• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
برای پوشاندن قوس گردن از بالش‌های بزرگ و حجیم استفاده نکنید
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, خبر پزشکی, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
برای پوشاندن قوس گردن از بالش‌های بزرگ، حجیم و سفت زیر سر خود استفاده نکنید، همچنین هنگام خوابیدن هرگز نباید سر دارای شیب بالا یا پایین باشد.

دکتر هادی شجاعی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران، گفت: با رعایت اصول علم ارگونومی، می‌توان از بسیاری معضلات اجتماعی ناشی از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه استراحت کردن در فواصل کار در منزل (به صورت دراز کشیدن) برای بدن ضروری است در خصوص شرایط فیزیکی و بدنی مناسب هنگام دراز کشیدن و خوابیدن توصیه کرد: چنانچه به پشت می‌خوابید، یک بالش کوچک زیر زانوهایتان قرار دهید.

هنگام خوابیدن به شکم نیز یک بالش زیر شکم بگذارید تا از مهره‌های کمری محافظت کند (البته خوابیدن به شکم اصلا توصیه نمی‌شود)، در صورت خوابیدن به پهلو نیز یک بالش بین زانوها قرار دهید تا از مهره‌های کمری محافظت کند.

بهتر است یک بالش هم بین آرنج و دست‌ها گذاشته تا از خم کردن آرنج و مچ دست جلوگیری شود.

شجاعی در ادامه افزود: برای پوشاندن قوس گردن هرگز بالش‌های بزرگ، حجیم و سفت را زیر سر خود نگذارید.

میزان سفتی و نرمی یا انعطاف پذیری بالش باید به طور استاندارد طوری باشد که اگر با انگشت آن را فشار دهیم، فرو رفتگی ناشی از فشار با انگشت به سرعت به حالت اولیه برنگردد.

علاوه بر این باید ارتفاع بالش به حدی باشد که سر در وضعیت افقی قرار گیرد. در واقع چه در حالت خوابیدن به پشت یا به پهلو باید سر دارای شیب به بالا یا پایین نباشد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
امید روز افزون برای زندگی بیماران مبتلا به تالاسمی
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : جهان پزشكي, مشروخ اخبار
ارسال نظر
امید به زندگی در بیماران تالاسمی با گسترش پیوند موفق مغز استخوان در کشور، گسترش چشمگیری یافته است.


مشاور مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران و عضو سابق هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر با بیان این خبر گفت: اکنون درصد قابل توجهی از بیماران تالاسمی با بهره مند شدن از پیوند مغز استخوان به طور کامل درمان شده و به زندگی خود با کیفیت مناسب ادامه می دهند.

دکتر محمود هادی پور گفت: این پیشرفت سبب شده است تا بیماران کشورهای آسیای میانه از جمله آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان و کشورهای عربی منطقه ،برای درمان به ایران سفر کنند.

عضو سابق هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران به آمار ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفری مبتلایان به تالاسمی در کشور اشاره کرد و افزود: این جمعیت ،از ۶ سال پیش تاکنون فقط دو درصد تغییر داشته است اما منحنی سنی بیماران از زیر گروه اطفال به زیر گروه بزرگسالان تغییر چهره داده که این نشان از افزایش طول عمر و امید به زندگی در آنان است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع: : تغذيه, جهان پزشكي, مشروخ اخبار, مطالب وبلاکها
ارسال نظر
میانگین سن ابتلا به پوکی استخوان در کشور ۴۰ تا ۵۰ سالگی است و یکی از عوامل موثر در بروز این بیماری سرانه مصرف پایین شیر در کشور است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر گفت: وضع تولید و مصرف شیر در کشور با آن چیزی که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه برسد ، یعنی حدود ۱۶۰ کیلوگرم برای هر فرد در سال ، فاصله زیادی دارد.

دکتر محمود بیگلر افزود: پارسال از ۵ / ۹ میلیون تن شیر در کشور تولید شده است که تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد این میزان در صنایع شیر و فرآورده های آن تولید می شود و بقیه آن نیز به روش های غیر بهداشتی تولید و مصرف می شود.

وی با اشاره به این که تولید شیر در کشور در چهار سال اخیر ۴۴ درصد افزایش داشته ، اما سرانه مصرف شیر ایرانیان نزدیک به نصف سرانه مصرف در دنیا است، گفت: هم اکنون در کشور غذاهای آماده و نوشیدنی های مضر بسیار تبلیغ می شود به تبع آن برخی از مردم به سمت مصرف خوراکی های غیر مفیدروی می آورند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: میزان مصرف شیر جزو چهار شاخص توسعه یافتگی در دنیاست و بهترین ماده ای که برای هر دوران سنی توصیه می شود ، شیر است ، اما سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از سایر کشورهای اروپایی و حتی در منطقه است.

دکتر بیگلر گفت: توسعه بخش کشاورزی و دامداری کشورمان مشکل خاصی ندارد و باید با برنامه های جامع ، مدون و هماهنگی های میان بخشی وزارت بهداشت و سایر سازمان های مرتبط این وضع را اصلاح کرد.

وی همچنین گفت: باید مصرف شیر را به ویژه در بین مدارس بیشتر گسترش و در کنار توسعه مصرف شیر ، مصرف نوشابه های گازدار را نیز به طور چشمگیری کاهش دهیم.

مطالعه الگوی مصرف در سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ نشان می دهد؛ ۷۰ درصد خانواده های کشور در تامین املاح به ویژه کلسیم در بانوان دچار مشکل هستند و در این مورد تفاوتی میان روستا و شهر وجود ندارد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
نقش مردان در طی دوران بارداری زنان چیست ؟
آبان ۱۹, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع: : تنظيم خانواده, رابطه جنسي و عشق, راهنماي خانواده, مامایی
ارسال نظر
دوران بارداری، دورانی است که نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز ویژگیهای خاص خود را داراست. مردان در طی ۹ ماه بارداری همسرانشان نیاز به آمادگی دارند.

در بعضی نقاط دنیا گروه هایی به نام گروه پدران وجود دارند که در آن افرادی که قرار است به زودی پدر شوند ثبت نام میکنند و با مسائل علمی در رابطه با نوع رفتار با همسر، قبل و پس از فارغ شدن و تربیت فرزندان خود آشنا میشوند، اما در بیشتر نقاط دنیا، هرگاه پزشک مربوطه جلسه ای برای توضیح آمادگیهای لازم برای فارغ شدن و روزهای پس از آن برای خانمها برگزار میکند، همسر نیز میتواند حضور داشته باشد.

• نقش مردان طی دوران بارداری چگونه است؟
آنها لنگرگاه یک کشتی هستند و باید به همسر خود اطمینان و امنیت ببخشند. مردان باید به همسری که تمام توجه اش به خود و جنین درون رحمش جلب شده کمک کنند تا ارتباطش را با دنیا اطراف حفظ نماید. احترام گذاشتن، صبر کردن و حضور همیشگی داشتن بهترین فرصتی است که هر مردی طی دوران بارداری میتواند در اختیار همسرش بگذارد.
طی دوران بارداری، زایمان و با ورود نوزاد به خانه، مردان همانند پروانه دور همسرشنان میگردند. شاید تنها چیزی که طی سالهای اخیر تغییر کرده است، مشغول شدن بیش از حد مردان در دنیای کار و بی توجه شدن به تربیت کودک است. پس از فارغ شدن یک خانم ، همسر وی عادات سابق را پیش میگیرد و هیچ تغییری در ساعات کار خود نمیدهد، آنها گمان میکنند تنها مادر وظیفه ی تربیت فرزند را بعهده دارد! بلکه برای داشتن یک فرزند سالم از لحاظ روان به تربیت هر دو نفر نیاز هست. و کودک باید نقش پدر و مادر را به خوبی در زندگی خود احساس کند.

• موضوعی که طی دوران بارداری همسر و حس پدر شدن مردان را میترساند
درک نکردن زن طی دوران بارداری، به وجود آمدن یک رابطه سه گانه موجب ایجاد ترس و دلهره در مردان میشود. آنها نمیدانند کودکی که به دنیا خواهد آمد، چه جایگاهی را در روابط زناشویی آنها خواهد داشت؟ درک این موضوع که همسر آنها، مادر فرزندی است برایشان کمی سخت به نظر میرسد. بسیاری از مردان حتی پس از فارغ شدن همسرشان از روابط معمول خود بیمناکند.

• آیا مردان پس از فارغ شدن همسرشان افسرده میشوند؟
بله، البته این موضوع را آشکار نمیکنند ولی خستگی مفرط، اضطراب، برقرار نکردن یک رابطه صمیمی با نوزاد و حتی فرارهای بی دلیل از خانه، همگی نشانه های این افسردگی است. مشکل مردان این است که گمام میکنند با تولد فرزندشان، همسرشان آنها را تنها میگذارد.

• درک واقعی احساس پدر شدن
مردها با دیدن فرزندشان هیجان زده میشوند و احساس پدری را درک میکنند. البته این حالت برای هر مردی به گونه ای متفاوت تجلی میکند، برای بعضیها این حس بسیار سریع اتفاق میافتد و حتی با شنیدن خبر پدر شدن، نیز این احساس زیبا را خواهند داشت. برای برخی به آغوش کشیدن فرزندشان چنین حسی را در پی خواهد داشت.

• وظایف مرد در دوران زایمان
حضور همسر در کنار یک زن باردار، به او احساس امنیت خاطر میبخشد. به این ترتیب زن میداند کسی هست که پس از فارغ شدن انتظارش را بکشد، کلمات محبت آمیز بگوید، و نوازشهای همسر همگی در روحیه یک زن باردار تاثیر بسیار دارد.

• اگر مردی پس از شنیدن خبر باردار شدن همسرش یا زایمان وی، باز هم نسبت به زندگی بی تعهد باشد، چه میتوان کرد؟
هرگز نباید یک مرد را از پدر شدن ترساند. از سوی دیگر اگر سعی نکنید مرد را طی دوران بارداری متعهد کنید، پس از زایمان نیز نخواهید توانست. باید وی را متوجه این موضوع کنید که برای یک کودک، پدر داشتن به چه معنی است. زن نباید درباره تعهد مرد نسبت به خودش حرفی بزند چون برای این زمان مناسب نیست. روی صحبت باید درباره مرد وکودکش باشد. به طور یقین این حس تنهایی طی ۹ ماه بارداری برای یک زن بسیار مشکل است اما زن باید این موضوع را تحمل و به خود برای داشتن این توانایی اعتماد داشته باشد.

• آیا مردها به طور ذاتی قادرند از فرزند خود مراقبت کنند؟
زن و مرد هر دو به طور ذاتی قادرند فرزند خود را بزرگ نمایند.

• نقش مرد در دوران شیردهی مادر
مرد با حضورش در تمامی لحظات “شیر دهی، عوض کردن کودک، خواباندن” میتواند حس امنیت را به همسرش منتقل کند. زن به خاطر زن بودنش نباید تمامی وظایف را به دوش بکشد. مرد میتواند طی این دوران رابطه جدیدی را با همسرش ایجاد کند.

• جلسات سونوگرافی و حس پدر شدن
یک شوک احساسی به مرد دست میدهد. او چیزی را میبیند که قادر به حس کردنش نیست. آنچه بیش از هر چیزی مرد را شیفته میسازد، حرکات جنین درون رحم است.

• آیا زوجهایی وجود دارند که مرد بیش از زن درگیر دوران بارداری باشد؟
البته، گاهی پیش میآید که زنان علاقه ای به جلسه های آمادگی قبل از زایمان نشان نمیدهند ولی مردها مدام درباره آن صحبت میکنند و بسیار هیجان زده هستند. در اینگونه موارد هرگز نباید زن را متهم کرد، حتی اینگونه زنان نیز میتوانند مادران خوشبخت و خوبی باشند.

• آیا کسی میتواند جای مرد را در دوران بارداری برای زن پر کند؟
هیچکس حتی وابستگان نزدیک نمیتواند احساس امنیتی را که یک مرد با حضورش به همسرش میدهد، جایگزین کند.

• بارداری زنان و چاقی مردان
بسیاری از مردان در دوران بارداری همسرانشان همانند آنها چاق میشوند و تنها چاره ی این امر ورزش است. البته بسیاری از مردها نیز پس از زایمان همسرشان این وزن اضافه را از دست میدهند.

• پدر شدن و کابوس
بسیار اتفاق میافتد که مرد نگران زایمان همسرش است و یا نگران طبیعی بودن فرزندش به همین دلیل دیدن کابوس در این دوران برای مردان کاملا طبیعی است.

• نکته مهم برای پدر شدن
تمامی وقایع زندگی را طی این ۹ ماه مزه مزه کنید چون مطمئن باشید پدر شدن یکی از مهمترین، بزرگترین و زیباترین اتفاقیست که بعد از تقسیم قلب با همسر، برای هر مردی صورت میگیرد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
۸ نکته‌ ضروری برای دختران نوجوان
خرداد ۷, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع: : بهداشت, جهان پزشكي, رابطه جنسي و عشق, مامایی
ارسال نظر
۸ نکته‌ ضروری برای دختران نوجوان
دوران قاعدگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر زنی است و از آنجا که به‌طورمعمول زنان را یک هفته در ماه درگیر می‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آنها شود. این امر نشان می‌دهد که آنها سالم هستند و آمادگی مادرشدن را در آینده دارند. درضمن، مادر، خواهر بزرگ‌تر، اولیای مدرسه و کارکنان بهداشتی می‌توانند درباره این پدیده با نوجوانان صحبت کرده و نگرانی و ترس آنها را برطرف‌ کنند و به آنها توضیح دهند که قاعدگی نه تنها بیماری نیست بلکه امری ضروری و طبیعی برای بدن است، اگرچه ممکن است به ظاهر موجب ناراحتی شود.
باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران به علت باز بودن دهانه رحم بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است به ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده منجر شود. این عوارض می‌تواند فرد را از نعمت مادر شدن محروم کرده و ممکن است زندگی خانوادگی آینده وی را دچار مشکل بکند، بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آنها اهمیت دارد:



۱ نوار بهداشتی: سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کرده و آن را مرتب و زود به زود تعویض کنید. اهمیت این موضوع به‌خصوص زمانی که خون‌ریزی بیشتر است، پدیدار می‌شود. با این کار، علاوه بر رعایت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس‌های دیگر نیز خودداری می‌شود. پس از استفاده، نواربهداشتی مصرف شده را باید داخل کاغذ پیچیده و دور انداخت. دقت کنید نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت انداخت زیرا موجب گرفتگی چاه توالت می‌شود. چنانچه امکان استفاده از نواربهداشتی را ندارید، می‌توانید از پارچه‌های معمولی و قابل شستشو استفاده کرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشک و در صورت امکان اتو کنید. سعی کنید تا حد امکان از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یک عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید زیرا ممکن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود. با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می‌توان با علامت‌زدن تاریخ قاعدگی در تقویم، حول و حوش تاریخ شروع آن را به خاطرسپرده و نوار بهداشتی را به‌خصوص در مدرسه به همراه داشت تا مشکلی ایجاد نشود.

۲ لباس زیر مناسب: از لباس‌های نخی استفاده کنید و آنها را زود به زود عوض کنید. لباس‌های زیر را باید جدا از سایر لباس‌ها بشویید و درآفتاب خشک کنید. هیچ‌گاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.

۳ ورزش: انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ‌گونه منعی ندارد بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می‌کند. باید بدانید که بدترین کار، درازکشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است.

۴ تغذیه: به منظور جبران خون از دست رفته در این دوران می‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه و… بیشتر استفاده کنید. توصیه می‌شود برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یک هفته پیش از شروع قاعدگی از **** غذایی حاوی ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، دانه‌های بدون نمک و غلات سبوس‌دار مصرف کنید. توجه داشته باشید که برگ سبزی‌ها و موز حاوی ویتامین B6 و دانه‌های بدون نمک، تخم‌مرغ، گوشت، جگر، نخود‌فرنگی و لوبیا منبع آهن هستند.

۵ حمام کردن: حمام‌کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد بلکه لازم است. البته باید از نشستن کف حمام خودداری و تا حد امکان به شکل ایستاده حمام کنید تا بدن شما به آلودگی‌های میکروبی کف حمام مبتلا نشود. اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر و یا دریا اجتناب کنید.

۶ استفاده از مسکن: وجود درد در روزهای اول قاعدگی مساله‌ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می‌شود. در صورت شدت درد می‌توانید با تجویز پزشک یا ماما از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. البته بهتر است ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است زیرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و می‌تواند انقباضات را متوقف کند. **** غذایی مناسب و اجتناب از مصرف زیاد شکر، قهوه، چای و استراحت کافی نیز می‌تواند در تسکین درد موثر باشد.

۷ بهداشت ناحیه تناسلی: در خانم‌ها به علت نزدیک بودن مقعد با فرج و نیز مجرای خروج ادرار، امکان انتقال انواع میکروب‌ها به دستگاه تناسلی وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری از وقوع عفونت به هنگام طهارت باید ابتدا فرج یا قسمت جلویی دستگاه خارجی تناسلی و سپس مقعد شسته شود. در دوران قاعدگی نیز باید پس از هر بار دست‌شویی رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو در صورت امکان با دستمال تمیز خشک شود. تا حد امکان سعی کنید برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب به‌وجود آمدن انقباض و درد زیر شکم شود. دقت کنید هیچ‌گاه با دست کثیف یا آلوده طهارت نگیرید.

۸ آکنه: یکی از عوارض شایع دوران نوجوانی آکنه یا جوش غرور است که علت آن تغییراتی است که در هورمون‌ها صورت می‌گیرد و در دختران، به خصوص پیش از شروع عادت ماهیانه شدت می‌یابد. این مشکل با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می‌یابد. بنابراین راه درمان آکنه‌های ساده رعایت بهداشت پوست، شستشوی مرتب صورت با صابون‌های غیرمحرک و پرهیز از دست‌زدن به آنها و درباره آکنه‌های شدید مراجعه به متخصص پوست است.
Read more
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
6 ماده غذایی مفیدتر از آنچه فکر می‌کنید

سلامت: شاید فکر کنید ماکارونی غذایی چاق کننده است و به همین دلیل آن را از سفره خود حذف کنید. اشتباه نکنید، پاستا یک ماده غذایی قنددار است که می‌تواند برای طولانی مدت شما را سیر نگه دارد.

اگر این 6 ماده غذایی را تاکنون از سبد غذایی خود حذف می‌کردید یا چندان علاقه‌ای به مصرف آنها نداشتید، توصیه می‌کنیم نگاه‌تان را عوض کرده و جایگاهی برای آنها در سبد غذایی خود باز کنید:

1. ذرت بو داده

ذرت بو داده یک نوع از غلات کامل است که می‌تواند برای سلامت مفید واقع شود. البته طرز تهیه ذرت بو داده بسیار مهم است. ذرتی که در سینما تهیه می‌کنید و پر از نمک و روغن است، نمی‌تواند مفید باشد. ذرت را باید بدون روغن و نمک یا با مقدار کم در خانه تهیه کنید و برای طعم بهتر می‌توانید مقدار کمی پنیر پارمزان به آن بیفزایید.

2. شیر کاکائو

شیر کاکائو از جمله نوشیدنی‌هایی است که برای سلامت بیش از آنچه فکر می‌کنید، مفید است. شیر کاکائو همانند شیر حاوی مواد مغذی بسیاری است که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. شیر کاکائو حاوی 16 نوع ریزمغذی است. توصیه می‌کنیم شیر کاکائو را در خانه و از شیر با چربی یک درصد تهیه کنید.

3. گوشت قرمز

این روزها مدام گفته می‌شود که مصرف گوشت قرمز برای سلامت مضر است. نباید فراموش کنیم که گوشت قرمز منبع غنی ریزمغذی‌هایی مثل آهن، زینک و ویتامین B12 است. توصیه می‌کنیم این ماده غذایی مفید را از برنامه خود حذف نکنید اما سعی کنید گوشت کم‌چرب تهیه کرده و حین پخت نیز حداقل روغن را استفاده کنید.

4. پاستا

شاید فکر کنید ماکارونی غذایی چاق کننده است و به همین دلیل آن را از سفره خود حذف کنید. اشتباه نکنید، پاستا یک ماده غذایی قنددار با اندیس گلیسمی پایین است، یعنی قند آن دیر هضم شده و می‌تواند برای طولانی مدت شما را سیر نگه دارد. همچنین پاستا منبع خوب اسید فولیک و ویتامین B است که به ویژه مصرف آن به زنان سالمند توصیه می‌شود، البته حین پخت آن باید توجه کنید که خیلی تحت حرارت قرار نگیرد یا برای مدت طولانی دم نکشد چون در این صورت مقدار قند آن افزایش ‌یافته و برای افراد دیابتی مضر خواهد بود. در رابطه با سس آن هم بهتر است اگر گوشت سفید مثل گوشت مرغ و در کنار آن از سبزیجات استفاده کنید.

5. تخم‌مرغ

برخی مردم مصرف تخم‌مرغ را به یک روز در هفته خلاصه می‌کنند، در حالی که تخم‌مرغ ماده غذایی مغذی و اقتصادی است. یک تخم‌مرغ حاوی 70 کیلو کالری بوده و منبع غنی آهن، پروتئین و ویتامین‌های A و B12 است. هنگام پخت تخم‌مرغ به این نکته توجه کنید که روش طبخی را انتخاب کنید که روغن کمتری می‌خواهد. به عنوان مثال آب‌پز کردن تخم‌مرغ روش پخت ایده‌آلی است.

6. سیب‌زمینی

سیب‌زمینی را معمولا به صورت سرخ کرده مصرف می‌کنیم. به همین دلیل نام این ماده غذایی به عنوان یک ماده ناسالم که باید مصرف آن را محدود کرد، جا افتاده است. این در حالی است که پوست سیب‌زمینی منبع غنی ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. در ضمن ارزش غذایی آن رابطه مستقیمی با نحوه طبخ دارد. اندیس گلیسمیک پوره سیب‌زمینی بسیار بالاتر از سیب‌زمینی پخته شده در فر است. توصیه می‌کنیم سیب‌زمینی را با پوست در فر سوخاری کنید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
9 ماجرای طبی، 9 چاره طبیعی


شناخت خواص خوراکی‌های طبیعی در دسترس و ارزان‌قیمت می‌تواند کمک‌تان کند گاهی زودتر به داد خودتان برسید.

حدود 45 درصد از آمریکایی‌ها برای رهایی از هزینه‌های سنگین درمان به مصرف خوراکی‌های طبیعی روی می‌آورند تا از ابتلا یا پیشرفت‌ بیماری‌ها پیشگیری کنند.

واقعا وقتی می‌شود با صرف هزینه‌ای اندک از شر برخی بیماری‌ها خلاص شد، چرا باید هزینه‌های سنگین درمان را متحمل شد؟

شناخت خواص خوراکی‌های طبیعی در دسترس و ارزان‌قیمت می‌تواند کمک‌تان کند گاهی زودتر به داد خودتان برسید. البته ناگفته نماند که برای انجام هر یک از این روش‌ها باید نظر پزشک‌تان را هم جویا شوید و از درمان‌های خودسرانه پرهیز کنید تا گرفتار عوارض ناخواسته این درمان‌های طبیعی نشوید.

‌نمک و پای ورزشکاران

یکی از مشکلاتی که اکثر ورزشکاران و گاهی غیرورزشکاران با آن دست به گریبان‌اند، مشکلات مربوط به پاهاست. تعریق بیش از حد و بوی نامطبوع، به وجود آمدن قارچ‌های پوستی بین انگشتان و سفتی پوست، به‌خصوص در پاشنه و انگشت شست پا، از جمله این مشکلات هستند.

دکتر سوزان لوین، متخصص بیماری‌‌های داخلی، به کلیه افرادی که به نوعی با هر کدام از این مشکلات مواجه هستند توصیه می‌کند روزانه 5 تا 10 دقیقه پاهای‌شان را در محلولی حاوی یک لیتر آب گرم که با دو قاشق چای‌خوری نمک ترکیب شده است، قرار دهند.

لیمو و جای جوش

دکتر آدری‌ کیونین، متخصص پوست ومو، می‌گوید:" شما می‌توانید برای از بین بردن جای جوش‌های صورت‌تان، روزی 10 تا 15 دقیقه یک قطعه از لیموترش تازه را روی پوست‌تان بگذارید و بعد از 12 هفته از داشتن پوستی صاف و شفاف لذت ببرید."

او اسید موجود در آب لیموترش تازه را سبب از بین رفتن جای جوش‌ها دانسته و تاکید می‌کند:" اگر پوست‌ خشکی دارید، بهتر است که از این روش استفاده نکنید."

روغن زیتون و اگزما

خشکی و خارش شدید پوست در بیماری اگزما بسیار آزاردهنده است. اگر از این بیماری پوستی رنج می‌برید و داروهای شیمیایی هم حساسیت پوست‌تان را بیشتر کرده، می‌توانید روزی چند نوبت یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون را روی تقریبا هر 5/2 سانتی‌متر از پوست مبتلا بمالید و اگر بیماری‌تان شدید و پیشرفته است، منطقه چرب شده را با یک پوشش پلاستیکی هم بپوشانید.

شیر و آرامش

" اگر می‌خواهید پیش از خوابیدن به آرامش کامل برسید و با ذهنی آرام یک خواب لذت‌بخش را تجربه کنید، نیم ساعت قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بنوشید." این جملات را دکتر برنارد ویتون، روان‌پزشک، می‌گوید و ادامه می‌دهد:" اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان در شیر وجود دارد که افزایش‌اش در بدن سبب القای حس آرامش به فرد می‌شود."

سرکه سیب و ضرب‌دیدگی

محققان دانشگاه واشنگتن می‌گویند سرکه سیب یکی از موثرترین مواد برای مبارزه با بیماری‌های التهابی است. بنابراین اگر قسمتی از بدن‌تان دچار ضرب‌دیدگی شده و ورم کرده، روزی چند نوبت یک دستمال پارچه‌ای را به سرکه سیب آغشته کنید و روی قسمت متورم بمالید یا روزی دو بار خمیری مرکب از سرکه سیب و سفیده تخم‌مرغ را به مدت یک ساعت روی بخش ضرب‌دیده بگذارید.

چای بابونه و میخچه

دکتر لوین، آسان‌ترین راه برای از بین بردن میخچه پا را قرار دادن آن به مدت دو ساعت در روز در چای بابونه می‌داند. او می‌گوید که این چای بهترین ماده برای نرم کردن پوست سفت شده هم به شمار می‌آید. در ضمن اگر دیدید که پوست‌تان بعد از قرار گرفتن در چای بابونه رنگ گرفت، اصلا نگران نشوید. مقداری آب ولرم و صابون ملایم می‌تواند مشکل شما را خیلی سریع حل کند.

جوش‌شیرین و عفونت‌ ادراری

به گفته دکتر لارین گیل‌اسپای، اورولوژیست، جوش‌شیرین با قلیایی کردن محیط مثانه باعث جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها می‌شود، بنابراین اگر به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شده‌اید و به پزشک هم دسترسی ندارید، روزی یک لیوان آب که با یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین مخلوط شده است را بخورید و در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید.

زنجبیل و دل‌درد

این گیاه معجزه‌گر بهترین درمان برای دل‌دردهای ساده و حتی دل‌دردهای دوران بارداری و قاعدگی محسوب می‌شود. مطمئن باشید که اگر دل‌درد به سراغ‌تان بیاید، با نوشیدن روزی دو لیوان چای زنجبیل می‌توانید از دست آن خلاص شوید. برای درست کردن چای زنجبیل هم کافی است یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را در یک قوری آب داغ بریزید و 10 دقیقه منتظر شوید تا چای‌تان خوب دم بکشد و آماده نوشیدن شود.

عسل و خراش پوستی

این خوراکی شیرین و خوش‌مزه، حاوی 3 ماده موثر و مفید برای درمان زخم‌های ناشی از بریدگی یا خراش است؛ شکر برای از بین بردن رطوبت و در نتیجه از بین رفتن باکتری‌ها و پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی کردن. پس شما می‌توانید برای درمان بریدگی‌های سطحی‌تان به سادگی از این ماده شفابخش استفاده کنید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
غذاهایی که دندان‌ها را رنگی می‌کنند

همیشه امکان مسواک زدن بعد از خوردن برخی غذاها وجود ندارد، اما آب همیشه در دسترس است. می‌توانید بلافاصله پس از خوردن این نوشیدنی‌ها با آب دهان و دندان‌های‌تان را شست و شو دهید.

اگر می‌خواهید دندان‌هایی سفید داشته باشید نگاهی دوباره به آنچه می‌خورید بیندازید و ببینید این غذاها و نوشیدنی‌ها جزو برنامه‌های غذایی‌تان هستند یا نه!

اسیدیته غذاها عامل دیگر است. غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها، از جمله آنهایی که رنگ روشن ندارند، با برداشت مینای دندان تاثیر کروموژن‌ها را تقویت می‌کنند. از جمله این نوشیدنی‌ها و موادغذایی می‌توان به این چند مورد اشاره کرد:

1- سرکه

سرکه قرمز، یک مایع اسیدی است که حاوی کروموژن و ماده‌ای دیگر به نام تنانس است که موجب رنگی شدن دندان‌ها می‌شود. سرکه سفید هم همین تاثیر را دارد.طبق تحقیقات تازه در دانشگاه نیویورک مواجهه دندان‌ها با سرکه به شدت موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

2- چای

چای هم نظیر سرکه در صورتی که زیاد مصرفشود موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. دندانپزشکان معتقدند که چای حتی بیش از قهوه موجب تغییر رنگ دندان می‌شود چرا که سرشار از کروموژن است.چای سبز و چای سفید کمتر از چای سیاه این تاثیر را روی دندان‌ها دارند.

3- کولا

اسید و کروموژن فراوانی که در کولا وجود دارد می‌تواند به طور قابل‌توجهی سبب تغییر رنگ دندان‌ها شود. حتی نوشیدنی‌های کم‌رنگ دیگر هم به دلیل داشتن اسید می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شوند.نوشیدنی‌های حاوی کربنات همان تاثیر اسیدی مشابه را روی دندان‌ دارند. افرادی که عادت به نوشیدن نوشابه‌های کولا دارند و روی میزشان به جای آب یک لیوان کولا دارند بیشتر دچار تیرگی رنگ دندان‌ها می‌شوند.

4- نوشیدنی‌های تیره رنگ

نوشیدنی‌هایی که حاوی آب توت‌قرمز، آلبالو، توت‌فرنگی، گیلاس و انار هستند در صورتی که به میزان زیاد مصرف شوند می‌توانند سبب تغیر رنگ دندان شوند.

5- سس‌ها

سویا سس، سس گوجه‌ فرنگی، سس کاری و سایر سس‌های رنگی هم می‌توانند به طور قابل‌توجهی سبب تغییر رنگ دندان‌ها شوند.

6- شیرینی‌ها

شیرینی‌های سفت، آدامس، سایر شیرینی‌هایی که دارای مواد رنگی هستند می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند.

7- قطره آهن

قطره آهن و شربت‌های حاوی آهن از جمله موادی هستند که به شدت موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. بنابراین در صورتی که خودتان یا کودک‌تان قرار است شربت حاوی آهن بخورید حتما آن را در قسمت انتهایی دهان بریزید تا با دندان‌ها تماس نداشته باشد و بلافاصله هم کمی آب بنوشید.

چند راه پیشگیری

بسیاری از این غذاها و نوشیدنی‌ها برای بدن ما بسیار مفید هستند و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید هستند. نباید به صرف نگرانی از تغییر رنگ دندان‌ها از خوردن آنها سرباز زد.

برای کاهش تاثیرات این نوشیدنی‌ها روی دندان‌ها دندانپزشکان توصیه می‌کنند:

فورا قورت دهید. قورت دادن سریع مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی یک راه موثر در پیشگیری از رنگی شدن دندان‌ها است. سعی کنید که کمتر آنها را در دهان نگه دارید از طعم غذاها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید اما نه زیاد.

همیشه امکان مسواک زدن بعد از خوردن برخی غذاها وجود ندارد اما آب همیشه در دسترس است می‌توانید بلافاصله پس از خوردن این نوشیدنی‌ها با آب دهان و دندان‌های‌تان را شستشو دهید.

مینای دندان به آسیب ناشی از مواد اسیدی بسیار حساس است. اگر مسواک در اختیار داشتید 30 دقیقه پس از مصرف غذاهای اسیدی حتما مسواک بزنید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
استفاده از كيف‌ سنگين برای كودكان خطر دارد

فارس: دبير اجرايي بيست و يكمين كنگره فيزيوتراپي ايران گفت: ‌استفاده از كيف‌هاي كوله‌اي سنگين براي كودكان مدرسه‌اي باعث ايجاد اختلالات عملكردي در ستون فقرات و آرتروز مي‌شود.

محمدرضا جمالزاده با بيان اين خبر اظهار داشت: دردهاي عضلاني - اسكلتي يكي از شايع‌ترين علل مراجعه بيماران به مراكز درماني هستند كه شامل درد در مفاصل زانو، شانه، كمر و گردن مي‌شوند.

وي استفاده از كيف‌هاي مدارس سنگين براي كودكان، رفتارهاي نامناسب در هنگام كار در منزل، نحوه غلط نشستن و خوابيدن و ثابت ماندن‌هاي طولاني مدت در يك وضعيت به عنوان مهمترين دلايل در ايجاد اختلالات عملكردي ستون فقرات و مفاصل ياد كرد و افزود: نكته حائز اهميت در مورد درمان چنين بيماراني مراجعه به موقع و زودهنگام به متخصصين از جمله فيزيوتراپيست‌هاست چرا كه تأخير در مراجعه و مزمن شدن بيماري باعث مشكلات بعدي در درمان و صرف هزينه‌‌هاي بيشتر مي‌شود.

دبير انجمن فيزيوترابي ايران، يكي از راه‌هاي درمان اختلالات عملكرد ستون فقرات را انجام تكنيك‌هاي پيشرفته كه توسط دست‌هاي هنرمند فيزيوتراپيست‌ها و به صورت درمان‌هاي دستي روي اندام بيمار انجام مي‌شود ذكر كرد و افزود: متأسفانه اين روش‌ها علي‌رغم تأثيرات مثبت و درمان مناسب براي بيمار و نتايج مناسب، هيچ‌گونه تعريفي از سوي خدمات بيمه‌اي نداشته و اين امر انگيزه‌هاي لازم براي خدمات درماني را براي فيزيوتراپيست‌ها كاهش مي‌دهد و اميدواريم سياست‌گذاران **** سلامت براي حمايت هرچه بيشتر از گروه فيزيوتراپيست‌ها و احياي اين روش‌ها و تكنيك‌هاي مفيد، غير دارويي و تأثيرگذار اقدام لازم را به انجام رسانند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ازدواج موفق خطر سكته‌ مغزی را كاهش می‌دهد

ایسنا: محققان دانشگاه «كاروليناي جنوبي» در آمريكا اعلام كردند كه بر‌اساس تحقيقات اخير به اين نتيجه رسيدند كه ازدواج‌هاي موفق خطر بروز سكته‌هاي مغزي را در زوجين به ويژه مردان كاهش مي‌دهد.

دانيل لاكند ـ يكي از محققان دانشگاه كاروليناي جنوبي در ايالات متحده آمريكا ـ در مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي دولتي اين كشور، گفت: ازدواج موفق و رضايت‌بخش باعث افزايش طول عمر زوجين و كاهش خطر سكته مغزي در مردان مي‌شود.

اين تحقيق آماري كه طي سال‌هاي 1963 ميلادي تا 1997 ميلادي و در طول مدت بيش از سه دهه صورت گرفته است، مشخص كرد: زوج‌هايي كه زندگي شاد و موفقي داشتند، كمتر دچار بيماري‌هاي لاعلاج و سكته‌هاي مغزي شدند.

وي خاطر‌نشان كرد: در اين بررسي 34 ساله همچنين مشخص شد مردان مجرد و يا آن‌هايي كه از زندگي مشترك خود راضي نيستند، 64 درصد بيشتر از سايرين در معرض خطر سكته مغزي و مرگ قرار دارند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
زمان مناسب خوردن ویتامین ها


بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آنها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آنها بکاهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در بین مکمل های خوراکی به زمان مناسب خوردن نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم، مثلا بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند به این دلیل که مصرف کلسیم در بدن بیشتر در شب صورت می گیرد و همچنین به دلیل این که کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.

از طرف دیگر همراه کردن قرص کلسیم در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده با شیر جذب آن را افزایش می دهد بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید.

در مورد مجموعه ای از ویتامین های گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته می شود چون ما در حالت عادی این ویتامین ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می کنیم پس بهتر است این ویتامین ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی ها مصرف شوند.

همچنین ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود.

این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین K هستند.

دقت کنید در صورتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرص کلسیم با آن خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد.

ویتامین C هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر، ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.

خوشبتختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد.

اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند چون فیبر مانع جذب ویتامین ها می شود.

در واقع پودرهای حاوی فیبر به عنوان پوششی برای روده عمل می کنند، بنابراین بهتر است مصرف فیبر را به صبح ها موکول کنیم و ویتامین ها را با وعده دیگری از غذا میل کنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

به تازگی لبنیات مثلا ماست حاوی پروبیوتیک ها هم به بازار آمده اند.

اضافه کردن پروبیوتیک ها که گروهی از باکتری های مفید برای بدن هستند به این علت در علم تغذیه امروز مهم شمرده می شوند که ثابت شده این مواد می توانند از بدن در مقابل سرطان ها حفاظت کنند.

پروبیوتیک ها هم بهتر است همراه با غذا و گاهی قبل از غذا مخصوصا 20 دقیقه قبل از غذا مصرف شوند چون جذب آنها در آن زمان بهتر است.

دقت کنید که ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شوند چون ماده ای محرک است و شخص را بیدار نگاه می دارد.

اگر شما مکمل های غذایی زیاد مصرف می کنید، بایستی آنها را در قوطی های قرص سر و سامان دهید و هر قوطی را مختص ساعتی از روز قرار دهید.

آنها را به اندازه ای که توصیه شده است و سر ساعت مصرف کنید. گذاشتن قوطی قرص ها نزدیک میز غذا کمک می کند، خوردن آنها را فراموش نکنید.

البته پزشکان تاکید می کنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین ها فقط از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم صحیح نیست و چه بسا ممکن است متحمل عوارض تجمع آنها در بدنمان هم بشویم.

مصرف قرص های مکمل ویتامین ها و املاح در شرایط خاص مثلا در گروهی از سالمندان، برخی از کودکان، مبتلایان به بیماری های مزمن و همچنین کسانی که تحت **** های غذایی قرار دارند یا مبتلا به بیماری های گوارشی هستند توصیه می شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
دلايل انجام دادن تست HIV چيست؟

بسياري از كساني كه تست HIV انجام داده‌اند بي‌دليل نگرانند چرا كه:

اگر نتيجة تست منفي باشد (يعني اينكه با HIV آلوده نيستند) مي‌تواند باعث آرامش خيال شود. و اگر نتيجه تست مثبت شود كارهاي بسياري براي فائق آمدن با نتيجه مثبت تست HIV و مراقبت از سلامت مي‌توان انجام داد.

اگر نتيجة تست HIV شما مثبت باشد پزشك مي‌تواند بدقت مراقب سلامت شما باشد. بسياري از كساني كه تست HIV مثبت دارند سالها سالم باقي مي‌مانند ولي اگر به سمت بيماري پيش برويد داروهاي بسياري بنام antiretroviral وجود دارند كه مي‌تواند سرعت پيشرفت ويروس و بيماري را كم كنند و نگهدارنده سيستم ايمني باشند همچنين داروهايي براي پيشگيري و درمان برخي بيماريهايي كه افراد مبتلا به HIV به آن گرفتار مي‌شوند را دريافت كنيد. همچنين ممكن است تحت درمان با داروهاي جديد در روشهاي درماني خود قرار بگيريد.

- اگر پزشك بداند كه شما HIV مثبت هستيد هنگاميكه به بيمارئي مبتلا مي‌شويد با جديت و دقت بيشتري علائم را پيگيري مي‌كند.

- اگر بدانيد كه HIV مثبت هستيد بيشتر مراقب خواهيد بود تا ديگران آلوده نشوند بعنوان مثال رابطه جنسي ايمن داشتن (safe sex) و آگاه كردن شركاي جنسي قبلي خود.

- آگاه بودن به آلودگي با HIV ، ممكن است بر روي برخي تصميمات آينده شما تأثير گذار باشد ( مثلاً در مورد تشكيل خانواده ).
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چه زمانی بعد از رفتار خطرناک بايستی آزمايش HIV داد؟



اغلب تستهاي HIV، تست آنتي بادي هستند که ميزان آنتي بادي ساخته شده توسط بدن در برابر HIV را اندازه گيري ميکنند. براي اينکه آنتي بادي ساخته شده توسط سيستم ايمني بدن بر عليه HIV به حدي برسد که توسط تستهاي آزمايشگاهي قابل اندازه گيري باشد مدتي زمان مي برد که اين مدت زمان از فردي به فرد ديگر متفاوت است، به اين دوره زماني اصطلاحا دوره پنجره (Window period) ميگويند.
اغلب افراد در طي ۲ تا ۸ هفته ميزان قابل ارزيابي آنتي بادي را توليد ميکنند (بطور متوسط ۲۵ روز) در عين حال احتمال اينکه توليد ميزان آنتي بادي قابل ارزيابي آزمايشگاهي براي فردي مدت زمان بيشتري طول بکشد وجود دارد بنابراين اگر تست اوليه منفي HIV در طي ۳ ماه پس از تماس احتمالي باشد تکرار تست HIV بعد از ۳ ماه از تماس احتمالي براي رد موارد منفي کاذب (false negative) بايستي انجام شود.
۹۷٪ افراد در طي ۳ ماه پس از آلودگي به HIV تستشان مثبت مي شود. در موارد بسيار نادر ممکن است مثبت شدن تست HIV تا ۶ ماه بطول انجامد.
در صورت تداوم رفتار پرخطر توسط فرد، هر شش ماه آزمايش تكرار شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چه کسی نياز به انجام آزمايش HIV دارد؟



در صورتی که شما سابقه انجام هر کدام از رفتارهای خطرناک زير را داشته ايد٬ نياز به انجام آزمايش HIV دارید:



* استفاده از سوزن و سرنگ مشترك در اعتياد تزريقی (‌حتی برای يك بار)


* ابتلاء به بيماری های آميزشی (مثل سوزاك، سيفليس، تبخال و زگيل تناسلی)


* با فرد آلوده به HIV تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* با فرد تزريق كننده مواد مخدر (حتی همسر) تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* با فرد دارای سابقه ابتلاء به بيماريهای آميزشی تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* بدون اطلاع از سابقه ابتلاء فردی به بيماريهای آميزشی تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* با فرد دارای سابقه روابط جنسی با مردان يا زنان ديگر تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* با فرد دارای سابقه روابط جنسی با نوع همجنس تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد. (خصوصاً اگر رابطه بين دو مرد بوده و در اين رابطه وی مفعول بوده باشد.)


* با فردی كه در نواحی پر خطر زندگی می كند، تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد. (مناطقی كه در آن آمار ميزان افراد آلوده به HIV زياد می باشد. مثلاً بعضی كشورهای آفريقايی، کشورهای تازه استقلال يافته روسيه، افغانستان و كشورهای ناحيه خليج فارس)


* استفاده از مشروبات الكلی و مواد مخدر قبل از تماس جنسی (ترياك، هروئين، قرص اكستاسی، حشيش، گرس و .... )


* سابقه تجاوز و سوء استفاده جنسی قرار گرفتن
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
کشف ژنتيک عمر بالاي صد سال

دانشمندان ژن هایی را شناسایی کرده اند که به دارندگان ان امکان داشتن طول عمر صد سال را می دهد.

به نوشته شماره امروز روزنامه تایمز لندن در اینترنت، دانشمندان ژن هایی را شناسایی کرده اند که به دارندگان خوشبخت انها امکان می دهد حتی در صورت داشتن عادت های ناسالم زندگی از بخت بسیار بیشتری برای زندگی کردن تا صد سال برخوردار باشند.

به نظر می رسد این ژن ها بدن افراد را در برابر تاثیر سیگار و **** غذایی نامناسب محافظت می کند و همچنین می تواند ظهور بیماری های مرتبط با پیری نظیر سرطان و بیماری های قلبی را تا سه دهه به تاخیر اندازد.

بر اساس بررسی تازه ای که روی افراد صد سال به بالا و خانواده هایشان صورت گرفته است، داشتن تنها یکی از این ژن ها برای تضمین طول عمر فرد کافی نیست و باید مجموعه ای از انها در ترکیب ژنی او وجود داشته باشد.

اِلین اسلاگبوم از دانشگاه لیدِن که این بررسی را بر روی سه هزار و پانصد فرد کهنسال هلندی انجام داده است، گفت: "اینطور نیست که افرادی که عمر طولانی دارند، ژن های بیماری زا یا عامل کهولت سن را ندارند، بلکه این افراد در کنار این ژن ها، ژن هایی دارند که تاثیر این ژن ها را خنثی می کنند.

به عبارت دیگر طول عمر امری کاملا ژنتیکی و ارثی است". این محقق به همراه همکارانش اخیرا بررسی هایی را منتشر کرده است که نشان می دهد فیزیولوژی افراد در خانواده هایی با طول عمر بالا چطور با دیگر افراد تفاوت دارد.

اسلاگبوم گفت: "در بدن کسانی که عمر طولانی دارند، سوخت و ساز چربی ها و قند به گونه ای صورت می گیرد که پوست انها کندتر پیر می شود و انها کمتر مستعد بیماری های چون بیماری های قلبی و دیابت هستند".
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مردان بالای 50 سال آزمایش پروستات بدهند

نایب رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: مردان بالای 50 سال باید آزمایش تشخیص سرطان پروستات بدهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدعلی زرگر در حاشیه سیزدهمین همایش انجمن اورولوژی ایران افزود: مردانی که در بستگان درجه یک آنها سابقه بروز سرطان پروستات وجود دارد لازم است از سن 40 سالگی آزمایش پروستات را انجام دهند.

وی با اشاره به سادگی این آزمایش گفت: اگر سرطان پروستات به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است اما به علت کندی سیر این بیماری بسیاری از افراد زمانی به پزشک مراجعه می کنند که سرطان پیشرفت کرده است.

زرگر بر ضرورت فرهنگ سازی لازم برای معاینه و آزمایش سالانه در این زمینه تأکید و خاطرنشان کرد: چنانچه پدر خانواده ای مبتلا به سرطان پروستات باشد خطر ابتلای فرزند پسر خانواده دو برابر افزایش می یابد.

وی افزود: چنانچه دو نفر از خویشاوندان درجه یک فرد به این سرطان مبتلا باشند خطر ابتلای وی تا 9 برابر افزایش می یابد.

نایب رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه مواد پروتئینی، چربی ها و روغن های حیوانی موجب افزایش سرطان پروستات می شود گفت: علاوه بر اینها کمبود سلنیوم در بدن نیز عامل مهم دیگری در مبتلا شدن به سرطان پروستات محسوب می شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
چرا بعداز ظهرها کسل هستیم؟


حتما برای شما هم اتفاق افتاده که هر روز صبح را پر انرژی شروع کرده و تمام کارهای منزل و محیط کار را به خوبی انجام داده باشید بعد ناهار را در منزل یا پشت میز اداره میل کنید و دوباره بخواهید برنامه کاری خود را دنبال کنید، اما در ساعت ۲ بعد از ظهر حس ‌کنید تمرکزتان کم شده و شدیدا دلتان می‌خواهد چرت بزنید.

در این شرایط چطور می‌توان به سرعت نیروی خود را تقویت کرد؟ به نوشابه‌های انرژی‌زا فکر نکنید! راه‌های طبیعی هم برای افزایش سطح انرژی وجود دارد.

به‌نظر می‌رسد احساس خستگی به ریتم طبیعی و تنظیم بدن مربوط باشد. بسیاری از مردم حدود ساعت ۲ تا۳ بعد از ظهر احساس خواب آلودگی می‌کنند. در بعضی فرهنگ‌ها خواب نیمروز وجود دارد و افراد معتقدند بعد از آن قدرت بازدهی آنها بیشتر می‌شود.

متخصصان معتقدند در خواب آلودگی نیمروز همان اتفاقی می‌افتد که درست قبل از خواب شب می‌بینیم؛ یعنی دمای مرکزی بدن افت می‌کند و به مغز پیغام می‌دهد که هورمون ملاتونین را ترشح کند. درست همین اتفاق در مقیاس کوچک در ساعت ۲ تا ۴ بعد از ظهر رخ می‌دهد و مغز احساس خواب آلودگی را تجربه می‌کند.

البته همه تقصیرها را نباید بر گردن ریتم درونی بدن انداخت. درست است که شما توسط این ریتم خواب‌آلوده می‌شوید اما عادات غذاخوردن شما هم خستگی ایجاد می‌کند طوری که میزان انرژی دریافتی با روندی صعودی زیاد می‌شود. متأسفانه اکثر مردم در آغاز روز سوخت کافی به بدنشان نمی‌رسانند.

اگر اغلب بعد ازظهرها احساس سستی و کسالت می‌کنید این سؤالات را از خودتان بپرسید: آیا صبحانه خورده‌ام؟ چه خورده‌ام؟ (یک فنجان چای صبحانه به حساب نمی‌آید) ناهار چه خورده‌ام؟ فست فود یا پیراشکی و هله هوله؟! پاسخ شما مشخص می‌کند مشکل کار کجاست.

یک فنجان چای یا قهوه برای صبحانه و یک تکه شکلات برای ناهار ممکن است انرژی شروع و ادامه کار را فراهم کند اما سوخت طولانی مدتی که در طول روز به آن احتیاج دارید، تامین نمی‌کند و تاثیر آنها کوتاه مدت است.

غذاهایی که انرژی را تقویت می‌کنند

برای اینکه به خواب آلودگی و کسالت نیمروز دچار نشوید اولین اقدام صرف صبحانه‌ای با کیفیت بالاست. اکثر آدم‌ها در این مورد برای بچه‌ها موعظه و سخنرانی می‌کنند اما خودشان رعایت نمی‌کنند.

مقدار انرژی دریافتی در صبحانه برای خانم‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری و در آقایان حدود ۵۰۰ کالری است. برای صبحانه این منوها پیشنهاد می‌شود:

۱ -غذاهایی که از غلات (گندم، جو و..) تهیه شده و با شیر مصرف می‌شوند که البته شیر باید کم چرب باشد.
۲ – نان سبوس دار، کره بادام‌زمینی و موز
۳ – کلوچه‌خانگی، املت، نان و پنیر کم چرب
۴ – یک لیوان آبمیوه یا یک عدد میوه تازه هم پیشنهاد خوبی است.

شما برای ادامه فعالیت در طول روز به کربوهیدرات‌ها احتیاج دارید؛ چون سوخت اصلی مغز و عضلات به حساب می‌آید. اما تحقیقات نشان می‌دهد افزودن پروتئین به کربوهیدرات، تمرکز را افزایش می‌دهد و از نظر ذهنی و جسمی احساس بهتری پیدا می‌کنید.

حالا ممکن است فکر کنید چون صبحانه کافی مصرف شده پس می‌توان از خیر ناهار گذشت یا به یک ظرف سالاد اکتفا کرد و معمولا دلیل آن نداشتن وقت کافی یا کاهش وزن ذکر می‌شود. این بزرگ‌ترین اشتباه ممکن است، چون سالاد حاوی پروتئین نیست و افت انرژی و کسالت در بعد از ظهر به سراغتان می‌آید. اگر هم مایلید برای ناهار سالاد میل کنید، حتمادر آن از تخم مرغ، حبوبات یامرغ خرد شده استفاده کنید.

برای ناهار از غذاهای پرچرب بپرهیزید؛ چون مدت زیادی در دستگاه گوارش می‌مانند تا هضم شوند و احساس پری به شما دست می‌دهد. این غذاها اگرچه پرکالری هستند اما باز هم حس می‌کنید انرژی کافی ندارید چون آنقدر حس پری و سنگینی آنها زیاد است که شما را کسل و بی‌حال می‌کند.

وقتی دیر شده…

گاهی برای اقدامی اساسی دیر شده است: صبحانه نخورده اید، ناهار را با یک سالادگذرانده‌اید و حالا قراراست گزارش کاری بنویسید یا به تکالیف بچه‌ها رسیدگی کنید و حسابی هم خوابتان گرفته است.

لطفا اشتباهتان را تکرار نکرده و به سراغ نوشابه گاز دار و یا قهوه نروید. به این توصیه‌ها عمل کنید:

۱ -حرکت کنید. اگرامکان دارد در هوای آزاد قدمی بزنید و یا اگر در اداره هستید ۵ یا ۶ بار از پله‌ها بالا و پایین بروید تا پمپاژ قلبتان بیشتر شده وبدنتان گرم شود. ضمنا چند دقیقه ذهنتان را از موضوع کاری به سمت یک موضوع دیگر منحرف کنید. این‌کار شمارادوباره شارژ می‌کند.

۲ – مایعات فراموش نشود. یک لیوان آب سرد بنوشد.اگر کمی آبلیموی تازه هم به آن اضافه کنید، خوب است.

۳ – به‌خودتان سوخت برسانید! اگر صبحانه و ناهار خوبی نخورده‌اید یک میان وعده غذایی لازم و ضروری است. بهترین انتخاب، این موارد را شامل می‌شود:میوه تازه، مغزها( گردو، پسته، بادام، فندق و..) نان حاوی غلات کامل و سبوس.

این توصیه را هم به یاد داشته باشید: از نور و روشنایی غافل نشوید. تحقیقات نشان داده است مواجهه کوتاه مدت (حدود ۲۰ دقیقه) با نور سفید و روشنایی سطح هشیاری را افزایش داده و پاسخ مغز را تقویت می‌کند. در مواجهه با نور، ملاتونین ترشح نمی‌شود و خواب به سراغتان نمی‌آید اما اگر درب اتاق را بسته و چرت کوتاهی بزنیم چه می‌شود؟ چرت کوتاه به‌خصوص در شرایطی که شب بیخوابی کشیده باشید، راهکار خوبی است.

البته شواهد نشان می‌دهد زمان این چرت کوتاه بسیار مهم است و روی خواب شب تاثیر می‌گذارد. نباید بعداز ۳ عصر باشدو حدود ۲۰ دقیقه کافی است.بیشتر از این مقدار شما را کسل‌تر می‌کند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
افراد بالای پنجاه سال شادترند


زندگی از پنجاه سالگی به بعد آسانتر می شود! طبق یافته های تحقیقات تازه، افراد بالای پنجاه سال از جوانتر ها خوشحال ترند و از اضطراب و نگرانی کمتری رنج می برند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نتایج نظرسنجی های تلفنی موسسه نظر سنجی گالوپ (Gallup) از بیش از سیصد و چهل هزار آمریکایی از سال دو هزار و هشت تاکنون نشان می دهند حتی با در نظر گرفتن عواملی چون دید افراد نسبت به سنشان، وضعیت تاهل و اشتغال و همچنین حضور و یا عدم حضور فرزندان در خانه، باز هم عامل سن نقش مهمی در شادمانی افراد و کاهش اضطراب ایفا می کند.

همچنین بالا رفتن سن در نگرش انسانها نسبت به زندگی و رضایت بیشتر از آن تاثیرگذار است.

محققان معتقدند لازم است تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد؛ با این حال استونی بروک (Stony Brook) روانشناس دانشگاه نیویورک احتمال می دهد عامل این شادمانی مسائل اجتماعی و یا زیستی باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی لایو ساینس (LiveScience)، مطالعات فوق دو عامل را به صورت همزمان مورد بررسی قرار داده است؛ یکی خوشحالی و دیگری تجربه احساسات خاص همانند اضطراب.

این دو موضوع به ندرت در یک تحقیق مورد بررسی قرار می گیرند اما هر دو از اهمیت بسیاری برخوردارند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تحقیقات پژوهشگران نشان داد:
دروغگو ها در زندگی موفق تر هستند!


تحقيقات جديد نشان مي دهد كودكان هر چه زودتر بتوانند دروغهاي قانع كننده بگويند احتمال موفقيت آنها در زندگي شهروندي در آينده بيشتر است.

به گزارش تابناک اجتماعی به نقل از ديلي تلگراف، محققان بر اين باورند كه توانايي دروغ گفتن در سن دو سالگي نشانه اي از سرعت رشد و پيشرفت مغز است و به معناي اين است كه آنها در آينده زندگي موفق تري را خواهند داشت.

آنها به اين نتيجه رسيدند كه اين دروغ هر چقدر قانع كننده تر باشد اين كودكان در سالهاي بعدي تيز هوش تر خواهند شد و توانايي فكر كردن آنها بهتر مي شود.

دكتر كانگ لي مدير انستيتو تحقيقات كودكان در دانشگاه تورنتو در اين باره مي گويد: والدين نبايد نگران دروغ گفتن كودكان باشند. تقريبا تمام كودكان دروغ مي گويند. آنهايي كه توانايي فكري بيشتري ارند بهتر دروغ مي گويند و ممكن است در آينده بانكداران خوبي شوند.

دروغ گفتن شامل چندين مرحله همزمان در مغز مانند جمع بندي منابع اطلاعاتي و جدا كردن اطلاعاتي است كه به سود طرف است. اين تواناييهاي مرتبط با بخشهايي از مغز هستند كه عملكردهاي اجرايي را كنترل مي كنند و از تفكر و منطق بيشتري استفاده مي كنند.

تحقيقات دكتر لي و تيمش روي 1200 كودك 2 تا 16 ساله انجام شده كه اكثريت آنها دروغ مي گفتند اما تنها كودكان با هوشهاي بالا بوده اند كه بهتر دروغ مي گفته اند.

در سن 2 سالگي 20 درصد كودكان دروغ مي گفتند، اين ميزان در 3 سالگي به 50 و در 4 سالگي به حدود 90 درصد مي رسد. پرنيرنگ ترين سال زندگي بر اساس تحقيقات آنها 12 سالگي بوده كه تقريبا تمام كودكان در اين سن دروغ مي گويند. تمايل به دروغ گفتن از 16 سالگي به بعد با كاهش روبرو شده و به 70 درصد مي رسد.

با رسيدن به مرحله جواني افراد ياد مي گيرند تا از ‹دروغهاي سفيد› استفاده كنند كه صدمه كمتري را به احساسات افراد مي زند.

محققان اعلام كردند هيچ رابطه اي ميان دروغ گفتن در كودكي و تمايل به فريب دادن ديگران و يا تقلب در امتحان و يا كلاهبرداري وجود نداشته و همچنين كنترل والدين يا آموزه هاي مذهبي هيچ تأثيري بر اين روند در دوران كودكي ندارد.

دكتر لي مي گويد اينكه متوجه بشويد كودك دروغ مي گويد بد نيست اما بايد از آن لحظه براي آموزش كودك استفاده كرد. وي گفت: شما نبايد بر سر او داد زده و عصباني شويد بلكه بايد در مورد اهميت صداقت و بار منفي دروغ گفتن صحبت كنيد. بعد از 8 سالگي اين شانسها بسيار نادر مي شوند.

تيم تحقيقاتي كودكان را با هم در اتاقي كه داراي دوربين مخفي بود قرار داد و اسباب بازي را در پشت آنها قرار داد و هنگام خروج از اتاق به آنها گفته شد به اسباب بازي نگاه نكنند. در 9 مورد از 10 مورد دوربين مخفي نشان داد كه كودكان به آن نگاه كردند.

اما زماني كه از آنها پرسيده شد نگاه كرده اند يا خبر اغلب جواب منفي دادند.

براي بچه هاي بزرگتر تحت نظارت دوربين مخفي صفحه اي از سئوالات داده شد كه پاسخ آنها در پشت صفحه بود و از بچه ها خواسته شد تا پاسخها را نگاه نكنند. برخي سئوالات بسيار راحت بود مانند اينكه چه كسي در كاخ سفيد زندگي مي كند. اما بچه هايي كه پاسخها را نگاه كرده بودند مثلا در پاسخ به اينكه چه كسي تونس را كشف كرد نوشته بودند: پرسيدوس آكمن"، و زماني كه از آنها پرسيده شد چطور اين جواب را مي دانستند آنها پاسخ دادند كه در كلاس تاريخ آن را ياد گرفته اند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
سائيدگی دندان با مصرف بيش از اندازه ترشی

واحد مرکزی خبر: رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی گفت: ترشی ها و انواع مواد غذای ترش، اسید سیتریک بالایی دارند و مصرف بیش از اندازه آنها سبب حل شدن ترکیبات آلی و معدنی دندانها و سائیدگی آنها می شود.

دکتر باقر شهنی افزود: مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف انواع مواد غذایی ترش و میوه هایی مانند پرتقال و گوجه سبز، موجب افزایش سائیدگی دندان می شود و بهتر است 2 تا 3 ساعت پس از خوردن این مواد مسواک زد.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی کشور با بیان اینکه با تأخیر در مسواک زدن پس از مصرف مواد غذایی ترش به بزاق دهان فرصت میدهیم از شدت اسیدی شدن محیط دهان بکاهد، گفت: مصرف آبلیمو یا لیموترش بلافاصله پس ازخوردن غذا در دراز مدت موجب کوچک تر شدن و کوتاهی دندان ها نیز می شود .
 
بالا