• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

ليگ قهرمانان اروپا 2009/2010

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
:(
فینال امسال اصلا دیدن نداره
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
اتفاقا فینال امسال خیلی جذابه چون کمتر کسی همچین فینالی رو پیش بینی می کرد
و فینال هم بین دو تیم بزرگ اروپایی برگزار میشه
ریبری که محرومه نیست تو فینال

5 می دادگاه یوفا به فرجام خواهی بایرن در مورد محرومیت ریبری پاسخ میده
ولی خیلی سختگیرانه بود محرومیتش معلوم بود میخوان کاری کنن که در فینال نباشه
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
فينال ليگ قهرمانان اروپا
برخورد آقايان خاص و خاص‌تردر برنابئو!



نبرد بايرن مونيخ و اينتر در ديدار پاياني رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا تنها رقابتي ميان دو تيم بزرگ قاره سبز نيست. در سانتياگو برنابئو دو"آقاي خاص" با هم دوئلي رو در رو خواهند داشت. لوئيس فان خال و ژوزه مورينيو.


شنبه شب در سانتياگو برنابئو، ورزشگاه خانگي رئال مادريد تيم‌هاي بايرن مونيخ و اينتر ميلان آخرين ديدار فصل 2010 - 2009 رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا را برگزار مي‌كنند تا در پايان قهرمان اين رقابت‌ها در فصل جاري شناخته شود.


بايرني‌ها مي‌خواهند در خانه رئال پنجمين قهرماني‌شان در جمع قهرمانان اروپا را رقم بزنند. در سوي ديگر پيروزي اينتر مي‌تواند نخستين عنوان اين تيم را پس از 45 سال در ليگ قهرمانان اروپا براي هواداران نراتزوري به همراه داشته باشد.

مونيخي‌ها براي رسيدن به مادريد دو تيم ايتاليايي را در مرحله‌هاي قبلي كنار زده‌اند: يوونتوس و فيورنتينا. اينتر سومين ايتاليايي در مسير پنجمين قهرماني باواريايي‌ها شمرده مي‌شود. آبي و مشكي‌پوشان هم با كنار زدن بارسلونا مدافع عنوان قهرماني در دورنيمه نهايي نشان دادند، عزم شان را براي پايان دادن به 45 سال انتظار جزم كرده‌اند. لوئيس فان خال و ژوزه مورينيو گذشته مشتركي با يكديگر دارند. گذشته‌اي كه در نهايت چاشني جذابيت فينال سانتياگو را افزايش خواهد داد.

مورينيوي پرتغالي در فاصله سال‌هاي 1997 تا 2000 دستيار فان‌خال بود. درست همان زمان كه اين مربي سرشناس هلندي در نوكمپ هدايت آبي - اناري‌ها را برعهده داشت. اكنون تقدير اين استاد و شاگرد را پس از گذشت يك دهه رو در روي هم قرار داده است.


اما اين تمام اشتراك اين دو"آقاي خاص" شمرده نمي‌شود. مورينيوي پرتغالي و فان خال هلندي پيش از اين در ليگ قهرمانان اروپا سابقه قهرماني دارند و مي‌خواهند با پيروزي در جمع مربياني قرار بگيرند كه با بيش از يك تيم در اروپا به قهرماني دست يافته‌اند.


** اينتر - بايرن در گذشته


فينال برنابئو پنجمين رقابت ميان دو تيم ايتاليايي – آلماني خواهد بود. اين دو آخرين بار در فصل 2007 -2006 و در دور گروهي ليگ قهرمانان اروپا با هم پيكار داشتند. ديدار برگشت 5 دسامبر 2006 در آليانس آره‌نا انجام شد و با تساوي يك بر يك دو تيم پايان يافت. پاتريك ويراي فرانسوي با گلزني در وقت‌هاي تلف‌شده پايان بازي ايتاليايي را كه با گل روي ماكاي هلندي (62) عقب افتاده بودند، از شكست نجات داد.


در ديدار رفت كه 27 سپتامبر همان سال انجام گرفت، اينتر با گل‌هاي كلوديو پيزارو (81) و لوكاس پودولسكي (91) دو بر صفر برابر مهمانش در سن سيرو تن به شكست داده بود.


اينتر در پايان اين بازي 9 نفره به رختكن رفت. زلاتان ابراهيموويچ و فابيو گروسو بازيكنان وقت نراتزوري در آن مسابقه و در نيمه دوم از زمين مسابقه اخراج شده بودند. فليكس ماگات و روبرتو مانچيني در آن فصل روي نيمكت مربيگري ‌دو تيم مي‌نشستند. بايرن در آن سال صدرنشين گروهش شد و بالاتر از اينتر راهي دور بعد رقابت‌ها شد.


تنها دوئل ديگر و بايرن به فصل 89-1988 و دور سوم رقابت‌هاي جام يوفا باز مي‌گردد. ديداري كه در نهايت با برتري آلماني‌ها به پايان رسيد. در حالي كه اينتر در ديدار رفت و در ورزشگاه المپيك مونيخ با گلزني آلدو سره‌نا(60) و نيكولا برتي(71) بازي را 2 بر صفر از ميزبانانش برده بود و روي نوار پيروزي گام برمي‌داشت، بايرن در بازي برگشت در سن سيرو در نيمه نخست و در فاصله 8 دقيقه 3 بار گلزني كرد تا يك بار ديگر پيش‌بيني ناپذير بودن فوتبال به نمايش درآيد.


رولند ولفارت (33)، كلاوس اوگن تالر(37) و يورگن وگمان (40) گلزنان ژرمن‌ها در خانه اينتر بودند. اينتر آن بازي را در نهايت با گلزني آلدو سره‌نا 3 بر يك باخت و به خاطر دريافت گل در خانه خودي از آن رقابت‌ها كنار رفت. پوپ‌ هاينكس مربي وقت مونيخي‌ها بود. جالب آن كه هدايت اينتر را در آن بازي جوواني تراپاتوني برعهده داشت كه سال‌ها بعد هدايت بايرن مونيخ را برعهده گرفت.


** سابقه


بايرني‌ها آخرين بار در سال 2001 قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شده ‌اند. چنانچه فينال 2010 نيز با پيروزي آنها همراه شود، پنجمين قهرماني آنها در اين رقابت‌ها رقم خورده و مونيخي‌ها به ركورد ليورپول خواهند رسيد. در آن صورت تنها دو تيم رئال مادريد و ميلان بيش از اين دو سابقه قهرماني در اروپا را خواهند داشت. در هفت فينالي كه بايرن در آنها حضور داشته، چهار قهرماني و 3 نايب قهرماني را به دست آورده است.


** نگاهي به هفت فينال بايرن مونيخ در ليگ قهرمانان اروپا:


1974 بروكسل: بايرن 4- آتلتيكو مادريد صفر

(ديداري تكراري پس از تساوي يك بر يك در بروكسل)

1975 پاريس: بايرن 2- ليدز يونايتد صفر

1976 گلاسكو: بايرن يك – سنت اتين صفر

1982 روتردام: بايرن صفر – آستون ويلا يك

1987 وين: بايرن يك – پورتو 2

1999 بارسلونا: بايرن يك – منچستر يونايتد 2

2001 ميلان: بايرن يك - والنسيا يك

پيروزي 5 بر 4 بايرن مونيخ در ضربه‌هاي پنالتي


مونيخي‌ها گذشته از اين چهار قهرماني در سال 1976 در جام در جام اروپا و در 1996 در جام يوفا جام قهرماني را از آن خود كرده‌اند.


اينتر براي نخستين بار پس از دهه 60 ميلادي مي‌خواهد قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را تجربه كند. نراتزوري در آن سال‌ها با "هلينو هره را" دو بار پياپي قهرماني در اروپا را جشن گرفت. ايتاليايي‌ها با قهرماني در مادريد همانند بارسلونا و منچستر يونايتد براي سومين بار قهرمان ليگ قهرمانان اروپا خواهند شد.


آبي و مشكي‌پوشان در 4 فينال قبلي‌شان 2 بار برد و 2 بار هم باخت را به چشم ديده‌اند.


** نگاهي به چهار فينال اينتر در ليگ قهرمانان اروپا:

1964 وين: اينتر 3 – رئال مادريد يك

1965 ميلان: اينتر يك - بنفيكا صفر

1967 ليسبون: اينتر يك – سلتيك گلاسكو 2

1972 روتردام: اينتر صفر - آژاكس 2


همشهريان ميلان در دهه 90 ميلادي 4 بار ديدار پاياني جام يوفا را تجربه كردند كه با 3 قهرماني آنها در سال‌هاي 1991 ، 1994، 1998 و ناكامي آنها در سال 1997 همراه بود.


** آمار و ارقام

* بايرن در مسير رسيدن به فينال مادريد 4 مسابقه‌اش را واگذار كرد. درست همانند ميلان در فصل 2003-2002. ميلاني‌ها در آن فصل با وجود آن 4 باخت در دور گروهي و حذفي قهرمان شدند. بايرن چطور؟


* دو تيم تا پيش از اين 28 بار برابر رقيباني از كشور تيم رقيب‌شان ايستاده‌اند. هر چند اينتر آمار بهتري در اين بازي‌ها داشته است. اين تيم برابر باشگاه‌هاي آلماني 13 برد، 8 تساوي و 7 باخت را در كارنامه به ثبت رسانده است. در مقابل بايرن برابر ايتاليايي‌ها 9 برد، 7 تساوي و 13 شكست داشته است.


* فان خال تاكنون 2 فينال ليگ قهرمانان اروپا را برابر تيم‌هاي ايتاليايي شاهد بوده است. او در سال 1995 با آژاكس رو به روي ميلان ايستاد و يك بر صفر پيروز شد. ولي فصل بعد در ضربه‌هاي پنالتي با همين تيم به يوونتوس باخت. اين مربي هلندي در فينال يوفا در سال 1992 با آژاكس تورينو، ديگر تيم ايتاليايي را شكست داد.


* آخرين برد اينتر برابر حريفي از بوندسليگا به دور گروهي فصل پيش همين رقابت‌ها باز مي‌گردد. مردان مورينيو سال پيش در خانه برابر وردربرمن با تساوي يك بر يك متوقف شدند و در آلمان 2 بر يك بازي را به تيم شمالي آلمان واگذار كردند.


* آقاي خاص هلندي در سال 1995 با آژاكس و آقاي خاص پرتغالي در سال 2004 با پورتوي پرتغال قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شده‌اند و نام برنده مسابقه شنبه شب ميان اين دو در كنار نام ارنست هاپل و اوتمار هيتسفلد به عنوان سومين مربي كه با دو باشگاه مختلف قهرمان اين رقابت‌ها شده‌اند، قرار خواهد گرفت. ميان دو قهرماني هاپل 13 سال فاصله وجود داشت. او نخست با فاينورد در سال 1965 قهرمان اروپا شد و 13 سال بعد (1983) با هامبورگ. فان خال مي‌تواند با اين قهرماني اين ركورد 13 ساله را به 15 سال برساند. هيتسفلد 1997 با بوروسيا دورتموند و 2001 با بايرن مونيخ قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شد. اگر مورينيو برنده بازي شنبه باشد، انتظارش پس از 6 سال پايان خواهد يافت.


* بايرن مونيخ شنبه شب براي دهمين بار در سانتياگو برنابئو به ميدان خواهد رفت. 9 بازي قبلي آنها در خانه رئال مادريد با 2 برد ، يك تساوي و 6 باخت همراه بود. آنها آخرين بار درفصل 2007 - 2006 در يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا در اين ورزشگاه برابر رئال مادريد حاضر شده و با باخت 3 بر 2 راهي مونيخ شدند. هر چند در نهايت با كمك برتري 2 بر يك در خانه و به لطف گل زده در خانه حريف راهي دور بعد شدند. دو بازي فصل 2000- 1999 هم با برد 4 بر 2 مونيخ‌ها در دور دوم گروهي و باخت 2 بر صفر در ديدار نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا پايان يافت. در دور رفت نيمه نهايي همين رقابت‌ها در سال بعد 2001 دومين برد مونيخي‌ها برابر رئال در سانتياگو برنابئو رقم خورد. با نتيجه يك بر صفر و با گلزني "جوواني البر" برزيلي.


* اينتر هفت بار در سانتياگو برنابئو حاضر شده و تنها يك بار با پيروزي اين ورزشگاه را ترك كرده است. ايتاليايي‌ها در پايتخت اسپانيا 4 بار در نيمه نهايي مغلوب رئال مادريد شده‌اند. از جمله آنها مي‌توان به 2 حذف پي‌درپي در جام يوفا اشاره كرد. تنها برد اينتر در خانه رئال به برد 2 بر صفر در فصل 1967 - 1966 باز مي‌گردد. به دور برگشت يك چهارم نهايي جام باشگاه‌هاي اروپا.


* مورينيو سابقه پيروزي بر بايرن مونيخ را دارد. او در فصل 2005 - 2004 در يك چهارم نهايي همين مسابقه‌ها همراه با چلسي برابر بايرن قرار گرفت. ديدار دو تيم در لندن با برد 4 بر 2 آبي‌هاي لندن و ديدار برگشت با باخت 3 بر 2 آنها همراه شد. هر چند آقاي خاص پرتغالي در هر دوي آن مسابقه‌ها به دليل محروميت نمي‌توانست روي نيمكت تيمش بنشيند!


* دو بازيكن كنوني بايرن فينال ليگ قهرمانان اروپا را تجربه كرده‌اند: هانس يورگ بوت، سنگربان بايرن كه در سال 2002 با بايرلوركوزن مغلوب رئال مادريد و زين‌الدين زيدان شد و مارك فان بومل هلندي كه در سال 2006 با بارسلونا برابر آرسنال به پيروزي رسيد و قهرمان اروپا شد.


* ساموئل اتوئوي كامروني، مهاجم كنوني اينتر در همان سال همبازي مارك فان بومل بود و با پيراهن آبي- اناري‌ها قهرماني در اروپا را جشن گرفت. اين مهاجم آفريقايي در فينال سال پيش هم حاضر و زننده يكي از دو گل قهرماني بارسا برابر منچستر يونايتد بود.


* لوسيو، مدافع برزيلي اينتر در شكست لوركوزن در فينال 2002 برابر رئال مادريد همبازي هانس يورگ بوت، دروازه بان كنوني بايرن مونيخ و يكي از گلزنان آن فينال بود.


* چنانچه اتوئو دروازه بايرن مونيخ را باز كند، نخستين بازيكن تاريخ ليگ قهرمانان اروپا خواهد بود كه در 3 فينال موفق به گلزني شده است. آلفردو دي استفانو مهاجم سال‌هاي دور رئال مادريد در فاصله سال‌هاي 1956 تا 1960 در 5 فينال پي در پي جام باشگاه‌هاي اروپا موفق به گلزني شده بود.


* استبان كامبياسوي آرژانتيني از 1996 تا 1998 در تيم دوم رئال مادريد بازي مي‌كرد. او 4 سال بعد را به طور قرضي در زادگاهش توپ زد و از 2002 تا 2004 در تركيب تيم اصلي رئال حاضر بود.


* والتر ساموئل هم فصل 2005- 2004 را در رئال مادريد توپ زد. وزلي اسنايدر، هلندي اينتر هم در فاصله سال‌هاي 2007 تا 2009 در كنار آرين روبن، هلندي بايرن در سانتياگو برنابئو به ميدان مي‌رفت.


* لوتارماتيوس (به عنوان بازيكن) و جوواني تراپاتوني (به عنوان مربي) همراه با بايرن مونيخ و اينتر به قهرماني دست يافته‌اند.


* فينال 2010 سومين ديدار پاياني است كه در دو سوي آن دو تيم آلماني و ايتاليايي ايستاده‌اند: دو فينال ديگر عبارتند از:

1983:هامبورگ يك – يوونتوس صفر

1997: بوروسيا دورتموند 3 - يوونتوس يك


** استاد هلندي و شاگرد پرتغالي‌اش


لوئيس فان‌خال و ژوزه مورينيو شنبه‌شب در حالي برابر يكديگر صف‌آرايي خواهند كرد كه روزگاري در كنار يكديگر هدايت بارسلونا را برعهده داشتند. استاد و شاگرد اكنون براي رسيدن به افتخار بايد يكديگر را شكست بدهند.


فان خال و مورينيو، هر دو آقايان خاص هستند. هر چند استاد هلندي همانند شاگرد پرتغالي‌اش چندان اهل مبالغه و اغراق نيست ولي از بسياري جهت‌ها بي‌شباهت به او هم نيست و رفتارهايي شبيه به مورينيو را نشان مي‌دهد و يا حرف‌هايي مي‌زند كه همانندش را تنها مي‌توان از دهان شاگرد پرتغالي شنيد. كسي چه مي‌داند شايد مورينيو اين گونه رفتارها را از فان خال فرا گرفته باشد! اين تمام ماجرا نيست. بدون شك بودن در كنار فان خال آموخته‌هاي زيادي را براي مورينيو داشته است.

سرمربي نراتزروي پيش از فينال شنبه شب در سانتياگو برنابئو از نقش با اهميت و انكار ناشدني فان خان در پيشرفت‌ و موفقيت‌هايش گفت. مورينيو از اعتماد به نفس فان خال شروع كرد. فاكتوري كه به نظر در مرد پرتغالي تمام شدني نيست. شايد او اين عامل را بيش از هر مربي ديگري در خود داشته باشد و اين اعتماد به نفس را مردي به او داد كه شنبه شب در ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا بايد برابرش صف‌آرايي كند.

مردي به نام لوئيس فان خال، كسي كه اين فصل روي نيمكت مربي‌گري بايرن مونيخ نشست و در نخستين سال حضورش در آليانس آره‌نا قهرماني بوندسليگا و جام حذفي آلمان را براي مونيخي‌ها به ارمغان آورد.

فان خال در سال 1997 و زماني كه جانشين سربابي رابسون فقيد در آبي - اناري‌ها شد، خيلي زود متوجه شد كه دستيار پيرمرد انگليسي فرد خاصي است. مورينيو زير نظر رابسون نخستين گام‌هايش را در دنياي مربي‌گري برداشت. او در اصل در اسپورتينگ ليسبون مترجم رابسون بود و بعدها با او به پورتو و بارسلونا رفت. زماني كه "سر فقيد" كاتالونيايي‌ها را ترك كرد، فان خال مرد پرانگيزه پرتغالي را زير پرو بالش گرفت.

در واقع مورينيو ايده‌هاي ديگري را در سر داشت. با اين حال پس از آن كه حرف آخر مرد هلندي را شنيد، در نوكمپ ماندگار شد. مرد پرتغالي مي‌گويد: "زماني كه با فان خال درباره اين‌كه مي‌خواهم به عنوان دستيار به پرتغال و بنفيكا بروم، به من گفت نه. تو نمي‌روي. وقتي مي‌روي كه بتواني سرمربي بشوي و نه مربي. به بنفيكا هم بگو چنانچه در پي سرمربي براي تيم‌شان هستند، آن وقت پيش آنها خواهي رفت. اما اگر مربي مي‌خواهند، تو مي‌ماني."

از قرار معلوم مورينيو از تصميمش براي ماندن در اسپانيا چندان هم ناراحت و يا متاسف نشد: "فان خال شخصيتي بسيار با اعتماد به نفس است و زماني كه يك مربي همانند من جوان و كم سن و سال است، اعتماد به نفس برايش بسيار اهميت دارد. او گاهي وقت‌ها مسئوليت مربيگري تيم را به من مي‌سپرد. در بازي‌هاي دوستانه و در بازي‌ها جام كاتالونيا. او به من مي‌گفت، روي سكوها مي‌روم و تيم دست تو خواهد بود. او در پيشرفت من نقش زيادي داشت."


** فان خال: ژوزه برده من نبود

فان خال هم درباره مورينيو مي‌گويد: "او آن زمان بسيار كم رو و خجالتي بود. تماشاي پيشرفت او بسيار جالب است. تماشاي اين‌كه به چنين فرد و شخصيتي تبديل شده است. مي‌دانستم كه او خواهد توانست كمك من باشد. چرا كه بسيار با انگيزه بود. او خيلي زود مشخص كرد كه او را به جلو برده‌ام. فكر مي‌كنم كمي او را تربيت كرده ام. خيلي زود دستم آمد كه او توانايي بازي خواني دارد. نه اين كه او برده من باشد. او تمرين مي‌كرد تا برنده باشد. من هم تمرين مي‌كردم تا فوتبالي زيبا را بازي كنم و پيروز شوم. مسير من دشوارتر بود."

اين زوج در آن روزها سخت مي‌توانستند تصور كنند كه روزي در ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا برابر هم قرار خواهند گرفت. اكنون شاگرد مي‌خواهد استادش را شكست دهد. مورينيو مي‌گويد: آخرين بار سال 2000 با هم بوديم. از دوراني حرف مي‌زنيم كه ده سال از آن مي‌گذرد. معلوم است كه او اكنون انسان ديگري شده است. با اين حال او مربي برجسته‌اي است و انساني خوب. اين دو ويژگي در او تغيير نكرده‌اند.

فان خال در سال 1995 همراه با آژاكس قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شده بود. يعني زماني كه آن دو با هم كار مي‌كردند، اين افتخار در كارنامه فان خال به ثبت رسيده بود. اكنون اما آنها در حالي چشم در چشم هم مي‌اندازند كه مورينيو هم اين تجربه را در كارنامه‌اش دارد. سال 2004 و همراه با پورتو.

برنده دوئل مادريد هركه باشد، نامش در كنار اوتمار هيتسفلد وارنست هاپل قرار خواهد گرفت. برنده پس از اين دو، سومين مربي است كه با دو باشگاه متفاوت توانسته است، قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شود.

مورينيوي 47 ساله در اين باره مي‌گويد: "دير يا زود به اين جمع خواهم پيوست؛ چرا كه هنوز بسيار جوان هستم. اميدوارم خداوند توان انجام اين كار را به من بدهد. با اين حال اميدوارم 20 سال و بيشتر مربي باشم. دير يا زود اين كار را خواهم كرد اما، ترجيح مي‌دهم به جاي چند سال در عرض چند هفته موفق به انجام اين كار بشوم. نه به اين خاطر كه مي‌خواهم در اين گروه ممتاز در تاريخ فوتبال باشم، بلكه به اين خاطر كه مي خواهم با اين بازيكنان از پس اين كار بربيايم. با اين باشگاه و همين هواداران. دوست دارم همين حالا موفق شوم. تنها به خاطر تيمي كه در آن هستم. چون اين جام ساليان متمادي به دست نيامده است."

فان خال تنها رقيب روز شنبه نيست كه مورينيو را به خوبي مي‌شناسد. آرين روبن در سال‌هاي 2005 و 2006 زير نظر همين مربي پرتغالي در چلسي كار مي‌كرده و با او قهرمان هم شده است. اواكنون بايد اين تصور را داشته باشد كه با او همان رفتاري خواهد شد كه با ليونل مسي در نيمه نهايي ليگ قهرمانان شد. يعني او درست همانند ستاره آرژانتيني آبي - اناري‌ها زير نظر و توجه مرد پرتغالي قرار خواهد گرفت.

مورينيو درباره بازيكن سال‌هاي پيش خود مي‌گويد: "مسي، مسي است. اما وقتي آرين، چهار، پنج و يا شش ماه بتواند به طور مداوم و پيوسته بازي كند آن وقت او بازيكني فوق‌العاده است. بازيكني كه بايد فكري به حالش كرد. اما من راهي را مي‌روم تغيير نمي‌دهم. او همانند مسي و يا رونالدو يك فوتباليست است. بازيكني نيست كه درباره‌اش بشود گفت: هميشه در يك سطح بازي مي‌كند و يا همواره بر ابر حريفان يكسان بازي مي‌كند. خط دفاعي ما براساس پوشش فضا طراحي شده است و ما اين شيوه را تغيير نمي‌دهيم. بديهي است كه در سمتي كه آرين در آنجا بازي مي‌كند، بايد دو برابر مراقب بود چرا كه او بازيكن فوق‌العاده‌اي است."

مورينيو بر اين باور است كه اينتر تنها به خاطر كلاس بازيكنانش نيست كه به ديدار پاياني راه يافته است اين به خاطر تفكر و نگرش بازيكنانش است كه موجوديت فردي‌شان را به نفع هدف‌هاي گروهي ناديده مي‌گيرند. او مي‌گويد: گروه از هر كدام از ما با اهميت‌تر است. ساموئل اتوئو نمونه‌اي برجسته است. روشن است كه او بازيكني با ديدگاه خاصي و ويژه است. بديهي است كه او بازيكني تهاجمي است اما زماني كه تيم مشكل دارد و به او نيازمند است همواره به عنوان نخستين فرد در خدمت تيم است و زماني كه فرد چنين بازيكناني را در گروهش دارد، بازيكناني از جايگاهي بزرگ برخوردارند اما حاضرند تا در خدمت تيم باشند، آن وقت رهبري كار ساده‌اي است.

شنبه معلوم خواهد شد چه كسي از بازيكنانش تيم بهتري را شكل داده است: شاگرد مورينيو و يا استاد فان خال.


** عقايد يك آقاي خاص

لوئيس فان خال و ژوزه مورينيو نقاط مشترك زيادي با هم دارند. از موفقيت‌هايي كه در فوتبال داشته‌اند تا رفتار و شخصيتي كه در كنار زمين و يا بيرون از ورزشگاه‌ها از خود نشان مي‌دهند. شايد همين رفتار منحصر به فردشان باشد كه كارل هاينس رومنيگه اين دو را با عنوان مشترك " آقاي خاص" خطاب مي كند. فان خال در اين ميان مي‌گويد با مورينيو فرق دارد.

شايد معدود موارد در فوتبال باشد كه رخدادهاي كنار زمين از آنچه در خود زمين مي‌گذارد، با اهميت‌تر باشد. اما بدون ترديد در فينال شنبه شب سانتياگو برنابئو اين گونه است. به اين معنا كه اگر آنچه ميان فان خال و مورينيو رخ مي‌دهد، از دوئل بازيكنان بايرن مونيخ و اينتر جالب‌تر، تماشايي‌تر و جنجالي‌تر نباشد، كمتر از آن نخواهد بود.

سرمربي هلندي بايرن كه روزگاري هر آنچه را كه بلد بود به شاگرد پرتغالي‌اش آموخت، حالا بايد ترفند تازه‌اي را از آستين خود بيرون بكشد. بايد ديد او"فوت كوزه‌گري" را براي خودش نگه داشته است يا ... .

فان خال و مورينيو، هر دو انسان‌هايي برون‌گرا هستند، بي‌اندازه برون‌گرا. جاه‌طلبي و از خود راضي بودن هم ديگر ويژگي مشترك آنهاست. اعتماد به نفس‌شان نيز در بالاترين سطح ممكن قرار دارد. آن چنان كه در برگه‌هايي كه براي امضا به دست‌شان مي‌دهند، به راحتي مي‌توانند بنويسند: "من نهايت فوتبال و مربيگري هستم." چه فان خال و چه مورينيو. حالا اين دو از خود راضي موفق به هم رسيده‌اند. هر دو در جام‌هاي حذفي و ليگ تيم‌هايشان را به قهرماني رسانده‌اند و در پي" هت تريك" قهرماني‌هاي فصل‌شان هستند، آن هم با قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا.

به عقيده فان خال تفاوتي عمده و اساسي ميان او و مورينيو بر سر رسيدن به قهرماني اروپا وجود دارد. او مي‌گويد: مورينيو تنها براي بردن و برنده شدن مربيگري مي‌كند، اما من مي‌خواهم با فوتبالي جذاب به پيروزي برسم. همين هم فرق ميان دو مربي است.

به خوبي پيداست كه اين جمله تنها يك مقايسه ساده نيست و "ژنرال لاله‌اي" با اين گفته‌اش به شاگرد قديمي نيش و طعنه‌اي نيز زده است. او همچنين مي‌گويد حريف شنبه‌اش را بسيار خوب مي‌شناسد: اگون كوردس، آناليزور ما پنج بار اينتر را مورد ارزيابي قرار داده است. آخرين بار در پيروزي اين تيم برابر سيه نا. آندريس يونكر، دستيارم هم بازي فينال كوپا ايتاليا برابر رم را به دقت تمام تحليل و بررسي كرد.

فان خال در ادامه به بازيكنانش اشاره مي‌كند و به تمجيد از آنها مي‌پردازد. او كه سابقه كار در آژاكس بارسلونا و هم‌چنين تيم ملي هلند را با تمامي ستارگانش دارد، در ستايش از كادر كنوني بايرن تا به آنجا پيش مي‌رود كه مي‌گويد پيش از اين هرگز هدايت تيمي با اين ميزان قدرت شخصيتي را برعهده نداشته است: "هيچ وقت تيمي نداشتم كه در آن اين تعداد بازيكن به ايده‌هايم باور داشته باشند." البته فان خال، فان خال نيست اگر يك لحظه پس از اين تعريف و تمجيد جانانه و آن چناني به نظم آهنين خود بر نگردد و نگويد: "تيم‌هاي برجسته زيادي را هدايت كرده‌ام و مي‌دانم بالاترين سطح كجاست. ما هنوز به آنجا نرسيده‌ايم!" و دست آخر با اندكي كوتاه آمدن از مواضعش مي‌گويد، اگر تيمش فينال شنبه را از آن خود كند، آن وقت به كاري باورنكردني دست زده است.

شايد هم اين طور باشد. بايرن با تمام موفقيت‌هايش هيچ گاه در طول يك فصل نتوانسته است قهرماني در سه جام را در طول يك فصل از آن خود كند. شايد با اين ژنرال هلندي بتواند.


**‌ فان بومل: من عوض نشده‌ام

كاپيتان هلندي بايرن مونيخ از سال 2006 تاكنون ساعتي را به دست دارد كه يادگار روزهاي حضورش در بارسلوناست. "رولكس ديتونايي" كه در پشت آن اين عبارت حك شده است: Campeon Liega Campeones فان بومل اين ساعت مچي را با افتخار تمام به دست خود مي‌بندد.

ساعت ياد شده هديه قهرماني بارسلونا در ليگ قهرمانان اروپاست. يادآور فينال 2006 در پاريس و پيروزي 2 بر يك آبي - اناري‌ها برابر توپچي‌هاي لندن. همان مسابقه‌اي كه ينس لمان تنها پس از هفده دقيقه از شروع بازي از ميدان مسابقه اخراج شد. همان مسابقه‌اي كه فان بومل هم تا آخرش در ميدان حاضر نبود و پس از 61 دقيقه تعويض شد.

چنانچه بايرن مونيخ شنبه شب در مادريد بازي پاياني ليگ قهرمانان اروپا برابر اينتر را به سود خود به پايان برساند، آن وقت فان بومل هديه ديگري را دريافت خواهد كرد. يك ساعت مچي به عنوان يادگاري. آن وقت او مي‌تواند ساعت مچي‌اش را پس از 4 سال عوض كند. شايد ساعت جديد براي اين بازيكن هلندي بسيار با ارزش‌تر هم باشد. اين بازيكن 32 ساله در اين باره مي‌گويد: چهار سال پيش تنها يك ساعت بازي كردم. همين موضوع هم پيروزي اين بار را بااهميت‌تر مي‌كند. من حالا كاپيتان تيم هستم.

نه سال پيش كه بايرن مونيخ براي چهارمين و البته آخرين بار قهرمان - به گفته فان بومل - چيزي با ساعت‌هاي بزرگ شد، كاپيتانش اشتفان افنبرگ بود. يك فرمانده و يك ميدان دار كه با دستورهاي اوتمار هيتسفلد، سرمربي سوئيسي وقت بايرن مونيخ در زمين براي خود فرمانروايي مي‌كرد. اكنون فرمانده و **** فان بومل است و شيوه كارش با افنبرگ تفاوت‌هاي اساسي دارد.

او بيشتر شبيه رييس هاست و مي‌گويد: "هر تيم خوب با 5، 6 و يا 7 بازيكن در صورت نياز حمله مي‌كند.

داماد برت ‌فان مارويك، سر مربي تيم ملي هلند بايرن كنوني را هرگز "تيم خودم" نمي‌نامد و خودش را تنها چهره تيمش مي‌داند و مي‌گويد: وقتي تيم به كسي نياز دارد، من وكيل و نماينده‌اش هستم."

او اهل حاشيه رفتن نيست و صريح صحبت مي‌كند. هر چند ديكتاتور هم نيست. فان بومل بيشتر شبيه به فرماندهان يك گروهان است، با تمام پيامدهايش. همين چند روز پيش به خانه آناتولي تيموشچوك اوكرايني سر زد. اين بازيكن اوكرايني و همسرش روزهاي سختي را پشت سر گذاشته‌اند چرا كه در به دنيا آمدن فرزندان دوقلويشان با دردسرهايي روبه رو بودند.

لوئيس فان خال برداشت كاملا روشني از نحوه كار تيمش دارد. به همين ترتيب او با آگاهي كامل به نفع مرد مياني هموطنش تصميم‌گيري كرده است. درست يك سال پس از آن كه يورگن كلينزمن، سرمربي وقت بايرن از دادن فرماندهي تيمش به او با ترديدهايي اساسي رو به رو شده بود و حتي در مقطعي او را نيمكت نشين كرد. فان بومل در اين باره مي‌گويد: مربي به من گفت كه از كاپيتانش چه انتظاري دارد.

اما آنچه فان خال گفت، از قبل برايش روشن و واضح بود و با طبيعت او جور در مي‌آمد: "من عوض نشده‌ام."

البته كه اوضاع دستخوش دگرگوني شده است، به عنوان نمونه فان بومل، اين فصل با مربي ديگري كار مي‌كند كه با او به خوبي مي‌تواند همكاري داشته باشد. در زمان كلينزمن اوضاع اين گونه نبود. مارك هرگز به طور مستقيم نگفت اما به خوبي معلوم بود كه سرمربي سابق تيم ملي آلمان به او از نظر فني اعتماد ندارد. هيچ اعتمادي. اما فان خال در مورد او نظر ديگري دارد. فان بومل هم درباره او. و آن طور كه خودش مي‌گويد همه بازيكنان درباره اين مربي هلندي نظرديگري دارند: "همه بازيكنان - با تاكيد - درباره مربي به خوبي صحبت مي‌كنند. تيم به خوبي مي‌داند كه چه رابطه‌اي با لوئيس دارد."

اين كه رابطه بايرن مونيخ و فان بومل تا چه زماني ادامه دارد، به طور موقت معلوم است. اين بازيگردان 32 ساله قراردادش را به خواست خودش تنها يك سال يعني تا تابستان 2011 تمديد كرده است. او مي‌خواهد دوباره براي آيندهوون بازي كند و كفش‌هايش را در اين باشگاه هلندي بياويزد. ولي او پيش از اين كار برنامه‌هاي كوتاه مدتي دارد. از جمله براي شنبه شب: "نخست جام را پيش خودم نگه مي‌دارم." بعد هم او احتمالا ساعت تازه‌اش را به دست خواهد بست و با آن فخر فروشي خواهد كرد.


**‌ روياي مرد آرژانتيني

خاوير زانتي در سانتياگو برنابئو هفتصدمين بازي‌اش را با پيراهن اينتر انجام خواهد داد و فرمانده نراتزوري در درون زمين خواهد بود.

مدافع 36 ساله و آرژانتيني اينتر در بازي شماره 699 خود با پيراهن آبي و مشكي براي پنجمين بار پياپي قهرمان سري A شد و اكنون در هفتصدمين بازي عنواني ديگر انتظار او را مي‌كشد: قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا.

زانتي در تابستان 1995 از بانفيلد آرژانتين به اينتر پيوست. او يكي از نخستين خريدهاي ماسيمو موراتي، رييس جديد اينتر در آن سال ها بود. در كنار سباستين رامبرت، مهاجم اينديپندينته. با اين همه در حالي كه هموطنش حتي يك بار هم در سري A به ميدان فرستاده نشد، اين مدافع راست در فوتبال ايتاليا خيلي زود شكوفا شد و 15 سال هم در اين رقابت‌ها دوام آورد. او حالا به عنوان كاپيتان تيمي از ايتاليا مي‌تواند به بزرگترين افتخار باشگاهي اش دست پيدا كند.

چنانچه او آن طور كه انتظار مي‌رود، در تركيب مورينيو براي فينال سانتياگو برنابئو حاضر باشد، در آن صورت با ركورد بازي‌هاي چوزپه برگومي، كاپيتان سابق و ركوردار انجام بيشترين بازي براي اينتر تنها 58 مسابقه فاصله خواهد داشت اما براي زانتي تنها و تنها قهرماني در اروپا اهميت دارد، دست كم در اين روزها. او مي‌گويد: بله، اين لحظه بسيار مهمي است اما من مدتهاست روياي اين فينال را در سر دارم و اكنون سرانجام به آن رسيده‌ام، آن هم با اين تيم شگفت‌انگيز. اميدوارم در آمادگي آرماني‌مان باشيم و برنده از بازي خارج شويم.

روشن است كه اين تنها او نيست كه اين رويا را در سر دارد؛ روياي قهرماني در جامي كه اينتر از سال 1965 تاكنون آن را به دست نياورده است: "هر كس پس از اين دوران طولاني خواهان اين فينال خواهد بود. ما در اين مسير تيم‌هاي قدرتمندي را از پيش رو برداشته‌ايم و به همين خاطر هم شايستگي‌اش را داريم."

زانتي سوم آوريل در برد 3 بر صفر خانگي اينتر برابر بولونيا به دليل محروميت غايب بود و به اين ترتيب براي نخستين بار از 28 اكتبر 2006 يكي از رقابت‌هاي سري A را از دست مي‌داد. او پيش از ديدار نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا برابر بارسلونا با محروميت تنها يك كارت زرد فاصله داشت. بنابراين اين امكان وجود داشت كه او فينال شنبه را از دست بدهد.

زانتي در اين باره مي‌گويد: هرگز به اين موضوع فكر نمي‌كردم. چرا كه در زمين تمركز زيادي داشتم. ما تنها هدف مان يعني رسيدن به ديدار پاياني را در سر داشتيم. خوشبختانه كارت زردي را هم دريافت نكردم.

تجربه او در 15 سال گذشته مي‌تواند براي اينتر در فينال سانتياگو برنابئو بسيار ياري‌دهنده باشد چرا كه او در آخرين فينال اروپايي اينتر برابر لاتزيو كه با برد 3 بر صفر و قهرماني اينتر در آخرين دوره برگزاري رقابت‌هاي جام در جام اروپا همراه شد، زننده يكي از گل‌هاي بازي بود. بازيكن سابق تيم ملي آرژانتين با اشاره به فينال 12 سال پيش مي‌گويد: آ‌ن نخستين عنوان من بود. آن قهرماني در آن زمان برايمان بسيار اهميت داشت به ويژه براي خودم، چرا كه يك گل زده بودم.

او اين بار البته بايد تمركزش را به كارهاي دفاعي بدوزد چرا كه در پستش با بازيكني همچون آرين روبن رو به روست. زانتي در اين باره هم عنوان مي‌كند: او نه تنها در ليگ قهرمانان كه در بوندسليگا هم فوق‌العاده بازي كرد. حتي يك ثانيه هم نبايد او را از نظر دور نگه داشت. با مسي هم همين كار را كردم، كه البته چندان ساده هم نبود. اميدوارم بتوانيم روبن را نيز از كار بياندازيم.


**‌ روبن: مورينيو فقط به نتيجه فكر مي‌كند


آرين روبن، در آستانه‌ي ديدارپاياني ليگ قهرمانان اروپا تفكرات مورينيو را زير سوال برد. اين هافبك هلندي بايرن مونيخ در صحبت‌هايي تفكرات سرمربي سابقش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: او براي كسب نتيجه دست به هر كاري مي‌زند ارايه فوتبال زيبا براي او معنايي ندارد.

ستاره سابق تيم فوتبال چلسي درباره سال‌هاي حضورش در اين تيم گفت: زماني كه در لندن بودم. مورينيو اعلام كرد نيازي به پيستون چپ و راست در تيمش ندارد. زيرا به هيچ وجه قصد ندارد از كناره‌ها نفوذ كند.

روبن تفكرات لوئيس فان خال و ژوزه مورينيو را با هم مقايسه كرد و گفت: هر دو مربي بسيار جاه طلب هستند و مي‌خواهند به پيروزي برسند با اين تفاوت كه فان خان براي پيروزي دست به هر كاري نمي‌زند.

هافبك 26 ساله هلندي در ادامه با تاكيد بر اهميت فوتبال تماشاگر پسند گفت: من به عنوان يك بازيكن مي‌خواهم از فوتبال لذت ببرم و اين لذت را بين تماشاگر هم تقسيم كنيم و اين چيزي است كه در تفكرات مورينيو جايگاهي ندارد.

روبن درباره شخصيت مورينيو گفت: او به تك تك بازيكنان احترام مي‌گذارد و كارش را به خوبي بلد است من 3 سال با او در چلسي كار كردم و به نظرم او شخصيت لازم براي هدايت تيم‌هاي بزرگ را دارد. اما در آخرين فصل حضورم در چلسي شرايط تغيير كرد و با توجه به تاكتيك ويژه مورينيو مجبور شدم چلسي را ترك كنم.

ستاره تيم بايرن مونيخ در نامه‌اي سرگشاده خطاب به فوتباليست‌هاي آلمان از آنها خواست تا براي يك شب هم كه شده اختلافات را كنار بگذارند و از بايرن مونيخ حمايت كنند.

روبن در اين بيانيه گفته است: مي‌دانم كه تمام طرفداران فوتبال در آلمان با وجود اختلاف‌نظر در ديدار شنبه شب از ما حمايت خواهند كرد من مطمئنم فردا تمام مردم آلمان«مونيخي» خواهند بود و اين چيزي است كه در تمام دنيا رخ مي‌دهد ما فردا نماينده ملت آلمان خواهيم بود.


**‌ ژوليو سزار: حريفان از نام مورينيو مي‌ترسند!

دروازه‌بان برزيلي اينتر در اظهارنظري جالب نام ژوزه مورينيو را براي پيروزي در تمام رقابت‌ها كافي دانست. ژوليو سزار، مورينيو را يكي از بهترين مربيان حال حاضر فوتبال دنيا دانست و گفت: تمام حريفان از او هراس دارند، زيرا به خوبي مي‌دانند تا چه اندازه مي‌تواند در يك تيم تاثيرگذار باشد.

سنگربان برزيلي اينتر در ادامه گفت: ژوزه مورينيو در ليگ قهرمانان خودش را به فوتبال دنيا تحميل كرد. در حالي كه بيشتر كارشناسان در مقابل چلسي و بارسلونا شانس چنداني را براي اينتر قائل نبودند، در نهايت اين تيم ما بود كه به ديدار پاياني راه يافت.

سزار با تاكيد بر نظم و دقت آقاي خاص افزود: او مربي با برنامه‌اي است و براي هر بازي راهكارهاي خاص خود را دارد. تمام بازيكنان گفته‌هاي او را جدي مي‌گيرند. حضور او روي نيمكت هر تيمي بار رواني زيادي دارد و حريفان را مي‌ترساند.

ژوليو سزار در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره راهكارهاي مورينيو براي ديدار پاياني ليگ قهرمانان گفت: شوخي مي‌كنيد؟ من كه نمي‌توانم پيش از بازي درباره اين مسايل حرف بزنم، اما اگر مي‌خواهيد بعد بازي تمام مسايل را برايتان بازگو خواهم كرد!


** «هاوارد وب» قاضي ديدار سانتياگو برنابئو

اتحاديه فوتبال اروپا نام داوران ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا را اعلام كرد. قضاوت ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا بر عهده هاوارد وب و دستيارانش خواهد بود.

هاوارد وب 10 سال است كه در ليگ برتر جزيره سوت مي‌زند و از سال 2000 تاكنون بيش از 300 مسابقه را قضاوت كرده است. او در تصميم‌گيري‌هايش بسيار قاطع است و معمولا تحت تاثير جو حاكم بر بازي قرار نمي‌گيرد.

اين انتخاب در حالي صورت گرفته است كه بسياري از كارشناسان داوري نسبت به اين انتخاب، نظر مساعدي ندارند. هاوارد وب سابقه قضاوت چند ديدار جنجالي را در كارنامه دارد.


**‌ نگاهي به ورزشگاه سانتياگو برنابئو

ورزشگاه سانتياگو برنابئو شنبه شب پذيراي ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا در فصل 2010-2009 خواهد بود. خانه رئال مادريد يكي از شناخته شده‌ترين ورزشگاه‌هاي دنياست كه در دهه‌هاي گذشته شاهد بازي‌هاي افسانه‌اي بسيار و ستارگان بي‌شمار بوده است.

سانتياگو برنابئو در سال 1947 گشايش يافته و گنجايش 80 هزار تماشاگر را دارد. بيشترين حضور تماشاگر در اين ورزشگاه به 19 ژوئن 1954 و ديدار تيم‌هاي همشهري مادريدي بر مي‌گردد. مسابقه‌اي كه رئال 5 بر 4 آتلتيكو را برد و 125 هزار شاهد آن برد بودند. ابعاد اين زمين 106 در 66 متر است. رئال مادريد در ابتدا بازي‌هاي خانگي خود را در ورزشگاه"خامارتين" انجام مي‌داد اما، سانتياگو برنابئوي با انگيزه كه در سال 1943 به رياست باشگاه رئال مادريد برگزيده شد، ورزشگاه كنوني را به جايش خامارتين ساخت. ورزشگاهي كه اكنون در قلب پايتخت اسپانيا واقع شده است. ساخت سانتياگو اكتبر 1944 آغاز شد و 14 دسامبر 1947 با بازي رئال بلزنسس پرتغال به طور رسمي مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

اين ورزشگاه از سال 1955 با نام سانتياگو برنابئو خوانده شد. در سال‌هاي نخستين اين ورزشگاه 3 طبقه بود اما در دهه 50 طبقه چهارمي نيز به آن افزوده شد. در رقابت‌هاي اروپايي اغلب بيش از 120 هزار نفر براي تماشا به سانتياگو برنابئو مي‌آمدند اما به دليل چندين بار بازسازي گنجايش اين ورزشگاه رفته رفته كاهش يافت.

برنابئو در جام جهاني 1982 به طور كامل مورد بازسازي قرار گرفت و سه طبقه از جايگاه‌هايش سر پوشيده شدند. در سال 1992 اين ورزشگاه دوباره تجديد بنا شده و گنجايش آن به يك صد هزار نفر رسيد و سقف‌هايش نيز از 22 به 45 متر گسترش يافت. سانتياگو برنابئو تاكنون شاهد 3 فينال باشگاهي اروپا در سال‌هاي 1957، 1969 و 1980 بوده است. هم چنين ديدار پاياني جام ملت‌هاي اروپا در سال 1964 و هم‌چنين جام جهاني 1982 در همين ورزشگاه برگزار شدند.


**‌ اتوئو: «مورينيو» واقعا آقاي خاص است

ساموئل اتوئو در آستانه ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا به تمجيد از سرمربي پرتغالي تيمش پرداخت. مهاجم ملي‌پوش كامرون كه سابقه كار با فرانك رايكارد و پپ گوارديولا را هم دارد درباره سرمربي پرتغالي تيمش گفت: مورينيو يك چيز ديگر است.

اتوئو در ادامه گفت: مورينيو يك شخص استثنايي است. در دنياي فوتبال هم نمي‌توان همتايي براي او پيدا كرد. او به معناي واقعي كلمه خاص است.

اين مهاجم در نخستين فصل حضورش با اينتر به قهرماني در سري A و جام حذفي دست يافت و امسال براي دومين سال پياپي در ديدار پاياني ليگ قهرمانان حاضر خواهد بود.

اتوئو درباره تفكرات مورينيو گفت: او براي هر بازي راهكار مخصوص به خود را دارد. اين مساله باعث مي‌شود در هر بازي بتواند حريف را غافلگير كند.

مهاجم كامروني كه سال گذشته در ديدار پاياني ليگ قهرمانان گل اول بارسلونا را به ثمر رساند درباره ديدار شنبه گفت: دوست دارم در اين بازي هم گل بزنم. البته موفقيت تيم و قهرماني از همه چيز مهم‌تر است.

در حالي كه بيشتر كارشناسان از آرين روبن به عنوان برگ برنده بايرن مونيخ نام مي‌برند ساموئل اتوئو نظر ديگري دارد و همبازي سابقش را مهم‌ترين بازيكن بايرن مونيخ مي‌داند.

اتوئو در اين باره گفت: فان بومل بازيكن بسيار بزرگي است و به خوبي مي‌تواند تيم را در زمين هدايت كند. بارها كنار او بازي كرده‌ام و از سبك بازي او لذت مي‌برم.

اتوئو درباره سومين حضورش در ديدار پاياني ليگ قهرمانان گفت: اين بار شرايط فرق مي‌كند. قبلا 2 بار با پيراهن بارسلونا مقابل تيم‌هاي انگليس به ميدان رفتم اما اين بار با اينتر و مقابل تيم آلماني به ميدان خواهم رفت.


**‌ از توپ فوتبال تا يك اثر هنري


ده هفته پيش از برگزاري ديدار پاياني ليگ قهرمانان اروپا توپ اين بازي با حضور اميليو بوتراگوئنو و فرناندو هيرو معرفي شد. ستارگان ساليان پيش رئال توپ فينال مادريد را در مراسمي به رسانه‌ها و هواداران فوتبال معرفي كردند. طراحي توپ فينال مادريد به گونه‌اي است كه ده فينال اخير ليگ قهرمانان اروپا را به شكلي نمادين تجسم مي‌كند. در روي اين توپ ده ستاره طلايي حك شده كه هريك بيانگر يكي از ده فينال گذشته ليگ قهرمانان اروپاست.

خط قرمز دور هر يك از ستاره‌هاي ده‌گانه به پرچم قرمزرنگ اسپانيا اشاره دارد در حالي كه باقي قسمت‌هاي توپ به رنگ سفيد يعني رنگ شهرمادريد ميزبان بازي يكم خرداد است.

بوتراگوئنو و هيرو كه در سال‌هاي گذشته براي تيم ملي اسپانيا و رئال مادريد به ميدان رفته‌اند و نام‌شان مترادف با پايتخت اسپانياست اين توپ‌ را معرفي كردند.

بوتراگوئنو گفت: داشتن توپي ويژه براي بزرگترين بازي فصل اروپا بسيار با اهميت است. اين توپ از طراحي منحصر به فردي برخوردار است و مي‌توان لوگوهاي ده فينال اخير را در رويش ديد. براي بازيكنان بازي با اين توپ رخدادي بسيار ويژه و رويايي است.

ديويد تيلور از اعضاي اتحاديه فوتبال اروپا هم گفت: توپ مهم‌ترين وسيله در ميدان است و ما براي اين فينال ويژه به توپي خاص نياز داشتيم. اين توپ يك اثر هنري است.
 

Quen

کاربر فعال هنرهای نمایشی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
10 دسامبر 2009
نوشته‌ها
2,319
لایک‌ها
3,806
محل سکونت
شهر گناه
فينال ليگ قهرمانان اروپا
برخورد آقايان خاص و خاص‌تردر برنابئو!

من که بی صبرانه منتظر پیروزی آقای خاص هستم
yay.gif


jose-mourinho.jpg
 

Mohsen_14

مدیربازنشسته پاتوق
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2009
نوشته‌ها
6,144
لایک‌ها
13,441
محل سکونت
سرزمین دروغگو ها
دو تیم مورد تنفرم به فینال راه پیدا کردند .
ترجیح میدم آقای خاص بازنده باشه تا در ابتدای کهکشانی شدنش بر او همان رود که بر سنگ روی یخ


.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
نقد استاد شاگردی ونگال_مورينيو


فان گال با همان 3-3-4 معروفش بازی ميکند و مورينيو با 2-4-4...

سایت گل - ارسطو شاگرد افلاطون بود. افلاطونی که او را پدر فلسفه به شکل کنونی‌اش می‌دانند، برای اولین بار از قوانینی حرف زد که بشر هنوز هم روی آنها تأمل می کند.
بحث هایی چون "مُثُل" و "انسان خردورز" برای اولین بار توسط او مطرح شدند. به قول بسیاری از فلاسفه او فلسفه زمینی سقراط را به آسمان برد و با اندیشه‌اش همه چیز را از آسمان‌ها و خلقت دانست و بنابراین تکیه به عقل را برای اولین بار مطرح کرد. ارسطو اما موجودی عجیب‌تر از افلاطون بود. او سال‌ها پای صحبت‌های افلاطون نشست، در آکادمی او درس داد و همواره به اعتقادات او احترام گذاشت. اما هیچ وقت حاضر نشد جای استاد را بگیرد.
او به جای دیکته کردن افکار افلاطون و رفتن راهی که استادش پیش‌تر از آن در پیروی از استادش(سقراط) رفته بود، قدم در راه مخالف استاد گذاشت؛ هرگز پس از مرگ افلاطون جانشینی او در آکادمی را نپذیرفت و در عین حال اختلافاتش را با استاد به هییچ وجه پنهان نکرد. او به جای بدلی دانستن همه چیزهای دنیوی و تکیه بر افکار افلاطون، از امکان "بالقوه" و "بالفعل" حرف زد و قیاس منطقی را سرلوحه کارش کرد...ارسطو شاگرد سر به راهی برای افلاطون نبود...
مورینیو شاگرد فان گال بود. فان گالی که نت‌برداری‌هایش را هیچ کس در دوران حضورش در بارسلونا از یاد نمی‌برد.
3 سال حضور او در "نوکمپ" سرشار از افتخار بود. یک تیم هلندی کامل که 2 قهرمانی لیگ،1 قهرمانی در جام حذفی و 1 سوپر جام اروپا را برای کاتالان‌ها به ارمغان آورد. در همان دوران او در کنارش مترجمی داشت به نام ژوزه مورینیو؛ کسی که عاشق فوتبال بود و یادگیری. او 3 سال پای صحبت‌های فان گال نشسته، در کنار او در بارسلونا به موفقیت رسیده و با تمجید از مرد هلندی و "بزرگ" خواندن او و بایرن به اعتقادات او احترام گذاشته. اما هیچ وقت راه استاد را نرفته‌است.
فان گال در عین جدی بودن، بسیار آدم خوش اخلاقی است. در بزرگترین تیم‌های باشگاهی و ملی کار کرده و 10 سال قبل از مورینیو به عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان رسیده است. درباره مرد پرتغالی هم می‌توان با افتخار حرف زد. قهرمانی با چلسی در انگلیس، قهرمانی با پورتو در لیگ قهرمانان و قهرمانی با اینتر ثابت می‌کند که او آنچه را که باید، یاد گرفته است. در اینکه مورینیو بسیاری از تاکتیک‌های فوتبالی‌اش را از فان گال یاد گرفته، هیچ شکی نیست.
در این شرایط همه چیز از یک فینال عادی در لیگ قهرمانان حکایت می‌کند. یک دیدار عادی میان دو تیم قدرتمند اروپا یعنی بایرن مونیخ و اینترمیلان...اما داستان همین جا جالب و شاید تراژیک می‌شود. فان گال در توصیف مورینیو در دوران مترجم بودنش در بارسا، او را شخصی "فروتن" و علاقه‌مند به "یادگیری" می‌داند. با این حال مورینیو امروز با مورینیو دیروز خیلی تفاوت دارد. سرمربی امروز اینتر بویی از فروتنی نبرده است؛ آدمی خودخواه و متکبر است که از شادی در "نوکمپ" و گفتن این نکته که پیروزی در برابر بارسلونا در نیمه نهایی امسال لیگ قهرمانان اروپا "بهترین پیروزی عمرم" است، ابایی ندارد. ب
ه انتقاد فان گال بابت همین شادی به بدترین شکل می‌تازد و نگرانی مرد هلندی بابت "داور فینال" را به سخره می‌گیرد و در مقابل نگرانی خود را تنها "آتشفشان ایسلند" می‌داند. او هرگز راه استادش را نرفته است؛ به استاد می‌تازد و گرچه از "به آغوش کشیدن قبل و بعد از بازی" حرف می‌زند، خودخواهی بی‌موردش را کنار نمی‌گذارد... او از فان گال فروتنی را یاد نگرفته اما نت‌برداری‌اش را چرا... مورینیو هرگز شاگرد سر به راهی برای فان گال نبوده است...
فان گال در بازی امشب با همان 3-3-4 هلندی‌ معروفش بازی می‌کند و مورینیو هم با 2-4-4 اش. همانطور که افلاطون حرف خودش را می‌زد و "مُثُل" را پایه افکارش قرار می‌داد و ارسطو "قیاس منطقی" و حرف زدن از توانایی‌های "بالقوه" و "بالفعل" را. فان گال حمله خواهد کرد و زیبایی را طلب اما مورینیو دفاع خواهد کرد و نتیجه را طلب...
از رابطه استاد و شاگرد فلسفی همواره با تم احترام همراه با اختلاف سلیقه یاد می‌شود. ارسطو از افلاطون بزرگتر است چون علاوه بر تکیه بر اصول افلاطون، احترام را در اخلاقیاتش جا داده بود...
مورینیو رابطه استاد-شاگردی فوتبالی را تنها با تکیه بر اختلاف سلیقه و ترور شخصیت فان گال جلو برده است... او بر خلاف رسم استاد-شاگردی، احترام را زیر پا گذاشته و تحقیر را جایگزینش کرده است. او حتی اگر بازی فینال را ببرد، هرگز از استادش بهتر نخواهد بود. او خودش را نه شاگرد فان گال که شاگرد هیچ کس نمی‌داند... اما او هنوز هم شاگرد است...
مگر آنکه روی نیمکت قلم و کاغذ و نت‌برداری‌اش را کنار بگذارد...کاری که از فان گال در همان دوران شاگردی یاد گرفته است!
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
نبردهای تن به تن در فینال چمپیونزلیگ اروپا


IMAGE634101172819843750.jpg




خبرگزاری فوتبال ایران – قطعا دیدار فینال هر جامی، جذابیتهای خاص خود را دارد چه آنکه این فینال، چمپیونزلیگ اروپا هم باشد. امسال که دو تیم بایرن مونیخ و اینترمیلان پس از مدتها غیبت، دوباره در یک قدمی کسب جام قرار دارند...

قطعا دیدار فینال هر جامی، جذابیتهای خاص خود را دارد چه آنکه این فینال، چمپیونزلیگ اروپا هم باشد. امسال که دو تیم بایرن مونیخ و اینترمیلان پس از مدتها غیبت، دوباره در یک قدمی کسب جام قرار دارند، بد ندیدیم نگاهی داشته باشیم به نبردهای تن به تن و کلیدی این مسابقه که میان بازیکنان دو تیم رخ خواهد داد:

مارتین دمیکلیس - دیه گو میلیتو

این دو آرژانیتنی چند هفته بعد در آفریقای جنوبی هم تیمی خواهند بود، اما پیش از اعلام صلح باید مسایلی را با هم حل کنند. مدافع میانی بایرن در این فصل به از دست دادن تمرکز خود متهم شده ولی کسی تردیدی در توان فیزیکی او، توانایی اش در هوا و قدرت پاس دهی اش ندارد. دمیکلیس چاره ای ندارد جز این که در بهترین شرایط خود به مصاف هم تیمی اش برود. میلیتو در مقابل دروازه نیاز به تعارف و دعوت مجدد ندارد و در همان مرتبه اول دعوت را می پذیرد! این مهاجم سابق ساراگوسا به انواع گوناگون بلد است گل بزند، از ضربات جلوی دروازه گرفته تا شوت های از راه دور و ضربات سر. تردیدی وجود ندارد که او می تواند سرنوشت بازی را رقم بزند و خصوصیات او بسیار نزدیک به یک مهاجم کامل است.

هولگر بادشتوبر - داگلاس مایکون


لویی فان خال می تواند به دستاوردهایش در بایرن در این فصل بسیار ببالد و پیشرفت بادشتوبر و توماس مولر هم نقطه درخشان دیگری در کارنامه اوست. این مدافع جوان در رقابت های اروپایی گاهی چندان خوب نبوده اما در هر حال آینده درخشانی در انتظار اوست. امشب (چنانچه در قلب دفاع بایرن قرار نگیرد) او در مقابل تهاجمی ترین مدافع کناری دنیا بازی خواهد کرد. مایکون نقشی دوگانه در اینتر دارد و به او اجازه داده شده با استقامت جادویی خود تمام طول زمین را طی کند. این مدافع برزیلی بازی را به نزد بادشتوبر خواهد برد و به دنبال آن است که از نظر فیزیکی، سرعتی و استعدادش در سانتر بر او غلبه کند.

باستین شواین اشتایگر - وسلی اسنایدر

برنده این نبرد تماشایی میانه میدان بی تردید تیمش را در انتهای بازی پیروز خواهد کرد. شواین اشتایگر به عنوان یکی از باثبات ترین و مسؤولیت پذیرترین هافبک های میانی اروپا، زیر نظر فان خال تولدی دوباره داشته است. این ملی پوش آلمانی توپ را از تمام جهت ها خواهد گرفت و به دنبال آن خواهد بود که آن را به بال ها و مهاجمان پاس دهد.

این وظیفه در اینتر به عهده اسنایدر است. این مرد هلندی نیاز به زمان نداشت تا در سری A جا بیفتد و با مهارت بازی با هر دوپا و دید بالایش به اینتر کمک کرد به این جا برسد. در هر حال گاهی محدودیت های فیزیکی او برایش دردسرساز می شود. اینتر نیاز دارد او در آماده ترین حالت ممکن باشد، چرا که شواینی به ندرت خسته می شود. این نبرد حیاتی ترین خواهد بود و بین دو نفر از بهترین بازیکنان سال 2010 انجام خواهد پذیرفت.

آرین روبن - خاویر زانتی

مطبوعات آلمان در به کار بردن صفت برای آرین روبن کم آورده اند. بال هلندی در باواریا برترین است، به حدی که غیبت اجباری فرانک ریبری در فینال تبدیل به یک نکته ضمنی شده. این بازیکن کناری که زمانی شکننده بود در اوج قدرتش قرار دارد و می تواند به روش های گوناگون و روزافزونی حریفان را بیازارد. در مقایسه تک به تک، مهاجمان کمی در دنیا هستند که در سطح او باشند.

اوضاع برای خاویر زانتی بسیار دشوار است. او پس از آن که لیونل مسی را در نیمه نهایی برای 180 دقیقه حبس کرد، حالا با یکی دیگر از بهترین های دنیا روبرو شده است. مردی که مارادونا او را آن قدر عالی ندانست که برای جام جهانی دعوتش کند، زیر نظر مورینیو در این فصل استثنایی ظاهر شده و چندین پست را پر کرده است. او در تمامی دیدارها در اروپا هم حاضر بوده است. زانتی مطمئن است که جلوی بهترین بازیکن بوندسلیگا در این فصل را هم خواهد گرفت.

ایویتسا اولیچ - لوسیو


اولیچ افراد کمال گرایی که دوست دارند مهاجمان آرام، مطمئن و باشکوه باشند را متقاعد نمی کند. او تکنیک چندانی ندارد اما اثرگذاری اش فوق العاده است. شاید کلیشه ای باشد بگوییم مرد کروات خستگی ناپذیر است؛ اما در هر حال او فرصت استراحت به مدافعان حریف نمی دهد. او در بایرن شم گل زنی را به بازی خود افزوده و اغلب او بوده که اف سی هالیوود را نجات داده است.لوسیو باید بسیار حواس خود را جمع کند. یک لغزش یا یک پاس اشتباه می تواند به معنای یک موقعیت برای گل زنی اولیچ باشد. همچنین میل لوسیو به تهاجم، فضاهایی را در دفاع اینتر باقی می گذارد که مرد سابق زسکامسکو مشتاق استفاده از آنها خواهد بود. لوسیو در این فصل به خوبی ایبراهیموویچ و دروگبا را مهار کرده ولی این بار با تهدیدی کاملا متفاوت روبروست.

لویی فان خال - ژوزه مورینیو

استاد در برابر شاگرد. این دو نفر یک دهه پیش در بارسلونا با هم کار کردند اما سپس جدا شدند. فان خال در تیم ملی هلند به شدت شهرت خود را از دست داد، اما ستاره آقای خاص مرتبا به صعود در آسمان فوتبال ادامه داد. مرد هلندی سپس شهرت خود را بازیافت و AZ و بایرن را به قهرمانی رساند، در حالی که مورینیو هم به اضافه کردن بر افتخارات خود ادامه داد. مربی کهنه کار احتمالا در تغییرات در جریان بازی زبردست تر است، اما مورینیو بی تردید راهی برای مقابله با ماشین سرخ رقیب دارد. یک نبرد تاکتیکی جذاب در راه است.
 

Rezazzzjjj

Registered User
تاریخ عضویت
13 جولای 2005
نوشته‌ها
1,879
لایک‌ها
219
اميدوارم روبن دو سه تا گل مشتي بزنه حال اين مورينيو رو بگيره
 

Moostafa

Registered User
تاریخ عضویت
24 دسامبر 2009
نوشته‌ها
2,955
لایک‌ها
656
محل سکونت
AHWAZ
دو تیم مورد تنفرم به فینال راه پیدا کردند .
ترجیح میدم آقای خاص بازنده باشه تا در ابتدای کهکشانی شدنش بر او همان رود که بر سنگ روی یخ


.

گل گفتی دوست من ...
مقابل بارسلون هم فوتبال بازی نکرد که بارسلون رو برد ... به قول پپ تنها تیمی که میتونه بارسلونا رو شکست بده خود بارسلوناست.
امیدوارم امشب بایرن ببره....
 

arash_13

کاربر فعال بازیهای کامپیوتری
کاربر فعال
تاریخ عضویت
31 مارس 2005
نوشته‌ها
86
لایک‌ها
3
سن
37
Top 10 Things To Expect From The Champions League Final

الان داشتم سایت گل رو نگاه میکردم. این مورد 7 ته خنده بود !!

Serbia's Dejan Stankovic dances a shuttlebug on Bastian Schweinsteiger's ankle before
ringing Kevin-Prince Boateng and telling him that 'phase two' of the 'plan' is complete.
Later, an Australian tourist is reported to have poked Philipp Lahm in the eye.​
 

hadipro

Registered User
تاریخ عضویت
20 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,587
لایک‌ها
7
سن
39
محل سکونت
tehran
عجب گلی زد میلیتو.1-0 به نفع اینتر.
فقط مورینیو.
 

Quen

کاربر فعال هنرهای نمایشی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
10 دسامبر 2009
نوشته‌ها
2,319
لایک‌ها
3,806
محل سکونت
شهر گناه

f@rzad

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
15 آگوست 2007
نوشته‌ها
8,501
لایک‌ها
18,797
محل سکونت
Tehran
عجب گلی زد میلیتو.1-0 به نفع اینتر.
فقط مورینیو.

چه سوپر گل دیگه ای زد این میلیتو .. یک لحظه یاد دیگو یه بزرگ افتادم (مارادونا)

رسما دیگه اینتر قهرمان شد !!

130863.jpg
 

milad 1000

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژوئن 2009
نوشته‌ها
1,124
لایک‌ها
99
محل سکونت
Tehran
قهرماني اينترپيشاپيش تبريك ميگم.مخصوصا به فرزاد:)
 

Venom

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
961
لایک‌ها
3,914
تبریک به اینتری ها ! حالم از مورینیو بهم میخورد دیگه با این بازی بدتر هم شد :دی
 

منصور قیامت

کاربر ویژه گفتگوی آزاد
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
4,707
لایک‌ها
297
محل سکونت
شهر باحال قم
لحظه ی بالا بردن جام توسط کاپیتان و عکس العمل فردوسی پور وقتی تصویر سانسور شد خیلی باحال بود :lol:
 
بالا