• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
شایع ترین بیماری های شغلی

36درصد از کارمندان به دلیل شکل نادرست نشستن هنگام کار در معرض ناراحتی‌های اسکلتی و عضلانی قرار دارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، درمان و آموزش پزشکی؛ مسئول برنامه‌های مهندسی عوامل انسانی و ارگونومی مرکز سلامت محیط و کار این وزارتخانه در این باره گفت: بعد از بیماری قلبی و عروقی، بیماری ها و صدمات ناشی از کار بیشترین میزان بیماری‌ها را در کشور به خود اختصاص می دهد.

مهندس فاطمه صادقی افزود: برپایه مطالعه ملی بار بیماری و عوامل خطرزا در ایران که آن را در سال 2004 اداره برنامه‌های سلامت مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت انجام داده است؛ کمردرد، آرتروز، زانو درد و اختلالات اسکلتی، عضلانی ناشی از کار شایع ترین بیماری‌های شغلی هستند.

به گفته این کارشناس ارگونومی بیماری‌های اسکلتی، عضلانی ناشی از کار در همه کشورها سالانه20تا50 میلیارد دلار به انسان‌ها و مراکز بهداشت و درمانی هزینه تحمیل می‌کند.

وی گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد کمردرد شایع ترین عامل ناتوانی در افراد45سال به بالا و به ویژه در کسانی است که شغل پشت میزنشینی یا رانندگی دارند.

صادقی همچنین گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی WHO ‌دومین علت شایع غیبت از کار در آمریکا، کمردرد و20درصد غیبت از کار در آلمان مربوط به صدمات دیسکی گزارش شده است.

وی افزود: WHO‌ همچنین اعلام کرده است 37 درصد کمردردها از عوامل خطرزای شغلی نشأت می‌گیرد که جایگاه اول را در بین بیماری‌ها و مخاطرات ناشی از کار به خود اختصاص داده است.

نشستن بر لبه صندلی، پشت خمیده و قوز کرده، فاصله زیاد صندلی از میزکار و رایانه و زاویه کمتر یا بیش از 90 درجه در زانوها به هنگام نشستن از اشکال نامناسب نشستن پشت میز محسوب می شوند .

سازمان بهداشت جهانی دهه اول هزاره سوم را به نام دهه مبارزه با عوارض اسکلتی، عضلانی به عنوان اپیدمی خاموش نامگذاری کرده است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

10 توصیه برای پیشگیری از سرطان



"ابتلا به سرطان در جهان در حال افزایش است، در حالی که با تغییر دادن برخی‌ عادت‌ها می‌توانیم از ابتلا به آن پیشگیری کنیم".

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ این جمله پیش درآمد مقاله ای در نشریه بین المللی سرطان است که در آن ده راهکار ساده برای پیشگیری از انواع سرطان که در برخی کشورها به نخستین علت مرگ تبدیل شده است، یادآوری می شود.

در این مقاله آمده است:‌ راهکار نخست ترک سیگار است. سیگار نه تنها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد بلکه عامل مهمی در ابتلا به سرطان دهان، کلیه و پانکراس است.

نویسندگان این مقاله تاکید می کنند اگر آماده نیستید که سیگار را برای همیشه ترک کنید، حداقل میزان مصرف خود را در روز کاهش دهید تا خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها کمتر شود.

توصیه دوم: مصرف غلات را افزایش دهید. در این مقاله نوشته شده است خوردن دو واحد یا بیشتر غلات کامل یعنی حاوی سبوس در روز می‌تواند تا 40 درصد احتمال ابتلا به سرطان پانکراس و50 درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

بررسی‌ها همچنین حاکی از این موضوع است که فیبر موجود در غلات می‌تواند از شما در برابر ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) حفاظت کند.

توصیه سوم برای پیشگیری از سرطان کم کردن وزن است.

محققان می گویند بین اضافه وزن و ابتلا به شش نوع سرطان متفاوت از جمله سرطان پستان و کولون رابطه نزدیکی وجود دارد. در ضمن جالب است بدانید افراد چاقی که به سرطان مبتلا می‌شوند کمتر از دیگران به درمان‌ها جواب می‌دهند.

راهکار پنجم در این مقاله ورزش و در ادامه آمده است که ورزش هم به کنترل وزن کمک و هم به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها کمک می‌کند، حتی ورزش در کسانی هم که نمی‌توانند سیگارشان را ترک کنند تا حدودی از عوارض سیگار جلوگیری می کند.

خوردن آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش دهید. این توصیه ششم نویسندگان مقاله پیشگیری از سرطان است که می گویند خوردن میوه و سبزی ها نه تنها به کنترل وزن کمک می‌کند بلکه به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد باعث از بین رفتن سمومی می شود که با غذا به بدن ما وارد می شود. توصیه‌ شده است که در خوردن میوه ها و سبزی ها تنوع را رعایت کنیم و میوه و سبزیجات با رنگ‌های مختلف را مصرف کنیم. بررسی‌ها نشان داده مصرف بروکلی و کلم‌ می‌تواند از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری کند. مصرف گوجه هم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان معده و پانکراس مفید است.

سیر بخوریدگرچه مصرف سیر و پیاز سبب می‌شود دهان شما بوی بدی بدهد اما تحقیقات نشان داده سبزیجات این خانواده می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان مغز استخوان، تخمدان و کلیه را کاهش دهد.

از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت کنید. این راهکار مهم دیگری در پیشگیری از سرطان است که محققان به عنوان هشتمین راهکار مبارزه با سرطان به ما یادآوری می کنند.

ثابت شده است که مواجهه طولانی‌مدت با نور آفتاب احتمال سرطان پوست را افزایش می دهد.

پزشکان تاکید می کنند برخلاف تصورات عمومی برنزه کردن چه به روش طبیعی و چه سولاریوم ‌خطرناک است.

آنان تاکید می کنند هر وقت در روز از منزل خارج می شوید کرم ضدآفتاب استفاده کنید و اگر برای طولانی مدت بیرون می‌مانید، زیاد عرق می کنید یا به شنا می روید، هر سه ساعت یک بار کرم خود را تکرار کنید.

توصیه نهم خوردن تخم‌مرغ است. در مقاله پیشگیری از سرطان نشریه بین المللی سرطان نوشته شده بررسی‌های تازه پژوهشگران نشان می دهد خوردن روزانه یک عدد تخم‌مرغ می‌تواند از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کند. محققان می‌گویند زنانی که در هفته شش عدد تخم‌مرغ مصرف می‌کنند،44درصد در مقایسه با زنانی که در هفته کمتر از دو عدد تخم مرغ می‌خورند، به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. دلیل این موضوع نیز وجود ماده‌ای به نام Choline در زرده تخم‌مرغ است. البته این توصیه برای کسانی که به بالا بودن میزان چربی خون مبتلا هستند، مناسب نیست.

و بالاخره راهکار دهم محققان سرطان برای پیشگیری از این بیماری ها رساندن مقدار کافی از ویتامین دی به بدن است.

این روزها برخی از مطالعه ها حکایت از کمبود ویتامین دی در بدن مردم می کند.

این ویتامین در شیر، غلات، ماهی و تخم مرغ وجود دارد.

نویسندگان این مقاله معتقدند تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن از طریق خوراکی ها یا قرص های حاوی آن، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان و کولون یا روده بزرگ را کاهش دهد.

پزشکان می گویند قرار دادن دست ها و صورت به مدت یک ربع ساعت در مدت روز هم در مقابل آفتاب برای ساخته شدن این ویتامین در بدن کافی است.

سرطان ها در کشور ما پس از بیماری های قلبی و عروقی و حوادث رانندگی دومین علت مرگ محسوب می شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مولتی ویتامین های زنانه!


با ماشینی شدن زندگی، استفاده از غذاهای حاضری و به قول معروف Fast Food ها رواج پیدا کرده و از طرف دیگر به دلیل شیوه های نادرست تغذیه، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به اندازه کافی تامین نمی شوند. بنابراین استفاده از این مولتی ویتامین ها می تواند راهکار مناسبی برای رفع کمبودهای تغذیه ای به شمار آیند.

به گزارش مرکز اطلاعات دارویی ایران، با توجه به تنوع زیاد مولتی ویتامین ها در بازار، این امر انتخاب نمونه مناسب را مشکل می کند.

این مطلب به شما کمک می کند که با توجه به نیازها و وضعیت خود بهترین انتخاب را انجام دهید.

حفظ زیبایی و سلامت پوست: با توجه به اینکه حفظ سلامت و شادابی پوست همواره مورد توجه خانم هاست.

در این رابطه مولتی ویتامین مورد استفاده برای آنها باید دارای مواد آنتی اکسیدان از جمله زینک، ویتامین C و سلنیوم بوده تا از پوست در مقابل آسیب های ناشی از اشعه خورشید محافظت کرده و به جوان نگه داشتن آن کمک نماید.

اخیرا در برخی از مولتی ویتامین ها از عصاره بیوفلوونوئیدهای مرکبات به همراه سایر آنتی اکسیدان ها استفاده می شود که در محافظت از بافت پوست موثرند.

رفع مشکلات و ناراحتی های پیش از قاعدگی: این مسائل گریبانگیر جمع کثیری از بانوان بوده و فعالیت های روزمره آنها را مختل می سازد. این مشکلات معمولا قبل از شروع عادت ماهیانه بروز کرده و عوارضی از جمله دل درد، کمر درد، بی حوصلگی، پرخاشگری و ... دارد.

برخی از مکمل های مورد استفاده برای بانوان به تقلیل این مشکلات کمک کرده و با داشتن ترکیبات گیاهی از جمله عصاره روغن گل پامچال (Evening primrose oil) ، عصاره روغن گل گاوزبان (Star Flower Oil) و برخی دیگر از ترکیبات گیاهی متداول در پیشگیری از مشکلات پیش از قاعدگی به بانوان کمک نماید.

تقویت سیستم ایمنی: برای تقویت سیستم ایمنی بانوان حضور ترکیباتی نظیر زینک، سلنیوم و ویتامین C که دارای نقش ثابت شده ای برای افزایش قوای سیستم ایمنی هستند در درون مولتی ویتامین توصیه می شود.

تولید انرژی: برخی از بانوان در انجام فعالیت های روزمره خود مدام احساس کسالت و خستگی نموده و بدین جهت مولتی ویتامین مخصوص بانوان باید با داشتن ترکیباتی از جمله ویتامین های گروه B و عنصر منیزیوم به تولید انرژی جهت انجام فعالیت های روزمره و همچنین به هنگام ورزش کمک نماید.

پیشگیری از کم خونی: کم خونی در میان بانوان در سنین بلوغ تا یائسگی بسیار متداول بوده و مصرف مولتی ویتامین های غنی از اسید فولیک، آهن و ویتامین B12 در این مورد موثر است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

استفاده ممتد از mp3 پلير موجب ناشنوايی می شود


ایسنا: پژوهشگران بلژيکي دريافتند که استفاده از دستگاه هاي mp3 پلير منجر به کاهش قدرت شنوايي در کوتاه مدت و از دست رفتن کامل شنوايي در بلندمدت خواهد شد.

گوش دادن به هر گونه صدايي از طريق اين دستگاه در بلندمدت به سلول‌هاي مويي حساس گوش آسيب رسانده و در نهايت به ناشنوايي کامل منتهي مي شود.

به منظور پيشگيري از اين روند پژوهشگران بر کاهش صداي پخش شده از طريق اين دستگاه و کاهش زمان گوش دادن به آن تاکيد دارند.

صداي پخش شده از هدفون بايد به گونه اي باشد که فرد قادر به شنيدن گفت و گوي اطرافيان خود باشد.

گفتني است؛ نتايج اين تحقيق در Archives of Otolaryngology, Head & Neck Surgery به چاپ رسيد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تا 5 سال آینده 10 هزار نفر به سل ریوی مبتلا می شوند


ایسنا: پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری، چهارمین کارگاه بین‌المللی آموزشی ادغام برنامه سل و ایدز و کاهش آسیب را به درخواست سازمان بهداشت جهانی و حمایت بانک توسعه اسلامی برای کشورهای اسلامی منطقه در هتل اسپیناس تهران به مدت پنج روز برگزار کرد.

دکتر پیام طبرسی ــ دبیر علمی این کارگاه ـ با بیان این که خطر ابتلا به سل در مبتلایان به ایدز صد برابر افراد عادی است در ادامه شیوع بیشتر HIV در کشور را عاملی برای کنترل دشوارتر سل برشمرد و افزود: از این رو وجود برنامه‌ای برای کنترل سل، ایدز و حتی ارتباطی بین آنها، الزامی است.

وی با بیان این که کمتر از 50 درصد افراد مبتلا به HIV در مناطق آندمیک نظیر ایران به سل ریوی دچار می‌شوند، گفت: با توجه به این که تاکنون 20 هزار فرد مبتلا به HIV در کشور به ثبت رسیده است، باید انتظار داشت طی پنج سال آینده 10 هزار مبتلا به سل ریوی در کشور داشته باشیم.

دبیرعلمی چهارمین کارگاه بین‌المللی آموزش، ادغام برنامه سل و ایدز در کشور با تاکید بر ضرورت اقداماتی برای کاهش میزان بروز موارد جدید سل ریوی، افزود: پیش از این، میزان بروز سل در کشور 50 در یکصد هزار نفر جمعیت گزارش شده بود. حال آن که این میزان به 13 در یکصد هزار نفر جمعیت کاهش یافته است که البته با افزودن 10 هزار مورد جدید (ابتلا نیمی از مبتلایان به HIV در کشور به سل ) شمار بیماران افزایش می‌یابد از این رو اجرای برنامه‌هایی در کشور ضروری است.

وی با بیان این که شیوع سل در افراد مبتلا به ضعف سیستم‌ ایمنی نظیر مبتلایان به HIV بیشتر است، گفت: در حالی که سل در ایران رو به کنترل بود، با شیوع ایدز در کشور میزان مبتلایان به سل هم افزایش خواهد داشت از این رو برگزاری برنامه‌های آموزشی جهت ارایه تجربیات به کشورهای منطقه و مشابه الزامی است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

دانشمندان ریه مصنوعی ساختند


گروهی از دانشمندان در امریکا به مراحل نهایی ساخت ریه مصنوعی رسیدند.


واحد مرکزی خبر به نقل از رویترز، محققان علوم پزشکی در دانشگاه ییل اعلام کردند با استفاده از روش های مهندسی موفق شدند ریه های مصنوعی بسازند که همانند ریه های طبیعی کار می کنند.

محققان با استفاده از مدل های حیوانی، این ریه ها را ساختند و آن را با موفقیت بر روی حیوانات آزمایش کرده اند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
برای کاهش استرس طالبی بخورید

محققان فرانسوی در تحقیقات خود نشان دادند که خوردن روزانه طالبی می تواند از افراد در مقابل استرس محافظت کند.

به گزارش مهر، با شروع فصل تابستان میوه هایی چون هندوانه و طالبی رواج می یابند اکنون گروهی ازدانشمندان موسسه ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه کشف کردند که خوردن روزانه طالبی می تواند از بروز استرس پیشگیری کند.

این دانشمندان با انجام آزمایشاتی بر روی مدلهای حیوانی که به آنها روزانه ماده آنتی اکسیدان سوپر اکسید دیسموتازیس آنزیمی (SOD) داده می شد، به این نتایج دست یافتند. این ماده به وفور در طالبی یافت می شود.

نتایج این تحقیقات بر روی 36 خوک آزمایشگاهی که به مدت دو روز به آنها غذا داده نشده بود، انجام شد در این آزمایش خوکها به سه گروه تقسیم بندی شدند. به گروه اول پس از دو روز گرسنگی به مدت سه هفته یک **** غذایی استاندارد ثابت داده شد.

به دو گروه دیگر ترکیبی از رژیمی متشکل از 5/12 یا 50 واحد بین المللی بر کیلوگرم (IU/Kg) از آنتی اکسیدانهای SOD با هدف ارزیابی تغییرات سطح پروتئینهای استرس زا در روده این حیوانات داده شد.

براساس گزارش NutraIngredients.com، نتایج این تحقیقات نشان دادند که سطوح SOD در خون با افزایش دوزهای طالبی افزایش یافت.

با افزایش این سطوح از تعداد پروتئینهای استرس زا در روده کاسته و به همین نسبت استرس خوکها کاهش یافت.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
شکل مغز نشان دهنده شخصیت شما است!

نورولوژیستهای آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که شکل مغز می تواند شخصیت درونی ما را نشان دهد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه مینه سوتا در تحقیقات خود نشان دادند که شکل مغز نشان می دهد که شخصیت افراد چگونه است. این دانشمندان در این بررسیها ارتباط میان شکل بخشهای مختلف مغز و شخصیت هر فرد را کشف کردند.

پژوهشگران آمریکایی با بررسی اشکال فضاهای مختلف مغز با کمک روزنانس مغناطیسی و مقایسه این بررسیها با اطلاعات مربوط به شخصیت افراد داوطلب نشان دادند که برای مثال افرادی که کورتکس جلوپیشانی کناری وسیعی دارند به طور معمول بسیار وظیفه شناس و با وجدان هستند این افراد توانایی بالایی در کنترل رفتار خود دارند.

براساس گزارش فاکس نیوز، این محققان پنج ویژگی شخصیتی در روانشناسی شامل وظیفه شناسی، برونگرایی، روان رنجورخویی، سازگاری و آزاداندیشی را مورد بررسی قرار دادند و به این نتایج دست یافتند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مصرف ماست احتمال بروز سرطان را كاهش مي‌دهد


فارس: يك متخصص تغذيه گفت: مصرف ماست باكتري‌ها را نابود مي‌كند و احتمال بروز سرطان را در افرادي كه عادت به مصرف آن دارند به يك سوم كاهش مي‌دهد.

سيد ضياءالدين مظهري افزود: كاهش مقدار دريافت چربي مصرفي همراه با افزايش نسبت اسيدهاي چرب غيراشباع، استفاده به‌جا و به اندازه از فيبرهاي محلول و نامحلول، ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌تواند سيستم دفاعي بدن ما را در مقابله با آلرژي‌هاي فصلي تقويت كند.

وي گفت: سوءتغذيه، بيش‌خوري، پرخوري، استفاده زياد از غذاهاي فرآوري‌شده و كنسروي موجب تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شوند.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: يكي از غذاهاي تقويت‌كننده سيستم ايمني، ماست است كه باكتري‌ها را نابود مي‌كند و احتمال بروز سرطان را در افرادي كه عادت به مصرف آن دارند به يك سوم كاهش مي‌دهد.

مظهري گفت: اگر افراد به سرما، گرما و حتي گرده گياهان حساسيت دارند، خوردن روزانه دو سوم ليوان ماست را از 3 ماه قبل از شروع فصل آغاز كنند.

وي افزود: آمارها نشان مي‌دهند، افرادي كه به طور مرتب ماست مصرف مي‌كنند، 10برابر كمتر از افرادي كه اين ماده غذايي را نمي‌خورند به گرده گياهان حساسيت نشان مي‌دهند و 25 درصد كمتر به سرماخوردگي مبتلا مي‌شوند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
دارویی براي درمان و ترك شيشه در كشور وجود ندارد


ایلنا: قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه هنوز روش درماني مشخصي براي درمان شيشه در كشور وجود ندارد و روش درماني خاصي براي اين مواد كشف نشده است ؛ مراكز مطالعات پزشكي و دارويي كشور نيز هنوز نتوانسته‌اند براي ترك و درمان مبتلايان اقدامي را انجام دهند.

طه طاهري امروز در حاشيه مراسم مبارزه با مواد مخدر با اعلام اينكه كشفيات مواد مخدر صناعي و روان‌گردان‌ها از جمله شيشه در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال‌هاي قبل 442 درصد افزايش داشته است در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: مصرف شيشه و روان‌گردان‌ها وابستگي شديد و تخريبي در مصرف كننده به وجود مي‌آورد و تخريب حاصل از اين مواد نسبت به مصرف مواد اعتيادآور سنتي بيشتر است.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات درماني براي مصرف كنندگان شيشه تصريح كرد: متاسفانه هنوز روش درماني مشخصي براي درمان شيشه در كشور وجود ندارد و روش درماني خاصي براي اين مواد كشف نشده است ؛ مراكز مطالعات پزشكي و دارويي كشور نيز هنوز نتوانسته‌اند براي ترك و درمان مبتلايان اقدامي را انجام دهند.

اوبا اشاره به عوارض مصرف شيشه در كشور ادامه داد: به جز تخريب وارد آمده بر جسم، وابستگي در فرد، عدم تمركز و عدم تعادل روحي و رواني در مصرف كننده است.

به گفته قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر جرايم رخ داده توسط معتادان به شيشه مخرب‌تر از جرايم رخ داده توسط معتادان به مواد سنتي است.

طاهري از رشد ناگوار مصرف شيشه در كشور خبر داد وگفت: اميدواريم كه پرتوكل درماني خاصي براي معتادان شيشه در كشور تنظيم شود.

قائم مقام دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مطابق با آمار سال هاي 86 و 87 ، به دليل قيمت بالاي شيشه، مصرف آن در ميان اقشار مرفه بيشتر بوده اما از اين سال‌ها به بعد، به دليل كاهش قيمت شيشه ، در بين جوانان كلان شهر‌ها شيوع بيشتري داشته است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
10 سمی که در خانه نگه می‌داریم




سلامت: اینجا فهرستی از 10 ماده سمی که در خانه نگهداری می‌شوند تهیه کرده‌ایم. سعی کنید حین استفاده از موادی که حاوی این سموم هستند از دست‌کش و ماسک استفاده کرده و آنها را از دسترس کودکان دور کنید.

ما در خانه برخی مواد را نگهداری می‌کنیم مرتبا مورد مصرف قرار می‌دهیم که در حقیقت سمی بوده و برای سلامت ما و محیط زندگی‌مان مضرند، اما به دلیل ناآگاهی احتیاط‌های لازم را حین استفاده از آنها رعایت نمی‌کنیم. در اینجا فهرستی از 10 نوع ماده سمی که در خانه نگهداری می‌شوند تهیه کرده‌ایم. سعی کنید حین استفاده از موادی که حاوی این سموم هستند از دست‌کش و ماسک استفاده کرده و آنها را از دسترس کودکان دور کنید.

فرمالدهیدها

فرمالدهیدها در برخی شامپوها، مواد عایق‌کننده، رنگ‌ها و بسته‌ بندی مواد غذایی وجود دارد. چسب موکت، لباس‌هایی که به خشک‌شویی داده‌اید و دود سیگار هم حاوی همین سم است. فرمالدهیدها از جمله مسببان التهاب و آب ریزش بینی، چشم، گلو و ریه هستند و می‌توانند سبب بروز حالت تهوع، سردرد، اسهال و حتی آسم شده و سرطان‌زا باشند.

فسفات، سولفات، کلر و بورات

تمامی مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده مانند مایع ظرف‌شویی، قرص‌های ماشین ظرف‌شویی و پودرهای شوینده حاوی این سموم هستند. از سال 1991 میلادی تاکنون سعی شده تا حد ممکن میزان فسفات موجود در مواد شوینده کاهش پیدا کند و هنوز هم 20 درصد از این مواد حاوی فسفات هستند. حین استفاده از مواد شوینده، گاز سمی ناشی از سموم نام برده آزاد شده و سبب آلودگی آب می‌شود. اگر آب فاضلاب به دریاچه، دریا یا اقیانوس راه یابد تصور کنید چه فجایعی پیش خواهد آمد. در حال حاضر برخی از کارخانجات سعی کرده‌اند مواد شوینده بدون فسفات تهیه کنند. می‌توانید حین خرید روی بسته‌بندی را خوانده و مواد شوینده بدون فسفات تهیه کنید.

تانسیون‌های فعال

این نوع سموم هم در تمامی مواد شوینده موجودند و سبب زدودن چربی‌ها و کف کردن ماده شوینده می‌شوند. متاسفانه آثار مضر این سموم بیش از فسفات‌ها بوده و به سختی هم از بین می‌رود. این سموم آب را آلوده کرده و همانند لایه‌ای روی سطح آب را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند اکسیژن به آب برسد. حین خرید مواد شوینده سعی کنید انواعی را انتخاب کنید که بر پایه اسیدهای چرب باشند. آلایندگی این نوع شوینده‌ها به مراتب کمتر است.

فتالات‌ها

این ماده در تمامی موادی که با PVC در ارتباط‌اند و متاسفانه در تمامی مواد غذایی که با فلزات حاوی فتالات‌ها بسته‌بندی شده‌اند وجود دارد. گرچه تمامی انواع فتالات‌ها برای انسان مضر نیستند، اما برخی از آنها می‌توانند سبب ناباروری شده و روی رشد جنین و نوزاد تاثیر بگذارند.

مونوکسیدکربن و دی‌اکسید ازت

این گازها توسط دستگاه‌های گرمازا و به دلیل تهویه ناصحیح یا سوخت نامناسب به وجود می‌آیند. هر ساله در کشورهای اروپایی مانند فرانسه 6 هزار نفر توسط این دو گاز مسموم شده و 300 نفر فوت می‌کنند. مسمومیت با این گازها خود را به شکل سرگیجه، بی‌هوشی، فلج عضلات، کما و بعد مرگ نشان می‌دهد. سردرد و حالت تهوع نیز از دیگر علایم مسمومیت با این دو گاز است. در طولانی‌مدت نیز مواجهه با میزان کم این گازها می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های قلبی یا تنفسی در افراد شود.

حلال‌ها

اکثر حلال‌ها (اتر، آستون و سفیدکننده‌ها) جزو خانواده COV یا تبخیر شونده‌های پیچیده ارگانیک هستند و می‌توانند سبب آلودگی هوا و خاک شوند. پایه تمامی این مواد کلرورمتیلن است که نوعی حلال ارگانیک کلر است و می‌تواند به پوست و چشم‌ها آسیب شدیدی وارد کند. از میان حلال‌ها سفیدکننده‌ها بدترین بوده و مسمومیت‌های شدیدی پیش می‌آورند و می‌توانند سبب بروز سردرد شده و حتی سرطان‌زا شد. بهترین کار استفاده از حلال‌ها با پایه گیاهی مانند تربانتین یا ترپن است که در اکثر مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

آب ژاول

آب ژاول خاصیت لکه‌بری، ضدعفونی‌کنندگی و بوبرندگی دارد و به اشتباه اکثر مردم از آن برای پاک کردن سرویس‌های بهداشتی، کف زمین، سطل آشغال و حتی لک روی ظروف غذا استفاده می‌کنند. در واقع آب ژاول نوعی بیوسید است که می‌تواند باکتری‌ها، ویروس، قارچ‌ها و هاگ‌ها را از بین ببرد، اما قدرت شویندگی ندارد و در ضمن چون حاوی کلر است برای سلامت انسان و محیط زیست بسیار خطر دارد. برای سفیدکردن و ضدعفونی‌کردن محیط خانه می‌توان از مواد طبیعی دیگری که چندان آلوده‌کننده نباشد کمک گرفت.

رادون

رادون نوعی گاز طبیعی رادیواکتیو بوده که بی‌بو و بی‌رنگ است و در نتیجه تجزیه اورانیوم و تورییوم وسایل مانده در زیرزمین‌ها به وجود می‌آید. در صورتی که زیرزمین منزل خوب تهویه نشود این گاز روی دیوارها نشسته یا از طریق کانال‌ها آرام‌آرام به بیرون درز می‌کند و می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

PCP یا پنتاکلوروفنول

این ماده سمی در ورنی، رنگ‌ها و محصولات نگهداری از چوب موجود است و مسمومیت در اثر آن سردرد و التهاب را به دنبال خواهد داشت و در شرایط پیشرفته‌تر سبب مرگ می‌شود.

خوش‌بوکننده‌ها

بر اساس یک قانون بین‌الملل استفاده از گاز CFC به دلیل آنکه لایه ازن را سوراخ می‌کند ممنوع شد. با این حال جالب است بدانید غیر از این گاز، خوش‌بو‌کننده‌هایی که ما مدام مورد استفاده قرار می‌دهیم هم همین خاصیتی را داشته و مسمومیت‌آور و التهاب‌زا هستند. اگر می‌خواهید منزل‌تان را خوش‌بو کنید چه بهتر به جای مواد شیمیایی از برگ‌های خوش‌بوکننده یا پوست پرتقال و لیمو کمک بگیرید. حتی اگر روزانه برای 5 دقیقه پنجره‌ها را باز کنید هم آلودگی و هم بوهای نامطبوع از خانه شما خارج خواهند شد.

علایم و برچسب‌ها را بخوانید

برای حفظ سلامت خود و محیط زیست‌تان بهترین کار این است که حین خرید مواد شیمیایی ابتدا علایم و برچسب‌های روی بسته‌بندی را مطالعه کنید. مربع‌های نارنجی یا سیاه‌رنگ نشانه مضر بودن آنها برای سلامت شما هستند. علایم سبزرنگ به معنی اکولوژیک بودن یا قابل بازیافت بودن نیستند. در عوض وجود یک گل آبی رنگ یا سبز نقش NF یعنی این ماده کمترین آسیب را می‌تواند به محیط زیست و سلامت شما وارد کند، اما به هر حال در استفاده از آن محتاط باشید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
داروهایی که تناسب اندام ما را به هم می‌زنند


سلامت: افراد هرگز نمی‌دانند که ممکن است چاقی آنها به دلیل داروهایی باشد که احتمالا به دلایل مختلف و به منظور درمان مصرف می‌کنند.
برخی از افراد با اینکه ورزش می‌کنند و تعادل دریافت کالری دارند باز هم دچار اضافه وزن می‌شوند و این اضافه وزن همچنان با آنها پیش می‌رود. این افراد هرگز نمی‌دانند که ممکن است این چاقی به دلیل داروهایی باشد که احتمالا به دلایل مختلف و به مظور درمان مصرف می‌کنند. برخی از این داروها عبارتند از:
ضد افسردگی‌ها:
یکی از عوارض نامناسب برخی داروهای ضد افسردگی، افزایش وزن است که این در بیش از 25 درصد از افرادی که ضد افسردگی مصرف می‌کنند دیده می‌شود. اگر ضد افسردگی مصرف می‌کنید و دچار اضافه وزن شده‌اید با پزشک خود مشورت کنید. اما بدانید افرادی که بعد از مصرف داروهای ضدافسردگی دچار چاقی می‌شوند می‌توانند با ورزش وزن خود را به حد ایده‌آل برسانند. دلیل چاقی بعد از ضدافسردگی‌ها آن است که حال عمومی افراد بهتر شده و چون احساس خوبی دارند اشتهای بیشتری پیدا می‌کنند.
کورتون‌ها:
داروهای ضد التهاب استروییدی مثل پردینزون‌ یکی از عوامل اضافه وزن است. تجمع مایعات در بدن و افزایش اشتها دلیل اصلی چاقی افرادی است که از این داروها استفاده می‌کنند.
اگر چه وزن‌گیری در میان این افراد شایع است اما شدت عوارض دارو بستگی به میزان مصرف آن در طول مصرف دارو دارد.
برخی افراد ممکن است توزیع چربی در بدن‌شان متفاوت است. صورت، پشت گردن و شکم بیشترین محل تجمع چربی است.
داروهای دیگری که موجب اضافه وزن می‌شود:
داروهای متعدد دیگری هم وجود دارند که با وزن‌گیری و چاقی ارتباط دارند. این داروها شامل داروهای روانگردان که جهت درمان اختلالاتی نظیر اسکیزوفرنی یا اختلالات دو قطبی مصرف می‌شوند، داروهای درمان کننده میگرن، صرع، داروهای فشارخون و دیابت هستند.
اگر از این داروها استفاده می‌کنید حتما با پزشک خود صحبت کنید. برای اینکه وزن متعادلی داشته باشید، این 5 قانون را به ذهن بسپارید.
قانون اول: هیچ‌گاه بدون مشورت پزشک داروهای‌تان را قطع نکنید. اهمیت مصرف داروی خود را از پزشک بپرسید شاید برای شما حیاتی‌تر از اضافه وزنی باشد که پیدا کرده‌اید.
قانون دوم: هرگز خود را با کسی که همان داروی شما را مصرف می‌کند مقایسه نکنید. عوارض داروها روی همه افراد یکسان نیست. حتی اگر یک دارو سبب اضافه وزن در کسی شود، ممکن است در فرد دیگر سبب لاغری ‌شود. بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.
قانون سوم: اگر دچار تجمع مایعات در بدن شدید آن را با اضافه وزن اشتباه نگیرید تجمع مایعات چاقی دایمی نیست. اگر داروی خود را تمام کردید و بیماری زمینه‌ای شما برطرف شد وزن‌تان تحت کنترل قرار می‌گیرد. اگر داروی خود را تمام کردید و بیماری زمینه‌ای شما برطرف شد، وزن‌تان تحت کنترل قرار می‌گیرد. سعی کنید نمک را در **** غذایی کمتر کنید یا آن را حذف کنید.
قانون چهارم:
در مورد داروهایی که می‌توانید برای کنترل چاقی و اضافه وزن خود مصرف کنید با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد پزشک می‌تواند داروها‌ی‌تان را با داروهای دیگر جایگزین کند که سبب اضافه وزن شما نشود در عین حال تاثیر درمانی هم داشته باشد.
قانون پنجم:
به یاد داشته باشید که اضافه وزن به دلیل کاهش متابولیسم ایجاد می‌شود. حال یا به دلیل مصرف داروها یا بیماری‌های زمینه‌ای در کنار مصرف این داروها ورزش و تحرک بدنی را فراموش نکنید چرا که در کنترل وزن شما تاثیر به سزایی دارد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

استفاده از آب یخ زده بطریهای یکبار مصرف سرطانزاست



رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف آبهای یخ زده بسته بندی در بطریهای "پت" باعث انتقال مواد شیمیایی سرطانزا می شود.

دکتر پریسا ترابی در گفتگو با مهر اظهار داشت: بعضی از مراجع علمی اعلام کرده اند استفاده از آبهای آشامیدنی بسته بندی در بطریها فقط برای مصرف یکبار است و از یخ زدگی آنها باید جلوگیری کرد.

چندی پیش نیز دکتر حسن امامی رضوی، معاون وزیر بهداشت گفته بود "آب معدنی هایی که در فروشگاههای عرضه موادغذایی و آشامیدنی در معرض حرارت و در زیر آفتاب داغ نگهداری شود مشکل مصرف دارند و مردم توجه داشته باشند از این آب معدنی‌ها استفاده نکنند.

ترابی با بیان اینکه یخ زدگی آب در بطریهای یکبار مصرف باعث می شود که مواد شیمیایی در جدار بطری همراه با آب به درون بدن منتقل شود که این مواد خاصیت سرطانزایی دارد.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: بطریهایی که در کشور ما تولید می شوند برای آبهای بسته بندی خاصیت یک بار مصرف دارند و نباید آنها را فریز کرد.

به گفته وی، اگر آب معدنی های بسته بندی شده در معرض حرارت نباشد مصرف آنها تا یکسال هم مشکلی ندارد ولی اگر در وضعیتی نگهداری شوند که تحت تاثیر مستقیم حرارت باشند حتی قبل از 6 ماه هم غیرقابل استفاده می‌شوند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
بخورید و لاغر شوید!



سلامت: اگر دارید وزن‌تان را کم می‌کنید، بد نیست که دریافت فیبر بدن‌تان را از طریق مصرف غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات تازه افزایش دهید.

بدن همه ما برای انجام فعالیت‌های روزانه به سوخت نیاز دارد و منبع دریافت این سوخت، مواد غذایی است. به همین خاطر، با وجود مصرف غذا، بعد از مدتی کار و فعالیت، احساس گرسنگی و ضعف به ما دست می‌دهد. این حالت به خصوص در افرادی که در حال کم کردن وزن هستند، بیشتر خودش را نشان می‌دهد و تنها در صورتی می‌توان بر آن غلبه کرد که یک تعادل بین وعده‌های غذایی به وجود آید و در یک کلام، راه و رسم تغذیه سالم در نظر گرفته شود. حالا اگر شما هم دوست ندارید پرخوری کنید یا در حال کاهش وزن هستید، بهتر است این 6 ماده غذایی را به خاطر بسپارید.

فیبر

اگر دارید وزن‌تان را کم می‌کنید، بد نیست که دریافت فیبر بدن‌تان را از طریق مصرف غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات تازه افزایش دهید. خوردن حداقل 20 گرم فیبر در روز می‌تواند به شما کمک کند که ساعات بیشتری را سیر بمانید. نتایج یک تحقیق آمریکایی که در سال 2009 صورت گرفت، نشان داد که احتمال بازگشت وزن و افزایش چربی در بدن خانم‌هایی که مقدار زیادی فیبر در روز مصرف می‌کردند، بسیار پایین بود. جالب است بدانید خوردن هر یک گرم فیبر در روز باعث می‌شود که شما 250 گرم کمتر در روز غذا بخورید و به همین خاطر هم پژوهشگران با صراحت اعلام می‌کنند که ****‌های غنی از فیبر، مصرف کالری نهایی روزانه را کاهش می‌دهند.

کلسیم و ویتامین D

سعی کنید حداقل روزی 3 واحد مواد غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D مانند لبنیات را بخورید. کلسیم و ویتامین D، در کنار هم می‌توانند استخوان‌های شما را قوی کرده و آسیب‌پذیری آنها را کمتر کنند. به علاوه، تحقیقات جدید نشان داده‌اند این دو ماده مغذی قادر هستند که انعطاف‌پذیری ماهیچه‌های بدن را هم بیشتر کنند و از این طریق، ضریب موفقیت در کاهش وزن را هم بالاتر ببرند.

به تازگی مطالعه‌ای روی دانشجویان دانشگاه بلومبرگ انجام شد و پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که آن دسته از دانشجویانی که حداقل روزی 3 مرتبه لبنیات مصرف می‌کردند، کمتر شاهد اضافه وزن، چاقی شکمی و تجمع چربی در بدن‌شان بودند. همچنین آنها نقش ویتامین D در کنترل وزن را به تنهایی بسیار پررنگ دانستند. چربی‌های اضافه در بدن توسط ویتامین D احاطه می‌شوند و از این طریق امکان استفاده از آنها توسط سلول‌های بدن از بین می‌رود و هرگاه که مغز پیام کاهش سوخت را به بدن برساند، ویتامین D مقداری از این چربی‌ها را آزاد می‌کند و به این ترتیب جلوی پرخوری را می‌گیرد و سوخت بدن را به وسیله همین چربی‌های اضافه تامین می‌کند.

پروتئین

حتما پروتئین‌های حیوانی مفید و کم‌چربی مانند گوشت مرغ، ماهی، بوقلمون یا حتی گوشت قرمز بدون چربی را در **** غذایی‌تان بگنجانید. پروتئین‌های حیوانی، حس سیری را برای مدت طولانی به مغز القا می‌کنند و باعث می‌شوند که ما کمتر غذا بخوریم و میل‌مان هم به هله‌هوله پرکالری کمتر شود، بنابراین، شمایی که دارید وزن‌تان را کم می‌کنید، بهتر است حداقل روزی 2 واحد گوشت سفید یا قرمز بدون چربی بخورید. براساس پژوهش‌هایی که در سال 2009 روی عده‌ای داوطلب انجام شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خوردن گوشت سفید یا قرمز در وعده صبحانه، می‌تواند تمام صبح افراد را سیر نگه دارد و باعث شود که آنها وعده ناهار را بسیار سبک و دیر میل کنند.

آب

نوشیدن آب از دو طریق می‌تواند باعث لاغر شدن شما شود. اول اینکه خوردن حداقل 4 لیوان آب در روز می‌تواند سبب کم شدن 5/2 کیلوگرم از وزن‌ بدن‌تان در سال شود و شما می‌توانید با افزایش مصرف آب، عدد این کاهش وزن را هم بیشتر کنید. پژوهشگران می‌گویند که نوشیدن 4 لیوان آب در روز می‌تواند سوخت و ساز بدن را بیشتر کند و باعث لاغر شدن زودتر شما شود. دوم اینکه، گاهی شما احساس گرسنگی می‌کنید که این یک احساس کاذب است که تنها سبب گرایش‌تان به سمت خوراکی‌های شیرین و پرکالری می‌شود. نوشیدن یک لیوان آب می‌تواند بر این حس کاذب غلبه کند و جلوی چاق شدن شما را بگیرد.

چربی‌های مفید

چربی‌های مفید به اسیدهای چرب غیراشباع نظیر امگا3 گفته می‌شود که به وفور در انواع مغزها، آواکادو، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن ماهی یافت می‌شوند. خوردن سه تا چهار واحد از این چربی‌ها در روز، به تمام افرادی که تناسب اندام برایشان اهمیت دارد، توصیه می‌شود. خوردن این‌گونه چربی‌ها به شما کمک می‌کند که دیرتر احساس گرسنگی کنید و در نتیجه کمتر سراغ خوراکی‌های مختلف و کالری‌های اضافه بروید. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم و روزانه گردو و ماهی می‌تواند بعد از 6 ماه تاثیرات شگفت‌انگیزی در کاهش وزن افراد داشته باشد.

چای سبز

حداقل روزی 3 فنجان چای سبز بنوشید. آنتی‌اکسیدانی که در چای سبز وجود دارد، به کاهش وزن بدن کمک می‌کند و باعث آب شدن چربی‌های شکمی می‌شود. محققان آمریکایی می‌گویند کسانی که روزی 2 تا 3 لیوان چای سبز می‌نوشند، کمتر از کسانی که علاقه چندانی به این نوشیدنی مفید ندارند، دچار اضافه وزن می‌شوند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
کراتینه کردن مو یکی از روشهای رایج صاف کردن مو و بر طرف کردن وزوز موهاست و اصطلاحا به آن "صاف کننده، معجزه گر" لقب داده می شود. در واقع این روش را به عنوان نوعی متد طبیعی برای صاف کردن مو بکار می برند، در حالیکه مواد شیمیایی مضری برای انجام آن به کار می رود.
این موضوع پس از شکایات تعدادی از مراجعه کنندگان جهت کراتینه کردن مو و گزارش عوارض جانبی ناشی از آن بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.
کراتین در واقع پروتئین اصلی موجود در مو، دندان و ناخنهاست و باعث صاف شدن و درخشندگی موها می گردد.
در افرادیکه موهای فر یا وز دارند، این پروتئین به میزان کافی جهت نرم کردن ساختمان مو وجود ندارد. کراتینه کردن مو عمدتا با جایگزین کردن محتوای کراتین مو عمل می کند.
کراتین لازم جهت این امر از منابع حیوانی یا سایر منابع طبیعی تامین می شود. در طی این عمل، محصول کراتین بر روی مو مالیده می شود و سپس توسط یک سشوار داغ جذب مو می شود. جهت انجام این روش صاف کردن مو، پوشاندن کوتیکول مو با کراتین و کاربرد نرم کننده داخل مو لازم است.
این محصول سپس از روی مو شسته می شود و اما عوارضی که این روش برای موها دارد چیست؟
عوارض جانبی کراتینه کردن مو با اولین شستشوی مو که معمولا 72 ساعت پس از انجام درمان است، دیده می شود.
مهمترین عوارض آن عبارتند از:
- خطر سرطان:
فرمالدئید، یک ماده سرطانزاست که تقریبا در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می شود. حتی نوع مشهور کراتین مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدئید است. اگر چه بیشتر سالنهای زیبایی از ماسکهای مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند و فرمالدئید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز کانسر دارد. اگر چه تعداد کمی از محصولات کراتینه که فاقد فرمالدئید هستند وجود دارند ولی این مواد نتایج دلخواه را ندارند چرا که قدرت صاف کنندگی موها به دلیل وجود فرمالدئید است.

- ریزش مو:
مشکل بزرگ دیگر ریزش مو در تعدادی از مصرف کنندگان این روش است. دیده شده که موها پس از اولین شستشو از ریشه شروع به ریزش می کنند حتی اگر از محصولات مراقبت مو که در سالنها توصیه می شود، استفاده کنند.
بعلاوه غیر از ریزش مو، نازک شدن مو هم طی چند هفته پس از کراتینه مو دیده شده است.
در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی علت ریزش مو ضروری است و ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ریزش مو باشد.

- تخریب ساختمان مو:
ممکن است موها بلافاصله پس از کراتینه کردن، براق و درخشنده شوند ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد و 3-2 هفته پس از کراتینه کردن، قوام و بافت مو تغییر خواهد کرد. موها خشک و شکننده می شوند ولی فرم فر یا وز مو تغییر کرده و صاف شده است و بنابراین ممکن است توقعی که شما از صاف شدن مو در نظر داشتید پس از 2 یا 3 بار شستن تامین نشود.

- واکنشهای حساسیتی:
مثل سایر مواردیکه برای مو انجام می شود، کراتینه کردن مو نیز با بروز واکنشهای آلرژیک در تعدادی از افراد همراه بوده است. این علائم شامل خارش و دانه های قرمز رنگ است که علائم معمول آلرژی محسوب می شوند باید توجه داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید، در انتخاب این روش کمی تامل کنید.
عوارض جانبی ناشی از کراتینه کردن مو غالبا شدید است. شما ممکن است از فرم فریا وز موهای خود خسته شده باشید ولی باید دقت کنید که کراتینه کردن مو و به دنبال آن صاف شدن مو معمولا بیشتر از 2 ماه دوام نمی آورد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
زنان تهرانی افسرده ترند


کارشناس مسئول دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به تحقیقی که در شهر تهران انجام شده است گفت: بر اساس این تحقیق زنان بیش از سایر گروهها در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

به گزارش مهر، سهیلا امیدنیا با بیان اینکه مطالعات انجام گرفته در جهان نشان می‌دهد زنان بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند، گفت: چندین ریسک فاکتور برای افسردگی وجود دارد که باعث ابتلاء بیشتر زنان به افسردگی نسبت به مردان می‌شود.

وی با اشاره به این نکته عوامل گوناگونی در ابتلا زنان به افسردگی نقش دارند تصریح کرد: مهمترین عامل در به وجود آمدن افسردگی در زنان تغییرات هورمونی است که بصورت ماهانه در خانم‌ها بوجود می‌آید و در مرحله بعدی، بارداری و یائسگی از علل افسردگی در زنان به حساب می‌آید.

امیدنیا، بعد اجتماعی زندگی زنان را نیز در ایجاد استرس و افسردگی مهم دانست و گفت: یکی از مهمترین ریسک فاکتورها که در زنان ایجاد استرس می‌کند نقشهای گوناگونی است که زنان در خانه و محیط کار ایفا می‌کنند.

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به سن ابتلا به افسردگی گفت: در واقع گروههای سنی 20 تا 50 سال بیشترین گروههای سنی هستند که در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. البته ما در گروه سنی 65 سال به بالا مجدداً شاهد گسترش این بیماری هستیم.

امیدنیا با اشاره به ریسک فاکتور تاهل خاطرنشان کرد: مطالعات جهانی نشان می‌دهد معمولاً همسرانی که زندگی زناشویی خوبی ندارند، در واقع بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستند.

وی در ارتباط با بیماری افسردگی گفت: مردان بیشتر بیماری خود را ***** می‌کنند و رفتارهایی مانند اعتیاد به مواد مخدر و الکل را از خود بروز می‌دهند و به عبارت دیگر روی بیماری افسردگی خود ماسک می‌گذارند.

امیدنیا یادآورشد: کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر بیماری افسردگی قرار دارند. عواملی از جمله ابتلا به بیماریهای مزمنی چون دیابت، بیماریهای ناتوان کننده مانند سرطان، سابقه سوء استفاده‌های مختلف جسمی، جنسی و روانی، از دست دادن والدین و نزدیکان، سوانح و حوادث طبیعی از عوامل تاثیرگذار در ابتلا به افسردگی در میان نوجوانان محسوب می‌شود.

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به تحقیقی که در شهر تهران انجام گرفته است، اظهارداشت: در این تحقیق زنان بیش از سایر گروهها در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند و عواملی چون بیکاری، خانه ‌داری، بازنشستگی، زندگی ناموفق، سطح تحصیلات پایین و محل سکونت از عوامل مهم گسترش بیماری افسردگی در میان مردم این کلانشهر محسوب می‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
کمبود ویتامین B6 سبب بروز حالات عصبی می شود


یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه کمبود ویتامین B6 در دوران بارداری بیشتر احساس می شود تاکید کرد: کمبود این ویتامین در بدن سبب ضعف اعصاب و بروز حالات عصبی می شود.

دکتر شبنم گلستان با بیان اینکه ویتامین B6 مثل سایر ویتامینهای گروه B یک ترکیب محلول در آب است به مهر گفت: فقدان ویتامین B6 سبب ضعف اعصاب و بروز حالات عصبی و تحریک پذیری می شود.

وی افزود: افسردگی، حالت تهوع، خستگی، افزایش خطر بیماریها و عفونتها و تشنج در اطفال از علائم دیگر کمبود ویتامین B6 در بدن است.

گلستان ادامه داد: بر اساس مطالعات علمی، ترکیبی از ویتامین B6 و ویتامین E همراه با تلفیقی از گیاهان دارویی نظیر گل مغربی، سنبل الطیب و ملاس به صورت "فمی" (femi) در بهبود علائم آزاردهنده سندرم پیش از قائدگی نظیر بی قراری، تحریک پذیری، اضطراب، پرخاشگری، عصبانیت و افسردگی موثر است.

این متخصص زنان و زایمان گفت: از آنجا که مصرف قرصهای ضد بارداری ممکن است در بدن تغییرات متابولیکی ایجاد کند، نیاز بدن به ویتامین B6 در این دوران بیشتر احساس می شود.

وی با بیان اینکه منابع اصلی غذایی ویتامین B6 در جوانه گندم، زرده تخم مرغ، آجیل، گوشت، ماهی و موز وجود دارد، افزود: در صورت تامین نشدن این ویتامین از طریق موادغذایی می توان بر اساس توصیه پزشک از مکملهای غذایی استفاده کرد به ویژه زمانی که تلفیقی از چند ریزمغذی و گیاهان دارویی مورد نیاز بدن باشد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

**** لاغری با مترو و اتوبوس!



پژوهشگران آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی نه تنها موجب حفظ محتویات کیف پول می شود بلکه به لاغری و کاهش وزن نیز کمک می کند.

به گزارش مهر، جملاتی از قبیل "مترو و اتوبوس شما را لاغر می کند!" بر روی وسائل حمل و نقل عمومی به چشم نمی خورند اما به زودی می توان برای تشویق مردم به استفاده از این خدمات شهری انتظار دیدن چنین شعارهای تبلیغاتی را داشت.

این شعارها می تواند یک ریشه علمی داشته باشد. به طوری که به تازگی دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که استفاده از سرویسهای حمل و نقل شهری نه تنها از دیدگاه اقتصادی و حفظ محیط زیست اهمیت دارند بلکه می توانند در مبارزه با چاقی نیز به کار روند.

این تحقیقات نشان می دهد که استفاده منظم از ترم، قطار، مترو و اتوبوس در کاهش وزن به روشی سریع و آسان نقش مهمی ایفا می کنند.

این پژوهشگران به منظور دستیابی به این نتایج به مدت 365 روز دو گروه از داوطلبان را شامل افرادی که برای رفتن به سر کار از وسائل نقلیه عمومی استفاده می کردند و افرادی که خودروی شخصی را ترجیح می دادند رصد کردند.

در تفاوت با افراد سوار بر ماشین شخصی آنهایی که اتوبوس و مترو را ترجیح می دادند به طور متوسط در مدت یکسال، سه کیلو وزن بیشتری از دست دادند.

این دانشمندان توضیح دادند: "پیاده روی روزانه برای رسیدن به ایستگاه علت این کاهش وزن است."

براساس گزارش تلگراف، شبکه حمل و نقل عمومی در آمریکا نسبت به خطوط متروی اروپا و ژاپن از انعشابات کمتری برخوردار است. به همین علت این تحقیقات با هدف تشویق دولت به سرمایه گذاری در بخش توسعه مترو انجام شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
لک صورت
لک صورت از بیماری شایع پوستی است که از نظر سیستمی هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمیکند ولی از نظر حضور فرد در اجتماع مشکلاتی برای فرد مبتلا ایجاد میکند بطوریکه حتی میتواند موجب انزوای فرد و کاهش اعتماد به نفس شخص مبتلا بشود.

در این مقاله درباره لکهای صورت صحبت می کنیم ومیخواهیم ببینیم لک های صورت اصولاً چرا ایجاد می شوند.

مهمترین علت ایجاد لک صورت در خانمها بارداری است. این لک که به ماسک حاملگی یا ملاسما معروف است اغلب در خانمهای باردار 40-20 ساله ایجاد می شود. لکهای حاملگی معمولاً در ناحیه پیشانی،گونه ها و لب بالا ایجاد می شود. احتمال ایجاد این لکها در خانمهایی که پوست تیره تر دارند بیشتر است. متخصصین معتقدند که علت ایجاد لک حاملگی تغییرات هورمونی در خانمهای باردار است. معمولاً لکهای بارداری پس از زایمان برطرف می شوند ولی تعداد زیادی به درمان داروئی نیاز پیدا می کنند.

دومین علت ایجاد لک صورت مصرف قرص های ضدبارداری است.بدلیل اینکه بسیاری از خانمها از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده میکنند لک ناشی از آن هم بسیار شایع است. خانمهائی که هنگام مصرف قرص ضدبارداری دچار لک صورت می شوند به احتمال زیاد موقع بارداری هم دچار لک صورت می شوند.مشخصه این گونه لکها این است که معمولاً در فصل تابستان تشدید می شوند وحتی پس از قطع قرص ضدبارداری هم می تواند به مدت طولانی باقی بماند، به همین دلیل توصیه می شودکه در کنار قطع قرص ضدبارداری، درمان ضدلک هم شروع شود.

سومین علت ایجاد لک صورت تماس زیاد با آفتاب است. در این موارد لک ها معمولاً روی گونه ها و بینی ایجاد می شود. افرادی که در تماس زیاد با نور خورشید قرار دارند می توانند با استفاده از نقاب وکرمهای ضد آفتاب از ایجاد لک صورت جلوگیری کنند.
سایر علل ایجاد لک صورت شامل استفاده از صابون و مواد آرایشی معطر، عطرها و ادکلن ها و مواد بعداز اصلاح معطر است.

پس به طور خلاصه علل مهم ایجاد لک صورت شامل بارداری،مصرف قرصهای ضدبارداری،آفتاب و مواد معطر هستند.در مقاله بعدی درباره روشهای درمان لک صورت بحث خواهیم کرد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
نقش تغذیه در تعیین جنسیت

نقش تغذیه در تعیین جنسیت تا حدود 75 درصد به اثبات رسیده است.البته رعایت **** غذایی باید حداقل یکماه تا پنج ماه قبل از بارداری شروع گردد تا موثر واقع شود.این **** نباید بیش از 6ماه قبل از بارداری ادامه یابد زیرا باعث کمبود مواد غذایی خواهد شد.رعایت **** غذایی فقط در مادر ضرورت دارد زیرا تغییرات یونی تخمک است که اسپرماتوزوئید مورد نظر را جذب می کند.
تحقیقات نشان داده است که برای پسر بودن جنین بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و پایین بودن نسبت کلسیم و منیزیم متابولیسم لایه خارجی تخمک را طوری تغییر می دهد که اسپرماتوزوئید حاوی کروموزوم جنسی y را جذب می کند.
بالا بودن میزان کلسیم و منیزیم خون و پایین بودن میزان سدیم و پتاسیم باعث می شود اسپرماتوزوئید حاوی کروموزوم x به طرف تخمک جذب شود و نوزاد دختر شود.
پس برای تعیین جنسیت نسبت بین یونها مهمتر از غلظت آنهاست.

مقدار سدیم مورد نیاز بدن 5میلی گرم در روز است.در صورت تمایل برای داشتن فرزند پسر باید مقدار سدیم مصرفی به 4برابر این مقدار برسد.
سدیم علاوه بر نمک طعام و مواد غذا یی شور در غذاهای دریایی،گوشت،جگر گوساله،هویج ،تخم مرغ، کنسروها، و غذاهای آماده وجود دارد.
مقدار پتاسیم مورد نیاز بدن 1میلی گرم در روز است.برای داشتن فرزند پسر مقدار پتاسیم مصرفی باید به 15برابر برسد.
منابع حاوی پتاسیم گوشت ،میوه جات تازه و خشک مانند هلو، موز و کشمش، صیفی جات مانند گوجه، غلات به ویژه برنج می باشد.
مادرانی که تمایل به داشتن فرزند پسر دارند باید مصرف غذاهای پرکلسیم و پر منیزیم را کاهش دهند. شیر و فرآورده های لبنی،سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج دارای کلسیم و گیاهان سبز،حبوبات و مغزجات حاوی منیزیم هستند.
استفاده از موادغذایی حاوی گلوکز در روزهای تخمک گذاری محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید y مناسب می کند.این غذاها شامل گلوکز،ساکارز،عسل،آب نبات،غلات صبحانه شیرین شده، هویج،کشمش،و نوشابه های دارای شکر می باشد.
برای داشتن فرزند پسر مصرف غذاهایی مانند نان گندم،انواع گوشت،حبوبات، دانه های روغنی،کره،مایونز،سیب زمینی پخته،خرما،هل،زعفران و شیرینی جات فاقد شیر توصیه می شود.
تحقیقات نشان داده است زنانی که در دوران قبل از بارداری صبحانه مفصل تر صرف کرده و درصبحانه **** غذایی محتوی غلات استفاده می کنند بیشتر نوزاد پسر به دنیا می آورند.**** غذایی پر کالری با مقدار زیاد مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم و ویتامین های C ،E،B12 منجر به نوزاد پسر خواهد شد.
مادرانی که روزانه 300 میلی گرم پتاسیم و 180 کالری بیشتر مصرف می کنند .نوزادشان بیشتر پسر خواهد بود.این میزان کالری و پتاسیم معادل خوردن یک موز کامل است.
برای داشتن فرزند پسر بهتر است سبزیجاتی مانندکرفس،لوبیاسبز، کاهو و اسفناج کمتر مصرف گردد.

برای دختر شدن جنین باید مواد غذایی حاوی یون کلسیم و منیزیم بالا مصرف شود و مصرف سدیم و پتاسیم محدود گردد.
مقدار کلسیم مورد نیاز بدن 800میلی گرم در روز است که برای دختر شدن جنین باید این میزان چند برابر شود.پس بهتر است غذاهای دارای کلسیم بالا که در شیر،ماست،پنیر سفید و دیگر فرآورده های لبنی،ماهی ساردین به صورت بخار پز یا کبابی،خاویار ،شلغم، سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و بادام وجود دارد و غذاهای دارای منیزیم بالا که در قهوه،کاکائو،مخمر آبجو،جوانه گندم ،سویا،چغندر،بادام، بادام زمینی بدون نمک و گردو وجود دارد مصرف گردد.از میوه جات و سبزیجات سیب،خیار ،لوبیاسبز،کلم،کدو،فلفل سبز،پیازو ترب در **** غذایی مصرف گردد. حذف نمک در این گونه **** ها باید رعایت گردد.
مواد غذایی مانند خرما،نان سفید،ذرت،سبوس گندم،لوبیای خشک،عدس و میوه جاتی مانند موز،نارنگی،خربزه،زیتون، شاهی و تره بهتر است مصرف نگردد.
مادرانی که صبحانه نمی خورند و یا پیش از بارداری **** غذایی کم کالری مصرف می کنند بیشتر نوزاد دختر به دنیا می آورند.پس **** غذایی کم انرژی که حداقل کالری و مواد مغذی داشته باشد منجر به نوزاد دختر می شود.

اگر میخواهید فرزند دو قلو داشته باشید بیشتر لبنیات مصرف کنید:
مطالعات نشان داده است که که مصرف مقادیر فراوان لبنیات احتمال دوقلو زایی را افزایش میدهد.در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در کبد حیوانات با عنوانIGF که در شیر و فرآورده های لبنی وجود دارد ،میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش میدهد و موجب دو قلو زایی می شود.
 
بالا