--------------------------------------------------------------------------------
بازبینی پرونده آتشسوزی خودروهای پژو در ایران چرا پژو 405 آتش میگیرد؟
روز جمعه 30 بهمن سال گذشته در یک شب سرد زمستانی وقتی راننده، خودرو را در یکی از خیابانهای تهران پارک کرده است، به ناگاه دودی از لای درز کاپوت خودرو بلند میشود. ابتدا راننده به آن توجهی نمیکند، اما سپس برای یافتن کپسول آتشنشانی به مغازه آن سوی خیابان میرود؛ اما در عرض مدتی کوتاه خودرو به شدت آتش میگیرد؛ ولی این خودرو آتش گرفته پژو 405 نبود بلکه چندین ماه پس از فراخوان خودروهای پژو 405، خودرو آتش گرفته پژو پارس بود که از پلاتفرم پژو 405 استفاده میکرد.
حال پس از گذشت یک سال از آن تاریخ هنوز هم اخباری از آتش سوزی خودروهای پژو 405 و حتی سمند و پژو پارس به گوش میرسد؛ اما تاکنون به روشنی دلیل این آتش سوزیها مشخص نشدهاند. به راستی چرا این خودرو آتش میگیرد و آیا امکان آتش سوزی خودروهایی که از پلاتفرم پژو 405 مانند سمند و پارس استفاده میکنند، وجود دارد؟
منطقی ـ مدیرعامل ایران خودرو ـ بعد از مطرح شدن آمار آتش سوزی شدید چند خودرو در تصادفات جادهیی از سوی پلیس راه و پیگیری دادستانی کل کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که هنوز خطر آتش سوزی برای 25 هزار دستگاه پژو 405 که برای فراخوان مراجعه نکردهاند، وجود دارد.
این مصاحبه بعد از مدتها و پس از آن که تلاش خبرنگاران برای دریافت پاسخ مدیران این شرکت در مورد دلیل آتش سوزیهای پژو 405 ناموفق مانده بود، گوشهای از حقایق را نشان داد؛ منطقی در این برنامه ایراد آتش گرفتن بیشتر خودروهای پژو405 را مربوط به شلنگ سوخت رسانی و از بین رفتن حالت ارتجاعی آن و بالاخره نشت بنزین عنوان کرد.
او اعلام کرد که بنزین نشت کرده در نزدیکی موتور به دلیل حرارت بالای موتور سبب آتش سوزی میشود.
براساس گزارشها نیز بیشتر آتش سوزیهای پژو 405 از قسمت جلوی آن بوده است؛ اما یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو اطلاعات دیگری به خبرنگار ایسنا میدهد که تا حدودی با سخنان یادشده متفاوت است.
وی میگوید: اشکال اصلی از قطعه و ریل سوخت است. این قطعه مستقیما از شرکت ولئو فرانسه تامین میشد، ولی به دلیل آن که مدت زیادی از تولید پژو 405 در کشور فرانسه (1988) میگذرد، قالب آن فرسوده شده و قطعه به صورت درست تولید نمیشد. این قطعه در محل اتصال با شلنگ سوخت به دلیل از بین رفتن حالت آببندی سبب نشت بنزین و ریختن بر روی موتور گرم شده و آتش سوزی را پدید میآورد.
او در پاسخ به این سوال که پس چرا قطعه معیوب را شلنگ سوخت اعلام کرده و گفتهاند که ایراد به دلیل مواد به کار رفته در شلنگ بوده که پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و سبب آتش سوزی میشود؟ گفت: جنس شیلنگ استفاده شده در خودرو آردی با پژو 405 یکسان است؛ اما چرا این آتش سوزی در آردی رخ نمیدهد؟! جواب مشخص است؛ زیرا قطعه ریل سوخت آردی مشابه با پژو 405 و مجموعه خودروهای پلات فرم 405 مانند سمند و پارس نیست.
وی در پاسخ با این سوال که آیا علت آتش گرفتن خودروهای پژو پارس و سمند نیز به همین دلیل است؟ جواب مثبت داده و گفت: این مشکل از پیش از سال 83 نیز وجود داشت که در سال 83 به اوج خود رسید و مشکل در نیمه سال گذشته مشخص شد. البته پس از چند ماه مشکل از طرف شرکت ولئو فرانسه با سفارش قالبهای جدید برطرف شد و خودروهای ساخته شده براساس پلاتفرم پژو 405 تولیدی امسال این مشکل را ندارند. ضمن این که هنوز خودروهای 83 و 84 که در فراخوان حضور نیافتهاند، با خطر آتشسوزی مواجهند.
نخستین فراخوان صنعت خودرو ایران
در مرداد سال گذشته پس از آن که رسانههای ایران گزارشهای زیادی از آتشسوزی پژو 405 منتشر کردند، ایران خودرو برای اولین بار در صنعت خودرو ایران فراخوان بیش از 68 هزار پژو 405 را که در فاصله آذر ماه تا اسفند 83 تولید شده بودند، صادر کرد. در آن زمان این شرکت خودروساز، ایراد را مربوط به یک تولیدکننده قطعات سوخترسانی موتور در خارج از ایران دانسته بود. این اتفاق که در تعطیلات تابستانی شرکت رخ داد، سبب کندی فعالیتهای پیشگیرانه شده بود و چندی بعد معاون فروش ایرانخودرو برکنار شد.
بعد از گذشت ماهها کمکم اخبار ناشی از آتشسوزی پژو 405 تا حدودی عادی شد و به مرور زمان نیز ایران خودرو اعلام کرد که مشکل را برطرف کرده است.
گزارش سرپرست پلیس راه آغاز دوباره ماجرا
اواخر شهریور ماه امسال نیز سرپرست پلیس راه بدون اشاره به نام خودرو از آتش سوزی تعداد زیادی خودرو از یک کارخانه در تصادفهای جادهیی خبر داد. پس از اعلام این خبر، دادستان کل کشور در نامهای خطاب به وزیر صنایع با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی سرپرست نیروی انتظامی از وزیر صنایع خواست اقدام پیشگیرانه انجام دهد.
در ادامه ماجرا طهماسبی - وزیر صنایع و معادن - چندی پیش از توقف تولید پژو 405 در صورت اثبات نقص فنی خبر داد. البته وی مدعی بود که موج رسانهیی علیه پژو 405 به راه افتاده است که برای ادامه کار چندان مناسب نیست؛ ولی به هر حال هیاتی مشترک از پلیس راه، شرکت گسترش و نوسازی و ایرانخودرو برای بررسی موضوع تشکیل شده و چندی بعد ایرانخودرو اعلام کرد که هنوز 30 درصد مالکان این خودروهای معیوب برای بازبینی مراجعه نکردهاند.
در حالی که در سال گذشته ایراد تنها به مدلهای تولیدی سال83 مرتبط دانسته شده بود، به تازگی اعلام شده که ایراد فنی تا مرداد 84 در خودروهای پژو 405 وجود داشته است؛ اما حتی با توجه به اعلامیه شرکت تولیدکننده، موج رسانهیی به سرعت گسترده شد؛ به گونهای که این شرکت در اعلامیهای اعلام کرد که در صورت اظهارات غیر واقعی در خصوص پژو 405 این مورد را به دادگاه خواهد کشاند.
لازم به یادآوری است که سرپرست پلیس راه نیروی انتظامی از بیش از 100 حادثه منجر به مرگ در تصادفات جادهیی بر اثر آتش سوزی یکی از خودروهای ساخت داخل خبر داده بود و پس از آن دادستانی کل کشور در نامهای خطاب به وزیر صنایع، نام خودرو را پژو 405 اعلام کرد.
منطقی در مواجهه با این اتهام اینگونه پاسخ میدهد که در تصادف زیر سرعت 48 کیلومتر از جلو و 38 کیلومتر از عقب، خودرو نباید دچار آتش سوزی شود که در این مورد پژو 405 استاندارد را رعایت میکند.
این سخن تا حدودی اثبات شده است؛ چراکه در یک آزمایش واقعی توسط گروه بدل کاران خودرو پژو 405 با سرعت بیش از 45 کیلومتر از زمین برخاست و با سرعتی بیش از آن به زمین خورد و حتی پس از چند بار انجام آزمایش، خودرو آتش نگرفت؛ اما این خودرو پژو 405 مدل 85 است، نه 84!
سوالهای بی جواب و اعتبار از دست رفته
در حال حاضر بسیاری از خریداران از خرید خرید پژو 405 در هراسند؛ اما در میان چند سوال بی پاسخ مانده است: آیا پژو پارس و سمند که از پلات فرم مشابه 405 استفاده میکنند دارای این مشکل هستند؟ به واقع قطعه معیوب کدام قطعه بوده است؟ در حالی که یک شرکت داخلی تامینکننده قطعه بیش از هزار میلیارد تومان بابت تولید قطعه معیوب جریمه شده، چرا شرکت ولئو فرانسه هیچ گاه به دلیل اشتباه خود بازخواست نشده و ایران خودرو نیز نام این شرکت را عنوان نمیکند؟ حال آن که در فراخوان علت آتش سوزی یک قطعه وارداتی بوده نه یک قطعه داخلی و از طرفی هنوز بهطور دقیق مشخص نیست علت کشته شدن مردم در آتش سوزی پژو 405 مشکل فنی خودرو بوده یا تصادفات جادهیی.
این سوالاتی است که در پیگیریهای خبرنگار ایسنا برای مصاحبه با مدیران ایران خودرو ازجمله مدیر کیفیت این شرکت پس از یک ماه پیگیری بی نتیجه مانده و حتی مدیرعامل ساپکو که مسوول تامین قطعات ایران خودرو است نیز در مواجهه با این سوال که قطعه معیوب کدام بوده؟ گفت که این موضوع را از من نپرسید!
با وجود آن که برخی شواهد نشان میدهد شرکت پژو نیز در این ماجرا مقصر بوده است؛ ولی نماینده پژو در تهران در پیگیری خبرنگار ایسنا حاظر به هیچ گونه همکاری و اظهارنظری نشد.
این در حالی است که بهنظر میرسد با وجود دیدگاهی مبنی بر اینکه رسانهیی شدن موضوع به صنعت خودروسازی کشور لطمه وارد آورده است، جلوگیری از بهوجود آمدن چنین معظلی و اعمال مدیریت شایسته در برخورد با آن، به صنعت خودروسازی ما بیشتر کمک خواهد کرد.
www.isna.ir