• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
استخرها بيمارتان نكنند

جام جم آنلاين: دود و گرد و غبار كه ريه‌ها را پر مي‌كند، سر و صدا كه گوش را مي‌آزارد، تابش تند آفتاب كه تن‌ها را نيم پز مي‌كند، گرما كه آدم‌ها را كلافه مي‌كند يعني تابستان حتي پيش از آن كه بهار تمام شود آمده است تا همه آنها را كه شنا كردن مي‌دانند، وسوسه كند براي تن به آب زدن، غافل از اين كه آب برخي از استخرها به دليل تركيب با برخي مواد خطرناك بشدت آلوده و مضر است.

يك شيرجه حسابي، زير آبي، يكي دو دور كرال در عرض استخر و بعد چرخشي آرام و دراز كشيدن روي آب، تا اينجاي كار، شنا ورزشي براي تمدد اعصاب است اما همه چيز ناگهان خراب مي‌شود، شما دچار سوزش شديد چشم مي‌شويد يا به سرفه مي‌افتيد و حس مي‌كنيد نمي‌توانيد به راحتي نفس بكشيد از استخر كه بيرون مي‌آييد دچار خارش‌هاي پوستي شده ايد، پوست تان مثل چوب خشك شده و در كمتر از يك ساعت بدنتان كهير مي‌زند. در چنين مواردي مي‌توانيد احتمال دهيد يا كلر آب استخر به مقدار نامناسب بوده يا مسوول استخر به جاي كلر به آب وايتكس اضافه كرده است !

كلر ؛ نه زياد، نه كم

كلر يكي از مواد رايج براي ضدعفوني كردن آب استخر‌هاست. بيشتر مردم خيال مي‌كنند كلر در آب استخر فقط وقتي دردسرساز مي‌شود كه ميزان آن از حد استاندارد بيشتر شده باشد اما ميزان كم كلر هم مشكل‌ساز است.

منيره جامي، كارشناس تربيت بدني در گفتگو با جام‌جم درباره عوارض ناكافي بودن كلر در آب توضيح مي‌دهد: آب استخرهايي كه ميزان كلر به كار رفته در آنها كمتر از حد استاندارد است بويي ناخوشايند دارد و بر خلاف تصور عامه كه معمولا قرمزي چشم را ناشي از فراواني كلر در آب مي‌دانند، اين عارضه معمولا ناشي از كمبود كلر در آب است.

به گفته اين كارشناس كمبود كلر در آب احتمال ابتلا به عفونت‌هاي چشمي را در شناگران زياد مي‌كند و حتي سبب تاري ديد، التهاب و حساسيت چشم مي‌شود اما همه آنچه گفتيم نشان دهنده اين نيست كه فراواني كلر در آب بي‌خطر است.

او فراواني كلر در آب را هم خطرناك مي‌داند و مي‌گويد: كلر زياد در آب استخر هم، به چشم آسيب مي‌رساند و باعث حساسيت‌هاي پوستي مي‌شود. كلر همچنين پوست بدن را خشك كرده و در مواردي پس از شنا، لايه‌اي سفيد رنگ روي سطح پوست ايجاد مي‌كند.

همچنين فراواني كلر در آب گاهي سبب مسموميت شناگران مي‌شود و براساس پژوهش‌هايي كه در دانشگاه لووين بروكسل انجام شده ممكن است كودكان را به آسم و خس‌خس سينه دچار كند.

اما حتي اگر ميزان كلر در آب استاندارد باشد همچنان بايد در شنا اصولي بهداشتي را رعايت كرد يكي از اين اصول استفاده از كلاه شنا براي حفاظت از موها در برابر كلر آب است كه دكتر عباس كريميان در گفتگو با ايسنا درباره آن مي‌گويد: كلر موجود در آب استخرها باعث ايجاد شوره در سر مي‌شود...

اين متخصص پوست و مو تصريح مي‌كند: آب استخرها به دليل وجود كلر خاصيت قليايي دارد و منجر به آسيب رساندن به پوسته خارجي مو و ايجاد شوره سر مي‌شود و به همين دليل حتما بايد از كلاه‌هاي مخصوص شنا استفاده كرد.

مايع سفيد كننده در استخر؟!

قيمت بالاي كلر باعث شده است اين روزها برخي صاحبان استخر‌ها به جاي استفاده از كلر، از سفيد كننده‌هاي خطرناك در آب استفاده كنند در حالي كه اين سفيد كننده‌ها ـ كه در زبان عاميانه به نام ماركي تجاري يكي از آنها يعني وايتكس خوانده مي‌شوند ـ معمولا براي تميز كردن اشيا به كار مي‌روند و نمي‌توان از آنها براي ضدعفوني كردن آب استفاده كرد.جامي با اشاره به اين كه استفاده از سفيد كننده جايگزين نامناسبي براي كلر است، مي‌گويد: اين ماده به پوست و ريه شناگران آسيب مي‌رساند و حتي باعث ريزش موهاي سطح پوست بدن و سر مي‌شود.

اين كارشناس تربيت بدني با اشاره به اينكه تشخيص آميخته بودن مايع سفيد كننده به جاي كلر با آب استخر براي شناگران غيرحرفه‌اي ممكن نيست، به شناگران تابستاني توصيه مي‌شود تنها راه مصون ماندن از اين آسيب‌ها، مراجعه به استخرهاي شناخته شده و مطمئن است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
دانشمندان نخستین سلول مصنوعی کامل را ساختند


گروهی از دانشمندان، برای نخستین بار ، سلولی ساخته اند که دارای ژنومی مصنوعی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، دانشمندان می گویند با این کشف می توان ، باکتری های جدیدی ساخت که مشکلات زیست محیطی انسان را برطرف کند.

دکتر کریگ ونتر و همکارانش اعلام کردند این نخستین سلول مصنوعی است که تاکنون ساخته شده است.

به گفته این محققان ، این سلول از آن جهت ، مصنوعی نامیده می شود که به طور کلی از کروموزوم های مصنوعی تشکیل شده است و اطلاعات اولیه آن در رایانه ها ساخته شده است.

محققان طی مقاله ای در شماره اخیر نشریه ساینس اعلام کردند از این کشف می توان برای طراحی نوعی باکتری اختصاصی استفاده کرد که به تولید سوخت های زیستی کمک کند و محیط زیست را از آلودگی ها ، پاک سازد .

گروه دکتر ونتر در سال دو هزار و هشت اعلام کردند که ژنوم مصنوعی باکتری را ساخته اند و در صددند آن را به درون یکی از باکتری ها منتقل کنند .

به نظر می رسد ، کار محققان پیش از موعد پایان یافته است .

محققان همچنین امیدوارند روش هایی ابداع کنند که به تولید واکسن منجر شود و مواد غذایی و شیمیایی جدیدی نیز بر این مبنا بسازند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ارتباط مستقیم فقر آهن با ریزش مو

ایسنا: نتایج یک مطالعه حاکیست شیوع ریزش مو در زنان قابل توجه بوده و ریزش موی تلوژنیک با فقرآهن مرتبط است.

این مطالعه با هدف تعیین فراوانی ریزش مو و ارتباط فقرآهن با آن در زنان10 تا 45 ساله‌ی استان قم توسط دکتر جلیل مکارم از دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت و طی آن 2200 نفر در مرحله‌ اول و 410 نفر در مرحله‌ دوم، به عنوان گروه شاهد و مورد بررسی شدند.

در آنالیز چند متغیره ریزش مو با متغیرهایی مانند سن بالاتر، وزن بیشتر، خانه‌دار بودن و استعمال سیگار ارتباط مستقیم و با درآمد ماهیانه‌ی بالاتر و سکونت در خانه‌ی شخصی ارتباط معکوس داشت.

اصلاح ذخایر آهن در زنان استان از طریق بهبود تغذیه، استفاده از قرص‌های تکمیلی آهن و یا غنی نمودن منابع غذایی با آهن ضروری به‌نظر می‌رسد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تفاوت "چپ دستها" با"راست دستها"

پژوهشگران اسپانیایی در تحقیقات خود نشان دادند که افراد چپ دست خوبیهای دنیا را در نقطه مقابل راست دستها می بینند.

محققان دانشگاه گرانادا با بازنگری تعداد زیادی از مطالعات مربوط به راست دستها و چپ دستها دریافتند دستی که افراد با آن می نویسند نگاه آنها را نسبت به دنیا تغییر می دهد و می تواند بر روی روش این افراد در دیدن مفاهیمی چون خوبی و بدی تاثیر بگذارد. به طوری که چپ دستها خوبی دنیا را در سمت چپ و راست دستها آن را در طرف مخالف می بینند.

برپایه این تحقیقات، تجربیات ادراکی و حرکتی به طور اجتناب ناپذیری با دستی که قدرت بیشتری دارد ارتباط دارند و تا حد چشمگیری بر روی چگونگی نگاه ما به دنیا و درک مفاهیمی چون خوبی و بدی اثر می گذارند.

چپ دستها در اقلیت قرار دارند و تنها حدود 10 درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می دهند. چپ دستی به دلیل قدرت بیشتر نیمکره راست مغز است در حالی که در راست دستها قدرت نیمکره چپ بیشتر است.

اغلب گفته می شود که این تفاوت مغزی موجب می شود که چپ دستها باهوش تر و خلاق تر از راست دستها باشند و این فکر از این ناشی شده است که بسیاری از هنرمندان و نوابغ گذشته از دست چپ (دست شیطان) استفاده می کرده اند.

در گذشته به این دلیل به دست چپ دست شیطان می گفتند که در راست دستها به عنوان یک دست از کارافتاده و بی مصرف شناخته می شده و تمام قدرت و توانایی فرد در دست راست بوده است.

به دلیل در اقلیت قرار گرفتن این افراد، از نظر فرهنگی پیش داوریهای زیادی درباره چپ دستها می شود.

اکنون این محققان اسپانیایی در بررسیهای خود نشان دادند که چپ دستها "چشم انداز چپ" دنیا را دارند.

تحقیقات گذشته دانشمندان دانشگاه استانفورد نشان می داد زمانی که از یک چپ دست خواسته می شود که اشیاء و یا افراد را با یک مفهوم ذهنی مثبت در فضای یک نمودار قرار دهد آنها را در سمت چپ قرار می دهند در حالی که مفاهیم منفی را در طرف راست می گذارند اما راست دستها مفاهیم مثبت و منفی را در جهت مخالف قرار می دهند.

همچنین در یک نقاشی، اشیاء و افرادی که طرف چپ چیده می شوند از نظر یک چپ دست همیشه مثبت هستند در حالی که برای راست دستها منفی به نظر می رسند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "سیستم نمادگرایی دنیا بیان می دارد که راست نماد خوبی و چپ نماد بدی است. این درحالی است که تجربه حسی- حرکتی چپ دستها موجب می شود که نمادهای آنها در نقطه مقابل باشد.

این نشان می دهد که **** جهانی نمادها از سوی راست دستها تعیین شده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
عرق کردن مغز را پیر می کند!


نتایج بررسیهای دانشمندان انگلیسی نشان می دهد که 90 دقیقه عرق کردن مداوم می تواند مغز را به اندازه یک سال پیر کند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کالج کینگ لندن در تحقیقات خود دریافتند که 90 دقیقه تعریق و از دست رفتن آب بدن به طور مداوم برای مثال در اثر دوچرخه سواری زیر آفتاب می تواند مغز را به اندازه یکسال پیر کند.

به گفته این محققان، مغز به طور کلی از آب تغذیه می کند و بنابراین در شرایط بی آبی موجب می شود که در کمتر از چند دقیقه قشر خاکستری شروع به جمع شدن کرده و عملکردهای نرمال مغزی آهسته شود و اگر مغز به طور ثابت در یک **** کم آبی مزمن باقی بماند حتی می تواند در راندمان کاری و تحصیلی تاثیراتی منفی برجای بگذارد.

این دانشمندان، مغز گروهی از نوجوانان را بعد از یکساعت و نیم دوچرخه سواری اسکن کردند برخی از این نوجوانان در زمان دوچرخه سواری لباس زیادی پوشیده بودند که حداقل از سه لایه تشکیل شده بود و دیگران تنها یک پیراهن و شلوارک ورزشی به تن داشتند.

گروه اول در اثر تعریق حدود دو لیتر آب از دست دادند و اسکن مغز آنها نشان داد که بافت مغزی این گروه کاهش یافته بود.

در آزمایش شناختی، گروه "عرق کرده ها" سختی و کندی بیشتری در پاسخگویی به تستها را نشان دادند.

براساس گزارش دیلی میل، این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ما در این نوجوانان انقباض کلی بافت مغزی را دیدیم این انقباض معادل یک سال پیر شدن مغز بود."
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
نقش موثر شير سويا در درمان پوكي استخوان


فارس: تحقيقات يك محقق ايراني نشان مي‌دهد كه شير سويا در درمان پوكي استخوان در دراز مدت نقش مؤثري مي‌تواند داشته باشد.

عليرضا احمدي، عضو انجمن ژنتيك ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي خبرگزاري فارس گفت: شير سويا حاوي تركيبات ايزوفلاويني است كه اين تركيبات مي‌توانند به عنوان هورمون‌هاي جنسي عمل كنند.

وي افزود: در خانم‌ها با نزديك شدن به سن 50 تا 60 سالگي علائم يائسگي با كم شدن هورمون‌هاي جنسي از قبيل استروژن و پروژسترون ظاهر مي‌شود كه به دنبال آن عوارضي مانند پوكي استخوان، افسردگي و گرگرفتگي ايجاد مي‌شود.

احمدي تصريح كرد: اين علائم با ميزان جذب كلسيم و هورمون‌هاي جنسي رابطه مستقيمي دارد. شير سويا با تركيباتي كه دارد مي‌تواند جايگزين هورمون‌هاي جنسي شود و به جاي آنها عمل كند تا علائم ذكر شده كاهش يابند و از تأثير منفي كمبود هورمون‌هاي جنسي جلوگيري كند.

وي ادامه داد: در حقيقت كمبود هورمون‌هاي جنسي باعث مختل شدن جذب كلسيم شده و به دنبال آن پوكي استخوان ظاهر مي‌شوند.

در بسياري از كشورها ز قبيل مالزي،‌چين و ژاپن و كشورهاي شرق آسيا مصرف شير سويا را در برنامه غذايي دانش‌آموزان ابتدايي قرار داده‌اند كه با بررسي‌هاي انجام شده مي‌بينيم كه ميزان مبتلايان به پوكي استخوان در اين كشورها بسيار كم است و اين به علت برنامه تغذيه‌اي مناسب آنها است.

عضو انجمن ژنتيك ايران و محقق اين طرح افزود: پوكي استخوان يك بيماري خاموش است كه در دراز مدت خود را نشان مي‌دهد و فرد هنگامي متوجه بيماري خود مي‌شود كه نمي‌تواند آن را درمان كند و دچار شكستگي‌هاي شديدي مي‌شوند كه درمان و ترميم آن در برخي موارد امكان‌پذير نيست.

وي گفت: اين تحقيقات در پژوهشگاه زنان دانشگاه الزهرا به اتمام رسيده و نتيجه آن روي انسان به‌صورت كامل مشاهده شده است كه تركيبات شير سويا توانسته اين علائم را كنترل و درمان كند.

احمدي تصريح كرد: همچنين مصرف شير سويا حاوي تركياتي است كه مي‌تواند بيماري‌هاي قلبي را نيز درمان كند و نيز در پيشگيري و درمان سرطان‌هاي مختلف نقش مؤثري را ايفا مي‌كند.

وي با اشاره به اين مشكلات تأكيد كرد: به همين دليل بايد اين ماده مفيد را در برنامه غذايي خود قرار دهيم تا از بروز مشكلات قلبي و عروقي و نيز پوكي استخوان جلوگيري كنيم.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تنفس هوایی با طعم شکلات برای معتادان شکلاتی!

ابزار ویژه تنفس هوای طعم دار که به معتادان به شکلات امکان می دهد بدون افزایش وزن هوس خوردن شکلات را در خود برطرف کنند به زودی در فروشگاههای انگلستان عرضه خواهد شد.

به گزارش مهر، این ابداع که اولین غذای تنفس کردنی جهان نام گرفته است به مصرف کنندگان امکان می دهد با مکیدن طعم شکلات یا قهوه بدون دریافت هیچ نوع کالری هوس خورد شکلات را در خود از بین ببرند.

مخترع این ابزار اعلام کرده است با استفاده از آن افرادی که از رژیمهای غذایی پیروی می کنند می توانند بدون نگرانی درباره افزایش وزن از همه غذاها و تنقلات مورد علاقه شان استفاده کنند. این ابزار لوله مانند از صدها میلی گرم ذرات ریز غذایی که برای معلق بودن در هوا بسیار ریز و برای ورود به ششها بسیار بزرگ هستند، انباشته شده است.

ابزار Le Whif به اندازه ای طعم دارد که برای هشت تا 10 بار تنفس کردن آن کفایت می کند این استنشاق کننده غذا در طعمهای شکلاتی، شکلات تمشکی، شکلات نعنایی و قهوه و با قیمت تقریبی دو پاوند عرضه می شوند.

بر اساس گزارش تلگراف، "دیوید ادواردز" استاد مهندسی زیست پزشکی دانشگاه هاروارد این ابزار را با کمک آشپزی به نام "تیری مکس" ابداع کرده است. به گفته ادواردز این ابزار به منظور جایگزین شدن غذا ابداع نشده است و تنها می تواند تجربه استفاده از طعمهای مختلف را برای مصرف کنندگان بهبود دهد. برای مثال مشتریان یک رستوران می توانند منوی رستوران را قبل از سفارش دادن غذا بچشند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
روشی جدید برای درمان سرطان

پژوهشگران از ترکیب روش شیمی درمانی و حرارت درمانی ، به شیوه ای جدید ، موثر و كم عارضه برای درمان سرطان دست یافتند.

پژوهشگران مرکز درمانی اراسموس Erasmus، و بیمارستان دانشگاه روتردام در همکاری با پژوهشگران آلمانی و آمریکایی، شیمی درمانی و حرارت درمانی را در سلول های کوچک خونی دستگاه گردش خون، ترکیب و بدین ترتیب گلبول ها یا بسته هایی را درست کرده اند که با گرم کردن و منفجر کردن آن ها در محل سلول های سرطانی، می توان سلول های سرطانی را نابود کرد.

تیم تن هاگن Timo Ten Hagen,، از پژوهشگران آنکولوژی می گوید، هنگام استفاده از این گلبول ها یا« بمب های کوچک» در عروق خونی، به سلول های سالم آسیبی وارد نمی شود .

به گفته وی این گلبول ها در حرارت بیش از چهل و دو درجه ، به محض برخورد با تومور منفجر می شوند و داروهای شیمیایی آزاد می شود. ژرارد وان روهون Gerard Van Rhoon، که یک فیزیک دان است اعلام کرد، نتایج مثبت این روش درمانی در تعداد زیادی از مطالعات پژوهشگران اروپایی کاملا قطعی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، این پژوهشگران اعلام کردند ، تفاوت روش درمانی جدید موسوم به «بمب کوچک» با شیمی درمانی مرسوم این است که روش جدید عوارض جانبی بسیار کمتری دارد و به همین علت بیماران کمتر به ریزش مو و التهاب غشا مخاطی دچار می شوند.

نتایج اولیه این تحقیق در کنگره انجمن آنکولوژی (تومور شناسی) اروپا در روتردام، ارائه شد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
شباهت عجيب ژنتيكي انسان و قورباغه


ایران: در بررسي هاي صـورت گرفته در باره توالي ژنوم ها در قورباغه آفريقايي نتايج بسيار عجيبي به دست آمد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه توالي ژنوم‌ها در قورباغه آفريقايي شباهت فراواني به توالي ژنوم‌هاي انسان دارد.

در حقيقت شباهت بسياري از مخلوقات زمين به يكديگر از لحاظ ژنتيكي، بسيار بيش از آن چيزي است كه ممكن است با نگاه كردن به ظاهر آنها به نظر برسد. زماني كه دانشمندان به مقايسه بخش‌هايي از ژن‌هاي مشخص متعلق به ژنوم قورباغه، با ژنوم هاي انسان و پرندگان كوچك در همان بخش‌ها پرداختند، به شباهت‌هاي شگفت انگيزي دست يافتند. اين شباهت‌ها حاكي از سطح بالاي محافظت در ارگان‌ها يا ساختارها در كروموزوم (بسته هاي DNA در سلول‌ها) بود.

قورباغه مورد بررسي با نام علمي Xenopus tropical است. اين اولين بار است كه دانشمندان موفق شده اند توالي ژنوم يك دوزيست را به طور كامل به دست آورند. به گفته دانشمندان اين كشف نه تنها اميدواري هاي فراواني در شناخت قورباغه ها به وجود آورده است بلكه مي‌تواند در درك كل تاريخ زندگي در زمين آنها را ياري نمايد.

ريچارد هارلند، دستيار سرپرست در گروه محققان مي گويد: توالي ژنوم بسياري از حيوانات خز پوش مورد بررسي قرار گرفته است كه البته تعداد آنها بسيار كمتر از مهره داران مورد بررسي بوده است. به گفته اين زيست شناس داشتن فهرست كاملي از ژن‌ها در Xenopus و نيز فهرست همين ژن‌ها در انسان ها، موش‌ها و پرندگان كوچك، كمك فراواني به بازپردازي ژن‌هاي مهره‌داران قديمي مي كند.

اخيراً دانشمندان موفق به استخراج اطلاعات ژنتيكي بيش از 175 ارگانيسم كه توالي ژنوم آنها تقريباً به طور كامل به دست آمده است، شده‌اند.

اف‌هلستن، رئيس اين گروه تحقيقاتي گفت: زماني كه به بخش‌هاي ژنوم Xenopus نگاه مي كنيد، در واقع به ساختارهايي نظر مي كنيد كه 360 ميليون سال عمر دارند و بخشي از ژنوم آخرين جد مشترك تمام پرندگان، قورباغه ها، دايناسورها و پستانداراني كه تاكنون در زمين وجود داشته اند، به حساب مي آيند. وي همچنين خاطر نشان كرد كه باستان شناسي كروموزوم مي تواند به درك تاريخ سير تكاملي كمك نمايد و نيز نشان دهد كه ماده ژنتيك به چه ترتيبي خود را بازآرايي مي‌كند تا به شكل ژنوم پستانداران و دوزيستان امروزي درآيد.

حداقل 1700 ژن از ژن‌هاي قورباغه آفريقايي شباهت فراواني به ژن‌هاي موجود در انسان دارد. اين ژن‌ها در انسان با بيماري هاي خاصي همچون سرطان، آسم و بيماري هاي قلبي مرتبط است. بنابراين يافتن اين ارتباطات بدين معنا است كه آزمايش بر روي قورباغه‌ها مي تواند به پزشكان در يافتن درمان بيماري‌ها در انسان كمك شايان توجهي نمايد.

شباهت انسان ها و قورباغه‌ها پيش از اين نيز مشخص شده بود.

در اوايل قرن بيستم زيست‌شناسان كشف كردند كه قورباغه ها به گونادوتروپين كريونيكي انسان ها (HCG)، هورمون توليد شده توسط زنان باردار، بسيار حساس هستند. در سال هاي بين 1940 تا 1950 قورباغه‌ها به عنوان روشي كم هزينه به منظور تست بارداري مورد استفاده قرار گرفتند اما كشف اين ژنوم جديد مي‌تواند اين گونه از قورباغه‌ها را براي فعاليت‌هاي تحقيقاتي و پزشكي سودمند‌تر نيز بنمايد.

محققان عقيده دارند كه با كشف اين ژنوم، گونه Xenopus براي مطالعه در مورد نظم و ترتيب، سازماندهي و قوانين موجود در ژن‌ها بسيار پر كاربرد است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مصرف بستنی ویتامین‌های ضروری بدن را تأمین می‌کند


فارس: یک متخصص تغذیه گفت: مصرف بستنی موجب تأمین ویتامین‌های ضروری بدن، پروتئین و انرژی لازم می‌شود.

سید ضیاءالدین مظهری افزود: بستنی سالم نه تنها قسمتی از انرژی و پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند، بلکه ویتامین‌های ضروری و مفید را نیز به بدن می‌رساند. وی گفت: اگر بستنی بدون افزودنی‌های غیرمجاز رنگی و از نوع پاستوریزه باشد، به دلیل آنکه حاوی مواد لبنی است، تأمین کننده کلسیم بدن است.

این متخصص تغذیه افزود: توصیه می‌شود بستنی در **** غذایی روزانه کودکان، به ویژه گروهی که به اندازه کافی شیر مصرف نمی‌کنند، قرار گیرد و به افراد چاق یا کسانی که زمینه چاقی دارند، توصیه می‌شود که در مصرف بستنی احتیاط کنند.

مظهری گفت: برخی بستنی‌هایی که در تهیه آنها خامه و شکلات استفاده می‌شود به دلیل حجم زیاد و کالری بالا، خطر اضافه وزن و چاقی را به شدت افزایش می‌دهند و به همین دلیل باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کرد.

وی اضافه کرد: بستنی‌های پاستوریزه کارخانه‌ای، مطمئن‌تر و سالم‌تر هستند. بستنی از قند، خامه و شیر پرچرب تهیه می‌شود و حاوی انرژی زیادی است. همچنین در انواعی از بستنی‌ها که شیرینی نیز به آن اضافه می‌شود، این انرژی به چند برابر می‌رسد و مصرف زیاد آن موجب بروز چاقی خواهد شد. این متخصص تغذیه افزود: بستنی باید بعد از غذای اصلی مصرف شود تا موجب احساس سیری در فرد نشود و به برنامه غذایی او لطمه‌ وارد نکند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
كم آبي مغز را كوچك و عمر را كم مي كند


توصيه همان توصيه قديمي است، نوشيدن آب فراموش نشود. تحقيقات نشان مي‌دهد دهيدراتاسيون (از دست رفتن آب بدن) نه‌تنها روي اندازه مغز تاثيرگذار است بلكه عملكرد ذهني فرد را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد. تنها 90 دقيقه تعريق مداوم مغز را كوچك مي‌كند و به همان اندازه روند پيري را تسريع مي‌كند. با اين حال خبر خوش اين است كه با نوشيدن يك يا دو ليوان آب مغز بلافاصله به حالت عادي برمي‌گردد.

از آنجا كه مغز به‌طور کلی از آب تغذیه می‌کند ، شرایط بی‌آبی موجب می شود که در کمتر از چند دقیقه قشر خاکستری شروع به جمع شدن کرده و عملکردهای نرمال مغزی آهسته شود و اگر مغز به طور ثابت در یک **** کم‌آبی مزمن باقی بماند حتی می‌تواند در راندمان کاری و تحصیلی تاثیراتی منفی برجای بگذارد.

گروهي از دانشمندان سراسر بريتانيا، مغز گروهی از نوجوانان را بعد از یکساعت و نیم دوچرخه سواری اسکن کردند برخی از این نوجوانان در زمان دوچرخه سواری لباس زیادی پوشیده بودند که حداقل از سه لایه تشکیل شده بود و دیگران تنها یک پیراهن و شلوارک ورزشی به تن داشتند. گروه اول در اثر تعریق حدود دو لیتر آب از دست دادند و اسکن مغز آنها نشان داد که بافت مغزی این گروه کاهش یافته بود.

در آزمایش شناختی، گروه «عرق کرده ها» سختی و کندی بیشتری در پاسخگویی به تست ها را نشان دادند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: «ما در این نوجوانان انقباض کلی بافت مغزی را دیدیم این انقباض معادل یک سال پیر شدن مغز بود.»

به طور متوسط، انقباض مغز برابر با كاهش 14 ماه از عمر انسان است و يا در مقياسي ديگر تخريب مغزي آن برابر با دو ماه و نيم بيماري آلزايمر است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
كمبود ويتامين ‌C موجب افسردگي مي‌شود


فارس: يك متخصص تغذيه گفت: كمبود ويتامين ‌C، منيزيم، كلسيم و پتاسيم موجب بروز افسردگي مي‌شود و مصرف ميوه و سبزي از بروز افسردگي پيشگيري مي‌كند.

محمد جواد حسين زاده افزود: كمبود ويتامين ‌C، منيزيم، كلسيم، روي، آهن، منگنز و پتاسيم موجب افسردگي مي‌شود.
وي گفت: استرس، بارداري و شيردهي و مصرف آسپرين موجب كمبود اين ويتامين C مي‌شود.

اين متخصص تغذيه افزود: افسردگي نقش مهمي در تغيير اشتهاي افراد دارد. برخي از افراد افسرده دچار اضافه وزن مي‌شود و در برخي از افراد ديگر موجب كاهش وزن مي‌شود.

حسين زاده گفت: مصرف غذاهاي متعادل و متنوع به همراه ورزش كردن، در تسريع بهبودي بيماري افسردگي نقش اساسي دارند.

وي افزود: سروتونين يك ماده شيميايي در مغز است كه بر حالت رواني و وضعيت فرد اثر مي‌گذارد. خوشحالي افراد موجب فعال شدن سروتونين در مغز مي‌شود و به همين خاطر افراد افسرده مغز آنها سروتونين كمي دارد. مصرف كربوهيدرات‌ها نيز موجب افزايش سروتونين در مغز مي‌شود.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: مصرف چربي‌هاي غير اشباع (مانند امگا 3 موجود در ماهي‌ها) در رابطه با سلامت روح و روان و جلوگيري از افسردگي بسيار مهم است.

حسين زاده گفت: مصرف امگا 3 به بهبود افسردگي كمك مي‌كند و بهترين منبع امگا 3 در كپسول‌هاي روغن ماهي وجود دارد.

وي افزود: خواب كافي و راحت براي افزايش سلامت بسيار مهم است و كافئين از مواد غذايي بي‌خواب كننده است و بايد توجهخ داشت كه بي‌خوابي موجب بروز افسردگي و عصبانيت مي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
پدران هم دچار افسردگی پس از زایمان می شوند!


پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند که تنها زنان دچار افسردگی پس از زایمان نمی شوند بلکه مردان نیز می توانند پس از تولد فرزند خود از این بیماری رنج ببرند.

به گزارش مهر، بررسیهای دانشمندان مدرسه پزشکی ویرجینیای شرقی نشان می دهد که بیش از 10 درصد از تازه پدرها نیز از افسردگی پس از پدر شدن رنج می برند و به ویژه این افسردگی از 3 تا 6 ماه اول پس از تولد نوزاد بروز می یابد.

تاکنون افسردگی قبل و پس از زایمان در مادران و نتایج منفی آن بر روی خود زنان، روند رشد کودک و شادابی خانواده شناخته و بررسی شده بود. اکنون این محققان برای بررسی این پدیده در مردان، مطالعات دقیقی را بر روی 43 تحقیق علمی بین المللی بر روی 28 هزار زایمان انجام دادند.

نتایج این بررسیها نشان داد که افسردگی پس از پدر شدن رویداد نادری نیست به طوری که 4.10 درصد از تازه پدرها دچار افسردگی می شوند که طول افسردگی 8.4 درصد از این تعداد به 12 ماه نیز می رسد.

دوره بحرانی از سه تا 6 ماه پس از تولد نوزاد است که در این دوره 6.25 درصد از مردانی که برای اولین بار پدر شده اند از افسردگی رنج می برند.

براساس گزارش لس آنجلس تایمز، این دانشمندان همچنین بین افسردگی پدری و مادری یک ارتباط مستقیم را پیدا کردند و در کمال شگفتی دریافتند که پدرهای آمریکایی بیش از سایر پدرهای دنیا دچار افسردگی می شوند. 1.14 درصد از پدرهای آمریکایی پس از پدر شدن افسرده می شوند.

ارزیابیها نشان می دهد که بین 14 تا 23 درصد از زنان در مدت بارداری و 5 تا 25 درصد پس از زایمان دچار افسردگی می شوند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
كمبود آهن باعث بي‌خوابي مي‌شود


فارس: يك كارشناس تعذيه و رژيم درماني گفت: بي‌خوابي، ضعف و كاهش بنيه از علائم كمبود آهن در بدن است.

مهديه عليزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: كم شدن خون بدن موجب بيماري كم‌خوني نمي‌شود بلكه به زبان ساده‌ مي‌توان گفت كه كيفيت خون كاهش پيدا مي‌كند. به طوري كه خون نمي‌تواند، وظايف خود را به خوبي انجام دهد.
وي گفت: كـم خـوني يا آنمي زماني بروز مي‌كـنـد كـه سـطـح هـمـوگلوبـين خون كاهش پيدا كند. هموگلوبين پروتئين گويچه‌هاي سرخ خون است كه اكسيژن را از ريه‌ها به تمام نقاط بدن حمل مي‌كند.

اين كارشناس تعذيه و رژيم درماني افزود: مغز استخوان‌هاي بزرگ بدن (مثل استخوان لگن) بـــراي ساخت هـمـوگلوبيـن و گـويـچه‌هاي قرمز به آهن، ويتامين B12 و اسـيـد فـولـيك نياز دارد.

عليزاده اضافه كرد: كمبود آهن شايع‌ترين علت كم‌خوني است. كم خوني در تمام سنين ديده مي‌شود و به طور متوسط از هر 5 زن يكي به كم خوني ناشي از فقر آهن مبتلا است.

اين كارشناس تعذيه و رژيم درماني افزود: رنگ پريدگي پوست، لثه‌ها و بستر ناخن‌ها، خستگي و ضعف، كاهش بنيه، بي‌خوابي. تنگي نفس غير معمول هنگام فعاليت بدني از علائم كم‌خوني است.

وي گفت: جگر، قلوه گوشت قرمز، ماهي، مرغ و زرده تخم مرغ غذاهاي دريايي، ميوه‌هاي خشك مثل زرد آلو، آلو و كشمش و سبزي‌ها (اسفناج و كلم بروكلي) حبوبات (عدس و لوبيا) نان و غلات غني شده با آهن مغزها و دانه‌هاي روغني منابع سرشار از آهن است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
هشت غذایی که نباید بخوریم!


ایسنا: محققان و دانشمند‌ان علوم پزشکی آمریکا، طی گزارشی اعلام کردند: مصرف هشت ماده غذایی باعث کاهش طول عمر و بروز بیماری‌های مزمن می‌شود.

آب معدنی، سبزیجات یخ زده، بستنی یخی، برنج‌های پخته نیمه آماده، مواد انرژی زای و شکلات‌ها، چاشنی‌ها، چای سرد و پودرهای نوشیدنی و ساندویچ نیمه آماده هشت غذایی هستند که در صورت مصرف طولانی مدت، فرد را دچار بیماری‌های مزمن می‌کند.

بطری‌های آب معدنی به دلیل این که مایع درون بطری‌های پلاستیکی به مدت طولانی می‌ماند، احتمال بیماری‌زایی آن بیشتر است.

همچنین برخی از تولید کنندگان آب‌های معدنی از ابزارآلات غیر‌بهداشتی و حتی آب‌های معمولی در پر کردن بطری‌ها استفاده می‌کنند؛ به طوری که گفته می‌شود مصرف آب معمولی، سالم‌تر از خرید و استفاده از آب‌های معدنی است.

دومین ماده غذایی که نباید مصرف شود، سبزیجات یخ زده است. تصور کنید که یک پاکت حاوی نخود نیمه آماده شناور در سس مایونز را با قیمتی گزاف خریداری کنید و پس از آن به دل درد و تهوع دچار شوید،‌ اما در همان حال می‌توانید با خرید نخود و پختن آن و افزودن سس مایونز، یک سالاد خوشمزه برای خودتان دست و پا کنید. درست کردن این سالاد نخود تا حدی سخت است، اما بیمار شدن پس از مصرف آن در کار نیست.

بستنی یخی در سومین ردیف قرار دارد. بهتر است به جای استفاده از میوه‌های پوست کنده و آماده و یا ساندیس‌ها، میوه‌ها را خریداری کرده و خود آبمیوه تهیه کرده و یا با آب آنها بستنی درست کنید.آبمیوه‌های آماده و بستنی‌های یخی به دلیل قرار گرفتن درون پاکت‌های پلاستیکی باعث بیمار شدن تدریجی مصرف کنندگان می‌شود.

برنج نیمه آماده نیز در میان غذاهایی است که باعث بیمار شدن افراد می‌شود.این ماده غذایی نیمه آماده به دلیل آن که یک بار پخته و سرد شده و برای بار دوم هم باید گرم شود، برای سلامتی فرد مصرف کننده بسیار مضر است، اما اگر برای سلامتی خود اهمیت قایل هستید، بهتر است خودتان با درست کردن یک قابلمه کوچک برنج و افزودن روغن و نمک مناسب از مصرف آن لذت ببرید، بدون آن که بیمار شود.

مواد انرژی زای و شکلات‌ها هم در ردیف پنجم غذاهای ناسالم قرار دارند. این مواد غذایی به دلیل دارا بودن شکر و نمک فراوان و کالری بالا در بدن انباشته شده و فرد را در درازمدت به بیماری‌هایی چون دیابت و امراض قلبی‌عروقی مبتلا می‌کند.

چاشنی‌ها هم در میان غذاهای ناسالم هستند، استفاده زیاد از ادویه‌جات در مواد غذایی آماده و نیمه آماده سبب بروز حساسیت در فرد مصرف کننده می‌شود.اکثر تولید‌کنندگان مواد غذایی برای آن که تولیداتشان مصرف کننده داشته باشند از نمک، فلفل ، کاری و دیگر ادویه‌ها و چاشنی‌ها بهره می‌برند که استفاده از این مواد همراه مواد غذایی آماده فرد را بیمار می‌کند.

چای سرد و پودرهای نوشیدنی هم به دلیل داشتن شکر فراوان و از همه مهمتر بسته‌بندی درون پاکت‌هایی که با مواد بازیافتی تهیه شدند، جزو مواد غذایی ناسالم هستند.

ساندویچ‌های نیمه آماده هم به دلیل انباشت زیاد نمک، چربی و مواد افزونی به اصطلاح مجاز اصلا توصیه نمی‌شوند، اما امروزه و در عصر ماشین و کامپیوتر، اکثر مردم از این نوع ساندویچ‌ها استفاده می‌کنند؛ چرا که فرد مصرف کننده با قرار دادن این ساندویچ‌ها درون مایکرو‌ویو سریعا می‌تواند غذای خود را تهیه کرده و مصرف کند.

بر‌اساس اعلام دپارتمان بهداشت و درمان آمریکا، استفاده درازمدت از این مواد غذایی مواد مشابه تنها برای مدتی باعث شادی و پر کردن شکم فرد مصرف کنند می‌شود، اما می‌تواند همچون یک خوره از داخل بدن، فرد را نابود کرده و در نهایت مصرف کننده را به بیماری‌های مزمن دچار کند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ماكاروني براي افراد كم خون مفيد است


فارس: يك متخصص تغذيه گفت: ماكاروني‌ها معمولاً سرشار از ويتامين‌هاي گروه B هستند و به علت داشتن آهن و روي براي افراد كم خون مفيد هستند.

مرتضي صفوي افزود: ارزش تغذيه اي ماكاروني وابسته به آردي است كه در تهيه آن استفاده مي‌شود. در ماكاروني املاحي مانند روي، كلسيم و فسفر وجود دارد.

وي گفت: براي تهيه ماكاروني بايد از آرد با كيفيت بالا استفاده كرد. ماكاروني حاوي ويتامين هاي گروه B است كه موجب آرامش بدن مي‌شود و بر روح و روان افراد اثر مثبتي دارد.

اين متخصص تغذيه افزود: ماكاروني به دليل داشتن آهن و روي مي‌تواند براي كساني كه كم‌خون هستند، مفيد باشد.

صفوي گفت: ماكاروني هيچ گاه به تنهايي مصرف نمي‌شود و بيشتر با مواد غذايي كه داراي پروتئين بالايي هستند، مانند پنير، گوشت و ماهي مصرف مي‌شود.

وي افزود: ارزش بيولوژيكي ماكاروني نسبت به هر غذاي ديگر به خاطر تكميل شدن پروتئين آن و همچنين تأمين اسيد آمينه‌هاي ضروري افزايش پيدا مي‌كند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
زنان سیگاری بخوانند


ایسنا: رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به ترفند کمپانی‌های دخانیاتی به منظور تحت تاثیر قرار دادن زنان برای مصرف سیگار هشدار داد.

دکتر غلامرضا حیدری در آستانه هفته جهانی بدون دخانیات با اشاره به آخرین آمار موجود در رابطه با جمعیت زنان و مردان سیگاری کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از کل جامعه بالای 15 سال کشور، حدود 3 درصد زنان و حدود 25 درصد مردان سیگاری هستند که جمعیت زنان سیگاری در مقایسه با مردان کمتر است. همچنین زنان ایرانی در مقایسه با زنان دیگر کشورها، کمتر سیگار مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: هرچند مصرف سیگار در قشر جوان تقریبا رو به افزایش است اما در مقایسه با 20 سال گذشته زنان جوان، بیشتر سیگار مصرف می‌کنند که این امر نگران کننده و زنگ خطری برای آینده است. از آنجا که زنان مادران آینده هستند و می‌توانند نقش آموزشی تاثیرگذاری در فرزندان داشته باشند، مصرف سیگار در آنها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به طوری که در صورت افزایش مصرف در آنها باید در انتظار نسلی با سیگاری‌های بیشتری باشیم.

حیدری جریانات فمینیستی سال‌های 70 - 60 میلادی در اروپا و مطرح شدن برابری زن و مرد در آن سال‌ها را فرصتی برای گسترش فعالیت کمپانی‌های دخانیاتی و برنامه‌ریزی آنها برای سیگاری کردن زنان عنوان کرد و گفت: در خلال چند دهه گذشته مصرف دخانیات در مردان دنیا در یک حد متوسط ثابت مانده اما در زنان افزایش یافته است؛ چرا که در این سال‌ها کمپانی‌های دخانیاتی دقت و برنامه‌ریزی خود را برای سیگاری کردن قشر زنان که نصف یک جامعه را تشکیل می‌دهند، منعطف کرده و از تمرکز روی مردان خارج شدند.

وی ادامه داد: کمپانی‌های دخانیاتی از این جریانات فمینیستی سوء استفاده کرده و سیگار را یک رفتار مردانه و مناسب مطرح کردند. بر این اساس است که امسال سازمان بهداشت جهانی بواسطه در نظر گرفتن شعار «جنسیت و دخانیات با تاکید بر حفاظت زنان در مقابل استعمال دخانیات» در روز جهانی بدون دخانیات، این عمل را در جوامع آگاه سازی کرده و به زنان هشدار می‌دهد که تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرند.

حیدری سیگارهایی با برندهای زنانه و نام‌های معروف مد و عطر زنانه را از ترفندهای شرکت‌های دخانیاتی برای جلب زنان به مصرف سیگار عنوان کرد و گفت: کمپانی‌های دخانیاتی بواسطه چنین اقداماتی در نظر دارند زنان را تحت تاثیر قرار داده تا مصرف سیگار در آنها افزایش یابد که در صورت افزایش جمعیت زنان سیگاری، نسل‌ بعدی افراد سیگاری بیشتری خواهد داشت. بنابراین لازم است در این زمینه اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به افزایش مصرف سیگار در دو قشر زنان تحصیل کرده زیاد و تحصیل کرده کم جامعه، ادامه داد: هر چند در این دو گروه افزایش مصرف مشاهده می‌شود، اما در افراد تحصیل کرده این افزایش مصرف بیش از قشر عام است. حیدری گفت: هیچ ضمانتی وجود ندارد که تاهل یا بچه‌دار شدن باعث ترک سیگار شود. هر چند که ممکن است زنان در دوران بارداری یا شیردهی موقتا سیگار را کنار بگذارند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مواظب نيمكره‌هاي مغزتان باشيد

بسياري از خصوصيت‌هاي فردي ما به نيمكره‌هاي راست و چپ مغزمان بستگي دارند و بسته به اين كه كدام يك از اين دو توانمندتر باشند

جام جم آنلاين نوشت؛ خوب نقاشي مي‌كنيد؟ اهل فلسفه هستيد؟ شعر مي‌گوييد؟ عاشق رياضي هستيد؟ نمي‌توانيد زود قانع شويد؟ خلاق هستيد؟ زيادي منظم هستيد؟ يا...؟ بسياري از خصوصيت‌هاي فردي ما به نيمكره‌هاي راست و چپ مغزمان بستگي دارند و بسته به اين كه كدام يك از اين دو توانمندتر باشند يا شما براي توانمندتر كردن كدام يك از آنها بيشتر تلاش كنيد، نوع موفقيت‌هاي شما در زندگي رقم مي‌خورد.

از همه مهم‌تر اين است كه بدانيد اگر براي افزايش توانمندي‌هاي اين دو نيمكره تلاش نكنيد، ممكن است با گذشت زمان دچار افت كاركرد شويد.

پيش از آن كه درباره عملكرد نيمكره‌هاي راست و چپ و شيوه‌هاي تقويت آنها گفتگو كنيم بايد بخشي از اطلاعات را درباره مغز با هم مرور كنيم. بزرگ‌ترين بخش مغز مخ است كه از دو نيمكره ظاهرا شبيه به هم تشكيل شده است.

دانشمندان در گذشته معتقد بودند عملكرد اين دو نيمكره نيز مثل ظاهرشان به هم شبيه است اما بعدها به اين نتيجه رسيدند كه وظيفه هر نيمكره با نيمكره ديگر متفاوت است. هر انساني توانمندي‌هايي دارد كه با پرورش دادن و شكوفا كردن شان مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلف زندگي موفق شود، اين كه شما چه نوع توانمندي‌هايي داشته باشيد بسته به ميزان فعال بودن نيمكره‌هاي مغزي شماست، يعني بسته به اين كه نيمكره راست مغز شما فعال‌تر باشد يا چپ‌تان، نوع توانمندي‌ها، علايق و رفتارهاي‌تان متفاوت است.

از سوي ديگر اگر شما به نيمكره‌هاي مغزتان در طول زمان فرصت پيشرفت ندهيد امكان دارد از قابليت‌هاي فوق‌العاده آنها كاسته شود. موضوع بررسي وظايف نيمكره‌هاي مغز و چگونگي تقويت و پرورش قابليت‌هاي آنها يكي از آن مسائلي است كه سال‌هاست از سوي پژوهشگران مورد مطالعه قرار گرفته است و چندي پيش گزيده‌اي كوتاه از اين پژوهش‌ها به وسيله گروه روان‌شناسي سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان منتشر شد كه حتما براي شما هم جالب است.

چه خبر از نيمكره چپ

نيمكره چپ مغز ، سمت راست بدن را كنترل مي‌كند. آدم‌هايي كه نيمكره چپ قوي‌تري دارند معمولا عاشق رياضيات و فلسفه مي‌شوند. آنها استادان تجزيه و تحليل هستند و به‌راحتي مي‌توانند اعداد و ارقام را به خاطر بسپرند. آنها منطقي، منظم و سخنور هستند اما اگر از آنها بخواهيد مقوله‌اي را با مثال و شكل برايتان تعريف كنند گيج و ناتوان مي‌شوند، چون كلمات را بهترين روش انتقال مفهوم مي‌دانند، اما با اين همه ويژگي‌هاي خوب ممكن است در موسيقي و نقاشي و راه‌هاي خلاقانه چندان با استعداد نباشند.

چپ‌تان را ديوانه نكنيد!

اگر نيمكره چپ قدرتمندي داشته باشيد و بخواهيد از رياضي، فلسفه و مهم‌تر از همه نظم و ترتيب در زندگي غافل شود و اگر به جاي جزئي نگري كل‌نگر شويد، نيمكره چپ‌ خود را سركوب كرده است. براي آن كه نيمكره چپ‌تان را قوي كنيد بايد به رياضي و فلسفه برگرديد. در طبيعت گردش كنيد و از حس شنوايي‌تان براي بيشتر و بهتر لذت بردن كمك بگيريد. هر كار و هر مساله‌اي را به بخش‌هاي كوچك‌تر براي حل تقسيم كنيد چون توانايي شما در جزئي‌نگري بيشتر از كلي‌نگري است.جدول و پازل حل كنيد و براي هر روزتان برنامه‌اي مدون بنويسيد. براي حفظ كردن از فيش‌برداري استفاده كنيد. فن بيان و سخنراني را تمرين كنيد.

... و اما راستي‌ها

نيمكره راست مغز مسووليت هدايت سمت چپ بدن را برعهده دارد. اين نيمكره مركز حس لامسه، درك سه بعدي اشيا، تصاوير، مقررات، رنگ، لحن و صداست و با توجه به توانمندي‌اش در درك تصاوير و به خاطر سپردن آنها قدرت تشخيص چهره‌ها را نيز دارد.

ما معما‌ها را با نيمكره راست مغز حل مي‌كنيم و اين نشان مي‌دهد توانايي خلاقيت و كشف كردن هم به همين بخش مربوط است. اين نيمكره مسووليت روياسازي را بر عهده دارد و توانايي ورزش و انجام حركات موزون را به ما مي‌دهد.

ميانه اين نيمكره با هنر بسيار عالي است. آنها كه نيمكره راست قوي‌تري دارند معمولا هنرمنداني ذاتي هستند. استعداد موسيقي و هنرهايي مثل نقاشي و به طور كلي ذوق هنري به اين بخش مربوط مي‌شود. از همه مهم‌تر اين است كه اين نيمكره مركز احساسات و دوست داشتن در آدم‌ها نيز هست.

راه‌هاي تقويت نيمكره راست

براي پرورش نيمكره راست مغز بايد به ياد داشته باشيد كه اگر هميشه بخواهيد جدي و عاقلانه رفتار كنيد، اگر بخواهيد حق اشتباه كردن را از خود بگيريد، اگر بخواهيد همه كارهاي‌تان مورد پسند ديگران باشد و اگر بخواهيد هر كاري را از روش معمولش انجام دهيد دست اين نيمكره را براي ترقي مي‌بنديد.

براساس پژوهشي كه پيش‌تر به آن اشاره كرديم، براي تقويت نيمكره راست لازم است نگاهي كلي گرايانه را جايگزين نگاه جزئي گرايانه كنيد. چه اشكالي دارد به خودتان اجازه دهيد گاهي كودك شويد و دنيا را كودكانه ببينيد. از اشتباه كردن نترسيد. به نمايشگاه‌هاي نقاشي و كنسرت‌هاي موسيقي سر بزنيد. در انجام هر كار و حل هر پرسشي به چندين راه و چندين پاسخ متفاوت بينديشيد. به روياهاي‌تان احترام بگذاريد و فرصتي را به آنها اختصاص دهيد و حتي اهداف‌تان را در روياهاي‌تان متصور شويد. داستان بخوانيد و بعد سعي كنيد آن را مثل فيلم با تصوير در دنياي روياتان ببينيد. در طبيعت بگرديد و از آن لذت ببريد و هنرهايي مانند نقاشي و طراحي يا موسيقي را بياموزيد.

بهانه نگيريد! شما مي‌توانيد

همه آنچه گفتيم دليل نمي‌شود شما روي يكي از نيمكره‌هاي مغزتان به دليل توانمندي بيشترش تمركز كنيد و آن ديگري را از ياد ببريد يا از زير بار خيلي از كار‌ها به بهانه اين كه فلان كار به نيمكره ضعيف‌تر مغزم ربط دارد، در برويد چون همه آدم‌ها معمولا توانايي انجام فعاليت‌هاي عادي زندگي را دارند و قوي‌تر بودن يكي از نيمكره‌ها به معناي ناتوان بودن نيمكره ديگر نيست و مسلما آن نيمكره هم از عهده مسووليت‌هاي عادي‌اش برمي‌آيد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
با مغز پسته، قلب تان را از پزشک بی‌نیاز کنید


ایسنا: یک پژوهش جدید نشان داده است که گنجاندن مغز خشکبار بویژه پسته در **** غذایی روزانه میزان کلسترول کلی، کلسترول بد و هم چنین تری گلیسیرید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و از این رو شما را تا حد زیادی از پزشک بی‌نیاز می‌کند.

این تحقیق که با حضور 600 شرکت کننده از هفت کشور مختلف انجام گرفته در نشریه آرشیو طب داخلی به چاپ رسیده و فراگیرترین تحقیقی است که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است. این بررسی تاکید می‌کند که مصرف پسته در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر به سزایی دارد.

سایت اینسایت فارما ریپورتز در این باره افزود: محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه لوما لیندا در این پژوهش چندین مطالعه پیشین در مورد خواص مغزها را مورد بازبینی قرار دادند.

پسته خواص دیگری هم دارد . مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و کسانی که مبتلا به کم خونی هستند باید حتما روزانه مقداری پسته مصرف کنند. پسته مغز و ذهن را تقویت می‌کند.

برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است و برای باز کردن مجاری کبد مصرف پسته توصیه می‌شود. علاوه بر این، پسته معده را تقویت می‌کند، برای تسکین سرفه مفید است و اسهال معمولی و اسهال خونی را نیز درمان می‌کند.

مغز پسته حاوی املاح مختلفی شامل پروتئین، آهن، مواد چرب، کلسیم، فسفر، ویتامین آ، ب1، ب3 و پتاسیم است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
آلرژی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

ایرنا: دانشمندان با انجام دو تحقيق جداگانه دريافته اند احتمال ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به آلرژي بسيار کمتر از سايرين است.

محققان معتقدند واکنش هاي جانبي، سيستم ايمني را تحريک کرده و به دفع ديگر بيماري هاي بالقوه کشنده کمک مي کند.

دکتر رونالد کريستال رييس بخش ريوي و مراقبت هاي ويژه بيمارستان ويل کورنل در نيويورک مي گويد اين تحقيق نشان داد، افراد مبتلا به آسم 30 درصد کمتر از ديگران به سرطان تخمدان مبتلا مي شوند و همچنين کودکاني که به مواد موجود در هوا آلرژي دارند 40 درصد کمتر از ديگر هم سن و سالان خود به سرطان خون (لوسمي) مبتلا مي شوند.

پژوهشگران مي گويند شواهد دال بر مزيت هاي پزشکي آلرژي، در حال افزايش است.آنها دريافته اند احتمال ابتلا به سرطان گلو، پوست، ريه و دستگاه گوارش در کودکان حساس به مواد موجود در هوا نيز کاهش يافته است.

"زوبر ملا" اپيدمي شناس دانشگاه تکزاس تک و مجري تحقيقات سرطان تخمدان، با تاکيد بر لزوم تحقيقات بيشتري در اين زمينه مي گويد: تعداد تحقيقات انجام شده نشان مي دهد آلرژي از نظر آماري فاکتور حفاظتي قابل ملاحظه اي است.

تحقيقات دانشمندان کانادايي نيز نشان داد ابتلا به آلرژي و يا تب يونجه احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا 58 درصد کاهش مي دهد.
 
بالا