• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
کشف ژن عامل بروز "ام. اس"


مهر: گروهی از پژوهشگران ایتالیایی ژن جدیدی را کشف کردند که می تواند عامل بروز بیماری خود ایمنی "ام. اس" شود.

"ام. اس" یک بیماری التهابی مزمن است که به دستگاه عصبی مرکزی آسیب می رساند. این بیماری خود ایمنی به اشکال مختلفی بروز می یابد و بر اساس قدرت تخریب میلین (غشای نورونها که انتقال دهنده پالسهای عصبی است) علائم بالینی حاد و یا کم شدت را نشان می دهد.

فرایند ساخت میلین تا دو سال اول زندگی یک فرد تکمیل می شود (در موارد بسیار نادری حداکثر تا 10 سالگی) و این غشاء پس از تخریب دیگر قادر به ترمیم نیست.

امروزه با دارو امکان کاهش علائم بیماری وجود دارد اما تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری ارائه نشده است. این بیماری در افراد بین 14 تا 40 ساله بروز می یابد و در حال حاضر به سه میلیون نفر در دنیا و نیم میلیون نفر در اروپا آسیب می رساند.

به همین منظور گروهی از دانشمندان شورای ملی تحقیقات ایتالیا که نتایج بررسیهای خود را در مجله نیچر ژنتیک منتشر کرده اند با مطالعه بر روی هزار و 755 فرد شامل 883 بیمار و 872 داوطلب سالم موفق شدند یک گونه از ژنی با عنوان CBLB را شناسایی کنند که خطر توسعه این بیماری را افزایش می دهد.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این ژن یک تنظیم کننده سیستم ایمنی است که پروتئینی را تولید می کند که عملکردهای چندگانه ای به عهده دارد و قادر است فعالیت گیرنده های لنفوسیتی را تنظیم و کنترل کند."

نتایج تحقیقات مشابهی که بر روی موشها انجام شد نشان داد که فقدان این ژن منجر به بروز یک بیماری مشابه ام. اس در مدلهای آزمایشگاهی می شود.

براساس گزارش آنسا، بررسی تغییرات DNA در بروز این بیماری می تواند منجر به ارائه درمانهای جدید شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مصرف آناناس به تشكيل بافت پيوندي كمك مي‌كند


فارس: يك متخصص تغذيه گفت: مصرف آناناس براي رشد، توليد مثل، متابوليسم، تشكيل بافت پيوندي و عملكرد آنزيم‌ها مفيد است.

مريم مراداف افزود: آناناس سرشار از ويتامين‌ها و مواد مغذى مثل كلسيم، پتاسيم، فيبر، ويتامين C و A است.

وي گفت: آناناس كلر بالايي دارد و در تنظيم آب و الكتروليت در بدن كمك مي‌كند، براي افراد فشار‌ خون مناسب و موجب باز شدن رگ‌هاي خوني مي‌شود، خاصيت ضد التهاب دارد و در هضم غذا مؤثر است.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: ويتامين C به عنوان يك آنتي اكسيدان عمل مي‌كند و در مقابل راديكال‌هاي آزاد از سلول‌هاي طبيعي محافظت مي‌كند و براي عملكردهاي سيستم ايمني بدن اهميت دارد.

مراداف گفت: آناناس يك منبع عالي براي ماده معدني منگنز است. يك فنجان آناناس حدود 73 درصد منيزيم مورد نياز روزانه بدن را تأمين مى كند و براي رشد، توليد مثل، متابوليسم، تشكيل بافت پيوندي و عملكرد آنزيم‌ها مفيد است.

وي افزود: از ديگر خواص آناناس مى‌توان به نقش آن در بهبود سرماخوردگى و كاهش ميزان سرفه اشاره كرد. اكثر افراد هنگام سرماخوردگى ويتأمين C يا آب پرتقال مي‌خورند و از خواص آناناس غافل هستند.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: «بروملين» موجود در آناناس موجب كاهش شديد سرفه يا توقف سرفه‌هاى شديد و كاهش آن مي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
كشف ژن جديد مرتبط با آلزايمر


فارس: دانشمندان ژن‌هاي جديد مرتبط با بيماري آلزايمر را كشف كردند.

دانشمندان دو ژن جديد را شناسايي كردند كه با بيماري آلزايمر مرتبط هستند و اين كشف جديد مي‌تواند راهي جديدي براي درمان بيماري آلزايمر به دانشمندان پيشنهاد كند.

تنوع ژنتيكي نقش مهمي در رشد و پيشرفت بيماري آلزايمر در افرادي كه در معرض ابتلا به آن هستند، دارد. بر اساس تخميني كه زده شده در سنين 65 سالگي از هر 5 نفر يك نفر به بيماري آلزايمر مبتلا مي‌شود.

سودها سسهاداري سرپرست اين تحقيقات و استاد دانشگاه عصب شناسي از دانشگاه بوستون گفت: بررسي‌هاي ژنتيكي و شناخت ژن‌هاي مرتبط با بيماري آلزايمر به ما در جهت پيدا كردن درمان‌هاي جديد اين بيماري كمك شاياني مي‌كند.

وي افزود: هم اكنون ما مي توانيم بگوييم كه در ابتلا به بيماري آلزايمر ژن‌ها و عملكرد آن ها با فاكتورهاي محيطي نقش اصلي را بازي مي‌كنند.

ماريا كاريلو مدير علمي انجمن آلزايمر گفت: هم اكنون ما نياز به انجام آزمايش هاي بيشتر ژنتكي براي شناخت اين بمياري داريم تا بتوانيم كشف كنيم كه آيا ژن‌هاي ديگري هم در ابتلا به اين بيماري نقش دارند يا نه؟

نتايج اين تحقيقات در مجله علمي «مديكال اسوسيشن» روز 12 مي منتشر شده است.
پژوهشگران در اين مطالعات 3 هزار و 6 بيمار مبتلا به آلزايمر و 14 هزار و 642 فرد سالم را مورد بررسي قرار داده‌اند و ژن‌هاي آن‌ها را مورد آزمايش قرار دادند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
فعاليت ورزشی شديد در دوران بلوغ باعث کوتاه قدی می‌شود

ایرنا: عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: فعاليت‌هاي ورزشي شديد طي دوران بلوغ و بدون وزن‌گيري کافي، مي‌تواند با ايجاد اختلالات اندوکرين و نوراندوکرين باعث اختلال در بازسازي طبيعي استخوان‌ها و کوتاه قدي ‌شود.

دکتر سيد ضياءالدين مظهري افزود: مرحله پيش از بلوغ و دوران بلوغ يکي از بحراني‌ترين دوره‌هاي رشد انسان محسوب مي‌‌شود.

وي افزود : براي دستيابي به حداکثر راندمان رشد و نمو انجام فعاليت‌هاي ورزشي توأم با رعايت يک برنامه غذايي متعادل و مناسب به نوجوانان توصيه و تأکيد مي‌‌شود.

اين متخصص تغذيه خاطر نشان کرد : تکامل جسمي، رواني، شکل‌گيري شخصيت و بالفعل شدن استعدادها مانند بروز مهارت‌هاي تخصصي ورزشي نيز از ويژگي‌هاي دوران بلوغ محسوب مي‌‌شود.
به گفته وي، گسترش توانايي‌ها در پسران چشمگيرتر از دختران است، چون تجمع چربي بيشتر در بدن دختران طي بلوغ تا حدي موجب کاهش برخي توانايي‌هاي ورزشي مي‌شود.

وي تصريح کرد : فعاليت‌هاي ورزشي شديد در دوران بلوغ موجب بروز پيامدهايي مانند توقف رشد قدي، تأخير يا مهار بلوغ جنسي و نبود کفايت توده استخواني مي‌شود که به طور مسلم، سلامت فرد را به خطر مي‌‌اندازد.

شواهد متقاعد کننده‌اي وجود دارد که اختلالات اندوکرين و نبود تعادل در متابوليسم استخوان‌ها در کودکان ورزشکار، به طور قابل توجهي با کمبودهاي اساسي تغذيه‌اي ناشي از نياز افزوده شده بر اثر فعاليت‌هاي ورزشي در ارتباط است و با نوع فعاليت ورزشي ارتباط ندارد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
برای کاهش کلسترول خونتان، مغز بخورید!


ایسنا نوشت: محققان آمریکایی اعلام کردند: مصرف انواع مغزها می‌تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد.

بررسی 25 مطالعه نشان می‌دهد؛ مصرف روزانه 67 گرم (یک بسته کوچک) از انواع مغزها، سطح کلسترول خون را حدود 7 درصد کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه لوما لیندای امریکا معتقدند؛ مغزها در جلوگیری از جذب کلسترول در بدن موثرند.

مطالعات قبلی هم به نتایجی مبنی بر مفید بودن خوردن روزانه مغزها دست یافته بودند. همچنین مطالعات جدید که نتایج آن در نشریه طب داخلی منتشر شده اطلاعات آماری دقیقی در این مورد ارائه داده است.

طبق نتایج این مطالعه، مصرف مغزها علاوه بر این در کاهش تری گلیسیرید خون نیز موثر است. تری گلیسیرید نوعی چربی خون است که با بروز بیماری‌های قلبی در ارتباط است. به علاوه این اثر مغزها به میزان مصرف آنها وابسته است و در مورد تمام انواع آنها صادق است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مصرف شکر درد تزریق را کاهش می‌دهد


نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مصرف شکر می‌تواند درد ناشی از تزریق را کاهش دهد.

پزشکان متوجه شدند کودکانی که قبل از تزریق مقدار بسیار کمی شکر دریافت کرده اند با احتمال کم‌تری گریه می‌کنند.

آن‌ها معتقدند این ماده شیرین می‌تواند قبل از تزریق و واکسیانسیون به کودکان داده شود و با این کار می‌توان درد ناشی از تزریق را در نوزادان نیز کاهش داد.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود محلو‌ل‌های حاوی شکر به کودکان کمک می‌کند که در حین اعمال جراحی کوچک و سطحی درد کم‌تری احساس کنند.

این نتایج حاصل از 14 مطالعه مختلف است که روی بیش از هزار و 600 کودک زیر یک سال انجام شده است.

محققان متوجه شدند در صورتی که کودکان قبل از تزریق مقدار بسیار کمی شکر بخورند احتمال گریه کردن آن‌ها بر اثر درد تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

دانشمندان معتقدند دادن نصف قاشق چای‌خوری شکر به کودکان برای کاهش درد ناشی از تزریق کافی است.

تیمی که این تحقیقات را انجام داده اند معتقدند پزشکان باید استفاده از ساکاروز یا گلوکز را در حین عمل‌های دردناک در نظر بگیرند و با کمک این مواد احساس درد را در بیماران کاهش دهند.

کودکان تا فرا رسیدن اولین سالگرد تولدشان چندین بار باید واکسن های گوناگون را تزریق کنند و معمولا در حین تزریق درد زیادی را احساس می کنند.اما با خوراندن محلول شکر می توان درد آن ها را به میزان زیادی کاهش داد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
درمان نکردن بوی بددهان می‌تواند منجر به سکته مغزی شود .
فروردین ۲۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, دندان پزشكی
ارسال نظر
رییس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت:«عدم درمان بوی بد دهان وبیماری‌های مربوط به آن می‌تواند منجر به سکته مغزی و ناراحتی‌های شدید گوارشی شود.»دکتر علی یزدانی در گفتگو با خبرنگار سامانه خبری «سلامت‌نیوز» اظهار داشت:«بیماری‌های لثه و پوسیدگی عمیق دندان از شایع‌ترین علل بوی بد دهان است.»

وی افزود:«عدم بهداشت دهان و تجمع جرم و میکروب و ایجاد پلاک در دندان، باعث بیماری‌های لثه و بوی بد دهان می‌شود.»

رییس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران تصریح کرد:«البته گرسنگی و خوردن بعضی خوراکی‌ها نظیر سیر و پیاز نیز منجر به بوی نامطبوع دهان می‌شود ولی با گذشت زمان از بین می‌رود.»

یزدانی با اشاره به راه‌های درمان بوی بددهان و بیماری‌های لثه گفت:«بوی نامطبوع دهان با یک جرمگیری عمیق زیر لثه‌ای توسط دندانپزشک و رعایت **** بهداشتی مناسب برطرف می‌شود.»

وی ادامه داد:«جرمگیری عمیق دندان و زیر لثه‌ای بدون رعایت بهداشت محیط دهان مؤثر نیست و باید با یک **** بهداشتی مستمر و منظم همراه باشد.»

رییس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران اظهار داشت:«با وجودی که تعرفه‌های دندان‌پزشکی بالا است و همه اقشار جامعه توانایی بهره‌مندی از آن را ندارند ولی می‌توان با مسواک زدن حداقل شبی یک بار از بوی بد دهان و بیماریهای دندان و لثه پیشگیری کرد.»

یزدانی تصریح کرد:« مسواک زدن باید در بین همه اقشار جامعه نهادینه شود و می‌طلبد مسئولین در این رابطه فرهنگ سازی بیشتری کنند.»

وی یادآور شد:«با توجه به تحقیقات انجام شده سکته مغزی در افرادی که مبتلا به بوی بد دهان و بیماری لثه هستند بیشتر بروز می کند.»

رییس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران خاطر نشان کرد:«همچنین بوی نا مطبوع دهان و بیماری‌های لثه می‌تواند منجر به بیماری‌های شدید گوارشی و زایمان پیش از موعد در زنان باردار شود.»
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
درمان پالپ زنده جایگزین کشیدن دندان می شود
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, دندان پزشكی, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
عضو کمیته علمی پنجاهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران از بهره گیری از روش نوین “درمان پالپ زنده” تا دو ماه آینده در کشور خبر داد و گفت: استفاده از این روش، آمار کشیدن دندان ها را به میزان چشمگیری در کشور کاهش می دهد.



به گزارش روز شنبه ایرنا، دکتر سعید عسگری به مناسبت برپایی “پنجاهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران” افزود: بر اساس یک مطالعه دانشگاهی که روی حدود ۴۰۰ بیمار مراجعه کننده برای درمان ریشه دندان (عصب کشی) صورت گرفته، مشخص شده است که حداقل نیمی از این افراد از دندان درد ناشی از بیماری التهاب شدید پالپ (عصب دندان) رنج می برند.
وی ادامه داد: درمان ریشه دندان در کشور همانند بسیاری دیگر از کشورها شامل خدمات بیمه محسوب نمی شود و تعداد زیادی از افراد مراجعه کننده به این مراکز که از درد دندان به دلیل التهاب پالپ دندانی شکایت دارند و نیازمند درمان ریشه دندان هستند، چاره ای جز “کشیدن دندان” ندارند.
به گفته عسگری، به دلیل هزینه سنگین درمان ریشه دندان از یک سو، همچنین در دسترس نبودن تجهیزات تخصصی در اقصی نقاط کشور و از سوی دیگر نبود پوشش بیمه ای برای این خدمات، دندانپزشکان بر خلاف میل باطنی خود گزینه ای جز کشیدن دندان هایی که امکان درمان آنها وجود دارد در مراکز درمانی دولتی ندارند.
وی با اشاره به اینکه نتایج درمان پالپ زنده با بهره گیری از “سیمان مخلوط غنی شده کلسیمی” پس از انجام مراحل پژوهشی موفقیت آمیز، منجر به جلب نظر مساعد وزارت بهداشت شد، تصریح کرد: استقبال معاونت سلامت وزارت بهداشت از این طرح سبب شد تا استفاده از روش درمانی نوین پالپ زنده به بسته ارایه خدمات دندانپزشکی اضافه شده و به کلیه دانشگاه ها ابلاغ شود.
عضو کمیته علمی پنجاهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران اضافه کرد: انتظار می رود که از دو ماه آینده، کلیه مراکز درمانی دولتی در سراسر کشور این درمان را به بیماران نیازمند ارایه دهند.
توضیحات مربوط به این شیوه درمانی قرار است در “پنجاهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران” برای دندانپزشکان علاقمند ارایه شود.
عنوان این سخنرانی “اثربخشی پژوهش در دندانپزشکی: نگاهی به گذشته وحرکت به سوی آینده” است که از سوی دکتر سعید عسگری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مخترع “سیمان مخلوط غنی شده کلسیمی” و مبدع این تکنیک و ماده جدید ارایه خواهد شد.
پنجاهمین کنگره بین المللی سالانه بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران با عنوان “دندانپزشکی پیشرو در خاورمیانه” به همراه نمایشگاه مواد، وسایل و تجهیزات دندانپزشکی ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت ماه ۸۹ در مرکز همایش های برج میلاد تهران برپا می شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مسواک شما کثیف تر از آن چیزی است که تصور می کنید
فروردین ۲۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, دندان پزشكی
ارسال نظر
آیا تاکنون فکر کرده اید که در مسواک شما چه چیزهایی کمین کرده است. مسواک ها سرشار از انواع میکرب ها هستند.

تحقیقات نشان می دهد که یک مسواک بدون درپوش می تواند بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری را در خود جای دهد. اما نگران نباشید. به هر حال دهان ما نیز چندان استریل و عاری از میکرب نیست.

صدها میکروارگانیسم در دهان ما هر روز وجود دارد و این مشکل چندان بزرگی نیست. در واقع می توان گفت که مشکل زمانی جدی می شود که تعادل این باکتری ها در دهان به هم می خورد.

بهتر است بدانیم که پلاک ها یا همان جرم های روی دندان، باکتری ها هستند و بنابر این با هر مرتبه مسواک زدن این باکتری ها به مسواک منتقل می شود. سوالی که در این رابطه مطرح می شود این است که آیا ممکن است در نتیجه مسواک های آلوده بیمار شد؟ پاسخ چندان روشن نیست، فارغ از این حقیقت که چه تعداد باکتری در دهان ما زندگی می کنند و یا از طریق دهان به مسواک منتقل می شوند باید گفت که دفاع بدن در مقابل این باکتری ها به قدری هست که دچار عفونت ناشی از میکرب های روی مسواک نشوید.

خوشبختانه باید گفت که بدن به طور خودکار علیه این باکتری ها مبارزه می کند ، بدون آنکه علامتی از ناراحتی مشخص شود. به همین دلیل ما به درستی خبر از شواهد میکربی روی مسواکی که در دستشویی یا هر جای دیگر قرار می دهیم نیستیم . با این حال بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا از بروز همان مشکلات نادر که در نتیجه آلودگی مسواک است نیز مصون بمانیم.

۱- مسواک را دور از محل توالت قرار دهید . در بسیاری از خانه ها دستشویی و توالت در کنار هم تعبیه شده و به عبارتی بسیار نزدیک به هم هستند و در اغلب موارد نیز مسواک در لیوانی کنار کاسه دستشویی قرار می گیرد. هر توالتی گازهای آلوده در هوا پراکنده می کند و این جای تعجب است که چرا مسواک را آن نزدیکی ها قرار می دهید. با این توصیفات تاکید می شود که تا آنجا که امکان دارد مسواک را جایی دور تر از توالت قرار دهید.نکته بعد اینکه بعد از توالت کردن و قبل از مسواک زدن حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید.

۲- مسواک خود را بعد از هر بار مصرف به دقت شستشو دهید.

۳- مسواک خود را خشک نگه دارید . همان طور که می دانید باکتری ها تمایل زیادی به محیط های مرطوب دارند. بنابر این سعی کنید مسواک خود را در فاصله زمانی هر مرتبه مصرف، خشک نگه دارید. از درپوش مسواک بهتر است استفاده نکنید زیرا رطوبت مسواک را حفظ می کند و محیط را هر چه بیشتر مستعد رشد باکتری ها می کند.

۴- مسواک خود را مستقیم نگه دارید. قرار دادن مسواک در جایی که مستقیم باشد بهتر است از حالت افتاده آن روی هر سطح .

۵- هر گز از مسواک دیگران استفاده نکنید و چنین اجازه ای نیز به دیگران ندهید که بخواهند از مسواک شما استفاده کنند. حتی توصیه می شود که مسواک خود را در مجاورت مسواک دیگری قرار ندهید ، زیرا باکتری ها از یکی به دیگری منتقل می شود. هم اکنون محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که مدعی است می تواند مسواک را عاری از باکتری کند .

روش هایی که این محصولات دارند به کمک گرما ، اشعه یا اسپری های باکتری کش است و بعضی از مسواک ها نیز گفته می شود که حاوی فرچه ضد رشد باکتری است. شواهد نشان می دهد که بعضی از این راهکارها مفید است و منجر به از بین رفتن باکتری می شود. بنابر این اگر تصمیم گرفته اید که از این محصولات استفاده کنید تاییدیه سازمان غذا و دارو را در این زمینه در نظر بگیرید. همچنین به خاطر داشته باشید که حتی بهترین محصولات نیز به قادر از بین بردن تمام باکتری ها نیستند.بعضی از وب سایت ها پیشنهاد می کنند که مثلا مسواک را در مکروویو قرار دهید تا باکتری ها از بین برود، اما همین عمل ممکن است کاراریی مسواک را تحت تاثیر قرار دهد و به عبارتی به ساختمان مسواک آسیب وارد کند.

بهترین راهکار ممکن در این رابطه این است که مسواک خود را بعد از مدتی استفاده دور بیاندازید. زمان پیشنهادی در این رابطه هر سه تا چهار ماه یکبار است. و نهایت این که به خاطر داشته باشید که این باکتری ها هستند که موجب بد بویی دهان، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شوند . بنابر این مسواک زدن و نخ کشیدن به دندان ها را هرگز فراموش نکنید . همچنین شستشوی دهان با مواد شوینده ضد باکتری قبل از مسواک زدن از انتقال باکتری به مسواک ممانعت می کند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
خمیردندان های سفید کننده باعث فرسایش مینای دندان می شود
فروردین ۲۱, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, داروسازی, دندان پزشكی
ارسال نظر
خمیردندان های سفید کننده باعث فرسایش مینای دندان می شود
دبیر انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: استفاده از خمیردندان های سفید کننده دندان به صورت بیشتر از دوبار در هفته ضمن ایجاد حساسیت های دندان به آب سرد، باعث فرسایش مینای دندان می شود.

دکتر “همایون فراست” روز دوشنبه در آستانه ۲۳ فرودین ماه روز دندانپزشکی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: با توجه به کاربرد سفید کننده های قوی موجود در خمیردندان های سفید کننده به تمام افراد توصیه می شود از این نوع خمیردندان ها، در طول هفته بیشتر از یک تا دو بار استفاده نکنند.
وی گفت: مواد شیمیایی سفید کننده ای که در این خمیردندان ها به کار رفته، با ایجاد حساسیت های دندانی باعث می شود فرد به دنبال استفاده زیاد از آنها بعد از آشامیدن آب سرد و یا خنک احساس درد داشته باشد.
عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران اضافه کرد: همچنین استفاده زیاد از این خمیردندان ها به فرسایش مینای دندان، تحلیل ریشه دندان و همچنین تحلیل رفتن لثه در فرد می انجامد.
فراست یادآور شد: علاوه بر خمیردندان ها ، مواد دیگری از جمله پودرهای سفید کننده دندان در بازار موجود است که استفاده از اینگونه مواد نیز به علت اینکه به آسیب های شدید دندانی منجر می شود توصیه نمی شود.
وی ادامه داد: برخی افراد به خصوص افراد سیگاری به علت ایجاد تغییر رنگ در دندان های خود به طور سرخود اقدام به استفاده از پودرها و یا سایر مواد سفید کننده دندان می کنند که این کار فرسایش دندانها ، تحلیل لثه ، پوسیدگی و از دست دادن دندان ها را در پی دارد.
دبیر انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه سفید کردن دندان ها با ایجاد واکنش های شیمیایی فرسایش دندان ها را به دنبال دارد گفت: در عمل سفید کردن دندان ها یک ژل مخصوص روی دندان ها قرار داده می شود و بعد از ژل به کمک نور، گرما و یا لیزر واکنش های شیمیایی بر سطح دندان ایجاد می شود.
وی افزود: در نتیجه این واکنش شیمیایی که همانند عملکرد وایتکس بر سطح پارچه است ، لایه ای از دندان برداشته می شود و سفیدی در سطح دندان ایجاد می کند.
این متخصص دندانپزشکی یادآور شد: عمل سفید کردن دندان ها نیز حساسیت های شدید ایجاد می کند و بهتر است با احتیاط و در مواقع واقعا ضروری انجام شود.
به گفته این متخصص به طور طبیعی دندان ها در یک طیف رنگی ۱۴ گانه قرار دارند که رنگ دندان هر فرد بر حسب نوع آب مصرفی، استفاده از برخی داروها، ژنتیک، تغذیه و… در یکی از انواع این رنگ ها قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال استفاده از برخی داروها و از جمله آنتی بیوتیک ها و تتراسیکلین ها در زمان قبل از جوانه زدن دندان های دایمی منجر به تغییر رنگ استخوان دندان ها در داخل فک می شود.
فراست ادامه داد: این نوع تغییر رنگ به صورت رگه های زرد رنگ در دندان ها ظاهر می شود و نواحی از دندان که دارای این رگه ها زرد رنگ است استحکام کمتری دارد.
عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به اینکه برخی از تغییر رنگ های دندان بر اثر نوع آب و بالا بودن میزان فلوراید موجود در آب ایجاد می شود گفت: این نوع تغییر رنگ به صورت لکه ها و رگه های سفید رنگی بر سطح دندان ها ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی دیگر از تغییر رنگ های سطح دندان بر اثر عوامل بیرونی ایجاد می شود گفت: عوامل بیرونی شامل تغذیه، استفاده از نوشیدنی های رنگ دار، آب میوه های رنگی، مصرف چای و قهوه و دود سیگار باعث تیرگی و یا زردی در دندان ها می شود.
۲۳ فروردین ماه به عنوان روز دندانپزشکی نام گذاری شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چرا رنگ دندان تغییر می کند ؟
فروردین ۱, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : بيماري غير واگير, جهان پزشكي, دندان پزشكی
ارسال نظر
تغییر رنگ دندان

- تغییر رنگ دندان نشانهٔ چیست؟
سفیدی دندان چیز زیبائی است، ولی بیشتر مردم دندان‌هائی دارند که می‌توان آنها را سفیدتر کرد. تغییر رنگ دندان ممکن است بی‌خطر و سطحی باشد، که نشان از خوردن قهوهٔ زیادی و مراجعهٔ کمتر به دندان‌پزشک دارد. گاهی نیز علامت پوسیدگی دندان است. همچنین ممکن است ناشی از نفوذ عمیق (ولی بی‌خطر) جرم در دندان باشد.
اغلب فکر می‌کنند هرچه بیشتر مسواک بزنند دندان‌ها سفیدتر می‌شود. ولی این‌طور نیست. مسواک دندان را تمیز می‌کند، ولی جرم‌ها را بر نمی‌‌دارد. مسواک زدن شدید و خیلی زیاد (مخصوصاً با مسواک زبر) به‌تدریج مینای دندان را می‌خورد و عاج‌ تیره‌تر زیر آن را آشکار می‌کند.
عوامل دیگری هم باعث تیره‌ شدن رنگ دندان می‌شوند. پیری یکی از اینها است. به‌طور طبیعی با بالا رفتن سن دندان تیره می‌شود و با گذشت زمان، گوشتینهٔ نرم مرکز دندان از بین رفته و جای آن را عاج تیره‌تر می‌گیرد.
سن به‌طور یکنواخت رنگ دندان‌ها را تیره می‌کند. اما اگر یک یا چند دندان مجاور هم تیره شوند (معمولاً خاکستری یا قهوه‌ای) احتمالاً آبسه‌ای پر از چرک در زیر آنها تشکیل شده است. امکان اینکه دندان‌پزشک با جراحی ریشهٔ دندان بتواند آن را نجات دهد وجود دارد، اما اگر تأخیر شود، آبسه استخوان نگاهدارندهٔ دندان را می‌خورد که در این صورت باید دندان را کشید.
این آبسه‌ها که گوشتینهٔ درون دندان را سیاه می‌کنند در اثر ضربه (حتی ضربه‌های قدیمی) به دهان یا پیشرفت پوسیدگی به‌وجود می‌آیند. ممکن است وقتی کودک بوده‌اید ضربه‌ای به دهانتان خورده باشد و ۲۰ سال بعد گرفتار آثار آن شوید، و هیچ علامت دیگری، مثل دندان‌درد یا حساسیت به آب گرم و سرد، نداشته باشید.
گاهی دندان خودبه‌خود و بدون دلیل تحلیل می‌رود، که این را بازجذب درونی می‌نامند. دندان در این حالت صورتی یا قرمز فام می‌شود.
اگر تمام دندان‌ها با هم تیره شوند، احتمال پوسیدگی آنها کم است. این باید نتیجهٔ جرم حاصل از خوردن و آشامیدن یا در اثر خوردن برخی داروها باشد.
مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌هائی مثل تتراسیکلین در کودکان و نوجوانان برای درمان جوش و عفونت عاج درون دندان‌ها را خاکستری رنگ می‌کند که از پشت مینا خود را نشان می‌دهد. کودکان زنانی که در ماه‌های آخر بارداری تتراسیکلین خورده‌اند نیز دندان‌های خاکستری پیدا می‌کنند.



- درمان تغییر رنگ دندان‌ها
دندان‌ها را نسائید. از مسواک نرم استفاده کنید و به‌آرامی دندان‌ها را بشوئید. نخ کشیدن دندان‌ها را فراموش نکنید. رعایت بهداشت جرم‌ها را کم می‌کند (از بین نمی‌برد) و دندان‌ها سفید می‌مانند، چون لثه‌ها سالم هستند. اگر لثه‌ها بیمار باشند، دندان‌های سفید هم زشت می‌نمایند.
دندان‌ها را سفید کنید. روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌های تیره شده وجود دارد که توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود.
در یک روش، دندان‌پزشک برای چند هفته وسیله‌ای در دهان کار می‌گذارد و هر روز قطره‌ای در آن می‌ریزند. نتیجهٔ کار بسیار خوب، ولی هزینهٔ آن زیاد است.
در یک روش دیگر دندان‌پزشک از ترکیبی که ماده مؤثر آن آب اکسیژنه استفاده می‌کند، ولی این روش خطر سرطانی شدن دهان دارد، مخصوصاً اگر سیگاری باشید.
روکش بگذارید. گذاشتن روکش طلا، پلاستیک، یا چینی هم روشی برای پنهان کردن تیرگی رنگ دندان است. با گذاشتن روکش دندان شکل آن را هم می‌‌توانید عوض کنید. روکش چینی بسیار طبیعی به‌نظر می‌رسد، ولی گران است.
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- یک یا چند دندان به رنگ خاکستری یا قهوه‌ای مایل به زرد درآمده است.
- دندان صورتی مایل به قرمز شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
تغییر رنگ دندان نشانهٔ چیست؟
اسفند ۲۵, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, دندان پزشكی
ارسال نظر
تغییر رنگ دندان

- تغییر رنگ دندان نشانهٔ چیست؟
سفیدی دندان چیز زیبائی است، ولی بیشتر مردم دندان‌هائی دارند که می‌توان آنها را سفیدتر کرد. تغییر رنگ دندان ممکن است بی‌خطر و سطحی باشد، که نشان از خوردن قهوهٔ زیادی و مراجعهٔ کمتر به دندان‌پزشک دارد. گاهی نیز علامت پوسیدگی دندان است. همچنین ممکن است ناشی از نفوذ عمیق (ولی بی‌خطر) جرم در دندان باشد.
اغلب فکر می‌کنند هرچه بیشتر مسواک بزنند دندان‌ها سفیدتر می‌شود. ولی این‌طور نیست. مسواک دندان را تمیز می‌کند، ولی جرم‌ها را بر نمی‌‌دارد. مسواک زدن شدید و خیلی زیاد (مخصوصاً با مسواک زبر) به‌تدریج مینای دندان را می‌خورد و عاج‌ تیره‌تر زیر آن را آشکار می‌کند.
عوامل دیگری هم باعث تیره‌ شدن رنگ دندان می‌شوند. پیری یکی از اینها است. به‌طور طبیعی با بالا رفتن سن دندان تیره می‌شود و با گذشت زمان، گوشتینهٔ نرم مرکز دندان از بین رفته و جای آن را عاج تیره‌تر می‌گیرد.

سن به‌طور یکنواخت رنگ دندان‌ها را تیره می‌کند. اما اگر یک یا چند دندان مجاور هم تیره شوند (معمولاً خاکستری یا قهوه‌ای) احتمالاً آبسه‌ای پر از چرک در زیر آنها تشکیل شده است. امکان اینکه دندان‌پزشک با جراحی ریشهٔ دندان بتواند آن را نجات دهد وجود دارد، اما اگر تأخیر شود، آبسه استخوان نگاهدارندهٔ دندان را می‌خورد که در این صورت باید دندان را کشید.

این آبسه‌ها که گوشتینهٔ درون دندان را سیاه می‌کنند در اثر ضربه (حتی ضربه‌های قدیمی) به دهان یا پیشرفت پوسیدگی به‌وجود می‌آیند. ممکن است وقتی کودک بوده‌اید ضربه‌ای به دهانتان خورده باشد و ۲۰ سال بعد گرفتار آثار آن شوید، و هیچ علامت دیگری، مثل دندان‌درد یا حساسیت به آب گرم و سرد، نداشته باشید.
گاهی دندان خودبه‌خود و بدون دلیل تحلیل می‌رود، که این را بازجذب درونی می‌نامند. دندان در این حالت صورتی یا قرمز فام می‌شود.
اگر تمام دندان‌ها با هم تیره شوند، احتمال پوسیدگی آنها کم است. این باید نتیجهٔ جرم حاصل از خوردن و آشامیدن یا در اثر خوردن برخی داروها باشد.
مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌هائی مثل تتراسیکلین در کودکان و نوجوانان برای درمان جوش و عفونت عاج درون دندان‌ها را خاکستری رنگ می‌کند که از پشت مینا خود را نشان می‌دهد. کودکان زنانی که در ماه‌های آخر بارداری تتراسیکلین خورده‌اند نیز دندان‌های خاکستری پیدا می‌کنند.

- درمان تغییر رنگ دندان‌ها
دندان‌ها را نسائید. از مسواک نرم استفاده کنید و به‌آرامی دندان‌ها را بشوئید. نخ کشیدن دندان‌ها را فراموش نکنید. رعایت بهداشت جرم‌ها را کم می‌کند (از بین نمی‌برد) و دندان‌ها سفید می‌مانند، چون لثه‌ها سالم هستند. اگر لثه‌ها بیمار باشند، دندان‌های سفید هم زشت می‌نمایند.
دندان‌ها را سفید کنید. روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌های تیره شده وجود دارد که توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود.
در یک روش، دندان‌پزشک برای چند هفته وسیله‌ای در دهان کار می‌گذارد و هر روز قطره‌ای در آن می‌ریزند. نتیجهٔ کار بسیار خوب، ولی هزینهٔ آن زیاد است.
در یک روش دیگر دندان‌پزشک از ترکیبی که ماده مؤثر آن آب اکسیژنه استفاده می‌کند، ولی این روش خطر سرطانی شدن دهان دارد، مخصوصاً اگر سیگاری باشید.
روکش بگذارید. گذاشتن روکش طلا، پلاستیک، یا چینی هم روشی برای پنهان کردن تیرگی رنگ دندان است. با گذاشتن روکش دندان شکل آن را هم می‌‌توانید عوض کنید. روکش چینی بسیار طبیعی به‌نظر می‌رسد، ولی گران است.
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- یک یا چند دندان به رنگ خاکستری یا قهوه‌ای مایل به زرد درآمده است.
- دندان صورتی مایل به قرمز شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مصرف آمفتامین ها می تواند اعمال دستگاه عصبی را تحت تاثیر قرار دهد
اردیبهشت ۱, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اعتیاد, جهان پزشكي
ارسال نظر
مرگ در خفا؛ پیامد روی آوردن به مصرف آمفتامین ها


آمفتامین داروئی است که به شدت مخرب بوده و محرک دستگاه عصبی است؛‌ این دارو می تواند اعمال دستگاه عصبی را تحت تاثیر قرار داده و اثرات خود را به این ترتیب اعمال کند.

کارشناسان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام می گویند: این دارو به راحتی در آزمایشگاه های نه چندان پیشرفته و با هزینه اندک قابل تهیه است.

یکی از آنان گفت: آمفتامین ها جزو مواد محرکی است که به صورت ترکیبی ساخته می شود و با بر چسب های تجاری مانند متدرین، دکسدرین و بنزودرین به فروش می رسد.

“مهدی محمدی” افزود: اسامی متعددی مانند سرعت ، سریع ، مت ، یخ ، کریستال ، شیشه و اشک به این ماده محرک داده شده است .

وی اضافه کرد: آمفتامین دارویی است سفید رنگ ، بدبو با طعمی نسبتاً تلخ که به راحتی در آب و الکل حل می شود و این دارو اولین بار در اوایل قرن بیستم به عنوان یک داروی پائین آورنده اشتها بکار رفت .

به گفته آنان ، همچنین شکل آن به مت آمفتامین معروف است در اواخر قرن بیستم رواج بیشتری پیدا کرد .

مت آمفتامین اثرات شدیدتر نسبت به آمفتامین بر دستگاه عصبی دارد و باعث افزایش حرکت ، کاهش اشتها و احساس خوشی در فرد می گردد .

تاثیرات مت آمفتامین می تواند برای ۶ تا ۸ ساعت در فرد باقی بماند و هنگام شروع تاثیر در فرد احساس داغی زیادی به وجود می آید که به دنبال آن فرد وارد یک دوره تحریک پذیری شدید شده و حتی ممکن است رفتارهای خطرناک داشته باشد.

این دارو کاربرد پزشکی بسیار معدود و خاصی دارد که مهمترین آنها درمان نارکولپسی و همچنین در کوتاه مدت برای درمان چاقی است .

آمفتامین ماده ای است که به عنوان محرک سیستم عصبی – مرکزی (محرک روانی) شناخته شده است.

متأسفانه این ماده به عنوان تقویت کننده حافظه وتسهیل کننده یادگیری توسط دانشجویان و جوانان در موقع امتحانات و همچنین توسط رانندگان کامیون که خواهان بیداری و توجه طولانی مدت هستند مورد سوء مصرف قرار می گیرد.

آمفتامین چون باعث بی اشتهایی می شود برخی افراد از انواع آن ، خودسرانه در درمان چاقی استفاده می کنند. آمفتامین ها به شدت وابستگی روانی ایجاد می کنند . این ترکیبات شامل : متیل فنیدیت ، دکستروآمفتامین و مت آمفتامین است.

معمولاً مصرف آمفتامین با نژاد جنس و سن بستگی دارد و بیشترین مصرف کنندگان از نژاد سفید و در بین مردان است و همچنین این دارو در بین دانشجویان و دانش آموزان گسترش بیشتری دارد.

این ماده معمولاً در محیط های دانشجویی از آن به نام قرص حافظه یاد می شود که در شب های امتحان توسط دانشجویان مصرف می شود و همچنین اخیراً در باشگاه های ورزشی و پرورش اندام به همراه قرص یا مواد نیروزا برای ورزشکاران تجویز می شود .

مصرف این ماده معمولاً به صورت خوراکی – استنشاقی ، دود کردن در سیگار یا تزریق داخل وریدی است و به همین دلیل تاثیر دارو براساس شیوه مصرف متفاوت است .

بلافاصله بعد از مصرف این مواد یک دوره بسیار سریع و گذرای احساس داغی در فرد ایجاد شده که بسیار خوشایند است و معمولاً چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد .

معمولاً هنگامی که به صورت خوراکی مصرف شود اثرات خود را حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ظاهر می سازد . این دارو مانند سایر داروهای مخدر الگوی مصرف خاص خود را دارد و چون اثرات سرخوشی آور آن خیلی سریع کاهش می یابد (نسبت به اثرات دارو تحمل ایجاد می شود) معتادان به این دارو به کرات به مصرف آن روی می آورند.

آمفتامین به عنوان یک داروی محرک قوی حتی در مقادیر کم باعث ایجاد هوشیاری ، افزایش فعالیت های حرکتی و کاهش اشتها می شود.

سرخوشی شدیدا گذرا در هنگامی که این دارو به صورت دود کردن در سیگار یا تزریق وریدی استفاده شود نیز گزارش شده است.

استفاده از این دارو به صورت خوراکی علاوه بر این ، باعث احساس سرخوشی طولانی مدت می شود . این اثر به دلیل توانائی آمفتامین در تحریک شدن میانجی عصبی شیمیائی دوپامین است که در نواحی احساس سرخوشی در مغز اتفاق می افتد .

آمفتامین اثرات سمی نیز دارد که عبارت است از تخریب سلول های عصبی حاوی دوپامین . این اثر سمی با افزایش شدید دمای بدن هم مربوط است . در کنار آن تب بالا ممکن است به تشنج منجر شود .

مصرف طولانی مدت آمفتامین باعث اعتیاد و همچنین تخریب نورون ها می گردد و مضافاًً اینکه مصرف کنندگان آمفتامین با عوارضی مانند رفتارهای خشونت بار – اضطراب – گیجی و از دست دادن بویایی نیز مواجه خواهند بود .

عوارض روانی دیگری مانند ترس از جمع ، بدبینی ، هذیان های شنوائی ، اختلالات شخصیتی نیز دیده می شود .

این عوامل می تواند به تفکراتی مانند خودکشی بینجامد و تحمل نسبت به آمفتامین نیز ایجاد می شود؛ بنا براین برای رسیدن به اثرات اولیه نیاز به مقادیر بالاتری از دارو وجود دارد و بنابراین احتمال مسمومیت نیز وجود دارد .

هرچند هنگام ترک اثرات شدید بدنی در افراد دیده نمی شود، اما عوارضی مانند افسردگی ، اضطراب ، خستگی ، ترس و عصبانیت از عوارض روانی ترک مصرف آمفتامین است.

تحقیقات علمی زیاد در مورد اثرات سمی آمفتامین در مغز نشان داده است که بیش از ۵۰ درصد سلول های حاوی دوپامین مغز، پس از مصرف مواد برای زمان بیشتر از یک بار تخریب می شوند .

تحقیقات علمی همچنین تائید کرده است که نورون های حاوی سروتونین نیز توسط این مواد تخریب می شوند. به همین دلیل معتقدند که مصرف مت آمفتامین و آمفتامین هرچند اثرات شدیدی از خود به جا می گذارد، اما تفاوت های زیادی با کوکائین دارد که مهمترین آنها این است که آمفتامین و مت آمفتامین در آزمایشگاه تولید شده در حالی که کوکائین منشاء گیاهی دارد و اثر آن حدوداً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است، در حالی که اثر مت آمفتامین و آمفتامین بین ۸ تا ۲۴ ساعت باقی می ماند .

کوکائین حدود یک ساعت در بدن می ماند، اما مت آمفتامین حدود ۱۲ ساعت در بدن می ماند ، کوکائین برخی مصارف پزشکی را دارد در حالی که آمفتامین فاقد مصارف پزشکی مهمی است .

معتادان به آمفتامین بیشتر جرایمی مانند دزدی ، راهزنی و حمله به دیگران مرتکب می شوند، حمله ممکن است به افکار پارانوئید معتاد مربوط باشد.

اطلاعات و مطالب این گزارش برگرفته از بروشور منتشره از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و **** امیرالمومنین (ع ) استان ایلام است.

لازم به ذکر است **** امیر المونین (ع ) استان ایلام روز دوشنبه نمایشگاه آموزشی به منظور پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و اطلاع رسانی به جوانان و مردم استان در خصوص مضرات و زیانهای مواد مخدر در ۲۸ تابلو اعلانات در محل مسجد جامع شهر ایلام دایر کرد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
خطرات کشیدن سیگار برای سلامتی فرد
فروردین ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اعتیاد, جهان پزشكي
ارسال نظر
خطرات کشیدن سیگار برای سلامتی فرد
آمار موجود از اوایل قرن نوزدهم نشان می دهد که کشیدن سیگار میان اقشار تحصیل کرده و مرفه بین سنین ۳۵ تا ۶۴ مرسوم بوده است اما امروزه کشیدن سیگار میان نوجوانان (۱۸- ۲۴ ساله) بخصوص آنها که از رفاه کامل برقرار نیستند رایج می باشد. همچنین رشد مصرف سیگار از دهه ۱۹۹۰ به بیش از ۵۰ درصد رسیده است که عامل اصلی آن را تبلیغات می دانند. در ادامه مطلب قبل در این قسمت به گوشه ای از خطرات کشیدن سیگار اشاره می شود.
آزمایشها و شواهد پزشکی نشان داده است که تمامی محدوده هایی که در برخورد با دود سیگار در بدن قرار دارند مانند لب، دهان، گلو، حنجره، مری، ریه و … در خطر ابتلا به سرطان می باشند. همچنین ارتباط بسیار نزدیکی میان کشیدن سیگار و سرطان لوزالمعده نیز وجود دارد. از دیگر خطرات مشخص شده که به سیگار مربوط می باشد انواع غیر سرطانی بیماری های ریوی و قلبی می باشند.
نکته بسیار مهم آن است که کشیدن مداوم تنها یک یا دو سیگار در طول روز احتمال مبتلا شدن به سرطان را در مقایسه با یک فرد عادی که سیگار نمیکشد تا دو برابر بیشتر می کند. بدتر از آن اینکه کشیدن سه یا چهار سیگار در روز بصورت مداوم احتمال ابتلا به سرطان را به هشت برابر یک فرد عادی افزایش می دهد.
نگاه داشتن سیگار روی لب باعث تشدید خطرات آن می شود. بخصوص هنگامی که دود سیگار در بزاق دهان حل می شود و شما آنرا می بلعید، سموم و مواد سرطان زا با تمامی قسمت های جهاز هاضمه برخورد خواهد داشت.
تفاوت سیگار معمولی و برگ
علاوه بر ابعاد که معمولا” سیگارهای برگ بزرگتر هستند نوع و میزان تنباکویی که در آنها بکار رفته نیز متفاوت می باشد. سیگارهای معمولی که معمولا” سایز واحدی دارند کمتر از یک گرم تنباکو را در خود دارند. در حالی که سیگار های برگ با توجه به ابعادشان می توانند بین ۵ تا ۱۷ گرم تنباکو را در خود داشته باشند. کشیدن سیگار های برگ بزرگ ممکن است تا یک ساعت هم بطول انجامد اما سیگار های معمولی حدود ۱۰ دقیقه بیشتر عمر ندارند.
اینکه کدام نوع از سیگارها خطر بیشتری دارد به میزان مصرف و استنشاق دود و همچنین مقدار کشیدن دود به داخل ریه بستگی دارد. چرا که سموم و مواد سرطان زایی که در هر دو وجود دارند تقریبا” مشابه می باشد.
اغلب افرادی که به سیگار معمولی اعتیاد دارند، هر روز و به مقدار زیاد آنرا مصرف می کنند در حالی که آمار نشان می دهد افرادی که سیگار برگ می کشند بصورت گاه و بیگاه آنرا مصرف کرده و نیز کمتر از افراد معتاد به سیگار معمولی دود آنرا به درون ریه خود می کشانند بنابراین معمولا” افرادی که سیگار برگ می کشند در معرض خطر کمتری هستند. در هر صورت چه دود سیگار را به درون ریه خود بکشانیم چه نه، لب، زبان، دهان، گلو و حنجره در معرض خطر سرطان خواهند بود.
خطر استنشاق دود سیگار در محیط برای افراد غیر سیگاری
دود سیگاری که در محیط وجود دارد به Environmental tobacco smoke یا ETS معرف است. ETS ناشی از سیگار معمولی یا برگ همانند دود سیگاری که به دهان وارد می شود شامل همان سموم و مواد سرطان زا می باشد. تنها نکته آن است که سیگار برگ به علت دارا بودن میزان تنباکوی بیشتر ETS بیشتری طولید می کند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اثرات روحی و جسمی و اجتماعی الکل
اسفند ۹, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : اعتیاد, جهان پزشكي
یک نظر
اثرات روحی و جسمی و اجتماعی الکل


هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات روحی و جسمی و اجتماعی مصرف الکل در میان اجتماع می باشد. چنانکه در این پژوهش آمده است، اصطلاح الکلیسم را برای توصیف دو حالت زیر یعنی بیماری مزمن و اختلال رفتار به کار می برند که حاصل نوشیدن پی در پی و بیش از حد معمول مشرولات الکلی است.



الکل در اولین تماس با بدن به میزان خیلی پایین از طریق گردش خون جذب می شود. بر خلاف سایر مواد غذایی که قبل از ورود به جریان خون می بایست توسط عوامل شیمیایی هضم شوند، الکل تنها ماده ای است که به محض ورود به داخل گردش خون (و معالاً به مغز محلی که اثرات اصلی خود را ظاهر می کنند) وارد می شود.



الکل به طور سریع از معده، روده باریک و روده بزرگ جذب شده و شکل تبخیری آن می تواند از طریق ریه جذب شود به طوری که مسمومیت کشنده در نتیجه استنشاق آن مشاهده شده، جذب پوستی آن امکان پذیر بوده است ولی اگر غلظت الکل زیاد شود، خاصیت قبض آن غالب می شود و در نتیجه جریان خون آن منطقه کم می شود و جذاب الکل به حداقل می رسد. علایم مشخصه و نشانه های مسمومیت با الکل خیلی خوب شناخته شده است.



با وجود این افرادی که تظاهراتی شبیه مستی دارند ولی الکلی نخورده اند (مثلاً کمای دیابتی، مسمومیت با داروها حوادث قلبی، شکستگی جمجمه) اغلب در تشخیص مسمومیت با الکل اشتباه می شوند.
خورسندی آشتیانی، محمد تقی.

ستاد مبارزه با مواد مخدر
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اثر اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان
اسفند ۹, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : اعتیاد, راهنماي خانواده
ارسال نظر
اثر اعتیاد بر سلامت روانی فرزندان


هدف خانواده به عنوان یک جامعه کوچک تربیت و انطباق اجتماعی فرزندان است و این عمل در خانواده هایی با افراد معتاد، دچار ضعف می باشد. پژوهش حاضر با هدف شناخت تأثیر اعتیاد بر سلامت روانی فرزندان انجام گرفته است و سعی نموده است مقایسه هایی بین فرزندان افراد معتاد و فرزندان افراد غیر معتاد صورت دهد برای این کار از مقیاس روان رنجوری (N) آزمون آیزنگ، مقیاس جامعه ستیزی (P) آزمون آیزنگ و میزان اضطراب و نا امیدی استفاده نموده است.



در این راستا با روش نمونه گیری خوشه ای از میان کلیه افرادی که والدین معتاد داشتند در مدارس راهنمایی دخترانه، ۱۵ نفر دانش آموز دارای والدین معتاد و ۱۵ دانش آموز دارای والدین غیر معتاد انتخاب شدند تا تأثیر اعتیاد والدین بر فرزندان سنجیده شود.



برای رسیدن به این هدف نیز سه آزمون EPQ‌ (آیزنگ)، اضطراب و نا امیدی به عنوان ابزار تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که خانواده یک واحد اجتماعی کوچک ولی حساس است.



والدین اولین کسانی هستند که شخصیت فرزندان را شکل می دهند. محیط خوب باعث رشد افکار فرزندان می شود و محیط بد نیز می تواند عمیق ترین تباهی ها را در فرزندان شکل دهد. در چنین حالتی در صورتی که والدین دچار آلودگی (به خصوص مواد مخدر)‌ باشند، فرزندان آنها نیز از هر لحاظ آسیب پذیر می شوند.



خانواده دارای فرد معتاد محصولی همانند کسالت و بیماریهای روحی– روانی برای فرزندان به بار می آورد؛ روان رنجوری و پریشانحالی فرزندان در این خانواده ها بیشتر است؛ هم چنانکه آنها نسبتاً اضطراب و نا امیدی بیشتری را احساس می کنند. این افراد برای ابتلا به بزهکاری مستعد تر هستند و آینده مناسبی برای خود نمی بینند.



بنابراین نسبت به آینده نا امید هستند و یأس و سرخوردگی در آنها نمایان است. پس باید نسبت به این خانواده ها مسوولانه تر برخورد شود و تدابیر مخصوصی اتخاذ گردد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آیا معتاد، مجرم است؟
اسفند ۹, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : اعتیاد, مطالب اجتماعي
ارسال نظر
آیا معتاد، مجرم است؟


به دیوار سرد دادگاه تکیه داده و گذشته‌اش را در ذهن مرور می‌کند. گذشته‌ای که زیاد هم دور نیست یک سال پیش برای آغاز زندگی مشترکش آرزوها داشت و حالا بعد از یک سال آمده تا پرونده این زندگی مشترک را برای همیشه ببندد.
همیشه خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنی اتفاق می‌افتد. روزی که اولین بار کت و شلوار دامادی‌اش را به تن کرد و به عزم خواستگاری از خانه بیرون رفت دلش چندصدمتر جلوتر از خودش می‌دوید، می‌خواست پر در بیاورد و هر چه زودتر به دختر مورد علاقه‌اش برسد. بالاخره رسیدند، همه‌چیز به خوبی و خوشی تمام شد. کسی مخالف نبود، او با دختری که دوستش داشت سر سفره عقد نشست و پیمان زناشویی بست و تشکیل خانواده داد و حالا…
تعطیلی شرکت، بیکاری، گوشه وکنایه‌های زنش و… درد دیگری را هم به دردهایش اضافه کرد.
اولین بار که با چند نفر نشست تا به اصطلاح دودی بگیرد و غصه‌های زندگی را فراموش کند. چنین عاقبتی را برای خودش متصور نبود. هر روز می‌گذشت و او بیشتر از قبل به این دود لعنتی عادت کرده بود، حالا دیگر کمتر دنبال کار می‌گشت و اصلا برایش مهم نبود که زنش، کسی که بیشتر از جانش دوست داشت.
مجبور است برای گذراندن زندگی خود و فرزندش کارگر خانه‌های مردم شود.و بالاخره یک روز همه‌چیز تمام شد. کاخ زندگی یک‌شبه ویران شد. همسرش دیگر نتوانست اعتیاد و بیکاری او را تحمل کند، تنهایش گذاشت و برای همیشه رفت…
این روزها راهروی دادگاه خانواده پر از آدم‌هایی است که تجربه چندماه زندگی مشترک آنها را به اینجا کشانده است. حالا دیگر افزایش آمار طلاق را نمی‌شود منکر شد. آماری که رو به افزایش است و این در حالی است که خیلی از آنها فقط چند ماه است که زندگی مشترک را تجربه کرده‌اند.
عوامل بسیاری می‌تواند در نابودی بنیان خانواده‌هایی که بیشتر نوپا هستند، موثر باشند و متاسفانه باید گفت که اعتیاد اصلی‌ترین علت درخواست طلاق از سوی زنانی است که به دادگاه مراجعه می‌کنند.
این در حالی است که ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرده که بیش از دو میلیون معتاد نداریم، حال اگر همین آمار را در نظر گرفته و آن را یک آمار دقیق کارشناسی بدانیم همین تعداد می‌تواند بیش از پنج میلیون نفر از افراد جامعه را درگیر کند.
فرد معتاد به تنهایی در آمار اعتیاد قرار می‌گیرد اما او می‌تواند به طور متوسط سه نفر دیگر را هم با مشکل خود دست به گریبان کند و باعث به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی دیگر از جمله طلاق شود.
جلالی‌پور قاضی دادگاه در این‌باره می‌گوید: «فرد معتاد به تنهایی در یک کوهستان زندگی نمی‌کند، هر فرد معتاد خانواده‌‌ای دارد که خواه‌ناخواه با مساله اعتیاد او درگیر می‌شوند.
اعتیاد تنها به فرد آسیب نمی‌رساند بلکه با مشکلاتی که ایجاد می‌‌کند اثرات جبران‌ناپذیری بر جامعه می‌گذارد. در حال حاضر بیشترین دلیل طلاق‌ها، اعتیاد یکی از طرفین است که در ۹۰ درصد موارد این مرد است که دچار اعتیاد شده و دیگر نمی‌تواند نیازهای اولیه خانواده‌اش را برآورده کند.»
مروری بر پرونده‌های دادگاه‌ها و دادسراها نشان می‌دهد که مردان معتاد به خاطر تامین هزینه مواد حتی اقدام به فروش فرزندان خود نیز کرده‌اند؛ حتی فرد معتاد پا را فراتر گذاشته و همسر خود را در مقابل مواد در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد. این روزها دیدن این موارد در دادگاه‌های خانواده کم نیست.
این زنگ خطری است برای جامعه که امروزه شاهد افزایش مصرف مواد بین جوانان امروزی و فروپاشی خانواده‌هاست.سرهنگ سمائی کارشناسان مبارزه با موادمخدر در این‌باره می‌گوید: امروز مساله موادمخدر شکل مخاطره‌آمیز و کاملا پیچیده‌ای به خود گرفته و در عین حال گسترش جهانی یافته است.
اعتیاد به موادمخدر علاوه بر زیان‌های جدی و خطرناک جسمی از قبیل ابتلا به بیماری‌های عفونی واگیردار همچون ایدز، سل، هپاتیت، عوارض و مشکلات عمده اجتماعی و اقتصادی از جمله افزایش جرم‌های مرتبط با موادمخدر همچون جنایت و سرقت، فقر و تکدی‌گری، طلاق و هدررفتن سرمایه‌های کلان مادی کشورها را به دنبال داشته است.
کشور ما دارای جمعیتی جوان است. بیش از ۵۵ درصد جمعیت کشور ما در سنین زیر ۲۰ سال هستند. از طرفی موقعیت استراتژیک ایران و قرارگیری آن در کنار کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان که جزو تولیدکنندگان عمده موادمخدر هستند باعث آن شد که ورود این مواد به کشور سهل‌تر و فراوان‌تر باشد. با این حال نگاه ما به این مقوله باید نگاهی کارشناسانه باشد.
این کارشناس ادامه می‌دهد: اما نباید معتاد را مجرم دانست و مانند یک متهم با آن برخورد کرد. مسوولان باید بستری را فراهم کنند تا معتادان تحت درمان قرار بگیرند و اقدام به ترک کنند.
این کارشناس همچنین می‌گوید: هم‌اکنون از ۱۵ میلیون دانش‌آموز سراسر کشور، ۱۴ درصد در معرض مستقیم اعتیاد قرار دارند که این موضوع اهمیت آموزش و پیشگیری را دوچندان می‌کند.
این در حالی است که نیروی انتظامی در اجرای مرحله سوم طرح ارتقای امنیت اجتماعی، جمع‌آوری معتادان را آغاز کرده است. در این بین معتادانی که کارت درمان دارند همان روز آزاد می‌شوند اما افرادی که کارت درمان ندارند توسط پزشک ستاد مبارزه با موادمخدر مورد معاینه قرار می‌گیرند و سپس برای درمان به مراکز بازپروری و ترک اعتیاد معرفی می‌شوند. در آن مراکز هم با پرداخت هزینه طول درمان اقدام به ترک می‌کنند.
حال اگر فرد معتادی خانواده‌اش پیدا نشود که هزینه ترک را بپردازد، مشخص نیست چه ارگانی هزینه درمان این نوع معتادان را متقبل می‌شود.
● قاچاقچیان سودجو عامل افزایش ورود موادمخدر به ایران
سرهنگ کشفی، معاون مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ درخصوص آمار معتادان در تهران می‌گوید: «در تهران بزرگ حدود ۲۳۰ هزار نفر معتاد هستند که از این تعداد ۱۵۰ هزار نفر معتاد اسمی و ۸۰ هزار نفر تفنی می‌باشند. اما در سطح کشور هم آمارهای متفاوتی وجود دارد که تقریبا می‌توان برآورد کرد که حدود دو میلیون نفر معتاد در سراسر کشور وجود داشته باشد.»
سرهنگ کشفی ادامه می‌دهد: «در موضوع موادمخدر چند مرحله داریم: پیش‌بینی، پیشگیری، درمان، مقابله، پیگیری. مرحله اول پیش‌بینی مربوط به سازمان‌های اطلاعاتی است، پیشگیری و درمان هم به سازمان‌های بهزیستی و بهداشتی درمانی مربوط است.مرحله چهارم مقابله که کار پلیس است و پیگیری هم به دستگاه قضایی مربوط می‌شود.»
سرهنگ کشفی درخصوص افزایش موادمخدر در میان جوانان می‌گوید: «متاسفانه قاچاقچیان سودجو، زندگی بعضی از افراد جامعه را به نابودی ‌کشانده‌اند. معمولا موادمخدر را از کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان) قاچاقی به ایران می‌آوردند.
این قاچاقچیان از راه ورود موادمخدر از کشورهای همسایه به ایران پول کلانی به جیب می‌زنند و به اینگونه زندگی افرادی را که آمادگی لازم برای مصرف مواد را دارند به ورطه تباهی می‌کشانند.»معاون مبارزه با موادمخدر تهران معتقد است که قانون مبارزه با موادمخدر (اعدام قاچاقچی) قانون خوبی است اما امروزه این قانون به خوبی اجرا نمی‌شود.
● مشکل کجاست؟
اعتیاد به عنوان یک آسیب و معضل اجتماعی – بهداشتی، اقتصادی و فرهنگی با پیچیدگی‌های خاص خود حاکمیت ملی، امنیت و استقلال کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است با توجه به مسائل جنبی آن می‌توان ادعا کرد که ارزش‌های انسانی و هویت ملی ما در معرض خطر و آسیب این آفت بزرگ قرار گرفته است.
توجه به آمارها نشانگر این است که رشد روزافزون معتادان در اجتماع رو به قوت دارد. این موضوع که قشر جوان جامعه بیشتر در معرض آسیب و آماج اعتیاد است وظیفه همگان را در موضوع تقابل با این مشکل خطیرتر می‌سازد. به راستی وظیفه مسوولان و افراد جامعه در قبال این دیو بدسیرت چیست؟
خانواده‌ها و والدین چه وظیفه و مسوولیتی بر عهده دارند؟ دستگاه‌های تعلیم و تربیت چطور؟ آیا مشکل اعتیاد با دستگیری و به زندان انداختن یا اعدام کردن قابل حل است؟ آیا اصلا معتاد را باید به چشم یک مجرم گناهکار نگاه کرد؟…
● موادمخدر با نقاب کریستال
دنیا روبه پیشرفت است. اختراعات جدید، کشفیات تازه، موادمخدر هم در دنیای خود روز به روز در حال پیشرفت است. سال‌ها قبل تریاک مثل نقل و نبات در دستان معتادان بود اما امروزه، تریاک جای خود را به ماده‌های مخدر جدید مثل کراک، شیشه و… داده است و البته خطرناک‌تر که سلامت و حتی جان افراد را به بازی گرفته‌اند.
کراک، شیشه، درجیزک و تمجیزک، ماده‌های مخدر جدیدی است که امروزه در بازار پخش شده و به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.این ماده‌های خطرناک نه‌تنها اعتیادآور، بلکه قاتل هم است. چون افرادی که کراک مصرف می‌کنند عمر کوتاهی خواهند کرد و پس از مدت کوتاهی از مصرف به طرز فجیعی می‌میرند به طوری که حتی جنازه‌های آنها قابل شست‌وشو نیست.
دکتر نادری، رئیس موسسه ارتقای سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین خطر کنونی درخصوص موادمخدر جدید، فروش هروئین به نام «کراک» و «کریستال» است، گفت: «نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که سه‌چهارم معتادان مراجعه‌کننده برای درمان تصور می‌کرده‌اند که کریستال مصرف می‌کنند.
در حالی که این افراد به هروئین معتاد بوده‌اند. در هر جامعه‌ای پس از شیوع مواد اعتیادآور و مشاهده عوارض سوء آن میل به مصرف آن در افراد کم می‌شود. در شرایط کنونی نیز هروئین به عنوان ماده‌مخدر خطرناک و خانمان‌سوز در جامعه جا افتاده است.
لذا قاچاقچیان با تغییر رنگ، ظاهر و نام این ماده مخدر سعی در ایجاد بازار فروش کرده‌‌اند، قاچاقچیان با تغییر شکل هروئین از پودر سفیدرنگ به حالت بلور، آن به نام شیشه، کریستال و کراک می‌فروشند تا بتوان با سرسوزن مصرف کرد. البته شیشه و کریستال واقعی نیز به عنوان مواد توهم‌زا اعتیاد‌آور هستند.
این کارشناس موادمخدر افزود: در حالت عادی هیچ معتاد به تریاک حاضر به مصرف هروئین نیست ولی قاچاقچیان با تغییر شکل و نام هروئین این ماده را به معتادان می‌فروشند و از آنجا که هروئین ۱۰ برابر تریاک سرخوشی در افراد ایجاد می‌کند، بسیاری از تریاکی‌ها در حالی که تصور می‌کنند کراک یا کریستال مصرف می‌کنند به هروئین معتاد می‌شوند.
نادری می‌افزاید: فرم تدخینی کوکائین به نام «کراک» و «آمفتامین» مثل کریستال از انواع محرک‌ها هستند که با از بین بردن اشتها، افراد بدون نیاز به آب‌وغذا دارای انرژی زیادی برای فعالیت می‌شوند و پس از مدتی حالت افسردگی، خمودگی و خستگی بیش از حد برای آنها پیش می‌آید.
لذا به این مواد وابسته می‌شوند و در این حالت حتی با مصرف این مواد نیز نمی‌توانند انرژی لازم را به دست آورند. این کارشناس موادمخدر با اشاره به موادمخدر جدید مانند «نرجیزک» گفت: فرم تزریقی «بوپره نورفین» از کشور پاکستان به نام‌های تجاری مختلف مانند «تمجیزک» و «درجیزک» و… توسط قاچاقچیان به وفور وارد کشور می‌شود و متاسفانه از سوی معتادان و حتی برخی پزشکان برای ترک اعتیاد و سم‌زدایی تجویز می‌شود.
فرم تزریقی «بوپره نورفین» به عنوان مسکن مخدر برای درمان دردهای شدید و قرص زیرزبانی آن برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود و از آنجا که قرص زیرزبانی این دارو در ایران تولید نمی‌شود، فرم تزریقی برای ترک اعتیاد به کار می‌رود و نه‌تنها به ترک نمی‌انجامد بلکه بر شدت اعتیاد نیز می‌‌افزاید.
نادری با تاکید بر اینکه شیوه مصرف در تعیین شدت اعتیاد اهمیت بسیاری دارد گفت: تزریق به عنوان شیوه مصرف موادمخدر شدت اعتیاد را افزایش داده و در ضمن خطرات فراوانی برای خود فرد و اطرافیان وی از جمله ابتلا به ایدز و هپاتیت دارد.
متاسفانه هم‌اکنون برخی قاچاقچیان هروئین‌ را در آب حل کرده و آن را در شیشه‌های آمپول ریخته و به اسم «درجیزک» می‌فروشند که این مواد حتی «بوپره‌نورفین» واقعی نیز نیست.
● تحلیل روانشناس
دکتر علی رستم‌پور، روانشناس و استاد دانشگاه در تعریف اعتیاد می‌گوید: «اعتیاد یعنی خو گرفتن و وابسته شدن جسمی، روانی و عصبی فرد به موادمخدر که ترک یا فرار از آن ناممکن یا بسیار مشکل است.
عواقب اعتیاد را هم به راحتی می‌توان اشاره کرد؛ وابستگی شدید جسمی و روانی، ایجاد مشکل در صورت قطع وابستگی، پرخاشگری، اعتماد به نفس پایین، افسردگی، نگرش مثبت به مواد و…
این روانشناس در مورد عوامل گرفتار شدن در دام اعتیاد می‌گوید: خانواده اولین مکان رشد شخصیت، باورها و الگوهای رفتاری فرد است. خانواده علاوه بر اینکه محل رشد افراد و کمک به حل استرس و پاتولوژی است منبعی برای تنش، مشکل و اختلال نیز به شمار می‌آید.
ناآگاهی والدین، ارتباط ضعیف والدین و کودک، فقدان انضباط در خانواده، خانواده متشنج یا آشفته و از هم گسیخته، احتمال ارتکاب به انواع بزهکاری‌ها مانند سوءمصرف مواد را افزایش می‌دهد.
همچنین والدینی که مصرف‌کننده مواد هستند باعث می‌شوند فرزندان با الگوبرداری از رفتار آنان مصرف مواد را یک رفتار بهنجار تلقی و رفتار مشابهی پیشه کنند. پس از خانواده می‌توان به تاثیر دوستان و اطرافیان اشاره کرد. تقریبا در ۶۰ درصد موارد، اولین مصرف مواد به دنبال تعارف دوستان رخ می‌دهد.
ارتباط و دوستی با همسالان مبتلا به سوءمصرف مواد عامل مستعد‌کننده قوی برای ابتلای نوجوانان به اعتیاد است. مصرف‌کنندگان مواد برای گرفتن تاثیر رفتار خود از دوستان سعی می‌کنند آنان را وادار به همراهی با خود کنند. گروه «همسالان» به خصوص در شروع مصرف سیگار و حشیش بسیار موثر هستند. بعضی از دوستی‌ها صرفا حول محور مصرف مواد شکل می‌گیرد.
نوجوانان به تعلق به یک گروه نیازمندند و اغلب پیوستن به گروه‌هایی که مواد مصرف می‌کنند بسیار آسان است. هرچند پیوند فرد با خانواده، مدرسه و اجتماعات سالم کمتر باشد، احتمال پیوند او با این قبیل گروه‌ها بیشتر می‌شود.
برخی عوامل مخاطره‌آمیز اجتماعی هم در ابتلا به اعتیاد موثر هستند؛ فقدان قوانین و مقررات جدی بر ضدموادمخدر، بازار مواد، مصرف مواد به عنوان هنجار اجتماعی، کمبود فعالیت‌های جایگزین، کمبود امکانات حمایتی، مشاوره‌ای و درمانی، توسعه صنعتی، محرومیت اجتماعی و اقتصادی، کمبود امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی هستند .

الهه فراهانی

هم‌میهن
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
از اعتیاد تا مرگ
اسفند ۹, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : اعتیاد
ارسال نظر
آیا اعتیاد باعث مرگ می شود


● سقوط در چاه عمیق و بی بازگشت
«هوای تازه» بر اساس وظیفه خود که اطلاع رسانی و آموزش در حوزه بیماری های روحی، ناراحتی های عصبی و اختلالات غیرفیزیکی در سیستم اعصاب و روان بدن انسان است، از هفته گذشته مبحثی را با موضوع ارتباط بین اعتیاد به مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی با افسردگی و اختلالات روانی شروع کرده است. برای این منظور ما از منابع و مرجع های اطلاعاتی قدرتمندی که بتوانند کمک کنند رابطه مستقیم بین اعتیاد و افسردگی را اثبات کنیم، بهره خواهیم جست.
در این شماره به صورت جزئی تر و دقیق تر، تاثیرات اعتیاد بر سیستم عصبی و قسمت های مختلف مغز انسان را بررسی می کنیم و امیدواریم که آگاهی بیشتر خانواده ها و جوانان در مورد این پدیده شوم و نامیمون، تا حدی افزایش پیدا کند که روزی در کشور ما جایی برای فعالیت هیچ قاچاقچی مواد مخدر و سوداگر مرگ نباشد.
● اعتیاد چگونه بر مغز انسان اثر می گذارد
اعتیاد اغلب روی قوه ادراک فرد تاثیر می گذارد و حالات و رفتار وی را دچار دگرگونی می کند که از این طریق باعث درهم گسیختن شخصیت وی می شود. این تنها به آن دلیل نیست که موادی مانند الکل، نیکوتین، کوکائین، هروئین و قرص های روانگردان در طبیعت شیمیایی مغز دخالت می کنند و آن را از کار می اندازند. تجربه کردن اعتیاد حتی برای یک بار هم می تواند روی عواطف، تفکر، احساسات و رفتار شخص تاثیر بگذارد و بیش از اعتیاد جسمانی، او را دچار اعتیاد روحی کند.
هرچند ممکن است عده یی تصور کنند سیگار کشیدن چنین تاثیراتی را ایجاد نمی کند اما همین احساس نیاز به ماده یی خارجی مثل سیگار که بتواند در هنگام فشار عصبی و روحی، فرد را بنا بر یک تصور واهی، دارای آرامش و ثبات کند نیز نوعی اعتیاد است که به روح و روان فرد بستگی دارد.
این بسیار مهم است که بدانیم افراد می توانند از اعتیاد هم بمیرند. آنها می توانند به صورت ناگهانی یا تدریجاً از سرطانی که بر اثر استعمال دخانیات به آنها عارض شده، جان خود را از دست بدهند.
البته این واقعیت وجود دارد که هر فرد مبتلا به اعتیاد، عوارض و نشانه های مشابهی با دیگر فرد مبتلا به اعتیاد از خود بروز نمی دهد اما به هر حال نشانه های عمده و مشترکی در بین معتادان وجود دارد که تاثیرات آنها مشابه است.
برای مثال اگر شما بیکار هستید، ازدواج نکرده اید یا خانه ندارید، نسبت به شخصی که شغل دارد، ازدواج کرده و صاحب خانه است، شرایط روحی سخت تری را تحمل می کنید. این یک تاثیر مشابه است که مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر بر همه استفاده کنندگان می گذارد اما اینکه چگونه می تواند در کوتاه مدت یا درازمدت به آنان آسیب هایی نظیر انواع سرطان یا حتی مرگ را وارد کند، بحثی متفاوت است که باید تاثیرات آن را فرد به فرد بررسی کنیم.
● تاثیرات روحی
زمانی که یک ماده غذایی ابتدا دوست و نجات دهنده شماست و سپس به دشمن اصلی تان بدل می شود، چه اتفاقی رخ می دهد؟ نتایج مخرب اعتیاد در واقع می تواند به عوامل اثرگذارنده بر فکر و عوامل موثر بر احساسات تقسیم شود.
برای مثال یک فرد معتاد اغلب از اطرافیان خود دوری می جوید و این مساله به او احساس انزوا می دهد.
او همچنین ممکن است احساس ترس یا شرمندگی کند که نمی تواند با دیگران ارتباطی داشته باشد چرا که ارتباط او با مواد مخدر، ارتباط با مردم را سلب می کند و احساس انزوا افزایش می یابد. این سیر نادرست و دایره تباهی همچنان به دور خود می چرخد و روز به روز بر احساس انزوا و تنهایی فرد می افزاید.
در این میان فرد معتاد تنها به احساساتی که او را از دیگران گریزان و منزوی کرده دچار نیست بلکه با افکاری متعدد نیز دست و پنجه نرم می کند و در بسیاری موارد بر اساس همین افکار، تصمیم خواهد گرفت. تصمیماتی اشتباه که تاثیرات درازمدت خود را به تدریج نشان خواهند داد.
با این حال باید دانست که اعتیاد و تاثیرات مخرب آن، تنها خود فرد معتاد را درگیر نمی کند بلکه اطرافیان، دوستان، اهالی خانواده و همه نزدیکان را نیز به دردسرهای خاصی مبتلا می کند.
بسیاری از احساسات و تفکرات ناشی از اعتیاد، به این دلیل ایجاد می شود که فرد مبتلا تصور می کند قادر نیست رفتار و اعمال خود را کنترل کند یا از مصرف مواد مخدر، دست بکشد. احساس خجالت و گناه که در بسیاری از موارد به افسردگی، خشم، پرخاشگری، گوشه گیری و حتی اقدام به خودزنی منجر می شود از جمله همین عوارض هستند.

با تمام این اوصاف، کمتر کسی را می توان یافت که بتواند برای مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی، تاثیر مثبت و قابل توجهی را نام ببرد. اما این ناآگاهی و جهالت خود ماست که با دست خودمان، از راه ساده و هموار زندگی به چاه های عمیق و بی بازگشت اعتیاد پا می گذاریم.

سیدایمان ضیابری

اعتماد
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آیا اعتیاد لذت بخش است ؟
اسفند ۹, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : اعتیاد, روانشناسي
ارسال نظر
آیا اعتیاد لذت بخش است ؟


تمام مواد اعتیادآوری که توسط انسان سوءمصرف می شوند به طور مستقیم یا غیر مستقیم مغز را تحت تأثیر قرار می دهند. اما سئوال این است که چطور این فرایند رخ می دهد. بد نیست بدانیم در مغز هر موجود زنده ای، ساختاری وجود دارد که به آن، **** پاداش مغزی گفته می شود.
به نظر می رسد، مغزهای ما سیم کشی شده اند تا مطمئن شوند که فعالیت های پشتیبانی کننده ی زندگی را از طریق همراه سازی آن فعالیت ها با لذت یا پاداش تکرار خواهیم کرد. هر گاه این **** پاداش فعال می شود، مغز خاطر نشان می شود که برخی چیزهای مهم در حال وقوع است که نیاز به یادآوری دارد، و به ما می آموزد که تکرار کنیم و تکرار، بدون تفکر در باره ی آن. زیرا بر این باور است که آن چه این مسیر را تحریک می کند، برای ادامه ی زندگی ضروری است.
انسان همانند سایر موجودات رفتار و فعالیتهایی را که پاداش دهنده است، انجام می دهد. احساسات لذت بـخش با ایجاد تقویت مثبت موجب تکرار رفتار مورد نظر می شود . جالب است بدانیم، پاداشهایی که موجب تحریک **** پاداش می شوند، دو گونه هستند:
۱) پاداش های طبیعی مانند آب ، غذا و رفتار جنسی.
۲) پاداشهای مصنوعی نظیر مواد اعتیادآور. این مواد همان مسیری را تحریک می کنند که پادش های طبیعی تحریک می نمایند، بر این اساس، ما می آموزیم مواد را به همان شیوه ،سوءمصرف کنیم.
در این **** ماده ای شیمیایی ترشح می شود که مسئول هیجانات و احساس لذت است. این ماده به نام دوپامین است. دوپامین یک انتقال دهنده ی عصبی موجود در مناطقی از مغز است که حرکت، هیجان، شناخت، انگیزش و احساسات لذت بخش را تنظیم می کند. تحریک بیش از اندازه ی این ****، که رفتارهای طبیعی ما را پاداش می دهد، اثرات سرخوشی طلب شده توسط کسانی که مواد را سوءمصرف می کنند، تولید نموده و به آنها یاد می دهند که رفتارشان را تکرار کنند.
به دوپامین ماده ی شیمیایی « احساس خوب » نیز گفته می شود . بنابراین به نظر می رسد که دوپامین در مرکز عملکرد **** پاداش قرار دارد . یکی از راههای توضیح کار دوپامین ، این است که آن را یک **** پاداش به حساب آوریم . در واقع این **** به ما می گوید : « خوب بود ، دوباره این کار را انجام بده و درست به خاطر داشته باش که دفعه ی قبل چگونه آن را انجام دادی ».
هنگامی که برخی از مواد، سوءمصرف می شوند، ۲ تا ۱۰ بار بیشتر از دوپامینی که مشوق های طبیعی آزاد می کنند، دوپامین رها می سازند. در برخی موارد، این موضوع تقریباً به سرعت رخ می دهد( زمانی که مواد تدخین یا تزریق می شوند)، و اثرات آنها می تواند مدت طولانی تری در مقایسه با مشوق های طبیعی ماندگاری داشته باشند. اثرات حاصل بر روی مسیر لذت مغز، رفتارهای پاداش دهنده ی طبیعی مانند خوردن و رفتارهای جنسی را نمایان می سازد.
اثر چنین پاداش قدرتمندی به شدت افراد رابرای مصرف مجدد و مجدد برمی انگیزد. این موضوع دلیل آن است که گاهی اوقات دانشمندان می گویند، سوءمصرف مواد چیزی است که یاد می گیریم که خیلی خیلی خوب انجام دهیم.
● ۱۷ راه کار برای مقابله با اعتیاد
۱) ما والدین بهتر است بر دوستان یا گروهی که فرزندمان با آنها در ارتباط است نظارت داشته باشیم که آنها چه کسانی هستند، چه کاری انجام می‌دهند، کجا می‌روند و …
۲) سعی کنیم خانواده را به کانون مهر و محبت تبدیل کنیم تا فرزندمان نیازها ی خود را در درون خانواده پیدا کند.
۳) در صورت اعتیاد یکی از بستگان یا اقوام نزدیک، مقبولیت او را نزد اعضای خانواده زیر سوال ببریم.
۴) مسؤلیت‌ها و نقش‌های متعدد اجتماعی را به او واگذار نماییم و از این طریق او را با دنیای بزرگسالی شنا و واردش کنیم.
۵) دوری از مصرف مواد را جزئی از ارزش‌های درونی و شخصیتی خانواده بدانیم، حتی اگر دیگران آن را مصرف کنند.
۶) امکانات و تسهیلات مناسب را برای فرزندمان فراهم کنیم تا به ورزش و تفریح‌های سالم روی بیاورد، مثل رفتن به باشگا‌ه‌های ورزشی و …
۷) اگر یکی از اعضای خانواده اعتیاد داشته باشد، جلوی فرزندان مواد را مصرف نکند و سایر اعضای خانواده برای ترک کردن، او را یاری کرده و نزد متخصص ببرند.
۸) به فرزندان خود یاد دهیم که لحظات خوش با مصرف مواد بدست نمی‌آید، سعی کنیم با فعالیت‌های دیگر، اوقات خوشی را در درون خانواده ایجاد کنیم.
۹) با پیام‌ها یا افرادی‌که مصرف مواد یا سیگار را تبلیغ می‌کنند برخورد قاطعانه داشته باشیم.
۱۰) «نه» مقدس را به فرزندانمان یاد دهیم تا بتوانند در مقابل خواسته ی نابجای دیگران حتی با اصرار و پافشاری ایشان از خود مقاومت نشان دهند و نه بگویند.
۱۱) به طور مشخص و شفاف به فرزندانمان بگوییم که چه رفتاری درشأن و منزلت اوست و خانواده چه انتظاری از او دارند.
۱۲) در صورت امکان با والدین دوستان فرزندانمان ارتباط نزدیک داشته باشیم.
۱۳) اگر فرزندمان تقاضای ماندن در منزل دوست ناشناخته را در وقت خواب داشت حتی‌المقدور با تقاضای او موافقت نکنیم.
۱۴) سعی کنیم او را تنبیه بدنی نکنیم بلکه از طریق راهنمایی و هدایت سعی در ترک عادات ناپسند او نماییم.
۱۵) برای سوالات مذهبی و اعتقادی فرزندمان جواب‌هایی قانع‌کننده پیدا کنیم.
۱۶) فرزندانمان را نسبت به مضرات و عواقب ویرانگر مواد مخدر آگاه کنیم.
۱۷) وقتی احساس کردیم در حل مشکلی پیشرفت لازم را نداشتیم در صدد کمک خواهی از متخصصان (مشاورین) برآئیم چرا که:
«میل به کمک خواستن از دیگران، نشانه ی قدرت و پختگی عقلانی آدمی است نه نشانه ضعف او»
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
دو قلوهایی با ۱۰ سال اختلاف سنی
اردیبهشت ۲۱, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, خبر پزشکی, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
حتما خبر تولد نوزاد کاشانی از یک جنین فریز شده را شنیده‌اید. خبرنگاران همشهری سرنخ، این خبر را دنبال کرده و با رفتن به اصفهان، جزئیاتی تازه از این تحول علمی را یافته‌اند.

اکرم دلاورزاده و سید محسن فاطمی‌نژاد، زوج کاشانی‌ای هستند که جنین فریز شده ده ساله، متعلق به آنها بود و تصمیم گرفتند از آن استفاده کنند و کودک دوم‌شان را هم به دنیا بیاورند و نتیجه این تصمیم این زوج و البته دوقلوی آن‌ها را در صدر اخبار قرار داد.

هفته نامه همشهری جوان اما به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها اکتفا نکرد و برای اطلاع دقیق از جزئیات این اتفاق، خبرنگاری به اصفهان اعزام کرد تا هم با تیم پزشکی گفتگو کند و هم با این زوج تا بتواند اطلاعات نابی را در اختیار خوانندگان خود در شماره ۴۲ این هفته نامه قرار دهد.

خانم دلاورزاده، معلم هنرستان است و آقای فاطمی‌نژاد، مهندس بازنشسته. اولش نمی‌خواستند این موضوع را همگانی کنند اما به اصرار تیم پزشکی، با این کار موافقت کردند و حالا هم پشیمان نیستند. دلاورزاده، حالا تبدیل به مشاوری شده است که دیگر همشهریان و خویشاوندانش را با روش جنین‌های فریز شده آشنا می‌کند.

اسمش را گذاشته‌اند فاطمه السادات. البته این اسم را، سیدمحمدرسول، برادر بزرگ او انتخاب کرده. محمدرسول، حالا خواهر کوچکش را خیلی دوست دارد و دل دل می‌کند مدرسهاش تمام شود، تا زود پیش او بیاید و برایش برادری کند. مادر فاطمه السادات، میگوید از قبل می‌دانسته جنینهای فریز شده‌اش در مرکز ناباروری خیابان مشتاق اصفهان نگهداری می‌شود، اما فکر نمی‌کرد بعد از این همه سال، می‌توانند به نوزاد و کودک تبدیل شوند، «دو، سه باری از مرکز تماس گرفتند و گفتند که موجود هست، تا اینکه پارسال رفتیم به آنجا.» آنها پارسال به اصفهان رفتند تا ببینند اوضاع از چه قرار است.

دلاورزاده، تصمیم گرفته بود که فرزند دومش را هم به دنیا بیاورد، اما دکترها گفته بودند که ممکن است در این سن و سال، برای بچه‌اش خطرناک باشد.

حساسیت‌های ایجاد نشده

پزشکان مرکز اصفهان، با دلاورزاده خیلی هماهنگ بودند و حتی از بابت هزینه‌ها هم، هوای او را داشتند. «بیشتر پسرم اصرار می‌کرد که برایش خواهر یا برادری بیاوریم. احساس تنهایی می‌کرد و خیلی دوست داشت که خواهر و برادری داشته باشد. مدام گلایه می‌کرد». مادر فاطمه‌السادات ‌این موضوع را به هیچ کس، حتی به نزدیک‌ترین بستگانش هم نگفته بود. علتش هم تا حدودی مشخص بود؛ ‌ترس از حرف و حدیث‌های مردم، آن هم در شهر کوچکی مثل کاشان. از آنجایی که‌ این جور کارها در آنجا خوب جا نیفتاده بود، ممکن بود حساسیت‌هایی ایجاد کند، «چون اطلاعات پزشکی نداشتند، می‌گفتند که رفته‌اند و بچه کاشته‌اند!» آنها نمی‌دانستند که‌این نوزاد، متعلق به خود آنها است که با یک روش پزشکی فوق‌العاده، سال‌ها نگهداری شده است. حتی یک بار که به اصفهان رفته بودند، یکی از اقوام نزدیک خانم دلاورزاده هم همراهشان رفته بود و او به دکتر فهمانده بود که نمی‌خواهد حتی این خویشاوندش هم از ماجرا بویی ببرد. تا اینکه رفتند و همه کارهای پزشکی انجام شد و بچه، به دنیا آمد. آن موقع بود که پزشکان و مخصوصا دکتر کلانتری، با خانواده فاطمی‌نژاد، همسر خانم دلاورزاده و پدر فاطمه السادات، وارد مذاکره شدند تا راضی شان کنند به انتشار این خبر خاص، «آنها گفتند که‌این خبر، خیلی مهم است و حیف است که سکوت کنیم و این پیشرفت پزشکی ایرانی‌ها را به گوش بقیه نرسانیم. تاکید داشتند که کار بزرگی شده، به خاطر همین باید اطلاع‌رسانی کنیم.» خانواده فاطمی‌نژاد هم راضی شدند و خبر منتشر شد. البته بعد از انتشار خبر و باخبر شدن خویشاوندان و اهالی کاشان و باقی مردم ایران و جهان، مشکل خاصی برای خانواده آنها پیش نیامد. حالا خانم دلاورزاده، مرجعی شده است برای توضیح دادن و اطلاع‌رسانی درباره ‌این روش خاص، «خیلی‌ها می‌آیند و توضیح می‌خواهند تا اگر لازم شد، خودشان هم بروند و استفاده کنند. »

دیدار در اتاق عمل

«آرزوی پسرم این بود که اولین نفری باشد که بچه را بغل می‌کند و می‌بیند. مدام می‌گفت دوست دارم اولین نفری باشم که بغلش می‌کنم، نه‌ اینکه اول خاله و عمه و دایی بغل کنند، بعدش من»، مادر فاطمه السادات، از آرزوهای محمدرسول می‌گوید و ماجرای حضور او را هم در اتاق عمل، برایمان کامل تعریف می‌کند، «چهارشنبه بیست و ششم اسفند بود که باید می‌رفتم برای عمل جراحی. باید با سزارین بچه را به دنیا می‌آوردند. اول صبح بود که باید عمل می‌شدم. همین که وارد بیمارستان شدم، همه منتظرم بودند. می‌گفتند همان خانم کاشانی آمد، منظورشان من بودم.» دلاورزاده وارد بیمارستان شد و همه کارها را انجام دادند تا بستری شود. شوهر و بچه‌اش را با خودش نیاورده بود، یعنی تا دم بیمارستان آمده بودند و او را تحویل پرستاران داده بودند و بعد، رفته بودند دنبال کارهای بیمه. دکتر کلانتری، گفت:پس همسر و پسرتان کجا هستند و او، ماجرا را توضیح داد. موبایل پدر فاطمه‌السادات را گرفت و زنگ زد که سریع، خودشان را برسانند. هم دکتر و هم مادر دوست داشتند پسر بزرگ خانواده فاطمی‌نژاد، در اتاق عمل حضور داشته باشد. پدر و پسر، سریع خودشان را رساندند، «من نیم ساعت روی تخت بودم تا بیایند. محمدرسول را داخل آوردند. برایش لباس اتاق عمل دوخته بودند که‌اندازه‌اش بود. خیلی به او می‌آمد. سفره هفت سین هم چیده بودند. پسرم را آوردند و لباس به تنش پوشاندند و کمی با هم صحبت کردیم. بعدش، عمل جراحی شروع شد. محمدرسول، در کنار سفره هفت سین و در اتاق عمل و کنار پرستاران و پزشکان، منتظر به دنیا آمدن خواهر کوچکش بود . اولین نفری بود که او را بغل کرد احساس خوبی از این کار داشت و می‌گفت خیلی خوشحال است، خیلی.

یادگاری فراموش شده

خانواده فاطمی‌نژاد، یادشان رفته که لباس اتاق عملی را که به تن محمدرسول پوشانده بودند، با خودشان بیاورند که برای همیشه، یادگاری بماند. مادر فاطمه السادات بیهوش بوده و نمی‌دانسته که چه کار کند، بعدش هم رویشان نشده بود که بگویند آن لباس را برای همیشه، به عنوان یادگاری تحویل شان بدهند. خانم دلاورزاده، معلم است و همسر او، مهندسی بازنشسته که حالا مغازه‌ای دارد و اوقات بازنشستگی‌اش را دارد با کار آزاد می‌گذراند. مهندس فاطمی‌نژاد، از دکتر کلانتری خیلی راضی است. البته قبل از به دنیا آمدن محمدرسول، همسرش سه قل باردار شده بود که به گفته او، به خاطر سهل‌انگاری یکی از پزشکان، هر سه قلو از دنیا رفته بودند. به خاطر همین به پزشکان چندان خوشبین نبوده اما دکتر کلانتری، این‌قدر با آنها خوب رفتار کرده و هوایشان را داشته که نظرش عوض شده، «خیلی انسان بامحبت و باوفایی است، بسیار متواضع و خاکی، هر چه از خوبی‌هایش بگویم، کم گفته‌ام.»
 
بالا