• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
روش جمع آوری نمونه کشت ادرار دربانوان
بهترین نمونه جهت تشخیص های عفونت های ادراری نخستین نمونه ادرار صبحگاهی است
- پیش از انجام آزمایش از نوشیدن مقادیر زیاد آب و سایرمایعات اجتناب نمایید
- دست های خود را کاملا با آب و صابون به خوبی شسته و خشک نمایید
- با یک دست چین های پوستی دستگاه تناسلی را ازهم باز کرده و با آب کافی اطراف مقعد و پیشابراه را از جلو به عقب بشویید این کار را دوبار تکرار نمایید و با دستمال یکبار مصرف خشک نمایید
- درب ظرف کشت ادرار رابا احتیاط باز کنید تحت هیچ عنوان دستهای شما نباید با سطح داخلی ظرف ادرار یا درب آن تماس پیدا کند
- پس از اینکه جریان ادرار شروع شد قسمت اولیه ادرار(2ثانیه اول) را دور ریخته و بقیه ادرار را با حجم 30 میلی لیتر (حداقل نصف ظرف)جمع کنید
توجه داشته باشید که ظرف مذکور تحت هیچ عنوان با پوست اطراف ناحیه تناسلی تماس پیدا نکند
- درب ظرف را بسته و آن را به آزمایشگاه تحویل دهید
- در صورتی که نمونه خارج از آزمایشگاه تهیه میشود لازم است تا به سرعت به آزمایشگاه ارسال شده و تا آن زمان در جای خنک نگه دارید
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
لاغر شدن در یک جلسه


مقدمه :
افراد معمولا برای 2 هدف وزن خود را کم می کنند :
1- حفظ ظاهر بهتر
2- حس سلامتی بهتر

ولی در کاهش وزن لزوما شما به این دو هدف نمی رسید چرا که اگر شمابطور ناگهانی وزن خود را کم کنیددچار اختلالات زیر می شوید :

1- عدم تعادل در میزان بافت عضلانی و چربی که نتیجه آن اختلال در تناسب اندام و ظاهر فرد می باشد.
2- احساس خستگی
3- ایجاد افسردگی
4- ایجاد خطوط دايمی روی پوست
5- عدم تعادل مایعات در بدن
6- ایجاد پوست خشک و چروکیده
7- اختلال در سیکل ماهانه خانمها
8- کم خونی و عدم بارداری

برای جلوگیری از سیکل yo – yo (یعنی کاهش و افزایش وزن) باید بیشتر به مقدار چربی کم شده دقت کرد نه به مقدار وزن کم شده , بنابراین در این برنامه این نکات طراحی شده است :

1- کاهش بافت چربی
2- افزایش بافت عضلانی
3- افزایش سلامتی در فرد
4- بهبودی تناسب اندام در ظاهر فرد و fitness




تاثیر طب سوزنی در کاهش وزن :

1- افزایش انرژی فرد در طول مدت برنامه کاهش وزن
2- کاهش علايم روحی روانی مانند تحریک پذیری و استرس
3- ساپرس کردن یا کنترل مرکز اشتهاء
4- تعادل بین سیستم عصبی خودکار بدن
5- حمایت و تسریع در سم زدایی چربیهای در حال سوختن

کاهش وزن به روش طب سوزنی روشی کاملا شناخته شده و بدون عوارض جانبی بوده که از طریق کاهش ترشح اسید معده , کوچک کردن معده , کاهش اشتها و فعال نمودن سیستم چربی سوزی باعث کاهش وزن در انسان میگردد.

در روش لاغری در یک جلسه که بنام کاشت نخ کات گوت یا cat gut embedding معروف می باشد :
در نقاط طب سوزنی بر روی شکم , نخهای مخصوصی کاشته شده که جذب این نخ ها یک ماه به طول می انجامد و در این زمان مثل این که شخص هر روز مشغول انجام طب سوزنی بر روی خود می باشد.
در این روش علاوه بر تاثیرات قبلی طب سوزنی , فرد وزن خود را بیشتر از شکم کم کرده و سایز فرد خیلی کم می شود , به اضافه اینکه مراجعه بیمار به پزشک هر یک ماه یک بار خواهد بود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

بطری های آب باقيمانده در اتومبيل سرطان زا هستند


ایرنا: کارشناسان معتقدند: بطري هاي پلاستيکي از جنس ترفتالات اتيلن هستند که در صورتي که در برابر گرما ي زياد و يا سرماي زياد قرار گيرند، تغييراتي در پليمرهاي اين ظروف ايجاد مي شود موجب سرطان در نقاط مختلف بدن به ويژه در زنان مي شوند.

به گفته پزشکان، تغييراتي در که پليمرهاي ظروف ايجاد مي شود، يکي از علل رايج درجات بالاي ابتلا نسج به شکل سرطاني در سينه شناخته شده است.

دکتر شرلي کر، متخصص غدد گفت: بطري هاي پلاستيکي آب معدني را نبايد بعد از اولين مصرف، دوباره در فريزر گذاشت و دوباره از آن استفاده کرد چراکه احتمال سرطان زا بودن اين گونه مصرف آب خنک زياد است.

وي بابيان اينه همه افراد و به ويژه زنان نبايد از آبي که در اتومبيل مانده بنوشند.

کرافزود: به دليل اينکه گرما باعث واکنش شيميايي در پلاستيک حاوي آب شده و در نهايت باعث آزادشدن مولکولهاي آن در آب مي شود. اين مولکولها به صورت ســم مهلکي موجب تشکيل بافت سرطاني در ناحيه سينه مي شوند.

وي توصيه کرد: به جاي نگهداري آب آشاميدني در ظروف پلاستيکي -از نوع بطري هاي آب معدني يا نوشابه اي- بهتر است از قمقمه استيل و يا بطري هاي شيشه اي استفاده شود.

از سوي ديگر ماده اصلي اين بطري ها "ترفتالات پلي اتيلن" از مشتقات نفت است که حتي وقتي در کوره هاي ويژه سوزانده مي شود و با زباله هاي معمولي درهم مي شود، مي تواند گازهاي خطرناکي توليد که اثرات مخربي روي جو ايجاد مي کند.

کارشناسان محيط زيست معتقدند چرخه مربوط به بطري هاي پلاستيکي آب از هنگام درست شدن تا زماني که از بين برده مي شوند کاملاً بر محيط اطراف ما تاثير منفي مي گذارند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
اسكنرهای فرودگاه‌ها باعث ايجاد سرطان می شوند


تابناک: اسكنرهاي بدن مسافران در فرودگاه‌ها تشعشاتي را صادر مي‌كنند كه 20 برابر قوي تر از برآوردهاي پيشين است.

دكتر «ديويد برنر» رئيس مركز تحقيقات راديولوري دانشگاه كلمبيا در آمريكا گفت: دانشمندان دولتي ميزان تمركز تشعشعات بر روي پوست بدن را به حساب نياورده‌اند كه باعث شده نگراني‌ها در مورد افزايش بالقوه خطر ابتلا به سرطان ايجاد شود.
61685_525.jpg

به گفته دكتر برنر، بچه‌ها و مسافراني كه داراي جهش ژنتيكي هستند (حدود يك نفر در هر 20 نفر) در معرض خطر بيشتري نيز قرار دارند؛ زيرا بدن آنها توانايي بازسازي سلول‌هاي آسيب ديده در اثر اشعه ايكس را ندارد.

وي افزود: خطري كه مسافران عادي در معرض آن قرار دارند، بسيار پايين است؛ اما براي برآورد دقيق‌تر اين خطرات، به تحقيقات بيشتري نياز است.

به گفته او، اگر آمار استفاده 800 ميليون نفر در سال از فرودگاه‌ها را در نظر بگيريم، با توجه به درصد گفته شده در بالا و اين حجم عظيم از جمعيتي كه در معرض تعشعشات هستند، آنگاه بايد قائل به وجود يك تهديد جدي اجتماعي و بهداشتي باشيم.

این در حالی است که سخنگوي سازمان هواپيماي شهري گفت: اين وسايل براي استفاده در فرودگاه‌هاي بريتانيا از سوی وزارت ترابري تأييد شده و آزمايش‌هاي لازم در وزارت بهداشت نيز بر روي آن انجام شده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

گازهاي شيميايي با بدن چه مي‌كنند؟



جام جم آنلاين: يافته‌هاي پزشكي نشان مي‌دهد كه مصدوميت با گازهاي شيميايي در ابتدا با عوارض پوستي، چشمي و ريوي همراه است، اما با تداوم آن ممكن است بيماري‌هاي ديگري نظير عوارض خوني يا اشكال در سيستم لنفاوي نظير سرطان‌ها در فرد بيمار پديد آيد.

گازهاي شيميايي در ريه‌ها، عوارض سختي را ايجاد مي‌كند. اصلي‌ترين مشكل التهاب در مجاري بزرگ تنفسي است كه منجر به برونشيت يا تنگي مجاري ريز ريه مي‌شود كه با متورم شدن آنها تنفس به سختي و با مرارت بسيار انجام مي‌گيرد.

دستگاه تنفسي اين‌گونه مصدومان نسبت به كوچك‌ترين آلودگي نظير آلودگي هوا و حتي بوي تند ناشي از عطر و ادكلن‌هايي كه مردم به طور معمول استفاده مي‌كنند، بسيار حساس است؛ بنابراين مي‌توان گفت كه واقعا جايي براي تنفس اين افراد وجود ندارد.

گاز خردل يكي از شايع‌ترين عواملي است كه به عنوان سلاح شيميايي مورد استفاده قرار گرفته است. با تماس ذرات گازي شكل با ريه، بيمار دچار سرفه‌هاي قطاري مي‌شود كه ابتدا بدون خلط بوده ولي به‌تدريج خلط نيز به آنها اضافه مي‌شود و به تدريج ريه فرد از كار مي‌افتد. از عوارض مزمن اثر گاز خردل بر ريه‌ها مي‌توان به برونشيت مزمن فيبروز ريه، آسم، برونشكتازي، تنگي‌نفس موضعي در تراشه و برونش‌هاي اصلي و سرطان ريه اشاره نمود.

متاسفانه قسمت عمده‌اي از آسيب‌هاي ايجاد شده در ريه به دنبال تماس با گاز خردل غيرقابل برگشت است و تلاش درماني در اين بيماران فعلا در محدوده كنترل علايم تنفسي، كاهش عوارض و درمان عفونت‌هاي ريوي و جلوگيري از پيشرفت ضايعات ريوي است.

خردل بر روي پوست نيز اثر مي‌گذارد، در حقيقت پوست از اولين اعضاي بدن است كه در معرض گاز خردل قرار مي‌گيرد و به علت وسعت آن در مقايسه با ساير اعضا معمولا بيشترين آسيب را نيز متحمل مي‌شود. اين گاز موجب ايجاد تاول مي‌شود.

مايع تاول ابتدا شفاف بوده ولي بعدا زردرنگ و منعقد مي‌شود. اين تاول‌ها امكان دارد به راحتي پاره شوند.

سوختگي عميق هم ممكن است رخ دهد كه مي‌تواند موجب عفونت يا از بين رفتن پوست شود.

چشم‌ها نيز از گاز خردل در امان نيستند و آسيب‌هاي جدي پيدا مي‌كنند. عوارض گازهاي شيميايي بر چشم به گونه‌اي است كه عروق جديد در چشم و اشكال در غدد مترشحه اشك ايجاد مي‌شود و همچنين فرد آسيب ديده هميشه احساس سنگيني يا وجود جسم خارجي در چشم دارد. برخي التهاب‌ها و تورم‌هاي چشمي به زخم‌هاي قرنيه و كاهش بينايي و حتي در برخي از موارد به نابينايي منجر مي‌شود. عوارض اين گازها بر پوست شامل خارش و خشكي پوست مي‌شود و همچنين نوعي از التهاب پوستي را ايجاد مي‌كند كه ممكن است ساليان سال فرد را آزار دهد.

در حقيقت آثار گازهاي شيميايي تنها محدود به علايم فوري آن نيست. در مطالعه‌اي كه بر روي مصدومان شيميايي ايران صورت گرفته ديده شده است كل سيستم ايمني بدن، خصوصا ايمني سلولي، خوني و سلول‌هاي كشنده طبيعي موجود در خون، بعد از مسموميت با خردل دچار اختلال مي‌شوند كه اين مي‌تواند توجيهي براي بالا بودن ميزان عفونت‌هاي راجعه و بدخيمي در بيماران شيميايي باشد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
شيمي‌درماني و عوارض آن روي سلول‌هاي خوني


همشهری: داروهاي شيمي‌درماني از طريق گردش خون به همه جاي بدن منتقل شده، هرگونه رشد و تكثير را متوقف كرده يا كاهش مي‌دهند.

يكي از اين نقاط، مغز استخوان است. كاهش رشد و تكثير در مغز استخوان مي‌تواند موجب عوارض مختلف مانند آنوما، نرتروپني و ترومبوسيتوپني شود.

البته با توجه به نوع دارو و تفاوت سرعت رشد سلول‌هاي خوني، ممكن است يكي از 3عارضه مذكور يا هر سه رخ دهد.

درصورت بروز هر كدام از اين سه عارضه، پزشك معالج، تدابيري را در نظر مي‌گيرد و با استفاده از روشي خاص آن‌ را درمان مي‌كند.ممكن است پزشك معالج به‌دليل كاهش سلول‌هاي خوني ميزان دارو را كاهش دهد يا مدتي درمان را به تاخير بيندازد. برنامه درماني كه پزشك براي شما تعيين كرده بهترين تصميمي است كه مي‌توانسته اتخاذ كند. وقتي برنامه درماني به هر دليلي كاهش يابد يا به تاخير بيفتد در واقع درمان، ناقص انجام شده است.

شيمي‌درماني روش‌ها و مقادير متفاوتي دارد. اگر سلول‌هاي خوني كاهش شديد داشته باشند پزشك برنامه درماني را طوري تنظيم مي‌كند كه مشكلي به‌وجود نيايد. گاهي هم به‌رغم بروز مشكلات از بيمار مي‌خواهد كه عوارض را تحمل كند تا برنامه درماني تكميل شود. به گفته متخصصان خون، هر كدام از عارضه‌هاي آنومي، نوتروپني و ترومبوسيتوپني نيازمند درمان اختصاصي هستند.

سازمان انتقال خون با پالايش خون‌هاي اهدايي جهت آنومي و ترومبوسيتوپني فراورده‌هايي را آماده مي‌كند. اين فراورده‌ها كه شامل خون كامل، خون شسته شده و پلاكت است در بانك خون نگهداري مي‌شود و پزشك معالج درصورت نياز، آنها را تجويز مي‌كند.

فراورده‌هاي خوني بيشتر در مواقعي كاربرد دارد كه نياز باشد سريعا وضعيت گلبول قرمز و پلاكت بهبود پيدا كند.

فاكتورهاي رشد خونساز: اين مواد، توليد سلول‌هاي خوني را در مغز استخوان تحريك مي‌كنند. فاكتور رشد اضافي در بدن مي‌تواند اثرات شيمي‌درماني روي مغز استخوان را تا ميزان زيادي كنترل كند. در طول شيمي‌درماني ممكن است فاكتور رشد خونساز به‌صورت تزريقي تجويز شود تا توليد سلول‌هاي خوني جديد به حفظ وضع سلامتي كمك كند.

براي هر كدام از سلول‌هاي خوني فاكتور رشد اختصاصي وجود دارد كه ممكن است در طول درمان از انواع آنها استفاده شود. بيشتر فاكتورهاي رشد به‌صورت تزريق زير جلدي تجويز مي‌شود. محل تزريق مي‌تواند بازو، ران، باسن يا شكم باشد و با توجه به نوع فاكتور رشد به‌صورت روزانه، يك روز در ميان و هفتگي تزريق ‌شود.

فاكتور‌هاي رشد داراي عوارضي هستند كه معمولا جدي نيستند و به‌وسيله دارو درماني به خوبي قابل كنترل هستند. همه عوارض ناشي از تزريق فاكتور رشد، موقتي بوده و با پايان درمان، ناپديد مي‌شوند.

بعضي از اين عوارض عبارتند از: ادم (ورم)، تپش قلب، درد استخواني و افزايش فشار خون. علائمي كه ممكن است بروز كنند عبارتند از: خونريزي بيني، خونريزي دهان و لثه، خونريزي شديد در زمان قاعدگي، خونمردگي ريز و نقطه‌اي در پوست، خونريزي شديد و استفراغ يا مدفوع خوني.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
طلاق یک بیماری مسری است!

محققان آمریکایی پس از 32 سال تحقیقات نشان دادند که طلاق می تواند همانند یک بیماری ویروسی از خانواده ای به خانواده دیگر سرایت کند.

به گزارش مهر، روانشناسان و جامعه شناسان دانشگاههای هاروارد، براون و کالیفرنیا در تحقیقاتی که 32 سال به طول انجامید نشان دادند که طلاق یک دوست صمیمی یا یک خویشاوند نزدیک به طور شگفت انگیزی خطر طلاق افراد نزدیک به آنها را به میزان 75 درصد افزایش می دهد.

همچنین طلاق یک همکار، دوست یک دوست و یا آشنایی که تنها آنها را دیده ایم می تواند احتمال طلاق را 33 درصد افزایش دهد.

در این میان حضور فرزندان نقش یک تعدیل کننده را ایفا کرده و درصد طلاق خانواده هایی را که در نزدیک خود آشنایان طلاق گرفته دارند کاهش می دهد.

از سویی دیگر، تاثیر یک طلاق در بین دوستان نزدیک می تواند موجب شود که خانواده نزدیک به آنها فرزندان کمتری داشته باشند.

این محققان در توضیح این پدیده غیرمنتظره اظهار داشتند: "طلاق پدیده ای ویروسی است که می تواند به مرزهای فراتر از کسانی که مستقیما درگیر آن شده اند نفوذ کند."

براساس گزارش تلگراف، این پژوهشگران در خصوص تئوری "طلاق مسری" افزودند: "رفتار بسیاری از زوجهای متاهل نشان می دهد که وقتی یکی از دوستان آنها جدا می شود هر نوع رابطه ای را با افراد طلاق گرفته قطع می کنند. تاکنون تصور می شد شاید علت این قطع رابطه این باشد که زوجها نمی خواهند یک نمونه بد از یک ازدواج را در جلوی چشمان خود ببینند. اکنون ما متوجه شدیم که افراد متاهل با قطع رابطه خود قصد دارند از ابتلا به این بیماری مسری جلوگیری کنند، همانند زمانی که وقتی یک نفر به آنفلوآنزا مبتلا می شوند دیگران برای مبتلا نشدن از وی فاصله می گیرند."

به گفته این محققان، احساسات منفی برانگیخته شده از افراد طلاق گرفته می تواند در محیط گسترده شده و به افراد نزدیک به آنها منتقل شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
پیشنهاداتی ساده و عجیب برای تقویت حافظه


گروهی از متخصصان حافظه و نویسندگان کتابهای مرتبط با اختلالات حافظه برای تقویت قدرت ذهن افرادی که به شدت درگیر روزمرگی شده اند پیشنهادات جالب توجه و گاه عجیبی دارند.

به گزارش مهر، محققان در مرکز پزشکی اختلالات حافظه در بوستون می گویند فراموش کردن یکی از نشانه های درگیری های ذهنی فراوان در زندگی روزمره انسانها است. اگر به یاد ندارید عینک خود را کجا گذاشته اید، یا نام هم کلاسی جدیدتان کلا از ذهن شما پاک شده، نشانه های مشغولیت شدید روزمره است که باعث می شود از میزان توجه فرد نسبت به موارد کم اهمیت کاسته شود.

به این شکل زمانی که توجه کافی وجود نداشته باشد حافظه هایی که شکل می گیرند چندان قدرتمند نبوده و فرد برای احیا یا به یاد آوردن آنچه مثلا به خاطر سپرده دچار مشکل خواهد شد. کلید حل این مشکل متناسب نگه داشتن حافظه است. به گفته "هری لوراین" نویسنده کتاب "حافظه نامحدود: اسراری ساده برای جوان نگاه داشتن ذهن" ما بدن خود را تمرین می دهیم تا متناسب نگه داریم اما اگر در بدنی سالم توانایی های ذهنی مناسب وجود نداشته باشد، تمامی زحمات به باد رفته است.

شیوه های زیادی برای به یاد سپردن موارد عادی روزمره وجود دارد، می توان آنها را یادداشت کرد، یا به لیستهای برنامه ریزی ابزارهای الکترونیکی مانند بلک بری یا آی-پد سپرد، اما در صورتی که دسترسی به این تجهیزات الکترونیکی و غیر الکترونیکی وجود نداشته باشد و یا در صورتی که فردی بخواهد بدون وابستگی به این تجهیزات، ذهن خود را قوی کند می تواند از راه حلهایی که توسط متخصصان حافظه پیشنهاد شده اند استفاده کند:

به یاد سپردن نامها

توجه کنید: زمانی که به فردی معرفی می شوید کاملا به نامش توجه کنید. سپس برای بهتر به یاد سپردن آن حروف نام را در ذهنتان تصور کرده و سعی کنید نشانه ای شخصی برای نام بیابید تا اسم در ذهنتان قفل شود. چندین بار استفاده از نام طی گفتگو با فرد می تواند در حفظ آن در خاطر شما بسیار موثر باشد.

اسم را مصور کنید: برای به خاطر سپردن نامهای فامیلی پیچیده و دشوار باید برای آنها مفهومی درست کرده و آن را در ذهنتان به تصویر بکشید. سپس یک ویژگی در صورت فرد انتخاب کرده و آن را به تصویر ذهنی وصل کنید. هرچه ترکیب به دست آمده عجیب تر باشد، بیشتر به یاد شما خواهد ماند.

میان نامها و مفاهیم ارتباط به یاد ماندنی خلق کنید: برخی نامها یادآور اسامی خاصی مانند نام کوه ها و یا مرتبط با مشاغلی خاص مانند ساختمان سازی هستند. برای مثال اگر بخواهید نام فردی که رئیس یک شرکت معماری است را به یاد بسپارید، تصویر وی را در برابر ساختمانی بزرگ تصور کرده و به یاد بسپارید.

کمی تقلب کنید: می توانید پیشنهاداتی مانند آنچه خواندید را با کمی تقلب تکمیل کنید. برای مثال اگر در جلسه ای کارت ویزیت فردی را دریافت کردید، یادداشت کوچکی از ویژگی های وی بر پشت کارت بنویسید، مثلا عینک قرمز به چشم داشت و در خیابان X زندگی می کرد تا در صورت نیاز بتوانید وی را به راحتی به یاد آورید.

به یاد سپردن موقعیت وسایل

کارهای خود را به خود اعلام کنید: به آنچه انجام می دهید توجه کنید، به خود یادآوری کنید "من کلیدها را در جیب کت گذاشتم" تا به این شکل حافظه ای شفاف از عملکرد خود داشته باشید.

خود را عادت دهید: خود را به قرار دادن وسایلی که در طول روز به آنها نیاز دارید در جاهایی خاص و تعیین شده عادت دهید.

به یاد سپردن کارها

برای به خاطر سپردن غیر عادی باشید: برای به خاطر سپردن کاری یک یادآور فیزیکی غیر عادی خلق کنید. مثلا برای به خاطر آوردن اینکه باید قبضهایی که روی میز گذاشته اید را پرداخت کنید، جسم نامربوطی مانند یک میوه را بر روی آنها قرار دهید تا با دیدن غیر منتظره یک میوه توجهتان به قبضها جلب شود.

لیست خرید خود را تبدیل به آواز کنید: برای به یاد سپردن مواردی مانند لیست خرید، شماره تلفن و یا لیست کارهای روزانه آنها را با یکی از آهنگهای مورد علاقه خود انطباق دهید و آن را بخوانید.

از میانبرهای حفظ کردنی استفاده کنید: برای به خاطر سپردن نامها، کارها یا لیستها می توانید حروف اول هر کلمه از آنها را سر هم کرده و یک کلمه خلق کنید و آن را به خاطر بسپارید.

از بدن خود استفاده کنید: اگر کاغذ یا قلم برای یادداشت کردن ندارید، از اعضای بدن خود برای به خاطر سپردن چیزی مثلا لیستی از اقلام استفاده کنید. برای مثال اگر باید چسب، کلم بروکلی، مرغ، انگور و خمیردندان بخرید تصور کنید که پاهایتان در چسب گیرکرده، برگهای بروکلی از جیب شلوارتان بیرون زده، مرغی در حال نوک زدن به شکم شماست، خوشه ای انگور از گردنتان آویزان شده و دهانتان پر از خمیر دندان است.

از اتاقهای خانه هم استفاده کنید: در شیوه بالا می توانید ساختمان محل کار یا منزل خود را جایگزین بدن خود کرده و هر یک از اقلام خرید را به یکی از وسایل درون اتاقها یا خود اتاقها ربط دهید.

به یاد سپردن ارقام

هر عدد را به یک شکل ربط دهید: برای هر عدد در ذهن خود شکلی تصور کنید. دایره برای 0، خودکار برای 1، قو برای 2، دستبند برای 3، قایق بادبانی برای 4، قطعه ای پازل برای 5، پیپ برای 6، بومرنگ برای 7، آدم برفی برای 8 و راکت تنیس برای 9. به این شکل برای به خاطر سپردن کد رمز کارت بانکی خود تصور کنید که سوار بر قایق بادبانی (4) هستید که یک قو (2) به شما حمله می کند و شما با یک راکت تنیس (9) به آن ضربه می زنید!

برای اعداد هم قافیه بیابید: سعی کنید واژه هایی بیابید که با اعداد هم قافیه باشند و سپس با استفاده از این واژه ها داستانی بسازید.

از حروف الفبا استفاده کنید: زمانی که نام فیلم یا کتابی را فراموش کرده اید، حروف الفبا را به ترتیب بگویید. زمانی که به حرف مشابه آغاز کننده نام فیلم برسید، نام به یادتان خواهد آمد.

بخوانید، بنویسید، بگویید، بشنوید: برای به خاطر سپردن مطلبی به ویژه مباحث درسی یادداشتهای خود را بخوانید، سپس آنها را تایپ کنید، بعد آنها را بلند خوانده و صدای خود را ضبط کنید و چندین بار صدای ضبط شده خود را گوش دهید.

از رنگها استفاده کنید: از رنگها در بخشهای مختلف یادداشتهای خود استفاده کنید تا آنها را به همراه نام رنگها به یاد آورید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
گرماي تابستان ازن خطرناك را به تهران آورد

با آغاز فصل تابستان و شدت گرفتن گرما، غير از آزار شهروندان در اثر افزايش دماي هوا، تركيباتي مخوف به آرامي از آلاينده‌هاي خروجي از اگزوز خودروها توليد مي شود كه به گفته يك كارشناس آلودگي هوا، سلامت شهرنشينان را به شدت تهديد مي كند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حسين حسن‌خاني كارشناس آلودگي هوا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا در مورد تشديد وضعيت آلودگي هوا با افزايش دماي هوا گفت: در هنگام افزايش دماي هوا، تركيبات و آلاينده‌هاي خروجي از خودروها، شكسته شده و موجب توليد ازن (O3) در سطح زمين مي‌شود كه بروز مشكلات تنفسي براي انسان وخزان زودرس در گياهان در كوتاه مدت، وايجاد مشكل در سيستم گوارش و ابتلا به سرطان در دراز مدت را به دنبال دارد.

او توضيح داد: ازن در جو زمين موجب حفاظت موجودات روي زمين از اشعه‌هاي فرابنفش مي‌شود اما اين تركيبات در سطح زمين سمي و خطرناك است.

حسن‌خاني ادامه داد: در طي روزهايي از سال كه دما هواي تهران به بالاتر از 37 و 38 درجه سانتي‌گراد رسيده است. ايستگاه سنجش آلودگي مخصوصا در ايستگاه اقدسيه تركيبات ازن را به ثبت رسانده‌ است.

اين كارشناس آلودگي هوا در مورد مقايسه روزهاي پاك هوايي امسال با سا‌ل‌هاي گذشته‌ گفت: كاهش تعداد روزهاي ناسالم هواي امسال تهران نسبت به سال‌هاي گذشته به دليل وضعيت ناپايدار هوايي و وزش باد و بارش باران طي ماه‌هاي آغازين سال است و گرنه در روند توليد آلودگي به ويژه در خوروها تغييري ايجاد نشده است.

او توضيح داد: غير از آلودگي ناشي از احتراق بنزين و گازوئيل در خودروها ،در اثر سايش لنت‌هاي ترمز خودروها، موادي موسوم به آزبست به هوا وارد مي‌شود كه يكي از آلاينده‌هاي خطرناك و تهديدكننده دستگاه تنفس به شمار مي‌رود كه اين مواد در ايستگاه‌هاي سنجش هوايي، در سطح شهر به ثبت رسيده است.

اين كارشناس آلودگي، استدلال كاهش روزهاي ناسالم را در هواي شهرهاي تهران در اثر پيشرفت صنايع خودروسازي را نادرست دانست و افزود: افزايش شمار خودروها، عدم درنظر گرفتن استانداردهاي توليدآلودگي درخودروها و عدم جمع‌آوري و وجود خودروهاي فرسوده در شهري مثل تهران و ساير شهرهاي بزرگ كشور موجب توليد مقادير قابل توجهي از آلاينده‌ها مانند آزبست مونوكسيد كربن و NOx ها شده است.

او ادامه داد: اين مقادير قابل توجه توليد آلاينده در خودروها موجب پائين آمدن قابل توجه كيفيت هواي شهر تهران مي‌شود.

اين كارشناس تعداد روزهاي پاك تهران از ابتداي سال را 13 روز، هواي سالم را 81روز و هواي ناسالم را 12 روز عنوان كرد و افزود: غلظت آلاينده‌هاي هواي تهران توسط 19 ايستگاه سنجش آلودگي هوا و با استفاده از استانداردهاي PSA و AQI تعيين مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا،12روز ناسالم، براي 106 روز از ابتداي سال هواي تهران به ثبت رسيده است. اين در حالي است كه به گفته برخي مسئولان با توجه به پيشرفت درصنايع و استانداردهاي خودروسازي در كشور، كل روزهاي ناسالم هواي شهر تهران در يك سال به 15 روز نمي‌رسد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
خواب، همه مشکلات را حل می کند

اگر در حل يك جدول به مشكل برخورديد، يك چرت كوتاه بزنيد و دوباره به سراغ آن برويد پژوهش‌های تازه اين كار را پيشنهاد مي‌كند.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی» به نقل از ديلي تلگراف، دانشمندان پي بردند زدن يك چرت كوتاه به تقويت حافظه و افزايش توانايي ارتباط بين موضوعات مختلف كمك مي‌كند.

بعد از يك استراحت كامل شبانه، احساس شادابي به دست مي‌آوريد كه كمك موثري براي حافظه آينده است ـ توانايي براي يادآوري كارهايي كه بايد در آينده انجام دهيم.
پژوهشگران مي‌گويند يافته‌هاي منتشر شده در مجله علوم روانشناسي به درك بهتر نقش خواب در عملكرد مغز و حافظه كمك مي‌كند.

پرفسور مارك مكدانيال روانشناس از دانشگاه ست لويس واشنگتن مي‌گويد: ما كشف كرديم كه خواب باعث تقويت پيوندهاي ضعيف در مغز مي‌شود كه قبلا قابل تشخيص نبوده‌اند كه اين به نوبه خود باعث تقويت حافظه مي‌شود.

اين تحقيق نشان داد كه خواب به ما كمك مي‌كند تا از بخش‌هاي ضعيف مغز هم در كنار بخش‌هاي قوي استفاده كنيم.

این پژوهش‌ها با استفاده از بازي‌هاي كامپيوتري كلمات بر روي 24 دانشجو انجام شد كه در نتيجه، آن دسته كه پیش از انجام آزمون مدت كوتاهي را خوابيدند، حافظه قوي‌تري داشتند.

محققان بر اين باورند كه روند حافظه مربوط به آينده در جريان يكي از مراحل اوليه خواب با نام موج كوتاه رخ مي‌دهد كه ناشي از ارتباطات ميان دو قسمت مغز است. هيپوكاموس و مناطق غشايي هيپوكاموس در شكل دهي به حافظه و فعال كردن دوباره آن نقش داشته و مناطق غشايي در ذخيره اطلاعات نقش دارند.

به گفته مايكل اسكالين، در طول مرحله امواج كوتاه خواب، هيپوكاموس اطلاعات تازه‌اي را كه به خاطر سپرديم، جذب و دوباره فعال مي‌كند و در حافظه بلند مدت در مغز ذخيره مي‌كند.

فيزيولوژي مرحله امواج كوتاه خواب نشان مي‌دهد كه اين مرحله براي تقويت اين نوع از حافظه مفيد است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
عجیب ترین **** های غذایی در دنیا!


**** موز , **** تخم مرغ, **** قرار گرفتن در معرض نور خورشید , **** کلوچه و…. نظرتان درباره این رژیمهای عجیب و غریب چیست؟به ادامه این مقاله توجه نمایید

**** ژاپنی خوردن موز در صبح

در توکیو، صبح خیلی زود را با خوردن موز آغاز می کنند. در سال ۲۰۰۶ یک داروساز ، سامیکو، یک **** ساده و عاری از هرگونه استرسی را پیشنهاد کرد: خوردن موز به عنوان صبحانه و دمای اتاق متابولیسم بدن را بالا می برد تا جایی که به **** گیرنده اجازه خوردن هیچ چیز تا زمان صرف ناهار و شام را نمی دهد و به این صورت وزن او کم می شود.او بعد از ۶ ماه بیشتر از ۱۳ کیلو کم می کند.
کسانی که **** می گیرند، انتظار می رود که ساعت ۸ شب شام بخورند و نیمه های شب بخوابند. آنها باید از خوردن مشروبات الکلی و غذاهای چرب پرهیز کنند. خوردن یک نوع میوه در طولانی مدت روش سالمی نیست زیرا مواد مغذی مورد نیازتان تامین نمی شود.

**** تخم مرغ

**** تخم مرغ به این علت زیاد معروف شد که گزارش دادند که افراد مشهور هالیوودی با خوردن تخم مرغ توانسته اند به طرز موفقیت آمیزی وزنشان را کم کنند. ظاهراً همسر نیجلا لاوسون، چارلز ساچی با خوردن ۹ عدد تخم مرغ در روز به مدت ۱۰ ماه بیشتر از ۶۰ پوند وزن کم کرده بود. همچنین آدرین برودی برای اینکه برای نقشش آماده شود با خوردن تخم مرغ ۳۰ پوند(هر پوند معادل تقریبا ۵۰۰ گرم) در طول ۶ هفته وزن کم کرد. او **** های مختلفی را امتحان کرده بود که تخم مرغ به عنوان صبحانه، مرغ کبابی به عنوان ناهار و یک تکه کوچک ماهی با مقداری سبزیجات به عنوان شام می خورد. **** تخم مرغ انواع و اقسام مختلفی دارد و فقط به خوردن تخم مرغ صِرف خلاصه نمی شود بلکه معروف ترین آنها شامل این است که حجم بیشتر پروتئین **** با خوردن تخم مرغ تامین شود.

**** خواب

همانطور که از اسمش مشخص است، این **** شامل خوابیدن به مقدار فراوان است. قاعده کلی که پشت این **** است این است که اگر شما بیدار نباشید، بنابراین چیزی هم نمی خورید. بنابراین روزها زیاد بخوابید تا وزنتان کم شود. بدیهی است که **** اثر می کند اما این یک **** ناسالم است که امتحان کردن آن دیوانگی محض است. اگرچه بعضی از محققان دلایل خاص خودشان را برای به کار گرفتن این **** دارند. براساس نظریه آنها، نه تنها کیفیت و کمیت خواب ما بر سطح کورتیزول ما تاثیر می گذارد بلکه حتی بر هورمونهایی مثل لپتین و گرلین که اشتهای ما را تحریک می کند تاثیرگذار هستند. هر دو هورمون لپتین و گرلین بر اشتهای ما تاثیر می گذارند و تولید این هورمون ها هم بر مقدار خواب ما اثر می گذارند.

**** کلوچه

امروزه **** های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد که افراد مختلف **** های مختلفی را امتحان می کنند. این **** معروف هالیوودی کمی جدید به نظر می رسد. پایه این **** که توسط دکتر سنفورد سیگال طراجی شد کلوچه است که گرسنگی را تا حد زیادی متوقف می کند. شما با این **** فقط روزی یک وعده غذا که آن هم شامل مقدار کمی مرغ، ماهی یا غذاهای دریایی می شود می خورید.
کلوچه یا شیرینی صبحانه یا ناهار نیست بلکه هروقت گرسنه بودید می توانید از آن بخورید. شما مجبورید حداقل روزی ۶ کلوچه بخورید. در کل، ۶ کلوچه به اضافه یک وعده غذا ۸۰۰ کالری دارد. اگر می خواهید **** کلوچه بگیرید باید نه تنها مقدار توصیه شده را بخورید بلکه حتی روزی ۸ لیوان پر آب بنوشید.

**** غذای میمون ها

مورگان اسپرلاک به جز غذاهای مک دونالد چیز دیگری نمی خورد. ادم اسکات به جز غذای مخصوص میمون ها چیزی نمی خورد. او می گفت: شاید وزنم کم شود، شاید نیرو و قدرت فوق العاده میمون ها را به دست بیاورم. شاید وزنم را کم کنم. شاید هم دیوانه شده ام. اما ادم اسکات ۵ روز بعد از گرفتن ****، با مشکلاتی مواجه شد.
**** قرار گرفتن در معرض نور خورشید
ریشه این **** اصول اخلاقی هندی ها است که مدعی هستند غذا و آب برای زنده ماندن ضروری نیست بلکه انسان می تواند با هوا، نور خورشید و نیروهای حیاتی زنده بماند. در آمریکا، این **** سالها گسترش پیدا کرد و بیشتر بر روی مفهوم معنوی هندی ها یا همان معنی روزه گرفتن آن تاکید می کردند. البته این مبحث بدون جنجال و مذاکره نبود. در دهه ۹۰ یک گروه اروپایی با گرفتن این **** از بین رفتند، البته بیشتر به علت کمبود آب و غذا.

بسیاری معتقدند که آب یا چای های گیاهی به تنهایی، همراه با درمعرض آفتاب بودن برای زنده ماندن کافی است. بنابراین، بسیاری از افرادی که ادعا می کنند با این **** زنده می مانند، از مراجعه به پزشک خودداری می کنند و از دادن آزمایش برای ثابت شدن کمبود یک سری مواد در بدنشان امتناع می کنند. موسس انستیتو **** آمریکا (**** قرار گرفتن در معرض نور خورشید) که معتقد بود با قرارگرفتن درمعرض هوا و آفتاب زنده می ماند با خوردن برگر مک دونالد این قانون را شکست. او توضیح داد که غذا یک تعادل و انرژی را برای بدن فراهم می کند که با آنها ادامه زندگی امکان پذیر می شود.

رژیمی با پایانی خوش

ست رابرت نظرش را مطرح کرد. ایده او رژیمی بود که اگرچه بحث برانگیز بود اما نتیجه مطلوبی برای **** گیرنده ها داشت. این **** شامل خوردن ۱۰۰ الی ۴۰۰ کالری روغن زیتون و مایعات شیرین در روز به این صورت که یا همه با هم یا در طول روز با فاصله زمانی مشخص مصرف شود. مصرف این کالری های بدون طعم باعث کم کردن وزن می شد. همین.
این **** کم کم به کتابی تبدیل شد که توسط به وجود آورنده آن **** نوشته شد، ست رابرت. و بهترین فروش را در نیویورک داشت.

**** انجیل یا **** مقدس

**** مقدس یا انجیل که به **** خالق معروف است رژیمی است که توسط جردن اس رابین یک نویسنده، در رادیو و در کتابها ترویج داده شد. طبق گفته او این **** بر مبنای کتابهای لاویان، و تورات و انجیل است که خوردن غذاهای خاصی در آن ممنوع یا قابل قبول ذکر شده است. غذاهایی که در این **** وجود دارد، سبزیجات، میوه و بنشن هاست. این **** معمولا غذاهای غیرقابل قبول را از **** غذایی فرد حذف می کند. این روش طبیعی خوردن غذاهایی را پیشنهاد می کند که توسط خدا به وجود آمده و طبیعی هستند. به این معنی که غذاها طی فرآیند یا در تماس با هورمون ها، کودهای شیمیایی یا ضد آفتها به وجود نیامده باشد. رابین مدعی است که پیشنهاد او **** گیرنده ها را قادر می سازد تا بهتر تمرکز کنند و به بهتر شدن خلق و خوی آنها کمک می کند. او همچنین معتقد است که **** پیشنهادی او دردهای مفصلی و التهابات را کاهش می دهد و خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را می کاهد. همچنین او می گوید که این **** به پایین نشان دادن سن افراد کمک می کند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
با تشکر از برادر سینا که آباد کرده این جا رو....
موفقق باشی برادر...
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بستري شدن يكي از زوجين در بيمارستان شانس مرگ را در طرف مقابل افزايش مي‌دهد

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي


يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه بستري شدن يكي از اعضا خانواده، به ويژه همسر در بيمارستان به دليل يك بيماري جدي، شانس مرگ و مير را در همسر وي افزايش مي‌دهد.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، ميزان اين مرگ و مير زماني كه وجود يك بيماري جدي نظير دمانس، سكته يا شكستگي لگن تشخيص داده شود، زيادتر خواهد بود.

همچنين اين ميزان مرگ و مير در شرايط فقر، سنين بالا و در زناني كه همسرشان در بيمارستان بستري است بيش از مردان مي باشد.

اين گزارش با اعلام اين كه هرچه نوع بيماري، ناتوان كننده‌تر باشد، شانس مرگ در همسران اين بيماران بيشتر خواهد بود، مي‌افزايد: بيماري يكي از همسران سبب ايجاد محروميت ‌هاي عاطفي، رواني، حمايتي و حتي اقتصادي در طرف مقابل شده و همچنين مي‌تواند از طريق اعمال مقادير زيادي استرس، شانس مرگ و مير را در طرف مقابل افزايش دهد.

اين مطالعه جالب، نشان دهنده اهميت شبكه اجتماعي و روابط خانواده و تاثير آن بر سلامت به ويژه در سالمندان است.

بر اين اساس در زمان بيماري يكي از همسران، علاوه بر توجه و مراقبت از بيمار، بايد توجه و مراقبت‌هاي كافي در مورد همسر وي نيز اعمال شود
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
افراد بي اشتها روزي سه بار همراه با غذا دارچين مصرف كنند

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - همدان
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي


افراد بي‌اشتها روزي سه بار همراه با غذا دارچين مصرف كنند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، ‌١٥٠ ميلي‌ليتر آب جوش را بر روي يك تا ‌٥/٠ گرم (يك قاشق چايخوري كوچك و پر) دارچين ريخته و پس از ‌١٠ دقيقه صاف نموده و روزي دو يا سه بار در روز همراه با غذا صرف شود علاوه بر درمان بي اشتهايي در سوء هاضمه، نفخ، تهوع، اسهال كودكان موثرست.

از آثار فارماكولوژيكي دارچين مي‌توان به ضد ميكروب، ضد انگل و ضد ويروسي بودن اشاره كرد.

همچنين از دارچين به عنوان ادويه و معطر كننده در فرآورده‌هاي غذايي و دارويي استفاده مي‌شود.

زمان محصول برداري از دارچين در ماه‌هاي فروردين تا پايان آذرماه است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
با افزايش سن خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان افزايش مي‌يابد

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه گفت: شايعترين سرطان در زنان سرطان پستان است که در دهه پنجم تا ششم زندگي شيوع آن افزايش مي‌يابد.

دکتر فرحناز کشاورزي متخصص زنان و زايمان در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه کرمانشاه - با بيان اين که در سراسر دنيا روشهاي تشخيص زودرس سرطان پستان وجود دارد، اظهاركرد: در اين روشهاي غربالگري که تقريبا از سنين 20 سالگي شروع مي‌شود زنان بايد ياد بگيرند ماهانه بعد از تمام شدن قاعدگي، سينه هايشان را معاينه نمايند و علاوه بر اين سالي يکبار حتما به يک پزشک متخصص براي معاينه مراجعه کنند و از سن 40 سالگي به بعد نيز انجام ماموگرافي توصيه مي‌شود.

وي در ادامه افزود: در زناني که سابقه وجود سرطان پستان در بستگان درجه اول، سابقه تابيده شدن اشعه به پستان و سابقه وجود بيماري در پستان را داشته‌اند لازم است غربالگريشان زودتر و با دقت بيشتري انجام شود.

دکتر کشاورزي با اشاره به اين که اين سرطان متاسفانه تا مرحله‌اي که بزرگ مي‌شود و ممکن است غدد لنفاوي زير بغل را نيز درگير کند علائمي ندارد، خاطرنشان کرد: از علائمي که باعث مي‌شود زنان زودتر متوجه شوند و به پزشک مراجعه کنند ترشحات غير طبيعي به صورت ترشحات خوني، لمس توده، تغيير شکل

( که پرتقالي شکل مي شود) و قرمز شدن در پستان مي باشد.

وي از ديگر علائم را وجود فرو رفتگي‌هاي پستان دانست و اعلام کرد: علائم مذکور از جمله علائم خطرناکي هستند که زنان در صورت مشاهده بايد حتما به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگيرند.

اين متخصص زنان و زايمان گفت: متخصصان بر اين باورند که اين سرطان از زمان شکل گيري تا مرحله تشخيص 10 تا 12 سال طول مي‌کشد و در اين زمان احتمال اين که اين بيماري غدد، ريه، استخوانها و ديگر اعضاي بدن را درگير کند وجود دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه با تاکيد بر اين که پيشگيري در اين بيماري حائز اهميت بوده، تصريح کرد: استفاده از غذاهاي کم چرب، زايمان در سنين پايين‌تر از 35 سالگي و شيردهي مادران در جلوگيري از ابتلا به اين سرطان موثرست و مصرف الکل ميزان بروز آن را افزايش مي‌دهد.

وي در پايان کليد درمان اين سرطان را برداشتن غده عنوان کرد و افزود: بعد از تشخيص، بايد غده بطور کامل برداشته شود و اگر لازم باشد شيمي درماني و راديوتراپي نيز انجام گردد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
غني سازي شير با آهن راهكار مناسبي براي تامين آهن مورد نياز كودكان است

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي


كمبود آهن شايع‌ترين اختلال تغذيه‌اي در جهان است كه منجر به عوارض جبران ناپذيري در اطفال، نوجوانان، جوانان و زنان حامله مي‌گردد.


به گزارش سرويس «پژوهشي» ايسنا واحد علوم پزشكي ايران، براساس مطالعات انجام شده توسط دكتر «الهام رئيسي»، متخصص تغذيه و همكارانش، اصلاح روش‌هاي مورد نظر در رژيم غذايي و غني سازي مواد غذايي به منظور جلوگيري از گسترش فقر آهن، روش بسيار موثر و شناخته شده‌اي محسوب مي‌شود.

دكتر رئيسي با اشاره به شيرگاو به عنوان يك منبع ضعيف در تامين آهن مورد نياز بدن و نيز عامل خونريزي‌ روده در برخي اطفال مصرف كننده از اين شير مي‌گويد: يك دوره شيردهي كوتاه توسط مادر به كودكان و نوشاندن شيرگاو به كودك پيش از موعد مقرر، از فاكتورهاي مستعد كننده‌اي است كه باعث افزايش ميزان كمبود آهن در اطفال مي‌شود.

وي مي‌افزايد: در ايران و ديگر كشورها شير گاو غذاي اصلي كودكان از شير گرفته شده محسوب مي‌شود كه مقدار مصرف، متناسب با وضعيت اقتصادي خانواده‌هاي مختلف به طور روزانه 35 - 45 درصد انرژي كل كودكان را تامين مي‌كند.

دكتر رئيسي با اشاره به اعتبار بالاي مصرف شيرگاو در بين مردم و توزيع اين ماده غذايي از جانب بسياري از مراكز دولتي و خصوصي در سراسر دنيا معتقد است: با آنكه غني سازي شير با آهن به علت تغيير در خواص حسي ناشي از واكنش تركيبات غني سازي آهن با چربي‌ها و ديگر تركيبات شير گاو بسيار مشكل است، ولي اين نوع شير ماده مناسبي جهت تامين اكثر نيازهاي لازم براي غني سازي با آهن به شمار مي‌آيد.

وي بسته بندي گران و نگهداري شير غني شده را از موارد قابل توجه در اين زمينه ذكر كرد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
ترس از درد زايمان مهمترين علت افزايش سزارين است

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه با اشاره به اين که متاسفانه ميزان سزارين در کشور و استان افزايش پيدا کرده است، خاطرنشان کرد: علت افزايش ميزان سزارين در 10 سال گذشته ترس از درد زايمان طبيعي عنوان شده است.

دکتر فرحناز کشاورزي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه کرمانشاه - با تاکيد بر اين که سزارين بايد موقعي انجام شود که زايمان طبيعي عوارض و مشکلاتي براي مادر داشته باشد، گفت: انجام سزارين در مواردي که به دلخواه مادر باشد، درست نيست، زيرا که سزارين عوارض زيادي را براي مادران به بار مي آورد.

وي با مقايسه عوارض سزارين نسبت به زايمان طبيعي اظهار كرد: ميزان مرگ و مير ناشي از بيهوشي در سزارين خيلي بيشتر از زايمان طبيعي است، به علاوه خونريزي در سزارين پنج برابر زايمان طبيعي و ميزان عفونتها و ميزان بستري شدن در سزارين نيز بيشتر از زايمان طبيعي است.

وي در ادامه افزود: بازگشت به حالت طبيعي و وزن معمولي در سزارين به علت انجام عمل جراحي خيلي ديرتر از زايمان طبيعي صورت مي‌گيرد و چاقي ايجاد شده در دوران بارداري نيز باقي مي ماند.

اين متخصص زنان و زايمان چسبندگي داخلي بعد از عمل سزارين را از ديگر عوارض سزارين اعلام و

اظهار كرد:‌ در زناني که چندين بار عمل سزارين بر روي آنها انجام شده باشد آسيب‌هايي که به روده، مثانه، حاله و يا به عروق بزرگ آنان وارد مي‌شود بسيار بيشترست.

کشاورزي با بيان اين که احتمال چسبندگي‌هاي جفت بعد از سزارين بيشترست، تصريح کرد: در مواردي که سزارين هاي متعدد انجام شده باشد امکان اين که مجبور شويم در سزارين‌هاي بعدي رحم را به طور کامل خارج کنيم، زياد است، زيرا چسبندگي جفت و نفوذ غير طبيعي جفت به داخل لايه‌هاي رحم که يک عارضه خطرناک محسوب مي شود ممکن است باعث مرگ و مير مادران شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه با اشاره به اين که در همه کشورهاي پيشرفته زايمان بدون درد، روتين همه بيمارستانهاست، عنوان کرد: اگر بتوانيم زايمان بدون درد را در مراکز درماني کشور توسعه دهيم مسلما آمار سزارين کاهش خواهد يافت.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
جلوگيري از بيش‌خوري خطر ابتلا به انواع بيماري‌ها را كاهش مي‌دهد

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


به گفته يك متخصص تعذيه، دريافت مواد غذايي به اندازه نياز هر فرد و ممانعت از بيش خوري خطر ابتلا به انواع بيماري‌ها را كاهش مي‌دهد و امكان استفاده افراد از تمام گروه‌هاي غذايي در سنين بالاتر را نيز فراهم مي‌كند.

دكتر يوسف اسكندري متخصص تغذيه در اين باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران،‌ گفت: جيره غذايي هر فرد متفاوت است و اگر ماده غذايي بيش از نياز روزانه دريافت شود احتمال بروز بيماري‌هايي همچون ديابت، چربي و فشارخون بالا وجود دارد.

وي توجه به جنس، سن، ميزان رشد بدن، نوع فعاليت بدني و شرايط فيزيولوژيكي خاص مانند دوران شيردهي و بارداري را در تعيين نياز روزانه افراد به مواد غذايي بسيار تعيين كننده دانست و تصريح كرد: مراجعه دوره‌اي افراد نزد متخصص تغذيه كمك مهمي در تعيين ميزان ماده غذايي مورد نياز هر فرد به شمار مي‌رود؛ چرا كه متخصص تغذيه با توجه به تمام شرايط جسمي و حركتي وي، برنامه غذايي مناسب‌تر را پيشنهاد مي‌كند.

دكتر اسكندري افزود: به اين ترتيب افراد هرگز به دليل بيش خوري و اضافه وزن به گرفتگي عروق و ديگر بيماري‌هاي قلبي عروقي دچار نمي‌شوند و منعي هم در مصرف انواع گروه‌هاي غذايي وجود نخواهد داشت.

وي در پايان خاطرنشان كرد: امروزه بيشتر درخصوص بيش خوري صحبت مي‌شود؛ در صورتي كه كم خوري نيز از جمله مشكلات تغذيه ناسالم است و در افراد بالغ منجر به بروز بيماري‌هاي كبدي، پركاري تيروئيد، بيماري‌هاي عفوني و در نهايت تحليل بافت عضله مي‌شود؛ بنابراين مي‌توان با تبعيت از رژيم غذايي مناسب از بروز اين نوع مشكلات پيشگيري كرد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
يوگا درماني در درمان بيماريهاي ناشي از اضطراب و استرس مؤثرست

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي



عضو كميته بهداشت و پژوهش‌هاي انجمن يوگا گفت: بيماريهاي ناشي از اضطراب و استرس به وسيله يوگا درماني به راحتي درمان مي‌شود.

دكتر رضاكرمي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، در خصوص سابقه يوگا در دنيا گفت: در كل ريشه يوگا به چندين هزار سال قبل مي‌رسد كه از تركيب فرهنگ و معرفت آريايي و هندي ايجاد شده ولي به دلايل تاريخي اين نوع درمان بيشتر در هند گسترش يافته و مهد اين دانش در هند بوده است.

وي ادامه داد: يوگا درماني تكنيك خاصي داشته كه باعث كاهش سطح اضطراب فرد شده و به اين ترتيب بسياري از بيماريهاي روحي و رواني را درمان مي‌كند.

عضو كميته بهداشت و پژوهش‌هاي انجمن يوگا خاطرنشان كرد: افرادي كه براي درمان بيماري خود به يوگا درماني روي مي‌آورند در ابتدا پزشك بايستي به تمام ابعاد و سبك زندگي فرد توجه كرده و مواردي همچون تغذيه، خواب، استرس‌ها و نحوه زندگي بيمار را مدنظر قرار دهد و بعد نسخه‌هايي از يوگا را براي فرد تجويز كند.

دكتر كرمي تصريح كرد: يوگا علاوه بر اين كه به عنوان يك ورزش تلقي مي‌شود در عين حال به عنوان كاهش دهنده ميزان استرس و اضطراب نيز مي‌باشد.

عضو كميته بهداشت و پژوهش‌هاي انجمن يوگا ادامه داد: تكنيك‌هايي كه در يوگا درماني براي بيمار انجام مي‌دهيم بدون اينكه با خود بيماري سر و كار داشته باشيم ميزان استرس و اضطراب بيمار را كم كرده و زندگي سالم را به فرد باز مي‌گردانيم.

وي در ادامه به ايسنا گفت: شايد 70 الي 80 درصد مراجعات پزشكي به اضطراب و استرس مرتبط است كه از آن جمله مي‌توان به بيماريهايي همچون فشار خون، آسم، مشكلات گوارشي، افسردگي خفيف و مشكلات خواب و ... اشاره كرد كه اين بيماري‌ها را مي‌توان به راحتي با يوگا درماني معالجه كرد.

دكتر كرمي افزود: در كشور ما حدود 7 الي 8 سال است كه يوگا درماني به صورت فعال مطرح شده و طي 3 سال گذشته برنامه آموزشي تحت عنوان آشنايي با اصول يوگا درماني در دانشگاه تهران برگزار كرده‌ايم كه براي اولين بار رسما يوگا درماني به عنوان يك رشته طب مكمل در قالب يك دوره آموزشي دانشگاهي مطرح شد.

وي خاطرنشان كرد: يوگا درماني روشي اثربخش بوده و نيازي به هزينه بالا و تجهيزات و داروي خاصي نداشته و بدين ترتيب مي‌تواند روشي بسيار موثر در سيستم بهداشت و درمان كشور باشد.

دكتر كرمي در پايان گفت: با توجه به اين كه يوگا درماني عوارض خاصي ندارد بنابراين پذيرش در هر سني صورت مي‌گيرد و از سن 7 الي 8 سالگي تا افراد مسن را در بر مي‌گيرد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
از بيماري پوستي داء الصرف چه مي‌دانيد؟

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


داء الصرف (PSORIASIS) يك بيماري پوستي است كه حدود ‌٥/٤ ميليون آمريكايي بزرگسال در حال حاضر به اين بيماري مبتلا هستند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، در صورت ابتلا به اين بيماري در روي پوست لكه‌هاي قرمز رنگ و پوسته پوسته ظاهر مي‌شود. اين بيماري در هر نقطه از بدن از جمله صورت يا دست‌ها ممكن است بروز كند.

انجمن ملي داء الصرف ايالات متحده در اين باره اعلام كرد كه استرس و فشارهاي رواني مي‌تواند عامل اصلي ابتلا به اين عارضه پوستي باشد از اين‌رو مشخص كردن زماني براي استراحت و نيز كنترل استرس مي‌تواند به كاهش شدت بيماري كمك كند. همچنين هرگونه آسيب به پوست مانند بريدگي ها و يا سوختگي در نتيجه تابش آفتاب مي‌تواند منجر به شيوع اين عارضه شود.

اين موسسه همچنين اظهار داشته است كه مصرف داروهاي خاص نيز مانند ليتيوم داروهاي ضد مالاريا و داروهاي خاصي كه براي درمان فشار خون بالا يا آرتروز تجويز مي‌شوند ممكن است علامتي براي بروز اين بيماري باشند.

در عين حال عوامل ديگري همچون آلرژي‌ها ، آب وهوا و رژيم غذايي نيز در ابتلا به عارضه پوستي داء الصرف نقش دارند.

براي كنترل بهتر علائم بيماري افراد مبتلا حتما بايد با پزشك متخصص مشورت كنند.
 
بالا