• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تاثیر استرس های شغلی بر قلب زنان

دانشمندان اعلام کردند شغل‌های پراسترس می‌توانند خطر بروز بیماری‌های قلبی در زنان را افزایش دهند.

این واقعیت که داشتن مشاغل پر استرس می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، از مدت‌ها قبل مشخص بود اما بیش‌تر تحقیقاتی انجام شده در این زمینه روی مردان متمرکز بود.

در این مطالعه زنان مورد توجه ویژه قرار گرفتند و محققان دانمارکی تاثیر فشار کاری در بروز بیماری‌های قلبی را در بیش از 12 هزار پرستار مورد مطالعه قرار دادند.

در سال 1993 از این پرستاران که بین 45 تا 64 سال سن داشتند در مورد میزان فشار کاری روزانه و میزان کنترل آن‌ها روی شغل خود سوال پرسیده شد. سپس سلامت آن‌ها به مدت 15 سال توسط محققان تحت نظر قرار گرفت.

نتایج این تحقیقات که در نشریه طب محیطی و شغلی به چاپ رسیده است نشان داد که زنانی که میزان استرس شغل خود را بالا ارزیابی کرده اند با احتمال 25 درصد بیش‌تر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

هم‌چنین زنانی که میزان استرس کاری خود را بسیار بالا دانسته بودند با احتمال 35 درصد بیش‌تر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شدند. دانشمندان برای افزایش دقت مطالعات خود فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن و شیوه زندگی هر فرد را نیز مد نظر قرار دادند.

این تحقیقات هم‌چنین نشان داد که استرس کاری تاثیر بیش‌تری روی زنان جوان دارد. تحلیل‌ها نشان می‌داد پرستاران زیر 51 سال با احتمال بسیار بیش‌تری در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

محققان از دانشگاه گلوستراپ در دانمارک در این باره اعلام کردند: این مطالعات شواهد قبلی در مورد اثرات زیان‌بار فشار روانی در محیط کار روی سلامت قلب را تائید می‌کند. البته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده، اما این جزو معدود مطالعاتی است که این اثرات را روی زنان بررسی کرده است.

بیماری‌های قلبی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز مرگ و میر در بین مردان و زنان در اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای ثروتمند جهان است. در سال 2005 دیابت به همراه بیماری‌های قلبی عامل نزدیک به یک سوم از مرگ و میرهای جهان بوده است.

جون دیویسون یک پرستار در سازمان قلب انگلستان در این باره گفت: احساس استرس و فشار کاری باعث انتخاب عادات نادرست و مضر برای سلامت می‌شوند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

استرس کاری می‌تواند کارمندان را به سمت مصرف سیگار ، غذاهای آماده ، الکل و دیگر عادات نادرست متمایل کنند.به هر حال اگر شما در محیط کاری خود احساس استرس دارید، بهتر است روش‌های مثبتی را برای مقابله با آن برگزینید تا سلامت قلب خود را به خطر نیندازید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مهلت بارداری برای زنان ایرانی به 10 سال محدود شده است

ایسنا: رییس جمعیت مامایی کشور با اشاره به تصویب پروتکل تنظیم خانواده در 20 سال گذشته، افزود: در این قانون در جلوگیری از بارداری ناخواسته و پیشگیری از سقط غیرایمن تاکید شده است و بر این اساس، زوجین حق قانونی تعیین تعداد فرزند را دارند.

دکتر آباد با استناد به آمار ثبت احوال کشور، گفت:‌ 7.2 درصد به سن ازدواج دختران و 6.4 درصد به سن ازدواج پسران اضافه شده است. از این رو سن ازدواج پسران ایرانی، 26 و دختران به 23 سال رسیده است.

وی محدوده سن بارداری ایمن را 18 تا 35 سال عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش سن ازدواج دختران در کشور، مهلت بارداری برای زنان ایرانی به 10 سال محدود شده است.

رییس جمعیت مامایی کشور با بیان اینکه هرچند ظرفیت و جمعیت انسانی با پشتوانه دین مبین اسلام بر اقتدار و توانمندی کشور می‌افزاید، گفت: اما فرصت 10 ساله بارداری در زنان ایرانی کم است و نباید صرفا نداشتن محدودیت منابع مالی را مد نظر قرار داد.

وی با تاکید بر ضرورت حضور فعال‌تر و بیش از پیش ماما در عرصه **** سلامت کشور، گفت: هرچند زایمان و تولد بزرگترین رخداد بشری است اما وظایف مامایی در زایمان طبیعی خلاصه نمی‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
خوراکی که زنان حتما باید مصرف کنند

ایسنا: پژوهشگران تغذیه توصیه می‌کنند که 5 نوع ماده خوراکی مغذی وجود دارد که زنان باید حتما آنها را به **** غذایی روزانه خود اضافه کنند.

یکی از مهمترین مواد غذایی که زنان باید مصرف کنند سبزیجات دارای برگ‌های پهن و سبز رنگ هستند. محققان تاکید می‌کنند که بدون گنجاندن این سبزیجات در **** غذایی روزانه تامین ریزمغذی‌های ضروری بدن امکانپذیر نخواهد بود.

این سبزیجات شامل اسفناج، کلم بروکلی، کاهو و سایر سبزیجاتی از این قبیل هستند که دارای منابع فراوانی هستند و سرشار از فیبر خوراکی، ویتامین c و k و اسید فولیک هستند. این سبزیجات همچنین حاوی مواد معدنی ضروری از جمله کلسیم، منگنز، آهن و پتاسیم هستند. محققان توصیه می‌کنند که زنان باید تلاش کنند؛ این سبزی‌ها را در **** غذایی هر روزه خود قرار دهند و هرچه این سبزیجات تیره‌تر باشند خواص آنها بهتر خواهد بود.

گزینه دوم که مصرف هر روزه آن به زنان توصیه می‌شود؛ غلات سبوس دار هستند، مقدار فیبر و ریز مغذی‌ها و ویتامین‌های ضروری موجود در غلات سبوس دار 96 درصد بیشتر از غلات سفید و بدون سبوس است. بر همین اساس متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف گندم و برنج و پاستا سبوس دار و برنج قهوه‌ای باید در اولویت تغذیه‌ای قرار بگیرد، چون سرشار از ریزمغذی‌های اساسی و حیاتی هستند که سبب اضافه وزن هم نمی‌شوند.

پایگاه اینترنتی براید سوئیتز در این رابطه افزود: مورد سوم مصرف مغزها و دانه‌های روغنی است که یکی از بهترین‌ ترکیبات خوراکی در **** غذایی روزانه محسوب می‌شوند. پژوهشگران توصیه می‌کنند که این مغزها را به سالاد، صبحانه و یا حتی ماست اضافه کنید، چون منبع فوق العاده‌ای از پروتئین، منگنز و ویتامین‌های B , E محسوب می‌شوند. مغزها همچنین برای مقابله با بیماریهای قلبی و سرطان‌ها مفید هستند. مغزها سرشار از کالری‌های چربی هستند اما چربی آنها برای سلامتی مفید است. همچنین می‌توان از این نوع خوردنی بعنوان عصرانه استفاده کرد. اما در عین حال باید از مصرف افراطی آنها جلوگیری کرد و بنابراین حدود یک چهارم فنجان یا 15 تا 20 عدد بادام یا گردو برای یک هفته کافی است.

خوردنی چهارم که مصرف روزانه آن برای زنان ضروری است ماست کم چرب یا بدون چربی است که منبع مهمی از ویتامین‌ها،‌ پروتئین و کلسیم است. ماست حاوی باکتری‌های سالمی است که می‌تواند با بیماریها‌ مبارزه کند. مصرف سه تا چهار فنجان ماست در هفته برای **** غذایی کافی است اما باید مراقب باشید که شکر به آن اضافه نکنید در عوض آن را با میوه‌ها مصرف کنید.

گزینه آخر انواع توت‌ها است. توت‌ها منبع غنی از فیبر خوراکی هستند و به کاهش وزن کمک می‌کنند. هم چنین بیش از هر ماده خوراکی دیگری حاوی آنتی اکسیدانهای گیاهی محافظ هستند. این آنتی اکسیدانها نه تنها خطر بروز بیماریها را کاهش می‌دهند بلکه همچنین به جلوگیری از تحلیل حافظه کمک می‌نمایند. مصرف تازه یا یخ زده توت‌ها هر دو خواص یکسان دارد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مصرف افراطی ویتامین‌های C و E خطرناک است

بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، مصرف افراطی و زیاد دوز بالای ویتامین‌های C و E خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این تحقیق نشان داده است که مصرف دوز بالای مکمل‌های تغذیه‌ای آنتی اکسیدانی مانند ویتامین‌های C و E می‌تواند سبب ترغیب تغییرات غیرطبیعی ژنتیکی در سلول‌ها شده و خطر بروز سرطانها را تشدید کند.

دکتر ادواردو ماربان رئیس انستیتو قلب سدارز- سینای که سرپرستی این پژوهش را عهده دار بوده در این باره خاطرنشان کرد: این تغییرات ژنتیکی غیرطبیعی می‌تواند سبب بروز حالت پیش سرطان در مصرف کنندگان این مکمل‌ها شوند.

خبرگزاری یونایتدپرس در گزارش افزود: این محققان به طور اتفاقی در مطالعات خود روی سلول‌های بنیادی متوجه شدند که مصرف بیش از حد این مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی خطر بروز مشکلات ژنتیکی را در افراد تشدید می‌کند و آنها را مستعد ابتلا به سرطان‌ها می‌کند. جزئیات این تحقیق در مجله سلو‌لهای بنیادی منتشر شده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
چگونه از زوال عقل جلوگیری کنیم؟

زمانیکه به 30 سالگی می رسیم، مغزهای ما آهسته و ثابت، مسیر یک منحنی نزولی را در پیش می گیرند. اما این تنزل شناخته شده یک عارضه جانبی غیرقابل فرار نیست، بلکه اخیرا گفته می‌شود می توان با روشهایی تغییرات مربوط به افزایش سن را خنثی کنید.

پژوهشگران 10 پیشنهاد ویژه برای تقویت مغز مطرح می کنند که بدین قرار است :‌

۱/ کاری انجام دهید

دانشمندان بر این باورند که نرمش های هوازی منظم می تواند ساده ترین و مهم ترین راه برای سلامتی طولانی مدت مغز باشد. در حالی که قلب و ششها واکنشی سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوی ثابت نشان می دهند، مغز هم به آرامی با هر قدم قعالیت میکند. برای سلامت دائمی مغز، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی (دویدن و نرمش های هوازی) می تواند نقش شایان توجهی داشته باشد. برای نتیجه بهتر در پارک یا مکان پر درخت پیاده روی را انجام دهید زیرا تاثیرش 20 درصد بهتر خواهد بود.

۲/ متعادل بخورید

انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد میکند. **** غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیارآرام تر از غذاهایی با میزان قند بالا (مانند شیرینی جات و نشاسته) در بدن تجزیه میشوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می رساند، و باعث بهینه‏سازی سوخت و ساز در ارگانهایی شوند که می توانند در سلامتی طولانی مدت نقش بسزایی داشته باشند.

۳/ مراقب **** غذاییتان باشید

در حالی که پرخوری فعالیت مغز را کند میکند و در طولانی مدت باعث وارد آمدن به مغز می‏شود، کمبود کالری هم می تواند اثر مشابهی را بر مغز گذارد. **** های غذایی مفرط می تواند باعث طولانی شدن برخی دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش شوند، احساسی که باعث اعتیاد افراد به لاغر ماندن (anorexia) (ترس از چاق شدن) شود. بسیاری از مطالعات **** های غذایی مفرط را با حواس پرتی ، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می دانند.

۴/ مراقب بدن خود باشید

بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری مانند دیابت نوع دوم، چاقی، فشار خون و... می توانند تاثیر بسزایی در پیر شدن مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سیگار نکشیدن و عدم استفاده از چربی های اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز میشود.

۵/ از استراحت و آرامش لذت ببرید

در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرامی مرور میشوند، بعضی دور ریخته میشوند و بعضی ذخیره می شوند.... مطالعات نشان می‏دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئینی که سیناپس‏ها (محل تماس دو عصب) را شکل می دهد توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می‏دهد، علاوه بر این خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطه مستقیم دارد.

۶/ از قهوه تان لذت ببرید

تحقیقات نشان داده است که استفاده منظم از کافئین از مغز محافظت می کند. بر اساس یک مطالعه علمی ۲ الی ۴ بار سرحال آمدن بعد از خستگی در یک روز می تواند به کاهش فراموشی کمک کند و ۳۰ تا ۶۰ درصد از بروز آلزیمر پیشگیری کند. اینکه آیا کافین موجود در چای و قهوه باعث رفع خستگی میشود یا آنتی اکسیدان موجود در آنها هنوز مشخص نیست اما قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری در این بعد از ظهر و چند سال بعد میشود.

۷/ ماهی بخورید

براساس تئوری های جدید وجود ماهی در **** غذایی انسانها می تواند نقش بسزایی در تقویت حافظه انسانها داشته باشد. اسیدهای چرب مورد نیاز مانند امگا ۳، برای ساختمان مغز مهم بشمار می آیند و تاثیر آنها برای درمان بیماری های مغزی بسیار موثر است. مطالعات انجام گرفته بر روی تاثیر مکمل امگا ۳ نتایج جالبی را به همراه داشت که نشان می داد امگا ۳ دربرخی دیگر از منابع غذایی مانند تخم کتان، ماهی ها و برخی از حیوانات علف خوار نیز یافت می شود.

۸/ خونسرد باشید

استرس تاثیر بد و مخربی روی مغز می گذارد و با ترشح هورمون‏های خطرناکی در ناحیه‏ی هیپوکمپوس (hippocampus) و سایر قسمت های مغز، حافظه را تحت تاثیر قرار می‏دهد. بعضی از دانشمندان بر این عقیده‏اند که داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‏های هنری می تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تاخیر بیاندازد.

۹/ از مکمل ها استفاده نکنید

اخیرا استفاده از مکمل ها به وسیله برای جبران کاستی‏ها تبدیل شده اند، استفاده از مکمل های آشنا برای ما مانند مولتی ویتامین ها تنها نوعی هدر دادن هزینه است. دارو های مکملی مانند (ginkgo) و (melatonin) امروزه از نظربسیاری از افراد به سطل های زباله تعلق دارند. علیرغم منشا طبیعی، اینگونه داروها فاقد عوارض جانبی نیستند، عوارضی مانند: فشار خون بالا، مشکلات گوارشی، مشکلات باروری و افسردگی. برای انسانهای سالم داروی (ginkgo) هیچ تاثیر مثبتی ندارد و گاها تاثیر دارونماها از این گونه مکمل ها بیشتر است.

۱۰/ مغز را به چالش بکشید

حل یک جدول، بازی فکری یا تست هوش به عنوان سوالات هوش و محرک مغز به شما کمک میکنند تا همیشه ذهنی جوان و سالم داشته باشید. هرچند که کمبود سواد عامل موثری در کاهش حواس و کمکاری ذهن است. هرچه بیشتر برای یادگیری تلاش کنید، ذهن شما برای دوران کهولت آماده‏تر و جوانتر خواهد بود. کلید کار میتواند انجام یک کار چالشی جدید مانند حل یک پازل جدید و سرگرم کننده باشد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
توتون قليان حاوی ميكروب و قارچ است

فارس: كارشناس مسئول ستاد كشوري كنترل و مبارزه ملي با دخانيات گفت: توتون تنباكوي مورد استفاده براي مصرف قليان حاوي ميكروب و قارچ است و باعث ايجاد عفونت‌هاي حاد و مزمن در دستگاه تنفسي مي‌شود.

درمان و آموزش پزشكي، مرجان قطبي با اعلام اين مطلب افزود: برخلاف تصور عمومي وجود آب قليان جلوي مواد مضر و سمي را نگرفته و بيشتر اين مواد سمي از جمله نيكوتين به علت دم‌هاي عميقي كه فرد براي جذب دود مي‌زند، تخريب‌هاي جدي به ريه وارد مي‌كند.

وي در ادامه افزود: دود قليان علاوه بر مضراتي كه همانند دود سيگار دارد، به دليل زغالي كه براي سوختن آن به كار مي‌رود، مونوكسيد كربن بيشتري دارد.

قطبي تصريح كرد: مصرف قليان مانند ساير مواد دخاني عامل اصلي انواع سرطانها مانند سرطان ريه، سرطان لب و دهان و حنجره، سرطان مثانه، سرطان مري و معده، لوزالمعده، كبد، روده بزرگ و زخم‌هاي گوارشي و ريفلاكس معده است.

كارشناس مسئول مركز مديريت بيماري‌ها با اشاره به بيماري‌هاي مشترك در مصرف قليان گفت: علاوه بر بيماري‌هاي اشاره شده مصرف اشتراكي قليان مي‌تواند منجر به افزايش احتمال ابتلا به ميكروب سل و ويروس‌هايي مانند تبخال و هپاتيت ‌شود.

به گفته وي توتون استفاده شده در قليان علاوه بر مضراتي كه مشابه توتون موجود در سيگار دارد، به دليل مواد افزودني و اسانسي كه براي طعم به آن اضافه مي‌شود ايجاد يك سري علايم حساسيت به صورت پوستي و به صورت تنفسي مي‌كند و در پاره‌اي موارد باعث بروز علايم آسم خاموش در افراد مي‌شود.

وي با اشاره به آمارهاي موجود درخصوص عوارض مصرف قليان خاطرنشان كرد: آمارها نشان مي‌دهد كه شيوع سرطان ريه، آسم و بيماريهاي انسدادي ريه در افرادي كه در معرض دودسيگار و يا قليان قرار مي‌گيرند نسبت به افرادي كه اصلاً در معرض دود قرار ندارند بيشتر است و عوارض مصرف يك بار قليان معادل استعمال 40 تا 80 نخ سيگار است.

قطبي با اشاره به مضرات بيشتر مصرف قليان نسبت به سيگار به هموطنان توصيه كرد ضمن خودداري از مصرف قليان از استنشاق ناخواسته دود آن نيز اجتناب كنند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
وزارت بهداشت آلودگي 8 برنج وارداتي به سرب را تأييد كرد


فارس: عضو كميسيون بهداشت‌و‌درمان مجلس گفت: مسئولان وزارت بهداشت بالاخره آلودگي 8 برنج واردتي از جمله برنج آريا و چند برنج ديگر را كه بيشتر هندي هستند به سرب تأييد كردند اما اعلام كردند كه در مورد آلايندگي به آرسنيك هنوز استانداردي كه مورد تأييد همه باشد وجود ندارد.

حسين حسني بافراني افزود: مسئولان معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت ديروز در كميسيون بهداشت و درمان مجلس گزارش اين وزارتخانه را درباره آلودگي برنج‌هاي وارداتي ارائه كردند و طي آن بر خلاف گذشته كه آلودگي اين برنج‌ها را انكار مي‌كردند، آلودگي 8 نوع برنج وارداتي را كه بيشتر آنها هندي هستند، تأييد كردند و قرار شد اسامي آنها را تا يك هفته آينده اعلام كنند.

وي اضافه كرد: در مورد ميزان سرب موجود در اين برنج‌ها كه چقدر بيش از حد مجاز است، گزارش دقيقي ارائه نشد اما بر اساس گزارش موسسه استاندارد استان تهران كه با موسسه استاندارد كشور هم اختلافاتي داشتند، ميزان سرب موجود در اين برنج‌ها بيش از 5 برابر حد مجاز است.

وي گفت: در مورد ميزان وجود آلاينده آرسنيك كه در برخي داروها از جمله داروهاي انعقاد خون نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد در اين برنج‌ها مسئولان وزارت بهداشت اعلام كردند كه هنوز استاندارد مشخصي در اين زمينه ندارند و در اين زمينه اختلاف نظر وجود دارد البته مصداقي نيا، معاون بهداشتي وزارت بهداشت كه در جلسه ديروز حضور داشت گفت كه استاندارد ميزان آرسنيك براي آب در دنيا تعريف شده و مي‌توان همين استاندارد را ملاك عمل قرار داد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
12 پیشنهاد خوب برای صبحانه شما

سلامت: برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، به‌خصوص در صبح، خوردن صبحانه یک عادت کارآمد تلقی می‌شود.

می‌دانید چرا متخصصان تغذیه روی خوردن صبحانه تاکید می‌کنند؟ از مهم‌ترین دلایلی که این تاکید را پررنگ جلوه داده، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود....

به علاوه، از آنجا که سوخت مغز گلوکز (قند) است، برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، به‌خصوص در صبح، خوردن صبحانه یک عادت کارآمد تلقی می‌شود و نهایتاً اینکه دیده شده بچه‌هایی که هر روز صبحانه‌خورده به مدرسه می‌آیند، به موقع سرکلاس حاضر شده و منظم‌ترند. اما اگر بخواهیم این عادت را برای همیشه عملی کنیم، چه غذاهایی می‌توانند سفره ما را رنگین‌تر کنند؟

1.انواع نان

البته از نوع سبوس‌دار؛ مثلاً نان سنگک در میان نان‌های سنتی و نان‌های تیره در میان نان‌های حجیم امروزی. این ماده غذایی جزو اصلی صبحانه است که با تأمین کربوهیدرات روزانه، تا حدودی انرژی مورد نیازتان را تأمین خواهد کرد، البته نباید بیشتر از 5 برش (هر برش، یک کف دست) شود.

2.شیر (یک لیوان)

یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مغذی (منبع کلسیم) برای این وعده صبحگاهی شیر است که پیشنهاد می‌کنیم کم چرب آن را تناول کنید.

3.عسل

این ماده‌غذایی در خانواده قندها جای می‌گیرد اما اگر از نوع مرغوب‌اش باشد به غیر از انرژی ارزش تغذیه‌ای دیگری نیز دارد، پس می‌توان آن را بر مربا ارجحیت داد. فقط فراموش نکنید که هریک قاشق مرباخوری‌اش به اندازه دو حبه قند کالری داشته و نباید در خوردن‌اش زیاده‌روی کرد.

4.پنیر (کم‌چرب)

یکی از اجزای پرپروتئین این وعده، پنیر است که البته نوع کم‌نمک و کم‌چرب آن به شما توصیه می‌شود. شما می‌توانید قبل از مصرف آن را با ماده غذایی دیگری مانند کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم‌دار کنید.

5.گردو (دو عدد)

یکی از اجزای چرب صبحانه گردوست. این مغز که سرشار از اسیدهای چرب امگا سه بوده، خوردن‌اش حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز نجات‌بخش است، پس حداقل دو عدد گردو را در این وعده از یاد نبرید. یادتان باشد که در پنیر ماده‌ای به نام تیرامین وجود دارد که اگر در مغز جمع شود، باعث کندی ذهن می‌شود، البته این ماده توسط یک نوع آنزیم موجود در بدن انسان می‌تواند تجزیه شود ولی این آنزیم تا حد مشخصی فعال است. برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس را در بدن زیاد کرد و این کار با خوردن گردو که حاوی مقداری مس است، انجام می‌شو‌د. به همین دلیل در متون دینی خوردن گردو به همراه پنیر توصیه شده است.

6.مربا

از اجزای مملو از قند ساده میز صبحانه، مربا است که هر قاشق مرباخوری‌اش یک واحد قند محاسبه می‌شود. در کل، بهتر است که قندهای ساده را برای این وعده انتخاب نکنید زیرا به دنبال افزایش قند خون، افت آن و بروز گرسنگی حتمی‌خواهد بود.

7.کره

یکی دیگر از اجزای پرکالری صبحانه کره بوده که اسیدهای چرب موجودش از نوع اشباع‌اند. از آنجا که می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، افرادی که محدودیت مصرف چربی دارند، بهتر است از این ماده غذایی صرف‌نظر کنند.

8.خامه

یکی دیگر از اجزای پرکالری صبحانه کره بوده که اسیدهای چرب موجودش از نوع اشباع‌اند. از آنجا که می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، افرادی که محدودیت مصرف چربی دارند، بهتر است از این ماده غذایی صرف‌نظر کنند.

9.تخم‌مرغ (یک عدد)

یکی دیگر از اجزای پروتئینی صبحانه تخم‌مرغ بوده که آن را به صورت آب‌پز شده، عسلی، نیمرو و یا حتی املت میل می‌کنند. لازم است همین‌جا یادآور شویم که نوع آب‌پز آن برای کسانی که محدودیت دریافت انرژی دارند، توصیه می‌شود. بهتر است از نوع عسلی آن صرف‌نظر شود زیرا امکان آلودگی به میکروب سالمونلا در آن بالاست. نوع نیمروی آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند، بهتر است و املت نیز به دلیل مخلوط شدن با سبزیجات گزینه دیگری برای کم وزن‌ها به حساب می‌آید.

10.عدسی (کم‌ نمک)

این منبع پروتئین گیاهی یکی از گزینه‌های تنظیم‌کننده قندخون در صبحانه به حساب می‌آید که برخی آن را با سیب‌زمینی و کره و برخی بدون آنها میل می‌کنند. البته به کار بردن آنها به وضعیت وزنی شما بستگی دارد. یادتان باشد که یک کاسه عدسی جایگزین مناسبی برای پنیر و یا تخم‌مرغ است.

11.میوه و سبزی

میوه‌های تازه مثل سیب و پرتقال به دلیل فیبر و ویتامین C که دارند، پیشنهاد می‌شود که در این وعده قرار گیرند. آب پرتقال به همراه تخم‌مرغ و یا عدسی افزایش‌دهنده جذب آهن نیز هست. گوجه‌فرنگی و چند برش هویج پخته نیز تأمین‌کننده بتاکاروتن و افزایش‌دهنده جذب املاحی مثل آهن است.

12.کره بادام‌زمینی

یکی دیگر از اجزای پروتئین‌دار اما چرب این میز کره بادام‌زمینی است که نمی‌توان در خوردن‌اش زیاده‌روی کرد. فراموش نکنید که یک قاشق غذاخوری آن یک واحد بوده و معادل 45 کیلوکالری انرژی دارد.

نکته طلایی

باید یک پنجم انرژی دریافتی روزانه از صبحانه باشد؛ مثلاً اگر یک خانم بالغ به 1800 کیلوکالری انرژی نیازمند است، باید 350 کیلوکالری و آقایی که به 2500 کیلوکالری انرژی نیازمند است، باید 650 کیلوکالری از انرژی دریافتی‌اش از صبحانه باشد.

در ضمن، بهتر است یک وعده صبحانه‌تان از چند گروه غذایی (منبع پروتئین و کربوهیدرات هم از نوع ساده و هم از نوع پیچیده‌اش) تشکیل شود. یادتان نرود که شیر، پنیر، تخم‌مرغ، عدسی و حتی مغز دانه‌ها از خانواده پروتئین بوده و نان و غلات، میوه و سبزیجات، عسل و مربا از تأمین‌کننده‌های کربوهیدرات‌های پیچیده و ساده‌اند. البته باید قندهای ساده و چربی‌‌ها در حد محدود دریافت شده و از مصرف سوسیس و کالباس صرف‌نظر شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
براي سلامت استخوان‌هایتان کشمش بخورید


فارس: يك متخصص تغذيه گفت: مصرف كشمش به دليل داشتن كلسيم فراوان براي سلامت استخوان‌ها مفيد است و از پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند.

مرتضي صفوي افزود: كشمش، ميوه خشك مغذي است و سرشار از آهن، پتاسيم، كلسيم و ويتامين‌هاي گروه B است.

وي گفت: كشمش سرشار از انرژي و كم‌چرب است، داراي خاصيت آنتي اكسيداني است و از تخريب سلولي جلوگيري مي‌كند، براي سلامت استخوان‌ها و جلوگيري از پوكي استخوان نقش مهمي بر عهده دارد و به همين دليل مصرف آن براي زنان قبل از يائسگي بسيار مفيد است.

صفوي گفت: فيبر موجود در كشمش از سرطان كولون و از رشد غير معمول سلول‌ها جلوگيري مي‌كند و موجب كنترل قند خون در بدن مي‌شود و براي درمان بي نظمي معده و يبوست مفيد است.

وي افزود: مصرف كشمش سستي و رخوت را از بدن دور مي‌كند و موجب از بين رفتن آب اضافي بدن مي‌‌شود، بدن را تقويت مي‌كند، دهان را خوشبو مي‌كند و منبع مناسبي از فيبر، آنتي اكسيدان و انرژي در بدن است.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: كشمش منبع ويتامين D و هورمون استروژن است و با وجودي كه شيرين و چسبناك است مصرف آن بر دندان اثر مخربي ندارد و موجب خرابي دندان نمي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مصرف سبزي‌ها استرس را كم مي‌كند

فارس: رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: مصرف سبزي‌ها توليد سرتونين را در مغز افزايش مي‌دهد و موجب كاهش استرس مي‌شود.

پريسا ترابي افزود: آشفتگي، بي نظمي و عدم سازمان دهي در كارها و برنامه‌ها مي‌تواند، موجب بروز استرس شود.

وي گفت: از مواد غذايي كه استرس را بهبود مي‌بخشند، مي‌توان به غذاهاي حاوي كربوهيدرات بالا، غذاهاي پرفيبر و سبزي‌ها اشاره كرد.

رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت افزود: كربوهيدرات‌ها موجب آزاد شدن ماده سروتونين در مغز شده و موجب آرامش بدن مي‌شود. از مواد غذايي حاوي كربوهيدرات مي‌توان برنج، ماكاروني، سيب زميني، نان، ذرت بو داده و كلوچه‌‌هاي كم‌ كالري را نام برد.

ترابي اضافه كرد: براي رهايي از استرس توصيه مي‌شود، معادل يك ليوان ماكاروني يا برنج يا يك عدد سيب زميني تنوري مصرف شود و به خاطر داشته باشيد كه مصرف زياد مواد غذايي نشاسته‌اي مي‌تواند، موجب اضافه وزن و چاقي شود.

وي گفت: استرس موجب ايجاد گرفتگي عضلاني و يبوست مي‌شود و مصرف موادغذايي فيبردار موجب تنظيم حركت دستگاه گوارش و روده‌ها مي‌شود.

رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت افزود: در غذاي روزانه بايد حداقل 25 گرم فيبر وجود داشته باشد. ميوه‌ها، سبزي‌ها و غلات سبوس‌دار منابع بسيار خوب فيبر هستند. در وعده صبحانه، بهتر است ميوه مصرف شود و از غلات كامل و نان‌هاي سبوسدار مانند سنگك استفاده شود.

ترابي گفت: توليد سروتونين در مغز به نوع تغذيه بسيار مربوط است و مصرف بيشتر سبزي‌ها توليد سروتونين را در مغز را افزايش مي‌دهد و به افراد كمك مي‌كند تا بر استرس غلبه كنند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
آمار مرگ و میر ناشی از بارداری ناخواسته در ایران

مهرنو: از حدود 300 مادری که در طول سال در کشور ایران می‌میرند، در پرونده صد نفر آنها ذکر می‌شود که بارداری آنها، ناخواسته بوده است. مهمترین دلیل این امر عدم توجه خانواده به بحث سلامت باروری است.

دکتر «محمد اسلامی» رئیس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر، افزود: «تنظیم خانواده حداقل دو بعد دارد که یکی اجتماعی و رشد جمعیت است؛ امری که وزارت بهداشت به تنهایی متولی آن نیست و نهادهای زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. ادبیات جهانی سال‌هاست که عوض شده و «سلامت‌باروری-تنظیم خانوده» مورد توجه و بحث قرار گرفته است.

هدف از برنامه تنظیم خانوده، ‌ارتقا سطح سلامت جامعه است. وقتی مادران ما تعداد زایمان‌هایشان بیشتر می‌شود مرگ آنها افزایش پیدا می‌کند، فرزندانشان بیشتر می‌میرند و مرگ فرزندان زیر 5 سال افزایش پیدا می‌کند. در زایمان‌هایی که مادر کمتر از 18 سال و یا بیشتر از 35 سال دارد،‌ آمار مرگ مادر و نوزاد بیشتر است و در بارداری‌هایی با فاصله زمانی کمتر از سه سال هم همین اتفاق می‌افتد.»

‌ وی با اشاره به بارداری‌های پرخطر در زنان و مادران بیمار گفت: «80 دسته بیماری مزمن وجود دارد که در صورتی‌که مادر به آنها مبتلا باشد، بارداری پرخطری خواهد داشت. بارداری آنها باید با نظارت کامل پزشک متخصص و پزشک زنان باشد. حتی در صورتی که برای این گروه از مادران، بارداری‌های ناخواسته اتفاق بیفتد، با تایید سه پزشک متخصص می‌توانند به شکل قانونی و در بیمارستان‌ها جنین خود را سقط کنند. سن مادر، تعداد زایمان‌ها، سن آخرین فرزند و بیماری‌ها ارثی و ژنتیکی از عواملی است که امکان بارداری‌های پرخطر را برای مادران به همراه دارد.»

دلایل بارداری‌های ناخواسته در تحقیقات و بررسی‌های وزارت بهداشت نشان از رواج نوعی ناآگاهی در میان زوج‌هاست: « در بررسی‌هایی که وزارت بهداشت از خانم‌هایی که از هیچ روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند داشته‌ است، مهمترین دلیل نداشتن فرزند اعلام شده است. زوج‌هایی که فرزندی ندارند و ترجیح می‌دهند از هیچ روشی استفاده نکنند تا بچه‌دار شوند. عامل دوم علاقه به داشتن فرزندان بیشتر است که در موارد بسیاری با باورهای غلط سنتی، علاقه به فرزند بیشتر باعث می شود تا خانواده 6 یا 7 فرزند داشته باشند. سومین دلیل، خانم‌هایی هستند که تصور می‌کنند در دوران شیردهی، دوباره باردار نمی‌شوند و به همین دلیل در این دوره پس از زایمان، از هیچ روشی استفاده نمی‌کنند. ترس از عوارض داروها و روش‌های پیشگیری، عاملی است که زوج‌ها را به پیشگیری طبیعی سوق می‌دهد. روشی که میزان شکست در آن بالاست و حجم زیادی از بارداری‌های ناخواسته در کشور ما را شامل می‌شود. این امر متاسفانه ناشی از باورهای غلطی است که هنوز در جامعه ما رواج دارد.»

وزارت بهداشت یازده روش را به عنوان راه‌های پیشگیری از زایمان عنوان کرده است. این روش‌ها، به استثنای استفاده از کاندوم، 99 درصد قطعیت دارند؛ هر چند که باید زوج ها با روش‌های پیشگیری اورژانس آشنایی کامل داشته باشند.

دکتر اسلامی در پایان گفت:‌ « هیچ کدام از این روش‌ها چنین نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت. حتی زوج‌هایی که جراحی کرده‌اند، اگر تا 5 سال بخواهند، با جراحی مجدد ممکن است دوباره باردار شوند. فردی که به سراغ روش‌های تنظیم خانواده می‌آید،‌در حقیقت اعلام می‌کند که من تا زمانی که خودم مشخص می‌کنم، قصد بچه‌دار شدن ندارم. ما به هیچ‌وجه نمی‌توانیم افراد را مجبور به رعایت و کنترل موالید کنیم. برنامه‌ای که با تهدید یا تشویق اجرا شود، نادرست است. انسان‌ها مختارند برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند. ما تنها وظیفه داریم با آموزش‌های کامل وبه موقع، آنها را از خطرات و فواید بارداری آگاه کنیم.»
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
26 خاصیت معجزه آسا در کشمش


26 خاصیت معجزه در کشمش کشمش، ميوه خشک مغذي است و مانند ديگر خشکبارها در تمام سال يافت مي شود.

1- کشمش يک غذاي پر انرژي، کم چرب و کم سديم مي باشد. بنابراين براي افرادي که رژيم هاي کم سديم را بايد رعايت کنند، خوردن کشمش بسيار مفيد مي باشد.

2- کشمش داراي خاصيت آنتي اکسيداني مي باشد و از تخريب سلولي جلوگيري مي کند.

3- کشمش براي سلامت استخوان ها و جلوگيري از پوکي استخوان نقش مهمي را بر عهده دارد، به همين دليل مصرف آن براي زنان قبل از يائسگي بسيار مفيد است.

4- منبع خوب ويتامين D و هورمون استروژن مي باشد.

5- کشمش باوجودي که شيرين و چسبناک مي باشد، بر دندان اثر مخربي ندارد و باعث خرابي دندان نمي شود، حتي مي توان گفت اين ميوه خشک از فساد دندان جلوگيري مي کند. کشمش براي سلامت دندان و لثه بسيار مفيد مي باشد.

6- کشمش منبع خوب ويتامين ها و عناصر مغذي بدن مي باشد. عناصر و ويتامين هايي همچون آهن، پتاسيم، کلسيم و ويتامين B در کشمش موجود است.

7- کشمش محتوي مقدار زيادي آهن مي باشد. 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نياز روزانه بدن را تأمين مي کند. 100 گرم کشمش در حدود 88/1ميلي گرم آهن دارد، در حاليکه 100 گرم گوشت گاو بين 4-2 ميلي گرم آهن دارد.

8- کشمش، منبع خوب فيبر، آنتي اکسيدان و همچنين منبع خوب انرژي مي باشد.

9- فيبر باعث جلوگيري از سرطان کولون، کمک در جلوگيري از رشد غير معمول سلول ها، بيماري ها و همچنين کنترل قند خون را مي شود.

10- کشمش را به گوشت اضافه کنيد تا مقدار چربي غذا را کم کند و مقدار فيبر و آهن را افزايش و مقدار سديم را کاهش دهد.

11- آنتي اکسيدان از پيري و بيماري هاي حاصله از آن مي کاهد.

12- کشمش از سرطان جلوگيري مي کند.

13- کشمش ميزان Ldl يا کلسترول بد را در خون کم مي کند و باعث کاهش بيماري قلبي مي گردد.

14- اگر به مدت 4 هفته هر روز کشمش مصرف کنيد، آنتي اکسيدان در خون افزايش و کلسترول بد ( Ldl) کاهش مي يابد.

15- کشمش موجب کاهش استرس مي گردد.

16- اين ميوه خشک باعث عملکرد صحيح رگ هاي بدن مي شود.

17- کشمش براي درمان بي نظمي معده و يبوست مصرف مي شود. براي جلوگيري از اين ناخوشي ها مي توانيد، 6-5 عدد کشمش را خيس کنيد و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشيد.

18- تحقيقات نشان داده است که ورزشکاراني که قبل و در حين ورزش، حدود يک فنجان کشمش مصرف مي کنند، بهتر از بقيه سلول هاي بدن را از آسيب حفظ مي کنند.

19- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، داراي خاصيت مصرف سريع انرژي و کاهش وزن نيز مي باشد.

20- کشمش مانند هويج، براي سلامتي چشم نيز خوب است.

21- کشمش باعث تقويت اعصاب مي شود.

22- کشمش، سستي و رخوت را از بدن دور مي کند.

23- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنيد.

24- کشمش موجب از بين رفتن آب اضافي بدن مي گردد.

25- کشمش، دهان را خوشبو مي کند.

26- کشمش، اسپاسم يا گرفتگي عضلاني را کم مي کند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
روش برای دوپینگ دندان‌ها

فلوراید روند پوسیدگی دندان را متوقف می‌کند و همچنین پوسیدگی‌هایی را که در مراحل اولیه و ابتدایی خود هستند، ترمیم می‌کند.

" خانم دکتر! من دندان‌هایم را همیشه مسواک می‌زنم ولی باز هم دندان‌هایم همیشه پوسیده است. نمی‌دانم واقعا باید چه کار کنم؟..." این حرفی است که بسیاری از بیماران به دندانپزشک‌شان می‌گویند ولی واقعا مشکل کار از کجاست؟ چرا دندان‌های بسیاری از افراد نسبت به پوسیدگی بسیار مستعد است؟ هفته نامه سلامت، در مقاله ای 5 روش دوپینگ دندانی را معرفی می کند.

1. آدامس‌ فلوراید دار

اگر شما بخواهید از پوسیدگی دندان‌های‌تان پیشگیری کنید، آدامس‌ها به شما کمک می‌کنند. آدامس‌هایی در بازار وجود دارند که حاوی " فلوراید " هستند. فلوراید را اغلب به آب آشامیدنی شهر‌ها، نمک، شیر و شکر می‌افزایند.

فلوراید روند پوسیدگی دندان را متوقف می‌کند و همچنین پوسیدگی‌هایی را که در مراحل اولیه و ابتدایی خود هستند، ترمیم می‌کند. امروزه به " آدامس‌های بدون قند " فلوراید افزوده‌اند. وقتی شما این آدامس‌ها را در دهان می‌گذارید و می‌جوید، فلوراید از آدامس آزاد شده و در سطح مینای دندان شما می‌نشیند و به تدریج جذب ساختار دندان شده و مینای دندان‌تان را مقاوم می‌کند.

منظور از " آدامس بدون قند " این نیست که این آدامس‌ها شیرین نیستند؛ بلکه برعکس، حتی ممکن است از آدامس‌های معمولی هم شیرین‌تر باشند! تنها تفاوت این آدامس‌ها با آدامس‌های معمولی در این است که شیرین‌کننده‌های مصنوعی که به " قند‌های تخمیر نشدنی " معروف‌اند، در آنها استفاده شده است: اریتریول، ایزومالت، سوربیتول، زایلیتول و مانیتول از جمله این قند‌های تخمیرنشدنی هستند. این شیرین‌کننده‌ها ( قند‌های تخمیرنشدنی ) در نوشابه‌های رژیمی هم استفاده می‌شوند.

اگر آدامس دارای قند معمولی باشد، قند در اختیار باکتری‌های پوسیدگی‌زای دندان قرار گرفته و این باکتری‌ها با تولید اسید، باعث معدنی‌زدایی و در اصطلاح پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، ولی قند‌های تخمیر نشدنی نمی‌توانند به وسیله باکتری‌های پوسیدگی ‌زا تجزیه شوند و از آنها اسیدی حاصل نمی‌شود و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان نمی‌شوند. به همین دلیل است که دندانپزشکان جدیدا در کنار مسواک و خمیر دندان، " آدامس‌های بدون قند و فلورایددار" را به بیماران‌شان توصیه می‌کنند.

2. ژل فلورایددار

در مطب‌های دندانپزشکی ژل‌های خاصی به نام ژل فلوراید وجود دارد. ثابت شده است که کاربرد موضعی فلوراید به خصوص توسط دندانپزشک، باعث کاهش میزان پوسیدگی به خصوص در کودکان می‌شود.

در نتیجه کاربرد موضعی فلوراید برای کودکان و نوجوانان در مطب‌های دندانپزشکی اکیداً توصیه می‌شود. دندانپزشک بعد از تعیین میزان استعداد ابتلای بیمار به پوسیدگی و احیاناً انجام درمان‌های لازم اولیه مثل حذف پوسیدگی‌ها، درمان با فلوراید را انجام می‌دهد.

در این نوع از استفاده از فلوراید دندانپزشک شما ابتدا سعی می‌کند که پوسیدگی‌های دندان‌های شما را درمان کند، سپس از دهان شما قالب‌گیری کرده و قاشقک‌های مخصوصی برای درمان دندان‌های‌تان با فلوراید آماده می‌کند.

گاهی هم این قاشقک‌ها به صورت آماده در مطب وجود دارند، سپس ژل فلوراید در این قاشقک‌ها گذاشته شده و روی دندان‌های شما قرار داده می‌شود و چند دقیقه می‌ماند. در این مدت نباید بزاق به دندان‌های‌تان برسد، سپس ژل از روی دندان‌های‌تان پاک می‌شود.

لازم است شما تا چند ساعت پس از این درمان از خوردن و آشامیدن خودداری کنید تا فلوراید جذب دندان‌های‌تان شود. دندانپزشکان می‌گویند بهتر است شما هر سال این درمان را انجام دهید تا با این روش فلوراید کافی به دندان‌های‌تان برسد.

این روش به خصوص به کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود تا دندان‌های‌شان از همان ابتدا مقاوم شود و در برابر پوسیدگی در امان باشد. دقت کنید که این روش و این ژل‌ها باید حتما در مطب و زیر نظر دندانپزشک انجام شود تا از بلعیدن کنترل نشده مقدار زیاد فلوراید توسط کودک پیشگیری شود.

3. خمیردندان فلورایددار

استفاده از خمیردندان در هنگام مسواک زدن فواید متعددی دارد. اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین فایده خمیردندان، اثر آن در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌هاست که به علت وجود ماده فلوراید در خمیر دندان‌هاست.

تقریبا همه خمیردندان‌های داخلی و اکثر خمیردندان‌های خارجی فلورایددار هستند. اثر فلوراید خمیردندان در پیشگیری از پوسیدگی ثابت شده است و استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید اکیدا توصیه می‌شود.

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید می‌تواند بر حسب میزان خطر پوسیدگی دندانی، از این پوسیدگی‌ها جلوگیری کند. همه خمیردندان‌ها دارای میزانی از فلوراید هستند اما میزان فلوراید همه انواع خمیردندان‌ها کافی نیست.

خمیردندان‌های مناسب از نظر میزان فلوراید دارای 1300ppm تا 1500ppm فلوراید هستند. طبق مطالعات انجام شده میزان اغلب خمیردندان‌های ایرانی حدود 1000ppm یا کمتر است. بنابراین به کارخانه‌های سازنده خمیردندان توصیه می‌شود که در برخی محصولات خود به صورت انتخابی میزان فلوراید را افزایش دهند.

نکته قابل توجه به خصوص در استفاده بچه‌ها از خمیر دندان این است که فلوراید اولا ماد‌ه‌ای سمی است و در صورتی که بیش از حد مجاز بلع شود، ممکن است به مسمومیت منجر شود و ثانیا، اگر میزان فلوراید دریافتی بیش از حد باشد، به ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها منجر می‌شود که به آن فلوروزیس می‌گویند.

4. دهان‌شویه‌ فلورایددار

در حال حاضر دهان‌ شویه‌های فلوراید دار ( مثل همان دهان‌شویه‌هایی که در مدارس استفاده می‌شوند ) در کنار ژل‌ها و خمیر دندان‌های فلورایددار و چند محصول دیگر در دسترس قرار دارند و باعث عملکرد موضعی فلوراید می‌شوند.

استفاده از دهان‌شویه‌های فلورایددار یکی از روش‌های موضعی استفاده از فلوراید است که هم‌اکنون نیز طرح همگانی استفاده از آن در مدارس کشور در حال اجراست. این طرح به صورت استفاده یک روز در هفته از دهان‌ شویه توسط دانش‌آموزان با نظارت مسوولان مدارس انجام می‌شود.

استفاده از هر گونه دهان‌شویه فلورایددار برای کودکان زیر 6 سال ممنوع است، مگر اینکه دندانپزشک تجویز کند. چون کودکان این دهان‌شویه را می‌بلعند و باعث مسمومیت آنها با این ماده می‌شود. اگر شما این دهان‌شویه را از داروخانه می‌خرید، هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید.

5. آب‌نبات‌ فلورایددار

این فوق‌العاده است که شما با مکیدن آب‌نبات بتوانید دندان‌های‌تان را در برابر پوسیدگی مقاوم کنید؛ چون تا به حال احتمالا فقط این را شنیده بودید که آب‌نبات‌ها و شکلات‌ها، دندان‌ها را پوسیده می‌کنند، ولی آب‌نبات‌های حاوی فلوراید درست اثر عکس دارند. این آب‌نبات‌ها حاوی شیرین‌کننده مصنوعی هستند و در عین حال با مکیدن‌شان فلوراید در دهان شما آزاد کرده و روی دندان‌های‌تان رسوب می‌کند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
جلوگیری از ريزش مو با درمانگرهاي طبيعي


مو، بافتي نازك و بسيار حساس است كه از تركيبات مختلفي از جمله آب، پروتئين، چربي و كراتين تشكيل شده است. به‌طور طبيعي هر تار مو دو تا سه ماه پس از اتمام دوران رشد خود استراحت كرده و سپس با موهاي جديدي جايگزين مي‌شود.

روزانه 50 تا 80 تار مو به واسطه حمام، شانه زدن يا خواب مي‌ريزد و هنگامي كه مقدار ريزش مو بيش از اين تعداد باشد، نگران‌كننده است.

ريزش غیر طبیعی مو، اختلال محسوب شده و درمان‌هاي طبيعي تاكنون موفق‌ترين و بي‌خطرترين راهكار براي درمان آن به‌شمار مي‌آيد. تحقيقات نشان مي‌دهد، پيروي از الگوهاي غذايي سالم، استفاده از داروهاي گياهي مناسب به‌طور كلي تغيير سبك زندگي اثر مستقيمي بر تقويت موها و كاهش ميزان ريزش مو دارد. طاسي نوع ديگري از ريزش مو است كه اگر چه بهره‌مندي رژيم‌هاي غذايي يا مصرف ويتامين‌ها به‌طور صددرصد از ريزش مو پيشگيري نمي‌كند ولي تأثير بسزايي در تقويت موها دارد. در حال حاضر علل زيادي براي ريزش مو كشف شده است كه با برطرف كردن آن مي‌توان بموقع از كاهش ريزش موها پيشگيري كرد.

ژنتيك: انتقال ژن از والدين عمده‌ترين دليل ريزش مو است كه در هر سني ممكن است اتفاق بيفتد.

استرس: تنش‌هاي روحي يكي ديگر از عوامل تهديد‌كننده سلامت مو به‌شمار مي‌آيد كه عوارض جدي و حتي طاسي به دنبال خواهد داشت.

بيماري: هر نوع اختلالي در بدن كه باعث تغيير رژيم غذايي شود يا مصرف برخي داروها باعث كاهش رشد موها يا ريزش آن مي‌شود. بنابراين توصيه مي‌شود چنانچه از بيماري خاصي رنج مي بريد يا داروي جديدي مصرف كرده و همزمان با آن دچار ريزش مو شده‌ايد، با پزشك خود مشورت كنيد.

تغييرات هورموني: افزايش يا كاهش ميزان برخي هورمون‌هاي زنانه پس از زايمان يكي ديگر از دلايل ريزش مو است اما اين عارضه قابل برگشت بوده و 6 تا 12 ماه پس از زايمان بهبود پيدا مي‌كند.

يائسگي: بر هم خوردن تعادل هورمون‌هاي زنانه پس از يائسگي نيز دليل شايعي براي نازك شدن تارهاي مو در زنان به‌شمار آمده كه اغلب ناشي از كاهش ميزان هورمون استروژن است بنابراين لازم است در اين دوران با استفاده از درمان‌هاي طبيعي و رژيم‌هاي غذايي مناسب موها را تقويت كرد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ايكس، مصرف داروهاي ضدسرطان، سوءتغذيه، آنفلوآنزا، تب و عفونت ريه‌ها نيز از ديگر عواملي است كه باعث ريزش موها مي‌شود.

فرآورده‌هاي بهداشتي: شامپوها، نرم‌كننده‌ها، ژل سر و رنگ‌كننده‌هاي مو حاوي 10 تا 20 نوع ماده شيميايي مصنوعي است كه اغلب به بافت مو آسيب زده و باعث ريزش آن مي‌شود. بر اين اساس لازم است تا حد ممكن از اين قبيل محصولات كمتر استفاده كرده و هنگام انتخاب آن علاوه بر مورد تأييد بودن وزارت بهداشت، انواع ساده و بي‌رنگ آن مورد استفاده قرار گيرد.

تأمين پروتئين: از آنجا كه موها از جنس پروتئين هستند، كمبود اين ماده غذايي باعث ريزش مو مي‌شود. استفاده بيشتر از منابع حيواني مانند گوشت و لبنيات در برنامه غذايي كمك زيادي به تقويت موها مي‌كند.

آهن: اين ماده معدني به گردش خون پوست سرعت بخشيده و سوخت لازم براي رشد موها را فراهم مي‌كند. جگر، زردآلو و كشمش غني از آهن است.

آب: حدود يك چهارم از هر تار مو را آب تشكيل داده است بنابراين براي حفظ طراوت و شادابي مو بايد حداقل چهار تا هشت ليوان آب نوشيد.

ويتامين آ: اين ماده مغذي خاصيت ارتجاعي مو را افزايش مي‌دهد زيرا چربي لازم براي فوليكول مو را فراهم كرده و به سلامت آن كمك مي‌كند. تخم‌مرغ، كلم‌پيچ، كدو و هويج حاوي ويتامين آ فراوان است. از طرف ديگر ويتامين گروه ب، ويتامين اي و ويتامين ث، از ويتامين‌هايي هستند كه در غلات، دانه‌ها، جگر، گوشت و جوانه‌ها بيشتر يافت مي‌شود و با افزايش ميزان گردش خون در پوست سر، رشد موها را تقويت كرده و احتمال آسيب به آن را كاهش مي‌دهد.

كلسيم، سلنيوم و روي: كمبود اين قبيل موادمعدني در رژيم غذايي، رشد موها را كند كرده و مانع از تقويت و استحكام آن مي‌شود. لبنيات غني از كلسيم بوده و گوش، جگر، تخم‌مرغ، ميگو، گوجه‌فرنگي و كدوحلوايي حاوي روي فراواني است.

ترك برخي عادات غلط: سيگار و استفاده بيش از اندازه از قند و شكر در رژيم غذايي عامل مهم ديگري است كه جريان خون پوست سر را كاهش داده و موجب ريزش موها مي‌شود. اين در حالي است كه استفاده بيشتر از ميوه و سبزيجات، پروتئين، حبوبات، برنج، گوجه‌فرنگي، گندم، سيب‌زميني و سيب مانع از آسيب موها مي‌شود. ورزش منظم نيز از فاكتورهاي مؤثر بر رشد مو است كه علاوه بر افزايش گردش خون كمك زيادي به كاهش استرس مي‌كند.

گياهان دارويي: سال‌هاست كه چندين گياه دارويي به تنهايي و يا در تركيب با مواد ديگر براي درمان كم‌مويي يا ريزش مو مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تركيبات ژل مانند آلو ورا پس از قرار گرفتن روي پوست سر، آرام‌بخش پوست بوده و از آن در برابر عوامل زيان‌آور محافظت مي‌كند. اين گياه سطح PH پوست سر را تعديل بخشيده و باعث پاك شدن فوليكول‌هاي مو از هرگونه آلودگي مي‌شود.

مصرف روزانه چاي رزماري نيز باعث تحريك رشد مو شده و مانع از ريزش آن مي‌شود. تجربه ثابت كرده است، ماساژ دادن روزانه آب پياز روي پوست سر باعث تحريك ترشح فوليكول مو شده و رشد موها را سرعت مي‌بخشد. همچنين افزودن كمي حنا به نرم‌كننده باعث تقويت مو شده و از شكنندگي آن پيشگيري مي‌كند.

فلفل قرمز حاوي تركيباتي است كه ميزان گردش خون پوست را افزايش داده و نه تنها رشد مو را افزايش مي‌دهد بلكه تأثير به‌سزايي در ترميم موهاي از دست رفته دارد.

چاي سبز و چاي گل «مريم گلي» نيز از نوشيدني‌هايي است كه باعث ترميم فوليكول مو شده رشد موها را تسريع مي‌كند.

گزنه، زنجبيل، اسطوخودوس، گلرنگ، آويشن، علف ليمو، گياه باباآدم، گياه دم‌اسب و پنج انگشت نيز از گياهان دارويي است كه علاوه بر ترميم فوليكول‌هاي مو باعث تحريك رشد موها شده و از ريزش آن پيشگيري مي‌كند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مراقب اختلال روده باشيد

پس از تماس‌هاي مکرر تعدادي از هموطنان با روزنامه «جوان» و پيگيري‌هاي خبرنگار جوان، روشن شد که تعدادي از هموطنان به نوعي اختلال روده‌اي مبتلا شده اند.

برخي از اين افراد همواره دچار دل درد بوده و از اسهال يا يبوست رنج مي‌برند. مشکلات اين افراد در زمان بروز استرس و عصبانيت بيشتر مي‌شود به طوري که فرد احساس مي‌کند شکمش بزرگ شده و در بيشتر مواقع اين افراد فکر مي‌کنند که اين مشکل به علت نفخ معده يا روده شان است که ممکن است به خوردن مواد گياهي ضد نفخ مثل نبات و زيره و زنجبيل و. . . روي آورند اما غافل از اين که آن‌ها دچار يک بيماري روده‌اي هستند که نياز به تشخيص صحيح و درمان به موقع دارد. اين بيماري بر روي روده بزرگ و همان قسمت‌هاي ذخيره مواد زائد موثر است.

اين روده‌هاي تحريک پذير و عصبي!

در همين مورد دکتر ايرج خسرونيا متخصص گوارش به خبرنگار سلامت «جوان» مي‌گويد: روده تحريک پذير» يك بيماري نيست بلكه يك اختلال در كاركرد روده است؛ اختلالات روده‌اي است که بيمار با اسهال متناوب، دل درد و دفع مدفوع گاه گاه و بدون اختيار مراجعه مي‌کند. در اين بيماري روده‌ها به درستي كار نمي‌‌كند. اين بيماري با نام‌هاي ديگري همچون روده عصبي، کوليت عصبي يا IBS نيز ناميده مي‌شود. سندروم روده تحريك پذير (IBS) شامل گروهي از علايم است.

بيماري روده تحريک پذير بدون علائم ارگانيک است يعني در داخل روده هيچ گونه علائمي از بيماري ديده نمي شود، نه زخمي و نه ورمي فقط حرکات دودي روده در اين افراد مقداري بيشتر از حد عادي است.

عصبي نشويد تا اختلال روده‌اي حاد نشود

بنا به تحليل‌هاي پزشکي دکتر خسرونيا در روده تحريک پذير فرد هميشه شکايت از اسهال، يبوست و دل درد دارد و زماني هم که عصبي مي‌شود مشکلش افزايش پيدا مي‌کند. شايع‌ترين علايم اين بيماري شامل درد يا احساس ناراحتي در شكم مثل نفخ، اسهال و يا يبوست است.

زماني که ما اين دسته از بيماران را معاينه مي‌کنيم و يا روده آن‌ها را با آندوسکوپي (ديدن روده بزرگ توسط دستگاه به صورت مستقيم ) يا راديوگرافي مي‌بينيم چيزي پيدا نمي‌کنيم.

بيماران مبتلا به روده تحريک پذير بيشتر کساني هستند که زمينه بيماري‌هاي عصبي يا استرس داشته يا از مشکلات روحي و رواني رنج مي‌برند و پزشکان بايد يا اعصاب اين افراد را درمان کنند يا اين که آن‌ها را نزد متخصص روانپزشکي بفرستند تا درمان قطعي شوند.

شکلات، بستني و قهوه نخوريد

داروهاي زيادي هم براي بهبود اين دسته از افراد وجود دارد اما رعايت رژيم غذايي مناسب مانند کاهش مصرف غذاهاي چرب، چيپس، لبنيات و بستني، شكلات، غذاهاي كافئين دار مانند قهوه و چاي و. . . مي‌تواند در بهبودي اين دسته از بيماران موثر واقع شود. همچنين اين دسته از بيماران بايد همواره تحت نظر يک روانپزشک و پزشک باشند.

کوليت‌ها که همان تورم روده بزرگ است بايد تحت نظر باشند چون هر زمان ممکن است تغيير شکل دهند. به عنوان مثال روده تحريک پذير ممکن است تغييرشکل داده و تبديل به کوليت اولسرو يا کوليت‌هاي ديگر شود که اگر اين کوليت‌ها درمان نشوند ممکن است در آينده تبديل به سرطان روده شوند به همين دليل است که در کشورهاي اروپايي افراد بالاي 40 الي 50 سال هر دو الي 3 سال مجبورند يک بار کولونوسکوپي(ديدن روده بزرگ توسط دستگاه به صورت مستقيم) شوند؛ چه علامت داشته باشند چه نداشته باشند. به همين دليل هم هست که سرطان روده در کشورهاي اروپايي و پيشرفته در همان مراحل اوليه تشخيص داده مي‌شود اما متاسفانه در کشور ما سرطان روده بزرگ زماني تشخيص داده مي‌شود که به قسمت‌هاي ديگر بدن هم انتشار پيدا کرده است.

زنان مستعد سندروم روده تحريک پذير

علت هايي که باعث به وجود آمدن اين مشکل مي‌شود استرس، افسردگي، بيماري‌هاي عصبي و... است. اين بيماري متاسفانه در همه سنين شايع است اما در خانم‌ها آن هم در سنين جواني بيشتر ديده مي‌شود. براي تشخيص اين بيماري ابتدا بايد احتمال وجود بيماري‌هاي ديگر را با انجام کولونوسکوپي (ديدن روده بزرگ توسط دستگاه به صورت مستقيم) رد کرد که در اين صورت بيماري روده تحريک پذير براي فرد تشخيص داده مي‌شود.

دوره درمان اين بيماري از 6 ماه تا دو سال در افراد مختلف متغير است اما تا زماني که اين دسته از بيماران به درمان قطعي خود نپردازند همواره دچار علائم اسهال، يبوست و دل درد خواهند بود. درصورت درمان قطعي علائم بيماري نيز به طور کامل بهبود مي‌يابد.

سيگار مشکلات روده‌اي را بيشتر مي‌کند

در افراد سيگاري، معتادان ترياکي و معتادان تزريقي اين مشکل بدتر مي‌شود. همچنين وارد شدن هر گونه استرسي به شخص مثل از دست دادن عزيز مي‌تواند باعث بروز اين مشکل در فرد شود. به بيماران مبتلا به سندروم روده تحريک پذير توصيه مي‌شود که در کنار توصيه‌هاي گفته شده استرس خود را كاهش دهند تا درد و علايم گوارشي خود را به حد زيادي كاهش دهند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
علائم آسم در یک سوم کودکان تهرانی

جوان آنلاین: آلودگی هوای تهران فوق العاده بیشتر از استانداردهای جهانی است و در این بین، کودکان بیشتر از بزرگسالان قربانی آلودگی هوا می‌شوند.

گاز مونواکسید کربن و سایر فلزات مثل نیتریت و فلزات سنگین مانند سرب، کادنیوم و آرسنیک در هوای تهران، بیش از استاندارد جهانی است و اکنون آلودگی هوا یکی از عوامل مهم در بروز آسم در کودکان و بزرگسالان محسوب می‌شود. در این شرایط یکی از راهکارها برای خانواده‌هایی که سلامت کودکانشان را با حساسیت دنبال می‌کنند مهاجرت از تهران به نقاط دارای آب و هوای سالم است.

آسم یک بیماری حساسیتی است که مجاری هوایی را درگیر کرده و تنفس را دچار مشکل می‌‌‌کند. در بیماری آسم احساس خفگی به فرد دست می‌دهد که باعث ترس کودکان می‌شود.

متاسفانه با آلودگی هوا بروز بیماری آسم در جوامع درحال توسعه بسیار زیاد شده است و این مسأله نگران کننده ای است که متاسفانه این مشکل در کشورما به علت ازدیاد جمعیت و آلودگی هوا بسیار شایع شده است به خصوص در کودکان.

طبق مطالعات به 4/35 درصد کودکان تهرانی دارای علایم آسم هستند که این عدد بسیار هشداردهنده حاکی از آن است که در رابطه با مدیریت شهری تهران باید اهتمام بیشتری صورت گیرد زیرا بیش از 70 درصد آلاینده‌های شهری از دود اگزوز ماشین‌ها و کارخانجات ایجاد می‌شوند.

طی سال‌های اخیر، شیوع آسم در کشورهای توسعه یافته کنترل و ثابت شده و در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران، همچنان شیوع این بیماری دیده می‌شود.

دکتر اکبر کوشانفر متخصص بیماری‌های کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات رئیسه انجمن متخصصان بیماری‌های اطفال در این باره می‌گوید: آلودگی هوای تهران فوق العاده بیشتر از استانداردهای جهانی است به خصوص از نظر گاز مونواکسید کربن و سایر فلزات مثل نیتریت و فلزات سنگین مانند سرب، کادنیوم و آرسنیک. در هوای تهران این مواد ، بیش از مقدار طبیعی است .

آسم یا آلرژی به علت وجود یک آلرژن به وجود می‌آید یعنی یک ماده خارجی وجود دارد که باعث ایجاد حساسیت در افراد می‌شود. این مواد آلرژن به دو دسته تقسیم می‌شود، عوامل خارجی مثل آلودگی هوا و گرده‌های گیاهی که این گرده‌های گیاهی در اوایل بهار بسیار در هوا وجود دارد به همین دلیل بیماری آسم در این فصل بیشتر دیده می‌شود و خود را به صورت رینیت آلرژیک (آبریزش بینی) توام با خارش و تنگی نفس در کودکان و بزرگسالان نشان می‌دهد.

گرد و غبار اتاق، باعث بروز آسم در کودکان می‌شود

دکتر کوشانفر می‌گوید: عوامل دیگری که در بروز آسم موثر هستند عوامل داخلی است که در منزل وجود دارد که شامل موارد مختلفی است اما شایع‌ترین آن‌ها مایت (گرد و غبار) موجود دراتاق کودکان است که کودکان هنگام بازی، فعالیت و ورزش با این گرد و خاک سر و کار داشته و باعث ایجاد آسم در آن‌ها می‌شود. حشره‌کش‌ها و انواع و اقسام مواد شیمیایی که باعث از بین بردن حیوانات می‌شود نیز می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود. به همین دلیل اتاق خواب کودکان باید عاری از هرگونه مواد شیمیایی ساختگی باشد یعنی لباس ها، تختخواب و بالش‌هایشان از مواد شیمیایی نباشد.

همه این موارد عامل به وجود آورنده آسم هستند و تا زمانی که این عوامل در کسانی که در مقابل این مواد حساسیت دارند وجود داشته باشد علائم آسم به صورت تنگی نفس و علائم دیگر ظاهر می‌شود. مهم‌ترین عامل آسم که به صورت آلرژن وجود دارد آلودگی هواست که تهران هم یکی از آلوده ترین شهرهای دنیاست.

آسم گریبانگیر 30 درصد کودکان ایرانی

20 تا 30 درصد کودکانی که به ما مراجعه می‌کنند علائمی از آسم به طور خفیف یا شدید دارند که نوع خفیف آن با تنگی نفس، عطسه، آبریزش بینی و خارش بینی دیده می‌شود و نوع شدید آن با دیسترس تنفسی (سختی تنفس) دیده می‌شود.

به هیچ عنوان از حشره‌کش‌ها در اتاق کودکان استفاده نکنید

این متخصص کودکان می‌افزاید: خانواده‌ها در زمینه آلودگی هوا و گرده‌های گیاهی نمی توانند کاری بکنند فقط باید دقت کنند کودکان خود را زمانی که آلودگی هوا بیشتر است در قسمت هایی از شهر که آلودگی بیشتری دارد نبرند. از نظر عوامل داخلی اتاق هم باید رعایت کنند و لباس هایشان نخی باشد و از مواد پشم شیشه ای که از مواد نفتی است نباشد.

خانواده‌ها باید سعی کنند که اتاق کودکانشان پاک باشد و از مواد شیمیایی، حشره‌کش‌ها و سوسک‌کش‌ها به هیچ عنوان استفاده نکنند. مورد دیگری که خانواده‌ها باید درباره کودکانشان رعایت کنند مواد غذایی است و استفاده برخی مواد غذایی که ایجاد آلرژی می‌کند مانند گوجه فرنگی، کیوی و انواع و اقسام غذاهای فست فود را در **** غذایی کودکانشان کنار بگذارند و حذف کنند.

سرفه‌های طولانی در کودکان را جدی بگیرید

دکترکوشانفر در ادامه اشاره می‌کند: مهم‌ترین علائم در کودکان شامل آبریزش بینی، اشک ریزش، خارش و کهیر (دانه‌های قرمز رنگ پوست) و گاهی اوقات سرفه‌های طولانی است که ممکن است کودک یک ماه یا دوماه پس از سرما خوردن هنوز سرفه‌هایش قطع نشده باشد که این یکی از علائم مهم آسم در کودکان است که یکی دو ماه بعد از سرماخوردگی سرفه‌ها در کودک قطع نمی شود. این کودکان ممکن است در موارد شدید به تنگی نفس هم مبتلا شوند که در این گونه مواقع لازم است اقدامات لازم درمانی صورت گیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره درمان این بیماری می‌گوید: برای درمان این دسته از کودکان ابتدا باید مواد آلرژن را حذف کرد و در موارد شدیدتر هم اگر تنگی نفس کودک خیلی شدید است باید به بیمارستان مراجعه کرد تا به کودکان دستگاه اکسیژن وصل کرده و داروی سالبوتامول را به صورت تزریقی یا خوراکی به کودکان بدهند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
رابطه حنا با سرطان خون در زنان اماراتی

ایرنا: بر اساس نتايج يک تحقيق توسط دانشگاه العين امارات که روز سه شنبه منتشر شد، ارتباط استفاده از حناي زينتي با ابتلا به سرطان خون در زنان اين کشور ثابت شده است .

برخي سالنهاي آرايش زنان در کشور امارات ترکيبي از حنا و مواد شيميايي ديگر را براي تزئين دست، صورت و پاي زنان استفاده مي کنند.

دانشگاه العين در تحقيق خود در مدت هفت سال ، رابطه استفاده از اين نوع حنا با سرطان خون را مورد بررسي قرار داده است.

محققان دانشگاه العين در تحقيق خود رابطه ميان استفاده مکرر از حنا بر دست و بدن و ابتلا به سرطان خون در زنان اماراتي را کشف کرده اند.

بر اساس آمار موجود در امارات، نرخ ابتلا به سرطان خون در زنان اين کشور با رقم 93 درصد تقريبا دو برابر مردان اماراتي است.

بر پايه اين گزارش احتمال ابتلا به سرطان خون در زنان اماراتي، 78 درصد بيشتر از زنان خارجي مقيم امارات است.

نتيجه تحقيقات دانشگاه العين که امروز منتشر شد ، نشان مي دهد علاوه بر عواملي نظير، سن، ژنتيک، پرتوهاي مضر و دخانيات ، برخي مواد شيميايي موجود در حناهاي آرايشي که زنان اماراتي براي تزئين پوست به دفعات از آن استفاده مي کنند نيز در ابتلا به بيماري سرطان خون موثر است.
محققان مي گويند، ما هيچ گونه تفاوتي به لحاظ شرايط زيستي ميان مردان و زنان اماراتي نيافتيم که توجيه کننده اين ميزان فاصله در ابتلا به سرطان خون باشد، مگر استقبال شديد به استفاده از حنا در ميان زنان.

زنان اماراتي در مراسم خاص از جمله اعياد، عروسي ها و حتي اولين روز ورود فرزندان خود به مدرسه، از حنا براي زينت ناخنها و دست استفاده مي کنند.

حناهاي موجود در بازار براي آنکه رنگ آن بر پوست نفوذ و دوام بيشتري داشته باشد، حاوي برخي مواد شيميايي از جمله "بنزن" (مايعي شيميايي که اغلب از قطران زغال سنگ به دست مي آيد ) مي باشند که آثار مضر آن بر بدن انسان به شدت نگران کننده است.

استفاده از اين ماده در مقادير بالا منجر به زخم و تاولهاي پوستي نيز مي شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
كاهش توان فكري هنگام غذا خوردن


فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: هنگام غذا خوردن خون فراواني به دستگاه گوارش سرازير مي‌شود، به همين دليل بي حالي و كاهش توان فعاليت فكري در افراد اتفاق مي‌افتد.

احمد رضا درستي افزود: خوردن غذاهاي شيرين مانند شكلات و غذاهاي شادي آور ترشح سرتونين را در مغز بيشتر مي‌‌كند و موجب فعال شدن مغز در طول روز مي‌شود.

وي گفت: در طول روز موادي داخل مغز ترشح مي‌شود كه مهمترين آن سروتونين و پيش ساز اسيدهاي آمينه و از غذاهاي پروتئيني است. متابوليك‌هاي حاصل از متابولسيم سروتونين آرام آرام در مغز تجمع پيدا مي‌كند و استراحت افراد موجب مي‌شود كه اين مواد اضافه از بدن خارج شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: در صورتي كه افراد استراحت كافي نداشته باشند اين مواد در مغز تجمع پيدا مي‌كند و فعاليت مغز را كاهش مي‌دهد.

درستي گفت: هنگام غذا خوردن خون فراواني به دستگاه گوارش سرازير مي‌شود، به همين دليل بي حالي و كاهش توان فعاليت فكري در افراد اتفاق مي‌افتد.

وي افزود: تغذيه نامناسب موجب بروز سوء تغذيه و خواب آلودگي شديد مي‌شود و افرادي كه خواب نامنظم دارند، بيشتر در معرض چاقي قرار دارند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: استرس و نگراني موجب كم‌خوابي و نامنظم شدن خواب مي‌شود به دليل اينكه مغز درگير است و زمينه را براي چاقي افراد ايجاد مي‌كند.
 

neda_zzz00

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 می 2009
نوشته‌ها
227
لایک‌ها
0
مروری کلی بر دوران بارداری و زایمان
مقدمه :
بین ۵ تا ۲۰% از حاملگی ها ممکن است با عوارض همراه شوند لذا هر زن باید قبل از باردارى مورد ارزیابى دقیق قرار گیرد البته بیشتر بارداریها بدون برنامه قبلى هستند و لذا به محض تشخیص باردارى باید ویزیت اولیه انجام شود وآزمایشات روتین جهت زن باردار درخواست شود

یک خانم باردار باید تا ۳۲ هفته هر ماه یکبار از ۳۲ تا ۳۶ هفته هر ماه دو بار (هر دو هفته یکبار) و از ۳۶ تا ۴۰ هفته هر ماه چهار بار (هفته اى یکبار) به پزشکتان مراجعه و چک شوید .
اگر از باردارى جلو گیرى نمیکنید با مشاهده هر کدام از این علایم بایدبه حاملگى شک کنید
۱- عقب افتادن عادت ماهانه :
(در صورتى که پریود شما منظم است با عقب افتادن پریودتان بمدت چند روز احتمال باردارى مطرح میشود) استرس- کاهش یا افزایش وزن – بیماریهاى مزمن – تغیرات محیطى و ورزشهاى سخت نیزاز جمله مواردى هستند که میتوانند الگوى پریود را تغییر دهند.
۲-تهوع واستفراغ :
در ۵۰% از حاملگیها رخ میدهد ودر صبح بیشترین شدت را دارد .
۳-تغییر شکل سینه ها
۴-احساس حرکت جنین در شکم ( بعد از ۱۶ هفتگى مشاهده میشود )
۵-احساس خستگى و تکرر ادرار
۶- بزرگى شکم
با مشاهده هر کدام از این علایم بهتر است یک آزمایش حاملگى انجام دهید .
ازمایش هاى ادرارى حدود یک هفته بعد از عقب افتادن عادت ، باردارى را نشان میدهند در حالیکه أزمایش خون میتواند یک هفته قبل از عقب افتادن عادت باردارى را نشان دهد .
در هر ویزیت باردارى موارد زیر چک میشوند :
افزایش وزن – فشار خون – اندازه رحم و زنده بودن جنین (که توسط فیتوسکوپ ویا سونیکید انجام میشود )
میزان افزایش وزن باردارى حدود ۱۲-۱۰ کیلو است که در زنان چاق کمتر باید باشد (۹-۶ کیلو)
در صورت مشاهده هر کدام از این علایم سریعا پزشک خود را مطلع کنید :
۱-آبریزش از واژن
۲-لکه بینى یا خونریزى
۳-ورم دست وصورت یا ورم شدید پاها
۴-سردرد شدید و تارى دید
۵- درد قسمت فوقانى وسمت راست شکم (منطقه اپى گاستر)
۶- تب یا لرز
۷- استفراغ شدید
۸- سوزش ادرار
۹- کم شدن حرکات جنین
تغذیه در دوران بارداری:
**** غذایی زن باردارباید متنوع وپر کالری باشد . بهتر است غذا به دفعات بیشتر وحجم کمتر مصرف شود .مقدار افزایش کالری مصرفی ۳۰۰ کیلو کالری بیش از حالت غیر باردار است به این ترتیب نیاز به کالری که در یک زن غیر باردار ۲۳۰۰ کیلو کالری است در بارداری به ۲۶۰۰ کیلو کالری افزایش می یابد .
نیاز روزانه آهن در طی بارداری ۳۰ میلی گرم در روز است و از ماه چهارم بارداری که زمان خونسازی جنین است بایدمصرف آن شروع شود.اگر بگویم آهن مهمترین نیاز زن باردار است اغراق نکرده ام . جنین مثل یک انگل !!! و پارازیت ،آهن را فعالانه از خون مادر جذب میکند و حتی زمانی که مادر کم خونی شدید دارد جنین کم خون نمی شود و این زن باردار است که در صورت عدم مصرف آهن اگزوژن (یعنی قرص فروس سولفات یا کپسول هماتینیک )دچار افت همو گلوبین وهماتوکریت خون میشود )تاکید میکنم که هیچ غذا یا **** غذایی آهن مورد نیاز بارداری را تامین نمیکند وحتما باید آهن اگزوژن مصرف شود .
شما خانم باردار در صورتی که :
۱-اندام درشتی دارید
۲-دوقلو باردار هستید
۳-کم خونی دارید
۴-تا اواخر حاملگی قرص آهن مصرف نکرده اید یا نامنظم مصرف کرده اید ،باید دو برابر مقدار معمول آهن دریافت کنید .
برای تامین کلسیم بدن در طی حاملگی باید روزی نیم الی یک لیتر (یعنی دو الی چهار لیوان)شیر یا معادل آن ماست مصرف کنید .
در **** غذایی شما باید پروتئینها ی حیوانی(تخم مرغ ، گوشت قرمز وسفید) ویتامینهاو کربوهیدرات بمقدار کافی وجود داشته باشد و بهتر است در مصرف حبوبات بعلت ایجاد مشکلات گوارشی زیاده روی نکنید .
بهداشت در دوران بارداری:
۱- شما خانم باردار باید لباس گشاد وراحت بپوشید واز کفش پاشنه بلند هم نباید استفاده کنید.
۲-هفته ای دو الی سه بار حمام بروید وسعی کنید کمتر در حمام بنشینید .در سه ماهه آخر بارداری بعلت احتمال سقوط نباید از وان استفاده کنید .
۳-اگر شغل اداری وکم تحرکی دارید میتوانیدتا انتهای بارداری کارکنید ولی شغلهای با تحرک فیزیکی زیاد باید محدود شوندوحتما باید چند بار در روز مدتی استراحت کنید .
۴-مسافرت کوتاه مدت اشکالی ندارد ولی بهتر است از مسافرتهای طولانی خصوصا در اواخر حاملگی پرهیز کنید.وهر یکی دو ساعت یکبار قدم بزنید.
۵-در ماه آخر بارداری(چهار هفته آخر )نزدیکی نکنید .
۶-ورزشهای سبک یا متوسط را میتوانید انجام دهید ولی ورزشهای سنگین وشدید ممنوع است .
۷-در طی حاملگی در صورت وجود ترشح زیاد واژینال میتوانید از دوش واژینال استفاده کنید ولی اینکار را نباید با سرنگ انجام دهید چون خطر آمبولی هوا ومرگ وجود دارد.
۸-خانمهای محترم سیگاری !!!!لطفا در طی حاملگی به جنین خود رحم نموده وحتی الامکان سیگار نکشید !!چون سیگار با کم کردن جریان خون جفت باعث تولد نوزاد کم وزن وناهنجار میشود .
۹-اگر شما سابقه واکسیناسیون کزاز ندارید باید دو دوز واکسن توام بزرگسالان (دیفتری-کزاز)را به فاصله یکماه بزنید ویکسال بعد هم یاد آور دریافت کنید .
مشکلات شایع در دوران بارداری :
۱-تهوع واستفراغ :
معمولا در سه ماهه اول بارداری مشاهده میشود ودر هنگام صبح بیشترین شدت را دارد . زیاد بودن هورمون بارداری(hcg) وفشارهای روحی وروانی جزو مهمترین دلایل شدت آن هستند .حاملگی چند قلو ومول حاملگی هم میتوانند ویار حاملگی را شدت بخشند .
راهکارهایی برای کاهش تهوع واستفراغ:
۱-هنگام صبح وقبل از برخاستن از بستر مقدارکمی بیسکویت یا نان خشک بخورید
۲-سعی کنید بیشتر در معرض هوای آزاد قرار بگیرید ودر صورت امکان هر روز مدتی در هوای آزاد قدم بزنید .
۳-به خانه اقوام وافراد مورد علاقه خود بروید واز صحبت ورفت وآمد با افراد واقوامی که با آنها مشکل دارید پرهیز کنید (حتی الامکان تا اتمام سه ماهه اول).
۴- غذا خوردن در خارج از منزل ومسافرتهای کوتاه ومفرح کمک کننده هستند .
۵-استفاده از آمپول B۶ مفید است همچنین در موارد شدیداستفاده محدود از قرص وآمپول متوکلوپرامیدبعنوان خط آخر درمان باعث بهبودی میشود
بر اساس تجربیات اینجانب ، مسایل روحی وروانی بشترین تاثیر را در تهوع واستفراغ حاملگی ایفا میکنند و زن بطور ناخود آگاه با این تصور که با حاملگی زیبایی و جذابیت خود را برای همسرش از دست میدهد یا ترس از بچه داری یا در زنانی که چند دختر یاپسر دارند ترس از اینکه نکند جنس بچه تکراری باشد و همچنین در حاملگی های ناخواسته ، ناآگاهانه با حاملگی خود بصورت تهوع واستفراغ مقابله ومخالفت میکند پس در این شرایط مهمترین وظیفه بعهده مرد است تا با مطمئن کردن همسر خود نسبت به جذابیت وزیبایی اش وهمچنین فراهم کردن یک محیط آرام ودور از تنش همسر خود را حمایت کند
۲-کمردرد:
علت آن تغییر شکل بدن وبزرگ شدن شکم ودر نتیجه، افزایش لوردوز کمر میباشد.شل شدن لیگامانهای لگنی واسپاسم عضلانی از علل دیگر میباشند .
برای کم کردن درد میتوان از این روشها استفاده نمود :
۱-استراحت
۲-گرم کردن موضع
۳-مصرف مسکن ها
۴-شکم بند طبی
۳-واریس:در طی حاملگی تشدید میشود وبا افزایش وزن بدتر میشود .
درمان در حاملگی:
۱-استراحت منظم وزیاد در طی روز ۲-بالا نگهداشتن پاها چندین بار در روز۳-استفاده از جورابهای مخصوص واریس
در مواردی که نیاز به جراحی واریسها باشد این عمل باید تا بعداز زایمان به تعویق انداخته شود .
۴-هموروئید(بواسیر):
با حاملگی تشدید میشود .
درمان هموروئید در طی حاملگی:
۱-استفاده از داروهای بیحس کننده موضعی
۲- نشستن در تشت آب نیمگرم روزی ۴-۳بار بمدت ۱۰دقیقه
۳- استفاده از ملین های گیاهی(مثل سنالین-سی لاکس و سنامد)
۴- عدم مصرف غذاهای کافئین دار مثل چای-نوشابه-قهوه
۵- عمل جراحی(هموروئیدکتومی) که بهتر است در طی حاملگی انجام نشود چون اکثرهموروئیدها بعد از زایمان برطرف میشوند.
۵-لکوره(افزایش ترشحات واژن):
اکثرا بعلت تغییرات هورمونی در حاملگی است اگر ترشحات شما عفونی باشند یعنی واجد شرایطی باشند که در مبحث عفونتهای شایع زنان توضیح داده ام باید به پزشک مراجعه کنید در غیر اینصورت دوش واژینال سرکه رقیق میتواند باعث تخفیف علایم شود.
سوزش سر دل (HEART BURN) :
یکی از شایعترین شکایات در حاملگی است با بزرگ شدن رحم معده تحت فشار قرار گرفته ومقداری از محتویات معده همراه با اسید به داخل مری پس زده میشود وباعث HEART BURN میشود .
راهکار هایی برای تخفیف سوزش سر دل:
۱-افزایش تعداد وعده های غذایی همراه با کاهش مقدار غذای مصرفی در هر وعده
۲-پرهیز از خم شدن ویا صاف دراز کشیدن
۳ -قرار دادن دو عدد بالش زیر سر هنگام دراز کشیدن
۴-مصرف آنتی اسید های خوراکی مثل هیدروکسید آلومینیوم یا منیزیم.
چه آزمایشهایی باید در طی حاملگی انجام دهیم؟
در اولین ویزیت باید آزمایش شمارش کامل گلبولی(CBC و diff) گروه خونی و Rh و VDRL و تیتر آنتی بادی ضد سرخجه ، قند خون ناشتا (FBS) ،پاپ اسمیر ، HBS Ag و UA&UC (آنالیز وکشت ادرار) درخواست شود. این آزمایشات بهتر است یکبار دیگر بین۲۴-۳۶ هفتگی تکرار شوند .
سونوگرافی باید دو بار انجام شود:بار اول بین ۸-۱۸ هفته بارداری وبار دوم بین۲۴- ۳۶ هفتگی.
زایمان طبیعی در این مبحث میخواهم بطور خلاصه شما را با زایمان طبیعی ،روشها ،مزایا وعوارض آن آشنا کنم
زایمان طبیعی چیست؟
زایمان طبیعی به خروج کامل جنین وجفت از راه واژن گفته میشود.اکثر بیماران من خصوصا خانمهایی که اولین حاملگی خود را میگذرانند میپرسند :
چه زمانی باید برای زایمان به بیمارستان مراجعه کنیم؟
زمانی باید برای بستری شدن مراجعه کنید که درد های حقیقی زایمانی شروع شده باشند .حالا حتما میپرسید مگر درد غیر حقیقی هم داریم؟ بله در طول حاملگی درد های کاذبی هم وجود دارند. در واقع بعد ازاتمام هفت ماهگی گاها انقباضات رحمی نامنطمی دیده میشود که ممکنست آنهارا با درد زایمان اشتباه بگیریم.پس چطور میتوان فهمید که درد حقیقی یا کاذب است؟
تفاوتهای میان دردهای حقیقی وکاذب:
۱- بر خلاف درد های زایمانی ،دردهای کاذب در فواصل نامنطم ایجاد میشوند .
۲-وقتی درد کاذب باشد فاصله بین درد ها وشدت آنها با گذشت زمان تغییری نمیکند (بر خلاف دردهای حقیقی که فاصله دردها کمتر وشدت آنها بیشتر میشود).
۳-دردهای کاذب با مسکن ها بر طرف میشوند در حالیکه زایمان طبیعی را نمی توان با مسکن متوقف نمود.
شما خانم باردار اگر انقباضات درد ناک رحمى را همراه با یکى یا هر دوى این علایم داشته باشید حتما طى ساعات آینده زایمان خواهید کرد
۱- نمایش خونى یا bloody show شامل ترشحاتى است که اندکى خون آلود بوده و در حد چند قطره میباشد که بعلت باز شدن دهانه رحم ایجاد میشود
۲- باره شدن کیسه آب
البته ممکن است کیسه آب بعلت عفونت یا دلایل دیگر زودتر از موعد پاره شود یا بعضا در هنگام زایمان پاره شود
در اکثر موارد سر جنین جلوى دهانه خروجى رحم قرار میگیرد ولى با شیوع بسیار کمتر ممکن است پا یا باسن جنین (پوزیشن بریچ) یا شانه وگاها ابرو یا چانه جنین جلوى دهانه خروجى رحم قرار گیرند که دربیشتراین مواردسزارین انجام میشود مگر بعضى موارد خاص که در این حالت پزشک تصمیم میگیرد که زایمان طبیعى یا سزارین انجام شود
۱- مراحل زایمان چند ساعت طول میکشد ؟
در زنانى که اولین زایمان خود را تجربه میکنند بین۱۲-۸ساعت ودر زنان چند زا ۶-۵ ساعت
۲- اپى زیوتومى جیست؟ چگونه در چه مواقعى و چرا انجام میشود؟
اپى زیوتومى به برشى که روى پرینه(حد فاصل بین دهانه واژن ومقعد) در هنگام زایمان براى تسهیل خروج جنین ایجاد میشود گفته میشود در بعضى از مواقع بصورت عمودى ودر ایران اکثرا (بعلت کوتاه بودن پرینه در خانمهاى ایرانى وجهت بیشگیرى از پارگى اسفنکتر مقعد ) بشکل اریب داده میشود با انجام این عمل وترمیم آن بعد از خروج جنین وجفت از پارگى هاى غیر قابل اجتناب واژن در طى زایمان وآسیب به مثانه ورکتوم بیشگیرى میشود
دراین موارد از اپى زیوتومى استفاده میشود:
۱- زنانى که اولین یا دومین زایمان خود را تجربه میکنند
۲- زنانى که زایمان زودتر از موعد دارند
۳- اگر جنین بشکل بریچ در رحم قرار گرفته باشد (یعنى پا یا باسن جنین بجاى سر جلوى دهانه رحم قرار گرفته باشد )
۴- در مواردى که از فورسپس براى زایمان استفاده میشود
۵- در مواقعى که جنین بیش از حد بزرگ باشد
شما باید در طی زایمان فعال یعنی در حین خروج نوزاد در موقع انقباض یعنی وقتی رحمتان سفت ودردناک میشود نفس خود را حبس کرده به شکم خود فشار ورده واصطلاحا زور بدهید و وقتی انقباض تمام میشود نفسهاى عمیق بکشید (هر انقباض بین ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه طول میکشد )
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
راز «آه» كشف شد


دانشمند‌ان تصور مي‌كنند كه با مطالعه روي الگوهاي تنفسي انسان، دليل «آه» كشيدن را كشف كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، آنها معتقدند ما «آه» مي كشيم تا با تنظيم مجدد الگوهاي تنفسي خستگي را از تن خارج كرده و دستگاه تنفسي خود را انعطاف پذير و در حالت ارتجاعي نگه داريم.

در اين پژوهش هشت مرد و 34 زن مورد مطالعه قرار گرفتند كه تي‌شرت‌هايي مجهز به حسگر به تن داشتند كه اين حسگرها تنفس، ضربان قلب و سطح دي اكسيدكربن اين افراد را طي 20 دقيقه آرام نشستن ثبت مي‌كرد.

آنچه محققان دانشگاه لئوون در بلژيك در بررسي‌هاي خود در جست‌وجوي آن بودند، تغييرات خاصي بود كه در طي يك دقيقه در لحظه آه كشيدن ايجاد مي‌شد و مي توانست موافق يا مخالف فرضيه تنظيم كننده مجدد يا به اصطلاح «ري ست» شدن در اثر عملكرد آه كشيدن باشد و اكنون آنها تصور مي‌كنند كه جواب خود را پيدا كرده‌اند.

الك ولمينكس، محقق اين پژوهش كه يافته‌هاي خود را در مجله روانشناسي بيولوژيك به چاپ رسانده در اين باره خاطر نشان كرد: نتايج تحقيقات ما نشان مي‌دهد كه حركات تنفسي قبل و بعد از آه كشيدن، متفاوت هستند و به اين ترتيب اين فرضيه تاييد شد كه آه كشيدن در واقع سيستم تنفسي را «reset» مي‌كند.

سايت علمي ديسكاوري در اين باره خاطر نشان كرد: «فرضيه تنظيم كننده مجدد» مبتني بر اين ايده ارائه شده كه نفس كشيدن يك حركت پوياي ارثي است كه با تمام انواع فاكتورهاي داخلي و خارجي ميزان اكسيژن مورد نياز ما را تغيير داده و ريه‌هاي ما را سالم نگه داشته و آماده فعاليت مي‌كند.
 
بالا