• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

خبرهای مرتبط با دانشگاهها و آموزش عالی

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مخبر خبر داد: تصویب سیاستهای اولیه ارتقای علوم انسانی/ بررسی جایگاه فرهنگستانها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بررسی ارتقاء و کارآمدسازی علوم انسانی و جایگاه فرهنگستان ها در دهه چهارم انقلاب اسلامی به عنوان دهه پیشرفت و عدالت در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مخبر دزفولی با اشاره به موضوعات مورد بحث در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست دکتر احمدی نژاد رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، گفت: جامعه اسلامی ایران همواره در عرصه علوم به ویژه علوم انسانی موسس بوده است تا مقلد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع تحول وارتقاء علوم انسانی و کارآمدسازی آن گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره علوم انسانی سیاست هایی به صورت اولیه تصویب کرده است که امیدواریم با طراحی سازکارهای مناسب و تقسیم کار و مشارکت همه نهادها، دستگاه ها وموسسات مسئول و ذیربط در حوزه علوم انسانی از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگاه های علوم انسانی بتوانیم زمینه های لازم را برای کارآمد سازی و ارتقاء علوم انسانی وتولید علم و نظریه پردازی فراهم سازیم.
وی در رابطه با فرهنگستان های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: از سالیان پیش اساسنامه های فرهنگستان های چهارگانه متناسب با اقتضائات روز و تحولات علمی و فرهنگی مورد بازنگری و اصلاح قرار می گرفته است و در حال حاضر نیز با توجه به اهمیت جایگاه و نقش فرهنگستان ها در تحقق سند چشم انداز بیست ساله **** و نظر به جایگاه مهم و ارزنده نقشه جامع علمی کشور در توسعه و پیشرفت و نقش فرهنگستان ها در تحقق آن، پرداختن به این امر در دهه پیشرفت و عدالت و طرح آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم و مناسب به نظر می رسد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اخذمبالغ با وعده های پوچالی/ ظهور پدیده دلالی در برخی کشورها برای سوء استفاده از دانشجویان ایرانی

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با هشدار به خانواده ها برای دقت بیشتر در اعزام دانشجویان به خارج از کشور گفت: دلالان دام هایی برای برخی از دانشجویان ایرانی که در دانشگاههای بی کیفیت خارجی تحصیل می کنند گسترده اند. دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به تازگی پدیده دلالی در برخی کشورها که از سطح آموزشی پایین تری برخوردار هستند، ایجاد شده که دام هایی را برای دانشجویان ایرانی ساکن در آنجا گسترده اند.
وی اضافه کرد: این دلالان با سوء استفاده از موقعیت آموزشی این دانشجویان و نبود آشنایی کافی با زبان خارجی، این گروه از دانشجویان را فریب می دهند و با وعده انتقال آنها به دانشگاههای با کیفیت بهتر از آنها مبالغی اخذ می کنند.
حسن زاده تاکید کرد: با توجه به اینکه این مبالغ بدون هیچ سند و مدرکی منتقل می شود وقتی این وعده محقق نمی شود دانشجویان نیز نمی توانند چیزی را ثابت کنند به همین دلیل امکان ادامه تحصیل در آن دانشگاههای خارجی را هم از دست می دهند.
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشجویان باید متوجه باشند که این کار علاوه بر اینکه غیرقانونی است موجب شده که بعضاً افرادی نیز فریب خورده و پولی را به این دلیل پرداخت کنند و بعضاً در کشورهای خارجی با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و در واقع هم تحصیل در دانشگاه بی کیفیت را از دست می دهند و هم امکان ورود به دانشگاه بهتری را ندارند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
برگزاری همایش برنامه درسی آموزش عالی ایران در تبریز

تبریز - خبرگزاری مهر: نهمین همایش برنامه درسی آموزش عالی ایران با ارایه 158 مقاله روزهای 29 و 30 مهرماه در دانشگاه تبریز برگزار می شود. دکتر اسکندر فتحی آذر دبیر علمی این همایش به خبرنگار مهر در تبریز گفت: نهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی با عنوان "برنامه درسی آموزش عالی در ایران، چالش‌ها و چشم‌اندازها" در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.
وی با اشاره به استقبال محققان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی از این همایش گفت: در مجموع 525 مقاله از سوی محققان و پژوهشگران این حوزه به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که از این تعداد 284 چکیده مقاله پس از داوری پذیرفته شد، که بعد از دریافت اصل مقالات در نهایت 158 مقاله برای ارایه در این همایش انتخاب شد.
به گفته وی از این تعداد 76 مقاله به صورت سخنرانی و 82 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: تبیین اهمیت، ضرورت و جایگاه برنامه های درسی در آموزش عالی، کشف نقاط قوت و ضعف برنامه های درسی موجود در آموزش عالی و شناسایی راهکارهای اثر بخش ساختن برنامه های درسی در آموزش عالی از مهمترین اهداف این همایش است.
دکتر فتحی آذر همچنین اظهار داشت: شناسایی ظرفیت ها و موانع برنامه های درسی الکترونیکی در آموزش عالی، شناسایی چالش های برنامه های درسی **** آموزش عالی و شناسایی چشماندازهای مطلوب برنامه های درسی آموزش عالی دیگر اهداف این همایش خواهد بود.
دبیر نهمین همایش برنامه درسی آموزش عالی ایران در خصوص محورهای همایش یاد شده نیز گفت: مبانی فلسفی برنامه درسی در آموزش عالی، مبانی فرهنگی و اجتماعی برنامه درسی در آموزش عالی، مبانی روان شناختی برنامه های درسی آموزش عالی، طراحی برنامه درسی در آموزش عالی، تکنولوژی آموزشی و برنامه های درسی آموزش عالی، ساختار برنامه ریزی درسی در آموزش عالی و نقد و ارزیابی برنامه ها، تجارب و سیاست ها از محور های این همایش است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سه شرط برای انتقال و مهمان شدن دانشجویان دانشگاههای کشور

مدیر کل امور دانشجویان داخل کشور کفالت، ازدواج و بیماری را شروط انتقال و مهمان شدن از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر اعلام کرد. حسن مسلمی نائینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سپری کردن دو ترم در مقطع کارشناسی در صورت کسب موافقت دانشگاههای مبدأ و مقصد شرط مهمان شدن و نقل و انتقال دانشجویان است.
وی اظهار داشت: اصولا دانشگاههای مقصد در صورت کسب معدل بالا از سوی دانشجوی متقاضی و داشتن ظرفیت با انتقال دانشجویان موافقت می کنند.
مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم به مهر گفت: بر اساس سه شرط کفالت، ازدواج پس از قبولی در کنکور و بیماری می توان برای انتقال از شهرستان به تهران اقدام کرد.
وی تأکید کرد: به هیچ عنوان نقل و انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر به راحتی امکان پذیر نیست و موافقت دانشگاهها مبدأ و مقصد مشکل است بنابراین توصیه می کنیم دانشجویی برای این منظور تلاش نکند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سه شرط برای انتقال و مهمان شدن دانشجویان دانشگاههای کشور

مدیر کل امور دانشجویان داخل کشور کفالت، ازدواج و بیماری را شروط انتقال و مهمان شدن از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر اعلام کرد. حسن مسلمی نائینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سپری کردن دو ترم در مقطع کارشناسی در صورت کسب موافقت دانشگاههای مبدأ و مقصد شرط مهمان شدن و نقل و انتقال دانشجویان است.
وی اظهار داشت: اصولا دانشگاههای مقصد در صورت کسب معدل بالا از سوی دانشجوی متقاضی و داشتن ظرفیت با انتقال دانشجویان موافقت می کنند.
مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم به مهر گفت: بر اساس سه شرط کفالت، ازدواج پس از قبولی در کنکور و بیماری می توان برای انتقال از شهرستان به تهران اقدام کرد.
وی تأکید کرد: به هیچ عنوان نقل و انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر به راحتی امکان پذیر نیست و موافقت دانشگاهها مبدأ و مقصد مشکل است بنابراین توصیه می کنیم دانشجویی برای این منظور تلاش نکند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
نحوه انتقال کنکوریها به کد رشته بومی/ وجود دو شرط برای انتقال

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: بر اساس آئین نامه نقل و انتقال دانشجویان در صورتی که داوطلبی مایل باشد از انتخاب اول خود که در آن پذیرفته شده انصراف دهد و در رشته قبول شده در استان بومی خود ثبت نام کند منعی ندارد. رضا عامری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با در نظر گرفتن اینکه کارنامه داوطلبان کنکور منتشر شده، قبولی های بعدی داوطلبان نیز مشخص شده است از این رو داوطلبان می توانند به قبولی بعدی خود که بومی است منتقل شوند.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: این انتقال در صورتی امکانپذیر است که رشته قبولی بعدی با رشته قبولی اولیه و دوره قبولی بعدی با دوره قبولی اولیه یکسان باشد یعنی اگر قبولی اولیه داوطلب در دوره شبانه بوده است تنها در دوره شبانه نیز می تواند در قبولی بومی خود انتقال یابد.
وی افزود: انتقال از یک رشته به رشته دیگر و از دوره شبانه به روزانه امکانپذیر نیست.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
جدیدترین شیوه مؤسسات غیرمجاز برای اعزام دانشجو/ دلالان دست بکار شدند

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به لزوم هوشیاری خانواده ها در اعزام دانشجو به خارج از شیوه های تازه و غیرمعمول موسسات غیرمجاز برای اعزام دانشجو به خارج از کشور و فعالیت ویژه دلالان برای فریب دانشجویان خبر داد. دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر کمیته ای متشکل از وزارت علوم و بهداشت، فعالیت موسسات و مجوز موسسات اعزام به دانشجو را بررسی می کنند و بر اساس آخرین آمار موجود، تعداد محدودی از این موسسات دارای مجوز اعزام دانشجو به خارج هستند.
وی اضافه کرد: موسسات غیرمجاز در نوبت های متعدد اطلاع رسانی می شوند و خانواده ها می توانند با مراجعه به وزارت علوم و بهداشت از مجوز موسسات اعزام به دانشجو مطلع شوند. اما در صورتی که خانواده ای فرزند خود را بدون توجه به مجوز موسسه به آن موسسه برای اعزام به خارج بسپارد، مسائل و عواقب بعدی آن را نیز باید به عهده گیرد.
شیوه های متعدد موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج
حسن زاده با اشاره به شیوه های متعدد موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج گفت: برخی از موسسات پیش از این مجوز اعزام دانشجو به خارج داشته اند اما به دلیل تخلف، مجوز آنها باطل شده است اما این موسسات با استفاده از شیوه های غیرقانونی با همکاری سایر موسسات همچنان به فعالیت ادامه می دهند. از سوی دیگر برخی از موسسات تنها در حیطه کشورهای خاصی مجاز به اعزام دانشجو هستند اما در حیطه کشورهای دیگر اقدام به این کار می کنند که این موضوع نیز تخلف محسب می شود.
تخطی موسسات اعزام دانشجو به خارج از فعالیت در حوزه های خاص
وی اضافه کرد: در واقع هر موسسه در بخش خاصی می تواند فعالیت کند اما با تخلف از وظیفه خود وارد حیطه های دیگری می شود.
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با هشدار به خانواده‌هایی که قصد اعزام فرزندان خود به خارج از کشور را برای ادامه تحصیل دارند به مهر گفت: خانواده‌ها باید متوجه باشند که به تازگی شیوه دیگری برای ایجاد مشکل بر سر راه دانشجویان ایرانی ایجاد شده است که این موضوع نیز فرزندان آنها را تهدید می کند.
سوء استفاده مالی از دانشجویان ایرانی در کشورهایی با سطح آموزشی پایین تر
وی اضافه کرد: به تازگی در برخی کشورها که از سطح آموزشی پایین تری برخوردار هستند عده ای دلال با سوء استفاده از ناآگاهی دانشجویان ایرانی آنها را در قبال دریافت وجه به ادامه تحصیل در دانشگاههای سایر کشورها ترغیب می کنند که این کار علاوه بر اینکه غیرقانونی است موجب شده که بعضاً افرادی نیز فریب خورده و پولی را به این دلیل پرداخت کنند.
حسن زاده تاکید کرد: این دانشجویان به دلیل اینکه مدرکی نیز در قبال وجوه پرداختی ندارند، بعضاً در کشورهای خارجی با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و در واقع هم تحصیل در دانشگاه بی کیفیت را از دست می دهند و هم امکان ورود به دانشگاه بهتری را ندارند.
خانواده ها پیش از هر گونه اقدام مجوزهای مربوطه موسسات اعزام دانشجو به خارج را استعلام کنند
وی با اشاره به شیوه های غیرمعمول این دسته از موسسات به مهر گفت: خانواده ها باید پیش از هرگونه اقدام، مجوزهای مربوطه موسسات اعزام دانشجو به خارج را به دقت مورد بررسی قرار دهند و از وزارتخانه های مربوطه استعلام کنند تا فرزندان آنها دچار مشکلاتی از این دست نشوند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
معاون پژوهشي و فن‌آوري دانشگاه صنعتي شريف خبر داد:
تلاش براي ايجاد هزار شركت دانش بنيان در دانشگاه در چشم‌اندازي پنج ساله



Multimedia%5Cpics%5C1387%5C1%5CEducation%5C90.jpg




معاون پژوهشي و فن‌آوري دانشگاه صنعتي شريف با تاكيد بر توانمندي دانشگاه در توسعه شركت‌هاي دانش بنيان ابراز اميدواري كرد كه در چشم اندازي پنج ساله حدود يك هزار شركت دانش بنيان در دانشگاه ايجاد شود كه به مفهوم ايجاد سالانه 200 شركت است.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر رضا روستا آزاد در نشست خبري به مناسبت رونمايي از دستاوردهاي برتر مركز رشد فن‌اوري‌هاي پيشرفته دانشگاه اظهار كرد: كساني كه در حوزه انتشار خبر در بخش دانش و فن‌آوري فعاليت مي‌كنند، در جريان هستند كه در طول 20 تا 30 سال گذشته تحولي در حوزه پژوهشي كشور ايجاد شده است.

وي افزود: اين جريان از انقلاب اسلامي ايران آغاز و در زمان جنگ نيز با نيازهاي علمي و فن‌آوري كه در كشور ايجاد شد، با رجوع به توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي، بذر و نهال توانمندي‌هاي علمي و پژوهشي در كشور شكل گرفت.

معاون پژوهشي و فن‌آوري دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد: دستاورد اوليه اين مساله را در سال‌هاي جنگ در صيانت از كشور و عزت ملي ديديم و امروز نيز شاهد هستيم كه آن دفاع جانانه و قهرمانانه و شهادت و ايثار رزمندگان و حمايت از انديشمندان و صاحبان فكر، برگ زريني را در كشور ايجاد كرد.

وي تصريح كرد: در اواخر دهه 60 و اوايل دهه 70 با برقرار شدن دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و توسعه دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري نقطه عطفي در اين مسير ايجاد شد و از آن زمان انتشار مقالات پژوهشي در كشور كه سالانه زير يك هزار يا حتي 500 مقاله بود، روندي صعودي پيدا كرد تا آن جا كه امروز در اواخر دهه 80 اميدواريم با حدود انتشار 15 هزار مقاله حتي از «تركيه» نيز پيشي بگيريم.

روستا آزاد تاكيد كرد: در طول دو دهه بسيار مبارك از نظر پژوهش، يك جرم بحراني ايجاد شده و اين كه تعداد قابل توجهي از پژوهش‌ها از نظر محتوا و عمق به جايي رسيده‌اند كه اكنون مي‌توانند وارد عرصه فن‌آوري شده و به عمل راه يافته و تجاري سازي شوند.

معاون پژوهشي و فن‌آوري دانشگاه صنعتي شريف، در بخشي ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: حدود 30 شركت در حال حاضر در پيرامون دانشگاه صنعتي شريف وجود دارد و با توجه به اين فضا كه 30 شركت دانش بنيان از دانشگاه جوشيده مي‌توانيم توجه داشته باشيم كه علاوه بر شركت‌هاي متفرقه تعدادي نيز در مركز رشد مستقر هستند، بنابراين در جريان تحول مباركي هستيم كه ايجاد كسب و كار دانش بنيان و ورود به مرحله فن‌آوري و تجاري سازي است.

وي بيان كرد: در حال حاضر وضعيت به گونه‌اي است كه بايد حمايت‌هاي لازم صورت بگيرد و هر دو سال يك بار محصولي علمي ــ صنعتي بزرگي كه حتي در عرصه بين‌المللي قابل عرضه باشد را داشته باشيم.

روستا آزاد اظهار كرد: در خصوص تجاري سازي يافته‌هاي پژوهشي بايد از لحاظ هزينه‌ها هم حمايت ويژه‌اي شود از جمله صندوقي ريسك‌پذير براي حمايت از فن‌آوري‌ها باشد و با پشتوانه بخش خصوصي، منابع جذب شوند و به سمتي برويم كه با نواخت بالاتري همانطور كه در انتشار مقالات حركت داشتيم در چشم اندازي پنج ساله تعداد شركت‌ها را به يك هزار شركت برسانيم. به اين صورت كه ساليانه 200 شركت به دست بيايد و با برنامه‌ريزي‌ به اين هدف آرماني برسيم.

معاون پژوهشي و فن‌آوري دانشگاه صنعتي شريف خاطر نشان كرد: در حال حاضر 10 دانشگاه برتر كشور اين پتانسيل را دارند كه به اين مساله كمك كنند، كما اين كه دانشگاه صنعتي شريف در صف مقدم آنها است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مديرمركز رشد فن‌آوري‌هاي پيشرفته دانشگاه شريف خبر داد:
فروش ‌٥/٢ ميليارد توماني محصولات واحدهاي فن‌اور مركز
خروج موفق ‌٤٢ شركت از مجموعه مركز رشد



مدير مركز رشد فن‌آوري‌هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف از فروش 5/2 ميلياردي واحد‌هاي فن‌آوري مركز در سال 87 خبر داد و افزود: سالانه حدود 130 شركت متقاضي استقرار در مركز رشد هستند.
به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد دهبيدي‌پور ــ مدير مركز رشد فن‌آوري‌هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف ــ با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: مركز رشد نمي‌تواند پاسخگوي اين حجم از درخواست‌ها باشد و تنها حدود 10 درصد يعني سالي 12، 13 شركت را مي پذيريم. در اين زمينه مشكلات و محدوديت‌هايي از جمله بحث فضاي استقرار مطرح است كه اميدواريم در سال جاري حل شود.
مدير مركز رشد فن‌آوري‌هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف ، خاطر نشان كرد: 77 شركت، دوران استقرار خود را طي كرده‌اند. طي اين دوران فضاي رايگان در اختيار شركت‌ها قرار گرفته، امكانات و تجهيزات مورد نياز به آنها داده مي‌شود و هزينه‌هاي جاري مانند آب، برق، گاز و تلفن نيز تقبل شده و سالانه بر مبناي ايده محور، تسهيلات مالي به شركت‌ها تعلق مي‌گيرد.

وي ادامه داد: اكنون 27 شركت مستقر در مركز رشد وجود دارد و 50 شركت از مجموعه مركز رشد فارغ شده‌اند كه 42 شركت موفق بوده و هشت مورد با شكست مواجه شده‌اند كه امري عادي است.
دهبيدي‌پور در خصوص ميزان فروش شركت‌ها اظهار كرد: آمار سال 1387 نشان مي‌دهد كه 5/2 ميليارد تومان فروش شركت‌هاي فن‌آور مركز بوده است.
مدير مركز رشد فن‌آوري‌هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف تصريح كرد كه سايت پژوهش و فن‌آوري دانشگاه به شمال غرب تهران انتقال مي‌يابد كه با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده مشغول فعاليت‌هاي زير ساختي است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
جزييات آزمون دستياري دندانپزشكي 89 اعلام شد
دبير شوراي آموزش دندانپزشكي وزارت بهداشت:
آغاز ثبت‌نام از نيمه دوم فروردين و برگزاري آزمون در مرداد89


دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به جزييات ثبت‌نام بيست‌وچهارمين دوره آزمون دستياري دندانپزشكي سال 89، از آغاز زمان ثبت‌نام از نيمه دوم فروردين ماه خبر داد.
دكتر اكبر فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اعلام زمان برگزاري آزمون در نيمه اول مرداد ماه 89، اظهار كرد: كليه مشمولين آيين‌نامه تسهيلات آموزشي، پژوهشي و رفاهي ويژه استعدادهاي درخشان فقط يك نوبت و در صورتي كه تا 31 شهريور89 فارغ‌التحصيل شوند، مي‌توانند در اين آزمون شركت كنند.
وي افزود: دانشجويان مشمول در صورت قبولي در آزمون دستياري چنانچه تا 31 شهريور 89 فارغ‌التحصيل نشوند، قبولي آنان كان لم يكن تلقي مي‌شود.
وي با بيان اينكه كليه فارغ‌التحصيلاني كه از سهميه استاني در دوره دندانپزشكي عمومي استفاده كرده‌اند همانند ساير فارغ‌التحصيلان ملزم به ارائه گواهي شروع طرح در استان‌هاي محل تعهد مطابق شرايط اعلام شده و حداكثر تا 3 ماه بعد از فارغ التحصيلي هستند، اظهار كرد: كليه افراديكه تا 31 شهريور 89 و قبل از آن فارغ‌التحصيل شده‌اند فقط در صورتي مجاز به شركت در آزمون سال 89 هستند كه طرح خود را حداكثر3 ماه پس از فارغ‌التحصيلي در مناطق محروم با ضريب چهارپنجم و محرومتر شروع كرده باشند.
وي افزود: همچنين متقاضياني كه در آزمون دستياري دندانپزشكي سال 88 به عنوان دانشجوي سال آخر شركت كرده‌اند و گواهي مبني بر فارغ التحصيلي تا 31 شهريور88 دريافت كرده‌اند، فقط در صورتي كه در زمان شروع ثبت‌نام آزمون دستياري سال 89 طرح خود را حداكثر3 ماه پس از فارغ التحصيلي در مناطق محروم با ضريب چهارپنجم و محرومتر شروع كرده باشند مجاز به شركت در آزمون هستند.
دكتر فاضل با بيان اينكه كليه داوطلبان بومي كه تمايل به استفاده از سهميه بومي( تعهد خاص) دارند بايد فرم مربوط به بومي بودن در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان مورد تعهد را تكميل كنند، تصريح كرد: كليه استفاده‌كنندگان از سهميه‌ها ( بومي، رزمند ه و ....) بايد مدارك مربوط به سهميه را قبل از ثبت‌نام آماده كنند، به گونه‌اي كه در زمان مقرر قادر به ارائه مدارك ياد شده باشند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
زمان ثبت‌نام عمره دانشجويي سال 88 هنوز مشخص نيست


خبرگزاري فارس: رئيس ستاد عمره دانشجويي گفت: زمان ثبت‌نام و ميزان هزينه عمره دانشجويي سال 88 هنوز مشخص نيست.
A0443002.jpg


حجت الاسلام سيد‌محمدرضا فقيهي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس با بيان اين‌كه در عمره امسال از دختران دانشجو ثبت‌نام نمي‌شود، افزود: عربستان به دختران دانشجو ويزا نمي‌دهد. تاكنون پيگيري‌هاي ستاد عمره دانشجويي به نتيجه نرسيده است و سهميه دختران دانشجو به دانشجويان متأهل تعلق مي‌گيرد.
وي با تأكيد بر اين‌كه هنوز تعداد دانشجوياني كه در عمره 88 اعزام مي‌شوند مشخص نيست، گفت: اميدواريم سهميه اعزام دانشجويان امسال بيش از سال گذشته باشد.
رئيس ستاد عمره دانشجويي با بيان اين‌كه همايش دانشجويان عمره‌گذار با حضور دانشجوياني كه به سفر عمره مشرف شده‌اند در آبان برگزار مي‌شود، اظهار داشت: تقدير از كارگزاران عمره دانشجويي و يادآوري روزهاي سفر عمره دانشجويي از اهداف برگزاري همايش دانشجويان عمره‌گذار است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دانشجويان رشته‌هاي مهندسي و علوم پايه بيشتر ترك تحصيل مي‌كنند


خبرگزاري فارس: رئيس سازمان سنجش گفت: دانشجويان رشته‌هاي فني، مهندسي و علوم پايه بيشتر از دانشجويان رشته‌هاي علوم انساني ترك تحصيل مي‌كنند.
A0466301.jpg


عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس با بيان اين‌كه روند جذب فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها به سمت بازار كار بررسي شده است، افزود: طبق بررسي صورت پذيرفته از روند جذب فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها به سمت بازار كار، دانشجويان رشته‌هاي فني مهندسي و علوم پايه بيشترين ترك تحصيل در دانشگاه‌ها را دارند.
وي با بيان اين‌كه دانشجويان رشته‌هاي فني مهندسي و علوم پايه بيشتر از دانشجويان رشته‌هاي علوم انساني تحصيل را رها مي‌كنند و به سمت شغل مي‌روند،‌ گفت: شركت كنندگان در گروه آزمايشي علوم انساني كنكور كارشناسي ارشد امسال بيشتر از ساير رشته‌ها بود.
رئيس سازمان سنجش با تأكيد بر اين‌كه آمار شركت كنندگان در گروه علوم انساني آزمون كارشناسي ارشد امسال بيشترين عدد را تشكيل مي‌دهند، افزود: 722 هزار نفر امسال در آزمون كارشناسي ارشد شركت كردند كه از اين تعداد 371 هزار نفر در گروه آزمايشي علوم انساني شركت كرده بودند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
در «نهمين همايش برنامه درسي آموزش عالي در ايران»؛
قائم مقام وزير علوم در امور بين‌الملل: گسترش برنامه‌هاي درسي از برنامه‌هاي وزارت علوم است


قائم مقام وزير علوم، تحقيقات و فناوري در امور بين الملل در نهمين همايش برنامه درسي آموزش عالي در ايران، گفت: برنامه هاي آموزشي قلب تپنده **** آموزش عالي است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه آذربايجان شرقي، ارسلان قرباني در دانشگاه تبريز، گفت: تبيين اهميت و جايگاه برنامه‌هاي درسي در آموزش عالي يكي از نكات مهم و ضروري براي راهبردي كردن برنامه درسي در جامعه مي‌باشد.
وي ادامه داد: برنامه درسي در قبال تحولات زيربنايي و مفاهيم مورد نياز اجتماع نقش تعيين كننده‌اي دارد .
قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل افزود: نقش ارزنده برنامه هاي آموزشي در ايجاد تحول در بين پديده‌هاي مختلف بسيار مشهود بوده و بايد بر روي اين عنصر اثر گذار در توسعه و تغيير توجه بيشتري كرد.
وي توجه به گسترش برنامه هاي درسي را از برنامه هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري عنوان و اظهار داشت: پراكنده كردن برنامه هاي درسي در حوزه‌هاي مختلف آموزشي مورد توجه اين وزارتخانه مي باشد.
همچنين اسكندر فتحي آذر، دبير علمي اين همايش در آيين افتتاح اين همايش، گفت: توسعه كشور در گرو توسعه **** آموزش عالي كشور است.
وي با بيان اينكه دانش محوري اساس توسعه همه جانبه جوامع است، افزود: نمي‌توان بدون گام‌هاي موثر در جهت توسعه برنامه ريزي آموزشي به توسعه آموزش عالي دست يافت.
فتحي آذر ادامه داد: طبق نتايج مقايسه‌اي كه بانك جهاني در سال 2000 بين دو كشور كره جنوبي و غنا اعلام كرد، رشد سريع اقتصادي كره بين سالهاي 1950 تا 1990مربوط به برنامه ريزي‌هاي به عمل آمده در راستاي توسعه دانش محوري بوده و سرمايه گذاري بر روي امكانات سخت افزاري نقش ناچيزي در اين توسعه داشته است.
به گفته وي در سال 1980 ميلادي رشد كمي دانشجويان در آمريكا بيش از 55 درصد بوده در حالي كه اين رقم در كشورهاي در حال توسعه كم تر از پنج درصد ياد شده است.
استاد دانشگاه تبريز، خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم در جهت افزايش دانش محوري جامعه قدم برداريم بايد به رشد كمي آموزش عالي در كنار رشد كيفي آن توجه ويژه اي داشته باشيم.
وي عنوان داشت: كشور ما در زمينه توسعه آموزش عالي نياز به ظرفيت سازي زيادي دارد و اين توسعه بايد توام با رشد كيفي آموزش در مراكز آموزش عالي باشد.
اسكندرزاده با اشاره به نقش برنامه‌ريزي درسي و آموزشي در ايجاد فضاي ايده آل براي توسعه كمي و كيفي آموزش، اضافه كرد: رشد كيفي آموزش عالي نيازمند نيروي انساني كارشناس مي باشد.
دبيرعلمي نهمين همايش برنامه درسي آموزش عالي در ايران همچنين گفت: پس از فراخوان برگزاري اين همايش 525 چكيده مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شد كه از بين چكيده‌ها 284 مقاله پذيرفته و به مرحله داوري راه يافت.
وي افزود: پس از دريافت اصل مقالات و داوري از بين 284 مقاله، 75 مقاله براي ارايه و 84 مقاله نيز براي ارايه به صورت پوستر پذيرش گرديد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با شركت3500داوطلب؛
آزمون زبان دانشگاه تربيت مدرس فردا برگزار مي‌شود
اعلام نتايج آزمون در27 آبان



Multimedia%5Cpics%5C1387%5C1%5CEducation%5C189.jpg



آزمون زبان عمومي انگليسي دانشگاه تربيت مدرس فردا30 مهر ماه برگزار مي‌شود.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آزمون زبان عمومي انگليسي با حضور بيش از 3500 شركت كننده برگزار مي‌شود.
63 درصد كل شركت كنندگان در اين آزمون مرد و 37 درصد را زنان تشكيل مي‌دهند و براي 219 متقاضي، صندلي چپ دست در نظر گرفته شده و اقدامات لازم براي آزمون داوطلبان نيازمند منشي انجام گرديده است.
اين آزمون راس 10 صبح آغاز مي‌شود و نتايج آن 27 آبان ماه اعلام مي‌شود.
گفتني است مقايسه آزمون زبان عمومي شهريور 1387 با مهر 1388 از رشد 8 درصدي تعداد داوطلبان سال جاري حكايت مي‌كند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
همايش «نقش علوم انساني درتوسعه ملي» برگزار شد
رييس جمهور: بدون توجه به علوم انساني، پيشرفت كشور رويايي دست نيافتني است



Multimedia%5Cpics%5C1388%5C7%5CPolitic%5C66.jpg



همايش «نقش علوم انساني در توسعه ملي» با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس كميسيون فرهنگي مجلس، مسوولان دانشگاه پيام نور و جمعي از اساتيد و دانشجويان در دانشگاه پيام نور برگزار شد
به گزارش خبرنگار صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم دكتر سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيام رييس جمهور به اين همايش را قرائت كرد.
در اين پيام آمده است:«فرهنگ و علوم انساني به مثابه زير بناي توسعه در هر جامعه و عالي ترين تجلي انديشه و روح انساني محسوب مي‌شود،‌ آنگونه كه رشد و افول اين عرصه، تبعات مستقيم و غيرمستقيم خود را در هر تمدن و جامعه‌اي نمايان مي‌سازد. مقوله فرهنگ مشتمل بر معارف و دانشهاي بسياري است كه در يك تقسيم بندي دقيق و علمي شامل تمام يا اكثر رشته‌هاي مختلف علوم انساني مي‌شود، به گونه‌اي كه مي‌توان ادعا نمود به واقع هسته اصلي فرهنگ، علوم انساني است. به عبارت ديگر تعالي و بالندگي فرهنگ، بدون ترديد نتيجه رشد علوم انساني است.
از اين رو نسبت اين دو با مقوله توسعه و چگونگي رابطه آنها چنان اهميت دارد كه بدون توجه به علوم انساني، پيشرفت كشور، رويايي دست نيافتني مي‌نمايد، چرا كه توسعه پايدار، مستلزم نگرش چند ساحتي به مقوله توسعه است. اگر در دوره‌اي به اقتضاي نگاه تك خطي، رشد مولفه‌هاي اقتصادي به مثابه توسعه پنداشته مي‌شد، امروزه، امر توسعه، وابسته به منابع انساني و همچنين سرمايه‌هاي اجتماعي است كه اساسا خاستگاه آنها فرهنگ و علوم انساني مي‌باشد.
از آنجاكه در افق اين چشم انداز نقطه هدفگذاري ايران، دستيابي به موقعيت برتر فرهنگي در منطقه خاورميانه است، رشد فرهنگ و علوم انساني عامل اصلي توسعه اقتصادي و علمي محسوب مي‌شود، چندان كه مي‌توان گفت رشد علوم مختلف بدون بسترسازي و توسعه فرهنگي امكانپذير يا پايدار نيست.
لذا اين امر بايد در برنامه‌هاي دراز مدت و ميان مدت جمهوري اسلامي مورد اهتمام جدي مسئولان قرار گيرد.
آنچه در اين ميان، بيش و پيش از هر چيزي اهميت دارد اين است كه بدانيم وضعيت فرهنگ و علوم انساني در جامعه ايران و جايگاه آن در قانون اساسي، سند چشم انداز، سياست‌هاي كلان، راهبردها و برنامه‌هاي پنج ساله چگونه است؟ وضعيت مطلوب اين حوزه مطابق اسناد توسعه‌آي كجاست؟ و با چه راهبرد و برنامه‌هايي مي‌توان به وضعيت مطلوب براي علوم انساني دست يافت؟‌
نظر به اينكه بخشي از علوم انساني در ايران، متاثر از مباني ناسازگار با باورها و اعتقادات ماست و با شرايط و مقتضيات بومي جامعه ايران انطباق نيافته است؛ برگزاري همايش «نقش علوم انساني در توسعه ملي» مي‌تواند به سهم خود در بومي سازي علوم انساني و شيوه‌هاي ارتقا آن در سياستگذاري‌ها، اتخاذ راهبردها، برنامه ريزي‌ها و روشهاي اجرايي آموزشي، پژوهشي و ترويجي كشور كمك كند. هدفي كه در پيشبرد نهضت علمي و جنبش نرم افزاري و نيز اسلامي كردن و بومي كردن علوم اجتماعي، تاثير به سزايي خواهد داشت».
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
حدادعادل :
علوم انساني در كشور ما سامان درستي نيافته است
دانشگاهيان بايد در حوزه علوم انساني قدم‌هايي بردارند



Multimedia%5Cpics%5C1387%5C8%5CPolitic%5C62.jpg



رييس كميسيون فرهنگي مجلس، تصريح كرد: براي رسيدن به علوم انساني كه متناسب با كشور است بايد خيلي تلاش كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حدادعادل در همايش «نقش علوم انساني در توسعه ملي» با اشاره به توسعه كمي سريع دانشگاه پيام نور عنوان كرد: در سال‌هاي اخير شخصا نگران اين مسئله بودم و اين توسعه كمي سريع را بر حذر داشتم، ولي خوشحالم در جنب اين توسعه كمي به مفاهيم و موضوعات علمي و فرهنگي نيز اهميت داده مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه در پشت هر علومي فلسفه‌هايي قرار دارد، عنوان كرد: معمولا دانشجويان علوم چه علوم انساني و چه علوم پايه و رياضي به سراغ فلسفه‌هاي علوم نمي‌روند.
وي با اشاره به اين‌كه فلسفه علوم حكم ريشه را نسبت به درخت دارد، عنوان كرد: هر علمي يك فلسفه‌، متافيزيك و مابعدالطبيعه‌اي دارد كه مسائل آن علم در آن فلسفه بحث شده است، ولي متاسفانه در كشور ما از توجه به اين موضوع غفلت شده است.
حدادعادل با بيان اين‌كه رشته فلسفه علم هم جديد است، هم ضعيف، تصريح كرد: متفكران ما آنقدر كه به علم توجه دارند به مباني علوم توجه عقلي ندارند. اين مطلب كلي به ويژه در علوم انساني صحيح و صادق است، به اين معنا كه علوم انساني حتما مبتني بر يك فلسفه است و تا زماني كه آن فلسفه‌ها شناخته شوند ما نمي‌توانيم در باب علوم انساني داوري درستي داشته باشيم.
حدادعادل در ادامه با اشاره به تفاوت ميان علوم انساني و علوم طبيعي و رياضي عنوان كرد: در علوم انساني موضوع علم خود انسان است، يعني انساني كه خود به وجود آورنده اين علم است، مي‌خواهد خود را نيز بشناسد.
وي افزود: فرق ديگر بين علوم انساني و علوم ديگر اين است كه انسان خصوصياتي دارد كه در طبيعت موجود نيست و مهمترين آن آزادي و اختيار است.
وي با بيان اين‌كه عدم اختيار و آزادي در علوم طبيعي علت اصلي ناتواني انسان از پيش بيني دقيق است عنوان كرد: ولي انسان اين طور نيست و داراي خصوصيات متفاوت ديگر همچون ادراك مي‌باشد كه اين تفاوت‌ها باعث شده علوم انساني در خصوص وحدت و اتفاق نظري كه وجود دارد، كاملا متمايز باشند.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس با اعلام اين‌كه وحدت بين علوم غير انساني هرگز در علوم انساني وجود ندارد، عنوان كرد:‌مسائل علوم انساني به علت اختلاف نظرهاي موجود باعث شده كه قابل پيش بيني نباشد. به عنوان مثال فروپاشي شوروي و ظهور انقلاب اسلامي ايران از نمونه‌هايي هستند كه از پيش قابل تعيين نبودند، ولي پس از وقوع اين اتفاقات نظريه‌ها و كتاب‌هاي بسيار زيادي در اين زمينه‌ها منتشر شده است.
وي افزود: اگر دو تمدن و فرهنگ تعريف و تصور متفاوتي از انسان داشته باشند علوم انساني يكساني نخواهند داشت. پذيرش علوم انساني غربي به معني پذيرش مباني علوم انساني است.
وي با بيان اين‌كه اگر مباني اين علوم انساني را بپذيريم، پذيرفتن علوم انساني غربي منطقي است، تصريح كرد: ولي نكته حائز اهميت اينجاست كه زماني كه اين مباني را نقد نكرده‌ايم، چگونه مي‌توانيم اين علوم را بپذيريم.
وي ادامه داد: معمولا وقتي صحبت از تاثير علم بر جامعه مي‌شود، اذهان به سمت علوم رياضي و تجربي معطوف مي‌شود، اما كمتر به اين نكته مي‌انديشند كه ما براي مديريت و اداره جوامع خود به علوم انساني نيازمنديم.
حدادعادل در ادامه با اعلام اين‌كه علوم انساني در كشور ما سامان درستي نيافته است، عنوان كرد: با اين وجود هر روز بر تعداد دانشگاه‌ها و رشته‌هاي علوم انساني افزوده مي‌شود به اين علت كه بسيار ارزانتر است، احتياجي به آزمايشگاه و امكانات تجهيزاتي ندارد و اگر اشتباهي از طرف استاد يا دانشجو صورت بگيرد، آشكار نخواهد شد.
وي با بيان اين‌كه نبايد انتظار داشته باشيم ظرف چند سال اين مسئله به نتيجه برسد، افزود: نظريه علوم انساني اسلامي سرعت بردار نيست، ولي نبايد غفلت كرد و براي رسيدن به علوم انساني كه متناسب با كشور است بايد خيلي تلاش كرد.
وي با اشاره به رابطه علوم انساني با توسعه عنوان كرد: توسعه بايد حتما هدفي داشته باشد و به سمت چيزي كه سعادت انسان است حركت كند. حال اين سوال مطرح مي‌شود كه رفاه و بهبود زندگي و سعادت و خوشبختي انسان در چيست؟ اگر به اين سوال پاسخ نداده باشيم، چگونه مي‌توانيم مدل‌هاي توسعه را از فرهنگ‌هاي مختلف داشته باشيم.
وي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص ارائه مدل توسعه اسلامي با كمك مفاهيم قرآني عنوان كرد: متفكران بزرگي در دنياي اسلام و خارج از اسلام هستند كه ما نمي‌توانيم مدل توسعه غربي را بپذيريم.
حدادعادل با بيان اين‌كه رسيدن به كمال استقلال راهي طولاني است و استقلال سياسي شرط لازم و اول اين قدم است، اظهار كرد: مراد من از استقلال قطع رابطه با دنيا نيست، بلكه از بين بردن دخالت بيگانه است. اين استقلال با استقلال سياسي شروع مي‌شود و حالا وظيفه ماست كه هر كسي در راه خود تلاش كند و دانشگاهيان نيز بايد در حوزه علوم انساني قدم‌هايي بردارند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
وزيرعلوم: ساختار جديد وزارت علوم به زودي ابلاغ مي‌شود
تهيه طرح جامع گسترش آموزش عالي استان‌ها تا2ماه آينده
ضرورت افزايش ظرفيت بر مبناي نقشه جامع علمي كشور



Multimedia%5Cpics%5C1388%5C6%5Cphoto%5C1389.jpg



وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ديدار با رييس دانشگاه، معاونان و روساي دانشكده‌هاي دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به افزايش پذيرش دانشجو در سالهاي اخير، گفت: ظرفيت پذيرش دانشجو و گسترش مراكز آموزش عالي بايد بر مبناي نقشه جامع علمي كشور باشد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر كامران دانشجو اظهار كرد: در اين زمينه اولويت با افزايش ظرفيت دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در دانشگاه‌هاي تهران و بزرگ كشور مي‌باشد، همچنين مي‌توان ظرفيت رشته‌هاي كارداني و كارشناسي را در شهرستانها افزايش داد كه با اين اقدامات بخشي از معضلات رفاهي دانشگاه‌ها نيز حل مي‌شود.
وي با بيان اينكه عضويت اساتيد با تجربه در هيأت‌هاي مديره، شركت‌هاي صنعتي و فني مهندسي موجب ارتباط بيشتر دانشگاه با صنعت مي‌شود، گفت: ما مي‌توانيم با ارتباط گسترده با بخش صنعت كشور، امور پژوهشي سازمان‌هاي خارج از دانشگاه را در اولويت انجام قرار دهيم و از اين طريق از نظر بودجه و تجهيزات از آنان كمك بگيريم.
تهيه طرح جامع گسترش آموزش عالي استان‌ها در دو ماه آينده
وزيرعلوم با اشاره به تهيه طرح جامع گسترش آموزش عالي استان‌ها در دو ماه آينده، گفت: اميدوارم طرح گسترش آموزش عالي در كشور با توجه به موضوع آمايش سرزمين تا پايان سال جاري نهايي شود.
ارتقاي اعضاي هيات علمي فقط منوط به ارائه مقالات ISI نيست
دانشجو ارتقاء اعضاي هيئت علمي را فقط منوط به ارائه مقالات ISI ندانست و اظهار داشت: ارائه مقاله ISI تنها ملاك توليد علم و پيشرفت كشور نيست بلكه نگرش كاربردي به مسائل پژوهشي كشور و امتياز دهي به امور تحقيقاتي كه به حل معضلات كشورمان منجر مي‌شود باعث پيشرفت در امور مملكت مي‌شود و بايد در آيين‌نامه ارتقاء لحاظ شود و البته در اين خصوص افراط و تفريط نبايد صورت بگيرد.
ساختار سازماني جديد وزارت علوم به زودي نهايي و ابلاغ مي‌شود
دكتر دانشجو در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به تغييرات در ساختار سازماني وزارت علوم و ابلاغ ساختار جديد اظهار داشت: تغييرات ساختار سازماني وزارت علوم در مرحله نهايي است و تغييرات تحولات مديريتي وزارتخانه بر همين اساس صورت مي‌گيرد.
همچنين در اين ديدار دكتر سهراب پور رئيس دانشگاه صنعتي شريف و جمعي از معاونان و رؤساي دانشكده‌ها و اساتيد اين دانشگاه مسائل و مشكلات دانشگاه صنعتي شريف را با وزير علوم در ميان گذاشتند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تعرفه‌هاي ثبت‌نام آزمون‌هاي سازمان سنجش در سال89 اعلام شد
افزايش هزينه ثبت‌نام كليه آزمون‌ها



Multimedia%5Cpics%5C1387%5C4%5Ceducation%5C33.jpg



هيات وزيران با پيشنهاد وزارت بازرگاني و تاييد ستاد بررسي و كنترل قيمت‌ها، تعرفه ثبت نام دريافتي از داوطلبان شركت در آزمون‌هاي سازمان سنجش آموزش كشور در سال 1389 را تصويب كرد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حق ثبت‌نام داوطلبان در آزمون سراسري 55 هزار ريال، آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته 92 هزار ريال و آزمون دكتري داخل 150 هزار ريال تعيين شد.
بر اساس ابلاغيه دولت، همچنين حق ثبت‌نام داوطلبان در آزمون دانشگاه‌هاي پيام نور، تربيت معلم و غير انتفاعي 15 هزار ريال، آزمون كارداني پيوسته 55 هزار ريال، آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته 74 هزار ريال، آزمون اعزام به خارج 132 هزار ريال، آزمون توليمو 132 هزار ريال، صدور تاييديه گواهي رتبه داوطلبان 15 هزار ريال، تكميل ظرفيت آزمون‌ها 18 هزار ريال، آزمون علمي تربيت بدني 38 هزار ريال، آزمون علمي رشته‌هاي هنر 38 هزار ريال و بازبيني مجدد و پاسخگويي اعتراضات حضور داوطلبان 10 هزار ريال تعيين شده است.
شايان ذكر است كه درآمدهاي سازمان سنجش اموزش كشور به حساب خزانه واريز و در بخش درآمد بودجه كل كشور منظور و معادل هزينه‌اي آن از طريق درج در رديف اعتباري بودجه سال 1389 در اختيار سازمان ياد شده قرار مي‌گيرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دانشگاههاي علوم پزشكي در معرض بحرانهاي گوناگون؛
معاون آموزشي وزارت بهداشت: دانشگاهها با افت تحصيلي روبروهستند
براي79 درصد وقت دانشجو برنامه نداريم



Multimedia%5Cpics%5C1387%5C1%5CEducation%5C86.jpg



معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه دانشگاههاي علوم پزشكي در معرض بحرانهاي گوناگون هستند، گفت: افت تحصيلي دانشجويان علوم پزشكي، بحران در انگيزه‌هاي نسل جديد دانشجو، مشكلات معنوي، فرهنگي و رفاهي در دانشگاه‌ها و بحران مالي و پشتيباني دانشگاه‌ها در بحث آموزشي برخي از اين مشكلات است كه بايد با تدابير فرهنگي اين بحران‌ها را اصلاح كنيم.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدعلي محققي در همايش معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با بيان اينكه در حال حاضر در شرايط خاصي از تاريخ آموزش پزشكي قرار داريم، اظهار كرد: معمولا در نقطه‌هاي عطف و در شرايطي كه ورود به عرصه جديد رخ مي‌دهد، تصميم گيري خط مشي‌ها، تصميمات و تلاش‌ها مي‌تواند سرنوشت ساز باشد.
وي با بيان اينكه در دوران انقلاب آموزش پزشكي كارنامه درخشاني توليد كرده است، گفت: مشخص‌ترين وجه كارنامه آموزش پزشكي، پاسخگويي و مسئول بودن است و هر تلاشي در اين **** در پاسخ به يك نيازي از جامعه بوده است، البته در شرايط فعلي نيازهاي بر زمين مانده‌اي وجود دارد كه بايد در قالب برنامه‌هاي توسعه پنج ساله كشور ترسيم و پاسخ داده شود.
وي با تاكيد بر اينكه علم اگر فاقد جوهره ايمان باشد تبديل به ابراز مهلك و خطرناكي مي‌شود، خاطر نشان كرد: اين علم بر عليه انسانيت به كار گرفته مي‌شود در حالي كه اگر جوهره ايمان داشته باشد تبديل به چتر امن و امان مي‌شود كه بركات آن انسانها را بهره مند مي‌كند.
دانشگاه‌ها در معرض بحران‌هاي گوناگون هستند
وي با بيان اينكه همه دانشگاه‌ها در معرض بحران‌هاي گوناگون هستند، تصريح كرد: نسل جديد در حال تغيير و تحول است، آرمان‌هاي بزرگ دارد و اينها را در دانشگاه‌ها جستجو مي‌كند، بنابرين وظيفه ماست كه به اين خواسته‌ها پاسخ دهيم.
افت تحصيلي براي دانشگاه‌ها يك بحران است
افت تحصيلي به پيشرفت تحصيلي تبديل شود
وي افزود: افت تحصيلي براي دانشگاه‌ها يك بحران است و ما مكلفيم آنرا به پيشرفت تحصيلي تبديل كنيم، در اين راستا اگر تعداد قابل توجهي از دانشجويان يك گروه آموزشي در امتحانات حدنصاب 60 درصد را كسب نكنند دال بر اين است كه گروه معتبر نيست و بايد تلاش كند تا معتبر شود چرا كه پيشرفت تحصيلي از الزامات است.
وي با بيان اينكه همچنين از سوي ديگر با بحران در انگيزه‌هاي نسل جديد روبرو هستيم، تصريح كرد: جهت گيريها در خصوص اين تغييرات درست نيست و نياز به مداخله دارد، بنابراين بايد تدابيري انديشيده شود كه نسل جوان انگيزه‌هاي پويايي داشته باشد.

معاون آموزشي وزارت بهداشت با تاكيد بر روبرو بودن با بحران مدرك گرايي در جامعه خاطر نشان كرد: اين بحران در زمينه افت تحصيلي تاثيرگذار است و موجب افت در آزمون‌هايي همچون دستياري مي‌شود.
وزارت بهداشت مكلف به پاسخگويي شغلي فارغ التحصيلان خود است
وي با بيان اينكه در آموزش پزشكي با بحران كار و اشتغال نيز روبرو هستيم، خاطر نشان كرد: وزارت بهداشت مكلف به پاسخگويي شغلي فارغ التحصيلان خود است، بنابراين بايد ميان پذيرش دانشجو و جذب فارغ التحصيل تناسب وجود داشته باشد.
وجود مشكلات معنوي، فرهنگي و رفاهي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي؛
بايد با تدابير فرهنگي اين بحران‌ها را اصلاح كنيم
محققي با اشاره به وجود بحران معنوي و فرهنگي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، گفت: در بخشي از آموزش بايد با تدابير فرهنگي اين بحران‌ها را اصلاح كنيم، همچنين متاسفانه با بحران امور رفاهي دانشجويان روبرو هستيم، چرا كه معتقديم مسائل رفاهي دانشجويان مطلوب نيست و بايد به همه اين موارد رسيدگي شود.
براي 79 درصد وقت دانشجويان برنامه نداريم
وي با بيان اينكه بايد براي اوقات فراغت دانشجويان كه 79 درصد از وقت آنها را شامل مي‌شود برنامه‌هايي در نظر گرفته شود، گفت: در ساختار معاونت آموزشي دانشگاه‌ها مشكلاتي وجود دارد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.
دانشگاه‌ها در بحث آموزشي با بحران مالي و پشتيباني روبرو هستند
دكتر محققي افزود: دانشگاه‌ها در بحث آموزشي با بحران مالي و پشتيباني روبرو هستند كه همه اين موارد بر آموزش تاثير مي‌گذارد ولي نبايد هيچ چيز افراد را از ارائه خدمات مسئولانه غافل كند.
ستون تحكيم آموزش مورد نياز جامعه اخلاق پزشكي است
توجه به اخلاقيات راهكار جلوگيري از فرار مغزهاست
وي با تاكيد بر اينكه ستون تحكيم آموزش مورد نياز جامعه اخلاق پزشكي است، اظهار كرد: در تربيت دانشجويان بايد به اخلاق پزشكي توجه شود، همچنين آن چيزي كه خطرناك است پديده فرار مغزها است كه افراد با استعداد را از اين ملت جدا مي‌كند و آنها در گروه دشمنان اين ملت قرار مي‌گيرند، البته راهكار اين است كه به اخلاقيت در جامعه پزشكي توجه شود.
وي افزود: اخلاق پزشكي منوط به دو واحد درسي نيست و بايد در هر فعاليتي كه انجام مي‌شود چتر اخلاق در آن ديده شود و هرچه سلسله مسئوليت بالاتر مي‌رود اخلاقيت آن بايد بيشتر باشد.
در عرصه توليد علم نبايد در فاز تقليد بمانيم

معاون آموزشي وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه چتري كه بايد بر دانشگاه‌ها حاكم باشد فكر كردن و اخلاق است، خاطرنشان كرد: ترديد نكنيم كه ما داراي استادان و دانشجوياني هستيم كه در عرصه‌هاي مختلف صاحب نظر هستند، بنابراين نبايد اينقدر در فاز تقليد بمانيم و به منابعي كه ديگران توليد كردند تكيه كنيم.

نبايد با مباحثي چون وزير بودن، معاون بودن و غيره رسيدگي به سلامت مردم را تعطيل كرد
وي با اشاره به تهديد بيماري آنفلوآنزاي خوكي براي مردم، گفت: اين وزارتخانه مسئول جان مردم است و نبايد در برابر اين رسالت مهم مسائلي چون وزير بودن، معاون بودن و غيره مورد توجه قرار بگيرد، همه ما خادم اين ملت هستيم و افراد هر چقدر دايره خدمتشان بيشتر باشد اهميت و مسووليتشان بيشتر است، به عبارت ديگر، نبايد با اين گونه بحث‌ها سلامت مردم را تعطيل كرد.
بايد در يك دانشگاه زنده تجمع و اعتراض باشد و ميتينگ سياسي برگزار شود
مباحث سياسي باعث تعطيلي كلاس درس نشود

وي با بيان اينكه مردم ما مردم بيداري هستند و دانشگاه‌هاي ما دانشگاه زنده است، گفت: بنابراين بايد در يك دانشگاه زنده تجمع و اعتراض باشد، ميتينگ سياسي برگزار شود اما نبايد اين موضوعات ما را از مسير دور كند و مبادا اين مباحث موجب تعطيلي كلاسي شود.

وي با تاكيد بر ضرورت توجه به مسائل آموزشي خاطر نشان كرد: عبادت دانشجو حضور وي در كلاس است، همچنين بالاترين تجلي استاد تدريس وي مي‌باشد. مگر مي‌شود كلاس را تعطيل كرد و بي تفاوت از كنار آن گذشت، بايد در كنار مباحث فرهنگي و سياسي كلاس‌هاي آموزشي برگزار شود و هيچ چيزي موجب تعطيل شدن كلاس درس دانشجويان نشود.
تنها براي 21 درصد وقت دانشجويان برنامه آموزشي داريم

وي با بيان اينكه ما در دانشگاه‌ها براي 21 درصد از وقت دانشجويان برنامه آموزشي داريم، خاطر نشان كرد: اگر به دلايلي اين 21 درصد هم افت كند ديگر چه چيزي باقي مي‌ماند بنابراين برنامه‌ها بايد منظم ارائه شود و كلاس‌ها بايد برقرار باشند.
دانشگاههاي علوم پزشكي داراي افت تحصيلي شده‌اند

وي درعين حال تصريح كرد: ما به دليل غفلت‌ها دچار افت تحصيلي شده‌ايم و اينكه منطق افت تحصيلي براي كسي كه مي‌خواهد مسئوليت جان مردم را بر عهده بگيرد، كجاست؟ اينها همه سوالاتي است كه بايد براي آن راهكار انديشيده شود.

معاون آموزشي وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه دانشجويان براي كسب حد نصاب قبولي بايد در هر امتحان درسي60 درصد نمره را كسب كنند، اظهار كرد: كسب نمرات پايينتر ارزش امتحانات و نقش وجودي امتحانات را زير سوال مي‌برد.

بايد در كليه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استاد مشاور داشته باشيم
وي با تاكيد بر اينكه افت تحصيلي مطلب بسيار مهمي است كه بايد به آن رسيدگي شود، گفت: ما بايد در كليه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استاد مشاور داشته باشيم و نبايد در اين زمينه كوتاهي كنيم.
دانشگاه آزاد در زمينه افت تحصيلي داراي بيشترين مشكل است
دكتر محققي با بيان اينكه دانشگاه آزاد در اين زمينه داراي بيشترين مشكل است، گفت: اين دانشگاه بايد به بحث استاد مشاور توجه ويژه‌اي داشته باشد.
دكتر محققي همچنين با اشاره به ورود به دهه عدالت و توسعه، گفت: توسعه از جمله دستاوردهاي دانشگاه‌ها، دانشجويان و دانشمندان است و ما هنوز براي رسيدن به حق 50 درصدي خودمان فاصله داريم.
ضرورت توجه دانشگاهها به اجراي نقشه جامع علمي و برنامه پنجم توسعه
وي با بيان اينكه تدوين برنامه در مقوله عدالت و توسعه در دستور كار معاونت آموزشي قرار دارد، گفت: بايد شاخصهاي اين مساله در برنامه چهارم و پنجم توسعه باهم مقايسه شود، همچنين بايد مقايسه‌اي بر اساس شاخص‌ها از وضع فعلي آموزش پزشكي با كشورهاي منطقه و معتبر در دنيا و تحليل عالمانه‌اي از فناوري‌هاي جديد آموزش پزشكي داشته باشيم و جايگاه خودمان را در مقايسه با ****‌هاي آموزشي معتبر دنيا ترسيم كنيم.
وي با بيان اينكه نقشه جامع علمي بخش سلامت ترسيم شده است، اظهار كرد: بايد نقشه جامع علمي بخش سلامت در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در دستور كار دانشگاه‌ها قرار گيرد. همچنين زمانيكه برنامه پنج ساله توسعه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد هر دانشگاه بايد وظايف خود را استخراج و عملياتي كند.
وي تاكيد كرد: بايد در هر گروه آموزشي دانشگاه علوم پزشكي اتاق فكر ايجاد شود.
دكتر محققي با اشاره به مشكلات فرهنگي دانشگاهها، تاكيد كرد: نبايد دانشجوي سالمي وارد دانشگاه شود و معتاد خارج شود اينها همه براي ما مسئوليت دارد و اگر در دانشگاهي چنين موردي وجود داشته باشد فاجعه است، چراكه دانشگاه نبايد معتاد داشته باشد و دانشجو نبايد داراي انحراف فكري باشد.
هرم اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها اصلاح شود
وي با اشاره به تركيب هرم اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، گفت: بايد با توجه به آيين‌نامه ارتقا، هرم اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها اصلاح شود، البته ما در بحث مربيان در دوره گذشته ارتقاي خوبي داشتيم كه تعداد آنها از 40 درصد در سال 84 به 67/24 درصد تا كنون تقليل يافته است ولي بايد به راس قله توجه شود و نسبت استادان و دانشياران در دانشگاه‌ها افزايش يابد.

وي با تاكيد بر اينكه بايد در بحث اطلاع رساني و آمارهاي مورد نياز دانشگاه‌ها به صورت شفاف عمل كنيم، تصريح كرد: همه بودجه‌هايي كه از مسير ستاد معاونت آموزشي براي دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است به دانشگاه‌ها وارد مي‌شود و يك ريال از آن نيز در ستاد هزينه نخواهد شد. به صراحت عنوان مي‌كنم در بحث توزيع منابع در ميان دانشگاه‌ها عادلانه عمل خواهيم كرد و ملاكمان فقط سرانه دانشجويي است.
دكتر محققي در خاتمه با اشاره به توجه و تاكيد دانشگاه‌ها به ايجاد رشته‌هاي جديد، گفت: در سفر استاني و مراسم‌هاي دانشگاهي، راضي نيستيم كه در دعوت ما به دانشگاه‌ها ريالي در دانشگاهي براي تشريفات و تجملات هزينه شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اسامی پذیرفته شدگان دوره های پودمانی اعلام شد

وی تصریح کرد: همچنین مصاحبه و آزمون عملی رشته های نیمه متمرکز 5 تا 7 آبان انجام می شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه جامع علمی-کاربردی گفت: اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های متمرکز و همچنین چند برابر ظرفیت رشته های نیمه متمرکز دوره‌های کاردانی پودمانی این دانشگاه صبح امروز از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org اعلام ‌شد.

حسین غفاری در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: ثبت نام از پذیرفته شدگان در رشته های متمرکز از 5 تا 7 آبان با توجه به کد رشته محل قبولی صورت می پذیرد.
وی تصریح کرد: همچنین مصاحبه و آزمون عملی رشته های نیمه متمرکز 5 تا 7 آبان انجام می شود.
غفاری گفت: این افراد با در دست داشتن مدارک لازم به نشانی تعیین شده در جدول شماره 33 مندرج در دفترچه راهنمای پذیرش، به مراکز آموزشی ذی ربط مراجعه کنند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه جامع علمی - کاربردی افزود: در ثبت نام دورهای کاردانی پودمانی، امسال حدود 118هزار نفر پذیرش می شوند.
 
بالا