• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

خبرهای مرتبط با دانشگاهها و آموزش عالی

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
راه اندازی پردیس مرکزی دانشگاه علوم پزشکی یزد/ افتتاح واحد بین الملل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد از راه اندازی پردیس مرکزی این دانشگاه خبر داد و گفت: با راه اندازی پردیس، دانشکده داروسازی و پزشکی با 6 میلیارد تومان اعتبار در فضای 13 هزار و 500 مترمربع افتتاح می شوند. دکتر سید جلیل میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این دانشکده ها با یک میلیارد و 50 میلیون تومان تجهیزات بخش عمده ای از نیازهای آموزشی دانشگاه را مرتفع می کنند.
وی اضافه کرد: واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در احمد آباد یزد که محل قبلی دانشکده پزشکی بوده است نیز به زودی افتتاح می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد یادآور شد: در این واحد بین المللی، رشته های پزشکی و دندانپزشکی به همراه 6 رشته کارشناسی ارشد راه اندازی شده است. برای این واحد بین المللی 500 میلیون تومان جهت تجهیزات هزینه شده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سهراب پور به مهر خبر داد: حکم قطعی برای دانشجویان متخلف صادر نکرده ایم/ نگاه ما پرورشی است

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه بیشتر در راستای امور پرورشی و تربیتی به موضوع تخلفات دانشجویی نگاه می کنیم گفت: احکام صادر شده از سوی از کمیته انضباطی به صورت بدوی بوده و دانشجویان می توانند به این احکام اعتراض کنند. سعید سهراب پور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: احکام صادر شده از سوی از کمیته انضباطی به صورت بدوی بوده و دانشجویان می توانند به این احکام اعتراض کنند. بنابراین هنوز هیچ حکمی به صورت قطعی صادر نشده و اعتراضی هم به کمیته انضباطی ارائه داده نشده است. در نتیجه هنوز اتفاقی نیفتاده که به نامه و جمع آوری امضا نیاز باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشجویانی که برایشان احکامی صادر شده به جمع آوری امضا اقدام کردند که این موضوع چندان بزرگ نیست که برخی رسانه ها روی آن مانور می دهند.
وی افزود: به نظرم برخی رسانه ها بیش از حد روی موضوع این نامه بزرگنمایی کرده اند چرا که این دانشجویان بچه های خودمان هستند که حالا اشتباهی را مرتکب شده اند و ما بیشتر در راستای امور پرورشی و تربیتی به این موضوع نگاه می کنیم.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
معضل اساسی رشد دانشگاه ارومیه شهرداریها هستند

ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه ارومیه معضل اساسی رشد و توسعه عمرانی دانشگاه ارومیه را شهرداری دانست. حسن صدقی در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه، افزود: متاسفانه در اجرای برخی از پروژه های عمرانی دانشگاه در داخل پردیس شهر با شهرداری برای اخذ مجوز پروانه ساختمانی مشکل داریم.
وی عدم ارائه خدمات شهری را یکی از این مشکلات عنوان کرد و بیان داشت: مسئولان عالی رتبه استان باید در رفع این مشکل دانشگاه را یاری کنند.
به گفته ی صدقی در اجرای پروژه ها در پردیس نازلو به دلیل قرار گرفتن در خارج از محدوده شهری با شهرداری مشکلی وجود ندارد و دفتر فنی دانشگاه طراح و ناظر اجرای این پروژه ها هستند.
دانشگاه ارومیه در تامین آب شرب سالم و دفع فاضلاب با مشکل مواجه است
رئیس دانشگاه ارومیه تامین آب شرب سالم و بهداشتی و دفع بهداشتی فاضلاب خوابگاهها و دانشکده های مستقر در سایت نازلو را یکی دیگر از مشکلات دانشگاه برشمرد.
صدقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح تجمیع دانشگاه ارومیه در پردیس نازلو در حال انجام و ستاد مرکزی دانشگاه نیز به سایت نازلو انتقال یافته است و همچنین با توجه به افزایش تعداد دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی در این سایت، هزینه های استخراج آب از چاههای عمیق داخل و خارج از سایت و انتقال و تصفیه آن برای دانشگاه بار مالی زیادی دارد و از وظایف دانشگاه محسوب نمی شود.
تامین اعتبار ایاب و ذهاب دانشجویان غیر خوابگاهی به نازلو برای دانشگاه امکان پذیر نیست
صدقی با بیان اینکه دانشگاه هیچ مسئولیتی برای انتقال دانشجویان ساکن در ارومیه و حومه به پردیس نازلو ندارد، افزود: هیچ دانشگاه دولتی کشور سرویس رایگان برای دانشجویان فراهم نکرده است و سازمان اتوبوسرانی این وظیفه را بر عهده دارد.
وی با انتقاد از عدم همکاری سازمان اتوبوسرانی و استانداری مبنی بر تامین وسیله ایاب و ذهاب دانشجویان به سایت نازلو، خاطرنشان کرد: هم اکنون از 38 اتوبوس تنها دو اتوبوس پولی و بقیه رایگان هستند که دانشگاه سالانه شش میلیارد ریال به سرویس های رایگان اعتبار اختصاص می دهد.
رئیس دانشگاه ارومیه گفت: استانداری باید این تکلیف غیر موظف را از دانشگاه ارومیه سلب کند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
راه اندازی پژوهشگاه فرهنگ و معارف ‌اسلامی تا پایان سال

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاهها گفت: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در راستای پاسخگویی به مطالبات جدید تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حبیب محمدنژاد در خصوص اصلی‌ ترین هدف تأسیس این پژوهشگاه گفت: تولید متون مطالعه و باز تولید آنها از اهداف اصلی ما است که سعی خواهیم کرد در این پژوهشگاه به جای تولید متون‌ به باز تولید آنها‌ به زبان نسل امروز جامعه بپردازیم.

وی افزود: در حال حاضر ما شاهد نوشته ‌ها وافکار بلندی از اندیشمندان متفکر و توانا همچون آثار امام (ره)، آیت‌الله صدر، آیت ‌الله شهید بهشتی و شهید مرتضی مطهری هستیم که باید بتوانیم این اندیشه‌ها و متون را به زبان کنونی جامعه ارائه دهیم چرا که معتقدیم اگر این اندیشه ‌ها و متون با زبان مخاطب امروز ارائه شود، تأثیرات بسیار مثبتی را برجای خواهد گذاشت.

محمدنژاد با بیان‌ اینکه یکی از وظایف اصلی نهاد توجه به دروس معارف اسلامی است، افزود: هم ‌اکنون وظیفه بازنگری در دروس معارف اسلامی و سر فصلهای این دروس بر عهده نهاد نمانیدگی مقام معظم ***** قرار دارد که برای پاسخگویی به این نیازهای جدید پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تأسیس شد.

وی اضافه کرد: مراحل اولیه اخذ مجوز، تصویب اساسنامه و تعیین هیئت امنا انجام شده و تعدادی از گروهها نیز با حضور اساتید برجسته آغاز به کار کرده است.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاهها با اشاره به اینکه بازنگری و آسیب شناسی دروس معارف‌اسلامی از اهداف این پژوهشگاه است، یادآور شد: در این پژوهشگاه سعی خواهیم کرد با ارزیابی وضعیت فعلی دروس معاوف اسلامی اقدام به آسیب شناسی این دروس کنیم. همچنین با دعوت از اساتید و کارشناسان سعی می کنیم فضای نقد دروس معارف در مجامع علمی امکانپذیر شود تا ضمن شناسایی آسیبهای این دروس بتوانیم با جایگزینی متون متناسب، شاهد تأثیرات مطلوب دروس معارف در دانشگاهها باشیم.

وی با بیان‌ اینکه اصل بازنگری در متون دروس معارف ‌اسلامی چند سالی است که در مرکز تهیه و تدوین این دروس در حال اجرا است، گفت: در چند سال اخیر شاهد فعالیتهای مناسبی از این مرکز بودیم به طوری که چند سال قبل برای هر عنوان درسی فقط یک کتاب به عنوان منبع در دسترس اساتید و دانشجویان قرار می‌گرفت لذا اساتید مجبور بودند فقط از همان کتاب برای تدریس استفاده کنند اما در حال حاضر بسیاری از این دروس‌ دارای حداقل پنج کتاب به عنوان منبع درسی هستند که در اختیار اساتید قرار می‌گیرد.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاهها گفت: با ایجاد این پژوهشگاه و افزایش ظرفیت مطلوب در این زمینه سعی می‌شود ارزش علمی کتب و پژوهشهای انسانی در پاسخگویی به نیازهای روز جامعه بالا رود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
خرمشاد در جشنواره فارابی: دهه چهارم انقلاب دهه علوم انسانی است/ تحقق عدالت نیازمند علوم انسانی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دهه چهارم انقلاب اسلامی را دهه علوم انسانی نامید و گفت: در این دهه باید برای تجهیز علوم انسانی تلاش کرد. به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر خرمشاد ظهر شنبه در سومین جشنواره فارابی در سالن اجلاس سران گفت: ایران در آستانه دهه چهارم پس از انقلاب اسلامی قرار دارد و اکنون رشد و بلوغ حیات طیبه به ثمر رسیده است در چنین شرایطی اگر بخواهیم با اندکی تسامح جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی را به چهار دهه تقسیم کنیم دهه اول پزشکی، دهه دوم علوم فنی، دهه سوم علوم پایه و دهه چهارم را علوم انسانی باید نامید.
وی تأکید کرد: اگر قرار باشد دهه چهارم انقلاب اسلامی دهه عدالت باشد نیازمند تجهیز علوم انسانی هستیم.
دبیر جشنواره فارابی گفت: ایران در حال خیزش تمدنی است و نیازمند این است که علوم انسانی نقش خود را بشناسد و به آن عمل کند.
وی اظهار داشت: تاریخ تمدن در ایران نشان می دهد که ایران هم معناگرایی شرق و هم ساده گرایی غرب را داشته و در طول تاریخ حلقه اتصال غرب و شرق و بستر ساز صلح جهانی بوده است از این رو امروز چنین انتظاری از ایران می رود.
خرمشاد گفت: نیاز ایران به این است که دانش را به ارزش و ارزش را به دانش تبدیل کند تا بتواند بر این عقب ماندگی مزمن غلبه کند لذا باید علوم انسانی در تبدیل دانش به ارزش و ارزش به دانش نقش اساسی را ایفا کند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دانشجو مطرح کرد: محور اندیشه های مورد نظر وزارت علوم در علوم انسانی/ تهیه نقشه علوم انسانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح پنج محور مهم در ارتباط با علوم انسانی گفت: وزارت علوم باید با دو بال ایمان و علم جوانان را از خانواده هایشان به امانت بگیرد و آنها را به عالمانی ملکوتی تبدیل کند. به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو ظهر شنبه در سومین جشنواره فارابی در سالن اجلاس سران به بیان اندیشه های محوری مورد نظر وزارت علوم درباره علوم انسانی پرداخت و گفت: توجه به مبانی بومی و اعتقادی در تولید علوم انسانی یکی از محورهای مد نظر وزارت علوم در این عرصه است.
تولید دانش بومی در علوم انسانی
وی با تأکید بر اینکه در تولید دانش انسانی بومی باید اهتمام ویژه ای بر یافته های ملی و فکری خود داشته باشیم گفت: ایران و اسلام از سرمایه های مادی و معنوی و میراث فکری و فرهنگی گرانقدری برخوردارند که می توانند دستمایه ساخت تمدنی بزرگ در جهان معاصر قرار گیرند همچنان که در بدو تلاقی این دو فرهنگ و ارائه خدمات متقابل، ایران و اسلام مبداء تحولات اساسی و جهانی شدند.
توجه به مسئله محور بودن علوم انسانی
وزیر علوم مسئله محور بودن، حل مسائل بومی، پرهیز از تکرار بیهوده ادبیات رایج و غیربومی و تبلیغ و ترویج آن را یکی دیگر از این محورها اعلام کرد و گفت: توجه به حل مسئله به ویژه مسائل و مشکلات بومی، محقق را با محصول فکری خود پیوند زده و مرتبط می سازد و نا آکارآمدی بسیاری از تئوری ها را مشخص می کند.
توجه به مطالعات میان رشته ای علوم انسانی
وی همچنین توجه به مطالعات میان رشته ای علوم انسانی را از دیگر محورهای مورد نظر وزارت علوم دانست و گفت: در هم تنیدگی معنا و فحوا در رشته های مختلف علوم انسانی ایجاب می کند شبکه های میان رشته ای تولید علم شکل گیرد. میان رشته ای شدن علوم موجب می شود مفاهیم و معانی همسان در رشته های مختلف در یک ساختمان و الگوی واحد تعریف شده و در تعاطی افکار و تضارب ایده ها و نظریه ها، معانی جدیدی ابداع شوند. معانی جدید می توانند مبنای تئوری های جدید واقع شوند.
توجه به شبکه تولید دانش در علوم انسانی
دانشجو با اشاره به یکی دیگر از محورهای مورد توجه وزارت علوم در خصوص علوم انسانی گفت: توجه به شبکه تولید دانش انسانی نیز در وزارت علوم مورد توجه قرار می گیرد. در تولید دانش انسانی باید به شبکه های تولید دانش اندیشید. هدایت شبکه های تولید دانش در کشور اعم از دانشگاه، صنعت و حوزه های عمومی فکر و فرهنگ، محور اصلی سیاست گذاری تولید دانش است. تولید دانش در خلاء شکل نمی گیرد. اساساً باید رهیافت های تعاملی و ارتباطی در تولید دانش تقویت شوند.
تهیه نقشه علوم انسانی
وی توجه به آینده نگاری و ترسیم نقشه جامع علوم انسانی را از دیگر محورهای مد نظر وزارت علوم در حوزه علوم انسانی عنوان کرد و گفت: در آینده نگاری تولید دانش انسانی باید ترسیم نقشه جامع تولید نظریه و نظریه سازی را از اولویتهای سیاست گذاری های تولید علم بدانیم.
وزیر علوم اظهار داشت: ترسیم این نقشه کمک می کند تا مشخص شود که موقعیت هر نظریه کجاست و چه نظریه هایی باید مکمل یکدیگر در حمایت و پشتیبانی "نظریه محوری" شکل گیرند. از این رو ترسیم و تهیه نقشه جامع علوم انسانی کمک می کند تا از انباشتگی نظریه ها در کنار یکدیگر جلوگیری و ربط نظریه ها مشخص شود، جهت دهی به تحقیقات علوم انسانی معین شود و موضوعات آتی نیز راهگشای تحقیقات دانشمندان قرار گیرند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مشایی تأکید کرد: ترس بیشترین صدمه را به علوم انسانی می زند

مسئول دفتر ریاست جمهوری با بیان اینکه ترس بیشترین صدمه را به علوم انسانی می زند گفت: جامعه باید فرصت ظهور اندیشه های مختلف را در علوم انسانی بدهد. به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار رحیم مشایی ظهر شنبه در سومین جشنواره فارابی در سالن اجلاس سران با بیان اینکه حقیقت علوم انسانی وامدار جایگاه رفیع انسانی است، گفت: اهمیت علوم انسانی از آن جهت است که به مهمترین موضوع آفرینش ارتباط دارد.
وی علوم انسانی را افضل تر از سایر علوم دانست و اظهار داشت: افضل ترین علوم انسانی نیز آن علومی است که کلیت و حقیقت وجود انسانی را بیشتر تبیین کنند.
مسئول دفتر ریاست جمهوری با بیان اینکه جهان برای اینکه باشد باید انسان وجود داشته باشد، گفت: همه گرفتاریهای گذشته و حال ما به دلیل تعریفی است که از انسان می شود. خلاء بزرگ جهان به دلیل محدود کردن انسان و تعریف غلط از آن است.
وی با اشاره به مکتب اومانیسم و نقایص آن اظهار داشت: چالش ما با اومانیسم در این است که در بیان اینکه انسان کیست ناتوان است و انسان اومانیستی انسانی متحیر و سرگشته است.
مشایی اضافه کرد: انسان غربی یعنی مکتب غربی. ما با این مخالف هستیم اما اینکه انسان مقوله اول عالم است عین حقیقت است و ما با آن مشکلی نداریم.
وی با انتقاد از اینکه سهم ما از ادبیات علوم انسانی در جهان کم است گفت: این ظلم به دولت، ظلم به ****، ظلم به جامعه، دانشگاه و حوزه های علمیه است از این رو دولت مسئول است تا ظرفیتهای علوم انسانی را در کشور ارتقا دهد و جامعه نیز باید اجازه دهد که اندیشه های علوم انسانی فرصت ظهور پیدا کنند.
مسئول دفتر ریاست جمهوری گفت: مهمترین دانشمندان علوم انسانی در عرصه جهانی باید ایرانی باشند. این حق ایرانی و تکلیف ایرانی ها است.
سومین جشنواره فارابی با حضور مسئول دفتر رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر علوم و محمد باقر خرمشاد برگزار و در آن از برترینهای علوم انسانی تقدیر شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
در نمایشگاه مطبوعات / رئیس جهاد دانشگاهی فردا از غرفه مهر بازدید می‌کند

رئیس جهاد دانشگاهی فردا یکشنبه ساعت 17 از غرفه خبرگزاری مهر در شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها بازدید می کند. به گزارش خبرنگار مهر، حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی فردا یکشنبه ضمن بازدید از نمایشگاه مطبوعات ساعت 17 در غرفه خبرگزاری مهر حضور می یابد.
خبرنگاران سایر رسانه ها نیز در صورت علاقه مندی می توانند با حضور در غرفه خبرگزاری مهر سئوالات خود را مطرح کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
فاضل به مهر خبر داد: اعلام نتایج آزمون دانشنامه دندانپزشکی در 4 آبان/ قبولی 90 درصد داوطلبان

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از اعلام نتایج آزمون دانشنامه دندانپزشکی در روز دوشنبه 4 آبان ماه جاری خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد داوطلبان آزمون در مرحله کتبی قبول شده اند. دکتر اکبر فاضل در گفتگو با مهر افزود: در آزمون سال جاری، اعتراضات نسبت به آزمون سال گذشته بسیار کمتر بود و داوطلبان از نحوه برگزاری آزمون نیز رضایت داشتند.
وی اضافه کرد: آزمون دانشنامه تخصصی دندانپزشکی در دو مرحله کتبی و شفاهی در روزهای 28 تا 30 مهرماه با حضور 187 داوطلب که از این میان 108 داوطلب مرد و 79 داوطلب زن از 8 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شهیدبهشتی، تبریز، تهران، شیراز،‌ کرمان، مشهد و همدان حضور داشتند، برگزار شد.
فاضل یادآور شد: آزمون در 10 رشته ارتودانتیکس، اندودانتیکس، بیماریهای دهان و دندان، پاتولوژی فک و دهان، پروتزهای دندانی، پریودانتیکس، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی ترمیمی، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت برگزار شده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
فراخوان تدوین تک پودمانهای آموزشی مهارتی و مهندسی حرفه ای

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی از انتشار فراخوان تدوین و امکان سنجی اجرای تک پودمان های آموزشی مهارتی، تخصصی و مهندسی حرفه ای خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عبدالله افشار با اعلام این خبر افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی در چارچوب ماموریتهای خود در نظر دارد در راستای تدوین و امکان سنجی اجرای دوره های آموزشی به صورت تک پودمان های تخصصی، مهارتی و مهندسی حرفه ای از توان بخشهای مختلف دولتی و غیر دولتی با تاکید بر بخش خصوصی و حوزه فعالیت صنعت استفاده کنند.
افشار گفت: در این راستا، متقاضیان به ویژه صاحبان صنایع، موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی، تحقیق و توسعه و انجمن های تخصصی زیر مجموعه وزارت صنایع و معادن و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می توانند حداکثر تا 30 آبان ماه جاری از طریق سایت poodman.edu-uast.org/Gostaresh نسبت به ارائه درخواست اولیه خود اقدام کنند.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: دانشگاه پس از بررسی درخواستهای دریافتی اطلاع رسانی لازم را از طریق پایگاه الکترونیکی دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام می دهد.
افشار اضافه کرد: متقاضیان جهت تدوین برنامه های درسی دوره های آموزشی مورد نظر می توانند بر اساس چارچوب های مندرج در سایت، نسبت به تدوین و ارسال محتوا اقدام کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سلطانخواه خبر داد: برگزیدگان علوم انسانی کشور اعتبار پژوهشی دریافت می کنند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برگزیدگان علوم انسانی جشنواره فارابی توسط بنیاد ملی نخبگان تحت پوشش قرار می گیرند. به گزارش خبرنگار مهر، نسرین سلطانخواه ظهر شنبه در سومین جشنواره فارابی در سالن اجلاس سران افزود: یکی از مزیتهای ما سرمایه های انسانی است از این رو در بنیاد ملی نخبگان به این سمت حرکت می کنیم تا با حمایت از سرمایه های انسانی مسیر هموارتری را برای آنها فراهم آوریم.
وی اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان برگزیدگان جشنواره فارابی را مورد حمایت قرار می دهد از این جهت اعتبار پژوهشی و نوآوری را برای کمک به برگزیدگان اعطا می کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: همچنین در صورتی که برگزیدگان جشنواره از بخش جوان باشند در صورت دانشجو بودن سایر حمایتهای بنیاد نظیر مقرری ماهیانه و تسهیلات سربازی نیز به آنها تعلق می گیرد.
وی با تأکید براینکه برای رسیدن به الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی باید نقطه هدف تعیین و الگوی مناسب داشته باشیم، گفت: این موضوع نیازمند مبانی محکم علوم انسانی برگرفته از مبانی ارزشی است بنابراین اگر با قواعد بازی غربیانه وارد عمل شویم، متعارض با مبانی ارزشی و هدف گذاری ما خواهد بود.
سلطانخواه گفت: ما نیازمند پرداختن به علوم انسانی بومی هم در نظر و هم در عمل هستیم چنانچه به این موضوع نپردازیم تعریف دقیقی از پیشرفت نخواهیم داشت.
سومین جشنواره فارابی با حضور مسئول دفتر رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر علوم و محمد باقر خرمشاد برگزار و در آن از برترینهای علوم انسانی تقدیر شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
قرآن دستنویس دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان رونمایی شد

کرمان - خبرگزاری مهر: مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان از رونمایی قرآن دستنویس دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان خبرداد. به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، علی اصغر صادقی ظهر شنبه در مراسم رونمایی از قرآن دستنویس دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: طرح کتابت قرآن کریم در محل دانشگاه و به همت کانون قرآن و عترت این دانشگاه اجرا شد.
وی تصریح کرد: دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان از نیمه دوم اردیبهشت‌ ماه سال جاری با شروع به نوشتن آیات قرآن کریم، توانستند یک جلد قرآن مجید را کتابت کنند.
صادقی خاطرنشان کرد: پس از نگارش آیات قرآن مجید، قاریان و حافظان قرآن کریم این دانشگاه که در مسابقات دانشجویی مقام‌های برتر کشوری را کسب کردند، اقدام به اعراب‌گذاری آیات قرآن کریم کردند.
وی مجری این طرح را کانون قرآن و عترت دانشگاه شهید باهنر کرمان معرفی کرد و افزود: پس از اعراب ‌گذاری آیات قرآن، این قرآن دستنویس، برای بازبینی به مراکز قرآنی در استان فرستاده شد و در روزهای آینده قرآن دستنویس شده از سوی دانشگاه شهید باهنر کرمان به آستان قدس رضوی اهدا می ‌شود.
وی گفت: 20 نفر از فعالان و دست ‌اندرکاران طرح کتابت این قرآن به نمایندگی از دیگر دانشجویان فعال در این طرح از سوی دانشگاه شهید باهنر کرمان به سفر زیارتی مشهد مقدس مشرف می ‌شوند.
مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: در این طرح دانشجویان علاقمند در 15 روز به تذهیب کل قرآن پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: امروز دشمنان قصد دارند، مردم را از قرآن جدا کنند و ما مسلمانان باید با این توطئه مقابله کنیم و کار‌هایی که عظمت و بزرگی قرآن کریم را نشان می ‌دهد، بپردازیم.

صادقی گفت: تعداد 800 نفر از دانشجویان این دانشگاه در طرح کتابت قرآن کریم شرکت کردند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
منزلت خبرگزاری ها و مطبوعات بالاتر است / سیما جزو رسانه های سرد است

مشاور رسانه ای رئیس جمهور از غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها بازدید و با تاکید بر اینکه "بهترین حرفها را باید نشریات دانشجویی بزنند" گفت: در مقایسه بین رسانه های مکتوب و صدا و سیما ، جایگاه و منزلت خبرگزاریها و مطبوعات بالاتر است. وی در این دیدار به سوالات خبرنگار مهر درباره ارزیابی خود از جشنواره ، وضعیت نشریات دانشجویی و فقر رسانه‌های مکتوب در ایران پاسخ داد.
* خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب : ارزیابی شما در خصوص شانزدهمین جشنواره مطبوعات چیست؟
- هنوز به یک ارزیابی کلی نرسیده‌ام ولی شکل چیدمان غرفه ها نسبت به قبل بهتر شده است. من معتقدم که بایستی این چیدمان به صورت لابیرنت باشد. یعنی اینکه بازدید کننده از یک طرف وارد شود و با دیدن همه غرفه ها از طرف دیگر خارج شود.
* در مورد نشریات دانشجویی و حضور آنها در این رویداد فرهنگی چه نظری دارید؟
- در خصوص بخش رسانه های دانشجویی و حضور آنان در این جشنواره که مورد تاکید رئیس محترم جمهور هم هست باید گفت اصولاً رسانه های بخش دانشجویی آوانگارد و پیشرو رسانه ها هستند. بهترین خلاقیتها و حرفها را ( حتی حرفهای نزدنی که بسیاری از حرفه ایها رعایت می کنند) رسانه های دانشجویی باید بزنند. اما حضور آنان کمرنگ بوده و یکی از دلایل آن دیر اعلام کردن بوده است. امیدواریم در نمایشگاههای بعدی همه دانشگاهها شرکت داشته باشند که این بسیار خوب است. درخصوص کارهای اجرایی بایستی که وزارت ارشاد به یک جمع بندی برسد ضمن اینکه غرفه داران و رسانه ها نیز با شجاعت اشکالات موجود را عنوان کنند و نسبت به اطلاع آن به وزارت ارشاد اقدام کرده و یک کپی از آن را نیز به دفتر آقای جوانفکر برای پیگیریهای جدی تر ارسال دارند. ضمن اینکه باید نظرسنجی از بازدیدکنندگان انجام می گرفت که وزارت ارشاد به یک جمع بندی بهتری می رسید.
* با توجه به اینکه به ازای هر 12 نفر یک رسانه مکتوب وجود دارد و جامعه ما دچار فقر رسانه مکتوب است جنابعالی به عنوان مشاوررسانه ای رئیس جمهور چه تمهیداتی را به رئیس جمهورپیشنهاد می کنید؟
- این مسئله چند جنبه دارد. اول اینکه رسانه های مکتوب قدر و منزلت و جایگاه خودشان را به صورت حرفه ای پیدا کنند. در صورتی که مخاطبی محروم هم برای دریافت اخبار منطقه ای خود عشق و علاقه نشان بدهند و اخبار را عاشقانه پیگیری کنند. آن وقت دولت هم مایل خواهد بود که قدمی بردارد و این امکان فراهم می شود.
* ارزیابی شما به عنوان یک کارشناس رسانه درباره نقاط و تمایز و تفاوت رسانه ها در ایران چیست؟
ـ در مقایسه بین رسانه های مکتوب و صدا و سیما (رسانه های دیداری و شنیداری)، جایگاه و منزلت خبرگزاریها و مطبوعات بالاتر است و در حال حاضر سیما جزو رسانه‌های سرد محسوب می شود چرا که بیننده هیچ نقشی در آن ایفا نمی کند و هیچ خلاقیتی در آن از سوی مخاطب دیده نمی شود. هیچ پردازشی هم در آن صورت نمی گیرد و حتی قدرت فکر کردن را از مخاطب می گیرد. اما رسانه های مکتوب و خبرگزاریها مخاطبان خود را به پژوهش فکری وادارمی کنند که در این خصوص تمهیداتی به رئیس جمهور در آینده ارائه خواهد شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
آخرین وضعیت طیف علامه در دانشگاهها/ انجمنها از طیف علامه تبری جسته‌اند

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه دانشجویان با ایده وزارت علوم دولت نهم همراهی کرده اند درباره مشابهت انجمن اسلامی دانشجویان برخی دانشگاهها با طیف علامه و موضع فعالان صنفی نسبت به حضور افراد نزدیک به این طیف در مجموعه هایشان توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرنگار مهر، محسن اسلامی عصر جمعه با حضور در نشست "بررسی فعالیتهای صنفی و سیاسی دانشجویان" در غرفه خبرگزاری "مهر" که با حضور خبرنگاران رسانه های گروهی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها برگزار شد درباره مرز بین فعالیتهای صنفی و سیاسی و وضعیت سر ریز و تاثیر نگاههای سیاسی در شکل گیری فعالیتهای صنفی دانشجویی صحبت کرد.
تشکلها بدون توجه به اساسنامه فضاهایی را به عنوان فضای مجاز برای اظهارنظر پیدا می کند
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم در اظهارات خود بدون توجه به تشکلی خاص گفت: "متاسفانه عرفی ایجاد شده است که هر تشکل جمعی بدون اینکه به اساسنامه اش توجه کند فضاهایی را به عنوان فضای مجاز برای اظهار نظر پیدا می کند یعنی تشکلی بر اساس یک کارکرد شکل می گیرد اما بعد از مدتی از مسیر منحرف می شود (به تصمیم کل مجموعه یا بر اساس نظر تعدادی از اعضا) و یک کارکرد جدید برای خود تعریف می کند که این با تعریف علمی تشکل در مغایرت است."
وی افزود: "دولت نهم برای اینکه مشکلات مترتب بر انحراف تشکلها از کارکردهای اصلی شان حل شود، اعلام کرد که هر دانشجویی می خواهد کار سیاسی انجام دهد به تشکلهای سیاسی برود. دانشجویان برای فعالیت صنفی به شوراهای صنفی، برای فعالیتهای علمی به انجمنهای علمی و برای فعالیتهای فرهنگی به کانونهای فرهنگی هنری وارد شوند. یعنی وزارت علوم در دولت نهم با مورد توجه قرار دادن تفکیک کارکردی تشکلها از دانشجویان خواستار شد تا بر اساس قواعد و قوانین همراهی کنند که در کل هم این همراهی صورت گرفت البته استثنائاتی نیز بعضا پیش می آید."
در برخی دانشگاهها برخی اعضای شوراهای صنفی فعالیت سیاسی هم می کنند
وی در ادامه خاطرنشان کرد: "ممکن است در بیشتر دانشگاههای کشور وقتی فعالیتی با عنوان صنفی انجام می شود واقعا صنفی باشد اما در چند دانشگاه نیز ممکن است افرادی سیاسی در شورای صنفی فعالیت به اصطلاح صنفی کنند اما دارند کار سیاسی هم می کنند. بنابراین نمی توان گفت که دانشجویان عضو شورای صنفی در همه دانشگاهها فعالیت سیاسی می کنند اما اعتقاد دارم این اشکال در برخی دانشگاهها وجود دارد. این اشکال به شخص نیز برنمی گردد بلکه به عدم رعایت استانداردهای دانشگاهی مربوط می شود."
480592_orig.jpg


نشست فعالیتهای سیاسی و صنفی دانشجویان با حضور رسانه ها در غرفه مهر
محسن اسلامی در برابر سئوال خبرنگار یکی از رسانه ها که اظهار می کرد "انجمن اسلامی در برخی دانشگاهها وابسته به طیف غیر قانونی علامه هستند اما مسئولان این دانشگاهها عنوان می کنند که بنا بر مصالحی از تعطیلی آنها خودداری می کنند" نیز پاسخ گفت.
بر اساس مصوبه ای در دولت هشتم طیف علامه تحکیم وحدت وجود خارجی ندارد
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم گفت: بر اساس مصوبات قانونی سال 83 هیئت نظارت مرکزی بر تشکلهای اسلامی (در دولت هشتم) دیگر چیزی به عنوان طیف علامه دفتر تحکیم وحدت وجود خارجی ندارد. امروز به نام طیف علامه سخن گفته می شود، به نام طیف علامه بیانیه صادر می شود و ... اما برای مجموعه ای که به نام طیف علامه معرفی می شود نمی توان مصداق خارجی فرض کرد.
اکثر انجمنهای اسلامی تاکید دارند که از طیف علامه تبری جسته اند
وی افزود: مصوبه سال 83 هیئت نظارت مرکزی بر تشکلهای اسلامی مبنی بر غیر قانونی بودن طیف علامه دفتر تحکیم وحدت در زمان دولت نهم نیز بررسی شد و بار دیگر بر این مصوبه تاکید و به دانشگاهها ابلاغ شد. مقرر شد دانشگاهها در صورتی که انجمن اسلامی دانشجونشان مدعی پیروی از طیف علامه است اقدام به تعطیلی آن انجمن کنند که اکثر دانشگاهها نیز اعلام کردند که انجمن اسلامی شان از طیف علامه تبری جسته است.
تفکیک مرزها بین تشکلها و فعالیتهای دانشجویی شکل گرفته است
محسن اسلامی اذعان داشت: البته ممکن است انجمن اسلامی در برخی دانشگاهها که هم اکنون به طور رسمی فعالیت می کنند مشابهت هایی با طیف غیر قانونی علامه داشته باشند چون به هر حال انسان هستیم و داریم کار سیاسی می کنیم. به هر حال در چهار سال گذشته با اقداماتی که انجام شده است سعی شده تا نورافکنی در دانشگاهها روشن شود. مسیر سنگلاخ از جاده مشخص است و تفکیک مرزها شکل گرفته و شفاف سازی لازم صورت گرفته است.
480594_orig.jpg


مسلمی نایینی - محسن اسلامی (مدیران وزارت علوم)
تشکلها خود نسبت به ورود دانشجویانی با تعلق خاطر به طیف علامه موضع بگیرند
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم در جمع خبرنگاران حاضر در غرفه خبرگزاری مهر در پاسخ به اینکه برخورد وزارت علوم با دانشجویانی که به نوعی نسبت به طیف علامه تعلق خاطر دارند اما به دلیل عدم امکان برخورداری از فعالیت در قالب یک تشکیلات رسمی سیاسی در دانشگاه به سمت ورود به شوراهای صنفی و کانونهای فرهنگی هنری می روند، چگونه است نیز گفت: "شوراهای صنفی و کانونهای فرهنگی و هر تشکل دیگری خودشان نسبت به ورود این افراد موضع می گیرند."
محسن اسلامی ادامه داد: "بر طبق بررسی که صورت گرفته است کانونهای فرهنگی، شوراهای صنفی و انجمنهای علمی می گویند که خودشان نمی گذارند فضای کارش و فعالیتهایشان متفاوت با کارکردهایشان شود. به نظرم اگر هم مجموعه ای که به عنوان تحکیم شناخته می شود بخواهد در دانشگاه فعالیت کند باید این قالبها را بپذیرد."
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
عامری به مهر خبر داد: آمار جذب اعضای هیئت علمی بورسیه و سرباز/ جذب 400 نفر از طریق سربازی

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمار جذب اعضای هیئت علمی در قالب بورسیه و سرباز را تا پایان سال جاری اعلام کرد. رضا عامری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس مصوبات جذب اعضای هیئت علمی در اکثر دانشگاهها پذیرش هیئت علمی بورسیه، طرح سربازی و استخدام پیمانی از طریق فراخوان انجام می شود و همه هیئتهای عالی جذب در دانشگاهها فعال شده اند از این رو کار بررسی صلاحیتهای علمی و عمومی اعضای هیئت علمی و اعلام نیاز در حال انجام است.
وی افزود: طبق برنامه شیوه جدید جذب عضو هیئت علمی در اکثریت دانشگاهها و بر اساس نیاز دانشگاهها انجام می شود.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه سال جاری آخرین سال برنامه چهارم توسعه است، گفت: امسال سال آخر برنامه چهارم توسعه است و می توانیم تا پایان سال نزدیک به دو هزار عضو هیئت علمی را جذب کنیم.
وی اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و 300 نفر از طریق بورسیه داخل و 400 نفر از طریق طرح سربازی در دانشگاهها جذب می شوند.
عامری افزود: از سوی دیگر ظرفیت اعضای هیئت علمی برای برنامه پنجم توسعه نیز برنامه ریزی شده و جدول نیازها را مشخص کرده ایم که برای معاونت نیروی انسانی ارسال می شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
حسن زاده در پاسخ به مهرخبرداد: 80 درصد بورسیه‌ها از آمریکا و کانادا برنمی‌گردند/ سه کشور در لیست سیاه

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با تشریح میزان رسوب دانشجویان بورسیه در کشورهای مختلف گفت: تاکنون با اعزام 113 دانشجو به خارج از کشور موافقت شده و بخش دیگری از پرونده های دانشجویان بورسیه در دست بررسی است. غلامرضا حسن زاده در پاسخ به خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بورس در وزارت بهداشت هدفمند شده است و بحث این است که در رشته هایی که در داخل کشور توانمندی وجود دارد بورس خارج داده نشود و تنها برای رشته های جدید و بین رشته ای دانشجو به خارج اعزام شود.
وی یادآور شد: بحث هدفمندی بورسیه های وزارت بهداشت به معنی کاهش تعداد بورسیه ها نیست بلکه به معنی شناخت نیازهای و ماموریت ها است. از دانشگاههای علوم پزشکی خواسته شده است که ماموریتهای خود را برای بورسیه افراد تشریح کنند.
حسن زاده خاطرنشان کرد: دانشگاهی که هنوز وارد ماموریتهای تخصصی نشده نمی تواند از سهمیه بورس خارج برای رشته های تخصصی استفاده کند. از سوی دیگر نیز بخش مهمی از رشته های تخصصی در داخل کشور در حال ارائه است و می تواند نیاز داخلی را تامین کند.
وی گفت: دانشگاهها در این زمینه با دست باز فعالیت می کنند و برای شناسایی افرادی که نیاز به بورسیه شدن دارند و پس از آن باید در کسوت هیئت علمی حضور یابند، می توانند با توجه به صلاحیت علمی و اخلاقی افراد تصمیم گیری کنند.
موافقت با اعزام 113 دانشجوی بورسیه ای در سال جاری
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: تاکنون با اعزام 113 نفر دانشجوی بورسیه ای موافقت شده است که بخش دیگری از پرونده ها نیز در دست بررسی است که از این میان 25 نفر در گروه دکتری تخصصی همراه با پژوهش به خارج اعزام می شوند.
عدم مجوز اعزام دانشجو به سه کشور کانادا، انگلستان و آمریکا
وی در خصوص عدم مجوز اعزام دانشجو به سه کشور کانادا، انگلستان و آمریکا به مهر گفت: وزارت بهداشت نیز همچون وزارت علوم دانشجو به این سه کشور اعزام نمی کند مگر در مواردی که کاملاً استثناء باشد. البته مدارک تحصیلی ناشی از دانشگاههای این سه کشور در داخل ایران قابل ارزشیابی است.
میزان رسوب دانشجویان در کشورهای مختلف
حسن زاده در خصوص رسوب میزان دانشجویان بورسیه ایرانی یادآور شد: رسوب دانشجویان بورسیه در کشورهای مختلف، متفاوت است و در کشورهایی مانند کانادا و آمریکا این میزان رسوب حدود 80 درصد است و در برخی دیگر از کشورها از جمله فرانسه و آلمان حدود یک درصد است.
وی اضافه کرد: در واقع میزان استنکاف از بازگشت به کشور در دانشجویان بورسیه به میزان مهاجرپذیری آن کشورها ارتباط دارد.
جریمه های مستنکفین به نرخ روز محاسبه می شود
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: جریمه های مستنکفین به نرخ روز محاسبه می شود و پرونده های افرادی که بازنگشته اند از سال 67 درحال بررسی است.
وی اضافه کرد: امید این است که در دوره دولت دهم و وزارت دکتر مرضیه وحیددستجردی و روحیه آکادمیک و علمی وی، هدفمندی بورسیه های وزارت بهداشت به شکل واقعی عملی شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مسلمی واسلامی درغرفه مهر(کامل)
سوءاستفاده ازشوراهای صنفی درانتخابات ناکام ماند/ برخی تحرکات طبیعی بود

نشست "فعالیتهای صنفی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان" همزمان با شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با حضور مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم و مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم و خبرنگاران رسانه های گروهی در غرفه خبرگزاری مهر برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، محسن اسلامی عصر جمعه با حضور در نشست "بررسی فعالیتهای صنفی و سیاسی دانشجویان" در غرفه خبرگزاری "مهر" که با حضور خبرنگاران رسانه های گروهی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها برگزار شد درباره مرز بین فعالیتهای صنفی و سیاسی و وضعیت سر ریز و تاثیر نگاههای سیاسی در شکل گیری فعالیتهای صنفی دانشجویی صحبت کرد.
تشکلها بدون توجه به اساسنامه فضاهایی را به عنوان فضای مجاز برای اظهارنظر پیدا می کند
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم در اظهارات خود بدون توجه به تشکلی خاص گفت: "متاسفانه عرفی ایجاد شده است که هر تشکل جمعی بدون اینکه به اساسنامه اش توجه کند فضاهایی را به عنوان فضای مجاز برای اظهار نظر پیدا می کند یعنی تشکلی بر اساس یک کارکرد شکل می گیرد اما بعد از مدتی از مسیر منحرف می شود (به تصمیم کل مجموعه یا بر اساس نظر تعدادی از اعضا) و یک کارکرد جدید برای خود تعریف می کند که این با تعریف علمی تشکل در مغایرت است."
وی افزود: "دولت نهم برای اینکه مشکلات مترتب بر انحراف تشکلها از کارکردهای اصلی شان حل شود، اعلام کرد که هر دانشجویی می خواهد کار سیاسی انجام دهد به تشکلهای سیاسی برود. دانشجویان برای فعالیت صنفی به شوراهای صنفی، برای فعالیتهای علمی به انجمنهای علمی و برای فعالیتهای فرهنگی به کانونهای فرهنگی هنری وارد شوند. یعنی وزارت علوم در دولت نهم با مورد توجه قرار دادن تفکیک کارکردی تشکلها از دانشجویان خواستار شد تا بر اساس قواعد و قوانین همراهی کنند که در کل هم این همراهی صورت گرفت البته استثنائاتی نیز بعضا پیش می آید."
در برخی دانشگاهها برخی اعضای شوراهای صنفی فعالیت سیاسی هم می کنند
وی در ادامه خاطرنشان کرد: "ممکن است در بیشتر دانشگاههای کشور وقتی فعالیتی با عنوان صنفی انجام می شود واقعا صنفی باشد اما در چند دانشگاه نیز ممکن است افرادی سیاسی در شورای صنفی فعالیت به اصطلاح صنفی کنند اما دارند کار سیاسی هم می کنند. بنابراین نمی توان گفت که دانشجویان عضو شورای صنفی در همه دانشگاهها فعالیت سیاسی می کنند اما اعتقاد دارم این اشکال در برخی دانشگاهها وجود دارد. این اشکال به شخص نیز برنمی گردد بلکه به عدم رعایت استانداردهای دانشگاهی مربوط می شود."
480592_orig.jpg


نشست فعالیتهای سیاسی و صنفی دانشجویان با حضور رسانه ها در غرفه مهر
محسن اسلامی در برابر سئوال خبرنگار یکی از رسانه ها که اظهار می کرد "انجمن اسلامی در برخی دانشگاهها وابسته به طیف غیر قانونی علامه هستند اما مسئولان این دانشگاهها عنوان می کنند که بنا بر مصالحی از تعطیلی آنها خودداری می کنند" نیز پاسخ گفت.
بر اساس مصوبه ای در دولت هشتم طیف علامه تحکیم وحدت وجود خارجی ندارد
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم گفت: بر اساس مصوبات قانونی سال 83 هیئت نظارت مرکزی بر تشکلهای اسلامی (در دولت هشتم) دیگر چیزی به عنوان طیف علامه دفتر تحکیم وحدت وجود خارجی ندارد. امروز به نام طیف علامه سخن گفته می شود، به نام طیف علامه بیانیه صادر می شود و ... اما برای مجموعه ای که به نام طیف علامه معرفی می شود نمی توان مصداق خارجی فرض کرد.
اکثر انجمنهای اسلامی تاکید دارند که از طیف علامه تبری جسته اند
وی افزود: مصوبه سال 83 هیئت نظارت مرکزی بر تشکلهای اسلامی مبنی بر غیر قانونی بودن طیف علامه دفتر تحکیم وحدت در زمان دولت نهم نیز بررسی شد و بار دیگر بر این مصوبه تاکید و به دانشگاهها ابلاغ شد. مقرر شد دانشگاهها در صورتی که انجمن اسلامی دانشجونشان مدعی پیروی از طیف علامه است اقدام به تعطیلی آن انجمن کنند که اکثر دانشگاهها نیز اعلام کردند که انجمن اسلامی شان از طیف علامه تبری جسته است.
تفکیک مرزها بین تشکلها و فعالیتهای دانشجویی شکل گرفته است
محسن اسلامی اذعان داشت: البته ممکن است انجمن اسلامی در برخی دانشگاهها که هم اکنون به طور رسمی فعالیت می کنند مشابهت هایی با طیف غیر قانونی علامه داشته باشند چون به هر حال انسان هستیم و داریم کار سیاسی می کنیم. به هر حال در چهار سال گذشته با اقداماتی که انجام شده است سعی شده تا نورافکنی در دانشگاهها روشن شود. مسیر سنگلاخ از جاده مشخص است و تفکیک مرزها شکل گرفته و شفاف سازی لازم صورت گرفته است.
تشکلها خود نسبت به ورود دانشجویانی با تعلق خاطر به طیف علامه موضع بگیرند
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم در جمع خبرنگاران حاضر در غرفه خبرگزاری مهر در پاسخ به اینکه برخورد وزارت علوم با دانشجویانی که به نوعی نسبت به طیف علامه تعلق خاطر دارند اما به دلیل عدم امکان برخورداری از فعالیت در قالب یک تشکیلات رسمی سیاسی در دانشگاه به سمت ورود به شوراهای صنفی و کانونهای فرهنگی هنری می روند، چگونه است نیز گفت: "شوراهای صنفی و کانونهای فرهنگی و هر تشکل دیگری خودشان نسبت به ورود این افراد موضع می گیرند."
محسن اسلامی ادامه داد: "بر طبق بررسی که صورت گرفته است کانونهای فرهنگی، شوراهای صنفی و انجمنهای علمی می گویند که خودشان نمی گذارند فضای کارش و فعالیتهایشان متفاوت با کارکردهایشان شود. به نظرم اگر هم مجموعه ای که به عنوان تحکیم شناخته می شود بخواهد در دانشگاه فعالیت کند باید این قالبها را بپذیرد."
در بازگشایی دانشگاهها مشکل خاصی رخ نداد
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم درباره برخورد دانشگاهها و وزارت علوم با دانشجویان چند دانشگاه کشور که در تجمعات آغاز سال تحصیلی حضور داشتند، افزود: "در ایام بازگشایی دانشگاهها آنچنان مشکل خاصی را شاهد نبودیم و بازگشایی دانشگاهها امسال در فرآیندی طبیعی و بسیار آرام و حتی متفاوت صورت گرفت."
وی اضافه کرد: "به هر حال تجمعاتی در چند دانشگاه در یک بازه زمانی محدود اتفاق افتاد و سعی دانشگاه و وزارت علوم نیز بر این بود که با دانشجویان صحبت کند و از آنها درخواست شد که طبق قواعد رفتار کنند. حال اینکه حرکت بر طبق قانون از ناحیه این دانشجویان پذیرفته شده یا خیر را خود آنها تنظیم می کنند."
در دوره زمانی پس از انتخابات یک سری تحرکات و تجمعات در دانشگاهها طبیعی بود
مدیر امور فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه "به هر حال در یک دوره زمانی پس از انتخابات (به عنوان مثال 10 روز) ممکن است که یک سری تحرکات و تجمعات طبیعی تلقی شود" گفت: "رعایت ضوابط دانشگاه ضرورتی است که کمک می کند دانشگاه در مسیر هیجانات کاذب یا شرایط بی ثباتی قرار نگیرد و طبیعی بودن بازگشایی دانشگاهها در سال جاری به لحاظ عقلانیت سیاسی است که طی چهار سال گذشته در دانشگاهها شکل گرفته است."
480594_orig.jpg
مسلمی نایینی - محسن اسلامی (مدیران وزارت علوم)
در دانشگاه عقلانیت سیاسی رشد کرده است
محسن اسلامی با بیان اینکه "در دانشگاه عقلانیت سیاسی رشد کرده است" خاطرنشان کرد: "در فضای قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری در هیچ کدام از دانشگاههای کشور هیچ اتفاقی که به برخورد بین دانشجویان تعبیر شود در دانشگاهها رخ نداد و همه آمدند و حرفشان را زدند. حتی در وقایع پس از انتخابات فقط سه مورد و در نهایت پنج مورد در دانشگاهها شاهد اتفاقی بودیم."
منعی برای تجمع با مجوز وجود ندارد
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم خاطرنشان کرد: "تجمعاتی که در دانشگاهها انجام می شود در صورتی که مجوز داشته باشند هیچ منعی از نظر دانشگاه، وزارت علوم یا هیچ نهاد دیگری نخواهند داشت اما اتفاقاتی که در دانشگاه رخ می دهد خارج از این عرف است."
وی با اشاره به تجمع دانشجویی دانشگاه تهران در آغاز سال تحصیلی جدید گفت: "در دانشگاه تهران در زمان بازگشایی دانشگاه در سال تحصیلی جدید کسی مجوزی برای تجمع درخواست نکرد. بلکه فرض افرادی که برنامه ریز این تجمع بودند این بوده که وارد فضای تجمع می شویم و دانشجویان را دعوت می کنیم و مقاصد را پیش می بریم."
اینگونه تلقین شده اگر درخواست مجوز تجمع کنیم مجوزی نمی دهند که اشتباه است
به گزارش مهر، محسن اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی پرسید در زمان دولت نهم چند مجوز تجمع برای معترضان به عملکرد دانشگاهها و وزارت علوم صادر شده است؟ گفت: "برای تجمع در دانشگاه باید درخواست مجوز شود اما این کار صورت نمی گیرد و به طور تلقینی گفته می شود که اگر درخواستی نیز ارائه شود اتفاقی نمی افتد (ترتیب اثر داده نمی شود). در فضای کار سیاسی این گونه است که تلقین می شود که اگر درخواست مجوز برای تجمع نیز بدهیم مجوزی نمی دهند."
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم گفت: "این در حالیست که قبل از مهر ماه مکررا به دانشگاهها توصیه شد تا در صورتی که تشکلها درخواست برگزاری برنامه ای جهت تبیین مباحث حول انتخابات اخیر داشتند حتما مجوز صادر شود."
به گزارش مهر، مدیرکل امور دانشجویان وزارت نیز در این نشست که در غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها برگزار شد برای اولین بار انگیزه مسئولان دولت هفتم از تشکیل شوراهای صنفی دانشجویان را در معرض نقد گذاشت و سال 83 را آغاز ورود دانشجویان سیاسی به شوراهای صنفی خواند و گفت: "امروز هیچ دانشجویی حق فعالیت سیاسی در شورای صنفی ندارد."
حسن مسلمی نائینی درباره مرز بین فعالیتهای صنفی و سیاسی و وضعیت سر ریز و تاثیر نگاههای سیاسی در شکل گیری فعالیتهای صنفی دانشجویی اظهارات قابل توجهی را بیان کرد.
سابقه شکل گیری شوراهای صنفی دانشجویان
مدیرکل امور دانشجویان وزارت علوم با طرح نظر خود درباره انگیزه راه اندازی شوراهای صنفی در دانشگاهها گفت: "در سال 78 به دلیل اینکه انجمنهای اسلامی دیدند که مطالبات صنفی مطالبات خوب و مناسبی برای سوق دادن به سمت مسائل سیاسی است، مطالبات صنفی را به دست گرفتند. مسئولین نیز متوجه این قضیه شدند و تشکیل شوراهای صنفی را به عنوان راهکاری برای جدا کردن دو حوزه صنفی و سیاسی در عرصه فعالیتهای دانشجویی دیدند."
وی افزود: "تشکیل هر مجموعه ای نیازمند فرهنگ سازی است و پیش زمینه اش باید ایجاد شود اما در دولت هفتم برای اینکه حوزه فعالیتهای صنفی از اختیار انجمنهای سیاسی خارج شود به سرعت تشکلهای صنفی بر اساس آئین نامه ای ایجاد شد. البته اهدافی نظیر تصمیم سازی و مشارکت دانشجویان و کمک به مدیران دانشگاهها که در این آئین نامه قید شده بود بسیار خوب بود."
سال 83 آغاز ورود دانشجویان سیاسی به شوراهای صنفی
مسلمی نائینی اضافه کرد: "شوراهای صنفی تا سال 83 در دانشگاهها راه اندازی شده و فعالیت می کردند اما وقتی در سال 83 مسئله انجمنهای اسلامی مشکل ایجاد کرد و دفتر تحکیم وحدت نیز به دلیل یک سری فعالیتها غیرقانونی شناخته شد به تدریج فتیله انجمنهای اسلامی در دانشگاهها پایین کشیده شد و به علت اینکه فعالیت تعدادی از انجمنها با قوانین و اساسنامه مربوطه سازگار نبود تعدادی از انجمنها تعطیل شد. بنابراین بعضی از اعضای انجمنهای اسلامی که تعطیل شده بودند به شوراهای صنفی رفتند."
اعضای انجمنهای اسلامی چندان در نفوذ به شوراهای صنفی موفق نبودند
مدیرکل دانشجویان داخل وزارت علوم خاطرنشان کرد: "علی رغم اینکه اعضای انجمنهای اسلامی تعطیل شده در سالهای پس از 83 بسیار تلاش کردند تا از شوراهای صنفی به عنوان طعمه سیاسی استفاده کنند اما چندان هم موفق نبودند."
منع شوراهای صنفی از هر گونه فعالیتی که بوی سیاست دهد
وی با اشاره به مصوبه هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی در زمان دولت نهم گفت: "شوراهای صنفی حق هیچ گونه فعالیت سیاسی یا فعالیتی که بوی سیاست دهد را ندارند. ممنوعیت فعالیت سیاسی برای شوراهای صنفی طی بخشنامه ای از سوی هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی به دانشگاهها اعلام شد."
قصد استفاده سیاسی از شوراهای صنفی در ایام انتخابات دهم ریاست جمهوری ناکام ماند
حسن مسلمی نائینی افزود: "با همکاری شوراهای صنفی اجازه فعالیت سیاسی در این شوراها را نخواهیم داد و تقریبا نیز در سه سال گذشته فعالیت سیاسی در قالب این شوراها دیده نشده است هر چند که دبیران شوراهای صنفی در ایام انتخابات اخیر ریاست جمهوری اظهار می کردند که برخی ستادهای انتخاباتی پیشنهاداتی برای استفاده از آنها مطرح کرده بودند اما خیلی هوشمندانه به آنها اجازه استفاده از شورای صنفی داده نشد."
دبیر هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی همچنین با اشاره به درخواست برخی دانشجویان فعال صنفی برای تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی اذعان داشت: "درخواست تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی نیز سیاسی به نظر نمی رسد. البته شاید چون مهندس هستم فکر می کنم که درخواست تشکیل اتحادیه صنفی، سیاسی نیست"
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دانشجو در پاسخ به مهر خبر داد: آخرین تغییرات ساختار وزارت علوم/ پژوهش و فناوری را یک مقوله می‌دانیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جزئیات تغییر ساختار این وزارتخانه را تشریح کرد و گفت: تغییرات نهایی اواخر هفته اعلام می شود اما در مجموع با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری به این جمع بندی رسیدیم که در وزارت علوم پژوهش و فناوری را یک مقوله ببینیم. کامران دانشجو در پاسخ به خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: علاوه بر اینکه معتقدیم باید پژوهش و فناوری را یک مقوله بدانیم سازمان پژوهشهای علمی صنعتی را نیز داریم که یکی از کارکردهای اصلی‌آن انجام تحقیقات و تبدیل آن به صنعت و فناوری است. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را داریم که در راستای تبدیل فناوری به محصول تلاش می کند.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد تبدیل علم به صنعت و تجاری سازی آن است که مورد تاکید وزارت علوم است و در برنامه هایی که به مجلس ارائه کردم این مورد را مورد تاکید قرار دادم.
دانشجو درباره ادغام معاونتهای فرهنگی و دانشجویی نیز به مهر گفت: معاونت دانشجویی در دولت قبل به امور دانشجویی تبدیل شده و از حالت معاونت خارج شده بود که قصد داریم این معاونت را مجددا مطرح و احیا کنیم. بنابراین معاونت دانشجویی به صورت یک معاونت مستقل باقی می ماند.ژ
وزیر علوم درباره سرانجام معاونت فرهنگی نیز گفت: این معاونت نیز مستقل به کار خود ادامه خواهد داد.
خبرگزاری مهر هفته گذشته در گفتگو با یک منبع آگاه از ادغام معاونت فناوری و پژوهشی وزارت علوم خبر داده بود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اولين دانشکده دامپزشکي شمال کشور در شهرستان آمل افتتاح شد


با حضور معاون سياسي امنيتي استاندار، دانشکده دامپزشکي دانشگاه مازندران به عنوان اولين دانشکده دولتي دامپزشکي شمال کشور در شهرستان آمل افتتاح شد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مراسم افتتاحيه دانشکده، مهندس جواد قناعت معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران با ابراز خرسندي از راه اندازي اين واحد دانشگاهي در شهرستان آمل، گفت: تاسيس دانشکده دامپزشکي در رده مصوبات دور اول سفر رييس جمهور به استان مازندران است که با پيگيريهاي مجدانه مسئولان دانشگاه مازندران و مسئولان شهرستان آمل محقق شد.
وي با اذعان به اينکه توسعه دانشگاهها در کشور از جمله تاکيدات دولت نهم بوده است، تصريح کرد: اين نگاه در دولت دهم نيز ادامه خواهد يافت.
دکتر عليزاده افروزي رييس دانشگاه مازندران نيز تاسيس دانشکده دامپزشکي را از راهکارهاي توسعه استان برشمرد و گفت: شهرستان آمل با پيشينه قوي و غني علمي و فرهنگي ظرفيت تاسيس دانشگاه دولتي را از سالها پيش داشته است.
رئيس دانشگاه ابراز اميدواري کرد اين واحد دانشگاهي نو پا، با پرورش متخصصاني آگاه و متعهد زمينه ساز رشد و بالندگي بيش از پيش استان و کشور شود.
همچنين يوسفيان نماينده آمل در مجلس شوراي اسلامي در بياناتي ضمن تقدير از توجه دولت نسبت به توسعه آموزش عالي در کشور گفت: اميدوارم با وجود بلند نظري دولت نسبت به توسعه علمي و تحقيقاتي بزودي شاهد ارتقاء اين واحد دانشگاهي به دانشگاه باشيم.
وي در خصوص زمين اختصاص يافته براي احداث بناي اين مرکز آموزش عالي گفت: از سوي خانواده تفضلي 17هزار متر مربع زمين براي اين امر در مرکز شهرستان آمل اهدا شده است که پس از حل و فصل ادعاي يک شخص حقيقي در حال حاضر اين زمين آزاد سازي شده است .
اکبريان فرماندار آمل نيز از همراهي کليه واحدهاي دانشگاهي اعم از دانشگاه غيرانتفاعي شمال و آزاد آيت الله آملي و موسسه تحقيقاتي پاستور آمل تشکر و خاطر نشان کرد: اين شهرستان براي توسعه دانشکده دامپزشکي از هر نظر آمادگي کامل دارد.
وي همچنين از اختصاص 6 هکتار زمين در خارج از شهرستان آمل براي احداث دانشکده دامپزشکي خبر داد و گفت: با تامين بودجه عمراني بزودي مي‌توان عمليات ساخت را آغاز كرد.
دکتر اکبر حاجي زاده سرپرست دانشکده دامپزشکي نيز در خصوص روند کسب مجوز تاسيس دانشکده اظهار داشت : با توجه به پيگيرهاي انجام شده از سوي دانشگاه مازندران و مسئولان شهرستان آمل، اين مصوبه دور اول سفر رييس جمهور در30 تير 88 از سوي شوراي گسترش آموزش عالي مورد موافقت قطعي قرار گرفت که امسال از طريق آزمون سراسري در مقطع کارشناسي رشته‌هاي بازرسي گوشت و بهداشت مواد غذايي دانشجو پذيرفته است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با تاكيد بر ضرورت بازنگري **** آموزشي دانشگاه‌ها؛
معاون آموزشي دانشگاه آزاد اهواز: سيستم يادگيري دانشجويان در دانشگاهها متحول شود


معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز با بيان اينكه **** آموزشي كشور بايد بازنگري شود، گفت: اين بدان معنا نيست كه همه معيارهاي **** كنوني را رد مي‌كنيم، بلكه منظور به روز كردن اين **** است. چراكه با توجه به رشد علم و تكنولوژي، به روز كردن **** آموزشي مي‌تواند در ارتقاي بيشتر سطح دانش اجتماع موثر باشد.
دكترمجتبي علوي‌فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان، با بيان اين مطلب اظهار داشت: در اين راستا سيستم يادگيري دانشجويان در دانشگاهها بايد متحول شود.
وي با بيان اينكه در دانشگاه‌ها بر روي بعد يادگيري تاكيد بسياري مي‌شود، گفت: دانشگاه‌ها بايد بيش از پيش در ارتقاي تحصيلي دانشجويان خود تلاش كنند، البته در اين راستا لازم است ملاك‌هاي سنجش و ارزشيابي تحصيلي در دانشگاه‌ها تغيير كند، چراكه تا اين ملاك‌ها و معيارها هستند، فرد با همين سيستم آموزشي از دبستان تا مقطع دكتراي تخصصي پيش مي‌رود. اين سيستم بايد پا به پاي رشد علم و فناوري اطلاعات و تكنولوژي به‌روز شود.
معاون آموزشي دانشگاه آزاد اهواز افزود: سيستم «بخوان، حفظ كن و فراموش كن» در **** آموزشي ما نياز به يك سري اصلاحات اساسي است. در دانشگاه شاخص‌هايي به عنوان پيشرفت تحصيلي دانشجو در نظر گرفته مي‌شود از جمله معدل، تعداد واحدهاي اخذ شده و تعداد ترم‌هاي مشروطي كه معيار ارزشيابي دانشگاه است.
دكتر علوي فاضل گفت: يكي از عواملي كه باعث افت تحصيلي در دانشجويان ترم‌هاي بالاتر مي شود، دلسردي آن‌ها براي درس خواندن است. دانشجويان در اين مرحله آينده روشني براي خود متصور نيستند. آن‌ها تا پيش از ورود به دانشگاه، اين محيط را راهي براي يافتن شغل مناسب و كسب درآمد خوب مي‌دانستند؛ پس از ورود به دانشگاه، نيم نگاهي به بازار كار مي‌كنند و دلسردي در آن‌ها ايجاد مي‌شود.
وي گفت: برخي از خانواده‌ها ورود به دانشگاه و دانشجو شدن فرزندشان را يك موقعيت مناسب اجتماعي مي‌دانند و تصور مي‌كنند قبول شدن فرزندشان در دانشگاه به منزله رسيدن به همه خواسته‌هاي خود است. بدين ترتيب از نظارت خانواده بر دانشجو نسبت به دانش‌آموزان كاسته مي‌شود و اين آزادي‌هاي بيش از حد دانشجو باعث مي‌شود نظارت او بر شرايط تحصيلي‌اش كاهش يابد.
علوي فاضل اظهار داشت: به نظر من شايد معيارهاي تخصص و تحصيلات والدين با تخصص فرزندشان متفاوت باشد و به اين دليل است كه آنها از ملاك‌هاي رشد و پيشرفت تحصيلي رشته تخصصي فرزندشان اطلاع كافي ندارند، بنابراين نمي‌توانند آنطور كه بايد و شايد بر تحصيل فرزند خود نظارت كنند.
معاون آموزشي دانشگاه آزاد اهواز درباره افت تحصيلي در ميان دانشجويان جديدالورود، گفت: آشنا بودن دانشجويان جديدالورود با نحوه تحصيل و درس خواندن يكي از دلايل افت تحصيلي در آنهاست. همچنين خستگي از كنكور و دلزدگي دانشجويان جديدالورود از درس خواندن به خاطر فشارهاي كنكور يك ديگر از عوامل افت تحصيلي است و در كل افت تحصيلي بيشتر دانشجويان در ترم‌هاي بعد با آشنا شدن با نحوه تحصيل در دانشگاه و برطرف شدن مسائل روحي، رواني تحصيلي جبران مي‌شود.
معاون آموزشي دانشگاه آزاد اهواز در خاتمه با بيان اينكه دانشجوياني كه به ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد و بالاتر مي‌انديشند به ارزش و اهميت واقعي درس خواندن و نحوه درست آن پي برده‌اند، گفت: در گذشته به دليل پذيرش كم دانشگاه‌ها، انتخاب اجباري ما در دانشگاه اين بود كه دانش‌آموزان با وضعيت مناسب تحصيلي را پذيرش كنيم؛ اما اكنون با افزايش ظرفيت‌ها، طبيعتا افرادي با شرايط و استعدادهاي مختلف تحصيلي و سطح علمي و توان متفاوت وارد دانشگاه مي‌شوند. با افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها هرچند كمي با افت ميانگين علمي مواجه مي‌شويم، اما سطح كلي علمي و دانش اجتماع افزايش مي‌يابد.
 
بالا