آغاز به کار نشست معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی
نشست معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور امروز 4 آبان آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صبح امروز با حضور دکتر فرحناز ترکستانی - معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت و تشکیل کارگروه های تخصصی کار خود را آغاز کرد.
در این نشست کارگروه های روابط عمومی، شورای انضباطی، رفاهی، مشاوره، تشکیلاتی و مالی، تربیت بدنی تشکیل شد.
در برنامه بعدازظهر نشست نیز سخنرانی حجت الاسلام رنجبران معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاهها، جمع بندی کارگروه ها از سوی معاون دانشجویی وزیر بهداشت و همچنین سخنرانی دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه ریزی شده است.
نشست معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در محل معاونت دانشجویی و امور فرهنگی وزارت بهداشت برگزار می شود.
دانشگاه شهرکرد پس از 13 ماه همچنان با سرپرست اداره میشود
سرپرست دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه پس از 13 ماه همچنان به عنوان سرپرست دانشگاه فعالیت می کند گفت: ریاست و یا سرپرستی برای من فرقی ندارد و در نحوه اداره دانشگاه تاثیری نخواهد گذاشت. اسماعیل اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود آنکه 13 ماه از حکم سرپرستی من می گذرد همچنان با جدیت به کار خود ادامه خواهم داد و صدور یا عدم صدور حکم ریاست برای من فرقی نمی کند.
وی افزود: تا کنون هیچ گونه پیگیری درباره مشخص شدن وضعیت ریاست دانشگاه و یا صدور حکم ریاست خود انجام نداده ام.
سرپرست دانشگاه شهرکرد در خصوص احتمال تاثیر منفی قطعی نبودن حکم ریاست وی بر روند مدیریت دانشگاه گفت: به هیچ عنوان این گونه نبوده و بر نحوه اداره و روند مدیریت دانشگاه هیچگونه تاثیری نگذاشته و نخواهد گذاشت.
وی افزود: یکی از دلایل موثر در به تاخیر افتادن صدور حکم ریاست دانشگاه شهرکرد تغییر و تحولات اخیر وزارت علوم و جابجایی دولت بوده است.
واکنش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به انتشار یک خبر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص انتشار خبری با عنوان "14 پرونده تخلف دانشگاه جامع علمی کاربردی در دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش" در مهر توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت آموزش و پرورش در خصوص انتشار خبر شماره 970318 در مهر تکذیبیه ای ارسال کرده که در ادامه می آید.
احتراما ضمن تشکر از همکاریها و هماهنگی آن خبرگزاری محترم در خصوص انعکاس و انتشار اخبار این سازمان خبر مورخ 3/ 8/ 88 آن خبرگزاری با عنوان "14 پرونده تخلف دانشگاه جامع علمی کاربردی در دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش" تکذیب می شود. خواهشمند است دستور فرمایید خبر مذکور را به شرح ذیل منعکس کنند.
حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حاشیه گردهمایی مدیران نواحی آموزش و پرورش ارومیه گفت: کتابهای فنی و حرفه ای منتشرشده از سوی سازمان دارای اعتبار علمی است و برخی از این کتابها در دوره های کاردانی و علمی کاربردی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که این امر نشانگر مبنای علمی برای اینگونه کتب و معتبر بودن آنهاست و به همین دلیل برخی از ناشران با توجه به مقبولیت این گونه کتابها و شأن علمی آن با تغییر جلد و استفاده از متن این کتابها، آنها را به نام خود مورد استفاده قرارد می دهند که برخی از تخلفات در این زمینه از طریق دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش پیگیری شده است.
پاسخ خبرگزاری مهر
خبرگزاری مهر همیشه کوشیده در راستای انجام وظیفه به بهترین نحو اخبار صحیح را پوشش دهد و بر رعایت اخلاق رسانه ای در هر حال تاکید داشته است. خبر مورد نظر بر اساس فایل صوتی موجود در خبرگزاری مهر به نقل از معاون محترم وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پیاده شده و هیچ تغییری در گفته های حجت الاسلام محمدیان در خبر منتشر شده در مورخ 3/8/88 داده نشده است.
با شرکت در فیلم غیر متصل / سه دانشجوی آمریکایی 21 روز بدون رایانه زندگی کردند
سه دانشجوی یک کالج آمریکایی با شرکت در یک فیلم مستند به نام "غیرمتصل" به مدت سه هفته بدون رایانه زندگی کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، دو سال قبل دام جولی خبرنگار روزنامه ایندیپندنت به توصیه سردبیر خود به مدت یک هفته بدون فناوری زندگی کرد و خاطرات خود را در این روزنامه انگلیسی منتشر کرد.
به تازگی نیز سه دانشجوی کالج کارلتون به نامهای اندرو، کیتلین و شِل به مدت سه هفته برای شرکت در آزمایش Digital Detox بدون ماوس و اتصال به اینترنت زندگی کرده و داستان 21 روز زندگی غیردیجیتالی خود را در یک فیلم مستند روایت کردند.
این دانشجویان به مدت 21 روز به دور از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل و هر نوع ابزار آنلاین و تحت نظارت "ملودی گیلبرت" یک کارگردان مستقل زندگی کردند. نتایج این زندگی بدون دیجیتال در این فیلم یک ساعته مستند که "غیر متصل" (Disconnected) نام دارد به تصویر کشیده شد.
مخاطبان این فیلم مستند نسل جوانی هستند که به طور مداوم به اینترنت متصل هستند و وجود کاغذ و قلم، تلفن خانه و حتی زنگ در را به دست فراموشی سپرده اند و تمام فعالیتهای خود را با کمک رایانه و تلفن همراه انجام می دهند.
چالش این داوطلبان بسیار جدی است. در اولین دقایق این فیلم مستند، این دانشجویان آماده می شوند که سه هفته زندگی بدون فناوری را آغاز کنند. کیتلین رایانه خود را از برق می کشد و آن را داخل کمد می گذارد در حالی که در هنگام این جابجایی دست خود را زخم می کند و مجبور می شود از چسب زخم استفاده کند.
این داوطلبان به هیچ وجه اجازه استفاده از رایانه را ندارند بنابراین زمانی که برای گرفتن کتاب به کتابخانه می روند از کتابدار می پرسند: "آیا یک فهرست کاغذی از کتابها دارید؟" و کتابدار یک نگاه مسخره به آنها می کند!
اما زندگی بدون اتصال به شبکه به معنی این است که در دنیای واقعی با مردم تماس بگیرید. بنابراین برای این سه دانشجو داستان اینگونه پیش می رود:
قدم زدن در فضای باز، خواندن کتابهای کاغذی (و نه کتاب الکترونیک)، خواندن کتابهای تصویری، گوش دادن به موسیقی و بیرون رفتن با دوستان، اما برای جوانانی مثل اینها که تنها حرف زدن در چت را می شناسند بسیار دشوار است که با دوستان خود رودرو یک مکالمه واقعی داشته باشند.
در این فیلم مستند، این سه دانشجو باید چیزهایی بنویسند. "شل" در مورد این تجربه خود می نوسید: هیچ نقطه بازگشتی وجود ندارد. نقش رایانه ها در جامعه ما همانند یک "غلطک کمپرسور" رو به جلو می رود. می توانی در مقابلش مقاومت کنی و کمی خود را از آن بیرون بکشی، اما سرانجام با یا بدون تو به جلو رفتن خود ادامه خواهد داد.
براساس گزارش لارپوبلیکا، نباید فراموش کرد درحالی که تعداد جوانان آمریکایی "دائما متصل" روبه افزایش است و تقریبا 90 درصد از جوانان بین 18 تا 29 سال در این کشور به اینترنت متصل هستند، هر روز بر درصد "معتادان آنلاین" نیز افزوده می شود. معتادان آنلاین افرادی هستند که استفاده بیش از حد از فناوری زندگی آنها را به نابودی کشانده است.
به طوری که در حال حاضر در برخی از کشورها مثل آمریکا و چین مراکزی برای ترک اعتیاد جوانان به اینترنت راه اندازی شده است.
اولین جوانی که در آمریکا برای درمان به این مراکز مراجعه کرد تقریبا 16 ساعت در روز در مقابل رایانه می نشست. اکنون و پس از پرداخت 14 هزار دلار هزینه درمان تنها 90 دقیقه در روز از رایانه استفاده می کند.
سومین جشنواره دانشجویی ثقلین برگزار می شود
سومین جشنواره ملی دانشجویی، فرهنگی و هنری ثقلین در راستای بسط ژرف اندیشی و نگرشی نو بر باورها و آموزه های دینی دانشجویان برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، جشنواره ثقلین در دو عرصه انعکاس تعالیم و زیبایی های قرآنی و آموزه های زندگی بخش پیامبر مکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) برنامه ریزی و تدوین شده است.
سومین جشنواره ثقلین با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کانونهای قرآنی دانشجویان به میزبانی و تدبیر دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
بخشهای اصلی جشنواره عبارتند از بخش هنری، ادبی، فناوری و بخش جنبی جشنواره که نمایشگاه کتاب و نمایشگاه آثار را شامل می شود.
مهلت ارسال آثار تا 25 آبان ماه سال جاری و زمان برگزاری جشنواره 26 آذرماه است.
ثبت نام از فردا آغاز میشود / جزئیات ثبت نام آزمون دستیاری اعلام شد/ برگزاری آزمون در 29 بهمن ماه
مسئول اجرایی سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی بالینی از آغاز ثبت نام سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری از فردا 5 آبان ماه خبر داد و گفت: ثبت نام آزمون تا 5 آذر ماه ادامه دارد. دکتر مهدی میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار در رشته های تخصصی پزشکی بالینی سال 88 با توجه به جدول زمانبندی اعلام شده و با رعایت شرایط مندرج در آیین نامه ها و مقررات به صورت متمرکز در دانشگاههای علوم پزشکی محل آموزش دستیار برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: متقاضیان شرکت در این آزمون باید در مهلت مقرر با مراجعه به سایت اینترنتی
http://sanjeshp.ir جهت ثبت نام مراجعه کنند. فرم ثبت نام جهت شرکت در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی بالینی به همراه راهنمای آزمون مذکور از روز 5 آبان قابل دسترسی و بهره برداری است.
میرزایی خاطرنشان کرد: افراد متقاضی می توانند با مراجعه به سایت ثبت نام و رعایت مفاد راهنمای مربوطه نسبت به تکمیل فرم اینترنتی و انجام مراحل ثبت نام اقدام لازم را به عمل آورند.
وی یادآور شد: مجدداً تاکید می شود با توجه به اینکه کلیه مراحل ثبت نام شامل دریافت کلید، کارنامه، ارسال اعتراضات، انتخاب رشته - محل و ... از طریق اینترنت انجام می گیرد به کلیه افراد متقاضی توصیه می شود از زمان شروع ثبت نام تا برگزاری آزمون، به منظور کسب آخرین اطلاعات لازم، حداقل هفته ای یکبار سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی را کنترل کنند.
ثبت نام آزمون دستیاری از 5 آبان ماه آغاز می شود و تا 5 آذر ماه ادامه خواهد داشت. داوطلبان در روزهای 14 تا 18 آذر ماه فرصت دارند نسبت به ارسال مدارک خود از طریق اینترنت اقدام کنند. کارت ورود به آزمون در روزهای 26 تا 28 بهمن ماه سال جاری توزیع می شود و آزمون نیز 29 بهمن ماه برگزار می شود.
نحوه پاسخگویی به سئوالات داوطلبان آزمون دستیاری اعلام شد
مسئول اجرایی سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی بالینی با اشاره به آغاز ثبت نام سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری از فردا 5 آبان، نحوه پاسخگویی به سئوالات داوطلبان آزمون دستیاری را اعلام کرد. دکتر مهدی میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی از 5 آبان آغاز می شود و تا 5 آذر ماه ادامه دارد. راهنمای ثبت نام در آزمون در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت به نشانی
http://sanjeshp.ir قابل دسترسی است.
وی اضافه کرد: لازم است افراد متقاضی با مراجعه به سایت اینترنتی مذکور و مطالعه مندرج در آزمون شرایط با مقررات تطبیق داده و آمادگی لازم را جهت شروع ثبت نام کسب کنند.
میرزایی خاطرنشان کرد: کلیه پرسشها در زمینه قوانین، مقررات، نحوه پذیرش و غیره مرتبط با آزمون از طریق پست الکترونیکی
[email protected] دریافت و پاسخ آن به پست الکترونیکی فرد متقاضی اعلام می شود.
مسئول اجرایی سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی بالینی به مهر گفت: آزمون دستیاری پنجشنبه 29 بهمن ماه سال جاری به صورت متمرکز برگزار می شود و کارت ورود به آزمون نیز در روزهای 27 و 28 بهمن ماه توزیع می شود.
اتفاق خاصی در دانشگاه تهران رخ نداد / یک نفر لنگه کفشی گم کرده است
وزیر ارشاد دولت نهم در واکنش به رفتار برخی دانشجویان با وی در دانشگاه تهران گفت: از نگاه من هیچ مسئله خاصی در نشستی که در دانشگاه تهران برگزار شد رخ نداد زیرا جلسه ای دانشجویی بود اما یک نفر لنگه کفشی گم کرده است. محمد حسین صفارهرندی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که گفته می شود برخی دانشجویان خاطی در نشست وی در دانشگاه تهران به کمیته انضباطی فراخوانده خواهند شد ، گفت: من مطمئن هستم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و کسی این کار را نخواهد کرد.
وی ادامه داد: نشستی که در دانشگاه تهران برگزار شد یک جلسه دانشجویی بوده و افرای نیز هیجان زده شده بودند.
وزیر ارشاد دولت نهم اضافه کرد: از نگاه من هیچ مسئله خاصی در نشستی که در دانشگاه تهران برگزار شد رخ نداده فقط یک فرد لنگه کفشی گم کرده است.
سید مهدی قمصری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران نیز پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نحوه برخورد با دانشجویان متخلف در نشست صفار هرندی در این دانشگاه گفته بود: نحوه و چگونگی برخورد با دانشجویانی که به طور ناشایست با صفارهرندی به عنوان میهمان دانشگاه تهران رفتار کردند باید بررسی شود.
وی افزوده بود: طبق روال قانونی برای بررسی و پیگیری این موضوع ابتدا باید گزارشی از تخلف در این زمینه به کمیته انضباطی ارسال شود.
بدنه جهاد دانشگاهی خواستار ثبات مدیریت هستند/ نباشم هم جهادی میمانم
رئیس جهاد دانشگاهی درباره آخرین وضعیت ریاست این نهاد با توجه به پایان یافتن دوره سه ساله خود گفت: جهاد دانشگاهی دارای دو هیئت امنای حقیقی و حقوقی است که هیئت امنای حقیقی که از اعضای جهاد هستند نظر مثبت روی ثبات مدیریت دارند. حمیدرضا طیبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آبان ماه مسئولیت بنده در جهاد دانشگاهی به پایان می رسد گفت: با توجه به فضای رسانه ای نامطلوبی که در کشور وجود دارد بحث تغییر رئیس جهاد دانشگاهی امری طبیعی است اما این تغییر تابع روند خاصی است.
وی ادامه داد: بحث تغییر رئیس جهاد دانشگاهی برعهده هیئت امنای جهاد دانشگاهی است. در جلسه اخیر هیئت امنا مقرر شد در جلسه دیگری که به زودی برگزار می شود مسئولیت رو به اتمام دوره خودم را مطرح کنم تا مورد بررسی قرار گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: من اگر در این پست بمانم با همین انگیزه و انرژی به کار خود ادامه می دهم و اگر نباشم با کار جهادی در خدمت جهاد دانشگاهی خواهم بود.
طیبی درباره خواسته بدنه جهاد دانشگاهی برای وضعیت ریاست این نهاد گفت: بدنه جهاد دانشگاهی بر اساس تجربه ای که در این سالها کسب شده است تمایل به ثبات مدیریت دارند و علاقه مند هستند که بنده مسئولیت را ادامه دهم تا نتایج برنامه ریزیها را مشاهده کنیم.
وی در تشریح برنامه ریزیهای خود برای جهاد دانشگاهی گفت: سه سال برنامه ریزی برای توسعه متوازن در جهاد دانشگاهی صورت گرفت. همچنین برای تهیه سند چشم انداز و برنامه توسعه چهار ساله جهاد دانشگاهی برنامه ریزی صورت گرفته است.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در فناوری وابسته هستیم و باید پیگیریهای لازم در این زمینه صورت گیرد به مهر گفت: این راه امیدوارم چه من باشم یا نباشم ادامه یابد تا شاهد رشد جهاد دانشگاهی و تاثیرگذاری بیش از پیش آن در فضای علمی کشور باشیم.
طیبی درباره نحوه تصمیم گیری در مورد ریاست سه سال آینده جهاد دانشگاهی به مهر گفت: جهاد دانشگاهی دو هیئت امنا دارد. یکی حقیقی و دیگری حقوقی. هیئت امنای حقیقی اعضای جهاد دانشگاهی هستند که بحث ثبات را مطرح می کنند زیرا معتقدند باید ثبات مدیریت وجود داشته باشد تا بتوان برنامه ها را به درستی اجرا کرد. اما هیئت امنای حقوقی جهاد دانشگاهی که دارای پنج عضو ( وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاهها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری) می شود باید در این زمینه اظهارنظر کنند.
به گزارش مهر، حمید رضا طیبی متولد 1337 در تهران است و دارای مدرک دکترای برق از دانشگاه برادفورد انگلستان است. وی از سال 59 در جهاد دانشگاهی فعال شده و عضویت در شورای مدیریت و مدیر گروه برق جهاد سازندگی کنگاور، مدیریت گروه پژوهشی برق جهاد دانشگاهی علم و صنعت، ریاست جهاد دانشگاهی علم و صنعت، ریاست پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی، مدیر مسئولی مجله مهندسی برق و کامپیوتر ایران، عضویت در شورای برنامه ریزی شرکت ها و موسسات جهاد دانشگاهی، عضویت در شورای هماهنگی جهاد دانشگاهی، عضویت در هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و عضویت در هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت سیمان از سوابق حمیدرضا طیبی است.
دولت یارای سیراب کردن کویردانشگاه راندارد/صادراتی شدن محصول دانشگاهها
رئیس دانشگاه خواجه نصیر تعامل صنعت با دانشگاه را در گروی سنگین تر شدن وزنه پژوهشی دانشگاهها دانست و رئیس دانشگاه علم و صنعت دانشگاه را کویری تشنه تجهیزات تحقیقاتی خواند که حتی با کمک دولت هم نمی تواند فقر خود را جبران کند. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد سعید جبل عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر محمد تقی بطحایی رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و پروفسور مینو مشاور علمی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با حضور در غرفه خبرگزاری مهر همزمان با شانزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها با تشریح فرصتها و چالشهای پیش روی دانشگاههای صنعتی به یادآوری الزاماتی پرداختند که برای ارتقای دانشگاههای صنعتی کشور می توان پیش رو قرار داد.
لزوم ایجاد گروههای پژوهشی در دانشگاهها
محمد تقی بطحایی در نشستی که با عنوان تعامل صنعت با دانشگاههای صنعتی در غرفه خبرگزاری مهر برگزار شد، گفت: وقتی بخواهیم درباره ارتباط دانشگاه با صنعت و بحث های پژوهشی صحبت کنیم باید به این نکته اذعان کنیم که دانشگاههای کشور دانشگاههای آموزشی هستند نه پژوهشی. به نظر می رسد هرگاه در ازای هر گروه آموزشی در دانشگاه شاهد به وجود آمدن یک گروه پژوهشی بودیم آنگاه می توانیم اظهار کنیم که دانشگاهها در حال میل به سمت پژوهشی شدن هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: البته بی انصافی است که گفته شود پژوهش هدفمند در دانشگاه وجود ندارد چرا که بسیاری از دانشگاهها و استادان پژوهش هدفمند دارند و بر طبق یک سند کار می کنند اما برنامه های آموزشی دانشگاهها باید در راستای مصرف علمی نیاز جامعه بازنگری شوند و در این راستا به عزم جدی نیاز است.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش اختیارات دانشگاهها برای تدوین برنامه های آموزشی یادآور شد: برنامه های آموزشی دانشگاهها باید با در نظر گرفتن لوازم تحقق اهداف اسناد بالادستی و سند چشم انداز 20 ساله **** صورت گیرد.
دانشگاه سیاستگذار می خواهیم
به گزارش مهر، هر چند محمد تقی بطحایی در برشمردن الزامات تحقق تعامل دانشگاه و صنعت بر سنگین تر شدن وزنه پژوهشی دانشگاه تاکید دارد اما در ادامه گفته هایش اشاره می کند که تحقق این تعامل در گروی نقشه راه دانشگاه است.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر سیاستگذاری دانشگاه، مخاطبان تعامل صنعت با دانشگاه را به این سو توجه می دهد که این تعامل مستلزم دانشگاهی است که بتوان آن را دانشگاه سیاستگذار نامید.
نشست تعامل صنعت با دانشگاههای صنعتی در غرفه خبرگزاری مهر
محصول دانشگاههایمان صادراتی شده اند!
بطحایی در نشست تعامل صنعت با دانشگاه گفت: سیاستهای بلند مدت دانشگاهی باید قالب یک مدل تولید علمی و مصرف علمی باشد. اگر دانشگاهها مدل تولید علم بر مبنای مصرف علم نداشته باشند دچار همین وضعی می شویم که در حال حاضر شاهد هستیم. در حال حاضر مدل تولید علم در دانشگاهها بر اساس الگوی قبل از انقلاب است بنابراین محصول دانشگاههایمان به خارج می روند یعنی محصولات دانشگاههایمان به صورت محصول صادراتی درآمده اند.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن تاکید بر الزامات سیاستگذاری در دانشگاهها، برنامه ریزی را از دیگر قیدهای ضروری در راه توفیق دانشگاه و تحقق تعامل صنعت با دانشگاه دانست و گفت: سیاستگذاری مقید به زمان و بودجه نیست زیرا سند چشم انداز و نقشه راه علمی مقید به زمان نیستند اما برنامه ریزی که باید در کنار سیاستگذاریها نقش آفرینی کند بسیار مقید به زمان و بودجه است. بنابراین دانشگاهی می تواند با برنامه جلو رود که در محدودیت زمان و بودجه ایست نکند و همواره به دنبال مسیرهای متفاوت برای اجرای برنامه باشد.
وی گفت: دانشگاه خواجه نصیر با الگو قرار دادن سیاستهای کلان کشور، به سمت برنامه ای استراتژیک رفت تا بر اساس آن تا سال 92 بتواند جزو 5 دانشگاه اول کشور قرار گیرد اما وقتی در مسیر برنامه قرار گرفت متوجه شد که باید از فضای بودجه دولتی بیرون بیاید و بودجه دولتی را فقط به عنوان یک کمک هزینه ببیند و به دنبال تامین منابع مورد نیاز خود از مسیرهای دیگری باشد.
به گزارش مهر، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در نشست تعامل صنعت با دانشگاههای صنعتی در غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات با یادآوری اینکه بررسی تعامل صنعت با دانشگاه بدون در نظر گرفتن نسبت میان برنامه های دانشگاهی با اهداف سند چشم انداز 20 ساله **** و برنامه های توسعه ای کشور امکان پذیر نیست، شرایطی که دانشگاه را برای تعامل با صنعت آماده می کند تشریح کرد.
کویر دانشگاه خیلی تشنه است
محمد سعید جبل عاملی گفت: شتاب توسعه کمی در بخش تحصیلات تکمیلی در کشور بالا بوده اما الزامات چنین شتاب و سرعتی به طور کامل محقق نشده است یعنی اگر قرار است توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها زمینه ساز توسعه تحقیقات در مراکز دانشگاهی باشد باید توسعه تحصیلات تکمیلی با همه الزاماتش انجام شود. از طرفی نیز در توان آموزش عالی کشور و دولت نیست که بخواهند زیرساختهای پژوهشی و تحقیقاتی را در دانشگاه فراهم کنند زیرا دانشگاهها در دوره هایی بیشتر به توسعه سیاسی درگیر شدند و کمتر به توسعه علمی پرداختند، به طوری که این کویر (دانشگاه) در حال خیلی تشنه است.
چالش عدم تناسب ظرفیت کمی تحصیلات تکمیلی با زیرساختهای پژوهشی
رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه دانشگاههای بزرگ با چالش عدم تناسب ظرفیت کمی تحصیلات تکمیلی با زیرساختهای پژوهشی مواجه هستند، تداوم توسعه تحصیلات تکمیلی در شرایط فقر تجهیزاتی را نه تنها به مصلحت ندانست بلکه از عوامل لطمه زننده به تعاملی دانست که در شرایط نبودن این چالش می تواند بین صنعت و دانشگاه شکل گیرد.
این مدیر علمی کشور خاطرنشان کرد: آموزش عالی کشور به تنهایی قادر نیست زیرساختهای تحقیقاتی خود را قوی کند بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که زیرساخت های پژوهشی و صنعتی توسط بخش صنعت در دانشگاهها تجهیز شوند و دانشگاهها نیز بتوانند با مراکز تحقیق و توسعه در بخش صنعت چنان رابطه ای برقرار کنند که استفاده از بخش پژوهشی صنعت برای دانشگاهها تسهیل شود.
جبل عاملی هماهنگی سه رکن دولت، دانشگاه و مراکز صنعتی در برنامه ریزیها را عامل سوق دادن پتانسیل دانشگاهها به سوی توسعه فناوری دانست و گفت: تحقیقات زیادی در دانشگاهها توسط اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می شود اما بخش ناچیزی از این تحقیقات به دستاوردهای تجاری سازی شده تبدیل می شود. بنابراین باید شرایط تجاری سازی تحقیقات به کمک بخش صنعت و دولت در دانشگاهها فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از قابلیتهای دانشگاهها در گروی کامل کردن زنجیره فناوری است یعنی ارتباط منطقی بین دانشگاه و صنعت برقرار شود و برای برقراری این ارتباط منطقی باید ماموریتهای تحقیقاتی به دانشگاهها واگذار شود که دانشگاههای بزرگ کشور توانایی عهده دار شدن این ماموریتها را داشته باشند. دانشگاهها زمینه های توانایی تحقیقاتی خود را اعلام کنند و دستگاهها و صنعت نیز با توجه به توانایی اعلام شده از سوی دانشگاه به دانشگاه ماموریت دهد.
اعتبارات تحقیقاتی باید در راستای ماموریتهای تحقیقاتی توزیع شود
رئیس دانشگاه علم و صنعت در توضیح بیشتر گفت: اعتبارات تحقیقاتی باید در راستای ماموریتهای تحقیقاتی توزیع شود، درغیر این صورت اعتبارات تحقیقاتی خیلی خرد خواهد شد و بی نتیجه می ماند زیرا همه دانشگاهها در همه زمینه ها توانمند نیستند و اعتبارات تحقیقاتی در صورتی که با نگاه ماموریت گرا توزیع نشوند به اندازه لازم اثربخش نخواهند بود.
جبل عاملی از بازنگری سرفصلها و شیوه های آموزش دانشگاهی به عنوان عامل موثر دیگر تعامل صنعت با دانشگاه نام برد و در غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات گفت: باید به خصوص برای دانشگاههای بزرگ به دنبال شیوه های آموزش کار آمد و موثر باشیم. اثر بخش شدن محتوای متون درسی و شیوه های درسی موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر قرار باشد فعالیتی جدی در این زمینه انجام شود باید اختیارات بیشتری به دانشگاهها اعطا شود.
اختیار صدور مجوز رشته به خود دانشگاهها واگذار شود
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: دانشگاهها آن قدر توانمند هستنند که بتوانند از دستاوردهای پژوهشی خود در بخش آموزش استفاده کنند و محتوای دروس و سیلابسهای درسی را متناسب با نیاز روز و رفع مشکلات کشور و توسعه علم در دنیا تغییر دهند. این در حالیست که هنوز توسعه رشته های دانشگاهی و دانشکده ها در اختیار دفتر گسترش آموزش عالی است و دانشگاه خواستار آن است که این توسعه به دانشگاههای بزرگ واگذار شود و دفتر گسترش آموزش عالی در زمینه هدایت دانشگاهها به سمت اهداف آموزش عالی تلاش کند نه این که بر روی صدور مجور رشته ها و دانشکده ها متمرکز شود.
محمد سعید جبل عاملی از توسعه امکانات رفاهی برای استادان و دانشجویان به عنوان حلقه زنجیره تعامل صنعت با دانشگاه نام برد و گفت: توسعه رفاهی برای استادان و دانشجویانی که بیشتر فعالیت و تحقیق می کنند و هدایت امکانات به سوی آنها زمینه ساز توسعه علمی کشور می شود. طرح این موضوع نیز خلق الساعه نیست چراکه بسیاری از دانشگاههای بزرگ دنیا توسعه امکانات رفاهی را در صدر برنامه های خود قرار داده اند. در ایران نیز اعطای حقوق به دانشجویان دکتری مطرح شد و آئین نامه اش نیز ابلاغ شد اما بودجه ای هنوز اختصاص نداده اند.
جزئیات نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور/ اعلام درصد تأثیر و ضرایب دروس
معاون سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور 89 گفت: درصد تأثیر و ضرایب دروس مرتبط با موارد کنکور منتشر شد. ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: براساس مصوبات نهمین جلسه کارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در راستای اجرای طرح جدید نحوه پذیرش و گزینش دانشجو (مصوب مجلس محترم شورای اسلامی)، سوابق تحصیلی برای دیپلمههای **** جدید آموزش متوسطه (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی) سالهای 1384، 1385، 1386، 1387 و 1388 که امتحانات آنان به صورت کتبی و سراسری برگزار شده است، تا میزان 15% در گزینش نهایی اعمال خواهد شد.
وی با بیان اینکه نمرات تراز شده سوابق تحصیلی ملاک خواهد بود، گفت: سوابق تحصیلی فقط برای فارغ التحصیلان سال سوم دبیرستان (دیپلم) ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی که در سالهای 1384، 1385، 1386، 1387 و 1388 که امتحانات آنها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است، اعمال خواهد شد.
معاون سازمان سنجش خاطرنشان کرد: برای سایر داوطلبان صد در صد نمره آزمون ملاک گزینش خواهد بود.
وی افزود: احتساب سوابق تحصیلی برای کلیه آزمونهای سراسری اعم از دانشگاههای دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.
خدایی اظهار داشت: داوطلبان، از نظر تأثیر سوابق تحصیلی به دو دسته تطابق و عدم تطابق نوع دیپلم با گروه آزمایشی ثبت نامی تقسیم می شوند که درصد تأثیر و ضرایب دروس در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی
www.sanjesh.org آورده شده است.
وی تأثیر میزان 15 درصد سوابق تحصیلی برای گروه آزمایشی علوم انسانی را براساس نمرات دروس موجود اعلام کرد.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور درباره عدم تطابق عنوان دیپلم با گروه آزمایشی و تأثیر سوابق برای این دسته از داوطلبان گفت: تأثیر سوابق تحصیلی دیپلمه های غیرمرتبط با گروه آزمایشی، براساس دروس موجود متناسب با دروس آزمون سراسری تا میزان 15درصد خواهد بود.
خدایی افزود: میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلمه های غیرمرتبط برابر است با نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب به مواد آزمون گروههای آزمایشی مختلف با در نظر گرفتن ضرایب دروس در زیرگروههای مربوط.
به گزارش مهر، درصد تأثیر و ضرایب دروس مرتبط با مواد آزمون، به تفکیک نوع دیپلم و گروههای آزمایشی مختلف، در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.
برنامه های استانی هفته پژوهش/ ایجاد دبیرخانه دایمی پژوهش در سطح کشور
مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری تهران با تشریح برنامه های استانی هفته پژوهش گفت: به منظور ترویج فرهنگ پژوهش لازم است تا دبیرخانه دایمی در سطح استانی تشکیل شود. سعید شمس الدینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همه ساله در هفته دوم آذر ماه بین 21 تا 25 آذرماه هفته پژوهش نامگذاری شده است، گفت: بر این اساس ستادهای ملی شکل گرفت تا دستورالعمل ها، آیین نامه ها و استراتژیهای ستاد ملی را به ستادهای استانی هفته پژوهش ابلاغ کند.
وی با اشاره به ماموریتهای ستادهای استانی در هفته پژوهش، افزود: در ستادهای استانی فعالیتهایی را در طول این هفته به منظور ترویج فعالیتهای پژوهشی اجرا می شود که این فعالیتها شامل تجلیل از پژوهشگران و طرحهای پژوهشی برتر، برپایی نمایشگاه یافته های پژوهشی، بومی سازی پژوهشها با تکیه بر منطقه گرایی و بومی گرایی، اعلام یافته های پژوهشی کاربردی به مراکز اجرایی دولتی و خصوصی و نامگذاری روزهای هفته پژوهش می شود.
وی ادامه داد: روز 21 آذر ماه به عنوان روز پژوهش نامگذاری شد و زنگ پژوهش در این روز در مدارس سراسر کشور به صدا در می آید.
شمس الدینی، به ترکیب ستاد ملی هفته پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: ریاست ستاد ملی هفته پژوهش بر عهده استاندار است و درغیبت وی معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری عهده دار این سمت است علاوه بر این رئیس سازمان آموزش و پرورش استان تهران، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران، نماینده ای از دانشگاههای مادر و دانشگاه آزاد و نمایندگانی از موسسات تحقیقاتی و پژوهشی و تعدادی از اساتید هیئت علمی در این ستاد حضور دارند.
مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری تهران، با بیان اینکه دبیر این ستاد در استان تهران بر عهده یکی از دانشگاههای مادر واگذار شده است، ادامه داد: متاسفانه در 2 سال گذشته دانشگاهها در بخش دبیری فعال نبودند و این نقش را دفتر آموزش و پژوهش استانداری برعهده داشته که گامهای خوبی در این زمینه برداشته شده است.
شمس الدینی اضافه کرد: در سال گذشته با تاکید بر بومی گرایی تلاش شده تا با ابزار حاکمیتی که فرمانداری است، هفته پژوهش را به سمت شهرستانهای استانها سوق دهیم لذا فرمانداری به عنوان بدنه اصلی حاکمیت در کنار فعالیتها و ماموریتهایی که داشند، در ترویج پژوهش گامهایی را برداشتند که نسبتا موثر بود امسال نیز تلاش می شود با آسیب شناسی مشکلاتی که در دوره های قبل بود، نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود.
وی عمده ترین مشکلات ستادهای هفته پژوهش در استانها را تامین منابع مالی دانست و تاکید کرد: این مشکل می تواند از سوی وزارت علوم و یا معاونت علمی ریاست جمهوری برطرف شود ضمن آنکه این نهادها می توانند به نفش دبیری دانشگاهها توجه بیشتری داشته باشد تا دانشگاهها در این هفته پررنگتر ظاهر شوند.
مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری تهران با تاکید بر اینکه علیرغم اینکه دانشگاهها بودجه متمرکزی در بخش پژوهش می گیرند اما در بخش هفته پژوهش کم رنگ ظاهر می شوند، خاطر نشان کرد: این یک نوع آفتی برای این هفته است ما نباید هفته پژوهش را به عنوان یک کار تبلیغاتی در طول یک هفته برگزار کنیم بلکه باید یک دبیر خانه دایمی در سطح استانی و ملی تشیکل دهیم و کارها به صورت برنامه ریزی در طول سال انجام شود و ثمره و بازخورد آن را در هفته پژوهش بهره برداری کنییم.
وی با بیان اینکه افق روشنی در برابر ما است اما نیاز به حمایتهای مادی و معنوی دارد، ادامه داد: برای اجرای بهتر برنامه های این هفته در ستادها دو کمیته اجرایی و علمی تشکیل شده است. کمیته اجرایی برنامه ریزی و پشتیبانی را برعهده دارد و کمیته علمی طرحهای پژوهش و پژوهشگران برتر را ارزیابی می کند و بعد از بررسی در سطح شهرستان و استان، به ستاد ملی معرفی می کنند در ستاد ملی نیز طرحهای ارسالی بر اساس اولویتها و تاثیر پروژه های تحقیقاتی در روند فعالیتهای علمی و ساده تر کردن فرایندهای علمی ارزیابی می شود.
داوری آثار جشنواره کتاب سال دانشجویی توسط 60 استاد دانشگاه
60 استاد دانشگاههای تهران داوری آثار شانزدهمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی را برعهده دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون اطلاعرسانی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اعلام این خبر گفت: همه آثار تألیفی و ترجمهای دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور در چهار مرحله توسط تیم داوران مورد ارزیابی قرار میگیرد و در پایان از 40 نفر برگزیده طی مراسمی در روز سهشنبه 26 آبان ماه (روز کتاب، حوزه، دانشگاه و تولید دانش) تجلیل میشوند.
محمد خیرخواه گفت: تا کنون 400 عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این آثار در دو بخش اصلی شامل تمام رشتهها و گروههای دانشجویی و بخش ویژه شامل موضوعاتی مانند اصلاح الگوی مصرف، روانسازی تجارت، نکوداشت ایثار و شهادت دانشجویی و کار آفرینی و اشتغال مورد ارزیابی قرار میگیرند.
خبر دیگر اینکه بیش از 300 نمایشگاه کتاب در مراکز کانون پرورشی سراسر کشور همزمان با هفدهمین دوره هفته کتاب برگزار میشود.
علاوه بر برگزاری این نمایشگاهها، نمایشگاهی از مجموعه فعالیتهای انجام شده پیرامون موضوع کتاب و کتابخوانی در طول تابستان از قبیل نشریات، معرفی کتاب دفتر اعضاء، شناسنامه مطالعاتی اعضاء، کارت پستال و کاردستی اعضاء و مربیان در مراکز استانها برپا میشود.
همکاری در برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس و آموزشگاههای شهر تهران، برپایی نمایشگاه کتاب در روستاها به همراه نمایش فیلم توسط مراکز سیار روستایی سراسر کشور و همکاری با ارگانهای دولتی همچون کارخانجات، صنایع پتروشیمی و شرکت مخابرات برای مشترک کردن فرزندان کارمندان و ارسال کتاب به نام آنها از دیگر برنامههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته کتاب است.
هفدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
معاون تربیت مدرس معاون وزیرعلوم شد/ معرفی معاون جدید تربیت مدرس
رئیس دانشگاه تربیت مدرس ابوالفضل حسنی را به عنوان گزینه ای شایسته برای تصدی معاونت آموزشی این دانشگاه دانست و گفت: حکم معاون آموزشی جدید دانشگاه به زودی صادر می شود. فرهاد دانشجو در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ابوالفضل حسنی در دو شاخه مختلف معاونت آموزشی سابقه فعالیت داشته و سوابق وی نشان دهنده درایت و توانایی کافی برای اداره معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس است.
وی افزود: ابوالفضل حسنی در زمینه آموزش آزاد و بخش آزمون معاونت آموزشی چندین سال به عنوان مدیر فعالیت داشته است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص انتخاب معاون آموزشی پیشین دانشگاه به سمت معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نادری منش فارغ التحصیل دانشگاه برکلی بوده و از چهره های برجسته و ارزشمند آموزش عالی کشور است.
دانشجو درباره مشورت وزیر علوم با وی برای انتخاب نادری منش به عنوان معاون گفت: در این زمینه وزیر علوم با من مشورت کرده و نظر من را نیز جویا شده که نظر من مساعد بوده و از عملکرد نادری منش نیز اظهار رضایت کردم.
آخرین وضعیت سرپرستان برخی دانشگاهها که هنوز حکم ریاست نگرفتهاند
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اواخر عمر دولت نهم سرپرست چند دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند که با توجه به تغییر وزیر دبیرخانه شورا تصمیم گرفت برای تعیین تکلیف این افراد تا آمدن وزیر جدید و تصمیم وی برای سرپرستی دانشگاهها صبر کند. بابک نگاهداری در گفتگو با خبرنگار مهر مدت زمان قانونی حکم سرپرستی برای دانشگاه را اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر فردی باید به مدت سه ماه سرپرست دانشگاه باشد و این مدت بنا به دلایلی موجه از سوی وزیر علوم یا بهداشت تا سه ماه دیگر نیز می تواند تمدید شود. پس از این زمان فرد باید برای کسب رای اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورا معرفی شود.
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: شورا برای معرفی فرد به عنوان رئیس و صدور حکم از نظر زمانی محدودیت ندارد و در صورتی که شورا حکم ریاست را برای سرپرست معرفی شده صادر کرد وی می تواند در سمت ریاست دانشگاه فعالیت کند در غیر این صورت وزیر باید وی را از سرپرستی خلع و نسبت به معرفی سرپرست دیگر به شورا اقدام کند.
وی افزود: در اواخر عمر دولت نهم سرپرست چند دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند که با توجه به تغییر وزیر دبیرخانه شورا تصمیم گرفت برای تعیین تکلیف این افراد تا آمدن وزیر جدید و تصمیم وی برای سرپرستی دانشگاهها صبر کند.
نگاهداری اظهار داشت: این افراد به وزیر علوم جدید معرفی شده اند تا وزیر علوم جدید نیز نظر خود را درباره سرپرستی این افراد اعمال کند و سپس شورای عالی نسبت به صدور حکم ریاست یا عدم آن برای این افراد اقدام کند.
خبرگزاری مهر روز گذشته از اداره دانشگاه شهرکرد با سرپرست با وجود گذشت 13 ماه خبر داد. البته سرپرست دانشگاه شهرکرد در گفتگو با مهر با بیان اینکه پس از 13 ماه همچنان به عنوان سرپرست دانشگاه فعالیت می کند گفت: ریاست و یا سرپرستی برای من فرقی ندارد و در نحوه اداره دانشگاه تاثیری نخواهد گذاشت.