• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
تکان شدید نوزاد برای آرام کردن او منجر به پارگی بافتهای مغز می‌شود
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مامایی, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
یک جراح مغز و اعصاب گفت: هر گونه تکان شدید به نوزادان می‌تواند خطر پارگی بافتهای مغزی را به همراه داشته باشد.

دکتر پرندوش سپهری در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: بافتهای گردن نوزادن تا سن ۵ ماهگی بسیار ضعیف است و در این سن نباید آنها را به سمت بالا یا جلو و عقب تکان داد؛ زیرا صدمات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

دکتر سپهری در ادامه تصریح کرد: پدیده تکان دادن نوزادان که در اصطلاح علمی به «shaken baby syndrome» موسوم است در مورد نوزادان بی قرار بیشتر اتفاق می‌افتد. والدین با تکان دادن نوزاد خود سعی در آرام کردن او دارند و این در حالی صورت می‌گیرد که بافتهای گردن، تکامل نیافته‌اند و تحمل این ناحیه کم است.

وی گفت: تکان دادن نوزاد منجر به حرکت سر و گردن شده و به بافتهای نخاعی عصبی و عروق تغذیه دهنده مغز آسیب می رساند که ممکن است خونریزی بافتهای مغزی را در پی داشته باشد.

دکتر سپهری افزود: البته این شرایط تنها تا سن ۵ ماهگی را شامل نمی‌شود و باید تا مدتها از انجام چنین حرکاتی در مورد نوزادان ممانعت کرد.

وی در ادامه به برخی از رفتارهای نابهنجار والدین در خصوص کودکان خود به ویژه وارد آوردن ضربه سنگین به سر آنها اشاره کرد و گفت: ضربه زدن با دست به سر کودک به خودی خود مشکلی برای آنها به همراه نمی آورد، اما در صورت تکرار، هسته‌های صدمات کوچک مغزی در ناحیه سر شکل می‌گیرد.

دکتر سپهری در پایان گفت: ضربه زدن به سر کودکان بیشتر از آن جهت تهدیدآمیز است که احتمال می‌رود به تشدید برخی مشکلات کوچک در مغز منجر شود و آنها را تحریک کند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مبتلایان به سکته قلبی در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, خبر پزشکی, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
دبیر هفدهمین کنگره بین‌المللی مغز و اعصاب (نورولوژی) ایران گفت: مبتلایان به سکته‌های قلبی در صورت کنترل نکردن فشار، قند و چربی خون و نیز مصرف سیگار در معرض سکته‌های مغزی قرار می‌گیرند.

دکتر محمدرضا قینی افزود: سکته‌های مغزی به دلیل انسداد عروق مغز ایجاد می‌شود به همین علت افرادی که در معرض بیماری تصلب شرایین (گرفتگی عروق) قرار دارند،‌ هم به سکته‌های قلبی و هم به سکته‌های مغزی دچار می‌شوند.
وی از نامنظمی ضربان قلب (آریتمی) به عنوان یکی از عوامل مستعد کننده تشکیل لخته خون در قلب نام برد و ادامه داد: جریان خون، این لخته ها را به مغز هدایت کرده که این لخته‌ها در مغز سبب سکته‌های مغزی می‌شود.

قینی یادآور شد: از نظر آماری، سکته‌های قلبی،‌ سرطان‌ها و سکته‌های مغزی به ترتیب جزء علت‌های اول تا سوم مرگ و میر در جهان از جمله در کشور ما شناخته شده‌اند.

دبیر هفدهمین کنگره بین‌المللی مغز و اعصاب ایران گفت: نکته قابل تأمل آن است که اولین و سومین علت مرگ و میر، هر دو زمینه عروقی داشته و مربوط به تنگی عروق است که با کنترل عوامل زمینه ساز مورد اشاره قابل پیشگیری است.

قینی گفت: در کنگره امسال انجمن مغز و اعصاب ایران، یافته‌های جدید در زمینه دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به سکته‌های مغزی مانند عفونت ها،‌ التهاب ها و … داروهای جدید درمانی،‌ اقدامات مقدماتی درمانی برای طولانی کردن زمان مورد نیاز تا رساندن بیمار به پزشک در کنار فعالیت های توانبخشی به بیماران از طریق تربیت نیروی متخصص پرستاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات بازدارنده به منظور ممانعت از ابتلای فرد به بیماری گرفتگی عروق از طریق غربالگری و افزایش آگاهی‌های عمومی از جمله دیگر موارد مورد بحث در کنگره امسال خواهد بود.

جدیدترین دستاوردهای پزشکی در زمینه پیشگیری و درمان سکته‌های مغزی، ام اس و آلزایمر در هفدهمین کنگره بین المللی بیماریهای مغز و اعصاب (نورولوژی) ایران که از ۴ تا ۷ خرداد امسال در هتل المپیک تهران بر پا می‌شود به متخصصان داخلی و خارجی معرفی می‌شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
سونوگرافی سه بعدی کلاهبرداری از بیماران است
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
رئیس انجمن رادیولوژی ایران تبلیغ برای انجام سونوگرافی سه بعدی در برخی مطب ها و مراکز درمانی خصوصی را نوعی کلاهبرداری عنوان کرد و گفت: سونوگرافی سه بعدی یک کار فانتزی است.



دکتر عبدالرسول صداقت در مورد تفاوت قیمت خدمات سونوگرافی سه بعدی در مراکز درمانی، به مهر گفت: انجمن رادیولوژی ایران پنج سال پیش اعلام کرد به دلیل اینکه انجام این نوع سونوگرافی نقش قابل توجهی در تشخیص بیماری و حتی ناههنجاریهای جنینی ندارد آن را در لیست تعرفه های خودش قرار نمی دهد.

امروزه اغلب زنان باردار، سونوگرافی را به قصد تعیین جنسیت جنین انجام می‌دهند در صورتی که در انجام سونوگرافی باید تعیین ناهنجاریهای مادرزادی در اولویت قرار گیرد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران افزود: در هیچیک از دفترچه های انجمن رادیولوژی اسمی از سونوگرافی سه بعدی نمی بینید، چون یک کار فانتزی است.

در حال حاضر به‌ دلیل ‌آگاهی نداشتن نسبت به خطرات جدی این نوع سونوگرافی‌ها، مادران اغلب برای تعیین جنسیت جنین یا تهیه عکس سه بعدی برای استفاده در آلبوم نوزاد اقدام به انجام این سونوگرافی‌ها می‌کنند که هیچ کاربرد علمی ندارد.

به گفته صداقت، انجام سونوگرافی سه بعدی برای خانمهای باردار هیچ ضرورتی ندارد و اگر دچار ناهنجاری جنینی هستند بهتر است به سراغ رادیولوژیستهای فوق تخصص بروند.

این در حالی است که وزارت بهداشت نیز در خصوص انجام سونوگرافی‌های سه بعدی و چهاربعدی به‌ دلیل عدم‌شناخت عوارض آنها و ایجاد خطر برای جنین هشدار داده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
غذاهای دریایی بهترین منابع تامین ید در بدن هستند
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : تغذيه, جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
کارشناس مسوول اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: بهترین منابع تامین ید مورد نیاز بدن، غذاهای دریایی به خصوص ماهی‌هایی که در آب شور زندگی می‌کنند، هستند.

دکتر فروزان صالحی کارشناس مسئول اداره بهبود تغذیه جامعه با بیان این مطلب گفت: به علت مصرف کم غذاهای دریایی در کشور معمولاً ید مورد نیاز بدن از این طریق تامین نمی‌شود. در صورتی که ید یک ماده مغذی ضروری برای زندگی است که باید به طور روزانه مصرف شود و این ماده مهمترین نقش را در ساختمان هورمون‌های تیروئید دارد.

وی با بیان اهمیت نقش هورمون تیروئید در زندگی انسان‌ها افزود: هورمون‌های تیروئید در رشد و تکامل جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی، حفظ دمای بدن و تولید انرژی و سوخت و ساز تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر صالحی درخصوص میزان ید مورد نیاز بدن انسان خاطرنشان کرد: هر فرد سالم روزانه به ۱۵۰ میکروگرم ید (به اندازه سر سوزن) نیاز دارد که اگر هر روز ید مورد نیاز بدن تامین شود نیاز بدن انسان به ید در طول زندگی، به اندازه یک قاشق چایخوری خواهد بود.

کارشناس مسئول اداره بهبود تغذیه جامعه درخصوص اهمیت مصرف ید گفت: کمبود ید در دوران بارداری سبب سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال رشد مغزی جنین، تولد نوزاد با عقب‌ماندگی ذهنی، جسمی، کری و لالی می‌شود و در دوران کودکی نیز سبب کاهش بهره‌های هوشی، عقب‌ماندگی ذهنی، تأخیر و یا توقف رشد، ناتوانی جسمی، کم‌کاری تیروئید، اختلالات عضلانی و تکلمی و شنوایی و تاخیر رشد در اندام حرکتی می‌شود.

وی به اثرات سوء کمبود ید بر نوجوانان و دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: کمبود مصرف ید در نوجوانان و دانش‌آموزان، منجر به کم‌کاری تیروئید، گواتر، کاهش رشد جسمی، اختلال در قدرت یادگیری و افت تحصیلی می‌شود.

وی افزود: کمبود ید در کودکان تا ۵/۱۳ امتیاز بهره هوشی آنان را کاهش می‌دهد و خستگی زودرس و کاهش کارایی از دیگر پیامدهای کمبود ید است.

دکتر صالحی در خاتمه به خانواده‌ها توصیه کرد: حتماً از نمک تصفیه شده یددار استفاده کنند و از مصرف نمک‌هایی که به صورت فله‌ای در بسته‌بندی‌های غیراستاندارد در مغازه‌ها به فروش می‌رسد، خودداری کنند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
نوشیدن چای داغ، احتمال بروز سرطان مری را افزایش می‌دهد
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
یک فوق تخحصص بیماری‌های گوارشی اظهار کرد: بسیاری از افراد به خصوص در نواحی شمال و شمال شرقی کشور عادت به نوشیدن چای داغ دارند و اغلب نوشیدنی‌های گرم را به صورت داغ مصرف می‌کنند. این در حالی است که نوشیدن چای و نوشیدنی‌های با دمای بسیار بالا، احتمال بروز سرطان مری را افزایش می‌دهد.



دکتر هاشمی دریانی در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب فوق گفت: نوشیدن چای داغ به صورت مداوم باعث تحریک مخاط مری شده و تغییراتی را در انتهای مری به وجود می‌آورد که با التهاب این ناحیه همراه بوده و شخص را مستعد سرطان مری می‌کند.

فوق تخحصص بیماری‌های گوارشی افزود: مطالعات انجام شده حاکی از آن است که در برخی نقاط از جمله گنبد کاووس یا اردبیل که عادت به نوشیدن چای داغ دارند، سرطان و بیماریهای ناشی از مری بیشتر مشاهده می‌شود .

وی با اشاره به اینکه پرتو درمانی در روند درمان سرطان سینه، خطر سرطان مری را افزایش می‌دهد، در خصوص عوامل دیگری که باعث بروز سرطان سینه می‌شوند؛ گفت: به علاوه خوردن پاک کننده‌ها و شوینده‌های قلیایی به قصد خودکشی یا به اشتباه، مری را کاملأ سوزانده و منجربه التهاب آن می‌شود و در نتیجه احتمال بروز سرطان مری و مشکلات بعدی برای شخص را به طور چشمگیر افزایش خواهند داد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آلودگی برخی برنج‌های وارداتی توسط مجلس تایید شد
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
با گذشت نزدیک به هشت ماه از مطرح شدن بحث آلودگی تعدادی از برنج‌های وارداتی به کشور، مجلس شورای اسلامی سرانجام این موضوع را تایید کرد.
اواخر تابستان سال گذشته بود که اداره کل استاندارد استان تهران برای نخستین بار بحث مربوط به آلودگی برخی از برنج‌های وارداتی به کشور را مطرح کرد.

این اداره در آن زمان اعلام کرد که میزان فلزات سنگین مانند آرسنیک و سرب موجود در تعدادی از برنج‌های وارداتی بسیار بیشتر از حد مجاز بوده و در نتیجه این برنج‌ها غیراستاندارد اعلام شدند.

رسانه‌ای شدن این موضوع واکنش بسیاری از نهاد و سازمان‌های دولتی و غیردولتی را برانگیخت. در این بین حتی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران هر یک به نوعی غیراستاندارد بودن برنج‌های وارداتی را رد کردند. با این وجود اداره کل استاندارد تهران و در راس آن مهدی پورهاشم همچنان بر مواضع خود پافشاری کرد.

موضوع آلودگی برخی از برنج‌های وارداتی به کشور در ادامه به مجلس و حتی دیگر سازمان‌های کشور مانند سازمان بازرسی کل کشور نیز کشیده شد. در نهایت توافق شد تا مجددا از برنج‌های وارداتی به کشور نمونه‌برداری شود که این نمونه‌برداری در اواخر سال گذشته انجام شده و اخیرا نتایج آزمون این نمونه‌برداری در اختیار مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان قرار گرفت.

اما نکته جالب اینجاست که ****‌الدین برزگری – رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران – چند روز پیش در نشستی خبری عنوان کرد که نتایج آزمون فوق به صورت سربسته در اختیار مجلس قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد نتایج این آزمون حاکی از سالم بودن برنج‌های وارداتی است.

این اظهارنظر در حالی انجام شد که انوشیروان محسنی بندپی – نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس – دیروز از غیراستاندارد بودن ۱۳ نوع برنج وارداتی به کشور به دلیل غیرمجاز بودن سطح سرب و آرسنیک آن‌ها با حدود مجاز خبر داد.

نتایج این آزمون مربوط به ۶۲ مورد برنج وارداتی بوده که برای سنجش میزان فلزات سنگین موجود در آن‌ها از استاندارد کشور چین استفاده شده است.

به گفته نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس از میان ۶۲ نمونه برنج وارداتی، برنج‌هایی با نام‌های سوفی کلاسیک، شیرخوان، فرهادجان، آریا (خرده‌فروشی در تهران)، آریا ( نمونه‌گیری از مبادی ورودی) و کمال ملکی دارای آرسنیک بالاتر از حد مجاز شناخته شدند. همچنین میزان سرب آزمایش شده در این ۶۲ نمونه نشان داد که نمونه‌های عطر گل یاس، دل مبارکه کامونکی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی ۱۱۲۱، عررمان و حاجی مردای سرب بالاتر از استاندارد را دارا هستند.

به هرحال با این اظهارنظر نائب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مشخص شد که پافشاری اداره کل استاندارد استان تهران بر مواضع خود مبنی بر آلودگی برخی برنج‌های وارداتی چندان هم بی‌ربط نبوده است.

در چنین شرایطی باید دید که مسوولان مربوطه با مشخص شدن نتایج مربوط به آزمون نمونه‌های جدید برنج‌های وارداتی و تایید آلودگی این برنج‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت؟ آیا واردات برنج به کشور سختگیرانه‌تر خواهد شد یا اقدام دیگری انجام می‌شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
حشره‌کش‌ها و سموم آفات نباتی قدرت باروری مردان را کاهش می‌دهند
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی گفت: حشره‌کش‌ها، سموم آفت کش، مواد شیمیایی سمی و حلال‌های آلی، سرب، تشعشعات یونیزه و فلزات سنگین موجب کاهش قدرت باروری در مردان می‌شوند.

مریم کاشانیان، افزود: حدود۵۰ درصد نازایی‌ها از ناحیه مردان است، بیماری‌هایی هستند که بر باروری مردان اثر می‌گذارند. با این وجود همچنان بیشترین تأکید در بررسی علل ناباروری روی زن‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: برای پی بردن به علت نازایی هم زن و مرد باید از نظر وجود عوامل احتمالی نازایی مورد بررسی دقیق قرار گیرند.

رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی افزود: شایع‌ترین علت ناباروری در مردان عدم توانایی آنان در تولید تعداد کافی اسپرم‌های سالم است. یک مرد سالم باید در هر بار میزان معینی (بین ۱۲۰ تا ۶۰۰ میلیون) اسپرم تولید ‌کند. اگر تعداد اسپرم خارج شده کمتر از حد طبیعی باشد، فرد در خطر ناباروری قرار دارد.

کاشانیان اضافه کرد: کشیدن سیگار، استفاده دراز مدت حشیش و مصرف بیش از حد الکل موجب کاهش تعداد اسپرم و تحرک ضعیف می‌شود و فعالیت شدید بدنی نیز موجب کاهش تولید اسپرم در مردان می‌شود.

وی گفت: کمبود ویتامین C موجب می‌شود که اسپرم‌ها به هم بچسبند و این حالت موجب ناباروری در مردان می‌شود. بعضی از آنتی بیوتیک‌ها نیز به طور موقت موجب کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها در مردان می‌شوند.

رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی اضافه کرد: تماس با حشره کش‌ها، سموم آفت کش، حلال‌های آلی، سرب، تشعشعات یونیزه، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سمی موجب کاهش قدرت باروری در مردان می‌شود.
کاشانیان اضافه کرد: مردانی که در محیط شغلی خود با این مواد سر و کار دارند، باید از پوشش‌ها و ماسک‌های محافظ استفاده کنند. سوء تغذیه و مصرف ناکافی غذاهای ضروری موجب اختلال در تولید و کار اسپرم‌ها می‌شود.
وی گفت: بیضه‌ها نباید زیاد گرم شوند و مردانی که مشکل ناباروری دارند، نباید از دوش آب گرم و سونا استفاده کنند و همچنین کار در محیط گرم برای آنها مفید نیست.

رئیس بیمارستان شهید اکبرآبادی افزود: عفونت دستگاه تناسلی و بیماری اوریون که موجب آلوده شدن بیضه‌ها می‌شود و ضربات وارده به بیضه، استرس شدید در زندگی و سوءتغذیه نیز موجب کاهش تولید اسپرم و ناباروری می‌شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
تمام افراد بالای ۴۵ سال باید از نظر ابتلا به آب سیاه چشم ارزیابی شوند
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, خبر پزشکی, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
عضو کمیته علمی شانزدهمین سمینار چشم پزشکی فارابی گفت: با توجه به اینکه با افزایش سن احتمال ابتلا به آب سیاه بالا می رود تمام افراد بالای ۴۵ سال باید از نظر ابتلا به آب سیاه ارزیابی شوند.

دکتر “یداله اسلامی” در جریان برگزاری شانزدهمین سمینار چشم پزشکی فارابی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: افراد بالای ۴۵ سال بعد از مراجعه اولیه در این سن ، با بالا رفتن سن باید فواصل زمانی مراجعه به چشم پزشک را به یک سال و یا شش ماه کاهش دهند.
وی گفت: در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا پایه سنی ۴۰ سال به بالا مبنا قرار دارد و لازم است افراد در این سن از نظر ابتلا به آب سیاه مورد ارزیابی اولیه قرار گیرند.
این فوق تخصص گلوکوم با اشاره به اینکه افرادی که در فامیل خود دچار یک فرد مبتلا هستند احتمال بیشتری دارد دچار بیماری آب سیاه شوند گفت: این افراد باید معاینات دوره ای در سنین پایین تر و با فواصل زمانی کمتری را شروع کنند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه معاینات مخصوص اندازه گیری فشار چشم و تشخیص آب سیاه وقت گیر است ، خود بیماران باید از چشم پزشک درخواست ارزیابی چشم خود را از نظر ابتلا به آب سیاه داشته باشند و چشم پزشکان نیز توجه داشته باشند با مراجعه افراد مسن ، فشار چشم آنها را اندازه گیری کنند.
اسلامی اظهار داشت: نتایج بررسی ها در جوامع توسعه یافته نشان می دهد درصد قابل توجهی از مبتلایان یعنی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم در این جوامع از بیماری خود آگاهی ندارند که این میزان در جوامعی همچون ایران به ۸۰ درصد هم می رسد.
وی افزود: عدم آگاهی از بیماری آب سیاه باعث مراجعه نکردن بیمار و عدم مراجعه باعث پیشرفت بیماری و در نهایت تخریب عصب بینایی و از دست رفتن توان بینایی فرد می شود.
اسلامی نقش رسانه در آگاه کردم مردم را بسیار حیاتی دانست و گفت: بهتر است به جای تبلیغات انواع اعمال زیبایی و … که کمکی به ارتقای سلامت مردم و جامعه ندارد، زمان بیشتری صرف ارتقای آگاهی مردم در مورد این گونه بیماری های بدون علامت از جمله آب سیاه شود.
عضو کمیته علمی سمینار فارابی یادآور شد: مصرف دارو از جمله کورتون قطره ای یا مصرف کورتون به صورت قرص برای مدت طولانی می تواند فرد را مستعد ابتلا به آب سیاه کند.
وی ادامه داد: همچنین افرادی که دیابت دارند حتما باید از نظر ابتلا به آب سیاه مورد ارزیابی قرار گیرند.
اسلامی با اشاره به اینکه آب سیاه هیچ گونه علامتی ندارد و تنها با اندازه گیری فشار داخل چشم قابل تشخیص است گفت: آب سیاه در مراحل اولیه هیچ گونه درد و علامتی ندارد و به طور خاموش باعث تخریب عصب بینایی و از دست رفتن قدرت دید بیمار می شود.
وی با تاکید بر تشخیص زودهنگام این بیماری گفت: هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شود راحت تر می توان جلوی پیشرفت تخریب عصب بینایی را گرفت. علم امروز هنوز نتوانسته است توان بینایی عصب تخریب شده را بازگرداند.
وی گفت: در مراحل پیشرفته تر بیماری ممکن است با علایمی همچون کاهش دید و یا تاری دید مواجه شود اما در مراحل اولیه آب سیاه هیچ گونه علامتی ندارد.
این فوق تخصص گلوکوم یادآور شد: بی نشانگی بیماری آب سیاه ، حساسیت آن را بیشتر می کند زیرا با تشخیص به موقع می توان مانع از مرگ سلول های عصبی چشم شد و سلول های تخریب شده قابل بازگشت نیستند.
وی اظهار داشت: علاوه بر ابتلای یکی از اعضای خانواده به آب سیاه، کسانی که دچار دور بینی هستند و کسانی که دارای نمره عینک بالا هستند و یا کسانی که سابقه ضربه به چشم را دارند ، گروه های پرخطری به شمار می روند که بیشتر در معرض ابتلا به آب سیاه قرار دارند.
شانزدهمین سمینار چشم پزشکی بیمارستان فارابی با موضوع آب سیاه امروز در هتل المپیک گشایش یافت و تا ۱۷ اردیبشهت ماه به کار خود ادامه می دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
درمان پالپ زنده جایگزین کشیدن دندان می شود
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, دندان پزشكی, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
عضو کمیته علمی پنجاهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران از بهره گیری از روش نوین “درمان پالپ زنده” تا دو ماه آینده در کشور خبر داد و گفت: استفاده از این روش، آمار کشیدن دندان ها را به میزان چشمگیری در کشور کاهش می دهد.



به گزارش روز شنبه ایرنا، دکتر سعید عسگری به مناسبت برپایی “پنجاهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران” افزود: بر اساس یک مطالعه دانشگاهی که روی حدود ۴۰۰ بیمار مراجعه کننده برای درمان ریشه دندان (عصب کشی) صورت گرفته، مشخص شده است که حداقل نیمی از این افراد از دندان درد ناشی از بیماری التهاب شدید پالپ (عصب دندان) رنج می برند.
وی ادامه داد: درمان ریشه دندان در کشور همانند بسیاری دیگر از کشورها شامل خدمات بیمه محسوب نمی شود و تعداد زیادی از افراد مراجعه کننده به این مراکز که از درد دندان به دلیل التهاب پالپ دندانی شکایت دارند و نیازمند درمان ریشه دندان هستند، چاره ای جز “کشیدن دندان” ندارند.
به گفته عسگری، به دلیل هزینه سنگین درمان ریشه دندان از یک سو، همچنین در دسترس نبودن تجهیزات تخصصی در اقصی نقاط کشور و از سوی دیگر نبود پوشش بیمه ای برای این خدمات، دندانپزشکان بر خلاف میل باطنی خود گزینه ای جز کشیدن دندان هایی که امکان درمان آنها وجود دارد در مراکز درمانی دولتی ندارند.
وی با اشاره به اینکه نتایج درمان پالپ زنده با بهره گیری از “سیمان مخلوط غنی شده کلسیمی” پس از انجام مراحل پژوهشی موفقیت آمیز، منجر به جلب نظر مساعد وزارت بهداشت شد، تصریح کرد: استقبال معاونت سلامت وزارت بهداشت از این طرح سبب شد تا استفاده از روش درمانی نوین پالپ زنده به بسته ارایه خدمات دندانپزشکی اضافه شده و به کلیه دانشگاه ها ابلاغ شود.
عضو کمیته علمی پنجاهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران اضافه کرد: انتظار می رود که از دو ماه آینده، کلیه مراکز درمانی دولتی در سراسر کشور این درمان را به بیماران نیازمند ارایه دهند.
توضیحات مربوط به این شیوه درمانی قرار است در “پنجاهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران” برای دندانپزشکان علاقمند ارایه شود.
عنوان این سخنرانی “اثربخشی پژوهش در دندانپزشکی: نگاهی به گذشته وحرکت به سوی آینده” است که از سوی دکتر سعید عسگری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مخترع “سیمان مخلوط غنی شده کلسیمی” و مبدع این تکنیک و ماده جدید ارایه خواهد شد.
پنجاهمین کنگره بین المللی سالانه بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران با عنوان “دندانپزشکی پیشرو در خاورمیانه” به همراه نمایشگاه مواد، وسایل و تجهیزات دندانپزشکی ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت ماه ۸۹ در مرکز همایش های برج میلاد تهران برپا می شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
عدالت در سلامت زیربنای عدالت اجتماعی است
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
رییس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: نیل به عدالت اجتماعی ، هدف ارزشمند جمهوری اسلامی است که زیربنا و هسته مرکزی آن را عدالت در سلامت تشکیل می دهد.

دکتر “علیرضا مرندی” روز شنبه در جریان برگزاری همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان این مطلب افزود: احیاء و توسعه شبکه بهداشتی – درمانی کشور و پرداختن هر چه بیشتر به عوامل اجتماعی سلامت که سهم ۵۰ درصدی در ارتقای سلامت جامعه و افراد دارد ، دو اقدام ضروری برای تامین عدالت در سلامت هستند.
وی گفت: توسعه شبکه بهداشتی – درمانی کشور هم به اصلاح الگوی مصرف در حوزه سلامت کمک می کند و هم از طریق این توسعه شبکه بهداشتی می توان اطمینان حاصل کرد که همه مردم جامعه به گونه ای عادلانه از مراقبت های اولیه سلامت برخودار می شوند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اجرایی کردن توسعه شبکه بهداشتی -درمانی در کنار پرداختن به عوامل اجتماعی سلامت موجب استقرار عدالت در سلامت می شود که عملی شدن آن نیازمند مشارکت مردم و همکاری های بین بخشی است.
وی با اشاره به اینکه آنچه که برای سلامت جامعه مهم است نگاه جامع به موضوع سلامت است گفت: این نگاه جامع به سلامت در تمامی بخش ها و از جمله در بحث اختصاص اعتبارات لازم به این بخش هم باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در همین راستا در هر لایحه و مصوبه مجلس شورای اسلامی سلامت باید مورد توجه گیرد و از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد . همچنین مدیریت در بخش سلامت نیز باید مدیریت مشارکتی باشد تا بتوان نیازهای مرم را شناسایی و پیگیری کرد.
مرندی همچنین در حاشیه برگزاری همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران در گفت و گو با خبرنگاران گفت:بیماری های شایع تا قبل از این بیماری های عفونی بود که به علت انجام واکسیناسیون های انجام شده در کشور ، میزان بیماری های عفونی نیز کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با بهتر شدن زمینه های آب لوله کشی و آب آشامیدنی سالم که از بعد ازانقلاب صورت گرفته بسیاری از بیماری های عفونی کودکان کنترل شده است.
وی افزود: هم اکنون بالای ۹۵ درصد روستاهای کشور دسترسی به آب آشامیدنی سالم دارند که باعث کاهش و کنترل بیماری های عفونی در مردم شده است.
مرندی یادآور شد: تغذیه با شیر مادر، دسترسی به امکانات درمانی و ارتقای بهداشت فردی باعث کاهش بیماری های عفونی و از جمله اسهال شده است این در حالیست که این مشکلات در گذشته یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان به شمار می رفته است.
وی افزود:همچنین بیمار های عفونی حاد تنفسی یکی دیگر از علل عمده مرگ ومیر به شمار می رفت که امروزه به علت اقدامات درمانی مناسب و دسترسی به این درمان ها از میزان مرگ و میر کودکان بر اثر این مشکل کاهش یافته است.
مرندی اظهار داشت:هم اکنون بیماری های عفونی به طور کامل از بین نرفته است اما به میزان قابل توجهی به علت انجام واکسیناسوین ها و ارایه درمان های مناسب پایین آمده است در مقابل مشکلاتی همچون حوادث ، تصادفات و مشکلات ناشی از آن بیشتر شده است.
همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران همزمان با صدمین سالگرد استاد دکتر محمد قریب از امروز ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد و تا ۲۲ اردیبهشت ماه به کار خود ادامه می دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
کالری بسوزانید و وزن کم کنید
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : تغذيه, جهان پزشكي, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
۱۰استراتژی زیر همگی توسط متخصصان تغذیه بررسی و تایید شده و شما با عمل به آنها می‌توانید در عین حال که تغذیه صحیح دارید، کالری بسوزانید و وزن کم کنید.



آیا می‌دانستید با تغییر جزیی در برخی عادات روزانه خود می‌توانید حتی بدون **** به کاهش وزن و تناسب اندام برسید؟ برای از دست دادن نیم کیلو از وزن‌تان باید حدود ۳۵۰۰ کیلوکالری بسوزانید. اگر هر روز ۵۰۰ کیلوکالری کمتر مصرف کنید یا بسوزانید، در عرض یک هفته نیم کیلو وزن کم خواهید کرد. استراتژی‌های زیر همگی توسط متخصصان تغذیه بررسی و تایید شده و شما با عمل به آنها می‌توانید در عین حال که تغذیه صحیح دارید، کالری بسوزانید و وزن کم کنید….

صبحانه را فراموش نکنید: اکثر کسانی که وزن متعادلی دارند یا بعد از ****، وزن‌شان ثابت می‌ماند یک عادت خوب غذایی دارند و آن هم خوردن صبحانه است. یک باور اشتباه رایج بین کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند این است که صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند تا کالری کمتری به بدن‌شان برسد، در حالی که این اقدام سبب گرسنه شدن و بیشتر خوردن در طول روز و به ویژه در شب می‌شود. تحقیقات بسیاری روشن کرده‌اند افرادی که صبحانه می‌خورند در مقایسه با آن دسته که این عادت خوب را کنار گذاشته‌اند، بیشتر دچار اضافه ‌وزن و چاقی شده و در محل کار یا مدرسه تمرکز حواس کمتری دارند.

به محض تاریک شدن هوا در آشپزخانه را ببندید: شب‌ها بسیاری از افراد عادت دارند جلوی تلویزیون بنشینند و در حالی که برنامه مورد علاقه‌شان را می‌بینند، مدام موادغذایی در دهان‌شان می‌گذارند. غذا خوردن به همراه تماشای تلویزیون سبب می‌شود شما به غذایی که میل می‌کنید و کیفیت و اندازه آن بی‌توجه شوید. عصر که به خانه برمی‌گردید هر چه سریع‌تر شام خود را میل کرده و همراه آب‌میوه مصرف کنید و از یک ساعتی به بعد در آشپزخانه را بسته و دیگر چیزی نخورید.

به کالری نوشیدنی‌ها توجه کنید: نوشیدنی‌های قنددار در مقایسه با مواد غذایی جامد کالری بسیار بالایی دارند و در عین حال جلوی گرسنگی را نمی‌گیرند. اگر احساس تشنگی می‌کنید، بهتر است آب، شیر کم‌چرب، یا آب‌میوه صددرصد طبیعی بخورید. یک لیوان آب سبزیجات نه تنها کالری کمی دارد، بلکه جلوی گرسنگی شما را هم می‌تواند بگیرد. تحقیقات بسیاری نشان داده حتی مصرف نوشیدنی‌های رژیمی و لایت که در آنها از قندهای مصنوعی استفاده شده هم می‌تواند سبب چاقی شود.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید: میوه و سبزیجات در عین حال که می‌توانند برطرف‌کننده گرسنگی باشند، حاوی مواد مغذی مفید برای داشتن زندگی سالم هستند. مصرف زیاد میوه و سبزی باعث می‌شود گرایش فرد به مصرف موادغذایی چرب و پرکالری کاهش یابد. متخصصان تغذیه نیز توصیه می‌کنند وعده غذایی خود را با سوپ سبزیجات یا سالاد آغاز کنید تا هم خوب سیر شوید و هم گرایش تان به موادغذایی ناسالم کاهش یابد.

غلات کامل فراموش نشود: غلات کامل حاوی فیبرهای مفید برای سلامت انسان بوده و سبب می‌شوند تا دیرتر احساس گرسنگی کنید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای مصرف نان سفید، نان سبوس‌دار، به جای برنج سفید، برنج قهوه‌ای و تنقلاتی مثل بیسکوییت سبوس‌دار، پاپ‌کورن یا غلات بو داده مصرف کنید.

پروتئین در هر وعده باید وجود داشته باشد: به تمامی وعده‌های غذایی خود پروتئین یا مشتقات آن را بیفزایید تا از گرسنه شدن سریع شما پیشگیری کند. ماست کم‌چرب، گردو، تخم‌مرغ و… منابع خوب پروتئین گیاهی و حیوانی‌اند. در ضمن، هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار یک وعده کوچک اما مغذی بخورید تا قندخون تان ثابت بماند و مجبور به ناخنک زدن نشوید.

موادغذایی کم‌چرب را انتخاب کنید: وقتی برای خرید به سوپرمارکت می‌روید، از هر نوع ماده‌غذایی نوع کم‌چرب آن را بردارید اما بدانید کم‌چرب بودن یک ماده غذایی به آن معنی نیست که شما می‌توانید بیشتر از معمول آن را مصرف کنید بدون آنکه چاق شوید. از خرید سس مایونز هم چشم‌پوشی کرده و به جای آن ماست را برگزینید.

مراقب اطراف‌تان باشید: یک استراتژی فوق‌العاده ساده برای کاهش میزان کالری مصرفی و کاهش وزن توجه به محیط اطراف است. وقتی برای خرید بیرون می‌روید غذاهای سالم را انتخاب کنید و اگر قرار است به رستوران بروید، مطمئن شوید رستورانی که انتخاب کرده‌اید غذاهای سالم طبخ می‌کند یا نه.

بشقاب‌تان را کوچک کنید: کوچک کردن یک سایز از بشقاب باعث می‌شود میزان کالری دریافتی شما کمتر شده و ۱۰ تا ۲۰ درصد از وزن‌تان را به راحتی از دست بدهید. برخی بشقاب‌های غذاخوری به ویژه بشقاب‌های رستوران‌ها بزرگ‌تر از حد لازم است. توصیه می‌کنیم به جای یک بشقاب غذاخوری یک بشقاب سو‌پ‌خوری یا میوه‌خوری را انتخاب کنید.

بیشتر راه بروید: یک قدم‌شمار بخرید و هر روز تعداد قدم‌های خود را شمرده و سعی کنید آن را به ۱۰ هزار قدم روزانه برسانید. قدم‌شمار حکم یک محرک و تشویق‌کننده را برای‌تان خواهد داشت.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مدال:

سالانه هشت میلیون نفر در دنیا به سل مبتلا می شوند
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, خبر پزشکی, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
دبیر همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران با اعلام اینکه سالانه ۸ میلیون نفر در دنیا به سل مبتلا می شوند گفت: از این تعداد ۲ میلیون نفر جان خود را از دست می دهند که ۴۵۰ هزار نفرشان را کودکان تشکیل می دهند.



دکتر “محمد رضا بلورساز” روز شنبه در حاشیه برگزاری همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: علایم سل در کودکان به صورت سرفه های طولانی مدت، تب، کاهش وزن، بی اشتهایی ، تب ناشناخته و کاهش رشد شروع می شود. والدین باید به محض مشاهده این علایم در کودک به پزشک مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه این بیماری به راحتی قابل تشخیص و قابل درمان است گفت: به کمک تست تشخیص سل ، رادیوگرافی از ریه و آزمایش از خلط و شیره معده می توان سل را تشخیص داد و اقدامات درمانی مناسب را به کار گرفت.
فوق تخصص بیماری های عفونی و ریه کودکان با اشاره به اینکه مهمترین علت ابتلا به سل در کودکان تماس با فرد مبتلا به سل است گفت: اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به سل ریوی باشد حتما باید کودکی که در آن خانواده زندگی می کند آزمایش شود.
بلورساز افزود: با هر سرفه فرد مسلول حدود ده هزار ذره میکروب سل در فضا پخش می شود و همین امر خطر ابتلا به این بیماری را تا ۱۰۰ در صد افزایش می دهد.
دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران با اشاره به اینکه همایش امسال همزمان با صدمین سالگرد تولد دکتر محمد قریب و سی یکمین سال بزرگداشت دکتر قریب برگزار شده است گفت: حدود ۲۰۰ مقاله به این کنگره ارایه شده که تعدادی به صورت سخنرانی و تعدادی هم به صورت پوستر پذیرش شده است.
وی افزود: محور اصلی این کنگره سل کودکان، تب در کودکان و کاربرد آنتی بیوتیک ها در بیماری های عفونی و سل کودکان است.
دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مقالات ارایه شده به کنگره امسال پژوهشی است گفت: در طی کنگره مقاله های پژوهشی مورد بررسی قرار می گیرد و یک مقاله برگزیده انتخاب می شود که به این مقاله برگزیده جایزه ای با عنوان جایزه استاد دکتر سید احمد سیادتی اهدا می شود.
وی افزود: همچنین یک جایزه دیگر با عنوان جایزه استاد دکتر محمد قریب به یکی از اساتید پیش کسوت اهداء می شود.
کنگره سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه در حال برگزاری است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
هشدار دوباره پزشکان ، از نوشیدن چای داغ بپرهیزید
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : تغذيه, جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
رئیس مرکزتحقیقات بیماری های گوارش وکبد تهران گفت، نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به سرطان مری را ده برابر می کند .
دکتر رضا ملک زاده گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در کشور ، افرادی که چای داغ می نوشند ، ۱۰ برابر دیگران در خطر ابتلا به سرطان مری قرار دارند.

رئیس مرکزتحقیقات بیماری های گوارش وکبد تهران مصرف نکردن میوه و سبزی ; رعایت نکردن بهداشت دهان ودندان ، استفاده از غذاهای مانده و مصرف سیگار را از دیگر مواردی ذکر کرد که خطرابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد .

کشور ما یکی از بیشترین آمارهای سرطان مری را در جهان دارد.

سرطان مری به معنی سرطانی است که از سلول های مری منشاء گرفته باشد.
الکل ، نوشیدن چای داغ ، سیگار ، زمینه ژنتیکی ، **** غذایی حاوی روغن جامد، قند و شکر، انواع شیرینی و دسر، نمک، انواع ترشی و نوشابه گازدار وکنسرو احتمال سرطان مری را افزایش می دهند.
از سوی دیگر مصرف میوه ، سبزی ، زیتون ، لبنیات کم چرب و ماهی این احتمال را کاهش می دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
استفاده از عصاره ریشه زنجبیل و گل ختمی برای درمان سرفه
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار, مواد دارويي طبيعي
ارسال نظر
استفاده از عصاره ریشه زنجبیل و گل ختمی موجب کاهش حملات سرفه در بیماران می شود .

تحقیقی که در دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد درباره ۶۰ بیمار مبتلا به برونشیت حاد ناشی از عفونت های تنفسی انجام شده است، نشان می دهد: عصاره ریشه زنجبیل و گل ختمی ، علاوه بر کاهش سرفه ، درد قفسه سینه بر اثر التهاب دستگاه تنفسی را نیز به گونه چشمگیری کاهش می دهد .

به گفته محققان، با استفاده از نتایج این بررسی می توان داروهای کم عارضه تری برای درمان علایم بیماری های تنفسی تولید کرد.ابزار
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
افزایش تدریجی مصرف شیر برای رفع حساسیت
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : تغذيه, جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
بسیاری از افرادی که نمی توانند شیر بخورند، با مصرف مقادیر کم این ماده درمان می شوند.
” عدم تحمل شیر” عارضه ای است که به علت نبودن مواد ویژه برای جذب قند شیر، موجب سوء هاضمه، درد و نفخ شکم هنگام نوشیدن این ماده می شود.

بررسی های جدید نشان داد، در بسیاری از افرادی که از این عارضه رنج می برند، اختلالی در جذب قند ویژه شیر وجود ندارد و اگر این افراد، شیر را در نوبت های چندگانه و به مقدار کم بنوشند، به مشکلات گوارشی مبتلا نمی شوند.

بر اساس این تحقیق، بسیاری از افراد با استفاده از این روش و افزایش تدریجی میزان شیر مصرفی، در نهایت می توانند بدون هیچ مشکلی، از مزایای این ماده غذایی سودمند بهره مند شوند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
سودمندی مصرف آب پرتقال با ویتامین دی
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : تغذيه, جهان پزشكي, مشروخ اخبار, مواد دارويي طبيعي
ارسال نظر
مصرف آب پرتقال به همراه قرص های حاوی ویتامین دی، جذب این ویتامین را افزایش می دهد.
شواهد نشان می دهد، آب پرتقال علاوه بر تامین ویتامین سی بدن ، در جذب ویتامین دی نیز تاثیر بسزایی دارد.

ویتامین دی در دسته ویتامین های چرب است و متخصصان تغذیه برای جذب هر چه بیشتر آن، مصرف آن را به همراه وعده های غذاهایی توصیه می کنند.

شواهد جدید نیز نشان می دهد، مصرف آب پرتقال نیز با سازوکار ناشناخته ای در جذب این ویتامین از دستگاه گوارش موثر است و موجب دریافت هر چه بیشتر این ویتامین پس از مصرف قرص های حاوی آن می شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
سندرم بی‌حرکتی در کودکان باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیر اسکلتی و عضلانی می‌شود
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
عضو کمیته علمی بیست و یکمین کنگره فیزیوتراپی ایران در آستانه برگزاری این کنگره (۲۱ـ ۲۳ اردیبهشت) دراین باره اظهار کرد: سفتی عضلات پشت ران، اختلالات مفصل زانو و لگن، انحناهای غیرعادی ستون فقرات، افزایش گودی کمر و همچنین گوژی پشت از جمله مهمترین عوارض ناشی از بی‌حرکتی هستند که در حال حاضر به صورت وسیع شاهد رشد آن در کودکان کم سن و سال هستیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بی‌حرکتی باعث تضعیف عضلات و افزایش فشار روی مفاصل مختلف بدن از جمله زانو و لگن می‌شود و در واقع بی‌حرکتی کلید ضعف عضلات، افزایش فشارهای بیجا و ناشی از وزن بدن و همچنین فشارهای غیرمتوازن روی مفاصل و ستون فقرات شده و این امر دلیل ایجاد تغییرات در مفاصل و در نهایت سایش مفصل و آرتروز می‌‌شود.

وی کاهش سن ابتلا به آرتروز را از ۵۰ و ۶۰ سال به ۳۰ تا ۳۵ سالگی به عنوان یک خطر بسیار جدی عنوان کرد و افزود: ما در حال حاضر شاهد ظهور گردن دردها و کمردردهای زودرس در خانم‌ها و حتی کودکان قبل از سن بلوغ هستیم و این امر به دلیل فاصله گرفتن هر چه بیشتر زندگی و جامعه کنونی از روند طبیعی است و متأسفانه شاهدیم که کودکان به جای بازی‌های فیزیکی عمدتاً وقت خود را صرف بازی‌های رایانه محور می‌کنند و در ادارات نیز کارمندان ساعت‌های متوالی و بدون تحرک کافی در یک وضعیت ثابت باقی می‌مانند.

هادیان از اطلاع‌رسانی کافی رسانه‌ها و مراکز علمی پیرامون عوارض بی‌حرکتی و ارائه آموزش‌های مقدماتی و ساده در مدارس برای کودکان مانند نحوه صحیح نشستن پشت میز، داشتن حرکات فیزیکی بیشتر برای کودکان و داشتن تحرک و حرکات ورزشی حدود یک تا ۲ دقیقه بین ساعت‌های متوالی بی‌حرکتی و ثابت ماندن، به عنوان مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از آرتروز مفاصل و مشکلات جبران‌ناپذیر ستون فقرات نام برد.

نتایج جدیدترین تحقیقات پیرامون پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف ستون فقرات و مفاصل و بحث آرتروز در جریان بیست و یکمین کنگره فیزیوتراپی ایران از ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت در مجموعه فرهنگی و ورزشی وزارت کار و امور اجتماعی ـ سالن تلاش، مورد بحث و بررسی علمی استادان و اندیشمندان قرار خواهد گرفت.

پروفسور محمدرضا هادیان
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
۱۰ حقیقت درباره مغز انسان
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
در گزارشی به ۱۰ حقیقت درباره مغز انسان که شاید بسیاری آنها را ندانید پرداخته و تفاوتهای مغز انسانهای گذشته و مدرن، زنان و مردان را مورد بررسی قرار داده ایم.



طی تاریخ مغز انسان در نادیده گرفته شدن خود نقش بسیار خوبی را ایفا کرده است. تمامی انسانها از مصریان باستان گرفته تا ارسطو اهمیت چندانی به نقش ماده مرموزی که میان دو گوش انسان قرار گفته است نداده اند.

آناتومی شناس معروف “گالن” به مغز به عنوان فرمانده حرکات و صحبت کردن بدن انسان اعتبار داد اما حتی او نیز توجه چندانی به ماده سفید و خاکستری مغز نداشت.

بر اساس گزارش لایو ساینس امروزه تحقیقات و پیشرفتهای تکنولوژیکی امکان مشاهده نزدیک مغز انسان را به وجود آورده است و یافته هایی که به واسطه این تکنولوژی ها به دست آمده اند می توانند افرادی مانند گالن را نیز شگفت زده کنند:

● مغز انسان بسیار بزرگ است…

میانگین وزن مغز یک فرد بالغ ۱.۳ تا ۱.۴ کیلوگرم است. برخی از جراحان مغز و اعصاب بافت مغز زنده را مانند خمیردندان و مواد نیمه جامد دیگر توصیف می کنند.

در حدود ۸۰ درصد از محتوی جمجمه انسان را مغز فرا گرفته است و مابقی آن از میزان یکسانی خون و مایع نخاعی انباشته شده است به بیانی دیگر حجم مواد انباشته شده در جمجمه انسان با گنجایش بطری دو لیتری آب معدنی برابری می کند.

● … اما در حال کوچک شدن است

انسانهای ماقبل تاریخ از مغزهای بسیار بزرگتری برخوردار بوده اند و مطالعات نشان می دهند مغز انسان از پنج هزار سال پیش تا کنون در حدود ۱۵۰ سانتیمتر مکعب کوچکتر شده است که این میزان با ۱۰ درصد از کل حجم مغز برابری می کند.

تا کنون دلیل این کاهش حجم مغز مشخص نشده اما برخی بر این باورند این کاهش حجم با افزایش کارایی مغز همراه شده است.

برخی دیگر بر این باورند که به دلیل عدم نیاز به فکهای مقاوم برای جویدن مواد غذایی سخت، جمجمه انسان رو به کوچک تر شدن گذاشته است. با این همه تا کنون شاهدی بر این موضوع که کوچک شدن مغز از میزان هوشمندی انسانها کاسته است یا نه به دست نیامده است.

● مغز انسان انرژی خوار است

این عضو حیاتی که تنها دو درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد در حدود ۲۰ درصد از اکسیژن و ۲۵ درصد از گلوکز خون را مصرف می کند. این میزان مصرف انرژی مباحثاتی را در میان دانشمندان به راه انداخته است تا دریابند چه ماده غذایی منجر به تکامل یافتن مغز بزرگ در انسان شده است.

در ابتدا گوشت به عنوان عامل آغاز این تکامل انتخاب شد اما به دلیل غیر قابل اتکا بودن این منبع غذایی دانشمندان گیاهان غنی از انرژی را به عنوان ماده غذایی انتخاب کردند که باعث تکامل یافتن مغز انسان و بزرگ شدن آن شده است.

از دیگر نظریه هایی که برای توضیح بزرگ شدن مغز ارائه شده اند می توان به تغییرات آب و هوایی، نیاز محیطی و رقابتهای اجتماعی اشاره کرد.

● چین خوردگی های مغز انسان را هوشمند می کنند

سطح مغز انسان از شیارهای عمیقی در هم پیچیده شده و از فرورفتگی ها (Sulci) و برآمدگی ها (Gyri) تشکیل شده است. این سطح غشای مغزی خوانده شده و منزلگاه ۱۰۰ بیلیون نورون یا سلول عصبی است. این ساختار پیچیده به مغز امکان می دهد تا در فضایی کوچک بیشتر فشرده شده و در نتیجه قدرت پردازش آن افزایش پیدا کند.

● بیشتر سلولهای مغز نورونها هستند

دیدگاه قدیمی که انسان تنها از ۱۰ درصد از مغزش استفاده می کند دیدگاهی نادرست است اما اکنون آشکار شده است زمینه به وجود آمدن این دیدگاه در واقع این است که نورونها تنها ۱۰ درصد از مغز انسان را تشکیل می دهند.

بقیه سلولهای مغزی که بیش از نیمی از وزن مغز را به خود اختصاص داده اند سلولهای Glia نام دارند که به زبان یونانی به معنی چسب است. از این رو در گذشته عصب شناسان معتقد بودند این سلولها برای در کنار هم نگاه داشتن نورونها در مغز قرار دارند اما مطالعات جدید نشان داده اند که نقش این سلولها محافظت و ایجاد ایمنی برای رشد و عملکرد سیناپسها است.

● مغز باشگاهی خصوصی است

ساختاری از سلولها در سیستم خونی مغز که دیواره خونی-مغزی نام دارد مانند نگهبانان در باشگاه های خصوصی تنها به چند مولکول اجازه ورود به بخش اصلی سیستم عصبی یعنی مغز را می دهد.

مویرگهایی که تغذیه مغز را به عهده دارند در کنار سلولهایی که به یکدیگر چسبیده اند از ورود مولکولهای بزرگ جلوگیری می کنند، تنها پروتئینهای ویژه ای اجازه دارند موادغذایی و مواد دیگر مورد نیاز مغز را به داخل ببرند.

این دیواره در عین محافظت از مغز گاه می تواند از ورود داروهای حیاتی به مغز نیز جلوگیری کنند. تنها راهی که تا کنون توانسته است ورود داروها از میان این مانع مغزی را امکانپذیر سازد فناوری نانو بوده است.

در مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ در رابطه با درمان سرطان انجام گرفته بود دانشمندان توانستند نانوذرات ویژه ای را از میان این دیواره عبور داده و به دیواره تومورهای سرطانی اتصال دهند. در آینده می توان با ترکیب نانو ذرات و داروهای شیمی درمانی روشی موثر برای از بین بردن تومورهای مغزی به وجود آورد.

● مغز در ابتدا به شکل لوله ای کوچک است

پایه های مغز در اولین روزهای شکل گیری جنین بنا گذاشته می شوند. سه هفته پس از شکل گرفتن جنین لایه ای از سلولهای بنیادین که صفحه عصبی نام دارد شکل گرفته و به لوله ای عصبی تبدیل می شود.

این نسج در واقع سیستم مرکزی عصبی را به وجود می آورد. لوله عصبی از ابتدایی ترین مراحل رشد جنین شکل گرفته و از دیگر بخشها متمایز می شود و شکل گیری نورونها و دیگر سلولها نیز از سه ماهه دوم آغاز خواهد شد.

چین خوردگی های مغز بسیار دیر آغاز می شود و در ۲۴ هفتگی تعداد بسیار کمی از این چین خوردگی ها بر روی سطح مغز مشاهده می شود.

● مغز کاملا تکامل نیافته است

نقطه اوج رشد ماده خاکستری مغز به دوران بلوغ انسان تعلق دارد و در دوران نوجوانی و با گسترش بخشهای قدامی مغز که با قضاوت و تصمیم گیری در ارتباطند تکامل بیشتری پیدا می کند.

مطالعات نشان داده اند بخشهایی که با عملکرد چندگانه انسان در ارتباط است تا ۱۶ یا ۱۷ سالگی به طور کامل تکمیل نمی شوند و بسیاری از دیگر توانایی های مغز تا ۲۰ سالگی به تکامل می رسند.

● مغز هرگز از تغییر دست بر نمی دارد

زمانی دانشمندان بر این باور بودند که با پشت سر گذاشتن جوانی، توانایی شکل گیری اتصالات نورونی جدید نیز در انسان متوقف می شود. دیدگاهی که در سال ۲۰۰۷ مردود اعلام شد و دانشمندان دریافتند مغز در شرایط مختلف توانایی تشکیل دادن نورونهای جدید را دارد و مغز می تواند در دوران بزرگسالی نیز اتصالات جدید نورونی بسازد.

همچنین تحقیقات بر روی مراقبه یا مدیتیشن نشان داده است تمرین دادن شدید مغز می تواند ساختار و عملکرد مغز را تغییر دهد.

● زنان از این پس دیگر ونوسی نیستند

فرهنگ های عام می گویند مغز زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند. درست است که هورمونهای زنان و مردان بر روی گسترش مغز تاثیرات متفاوتی دارد و تا کنون تفاوتهایی در زمینه شیوه های احساس درد، تصمیمگیری های اجتماعی و کنار آمدن با فشارهای روحی میان زنان و مردان کشف شده است اما در واقع بیشترین بخش مغز و قدرت مغزی زنان و مردان با یکدیگر یکسان اند.

مطالعاتی که در زمینه تفاوتهای جنسیتی انجام گرفته نشان می دهند ۷۸ درصد از تفاوتهای جنسیتی گزارش شده نزدیک به صفر یا بسیار کوچک بوده اند.

همچنین این مطالعات شایعات موجود در رابطه با توانایی های مختلف جنسیتهای متفاوت را رد کرده است.

مطالعه ای که در ژانویه سال جاری بر روی نیم میلیون دختر و پسر از ۶۹ کشور جهان انجام گرفت نشان داد هیچ اختلافی در توانایی محاسبه و ریاضیات میان این دو جنسیت وجود ندارد.


mehrnews
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
یک ابزار جدید می تواند بیماری چشم را قبل از بروز علائم تشخیص دهد
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
یک ابزار غیر تهاجمی که به تازگی ابداع شده می تواند علائم بیماری چشم را در ابتدایی ترین مراحل و قبل از مشاهده آنها با روش های سنتی، تشخیص دهد.

در حقیقت این ابزار با تشخیص برخی بیماری های چشمی در ابتدایی ترین مراحل امکان درمان آنها را قبل از اینکه هر گونه آسیب دائمی ایجاد کنند، فراهم می سازد.

این ابزار در آینده می تواند در سایر قسمت های بدن نیز مورد استفاده قرار گیرد و روش ارزیابی دقیقتری را برای بررسی تاثیر درمان ها در اختیار پزشکان قرار دهد.

“حافظی مقدم” متخصص چشم در دانشکده پزشکی “هاروارد” و همکارانش برای ساخت ابزار ، میکروگوی های فلوروسنت را با مولکول هایی که در سطح سلول های ایمنی یافت می شود، ترکیب کردند.

محققان این ترکیب را برداشتند و آن را یک بار دیگر با پروب های تصویربرداری که سفارشی طراحی شده بود، ترکیب کردند.

سپس محققان با استفاده از این پروب های ترکیبی، نشانگرهای اندوتلیال را در چشم حیوانات آزمایشگاهی هدف قرار دادند.

اندوتلیوم لایه نازکی از سلول ها است که در زیر سطح رگ های خونی قرار دارد.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که پروب های ترکیبی می تواند مولکول هایی را که در سطوح بسیار پایین بیان می شود، تشخیص دهد.

محققان اعلام کردند: این ابزار می تواند بیماری التهابی چشم را در سطح مولکولی و قبل از بروز هر گونه آسیبی تشخیص دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
میانسالان چشم خود را مرتب معاینه کنند
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
یک جراح و متخصص بیماری‌های چشم با بیان این‌که تغییر در میدان بینایی از نشانه‌های تاخیر گلوکوم است، زمان بروز این علامت را ۵ سال پس از شروع بیماری آب سیاه عنوان کرد.

به گزارش ستاد خبری‌ شانزدهمین سمینار سالانه چشم فارابی که از ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت برگزار شد ، دکتر ساسان مقیمی با اعلام این مطلب افزود: انجام معاینات چشم پس از ۴۰ سالگی برای تشخیص و درمان زودهنگام بیماری آب سیاه ضروری است.

وی افزایش فشار داخل چشم، تغییرات سرعصب و میدان بینایی را نشانه‌های سه‌گانه گلوکوم (آب ‌سیاه) برشمرد و افزود: البته برای فشار داخل چشم و تغییرات سرعصب دامنه مشخصی را نمی‌توان تعریف کرد.

به گفته این متخصص چشم، در حالی که دامنه تغییر طبیعی فشار داخل چشم همواره ۱۰ تا ۲۲ میلی‌متر جیوه عنوان می‌شود، اما ممکن است فشار داخل چشم ۲۴ برای فردی طبیعی و در مقابل فشار داخل چشم ۱۷ برای دیگری غیرطبیعی باشد.

دکتر مقیمی تشخیص گلوکوم را به مثابه پازلی دانست که یک چشم پزشک فقط با بهره‌گیری از ابزار و وسایل تشخیصی مدرن می‌تواند به وجود آن پی ببرد.

وی گفت: با ورود ابزار و وسایل تشخیصی تصویربرداری مدرن، اکنون تصاویر سه‌بعدی از تغییرات سرعصب با کمک اشعه لیزر گرفته می‌شود.

این متخصص چشم افزود: استفاده از برخی داروها نظیر داروهای آنتی‌کولینرژیک چون داروهای گوارشی (هیوسین)، داروهای تنفسی (موثر در درمان آسم) داروهای ضدافسردگی و آنتی‌هیستامین‌ها با باز شدن مردمک در افراد مستعد و مبتلا به گلوکوم با زاویه بسته حمله بیماری را موجب می‌شوند.

دکتر مقیمی احساس درد در چشم، ایجاد هاله، قرمزی چشم، سردرد و کاهش دید را از علائم و نشانه‌های حمله گلوکوم برشمرد و یادآورشد: حمله گلوکوم از موارد اورژانس چشمی به شمار می‌آید که در صورت مراجعه زود هنگام با دارو و لیزر درمان می‌شود.
 
بالا