• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مصرف غذاهاي مديترانه اي خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش مي دهد

137793_182.jpg

کودکاني که از رژيم غذايي مديترانه اي- غني از ميوه، سبزيجات و ماهي- استفاده مي کنند، کمتر در معرض ابتلا به آسم و خس خس سينه قرار مي گيرند.

به گزارش اينديپپندنت؛ با اين حال مصرف سه ساندويچ برگر و يا بيشتر طي هفته، مي تواند خطر ابتلا به آسم را افزايش دهد.

محققان داده هاي 50 هزار کودک هشت تا 12 سال در 20 کشور را طي سال هاي 1995 تا 2005 جمع آوري شده بود بررسي کردند. آنها از والدين اين کودکان در مورد سابقه ابتلاي کودکشان به آسم و يا خس خس سينه نيز سووال کردند.

اين پژوهشگران دريافتند گرچه رژيم غذايي خطر ابتلا به آلرژي ناشي از گرده گياهان را افزايش نمي دهد اما بر آسم و خس خس سينه موثر است.

همچنين کودکاني که از رژيم غذايي مديترانه اي استفاده مي کنند کمتر با خطر ابتلا به آسم مواجه مي شوند.

اين محققان مي گويند: ميوه و سبزيجات حاوي آنتي اکسيدان و ساير عوامل فعال زيست شناختي هستند که مصرف آنها در عدم ابتلا به آسم موثر است.

بر اساس مطالعات انجام شده غذاهاي سرشار از ويتامين سي تاثير مثبتي در بهبود عملکرد ريه ها و کاهش نشانه هاي آسم دارند.

کاروتنوئيد ها و ويتامين سي و اي موجود در ميوه ها و سبزيجات موجب بهبود عملکرد ريه ها مي شوند.

نتايج اين تحقيقات در نشريه قفسه سينه منتشر شده است .
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
آنفولانزای خوکی هم چنان ادامه دارد

سازمان بهداشت جهانی بعد از بازبینی وضعیت آنفولانزای خوکی اعلام کرد: ویروس H1N1 هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است. اگرچه شدت آن در بسیاری از کشورهای جهان کاهش یافته است.

کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی که شامل 15 مشاور خارجی است اعلام کرد که کشورهای جهان باید هوشیاری خود در مورد این ویروس را مانند اقداماتی برای ارتقا بهداشت عمومی و مراقبت‌های ویژه ادامه دهند.


مدیر کل سازمان بهداشت جهانی مارگارت چان در این باره گفت: شیوع آنفولانزای خوکی هم‌چنان ادامه خواهد داشت و به همین دلیل ما در اوسط ماه ژانویه دوباره جلسه خواهیم داشت تا وضعیت این بیماری همه گیر را بررسی کنیم.


وضعیت ویروس آنفولانزای خوکی در مقیاس سازمان بهداشت جهانی در فاز 6 باقی مانده است.
در ملاقات بعدی در مورد تعیین فاز آنفولانزای خوکی، اعلام این که آیا دوره همه گیری بیماری گذشته است یا این که به فاز بعد از دوره اوج منتقل شده است تصمیم گیری خواهد شد.


علاوه بر آن کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که ویروس آنفولانزای خوکی هنوز هم برای تعدادی از افراد جامعه خصوصا زنان باردار، کودکان جوان و افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند خطرناک است و این گروه‌ها هنوز هم باید واکسیناسیون در برابر این بیماری را ادامه دهند.

پیش‌بینی می‌شود ویروس H1N1 به عنوان ویروس اصلی و قدرتمند در میان دیگر ویروس‌های آنفولانزاها باقی بماند.

این در حالی است که تا کنون چند بار سازمان بهداشت جهانی به مبالغه کردن در مورد خطرات این ویروس که در ماه آوریل سال گذشته شیوع پیدا کرد متهم شده است چرا که بسیاری از مبتلایان به این ویروس علائم متوسطی از خود نشان دادند.

اما کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نگران هستند که شاید این ویروس به نوع جهش‌ یافته ای تبدیل شده و خطرات بیش‌تری را نسبت به انواع اولیه به وجود آورد.

تست‌های آزمایشگاهای مرگ بیش از 18 هزار نفر بر اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی را تائید کرده اند. اما تعداد کشته‌های واقعی در سطح جهان بسیار بالاتر از این میزان است و برای مشخص شدن تعداد واقعی آن‌ها حداقل به یک سال زمان بعد از پایان یافتن دوره شیوع آنفولانزا زمان لازم است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
عینک آفتابی بزنيد

شبکه خبر:رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت : استفاده از عینک های آفتابی در ساعات اولیه صبح و عصرها به هنگام غروب خورشید در مقایسه با بقیه اوقات روز مهمتر و ضروری تر است.

دکتر پرویز زرین بخش جراح و متخصص چشم با بیان این مطلب افزود: بسیاری از افراد تصور می کنند در ساعات اولیه صبح و همچنین عصرها که نور خورشید شدت کمتری دارد ؛ به استفاده از عینک آفتابی نیازی نیست و بر این اساس ممکن است در این ساعات کمتر از عینک استفاده کنند.

وی افزود: این در حالی است که در همین ساعات چون خورشید به صورت مورب می تابد؛ میزان اشعه بیشتری وارد چشم می شود؛ اما در سایر اوقات روز مثلا در ظهر که شدت تابش نور خورشید به حداکثر خود می رسد؛ نور مستقیم وارد چشم نمی شود بلکه بیشتر روی سر متمرکز می شود.

زرین بخش یادآور شد: تحقیقات نشان داده است ؛ در بهار ؛ پاییز و تابستان شدت اشعه UV یا همان اشعه فرا بنفش خورشید در ساعات اولیه تابش (صبح زود) و ساعات پایانی (بعدازظهر) به علت آن که پرتو خورشید با زاویه کمتر می تابد؛ دو برابر است و چشم ها در این ساعت ها کاملا در معرض خطر قرار دارند.

این متخصص با اشاره به اینکه استفاده از عینک های آفتابی استاندارد در همه فصل های سال لازم است ؛ گفت : عینک آفتابی غیراستاندارد؛ به علت کیفیت نامناسبی که دارد باعث ورود میزان بیشتری از نور خورشید به داخل چشم ها می شود.

وی افزود: عینک های آفتابی ؛ در دسترس ترین وسیله محافظت از چشم ها در برابر نور خورشید است ؛ اما عینک های آفتابی غیر استاندارد نه تنها قادر به کنترل ورود نور خورشید به داخل چشم نیستند ؛ بلکه سبب بازتر شدن مردمک چشم و ورود اشعه بیشتر به داخل چشم می شود.

جراح و متخصص بیماری های چشمی اضافه کرد: با توجه به وجود عینک های آفتابی غیر استاندارد در بازار ؛ بهتر است افراد برای خرید آن به مراکز معتبر و مراکزی که دارای دستگاه های سنجش UV (اشعه فرابنفش خورشید) هستند ، مراجعه کنند.

عضو انجمن چشم پزشکی ایران با بیان اینکه مهمترین مشخصه عینک آفتابی جلوگیری از ورود اشعه فرا بنفش به داخل چشم است گفت : این اشعه و سایر اشعه های موجود در نور خورشید به پوست اطراف چشم آسیب می رساند و یک عینک آفتابی که مانع ورود این اشعه نشود نه تنها مفید نیست ؛ بلکه خطرناک هم هست.

وی افزود: همچنین استفاده از عینک های کوچک باعث ورود اشعه از اطراف و بالای چشم به داخل چشم می شود و توصیه می شود افراد از عینک هایی استفاده کنند که اطراف چشم را به طور کامل بپوشاند.

رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران یادآور شد: در محیطهایی مانند کنار دریا؛ استخر؛ فضاهای باز و در بیشتر شهرهای ایران که آفتاب شدید دارند؛ استفاده از عینک های آفتابی مناسب ؛ برای همه افراد لازم و ضروری است.

عضو انجمن چشم پزشکی ایران گفت : اشعه آفتاب می تواند باعث پیری زودرس پوست و برخی سرطان های پوستی شود که پوست اطراف چشم به علت نازک تر بودن ؛ بیشتر در معرض عوارض نور خورشید قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با اشاره به اینکه ؛ استفاده از عینک های آفتابی و کرم های ضد آفتاب به خصوص در کودکان ؛ ضروری است افزود: چشم کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض عوارض و آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید قرار دارد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
سيگار، ويتامين A بدن را مي‌سوزاند

رئيس مركز تحقيقات كنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: مصرف سيگار موجب كاهش ذخيره ويتامين A در بدن مي‌شود. اين ويتامين نقش محافظت پوست در برابر عوارض مخرب موجود در سيگار را به عهده دارد.

غلامرضا حيدري در گفتگو با فارس، افزود: سيگار علاوه بر اثرات تهديد‌كننده حيات بر ارگان‌هاي داخلي از جمله قلب و ريه، موجب كاهش طول زندگي مي‌شود. وي گفت: سيگار بر پوست تأثيرگذار است و مصرف آن موجب پيري زودرس مي‌شود.

رئيس مركز تحقيقات كنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي افزود: مصرف سيگار موجب پخش شدن مواد شيميايي مضر در محيط، خشكي سطح پوست، خارش و نهايتاً اثر تخريبي بر پوست مي‌شود.

حيدري گفت: سيگار با انقباض عروق خوني منجر به كاهش جريان خون در بافت‌ها از جمله پوست شده و كمبود اكسيژن و مواد مغذي اساسي پوست را در پي دارد.

رئيس مركز تحقيقات كنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي افزود: در هنگام سيگار كشيدن جمع شدن دهان منجر به ايجاد چين و چروك‌هاي اطراف دهان و اطراف چشم‌ها مي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
يائسگي در مردان! افسانه یا حقیقت؟

محققان بر اساس يك بازبيني جديد خاطرنشان كردند كه موضوع يائسگي در مردان يك افسانه است.

به گزارش ايسنا، ‌پژوهشگران هشدار دادند: در حال حاضر هيچ مدرك علمي قطعي وجود ندارد كه تاييد كند اين سندرم در مردان هم بروز مي‌كند. اين در حالي است كه محققان حدود يك دهه است كه تصور مي‌كنند احتمال يائسگي در مردان نيز وجود دارد.

برخي معتقدند كه اين سندرم در مردان با افت سطح هورمون مردانه تستوسترون ارتباط دارد كه به طور طبيعي با بالا رفتن سن رخ مي‌دهد. علائم اين افت هورموني نيز شامل كاهش توان جنسي، افسردگي و كاهش قدرت بدني است. اما در واقع اين افت هورمون در مردان خيلي به كندي صورت مي‌گيرد و بسياري از مردان كه ادعا مي‌كنند به اين علائم مبتلا هستند در واقع سطح هورموني طبيعي دارند.

علاوه بر اين، تحقيقات نشان داده است كه كاهش ميزان تستوسترون مي‌تواند هيچ علائمي نداشته باشد.

روزنامه تلگراف در اين باره نوشت: محققان هشدار مي‌دهند كه استفاده از تستوسترون مصنوعي براي مقابله با اين علائم هنوز سوال برانگيز و مشكوك است. بنابراين هورمون درماني در مردان مسن بدون علائم يا بدون كاهش قابل ملاحظه هورمون تستوسترون به هيچ وجه تونصيه نمي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
هر پک قلیان معادل مصرف100 نخ سیگار!

اسانس‌ها و عطرهای استفاده شده در تنباکوهای معسل یا میوه‌ای، حاوی هزاران ماده سمی و کشنده است.

به گزارش ایسنا برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقدار زیادی مواد سمی است. این مواد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی- عروقی و سایر بیماری‌ها شناخته شده‌اند. نیکوتین حاصل از دود قلیان، همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور است.

بتابر اعلام مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات، مصرف‌کنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادی را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می‌کنند. با وجود اینکه بخشی از نیکوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور از آب جدا می‌شود، میزان نیکوتین دریافتی در افراد مصرف‌کننده قلیان به اندازه‌ایست که وابستگی ایجاد می‌کند.

افراد سیگاری به طور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند و به طور متوسط با 40 تا 75 پک در روز، حدود 0،5 تا 0،6 لیتر دود استنشاق می‌کنند. این در حالی است که مصرف‌کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می‌کشد، حدود 50 تا 200 پک می‌زند و هر یک پک حاوی تا یک لیتر دود است.

به عبارت دیگر از نظر مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف‌کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار، دود دریافت می‌کند. مصرف‌کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند، همچون مصرف‌کنندگان سیگار مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی- عروقی، تنفسی و اثرات سوء آن بر بارداری خواهند شد.

میزان منوکسیدکربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطانزای منتشره از احتراق ذغال و یا مواد ایجادکننده حرارت در قلیان، در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر از اثرات سوء آن، چه برای مصرف‌کننده و چه افراد در معرض دود تحمیلی است. این در حالیست که احتمال انتقال بیماری از راه دهان و دندان آلوده، در اثر استفاده مشترک از قلیان، همچون سل و هپاتیت قابل بررسی است.

خطر انتقال بیماری‌های عفونی به دلیل استفاده مشارکتی افراد از قلیان وجود دارد. توتون و تنباکوی استفاده شده در قلیان از پست‌ترین توتون و تنباکوهای موجود و در واقع خطرناک‌ترین آنها است. اسانس‌ها و عطرهای استفاده شده در تنباکوهای معسل یا میوه‌ای، حاوی هزاران ماده سمی و کشنده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ليزر جايگزين سوزن آمپول مي‌شود

يكي از مشكلات هميشگي بيماران "آمپول زدن " است اما گروهي از محققان موفق به ساخت دستگاه جديدي شده‌اند كه بدون استفاده از سوزن و به كمك سيستم ليزر، ماده دارويي را به بدن بيمار انتقال مي‌دهد.

به گزارش فارس به نقل از سي‌نت، اين دستگاه كه Please نام گرفته و در مركز Pantec Biosolutions ساخته شده سوراخ‌هاي چند ميكروني بسيار كوچكي روي پوست ايجاد مي‌كند تا از طريق آنها دارو وارد بدن شود.

اين فرآيند شباهت زيادي به انتقال واكسن به بدن انسان در سا‌ل‌هاي اوليه دارد كه در آن شرايط پوست خراشيده مي‌شد و از طريق يك شيئ تيز، ماده داروي به بدن انسان انتقال مي‌يافت.
اين دستگاه ليزري با بورد كوتاه ساخته شده است و هيچ گونه آسيبي را به پوست وارد نمي‌كند.

در اين ميان، عمق اين سوراخ‌هاي ايجاد شده توسط اين دستگاه ليزري بسيار كم است و به دستگاه عصبي و رگ‌هاي خوني بدن انسان نمي‌رسد و به همين خاطر، پس از استفاده از دستگاه Please احساس درد و خونريزي وجود ندارد.

اين دستگاه در دو مدل و با نام‌هاي Please Home و Please Professional ساخته شده است. همان‌طور كه از آن‌ها مشخص است، مدل اول براي مصارف خانگي و بيماران ديابتي و مدل دوم براي مراكز پزشكي و درماني ساخته شده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
سگ‌ها، سرطان را بو مي‌كشند!

گروهي از محققان فرانسوي در پژوهش جديدي ادعا كرده‌اند كه سگ‌ها مي‌توانند سرطان پروستات را تشخيص دهند.

به گزارش ايسنا) پژوهشگران بيمارستان تنون در پاريس در نشست انجمن اورولوژي آمريكا گزارش دادند، سگ‌ها را مي‌توان به گونه‌اي تعليم داد كه با استشمام مواد شيميايي موجود در ادرار بتوانند تومورهاي سرطاني پروستات را در مراحل ابتدايي شناسايي كنند.

محققان مي‌گويند: اين تكنيك، روش جديدي براي تشخيص زودهنگام سرطان در مرداني است كه در معرض خطر بروز اين تومورها قرار دارند.

پژوهشگران ايتاليايي تاكيد كرده‌اند كه اگر اين روش تكميل شود خيلي موثرتر از تست PSA خواهد بود كه امروزه براي اين منظور مورد استفاده قرار مي‌گيرد ، چون ميزان خطاي آن پايين‌تر است.

از آنجا كه نتايج اين تحقيق جالب و اميدوار كننده بوده است، محققان درصدد هستند كه با بررسي روي مواد شيميايي كه از ساير تومورهاي سرطاني مثل تومورهاي ريه آزاد مي‌شوند، از اين روش براي تشخيص زودهنگام ساير سرطان‌ها استفاده كنند.

كل پروسه تعليم سگ‌ها براي انجام اين كار يك سال طول مي‌كشد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
درمان تومور چشم با پلاك‌های راديواكتيو در كشور

ایسنا: رييس مركز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشكي ايران از موفقيت چشم پزشكان كشور در درمان تومورهاي چشمي با پلاك‌هاي راديواكتيو خبر داد.

دكتر سيد مهدي مدرس زاده با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: در بخش درمان تومورهاي چشمي كه در بيمارستان رسول اكرم (ص) تهران مستقر است متخصصان با قرار دادن نوعي پلاك راديواكتيو روي تومور داخل كره چشم در مدت زمان محاسبه شده اي قادر به از بين بردن ضايعات سرطاني هستند.

وي تصريح كرد: تقريبا تمام تومورهاي چشم كه از شيوع بيشتري در كودكان برخورداراست در صورت مراجعه به موقع توسط متخصصان چشم دانشگاه علوم پزشكي ايران قابل درمان است.

دكتر مدرس زاده گفت: از آنجايي كه پلاك‌هاي راديو اكتيو جهت درمان تومورهاي چشمي از خارج كشور وارد مي شود، در صورت عدم تامين اعتبار لازم از سوي هيات امناي ارزي وزارت بهداشت ، دير به دست جراحان مي‌رسد كه اين مساله برخي اوقات روند درماني را كند كرده و يا فرصت درمان را از دست خواهد داد.

وي گفت: در صورتي كه اين پلاك‌هاي راديو اكتيو به موقع از خارج از كشور تامين نشود مي تواند موجب تخليه چشم شده كه اين مساله در كودكان خطرناك و ناگوارتر است.

مدرس زاده افزود: هزينه درمان يك بيمار مبتلا به تومور چشمي در خارج از كشور بالغ بر 50 ميليون تومان است اما در صورت تامين پلاك راديواكتيو كه يك پنجاهم هزينه درمان در خارج را دارد، مي توان با موفقيت سلامت چشم بيمار را حفظ كرد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: با گسترش امكانات و تجهيزات درماني در مراكز دانشگاهي تقريبا همه افراد مبتلا به بيماري هاي چشمي در ايران قابل تشخيص و درمان هستند. در سالهاي اخير بيماري چشمي اي در كشور وجود نداشته كه قادر به درمان موفق آن نبوده ويا مجبور به اعزام آن به خارج از كشور باشيم .
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
درمان تومور چشم با پلاك‌های راديواكتيو در كشور

ایسنا: رييس مركز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشكي ايران از موفقيت چشم پزشكان كشور در درمان تومورهاي چشمي با پلاك‌هاي راديواكتيو خبر داد.

دكتر سيد مهدي مدرس زاده با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: در بخش درمان تومورهاي چشمي كه در بيمارستان رسول اكرم (ص) تهران مستقر است متخصصان با قرار دادن نوعي پلاك راديواكتيو روي تومور داخل كره چشم در مدت زمان محاسبه شده اي قادر به از بين بردن ضايعات سرطاني هستند.

وي تصريح كرد: تقريبا تمام تومورهاي چشم كه از شيوع بيشتري در كودكان برخورداراست در صورت مراجعه به موقع توسط متخصصان چشم دانشگاه علوم پزشكي ايران قابل درمان است.

دكتر مدرس زاده گفت: از آنجايي كه پلاك‌هاي راديو اكتيو جهت درمان تومورهاي چشمي از خارج كشور وارد مي شود، در صورت عدم تامين اعتبار لازم از سوي هيات امناي ارزي وزارت بهداشت ، دير به دست جراحان مي‌رسد كه اين مساله برخي اوقات روند درماني را كند كرده و يا فرصت درمان را از دست خواهد داد.

وي گفت: در صورتي كه اين پلاك‌هاي راديو اكتيو به موقع از خارج از كشور تامين نشود مي تواند موجب تخليه چشم شده كه اين مساله در كودكان خطرناك و ناگوارتر است.

مدرس زاده افزود: هزينه درمان يك بيمار مبتلا به تومور چشمي در خارج از كشور بالغ بر 50 ميليون تومان است اما در صورت تامين پلاك راديواكتيو كه يك پنجاهم هزينه درمان در خارج را دارد، مي توان با موفقيت سلامت چشم بيمار را حفظ كرد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: با گسترش امكانات و تجهيزات درماني در مراكز دانشگاهي تقريبا همه افراد مبتلا به بيماري هاي چشمي در ايران قابل تشخيص و درمان هستند. در سالهاي اخير بيماري چشمي اي در كشور وجود نداشته كه قادر به درمان موفق آن نبوده ويا مجبور به اعزام آن به خارج از كشور باشيم .
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
زیبایی ارثی است یا اکتسابی؟

نتایج مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد، میزان جذابیت چهره بانوان با مقدار هورمون استروژن بدن‌شان رابطه مستقیم دارد.

« فلانی چه ‌قدر خوشگله؛ به مادرش رفته... آب و هوای شمال خوبه؛ واسه همین مردم‌اش پوست شفافی دارن.....» قطعا شنیدن این حرف‌ها برای شما تازگی ندارد. ولی آیا می‌دانید واقعا محیط چه تاثیری بر زیبایی دارد؟ و آیا تاثیر توارث بر زیبایی یا نازیبایی آدم‌ها قطعی است؟.

خانم‌هایی که هورمون استروژن در بدن‌شان بیشتر ترشح می‌شود، از زیبایی ظاهری و سلامت پوست و موی بیشتری برخوردارند. نتایج مطالعات دانشمندان اسکاتلندی نشان می‌دهد، میزان جذابیت چهره بانوان با مقدار هورمون استروژن بدن‌شان رابطه مستقیم دارد.

برای انجام این مطالعه از چهره بانوان شرکت کننده در این پروژه تحقیقاتی تصویربرداری شد و در هر نوبت تصویربرداری، نمونه ادراری برای تعیین میزان هورمون استروژن بدن در اختیار محققان قرار گرفت.

هورمون استروژن، هورمون جنسی زنانه است که باعث بروز صفات زنانگی در بانوان می‌شود. میزان هورمون استروژن که در بدن هر زن در دوره هفت ساله بلوغ تولید می‌شود، تحت تاثیر عوامل ارثی است.

این هورمون بر رشد استخوان‌ها و شکل‌گیری بافت‌های بدن و نیز زیبایی و شادابی زنان تاثیر می‌گذارد.

شاید تصور کنید به این ترتیب می‌توانید با هورمون درمانی و دریافت مقادیر بالاتر استروژن به زیبایی بیشتری دست پیدا کنید اما این محققان تاکید می‌کنند هر چند بالا بودن میزان این هورمون در بدن دختران جوان بر میزان جذابیت ظاهری آنها می‌افزاید اما این به آن معنی نیست که برای دست یافتن به زیبایی بیشتر به سراغ هورمون بروند زیرا عوارض نامطلوب و منفی مصرف هورمون اضافی هنوز برای محققان روشن نشده است.

زیبایی، زیبایی می‌آورد

محققان دانشگاه آبردین، این مطالعه جالب را روی جذابیت چهره افراد مختلف انجام داده‌اند. دکتر بن‌جونز، روان‌شناس و یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، می‌گوید:" مطالعات ما نشان می‌دهد قضاوت اطرافیان درباره همان فرد بر نظر ما درباره جذابیت چهره‌‌ وی موثر است."

شاید شما هم برای نخستین بار یک بازیگر را در یک فیلم ببینید و اصلا به نظر شما زیبا و جذاب نیاید ولی فقط کافی است بفهمید که او بازیگری است که فلان جایزه مشهور جهانی را دریافت کرده تا داستان‌هایی اسطوره‌‌ای درباره جذابیت ظاهری او بر سر زبان‌ها بیفتد و این کم‌کم روی قضاوت شما درباره زیبایی یا جذابیت او تاثیر بگذارد.

در این لحظات، معمولا ناخودآگاه تلاش می‌کنید نقاط جذاب چهره او را کشف کنید و کم‌کم چهره عادی او به نظرتان متفاوت خواهد شد. دکتر جونز و گروه‌اش، روش جالبی برای انجام این مطالعه در پیش گرفتند.

آنها در ابتدا از گروهی از زنان خواستند که در این مطالعه، شرکت کنند. از سوی دیگر، آنها از یک مرد خوش قیافه‌خواستند که در چند فیلم ویدیویی بازی کند.

در یکی از این فیلم‌ها، زیبایی ظاهری این مرد در فیلم مورد تحسین اطرافیانش قرار می‌گرفت ولی در فیلم‌های دیگر، سایر بازیگران فیلم به زیبایی ظاهری او اصلا توجهی نداشتند و بی‌تفاوت از کنار او عبور می‌کردند.

سپس دانشمندان، این فیلم را به زنانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند نشان دادند و با کمال تعجب مشاهده کردند فیلمی که در آن زیبایی نقش اول فیلم مورد تحسین سایر بازیگران قرار می‌گرفت، زنان نیز آن بازیگر را بسیار زیبا و جذاب ارزیابی می‌کردند، در حالی که همان چهره در فیلمی دیگر که مورد توجه دیگران قرار نمی‌گرفت، از سوی گروه دیگری از زنان که آن فیلم را دیده بودند، بسیار عادی و معمولی ارزیابی شده بود.

سرپرست این گروه تحقیقاتی به شوخی می‌گوید:" مثلا اگر من به همراه یک بازیگر خوش‌چهره سینما مثل " برادپیت " در خیابان قدم بزنم، بدون شک تمام نگاه‌ها به سوی این بازیگر معروف جلب خواهد شد و زیبایی ظاهری او و بیش از آن، قضاوت و نظریه عمومی افراد جامعه درباره زیبایی چهره او، جذابیت چهره‌اش را صدها برابر پررنگ‌تر از من خواهد کرد."
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

بـازار مناسب عسل ، سبب سودجویی عده ای در عـرضه عسل تقلبی شده است .

دکتر اورنگ عیوض زاده ، متخصص تغذیه گفت : مصرف عسل تقلبی یا غیرطبیعی که از شربت قند یا شکر تهیه می شود ، به علت داشتن قند مصنوعی برای سلامتی افراد بویژه دیابتی ها مضر است .

مدیر عامل کارخانه بسته بندی عسل در طالقان گفت: عمل کریستاله شدن یا شکرک زدن عسل نشانه خالص بودن آن است.

عباسی افزود: عسل طبیعی در دمای کمتر از منهای پنج و بیش از 25 درجه سانتیگراد شکرک هایی به شکل روغن نباتی جامد می زند.

فتاح پور از زنبورداران وفروشندگان عسل در هشتگرد گفت : اگر یک قاشق عسل را در آب سرد هم بزنیم ،چنانچه حل شد عسل تقلبی و در غیر اینصورت نشانه خالص بودن عسل است.

عسل ماده غذایی با ارزش است که به سبب داشتن خواص درمانی ،از دیرباز مورد توجه بشر بوده است.

عسل حاوی انواع ویتامین ها همچون ویتامین AوC, K, B2, B4 ,B6،پروتئین،املاح و آنزیم هاست .

این ماده غذایی در درمان بسیاری از امراض مانند ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها و بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق مفید است.

رسول اکبریان فروشنده عسل در طالقان گفت/ رنگ عسل بسته به گیاهی که زنبور از شهد آن تغذیه می کند ، است .

بطور مثال عسل آویشن تیره و عسل گشنیز شفاف و بیرنگ است .

50 درصد عسل تولید شده در ساوجبلاغ را عسل آویشن تشکیل می دهد.

در این شهرستان بویژه ارتفاعات طالقان ،سالیانه 100 تن عسل از 13 هزار و 800 کلنی زنبور عسل برداشت می شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی صنعت غذای ساوجبلاغ با بیان اینکه تنها روش قطعی برای تشخیص عسل خالص و مصنوعی سنجش میزان ساکاروز موجود عسل در آزمایشگاه است ، گفت : میزان ساکاروز در عسل مصنوعی بیش از چهار درصد است.

بهترین شرایط برای نگهداری عسل ،جای خشک و دمای بین 5 تا 25 درجه سانتی گراد است.

عسل را در ظروف شیشه ای و پلاستیکی نگهدارید ، نگهداری عسل در ظروف فلزی سبب عوض شدن طعم و مزه عسل در مدت زمان کوتاهی می شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
از هر 5 ايراني يك نفر فشارخون دارد


يك متخصص قلب و عروق گفت: از هر 5 ايراني يك نفر فشارخون دارد و حدود 50 درصد از اين افراد نمي‌دانند مبتلا به بيماري فشارخون هستند.

به گزارش ايلنا،مسعود قاسمي گفت: اگر به اين عده از مردم افرادي كه مي‌دانند فشارخون دارند و از درمان آن امتناع مي‌كنند يا افرادي كه درست درمان نمي‌شوند را هم اضافه كنيم ملاحظه مي‌كنيم از نقطه نظر ايمني مردم از اين بيماري در سطح مطلوبي قرار ندارند.

وي افزود: روند غيرقابل كنترل چاقي و مصرف غذاهاي كم حجم و پركالري مثل فست‌فودها باعث ابتلاي روزافزون به فشارخون در بين افراد جامعه شده است.فشارخون ريشه بسياري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي كه دومين عامل مرگ و مير در جهان و ايران است محسوب مي شود و همچنين ريشه بسياري از بيماري‌هاي كليوي و سكته‌هاي مغزي است.

قاسمي در عين حال با تأكيد بر اين نكته كه همين بيماري مهلك در صورت پيشگيري و درمان به موقع براحتي قابل مهار است افزود: فشارخون شايع‌ترين و مهم‌ترين عامل بيماري‌هاي قلبي و عروقي است ولي در صورت درمان به موقع و پيشگيري دارويي و غيردارويي و مراجعه مرتب به پزشك قابل مهار است.

اين متخصص قلب و عروق در مورد علائم بروز اين بيماري در افراد گفت: بزرگترين معضل اين بيماري اينست كه هيچ علامتي ندارد بلكه در صورت درمان نشدن بيمار، عوارض ناشي از آن است كه به بيمار علامت مي‌دهد فشارخون داشته يا دارد.

وي اظهارداشت: اين بيماري تنها با مراجعه مرتب به پزشك در فواصل زماني معين قابل تشخيص است. يك بيمار از هر ده يا بيست بار فشارخون گرفتن ممكن است فقط دو تا سه بار متوجه وجود فشارخون در خود شود، بنابراين براي پيشگيري از اين بيماري لازمست افراد بالاي 20 سال سالي يكبار و افراد بالاي 40 سال ماهي يك بار و زنان يائسه بيش از بقيه اقشار جامعه فشارخون خود را كنترل كنند.
 

*sara

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژوئن 2010
نوشته‌ها
25
لایک‌ها
0
اندازه طحال تقریبا به اندازه مشت بسته شماست. طحال بخشی از دستگاه لنفاوی شما به حساب می‌آید که به مقابله با عفونت می‌پردازد و مایعات بدنی در حالت تعادل نگه می‌دارد.

طحال حاوی سلول‌های سفید خونی برای مقابله با میکروب‌هاست. طحال همچنین به کنترل مقدار خون در بدن شما کمک می‌کند و سلول‌های خونی پیر و آسیب‌دیده را نابود می‌کند.با اینکه طحال کارکردهای مختلفی در بدن دارد، اما بدن انسان می‌تواند بدون آن هم به حیات خود ادامه دهد، برای همین برداشتن طحال دچار بیماری یا آسیب‌دیده بدون ایجاد آسیب جدید امکان‌پذیر است.

ساختمان طحال

طحال در یک انسان بزرگسال سالم حدود 11 سانتی‌متر درازا دارد. وزن آن معمولا 150 گرم تسن و زیر دنده‌های نهم تا دوازدهم در طرف چپ قرار دارد.

طحال بخشی از دستگاه لنفاوی بدن است. اما مانند تیموس تنها دارای مجاری لنفاوی وابران (خارج کننده مایع لنف) است.

طحال عمدتا از دو نوع بخش ساختمانی به نام پالپ تشکیل شده است:

یکی پالپ سفید که ساختار دایره‌ای شکلی هستند که عمدتا از لنفوسیت تشکیل شده‌اند. کار پالپ‌های سفید مشابه ندول در گره‌های لنفاوی است. اندازه آنها ز 0.25 میلی‌متر تا 1 میلی‌‌متر متفاوت است. در اغلب موارد این پالپ‌های سفید شریانچه‌ای را احاطه می‌کنند، اما گاهی ممکن است در یک طرف شریانچه رشد کنند.

دوم پالپ‌های قرمز که پالپ‌های سفید را احاطه می‌کنند و از بافت همبندی و سینوس‌های طحالی بزرگی تشکیل شده است عمدتا حاوی گلبول‌های قرمز خون و سلول‌های دفاعی به نام ماکروفاژ هستند.و کارکرد اصلی پالپ قرمز *****کردن خون از آنتی‌ژن‌ها، میکروب‌ها و گلبول‌های قرمز پیر و آسیب دیده است.

این دو بخش با یک ناحیه حاشیه‌ای از هم جدا می‌شوند. 76 تا 79 درصد طحال از پالپ قرمز تشکیل شده است.
سینوس‌های طحالی که به آنها سینوزوئید می‌گویند، عروق خونی گشادی هستند که نهایتا به وریدهای ترابکولار تخلیه می‌شوند.

شکاف‌هایی که درمیان سلول‌‌های پوشاننده درون این سینوس‌ها وجود دارد امکان ***** کردن مکانیکی خونی را که به طحال وارد می‌شود، ایجاد می‌کند. سلول‌های غیرطبیعی یا پیرشده که از میان فضاهای باریک میان‌سلولی عبور می‌کند به دشت آسیب می‌بینند و نهایتا بوسیله سلول‌های ماکروفاژ درون پالپ قرمز بلعیده می‌‌شوند.علاوه بر گلبول‌های قرمز پیر، سینوزوئیدها همچنین ذراتی که ممکن است در جریان خون اشکال ایجاد کنند، مانند باقیمانده هسته سلول‌ها یا هموگلوبین‌های تغییرشکل یافته را نیز ***** می‌کنند.

ترابکول‌های طحال

طحال را یک پوشش فیبری-الاستیکی می‌پوشاند، که در ناف طحال به در مسیر عروق خونی به داخل آن می‌رود، به شکل صفحاتی در می‌‌آید. از این صفحات و نیز از سطح داخلی پوشش فیبری- الاستیکی خارجی طحال، نوار فیبری کوچک متعدد که به آنها ترابکول‌های طحال می‌گویند، در همه جهات درون طحال را به واحدهای کوچکی تقسیم می‌کند که اساس کاری طحال را تشکیل می‌دهند.

سلول‌های درون پالپ قرمز

پالپ قرمز متشکل از شبکه‌ای از رشته‌های باریک تورمانند تشکیل شده است که در ادامه شبکه ترابکول‌های طحال قرار می‌گیرند. و بر روی این شبکه سلول‌های پهن شاخه شاخه‌ای قرار می‌‌گیرند. این شبکه توری با خون پر می‌شود.

درون پالپ قرمز این سلول‌ها را به چشم می‌خورند:
گلبول‌های سفید که به نسبت بیشتری از حدی که در خون دیده می‌شود.

سلول‌های مدور بزرگی که سلول‌های طحالی نامیده می‌شوند و توانایی حرکاتی مانند آمیب را دارند، و اغلب حاوی رنگدانه و گلبول‌های قرمز در درون‌شان هستند.

سلول‌های رتیکولوم که هریک حاوی هسته گرد یا بیضی هستند و مانند سلول‌های طحالی ممکن است حاوی رنگدانه‌ها درون خود باشند.

در طحال جوان ماکروفاژهایی دیده می‌شوند که هر کدام حاوی تعداد زیادی هسته یا یک هسته ترکیبی هستند.

سایر کارکردهای طحال
طحال به در تولید گلبول‌های قرمز هم نقش دارد. در حالیکه مغز استخوان محل اولیه تولید خون در بزرگسالان است، طحال تا پنج ماهگی دوران جنینی نقش مهمی در تولید خون دارد. پس از تولد، کارکرد تولید گلبول‌های سرخ در طحال متوقف می‌شود، به جز در موارد برخی از اختلالات خونی.

طحال یک اندام عمده لنفاوی است و کارکرد خود در تولید لمفوسیت‌ها حتی پس از تولد حفظ می‌کند.

برداشتن طحال

برداشتن طحال با جراحی که به علت بیماری‌های یا آسیب‌دیدگی ممکن است انجام شود، باعث این تغییرات می‌شود:
افزایش متوسط در میزان گلبول‌های سفید و پلاکت‌های در گردش.

کاهش پاسخدهی به برخی از واکسن‌ها.

افزایش حساسیت به عفونت‌های باکتریایی و تک‌سلولی‌ها، به خصوص افزایش خطر ابتلا به عفونت ناشی از باکتری‌های که کپسول پلی‌ساکاریدی دارند، مانند پنوموکوک که عامل ذات ‌الریه است.
 

*sara

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژوئن 2010
نوشته‌ها
25
لایک‌ها
0
صابون‌های معمولی، ترکیبی از اسیدهای چرب، روغن‌ها و مواد ضدعفونی هستند؛ در حالی که صابون‌های آنتی‌باکتریال حاوی موادی هستند مانند تریکلوزان (یک ترکیب آلی محلول د‌ر آب که باکتری‌زداست)، الکل و گاهی ماده‌ای که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. صابون‌های آنتی‌باکتریال، باکتری‌ها را از بین می‌برند؛ در حالی که صابون‌های معمولی با شستشو باعث جدا شدن و دفع باکتری‌ها از محل می‌شوند. با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، درباره همین موضوع گفتگو کرده‌ایم.

▪ چرا صابون‌های آنتی‌باکتریال این‌قدر طرفدار دارند؟

ـ ببینید؛ بیشترین اثر آنتی‌باکتریال‌ها در کشتن باکتری‌هاست. با این وجود، در مورد استفاده درازمدت از آنها اختلاف نظر وجود دارد. صابون‌های معمولی باکتری‌ها را از پوست جدا می‌کنند و سپس این باکتری‌ها شسته می‌شوند و یا هنگام خشک کردن دست، به دستمال یا حوله می‌چسبند، در حالی که محصولات آنتی‌باکتریال، باکتری‌ها را در همان محل از بین می‌برند.

استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال ممکن است بتواند در صورت ایجاد بریدگی، از عفونت تا حدی جلوگیری کند (هرچند این مساله ثابت نشده است)، همچنین به علت کشته شدن باکتری‌ها، گسترش و انتقال فرد به فرد بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی‌ و آنفلوآنزا و گسترش باکتری‌ سالمونلا که ممکن است در گوشت ماکیان خام وجود داشته باشد، کاهش می‌یابد. پیشگیری از گسترش عفونت‌ها در اماکن بهداشتی از دیگر مزایای این صابون‌هاست. این محصولات برای افرادی که دچار نقص یا ضعف سیستم ایمنی هستند نظیر کسانی که مبتلا به سرطان هستند، می‌تواند مفید باشد.

▪ و چه معایبی دارند؟

ـ خب، درباره معایب استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال، طبق مطالعه‌ای که نتایج آن توسط مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا منتشر شده، می‌شود گفت که استفاده از این صابون‌ها مزیتی به صابون‌های معمولی در کاهش میزان سرماخوردگی ندارد. برخی از محصولات آنتی‌باکتریال، به خصوص آنهایی که به جای الکل یا سفیدکننده، از مواد سنتتیک استفاده می‌کنند، خطر ایجاد ارگانیسم‌های مقاوم در برابر آنتی‌باکتریال‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها را دارند. عده‌ای از محققان بر این باورند که صابون‌های آنتی‌باکتریال نباید برای افراد سالم خانواده مصرف شوند و مصرف آنها باید محدود به مکان‌هایی باشد که مورد نیاز است مانند بیمارستان‌ها و خانواده‌هایی که در آنها افراد بیماری وجود دارند که خطر ابتلا به عفونت باکتریال در آنها بالاست.

برخی محققان معتقدند که آنتی‌باکتریال‌‌ها مزیتی نسبت به صابون‌های معمولی در کاهش میزان عفونت و بیماری ندارند. مطالعاتی مانند آنچه روی ۲۲۴ نفر از افراد خانواده‌های مختلف انجام گرفت، نشان داد که میزان مقاومت باکتریال در گروه آنتی‌باکتریال نسبت به صابون‌های معمولی افزایش نیافته. همچنین اثبات نشد که استفاده از این صابون‌ها به جای صابون‌های معمولی باعث ایجاد فضایی سالم‌تر در خانه‌ها شود. مواد شیمیایی سنتتیک موجود در این صابون‌ها بعد از شسته شدن و دفع در فاضلاب، ممکن است برای محیط زیست خطرناک باشند. همچنین مشخص نیست که آیا رشد در محیطی بیش از حد تمیز برای کودکان مفید است و یا اینکه حدی از مواجهه میکروبی برای تکامل سیستم ایمنی کودکان لازم است. ضمنا این صابون‌ها باکتری‌های مفید روی پوست را نیز از بین می‌برند و قیمت بیشتری نیز دارند.

▪ ژل ضدعفونی‌کننده دست که نیاز به شستشو ندارد، چطور؟

ـ این ژل، مایعی است که معمولا برای از بین بردن سریع باکتری‌ها و ویروس‌های موجود روی پوست دست به کار می‌رود. کلا ژل‌های ضدعفونی کننده، صابون نیستند. آنها حاوی الکل هستند که نسبت به تریکلوزان و ژل گزیلنول سریع‌تر روی باکتری‌ها اثر می‌کنند. این ژل‌ها نیازی به آب‌کشی و خشک کردن ندارند. به سرعت تبخیر می‌شوند و نیازی به استفاده از آب یا حوله و دستمال کاغذی برای خشک کردن آنها نیست. اغلب از این ژل‌ها زمانی استفاده می‌شود که شستشوی دست‌ها با صابون و آب امکان‌پذیر نیست. این ژل‌ها می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند اما قادر به از بین بردن آلودگی و چرک قابل مشاهده روی دست‌ها نیستند. مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا مصرف این ژل‌ها را زمانی مناسب می‌داند که دست‌ها آلودگی‌ قابل مشاهده ندارند. این مرکز همچنین گزارش کرده است که بهترین راه ضدعفونی دست‌ها، شستن آنها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه است و مصرف ژل‌ها را در صورت عدم امکان این شستشو، مناسب می‌داند.

▪ ژل‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند؟

ـ انواع ژل‌ها، الکل، عامل ضخیم‌کننده، حلال الکل، نوعی مرطوب کننده، مواد معطر و رنگ. برای اینکه یک ژل ضدعفونی کننده موثر باشد، باید حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل باشد. هر قدر درصد الکل بیشتر باشد، ژل تاثیر بیشتری در نابود کردن میکروب‌ها دارد.

▪ معایب این ژل‌ها چیست؟

ـ الکل می‌تواند باعث خشک شدن پوست دست‌ها شود. به همین دلیل برخی از این ژل‌ها حاوی نوعی مرطوب کننده هستند که از این خشکی جلوگیری نمایند. شستشوی دست‌ها در صورتی که به روش صحیح انجام شود، یعنی تمام سطوح دست‌ها و ناخن‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته شود، به همان اندازه موثر است. ژل‌ها نیاز به زمان کمتری دارند؛ تا حدی که برای یک پرستار آی‌سی‌یو که در یک شیفت ۸ ساعته مشغول به کار است، استفاده از ژل باعث یک ساعت صرفه‌جویی در زمان می‌شود. اگر ناخن‌ها به خوبی کوتاه نشده باشند و اگر زیورآلات استفاده شده باشد، ژل‌های ضدعفونی‌کننده نمی‌توانند به اندازه شستشوی با آب و صابون موثر باشند. مطالعات نشان داده‌اند که ژل‌های حاوی الکل، به نحو قابل اطمینانی روتاویروس را از بین می‌برند. مطالعه دیگری نشان داده است که مصرف مرتب ژل‌ها می‌تواند ابتلا به بیمار‌ی‌های گوارشی را تا حد ۵۹ درصد کاهش دهد.

▪ اگر توسط کودکانی که دست‌شان را زیاد به دهان‌شان می‌برند، مصرف شود؛ چه؟

ـ در صورت بلع، این ژل‌ها می‌توانند مسمومیت با الکل ایجاد کنند. در آمریکا سالانه بیش از ۱۲ هزار مورد مسمومیت با الکل ناشی از این ژل‌ها گزارش می‌شود. یک قاشق چای‌خوری از این ژل‌ها برای مسموم کردن یک طفل نوپا کافی است. این ژل‌ها قابل اشتعال هستند. احتیاطات لازم باید در موارد مذکور به عمل آید.

▪ نحوه استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده چیست؟

ـ جواهرات و زیورآلات باید از دست خارج شوند و بعدش چند قطره از ژل را (به میزان کافی و تا حدی که دست‌ها کاملا مرطوب شوند) روی کف یک دست می‌ریزیم. دست‌ها را به هم می‌مالیم. به مدت ۲۵ ثانیه ژل را روی تمام سطوح دست‌ها و انگشتان می‌مالیم (یا تا زمانی که دست‌ها کاملا خشک شوند). اگر دست‌ها واضحا آلوده‌اند (آلودگی قابل مشاهده دارند)، شستشوی با آب و صابون الزامی است. برای ضدعفونی کامل، توجه به تمام سطوح دست‌ها، اطراف ناخن‌ها، لابه‌لای انگشتان و پشت شست و اطراف مچ ضروری است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ايران بزرگترين مصرف کننده دارو در جهان


دبير شوراي هماهنگي بيمه‌هاي درماني خراسان‌جنوبي ايران را بزرگترين مصرف کننده دارو در جهان دانست و افزود: سالانه بيش از20 ميليارد عدد دارو در اشکال مختلف در کشور مصرف مي‌شود که سرانه هر ايراني 300 عدد دارو در سال است.

به گزارش ايسنا، عليرضا رمزي دبير شوراي هماهنگي بيمه‌هاي درماني خراسان‌جنوبي در جشنواره استاني تجويز و مصرف منطقي دارو در بيرجند گفت: هم اکنون هزينه صرف شده درنظام سلامت کشور از GDP (توليد ناخالص داخلي) 3/6 درصد است.

وي افزود:30 درصد منابع **** سلامت کشور از محل عمومي، هشت درصد از کارفرمايان، 50 درصد مردم و پنج درصد توسط نهادها و ارگانهاي مرتبط تامين مي‌شود.

دبير شوراي هماهنگي بيمه‌هاي درماني خراسان‌جنوبي در زمينه نحوه مديريت در **** سلامت گفت: در اين راستا 25 درصد توسط وزرات بهداشت،10 درصد تامين اجتماعي، شش درصد بيمه خدمات درماني، 9درصد ارگانها و 50 درصد توسط مردم صورت مي گيرد.

رمزي افزود: عملکرد **** سلامت به چهار عامل توليت، تامين مالي، تامين منابع و ارائه خدمات نيازمند است.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه خراسان جنوبي از استانهاي محروم کشور است، اما ميانگين دريافت داروهاي تزريقي و آنتي بيوتيک‌ها در استان کمتر از ميانگين کشوري است؛ لذا با بررسي‌هاي پژوهشي و ميداني مي‌توان در جهت تجزيه و تحليل رابطه بين مصرف و تجويز منطقي دارو اقدام کرد.

غلامرضا آهني معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند نيز با بيان اينکه کميته تجويز و مصرف منطقي دارو در سال 1375 در استان خراسان جنوبي تشکيل شده است افزود: از آغاز فعاليت اين کميته تا سال 1386 در مجموع 73 هزار و 400 نسخه پزشکي جمع‌آوري و ثبت شده است.

وي افزود: با فعاليت اين کميته با عنوان کميته بررسي نسخ 65 هزار و 714 نسخه در سال 1387 و حدود 888 هزار و 549 نسخه در سال گذشته در استان جمع‌ آوري و در نرم ‌افزار ويژه به ثبت رسيده است.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند پزشکان، داروسازان، رسانه‌ها، مطبوعات و مردم را از جمله گروههاي هدف اين جشنواره ذکر و اظهار كرد: اين جشنواره در راستاي افزايش شاخص‌هاي آماري، بهبود تجويز و مصرف دارو در سطح استان برگزار شده است.

آهني ترويج و ارتقاي فرهنگ صحيح تجويز مصرف منطقي دارو در جامعه، ايجاد بستر مناسب براي تهيه و نمايش آثار هنري مرتبط، تلاش در جهت تغيير نگرش مردم نسبت به مصرف خودسرانه دارو و افزايش اگاهي و ايجاد انگيزه در پزشکان و دارو سازان نسبت به رعايت فرهنگ تجويز منطقي دارو را از جمله اهداف اين جشنواره ذکر کرد.

وي افزود: تعيين شاخص‌هاي تجويز و مصرف دارو در منطقه تحت پوشش، ارائه بازخورد نتايج شاخص‌هاي تجويز و مصرف منطقي دارو و الگوي نسخه نويسي به گروه‌هاي پزشکي، داروخانه‌ها، مراکز بهداشتي، درماني و بيمارستانها و ارائه راهکارها و پيشنهادات براي سياستگذاري از جمله وظايف کميته تجويز و مصرف منطقي دارو است.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند جمع‌آوري و ورود نسخ بيمه روستايي به نرم افزار، جمع‌آوري و ورود اطلاعات نسخ بيماران بستري در بيمارستانها، ورود اطلاعات نسخ مراکز و درمانگاه‌هاي دولتي، استفاده از نظرات و پيشنهادات مسوولين را از جمله برنامه هاي در دست اقدام کميته مزبور ذکر کرد.

يادآوري مي‌شود در اين جشنواره پنج پزشک عمومي، دو پزشک متخصص و دو دارو ساز استان که در تجويز منطقي دارو داراي عملکرد خوبي بودند تجليل شدند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
كيست 10 كيلويی از شكم يك زن بيرون آورده شد

فارس: در يك اتفاق نادر پزشكان بيمارستان ارس پارس‌آباد از شكم يك زن بيمار كيست 10 كيلويي خارج كردند.

احمدرضا نرگسي پزشك معالج اين بيمار بعد از ظهر امروز بعد از عمل جراحي گفت: زن 31 ساله چند روز قبل به دليل ناراحتي شكم به بيمارستان ارس مراجعه كرده بود كه بعد از آزمايش و معاينات متعدد متوجه كيست 10 كيلويي در شكم او شديم.

وي افزود: اين كيست كه موجب اذيت و دل‌پيچه شديد در اين زن شده بود به حدي نگران‌كننده به نظر مي‌رسيد كه اطرافيان اين بيمار قصد مداوا و معالجه او در بيمارستاني خارج از پارس‌آباد را داشتند.

نرگسي تصريح كرد: با توصيه‌هاي انجام شده و معاينات دقيق قول عمل مناسب و به مراتب راحت‌تر از ساير نقاط را به اين بيمار و خانواده او را داديم و موفق به اين عمل جراحي شديم.

به گزارش فارس پزشك معالج اين بيمار اظهار داشت: اين كيست تمام قسمت‌هاي حفره شكم و لگن بيمار را فرا گرفته بود و ما از تخمدان راست اين بيمار كيست را خارج كرديم.

وي حال عمومي بيمار را بعد از عمل جراحي و در شرايط حاضر بسيار رضايت‌بخش و مناسب عنوان و خاطر نشان كرد: كيست ياد شده براي بررسي به آزمايشگاه آسيب‌شناسي ارسال شده و قرار است نتايج آن ارسال شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
سومين عامل مرگ و مير انسان ها چیست

ایرنا: رييس انجمن جراحان دهان، فک و صورت گفت: عفونت سر و گردن با منشا دندان سومين عامل مرگ و مير در انسانهاست.

دکتر "سيدحسين مرتضوي" در حاشيه ششمين کنگره بين المللي جراحان دهان، فک و صورت ايران افزود: براي نخستين بار در اين کنگره 2 شرکت خارجي از کشورهاي آلمان و فرانسه حضوري فعال دارند و مباحث علمي پيرامون جراحي هاي فک و دهان مورد بررسي قرار مي گيرد.

وي تصريح کرد: در اين کنگره متخصصان جراحي دهان و فک و صورت بطور زنده در هفت مورد در ناحيه دهان و بيوبسي اعمال جراحي را به مخاطبان پخش خواهند کرد تا آخرين فناوري پزشکي در اين رشته به مخاطبان به نمايش گذاشته شود.

مرتضوي اظهار داشت: در اين کنگره دو رشته ايمپلنت و جراحي هاي دهان و ديگري جراحي فک و صورت شامل مباحث تروما و جراحي هاي مربوط به زيبايي، نواحي پاتولوژي فک و صورت و موضوعات تخصصي مربوط به اين رشته است.

وي ادامه داد: در اين کنگره 20 کارگاه در خصوص ايمپلنت، ‌اورژانس ها و جراحي ها برگزار خواهد شد و همکاري با انجمن خواب ايران نيز در همايش دو روزه اختلالات خواب تنفسي در نظر گرفته شده است.

رييس انجمن جراحان دهان، فک و صورت با بيان اينکه همه انسانها بايد سالم و بدون نقض زندگي کنند، خاطرنشان کرد: شکستگي ها ناحيه فکين، ترومايي که در نزاغ بين افراد شکل مي گيرد و همچنين تصادفات رانندگي ناحيه سرو صورت بيشترين صدمات و جراحات را ايجاد مي کند.

وي بااشاره به آماربالاي تصادفات رانندگي اضافه کرد: تصادفات رانندگي درمان هاي طولاني مدت و بسيار پرهزينه اي را به همراه دارد که طي مراحل متعدد و طولاني انجام مي گردند.

مرتضوي با بيان اينکه در اين کنگره ميهمانان خارجي از 15 کشور جهان حضور دارند، گفت: اکنون تمام جراحي هاي فک و صورت در داخل کشور انجام مي شود و توانايي متخصصان ايراني در انجام جراحي هاي رشته هاي مختلف بررسي پوشيده نيست.

ششمين کنگره بين المللي جراحان دهان، فک و صورت ايران از تاريخ 19 تا21 خرداد ماه سال جاري در هتل المپيک تهران در حال برگزاري است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
روشی جدید برای لاغری


اخیراً روش جدیدی به نام «O2» برای کاهش وزن طراحی شده است؛ برنامه غذایی O2 در واقع بر مبنای ظرفیت جذب رادیکال‌های اکسیژن بنا شده و سطح فعالیت آنتی‌اکسیدانی موادغذایی را در نظر می‌گیرد.

به گزارش ایران، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد طبیعی‌ای هستند که از بدن در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

وقتی بدن از فعالیت این رادیکال‌های آزاد ممانعت به عمل آورد، مبارزه و جلوگیری از بروز بیماری‌ها و انواع سرطان آسان‌تر خواهد بود.

غذاهای در نظر گرفته شده در این برنامه به‌گونه‌ای است که آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش داده و از این‌رو علاوه بر مبارزه با بروز بیماری، انرژی افزایش پیدا کرده و تمایل به کاهش وزن نیز بیشتر خواهد شد.

در این روش مصرف زیاد سبزیجات، میوه، محصولات لبنی کم‌چرب، پروتئین، چربی‌های سالم، سبزیجات دارویی، ادویه، حبوبات، ماهی و غلات کامل توصیه می‌شود. علاوه بر این مصرف کمی شکلات در مراحل نهایی برنامه مانعی نخواهد داشت.

روش O2 همچنین بر ترک مصرف انواع نوشیدنی‌های مصنوعی، شیرینی، چربی‌های ترانس، غذاهای سرخ شده، موادغذایی حاوی شکر، افزودنی و غذاهای پرچرب که بر بدن آسیب رسانده و افزایش وزن و خستگی را به همراه دارند، تأکید دارد. این تغییر روش از مصرف غذاهای ناسالم به مصرف غذاهای سالم، بدن را به یک ماشین چربی‌سوز تبدیل می‌کند.

علاوه بر این انجام برخی حرکات ورزشی نیز مدنظر قرار گرفته که باعث کاهش سطح استرس و بهبود کیفیت خواب خواهد شد.

برخلاف سایر برنامه‌های رژیمی که کالری تمام موادغذایی را مورد محاسبه قرار می‌دهند، کالری سبزیجات در این برنامه مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد و تنها باید نسبت به مصرف پروتئین، نشاسته، چربی و میوه مراقب بود.

برنامه O2، 32 روزه بوده و چهار روز آن به پاکسازی و تصفیه بدن اختصاص دارد. در مرحله اول دریافت بیش از 1200 کالری در روز مجاز نیست تا بدن کم‌کم به غذاهای جدید عادت کند.

در مرحله دوم دریافت کالری به 1500 کالری در روز می‌رسد. در این مرحله است که کاهش وزن بدن آغاز شده و فرد تا دستیابی به وزن دلخواه در این مرحله باقی می‌ماند. در مرحله نهایی مصرف نشاسته و یا میوه به برنامه اضافه خواهد شد. علاوه بر اینکه در این مرحله استفاده از کمی شکلات نیز مجاز است.

پس از اتمام برنامه، رعایت برنامه غذایی برای حفظ وزن دلخواه و همچنین ارتقای سطح سلامت توصیه می‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
شيرهاي كم‌چرب كلسيم بيشتري دارند

فارس: يك متخصص تغذيه گفت: شيرهاي كم‌چرب نسبت به شيرهاي پرچرب مغذي‌تر هستند و كلسيم بيشتري دارند.

نسرين اميدوار افزود: لبنيات بايد در برنامه‌هاي غذايي كودكان و نوجوانان و سالمندان بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

وي گفت: لبنيات از منابع غني كلسيم هستند و مصرف پنير، شير، ماست و ديگر فرآورده‌هاي اين گروه همواره به گروه‌هاي مختلف سني توصيه مي‌‌شود.

رئيس انجمن تغذيه ايران افزود: بسياري از مردم تصور مي‌كنند كه هر قدر شير پرچرب باشد، مغذي‌تر است در حالي كه ماده مغذي در ماست و شير كلسيم است و هرقدر شير و ماست كم‌چرب باشد، مقدار كليسم و پروتئين آن بيشتر خواهد بود.

اميدوار گفت: توجه به لبنيات كم چرب از اهميت زيادي برخورداري است. سرانه مصرف شير و لبنيات هر فرد بزرگسال در روز بايد 2 تا 3 سهم ، معادل3 ليوان شير بايد باشد اما سرانه مصرف شير هر نفر يك ليوان يا كمتر در روز است.

وي اضافه كرد: هر فرد در روز بايد حداقل 3 ليوان شير، ماست يا معادل آن از ساير لبنيات مصرف كند. ارزش غذايي 60 گرم پنير معادل يك ليوان شير است.

رئيس انجمن تغذيه ايران افزود: يكي از نگراني‌‌هايي كه وجود دارد اين است كه مبادا با مصرف غذاهاي پركلسيم در كنار منابع تأمين آهن، جذب اين ماده حياتي كم شود و اگر غذايي كه سرشار از آهن است همراه با لبنيات استفاده شود، جذب آهن را مختل مي‌كند.
 
بالا