sina86
Registered User
- تاریخ عضویت
- 27 آپریل 2008
- نوشتهها
- 3,309
- لایکها
- 35
نشست تخصصي «سرگرميهاي توليدي در كتابخانهها» برگزار شد
خبرگزاري فارس: در نشست تخصصي «ضرورت به كارگيري سرگرميهاي توليدي در كتابخانهها» مجيد قادري مدير مركز سرگرمي كانون فكري به همراه جمعي از كارشناسان به بحث درباره اسباببازي و عملكرد كانون پرداختند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در ابتداي اين نشست، قادري در سخنان خود بازي را زبان كودكان دانست كه تمامي كاركردهاي پنج گروه هوشي در كودكان را تحت پوشش قرار ميدهد، وي با توجه به اين تقسيمبندي گفت: اين تقسيمبندي شامل هوش شهودي (ديداري) است كه بيشتر به يادگيري كودك از طريق ارتباط مستقيم و حواس پنج گانه او مربوط ميشود كه با شناخت وسايل، اشكال و ابزار از نزديك صورت ميگيرد و با قرار دادن و شناخت اين ابزارها در كودكي با تقويت قواي شهودي در او ميتوانيم در بزرگسالي از او انتظارات مرتبط بيشتري داشته باشيم.
وي ادامه داد: هوش انتزاعي نيز يكي از فعاليتهاي كانون در اين حوزه به شمار ميآيد كه سرآمد مراكز فرهنگي، هنري كودك و نوجوان است و بيشتر قواي فكري و ذهني استدلالي و خلاق بچهها را مورد توجه قرار ميدهد، در كنار آن نيز ميتوان از هوش تجسمي و تصويري نام برد كه در آن شناخت بيشتر از طريق تصوير و دوبعدي انجام ميشود.
قادري با اشاره به هوش مهارتهاي اجتماعي اظهار داشت: اين گونه مهارتها بيشتر در كتابخانهها تقويت ميشوند و شامل برقراري ارتباط خوب و سازنده و قدرت سازماندهي اجتماعي است كه اغلب اعضاي فعال مربيان نيز از اين دسته هستند، در پايان نيز بايد به هوش سخنوري اشاره كرد، افرادي كه حس شاعرانه و اديبانهاي دارند، خوب صحبت ميكنند و مينويسند كه اين مهارتها بيشتر ژنتيكياند و كمتر از تعليم و از طرق اكتسابي حاصل ميآيد.
مدير مركز سرگرمي كانون فكري با بيان اينكه در كتابخانههاي كانون سه گروه از اين فعاليتهاي هوشي را ميتوان تحت حمايت و پرورش قرار داد، تصريح كرد: اين سه گروه از طريق بازي و سرگرمي دو گروه ديگر نيز ارتقا مييابند.
وي درباره حوزه فعاليتهاي كانون با اشاره به وجود پنج گروه دستهبندي در بخش محتوا با توجه به اين كه اسباببازيها و سرگرميها به لحاظ ساختاري و قالبي و محتوايي دستهبندي خاص خود را دارند، يادآور شد: اسباببازيها انواع بسياري دارند كه شامل: گروه اسباببازيهاي مهارتي، حركتي است كه پرورشدهنده فعاليتهاي جسماني كودكان و ارتباط فعال بين اعضاي بدن و هماهنگ كننده عضلات آنها است و مرز مشتركي اين گروه با ورزش دارد.
قادري در ادامه با توضيح چهار گروه ديگر اسباببازيها يادآور شد: اين گروهها شامل اسباببازيهاي فرهنگي، هنري است كه توسط اين گروه، بچهها را با حوزههاي هنر تجسمي، ادبي، موسيقي، نمايشي و ... آشنا ميسازد.
وي تصريح كرد: حوزه اسباببازيهاي فكري، نيز از آن دسته از بازيهايي است كه موجب تقويت استدلال منطقي در بچهها ميشود، مثل: انواع پازلها، جورچينها، گروه اسباببازيهاي آموزشي و كمك آموزشي كه با توجه به مطابقت با سرفصلهاي آموزشي كشور تقسيمبندي ميشود و اسباببازيهاي كمك درماني كه براي درمان در دو حوزه مشكلات رواني و يا جسماني كاربرد پيدا ميكند.
در ادامه اين نشست، دبير شوراي نظارت بر اسباببازي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان درباره دلايل استفاده نشدن از اسباببازي در آموزشهاي مدارس گفت: با توجه به مشكلاتي كه در **** آموزشي تنها مبتني بر مكتوبات وجود دارد به ضرورت شناخت بهتر اين گروه از سرگرميها و اسباببازيها در حوزهي آموزشي است.
محمد حسين فرجو ادامه داد: خوب است كه حداقل بر روي سرگرميهايي كه براي بچهها توسط كانون معرفي ميشود كار شود و به ضرورت وجود CDهاي آموزشي از مجموعهاي از سرگرميهاي توليدي كانون كه نحوهي كاربرد درست با آنها را نيز توضيح ميدهد را پيشنهاد كرد.
همچنين مجيد قادري در توضيح اين كه بهترين جا براي شناخت و آموزش كتابخانه است، گفت: حتي با توزيع كتابخانهاي علاوه بر اطلاعرساني و توزيع گستردهتر به فروش محصولات نيز كمك ميشود.
وي تصريح كرد: سال گذشته تفاهمنامهاي با مسوولين مرتبط با اين حوزه انجام شده كه بر اساس آن اولويت توزيع با كتابخانهها خواهد بود.
قادري به برخي از مشكلات موجود در اين زمينه يادآور شد: با توجه به اينكه ظرفيت توليدي كنوني يك دهم آنچه است كه ميتواند باشد، مشكلات اقتصادي و سو مديريت در اين زمينه وجود دارد كه اهم آنها مديريت فرهنگي داخل كانون و اهداف كانون و اعتبارات و بودجه كانون است كه اين امكان را به ما نميدهد كه فعاليتهايمان را در دو زمينه توليد و توزيع افزايش دهيم.
قادري تصريح كرد: با توجه به اين كه توليد انبوه كانون اغلب با بخش خصوصي است، موانعي بر سر راه همكاريهاي بيشتر وجود دارد، درباره مشاركت سازماني نيز بايد گفت كه كانون به دليل نظارتهاي حقوقي و محدوديتهايي از نظر مالي، اداري و قانوني به راحتي با هر سازماني نميتواند همكاري داشته باشد و مشكل ديگر در اين زمينه عدم وجود نگاه فرهنگي در بخش خصوصي در اين گونه فعاليتها است كه بسيار پايين است.
اين نشست همزمان با جشنهاي روز جهاني كودك و جشنواره يك هفته با كانون برگزار شد.
خبرگزاري فارس: در نشست تخصصي «ضرورت به كارگيري سرگرميهاي توليدي در كتابخانهها» مجيد قادري مدير مركز سرگرمي كانون فكري به همراه جمعي از كارشناسان به بحث درباره اسباببازي و عملكرد كانون پرداختند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در ابتداي اين نشست، قادري در سخنان خود بازي را زبان كودكان دانست كه تمامي كاركردهاي پنج گروه هوشي در كودكان را تحت پوشش قرار ميدهد، وي با توجه به اين تقسيمبندي گفت: اين تقسيمبندي شامل هوش شهودي (ديداري) است كه بيشتر به يادگيري كودك از طريق ارتباط مستقيم و حواس پنج گانه او مربوط ميشود كه با شناخت وسايل، اشكال و ابزار از نزديك صورت ميگيرد و با قرار دادن و شناخت اين ابزارها در كودكي با تقويت قواي شهودي در او ميتوانيم در بزرگسالي از او انتظارات مرتبط بيشتري داشته باشيم.
وي ادامه داد: هوش انتزاعي نيز يكي از فعاليتهاي كانون در اين حوزه به شمار ميآيد كه سرآمد مراكز فرهنگي، هنري كودك و نوجوان است و بيشتر قواي فكري و ذهني استدلالي و خلاق بچهها را مورد توجه قرار ميدهد، در كنار آن نيز ميتوان از هوش تجسمي و تصويري نام برد كه در آن شناخت بيشتر از طريق تصوير و دوبعدي انجام ميشود.
قادري با اشاره به هوش مهارتهاي اجتماعي اظهار داشت: اين گونه مهارتها بيشتر در كتابخانهها تقويت ميشوند و شامل برقراري ارتباط خوب و سازنده و قدرت سازماندهي اجتماعي است كه اغلب اعضاي فعال مربيان نيز از اين دسته هستند، در پايان نيز بايد به هوش سخنوري اشاره كرد، افرادي كه حس شاعرانه و اديبانهاي دارند، خوب صحبت ميكنند و مينويسند كه اين مهارتها بيشتر ژنتيكياند و كمتر از تعليم و از طرق اكتسابي حاصل ميآيد.
مدير مركز سرگرمي كانون فكري با بيان اينكه در كتابخانههاي كانون سه گروه از اين فعاليتهاي هوشي را ميتوان تحت حمايت و پرورش قرار داد، تصريح كرد: اين سه گروه از طريق بازي و سرگرمي دو گروه ديگر نيز ارتقا مييابند.
وي درباره حوزه فعاليتهاي كانون با اشاره به وجود پنج گروه دستهبندي در بخش محتوا با توجه به اين كه اسباببازيها و سرگرميها به لحاظ ساختاري و قالبي و محتوايي دستهبندي خاص خود را دارند، يادآور شد: اسباببازيها انواع بسياري دارند كه شامل: گروه اسباببازيهاي مهارتي، حركتي است كه پرورشدهنده فعاليتهاي جسماني كودكان و ارتباط فعال بين اعضاي بدن و هماهنگ كننده عضلات آنها است و مرز مشتركي اين گروه با ورزش دارد.
قادري در ادامه با توضيح چهار گروه ديگر اسباببازيها يادآور شد: اين گروهها شامل اسباببازيهاي فرهنگي، هنري است كه توسط اين گروه، بچهها را با حوزههاي هنر تجسمي، ادبي، موسيقي، نمايشي و ... آشنا ميسازد.
وي تصريح كرد: حوزه اسباببازيهاي فكري، نيز از آن دسته از بازيهايي است كه موجب تقويت استدلال منطقي در بچهها ميشود، مثل: انواع پازلها، جورچينها، گروه اسباببازيهاي آموزشي و كمك آموزشي كه با توجه به مطابقت با سرفصلهاي آموزشي كشور تقسيمبندي ميشود و اسباببازيهاي كمك درماني كه براي درمان در دو حوزه مشكلات رواني و يا جسماني كاربرد پيدا ميكند.
در ادامه اين نشست، دبير شوراي نظارت بر اسباببازي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان درباره دلايل استفاده نشدن از اسباببازي در آموزشهاي مدارس گفت: با توجه به مشكلاتي كه در **** آموزشي تنها مبتني بر مكتوبات وجود دارد به ضرورت شناخت بهتر اين گروه از سرگرميها و اسباببازيها در حوزهي آموزشي است.
محمد حسين فرجو ادامه داد: خوب است كه حداقل بر روي سرگرميهايي كه براي بچهها توسط كانون معرفي ميشود كار شود و به ضرورت وجود CDهاي آموزشي از مجموعهاي از سرگرميهاي توليدي كانون كه نحوهي كاربرد درست با آنها را نيز توضيح ميدهد را پيشنهاد كرد.
همچنين مجيد قادري در توضيح اين كه بهترين جا براي شناخت و آموزش كتابخانه است، گفت: حتي با توزيع كتابخانهاي علاوه بر اطلاعرساني و توزيع گستردهتر به فروش محصولات نيز كمك ميشود.
وي تصريح كرد: سال گذشته تفاهمنامهاي با مسوولين مرتبط با اين حوزه انجام شده كه بر اساس آن اولويت توزيع با كتابخانهها خواهد بود.
قادري به برخي از مشكلات موجود در اين زمينه يادآور شد: با توجه به اينكه ظرفيت توليدي كنوني يك دهم آنچه است كه ميتواند باشد، مشكلات اقتصادي و سو مديريت در اين زمينه وجود دارد كه اهم آنها مديريت فرهنگي داخل كانون و اهداف كانون و اعتبارات و بودجه كانون است كه اين امكان را به ما نميدهد كه فعاليتهايمان را در دو زمينه توليد و توزيع افزايش دهيم.
قادري تصريح كرد: با توجه به اين كه توليد انبوه كانون اغلب با بخش خصوصي است، موانعي بر سر راه همكاريهاي بيشتر وجود دارد، درباره مشاركت سازماني نيز بايد گفت كه كانون به دليل نظارتهاي حقوقي و محدوديتهايي از نظر مالي، اداري و قانوني به راحتي با هر سازماني نميتواند همكاري داشته باشد و مشكل ديگر در اين زمينه عدم وجود نگاه فرهنگي در بخش خصوصي در اين گونه فعاليتها است كه بسيار پايين است.
اين نشست همزمان با جشنهاي روز جهاني كودك و جشنواره يك هفته با كانون برگزار شد.