پرهيز از پذيرفتن نقشهاي تكراري و سختگيري براي حضور مقابل دوربين، يكي از مهمترين ويژگيهاي يك بازيگر است.بازيگري هنري است كه ارتباط مستقيمي با ديده شدن دارد و سخت است كه بازيگر از اين ويژگي چشمپوشي كند. اما اغلب بازيگراني كه بر اين ميل، پيروز شدهاند و با گزيدهكاري بسياري از نقشهاي تكراري را رد كردهاند، كارنامهاي داشتهاند كه ميشده به آن نمره قبولي داد. علي مصفا چنين بازيگري است بازيگري كه به علت كمكاري هر بار در فيلم يا مجموعهاي بازي كرده، حضورش همراه با طراوتي خاص بوده. براي مصفا، بازيگري و جاذبههايش خيلي زود رنگ باختند و او ترجيح داد كمتر مقابل دوربين برود، هر چند كه موقعيت خوبي براي تبديل شدن به بازيگري پركار داشت.
به همين دليل است كه به جز «اميد» كه اولين فيلم او است و ربط زيادي به كارنامهاش ندارد، بقيه فيلمهايي كه بازي كرده تجربههاي متفاوتي بودهاند. مصفا به واسطه اين گزيدهكاري تبديل به نامي شده كه اگر در پروژهاي حضور پيدا كند ميتوان به حاصل آن اميدوار بود. او به عياري براي سنجش كيفيت هر فيلم يا مجموعه تبديل شده.
علي مصفا در «پريدخت» يكي از بهترين بازيهايش را ثبت كرده بازي در نقش خاكستري و جذاب، فرصتي بوده كه او از دست نداده و تلاش كرده از آن درست استفاده كند. نادر شخصيتي است چند بعدي كه به خاطر عشقي كه از او دريغ شده از پهلوان (داريوش ارجمند) و نصرت (
كامبيز ديرباز) انتقام ميگيرد، او به خودش حق ميدهد كه براي گرفتن سهمش از دنيا، رقيبان را از سر راه بردارد. اما بهخاطر جرمي كه مرتكب ميشود اندوهگين هم هست، اندوه از مرگ برادر و شوربختي پريدخت. در بازي مصفا تمام اين لحظهها و جنگ دروني نادر با خودش را ميبينيم ميميك چهره او، غم و اندوه و تنهايي نادر را نشان ميدهد. در چشمهايش هم ميشود خشم و كينهاي كه نسبت به نصرت، ميرزا و پهلوان دارد را ديد و هم شرم و عطوفت را. بازي مصفا در «پريدخت» پر از لحظههاي ويژه است. سكانس گفتوگوي او و نصرت و اعتراف نصرت را به ياد بياوريد كه چطور مصفا فقط با چهرهاش دگرگوني روحي نادر و خشمش نسبت به احساس عاشقانه نصرت به پريدخت را منعكس ميكند. سكانس عروسي پريدخت هم از لحظههاي به ياد ماندني مجموعه است كه البته به شدت وابسته به كارگرداني سامان مقدم است. در اين سكانس، نادر پشت پنجره در تنهايي قدم ميزند و در تدوين موازي، اين تنهايي با شادي عروسي نصرت همزمان ميشود. اخمي كه مصفا بر چهره دارد و نگاه تلخش، حالت روحي نادر را به خوبي نشان ميدهد.
حاصل كار مصفا در «پريدخت» نشان ميدهد كه اعتماد كردن به انتخاب او اشتباه نبوده، او همچنان يكي از بهترين و مهمتر از آن گزيدهكارترين بازيگران ما است بازيگري كه ميتوان به احترام حساسيتي كه در انتخاب نقش دارد، كلاه از سر برداشت و هميشه منتظر يك اتفاق در كارنامهاش بود. شايد پس 14 سال كه از ورود او به حرفه بازيگري ميگذرد تعداد فيلمهايي كه بازي كرده در مقايسه با بسياري از بازيگران تازهوارد اين سينما، ناچيز باشد اما مهم اين است كه تلاش كرده در هر فيلم يا مجموعه، تصويري تازه از خود ارائه بدهد و با شناخت درست از جنس بازياش به سراغ نقشهايي برود كه او را در ساختن اين تصويرها ياري ميدهد.
همانقدر كه بخشي از موفقيت و محبوبيت «كيف انگليسي» را ميشد به پاي حضور علي مصفا و ليلا حاتمي در نقشهاي اصلي نوشت، ميتوان تاثير حضور اين زوج را در «پريدخت» هم ديد.
بهجاي اين دو بازيگر بازيگران ديگري هم ميتوانستند اين نقشها را بازي كنند، اما مهم اين است كه هيچ تركيبي به اندازه تركيب ليلا حاتمي و علي مصفا به اين مجموعه كمك نميكرد.