• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
می‌تونی نفست رو یک ربع حبس کنی؟



بهنوش خرم‌روز: برای اغلب افراد سخت است که حتی بیشتر از یک دقیقه نفسشان را نگه دارند. رکورددار نگه داشتن نفس، استفان میفسود است که در ژوئن/خرداد سال پیش،‌ توانست به مدت 11 دقیقه و 35 ثانیه نفس نکشد.

بر اساس گزارشی که نیوساینتیست منتشر کرده است، برای تعیین رکورددار،‌ رقبا باید سرشان را درون آب فرو می‌بردند،‌ نه برای این که تقلب نکنند، ‌بلکه به خاطر این که واکنش طبیعی پستانداران در غواصی فعال شود: وقتی صورت شما درون آب سرد باشد،‌رگ‌های خونی سطحی منقبض می‌شوند و در نتیجه یک واکنش طبیعی،‌ جریان خون در نقاط انتهایی بدن کم می‌شود و در عوض خون بیشتری به قلب و مغز می‌رسد. در این شرایط ضربان قلب کاهش می‌یابد و گردش خون در بدن، که باید اکسیژن را در بدن منتشر کند، کندتر انجام می‌شود. افراد حرفه‌ای در اثر تمرین می‌توانند میزان ضربان قلب خود در آب سرد را تا نصف افراد عادی در این شرایط پایین بیاورند.

همچنین تنفس سریع قبل از نگه داشتن نفس ضروری و حیاتی است. مغز ما میزان دی‌اکسید خون را می‌سنجد و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد که چه زمانی واکنش نفس نفس زدن را فعال کند. بنابراین،‌ وقتی چندین نفس عمیق سریع می‌کشید و دی‌اکسید کربن زیادی را از بدن خارج می‌کنید،‌ تا فعال شدن واکنش نفس نفس زدن،‌ به طوری که غیرقابل مقاومت باشد،‌ زمان بیشتری خواهید داشت. در نتیجه همه این تمرین‌ها،‌ شش‌های فرد هم بزرگ‌تر خواهد شد.

اما آیا تا به حال به مرز محدودیت انسان برای نگه داشتن نفسش رسیده‌ایم؟ در واقع نه. فیزیولوژیست دانشگاه لوند سوئد، جان اندرسون که در مورد تاثیر نگه داشتن نفس در غواصان مطالعه می‌کند،‌ انتظار دارد که این رکورد به 15 دقیقه هم برسد.

البته ممکن است این رقبا، با خطر مواجه باشند. بر اساس مطالعات اندرسون، تمرین نگه داشتن نفس در خشکی، باعث افزایش 37 درصدی پروتئینی به نام S100B در بدن می‌شود که در علم پزشکی به عنوان علامت کمبود اکسیژن مغز استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندرسون تاکید می‌کند که این میزان،‌ خیلی کم‌تر از میزان افزایشی است که در افراد مبتلا به کمبود اکسیژن واقعی دیده می‌شود،‌ اما ممکن است در درازمدت خطرناک باشد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
کشف ارتباط مولکول و بیماری وسواس توسط یک ایرانی


مهر: محقق ایرانی دانشگاه پزشکی "ویل کورنل" موفق به کشف ارتباط میان ساختار مولکولی مغز با بیماری OCD یا اختلال وسواس فکری - عملی شد و اعلام کرد: این مدل جدید از تشخیص بیماری می تواند در تشریح بیشتر نقش مولکولی که در ابتلا به OCD نقش دارند مورد استفاده قرار گیرد.

شاهین رفیعی محقق ایرانی دانشگاه ویل کورنل با آزمایش بر روی موشها دریافت جاندارانی که مغز آنها از مولکولی به نام Slitrk5 برخوردار نیست رفتار انسانهایی را از خود نشان می دهند که به اختلال رفتاری مبتلا بوده و به اندازه افراطی به بهداشت فردی خود توجه کرده و اضطراب زیادی را تحمل می کنند.

این نشانه ها در موش با استفاده از دارویی به نام "فلوکستین" قابل درمان بودند، دارویی که معمولا برای درمان افراد مبتلا به OCD مورد استفاده قرار می گیرد. این بیماران رفتارهای غیرعادی از خود نشان می دهند که علاوه بر خود، اطرافیان خود را نیز به شدت آزار می دهند.

به گفته رفیعی علاوه بر این مغز موشهایی که کمبود مولکول Slitrk5 داشته باشد از بیش فعالی در نواحی غشای مغزی برخوردار بوده و بخش "استریاتوم" مغز آنها از نیز از ناهنجاری هایی که در بیماری OCD دیده می شود برخوردار است.

شاهین رفیعی می گوید به منظور شناسایی ساختارهای شیمیایی جدیدی که در بروز این بیماری نقش دارند و همچنین کشف شیوه های درمانی جدید، موشها مدلهای آزمایشی حیوانی بسیار مناسبی به شمار می روند. به گفته وی بیماری OCD اختلال روانی رایجی است که به واسطه افکار وسواسی و انجام پی در پی رفتارهای وسواسی قابل شناسایی خواهد بود. از دیگر نشانه های این بیماری اضطراب و افسردگی است.

از جمله رفتارهای وسواسی که به شدت در میان این بیماران رواج دارد شستشوی مداوم دست، مرتب کردن مداوم محیط زندگی، وارسی کردن شدید محیط زندگی، شمارش مکرر و تکرار آرام کلمات است.

بر اساس گزارش تلگراف، این بیماران تنها در مدت زمانی بسیار کوتاه و با تحمل سختی فراوان قادر خواهند بود در برابر رفتارهای وسواسی خود مقاومت کنند.

رفیعی که نتیجه مطالعاتش در مجله نیچر منتشر شده معتقد است این مدل جدید از تشخیص بیماری می تواند در تشریح بیشتر نقش مولکول Slitrk5 در عوامل مولکولی که در ابتلا به OCD نقش دارند، مورد استفاده قرار گیرد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
بی‌زحمت وزن کم کنید


10 استراتژی زیر همگی توسط متخصصان تغذیه بررسی و تایید شده و شما با عمل به آنها می‌توانید در عین حال که تغذیه صحیح دارید، کالری بسوزانید و وزن کم کنید.

آیا می‌دانستید با تغییر جزیی در برخی عادات روزانه خود می‌توانید حتی بدون **** به کاهش وزن و تناسب اندام برسید؟ برای از دست دادن نیم کیلو از وزن‌تان باید حدود 3500 کیلوکالری بسوزانید. اگر هر روز 500 کیلوکالری کمتر مصرف کنید یا بسوزانید، در عرض یک هفته نیم کیلو وزن کم خواهید کرد. استراتژی‌های زیر همگی توسط متخصصان تغذیه بررسی و تایید شده و شما با عمل به آنها می‌توانید در عین حال که تغذیه صحیح دارید، کالری بسوزانید و وزن کم کنید....

صبحانه را فراموش نکنید: اکثر کسانی که وزن متعادلی دارند یا بعد از ****، وزن‌شان ثابت می‌ماند یک عادت خوب غذایی دارند و آن هم خوردن صبحانه است. یک باور اشتباه رایج بین کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند این است که صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند تا کالری کمتری به بدن‌شان برسد، در حالی که این اقدام سبب گرسنه شدن و بیشتر خوردن در طول روز و به ویژه در شب می‌شود. تحقیقات بسیاری روشن کرده‌اند افرادی که صبحانه می‌خورند در مقایسه با آن دسته که این عادت خوب را کنار گذاشته‌اند، بیشتر دچار اضافه ‌وزن و چاقی شده و در محل کار یا مدرسه تمرکز حواس کمتری دارند.

به محض تاریک شدن هوا در آشپزخانه را ببندید: شب‌ها بسیاری از افراد عادت دارند جلوی تلویزیون بنشینند و در حالی که برنامه مورد علاقه‌شان را می‌بینند، مدام موادغذایی در دهان‌شان می‌گذارند. غذا خوردن به همراه تماشای تلویزیون سبب می‌شود شما به غذایی که میل می‌کنید و کیفیت و اندازه آن بی‌توجه شوید. عصر که به خانه برمی‌گردید هر چه سریع‌تر شام خود را میل کرده و همراه آب‌میوه مصرف کنید و از یک ساعتی به بعد در آشپزخانه را بسته و دیگر چیزی نخورید.

به کالری نوشیدنی‌ها توجه کنید: نوشیدنی‌های قنددار در مقایسه با مواد غذایی جامد کالری بسیار بالایی دارند و در عین حال جلوی گرسنگی را نمی‌گیرند. اگر احساس تشنگی می‌کنید، بهتر است آب، شیر کم‌چرب، یا آب‌میوه صددرصد طبیعی بخورید. یک لیوان آب سبزیجات نه تنها کالری کمی دارد، بلکه جلوی گرسنگی شما را هم می‌تواند بگیرد. تحقیقات بسیاری نشان داده حتی مصرف نوشیدنی‌های رژیمی و لایت که در آنها از قندهای مصنوعی استفاده شده هم می‌تواند سبب چاقی شود.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید: میوه و سبزیجات در عین حال که می‌توانند برطرف‌کننده گرسنگی باشند، حاوی مواد مغذی مفید برای داشتن زندگی سالم هستند. مصرف زیاد میوه و سبزی باعث می‌شود گرایش فرد به مصرف موادغذایی چرب و پرکالری کاهش یابد. متخصصان تغذیه نیز توصیه می‌کنند وعده غذایی خود را با سوپ سبزیجات یا سالاد آغاز کنید تا هم خوب سیر شوید و هم گرایش تان به موادغذایی ناسالم کاهش یابد.

غلات کامل فراموش نشود: غلات کامل حاوی فیبرهای مفید برای سلامت انسان بوده و سبب می‌شوند تا دیرتر احساس گرسنگی کنید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای مصرف نان سفید، نان سبوس‌دار، به جای برنج سفید، برنج قهوه‌ای و تنقلاتی مثل بیسکوییت سبوس‌دار، پاپ‌کورن یا غلات بو داده مصرف کنید.

پروتئین در هر وعده باید وجود داشته باشد: به تمامی وعده‌های غذایی خود پروتئین یا مشتقات آن را بیفزایید تا از گرسنه شدن سریع شما پیشگیری کند. ماست کم‌چرب، گردو، تخم‌مرغ و... منابع خوب پروتئین گیاهی و حیوانی‌اند. در ضمن، هر 3 تا 4 ساعت یک بار یک وعده کوچک اما مغذی بخورید تا قندخون تان ثابت بماند و مجبور به ناخنک زدن نشوید.

موادغذایی کم‌چرب را انتخاب کنید: وقتی برای خرید به سوپرمارکت می‌روید، از هر نوع ماده‌غذایی نوع کم‌چرب آن را بردارید اما بدانید کم‌چرب بودن یک ماده غذایی به آن معنی نیست که شما می‌توانید بیشتر از معمول آن را مصرف کنید بدون آنکه چاق شوید. از خرید سس مایونز هم چشم‌پوشی کرده و به جای آن ماست را برگزینید.

مراقب اطراف‌تان باشید: یک استراتژی فوق‌العاده ساده برای کاهش میزان کالری مصرفی و کاهش وزن توجه به محیط اطراف است. وقتی برای خرید بیرون می‌روید غذاهای سالم را انتخاب کنید و اگر قرار است به رستوران بروید، مطمئن شوید رستورانی که انتخاب کرده‌اید غذاهای سالم طبخ می‌کند یا نه.

بشقاب‌تان را کوچک کنید: کوچک کردن یک سایز از بشقاب باعث می‌شود میزان کالری دریافتی شما کمتر شده و 10 تا 20 درصد از وزن‌تان را به راحتی از دست بدهید. برخی بشقاب‌های غذاخوری به ویژه بشقاب‌های رستوران‌ها بزرگ‌تر از حد لازم است. توصیه می‌کنیم به جای یک بشقاب غذاخوری یک بشقاب سو‌پ‌خوری یا میوه‌خوری را انتخاب کنید.

بیشتر راه بروید: یک قدم‌شمار بخرید و هر روز تعداد قدم‌های خود را شمرده و سعی کنید آن را به 10 هزار قدم روزانه برسانید. قدم‌شمار حکم یک محرک و تشویق‌کننده را برای‌تان خواهد داشت.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
خوردن ده عدد فندق، ويتامين E بدن را تامين مي‌کند


به گفته يك متخصص تغذيه، با مصرف 10 عدد فندق هر فردي مي‌تواند بخش عمده‌اي از ويتامين E بدن خود را تامين کند البته فندق علاوه بر مزاياي مذکور داراي کالري بالايي است و مصرف بيش از اندازه آن مي‌تواند چاق کننده باشد.

دکتر بهاره ضيغمي متخصص تغذيه در گفت وگو با ايسنا، گفت: در ميان ميوه‌هاي روغني، فندق قابل هضم‌ترين و مغذي‌ترين آنها به شمار مي‌رود. فندق خشک حدود 70 درصد وزن خود مواد چربي و 15 تا 20 درصد مواد پروتئيني دارد و به سبب فقدان مواد هيدروکربني، مصرف آن به مبتلايان ديابت توصيه مي‌شود.

وي تاکيد کرد: اين ميوه سرشار از ويتامين هاي A ، B1 ، B2 ، C ، E و املاح معدني کلسيم، فسفر، آهن، گوگرد، منيزيم، روي و پتاسيم است. همچنين در 100 گرم مغز فندق600 کالري، در 100 گرم فندق با پوست 300 کالري و در يک عدد آن 10 کالري انرژي نهفته است.

دکتر ضيغمي تاکيد کرد: اين ميوه تقويت کننده معده و روده‌ها بوده و مي‌تواند سموم بدن را خارج سازد. از اين رو اگر بخواهيد به اين مزيت فندق دست يابيد، آن را هنگام گرسنگي مصرف کنيد تا روده‌هاي شما را تقويت کند. از آنجا که داراي مقدار کمي مواد نشاسته‌اي و غني از مواد معدني است، براي مبتلايان به بيماري قند مفيد است و براي کساني که دچار کم خوني هستند، چنانچه پس از هر وعده غذايي، 5 تا 6 عدد خام آن را ميل کنند، مشکلشان برطرف مي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
واكنش متفاوت مغز انسان نسبت به نژادهاي مختلف


محققان مي‌گويند: مغز انسان نژادهاي مختلف را تشخيص داده و نسبت به اين فاكتور واكنش نشان مي‌دهد.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه‌ كاناداپرس، يك تحقيق جديد نشان داده است كه مغز انسان وقتي با افرادي با نژادهاي ديگر روبر مي‌شود، به گونه‌اي متفاوت واكنش نشان مي‌دهد.

طي اين تحقيق كه از سوي دانشمند‌ان دانشگاه تورنتو انجام گرفته افراد مجموعه‌اي ويديويي را تماشا مي‌كردند و در عين حال فعاليت مغزي آنها توسط دستگاه‌هاي الكترو آنسفالوگراف بررسي و سنجيده مي‌شد.

شركت كنندگان كه همگي سفيد پوست بودند، فيلم‌هاي ساده اي تماشا مي‌كردند كه در آنها مرداني با نژادهاي مختلف يك شيشه آب را برداشته و جرعه جرعه مي نوشيدند.

اين مردان كه از نژاد سفيد، سياه، آسياي جنوبي و آسياي شرقي بودند، همگي همين كار را انجام مي‌دادند.

محققان دريافتند وقتي شركت كنندگان افرادي را در حين انجام اين عمل ساده از نژادهايي به جز نژاد خودشان مي‌بينند، ميزان تحريك در منطقه حركتي قشر مخ آنها كمتر از زماني است كه هم نژادي‌هاي خود در حين انجام همان كار مشاهده مي‌كنند.

پژوهشگران مي‌گويند: يك پژوهش قبلي نشان داد كه انسان‌ها احساس ارتباط كمتري با افرادي كه خارج از نژاد خودشان هستند، دارند و ما با اين آزمايش علت اين واكنش را بررسي كرديم.

جزئيات اين تحقيق در مجله «روانشناسي اجتماعي آزمايشي» منتشر شده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
پسر نابینا مانند دلفین ها می بیند


55463_121.jpg
يک پسر نابینا برای دیدن تکنیک دلفین ها را فرا گرفته است.

به گزارش خبرآنلاين جیمی اسپلند از تکنیک موقعیت یابی با استفاده از بازگشت صدا استفاده می کند و با فرستادن صداهای کوتاه زیر و شنیدن انعکاس آنها اشیا مختلف را تشخیص می دهد.

این پسر 4 ساله که نابینا به دنیا آمده بود این تکنیک را به عنوان یک طرح انقلابی در آمریکا یاد گرفته است که می تواند استقلال نابینایان را به آن ها بازگرداند.

مادر 39 ساله او به نام دبورا بعد از آن که دید فرزندش بدون کمک دیگران قادر به قدم زدن است و با رسیدن به موانع به راحتی از کنار آنها رد میشود این تکنیک را بسیار موثر و قابل تحسین خواند.
او که فرزندش بعد از فقط 3 جلسه آموزشی این روش منحصر به فرد را فرا گرفته است در این باره گفت : این روش زندگی ما را دگرگون کرده و یک انقلاب برای کمک رساندن به نابینایان محسوب میشود.

بعد از یادگیری این روش جیمی خودش می تواند به پارک برود و دیگر نیازی به گرفتن دست من ندارد.او حتی می تواند بدون کمک من نرده های کنار پله ها را پیدا کند که این بسیار جالب است.
جیمی فقط سه جلسه با دانیل کیش آمریکایی که خودش نیز بینایی اش را در سن 13 ماهگی از دست داده است تمرین کرد.

آقای کیش با استفاده از تکنیک امواج صوتی که توسط حیوانات استفاده می شود به نابینایان کمک می کند تا یک نقشه ذهنی از اطراف خود بسازند.

این تکنیک در اصل توسط دلفین ها استفاده می شود که در اعماق تاریک آب ها با استفاده از صداهای کوتاه بسیار تیز و شنیدن انعکاس آنها حرکت می کنند.

جیمی قادر است مشابه این صدا را با زدن زبان به سقف دهان تقلید کند.زمانی که این صدا به شی خاصی برخورد می کند ، انرژی صوتی به گوش او بازگردانده می شود و آنگاه او می تواند اندازه ، شکل و فاصله شی را تخمین بزند.

جیمز جزو معدود کودکانی در جهان است که این تکنیک را از آقای کیش در کالیفرنیا آموخته است.
آقای کیش در این باره گفت : اکنون جیمز با استفاده از این تکنیک می تواند ساختمان ها را از فاصله 100 متری تشخیص دهد.

با استفاده از این تکنیک می توان یک درخت را از فاصله 10 متری و یک ساختمان را از فاصله 100 متری تشخیص داد.

در حقیقت این روش مشابه با دیدن با استفاده از نور است .دانشمندان عصب شناس معتقدند همان قسمت از مغز که وظیفه پردازش تصاویر را دارد می تواند برای استفاده از این روش مورد استفاده قرار بگیرد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
جنین های دختر مقاوم ترند



مهر: پژوهشگران استرالیایی در تحقیقات خود نشان دادند که جنینهای دختر کوچکتر و به خصوص مقاومتر از جنینهای پسر هستند و بنابراین استرسهای طولانی مدت دوران بارداری را بهتر تحمل می کنند. محققان دانشگاه آدلاید در تحقیقات خود تفاوتهای جنینهای دختر و پسر را در مبارزه با استرسهای مادر در دوران بارداری مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه این تحقیقات نشان می دهد در حالی که جنینهای پسر در ابتدا مقاومت خوبی در مقابل فاکتورهای استرس زای کوتاه مدت مثل آسم و یا عفونتها از خود نشان می دهند، جنینهای دختر روند رشد خود را با ثبات بیشتری در زمان استرسهای طولانی مدت حفظ می کنند. بنابراین جنینهای پسر به مراقبت بیشتری نیاز دارند چون می توانند با خطر توقف رشد، تولد نارس و در موارد شدیدتر با مرگ مواجه شوند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: “ما مشاهده کردیم زمانی که زن در دوره بارداری تحت یک فشار استرسی قرار می گیرد، جنینهای پسر به سرعت رشد می کنند در حالی که جنینهای دختر کوچکتر باقی می مانند و به این ترتیب در صورتی که در طول بارداری اتفاق بسیار حادی روی دهد احتمال بیشتری برای حفظ حیات خود دارند. در حقیقت جنینهای دختر کوچکتر و مقاومترند و توانایی بهتری برای ادامه زندگی دارند.”

براساس گزارش ABC NEWS، این تفاوتها به دلیل گردش هورمونهای استرس در جفت است. دخترها در حضور این هورمونها پایداری و سازگاری بیشتری از خود نشان می دهند در حالی که پسرها در تلاش برای حذف این هورمونها هستند و همین مسئله موجب می شود که شانس آنها برای یک فرایند توسعه جنینی طبیعی کاهش یابد و برای این جنینها پس از تولد مشکلات زیادی ایجاد شود.

این محققان در ادامه افزودند: “نتایج بررسیهای ما می تواند به توسعه درمانهای ویژه از این دست کمک کرده و به علاوه راهکارهای پیشگیرانه ای برای رشد و توسعه جنینهای در معرض خطر ارائه کند.”
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
چگونه می‌توان تا 100 سالگی عمر کرد؟


تحقیقات جدید نشان می‌دهد داشتن زندگی طولانی در گرو داشتن خواب کافی است.

محققان متوجه شدند افرادی که تا 100 سالگی یا بیش‌تر عمر کرده‌ اند با احتمال بیش‌تری نسبت به دیگران ، 10 ساعت یا بیش‌تر در طول شب می‌خوابند.

آن‌ها هم‌چنین متوجه شدند این افراد نسبت به اشخاصی 60 تا 70 ساله خواب بهتری در طول شب داشته اند و حتی زمانی که فاکتورهای دیگری نیز در این تحقیقات منظور شد این نتایج به قوت خود باقی ماند.

این تحقیقات در کشور چین انجام شده است که دارای بیش‌ترین جمعیت افراد مسن در جهان است.

اما محققان معتقدند این مطالعات برای دیگر کشورهایی که دارای جمعیت در حال پیر شدن هستند مفید و با اهمیت خواهد بود . از جمله این کشورها می‌تواند بریتانیا را نام برد.

این تحقیقات که روی 15 هزار نفر انجام شده است نشان می‌دهد که در مجموع مردان خواب بهتری نسبت به زنان دارند.

از میان این افراد که نزدیک به 2 هزار و 800 نفر بیش از 100 سال سن داشتند پرسیده شد که در طول یک روز چند ساعت می‌خوابند و خواب آن‌ها چگونه است.در این تحقیقات همه ساعات خواب، حتی خواب های کوتاه نیمروزی نیز محاسبه شد.

به طور متوسط شرکت کنندگان در این تحقیق اعلام کردند که در شبانه روز 7 و نیم ساعت می‌خوابند.

اما محققان متوجه شدند افرادی که بیش از یک قرن عمر کرده اند دارای بیش‌ترین ساعت خواب در بین اعضای گروه هستند.

این افراد با کم‌ترین احتمال جزو گروهی هستند که کم‌تر از 5 ساعت در روز می‌خوابند و با احتمال تقریبا سه برابر در گروهی هستند که بیش از 10 ساعت در روز می‌خوابند.

دانشمندان معتقدند رابطه بین سلامت کلی بدن ، کیفیت خواب و شانس زندگی کردن تا سنین بالا در پشت این تحقیقات نهفته هستند.

دانان گو از دانشگاه پورتلند استیت که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت : سن و وضعیت سلامت هر شخص ارتباط زیادی با کیفیت خواب و طول مدت آن دارد.

برای مثال در این تحقیقات که نشریه خواب به چاپ رسیده است مشخص شد افرادی که وضعیت سلامت خود را نامساعد می‌دانند با احتمال 50 درصد کم تر از افرادی که خود را از لحاظ وضعیت سلامتی در وضع طبیعی و خوبی می‌دانند دارای خوابی در طول شب هستند.

اگرچه دانشمندان می‌گویند این تحقیقات با هدف مشخص کردن فاکتورهای زندگی طولانی بعضی از انسان‌ها انجام نشده است ، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که ما نباید در مورد افزایش مشکلات خوابیدن در افراد مسن نگران باشیم.در گذشته پزشکان معتقد بودند با افزایش سن، انسان‌ها مشکلات بیش‌تری برای خوابیدن پیدا خواهند کرد.

اما دکتر گو معتقد است داشتن مشکلات خواب در دوران سالمندی بیش‌تر به دلیل شرایط و مشکلات فیزیکی و روانشناسی است و نه به دلیل افزایش سن.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
10 حقیقت جالب درباره مغز



به گزارش مهر، طی تاریخ مغز انسان در نادیده گرفته شدن خود نقش بسیار خوبی را ایفا کرده است. تمامی انسانها از مصریان باستان گرفته تا ارسطو اهمیت چندانی به نقش ماده مرموزی که میان دو گوش انسان قرار گفته است نداده اند.

آناتومی شناس معروف "گالن" به مغز به عنوان فرمانده حرکات و صحبت کردن بدن انسان اعتبار داد اما حتی او نیز توجه چندانی به ماده سفید و خاکستری مغز نداشت. بر اساس گزارش لایو ساینس امروزه تحقیقات و پیشرفتهای تکنولوژیکی امکان مشاهده نزدیک مغز انسان را به وجود آورده است و یافته هایی که به واسطه این تکنولوژی ها به دست آمده اند می توانند افرادی مانند گالن را نیز شگفت زده کنند:

مغز انسان بسیار بزرگ است...

میانگین وزن مغز یک فرد بالغ 1.3 تا 1.4 کیلوگرم است. برخی از جراحان مغز و اعصاب بافت مغز زنده را مانند خمیردندان و مواد نیمه جامد دیگر توصیف می کنند. در حدود 80 درصد از محتوی جمجمه انسان را مغز فرا گرفته است و مابقی آن از میزان یکسانی خون و مایع نخاعی انباشته شده است به بیانی دیگر حجم مواد انباشته شده در جمجمه انسان با گنجایش بطری دو لیتری آب معدنی برابری می کند.

... اما در حال کوچک شدن است

انسانهای ماقبل تاریخ از مغزهای بسیار بزرگتری برخوردار بوده اند و مطالعات نشان می دهند مغز انسان از پنج هزار سال پیش تا کنون در حدود 150 سانتیمتر مکعب کوچکتر شده است که این میزان با 10 درصد از کل حجم مغز برابری می کند. تا کنون دلیل این کاهش حجم مغز مشخص نشده اما برخی بر این باورند این کاهش حجم با افزایش کارایی مغز همراه شده است. برخی دیگر بر این باورند که به دلیل عدم نیاز به فکهای مقاوم برای جویدن مواد غذایی سخت، جمجمه انسان رو به کوچک تر شدن گذاشته است. با این همه تا کنون شاهدی بر این موضوع که کوچک شدن مغز از میزان هوشمندی انسانها کاسته است یا نه به دست نیامده است.

مغز انسان انرژی خوار است

این عضو حیاتی که تنها دو درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد در حدود 20 درصد از اکسیژن و 25 درصد از گلوکز خون را مصرف می کند. این میزان مصرف انرژی مباحثاتی را در میان دانشمندان به راه انداخته است تا دریابند چه ماده غذایی منجر به تکامل یافتن مغز بزرگ در انسان شده است. در ابتدا گوشت به عنوان عامل آغاز این تکامل انتخاب شد اما به دلیل غیر قابل اتکا بودن این منبع غذایی دانشمندان گیاهان غنی از انرژی را به عنوان ماده غذایی انتخاب کردند که باعث تکامل یافتن مغز انسان و بزرگ شدن آن شده است. از دیگر نظریه هایی که برای توضیح بزرگ شدن مغز ارائه شده اند می توان به تغییرات آب و هوایی، نیاز محیطی و رقابتهای اجتماعی اشاره کرد.

چین خوردگی های مغز انسان را هوشمند می کنند

سطح مغز انسان از شیارهای عمیقی در هم پیچیده شده و از فرورفتگی ها (Sulci) و برآمدگی ها (Gyri) تشکیل شده است. این سطح غشای مغزی خوانده شده و منزلگاه 100 بیلیون نورون یا سلول عصبی است. این ساختار پیچیده به مغز امکان می دهد تا در فضایی کوچک بیشتر فشرده شده و در نتیجه قدرت پردازش آن افزایش پیدا کند.

بیشتر سلولهای مغز نورونها هستند

دیدگاه قدیمی که انسان تنها از 10 درصد از مغزش استفاده می کند دیدگاهی نادرست است اما اکنون آشکار شده است زمینه به وجود آمدن این دیدگاه در واقع این است که نورونها تنها 10 درصد از مغز انسان را تشکیل می دهند. بقیه سلولهای مغزی که بیش از نیمی از وزن مغز را به خود اختصاص داده اند سلولهای Glia نام دارند که به زبان یونانی به معنی چسب است. از این رو در گذشته عصب شناسان معتقد بودند این سلولها برای در کنار هم نگاه داشتن نورونها در مغز قرار دارند اما مطالعات جدید نشان داده اند که نقش این سلولها محافظت و ایجاد ایمنی برای رشد و عملکرد سیناپسها است.

مغز باشگاهی خصوصی است

ساختاری از سلولها در سیستم خونی مغز که دیواره خونی-مغزی نام دارد مانند نگهبانان در باشگاه های خصوصی تنها به چند مولکول اجازه ورود به بخش اصلی سیستم عصبی یعنی مغز را می دهد. مویرگهایی که تغذیه مغز را به عهده دارند در کنار سلولهایی که به یکدیگر چسبیده اند از ورود مولکولهای بزرگ جلوگیری می کنند، تنها پروتئینهای ویژه ای اجازه دارند موادغذایی و مواد دیگر مورد نیاز مغز را به داخل ببرند. این دیواره در عین محافظت از مغز گاه می تواند از ورود داروهای حیاتی به مغز نیز جلوگیری کنند. تنها راهی که تا کنون توانسته است ورود داروها از میان این مانع مغزی را امکانپذیر سازد فناوری نانو بوده است. در مطالعاتی که در سال 2009 در رابطه با درمان سرطان انجام گرفته بود دانشمندان توانستند نانوذرات ویژه ای را از میان این دیواره عبور داده و به دیواره تومورهای سرطانی اتصال دهند. در آینده می توان با ترکیب نانو ذرات و داروهای شیمی درمانی روشی موثر برای از بین بردن تومورهای مغزی به وجود آورد.

مغز در ابتدا به شکل لوله ای کوچک است

به گزارش مهر، پایه های مغز در اولین روزهای شکل گیری جنین بنا گذاشته می شوند. سه هفته پس از شکل گرفتن جنین لایه ای از سلولهای بنیادین که صفحه عصبی نام دارد شکل گرفته و به لوله ای عصبی تبدیل می شود. این نسج در واقع سیستم مرکزی عصبی را به وجود می آورد. لوله عصبی از ابتدایی ترین مراحل رشد جنین شکل گرفته و از دیگر بخشها متمایز می شود و شکل گیری نورونها و دیگر سلولها نیز از سه ماهه دوم آغاز خواهد شد. چین خوردگی های مغز بسیار دیر آغاز می شود و در 24 هفتگی تعداد بسیار کمی از این چین خوردگی ها بر روی سطح مغز مشاهده می شود.

مغز کاملا تکامل نیافته است

نقطه اوج رشد ماده خاکستری مغز به دوران بلوغ انسان تعلق دارد و در دوران نوجوانی و با گسترش بخشهای قدامی مغز که با قضاوت و تصمیم گیری در ارتباطند تکامل بیشتری پیدا می کند. مطالعات نشان داده اند بخشهایی که با عملکرد چندگانه انسان در ارتباط است تا 16 یا 17 سالگی به طور کامل تکمیل نمی شوند و بسیاری از دیگر توانایی های مغز تا 20 سالگی به تکامل می رسند.

مغز هرگز از تغییر دست بر نمی دارد

زمانی دانشمندان بر این باور بودند که با پشت سر گذاشتن جوانی، توانایی شکل گیری اتصالات نورونی جدید نیز در انسان متوقف می شود. دیدگاهی که در سال 2007 مردود اعلام شد و دانشمندان دریافتند مغز در شرایط مختلف توانایی تشکیل دادن نورونهای جدید را دارد و مغز می تواند در دوران بزرگسالی نیز اتصالات جدید نورونی بسازد. همچنین تحقیقات بر روی مراقبه یا مدیتیشن نشان داده است تمرین دادن شدید مغز می تواند ساختار و عملکرد مغز را تغییر دهد.

زنان از این پس دیگر ونوسی نیستند

فرهنگ های عام می گویند مغز زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند. درست است که هورمونهای زنان و مردان بر روی گسترش مغز تاثیرات متفاوتی دارد و تا کنون تفاوتهایی در زمینه شیوه های احساس درد، تصمیمگیری های اجتماعی و کنار آمدن با فشارهای روحی میان زنان و مردان کشف شده است اما در واقع بیشترین بخش مغز و قدرت مغزی زنان و مردان با یکدیگر یکسان اند. مطالعاتی که در زمینه تفاوتهای جنسیتی انجام گرفته نشان می دهند 78 درصد از تفاوتهای جنسیتی گزارش شده نزدیک به صفر یا بسیار کوچک بوده اند. همچنین این مطالعات شایعات موجود در رابطه با توانایی های مختلف جنسیتهای متفاوت را رد کرده است. مطالعه ای که در ژانویه سال جاری بر روی نیم میلیون دختر و پسر از 69 کشور جهان انجام گرفت نشان داد هیچ اختلافی در توانایی محاسبه و ریاضیات میان این دو جنسیت وجود ندارد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
«خنديدن» هورمون‌هاي استرس را کاهش مي‌دهد


محققان دانشگاه لوما اينديا در کاليفرنيا به اين حقيقت رسيدند که «خنديدن» نيز همانند ورزش کردن هورمون‌هاي استرس را کاهش مي‌دهد و براي سيستم ايمني بدن مفيد است.

به گزارش "شهر"، بر اساس نتايج به دست آمده از اين پژوهش، خنديدن همچنين موجب کاهش فشار خون و کلسترول بد شده و کلسترول خوب را افزايش و همانند ورزش، اشتها را افزايش مي‌دهد.

براساس گزارش لس‌آنجلس تايمز، اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد که تمرين خنده هورمون اشتها (گرلين) را افزايش و هورمون ضد گرسنگي (لپتين) را کاهش مي‌دهد.

اين دانشمندان از گروهي از محققان خواستند که به مدت چند هفته يکسري از فيلمهاي درام و کمدي سرگرم کننده را تماشا کنند.

بررسي خون اين داوطلبان در زمان تماشاي فيلمهاي کمدي، "اثر ورزش و اثر اشتها" را نشان داد.

به گفته اين محققان، تمرين خنده مي‌تواند براي يکسري از بيماري‌هايي که در آنها اشتها کاهش مي‌يابد، مفيد باشد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
5 درصد گاز كربنيك در هوا موجب مرگ مي‌شود


4 درصدگاز كربنيك در هوا تنفس انسان را مختل مي‌كند و چنانچه اين مقدار به 5 درصد برسد براي انسان خطر بيماري، بيهوشي و حتي مرگ به دنبال دارد.

جنگل به عنوان يك اكوسيستم توليد كننده اكسيژن نقش مهمي در پالايش هوا دارد. با ادامه صنعتي شدن جوامع بشري، توليد گاز كربنيك دائماْ افزايش مي يابد و طبق بررسي‌هاي صورت گرفته در سال 1973 افزايش سالانه گاز كربنيك در در هوا به طور متوسط 2/0 درصد است.

اين در حالي است كه مقدار 4 درصد گاز كربنيك در هوا تنفس انسان را مختل مي كند و چنانچه اين مقدار به 5 درصد برسد براي انسان خطر بيماري، بيهوشي و حتي مرگ به دنبال دارد.

گاز هاي سمي از قبيل دي اكسيد گوگرد، فلوئور و همچنين گرد و خاك و ساير گاز هاي متصاعد از تأسيسات صنعتي كه در آلودگي هوا و محيط زيست نقش اساسي دارند، توسط جنگل جذب مي شوند. و بدين ترتيب جنگل به عنوان يك فيلتر صاف كننده يا پالاينده هوا به شمار مي رود. البته چنانچه مقدار گازها از حد معيني تجاوز كند به خود درختان و در نتيجه جنگل نيز صدماتي وارد مي كند.

امروزه ثابت شده است كه جنگل قادر است حتي تا 50 درصد ميزان مواد راديو اكتيو موجود در هوا را كه به صورت غبار باشد را جذب كند. به همين دليل امروزه در مجاورت نيرو گاه هاي هسته اي جنگل كاري امري ضروري است.

درختان و در نتيجه جنگل قادر است از انتقال صدا جلوگيري كند و به عبارت ديگر از شدت صوتي بكاهد و از اين رو در اطراف كارخانه ها و تأسيسات صنعتي كه صداي زيادي توليد مي كنند يا در داخل شهر ها به منظور ايجاد محيطي ساكت تر، اقدام به جنگل كاري يا احداث پارك مي كنند. اثر كاهش صدا توسط جنگل تا 150 و گاهي تا 100 متر فاصله باقي مي ماند.

با توجه به اين مطالب حفظ و نگهداري دقيق از اين منبع فنا ناپذير جزو مهمترين اهداف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي يك ملت است و ممكن است بشر در آينده مجبور باشد جنگل ها را نه به دليل توليد چوب بلكه به علت نقش هاي حفاظتي و اجتماعي ان بهتر از امروز مراقبت و حفاظت كند. در واقع جنگل هاي سالم و پايدار آيينه سلامت و پيشرفت يك ملت هستند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
اولین عمل پیوند کامل صورت

مردی که ژانویه گذشته تحت عمل اولین جراحی پیوند کامل صورت قرار گرفته بود همراه با جراح خود در جمع خبرنگاران حاضر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رافائل بیماری که 21 ژانویه گذشته در بیمارستان «ویرجن دل روسیو» در اسپانیا تحت عمل جراحی پیوند صورت قرار گرفت برای اولین بار موفق شد چهره خود را در آینه مشاهده کند. وی که از دیدن چهره خود بسیار هیجان زده و خوشحال به نظر می‌رسید گفت: اکنون فقط می‌خواهم تنها باشم.
56125_859.jpg

رافائل که پس از بازکردن پانسمان صورت خود همراه با خانواده و تیم جراحی در یک کنفرانس خبری حاضر شده بود گفت: از خانواده اهدا کننده بافتهای صورت بسیار سپاسگزارم.

یک تیم 30 نفره در مدت 30 ساعت این بیمار را که به دلیل ابتلا به بیماری «نوروفیبروماتیز نوع 1» دچار بدشکلی حالت صورت شده بود تحت عمل جراحی قرار داده بودند. این دومین پیوند صورت در اسپانیا و نهمین پیوند در دنیا است.
56127_180.jpg

ماه مارس گذشته نیز یک بیمار اسپانیایی دیگر که پنج سال قبل در اثر یک سانحه رانندگی صورتش دچار مشکل شدید شده بود تحت عمل جراحی قرار گفت که هنوز نتایج آن اعلام نشده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اولین عمل جراحی پیوند صورت در دنیا در سال 2005 و در فرانسه بر روی یک زن 38 ساله به نام ایزابل دینویه انجام شد. این زن فرانسوی در اثر حمله یک سگ نیمی از صورت خود را از دست داده بود.
56126_168.jpg
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
هر 10 سال 3 درصد عضلات چربي مي‌شوند


اطروشي گفت: وعده‌هاي غذايي سالمندان در 5 تا 6 وعده و با حجم كم مصرف شود تا افراد سالمند بتوانند نياز انرژي خود در طول روز را برطرف كنند.

فارس: يك متخصص تغذيه گفت: 3 درصد عضلات افراد به ازاي هر 10 سال افزايش سن به چربي تبديل مي‌شوند بنابر اين در دوران سالمندي قسمت زيادي از عضلات بدن تبديل به چربي شده‌اند.

محمود اطروشي افزود: سالمندي با تغييراتي در توان و حواس افراد همراه است. دقت در تغذيه سالمندان براي حفظ سلامت بدني آنها و براي جلوگيري از بروز بيماري‌هاي مزمن و عوارض سوء تغذيه بسيار اهميت دارد.

وي گفت: كاهش قدرت و توانايي، اختلال در سيستم ايمني بدن و اختلال در عملكرد ارگان‌ها از تغييرات دوران سالمندي است. يكي از عوارض مهم اين دوران كاهش حواسي مثل حس چشايي و بويايي است.

اين متخصص تغذيه افزود: با افزايش سن حس بويايي و چشايي افراد كاهش پيدا مي‌كند كه اين عامل موجب كاهش لذت افراد از غذاي مصرفي و كاهش اشتهاي آنها مي‌شود و يكي از مشكلات اصلي دوران سالمندي محسوب مي‌شود.

اطروشي گفت: وعده‌هاي غذايي سالمندان در 5 تا 6 وعده و با حجم كم مصرف شود تا افراد سالمند بتوانند نياز انرژي خود در طول روز را برطرف كنند.

وي افزود: به ازاي هر 10 سال افزايش سن 2 تا 3 درصد از عضلات افراد به چربي تبديل مي‌شود بنابراين در دوران سالمندي قسمت بزرگي از عضلات بدن تبديل به چربي شده‌اند كه اين عامل موجب افزايش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مزمن نظير بيماري‌هاي قلب و عروق، ديابت و چاقي مي‌شود.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: براي پيشگيري از اين عامل بايد افراد مسن ورزش‌هاي سبك نظير شنا، دوچرخه سواري، پياده‌روي، نرمش انجام دهند زيرا فعاليت بدني توده عضلاني بدن را افزايش مي‌دهد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
بازسازی ژنوم انسان اولیه

گروهی از پژوهشگران آلمانی موفق شدند 60 درصد از کل ژنوم انسانهای اولیه ای که حدود 40 هزار سال قبل می زیسته اند را بازسازی کنند.

به گزارش مهر، محققان موسسه ماکس پلانک پس از چهار سال تحقیقات توانستند توالی ژنتیکی انسانهای اولیه را به صورت مجازی بازسازی کنند.

تنها 10 سال از رمزگشایی ژنوم انسان مدرن می گذرد. محققان آلمانی در این خصوص توضیح دادند: "مقایسه دو توالی ژنتیکی انسان مدرن و انسان اولیه می تواند به ما در درک بهتر تفاوتهای ژنوم این دو گروه از انسانها که بیشترین نزدیکی را به هم دارند کمک کند."

این دانشمندان با تجزیه بیش یک میلیارد قطعه DNA که از استخوانهای چندین انسان اولیه ساکن کرواسی، روسیه، اسپانیا و آلمان با قدمت 40 هزار سال به دست آورده بودند به این توالی ژنتیکی دست یافتند.

در این بررسیها 60 درصد از کل ژنوم انسان اولیه رمزگشایی شد.

براساس گزارش ساینس، این محققان درباره نتایج این بررسیها توضیح دادند: "احتمالا قبل از اینکه انسانهای مدرن به گروههای مختلفی در آسیا و اروپا تفکیک شوند انسانهای اولیه با آنها اختلاط داشته اند. این اتفاق می تواند در خاورمیانه حدود 100 هزار تا 50 هزار سال قبل و پیش از آنکه جمعیتهای انسانی به شرق آسیا رسیده باشند افتاده باشد."
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
«پيازچه» قند خون را کاهش می دهد


فارس: يك متخصص تغذيه گفت: مصرف «پيازچه» موجب كاهش قند خون، كاهش كلسترول خون بالا و كاهش فشار خون بالا مي‌شود.

مرتضي صفوي افزود: پيازچه در اغلب موارد براي بهبود طعم و مزه غذاها استفاده مي‌شود و علاوه بر اين كه اين گياه بسيار خوش مزه و خوش طعم است، داراي فوايد تغذيه‌اي بسياري است.

وي گفت: پيازچه مانند سير و تره فرنگي از خانواده آليوم است و پياز آن قبل از اين كه به طور كامل رسيده شود، از زمين چيده مي‌شود.

اين متخصص تغذيه افزود: پيازچه فوايد زيادي دارد كه اغلب آن‌ها مانند پياز است. از جمله خواص پيازچه مي‌توان به كاهش قند خون، كاهش كلسترول خون بالا، كاهش فشار خون بالا، كاهش ريسك پيشرفت سرطان كولون و ديگر سرطان‌ها و كاهش التهاب اشاره كرد.

صفوي گفت: پيازچه داراي آليل پروپيل دي سولفايد است كه اين تركيب سطح قند خون را كاهش مي‌دهد. آليل پروپيل دي سولفايد اين كار را با افزايش ميزان انسولين در دسترس انجام مي‌دهد.

وي افزود: پيازچه داراي طعم ملايمي است كه به عنوان يك سبزي چند منظوره از آن در غذاهاي مختلف استفاده مي‌شود. هر 2 قسمت حبابي شكل سفيد رنگ و رشته‌هاي سبز رنگ پيازچه قابل مصرف است.

اين متخصص تغذيه گفت: پيازچه را مي‌توان به صورت خام همراه با سبزي خوردن مصرف كرد يا اين كه آن را به صورت خام در كنار غذاها براي زيبايي قرار داد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
هشدار پزشکان درباره جراحی های لاغری

پزشکان درباره جراحی کم کردن وزن هشدار دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز ،پزشکان می گویند جراحی کم کردن وزن فقط باید برای کودکان بسیار چاق استفاده شود. جراحی کاهش وزن فقط در حالت های چاقی بسیار شدید و در صورتی که با دقت فوق العاده انجام شود، مفید است.

پرفسور دبی لالور گفت هر نوع جراحی عوارض دارد . جراحی کاهش وزن به خصوص زمانی که شما خیلی اضافه وزن داشته باشید خطرناک است اما برای کودکان این خطر کمتر است.

آخرین آمارها نشان می دهد در سال 2008 هفده درصد از پسران و 15 درصد از دختران زیر 16 سال یعنی حدود یک میلیون و سیصد هزار کودک بیماری چاقی حاد داشته اند. جراحان معتقدند جراحی به ندرت جواب می دهد.

احمد احمد پزشک جراح می گوید جراحی کاهش وزن نحوه خوردن غذا را تغییر می دهد و شما نمی توانید مثل سابق غذا بخورید. نوجوانان به علت اینکه تغییراتی در آنها روی می دهد و آنها خانه را ترک می کنند و به دانشگاه می روند نحوه غذا خوردن در آنها تغییر می کند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
بمباران سلول هاي سرطاني با نانوذرات!


دانشمندان در آمريکا يک داروي نانوذره‌اي ساخته‌اند که مانند يک نانوبمب‌افکن مخفي عمل کرده و به دور از چشم سيستم‌هاي دفاعي بدن، محموله دارويي مداخله‌کننده خود را روي سلول‌هاي سرطاني رها مي‌کند.

به گزارش ايسنا؛ طبق اعلام نظر محققان اين پروژه، اين سيستم نخستين نمونه از يک نانوذره است که بعد از تزريق به داخل جريان خون مي‌تواند هدف خود را جست‌وجو و پيدا کند. اين نانوذرات راه را براي هدف‌گيري انتخابي سلول‌ها و بافت‌هاي سرطاني تسهيل مي‌کنند، در حالي که اثرات جانبي ناچيزي دارند.

اين سيستم از پديده‌ تداخل (RNA (RNAi بهره مي‌جويد. در اين پديده، توالي‌هاي کوتاه RNA دورشته‌يي معروف به مداخله‌کننده کوچک RNA ياsiRNA، مي‌توانند به توقف ساخت پروتئين‌هاي مشخصي در يک سلول منجرشوند. RNAi براي درمان بسياري از بيماري‌ها از جمله سرطان، نويد بزرگي مي‌دهد. اما در اين رابطه مشکلاتي از جمله چگونگي تحويل RNA به سلول هدف، وجود دارد.

مارک ديويس از موسسه‌ فن‌آوري کاليفرنيا و يکي از محققان اين طرح مي‌گويد: اگر از RNA خالص استفاده شود، خيلي سريع در جريان خون از بين مي‌رود. حتي اگر در خون پايدار مانده و از بين نرود، بوسيله کليه‌ها دفع مي‌شود. RNA خالص، اگر از اين مرحله نيز به سلامت عبور کند، سپس بايد به بافت هدف ويژه‌ي خود برده شود.

اين محققان بعد از 15سال تحقيق، توانسته‌اند يک سيستم چندجزئي بسازند که بر هرکدام از اين چالش‌ها به طريقي غلبه مي‌کند. يک پليمر مبتني بر سايکلودکسان (CDP) همراه با siRNA، به شکل نانوذره‌ي ويژه‌اي که در آن از siRNA محافظت مي‌شود، به ‌طور خودبه‌خود آرايش مي‌يابند. براي جلوگيري از کلوخه‌شدن و پيوند ناخواسته با مواد موجود در خون، سطح اين نانوذره با پي‌اتيلن گلايکول حاوي سايکلو آلکان‌آدامانتان (AD-PEG) تزيين داده مي‌شود. در نهايت يک ليگاند هدف‌گيرنده، پروتئين ترانسفرين (Tf)، براي هدف‌گيري سلول‌هاي سرطاني و اتصال به آنها، به سطح اين نانوذره متصل مي‌شود.

هنگامي که اين محققان اين نانوذرات را به بيماراني که مبتلا به سرطان تومور سياه‌رنگ قشر عميق پوست بودند، تزريق کردند؛ متوجه شدند که اين نانوذرات در سلول‌هاي سرطاني تجمع کرده‌اند و هر چه دوز اين نانوذرات بيشتر بود، اين تجمع نيز بزرگ‌تر بود.

طبق گفته اين محققان، اين اولين مثال از تجمع وابسته به دوز نانوذرات داخل سلول‌هاي سرطاني به وسيله يک سيستم تزريق مي‌باشد.

نتايج اين تحقيق در مجله‌ Nature به چاپ رسيده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
انواع سرطان های رایج و روش های تشخیصی آنها

تست های غربالگری سرطان میتواند در تشخیص آن در مراحل اولیه و حتی قبل از شروع علایم بالینی کمک کننده باشد. انواع روش های تشخیصی سرطان ها عبارت است از:

معاینه فیزیکی، تست های آزمایشگاهی، انواع عکس برداری ها و تست های ژنتیکی که خود شامل انجام بیوپسی از بافت های درگیر سرطان،CT اسکن، MRI، سونوگرافی، ماموگرافی، کولونوسکوپی، آندوسکوپی، پاپ اسمیر، تست های کبدی، آزمایش شمارش سلول های خونی CBC و …

در ذیل به تعدادی از سرطان های رایج و روش های غربالگری و تشخیص آنها اشاره ای خواهیم داشت.

سرطان مثانه:

برحسب نوع سلول پوشاننده دیواره مثانه سرطان این ناحیه به ۳ دسته تقسیم میشود:

۱-Squamous Carcinoma

2-Transitional cell Carcinoma

3-Adenocarcinoma

تستهای غربالگری نیز شامل: آزمایش ادرار، مشاهده خون در ادرار (هماچوری) یکی از علایم اولیه و احتمالی سرطان مثانه است. البته %۹ تا %۱۸ افراد مبتلا به عفونتهای ادراری و هیپرپلازی خوش خیم پروستات هم در ادرارشان خون دیده میشود.

آزمایش بعدی سیتولوژی ادرار میباشد که سلول های دفع شده ناشی از رشد تمور را در ادرار از نظر پاتولوژیک بررسی میکند.

آزمایش NMP22 پروتئین، سیتوسکوپی مثانه.

سرطان سینه:

ماموگرافی،MRI ، بیوپسی، آزمایشات تومور مارکرهای خونی: CA-15-3،Her2 ، CEA

سرطان روده بزرگ و کولون:

سومین سرطان شایع در جهان بوده، درابتدا به شکل پولیپ (Polyp) در سطح دیواره روده مشاهده میشود، پولیپها خوش خیم هستند و برخی از آنها توانایی تبدیل شدن به سلول های سرطانی را دارند.

کولونوسکوپی، عکس برداری با اشعه X، بیوپسی روده، آزمایش بررسی وجود خون مخفی در مدفوع (FOBT)، تومور مارکرهای CA 19-9، CEA، سیگموئیدوسکوپی.

سرطان رحم و تخمدان:

در اثر افزایش نسبت هورمون استروژن به پروژسترون احتمال ابتلا به این سرطان وجود دارد.به دلیل عدم تعادل هورمونی دیواره رحم ضخیم میشود. عوامل زیر میتواند از دلایل این عدم توازن باشد:

چاقی، مصرف استروژن بدون استفاده همزمان پروژسترون، سندروم تخمدان پلی کیستیک، شروع قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی و یائسگی قبل از ۵۵ سالگی، عدم بارداری و شیردهی

از علایم مهم آن خونریزی واژینال است.

موارد غربالگری و تشخیصی: اولتراسوند لگن،Hysteroscoopy ، پاپ اسمیر، بیوپسی، CBC،CA 19-9 ،CA -125

لوسمی و سرطان خون:

بیماری پیشرونده بدخیم اعضای خونساز بدن بوده که در اثر تکثیر و تکامل ناقص سلول های خون در مغز استخوان ایجاد میشود و انواع مختلفی دارد.

جهت تشخیص: CBC، بیوپسی مغز استخوان، بررسی کروموزومی،CT اسکن، MRI و معاینات بالینی به کار میروند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
امیدهای تازه برای درمان ام.اس


دانشمندان به روش جدیدی برای درمان بیماری ام.اس با کمک سلول‌های بنیادی دست پیدا کردند.

مدت‌های طولانی است که محققان معتقدند سلول‌های بنیادی می‌توانند آسیب‌های مغزی و نخاعی را در بیماران مبتلا به ام.اس نصف کرده و حتی متوقف کنند.
اکنون و برای اولین بار محققان انگلیسی این نظریه را با موفقیت آزمایش کرده و درست بودن آن را به اثبات رساندند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگا بریستول ادعا کرده اند که با استفاده از این روش توانسته اند این بیماری را به حالت پایدار برسانند.

پروفسور نیل اسکولدینگ که این تیم را ***** کرده است در این باره گفت : نتایج تحقیقات امیدهای بسیاری را به وجود آورده است.ما معتقدیم سلول‌های بنیادی که از مغز استخوان به داخل خون حرکت کرده اند در این بیماری موثر هستند و به شکل‌های گوناگون باعث بدتر شدن بیماری می‌شوند.

بیماری ام.اس یکی از بیماری‌های غیرقابل درمان است که سالانه نزدیک به 85 هزار نفر را در کشور انگلستان به خود دچار می‌کند.این بیماری به آرامی به سیستم اعصاب مرکزی حمله کرده و در نهایت قربانیان خود را ناتوان کرده و به روی ویلچر می‌نشاند.

در این بیماری ، به دلایل خاصی سیستم ایمنی بدن انسان سلول‌های سالم را هدف قرار داده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

مطالعات قبلی در آزمایشگاه نشان داده بود که سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های دیگری تبدیل پیدا کرده و از طریق جریان خونی به سمت مغز حرکت و توسط قسمت‌های آسیب‌دیده جذب شوند.

در نهایت دانشمندان توانستند برای اولین بار و با استفاده از سلول‌های مغز استخوان خود بیمار، ام.اس را درمان کنند.

در این روش، مغز استخوان از لگن 6 بیماری مبتلا به ام.اس خارج شد.سپس محققان این مواد را از استخوان و چربی جدا کرده و سلول‌های بنیادی خالص را به بازوی بیماران تزریق کردند.

در طول یک سال بعد از انجام این کار، بیماران ام.اسی به دقت توسط پزشکان تحت نظر قرار گرفتند تا تاثیر این روش درمانی را بررسی کنند.

آزمایشات محققان نشان داد ، این روش هیچ اثر جانبی جدی به همراه ندارد و بعد از مدتی این بیماری به حالت پایدار درآمده و حتی بخشی از عصب‌های آسیب دیده شروع به بهبود کردند.

مغز استخوان شامل سلول‌های بنیادی است که قادرند حایگزین انواع مختلف بافت‌ها و اعضا در بدن انسان شوند به همین دلیل دانشمندان به سختی در حال انجام تحقیقات روی این سلول‌ها هستند تا بتوانند درمان‌های برای انواع گوناگونی از بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های سیستم عصبی مانند ام.اس پیدا کنند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مجردها وسواسی ترند


فارس: رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور گفت: شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما در بین افراد مجرد، بیش از افراد متأهل است.

غلامعلی افروز گفت: وسواس به برخی از افکار، اندیشه‌ها، اعمال پیوسته و ناخواسته که به صورت اضطراری و اجباری وجود فرد را فرا می‌گیرد، گفته می‌شود. وی گفت: وسواس‌های فکری شامل اندیشه‌ها، نگرش‌ها و عقاید ناخواسته و مداومی هستند که فرد مبتلا قادر به خودداری از آنها نیست و وسواس‌های عملی، رفتارهای به ظاهر نامعقولی است که شخص به صورت تکراری انجام می‌دهد، مانند شست‌وشو، نظم و ترتیب بیش از حد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور افزود: افرادی که اختلال وسواس فکری و عملی دارند، از ماهیت اضطراب‌آور و ناتوان کننده وسواس‌های خود آگاهند، ولی احساس می‌کنند که قادر نیستند آنها را متوقف کنند.

افروز اضافه کرد: افراد وسواسی توجه اغراق‌آمیز نسبت به جزئیات دارند و عموماً تمایل دارند که در گوشه‌ای آرام باشند. این افراد در تصمیم‌گیری‌ دچار اشکال جدی هستند، چرا که افکار وسواسی به صورت تحمیل شونده افکار و آگاهی‌های آنان را فرا گرفته است.

وی گفت: شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما متأسفانه در بین افراد مجرد، بیش از افراد متأهل است. شاید یکی از دلایل مجرد ماندن این افراد، همان اندیشه‌های وسواسی باشد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور افزود: اختلال وسواس در بین کسانی که به خانواده‌های نسبتاً مرفه تعلق دارند، بیشتر دیده می‌شود و به دلایل گوناگون وسواس در بین افرادی که از هوش بیشتری برخوردارند، بیشتر مشاهده می‌شود.

افروز اضافه کرد: «وسواس» یک پدیده‌ ارثی نیست، یعنی ژن خاصی عامل انتقال وسواس از پدران و مادران به فرزندان نیست، اما احتمال تقلید از بزرگترهایی که وسواس داشته یا دارند مثل پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، پدرها، مادرها و دیگر الگوهای بزرگسال و یادگیری از رفتار می‌تواند، یکی از زمینه‌های پدید آمدن وسواس در فرزندان باشد. وی اضافه کرد: وسواس در بین کودکان و خردسالان بسیار نادر است و بیشتر مبتلایان به وسواس را جوانان و بزرگسالان تشکیل می‌دهند.
 
بالا