• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

خبرهای مرتبط با دانشگاهها و آموزش عالی

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
برگزاری آزمون در 8 آبان / ظرفیت پذیرش مازاد در آزمون دکتری تخصصی اعلام شد

ظرفیت پذیرش دانشجوی مازاد در دانشگاههای علوم پزشکی در آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های مختلف گروه پزشکی سال تحصیلی 89 - 88 به همراه رشته های مورد پذیرش اعلام شد. به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شورای آموزش علوم پایه پزشکی، 25 رشته در دانشگاههای علوم پزشکی در آزمون امسال بر اساس آیین نامه پذیرش دانشجوی مازاد، این گروه از دانشجویان را می پذیرد.
متقاضیان استفاده از ظرفیت مازاد می توانند در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه آزمون که از طریق اینترنت انجام خواهد گرفت نسبت به اعلام علاقمندی خود برای استفاده از این ظرفیت اقدام کنند.
بر اساس اعلام این شورا 67 نفر در 25 رشته و در11 دانشگاه علوم پزشکی پذیرفته می شوند. ظرفیت اعلام شده به صورت نهایی نیست و تا زمان آزمون قابل تغییر خواهد بود.
شورای آموزش علوم پایه پزشکی و تخصصی در برخی از رشته ها به صورت مشترک با چند دانشگاه دانشجوی مازاد می پذیرد.
به گزارش مهر، آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پایه پزشکی و بهداشت روز 8 آبان ماه سال جاری در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز در 47 رشته با حضور حدود چهار هزار داوطلب برگزار می شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
لطفا با آی فون وارد دانشگاه شوید!

افزایش تعداد مدارس و دانشجویان رشته بازرگانی و تجارت باعث شده است دروس و مفاهیم درسی این رشته ها بر روی شبکه اینترنت و سایتهایی مانند ای تیونز قرار گرفته و دانشجویان برای دسترسی به این مفاهیم نیازمند گوشی آی- فون شرکت اپل باشند. به گزارش خبرگزاری مهر، دسترسی به دانش اساتید بازرگانی و تجارت که روزگاری تنها در جلسات تدریس MBA و در میان دانشجویان تجارت و اقتصاد امکان پذیر بود اکنون از طریق شبکه اینترنت در دسترس همگان قرار گرفته اند. اکنون صدها دانشگاه و هزاران مدرسه بازرگانی و تجارت در حال قرار دادن دروس، سمینارها و کنفرانسهای خود در شبکه اینترنت بوده و دسترسی به آنها را از طریق سایتهایی مانند آی تیونز و یوتیوب امکانپذیر ساخته اند و دانشجویان نیز در کنار رایانه های ساده برای دسترسی به این دروس نیازمند گوشی های آی-فون خواهند بود.
مدرسه های برتر بازرگانی از جمله مدرسه بازرگانی دانشگاه کمبریج، مدرسه بازرگانی فاکولا و مدرسه مدیریت ییل دوره های آموزشی خود را به صورت رایگان بر روی دانشگاه آی تیونز یو (iTunes U)، بخشی از فروشگاه آنلاین iTunes، قرار داده اند.
این به آن معنی است که افرادی که از توانایی مالی کافی برای سپری کردن دوره دو ساله MBA برخوردار نیستند می توانند آن را در خانه یا محل کار خود و از طریق مجازی تجربه کنند. مدرسه بازرگانی HEC در پاریس نیز قصد دارد به زودی و طی چند ماه آینده دانشگاه iTunes U خود را فعال سازد.
این دوره که طی یک همکاری آزمایشی با شرکت اپل آغاز شده است نیازمند گوشی آی-فون بوده و دانشجویان می توانند بیشتر دروس MBA را از طریق اینترنت بر روی این گوشی ها دانلود کنند. ونسا کلین مدیر پروژه دانشگاه iTunes U معتقد است دانشجویان نه تنها با استفاده از این فناوری می توانند دروس خود را به راحتی دریافت کنند بلکه می توانند از این طریق کنفرانسهای خود را نیز بر روی آی-فونها ضبط کرده و با قرار دادن آنها بر روی شبکه اینترنت، در هر زمانی آن را مورد بازبینی قرار دهند.
به گفته وی این دانشگاه مجازی و رایگان علاوه بر ارتقا دادن سطح مدارس بازرگانی و تجاری می تواند تدریس اساتید را تسهیل کرده و دروس این رشته ها را در اختیار علاقمندان در سرتاسر جهان قرار دهد.
دانشگاه YouTube EDU نیز بخشی دیگر از فضای مجازی آموزشی است که از ماه مارچ سال جاری آغاز به کار کرده و شبکه های YouTube از صدها دانشگاه تشکیل شده است. طی چند ماه گذشته این شبکه اعلام کرد دروس 45 دانشگاه در اروپا را به شبکه آموزشی خود افزوده است و اکنون دروس و مقالات دانشگاههایی مانند دانشگاه کالیفرنیا را نیز در خود گنجانده است.
شبکه Academic Earth نیز که همزمان با شبکه YouTube راه اندازی شده است ویدئوهایی از دروس دانشگاههای آمریکا از قبیل ییل، هاروارد، پرینستون و استنفورد را در خود گنجانده است. موسسه ام آی تی نیز از دیگر مراکر آموزشی است که مقالات و دروس خود را بر روی شبکه اینترنت قرار داده است.
بر اساس گزارش سی ان ان، با این همه در میان این شبکه ها و برنامه های رایگان آموزشی دانشگاه iTunes U بیشتر از بقیه مورد توجه دانشجویان جهان قرار گرفته است. دانشگاه آکسفورد تعداد دانلودها را بر روی iTunes U این دانشگاه در حدود یک میلیون بار اعلام کرده و محبوب ترین مبحث درسی هفته گذشته در این دانشگاه "کار آفرینی و برنامه ریزی ایده آل تجاری" معرفی کرده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
لزوم برخورد با شبهات در بحثهای مربوط به زنان

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاهها با اشاره به بیان اینکه به جای پاسخ دادن به سئوال باید قدرت تولید سئوال را داشته باشید، گفت: ما از ستمی که به زنان روا شده طلبکاریم و از این که زن تبدیل به کالا شده هم ناراضی هستیم. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد محمدیان در مراسم افتتاحیه همایش آموزشی "دختران ***** کبیر" با شرکت 250 هزار دختر عضو تشکلهای دانشجویی با تاکید بر اینکه امامان معصوم ما بهترین رهبران در سطح جهان هستند خاطرنشان کرد: هر کجای دنیا پا بگذاریم و از ما بخواهند مکتب اسلام و رهبران آن را توصیف کنیم، اگر حداقل بتوانیم اوصاف امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا(ص) را تشریح کنیم، یقین بدانید رهبران آزادیخواه جهان در مقابل رهبران ما سر تعظیم فرود می ‌آورند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاهها راهکار پیشگیری از زندگی دایره ای را زندگی جهادی دانست و اظهار داشت: اگر زندگی انسانها جهادی باشد، همیشه اعمالشان رو به پیشرفت است، در فرهنگ اسلامی سه نوع جهاد داریم، یک جهاد اصغر مانند جنگ هشت سال دفاع مقدس که باید توجه داشت در برخی زمانها جهاد اصغر می ‌تواند تا مدتها کشور را در برابر حوادث بیمه کند، دوم جهاد اکبر که بنابر فرمایش پیامبر اکرم (ص) جهاد با نفس است که انسانها تا آخر عمر با آن درگیرند و سوم جهاد کبیر یا به قول امروزیها جنگ نرم است.
محمدیان با بیان این که آغازگر جنگ نرم انبیاء الهی بودند، اضافه کرد: جهاد کبیر و اکبر یک روز تعطیل ندارد و تا زمانی که به نفس مطمئنه نرسیدیم جهاد اکبر ادامه دارد، جهاد کبیر نیز روزی به اتمام می ‌رسد که کلمه حق به گوش تمامی انسانها رسیده باشد و دشمنان ناچار شوند به گوشه عزلت پناه ببرند و تا زمانی که انسانهای روی زمین وجود دارند، مخالف دین وجود دارد و مهم این است که آنها با خواری در حاشیه پیروزی حق را ببینند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاهها، ابزار جهاد را قرآن دانست و گفت: ***** در دیدار با دانشجویان بحث حنگ نرم را مطرح کردند که منظور ایشان جهاد کبیر است.
محمدیان یکی از خطوط مقدم جبهه مورد تهاجم دشمنان را تخریب فعالیتهای زنان دانست و اضافه کرد: زنان با توجه به این که در دانشگاهها نیز حضور مثمرثمر دارند، می ‌توانند نقش اساسی و استراتژیکی را در جنگ نرم ایفا کنند.
وی با تاکید بر اینکه با زندگی جهادی می ‌توان طعم استقلال، آزادی و عزت را چشید، گفت: آزادی که با زندگی جهادی به دست می ‌آید در هیچ کجای دنیا نمی ‌توان یافت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
منعی برای تدریس زهرا رهنورد در دانشگاه تهران وجود ندارد

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: تا به حال هیچ بحثی درباره منع زهرا رهنورد از تدریس در این دانشگاه وجود نداشته و حکمی در این زمینه صادر نشده است. سید مهدی قمصری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اخبار مربوط با قطع همکاری زهرا رهنورد با دانشگاه تهران گفت: تا کنون گزارشی درباره قطع همکاری رهنورد به معاونت آموزشی ارسال نشده و در صورت وقوع چنین امری طبیعتا باید موضوع از طریق معاونت آموزشی پیگیری شود.
وی افزود: در صورتی که چنین امری اتفاق افتاده باشد باید بررسی شود تا مشخص شود این تصمیم به میل شخصی خود ایشان بوده یا تغییر در نحوه همکاری است.
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: اساتید به عنوان بخشی از دانشگاه مثل کارمندان و دانشجویان از این حق برخوردارند که در صورت تمایل برای یک یا چند ترم درخواست مرخصی کنند.
وی در باره نحوه برخورد دانشگاه تهران با زهرا رهنورد در صورتی که بدون هماهنگی با دانشگاه تهران قطع همکاری کرده باشد گفت: اگر استادی به وظایف خود عمل نکند به ویژه در صورتی که دانشگاه درسی را برای وی در نظر گرفته باشد باید پاسخگو باشد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
انتقاد از تخصیص تنها 32 درصد بودجه 88 آموزش پزشکی/ دانشگاهها در بحران

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کسری بودجه بخش آموزش وزارت بهداشت گفت: تاکنون تنها 32 درصد از بودجه سال جاری تخصیص یافته و بودجه کل آموزش نیز با کسری 15 درصدی مواجه است که مجموع این کسریها با برنامه های توسعه ای دانشگاهها همخوانی ندارد. دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آموزش پزشکی در طیف وسیعی از دانشگاههای علوم پزشکی جریان دارد و مجموعه بزرگی از دانشجویان در سطوح مختلف حضور دارند که از ویژگی هایی که موجب تحول شده افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فوق تخصصی و فلوشیپ ها بوده است.
وی اضافه کرد: انتظار این است که به صورت نسبی با افزایش تحصیلات تکمیلی بودجه آموزش هم افزایش یابد اما متاسفانه بودجه آموزش متناسب با این موضوع درنظر گرفته نشده است.
محققی پدیده منفی دیگر در مورد بودجه های آموزشی را میزان تخصیص بودجه دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون تنها 32 درصد بودجه های آموزشی تخصیص یافته است از سوی دیگر کسری 15 درصدی مجموعه بودجه آموزشی نیز غیرقابل تحمل بوده و موجب مشکلات سنگینی می شود.
وی گفت: امیدواریم در تصمیماتی که اتخاذ می شود اولاً در بخش آموزش تخصیص بودجه به صورت 100 درصدی صورت گیرد و دیگر اینکه کسری بودجه آموزش در قالب کسری کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: جبران کسری بودجه دانشگاههای علوم پزشکی باید هرچه سریعتر مورد توجه قرار گیرد چرا که ماموریتهایی که برای نیمه دوم سال برای دانشگاهها طراحی شده است در صورت ادامه کسری بودجه تحت الشعاع قرار می گیرد.
پیش از این مسعود ابوالحلاج مدیرکل بودجه و منابع وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کسری اعتبارات دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت گفت: حوزه آموزش عالی وزارت بهداشت 270 میلیارد تومان کسری اعتبار دارد که این کسری اعتبارات در جلسه مشترک با وزارت علوم و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گزارش داده شده است.
وی اضافه کرد: کسری حوزه بهداشت و درمان وزارت بهداشت نیز 1900 میلیارد تومان است که این موضوع نیز باید به کمک متمم حل شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دانشگاه محل کُشتی گرفتن برهانها شود/ با دانشجوی معترض به من برخوردنشود

رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی با بیان اینکه دانشگاه باید محیط کشتی گرفتن برهان‌ها باشد گفت: اطلاعی از برخورد انضباطی با دانشجویان معترض دانشگاه صنعتی شریف ندارم و معتقدم اگر دانشجویی نظری را اعلام کند اصلا جای نگرانی وجود ندارد. دکتر محمد جواد لاریجانی در گفتگو با خبرنگار مهر در سمنان در خصوص احضار دانشجویان متخلف این دانشگاه به کمیته انضباطی در جریان نشست وی با دانشجویان در این دانشگاه گفت: اطلاعی از برخورد انضباطی با این دانشجویان ندارم و امیدوارم هرگز چنین اتفاقی نیافتاده باشد.
وی با اشاره به اینکه این دانشجویان مثل بچه های خود او هستند، گفت: دانشجویان برخورد خوب و مودبانه ای داشتند و جلسه وسیع و طولانی بود و اگر دانشجویی نظری را اعلام کند اصلا نگرانی ندارد.
لاریجانی تاکید کرد: از اینکه دانشجو بلند شود و صحبت کند من تقدیر می کنم و دانشگاه باید محیط کشتی گرفتن برهانها باشد.
وی ادامه داد: قرار نیست هرچه قدر صدایمان را کلفت تر کنیم حرفمان ثابت شود. باید آرام تر و محکمتر و مستدل تر صحبت کنیم.
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی کشور با اشاره به اینکه در دولت نهم سه طرح بزرگ ملی در دست اقدام بود، گفت: طرح رصدخانه ملی در کشور به مراحل عملیاتی رسیده است و طرح شتابگر ملی و طرح ملی ابررایانه نیز در مراحل آغاز است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
طیف "تحکیم علامه" در دولت هشتم غیرقانونی شد

قائم مقام معاون فرهنگی وزیر علوم درباره فعالیت مجموعه هایی در دانشگاهها که تحت عنوان "تحکیم علامه" صورت می گیرد، گفت: فقط یک "دفتر تحکیم وحدت" قانونی و رسمی در کشور وجود دارد و عنوانی با نام "تحکیم طیف علامه" به طور کلی غیر قانونی است. غلامرضا خواجه سروی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: "اگر مجموعه ای در دانشگاهی فعالیتی داشته باشد که در آن خود را ملزم به موارد اعتقادی طیف علامه بداند این فعالیت غیرقانونی است و دانشگاه باید از فعالیتشان جلوگیری به عمل آورد."
قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: عمل افرادی که تحت عنوان غیر قانونی "انجمن اسلامی طیف علامه" فعالیت می کنند مانند خیلی از اقدامات خلافی است که در جامعه نیز اتفاق می افتد بنابراین هر کسی که تحت این عنوان غیرقانونی اقدامی انجام می دهد باید پاسخگوی اقدامات خود باشد.
وی با بیان اینکه قوانین و مقررات تکلیف حامیان طیف غیرقانونی علامه را روشن کرده است، گفت: "هیئت مرکزی مشترک نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاهیان وزارتخانه های علوم و بهداشت سال گذشته مصوبه ای داشت که بر حکم این هیئت که در زمان دولت آقای خاتمی مبنی بر غیر قانونی بودن طیف علامه صادر شده بود، تاکید می کرد."
خواجه سروی تشخیص اینکه فعالیت یک انجمن اسلامی در دانشگاهی بر طبق سیاق طیف علامه است یا خیر را بر عهده دانشگاهها دانست و گفت: ستاد (وزارت علوم) در کار دانشگاهها دخالت اجرایی نمی کند. دانشگاه دارای هیئت سه نفره ای متشکل از رئیس دانشگاه، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم ***** در دانشگاه و نماینده وزیر علوم است که این هیئت تشخیص می دهد وضعیت انجمن اسلامی در آن دانشگاه چگونه است.
وی ادامه داد: در صورتی که شکایتی از انجمن اسلامی یک دانشگاه صورت گیرد (به عنوان مثال تشکلی قانونی از انجمن اسلامی شکایت کند) و هیئت نظارت دانشگاه به آن شکایت رسیدگی نکند، موضوع در هیئت نظارت مرکزی بررسی و یک تصمیم قانونی اخذ می شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مهر ماه رو به پایان است / اسکان دانشجویان در سالن ورزشی و اتاق مطالعه!/ بررسی مشکل 7 دانشگاه

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: دانشگاههای کشور در سال تحصیلی جدید باز هم با مشکل خوابگاهها مواجه شدند. مشکلی که سبب شد برخی دانشگاهها از فضاهایی مانند نمازخانه، سالن ورزشی و یا اتاق مطالعه برای اسکان دانشجویان استفاده کنند. به گزارش خبرنگار مهر، تامین خوابگاه به عنوان محلی که نه تنها برای خوابیدن و استراحت که برای زندگی دانشجویان مناسب باشد حداقل خدمات رفاهی لازم جهت ارائه به دانشجویانی است که به عنوان دانشجویان روزانه است. اما به نظر می رسد با شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاههای کشور تامین همین حداقلها نیز با مشکلات عدیده ای روبرو شده و به درستی محقق نمی شود.
مسئولان آموزش عالی در سالهای گذشته نیز بارها بر مشکلات خوابگاهی دانشگاهها اشاره کرده و در این زمینه علاوه بر کمکهای دولتی خواستار مشارکت خیرین شده اند.
معاون دانشجویی وزارت علوم شهریور ماه در ابتدای سال تحصیلی گذشته با بیان اینکه 400 هزار دانشجو در دانشگاههای دولتی حضور دارند، گفت: 300 هزار دانشجو متقاضی خوابگاه هستند که برای نیمی از آنها خوابگاه نداریم.

دکتر محمود ملاباشی در گردهمایی مدیران دانشجویی دانشگاهها در دانشگاه صنعتی شریف افزود: برنامه صندوق رفاه دانشجویان این است که برای توسعه خوابگاه ها فعالیت کند و وضع موجود را به وضع قابل قبولی برساند.
معاون دانشجویی وزارت علوم با یادآوری اختصاص اعتبار 60 میلیارد تومانی در سال 86 از سوی دولت برای توسعه خوابگاه های کل آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه محل تحقیق، توسعه و پژوهش نیست لذا برای ایجاد رفاه نسبی دانشجویان مخالف تصدی گری دولتی هستیم چرا که دیگران نیز می توانند این خدمات را ارائه دهد.
حسین خراشادی زاده به عنوان یک مقام مسئول نیز در سال گذشته با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد پوشش خوابگاهی داریم در حالی که پوشش خوابگاهی مناسب برابر با 65 درصد است گفت: پیش بینی می شود تا پایان برنامه چهارم صرفا 50 درصد پوشش خوابگاهی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با وجود تلاش های دولت برای رفع کمبودهای خوابگاهی اما هنوز کمبود جدی خوابگاه ها قابل مشاهده است لذا برای تامین آنچه استحقاق دانشجوی ایرانی باشد باید از امکانات خصوصی استفاده کرد.
مرور مطالب بیان شده از سوی مسئولان دانشجویی کشور نشان می دهد دانشگاهها با مشکلی به نام خوابگاه و فضای اسکان دانشجویان دست و پنجه نرم می کنند. مشکلی که دانشگاهها برای رفع آن تعداد ساکنان اتاقهای خوابگاهها را افزایش داده اند تا جایی که در برخی خوابگاهها در اتاقی کوچک بیش از پنج نفر اسکان داده شده اند. مشکلی که مسئولان آموزش عالی هم در سفرهای استانی هیئت دولت در بازدید از خوابگاههای دانشجویی با آن آشنا شده اند.
یکی از پدیده های قابل توجهی که در سال جاری دانشگاهها با آن مواجه شدند اسکان برخی دانشجویان در نمازخانه، سالن ورزشی یا اتاق مطالعه بود تا این دانشجویان محروم از خوابگاه بتوانند در مکانی دیگر به زندگی دانشجویی خود ادامه دهند تا مشکل دانشگاه در تامین فضای خوابگاهی رفع شود.
هیچ یک از روسای دانشگاهها از چنین اتفاقی استقبال نمی کنند و از وضعیت و شمار پذیرش دانشجویان بدون توجه به امکانات موجود انتقاد می کنند.
خبرنگار مهر برای بررسی این موضوع در سال جاری به سراغ برخی دانشگاهها رفته تا وضعیت دانشجویان خوابگاهی را مورد بررسی قرار دهد. یکی از این دانشگاهها اصلی ترین دانشگاه علوم انسانی کشور یعنی دانشگاه علامه طباطبایی است.
اسکان برخی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اتاقهای فرهنگی و ورزشی
قادر پریزمعاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به عدم تناسب ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه با میزان تقاضای دانشجویان گفت: ریاست دانشگاه دستور داده تا فضا را از هر کجا که می شود تامین کرد و دانشجویان را در اتاقهای فرهنگی و ورزشی هم اسکان داده شوند.
پارتیشن بندی سالن ورزشی با چادر برای اسکان دانشجویان خوابگاهی!
احمد نوحه گررئیس دانشگاه هرمزگان به خبرنگار مهر گفت: به علت مشکلاتی که در تامین فضای خوابگاهی داریم تا زمانی که ظرفیت مورد نیاز خوابگاهها فراهم شود دانشجویان دختر را حتی شده 12 نفر در یک اتاق اسکان می دهیم.
وی افزود: هم اکنون فضاهای استیجاری مورد نیاز به عنوان خوابگاه انتخاب شده و هماهنگی با صندوق رفاه جهت اخذ وام نیز صورت گرفته است بنابراین دانشجویان را به زودی در محلهای جدیدشان اسکان خواهیم داد.
رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: در حال حاضر سالن ورزشی دانشگاه را که به کلیه امکانات گرمایی و سرمایی مجهز بوده با چادر پارتیشن بندی کردیم و امکانات را هم در اختیار دانشجویان قرار داده ایم تا ظرف چند هفته آینده آنها را در خوابگاههای جدید اسکان دهیم.
اسکان 200 دانشجوی شبانه در نمازخانه دانشگاه ولیعصر رفسنجان
محمد مهدی ابراهیمی نژاد رئیس دانشگاه ولی عصر رفسنجان به خبرنگار مهر گفت: دانشگاه ولیعصر حالت ویژه ای دارد که از چهار سال قبل که مسئولیت این دانشگاه را به عهده داشتیم با وجود تمام کمبودهای موجود با کمک و تعامل وزارت علوم تا حد زیادی پیشرفت کرده ایم.
وی افزود: امسال با انجام پیش بینی های لازم برای تامین خوابگاه مشکل چندانی نداشتیم و فقط عده ای از دانشجویان را به علت نواقصی که در یکی از خوابگاهها وجود داشت به طور موقت در نمازخانه اسکان دادیم.
رئیس دانشگاه ولی عصر رفسنجان گفت: این تعداد چیزی در حدود 200 نفر هستند که در این هفته به خوابگاههای خود منتقل می شوند.
اسکان دانشجویان دانشگاه گرگان در اتاق مطالعه
رامین رحمانی رئیس دانشگاه گرگان به مهر گفت: امسال مشکل خوابگاههای خود را با ابداع جدیدی در طرح خوابگاه های خودگردان حل کردیم.
وی افزود: در این طرح اداره و نظارت و نظافت خوابگاه های خودگردان توسط خود آنها انجام می شود اما هزینه های آنها بیشتر به عهده خود دانشگاه بوده و حتی تجهیزات را هم ما خریداری کردیم تا هزینه این خوابگاه ها برای دانشجویان زیاد نباشد.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: امسال در ابتدای سال تحصیلی برای اسکان موقت دانشجویان دو اتاق در هر طبقه از خوابگاه را که در حقیقت اتاق مطالعه بود آماده کردیم و دیوار بین آن را برداشتیم تا دانشجویان بتوانند در آن ساکن شوند.
وی افزود: اکنون هم به دلیل آن که برای عده ای واقعا پرداخت همان هزینه ناچیز خوابگاه نیز امکان پذیر نیست به آنها اجازه دادیم در همین اتاقها بمانند و دانشجویان نیز عصرها از طبقه بالای سلف که به خوابگاه نزدیک است به عنوان اتاق مطالعه استفاده کنند.
اسکان دانشجویان در نمازخانه دانشگاه کاشان
سید جواد ساداتی نژاد رئیس دانشگاه کاشان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال متاسفانه 400 نفر بیش از ظرفیت درخواست شده به این دانشگاه وارد شدند که این مشکلاتی را برای ارائه خدمات آموزشی و رفاهی به دانشجویان پدید آورده است.
وی افزود: ابتدای امر تا اواخر همین هفته گذشته تعدادی از دانشجویان را به ناچار در نمازخانه اسکان دادیم که به مرور و با تهیه خوابگاه های ملکی و خودگردان آنها را به خوابگاههای خود انتقال دادیم.
اسکان 100 دانشجوی دانشگاه کردستان در نمازخانه
غلام حسین کریمی دوستان رئیس دانشگاه کردستان نیز به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه همه متقاضیان خوابگاه را امسال اسکان دادیم تنها یکی از خوابگاه های روزانه به دلیل آن که هنوز آماده نشده بود مشکلاتی را در ابتدای امر ایجاد کرد.
وی افزود: ناچار شدیم تا نزدیک به 100 دانشجو را به مدت 10 روز در نمازخانه خوابگاهها اسکان بدهیم تا خوابگاه مورد نظر آماده سکونت دانشجویان شود.
رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز از چنین مشکلی صحبت کرد و گفت: ظرفیتی بیش از آنچه درخواست کرده بودیم از سوی سازمان سنجش به ما تحمیل شد بنابراین با مشکل خوابگاه مواجه شدیم که همین امر باعث اسکان برخی دانشجویان در فضاهایی غیر از خوابگاه شد.
وی ادامه داد: البته با تلاش صورت گرفته و تامین سه خوابگاه جدید مشکل اکثر این دانشجویان رفع شد.
به گزارش مهر، هر چند در دفترچه های کنکور هر سال در ذیل برخی دانشگاهها تاکید می شود که دانشگاه تعهدی نسبت به تامین خوابگاه دانشجویان و گاها دانشجویان دوره شبانه نخواهد داشت اما گلایه برخی روسای دانشگاهها از افزایش ظرفیت بدون توجه به امکانات رفاهی و تعریف نادرست از بومی گزینی نشان می دهد مسئولان آموزش عالی باید بازنگری جدی در بحث خوابگاهها و بومی گزینی داشته باشند.
تلاش دانشگاههای کشور همیشه این بوده است که حتی به دانشجویان شبانه (نوبت دوم) که آموزش عالی تعهدی نسبت به تامین اسکان آنها ندارد خوابگاه اختصاص دهند تا این دانشجویان نیز به راحتی به تحصیل خود بپردازند اما ظرفیت پذیرش دانشجو که بر اساس برنامه چهارم توسعه صورت می گیرد نشان می دهد امکانات دانشگاهها و فضاهای رفاهی همگام با توقع برنامه چهارم توسعه در بعد پذیرش دانشجو جلو نرفته است و دانشگاهها امروز با مشکل بزرگ نبود خوابگاههای مناسب دست و پنجه نرم می کنند.
با وجود این انتقادات محمد مهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم از تحول در بحث فضاهای رفاهی در دولت نهم دفاع می کند و به مهر می گوید: عدد بسیار بالایی یعنی بیش از 100 میلیارد تومان در سال 87 برای خوابگاه سازی اختصاص یافته است که اختصاص این میزان اعتبار برای خوابگاه سازی از اول انقلاب تاکنون در آموزش عالی کشور بی سابقه است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
وزیر بهداشت با احداث دانشکده داروسازی در استان همدان موافقت کرد

همدان - خبرگزاری مهر: استاندار همدان گفت: احداث دانشکده داروسازی که از مصوبات سفر دوم هیئت دولت به استان همدان بود توسط وزیر بهداشت تأیید شد و با موافقت وی، این دانشکده حداکثر تا سال آینده اقدام به جذب دانشجو در این رشته می کند.

به گزارش خبرنگار مهر در همدان، بهروز مرادی شامگاه شنبه در شورای اداری استان همدان اعلام کرد: همچنین خانم وحید دستجردی موافقت خود را با احداث شعبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و مقرر شد تا روال اجرایی این طرح با نام دانشگاه بین المللی علوم پزشکی بوعلی سینا در استان همدان صورت پذیرد.

مرادی از برگزاری کنگره بین المللی بوعلی سینا در همدان خبر داد و افزود: این کنگره همراه با جایزه 100 هزار دلاری در بخشهای پزشکی، فلسفه برای همه، حکمت و چهارمین بخش با نام مشاهیر معرفی می شود.

وی افزود: سیدجمال الدین اسدآبادی به عنوان یکی از مشاهیر دنیا همدانی بوده که این مایه مباهات و سربلندی برای استان است.

وی با اشاره به اینکه تعداد 40 نفر از فلاسفه جهان اسلام در این کنگره که در همدان برگزار می شود حضور خواهند داشت، بیان کرد: این مسئله موجب می شود تا استان همدان کماکان در حوزه فرهنگ بدرخشد، ضمن اینکه این کنگره از تاریخ 20 تا 23 آبان ماه در همدان برگزار می شود.

مرادی با بیان اینکه اثربخشی بر مبنای ارزشهای رقابتی صورت می پذیرد، خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی و محیط زیست هر دو در کنار هم اثر بخشی را به همراه خواهند داشت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اجرای طرح توانمندسازی هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از برگزاری نخستین دوره طرح توانمندسازی هیئت علمی ویژه اعضای هیئت علمی جوان دانشگاه برای آشنایی هرچه بیشتر با روشهای تدریس و تحقیق در این دانشگاه خبر داد. دکتر شاهین محمدصادقی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این دوره آموزشی و پژوهشی برای گروهی از اعضای هیئت علمی که با گذشتن از آزمونهای سخت موفق شده اند به کسوت هیئت علمی در این دانشگاه دربیایند، برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در کسوت هیئت علمی و تدریس در دانشگاه برای هیئت علمی جوان نیازمند مولفه هایی است که متاسفانه تاکنون کمتر به آن توجه شده است. در واقع یک فرد در بدو ورود به دانشگاه و قرار گیری در هیئت استاد، باید توانمندیهای ویژه ای داشته باشد.
محمدصادقی اضافه کرد: روشهای مدیریتی، روانشناسی، آشنایی با قوانین و مقررات تحصیلی، روشهای تدریس، مقاله نویسی، روش تحقیق، آشنایی با مسائل ملی و مذهبی و دقت در آنها، همه نیازمند دوره های ویژه ای برای آموزش هستند، که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این دوره را برای اعضای هیئت علمی جوان خود طراحی کرده است.
وی یادآور شد: این مجموعه که جایش در فرآیند تدریس خالی بود به صورت یک مجموعه آموزشی چند ماهه تعریف شده است و با عنوان طرح توانمندسازی اعضای هیئت علمی جوان در دانشگاه برای اولین بار از سال تحصیلی جاری اجرایی می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: اجرای این طرح موجب می شود علاوه بر افزایش کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاه، اساتید و اعضای هیئت علمی نیز با آمادگی بیشتری در کلاسهای درس حاضر شوند. همچنین این طرح موجب می شودکه نواقص احتمالی فرآیند آموزش نیز از میان برود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
برنامه مجلس برای ایفای نقش در زمینه ساماندهی علوم انسانی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مطالعه مرکز پژوهشهای مجلس در زمینه علوم انسانی و بررسی ضرورت قانونگذاری در زمینه ساماندهی علوم انسانی کشور در کمیسیون آموزش خبر داد. علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر گفت: "مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ساماندهی علوم انسانی مطالعه ای انجام داده که گزارش این مرکز برای تبادل نظر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح می شود تا بررسی شود که چه اقداماتی در سطح کلان می توان انجام داد."
وی افزود: "کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می کند که آیا نیازی به قانونگذاری در زمینه ساماندهی علوم انسانی وجود دارد یا خیر یا اینکه مجلس بیشتر از بعد نظارتی در این زمینه پیگیر باشد."
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی لایحه شرکتهای دانش بنیان در این کمیسیون خبر داد و گفت: "بررسی لایحه شرکتهای دانش بنیان در کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به اتمام رسیده و تغییرات اساسی بر روی این لایحه در کمیته پژوهش و فناوری صورت گرفته است."
عباسپور خاطرنشان کرد: "بعید است بررسی لایحه شرکتهای دانش بنیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ظرف یک دو روز آینده به اتمام برسد. این لایحه پس از بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات به صحن مجلس ارائه می شود تا در دستور کار مجلس قرار گیرد البته از مجلس درخواست می شود تا بررسی آن در اولویت مجلس قرار گیرد."
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره نامه جمعی از دانشجویان موسوم به ستاره دار خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی و رونوشت این نامه به وی نیز گفت: "نامه ای که خطاب به دکتر لاریجانی نوشته شده باشد و رونوشت آن به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده باشد ندیده ام شاید چنین نامه ای در کارتابل باشد که تاکنون آن را ملاحظه نکرده ام."
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
پروفسور مولانا: غرب در علوم اجتماعی به بن بست رسیده است

تبریز - خبرگزاری مهر: مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت: غرب در علوم اجتماعی به بن بست رسیده است. به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، ‌پروفسور سید حمید مولانا پیش از ظهر یکشنبه در آئین افتتاح شعبه تبریز بنیاد فرهنگی مولانا افزود: امیدوارم در علوم انسانی و اجتماعی که غرب به بن بست رسیده است دانشمندان ایرانی پیشرفت های قابل توجهی داشته باشند.
وی افزود: ایران سرشار از گنجینه های تاریخ و تمدن است و می تواند در علوم انسانی و اجتماعی به تعالی برسد.
وی از آذربایجان و تبریز به عنوان دروازه ارتباط بین الملل کشورمان یاد کرد و با اشاره به آغاز فعالیت بنیاد فرهنگی مولانا در تبریز، اظهار داشت: برای من امروز یک روز تاریخی است چراکه در همین تبریز بزرگ شده ام و هر چه دارم از تبریز است.
پروفسور مولانا تصریح کرد: بنیاد فرهنگی مولانا تلاش خواهد کرد فعالیت هایی در رشته های غرب شناسی،‌آمریکا شناسی،‌علوم اجتماعی و رشته های میان فرهنگی انجام دهد.
به گفته وی آسیب شناسی وضعیت موجود، ‌سیاستگذاری و آینده شناسی سه اولویت فعالیت های بنیاد فرهنگی مولانا در تبریز خواهد بود.
مشاور رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: علاقمند به تعامل و همکاری از سوی اساتید حوزه و دانشگاه هستیم تا گامی در راستای تولید علم برداشته شود.
شعبه بنیاد فرهنگی مولانا با حضور پروفسور سید حمید مولانا و جمعی از مسئولان ارشد آذربایجان شرقی در تبریز افتتاح شد.​
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
چهاردهمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه برگزار می شود

چهاردهمین دوره متوالی انتخاب و معرفی دانشجوی نمونه سال 88 دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمامی مقاطع تحصیلی برگزار می شود. به گزارش خبرنگار مهر، این دوره نیز در تمامی مقاطع تحصیلی از جمله کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی و دکتری حرفه ای برگزار می شود و دانشجویان واجد شرایط می توانند برای ثبت نام به معاونت های دانشجویی مراجعه کنند.
دانشجویان متقاضی واجد شرایط می توانند برای دریافت فرمهای مورد نیاز به معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده محل تحصیل خود مراجعه و در روزهای 10 تا 18 آبان ماه سال جاری نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
همایش برنامه درسی آموزش عالی در ایران برگزار می شود

نهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی با عنوان برنامه درسی آموزش عالی در ایران، چالش‌ها و چشم‌اندازها 29 و 30 مهرماه در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، هدف از برگزاری این همایش دو روزه تبیین اهمیت، ضرورت و جایگاه برنامه های درسی در آموزش عالی، کشف نقاط قوت و ضعف برنامه های درسی موجود در آموزش عالی، شناسایی راهکارهای اثر بخش ساختن برنامه های درسی در آموزش عالی، شناسایی ظرفیت ها و موانع برنامه های درسی الکترونیکی در آموزش عالی، شناسایی چالش های برنامه های درسی **** آموزش عالی و شناسایی چشم اندازهای مطلوب برنامه های درسی آموزش عالی است.
مبانی فلسفی برنامه درسی در آموزش عالی، مبانی فرهنگی و اجتماعی برنامه درسی در آموزش عالی، مبانی روان شناختی برنامه های درسی آموزش عالی، طراحی برنامه درسی در آموزش عالی، تکنولوژی آموزشی و برنامه های درسی آموزش عالی، ساختار برنامه ریزی درسی در آموزش عالی و نقد و ارزیابی برنامه ها، تجارب و سیاست ها نیز از جمله محورهای این همایش به شمار می روند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اقدام حسینی برای جلوگیری از تبلیغات موسسات فراگیر/ تاکید به رسانه‌ها

سرپرست دانشگاه پیام نور با ارسال نامه ای به معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار جلوگیری از تبلیغات موسسات فراگیری که با استفاده از نام و آرم دانشگاه پیام نور اقدام به ثبت نام دوره های فراگیر می کنند، شد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نامه اظهار کرده است: فعالیت موسسات فراگیر که با استفاده از نام و آرم دانشگاه پیام نور جهت ثبت نام دوره های فراگیر اقدام می کنند، غیرقانونی است.
سید محمد حسینی با یادآوری اینکه اخیرا مشاهده شده است مطبوعات و رسانه های داخلی مبادرت به تبلیغات این قبیل موسسات می کنند از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته است ضمن اطلاع رسانی نسبت به جلوگیری از این تبلیغات به صورت قانونی اقدام کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دوره شبانه فرصتی بود که از دست رفت/ دوره شبانه هزینه اضافی تحمیل می کند

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دوره شبانه یا نوبت دوم فرصتی برای دانشگاه ها بود که متاسفانه به دلیل سیاستهای نادرست در کاهش و عدم افزایش شهریه از بین رفت. غلامرضا قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دلیل هزینه هایی که دانشجوی شبانه برای دانشگاه در بردارد و همچنین عدم پرداخت تسهیلات از سوی وزارت علوم برای نوبت دوم وضعیت این سیستم آموزشی ناکارآمد شده است.
وی افزود: دانشگاهها دیگر عطای دانشجوی شبانه را به لقایش بخشیده اند و اکثرا به افزایش ظرفیت دوره روزانه روی آورده اند.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: وقتی شرایط برای هر دو نوبت یکسان بوده اما شهریه پرداختی شبانه ها نزدیک به نصف مبلغی است که برای دانشجوی روزانه به دانشگاه پرداخت می شود بحث نوبت دوم دیگر به یک هزینه اضافی بدل می شود.
وی افزود: زمانی که آموزش عالی ما اشباع شده بود بحث نوبت دوم به این شکل مطرح شد که افراد می توانند در صورت تمایل شخصی از امکانات دانشگاه استفاده کرده و البته هزینه آن را هم بپردازند اما به مرور این روند تغییر کرد.
گروه حوزه و دانشگاه در گفتگو با روسای دانشگاهها سیستم آموزشی نوبت دوم یا شبانه را مورد بررسی قرار می دهد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اعطای کمک بلاعوض به اختراعات مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به اختراعاتی که در سامانه بنیاد ملی نخبگان به تأیید برسند، اعتبار پژوهش و نوآوری بنیاد ملی نخبگان شامل سی میلیون تا سیصد میلیون ریال کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، نسرین سلطانخواه با شرکت در جلسه فراکسیون حمایت از نخبگان، نوآوران و مخترعان مجلس شورای اسلامی، برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد علمی نخبگان را در زمینه پشتیبانی از مخترعان و نوآوران تشریح کرد.
وی گفت: از جمله اقدامات ساختاری و زیربنایی این معاونت در راستای شناسایی مخترعان و فراهم کردن زمینه حمایت از آنان، راه اندازی سامانه الکترونیکی ارزیابی علمی اختراعات به منظور بررسی و تأیید علمی اختراعات با همکاری وزارتخانه های علوم و بهداشت بوده است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: عموم مخترعان دارای اختراع ثبت شده می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی بنیاد ملی نخبگان به نشانی www.bmn.ir به این سامانه دسترسی یافته و اطلاعات مربوط به نوآوری خود را در آن ثبت و مدارک لازم را ارئه کنند.
وی گفت: پس از طی مراحل داوری و کارشناسی، حداکثر در مدت 45 روز نتیجه ارزیابی علمی نوآوری و تأییدیه علمی آن به اطلاع مخترعان خواهد رسید.
سلطانخواه خاطرنشان کرد: به اختراعاتی که در این سامانه از نظر علمی و قابلیتهای نوآورانه وکاربردی به تایید برسند اعتبار پژوهش و نوآوری بنیاد ملی نخبگان شامل سی میلیون تا سیصد میلیون ریال کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت.
وی گفت: راه اندازی این سامانه تحول قابل توجهی در بررسی و تأیید علمی اختراعات و فراهم شدن زمینه تجاری سازی نوآوری ها در کشور ایجاد خواهد کرد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: از آغاز اجرای این طرح در یکسال گذشته، اعتبار پژوهش و نوآوری بنیاد ملی نخبگان به بیش از هزار اختراع و نوآوری به منظور تکمیل و تجاری سازی آنها از طریق و با نظارت دفاتر استانی نخبگان، پارک های علم و فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران پرداخت شده است.
وی حجم اعتبار پرداختی تا پایان سال 1387 بالغ بر 50 میلیارد ریال عنوان کرد.
به گزارش مهر، در این جلسه نمایندگان عضو فراکسیون و جمعی از مخترعان و اعضای هیئت مدیره انجمن مخترعان توجه بیشتر به مخترعان، رفع موانع پیشرفت آنها و افزایش حمایتهای مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری از مخترعان و نوآوران را خواستار شدند.
نمایندگان عضو فراکسیون با اشاره به لایحه حمایت از شرکتهای دانش بنیان که در کمیسیون آموزش و تحقیقات به تصویب رسیده و به زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سیستم پذیرش دانشجوی شبانه ناکارآمد است/ دوره شبانه حذف شود

رئیس دانشگاه بوعلی همدان گفت: اگر واقعا می خواهیم دانشگاههای دولتی همچنان دولتی بمانند باید دانشجوی شبانه یا نوبت دوم را از سیستم آموزشی حذف کنیم. علی محمد زلفی گل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سیستم شبانه یا نوبت دوم در حقیقت به سیستمی نیمه دولتی بدل شده که دانشجویان آن نسبت به هم دوره ای‌های خود در دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی شهریه کمتری می پردازند.
وی افزود: حذف دانشجوی شبانه از دانشگاه دولتی به رقابت بین دانشگاههای شهریه ای و در نتیجه ارتقای بیشتر کیفیت آنها نیز کمک می کند.
رئیس دانشگاه همدان گفت: وقتی دانشگاه دولتی پول دریافت می کند انگار شهریه ای شده است و در سیستم دولتی درآمدزایی جواب نخواهد داد.
وی افزود: به طور نسبی دانشجویان شبانه درآمدی برای دانشگاهها ندارند زیرا تنها یک چهارم مبلغی که برای هر دانشجو اعم از روزانه و شبانه هزینه می شود توسط شهریه آنها تامین می شود.
زلفی گل ادامه داد: در حقیقت می توان گفت دانشجوی شبانه خدمات و امکانات خود را همانند دانشجوی روزانه از دولت دریافت می کند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تخلف در آزمون دکتری تخصصی امری محال خواهد بود

مشهد - خبرگزاری مهر: معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تدابیر انجام شده در حوزه آزمونها، تخلف در آزمون PHD دانشگاهها امری محال و غیر ممکن خواهد بود. دکتر محمد علی محققی در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد افزود: پس از مشکلات پیش آمده در آزمون دستیاری سال 82 تاکنون، مورد تخلفی در آزمون ها مشاهده نگردیده است.
وی برخورد قاطع با عوامل متخلف را از اولویت های اصلی مرکز آزمون دانست و گفت: با برخورد قاطع با متخلفین شناخته شده آزمون دستیاری شاهد برگزاری با ثبات، قوی و عادلانه آزمونها هستیم و با طراحی های انجام شده امکان انجام تخلف را به حداقل ممکن رسانده ایم و اگر تخلفی هم به اثبات برسد با متخلفین بر طبق قانون با اشد مجازات برخورد می نماییم.
محققی ضمن رد بعضی از شایعات پیرامون بازگشت متخلفین آزمون های گذشته به کار تاکید کرد: ما در مجموعه وزارتخانه اعتقاد داریم که هیچ تخلفی در جامعه پزشکی نباید وجود داشته باشد و متخلفین را واجد صلاحیت حرفه پزشکی نمی دانیم چه به آنکه بخواهند در مقطع تخصصی به تحصیل بپردازند و این یکی از دلایل مخالفت ما با حضور مجدد متخلفین سال 82 است و از سوی دیگر معتقدیم با این دوستان علاوه بر احکام قضایی صادره باید بر طبق مصوبات قانونی شورای آموزش پزشکی و تخصصی برخورد شود بنابراین تا این لحظه امکان ادامه تحصیل برای آنها مهیا نشده است.
وی از دانشجویان خواست ضمن اطمینان به مراحل برگزاری آزمون در کشور، با اتکا به خداوند متعال و آموخته های خود به محل برگزاری آزمونها مراجعه و در صورت مشاهده هر نوع تخلف مراتب را به نماینده وزارت مستقر در محل برگزاری اطلاع دهند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تدریس صنعتی سازی ساختمان در دانشگاه های کشور

برای نخستین بار در کشور تدریس صنعتی سازی ساختمان در قالب واحد دانشگاهی از ترم اول سال تحصیلی 88-89 آغاز شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مدیریت پروژه های ایران (مپسا)، در پی توافق به عمل آمده میان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و شرکت مپسا، شرایط لازم برای گنجاندن واحد فناوری های نوین صنعت ساختمان به دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران این دانشگاه فراهم شد.
بر اساس این گزارش این درس که برای نخستین بار در ایران به عنوان واحد آموزشی به چارت آموزشی دانشگاه ها افزوده می شود قرار است در قالب 2 واحد اختیاری و به صورت سمیناری به دانشجویان دانشگاه خواجه نصرالدین طوری ارائه شود.
براساس برنامه ریزیهای شرکت مپسا و به دنبال ابراز تمایل برخی دانشگاه های مطرح کشور، قرار است مذاکرات لازم برای تدریس این درس در دیگر رشته های مرتبط با صنعت ساختمان صورت گیرد.
واحد درسی فوق به گونه ای تعریف شده که ارتباطی عمیق میان صنعت و دانشگاه را ایجاد کند و در بردارنده موضوعات مورد اهمیت در حوزه هایی نظیر معماری، ساختمان، مدیریت و دیگر صنایع وابسته باشد.
 
بالا