• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
اولين قرنيه مصنوعی ابداع شد

يك پزشك متخصص آلماني موفق به ابداع اولين قرنيه مصنوعي شد.

به گزارش ایسنا دكتر جوآچيم استورزبرگ از انستيتو تحقيقاتي پليمر كاربردي در فرانهوفر از سال 2009 اين ابداع جديد خود را مورد آزمايش قرار داده و به نتايج موفقيت آميزي دست يافته است.

وي درباره اختراع خود مي گويد : ويژگي‌هاي يك قرنيه مصنوعي بسيار خاص و حساس است.

اين ماده مصنوعي بايد با سلول‌هاي بافت‌هاي اطراف پيوند بخورد، اما نبايد به منطقه نوري مياني از قرينه مصنوعي بپيوندد.

همچنين قسمت خارجي قرنيه بايد با جريان اشك مرطوب شود و به پلك‌ها امكان ‌دهد كه بدون اصطكاك از روي آن عبور كنند.

هر گونه انحرافي از اين ويژگي‌ها كارايي قرنيه را كاهش مي‌دهد، ديد را ناقص مي‌كند و شايد پس از مدت كوتاهي فرد به پروتز نياز داشته باشد.

اين قرنيه مصنوعي از يك پليمر هيدروفوبيك يا آب گريز ساخته شده است كه به طور معمول در عرصه اوپتامولوژي استفاده مي‌شود، اما به برخي تغييرات و پيشرفت‌ها نياز دارد تا براي هدف تعيين شده موثر باشد.

اين ماده به لحاظ شيميايي تغيير كرده، اصلاح شده و چندين بار بر اساس استانداردهاي پزشكي آزمايش شده و بعد تحت تغييرات فيزيكي براي برخورداري از ويژگي‌هاي مزبور قرار گرفته است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
15 راه رهایی از شکم

با همین چند حرکت ساده می‌توانید کم‌کم از دست چربی‌های شکم‌تان‌ خلاص شوید.

قدیم‌ها، چاق بودن و شکم بزرگ داشتن نشانه‌ای بود از اعیان و اشراف بودن. اما این روزها دیگر کسی اضافه وزن را دوست ندارد و بیشتر آدم‌ها ترجیح می‌دهند این جمله را از دیگران بشنوند که:" خوش به حال‌ات، چه هیکل خوبی داری!" خوش‌هیکل بودن این روزها مترادف شده است با باریک‌اندام بودن و شکمی برآمده نداشتن. این مطلب، شما را با 15 تمرین ورزشی آشنا می‌کند که انجام روزانه آنها می‌تواند شما را به همین معنا خوش‌هیکل‌تر کند.

1. روی یک صندلی دسته‌دار بنشینید. ساعد دست‌های تان را روی دسته صندلی بگذارید. ران‌های‌تان را به هم بچسبانید و سعی کنید پاهای‌تان را حداقل 6 سانتی‌متر از سطح زمین بالاتر بیاورید. 10 ثانیه در این وضعیت بمانید و دوباره به حالت اول برگردید. شما باید این حرکت را از 5 مرتبه در روز شروع کنید و کم‌کم به 20 مرتبه در روز برسانید.

2. روی یک بالش به پشت دراز بکشید. دستان خود را در امتداد بدن‌تان قرار دهید و پاهای‌تان را به هم بچسبانید. حالا سعی کنید که بدون استفاده از دست، پاهایتان را 15 تا 20 سانتی‌متر بالا بیاورید و حداقل 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. این حرکت هم می‌تواند از 5 مرتبه در روز شروع ‌شود و به 20 تا 25 مرتبه هم برسد.

3. وقتی پیاده‌روی می‌کنید، هنگام راه رفتن بدن خودتان را به سمت چپ و راست متمایل کنید. با این کار، هم شکم‌تان آب می‌شود و هم پهلوهای‌تان.

4. از حلقه‌های ورزشی برای کوچک شدن شکم‌تان استفاده کنید. شما می‌توانید در ابتدای کار، تنها روزی 2 دقیقه یا 50 بار حلقه بزنید و به مرور زمان حلقه زدن را تا 30 دقیقه هم ادامه دهید.

5. دراز و نشست یکی از موثرترین و ساده‌ترین ورزش‌هایی است که می‌تواند شکم را کوچک کند. پس به پشت روی زمین دراز بکشید. دست‌های‌تان را پشت گردن خود گره بزنید و هر چند بار که می‌توانید حرکت دراز و نشست را تکرار کنید و در روزهای بعد، دفعات تکرار حرکت را افزایش دهید.

6. هنگام پیاده‌روی، ضربه‌های سبک و آرامی را با انگشتان دست به شکم‌تان وارد کنید. این جوری تحرک ماهیچه‌های شکم خود را افزایش می‌دهید و باعث می‌شوید که آنها چربی بیشتری بسوزانند.

7. در طول روز شکم‌بندهای سفت و محکم را دور شکم خود ببندید.

8. همان‌طور که نشسته‌اید و مشغول کارهای روزمره‌تان (مثلا تماشای تلویزیون) هستید، با کف دست خیلی آهسته به شکم خود ضربه بزنید.

9. طناب زدن هم برای کوچک کردن شکم بسیار مفید است، به شرطی که شما حداقل روزی 50 مرتبه طناب بزنید.

10. زیاد یک جا ننشینید. نشستن طولانی‌مدت باعث چاق شدن افراد می‌شود و این چاقی‌ها هم بیشتر در ناحیه ران پا و شکم رخ می‌دهد. شاید به همین خاطر باشد که بیشتر رانندگان شکم بزرگی دارند.

11. سرپا بایستید. دو دمبل نیم تا دو کیلویی دست‌تان بگیرید و دست‌های‌تان را به حالت عمود با بدن‌تان قرار دهید. حدود 20 ثانیه در این حالت بمانید و بعد از 10 ثانیه استراحت این حرکت را دوباره انجام دهید. برای هر چه زودتر آب شدن شکم‌تان باید این حرکت را حداقل روزی 15 مرتبه انجام دهید و به مرور آن را به 30 مرتبه در روز هم برسانید.

12. به پشت دراز بکشید. یک بالش کوچک زیر پاشنه پاهای‌تان قرار دهید و دست‌های‌تان را در راستای پهلو‌های‌تان روی زمین بگذارید. دوباره دو دمبل نیم تا دو کیلویی در دست بگیرید و سپس دست‌هایتان را به صورت صاف 10 سانتی‌متر از سطح زمین بالا بیاورید. 10 ثانیه در این حالت بمانید، 5 ثانیه استراحت کنید و این حرکت را حداقل 7 بار در روز انجام دهید.

13. سرپا بایستید. دست‌های‌تان را کاملا از هم باز کنید و یک پای‌تان را از روی زمین بردارید و بدن‌تان را به سمت جلو و پای بلند شده‌تان را به سمت عقب متمایل کنید. چند ثانیه دراین وضعیت بمانید و در هر مرتبه تکرار، پای بلند شده‌تان را جابه‌جا کنید.

14. به پشت دراز بکشید. دستان خود را پشت سرتان قلاب کنید و کمی سر و شانه‌های‌تان را به سمت جلو متمایل کنید. این حرکات را در حالی انجام دهید که پاهای‌تان به صورت عمود با بدن‌تان قرار دارند.

15. به پشت دراز بکشید. زانوهای‌تان را کمی خم کنید. دست‌های‌تان را پشت گردن‌تان قلاب کنید و سر و شانه‌های‌تان را تا وسط کمر به سمت جلو متمایل کنید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
استفاده از پیوند مغز استخوان برای درمان اختلالات روانی


دانشمندان آمریکایی بر این باورند با استفاده از پیوند مغز استخوان می توان بیماری های ذهنی از قبیل اوتیسم، شیزوفرنی و یا افسردگی را درمان کرد.

به گزارش مهر، پیوند مغز استخوان معمولا برای درمان بیماریهایی مانند سرطان خون و یا دیگر بیماریهای مهلک مورد استفاده قرار می گیرد اما تا کنون هرگز از آن برای درمان بیماریهای ذهنی استفاده نشده بود.

محققان دانشگاه یوتا دریافتند پیوند آزمایشی مغز استخوان در موشها می تواند اختلال ذهنی مشابه بیماری تریکوتیلومانیا، بیماری که فرد در اثر ابتلا به آن موهای سر یا صورت خود را به عمد از جا می کند را درمان کند.

به گفته محققان این اولین باری است که ارتباط مستقیم میان اختلال روانی و اختلال در سلولهای ایمنی بدن که قبل از شکل گیری در مغز برای محافظت از سلولهای عصبی در مغز استخوان به وجود می آیند کشف شده است. همچنین احتمال ارتباط میان بیماری هایی از قبیل افسردگی، شیزوفرنی و اوتیسم با این نوع از سلولها نیز وجود دارد.

در این مطالعه محققان توانستند با پیوند مغز استخوان سالم به موشهای مبتلا به این اختلال روانی، بیماری آنها را درمان کنند. همچنین با پیوند زدن مغز استخوان موشهای بیمار به موشهای سالم، این بیماری به موشهای سالم انتقال پیدا کرد و رابطه ای مستقیم میان سیستم ایمنی بدن و اختلالات روانی را آشکار کرد.

بر اساس گزارش گاردین، هزینه و خطرات موجود برای پیوند مغز استخوان به اندازه ای است که هرگز از این شیوه برای درمان اختلالات روانی استفاده نشود اما این کشف می تواند الهام بخش مطالعات دیگری باشد تا درمانهایی بر پایه سلولهای ایمنی برای اختلالات روانی کشف شوند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ارتباط مسواك زدن و بيماري‌هاي قلبي


آخرين نتايج مطالعات پزشكي انگليس، از وجود رابطه معكوس بين مسواك زدن روزانه دندان‌ها و دچار شدن به حملات قلبي حكايت دارند.
به گزارش فارس، آخرين نتايج مطالعات پزشكي انگليس با تأييد فرضيه وجود رابطه بين بيماري‌هاي دهان و دندان با بروز مشكلات قلبي، از وجود رابطه معكوس بين مسواك زدن روزانه دندان‌ها و دچار شدن به حملات قلبي گزارش مي‌دهند.

بنابراين گزارش تلويزيون العربيه در گزارش پزشكي امروز خود اعلام كرد: بنا بر مطالعات پزشكي انگليسي‌ها، افرادي كه كمتر از 2 بار در روز دندان‌هاي خود مسواك مي‌زنند بيش از سايرين در معرض بيماري‌هاي قلبي قرار مي‌گيرند.

در گزارش نهايي اين تحقيق كه بر روي تقريباً 12 هزار بزرگسال به مدت 8 سال انجام شده، آمده است كساني كه از مشكلات دهان و دندان رنج مي‌بردند 80 درصد بيش از بقيه افراد دچار مشكلات قلبي مي‌شوند. اين آمار در خصوص افرادي كه سيگار مي‌كشند 130 درصد بر آورد شده است.

اين گزارش توصيه مي‌كند كه با مسواك زدن مداوم دندان‌ها و پيشگيري از بيماري‌هاي دهان و دندان، مي‌توان جلوي شيوع بيماري‌هاي قلبي را گرفت.

هم اكنون تعداد قابل توجهي از مردم جهان بر اثر مشكلات قلبي جان خود را از دست مي‌دهند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
آنچه ‌بايد‌ درباره سرطان سينه بدانيد


سرطان سينه يكي از شايع‌‌ترين سرطان‌ها در ميان زنان محسوب مي‌شود. سن ابتلا به اين بيماري در كشور ما اكنون بين 45 تا 55 سال رسيده، در حالي كه اين سن در كشورهاي غربي بين 50 تا 60 سال است.

سن بالا ، سابقه فاميلي ابتلا به اين سرطان، اولين حاملگي بالاي 30 سال، قاعدگي زير 12 سال، يائسگي بالاي 55 سال ، عدم حاملگي ، عدم شيردهي و هورمون‌ درماني بعد از يائسگي از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سينه هستند.

سرطان سينه جزو سرطان‌هاي نسبتا شايع و خطرناك در بين زنان است و درمان موفقيت‌آميز اين سرطان بستگي به تشخيص اوليه و مراقبت‌هاي پزشكي دارد.

معاينه سينه به صورت ماهانه توسط فرد براي تمام زنان امكانپذير است و بهترين زمان براي معاينه بعد از دوران قاعدگي است به دليل اين‌كه در آن زمان دردناكي سينه مربوط به هورمون‌ها ‌ست. معاينه سينه مي‌تواند زنان را از بروز سرطان سينه پيشگيري كند.

مريم كاشانيان، رئيس بيمارستان شهيد اكبرآبادي تهران در حاشيه همايش اطلاع رساني درباره بيماري سرطان سينه گفت : ‌سرطان سينه يكي از شايع‌ترين سرطان‌ها در بين زنان است و از هر 11 زن يك نفر به اين بيماري مبتلا مي‌شود. افرادي كه هورمون‌هاي خارجي مصرف مي‌كنند، فاكتورهاي ژنتيكي و افرادي كه زود به بلوغ و به يائسگي مي‌رسند، بيشتر در معرض سرطان سينه قرار دارند و زناني كه به كودك خود شير مي‌دهند و سابقه حاملگي داشته‌اند نيز كمتر به سرطان سينه مبتلا مي‌شوند.

دكتر كاشانيان افزود : زنان بالاي 50 سال هر سال و زنان 40 سال هر 3 سال يك بار بايد در تست‌هاي غربالگري شركت كنند. تصويربرداري از پستان به وسيله اشعه ايكس ماموگرافي ناميده مي‌شود.

معاينه راديوگرافيك پستان جزو مهمي از فرآيند غربالگري در زنان بدون علامت است و بايد در تركيب با معاينه كامل باليني انجام گيرد. در زنان علامت‌دار و در معرض عوامل خطرزا زمان انجام اولين ماموگرافي و فواصل آن با نظر پزشك متخصص تعيين مي‌شود.

بالا رفتن سن، عوامل تغذيه‌اي

رئيس بيمارستان شهيد اكبرآبادي معتقد است: بالا رفتن سن، عوامل ژنتيكي، سابقه خانوادگي سرطان پستان، عوامل هورموني، عدم سابقه زايمان يا زايمان اول تا سن 30 سالگي، عوامل محيطي از جمله عوامل تغذيه‌اي و نحوه زندگي، استفاده از بعضي از داروهاي هورموني، شناسايي اين عوامل خطرزا و پيگيري باليني هر بيمار درمان سريع و بهتر را امكانپذير مي‌سازد.

حميدرضا ميرزايي، متخصص زنان هم در خصوص بروز سرطان سينه در زنان گفت : زنان در سنين 40 سال به بالا براي ماموگرافي سالانه و همچنين براي معاينات دوره‌اي بايد مراجعه كنند تا از بروز سرطان سينه در آنها پيشگيري شود.

چاقي، ازدواج ديرهنگام، شير ندادن به فرزند

دكتر ميرزايي مي‌افزايد؛ چاقي، ازدواج دير هنگام، شير ندادن به فرزند، حاملگي در سن بالا و وجود يك بيمار مبتلا به اين عوارض در خانواده از مهم‌ترين فاكتورهاي خطر ابتلا به سرطان سينه محسوب مي‌شود.

وي معتقد است بيماران پس از درمان‌هاي اوليه جراحي و شيمي‌درماني بايد به صورت پيگير ابتدا به صورت هر 3 تا 4 ماه و سال‌هاي بعد 4 تا 6 ماه آزمايش‌هاي تكميلي و معاينات سالانه را انجام دهند اما به طوركلي توصيه مي‌شود زنان بالاتر از 40 سال معاينات منظم سالانه ماموگرافي را داشته باشند و در خانواده‌اي كه يكي از اعضايشان در سنين پايين به اين بيماري مبتلا شده است توصيه مي‌شود براي بررسي‌هاي غربالگري 5 سال زودتر از سن ذكر شده بررسي‌هاي تشخيصي را انجام دهند.

سرطان‌هاي زنانه

ابوالفضل مهدي‌زاده، متخصص زنان و زايمان گفت : تست‌هاي پيشگيري از سرطان سينه و ماموگرافي از 40 سالگي به بالا بايد انجام شود و اگر زني سابقه سرطان سينه در يكي از اقوام درجه اول خود را داشته باشد بايد از
35 سالگي اين تست‌ها را انجام دهد.

وي افزود: بعد از سرطان سينه شايع‌ترين سرطان در بين زنان سرطان تخمدان، رحم و گردن رحم است اما شيوع سرطان گردن رحم به دليل كاهش بيماري‌هاي مقاربتي كاهش پيدا كرده است. براي جلوگيري از سرطان رحم چكاپ و انجام تست‌هاي سرطان ضروري است. علت بيماري سرطان ناشناخته است و نمي‌توان گفت از چه طريقي سرطان ايجاد مي‌شود.

دكتر مهدي‌زاده گفت : تشخيص سرطان دهانه رحم و رحم بايد قبل از بروز علائم انجام گيرد و شايع‌ترين علامت در سرطان سينه خونريزي و لكه‌بيني در زنان است. مصرف غذا در ظروف يك بار مصرف و خوردن غذاهاي داغ در اين ظروف باعث آزاد شدن ملانين موجود در ظرف مي‌شود كه مي‌تواند باعث بروز سرطان سينه و رحم شود.

دكتر نادعلي عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي هم اظهار كرد : پيش‌بيني مي‌شود در سال 2020، 17 ميليون نفر در جهان مبتلا به انواع سرطان‌ ‌شوند كه اين روند در كشورهاي در حال توسعه از رشد بالايي برخوردار است.

به گفته او 12 درصد افراد مبتلا به سرطان در كل دنيا به دليل اين بيماري فوت مي‌كنند كه در كشور ما اين روند از درصد بالاتري برخوردار است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
راز طب سوزنی فاش شد


گروهی از پژوهشگران آمریکایی با کشف یک مکانیزم مولکولی موفق شدند راز طب سوزنی با قدمتی چهار هزار ساله را فاش کنند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه روچستر در نیویورک که نتایج یافته های خود را در مجله نیچر نوروساینس منتشر کرده اند یکی از مکانیزمهای مولکولی که اثرات تسکین دهنده درد طب سوزنی را القاء می کند، کشف کردند.

این محققان دریافتند که سوزنهای به کار رفته در طب سوزنی موجب می شود که در سطح بافت تحت درمان، ماده ای به نام "آدنوزین" آزاد شود. این ماده همانند یک مسکن طبیعی عمل می کند.

برپایه این ماده، دانشمندان آمریکایی موفق شدند با افزایش تجمع آدنوزین، اثرات ضد درد طب سوزنی را بر روی موشها سه برابر کنند.

طب سوزنی با قدمتی چهار هزار ساله یکی از رایج ترین روشهای غیر متداول پزشکی است که امروزه در تمام دنیا برای درمان بسیاری از بیماریها از آن استفاده می شود به ویژه یکی از کاربردهای آن در مقابل دردهای مزمن و دردهای شدید است.

درحال حاضر چین، ژاپن و ایتالیا از بیشترین تعداد پزشک طب سوزنی برخوردارند.

محققان آمریکایی برای درک این مسئله که طب سوزنی در سطح مولکولی چه عملکردی دارد در پاهای موشها درد ایجاد و سپس سوزنها را در نقاط حساس به درد وارد کردند.

با بررسی سطح مولکولی، این دانشمندان دریافتند که در محل بافت تحریک شده با سوزنها آدنوزین ترشح شد.

تاکنون آدنوزین به عنوان ماده ای که اثرات مطلوبی برای خواب ایجاد می کند شناخته شده بود.

براساس گزارش تلگراف، این محققان نشان دادند در موشهایی که با این طب سنتی درمان شدند در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از تحریک با سوزنها آدنوزین در بخش دارای درد ترشح شد و تا زمانی که از سوزنها استفاده می شد میزان آن به 24 برابر افزایش یافت با افزایش میزان این ماده، کاهش درد در موشها مشاهده شد.

فوریه گذشته گروهی از دانشمندان انگلیسی دانشگاه یورک کشف کرده بودند که طب سوزنی بیشترین تاثیر خود را بر روی مغز دارد نه بدن و در واقع میزان درد را به جای بدن در مغز کاهش می دهد. این محققان با اسکن مغز گروهی از افراد تحت تحریکات طب سوزنی به این نتایج دست یافته بودند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
عصبانی ها ویتامین B مصرف کنند


فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مصرف ویتامین‌های گروه B در کاهش عصبانیت و خستگی مفید است.

سید ضیاءالدین مظهری افزود: مصرف ویتامین‌های گروه B در افزایش یادگیری مؤثر است.

وی گفت: گنجانیدن مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B در تغذیه روزمره در کاهش عصبانیت، پیشگیری و درمان افسردگی و خستگی مفید است.

این متخصص تغذیه افزود: مخمر آبجو، جگر، گوشت گوساله، ماهی، مرغ، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، جوانه گندم، حبوبات، غلات، شیر و لبنیات، گوجه فرهنگی، کاهو، هویج، قارچ، انواع میوه مختلف و دانه‌ها و مغزهای روغنی از منابع غنی از ویتامین B است.

مظهری گفت: وجود 16 ماده معدنی ضروری در **** غذایی روزمره از اهمیت زیادی برخوردار است. اما مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، روی و سلنیوم نقش مهمتری را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: وجود موادمعدنی در غداها موجب افزایش توان یادگیری، تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد قوی است.

این متخصص تغذیه گفت: گردو، ماهی، مرغ، جگر، گوشت، گندم جوانه زده و محصولات تهیه شده از آردهای سبوس دار حاوی این مواد معدنی هستند.

مظهری افزود: به دانش آموزان و داوطلبان کنکور توصیه می‌شود، مصرف همبرگر، سوسیس، کالباس، کله پاچه و مواد غذایی حاوی چربی های اشباع نشده دارای فرم ترانس را کاهش دهند.

وی گفت: استفاده از غذاهای حاوی امگا 3 نظیر ماهی، روغن‌های سویا، کنجد، تخم کتان یا بذرک و گردو در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است و مفید است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
توضیحی علمی برای لحظات قبل از مرگ


محققان به تازگی اعلام کرده اند مرموز بودن لحظات قبل از مرگ می تواند در اثر جاری شدن آبشاری از امواج الکتریکی مغز لحظاتی قبل از اینکه مغز بمیرد به وجود آید.

پزشکان بر این باورند قبل از مرگ انفجاری از فعالیتهای مغزی رخ می دهد و این رویداد می تواند توضیحی علمی برای لحظات روحانی قبل از مرگ در افرادی باشد که تا مرز مرگ رفته و بازگشته اند.

محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقدند این انفجار الکتریکی می تواند توضیح دهد چرا برخی از بیمارانی که از حالت مرگ احیا شده و به زندگی بازگشته اند احساساساتی از قبیل قدم زدن به سوی راهرویی نورانی و یا شناور بودن بر بالای بدن خود را گزارش کرده اند.

به گفته این دانشمندان آنچه افراد پس از بازگشت به زندگی به یاد می آورند می تواند تحت تاثیر آزادسازی ناگهانی انرژی الکتریکی در سولولهای مغزی خالی از اکسیژن باشد. در این شرایط جریان خون و سطوح اکسیژن کاهش پیدا کرده و سلولهای مغز برای آخرین بار آخرین امواج الکتریکی خود را آزاد می کنند. این فرایند در یک بخش از مغز آغاز شده و مانند یک آبشار به سرعت در سرتاسر مغز جاری می شود و به همین دلیل افراد می توانند تصاویر دهنی واضحی را تجربه کنند.

بسیاری از افراد پس از احیا اعلام کرده اند که در نوری درخشان غوطه ور شده اند و یا با قدم گذاشتن در راهرویی درخشان احساسی از آرامش مطلق بر آنها چیره شده است. برخی از آنها تصاویری از شخصیتهای مقدس از جمله حضرت محمد (ص)، حضرت عیسی و کریشنا را دیده اند و برخی دیگر خود را بر فراز تخت خود شناور دیده و شاهد بدن بی جان خود بوده اند.

محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقدند این تجربیات بیشتر منشائی بیولوژیکی دارد تا متافیزیکی. در این مطالعه دانشمندان از دستگاه برق نگار مغزی که به منظور اندازه گیری فعالیتهای مغز مورد استفاده قرار می گیرد برای کنترل فعالیتهای مغزی افرادی که پزشکان برای نجات آنها قطع امید کرده بودند، استفاده کردند.

هدف پزشکی استفاده از چنین دستگاهی برای بیمارانی که به سرطان یا اختلالات قلبی مبتلا هستند، اطمینان از درد نداشتن و آرامش کامل آنها است. در کنار این کاربرد محققان شاهد بودند لحظاتی قبل از مرگ بیماران انفجاری در امواج مغزی فرد صورت می گیرد که از 30 ثانیه تا سه دقیقه دوام خواهد داشت.

این رویداد در بیمارانی که در خواب بوده و یا فشار خون در آنها وجود نداشت با افرادی که در هشیاری کامل به سر می برند برابری می کند و لحظاتی پس از این انفجار امواج الکتریکی بیمار از دنیا رفته است. بر اساس گزارش تلگراف، این اولین باری است که تجربیات پیش از مرگ انسانها به منشائی فیزیولوژیکی ارتباط داده می شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تغییراتی که خشم در بدن ایجاد می‌کند!

مهر: این اولین مطالعه کلی است که بر روی احساسات و به ویژه بر روی احساس خشم متمرکز شده است تا تغییرات مختلف در عوامل روانشناسانه و بیولوژیکی را تحت تاثیر این احساسات در انسان تعیین و بررسی کند.

محققان دانشگاه والنسیا طی بررسیهای جدید بر روی تغییرات به وجود آمده در بدن فردی خشمگین دریافتند در زمان خشم ضربان قلب، فشار خون در عروق، میزان تولید تستسترون و فعالیتهای نیمکره چپ افزایش پیدا کرده و کورتیزول خون هورمونی که با استرس در ارتباط است کاهش می یابد.

محققان دانشگاه والنسیا اعلام کردند تحریک احساسات تغییرات عمیقی بر روی سیستم خودکار عصبی که کنترل فعالیتهای قلبی عروقی و غدد درون تراوا را به عهده دارد به وجود می آورد. همچنین این رویداد بر روی فعالیتهای مغزی به ویژه بر روی بخشهای پیشانی و گیجگاهی تاثیرگذار است.

محققان با استفاده از روش AI خشم 30 مرد داوطلب را تحریک کردند. قبل و بلافاصله پس از تحریک خشم دانشمندان ضربان قلب و فشار خون عروقی داوطلبان را به همراه میزان تستسترون، کورتیزول، میزان فعالیتهای نامتقارن مغز، حالتهای کلی ذهنی و تجربه فردی و ذهنی خشمگین شدن را در داوطلبان اندازه گیری کردند.

نتایج نشان دادند خشم تغییرات عمیقی را در حالات ذهنی داوطلب و عوامل سایکوبیولوژیکی ایجاد می کند. افزایش در ضربان قلب، فشار خون، تستسترون و کاهش در میزان تولید کورتیزول از نشانه های آشکار این رویداد است. با این وجود با تمرکز بر روی فعالیتهای نامتقارن در بخشهای پیشین مغز می توان دریافت در هنگامی که احساسات در فرد به شدت تحریک می شوند، دو مدل کاملا متناقض شکل می گیرند. مدل اول، جاذبه احساسی نشان می دهد مناطق پیشین و چپ مغز با احساسات مثبت در ارتباط است در حالی که بخش راست بیشتر با احساسات منفی درگیر است.

مدل دوم یا مسیر انگیزشی بیانگر این موضوع است بخش پیشانی و چپ مغز با تجربه احساس برقراری رابطه نزدیک با دیگران در ارتباط است در حالی که منطقه مشابه در راست مغز به احساس جدایی دامن می زند. احساسات مثبت از قبیل شادی معمولا با محرکی برای نزدیک شدن به دیگران در ارتباط است و احساسات منفی از قبیل ترس یا اندوه با جدایی و دوری گزیدن. با این حال عملکرد تمامی احساسات بر طبق این ارتباطات نیست. به گفته دانشمندان احساس خشم احساسی بی مانند است زیرا اغلب تجربه احساس منفی را در فرد به وجود می آورد اما محرک نزدیک شدن به دیگران را در انسان فعال می کند.

نتایج مطالعات نشان می دهد در هنگام خشم کارایی گوش راست بالاتر رفته و این نشانه ای بر فعالتر شدن نیمکره چپ مغز است. به بیانی دیگر زمانی که فردی عصبانی می شود واکنشهای نامتقارن مغزی به واسطه نزدیک شدن به عامل اصلی انگیزش خشم شکل می گیرند و نه به واسطه منفی بودن این تحریک و عامل آن. به گفته محققان انسان به صورت طبیعی پس از عصبانیت خود را به عامل اصلی خشم خود نزدیک می کند تا آن را از سر راه بردارد.

بر اساس ساینس دیلی، این اولین مطالعه کلی است که بر روی احساسات و به ویژه بر روی احساس خشم متمرکز شده است تا تغییرات مختلف در عوامل روانشناسانه و بیولوژیکی را تحت تاثیر این احساسات در انسان تعیین و بررسی کند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
داروی جدید ضدپوکی استخوان تایید شد


واحد مرکزی خبر: داروی جدید ضد پوکی استخوان مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، اداره دارو و غذای امریکا ، اف دی ای ، مصرف داروی جدید ساخت شرکت آمگن Amgen را برای درمان بیماری پوکی استخوان مورد تایید قرار داد.

تایید این اداره ، بعد از تایید اروپا انجام می گیرد. این دارو که از نظر شیمیایی دنوسوماب denosumab نامیده می شود آینده روشنی را برای درمان پوکی استخوان ترسیم می کند. پوکی استخوان عارضه ای است که با بالا رفتن سن به وجود می آید ، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می شود.

استخوان انسان در دوران کودکی از خاصیت ارتجاعی برخوردار است و تحمل فشار زیاد را دارد و به تدریج سفت و محکم می شود ، این مسئله در سن 20 سالگی به اوج خود می رسد ، بین سن 20 تا 35 سالگی استحکام استخوان ها به همان قوت باقی می ماند.

به همین دلیل ضربات شدید ، مثل تصادفات می تواند منجر به شکستگی استخوان شود. اما از این سن به بعد ، به تدریج و با سرعتی کم ، از تراکم استخوان ها کم شده و با بالارفتن سن ، پوک می شوند.

در زنان، بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون های زنانه و نقش مهم این هورمون ها در استحکام استخوان ها ، شیوع پوکی استخوان زیادتر می شود. به طور تقریبی و با احتمال زیاد همه ما در معرض پدیده ناخوشایند پوکی استخوان قرار داریم. افراد مسن در معرض ابتلای بیشتری قرار دارند. عارضه پوکی استخوان در نزد خانم ها بعد از سن یائسگی بسیار شایع و نان ، بیش از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند ، به ویژه اگر یائسگی زودرس در خانم ها ایجاد شده باشد.تحرک بدنی و ورزش ، باعث استحکام استخوان ها در هر سنی می شود.

عدم تحرک و استراحت زیاد باعث تحلیل و پوکی سریع استخوان ها می شود و شکستگی استخوانی را بیشتر می کند. گاه پوکی استخوان در برخی ازخانواده ها بیشتر دیده می شود.

همچنین در بعضی از نژادها مثل بعضی از نژادهای آسیایی این پوکی بیشتر است. تغذیه ، نقش مهمی در پوکی استخوان به عهده دارد.

افرادی که کلسیم کافی در **** غذایی آنها وجود ندارد و یا ویتامینDکافی دریافت نمی کنند، در معرض ابتلا بیشتری هستند. همچنین نتایج حاصل از مصرف سیگار و قهوه زیاد هم ، در پوکی استخوان ثبت شده است. کسانی که خود سیگار می کشند، یاهمنشین سیگاری هاهستند، در معرض پوکی استخوان زودرس قراردارند و زنانی که سیگارمی کشند، دچار پوکی استخوان شدیدتری هستند. استفاده طولانی از کورتن ها و یا داروهای ادرارآور، می تواند باعث پوکی استخوان شود.

البته قابل ذکر است که مصرف یک یا چند آمپول کورتن در سال چنین اختلالی را ایجاد نمی کند. افرادی که از بعضی اختلالات هورمونی مشخص رنج می برند ، مثل پرکاری تیروئید وپارا تیروئید، کم کاری غددجنسی و بیماری کوشینگ در معرض ابتلای بالاتری به پوکی استخوان هستند
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
كمبود ويتامين B5 موجب استرس مي‌شود

فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: كمبود ويتامين B5 موجب گرسنگي، استرس و افسردگي مي‌شود.

محمد جواد حسين زاده افزود: ويتامين B5 كه به «پانتوتنيك اسيد» نيز معروف است يك ويتامين آنتي اكسيدان محلول در آب است.

وي گفت: علائم كمبود ويتامين B5 را مي‌توان گرسنگي، استرس و افسردگي نام برد. اين ويتامين براي درست عمل كردن هورمون‌ها و تهيه اسيدهاي آمينه نقش اساسي را بر عهده دارد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: همه سلول‌هاي بدن نياز به ويتامين B5 يا اسيد پانتوتنيك دارند. ويتامين B5 به عنوان ويتامين ضد استرس شناخته شده است، زيرا عملكرد غده آدرنال (فوق كليه) را تقويت كرده و بهبود مي‌بخشد (غده آدرنال عضوي است كه بدن را در مقابل انواع استرس‌ها حمايت مي‌كند).

حسين زاده گفت: ويتامين B5 براي عمل عضلات و اعصاب ضروري است و براي حفظ سلامتي سيستم ايمني بدن، حياتي است. اين ويتامين همچنين در كاهش علايم دردناك روماتيسم مفصلي مؤثر است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران اضافه كرد: ويتامين B5 نقش مهمي در جلوگيري از افسردگي بر عهده دارد و موجب بهبود سريع تر زخم‌ها مي‌شود.

وي افزود: بهترين منابع اين ويتامين، زرده تخم مرغ، گوشت، دل و جگر و قلوه، مرغ، بوقلمون، شير، بادام زميني، لوبيا، سويا، تخمه آفتابگردان، پنير، نخودفرنگي، غلات و نان سبوس دار، ذرت، گل كلم، كلم پيچ، بروكلي، گوجه فرنگي، عدس، جوانه گندم و ماهي قزل آلا است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
دويدن آهسته، حافظه را بهبود می بخشد

ایرنا: محققان مي گويند دو روز آهسته دويدن در هفته مي تواند بطور چشمگيري حافظه را بهبود بخشد.

محققان دانشگاه کمبريج انگليس نشان دادند که دويدن، موجب رشد صدها هزار سلول جديد در منطقه اي از مغز مي شود که با شکل گيري حافظه و جمع آوري خاطرات مرتبط است.

"تيموتي باسي" عصب شناس رفتاري دانشگاه کمبريج و مجري اين بررسي، مي گويد: ورزش موجب سلامت عملکرد مغز مي شود اما اين مطالعه سازوکار تاثير مثبت ورزش بر مغز را نشان داد.

محققان طي اين مطالعه موش هايي را که بطور نامحدود به چرخ دوار دسترسي داشتند و مي توانستند بطور ميانگين روزانه 24 کيلومتر بدوند، با موش هاي گروه کنترل مقايسه کردند.
آنها اين موشها را در برابر يک صفحه رايانه اي که دو مربع يکسان را در کنار هم نشان مي داد، قرار دادند.

بر اساس اين بررسي، اگر موش ها با بيني خود به مربع سمت چپ اشاره مي کردند جايزه مي گرفتند و در صورت اشاره به مربع سمت راست چيزي به آنها داده نمي شد.

دانشمندان از اين موش ها آزمايش حافظه به عمل آوردند. هرچه موش ها موارد را درست تر اشاره مي کردند امتياز بيشتري مي گرفتند.

تحقيقات نشان داد: موش هايي که مي دويدند دو برابر موش هاي گروه کنترل نمرات بهتري دريافت کردند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
حیات مصنوعی خطرناکتر از بمب اتمی

مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در مورد خبر دستیابی به فناوری ایجاد نمونه مصنوعی از حیات با مثبت ارزیابی کردن تولید این علم و با اشاره به دیدگاه دکتر مطهری، تولید حیات مصنوعی را نه دخالت در کار خدا بلکه بهره گیری از قوانین طبیعت که آفریده خدا هستند عنوان کرد و نسبت به بهره گیری نادرست از این علم هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر موسی اکرمی با اشاره به بهره گیری نادرست از ایجاد نمونه مصنوعی از حیات با توجه به آنچه در مورد بمب هسته ای (اتمی) روی داده است گفت: نه تنها دولتها تلاش می کنند چنین دانش فنی را در راستای خواستهای سیاسی و اقتصادی خود در عرصه ملی و جهانی به خدمت گیرند بلکه گروههای تروریستی نیز خواهند کوشید بدان دست یابند و در چارچوب اهداف خود آن را به کار برند.

وی با تاکید بر اینکه بی گمان همه اشخاص حقیقی و حقوقی که خود را در برابر انسان و طبیعت مسئول می دانند باید ضمن خوشامدگویی به چنین دستاوردی در پی چاره جویی برای مهار و کسب اطمینان از بهره گیری در خور و سنجیده از آن باشند پیش بینی کرد که در آینده، همگام با گسترش این دانش، شاهد پدید آمدن نهادهای گوناگونی از سوی گروهها و جمعیتهای گوناگون خواهیم بود و جریانهایی در دولتها و گروههای غیردولتی در پی بهره گیری نادرست از آن می شوند که از این رو مخالفان و دیده بانان گوناگونی شکل خواهد گرفت.

اکرمی افزود: اگر این تیغ در کف زنگی مست قرار گیرد چه بسا خطرناک تر از سلاح هسته ای باشد. از این رو همه آگاهان و نخبگان نیکخواه باید با حساسیت بیشتر مراقب هرگونه بدکرداری در این زمینه از سوی هر شخص حقیقی و حقوقیِ دولتی و غیردولتی در هر کشور با هرگونه توجیه سیاسی و اقتصادی و دینی و اخلاقی باشند.

مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در پاسخ به این سئوال که چرا جامعه دینی شیعی در مقایسه با واکنشهای سریع واتیکان و دیگر ادیان در مقابل حیات مصنوعی و شبیه سازی موضع گیری نمی کند اظهار داشت: تا آنجا که من با آثار یک عالم اسلامی مانند مرحوم مطهری آشنا هستم کسی مانند ایشان این تولید حیات مصنوعی را نه دخالت در کار خدا بلکه بهره گیری از قوانین طبیعت که آفریده خدا هستند می داند.

وی در مورد نگرش طرفداران دیدگاه فلسفه ذهن در تولید سلول جاندار گفت: تولید سلول جاندار، تولید آزمایشگاهی DNA بر پایه علم به ساختار مولکولی آن و قرار دادن آن در شرایط مناسب تکثیر و رشد است که این می تواند تایید کننده دیدمان فیزیکی گرایی (فیزیکالیسم) باشد و پیامدهای مهمی برای همه حوزه های معرفتی خواهد داشت.

دکتر اکرمی در گفتگو با خط خبر دانش شهر با بیان اینکه دانشمندان با این عمل نشان داده اند که می توانند ساختار مادی را در آزمایشگاه پدید آورند که حامل حیات شود اضافه کرد: با این عمل یعنی نشان داده شده که اگر ساختار مادی قابلیت حیات پیدا کند ویژگی های زیستی را نشان خواهد داد و زنده می شود. این دیگر مهم نیست که این ساختار مادی ویژه مستعد حیات به گونه ای طبیعی یا به گونه ای مصنوعی تولید شود.

مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه اگر کسی به هر دلیل وجود روح را نپذیرد به حدوث روح از خاستگاه جسمانی نیز باور نخواهد داشت افزود: پس از پذیرفتن روح و باور به خاستگاه جسمانی آن، بقای آن موضوع دیگری است که شاید به آسانی پذیرفته شود و شاید هم پذیرفته نشود. به هر ترتیب پذیرش آن بر پایه علم نخواهد بود و نیازمند پذیرفتن دلیل از حوزه ای غیرعلمی است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
درمان ترس، تنها با یک تزریق

شاید نتوان خاطره‌های بد را از بین برد، اما محققین ماده‌ای را پیدا کرده‌اند که با تزریق آن به مغز،‌ احساس ترس، ‌اضطراب و عدم امنیت ناشی از خاطرات بد از بین می‌رود و جای خود را به احساس امنیت می‌دهد.

می‌توان گفت همه افراد خاطراتی دارند که ترجیح می‌دهند فراموش‌شان کنند. برای بعضی از ما، این خاطرات می‌توانند مربوط به یک رابطه شکست خورده ، یا حتی خاطرات بد دوران کودکی یا دوران تحصیل باشند. برای بعضی دیگر، مثل سربازهایی که از منطقه جنگی برمی‌گردند، گاه این خاطرات در حدی هستند که آرزو می‌کنند با فراموش کردن آن‌ها بتوانند به زندگی طبیعی خود برگردند. اما چرا؟ یک دلیل عمده این است که وقتی تجربیات بد خود را به یاد می‌آوریم، ‌می‌ترسیم.

به گزارش پاپ‌ساینس، محققین دانشگاه پورتوریکو راهی پیدا کرده‌اند تا با تزریق مستقیم یک ماده به درون مغز، ترس همراه با خاطرات ما را کاهش بدهند و در واقع احساس اضطراب ناشی از یادآوری را به احساس امنیت تبدیل نمایند.

البته این روش هیچ ربطی به فیلم‌های علمی- تخیلی ندارد و کسی قرار نیست خاطرات بد را با خاطرات لذت‌بخش عوض کند. داستان مربوط به یک ماده شیمیایی است که به اصطلاح یادگیری خاموشی را تقلید می‌کند.

یادگیری خاموشی چیست؟

فرض کنید که در محیط آزمایشگاه، برای موش‌ها صدای زنگی نواخته شود و همزمان با آن به موش‌ها شوک الکتریکی خفیفی وارد شود. بعد از چند بار همراه شدن این دو محرک،‌ موش یاد می‌گیرد که صدای زنگ به معنای درد ناشی از شوک است. بنابراین هر بار صدای زنگ را می‌شنود، می‌ترسد. اما اگر به اندازه کافی صدای زنگ را بشنود و هیچ شوکی دریافت نکند، ترسش از بین می‌رود. به این فرایند دوم، یادگیری خاموشی گفته می‌شود.

اما پژوهشگران نمی‌خواهند با تکرار موقعیت‌ها، ترس را از بین ببرند. برای همین از یک ماده شیمیایی که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود استفاده کردند. این ماده که به نام BDNF شناخته می‌شود،‌ در انواع یادگیری، از جمله یادگیری خاموشی نقش مهمی را بازی می‌کند. بنابراین پژوهشگران پوئترو ریکو تصمیم گرفتند که این ماده شیمیایی را در قشر خاکستری لوب پیش‌پیشانی مغز، بالا ببرند و تاثیر این اقدام بر میزان ترس موش‌ها از صدای زنگ را مورد بررسی قرار بدهند.

آن‌ها تا جایی صدای زنگ و شوک را همراه کردند که دیگر موش‌ها با شنیدن صدای زنگ از ترس خشکشان می‌زد. روز بعد، به گروه آزمایشی مقداری BDNF تزریق کردند و کاری با گروه کنترل نداشتند. فردای آن روز، صدای زنگ را مجددا پخش کردند. چنان که انتظار می‌رفت،‌ گروه کنترل از ترس از جا پریدند اما برای گروه آزمایشی این اتفاق نیافتاد. البته موش‌ها خاطره تداعی درد با صدای زنگ را فراموش نمی‌کنند، اما دیگر از آن نمی‌ترسند.

نتایج این گونه مطالعات امیدهای بسیاری را برای درمان بیماری‌های اضطرابی به خصوص اختلال استرس پس از سانحه به همراه دارد. مغز افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه،‌ نمی‌تواند ترس بسیار شدید ناشی از سانحه‌ای که تجربه شده را از بین ببرد. گفته می‌شود تفاوت واکنش افراد در برابر سانحه‌های مرگ‌بار یا شوک‌آور،‌ به تفاوت میزان BDNF در مغزشان برمی‌گردد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
قرص "ام اس" تولید شد


محققان علوم پزشکی اعلام کردند : داروی جدیدی به صورت قرص ساخته اند که علیه بیماری ام اس مصرف خواهد شد.

واحد مرکزی خبر به نقل از یونایتدپرس ، داروی ساخت شرکت نووارتیس که "گیلنیا" یا "فینگولیمود" نام گرفته است به صورت قرص عرضه می شود و قادر است روند بیماری ام اس را متوقف کند.

سازندگان دارو ، در انتظار تایید نهایی اداره دارو و غذای امریکا ، اف دی ای ، برای عرضه آن به بازار هستند.

بیماری ام.اس ( مولیتپل اسکلروزیس ) یکی از شایعترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی ( مغز و نخاع ) است و بر اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می شود.

میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون میگردند.

در بیماری ام.اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی شود و علایم مختلف بیماری ام.اس ظاهر می شود.

این بیماری مسری نبوده و از دسته بیماریهای ارثی هم محسوب نمی شود، اما نقش ژنتیک در ایجاد آن تایید شده است.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما شیوه های درمان موجود در تغییر سرعت روند بیماری مؤثر هستند.

علایم بیماری ام.اس

علایم بیماری ام.اس، بسته به اینکه چه منطقه ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر هستند و الگوی بیماری ام.اس از هر فردی به فرد دیگری متفاوت است.

این علایم حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می کند.

علایم شایع این بیماری شامل :

- اختلالات بینایی : تاری دید ، دو بینی ، حرکات غیر ارادی و سریع چشم و به ندرت از دست دادن کامل بینایی.

- اختلالات تعادل : لرزش ، عدم تعادل در راه رفتن ، سرگیجه ، ضعف و کرختی اندامها ، اختلال در انجام حرکات موزون.

- سفتی عضلات

- اختلالات حسی : گزگز و مور مور ، احساس سوزش، بی حسی و درد.

- اختلالات تکلم : صحبت کردن آهسته و شمرده ، تغییر حالت تکلم ، کشیدن کلمات و اختلال بلع.

- خستگی.

- مشکلات مثانه و اختلال در اجابت مزاج.

- اختلالات مثانه شامل : تکرر ادرار ، فوریت در ادرار کردن، دفع ناقص مثانه یا دفع غیر ارادی.

- اختلالات اجابت مزاج شامل : یبوست و به ندرت بی اختیاری.

- مشکلات جنسی : ناباروری ، کم شدن میل جنسی.

- حساسیت به گرما : گرما در بسیاری از موارد باعث تشدید علایم می شود.

- اختلالات شناختی : اختلال در حافظه کوتاه مدت ، اختلال در تمرکز و قدرت تصمیم گیری.

باید توجه داشت که علاوه بر علایم آشکار، نشانه های پنهانی چون خستگی ، اختلالات حافظه و تمرکز هم در بیمار ایجاد می شود که چندان مورد توجه اطرافیان قرار نمی گیرد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
نقش ويتامين K در حفظ سلامت استخوان‌ها


فارس: يك متخصص تغذيه گفت: ويتامين K در حفظ سلامت استخوان‌ها نقش اساسي دارد و از پوكي استخوان پيشگيري مي‌كند.

مرتضي صفوي افزود: ويتامين K محلول در چربي بوده و تا حدودي در برابر حرارت پايدار است ولي در مقابل نور بسيار حساس بوده و فاسد مي‌شود.

وي گفت: ويتامين K در انعقاد خون و نيز جلوگيري از خونريزي‌هاي كشنده ضرورت دارد، اين ويتامين همچنين در سلامت استخوان‌ها نيز نقش دارد.

صفوي افزود: كمبود ويتامين K در رژيم غذايي زنان تأثير زيادي در افزايش ابتلاي آنان به پوكي استخوان دارد زيرا اين ويتامين نقش زيادي در شكل‌گيري استخوان‌ها دارد.

اين متخصص تغذيه افزود: از انواع طبيعي ويتامين K فيوتنين نام دارد كه توسط گياهان سبز ساخته مي‌شود و نوع ديگر مناكينون‌ها هستند كه توسط باكتري‌ها ساخته مي‌شود.

صفوي گفت: مهمترين منابع حاوي ويتامين k سبزي‌هاي داراي برگ‌هاي پهن سبز رنگ، اسفناج، گل كلم، كلم بروكلي، كاهوهاي سبز تيره، شلغم، كاهوهاي پيچ، لوبيا سبز، سيب زميني پخته و گوشت گاو است و مصرف اين مواد نياز انسان را به اين ويتامين برطرف مي‌كنند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ابتلای 100 میلیون چینی به بیماری روانی

نتایج نخستین بررسی ها در چین نشان می دهد: بیش از یکصد میلیون نفر در این کشور به انواع بیماری های روانی مبتلا هستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، روزنامه دولتی "چاینا دیلی" با اشاره به افزایش وقوع جنایات و قتل های پی درپی ازجمله کشته شدن سه قاضی دادگاه به دست یک کارمند مسلح بانک در هفته گذشته به نقل از کارشناسان اعلام کرد: از بین متبلایان به بیماری های روانی ، شانزده میلیون نفر به صورت حاد گرفتار این بیماری شده اند درحالی که تحت درمان و کنترل هم نیستند.

این روزنامه چینی افزود: همچنین افزایش جنایاتی همچون حمله به دانش آموزان در مدارس که سومین فقره آن به کشته شدن هفت دانش آموز و یک معلم منجر شد مقامات چین را نگران کرده است.

برخی کارشناسان فشارهای اقتصادی را علت این معضل اجتماعی می دانند.

نخست وزیر چین به تازگی از مردم این کشور خواسته است با یکدیگر مهربان تر باشند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
کشف دارویی که خاطرات دردناک را پاک می کند


گروهی از پژوهشگران آمریکایی و پورتوریکویی موفق شدند دارویی را کشف کنند که می تواند خاطرات دردناک را از ذهن پاک کند.

به گزارش مهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه پورتوریکو با بودجه موسسه ملی بهداشت روان در آمریکا توانستند دارویی را کشف کنند و با آزمایش بر روی موشها نشان دهند که این دارو اثرات شگفت انگیزی در حذف خاطرات دردناک دارد.

این محققان برای دستیابی به این نتایج، یک خاطره دردناک را در موشها ایجاد کردند این خاطره دردناک در واقع ترس از صدای حاصل از ایجاد یک شوک الکتریکی به پای موشها بود.

به محض اینکه درد شوک الکتریکی ایجاد می شد، حیوانات همانطور که انتظار می رفت از صدای آن می ترسیدند. پس از چندبار تکرار این آزمایش، صداهایی مشابه صدای شوک الکتریکی ایجاد شد که موشها به دلیل داشتن خاطره دردناک بدون شوک الکتریکی، از این صدا وحشتزده می شدند.

سپس به مغز این موشها پروتئینی به نام Bdnf (فاکتور نوروترفیک اشتقاق مغزی) تزریق شد. این پروتئین به طور طبیعی در مغز تولید می شود و به نظر می رسد که با حافظه و توانایی یادگیری در ارتباط باشد.

در این تحقیقات مشخص شد که بلافاصله پس از تزریق، این ماده نوعی "حافظه امن" را ایجاد کرد که باعث می شد موشها دوباره جرات تحمل درد را پیدا کنند، چون خاطره این درد و ترس ناشی از آن پس از تزریق پروتئین از بین رفته بود.

در این خصوص این محققان اظهار داشتند: "علائم بسیاری وجود دارند که نشان می دهند Bdnf در اختلالات ذهنی دخالت دارد این بررسی جدید نشان می دهد که می توان داروهایی را برای افزایش سطح این پروتئین در مغز توسعه داد به این ترتیب احتمال درمان مشکلاتی مثل اختلال فشار روانى پس آسیبى ناشی از یک استرس یا اضطراب افزایش پیدا می کند."

این دانشمندان افزودند: "جنبه جالب این تحقیقات در این است که Bdnf اثرات یک شرطی سازی جدید را برای حذف خاطرات یک موقعیت دردناک القا کرده و یک حافظه امن را ایجاد می کند که موجب می شود موشها به آرامش برسند."

براساس گزارش ایندپندنت، نتایج این تحقیقات می تواند گامی رو به جلو در درمان آسیبهایی چون اختلال فشار روانى پس آسیبى باشد مطالعات پیشین درباره این اختلال نشان می دهد بخش اینفرا لیمبیک کورتکس جلوپیشانی کسانی که از این اختلال رنج می برند کوچکتر از حد نرمال است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مغز انسان 20 برابر سريع‌تر از پرقدرت‌ترين ابركامپيوترها


فارس: محققان دانشگاه‌هاي MIT و هاروارد به عنوان بخشي از پروژه گسترده خود در حال تكميل رايانه جديدي هستند كه در آينده مي‌تواند به تقليد از سيستم‌هاي مجازي‌سازي مغز انسان عمل كند.

به گزارش سي‌نت، در حالي كه ابزارهاي عملي فراواني براي تحقيقات دانشمندان در اين زمينه وجود دارد، آنها خودروي جديدي ساخته‌اند كه قادر است با شبيه‌سازي هوش انسان خطرات موجود در خيابان و امكان غيرقابل عبور را تشخيص دهد و بدون راننده در تمامي مسيرها حركت كند.

"نيكلاس پينتو " يكي از دانشجويان مقطع دكترا و متخصص تحقيقات سيستم‌هاي شبيه‌سازي مغز در دانشگاه MIT اظهار داشت كه نظريه مطرح شده براي اين طرح نشان مي‌دهد كه چگونه مي‌توان يك رايانه مبتني بر پردازنده‌هاي گرافيكي پيشرفته توليد كرد تا اين رايانه بتواند مانند سيستم بينايي قشر مخ عمل كند.

پينتو كه در اين پروژه با "ديويد كوكس " از موسسه رولند وابسته به دانشگاه هاروارد همكاري مي‌كند، توضيح داد كه تحقيقات آن‌ها تاكنون نشان داده است كه مغز انسان توان رايانه‌اي معادل 20 پتافلاپ را دارد كه اين رقم 20 برابر از پرقدرت‌ترين ابركامپيوترهاي كنوني سريع‌تر است.

به گفته وي، دانشمندان هم‌اكنون به اين نتيجه رسيده‌اند كه بخش بينايي قشر بيروني مخ دست‌كم 40 درصد مغز را شامل مي‌شود و بر اين اساس مي‌توان گفت كه سرعت پردازش اطلاعات در آن 10 پتافلاپ است.

پينتو كه زير نظر يكي از اساتيد بزرگ دانشگاه MIT به نام "جيمز ديكارلو " فعاليت مي‌كند توضيح داد كه مغز انسان به صورت موازي فعاليت‌هاي خود را انجام مي‌دهد و توان مصرفي آن به صورت گسترده در انجام محاسبات موازي به كار مي‌رود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
زیاد آب معدني نخوريد


جام جم آنلاين: آب معدني از جمله نوشيدني‌هاي گوارايي است كه خصوصا خنك آن در روزهاي گرم سال از طرفداران زيادي برخوردار است. اين نوشيدني كه در قالب قوطي‌هاي پلاستيكي به بازار عرضه مي‌شود، در ميان افراد چنان جايگاهي پيدا كرده كه گاهي برخي خانواده‌ها براي مصرف روزانه به جاي آب لوله‌كشي از آب معدني استفاده مي‌كنند.

شايد براي برخي مصرف‌كنندگان اين سوال پيش آيد كه آيا واقعا آب معدني مزاياي بيشتري نسبت به آب لوله‌كشي دارد؟

آب معدني همان آب چشمه است كه با عبور از طبقات و لايه‌هاي كوه‌ها به طور طبيعي تصفيه شده و هنگامي كه به سطح زمين مي‌رسد، به جوش و خروش درمي‌آيد و هوا و اكسيژن فراواني را دريافت مي‌كند. اين آب به دليل املاح معدني نظير كلسيم، منيزيم، سديم و پتاسيم داراي طعم و مزه بهتري نسبت به آب لوله‌‌كشي است و مي‌تواند تا حدودي تامين‌كننده نيازهاي بدن باشد. البته از آنجا كه سديم حضور قوي در اغلب آب‌هاي معدني دارد، مصرف زياد آن براي كساني كه دچار فشار خون هستند، كمتر مناسب بوده يا اصلا توصيه نمي‌شود.

معمولا براي ضدعفوني كردن اين نوع آب‌ها از روش كلر زدن استفاده نمي‌شود و در عوض از روش‌هاي فيلتراسيون، ضدعفوني كردن با ازن و اشعه مادون قرمز استفاده مي‌شود كه احتمال دارد در هنگام كاربرد نامناسب برخي اشعه‌ها، تركيبات مضر بطري به درون آب منتقل شده و زمينه افت املاح آب را فراهم سازد.

از طرفي نوشيدن هميشگي و دائم آب‌هاي معدني به سبب وجود نيترات، نيتريت، سرب، كادميوم و جيوه براي سلامتي زيان‌بخش هستند لذا با توجه به اين كه دريافت نيترات و نيتريت از طريق استفاده از غذاهاي حاضري معمولا در رژيم غذايي افراد بالاست و همچنين به دليل آن كه برخي از اين آب‌ها بويژه انواعي كه از آب‌هاي پايين‌دست تهيه مي‌شوند، در معرض آلوده شدن به فاضلاب، انواع كودها و آفت‌كش‌ها و نيز فلزات سنگين هستند، لذا مصرف زياد آب معدني توصيه نمي‌شود. نكته ديگر آن كه درصد املاح برخي از آب‌هاي معدني بيش از حد نياز بوده، بنابراين مي‌تواند خطر بروز سنگ كليه را در افراد مستعد افزايش دهد.

چند توصيه

از مصرف بيش از حد آب معدني‌هاي گازدار بپرهيزيد؛ چراكه گاز دي‌اكسيدكربن مي‌تواند به ميناي دندان صدمه زده و براي افراد دچار ريفلاكس و نفخ مخاطره‌آميز باشد.

از خريد آب معدني‌هاي يخ‌زده يا بطري‌هايي كه پشت شيشه مغازه‌ها در مجاورت تابش مستقيم نور خورشيد هستند، اجتناب كنيد؛ چرا كه درجه حرارت‌‌هاي بسيار بالا و پايين مي‌تواند موجب انتقال تركيبات مضر بطري به درون آب شوند و زمينه افت املاح آب را فراهم سازد لذا اگر در هنگام نوشيدن اين نوع آب‌ها مزه‌هاي عجيب و طعم پلاستيك را احساس كرديد، مطمئن باشيد كه حلال‌‌هاي شيميايي ديواره بطري در آب حل شده‌اند.

از پر كردن مجدد بطري‌هاي آب معدني با‌ آب شهري يا موادي مثل آبغوره، ترشي، سركه و آبليمو خودداري كنيد؛ چرا كه مواد اسيدي و بازي مي‌توانند با ديواره قوطي‌هاي پلاستيكي فعل و انفعالات نامطلوبي ايجاد كرده و موجب سمي و سرطان‌زا شدن محصولات داخل بطري شوند.
 
بالا