماه برگزار می شود.
دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف افزود: امسال اولین دوره فعالیت شورای صنفی دانشجویان در واحدهای خوابگاهی بیمه و شهید شوریده دانشگاه صنعتی شریف با برگزاری انتخابات آغاز می شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اعلام ظرفیت پذیرش و شرایط ثبت نام دوره دکتری تخصصی پژوهشی

مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی وزارت بهداشت ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی پژوهشی PhD by Research در سال 89 - 88 را اعلام کرد. دکتر سید امیرمحسن ضیایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: 18 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه های علوم پزشکی مختلف توانسته اند مجوز پذیرش دانشجو در این دوره را کسب کنند و بیش از 60 نفر در این دوره پذیرش می شوند.
وی یادآور شد: این دوره به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص آشنا به روشهای پیشرفته تحقیق و مبانی پژوهش در زمینه های خاص ایجاد شده و در دوره های اولیه تعداد دانشجویان نسبت به تعداد اساتیدی که آموزش بر عهده آنها است، تعریف شده است.
به گزارش مهر، شرایط عمومی پذیرش دانشجو در این دوره شامل داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی، عدم وجود منع قانونی ادامه تحصیل از لحاظ خدمت **** وظیفه برای داوطلبان مرد، داشتن دانشنامه دکتری حرفه ای، کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه های داخل و خارج کشور که حسب مورد به تایید وزارتین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم تحقیقات و فناوری رسیده باشد، موفقیت در مصاحبه ورودی و عدم اشتغال به تحصیل همزمان ارائه مدرک زبان موافق با مصوبات شورای عالی برنامه ریزی در هنگام ثبت نام است.
بر اساس اعلام دانشگاه های علوم پزشکی، شرایط اختصاصی پذیرش دانشجو نیز برای این دسته از دانشجویان درنظر گرفته شده است که شامل دارا بودن حداقل دو مقاله تحقیقی منتشر شده در مجلات ایندکس شده در نمایه های PUBMED و ISI به عنوان نویسنده مسئول و یا نویسنده اول و ارائه مدارک آن هنگام ثبت نام است.
داوطلبان استعدادهای درخشان و برتر نیز می توانند وارد این دوره شوند این داوطلبان باید دارای شرایطی خاص باشند از جمله اینکه حداکثر فاصله زمانی بین فارغ التحصیلی و ورود به دوره آنها 2 سال باشد، حداقل 8 امتیاز پژوهشی از فصل 2 آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل استعداد های درخشان کسب کرده باشند.
ورود نخبگان و استعداد های برتر به دوره های تخصصی، به شرط کسب حداقل 80 درصد امتیاز از مقاله و نوآوری در طول تحصیل، کسب 40 امتیاز از فصل آموزش و کسب 5 امتیاز از فصل فرهنگی- اجرایی آیین نامه استعدادهای درخشان است.
اعضای هیئت علمی که مایل به تحصیل در این دوره هستند نیز باید حداقل 8 امتیاز از ماده 2 آیین نامه ارتقا را در مدت 2 سال گذشته احراز کنند و حداقل 80 درصد امتیاز از مقاله تحقیقی نوع یک کسب کنند، احراز حداقل 35 امتیاز از ماده 1 آیین نامه ارتقا در مدت 4 سال گذشته و احراز حداقل 8 امتیاز از ماده 3 آیین نامه ارتقا در مدت 3 سال گذشته از دیگر شرایط شرکت در این دوره است.
داوطلبین آزاد نیز می توانند در این دوره شرکت کنند که بر اساس شرایط اعلام شده این افراد باید حداقل 5 امتیاز از ماده 2 آیین نامه ارتقا که 80 درصد آن از مقالات تحقیقی و نوآوری بوده و حداقل 20 امتیاز از ماده 3 مطابق آیین نامه ارتقا را احراز کنند. احراز حداقل 12 امتیاز از ماده 2 آیین نامه ارتقاء که حداقل 80 درصد آن از مقالات تحقیقی و نوآوری باشد نیز از شرایط این گروه است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
قلب دانشگاه بوعلی سینا در تملک افراد حقیقی/ کارشکنی معاون سابق وزیر

رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: متاسفانه هنوز بحث تملک اراضی دانشگاه بوعلی سینا که از مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهوری است به نتیجه نرسیده و زمینهای واقع در قلب این دانشگاه در تملک افراد حقیقی است. علی محمد زلفی گل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این زمین ها کاربری آموزشی داشته و کسی نمی تواند برای تصاحب آنها مدعی شود اما برای تملک این اراضی نیاز به بودجه ای در حدود 20 میلیارد تومان است که تاکنون تامین نشده است.
وی افزود: کل مساحت دانشگاه بوعلی سینای همدان در حدود 220 هکتار است که نزدیک به نیمی از آن یعنی 100 هکتار زمین خارج از تملک دانشگاه است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: متاسفانه هر چه زمان بیشتری می گذرد هزینه و اعتبار لازم برای تملک این اراضی بیشتر خواهد شد.
وی افزود: با وجود تصویب این طرح توسط هیئت دولت کارشکنی ها و عدم اعتنای معاون طرح و توسعه سابق وزارت علوم در دولت نهم که به این امر اعتقادی نداشت انجام این مهم را با کندی مواجه کرده و تا به امروز عقب انداخته است.
زلفی گل گفت: اکنون استاندار همدان و مسئولان دانشگاه پیگیر این مسئله و تامین اعتبار لازم برای تملک اراضی دانشگاه هستند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تفاوت دانشگاههای ایران با غرب / خروجی دانشگاهها باید عالم ملکوتی باشد

وزیر علوم تفاوتهای دانشگاههای کشور با دانشگاههای غرب را تشریح کرد و گفت: در دانشگاهها باید ایمان را در کنار علم داشته باشیم تا عالم ملکوتی به جامعه تحویل دهیم. اگر اینگونه نباشد ما تنها عالمی را تحویل جامعه خواهیم داد که بر مبنای تفکر لیبرالی است. به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو در جلسه شورای اداری اسکو با بیان این مطلب افزود: ما در دانشگاهها باید ایمان را در کنار علم داشته باشیم تا عالم ملکوتی به جامعه تحویل دهیم. اگر اینگونه نباشد ما تنها عالمی را تحویل جامعه خواهیم داد که انسانیت را از دست داده و بر مبنای تفکر لیبرالی خواهد بود. در لیبرالیسم آرمانخواهی معنا نمی دهد. در جهان بینی اسلامی انسان تنها موجود آرمانخواه است.
وی به بیان تفاوت دانشگاههای کشور و غرب اشاره کرد و ادامه داد: تفاوت دانشگاههای ما با دانشگاههای غرب اخلاق مداری، ارزش مداری و داشتن ایمان است. دانشگاه اخلاق مدار و علم خواه حق مسلم جامعه و مردم است. مردم نباید اجازه بدهند که دانشگاه نحوه دیگری حرکت کند و جلو برود. جامعه نباید به من که مسئولیت دارم اجازه دهند که دانشگاه راه دیگری برود. در بخش هسته ای شاهد مطالبه جامعه بودیم و به همین دلیل هیچ کس نمی تواند جلوی آن بایستد.
وزیر علوم افزود: مردم جوانهای خود را در اختیار دانشگاهها قرار می دهند که دین مدار و عالم ملکوتی بیرون بیاید. اگر تعداد محدودی می خواهند در دانشگاهها کار خاصی انجام دهند نباید اجازه داده شود. از همه تریبونها باید این خواسته اعلام عمومی شود. اگر کسی بخواهد دانشگاه را به مسیر دیگری ببرد اول باید به من هشدار بدهید و بعد برخورد کنید. البته قریب به اتفاق جامعه دانشگاهی ما عالمان ملکوتی هستند اما باید بدانیم نباید بازی بخوریم. هر کسی امکان دارد بازی بخورد. معرفت و شناخت می خواهد که بازی نخوریم. ان شاء الله جامعه ما این را مطالبه خواهد کرد.
کامران دانشجو اضافه کرد: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر وارد دانشگاهها می شوند که امانتهای مردم در دست ما هستند. هیچ کس حق ندارد در این امانت خیانت کند. ما باید جوانان عالم با جهان بینی عمیق اسلامی تحویل جامعه بدهیم.
وی تاکید کرد: چطور تا فرزندان در دبیرستان تحصیل می کنند نسبت به ورود و خروج آنها حساسیت وجود دارد اما سه ماه که می گذرد و دانشجو می شود دیگر کاری با آنها ندارید. دانشجو در دانشگاه در طول روز پنج ساعت کلاس بیشتر ندارند ولی اگر ساعت 7 یا 10 شب هم به منزل بیاید بی تفاوت هستید. شما باید بر دانشجویان، اساتید دانشگاهها و حتی بر من نظارت کنید. باید به من تاکید کنید که حق نداری کسی را بیاوری که از مسیر اسلام خارج باشد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
وضعيت دانشگاه‌ها افتضاح است

ايلنا: نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدين طوسي كه ابداع‌كننده راه‌اندازي مراكز همسريابي در دانشگاه‌ها است با طرح تك‌جنسيتي كردن دانشگاه‌ها موافق است. او معتقد است كه تحصيل دانشجويان دختر و پسر به صورت مختلط در دانشگاه‌ها باعث به وجود آمدن دوستي‌هايي مي‌شود كه عوارض خطرناكي به دنبال دارد و البته اين عوارض اجتناب‌ناپذير است زيرا اگر گوشت را جلوي گربه بيندازي غيرممكن است كه گربه گوشت را نخورد.

حجت‌الاسلام فضل‌علي در رابطه با تك‌جنسيتي شدن دانشگاه‌ها گفت: يك ضرب‌المثل قديمي است كه مي‌گويد دختر و پسر جوان در كنار يكديگر مثل پنبه و آتش هستند ما اين ضرب‌المثل را قبول داريم و معتقديم پنبه در كنار آتش سالم نمي‌ماند و مي‌سوزد بنابراين با اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها مخالفيم.

او با انتقاد از اينكه گروهي معتقدند اگر پسر و دختر در كنار هم تحصيل كنند بر اثر گذشت زمان مي‌توانند روابط عادي و معمولي پيدا كنند گفت:‌ دختران و پسران جوان داراي غريضه، غضب و شهوت هستند بنابراين هيچ وقت روابط آنها عادي نمي‌شود.

نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه خواجه‌نصير افزود: پيامبر اكرم مي‌گويد نگاه به جنس مخالف آن هم در ايام جواني تيري از تيرهاي شيطان است كه به خطا نمي‌رود و اين گفته پيامبر يعني جوان نگاه مي‌كند، لذت مي‌برد دل و قلبش برده مي‌شود و به دنبال رفتن دل و قلب پايش نيز در جهت گناه به حركت درمي‌آيد.

فضل‌علي اظهار كرد: در چند سالي كه در دانشگاه‌هاي كشور حضور داشته‌ام خاطرات بسيار تلخي از روابط دخترها و پسرها دارم بسيار مشاهده شده است كه يك خانواده با هزار اميد و آرزو فرزند خود را به دانشگاه مي‌فرستد كه درس بخواند، مدرك بگيرد و به شهر خود بازگردد اما اين خانواده‌ها هرگز به آرزوي خود نرسيده‌اند و فرزند آنها در وادي نامناسبي گرفتار آمده است و اينها همه ناشي از دوجنسيتي بودن دانشگاه‌ها است.

او ادامه داد: در دانشگاه‌هاي دوجنسيتي همه‌چيز از اين آغاز مي‌شود كه دختر و پسر در يك كلاس كنار يكديگر درس مي‌خوانند، دختر با يك لبخند پسر را مي‌دزدد و از همين روابط است كه به جاهاي خطرناك مي‌رسند.

نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدين طوسي افزود: كساني كه امروز در دانشگاه‌ها تحصيل مي‌كنند افرادي هستند كه تا ديروز در دبيرستان‌هاي تك‌جنسيتي مشغول علم‌آموزي بوده‌اند و اكنون كه به اوج جواني و غرور رسيده‌اند در يك فضاي آزاد دوجنسيتي قرار مي‌گيرند و اين دقيقا مصداق اين است كه گوشت را جلوي گربه بيندازي مگر مي‌شود گربه گوشت را نخورد؟

فضل‌علي در واكنش به اين گفته خبرنگار ايلنا كه با اين توصيف شما از دانشگاه‌ها بايد وضعيت دانشگاه‌ها اسف‌بار باشد گفت:‌وضعيت دانشگاه‌ها افتضاح است ما حتي در دانشگاه‌ها شاهد هستيم كه فرزندان خانواده‌هاي مذهبي هم گرفتار دوستي‌هاي نامناسب مي‌شوند.

او ادامه داد: بالاي 90 درصد دخترها و پسرهاي جوان چه مذهبي و چه غير مذهبي در دانشگاه‌ها با هم دوست هستند و اين خطر جدي است.

نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدين طوسي در پاسخ به اين سئوال كه حضرت امام در اوايل انقلاب گفته بودند اگر قرار است بين دخترها و پسرها ديوار بكشيد،‌دانشگاه‌ را تعطيل كنيد گفت: ما نيز با ديوار كشيدن بين دختر و پسر مخالف هستيم. زيرا معتقديم انسان نسبت به آنچه كه از آن منع شود ترس بيشتري از آن به خرج مي‌دهد منظورمان اين نيست بلكه ما مي‌گوييم بايد در رابطه با جداسازي دخترها و پسرها در دانشگاه‌ها كار كارشناسي صورت بگيرد، تحقيقات لازم انجام شود و سپس براي آزمايش اين اقدام در برخي از دانشگاه‌ها عملياتي شود. اگر نتيجه مثبت بود در همه دانشگاه‌ها اجرا شود.

فضل‌علي گفت: وقتي به حوزه‌هاي علميه كه تك‌جنسيتي هستند نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم درصد خطا، گناه و اشتباه در آنها بسيار پايين‌تر از دانشگاه‌ها است و اين به مدد آن است كه در آنجا فضاي سالمي براي تحصيل مهيا شده است.

او ادامه داد:‌ من خود در حوزه علميه تحصيل كرده‌ام و رفت و آمد زيادي به حوزه‌ها دارم و از طرفي در دانشگاه‌ها نيز بسيار حضور داشته‌ام و خود مشاهده كرده‌ام كه فضاي حوزه‌هاي علميه بسيار سالم است اما در دانشگاه‌ها حتي شاهد بودم كه پسري موي دختري را مي‌بافد و هزار و يك ادا و اطوار از خود درمي‌آورند.

نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدين طوسي در پاسخ به اين سئوال كه اگر در دانشگاهي كه جداسازي جنسيتي صورت گيرد بالاخره در جايي دو جنس دختر و پسر در جامعه به هم مي‌رسند، آيا فكر نمي‌كنيد اثرات ارتباط آنها با يكديگر در جايي نمود پيدا كند، گفت: خير، چون در هر خانواده‌اي خواهر و برادري وجود دارند كه با هم زندگي مي‌كنند بنابراين آنها شناخت لازم نسبت به جنس مخالف را در خلال زندگي خود به نحو صحيح به دست مي‌آورند.

او ادامه داد:‌ ضمن اينكه هر خانواده‌اي فاميل و آشناهاي دور و نزديكي دارد كه در آنها دختر و پسرهايي وجود دارد و در خلال تعامل‌ها و رفت‌وآمدهاي خانوادگي، مهماني‌ها و عروسي‌ها تا حدودي كه نياز باشد و حتي بيشتر از نياز ارتباطاتي كه لازم است دخترها و پسرها با يكديگر داشته باشند، تامين مي‌شود.

فضل‌علي افزود: البته كتاب‌هايي نيز در خصوص احوالات دختران و پسران و خصوصيات آنها نگاشته شده است كه منبع بسيار مفيدي براي جواناني كه مي‌خواهند در رابطه با جنس مخالف خود شناخت داشته باشند، باشد. بنابراين جوانان اگر با اين روش‌ها به دنبال شناخت از جنس مخالف خود باشند عوارض بسيار كمتري را درجامعه شاهد هستيم.

او همچنين از عملكرد صدا و سيما در رابطه با نوع روابطي كه در خلال‌ فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني ترديد مي‌كنند انتقاد كرد و گفت: دراين برنامه‌ها روابطي ترويج مي‌شود كه با سيستم فرهنگي كشور هماهنگ نيست و ما با خيلي از اين برنامه‌ها مخالف هستيم و اعلام كرده‌ايم كه اين برنامه‌ها عوارض دارد و درسرساز است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اساتید مشاور برگزیده دانشجویان شاهد و ایثارگر تقدیر می شوند

همایش تجلیل از اساتید مشاور برتر دانشجویان شاهد و ایثارگر به گفته مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت علوم 4 و 5 آذر ماه در هتل انقلاب تهران برگزار می شود.

حسینعلی علیخانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر گفت: 115 نفر از استادان مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر به عنوان اساتید مشاور برتر دانشجویان شاهد و ایثارگر در همایشی که 4 و 5 آذر ماه با حضور وزیر علوم و رئیس بنیاد شهید در هتل انقلاب برگزار می شود معرفی و تجلیل می شوند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت علوم از تحصیل 45 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر در 64 دانشگاه دولتی، پیام نور، جامع علمی کاربردی و غیردولتی غیرانتفاعی تحت پوشش وزارت علوم خبر داد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
حکم جدید برای طبیب زاده /
مشاور سابق رئیس جمهور رئیس دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی شد


دکتر شاهین محمد صادقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی طی حکمی دکتر زهره طبیب زاده نوری مشاور سابق رئیس جمهور در امور بانوان را به عنوان رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر زهره طبیب زاده نوری پیش از این در دولت نهم مشاور رئیس جمهور در امور بانوان و ریاست مرکز امور زنان و خانواده را بر عهده داشت.

دکتر زهره طبیب زاده نوری دندانپزشک و متخصص جراحی لثه است. وی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه بخش پریودنتولوژی (بیماریهای لثه) دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه است.

پیش از این دکتر بهزاد هوشمند مسئولیت دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی را بر عهده داشت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
جزئیات کنکور پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس/ اعلام زمان ثبت نام و آزمون

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ثبت نام در سومین دوره آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی از نیمه آذر ماه آغاز می شود. دکتر حسین کشاورز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته زمان ثبت نام برای پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی در دوره سوم، نیمه آذرماه در نظر گرفته شده است و آزمون نیز اسفند ماه برگزار می شود.
وی اضافه کرد: شرایط ثبت نام و فرمهای مربوطه در آذر ماه اعلام می شود و داوطلبان می توانند با توجه به شرایط خود در آزمون ثبت نام کنند. ثبت نام به صورت پستی خواهد بود و افراد متقاضی باید مدارک خود را به دانشگاه ارسال کنند.
اعلام نتایج در اوایل اردیبهشت 89
کشاورز یادآور شد: اوایل اردیبهشت ماه سال 89 نتایج اولیه و مراحل بعدی به اطلاع شرکت کنندگان در آزمون خواهد رسید.
شرایط شرکت در دوره سوم پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی
وی با اشاره به شرایط شرکت در دوره سوم پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی در این دانشگاه افزود: بر اساس آیین نامه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی، کلیه رشته های علوم تجربی و فنی و مهندسی که می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند مجاز به شرکت در این دوره هستند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سن متقاضیان ورود به رشته پزشکی به مهر گفت: حداکثر سن برای خانمها 25 سال تمام در زمان ثبت نام و برای آقایان که خدمت **** وظیفه را گذرانده اند 27 سال تمام در زمان ثبت نام تعیین شده است.
وی اظهار داشت: معدلهای اعلام شده مقطع دیپلم و کارشناسی همانند سال گذشته خواهد بود و متقاضیان باید دارای معدل دوره دیپلم بالاتر از 18 و معدل دوره کارشناسی بالاتر از 16 باشند.
کشاورز در خصوص هدف جذب دانشجوی پزشکی به این شیوه گفت: جذب فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی سایر رشته های اعلام شده با توانمندی های بالا در رشته پزشکی به منظور ارتقای سطح فارغ التحصیلان و افزایش انگیزش فراگیران گروه پزشکی مهمترین هدف پذیرش به این شیوه است.
لزوم دارا بودن مدرک زبان انگلیسی
وی با اشاره به لزوم دارا بودن مدرک زبان انگلیسی برای این گروه از داوطلبان گفت: برای مدرک زبان TOFEL نمره 500، برای مدرک زبان IELTS نمره 6، برای مدرک زبان MCHE نمره 50 لازم است.
تشریح ضرایب مواد درسی آزمون
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح ضرایب مواد درسی آزمون یادآور شد: مواد درسی آزمون در حد آزمون جامع علوم پایه پزشکی است و برای فیزیولوژی نظری ضریب 3، میکروب شناسی شامل باکتری شناسی، ویروس شناسی و انگل شناسی پزشکی ضریب 3، آناتومی نظری ضریب 3، بیوشیمی نظری ضریب 2، بافت شناسی نظری ضریب 2، ایمونولوژی نظری ضریب 2، زبان عمومی ضریب 2، ژنتیک ضریب 1، روانشناسی ضریب 1، تغذیه ضریب 1، فیزیک پزشکی ضریب 1، دروس اصول خدمات بهداشتی و بهداشت و تنظیم خانواده ضریب 1، و دروس اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری ها و آمار مقدماتی ضریب 1 درنظر گرفته شده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
توزیع عادلانه امکانات آموزشی-1 برخی دانشگاهها در تامین فضای مورد نیاز برای نخبگان خود وامانده اند

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تقسیم امکانات بین دانشگاههای کشور نباید به گونه ای باشد که یک دانشگاه برای دانشجویان دوره شبانه خوابگاه داشته باشد اما دانشگاهی دیگر در تامین فضای مورد نیاز برای دانشجویان نخبه خود وامانده باشد. دکتر سعید سهراب پور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای توزیع عادلانه امکانات میان دانشگاههای کشور باید ابتدا مشخص کنیم که تعریف ما از امکانات چیست.
وی افزود: اگر امکانات را خوابگاه و ساختمان آموزشی و ... بدانیم در این صورت بسیار مناسب است که توجهی به دانشگاههای مستقر در تهران نیز بشود زیرا شاهد هستیم دانشگاهها در شهرستانهای مختلف که آن قدر ساختمان و فضای آموزشی دارند که بیشتر آن خالی مانده و با این حال باز هم مشغول ساخت و ساز هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: این در حالی است که دانشگاههای تهران با مشکل کمبود فضای آموزشی و ساختمان رو به رو هستند و به آنها اجازه توسعه دانشگاه هم داده نمی شود.
وی به وجه دیگر توزیع امکانات اشاره کرد و گفت: اگر منظورمان از امکانات، هیئت علمی و توانایی آنها است جا دارد مسئولان به دانشگاههای شهرستان توجه بیشتری کرده و شرایطی را فراهم کنند تا اساتید برجسته و خبره جذب این دانشگاهها شوند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اعزام استاد زبان فارسی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان به قزاقستان

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از اعزام استاد جهت تدریس زبان فارسی به کشور قزاقستان خبر داد. رامین رحمانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رئیس دانشگاه آکتائو قزاقستان در کنفرانس اکولوژی کشورهای حاشیه دریای خزر از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خواست استادی را جهت تدریس زبان فارسی به این دانشگاه معرفی کند.
وی افزود: از این رو دانشگاه علوم کشاورزی گرگان طی هماهنگیهای به عمل آمده اقدام به اعزام استاد زبان فارسی به این کشور به مدت یک سال می کند.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: این استاد در دانشگاه آکتائو به تدریس زبان فارسی به صورت محاوره ای برای دانشجویان این دانشگاه خواهد پرداخت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تجارت کارت جوان برای دانشجویان پنج دانشگاه علوم پزشکی صادر شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات صندوق رفاه از طریق دستگاههای خودپرداز گفت: برای دانشجویان جدیدالورود پنج دانشگاه علوم پزشکی تجارت کارت جوان صادر شد. دکتر فرهاد جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: حساب تجارت کارت جوان برای کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل که درخواست دریافت تسهیلات دارند، صادر شده است و این دانشجویان می توانند از طریق دستگاههای خودپرداز، تسهیلات خود را دریافت کنند.
وی اضافه کرد: برای دانشجویان جدید الورود دانشگاه های علوم پزشکی نیز به تناوب ارسال اطلاعات از سوی دانشگاهها، تجارت کارت جوان صادر می شود که تاکنون برای دانشجویان 5 دانشگاه این کار صورت گرفته است.
جعفری خاطرنشان کرد: طرح تجارت کارت جوان در راستای بهینه سازی ارائه خدمات صندوق رفاه است و این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند که تسهیلات اعتباری خود را از طریق دستگاههای خودپرداز دریافت کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دوره پسا دکتری در دانشگاه شیراز ایجاد می شود

دوره پسا دکتری به منظور ایجاد فضای مناسب تحقیقاتی برای توسعه فعالیتهای پژوهشی، گسترش مرزهای دانش و تسهیل فرآیند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه شیراز ایجاد می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، متقاضی پسا دکتری برای پروژه ی تحقیقاتی خاصی که منابع مالی آن تأمین شده است از طریق استاد پذیرنده یا بخش مربوطه به دانشکده معرفی و پس از تأیید معاون پژوهشی دانشگاه، طبق ضوابط پذیرش می ‌شود.
همچنین استاد پذیرنده باید حداقل دارای مرتبه علمی دانشیاری باشد، حداقل 5 مقاله در طی 5 سال اخیر در مجلات معتبر علمی - پژوهشی منتشر کرده و راهنمایی حداقل 3 دانشجوی کارشناسی ارشد و یک دانشجوی دکتری را در کارنامه ی خود داشته باشد.
متقاضی پسا دکتری نیز باید دارای مجوز پذیرش از استاد یا بخش واجد شرایط باشد، شرایط عمومی عضویت هیئت علمی را دارا باشد، دارای مدرک دکترای تخصصی از یکی از دانشگاههای معتبر داخلی و یا خارجی باشد و بیش از سه سال از تاریخ اخذ مدرک دکترای وی نگذشته باشد.
طول دوره پسا دکتری حداقل یک و حداکثر دو سال به صورت تمام وقت است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
توزیع عادلانه امکانات آموزشی-2 اجماع امکانات و تجهیزات آموزشی تنها در چند دانشگاه خاص

رئیس دانشگاه کاشان گفت: اجماع امکانات و تجهیزات در چند دانشگاه خاص به بحث عدالت در آموزش صدمه زده است. سید جواد ساداتی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هر دانشگاهی سابقه و وزن خود را دارد و از این جهت دانشگاه های مختلف کشور نیازمند امکانات مختلف نیز هستند.
وی افزود: عدالت یعنی این که ما اگر دانشجوی مهندسی مکانیک در دانشگاه خود پرورش می دهیم نیازمند یک سری امکانات اولیه و تجهیزات ضروری برای آموزش به وی هستیم.
رئیس دانشگاه کاشان گفت: چیزی که به بحث عدالت در توزیع امکانات آموزشی لطمه زده اجماع تمام امکانات در چند دانشگاه و یا اولویت دادن به دانشگاه های خاص بوده که امروز مشکل ساز شده است.
وی افزود: هر چه در سطح کشور از مرکز دور می شویم تجهیزات و امکانات آموزشی در دانشگاه های ایران کمتر می شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
معاون دانشجویی دانشگاه تهران معرفی شد/ اعلام زمان معارفه معاون جدید

معاون آموزشی دانشگاه تهران از انتصاب معاون دانشجویی این دانشگاه خبر داد و گفت: مراسم تودیع و معارفه معاون دانشجویی دانشگاه تهران صبح فردا برگزار می شود. سید مهدی قمصری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امیر رستمی- معاون آموزشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران طی حکمی از سوی فرهاد ****- رئیس دانشگاه تهران به سمت معاون دانشجویی این دانشگاه منصوب شد.
وی افزود: مراسم تودیع ومعارفه معاون دانشجویی جدید دانشگاه تهران صبح فردا در تالار بعثت باشگاه این دانشگاه و با حضور فرهاد **** برگزار می شود.
سید مهدی قمصری تاکنون معاونت دانشجویی این دانشگاه را به عهده داشت که از اواسط سال جاری به سمت معاونت آموزشی نیز منصوب شد و تاکنون به طور همزمان در این دو سمت فعالیت می کرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دانشجوی هسته‌ای در آتش سوخت/ جزئیات مرگ دانشجوی دانشگاه ارومیه / شکایت دانشگاه از صاحب خوابگاه

رئیس دانشگاه ارومیه جزئیات مرگ یک دانشجوی این دانشگاه را تشریح کرد و گفت: به نظر می رسد این دانشجوی فیزیک هسته ای به علت نشت گاز در خوابگاه دچار آتش سوزی شده و برای نجات خود را از طبقه چهارم به بیرون پرتاب کرده است. حسن صدقی گمچه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دانشگاه ارومیه حدود 64 خوابگاه خودگردان طرف قرارداد دارد که به آنها دانشجو برای اسکان معرفی می شود و وظیفه مدیریت و نگهداری دانشجویان به عهده خود مالک و پیمانکار است.
وی افزود: دانشگاه تنها وظیفه نظارت را به عهده دارد تا حقی از دانشجویان تضییع نشود.
رئیس دانشگاه ارومیه گفت: این خوابگاه طبق قرارداد قرار بود از سیستم گرمایشی پکیج و رادیاتور استفاده کند که متاسفانه در جریان قرار گرفتیم بعد از اتمام کار نصب پکیج در چند طبقه ابتدایی بر خلاف قرارداد در سایر طبقات بخاری به کار گرفته شده است.
وی افزود: به محض اطلاع از این موضوع به خوابگاه مذکور مراجعه کرده و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم که قرار شد در اولین فرصت یعنی فردای آن روز سیستم پکیج برای طبقات بالا فراهم شود.
صدقی گمچه گفت: این طور که از شواهد پیدا است فردای همان روز دانشجو پیش از ظهر به خوابگاه باز می گردد و قصد روشن کردن بخاری را داشته که دچار انفجار و حریق شده و خود را از طبقه چهارم به پایین پرت می کند که متاسفانه پس از برخورد با سیم برق به کف خیابان می افتد.
وی افزود: دانشگاه ارومیه هم اکنون از خوابگاه خودگردان مذکور شکایت کرده و رئیس این خوابگاه تحت پیگیرد قانونی قرار دارد.
رئیس دانشگاه ارومیه به مهر گفت: تمامی دانشجویان این خوابگاه را از خوابگاه مذکور به خوابگاه نیمه تمام دانشگاه انتقال دادیم. شوفاژهای این خوابگاه هم اکنون در حال نصب است.
وی افزود: کار انتقال دانشجویان که چیزی حدود 50 نفر بودند تا پاسی از نیمه شب طول کشید و با وجود سرما و کامل نشدن کار ساختمان ترجیح دادم دانشجویان در سرما بخوابند ولی در چنین محل ناامنی ساکن نباشند.
 
بالا