برگزیده های پرشین تولز

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
باشگاه مشتزنى « سيزده گربه روى شيروانى»



«سيزده گربه روى شيروانى» در اين هفته توانست به لطف ماكت هايى كه در جلوى سينماهاى نمايش دهنده خود گذاشته، پس از نوزده روز به فروشى معادل ۱۳۷‎/۶ ميليون تومان برسد و به نظر مى رسد كه قطعاً در دو هفته آينده به مرز ۲۰۰ ميليون تومان خواهد رسيد.
شمعى درباد هم اين هفته به فروش ۳۴۳ ميليون تومان رسيد و هنوز هم پخش تيزرهايش از تلويزيون ادامه دارد. اشك سرما پس از بيست و شش روز به فروش ۵۶ ميليون رسيد و مزرعه پدرى هم به ۲۰ ميليون و همينطور سربازان جمعه هم در آخرين هفته هاى نمايش و پس از شصت و شش روز به فروشى معادل ۱۸۶ ميليون تومان برسد.
اما در آن سوى آب ها، اتفاق جالبى افتاد. در اين هفته جديدترين انيميشن كمپانى دريم وركز به نمايش درآمد و در صدر جدول قرار گرفت.
«داستان كوسه» كه بسيارى از كارشناسان آن را تلفيقى از شرك و در جست وجوى نمو مى دانند با فروشى معادل ۴۹‎/۱ ميليون دلار درصدر جدول نشست. نكته جالب «داستان كوسه» استفاده از صداهاى ستاره هاى بى شمارى است.
مارتين اسكورسيزى (بله، درست خوانديد!) رابرت دنيرو، آنجليا جولى، ويل اسميت، جك بلك، رابرت داونى جونيور و … ستاره هايى هستند كه صداى خود را در اختيار اين انيميشن قرار دادند. از «داستان كوسه» در هفته هاى آينده بيشتر خواهيم گفت. اما «نردبان ۴۹» فيلم ماجراجويانه اى كه درباره آتشنشان هاست، دومين فيلم جديد اين هفته بود كه با فروشى معادل ۲۲‎/۸ ميليون دلار در رتبه دوم جدول ايستاد.
جان تراولتا و ژواكن فونيكس بازيگران فيلم هستند.
«فراموش شده» صدرنشين هفته گذشته با بازى جولين مور با ۱۲ ميليون دلار در رده سوم و صدرنشين دو هفته گذشته يعنى «كاپيتان آسمان و دنياى فردا» با بازى گوئينت پالترو و جودلاو هم با ۳‎/۳ ميليون دلار در رده چهارم جدول قرار گرفت.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
فرار از کليشه ها با مروري برآخرين آثارکروز، دپ و واشنگتن



تا 2 يا 3 دهه پيش در سينماي روز جهان ، اگر بازيگر برجسته اي که همواره نقش مثبت فيلمها را ايفا مي کرد، حتي خودخواسته قصد داشت تغيير ذائقه اي دهد و براي اثبات توانايي هايش در فيلمي هنري يا حتي تجاري نقش ضد قهرمان را به عهده گيرد، گور خودش را مي کند. اين روند حداقل در يک دهه اخير تعديل يافته است.
متن ذيل به بررسي مختصر کارنامه اين گونه 3 تن از بازيگران محبوب سينماي جهان دنزل واشنگتن ، تام کروز و جاني دپ مي پردازد.
اينها که هرکدام با ايفاي نقشهاي مثبت و قهرمان حداقل در 10 فيلم اوليه خود جايگاه بازيگري خويش را شديدا تثبيت کرده بودند. در سالهاي اخير در نقشهاي ضد قهرمان نيز حاضر شده اند و جالب اين که از سوي تماشاگران و همچنين از سوي منتقدان کارشان مورد توجه قرار گرفته است.
به قول واشنگتن «سکه يک سنتي 2 رو دارد و ما سالها يک روي اين سکه را مي ديديم.

به نظرم ديدن آن روي سکه براي همه خوش يمن بوده است.»
حتما با فيلم «روز تمرين » (Training day) با بازي دنزل واشنگتن آشنا هستيد و يادتان مي آيد که اين بازيگر 48 ساله سياهپوست به خاطر ايفاي نقش يک پليس پست فطرت و با ارائه يک ضد قهرمان به عنوان کاراکتر اول فيلم جايزه اسکار را به دست آورد.
وقتي اين اتفاق افتاد، بسياري از منتقدان سينمايي به اين باور رسيدند که واشنگتن سالهاي سال کارنامه بازيگري اش را وارونه توسعه داده.
علت اين امر فکر مي کنيد چه بود؟ اين که شايد خودتان نيز اذعان داشته باشيد که واشنگتن در فيلم خوش ساخت «روز تمرين» آنقدر اين نقش ضد قهرمان و به روايتي خبيث را عالي ارائه داد که به نظر مي رسيد يکشبه تمامي فيلمهاي مطرح خود را (که عمدتا در آن نقش قهرمان و کاراکتري پاک و داراي سرشت صادق و نيات والاي اخلاقي را داشت ) به دست فراموشي سپرده است.
حال اين روند را براي پسر محبوب سينماي جهان با آن دماغ کج اش در نظر بگيريد. براي تام کروز آن هم با تريلري به نام «وثيقه » (Collateral) به کارگرداني مايکل مان.
تام کروز در وثيقه نقش اولي دارد که در آن حکم يک ضدقهرمان تمام عيار را دارد. فيلمي که تنها 10 نفر از تهيه کنندگان کله گنده هاليوود به همراه خود مايکل مان (کارگردان فيلم) و فرانک دارابونت (از او مسير سبز را به ياد بياوريد) در خلق آن نقش داشتند.
براي اين که کروز از هر جهت حمايت شود، تنها 31بازيگر بدلکار به همراه 40 بازيگر نقش فرعي که داراي ديالوگ و نقش و لوکيشن خاص هم بوده اند در فيلم جا داده شده اند. در واقع تمام هم و غم اين تيم طول و دراز، براي ساخت فيلمي بوده که در آن تام کروز بازي در اولين نقش منفي واقعي خود را تجربه کرده است.
البته پيش از اين نيز تام کروز در فيلمهايي مانند «مصاحبه با خون آشام» (به همراه براد پيت و هين کريستين دانست مرد عنکبوتي) نقش منفي افسانه اي بازي کرده بود. کاراکتر کروز در وثيقه از چندين جهت پليدي هاي خاص دارد. حتي تيپيکال کروز در اين فيلم نيز به نوعي خاص است.
بعيد نيست وقتي او را در اين فيلم ببينيد بگوييد: به! واقعا اين نوع تيپيکال برازنده تام کروز است و اصلا خود خودش است نه آن پسر دوست داشتني ماموريت هاي غيرممکن يک و دو، که سومي اش هم در راه است.
قيافه اي خشن ، موهاي سفيد و سياه کوتاه با يک کلت 45هميشه در دست و يک کت و شلوار فاستوني چند سال کار کرده و نگاهي ناقد و اکثرا افتاده بر زمين غير از لحظه اي که قرار است قرباني اش آبکش شود.
به هر روي در دنياي عجيب و غريب هاليوود چنين رخدادهايي مي تواند بسيار از جهت هنري قابل بررسي باشد که چگونه کاراکتري در اوج خوشنامي و بازي در نقشهاي مثبت در قالب قهرمان هاي منفي ظاهر مي شود و دست بر قضا بشدت نيز موفق مي شود.
حالا بياييد اين روند را براي يک بازيگر جوان هم تر از تام به طور مختصر پي بگيريم. با جاني دپ در آخرين کارش دزدان دريايي کارائيب: نفرين مرواريد سياه ، آشنا شده ايد.
هر چند که کارنامه بازيگري جاني دپ از زمين تا آسمان با تام کروز و دنزل واشنگتن فرق دارد. ولي در پنجره مخفي دست دنزل واشنگتن و تام کروز را از پشت مي بندد. اگر در «روز تمرين» واشنگتن مي آيد و درحين آموزش به يک افسر جوان در آخرين روز کار آموزي اش او را به عنوان هديه اي به دامان باندهاي مافيايي مي اندازد و يا کروز به قاتلي سريالي تبديل مي شود و با کمک يک راننده تاکسي شهر را گز مي کند، جاني دپ در پنجره مخفي يکه و تنها و بدون کمک از هيچ کس (جز مساعدت از ذهن معيوب و کله خرابش ) چند تا جنازه رديف مي کند.
نوع گريم وتيپيکال او نيز در فيلم مانند تيپيکال کروز در وثيقه است. از اين جهت که هر دو تفاوت هاي اساسي با تيپيکال هاي سابق خود دارند و هرچند ابتدا به ساکن ممکن است قبل از تماشاي فيلم تماشاگر اين طور تصور کند که جاني دپ با اين گريم يا اين تيپيکال هرگز قابل قبول نخواهد بود يا تام کروز با چنين چهره اي خشن که هرگز از او ديده نشده نيز قابل باور نخواهد شد، اما بعد از ديدن فيلم است که در جا نوع بازي و تيپيکال شان نه تنها باورکردني است که حتي ممکن است براي خيلي ها - همان گونه که براي دنزل واشنگتن گفتم - اين فکر حادث شود که چرا اين دو تا از اول سراغ نقش منفي نرفتند.
به هر روي اين چند مثال از بازيگري هاي متفاوت از سوي بازيگراني بود که پيش از اين تجربه کار در چنين نقش يا حتي ژانري را نداشتند. چنين روندي باعث جذابيت هرچه بيشتر سينما مي شود. ضمن اين که بسيار محتمل است يک بازيگر خوشنام و معروف و بازيگر نقشهاي مثبت با بازي در نقش يک ضد قهرمان چنان ضربه اي پس از اکران نوش جان کند که تا مدتها از صحنه بازيگري محو شود.
بازيگراني مثل واشنگتن ، کروز و دپ استثناهايي در دنياي بازيگري هستند که با ايفاي چنين نقشهايي بر توانايي شان در زمينه بازيگري بيش از پيش صحه مي گذارند.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
برندگان جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان اعلام شد


نوزدهمين جشنواره بين المللى فيلم ويدئو كودكان و نوجوانان در كنار زاينده رود به كار خود پايان داد. به گزارش رسيده، طى مراسمى كه شب گذشته ساعت ?? در باغ نور شهر اصفهان برگزار شد، برگزيدگان اين دوره از جشنواره معرفى شدند و جوايز به شرح ذيل اهدا شد.
بهترين فيلم: لاك پشت ها هم پرواز مى كنند (بهمن قبادى)
بهترين فيلم كوتاه يا نيمه بلند: روباه و كلاغ (فرنك كاكو)
بهترين كارگردان: بهمن قبادى براى فيلم لاك پشت ها هم پرواز مى كنند.
بهترين فيلمنامه: كلاس پرنده نوشته فرانتسيسكا بوخ، هرمينه كونكا و هنرى يته پى ير از آلمان
پروانه زرين بهترين بازيگر: مهسا سعيدى (گلى براى مريم)
پروانه زرين ويژه داوران: فيلم حيات ساخته غلامرضا رمضانى
پروانه زرين بهترين فيلم ويدئويى بلند: بازم گل نرگس (ايرج حبشى)
پروانه زرين بهترين فيلم كوتاه: اسكيمو (الفا اياته وا از روسيه)
بهترين فيلم: راه خانه (از كشور كره)
بهترين كارگردانى: دوان به سوى خانه (سنگاپور)
بهترين فيلمنامه: آلبوم.
همچنين داوران جوان نيز با تقدير از فيلم هاى «خال گونه» به خاطر داستان واقعى و زيباى آن و «قهرمان جوان» به دليل پيام مقاومت موجود در فيلم، جايزه خود را به فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مى كنند» اهدا كردند. فيلم «دربه درها» (اميرحسين صديقى) نيز از سوى هيات داوران كودك و نوجوان به عنوان اثر برگزيده معرفى شد. از سويى ديگر بهترين فيلم معناگراى سينماى كودك نيز «شهر اشباح» ساخته هايايو نازاكى از ژاپن شناخته شد. در نهايت در بخش ?? سال سينماى كودك و نوجوان انقلاب اسلامى از وحيد نيكخواه آزاد به عنوان يك شخصيت فعال تقدير به عمل آمد.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
انحصار پخش فيلم ايرانى در خارج از كشور شكسته شد


گروه فرهنگ و هنر روزنامه ايران: آيين نامه فعاليت مؤسسات عرضه بين المللى فيلم به پيشنهاد معاونت امور سينمايى و تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى تصويب شد.
بنابر اين آيين نامه، مؤسسات خصوصى مى توانند با مراجعه به دفتر جشنواره ها و مجامع سينمايى معاونت سينمايى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، تقاضانامه تأسيس شركت پخش فيلمهاى ايرانى در خارج از كشور را ارائه دهند و با تكميل فرم مربوطه، طبق آيين نامه مصوب از حمايتهاى معاونت امور سينمايى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى بهره مند شوند.اين شركتها پس از تأييد مى توانند تسهيلات و امكاناتى نظير بهره مندى از جايزه صادراتى، پرداخت يارانه به منظور تبليغات و معرفى فيلمها در خارج از كشور، يارانه اجاره غرفه در بازارهاى بين المللى فيلم و يا اجاره سالن جهت اكران فيلم، اعطاى وام درازمدت كم بهره، اعطاى يارانه در تأمين مواد خام و زيرنويس كردن فيلمها استفاده كنند.
پيش از اين، در صورتى كه صاحبان فيلمهاى سينمايى ايرانى از سوى معاونت امور سينمايى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى پروانه نمايش دريافت مى كردند، مى توانستند با بخش خصوصى مذاكره و نسبت به عقد قرارداد پخش بين المللى اقدام كند. هم اكنون نيز صاحبان فيلمها مى توانند خود شركت مورد نظر را انتخاب كنند و ادامه كارها همانند گذشته روال طبيعى خود را طى خواهد كرد.
تنها با ساماندهى رسمى آن تعداد شركتهاى پخش فيلمهاى ايرانى در خارج از كشور افزايش خواهند يافت.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
سوپرمن درگذشت


كريستوفر ريو، ستاره فيلم هاى «سوپرمن» دهه ۷۰ و ۸۰ هاليوود در سن ۵۲ سالگى در اثر سكته قلبى درگذشت.
به گزارش بى.بى.سى، ريو كه در نقش سوپرمن در تاريخ سينما جاودانه شد، نه سال پيش در جريان سانحه اى كه منجر به سقوط او از اسب شد آسيب ديد و از ناحيه گردن به پايين فلج شد. او پس از اين آسيب به يكى از فعالان جهانى تحقيقات مربوط به نخاع و سيستم عصبى تبديل شد و بخش عمده اى از ثروت خود را وقف مطالعه در اين راه كرد. برپايه اين گزارش اندام ورزيده و علاقه ذاتى ريو به ماجراجويى نقش «سوپرمن» را در فيلمى به همين نام در سال ۱۹۷۸ براى وى به ارمغان آورد. او اگرچه اين نقش را سه بار ايفا كرد اما اغلب در كليشه اى شدن نقشش و بازى اش، به عنوان يك قهرمان اكشن نگران بود. ريو در مصاحبه اى در سال ۱۹۸۳ گفته بود: «همه كار كرده ام. پرواز كرده ام، بد شده ام،عشق ورزيده ام. دنيا را به عقب برگردانده ام، با بچه ها و موجودات كوچك دوست شده ام و حتى گربه ها را از شاخه هاى بلند درختان نجات داده ام. چه كار ديگرى مانده است تا يك سوپرمن انجام بدهد و من آن را انجام نداده باشم.» كريستوفر ريو در اواخر دهه ۹۰ مجدداً با ايفاى نقش در نسخه مدرن فيلم «پنجره عقبى» هيچكاك به عرصه سينما بازگشت. او براى بازى در اين فيلم جايزه اتحاديه بازيگران سينما را دريافت كرد. ريو اگرچه در فيلمهاى ديگرى همچون «دهكده لعنت شدگان»، «بازمانده هاى روز»، «خلبان» و «شكوه مج» بازى كرده است اما تا پيش از اين به شهرت رسيدن با فيلم سوپرمن بازيگرى گمنام بود. با فيلم سوپرمن ريو به چهره اى جهانى در سينما مبدل شد و خود فيلم به فروشى ۳۰۰ ميليون دلارى در دنيا دست يافت.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
اكران «مهمان مامان» در امريكا و كانادا


فيلم «مهمان مامان» تازه‌ترين ساخته داريوش مهرجويي از ۱۵ مهرماه در شهرهاي مختلف امريكا و كانادا به نمايش عمومي درآمده است.
اين فيلم هم‌اکتون در شهرهاي تورنتو، شيكاگو و لس‌آنجلس به روي پرده رفته است و به‌زودي نمايش آن در شهرهاي ديگري چون ونكوور، واشنگتن، سن‌خوزه و... هم آغاز مي‌شود.
پخش جهاني فيلم «مهمان مامان»، که به تهيه‌کنندگي سيما فيلم (وابسته به سازمان صدا و سيما) ساخته شده، را اداره كل رسانه بين‌الملل سيما (CMI) بر عهده دارد.
گلاب آدينه، پارسا پيروزفر، امين حيايي، حسن پورشيرازي، ژاله علو، نسيرن مقانلو، مليكا شريفي‌نيا، فريده **** منصور و عليرضا جعفري بازيگران «مهمان مامان» هستند. اين فيلم اقتباسي از داستاني به همين نام نوشته هوشنگ مرادي كرماني است.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
جشنواره فيلم تفليس «طلاي سرخ» را برگزيد


جشنواره فيلم تفليس كه از ۱۵ مهرماه در پايتخت گرجستان آغاز شده بود، شب گذشته، با اهداي جايزه پرومتئوس (الهه طلايي) به فيلم «طلاي سرخ» ساخته جعفر پناهي، به عنوان بهترين فيلم جشنواره، پايان يافت.
«طلاي سرخ» اولين نماينده سينماي ايران در طول ۵ سال برگزاري جشنواره تفليس بود.
هيئت داوران اين جشنواره از شخصيت‌هاي صاحب‌نامي چون الويچ گريگور، رييس فستيوال برلين؛ پير هاري‌دولو، از پايه‌گذاران دو هفته كارگردانان و دوربين طلايي كن، به همراه داوراني از چك، هلند و گرجستان بودند.
رييس هيئت داوران به هنگام اهداي جايزه الهه طلايي به جعفر پناهي گفت: "اين جايزه به خاطره توانايي فوق‌العاده كارگردان و شناخت عميقش از سينما و همچنين به خاطر شجاعت در بيان مشكلات و معضلات اجتماعي به اتفاق آرا به فيلم «طلاي سرخ» ساخته جعفر پناهي اهدا مي‌شود."
پناهي بعد از دريافت جايزه در مصاحبه‌اي با مطبوعات گفت: "هيچ جايزه‌اي براي من مهم‌تر از نمايش فيلم‌هايم در ايران نيست."
الهه طلايي سي و ششمين جايزه بين‌المللي پناهي به خاطره ساختن چهار فيلم «طلاي سرخ»، «دايره»، «آيينه» ‌و «بادكنك سفيد» است.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
فيلم هاي مخاطب خاص از ماه رمضان اكران مي شود



«سيدضياء هاشمي» مسئول گروه سينمايي «آسمان باز» (مخاطب خاص ) گفت : گروه سينمايي مخاطب خاص آبان ماه سال جاري راه اندازي مي شود.
گروه سينمايي مخاطب خاص قرار بود اوايل امسال راه اندازي شود كه به دليل برخي مشكلات و ناهماهنگي ها به تعويق افتاد.
سينماهاي «ايران ۲» ، «فرهنگ ۲» و «فلسطين ۲» سالن هاي نمايش آثار سينمايي مخاطب خاص را تشكيل مي دهند.
هاشمي روز سه شنبه به خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا گفت : فعاليت گروه سينمايي آسمان باز آغاز شده و طراحي پوستر و مواد تبليغي فيلم ها در حال انجام است .
به گفته وي ، تبليغات و اطلاع رساني فيلم هاي مخاطب خاص در آينده گسترده وتخصصي مي شود. مسئول گروه سينمايي «آسمان باز» (مخاطب خاص ) گفت : فيلم هاي «كنار رودخانه» از عليرضااميني ، خواب تلخ ساخته محسن اميريوسفي ، باد مارا خواهد بردساخته عباس كيارستمي ، خاموشي دريا از وحيد موساييان ، بهشت جاي ديگري است ساخته عبدالرسول گلبن در جدول نمايش اين گروه قرار دارند. وي ادامه داد: اكران فيلم هاي مخاطب خاص از ماه رمضان آغاز مي شود و فيلم مناسبي براي اكران اين ايام در نظر گرفته مي شود.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
فيلم ايرانى در شيكاگو


۹ فيلم ايرانى در جشنواره شيكاگو به نمايش در مى آيد. فيلمهايى همچون مارمولك، مهمان مامان، اشك سرما، عاشق مترسك از ۱۱ مهرماه تا ۱۰ آبان ماه در پانزدهمين دوره اين جشنواره به روى پرده خواهد رفت.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
جايزه جشنواره بال به سيندرلا اهدا شد


در دومين جشنواره بين المللي فيلم جزيره بالي اندونزي كه ديشب پايان يافت ، جايزه ويژه هيات داوران اين جشنواره به فيلم ايراني سيندرلا ساخته مسعود رسام و بيژن بيرنگ از جمهوري اسلامي ايران اختصاص يافت .
به گزارش واحد مركزي خبر از كوالالامپور، در اين جشنواره ، سي و دو فيلم سينمايي از ده كشور آسيايي و اروپايي شركت كرده بودند كه فيلم ايراني سيندرلا تنديس ويژه هيات داوران را دريافت كرد.
مراسم پاياني اين جشنواره ديشب در جزيره بالي اندونزي برگزار شد و جايزه فيلم منتخب ايراني به سبب حضور نداشتن رسام و بيرنگ كارگردانان اين فيلم به شبان شهيدي مودب سفير جمهوري اسلامي ايران در اندونزي اهدا شد.
در اين جشنواره شماري از فيلم هاي فرانسوي ، نروژي و چك و اسلواك با حضور كارگردانان و تهيه كنندگان آنها شركت كرده بودند.
فيلم سفر به فردا ساخته حسين حقيقي كارگردان ايراني نيز در اين جشنواره شركت داشت كه عنواني به دست نياورد.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
بازگشت آلن دلون به صحنه تئاتر



جام جم آنلاين: آلن دلون بازيگر برجسته سينماي فرانسه و جهان پس از 6 سال به صحنه تئاتر بازگشت.
او روز سه شنبه 12 اكتبر در تئاتر مارينيي پاريس با بازي در نمايشنامه «كوهستان روسيه» با استقبال بي نظير تماشاگران رو به رو شد.



به گزارش شبكه تلويزيوني كانال 2 فرانسه ، نمايشنامه «كوهستان روسيه» از روز سه شنبه به كارگرداني آن بورژوا و بازيگري آلن دلون و آستريد ويون در تئاتر مارينيي پاريس روي صحنه رفت.
آلن دلون بازيگر 68 ساله مشهور سينماي فرانسه و جهان با ايفاي نقش در اين نمايشنامه پس از 6 سال دوباره روي صحنه تئاتر ظاهر شد.
آلن دلون مي گويد:«هنگامي كه پرده بالا مي رود ، صحنه متعلق به شما است.
خبري از ; كات ، از نو مي گيريم ، نيست.
شما در يك سكوت مطلق در ارتباط مستقيم با تماشاگران تنها هستيد و اين فوق العاده است».
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
باشگاه مشتزنى



ظاهراً مهمترين فيلم اكران شده در سينماهاى تهران «لاك پشت ها هم پرواز مى كنند» بهمن قبادى است كه پس از موفقيت هايى در جشنواره سن سباستين و جشنواره كودك و نوجوان اصفهان و پس از معرفى شدن به عنوان نماينده ايران در ۴ سينماى تهران روى پرده است و روزانه حدود ۹۰۰ هزار تومان مى فروشد. اوضاع براى تازه واردها خيلى مناسب نيست. در ميان اين فيلم ها پروانه موفق تر است اما «الهه زيگورات» فروش مناسبى ندارد.
در اين هفته شمعى در باد مجموع فروشش را به ۳۶۰ و سيزده گربه روى شيروانى مجموعاً بيش از ۱۸۰ ميليون دلار فروخته كه اين فروش ادامه دارد. «اشك سرما» عمده سينماهايش را از دست داده و فروشش نااميد كننده بوده است و مزرعه پدرى هم تقريبأ كمتر از يك بيستم هزينه هايش يعنى ۳۰ ميليون تومان فروخته است.
در آمريكا فعلاً «قصه كوسه اى» همه را غافلگير كرده است. جواب دندان شكن كمپانى دريم وركس به والت ديزنى اين هفته هم ۳۱‎/۷ ميليون دلار فروخت تا مجموع فروشش به ۸۷‎/۷ ميليون دلار برسد. اين ميزان فروش نشان مى دهد كه فيلم براحتى توان گذراندن مرز ۲۰۰ ميليون دلار را دارد هر چند « در جست وجوى نمو» با رقم هايى كه به جاى گذاشته فعلاً دست نيافتنى است. به نظر مى رسد فيلم در هفته آينده هم صدرنشين جدول باشد.
فاتح اكران اين هفته اما فيلم تازه كمپانى يونيورسال با نام «روشنايى هاى جمعه شب» ساخته پيتر برگ كارگردان فيلم موفق «چيزهاى خيلى بد» است كه تهيه اش را هم برايان گريزر برعهده داشته؛ اين فيلم كم خرج كه بازيگر اصلى اش بيلى باب تورنتون است، اين هفته ۲۰‎/۵ ميليون دلار فروخته كه نشان مى دهد همچنان فيلم هاى ورزشى موفق است. بيشترين پيشرفت هفته هم از آن «خاطرات موتور سيكلت» واترسالس است كه از رتبه پانزدهم توانست به جمع ده فيلم بپيوندد و اين هفته مقام نهم جدول فروش آمريكاى شمالى را از آن خود كند.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
حكم در شمال كليد مى خورد


شرق: مسعود كيميايى ۱۰ آبان تازه ترين اثرش «حكم» را در شمال كشور كليد مى زند. در خلاصه داستان حكم آمده است:... حكم كه صادر شد، بايد اجرا بشه. اگر بترسى، تاخير كنى، جا بزنى، حكم خودت صادر مى شه... رضا معروفى خود صاحب حكم است اما آن را اجرا هم مى كند. او سهند را امان مى دهد، به خانه مى آورد و براى گرفتارى اش چاره اى مى يابد. محسن و فروزنده هر دو جوان اند و عاشق. محسن، خون و اسلحه و پول را انتخاب مى كند، حتى در مقابل فروزنده.... حكم صادر مى شود.در تازه ترين اثر مسعود كيميايى براى اولين بار عزت الله انتظامى و ليلا حاتمى بازى مى كنند و خسرو شكيبايى پس از گذشت سال ها كه با فيلم خط قرمز كيميايى وارد عرصه سينما شد بار ديگر با او همكارى مى كند. از ديگر بازيگران اين فيلم مى توان به بهرام رادان، پولاد كيميايى، محسن هنرمند، ميترا صالحى، سعيد پيردوست، بهرام فتاحى، داود عمادى.... و مريلا زارعى اشاره كرد.مدير فيلمبردارى «حكم»، عليرضا زرين دست است و مجيد انتظامى موسيقى اين فيلم را مى سازد.ديگر عوامل اين فيلم عبارتند از مدير توليد: محمدصادق آذين، برنامه ريز و مشاور كارگردان: اميرشهاب اسماعيلى، مدير صحنه: محمد تراب نيا، دستياران كارگردان: امين فرج پور، محمدعلى جناب، صدا: اسحق خانزادى، طراح گريم: عاطفه رضوى، طراح صحنه و لباس: كيوان مقدم، عكاس: بابك برزويه، منشى صحنه: فرناز جمشيدى مقدم، روابط عمومى: نگار باباجانى، محصول كارگاه آزاد فيلم، تهيه كننده: مسعود كيميايى.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
احترام برومند در فيلم " ديشب باباتو ديدم آيدا"


فيلمبردارى «ديشب باباتو ديدم آيدا» كار جديد رسول صدرعاملى از مرز ۳۵درصد گذشت.
اين فيلم كه با فيلمنامه كامبوزيا پرتوى و صدرعاملى ـ براساس داستان كوتاه «باباى نورا» از مرجان شيرمحمدى ـ از ۲۷شهريور جلوى دوربين رفته است همچنان در شهرك اميد تهران ادامه دارد. به بازيگران اين فيلم احترام برومند،مجرى باسابقه برنامه كودك و همسرداود رشيدى نيز اضافه شده كه اولين تجربه بازيگرى او در سينما به شمار مى آيد. او در فيلم صدرعاملى نقش مادربزرگ آيدا را بازى مى كند. «ديشب باباتو ديدم آيدا» نهمين ساخته رسول صدرعاملى است. او پيش از اين «دخترى با كفش هاى كتانى» و «من ترانه ۱۵سال دارم» را در حوزه مسائل دختران نوجوان ساخته است.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
سينماي ايران در رده دوم جهاني قرار دارد



سينماي جمهوري اسلامي ايران در كسب جايزه هاي بين المللي در رده دوم جهاني قرار دارد.
احمد «مسجد جامعي» ديروز (شنبه ) با اعلام اين مطلب در دومين روز از هفتمين همايش سالانه وزراي شبكه بين المللي سياست گذاري فرهنگي در شانگ هاي چين ، تجربه سينماي ايران در دهه گذشته را تشريح كرد. وي گفت : كسب ۱۱۰ جايزه بين المللي نشان دهنده اين است كه سينماي ايران با وجود محدوديت هاي فناوري و پرهيز از پرداختن به شيوه هاي رايج سينماي تجاري توانسته است مخاطبان جهاني خود را پيدا كند.
«مسجد جامعي» ، بهره گيري مناسب از تنوع فرهنگي و قوميتي ايران و شبكه كشوري حمايت از سينماگران جوان و آموزش سازمان يافته را از دلايل پيشرفت هاي سينماي ايران دانست .
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخنان خود خواستار توجه كنوانسيون تنوع فرهنگي به حمايت از حضور سينماي كشورهاي كوچك در بازار جهاني سينما و در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگي در معيارهاي توزيع فيلم در بازار جهاني سينما شد.
«احمد مسجد جامعي» در اين همايش كه با موضوع تنوع فرهنگي برگزار مي شود سخن مي گفت ، بر ضرورت پذيرش اصل «تنوع فرهنگي» به عنوان عاملي براي افزايش ظرفيت هاي فرهنگي جهان امروز و مبنايي براي همزيستي صلح آميز همه فرهنگ ها، تاكيد كرد.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
فيلم جديد سوسن تسليمي در بازداشتگاه گوتنبرگ


سوسن تسليمي هنرمند ايراني مقيم استكهلم براي توليد فيلم جديدش دربازداشتگاه گوتنبرگ بسرمي برد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني اخبار استكهلم ، او در حال فيلم برداري وتهيه مجموعه اي تحت عنوان بازداشتگاه است كه در محيط زندان فيلمبرداري وتوليد مي شود. او با شروع فيلم برداري هاي اين مجموعه ، بارها به بازداشتگاه گوتنبرگ سرزده و در آن بسر برده است .
فيلم نامه اين مجموعه را كه تسليمي از آن بسيار راضي است ، كاله ليندنوشته كه خود، مدتي در بازداشتگاه شهر مالمو به كار اشتغال داشته است .
تسليمي جدا از تهيه اين سريال ، به عنوان هنرپيشه نقش اول يك فيلم تلويزيوني بنام اوركا اوركا كه در اوايل ماه نوامبر از بزرگترين شبكه سراسري سوئد اس وي تي پخش خواهد شد، ظاهر مي شود. مجموعه بازداشتگاه نيز كه سوسن تسليمي در حال تهيه آن است ، در پاييز۲۰۰۵ و در چهار قسمت يك ساعته از شبكه اس وي تي سوئد پخش خواهد شد.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
سينماى ايران با كيارستمى ها درجشنواره نانت



گروه فرهنگ وهنر رزونامه ايران ـ بيست وششمين جشنواره بين المللى فيلم نانت كه به جشنواره سه قاره شهرت دارد از ۳ تا ۹ آذرماه (۲۳ تا ۲۹ نوامبر) درشهر نانت فرانسه برگزار مى شود.
يك منبع مطلع به خبرنگار «ايران» گفت درجشنواره امسال فيلم مستند « زائر» ساخته بهمن كيا رستمى فرزند عباس كيارستمى دربخش مسابقه مستند پذيرفته شده است. اين جشنواره از سال گذشته در دو بخش اصلى مسابقه فيلمهاى داستانى ومسابقه فيلمهاى مستند برگزار مى شود.
درجشنواره نانت امسال جداى از فيلم « زائر» مجموعه فيلمهاى كوتاه عباس كيا رستمى همچون « نان وكوچه» ، « بهداشت دهان ودندان »، « لباسى براى عروسى» دربخشهاى جنبى به نمايش درمى آيد ومجموعه اى از عكسهاى وى كه بيشتر درحوزه عكاسى طبيعت با موضوع « درختها» هستند نيز درمعرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
بنا به گفته اين منبع احتمالاً فيلم« لاك پشت ها هم پرواز مى كنند» ساخته بهمن قبادى (منتخب سينماى ايران براى اسكار ۲۰۰۵ وبرگزيده جشنواره سن سباستين) دربخش خارج از مسابقه به نمايش داده مى شود. بهمن وعباس كيارستمى نيز ازميهمانان جشنواره نانت خواهند بود.


سينماى ايران ازسال تأسيس جشنواره سه قاره در اين جشنواره حضورى فعال داشته ودرهمان سال (۱۹۷۹) جايزه هيأت داوران را به خاطر فيلم« كلاغ» اثربهرام بيضايى دريافت كرد. « دونده» و « آب ، باد ، خاك» نيز از ديگر فيلمهايى هستند كه درسالهاى بعد جايزه بزرگ جشنواره نانت را به دست آوردند. آخرين جايزه سينماى ايران از اين جشنواره به كليه بازيگران فيلم « امتحان » ساخته ناصر رفايى اهدا شد كه سال گذشته دراين جشنواره به نمايش درآمده بود.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
ستاد مبارزه با شبكه قاچاق فيلم تشكيل شد

ستاد مركزي مقابله با تخلفات شبكه نمايش خانگي براي جلوگيري و برخورد قاطع با قاچاق توليد و پخش نوارهاي غيرمجاز ويديويي تشكيل شد. اين ستاد با مشاركت انجمن صنفي ويديو رسانه كشور و اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم راه اندازي شده است . معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد گزارش داد: برخورد با تكثير غيرمجاز و عرضه فيلم هاي ايراني در قالب نوارهاي ويديويي ، وي اچ اس ودي وي دي و نظارت بر فروشگاه هاي محصولات فرهنگي از وظايف اين ستاد است .
نمايندگان قوه قضائيه ، نيروي انتظامي ، اداره كل نظارت و ارزشيابي ، اداره كل توسعه و همكاري هاي سمعي و بصري ، موسسه رسانه هاي تصويري ، انجمن صنفي ويديو رسانه و اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم اعضاي ستاد مركزي برخورد با تخلفات شبكه نمايش خانگي را تشكيل مي دهند.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
مل گيبسون شخصيت هنرى برتر سال


مل گيبسون، كارگردان فيلم «مصائب مسيح» به عنوان شخصيت برتر هنرى سال ۲۰۰۴ در هفته نامه اينترتينمنت آمريكا معرفى شد.
هفته نامه «اينترتينمنت» در شماره آخر خود مل گيبسون را به عنوان برترين شخصيت هنرى سال معرفى كرده است. اين عنوان به كسى اطلاق مى شود كه طى ۱۲ماه در زندگى شخصى و هنرى اش تحول عظيمى رخ داده باشد.
فيلم مل گيبسون در طى چند ماه توانست مبلغ ۶۱۰ميليون دلار در فروش گيشه جهانى به خود اختصاص دهد. گيبسون به مجله اينترتينمنت گفته است كه اين خدا بوده كه فيلم را به وسيله او به سمت موفقيت هدايت كرده است و نه شخص ديگرى.
گيبسون۲۵ميليون دلار از دارايى خود را صرف ساخت فيلم مصائب مسيح كرد و اين كار او تحسين افراد زيادى را برانگيخته است. يك تهيه كننده لس آنجلسى در اين باره مى گويد: اينكه شخصى حاضر بشود تا ۲۵ميليون دلار از اموال خويش را صرف يك موضوع تاريخى اين چنينى كند جاى تحسين دارد.
در كنار مل گيبسون ديگر كسانى كه جزو شخصيت برگزيده اين هفته نامه اند مى توان به ويل فول، تينا فى، مايكل مور و ليندسى لوهان اشاره كرد.
 

shifte shab

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,618
لایک‌ها
6
محل سکونت
زير گنبد كبود
ستاد مركزى برخورد با تخلفات ويدئويى تشكيل شد


ستادمركزى مبارزه با متخلفان ويدئويى با هدف ساماندهى و برخورد متناسب با متخلفان نمايش آثار سينمايى در شبكه هاى خانگى رسماً در وزارت ارشاد آغاز به كار كرد.
اين ستاد كه به پيشنهاد اتحاديه تهيه كنندگان فيلم ايران و حمايت انجمن صنفى ويدئو رسانه تشكيل شده است برخورد با تكثير غيرمجاز VCD,DVD را در اولويت كارى قرار داده است. ارجاع پرونده هاى تخلف به نيروهاى انتظامى و دادسرا از وظايف حقوقى اين ستاد است.
 
بالا