• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
14 باور غلط درباره دیابت

ممکن است باورهای مختلفی از بیماری دیابت در ذهن خود داشته باشید. این نوشته تلاش می‌کند برخی از آنها را در ذهن شما اصلاح کند.

دیابت یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین بیماری‌هاست و شاید به همین دلیل است که باورهای نادرست فراوانی به این بیماری تعلق دارد. اگر شما نیز به دیابت مبتلا هستید یا از میان اطرافیان‌تان کسی مبتلا به این بیماری است، ممکن است باورهای مختلفی از این بیماری در ذهن خود داشته باشید که این نوشته تلاش می‌کند برخی از آنها را در ذهن شما اصلاح کند.

1. برخی معتقدند دیابت بیماری افراد خاصی است که بیش از حد قند و شیرینی‌جات مصرف می‌کنند. مصرف زیاد و دایمی مواد قندی به‌خصوص قندهای ساده، می‌تواند در دراز مدت به فرسودگی و خستگی سلول‌های بتا، بینجامد اما این دلیل نمی‌شود که هر کس قند زیاد مصرف می‌کند، مبتلا به دیابت می‌شود.

2. برخی از دیابتی‌ها با طب سوزنی، حجامت، انرژی‌درمانی و... سعی در کنترل قندخون خود دارند. طب سوزنی، حجامت، انرژی درمانی و این قبیل اقدامات، ریشه علمی و آکادمیک در درمان دیابت ندارند و با عوارض همراه‌اند. البته بعضی از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی در کاهش قندخون تا حدودی موثرند ولی هرگز نمی‌توانند به تنهایی جای داروهای شیمیایی (قرص‌ها) ضددیابت و یا انسولین را بگیرند.

3. تزریق انسولین موجب تصلب شرایین و افزایش فشار خون می‌شود. خیر. تزریق انسولین به هیچ وجه موجب تصلب شرایین نمی‌شود. پیش از این محققان حدس می‌زدند که ممکن است تزریق انسولین در ایجاد مشکلات ناشی از تصلب شرایین دخیل باشد و یا خود به نوعی موجب بروز آن و نیز افزایش فشار خون گردد، در حالی که ابداً چنین نیست. حتی باور غلطی وجود دارد که تزریق انسولین موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود، بنابراین چون یک فرد دیابتی نباید اضافه وزن داشته باشد، پس مصرف انسولین به هیچ‌وجه مناسب نخواهد بود. در پاسخ به این نظریه باید گفت تمامی ‌محققان بر این عقیده‌اند که فواید مصرف انسولین و اهمیت آن در کنترل دیابت و حفظ قندخون در محدوده هدف، بسیار مهم‌تر از افزایش وزن است.

4. تا زمانی که مجبور نیستم انسولین تزریق کنم، بیماری‌ام جدی نیست. تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از افراد به این باور اعتقاد دارند ولی حقیقت این است که دیابت غیروابسته به انسولین هم اگر تحت کنترل قرار نگیرد، می‌تواند به شکل ویرانگری سطح گلوکز را بالا برد و آنها را دچار عوارض جدی این بیماری کند.

5. تریاک می‌تواند قندخون را کنترل کرده و دیابت را درمان کند و در طب سنتی مصرف کم آن به بیماران دیابتی توصیه می‌شده است. تریاک و یا هر ماده مخدر دیگر هیچ نقشی در درمان اساسی دیابت ندارند. تحقیقات بسیاری نیز در این مورد شده ولی تاثیر تریاک در درمان دیابت به اثبات نرسیده است. مصرف تریاک و اعتیاد به آن، در واقع از چاله به چاه افتادن است و اعتیاد را برای بیمار دیابتی به همراه دارد.

6. افراد دیابتی هرگز نباید شکلات و شیرینی مصرف کنند. فرد دیابتی می‌تواند این‌گونه تنقلات را جزیی از برنامه غذایی روزانه خود به شمار آورد و یا در کنار مصرف آنها به ورزش کردن بپردازد تا قند وارد شده به درون خون سریع‌تر جذب سلول‌ها شود و یا اصطلاحا بسوزد اما در مصرف این خوراکی‌ها باید اعتدال را رعایت کرده و از **** غذایی پزشک معالج خود پیروی کند.

7. مصرف محصولات دیابتی موجود در بازار محدودیتی ندارد زیرا این شکلات‌ها و شیرینی‌ها و مرباها بدون شکر و به اصطلاح suger free هستند. درست است که در ترکیب این محصولات (البته آنهایی که مجوز وزارت بهداشت دارند) به جای قند طبیعی از نوعی شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام استفاده شده است اما این محصولات اگرچه قند ندارند ولی دیگر ترکیبات آنها حاوی کالری است و این افزایش کالری روزانه دیابتی‌ها است که برای آنها مشکل آفرین می‌شود.

8. افراد دیابتی باید حتما از غذاهای خاص و ویژه‌ای استفاده کنند. **** غذایی افراد دیابتی، سالم‌ترین **** غذایی برای همه محسوب می‌شود زیرا حاوی حداقل میزان چربی‌ها (اشباع شده و ترانس)، میزان متعادلی شکر و نمک، مواد غذایی سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌ها است. در عین حال، این بحث مطرح است که افراد دیابتی باید حداقل میزان مواد نشاسته‌ای مانند نان، سیب‌زمینی و ماکارونی را مصرف کنند. در این باره باید گفت مواد غذایی نشاسته‌ای، بخشی از یک **** غذایی سالم را تشکیل می‌دهند. آنچه مهم است، مقدار مصرفی آنهاست. برای اکثر دیابتی‌ها مصرف 3 تا 4واحد از مواد غذایی حاوی نشاسته بلامانع است. همچنین غلات سبوس‌دار، منابع خوبی برای تأمین فیبر مورد نیاز بدن نیز به‌شمار می‌روند و به حفظ سلامت نیز کمک می‌کنند.

9. افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا قرار دارند. خیر. علت اینکه به افراد دیابتی توصیه می‌شود که در آغاز فصول سرد سال از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند، آن است که وجود هر نوع عفونت در بدن فرد دیابتی کنترل قند خون او را با مشکل مواجه می‌سازد و احتمال داشتن قند بالا در طول روز را افزایش می‌دهد و در دیابتی‌های نوع 1 خطر بروز کتواسیدوز را به وجود می‌آورد.

10. میوه‌ها سرشار از ویتامین و مواد مورد نیاز بدن هستند. به همین علت می‌توانند به میزان دلخواه مصرف شوند. این درست است که میوه‌ها بسیار مغذی و حاوی فیبر و انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند و باید در **** غذایی روزانه افراد موجود باشند ولی مصرف آنها به میزان دلخواه مجاز نیست. برای آنکه بدانید بدن شما به‌طور روزانه به چه میزان میوه نیاز دارد، از پزشک معالج‌تان راهنمایی بخواهید.

11. دیابت نوع دوم خفیف‌تر از نوع اول است؟ دیابت خفیف وجود ندارد و هر نوع دیابتی باید جدی تلقی شده و کنترل شود. در غیر این صورت به عوارض شدید منجر می‌شود.

12. همه دیابتی‌ها بالاخره بینایی خودشان را از دست خواهند داد. درست است که دیابتی‌ها ریسک عوارض این بیماری (مانند نابینایی، مشکلات قلبی‌عروقی، ناراحتی‌های کلیوی و...) را خواهند داشت ولی اگر سطح قند خون خود را در حد طبیعی حفظ نمایند، احتمال بروز این عوارض بسیار کم شده و می‌توانند یک زندگی عادی بدون عوارض بیماری را تجربه نمایند.

13. اگر شما چاق هستید یا اضافه وزن دارید، حتما به دیابت نوع 2 مبتلا خواهید شد. اگرچه چاقی یکی از عوامل خطر اصلی ابتلا به دیابت است اما سایر فاکتورهای خطر مثل سابقه خانوادگی، قومی و سن نیز می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

متاسفانه، خیلی از مردم تنها بعضی فاکتورهای خطر را در نظر می‌گیرند. بعضی از افراد تصور می‌کنند که وزن، تنها فاکتور خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.

واقعیت آن است که اکثر افراد چاق به دیابت نوع 2مبتلا نمی‌شوند و خیلی از افراد مبتلا نیز وزن مناسب یا اضافه وزن خفیف دارند اما از آنجا که وزن از فاکتورهای خطری است که شما می‌توانید آن را کنترل نمایید، در پیشگیری و درمان دیابت ارزش بیشتری دارد اما باز هم تنها عامل نیست.

از طرف دیگر خیلی از مردم نیز علت ابتلا به دیابت را عوامل ارثی می‌دانند، در نتیجه برای شیوه زندگی صحیح ارزشی در این زمینه قایل نیستند و فکر می‌کنند آنها هرگونه که زندگی کنند، تنها اگر عامل ارثی ابتلا به دیابت را داشته باشند، به این بیماری مبتلا خواهند شد.

واقعیت آن است که اگرچه عامل ارث نیز مهم است ولی شما می‌توانید با شیوه زندگی صحیح از ظهور عوامل ارثی جلوگیری نمایید و یا آن را به تاخیر انداخته و حتی کنترل کنید.

14. نیازی به اندازه‌گیری قند خون نیست چون اگر قند خون‌مان بالا یا پایین برود، آن را حس می‌کنیم. این عقیده خطرناک است چون این روش فقط بعضی اوقات درست است و در اکثر موارد شما نمی‌توانید عکس‌العمل مناسب را انجام دهید. اندازه‌گیری و تشخیص هیپوگلیسمی‌ با احساس یا هر روش دیگری خیلی سخت است و انجام آن بدون تست‌های معمول اندازه‌گیری گلوکز خون مانند پرواز کردن بدون چتر نجات است.

دیابتی‌ها و تزریق انسولینبرخی می‌گویند دیابت به علت کمبود انسولین به وجود می‌آید و درمان آن فقط انسولین است. بله، ولی این مطلب فقط در مورد دیابت نوع یک واقعیت دارد نه نوع دو. دیابت نوع یک، برای درمان نیازمند انسولین است و درمان آن منحصرا هورمون معروف انسولین است.

دیابت نوع دو، یک بیماری شیوه زندگی است و درمان آن تغییر در شیوه زندگی است و با اصلاح عادت‌ها، رفتارها و نوع تغذیه و تحرک جسمانی و اجتناب از استرس‌ها و ترک سیگار و حفظ وزن مطلوب بدن و در صورت لزوم استفاده از قرص‌های مخصوص ضددیابت و در مرحله آخر استفاده از انسولین می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

در این نوع دیابت، مشکل نبود انسولین نیست، حتی انسولین ممکن است زیاد هم باشد اما بی‌اثر است و گیرنده‌های انسولین جواب نمی‌دهند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
١٠ روش طبيعي براي مقابله با نيش پشه

يكي از بزرگترين و شايد يگانه موردي كه در فصل‌هاي گرم به ويژه تابستان، افراد مختلف در نقاط گوناگون جهان با آن سر و كار دارند، نيش پشه‌ها و سوزش جاي آن است. پشه‌ها نيش مي‌زنند و پس از 24 ساعت مي‌ميرند، اما جاي نيش آن‌ها كه سوزش دارد و قرمز شده، براي مدتي مي‌ماند و باعث آزار فرد مي‌شود.

10 راه طبيعي وجود دارد كه مي‌توان از آن‌ها براي مقابله با پشه‌ها و رهايي از نيش اين حشرات به ويژه در طول شب استفاده كرد. اولين روش، خلاص شدن از آب‌هاي راكد در اطرافتان است. به عنوان مثال، ظروف آب حيوانات خانگي و حوض‌ها محل مناسبي براي تخم‌گذاري اين پشه‌ها و گسترش دامنه فعاليت آن‌هاست.

دومين راه، كاشتن و يا نگهداري از گياهان چون علف گربه،‌ اكليل كوهي، بالنگ، استوخدوس، دارچين و نعناع است. اين گياهان مانع جذب پشه‌ها مي‌شوند يا به عبارتي به گياهان پشه‌گريز معروف هستند.

سومين روش، اين است كه از سير استفاده كنيد. پشه‌ها همانند خون‌آشام‌ها از اين گياه نفرت دارند. اگر از بوي سير متنفريد، يك تكه پارچه را در آب سير خيس كنيد و پس از خشك شدن، آن را خارج از اتاق و يا محلي كه زندگي مي‌كنيد، آويزان كنيد. اگر هم برايتان فرقي نمي‌كند كه بوي سير بدهيد، يك حبه سير را چهار قسمت كرده و يكي از اين چهار قسمت را له كرده و با پنج ليوان آب مخلوط كنيد و به صورت اسپري درآوريد و به خود بپاشيد. اين روش پشه‌ها را از شما دور مي‌كند. همچنين مي‌توانيد يك بوته سير را از سر در اتاقتان آويزان كنيد.

چهارمين راه، اين است كه گياه مريم گلي و اكليل كوهي را درون زغال كباب بريزيد. اين روش به راحتي پشه‌ها را دور مي‌كند. استفاده از روغن‌ها و عصاره‌هاي طبيعي چون اوكاليپتوس، دارچين و روغن كرچك هم براي دفع نيش پشه‌ها به كار برده مي‌شوند. براي استفاده از اين روش، 10 تا 25 قطره از اين روغن‌ها را درون دو قاشق غذاخوري حلال، مخلوط كرده و به بدن بپاشيد.

پنجمين راه دفع پشه‌ها اين است كه در زمان‌هايي كه اين حشرات بيشترين فعاليت خود را دارند، ‌از بيرون رفتن خودداري كنيد. پشه‌ها اكثرا در زمان طلوع و غروب خورشيد فعال‌تر مي‌شوند. به همين دليل 30 دقيقه قبل و بعد از غروب و طلوع از خانه خارج نشويد تا از شر نيش اين پشه‌هاي مزاحم در امان بمانيد.

پشه‌ها به سمت لباس‌هاي تيره جذب مي‌شوند. به همين دليل، بهتر است در زماني كه خارج از خانه هستيد از پوشيدن لباس‌هايي با رنگ‌هاي تيره خودداري كنيد. لباس‌هاي رنگ روشن و سفيد مانع پشه‌ها هستند. عطرها و صابون‌هايي با رايحه‌هاي گل‌ها هم جاذب پشه‌ها هستند. پس بهتر آن است كه در خريد اين محصولات آرايشي دقت كنيد تا از نيش پشه‌ها در امان بمانيد.

موقعيت نشستن شما هم در جذب پشه‌ها اثر دارد. از مكان‌هاي نزديك به كولرها و پنكه‌ها استفاده كنيد؛ چرا كه پرواز پشه‌ها در معرض باد اين وسايل به سختي صورت مي‌گيرد. استفاده از اسپري سركه سيب و يا سركه سفيد هم مي‌تواند پشه‌ها را دور كند. آخرين روش استفاده از خفاش‌هاست، بهتر است يك خفاش بخريد و قفس آن را از پنجره آويزان كنيد تا پشه‌ها را نوش جان كند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
شامپو های سرطان زا نخرید

با ورود نسل اول و دوم مواد شوینده‌ و ضدعفونی‌کننده انقلاب بزرگی در بهداشت فردی و اجتماعی جوامع اتفاق افتاد. اما دیری نپایید که عوارض فاجعه‌‌بار پسماندهای مواد شوینده پدیدار گشت.

معمولا ایمن‌ترین و ملایم‌ترین محصولات شوینده به کودکان اختصاص دارند. در میان محصولات بهداشتی این یک اصل قدیمی است. اما اخیرا یک کمپین غیر دولتی برای حمایت از سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی این باور قدیمی را به چالش کشیده است. این اتفاق زمانی رخ داد که یک آزمایشگاه مستقل در کالیفرنیا 32 محصول شوینده را از 48 مورد آزمایش شده، آلوده اعلام کرد.

بخش قابل توجهی از فرصت‌های بشر در قرن بیستم صرف حل مشکلاتی شد که زمانی خود راه‌حل یک مشکل قدیمی‌تر به حساب می‌آمدند. محصولات شوینده یکی از بهترین مثال‌هایی است که در این مورد می‌توان زد. با ورود نسل اول و دوم مواد شوینده‌ و ضدعفونی‌کننده انقلاب بزرگی در بهداشت فردی و اجتماعی جوامع اتفاق افتاد. بسیاری از بیماری‌های انگلی، میکروبی و بیماری‌های پوستی حاد و مزمن تنها پس از ورود موفق مواد شوینده به زندگی‌های مدرن به فراموشی سپرده شدند.

اما دیری نپایید که عوارض فاجعه‌‌بار پسماندهای مواد شوینده پدیدار گشت. املاح نیتروژن در ترکیبات اولیه این محصولات مانند یک معجون اسرارآمیز موجب رشد سرسام‌آور جلبک‌های مضر در تالاب‌ها و رودخانه‌ها شد. اتفاقی که نابودی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را در این منابع طبیعی به همراه داشت.

اما از قرار معلوم ماجرای محصولات شوینده و بهداشتی همچنان تا انتهای خود فاصله زیادی دارد. در یک دهه گذشته بسیاری از مجامع علمی و دانشگاهی نسبت به وجود مواد مضر و حتی سرطان‌زا در محصولات شوینده هشدار داده‌اند. این هشدار اغلب بی‌نتیجه به فراموشی سپرده شده‌ است اما پیگیری‌های چند نهاد غیردولتی در ایالات متحده و اروپا این بار موج مثبتی از آگاهی عمومی را به همراه داشته است.

یکی از نهادهای فعال در این زمینه کمپین " سلامت شویندگان " است. این کمپین عمده فعالیت خود را روی حفاظت از محیط زیست، سلامت شهروندان و دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان متمرکز کرده است.

این نهاد در سال گذشته برای اثبات نگرانی‌های خود 48 محصول مشهور بهداشتی را به یک آزمایشگاه علمی مستقل در پتالومای کالیفرنیا سپرد. این محصولات طیف گوناگون شامپوهای بچه تا حباب‌ساز‌های وان حمام و لوسیون‌های صورت و بدن را شامل می‌شد.

در عین ناباوری نتایج حاکی از آن بود که 61 درصد این محصولات مشترکا به مقادیری از فرمالدیید و 1و4دی اکسان آلوده بوده‌اند. در میان این محصولات نام شرکت‌های سازنده مشهوری همچون جانسون اند جانسون، هانی بیبی، بیبی ماجیک شامپو و گرین تی بیبی نیز به چشم می‌آمد. دی اکسان با ما چه می‌کند؟

هر دوی این ناخالصی‌ها از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) خطرناک و سرطان‌زا معرفی شده‌اند. پس از تماس دی‌اکسان با پوست انسان این ماده به سرعت جذب بدن می‌شود و در مدت زمان کوتاهی می‌توان مقادیر مشخصی از آن را در خون یا ادرار فرد ردیابی کرد. این ماده می‌تواند به صورت بالقوه احمال ابتلا به سرطان‌های کبد، پستان و پروستات را افزایش دهد. همچنین جذب موضعی آن باعث حساسیت‌های خفیف تا شدید پوستی و چشمی می‌شود.

و اما نگران‌کننده‌ترین عارضه دی‌اکسان مربوط به شباهت ساختاری آن با هورمون استروژن است. بدن انسان و بسیاری از حیوانات این ماده را با استروژن اشتباه می‌گیرد. به همین دلیل دی‌اکسان می‌تواند موجب به هم ریختن توازن هورمونی بدن می‌شود، اتفاقی که در طولانی‌مدت موجب کاهش قدرت باروری در نسل‌های آینده خواهد شد. فرمالدییدها هم با وجود خواص ضدمیکروبی می‌توانند با حساسیت‌های پوستی خفیف تا فاجعه‌باری همراه باشند.

حال نتایج کمپین " سلامت شویندگان " زمانی نگران‌کننده‌تر به نظر می‌رسد که از مقادیر هر کدام از این مواد غیر مجاز به صورت جداگانه نیز مطلع شویم.

طبق نتایج آزمایشگاه مستقل کالیفرنیا، 82 درصد این محصولات آمریکایی به فرمالدیید و 67 درصد آنها به 1و4 دی‌اکسان آلوده بوده‌اند. طبق قوانین اتحادیه اروپا، تمامی شرکت‌های تولیدی موظف‌اند در صورتی که میزان فرمالدهید محصولات آنها به بالای 500 پی‌پی‌ام می‌رسد از برچسب‌های هشداردهنده استفاده کنند. این درحالی است که بسیاری از محصولات آمریکایی مورد آزمایش تا 610 پی‌پی‌ام نیز فرمالدیید داشته‌اند.

برخی کشورها همچون سوئد و ژاپن هیچ حدی برای فرمالدیید مشخص نکرده و وجود هر مقدار از آن را در محصولات بهداشتی خود ممنوع اعلام کرده‌اند.

و اما عوارض ناشی از دی‌اکسان بسیار جدی‌تر از فرمالدیید است. به همین خاطر اخیرا اتحادیه اروپا هر میزانی از دی‌اکسان را در محصولات آرایشی و شوینده غیرمجاز اعلام کرده است. این اتحادیه از ورود هر محصولی که حاوی کمترین مقدار دی‌اکسان نیز باشد به مرزهای خود جلوگیری می‌کند. با وجود این نتایج کمپین " سلامت شویندگان " حاکی از آن است که آمریکا در این زمینه چند گام عقب‌تر از اتحادیه اروپا قرار دارد. به عنوان مثال، یکی از پرفروش‌ترین شامپوهای بدن دخترانه در این کشور بالاترین میزان دی‌اکسان را در میان تمام محصولات مورد آزمایش داشته است.چرا سازمان غذا و داروی آمریکا (سازمان غذا و داروی آمریکا) دست به کار نمی‌شود؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (سازمان غذا و داروی آمریکا) یکی از پیشروترین نهادهای نظارتی جهان است. این سازمان به صورت فعالانه و همه جانبه سلامت تمامی محصولات غذایی و دارویی آمریکا را تحت نظر دارد. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه این آلودگی‌های مسلم از نگاه سختگیرانه سازمان غذا و داروی آمریکا گریخته‌اند؟ پاسخ این سوال را باید در نحوه ورود این مواد به داخل محصولات شوینده جستجو کرد. در حقیقت دی‌اکسان نه یک ماده اولیه افزودنی به ترکیبات شامپو که یک ناخالصی است. یک ناخالصی خطرناک که در خلال فرآیند ترکیب مواد اولیه تولید می‌شود. از سوی دیگر فرمالدهید هم با تجزبه برخی از مواد سازنده شامپو با گذشت زمان در قوطی‌های آن تولید می‌شود.

بنابراین سازمان غذا و داروی آمریکا قانونا نیازی نمی‌بیند که وارد این ماجرا شود. به عبارت دیگر این مواد جزو مواد اولیه تولید شامپوها به حساب نمی‌آیند که سازمان غذا و داروی آمریکا مقادیر مجاز آنها را اندازه‌گیری نماید یا آنکه شرکت‌های تولیدکننده را مجبور به درج آنها روی برچسب محصولات خود کند.

از سوی دیگر به گفته استیس مالکان، سخنگوی کمپین " سلامت شویندگان " خانواده‌ها " نمی‌توانند " و " نباید " تا طی مراحل قانونی در سازمان غذا و داروی آمریکا صبر کنند. کمپین " سلامت شویندگان " رسالت خود را نه " ترساندن " پدر و مادرها که " آگاه " کردن خانواده‌ها می‌دانند. اینکه لااقل تا زمان حذف قانونی این مواد از شوینده‌های آرایشی و بهداشتی آمریکا از محصولاتی استفاده کنند که کمترین میزان این مواد را دارا هستند.

به هر حال تلاش‌های این کمپین کاملا هم بی‌نتیجه نبوده است. آوریل سال گذشته کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رساند که سازمان غذا و داروی آمریکا را موظف به بررسی دقیق‌تر محصولات شوینده مخصوص کودکان کرده است. طبق این قانون سازمان غذا و داروی آمریکا موظف است به طور مستمر ترکیبات این محصولات را قبل و حتی بعد از تولید مورد آزمایش و بازبینی قرار دهد و در صورت وجود مواد شیمیایی خطرناک نتایج آن را رسما و به صورت همگانی اعلام نماید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
روزانه 100 نفر در ايران قربانی سرطان می شوند

ایرنا: رييس مرکز تحقيقات گوارش و کبد گفت:‌ ‌روزانه 100 نفر در ايران بر اثر سرطان جان خود را از دست مي دهند که 22 نفر از آنها مبتلا به بيماري سرطان معده هستند .

دکتر رضا ملک زاده روز دوشنبه در همايش بين المللي زمين شناسي پزشکي افزود: 50 درصد سرطان هاي کشور مربوط به سرطان گوارشي است که 20 درصد مربوط به سرطان معده است.

وي ادامه داد: سالانه 10 هزار نفر در ايران به سرطان معده مبتلا مي شوند که هشت هزار نفر از آنها فوت مي کنند.

ملک زاده با اشاره به اين که در زمينه ابتلا به سرطان ايران بعد از کشور چين قرار دارد ،گفت:‌بيشترين آمار ابتلا به سرطان در ايران در مناطق آذربايجان و اردبيل است و هرچه از شمال کشور به سمت جنوب پيش مي رويم ميزان ابتلا به سرطان کاهش مي يابد.

وي خاطرنشان کرد که براساس امار، سرطان معده در کشورهاي چين و روسيه بيشترين شيوع را دارد . اين در حالي است که ‌100 سال پيش در آمريکا ميزان شيوع سرطان معده و مري به ميزان کنوني ايران بود ولي به تدريج با کاهش اين بيماري شاهد شيوع سرطان ريه هستيم که اين نشان از دخالت عوامل محيطي در بروز اين بيماري ها است.

ملک زاده با اشاره به وضعيت شيوع سرطان معده در کشور ياداور شد که در کشور سه منطقه گلستان با 45 در 100 هزار نفر ، ‌اردبيل با 20 در100 هزار و فارس با کمتر از 10 در 100 هزار شاهد بروز سرطان معده هستند.

وي فقر و بي سوادي ،‌استفاده از ترياک ، کيفيت ناسالم آب آشاميدني ،‌ چاي داغ و نحوه تغذيه را از مهمترين عوامل بروز بيماري سرطان در اين مناطق دانست.

به گفته ملک زاده پروژه تحقيقاتي با موضوع شناسايي ژن ايجاد سرطان در دست اجرا است که در اين پروژه ژن هاي توليد کننده سرطان شناسايي مي شوند که از اين طريق مي توان افراد مستعد به اين بيماري را شناسايي کنيم.

وي تاکيد کرد: اين پروژه دراز مدت است که اميدواريم نتايج ان تا 10 سال آينده اعلام شود.

رييس مرکز تحقيقات گوارش و کبد گفت:‌ به دليل غلظت بالاي نيترات ها در مواد غذايي و آب آشاميدني در منطقه گنبد کاووس شيوع سرطان مري در آن منطقه چشمگير است.

همايش بين المللي زمين شناسي پزشکي امروز - دو شنبه - در سازمان زمين شناسي و اکتشاقات معدني اغاز شد .اين همايش تا 26 خرداد ماه ادامه دارد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مولتي ويتامين بخوريم يا نخوريم؟

طي تحقيقي كه روي اثر مولتي‌ويتامين‌ها و بروز سرطان سينه در آمريكا انجام شد، پژوهشگران متوجه شدند كه خطر سرطان در مصرف‌كنندگان اين دسته دارويي كاهش مي‌يابد، اما در همان زمان مقاله‌اي در سوئد منتشر شد كه نتايجي خلاف تحقيق آمريكايي‌ها را نشان مي‌داد. سوالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه آيا مولتي‌ويتامين‌ها مفيد هستند يا مضر؟

خبر اثرات مضر مولتي‌ويتامين‌ها بر بروز سرطان سينه در آمريكا بازتاب بسيار ناگواري دارد، زماني كه براساس آمار منتشر شده در مجله آمريكايي تغذيه باليني عنوان مي‌شود كه 40 درصد زنان آمريكايي در سال‌هاي 2000 - 1999 تحت درمان با مولتي‌ويتامين‌ها بوده‌اند.

در تحقيقات انجام شده در پورتوريكو بر روي 268 زن مبتلا به سرطان سينه كه تحت درمان قرار نگرفته بودند و 457 زن سالم كه 41 تا 60 سال سن داشتند متوجه شدند در افرادي كه مولتي‌ويتامين مصرف دارند كاهش 33 درصدي و افرادي كه كلسيم مصرف مي‌كردند، كاهش 41 درصدي در سرطان سينه ديده شد سپس محققان عوامل خطر، همچون سابقه فاميلي، چاقي، عدم شيردهي و ديگر عوامل را در افراد حذف كردند و متوجه شدند تنها افرادي كه مصرف مولتي‌ويتامين دارند از اثرات مثبت بر سرطان سينه برخوردارند.

يكي از اختلالات موجود در افراد مبتلا به سرطان سينه اختلالات ژنتيكي است كه بخش عمده اين اختلال به صورت غيرارثي بروز مي‌كند كه مي‌تواند ناشي از آسيب در بخش ژنتيكي افراد(DNA) باشد. كلسيم و مولتي ويتامين‌ها داراي اثرات مثبت در ترميم DNA افراد هستند، اما اثرات مثبت در كاهش سرطان تنها در افرادي كه مولتي ويتامين مصرف مي‌كنند ديده مي‌شود.

در اين تحقيق اثرات مثبتي از مصرف مكمل‌هايي همچون ويتامين A، C،E و بتاكاروتن ديده نشد. درواقع محققان به اين نتيجه رسيدند كه مصرف ويتامين‌ها با هم باعث بروز اثرات تجمعي شده كه اثرات آنتي‌اكسيداني آنها تشديد شده و موثر واقع مي‌گردند.

محققان سوئدي در استكهلم از نتايج تحقيقي خبر دادند كه 35329 زن با متوسط سن 61 سال را به مدت 10 سال مورد بررسي قرار دادند. در اين تحقيق ديده شد كه در افراد مصرف‌كننده مولتي ويتامين‌ها خطر بروز سرطان سينه 19درصد افزايش مي‌يابد.

از سوي ديگر ديده مي‌شود كه اسيد فوليك موجود در مكمل‌ها با خطر بروز سرطان سينه همراه است كه دكتر لارسون از محققان سوئدي بر اين باور است منابع مكملي يا غذاهايي كه با اسيد فوليك صناعي تقويت مي‌شوند داراي اسيد فوليكي هستند كه نسبت به نوع طبيعي داراي فراهم زيستي (جذب و ورود به بدن) بيشتري است.

اين ماده غذايي براي رشد سلول‌ها مفيد است كه مي‌تواند همين اثر را بر سلول‌هاي سرطاني با رشد غيرطبيعي نيز داشته باشد.

در تحقيق ديگري در سال 2008 در زنان قبل از يائسگي كه تحت درمان با مولتي ويتامين‌ها و مواد معدني بودند افزايش 3.5 درصدي در بروز ضايعات در ماموگرافي ديده شد.

با توجه به تضاد واضح مابين نتايج تحقيقات، به ياد استادي افتادم كه مي‌گفت: حتي در خوبي هم نبايد افراط كرد بنابراين تا انجام تحقيقات بيشتر از مصرف بي‌رويه مولتي ويتامين‌ها در كساني كه كمبود ندارند، بايد خودداري كرد.

دكتر بهروز هاشمي
متخصص طب اورژانس
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
رابطه اعتیاد و اختلال جنسی

در ایران یک باور غلطی وجود دارد و آن اینکه مصرف این مواد برای افزایش توانایی و تمایلات جنسی و درمان انزال زودرس بسیار خوب است.

مواد اعتیادآور همچنان که بر سلامت جسمی و روانی اثر می‌گذارند، بر روابط زناشویی نیز اثرات زیانباری را به جای می‌گذارند. این نوشته به تأثیرات چند ماده اعتیادآور بر کارکرد جنسی افراد می‌پردازد.

مواد اعتیادآور را به دو گروه مواد مخدر مانند تریاک و ترکیبات مشتق‌اش مانند شیره، کراک و ... و مواد محرک مانند حشیش، شیشه، آمفتامین‌ها، اکس و ... تقسیم‌ بندی می‌کنند.

متاسفانه در کشور ما یک باور غلطی وجود دارد و آن اینکه مصرف این مواد برای افزایش توانایی و تمایلات جنسی و درمان انزال زودرس بسیار خوب است. بعضی از افراد هم فکر می‌کنند دردهای جسمی‌شان را می‌توانند با مصرف تریاک کاهش دهند، در حالی که مصرف این مواد به هر بهانه‌ای روی مسایل جنسی آنها تاثیر سوء خواهد گذاشت.

اتفاقی که می‌افتد این است که مواد مخدری مانند تریاک خاصیت آرام‌بخشی دارند، در نتیجه حساسیت در فرد مصرف کننده کم می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد، حساسیت در ناحیه تناسلی‌ هم کم شده و اگر فرد مبتلا به انزال زودرس باشد، مشکل‌اش در ابتدای مصرف این مواد حل می‌شود و می‌تواند مدت رابطه جنسی‌اش را افزایش بدهد اما به مرور در نتیجه مصرف این مواد، اضطراب در فرد بیشتر خواهد شد و برای اینکه بتواند به همان حالت برسد مجبور است میزان مصرف مواد و دفعات آن را افزایش دهد، در نتیجه هم وابسته می‌شود و هم مشکل انزال زودرس‌اش حل نمی‌شود و به مرور به مشکلات ثانوی جنسی هم مبتلا می‌شود.

به طورکلی مواد مخدر به دو صورت جسمی و روانی روی افراد تاثیر می‌گذارند. در بعد روانی اثر خود را هم از طریق خلق فرد و هم از طریق مسایل رفتاری و ارتباطی نشان می‌دهد. به این شکل که مصرف مواد در کوتاه مدت با برداشتن مهارهای روانی، به فرد حس اعتماد به نفس داده و این تصور ایجاد می‌شود که در اثر مصرف این مواد میل جنسی افزایش یافته است ولی در دراز مدت موجب کاهش میل جنسی و وابستگی فرد به آن ماده می‌شود.

ماری‌جوانا،‌ حشیش یا گرس

در مورد ماری‌جوانا که بعضی‌ها آن را با نام حشیش یا گرس می‌شناسند، پژوهش‌های زیادی انجام شده است.

مصرف این ماده در درازمدت می‌تواند موجب ناباروری در زنان و عقیمی در مردان شود. ماده موثره موجود در حشیش تحت عنوان کانابینویید می‌تواند در مردان سبب کاهش هورمون مردانه یا تستوسترون شده و موجب اختلال در میل جنسی شود، همچنین در طولانی مدت سبب اشکال در نعوظ خواهد شد.

در خانم‌ها هم، مصرف این مواد می‌تواند موجب به هم ریختن سیکل قاعدگی و عادت ماهانه شود. از سوی دیگر این ماده می‌تواند موجب نشانگان بی‌انگیزگی و بی‌ارادگی در افراد در تمام جوانب زندگی شود، به این شکل که هیچ چیزی برای‌اش مهم نیست، از چیزی لذت نمی‌برد و احساس بی‌ارادگی حتی در روابط جنسی می‌کند. در نتیجه فرد، اراده، میل و رغبتی به انجام عمل زناشویی ندارد و همین امر می‌تواند مشکلاتی را هم در فرد مصرف کننده و هم در طرف مقابل‌اش ایجاد کند.

خانواده تریاک

متاسفانه تریاک و سایر مواد هم‌خانواده آن مانند کراک، هرویین سوخته و شیره به علت معضلات فرهنگی که در جامعه ما وجود دارد و کمی آگاهی مردم و اطلاع‌رسانی نکردن مناسب در این زمینه خیلی وقت‌ها به صرف داشتن یک رابطه جنسی خوب مصرف می‌شوند.

درست است که این مواد در کوتاه مدت سبب عملکرد بهتر جنسی و برطرف شدن زود انزالی می‌شوند ولی در دراز مدت می‌توانند اشکالات عمده‌ای را ایجاد کنند. متاسفانه برای مدت زیادی قرصی به نام ترامادول که از مشتقات تریاک است در بازار وجود داشت که برخی از افراد برای درمان خود از آن استفاده می‌کردند.

غافل از اینکه این ماده به شدت افراد را وابسته کرده و بعد از مدتی همان مشکلاتی که از نظر جنسی با تریاک داشتند با این قرص هم پیدا می‌کردند. در حال حاضر نیز متاسفانه آگاهی افراد نسبت به این قرص کم است و نمی‌دانند که قرص و آمپول این ماده چه تبعات منفی‌ای از نظر جنسی بر فرد خواهد گذاشت.

بحث دیگر استفاده از مشتقات تریاک است که سبب سستی و رخوت در افراد می‌شود و انرژی را در فرد مصرف کننده کم می‌کند، در نتیجه این افراد تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته و انرژی ایجاد و ادامه آن نیز از بین می‌رود.

مواد محرک و آمفتامین‌ها

مواد تحریک‌کننده عبارت‌اند از شیشه، آمفتامین‌ها، کوکایین، اکس و اخیراً ریتالین. ریتالین دارویی بود که برای کودکان بیش فعال استفاده می‌شد تا سبب افزایش تمرکز شود اما متاسفانه گروهی از افراد با آن آشنا شدند و از آن سوءاستفاده کردند.

اکس هم اخیراً در کشورهای مختلف از جمله کشور ما مورد سوءاستفاده افراد به خصوص جوانان قرار می‌گیرد. مصرف این مواد محرک، افراد را دچار توهم کرده و در نتیجه حس واقعیت‌سنجی در آنها از بین می‌رود و چون این حس از بین می‌رود، افراد فکر می‌کنند که هر وقت از این مواد استفاده ‌کنند میزان و زمان لذت جنسی‌شان افزایش پیدا می‌کند، در حالی که این‌طور نیست.

واقعیت این است که میزان لذت جنسی این افراد هنگام استفاده از مواد فوق با زمان معمولی تفاوتی با هم ندارند ولی چون ارتباط این افراد با واقعیت قطع می‌شود، لذت جنسی را به این شکل حس می‌کنند.

خطر عمده استفاده از این مواد هم همین است که افراد فکر می‌کنند هرگاه بخواهند یک رابطه جنسی مناسب داشته باشند، برای افزایش لذت حتماً مجبورند که از این مواد استفاده کنند، در نتیجه نسبت به مصرف این مواد شرطی می‌شوند و دیگر نمی‌توانند یک رابطه جنسی خوب بدون مصرف این مواد را تجربه کنند.

این شرایط سبب کاهش اعتماد به نفس و وابستگی و مشکلات ثانوی دیگر می‌شود. خطر مهم دیگری که این مواد دارند این است که از آنجا که نیمه عمر این مواد حدود 4 تا 6 ساعت است، فرد ممکن است پس از مصرف تحت تاثیر قرار گرفته و دست به رفتارهای پرخطر جنسی بزند، یعنی ممکن است قربانی سوء استفاده جنسی شده و یا به دیگری تجاوز کند.

مصرف این مواد علاوه بر مشکلات جنسی ممکن است فرد را تحت تاثیر توهم‌های ناشی از این مواد قرار داده و حوادث مرگ‌باری را برای خودش و دیگران رقم بزند.

مواد اعتیادآور اختلال جنسی می‌‌آورند

پس به ‌طور کلی مصرف مواد اعتیادآور موجب اختلال در سه مرحله جنسی شامل مرحله تمایل، مرحله تحریک و مرحله ارگاسم می‌شود.

این‌ گونه مواد در دوران ابتدایی مصرف با کاهش اضطراب یا بالا بردن موقتی خلق، عملکرد جنسی افراد را تقویت می‌کنند ولی به مرور و با استفاده مداوم به تدریج میل جنسی کم یا قطع می‌شود و تحریک جنسی صورت نمی‌پذیرد و فرد به مرحله اوج لذت جنسی یا ارگاسم نمی‌رسد و یا اصلا انزالی صورت نمی‌گیرد و به‌ طور ثانوی در خیلی از موارد به مرور اختلالات اضطرابی و افسردگی ایجاد نموده و موجب می‌شوند مشکلات جنسی ثانویه‌ای نیز ایجاد شود.

ختم کلام اینکه مصرف این مواد در درازمدت با تمایلات جنسی و توانایی جنسی در تضاد کامل هستند، بنابراین توصیه موکد به افرادی که به دنبال یک زندگی جنسی سالم و با نشاط هستند انتخاب راه‌حل‌های مناسب و درمان عوامل ایجاد کننده مشکلات جنسی از قبیل اضطراب و افسردگی است، ضمن اینکه ورزش، تغذیه مناسب، استراحت کافی، تفریح مناسب و استفاده از روش‌های درمانی مناسبی که برای این مشکلات جنسی در دسترس است، بسیار حایز اهمیت است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
جیغ ممتد کودکان برابر با صدای جت

ایران: نتیجه تحقیقات تازه‌ حاکی از آن است که کودکان می‌توانند به اندازه هواپیمای جت یعنی تا ۱۲۰ دسی‌بل، آلودگی صوتی تولید کنند. مشتیلد پاپوزک، متخصص نوزادان در دانشگاه مونستر آلمان می‌گوید: «برخی از کودکان می‌توانند هشت ساعت در هر شبانه‌روز، بی‌وقفه فریاد بزنند.»

وی معتقد است که این کودکان حنجره طلایی چندان هم کم‌‌شمار نیستند. نتیجه تحقیق پژوهشگران آلمانی بيانگر آن است که از هر پنج کودک، يك كودك قادر است با جیغ زدن، آلودگی صوتی تولید کند.

صدای فریاد این کودکان تا ۱۲۰ دسی‌بل می‌رسد؛ بطوري كه آلودگی صوتی از محدوده‌ ۵۰ تا ۹۰ دسی‌بل آغاز می‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
سيب را با پوست بخوريد


خواص سيب به اندازه‌اي زياد است كه گفته مي‌شود خوردن يك عدد از اين ميوه در روز، مانع از بروز بسياري از انواع بيماري‌ها مي‌شود.

اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از اين خواص در پوست سيب قرار دارد تا جايي كه به گفته محققان نيمي از ويتامين ث موجود در سيب، در پوست آن است.

علاوه بر اين پوست سيب حاوي مقدار زيادي فلاونوئيد است كه از سلامت قلب محافظت مي‌كند.
فلاونوئيدهاي مختلف هر يك نقش متفاوتي را در بدن برعهده دارند كه از آن جمله، تأمين آنتي‌اكسيدان براي كاهش التهابات، جلوگيري از انباشته شدن پلاكت‌هاي خوني، تنظيم فشار خون و كمك به متوقف ساختن توليد بيش از حد چربي در سلول‌هاي كبد است.

پوست سيب همچنين حاوي فيبر بسيار بالايي است، از اين‌رو مانع از ذخيره كلسترول در رگ‌هاي خوني شده و روده‌ها را نيز تميز مي‌كند. اين پوست خوراكي به خنثي كردن اثرات راديكال‌هاي آزاد در بدن نيز كمك مي‌كند.

مطالعات انجام گرفته روي پوست سيب حاكي از آن است كه وجود تركيبي به نام فنوليك در پوست سيب، خواص ضدسرطاني را همراه خواهد داشت.

از اين‌رو پوست سيب داراي قدرت بالقوه‌اي در مبارزه با سلول‌هاي سرطاني خصوصاً سرطان سينه، كبد و روده است.

علاوه بر اين پوست سيب در كنترل قند خون نيز نقش داشته و حاوي مواد مغذي‌اي چون آهن، پتاسيم و گروه ويتامين ب است.

ميزان تركيبات فتوشيميايي مفيد موجود در پوست سيب، بيش از شش برابر ميزان موجود در ميوه آن است.

اين تركيبات براي حفظ سلامت و جلوگيري از ابتلا به انواع بيماري‌ها تأثير بسزايي دارند.

آنتي‌اكسيدان موجود در پوست سيب نيز از بروز انواع بيماري‌هاي قلبي - عروقي، سرطان، ديابت و آلزايمر جلوگيري مي‌كند. همچنين مانع از صدمات سلولي ناشي از اثرات اكسيداسيوني استرس شده و علاوه بر محافظت از آنها، سلول‌هاي آسيب ديده را ترميم مي‌كند.

قدرت آنتي‌اكسيدان موجود در پوست سيب پنج برابر قدرت آنتي‌اكسيداني تمشك آبي، 11 برابر قدرت آنتي‌اكسيداني كلم بروكلي و 14 برابر قدرت آنتي‌اكسيداني آب انار خالص است.

براي پاك كردن پوست سيب و زدودن آلودگي آفت‌كش‌ها و ... از آن بايد سيب را به‌خوبي با آب سرد شست‌وشو داده و از مصرف مواد شوينده براي شستن آن خودداري كرد.علاوه بر اين استفاده از پوست سيب‌هاي ارگانيك مفيدتر خواهد بود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
واکسن جديد آنفلوانزا وارد کشور می شود

ایرنا: رييس اداره بيماري هاي ناشي از عفونت بيمارستاني وزارت بهداشت درمانن و آموزش پزشکي گفت : امسال واکسن جديد هموفيلوس يا همان واکسن آنفلوانزا پس از تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي وارد کشور مي شود.

حسين معصومي اصل در همايش يک روزه چشم انداز مصرف واکسن هاي جديد ويروسي در ايران افزود: با تصويب کميته کشوري ايمن سازي کشور واکسن هاي جديد باکتريال براي بيماريهاي مانند مننژيت، ذاتوريه که اغلب کودکان به آن مبتلا مي شوند وارد کشور شده و در اختيار خانواده ها قرار مي گيرد.

وي تصريح کرد: تمام واکسن هايي توليد شده در دنيا پس از تاييدو اطمينان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و کميته کشوري ايمن سازي وارد مي شوند و بايد يک دوره از مصرف واکسن هاي ويرورسي طي شود.

معصومي اصل با اشاره به اينکه واکسن هاي جديد "ويروسي " نيز پس از تصويب و تاييد وزارت بهداشت و کميته کشوري ايمن سازي وارد کشور مي شود اظهار داشت :تمامي واکسن‌هاي ويروسي تاييد شده دنيا بر اساس برنامه کوتاه مدت زماني در الويت قرار گرفته و وارد کشور مي شوند.

رييس اداره بيماري هاي ناشي از عفونت بيمارستاني وزارت بهداشت ،‌درمان و آموزش پزشکي خاطر نشان کرد: در حال حاضر واکسن ويروسي جديد به صورت رسمي به ايران وارد نشده است و واکسن ها در برنامه واکسيناسيون کودکان نيست.

وي اضافه کرد: هم اکنون با توجه به پيشرفت واکسن سازي در کشور اکثر واکسن‌هاي بيماري‌هاي ويروسي موجود در کشور توسط موسسات واکسن سازي داخلي توليد مي‌شوند.

معصومي در خصوص يکي از ويروس‌هاي شايع به نام "روتا ويروس "که عامل اسهال آبکي در کودکان است، افزود: از هر صد هزار نفر 13نفر از مرگ و مير افراد زير 5 سال در ايران بر اثر ابتلا به اين ويروس بوده است.

وي ادامه داد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي طي تحقيقي در سال‌هاي 2006 تا 2008 در 5 بيمارستان کشور انجام داده است، به نتيجه رسيده است که 51 درصد اسهال‌هاي شديد در اين نقاط بر اثر ابتلا به اين ويروس بوده است.

همايش يک روزه چشم انداز مصرف واکسن هاي جديد ويروسي در ايران هم اکنون در بيمارستان رسول اکرم در سالن اجتماعات حضرت ابوالفضل تا ساعت 16 در حال برگزاري است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
امشب مريخ در كنار ماه ديده می‌شود

فارس: امشب ماه در مقارنه با سياره مريخ قرار دارد و علاقمندان به ديدن اين سياره در آسمان مي‌توانند با كمك ماه به راحتي آن را پيدا كنند.

حميد رضا شهشهان گفت: يك ساعت پس از غروب خورشيد، هلال ماه كمي بيش از 30 درجه از افق غرب – جنوب غربي ارتفاع خواهد داشت و سياره مريخ با جدايي زاويه اي نزديك به 6 درجه، در بالا و سمت راست ماه ديده مي شود.

وي ادامه داد: اين سياره به صورت جرمي نسبتاً پرنور به راحتي قابل مشاهده خواهد بود و اگر آن را با ستارگان اطراف مقايسه كنيم، مي‌توانيم رنگ نارنجي آن را تشخيص دهيم.

شهشهان افزود: به تدريج از ارتفاع اين دو كاسته خواهد شد تا اينكه ماه در نيمه شب در افق مغرب غروب كند و مريخ نيز حدود 20 دقيقه پس از آن غروب خواهد كرد. البته به دليل اينكه مريخ نورانيت بسيار زيادي ندارد، زودتر از اينكه در پس افق از ديد ما مخفي شود، اغلب به دليل غبار بالاي افق، زودتر به راحتي قابل مشاهده نخواهد بود.

مريخ، چهارمين سياره منظومه شمسي از نظر نزديكي به خورشيد است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
روند افزايشي انتقال جنسي ايدز در ايران


ایلنا: نشانه‌هاي قابل توجهي وجود دارد كه بر رشد روزافزون انتقال جنسي اچ آي وي در ايران دلالت مي‌كند.

اداره پيشگيري از ايدز وزارت بهداشت اعلام كرد سومين گزارش كشوري در زمينه اچ آي وي كه در سال 88 تدوين شده است، تصريح مي‌دارد: روابط جنسي محافظت نشده، استفاده از وسايل تزريق مشترك در اعتياد تزريقي و سوء مصرف مواد روان‌‌گردان، مهمترين علل انتقال بيماري ايدز در كشور محسوب مي‌شوند.

در اين گزارش كه آمار و اطلاعات آن با تلاش صدها تن از همكاران اداره ايدز وزارت بهداشت در همه نقاط كشور توليد، جمع‌آوري و تحليل شده آمده است: حلقه‌هاي رابط بين گروه‌هاي مختلف جمعيت كشور به گونه‌ايست كه در صورت عدم اقدام به موقع براي پيشگيري از انتقال جنسي اچ آي وي ممكن است در آينده فرصت‌هاي بسياري از دست برود.

بنابراين گزارش به رغم فعاليت‌هاي بسيار مفيدي كه در زمينه پيشگيري از انتقال اچ آي وي از طريق تزريق مواد مخدر صورت گرفته اما هنوز هم بروز موارد جديد اچ آي وي در مصرف‌كنندگان تزريقي مواد رخ مي‌دهد.

وزارت بهداشت مي‌افزايد:اين گزارش حاكيست جمهوري اسلامي ايران از هنگام شروع همه‌گيري ايدز تاكنون به اقدامات متنوعي در زمينه كنترل اچ آي وي دست زده كه اهم آن عبارتند از: جلب حمايت سياستگذاران در زمينه كاهش آسيب‌هاي ناشي از مصرف مواد در مصرف‌كنندگان تزريقي مواد، راه‌اندازي مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري، برنامه پيشگيري از اچ آي وي در زندان‌ها، گسترش برنامه درمان نگهدارنده متادون، راه‌اندازي مراكز كاري، ايجاد پوشش بيمه درماني براي مبتلايان، راه‌اندازي مراكز پيشگيري ويژه زنان در معرض خطر كه تاكنون راه‌اندازي مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري و تجربه زندان‌ها به عنوان نمونه‌هايي موفق مورد تاييد ناظرين بين‌المللي قرار گرفته و مستندات آن جهت معرفي به ساير كشورهاي جهان منتشر شده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
5 عامل اصلی مرگ و میر ايرانيان


ایلنا: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کل کشور گفت: بر اساس آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال، بيماريهاي قلبي- عروقي شايعترين علت مرگ و مير در سال 88 است.

ابراهيم رشيدي گفت: بر اساس آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال در سال 88، پنج علت اول مرگ و میر در کشور به ترتیب بیماریهای قبلی و عروقی، سوانح و مصمومیت ها، سرطان ها و سایر تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی و بیمارهای عفونی و انگلی است.

او توضیح داد: بررسی ها نشان می‌دهد ، علت مرگ و میرها نسبت به 10 تا 20 سال گذشته تغییر کرده است، مثلا در گذشته بیماری های انگلی و عفونی در رتبه بالاتری قرار داشت و افراد بیشتری بر اثر این گونه بیماری ها از بین می رفتند اما اکنون در رتبه پنجم قرار دارد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کل کشور ادامه داد: از آنجایی که طول عمر زندگی در ایران هم افزایش یافته است و بیماری های قلبی و عروقی نیز بیشتر در سنین بالا اتفاق می افتد، بیماری های قلبی و عروقی به عامل اصلی مرگ و میر در کشور تبدیل شده است.

3/39 درصد مرگ‌هاي كشور ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي است كه 5/19 درصد ناشي از سكته قلبي، 3/9 درصد به علت سكته مغزي، 1/3 درصد به علت فشارخون بالا و بقيه به علت ساير بيماري‌هاي قلبي عروقي است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
پيشگيري از افسردگي با مصرف روغن زيتون

فارس: رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: وجود چربي‌هاي غير اشباع در رژيم غذايي هر فرد ضرورت دارد؛ روغن زيتون داراي ماده مؤثري است كه اثرات ضدافسردگي دارد.

پريسا ترابي افزود: افراد چاق به علل مختلف بيشتر به افسردگي مبتلا مي‌شوند. از سوي ديگر افسردگي نيز مي‌تواند فرد را مستعد چاقي كند.

وي گفت: بنابراين در افراد افسرده بايد مراقب چاقي بود و افراد چاق را تشويق به داشتن فعاليت‌ بدني و كاهش مصرف مواد پركالري كرد.

رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت اضافه كرد: شيوع افسردگي در افرادي كه به طور مرتب چاي سبز مصرف مي‌كنند، كمتر است و همچنين شيوع افسردگي در كشورهايي كه مصرف سرانه ماهي در آنها بالاست، كمتر است.

ترابي گفت: يكي از روش‌هاي كمك به روحيه فرد، خوردن چربي به مقدار كافي و نه زياد است. براي اين منظور بايد انواع درست و مناسبي از چربي‌ها را انتخاب كرد. وجود چربي‌هاي اشباع نشده (غير جامد) ‌در رژيم غذايي هر فرد ضرورت دارد. روغن زيتون داراي ماده مؤثري است كه اثرات ضدافسردگي دارد.

رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت اضافه كرد: افرادي كه دچار افسردگي هستند، معمولاً از كافئين براي بالا بردن انرژي خود استفاده مي‌كنند‌ اما اين اقدام مي‌تواند، كاملاً اشتباه باشد.

ترابي گفت: كافئين، سيستم عصبي را تحريك مي‌كند بنابراين مقدار زياد آن مي‌تواند، مانع استراحت خوب شبانه‌ شود. كافئين از خواب عميق جلوگيري مي‌كند. تحريك بيش از حد سيستم عصبي مي‌تواند به طور بالقوه باعث افزايش سطح اضطراب شود.

وي افزود: اضطراب و افسردگي معمولاً دست در دست هم حركت مي‌كنند و اين امر بهبودي را دشوارتر مي‌سازد.

رئيس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت اضافه كرد: پيروي از يك رژيم غذايي سالم، متنوع و متعادل، دريافت مواد مغذي به اندازه كافي و داشتن وزن مناسب در پيشگيري و درمان افسردگي مؤثر است. پيروي از هرم غذايي، راهنماي مناسبي براي انتخاب غذاهاي سالم و متنوع است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
هشدار برای داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای

یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد با اعلام هشدار نسبت به افزایش تجارت داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای در کشور گفت: با وجود اینکه رسانه ملی تاثیرگذارترین ابزار برای معرفی داروهای موثر، کلینیکهای تخصصی و روشهای برتر درمان اعتیاد است همچنان در این بخش کم کاری می کند.

کامبیز محضری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام هشدار نسبت به وضعیت کمپها و کلینیکهای ترک اعتیاد در کشور افزود: سازمان بهزیستی به عنوان متولی صدور مجوز و نظارت بر عملکرد کمپهای ترک اعتیاد نهایت تلاش خود را می کند ولی فعالیت تعداد زیادی از کمپهای سنتی موجب اختلال در درمان و پیشگیری از اعتیاد شده است.

وی گفت: قرار بود ستادی تعریف شود تا سازمانها و نهادهای مرتبط با پیشگیری و درمان اعتیاد را مدیریت و ساماندهی کند. این ستاد امروز بنام ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می کند ولی بیشتر فعالیتش مبارزه با عرضه مواد است تا درمان و پیشگیری از اعتیاد.

کارشناس پیشگیری از اعتیاد تاخیر در تامین بودجه درمانی، مسکن و اشتغال را از مهمترین مشکلات مسیر پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان رابط دستگاههای اجرایی در امر پیشگیری و درمان اعتیاد می تواند حمایتهای اجتماعی برای معتادان پاک شده را فراهم کند در حالی که هم اکنون درصد زیادی از معتادان پاک شده به دلیل بیکاری، فقر و انحطاط خانواده دوباره به سمت اعتیاد رجوع کرده اند.

محضری افزود: سرانه بودجه برای درمان و پیگیری از اعتیاد آنقدر پایین است که دیگر برای فرهنگسازی و اطلاع رسانی اعتباری باقی نمی ماند این در حالی است که مهمترین عامل برای پیشگیری از اعتیاد اطلاع رسانی و آموزش است.

کارشناس اسبق دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، علت اصلی ورود داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای به کشور را کم کاری صدا و سیما در موضوع تبلیغات داروهای ایرانی، کلینیکهای مجاز ترک اعتیاد و آموزشهای پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و افزود: صدا وسیما می تواند با همکاری وزارت بهداشت، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برترین کلینیکها، راههای درمانی و داروها و روشهای ترک اعتیاد را از طریق رسانه ملی مطرح کند تا مردم به سراغ داروهای ماهواره ای نروند.

وی یکی دیگر از مشکلات پیش رو در بحث پیشگیری و درمان اعتیاد را مدیریت سلیقه ای کلینیکهای ترک اعتیاد عنوان کرد و افزود: اگر کلینیکهای ترک اعتیاد دارای صنف شوند و اعتبارات، قدرت و نظارت ویژه برای آنها لحاظ شود میزان موفقیت برنامه های مربوط به پیشگیری از اعتیاد به مراتب بیش از وضعیت فعلی می شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
دانستنی هایی درباره بیماری کبد چرب + روش های تشخیص و درمان

کبد چرب غیر الکلی یک التهاب کبدی است که در اثر تجمع بیش از اندازه چربی در بافت کبد ایجاد می شود.

در این بیماری تجمع بیش از حد چربی در کبد، گاه باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می گردد که می تواند سیر پیشرونده پیدا کند و باعث نارسایی کبد و یا سیروز کبدی گردد.

علت بیماری

اگرچه علت اصلی بیماری کبد چرب مشخص نیست، ولی به نظر می رسد این بیماری ارتباط نزدیک با برخی بیماری های متابولیک دارد که از آن جمله: چاقی، افزایش کلسترول و تری گلیسرید خون و دیابت را می توان نام برد. در درمان کبد چرب، کنترل این بیماری های زمینه ای بسیار موثر می باشد.

گفته می شود مصرف زیاد انرژی باعث خواهد شد کبد نتواند سوخت و ساز طبیعی را انجام دهد و در نتیجه انرژی اضافی به صورت چربی در کبد ذخیره شود.

این بیماری اغلب افراد را در سنین میانسالی مبتلا می کند. اکثر بیماران از افزایش وزن و چاقی به ویژه چاقی شکمی رنج می برند. همچنین می توانند دچار افزایش چربی های خون بوده و یا از مبتلایان به دیابت باشند.

از آنجا که در سال های اخیر شیوع چاقی و بیماری های متابولیک در جوانان افزایش قابل توجهی یافته است، جوانانی که با چاقی و بیماری کبد چرب به پزشک مراجعه می نمایند، کم نیستند. البته باید ذکر کرد بیمارانی هستند که بدون داشتن هیچ کدام از عوامل خطر ذکر شده و بدون هیچ دلیل شناخته شده ای، مبتلا به کبد چرب می گردند.

افزایش چربی در بدن که معمولا با چاقی شکمی همراه است، به همراه افزایش چربی های خون و افزایش فشار خون، همه از علائم مجموعه ای از اختلالات تحت نام "سندرم متابولیک" هستند که این سندرم دقیقا وابسته به مقاومت انسولین می باشد.

عوامل تاثیر گذار در اختلالات کبدی

علاوه بر افزایش چربی در بافت کبد که بر روی فعالیت طبیعی کبد تاثیر می گذارد، عوامل دیگری نیز بر عملکرد طبیعی سلول های کبدی تاثیرگذارند، از آن جمله:

- مقاومت به انسولین: بدین معنا که بدن نمی تواند قند را به طور طبیعی مورد استفاده قرار دهد. به طور طبیعی لوزالمعده پس از خوردن مواد قندی، با ترشح هورمون انسولین سعی می نماید که قند اضافی موجود در خون را به سلول های عضلانی و کبد وارد نماید. در وضعیت مقاومت به انسولین، حساسیت گیرنده های سلولی انسولین کاهش می یابد، در نتیجه بدن برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیاز به ترشح انسولین بیشتری خواهد داشت. در صورت ادامه ی این روند، در نهایت میزان قند خون افزایش یافته و فرد مبتلا به دیابت می گردد.

- تغییر در روند تولید چربی در بافت کبد و نحوه عملکرد کبد در برابر چربی هایی که از روده به کبد منتقل می شوند.

- عمل های جراحی که مسیر معده ، یا روده و یا هر دو را کوچک می نمایند، از قبیل عمل جراحی بای پس روده.

- استفاده طولانی مدت از لوله های روده ای برای تغذیه که معمولا پس از عمل جراحی استفاده می شوند.

- استفاده از برخی داروها از قبیل: آمیودارون (داروی قلبی)، کورتون، استروژن های صنعتی و بعضی از داروهای کنترل سرطان.

علائم و شیوع بیماری

از آنجا که این بیماری سیر پیشرونده دارد می تواند در مراحل اولیه بدون علامت باشد تا زمانی که تاثیرات منفی بر عملکرد کبد ایجاد نماید. در آن زمان علائمی از قبیل احساس ضعف، خستگی و کاهش وزن بروز می کنند.

از آنجا که سیر این بیماری مزمن است، شاید سال ها طول بکشد تا منجر به ایجاد سیروز کبدی (جایگزینی سلول های کبدی با سلول های فیبروز) و در نهایت نارسایی کبد گردد.

در نقطه مقابل، در موارد نادری به دلیل ناشناخته، سیر بیماری متوقف و یا حتی به حالت طبیعی باز می گردد، بدون آنکه درمان مشخصی انجام گرفته باشد.

بین 10 تا 30 درصد بزرگسالان در کشورهای پیشرفته مبتلا به این بیماری هستند که معمولا شامل افراد چاق در سنین میانسالی است.

با توجه به شیوه زندگی اعم از نوع تغذیه و فعالیت بدنی، شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه به ویژه در جامعه شهری افزایش چشمگیری داشته است.

شیوع بیماری کبد چرب با افزایش سن، سیر صعودی می یابد. شیوع این بیماری در آقایان دو برابر خانم ها می باشد که با افزایش سن، میزان شیوع در خانم ها به آقایان نزدیک می شود، به ویژه پس از یائسگی، شیوع بیماری کبد چرب در خانم ها سیر فزاینده ای دارد.

تشخیص و درمان کبد چرب

مانند هر بیماری دیگر، معمولا با گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه وی شروع می گردد.

اگرچه در خیلی از موارد، علائم قابل توجهی در این بیماری وجود ندارد و با مشاهده ی بالا بودن آنزیم های کبدی و نیز تصاویر سونوگرافی، سیتی اسکن و MRI تشخیص این بیماری معین می گردد.

از بیوپسی کبد برای تشخیص میزان صدمه به بافت کبدی در بعضی از موارد استفاده می گردد.

درمان

اگرچه درمان اختصاصی برای کبد چرب وجود ندارد، ولی شما با کنترل بیماری های زمینه ای از قبیل کاهش وزن، چربی های خون، دیابت و یا قطع نمودن داروهای مسبب (قطعا با نظر پزشک معالج نه به طورخودسرانه) می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایید و در خیلی از موارد سیر معکوس را طی نمایید که منجر به درمان این بیماری گردد.

از مصرف الکل که عملکرد طبیعی کبد را دچار اختلال می نماید، جدا باید پرهیز نمایید.

نکات درمانی کلیدی

شما می توانید زیر نظر متخصصین تغذیه و گوارش، سیر بیماری کبد چرب را محدود و کنترل نمایید. برای کنترل کبد چرب توجه به نکات ذیل اهمیت کلیدی دارد:

* کم کردن وزن: از آنجا که اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی چاق هستند، کاهش وزن در کنترل این بیماری نقش مهمی دارد. برای کاهش وزن، انتخاب **** غذایی نیز باید به درستی صورت پذیرد، زیرا کاهش وزن سریع با **** های برق آسا خود می تواند سیر بیماری را بدتر نماید.

خیلی از بیماران چاق که به تازگی متوجه کبد چرب خود شده اند، به دلیل ترس از عوارض این بیماری، به **** های غذایی سخت روی می آورند که این بیماری را ریشه کن نمایند، ولی علاوه بر ابتلا به عوارض این نوع **** ها، گاه سیر کبد چرب را نیز بدتر می نمایند.

لذا انتخاب منطقی **** غذایی کاهش وزن زیر نظر متخصص تغذیه و با کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته توصیه می گردد. اگر شما از افزایش وزن زیادی رنج می برید، جالب است بدانید که با کاهش وزن مختصر در حدود 10 درصد از وزن اولیه نیز در خیلی از موارد سیر بیماری را می توانید کنترل نمایید.

* انتخاب **** غذایی سالم : **** غذایی پر کربوهیدرات که حاوی میزان قابل توجهی سبزی و میوه و مواد غذایی پرفیبر باشد، معمولا بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به کبد چرب است. کاهش چربی مصرفی، به ویژه چربی های اشباع شده و جایگزینی آنها با چربی های غیر اشباع که در روغن زیتون و ماهی وجود دارند، توصیه می گردد. استفاده از نان و غلات سبوس دار باید جدی گرفته شود. در نهایت تعیین مقدار مورد نیاز درشت مغذی ها اعم از پروتئین، چربی و کربوهیدرات بر اساس شرایط افراد باید تنظیم گردد.

* انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم: چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس، داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل 30 تا 60 دقیقه در روز توصیه می شود. اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین نمایید.

* کنترل بیماری های زمینه ای متابولیک: کنترل دیابت و چربی های خون در بیماران مبتلا به کبد چرب ، نقش کمک کننده ای در بهبود این بیماری دارد. همانطور که می دانید از اصول مهم کنترل بیماری های متابولیک، رعایت **** غذایی و ورزش منظم می باشد.

* محافظت کبد از عوامل خطر: از عواملی که بر روی فعالیت طبیعی کبد اثر سوء دارند، باید پرهیز نمایید. از مهم ترین این عوامل، مصرف الکل و نیز بعضی داروها می باشد. لذا در هنگام مراجعه به پزشک، به او بگویید که مبتلا به کبد چرب می باشید که در تجویز دارو به آن توجه نماید.

پیشگیری

برای جلوگیری از بروز بیماری کبد چرب، سه نکته اساسی ذیل را فراموش نکنید:

* **** غذایی سالم: شما باید **** غذایی سالمی را با مصرف بالای میوه، سبزی، غلات سبوس دار و چربی های مفید برای خود انتخاب کنید.

* جلوگیری از افزایش وزن به ویژه چاقی شکمی: داشتن **** غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی، به حفظ وزن سالم کمک می نماید. در صورت چاق بودن، از همین امروز برای کاهش وزن خود اقدام نمایید.

* هنگام استفاده از داروها کاملا مراقب باشید و از مصرف الکل جدا پرهیز نمایید.


دکتر حمیدرضا فرشچی
پزشک متخصص تغذیه کلینیکی و متابولیسم
فوق تخصص چاقی و دیابت از انگلستان
عضو انجمن متخصصین دیابت و چاقی آمریکا
برنده جایزه ویژه موسسه تحقیقات چاقی اروپا
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
آلودگی هوا طول عمر انسانها را تا 9 سال کاهش می‌دهد


آلودگی هوا عمر انسانهایی را که در مناطق پرجمعیت و پرترافیک زندگی می‌کنند و یا مبتلا به بیماریهای تنفسی هستند تا 9 سال کاهش می‌دهد.

به گزارش مهر، حشمت‌الله بسطامی مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: براساس تحقیقات بین‌المللی به عمل آمده مبنی بر کاهش طول عمر انسانها، در مناطق دارای آلودگی هوای فراتر از حد مجاز، تاثیرات مخرب این آلودگی بیش از پیش بر همگان مشخص می‌ شود.

وی در ادامه گفت: بسیاری از آلاینده‌های خاص در هوای شهر تهران وجود دارد که مورد پایش و اندازه گیری قرار نمی‌گرفته و اکنون شرکت کنترل کیفیت هوا در حال اندازه‌گیری مستمر آنهاست.

بسطامی با اشاره به برخی از این آلاینده‌ها گفت:‌ آلاینده بنزین در برخی نقاط شهر تهران 10 برابر حد مجاز است. آلاینده بنزن جزء دسته آلاینده‌هایی است که سرطانزا بودن آن اثبات شده و در حالت مایع حتی از راه پوست هم قابل جذب است. وضعیت آلاینده آزبست به مراتب بحرانی‌تر از بنزن است چرا که براساس آخرین اندازه‌گیری صورت گرفته در روزهای پایانی سال 88، میزان این آلاینده در حد بسیار بالایی قرار دارد. این آلاینده 50 تا 70 برابر بیشتر از مقدار موجود آن در هوای پاک سایر کشورها است.

مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا منشاء اصلی این آلاینده را لنت ترمز و صفحه کلاچ خودروها اعلام کرد و افزود: متاسفانه خودروسازان داخلی هنوز آزبست را از ترکیبات ساخت لنت ترمز و صفحه کلاچ حذف نکرده‌اند و 65 درصد مواد به کار رفته در ساخت این قطعات را آزبست تشکیل می‌دهد.

بسطامی گفت: علیرغم اینکه اندازه‌گیریهای صورت گرفته بر روی آلاینده آزبست در ماههایی انجام شده که میزان وزش باد و بارش باران نسبت به سایر ماهها بیشتر بوده است، لیکن مقدار آلاینده آزبست بسیار بالاتر از حد انتظار بود و این نکته مهم است که این آلاینده با توجه به اینکه قابل رویت نیز نیست در طول سال بالاتر از حد استاندارد بوده و بسیار مخاطره آمیز است.

وی در گفت: مهمترین تاثیر این آلاینده ایجاد سرطان است و صنایع خودروساز می‌بایست برای حذف این آلاینده از محصولات تولیدی خود در کوتاه‌ترین زمان اقدام کنند و در غیر این صورت مسئولیت مستقیم جان مردم متوجه این گروه است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
در یکی از بزرگترین تحقیقات پزشکی ثابت شد؛
کاهش خطر بیماری‏های قلبی تا 63 درصد با مصرف چای


تابناک اجتماعی ـ در یکی از بزرگترین تحقیق‏های انجام شده در نوع خود مشخص شد مصرف مداوم چای و قهوه می تواند تا حد زیادی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی شود.

به گزارش خبرنگار تابناک اجتماعی به نقل از دیلی تلگراف، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف معتدل هر دو نوشیدنی می تواند شانس مرگ در اثر حملات قلبی را دست کم تا یک پنجم کاهش دهد. تحقیقات همچنین نشان داد که در کنار این خطر سایر عوارض مانند سکته نیز افزایش نمی یابد.

خانم وایون فن فوق تخصص بیماریهای قلب و عروق از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت هلند گفت: نتایج ما نشان داد مزایای نوشیدن قهوه و چای بدون افزایش احتمال سکته و مرگ در اثر بیماریهای مرتبط است.

تیم وی به مدت 13 سال مصرف چای و قهوه را در میان 37514 نفر بررسی کرد و به این نتیجه رسید که چای بیشترین تأثیر را بر بیماریهای قلبی دارد اما مصرف سنگین قهوه نیز می تواند موثر باشد.

افرادی که روزانه بین 3 تا 6 فنجان چای می نوشند 45 درصد کمتر از افرادی که کمتر از یک فنجان چای در روز را مصرف می کنند احتمال ابتلا به بیماریها عروقی را دارند. نوشیدن بیش از 6 فنجان چای نیز تا 36 درصد خطر بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.

در این تحقیق خبرهای خوبی هم برای افراد علاقه مند به قهوه وجود دارد به طوریکه نوشیدن 2 تا 4 فنجان قهوه در روز می تواند تا 20 درصد میزان مشکلات قلبی را کاهش دهد.

محققان معتقدند که مزایای این نوشیدنی‏ها به دلیل وجود آنتی اکسیدانهایی است که در هر دو نوشیدنی یافت شده و باعث حذف فاکتورهای آسیب زننده بدن می شوند.

این آخرین تحقیق انجام شده در مورد دو نوع از محبوبترین نوشیدنی‌های جهان است که ادعا شده در کاهش خطر ابتلا به سرطان، دیابت استرس و حتی جوش صورت هم تاثیر گذارند.

پژوهشگران اعلام کرده اند اگرچه این مزایا برای این نوشیدنی‏ها اثبات شده است اما شیوه زندگی سالم می تواند بهترین تاثیر را در کاهش این بیماریها داشته باشد و هشدار داده اند که تنها کشیدن یک نخ سیگار با قهوه می تواند همه مزایای آن را از بین ببرد و همچنین نوشیدن مقدار زیادی چای در حالی که ساعتها در برابر تلویزون نشسته اید و هیچ ورزشی ندارید می تواند به راحتی همه تأثیرات مثبت را خنثی کند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
نکاتی برای داشتن قلبی سالم

اول از همه باید از برنامه غذایی استفاده کنید که در آن میزان کمتری چربی اشباع شده، کلسترول و نمک وجود دارد. و بیشتر میوه، سبزیجات، حبوبات، گوشت مرغ و ماهی، خشکبار و روغن زیتون بخورید.

رعایت چنین برنامه غذایی به این معنی نیست که شما باید مقدار بیشتری وقت صرف آماده سازی چنین غذاهایی بکنید و حتی نیازی به صرف پول و هزینه ی بیشتری هم نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که عادات خرید کردن خود را تغییر دهید و مواد غذایی سالم تری بخرید. در اینجا به بعضی از این تغییرات اشاره می کنیم:

به جای خرید قسمت های پرچرب گوشت می توانید قسمت های کم چرب آن را خریداری کرده و یا اینکه چربی های گوشت را جدا کنید.

به جای خرید گوشت قرمز و گوشت مرغ و ماهی دودی، نمک سود و یا کنسرو شده سعی کنید گوشت های بی نمک تازه یا منجمد استفاده کنید.

به جای خوردن غذاهای سرخ کردنی، از غذاهای بخارپز شده، جوشانده شده، کبابی یا پخته شده استفاده کنید.

به جای پختن غذاها با چربی، کره و روغن نارگیل از روغن زیتون استفاده کنید.

به جای خوردن تخم مرغ به طور کامل، سعی کنید فقط از سفیده ی آن استفاده کرده و زرده را دور بیندازید.

به جای استفاده از لبنیات %2 از لبنیات %1 استفاده کنید.

به جای خوردن چیپس های نمکی و سایر تنقلات نمک دار و چرب، از چیپس ذرت بی نمک و کم چربی یا ذرت بوداده استفاده کنید.

به جای خوردن کلوچه های نمک دار، از کلوچه ها و بیسکوییت های بی نمک و کم سدیم استفاده کنید.

به جای استفاده از سس، نمک و کره، سبزیجات بخورید.

وزنتان را کاهش دهید.

وزن کم کردن به این معنی نیست که باید از گرسنگی خود را به کشتن دهید. می توانید آن وزن اضافی را با ورزش مداوم و خوردن غذاهای سالم پایین بیاورید. باید به طور متوسط سه بار در هفته حدود 30 تا 40 دقیقه ورزش کنید. این مخصوصاً برای افراد بالای 30 سال ضروری است چون متابولیسم بدن آنها رو به کاهش است و کاهش وزن برای آنها دشوارتر می شود.

یک راه عالی برای کم کردن وزن این است که مقدار غذای مصرفی در هر وعده را پایین بیاوریم. از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی ها، دسرهای سنگین و شکلات اجتناب کنید. به جای آن سعی کنید مقدار بیشتری سبزیجات و میوه خورده و از غذاهای کم کالری مثل سالاد استفاده کنید.

دكترعبدالحميد باقري . متخصص قلب وعروق و عضو هيئت علمي سازمان انتقال خون ايران
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
کشف ژن خیانت به همسر در مردان!


محققان سوئدی با انجام پژوهشی روی مقوله ازدواج موفق به کشف ژن تقلب یا خیانت به همسر در مردان شده‌اند.

به گزارش ایسنا این پژوهش نشان داد: اگر مردان فاقد یک نوع ژن خاص در مغزشان باشند، شوهران وفاداری خواهند بود و عاشق همسرشان باقی خواهند ماند.

این پژوهش تازه در سوئد حاکیست؛ مردان ممکن است دارای این ژن تقلب باشند که آنها را از مسیر راست و صحیح منحرف می‌سازد.

دکتر هاس والوم متخصص ژنتیک رفتاری در انستیتو کارولینسکای استکهلم که سرپرستی این پژوهش را عهده‌دار بوده، ‌در این باره گفت: مردان حامل دو نسخه از این ژن دو برابر بیشتر از مردانی که یک نسخه از آن را دارند،‌ دچار سوء تفاهمات زناشویی می‌شوند.

این ژن که روی بیش از هزار زوج آزمایش شده در واقع فعالیت هورمونی موسوم به «واسوپرسین» را تنظیم می‌کند.

به گزارش اسکای نت،‌ این ژن دیکته می‌کند که گیرنده‌های واسوپرسین چگونه در مغز قرار بگیرند. این محققان با بررسی 552 مجموعه ژنی در دوقلوها دریافتند: مردانی که نوع خاصی از این ژن را دارند، بیشتر در روابط زناشویی خود دچار سوء تفاهم شده و کمتر در مقوله ازدواج موفق هستند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
7 دردی که نباید نادیده گرفته شوند


کارشناسان انواع درد را که باید بی‌درنگ به آنها توجه شود را شرح می‌دهند. بعضی‌ها از درد به عنوان بلای حتمی ‌یاد می‌کنند. هیچ کس از درد، دل خوشی ندارد. درد در هر قسمت نشانه این است که آن قسمت از بدن با مشکلی روبرو شده و نیازمند توجه می‌باشد.

درد نشان یک مشکل جدی‌تر است و از درون فرد خبر می‌دهد. معمولا همه باید با بدن خود هماهنگی کامل داشته باشند تا متوجه شوند که این درد به چه دلیل بوجود آمده است بدلیل حرکت اشتباهی که انجام داده‌اند،‌ چیزی که خورده‌اند و یا نشانه مشکلی جدیتر می‌باشد. ما در این زمینه با چند دکتر در بخش قلب، دارو شناسی، طب سالمندان و روان‌پزشکی مشورت کرده‌ایم و مطالبی را برای همه گردآوری کرده‌ایم.

1- بدترین سردرد عمر شما

فوراً برای مراقبت‌های پزشکی اقدام کنید. اگر سرما خورده‌اید، می‌تواند یک سردرد سینوسی باشد. اما بعضی مواقع فرد دچار خونریزی یا تومور مغزی می‌باشد. به هر دردی توجه کنید. به گفته یکی از پزشکان آمریکایی گاهی اوقات که افراد می‌گویند بدترین سردرد عمرشان را دارند، متوجه می‌شویم که دچار آنوریسم (ورم رگ ) مغزی می‌باشند.

2- درد قفسه سینه، گلو، شانه، بازو، شکم و فک

درد قفسه سینه می‌تواند سینه پهلو یا حمله قلبی باشد. اما بدانید که شرایط قلبی نوعا به صورت ناراحتی ظاهر می‌شوند نه به صورت درد. بر اساس گفته یکی از پزشکان قلب آمریکا، بیماران قلبی از فشار می‌نالند. آنها مشت خود را روی قفسه سینه فشار می‌دهند یا بیان می‌کنند که این درد مثل یک فیل می‌ماند که روی قفسه سینه آنها نشسته است.
این ناراحتی همراه با بیماری قلبی می‌تواند در بالای قفسه سینه، گلو، فک، شانه چپ، بازو یا شکم ایجاد شود و گاهی با حالت تهوع همراه می‌باشد. ما ناراحت یک فرد 18 ساله نیستیم بلکه فردی که دچار درد پیوسته و پایا می‌باشد، احتمال ریسک بیشتری دارد.

خیلی از مردم این درد را به حساب سوختگی قلب یا استرس می‌گذارند. بنابراین در این مواقع به پزشک متخصص یا اورژانس مراجعه کنید. اگر مشکلی نبود که چه بهتر. گاهی هم این ناراحتی مربوط به هیجان و ناراحتی عاطفی می‌باشد.
برای مثال اگر موقع باغبانی احساس درد می‌کنید، اما وقتی می‌نشینید درد تسکین می‌یابد، احتمال آنژین (گلو درد توام با تنگی نفس) وجود دارد. که در هوای سرد یا گرم بدتر می‌شود. علائم این ناراحتی در زنان کمتر مشخص می‌گردد.

بیماری قلبی می‌تواند بصورت دردهایی نظیر تورم، استرس GL یا نارحتی در شکم ظاهر گردد. که این با احساس خستگی همراه می‌باشد. بعد از یائسگی احتمال بیماری قلبی افزایش پیدا می‌کند. با وجود اینکه مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، اما زنان بیشتر از بین می‌روند.

3- درد در پشت یا شانه‌ها

بیشتر مواقع مربوط به آرتروز می‌باشد. گاهی هم مشکلات شکمی ‌یا حملات قلبی. همچنین امکان قطع رگ آئورت وجود دارد که معمولا با دردهای کم و گاهی ناگهانی شروع می‌گردد. افرادی که بیشتر در معرض این ناراحتی هستند شرایط موجود در دیواره سرخرگ در آنها تغییر می‌کند. این تغییرات شامل فشار خون بالا می‌باشد که مربوط به دیابت یا استعمال دخانیات می‌باشد.

4- درد شدید شکمی‌

آیا هنوز آپاندیس خود را دارید. اگر فتق دارید، زودتر اقدام کنید. مشکلات مربوط به پانکراس و کیسه صفرا، زخم معده و انسداد روده بعضی از عوامل درد شکم هستند.

5- درد ساق پا

یکی دیگر از خطرها، ترمبوز (لخته شدگی خون) می‌باشد، یک لخته شدگی خون که در ساق پا ایجاد می‌شود. سالیانه 2 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی زندگی را تهدید می‌کند. علت خطر آن هم آزاد شدن یک تکه لخته خون می‌باشد که سبب آمبولیسم (رگ بستگی) ریوی می‌شود. (یک لخته خون در ریه) که می‌تواند کشنده باشد.
سرطان، چاقی مفرط، بی تحرکی به سبب استراحت طولانی در رختخواب یا مسافرت طولانی، بارداری و پیری از عوامل آن هستند. گاهی اوقات پا بدون هیچ دردی ورم می‌کند. اما اگر ماهیچه ساق پا دچار درد و التهاب شد به پزشک مراجعه کنید.

6- سوزش پا یا ساق پا

20 میلیون نفر در آمریکا دچار دیابت هستند که در حدود 3/1 آنها مشخص نیستند (بر اساس جامعه دیابت آمریکا). در بعضی افراد که از دیابت خود بی خبر هستند، حالت نابهنجار و اضمحلال سیستم عصبی خارجی می‌تواند اولین علامت باشد. که به صورت سوزن سوزنی در پا یا ساق پا احساس می‌شود و خبر از بیماری عصبی دارد.

7- دردهای بدون دلیل، مبهم، توام و پزشکی

علامت فیزیکی، دردناک مختلف در افسردگی شایع می‌باشند. بیماران از سردرد، شکم درد، دست و پا درد و گاهی همه آنها ابراز ناراحتی می‌کنند. به دلیل اینکه ممکن است درد مزمن باشد. شاید این علائم به مغز افراد افسرده، خانواده آنها و متخصصان خطور نکند. علاوه بر آن، هر چه فرد افسرده‌تر باشد کمتر می‌تواند احساس خود را بیان کند. همه این‌ها پزشک و روان شناس بالینی را گمراه می‌کنند.
علائم و نشانه‌های دیگری هم قبل از تشخیص افسردگی نیز وجود دارند. زمانی که فعالیت‌های خود را با بی‌علاقگی انجام می‌دهید، یا قادر نیستید فکر کنید و یا با اطرافیان رفت و آمد داشته باشید از یک متخصص کمک بگیرید و کیفیت زندگی را بدتر نکنید. این بیماری باید هر چه زودتر درمان شود قبل از اینکه سبب تغییرات ساختاری در مغز شود.
 
بالا