• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

همهء سوالات من (سوالات فني)

athlon64x2

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2005
نوشته‌ها
299
لایک‌ها
23
محل سکونت
تهران
به نقل از amin jooon :
ممنون از جوابتون

اين چيزي رو كه درباره ي نسبت سايز سنسور و حساسيت به نور دوربين گفتي، فكر نكنم هميشه درست باشه. مثلا در دوربين 700 كنون سايز سنسور 2.5/1 هست و حساسيت به نورش 800 هست ولي در مدل 620 اندازه سنسور 1.8/1 هست و حساسيت به نورش 400 هست.
سوال بعدي كه ميخواستم بپرسم مربوط به اين تاپيك نيست ولي من قبلا اون رو تو يك تاپيك جدا مطرح كرده بودم ، و همه به جز اقا ارسلان نظرشون رو گفتند. ميخواستم بدونم شما بين a620 و a700 كنون كدوم مدل روترجيح ميديد؟؟؟ لطفا جوابي روكه ميديد مثل هميشه كارشناسانه باشه . چون تاثير زيادي در انتخابم ميگذاره.

پيشاپيش از شما و بقيه دوستان ممنونم.

سلام دوست عزيزم

اتفاقا اين نسبت درسته دليل اونهم سادست محدوديد فيزيکيه . کلا 2 دليل اصلی براي ايجاد نويز داريم
1. ليک الکترونها بين فوتوزيت ها
2. مينميم ميکروفوکوس لنز بزرگتر از يک فوتوزيت باشه و فوتوزيت مجاور رو هم کمي بپوشونه

اما دلايل ديگه اي مثل تقص هاي چيپ سنسور (هيچ چيپي بي نقص نيست) از بين رفتن ديتا حين آمپليفيکاسيون و ... همگي موثره .

دوستاني که از مود raw استفاده ميکنن ميبينن که حتي سنسورهاي apc مثل canon 350 در ايزو 1600 چه نويز بالايي داره کار چيپ پروسسور دوربين حذف اين نويز برحسب pattern شناخته شده اين دوربين هست که سازنده دوربين از اون مطلعه و بصورت نرم افزاري سعي در حذفش ميکنه اما نميشه داده از بين رفته رو بازسازي کرد و در ضمن شرکتهاي مختلف هم در اين زمينه روش خاصي دارن
مثلا کانن از نظر ساخت سنسور فعلا از بقيه رقبا بهتره سنسورهاش نويز کمتري دارد (فاکتور سخت افزاري) در کنار اون چيپ ويژه ديجي کانن هم در نسخه 2 بالاترين کارايي رو داره. نتيجه اينکه کانن ميتونه سنسورش رو کوچکتر کنه ولي نويز را در حد سنسور کمي بزرگتر يا نزديک به اون نگه داره اما مثلا پاناسونيک نتونست و همه ميدونيم fz50 با سنسور هم سايز fz30 چه فاجعه اي از نظر نويز از آب در اومد.
کلا در نسل يکسان و مارک مشابه سنسور تفاوت نويز عمدتا در مقدار شارپ بودن تصوير و بالطبع نويز بيشتر یا تار شدن و نويز کمتره. کانن تصوير رو کمي تار ميکنه که البته خيلي راحت ميشه تو فتوشاپ درستش کرد. پاناسونيک خيلي خيلي شارپ تصوير ميده مثلا فرق بين fz20 با s2is رو ببينيد کاملا معلومه. فوجي بي نهايت تار ميکنه و عملا جزئيات رو از دست ميديد . نيکون نسبتا بهتره و از کانن شارپ تر . معمولا دوربينهايي که تصوير شارپ تر ذخيره ميکنن نرم افزارشون کمتر نويز رو حذف ميکنه و اين به عهده خود شماست.
ميبينيد که فاکتورهاي زيادي دخيله اما مهمترينشون محدوديت فيزيکي است که همانا سايز سنسور و بعد از اون کيفيت لنز هست.
سوال بعدي هم که جناب ارسلان خودشون پاسخ خواهند داد.
 

athlon64x2

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2005
نوشته‌ها
299
لایک‌ها
23
محل سکونت
تهران
به نقل از ramin_njf :
فکر کردم اگه همه سوالات را اینجا مطرح کنیم بهتره تا اینکه توی تایپیک اخرین عکس شلوغ بازی بشه

فعلا همین رو جواب بدین

اگه سایز سنسور بزرگ باشه کجا ها تاثیر مثبت داره ؟

اقا هرکی سوال عمومی داره همینجان مطرح کنه

سلام دوست گرامي

جناب ارسلان پاسخ کاملي ارائه کردند منهم خواستم چند آيتم اضافه کنم

1. کاهش نويز با کاهش ليک الکتروني
2. الزاما رزولوشن بالا نميره چون ميتونه فتوزيتها بزرگ باشه مثل نيکون d2h 5 مگاپيکسل ولي سنسور فول فريم
3. کاهش احتمال hot cell به همون دليل 1
4. نياز به لنز گرونتر چون ضريب کراپ لنز کوچک ميشه . مثلا يه سنسور aps-c اين عدد 1.6 هست و يک لنز 40 - 50 روي اون تبديل به 64 - 80 ميشه . به همين دليل دوربينهاي اولترا زوم سنسورهاي افتضاح کوچولو! دارن چون با يک کراپ زياد يک لنز زوم تبديل به اولترا زوم ميشه . يه لنز 500 براي eos1 فول فريم چيزي حدود 1000 دلار و 1 کليلوگرم وزن داره!
5. کاهش cross talk و در نتيجه شارپنس بيشتر تصوير
6. ديناميک رنج بالاتر
7. DOF هاي بسيار کم که مسئله مهمي است . براي عکاسي ماکرو و پرتره هدف کم کردن عمق تصوير براي تمرکز روي سوژه هست که اينکار با استفاده از دياف هاي باز صورت ميگيره . اصولا هرچه سنسور بزرگتر باشه عمق تصوير کمتره براي همين عمق تصويرهاي بسيار کم عملا با سنسورهاي کوچک امکانپذير نيست مثلا عمق تصوير يک لنز نرمال 50 با دياف 4 روي يک دوربين فول فريم معادل دياف 0.8 براي کنون a620 با سنسور 1/1.8 ميشه که عملا ممکن نيست.
8. امکان استفاده از قطرهاي کمتر ديافراگم بدون از دست رفتن حدت تصوير . مثلا همون a620 تنگ ترين دياف قابل استفادش f5.6 هست و تنگ تر از اون حدت تصويرش کاهش پيدا ميکنه در صورتيکه مثلا در EOS350 برابر f11 هست. البته در سايزهاي پرينت معمولي مشخص نميشه ولي اگر تصوير رو بزرگ کنيد کاملا واضحه و عملا رزولوشن بالاي اين سنسورهاي کوچک فقط در نور بسيار زياد پرينتهاي بزرگ به ما ميده و در نور کم عملا شارپنس اونقدر کم ميشه که رزولوشن عملي دوربين به نصف ميرسه.
7. عموما رنگهاي دقيق تر بخاطر استفاده از فيلترهاي بهتر و گرانتر روي سنسور

البته يکسري اثر منفي هم داره که بيشتر اونا ناشي از صدماتي است که به جيب خريدار وارد ميکنن
 

amin jooon

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 جولای 2006
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
0
محل سکونت
shiraz
با تشكر از athlon عزيز…
توضيحات خوب و كاملي بود..
 

gh_ali69

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 آگوست 2006
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
0
سلام ميشه در مورد رابطه ي عمق ميدان با دياف و سرعت شاتر توضيح بديد؟
ببخشيد اگه سوالم ابتدايي:blush:
 

phoyo_live

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
31 می 2004
نوشته‌ها
1,047
لایک‌ها
13
سن
38
محل سکونت
ahwaz
تو پستهای قبلی حتما" پیداش میکنی ف اما ضمنی بگم که هر چه مقدار عدد دیاف کمتر باشه (یعنی قطر دیاف در محدوده عبور نور بیشتر باشه مثلا" عددهای 2. 3. 4 تا 6 ) عمق میدان شما یا حوزه وضوحتون کم خواهد بود در بعضی اوقات شاید دایره وضوحتون به چند سانتیمتر خلاصه بشه .
 

ramin_njf

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2005
نوشته‌ها
656
لایک‌ها
5
بعد از مدتها یک سوال

تفکیک رنگ مربوط به کدام قسمت از دوربین میشه سسنسور لنز

این سوالم بی جواب موند

این یکی رو جواب بدین لطفا

سایز سنسور اس 2ای اس با a510 یکی پس چرا عکسهای اس 2 بهتره

چه فاکتورهایی در اس 2 باعث این مورد شده
 

kamyar hajikhan

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2006
نوشته‌ها
192
لایک‌ها
0
محل سکونت
TEHRAN
این سوالم بی جواب موند

این یکی رو جواب بدین لطفا

سایز سنسور اس 2ای اس با a510 یکی پس چرا عکسهای اس 2 بهتره

چه فاکتورهایی در اس 2 باعث این مورد شده


یکیش فکر میکنم لنز باشه لنز a510 35-104 لنز s2is 36 -432

دومی سرعت شاتر بالا تر s2is نسبت به a510 هست

ودر مجموع s2is یک دوربین شبه اس ال ار هست که از دوربینهای کامپکت بهتر هستند
 

farshid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 دسامبر 2002
نوشته‌ها
57
لایک‌ها
0
تو پستهای قبلی حتما" پیداش میکنی ف اما ضمنی بگم که هر چه مقدار عدد دیاف کمتر باشه (یعنی قطر دیاف در محدوده عبور نور بیشتر باشه مثلا" عددهای 2. 3. 4 تا 6 ) عمق میدان شما یا حوزه وضوحتون کم خواهد بود در بعضی اوقات شاید دایره وضوحتون به چند سانتیمتر خلاصه بشه .

در تکمیل صحبتهای استاد بگم که سرعت شاتر ربطی به عمق میدان نداره. فقط وقتی دبافراگم را بازتر می کنی تا عمق میدان کم بشه برای اینکه نور زیادی به سنسور نخوره مجبور میشی سرعت را زیاد کنی تا زمان کمتری نور بهب سنسور برسه. در بعضی مدها دوربینهای دیجیتال می تونی فقط با اندازه دیافراگم بازی کنی و خود دوربین سرعت را تنظیم کنه. مد AP-Aperture Priority در حقیقت برای همین کار خلق شده.
 

athlon64x2

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2005
نوشته‌ها
299
لایک‌ها
23
محل سکونت
تهران
این سوالم بی جواب موند

این یکی رو جواب بدین لطفا

سایز سنسور اس 2ای اس با a510 یکی پس چرا عکسهای اس 2 بهتره

چه فاکتورهایی در اس 2 باعث این مورد شده

سلام دوست عزيز

دوست دانشمندم جناب حاجيخان توضيح کاملي ارائه دادند فقط در تکميل فرمايشات ايشون چند نکته اضافه ميکنم.

پاسخ سوال شما يک کلمه است ... کل دوربين!

مجوعه تمام فاکتورها در اين امر دخالت دارند

بدنه دوربين: فاصله آخرين لنز تا سطح سنسور بسيار نکته مهمي است. مثلا از نقاط قوت R1 سوني اين مسئله است. دليل اين امر اختلاف طول موج رنگهاي مختلف و در نتيجه درجه متفاوت واگرايي و دايره آيري متفاوت هست که هرچه آخرين لنز از سطح سنسور دور بشه اين اختلاف سرعت نورها بيشتر خودش رو نشون ميده

لنز: سرعت لنز + وجود المان هاي ED براي حذف fringing وجود لايه هاي خاص براي حذف انعکاس مثل فلورايت در لنزهاي سفيد کانن . کيفيت سوبستراي لنز و اينرت بودن در مقابل تمام طول موجهاي نوري مثلا لنزهاي ارزان به صورت فيلترهاي رنگي عمل ميکنند و بسياري فاکتورهاي ديگر مثل تعداد کلي المان هاي لنز قطر لنز و ...

فيلتر روي سنسور: بسيار بسيار مهمه. روي سنسور يک لايه محافظ هست که عملا يک فيلتره. بسته به مشخصات نوري سنسور کارخانه سازنده فيتري انتخاب ميکنه که عيوب سنسور در يکسان نبودن حساسيت به رنگها رو بپوشونه . به اون به چشم پچ هاي ميکرو کد سي پي يو ها در بيوس کامپيوتر نگاه کنيد. سنسورهاي بزرگتر گرانتر و به همون نسبت از فيلترهاي بهتري بهره ميبرن. دوربينهاي متفرقه مثل کريتيو و هزاران مارک مشابه عملا فاقد اين لايه هستند و پاسخ رنگي اونها در نورهاي مختلف قابل پيش بيني نيست.

سنسور: مهمترين عامل: ديناميک رنج دوربين و پاسخ اون به نور بصورت ايجاد توناليته هاي مختلف. عملا عمده تفاوت اينجاست و مسئله خيلي بيش از صرفا سايز سنسوره. مثلا سوني 828 از چهار فتوزيت براي هر پيکسل استفاده ميکرد و يا فوجي از دو مجموعه فتوزيت براي هر پيکسل هدف بالابردن سطح توناليته است. بطور تئوري اغلب سنسور ها 10 12 يا 14 بيتي هستن يعني 2 به توان هرکدوم از اينها توناليته ايجاد ميکنن. اينجا فرق سنسورهاي ارزان و بي نام 8 بيتي با سنسورهاي 12 بيتي مشخص ميشه. هر چه سنسور توناليته بيشتري توليد کنه يعني بين کمترين و بيشترين شدت يک رنگ سطوح رنگي بيشتري حس کنه پاسخ اون بصورت ديناميک رنج بالاتر داده هاي ديجيتالي نمود پيدا ميکنه.

پروسسور: اينهم بعد از سنسور مهمترين عامله. شما تصوير 12 بيتي از سنسور ميگيريد و حالا قراره دوربين اونو 8 بيتي jpeg ثبت کنه. در اين فرايند آنچه بسيار از دست ميرود ديناميک رنج است. حالا هر چه نسل دوربين جديدتر باشه و يا سطح بالاتر اين پروسسور سريعتره و از فرايند پيچيده تري براي تبديل استفاده ميکنه که از دست رفتن توناليته کمترين سطح باشه . به هرحال هيچي جاي raw mode و ويرايش تو مود 48 بيت فتوشاپ رو نميگيره

سياست سازنده!: بله اينهم بسيار اثرگذاره و در فرم وير دوربين خودش رو نشون ميده. اصولا هر شرکت دوربينهاي مشابه از نظر سخت افزاري ولي متفاوت در امکانات رو روونه بازار ميکنه با قيمتهاي بسيار متفاوت. غير از امکانات معمولا خريداران رو ميشه با کيفيت هم به خريد محصول گرونتر تشويق کرد. هر شرکت دوربينهاي هر کلاسش رو طوري تنظيم ميکنه که از نظر کيفيت به قيمت از رقبا محصول بهتري باشه اما با محصولات خودش رقابت نکنه!!! اين امر بديهيه. از طرفي هر کلاس دوربين براي کاربر خاصي طراحي ميشه. مثلا دوربينهاي کامپکت سوني و پاناسونيک نمونه بسيار خوبي از دوربينهايي هستند که براي کاربري طراحي شدن که قرار نيست post processing انجام بده و رنگها بيش از حد اشباع هستند (اصلاحا تصوير punchy است و در نظر اول بسيار به چشم مياد) سازنده هاي حرفه اي تر از رنگهاي واقعي تر استفاده ميکنند ولي مثلا بازهم تفاوت هست بين سري A کانن که براي کاربر مبتدي طراحي ميشه تا کانن 1Ds که براي کاربري است که اغلب اوقات در مود raw کار ميکنه و عملا به PP خود دوربين هيچ تکيه اي نميکنه.
 

athlon64x2

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2005
نوشته‌ها
299
لایک‌ها
23
محل سکونت
تهران
رامين جان يكي از بزرگترين مزاياي سنسور بزرگتر, داشتن عمق ميدان بيشتره( چيزي كه شما خيلي طالبش هستين). سوژه بسيار واضح و بك گراند كاملا محو قابل دسترسي است.

بعنوان مثال اگه سايز سنسور شما 1/1.8"باشه با فاصله كانوني 50mmو ديافراگم 8 و از سوژه 1 متر فاصله داشته باشين:

عمق ميدان شما حدودا 4.2 ميلي متر خواهد بود .در حاليكه با همين تنظيمات و سايز سنسور يه دوربين DSLR با
1.6X عمق ميدان شما ميشه 12.6 سانتي متر.

البته نسبتها هميشه به اين منوال نيستند ولي تفاوت فاحش هست.

سلام دوست عزيز خوش ذوق و دانشمندم

فرمايش شما کاملا متين هستند اما همونطور که ميدونيد بدست آوردن عمق ميدان بيشتر کار سختي نيست و بصورت تئوريک با تنگ کردن دياف ميشه اين کار رو انجام داد که البته مسلما کم بودن نور و گذر از تنگ ترين دياف داراي شارپنس و اصلا موجود بودن ديافراگم مورد نظر! مارو محدود ميکنن

در واقع مزيت واقعي سنسورهاي بزرگتر کم بودن عمق ميدان ديد اونهاست. مقاديري که دوربينهاي با سنسور کوچک نميتونن به اون برسن و عملا فقط از دوربينهاي فول فريم ميشه به عنوان دوربينهاي عکاسي پرتره واقعي استفاده کرد و دوربينهاي کمپکت با محدوديت فيزيکي مواجه ميشن

بعنوان مثال دوربين فول فريم کانن 1ds با لنز 50 که بسيار مناسب براي کار پرتره هست با دياف 1.4 در فاصله 1 متري عمق ميدان حدود 3.5 سانتي متر داره. براي ثبت همين تصوير با کانن eos 350d (بخاطر کراپ 1.6) بايد فاصله کانوني لنز رو 50÷1.6 يعني 32 انتخاب کنيم تا ميدان تصوير مساوي و در واقع فريم يکساني داشته باشيم . با اين لنز براي DOF = 4cm بايد دياف رو زير 1 انتخاب کرد!!! که اصلا چنين چيزي وجود نداره و کم عمق ترين مقدار ممکن 5.5cm با دياف 1.4 هست .

در توضيح شما نکته اي که باعث ميشه مطلب متفاوت جلوه کنه اينه که بايد اين نکته رو هم مد نظر داشت که فريم از 3 بعد تشکليل ميشه و براي مقايسه بايد طول و عرض و بعبارتي ميدان ديد رو هم يکسان سازي کنيم بعد از اون عمق ها قابل مقايسه خواهند شد. سنسورهاي کوچکتر ضريب کراپ بيشتري دارن . در واقع در مثال شما تصوير ايجاد شده از سوژه در فاصله 1 متري بر روي سنسور 1/1.8 با لنز 50 ميدان ديدي برابر با لنز 150 روي يک سنسور aps-c داره. (چون کراپ سنسور 1/1.8 برابر با 4.8 و کراپ سنسور aps-c برابر با 1.6 هست) حالا اگر اين دو تصوير رو مقايسه کنيم تصوير ايجاد شده توسط سنسور 1/1.8 عمق ميدان برابر با 4.2 cm و در سنسور aps-c عمق ميداني برابر با 1.2 سانتي متر خواهد داشت. در واقع سنسورهاي بزرگتر در ميدان ديد مساوي, با دياف برابر عمق ميدان کمتري رو در اختيار ما قرار ميدن نه بيشتر
 

ramin_njf

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2005
نوشته‌ها
656
لایک‌ها
5
از همه دوستان ممنون توضیحات خیلی عالی بود

خب یه سوال : این اطلاعات مثل
. مثلا سوني 828 از چهار فتوزيت براي هر پيکسل استفاده ميکرد
در ریویو ها نوشته شده که ما در زمان خرید مد نظر قرار بدیم ؟

اقای athlon64*2 از اینکه اینگونه وقت میذاری ممنون ای کاش اسم خودتون رو در امضا میگذاشتین تا ما در خطاب کردن مشکل نداشته باشیم ممنون
 

athlon64x2

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2005
نوشته‌ها
299
لایک‌ها
23
محل سکونت
تهران
دوست عزيز و گرانقدرم جناب حاجيخاني

شما خيلي بزرگوار هستيد ولي اصلا لايق اين محبت شما نيستم در اين انجمن از شما و ساير دوستان و سروران گرامي بسيار آموختم خوشحالم اگر اطلاعات اندکي که دارم کمک ناچيزي براي دوستان عزيز باشد. شخصا از نظرات انديشمندانه شما بسيار استفاده ميکنم و لذت ميبرم.

دوست خوبم جناب نجفي

در مورد سوالتون پاسخ مثبته بخصوص در مورد 828 سوني که با داشتن 4 فوتوزيت يک سنسور انقلابي محسوب ميشد. تنها مشکلي که پيش اومد اشکالي نرم افزاري بود که باعث شد اين دوربين انحراف رنگ وحشتناکي داشته باشه که اوايل به سنسورش نسبت داده شد که بعده ها با پچ نرم افزاري برطرف شد. شايد به اين دليل زياد اشاره اي بهش نشده باشه. اما در مورد مشخصات جزيي ساير دوربينها هم در ريويو ها ميتونيد پيدا کنيد مثل سنسورهاي اختصاصي فوجي و مشابه اينها .
بعنوان مثال اين لينک که رويوي خوبي از F828 بود
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page2.asp
نوع سنسور دقت کنيد که اين سنسور ارزشمند RGBE و 14 بيتي است. اغلب سنسورهاي معمول RGB هستند. در ادامه اون ميتونيد مطالب بيشتري در مورد اين سنسور 4 فتوزيتي ببينيد.
در همين انجمن هم اگر مطالب بحث شده در مورد هر دوربين رو ببينيد به ويژگي هاي اختصاصي اون در صورت وجود اشاره شده.
اتفاقا پيش از ديدن عکسهاي هر دوربين بررسي مشخصات اپتيکال و بعد از اون الکترونيکي اون اهميت زيادي داره چون خيلي از عکسهاي نمونه در نور کنترل شده هستن يا حتي گاهي PP شده. به هرحال دونستن مرز تئوريک قابليتهاي يک دوربين خيلي کمک کنندست در مرحله بعد ميشه مقايسه کرد که از اين مجموعه چه نتيجه اي حاصل ميشه.

ارادتمند شما سروران
نعيمي
 

kamyar hajikhan

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2006
نوشته‌ها
192
لایک‌ها
0
محل سکونت
TEHRAN
دوست عزيز و گرانقدرم جناب حاجيخاني

شما خيلي بزرگوار هستيد ولي اصلا لايق اين محبت شما نيستم در اين انجمن از شما و ساير دوستان و سروران گرامي بسيار آموختم خوشحالم اگر اطلاعات اندکي که دارم کمک ناچيزي براي دوستان عزيز باشد. شخصا از نظرات انديشمندانه شما بسيار استفاده ميکنم و لذت ميبرم.

دوست خوبم جناب نجفي

در مورد سوالتون پاسخ مثبته بخصوص در مورد 828 سوني که با داشتن 4 فوتوزيت يک سنسور انقلابي محسوب ميشد. تنها مشکلي که پيش اومد اشکالي نرم افزاري بود که باعث شد اين دوربين انحراف رنگ وحشتناکي داشته باشه که اوايل به سنسورش نسبت داده شد که بعده ها با پچ نرم افزاري برطرف شد. شايد به اين دليل زياد اشاره اي بهش نشده باشه. اما در مورد مشخصات جزيي ساير دوربينها هم در ريويو ها ميتونيد پيدا کنيد مثل سنسورهاي اختصاصي فوجي و مشابه اينها .
بعنوان مثال اين لينک که رويوي خوبي از F828 بود
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page2.asp
نوع سنسور دقت کنيد که اين سنسور ارزشمند RGBE و 14 بيتي است. اغلب سنسورهاي معمول RGB هستند. در ادامه اون ميتونيد مطالب بيشتري در مورد اين سنسور 4 فتوزيتي ببينيد.
در همين انجمن هم اگر مطالب بحث شده در مورد هر دوربين رو ببينيد به ويژگي هاي اختصاصي اون در صورت وجود اشاره شده.
اتفاقا پيش از ديدن عکسهاي هر دوربين بررسي مشخصات اپتيکال و بعد از اون الکترونيکي اون اهميت زيادي داره چون خيلي از عکسهاي نمونه در نور کنترل شده هستن يا حتي گاهي PP شده. به هرحال دونستن مرز تئوريک قابليتهاي يک دوربين خيلي کمک کنندست در مرحله بعد ميشه مقايسه کرد که از اين مجموعه چه نتيجه اي حاصل ميشه.

ارادتمند شما سروران
نعيمي


باعرض سلام فراوان خدمت جناب آقای نعیمی

راستش فقط میتونم بگم :از این همه محبت سپاسگذارم
 

ramin_njf

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2005
نوشته‌ها
656
لایک‌ها
5
جناب اقای نعیمی و اقای حاجی خان از هردوی شما تشکر میکنم

اگر لطف کنید در مورد عکسهای من نظر بدبن باتوجه به اینکه A510 دارم :(
 

darya_s

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
23 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,592
لایک‌ها
5
خوب من هم چند وقتی هست که به عکاسی دیجیتال علاقمند شدم و خیال خرید یک دوربین دیجیتال رو دارم، احتمالا اینجا هم با سوالام حسابی سرتون رو درد میارم، چون خیلی با بحثهای تخصصی عکاسی آشنا نیستم و خیلی از اصطلاحات رو نمیدونم. امیدوارم که بتونم از راهنماییهاتون استفاده کنم و امیدوارم که شما به من کمک کنید:

این مطلب از وبلاگ آقای ارسلان پورحلاجي هست:
"بايد بگم که ايزو به ميزان حساسيت سلولهاي نوري حسگر ديجيتال و يا سلول هاي نوري در فيلم عکاسي گفته ميشه . يعني اينکه در برابر نو اين سلولها چقدر حساس باشن . هر چه مقدار عدد ايزو بيشتر باشه ميزان حساسيت حسگر به نور بيشتر خواهد بود و در نتيجه ميزان نورگيري سلولها بيشتر خواهد بود . در ايزو هاي بالا ( از ۲۰۰ بالاتر) معمولا" ما نويز رو بوضوح ميبينيم که البته در دوربينهاي مختلف ميزان و اندازه نقاط نويز متفاوت هستش . ميزان نويز ذاتي يک دوربين بستگي به نوع سنسور و سايز اون داره . هر چه سايز اين سنسور ها بزرگتر باشه ميزان نويز هم کمتره . براي اينکه بيشتر متوجه منظور من از نويز بشيد يه عکس اين پايين گذاشتم که تو چهار مقدار نويز حالات مختلف عکاسي رو نشون ميده ، در حالتي که مقدار عددي دياف و شاتر تغييري نکرده ، در اين عکسها ميبينيد که هر چه مقدار ايزو بالا ميره ميزان نورگيري بالارفته و عکسها روشنتر شده اند و در کنار اون مقدار نويز تصوير هم بالا رفته . در کل ميشه نتيجه گرفت در جايي که نشه مقدرا عددي دياف و شاتر رو تغيير بديم و مجبور باشيم که نور بيشتري به فريم بديم بايد از ايزو بالا استفاده کنيم"

طبق این صحبتها، بالاتر بودن ایزوی یک دوربین برای آن مزیت نخواهد بود، درسته؟ البته که درست نیست ولی من گیج شدم.


اگه منابع نوری هستن باید 200 باشه اگه منابع نوری دور هستن باید 400 باشه اگه منبع نوری نیست باید 800 باشه ، البته این توضیحی که من دادم خیلی مسخرس اما شاید بتونه براتون کاربردی باشه در واقع هر چه میزان نور در محیط کم باشه عدد ایزو باید زیاد باشه.
ایزو 1600 برای چه محیطهایی هست؟ فرق محل استفاده از 800 و 1600 چی هست؟
 

ramin_njf

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2005
نوشته‌ها
656
لایک‌ها
5
بالاتر بودن ایزوی یک دوربین برای آن مزیت نخواهد بود، درسته؟ البته که درست نیست ولی من گیج شدم.



ایزو 1600 برای چه محیطهایی هست؟ فرق محل استفاده از 800 و 1600 چی هست؟

بالا بودن ایزو یک حسنه بشرط اینکه دوربین بتونه نویز هار و کنترل کنه که معمولا وقتی یک دوربین ایزو

بالا داره فکر این رو هم کرده

هرچه منبعه نور ضعیف تر باشه و در سرعت شاتر محدودیت داشته باشیم از ایزو بالا تر استفاده میکنیم

در دوربینهای فیلمی و قتی میخوایم فیلم بخریم این موضوع رو درنظر میگیریم و فیلم رو با حساسیت

مناسب میخریم (معمولا در فروشگاه ها همیشه 100 میفروشن)

این چیزهایی رو که گفتم خیلی خودمونی بود ولی جای بحث داره
 

kamyar hajikhan

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2006
نوشته‌ها
192
لایک‌ها
0
محل سکونت
TEHRAN
خوب من هم چند وقتی هست که به عکاسی دیجیتال علاقمند شدم و خیال خرید یک دوربین دیجیتال رو دارم، احتمالا اینجا هم با سوالام حسابی سرتون رو درد میارم، چون خیلی با بحثهای تخصصی عکاسی آشنا نیستم و خیلی از اصطلاحات رو نمیدونم. امیدوارم که بتونم از راهنماییهاتون استفاده کنم و امیدوارم که شما به من کمک کنید:

این مطلب از وبلاگ آقای ارسلان پورحلاجي هست:
"بايد بگم که ايزو به ميزان حساسيت سلولهاي نوري حسگر ديجيتال و يا سلول هاي نوري در فيلم عکاسي گفته ميشه . يعني اينکه در برابر نو اين سلولها چقدر حساس باشن . هر چه مقدار عدد ايزو بيشتر باشه ميزان حساسيت حسگر به نور بيشتر خواهد بود و در نتيجه ميزان نورگيري سلولها بيشتر خواهد بود . در ايزو هاي بالا ( از ۲۰۰ بالاتر) معمولا" ما نويز رو بوضوح ميبينيم که البته در دوربينهاي مختلف ميزان و اندازه نقاط نويز متفاوت هستش . ميزان نويز ذاتي يک دوربين بستگي به نوع سنسور و سايز اون داره . هر چه سايز اين سنسور ها بزرگتر باشه ميزان نويز هم کمتره . براي اينکه بيشتر متوجه منظور من از نويز بشيد يه عکس اين پايين گذاشتم که تو چهار مقدار نويز حالات مختلف عکاسي رو نشون ميده ، در حالتي که مقدار عددي دياف و شاتر تغييري نکرده ، در اين عکسها ميبينيد که هر چه مقدار ايزو بالا ميره ميزان نورگيري بالارفته و عکسها روشنتر شده اند و در کنار اون مقدار نويز تصوير هم بالا رفته . در کل ميشه نتيجه گرفت در جايي که نشه مقدرا عددي دياف و شاتر رو تغيير بديم و مجبور باشيم که نور بيشتري به فريم بديم بايد از ايزو بالا استفاده کنيم"

طبق این صحبتها، بالاتر بودن ایزوی یک دوربین برای آن مزیت نخواهد بود، درسته؟ البته که درست نیست ولی من گیج شدم.



ایزو 1600 برای چه محیطهایی هست؟ فرق محل استفاده از 800 و 1600 چی هست؟
http://forum.persiantools.com/showthread.php?t=41843
 

enikon

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 مارس 2006
نوشته‌ها
132
لایک‌ها
0
محل سکونت
iran-hamedan
سلام یه سوال
در مورد فیلتر های close up چی هست؟ چقدر افت کیفیت دارند؟ فقط حداقل فاصله فکوس رو تغییر میده یا بزرگنمایی هم داره؟ چقدر؟
شماره بندی مربوط به بزرگنمایی هست یا مر بوط به کم کردن حداقل فاصله فکوس؟
ممنون
 

Tigerboy

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 فوریه 2005
نوشته‌ها
67
لایک‌ها
0
canon_ixus_65_6A.jpg








يك هفته اي ميشه كه دوربين canon ixus 65 رو گرفتم و سوالات و مشكلاتي دارم كه ميگم :

1- AiAF چيست ؟

2- AF-assist Beam چيست ؟

3- چطوري ميتونم عكس بسيار خوب و بودن نويز در روز روشن و يا در اتق بگيرم چون تا حالا هر چي عكس گرفتم وقتي 100 درصد زوم ميكنم روش يعني اندازه واقعيشو ميارم جلو نويز زيادي تو عكسام هستش

4- حالت portrait چكار ميكنه ؟

5- حالت night snapshot براي چيست ؟

6- حالت kids & pets چيست ؟

7- اگر بخام از سوژه اي كه بيشتر از 1 متر فاصله دارم عكس ماكرو بگيرم يعني فقط سوژه واضح بيفته چكار بايد انجام دهم ؟

8- حالت spot چيست ؟

9- كمي درباه ايزو و عكاسي در روز و شب اطلاعات لازم داشتم و اينكه چه كنم تا عكسهام نويز نداشته باشن ؟

10- اگر اطلاعات خاص و بدرد بخور در مورد اين دوربين داريد ممنون ميشم در اختيارم بگذاريد


canon_ixus_65_2A.jpg
 
بالا