• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

کلیک ، ضمیمه جام جم : بحث و گفتگو پیرامون مطالب و دانلود هفتگی کلیک

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
لينكدوني
شعر و ادب فارسي
100905130266.jpg

پايگاه خبري مولانا نيوز
http://www.molananews.com


وب‌سايت ادبي فرهنگي آواي دل
http://www.avayedel.com


وب‌سايت ادبي و هنري فاخته
http://www.fakhte.com


سايت جامع ادبي ايران
http://www.beyt.ir


ادبستان
http://iranpoetry.com


انجمن شاعران ايران
http://www.poetry.ir


انجمن قلم ايران
http://anjomanghalam.ir


كانون ادبيات ايران
http://www.kanoonweb.com


مركز گسترش زبان و ادب فارسي
http://www.persian-language.org|


كتاب سال جمهوري اسلامي ايران
http://www.ketabsal.ir


لوح، (پايگاه فرهنگ و ادب فارسي)
http://www.louh.com


××××


كوتاه‌ترين راه را انتخاب كنيد
مجاني براي همه
100905185590.jpg

اگر كمي با اينترنت كار كرده باشيد و به‌دنبال موسيقي، كتاب، برنامه، بازي يا هر چيز ديگري بوده باشيد، به احتمال بسيار با سايت ‌rapidshare.com‌ برخورد داشته‌ايد. ‌ ‌سايت رپيدشير يكي از بزرگ‌ترين سايت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات ميزباني فايل در اينترنت است كه به‌كمك آن مي‌توانيد به‌طور كاملا رايگان فايل‌ها و اطلاعات خود را در اينترنت قرار داده و با در اختيار گرفتن لينكي كه توسط اين سايت به فايل‌هاي شما اختصاص داده مي‌شود، آنها را بين دوستان و آشنايانتان به اشتراك بگذاريد.


فقط بگو چه مي‌خواهي؟!
اين سايت به‌دليل برخورداري از سرعت بسيار بالا و داشتن كمترين محدوديت‌ها نسبت به سرويس‌هاي مشابه خود توانسته است محبوبيت بسياري را در ميان كاربران سراسر دنيا به‌دست آورد و همين محبوبيت موجب شده است تا فايل‌هاي بسيار زيادي در زمينه‌هاي مختلف توسط كاربران سراسر جهان روي آن قرار بگيرد و سرورهاي رپيدشير را به منبعي بسيار عالي براي به‌دست آوردن اطلاعات و برنامه‌هاي مورد نياز تبديل كند.
هيچ ارزاني‌اي بي‌دليل نيست!
شايد از خودتان بپرسيد راه‌اندازي اين سايت با چنين امكاناتي چه سودي براي مديران آن دارد؟ در پاسخ بايد گفت كه درآمدهاي اين سايت با پرداخت حق عضويت توسط كاربران تامين مي‌شود! همان‌طور كه گفتيم استفاده از خدمات اين سايت رايگان است، اما با وجود رايگان بودن اين خدمات، محدوديت‌هايي نيز وجود دارد كه يكي از آنها عدم امكان دانلود دو فايل به‌طور همزمان است، همچنين اگر در حين عمليات دانلود ارتباط شما با اينترنت قطع شود، يا به هر دليل عمليات دانلود فايل شما نيمه‌كاره بماند، پس از اتصال مجدد مجبور خواهيد بود فايل مورد نظرتان را از اول دانلود كنيد؛ در صورتي‌كه با پرداخت حق عضويت اين محدوديت‌ها برداشته مي‌شود و علاوه بر اين‌كه مي‌توانيد چندين فايل‌را به‌طور همزمان دانلود كنيد، قادر خواهيد بود در صورت بروز قطعي در ارتباطتان نيز پس از اتصال مجدد به ادامه دانلود از بخش قطع شده بپردازيد.
حداكثر 200 مگابايت
از ديگر محدوديت‌هايي كه در استفاده از خدمات رپيدشير به چشم مي‌خورد حجم فايل‌هاي ذخيره شده در آن است. با توجه به قوانين مشخص شده در اين سايت كاربراني كه به‌طور رايگان از خدمات رپيدشير استفاده مي‌كنند بايد فايل‌هاي خود را در قطعات حداكثر 200 مگابايتي روي اين سايت قرار دهند. وجود چنين محدوديتي در نگاه اول شايد كمي دردسرساز به‌نظر برسد، اما وقتي دقيق‌تر به آن فكر كنيد، خواهيد ديد كه بسياري از كاربران عضو اين سايت نيز ترجيح مي‌دهند فايل‌هاي خود را به قطعات حداكثر 100مگابايتي تقسيم كنند تا كاربران سراسر دنيا با سرعت‌هاي مختلف اينترنتي بتوانند به‌راحتي فايل‌هاي بزرگ را در قطعات كوچك‌تري دانلود كنند.
آغاز مشكلات
همان‌طور كه گفتيم كاربران سراسر دنيا ترجيح مي‌دهند فايل‌هاي خود را به قطعات 100 مگابايتي تقسيم كنند. حال فرض كنيد يك فيلم دي‌وي‌دي با حجم 4 گيگابايت روي سرورهاي اين سايت ذخيره شود! با قرارگرفتن چنين فيلمي در سرورهاي اين سايت حداقل 40 لينك دانلود 100 مگابايتي در اختيار شما قرار مي‌گيرد كه براي مشاهده فيلم مجبوريد تمام لينك‌ها را دانلود كنيد. ‌ ‌
در چنين شرايطي اگر به‌شكل يك كاربر عضو بخواهيد اين لينك‌ها را دانلود كنيد، مشكلي نخواهيد داشت چرا كه مي‌توانيد تمام لينك‌ها را به‌طور همزمان در برنامه مديريت دانلود خود قرار داده و به دانلود آنها بپردازيد اما اگر به ‌شكل يك كاربر معمولي غير عضو بخواهيد به دانلود اين فايل‌ها بپردازيد، بايد فايل‌ها را تك‌تك دانلود كنيد كه براي انجام چنين كاري ‌بايد ابتدا روي لينك اول كليك كنيد، چند لحظه صبر كنيد تا صفحه سايت براي شما باز شود، گزينه ‌Free‌ را انتخاب كنيد و مجددا صبر كنيد تا ثانيه شمار معكوس به عدد صفر برسد و در نهايت با كليك روي گزينه دانلود عمليات دانلود فايل را آغاز كنيد. پس از انجام اين كار نيز بايد صبر كنيد تا عمليات دانلود كاملا به اتمام برسد و سپس با كليك روي لينك دوم تمام مراحل فوق را تكرار كنيد. بي‌شك پيمودن اين مراحل براي 40 مرتبه، كاري بسيار خسته‌كننده است. اگر مي‌خواهيد اين محدوديت را پشت سر بگذاريد و دانلود رايگان تعداد زيادي فايل از سرور رپيدشير برايتان آسان شود بهتر است از افزونه‌اي ‌(Add-on)‌ كه در ادامه مطلب به معرفي آن مي‌پردازيم، كمك بگيريد.
وقتي شما خوابيد ...
افزونه بسيار كوچك ‌Greasemonkey‌ با كمك اسكريپت ‌RapidShare AutoWait script‌ كه روي مرورگر فايرفاكس قابل نصب است، شما را قادر مي‌سازد تا به‌راحتي و به‌طور خودكار تمام فايل‌هاي مورد نياز خود را از سايت رپيدشير دانلود كنيد.
پس از نصب اين افزونه شما مي‌توانيد تمام لينك‌هاي دانلود مورد نظرتان را پشت سر هم در صفحات يا تب‌هاي جديدي در فايرفاكس باز كرده و منتظر باشيد تا ادامه عمليات به‌طور خودكار انجام شود. اين افزونه قادر است لينك‌هاي رپيدشير را به‌طور خودكار تشخيص دهد و پس از تشخيص آنها به ترتيب مدت زمان انتظار اوليه، كليك روي گزينه ‌Free User‌ و كليك روي گزينه ‌Download‌ را به‌طور خودكار و به‌جاي شما انجام دهد. ‌ ‌
از نكات قابل توجه در به‌كارگيري اين افزونه برخورداري از قابليت انتظار براي اتمام يا قطع دريافت هر يك از فايل‌ها است. به‌عنوان مثال اگر شما 40 لينك دانلود را در مرورگر خود وارد كنيد اين افزونه به‌طور خودكار لينك اول را آماده دانلود كرده و آن را در محل مشخص شده در هارد‌ديسك شما ذخيره مي‌كند و پس از اتمام دانلود اولين لينك به‌طور خودكار لينك دوم را دانلود مي‌كند و همين‌طور تا لينك چهلم اين كار را ادامه مي‌دهد. همچنين اگر شما دانلود لينكي را قطع كنيد يا ارتباطتان با اينترنت قطع شود و دانلود لينكي نيمه‌كاره رها شود به‌طور خودكار لينك بعدي شروع به دانلود شدن خواهد كرد. پس با وجود چنين افزونه‌اي حتي وقتي به‌صورت رايگان از رپيدشير دانلود مي‌كنيد نيز مي‌توانيد رايانه خود را ترك كرده و شب تا صبح وقتي خواب هستيد به دانلود از سايت رپيدشير بپردازيد.
لينك دانلود فايل‌هاي مورد نياز:
مرورگر فايرفاكس:
http://www.mozilla.com/firefox
افزونه ‌Greasemonkey‌:
‌748 http://addons.mozilla.org/firefox/
اسكريپت ‌RapidShare AutoWait‌:
http://userscripts.org/scripts/source/38985.user.js
توجه: براي استفاده راحت از اين افزونه ابتدا مرورگر فايرفاكس را نصب كنيد سپس با استفاده از همين مرورگر وارد لينك مربوط به افزونه شده و پس از نصب آن وارد لينك اسكريپت شويد و آن را نيز به افزونه اضافه كنيد.


××××


دلواپسي تمام شد
از فعاليت‌هاي آنلاين كودكان خود دلواپس هستيد؟ احساس مي‌كنيد كه بايد كارهاي آنها در دنياي مجازي را دقيق‌تر زير نظر بگيريد؟ اگر شما هم جزو اين خانواده‌ها هستيد و قصد داريد با كنترل فعاليت‌هاي فرزندانتان از بروز اشتباهات توسط آنها جلوگيري كنيد پيشنهاد مي‌كنيم از نرم‌افزار ‌Family Cyber Alert‌ استفاده كنيد. ‌ ‌
اين نرم‌افزار كه يك بسته كامل براي كنترل رايانه و فعاليت‌هاي اينترنتي است، شما را قادر مي‌سازد تا گزارشي بسيار كامل و دقيق از كوچك‌ترين كارها و فعاليت‌هاي صورت گرفته با رايانه توسط فرزندانتان را در اختيار شما قرار دهد.
ارسال خودكار ايميل‌هاي دريافتي به ايميل مورد نظر شما، بستن سايت‌هاي مورد نظر شما، جلوگيري از اجراي بازي‌ها و برنامه‌هاي دلخواه شما و همچنين اعلام هشدار خطر در مواقع برخورد با كلمات كليدي مشخص شده از جانب شما برخي از ديگر امكانات اين نرم‌افزار است. نسخه 7 روزه اين نرم‌افزار را مي‌توانيد با استفاده از بخش جستجو در سايت زير يافته و آن را دانلود كنيد:
http://download.cnet.com


××××


ضبط لحظات شاد
100905186767.jpg

گاهي اوقات در رايانه هم موقعيت‌هايي پيش مي‌آيد كه مي‌توان ضبط آنها را شكار لحظه‌ها دانست! نرم‌افزار ‌Cool Screen Capture‌ به شما اين امكان را مي‌دهد تا هر لحظه‌اي را در رايانه خود ضبط و ذخيره كنيد. به‌كمك اين برنامه شما مي‌توانيد هر تصوير يا فيلمي را كه در رايانه مشاهده مي‌كنيد، به‌صورت يك عكس يا فيلم متحرك ضبط كرده و در فرمت‌هاي مختلف آن‌را روي هارد‌ديسك خود ذخيره كنيد.


اين نرم‌افزار قادر است از تمام بخش‌هاي رايانه شما حتي فيلم‌هاي در حال پخش از وب‌كم رايانه‌تان تصويربرداري كرده و بدون افكت كيفيت و كاهش سرعت رايانه آنها را براي هميشه ماندگار سازيد. نسخه همراه با محدوديت اين نرم‌افزار براي استفاده رايگان از سايت زير قابل دانلود است:
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بخش نخست
فتوشاپ را بهگوشي خود بياوريد
100905186907.jpg

يكي از برنامه‌هاي مهم و پركاربرد در كامپيوترها، انواع نرم‌افزار‌هاي گرافيكي هستند كه به ما اين امكان را مي‌دهند تا بتوانيم يك اثر گرافيكي را خلق يا ويرايش كنيم. برنامه‌هاي زيادي در اين زمينه وجود دارند و نرم‌افزار فتوشاپ از شركت ادوبي كه داراي قابليت‌ها و ويژگي‌هاي فراواني است به‌عنوان يكي از مشهورترين اين نرم‌افزارها به‌شمار مي‌آيد. با استفاده از امكانات اين برنامه (مانند فيلتر يا ترانسفورم روي آثار) مي‌توان تغييرات دلخواه را بر تصوير انجام دهيد. اما آيا چنين برنامه‌هاي بزرگ و پرحجمي را مي‌شود روي تلفن همراه نصب و اجرا كرد؟


از آنجا كه تلفن‌هاي هوشمند يا اسمارت‌فون‌ها نيز قابليت پذيرش برنامه را دارا هستند اين امكان نيز در آنها فراهم آمده است تا شما بتوانيد تا حدودي مشكلات گرافيكي خود را بدون نياز به كامپيوتر حل كنيد. اما بايد به اين نكته توجه كنيد كه گوشي‌هاي موبايل داراي پردازنده و حافظه رم بالايي نيستند و همچنين پيدايش آنها براي هدفي ديگر بوده و اجراي برنامه و نرم‌افزار روي آنها در پله‌هاي بعدي قرار دارد. پس نمي‌توان از آنها اين انتظار را داشت كه بتوانند همپاي نرم‌افزارهاي رايانه‌هاي امروزي پردازش كنند و به‌پيش روند. اما در عوض مي‌توان اين انتظار را داشت كه آنها بتوانند كمي در اين امر ما را ياري دهند. ‌ ‌
نرم‌افزاري را كه امروز قصد معرفي آن را داريم، يكي از آنهاست كه با توجه به حجم كم خود قادر است تا اندازه‌اي شما را كمك كند. برنامه فوق كه ‌IDesigner‌ نام دارد، قادر است بر روي گوشي‌هاي سيستم عامل سيمبين ‌3v60S‌ نصب گردد. از آنجا كه گزينه‌هاي اين برنامه زياد است و از طرفي اين برنامه يكي از بهترين‌ها در زمينه كاري خود به‌شمار مي‌آيد، ما آن را در دو شماره پياپي معرفي خواهيم كرد. ‌ ‌
‌IDesigner‌ نگارش 08/1
طبق معمول هميشه، از آنجا كه برنامه مخصوص سيستم عامل‌هاي جديد سيمبين است آن را پيش از نصب، ثبت و پس از انتقال به گوشي اجرا كنيد تا به محيط برنامه وارد شويد. قابل ذكر است كه اين برنامه از سري برنامه‌هاي نوشته‌شده توسط زبان برنامه‌نويسي ‌Python‌ است كه براي اجرا بر گوشي‌هاي داراي سيستم عامل سيمبين، بايد خود پوسته پايتون ‌(Python Script Shell)‌ نيز روي آن نصب شده باشد. ‌ ‌
پايتون، يك واسطه براي اجراي برنامه‌هايي است كه با استفاده از محيط فوق طراحي و نوشته شده است و به‌عنوان يك واسطه عمل مي‌كند. محيط برنامه يك صفحه سفيد خالص است كه ما مي‌توان در آن اقدام به طراحي كرد. ‌ ‌
براي آغاز كار كليد ستاره را بفشاريد. خواهيد ديد كه يك جعبه ابزار همانند جعبه ابزار موجود در برنامه فوتوشاپ براي شما ظاهر مي‌گردد كه حاوي ابزارهايي چون مداد، پاك‌كن و ... است. همان‌طور كه مي‌بينيد شما مي‌توانيد با رفتن روي هر كدام از آنها و فشردن كليد وسط گوشي خود آن را انتخاب كنيد و با كليدهاي جهت‌نما كار كنيد. ‌ ‌
براي تعيين اندازه بزرگي يك شكل يا خط مي‌توان از كليد ‌0‌ استفاده كنيد. با فشردن آن و دادن عددي بالاتر از 1 مي‌توانيد اين اندازه را افزايش دهيد تا اجسام و يا خطوط شما بزرگ‌تر شود. همچنين براي تغيير رنگ و ديدن جعبه ابزار رنگ‌هاي مي‌توانيد از كليد ‌#‌ استفاده كنيد. با فشردن كليد مربع، منوي رنگ‌ها نمايان شده و مي‌توان از بين آنها يكي را انتخاب كرد. اگر رنگ‌بندي به‌صورت ‌RGB‌ است، با كليك بر گزينه اول منوي رنگ كه به‌صورت حرف ‌F‌ مشخص شده، مي‌توانيد اعداد را به‌صورت دستي وارد كنيد و به‌ميزان رنگ اصلي خود برسيد.
اين برنامه همواره داراي 2 رنگ اصلي است كه يكي جهت رسم و دگيري براي حذف به‌كار مي‌رود. براي تعويض اين دو، از گزينه دوم پالت رنگ كه شبيه به 2 فلش است، استفاده كنيد. در پايين برنامه خواهيد ديد كه اين دو رنگ با هم تعويض خواهند شد.
‌‌همچنين اين امكان را داريد كه بتوانيد به يك طراحي قبل و يا بعدي پرش كنيد و يا قسمتي دلخواه را در جايي ديگر كپي يا جايگزين كنيد. اين قابليت ها با استفاده از دكمه سمت راست موبايل نمايان مي‌گردد كه قست‌هايي همچون ‌Undo‌، ‌Redo‌، ‌Copy‌، ‌Cut‌، ‌Paste‌ و ‌Clear‌ را در بر دارد.. ‌ ‌
تا اينجا كمي با محيط برنامه آشنا شديم. در شماره آينده كاركرد چند گزينه ديگر را توضيح خواهيم داد. براي دريافت نرم‌افزار و آخرين نسخه پايتون مي‌توانيد به‌نشاني زير برويد:
http://forum.persianmobiles.com/camera-video-image-tools/12909-iidesigner.html


××××


آيفون نانو به سبك چيني
100905193695.jpg

شايعات جدي در خصوص عرضه ‌ iPhone Nano ‌از سوي اپل به‌گوش مي‌رسد، اما اين شايعات هنوز به مرز واقعيت نرسيده‌اند. همين حالا هم مي‌توانيد يك آيفون مينياتوري در اختيار داشته باشيد؛ البته اگر برايتان اهميتي ندارد كه اين آيفون يك سرهم‌بندي ارزان‌قيمت چيني باشد! ‌188 CECT m‌ ظاهر مانند يك آيفون اصل را در بسته‌اي به ابعاد فقط 86*48*11 ميليمتر(تقريبا اندازه يك كارت اعتباري!) شبيه‌سازي كرده است.


قطر صفحه نمايش 6/2 اينچ و لمسي است، بنابراين نيازمند انگشتاني ظريف است و شايد بهره‌گيري از قلم، بهترين گزينه باشد. اين گوشي كاملا باز بوده و بر روي شبكه‌هاي ‌ 1900/1800/900 GSM‌ مگاهرتزي سراسر دنيا كار مي‌كند. چنانچه مايل به پرداخت دو صورتحساب هستيد،‌ 188 m‌ از قابليت دو سيمكارته بودن پشتيباني مي‌كند.


××××


كنترل روبات با تلفن همراه
100905193752.jpg

شركت مخابراتي KTF‌ كه در كره جنوبي فعاليت مي‌كند، به‌تازگي يك روبات نظافتچي معرفي كرده كه توسط يك تلفن همراه ‌ G3‌(نسل سوم) قابل كنترل است. اين روبات ‌100CW ‌ناميده شده و حاصل همكاري با ميكروبوت ‌ (Microbot) ‌است.


اين روبات در حقيقت يك جاروبرقي هوشمند است كه با يك تلفن مي‌توان آن را كنترل كرد. روبات ‌ 100 CW‌ براي ارسال تصاوير زنده به تلفن همراه از يك دوربين ويدئويي آن‌بورد استفاده مي‌كند، بنابراين اگر نقطه‌اي را نامنظم و درهم برهم ببينيد، كاربر قادر است آن را از راه دور و با استفاده از صفحه كنترل كنترل و منظم سازد. اين روبات به‌قيمت تقريبي 370 دلار و همراه با يك برنامه اطلاعاتي با هزينه ماهانه حدود 70/3 دلار به‌فروش مي‌رسد.

طرح گوشي ‌97 E‌
باريك و شيك! اين طرح را آقاي فابين ناوري براي گوشي‌هاي نوكيا با نام مدل ‌ 97 E‌ارائه كرده است. اين طرح داراي كيبورد كامل به‌شكل‌ AZERTY‌(ترتيب فرانسوي دكمه‌ها)‌است و يك صفحه نمايش ال‌سي‌دي كوچك درست در بالاي صفحه‌كليد قرار دارد. جالب‌ترين بخش آن عبارت است از صفحه نمايش ‌LED ‌ضميمه كه مي‌تواند به‌عنوان وسيله‌اي جهت ذخيره اطلاعات و به‌اشتراك‌گذاري فايل و تصوير عمل كند. ‌ ‌
گوشي‌هاي مفهومي
مدت زمان زيادي است كه درباره تلفن‌هاي مفهومي سخن نگفته‌ايم ولي زماني كه اين تلفن را ديديم، نمي‌توانستيم در برابر نوشتن پيرامون آن مقاومت كنيم. اين تلفن كه توسط جولين جاكرز و مانوئل ايريتير به‌صورت مفهوم درآمده است و تنها كاري كه اين تلفن انجام مي‌دهد برقراري تماس است. ‌Sony Simplicity‌ براي برقراي تماس طراحي گرديده و تمام قابليت‌هاي ديگر كه اكثر تلفن‌ها اين روزها از آن برخوردارند، نظير ‌SMS‌، سازمان‌دهنده، دوربين، ايميل، مرورگر وب، از آن كنار گذاشته شده‌اند.



××××


5 نرم‌افزاري كه در لينوكس ملاقات مي‌كنيد
100905187272.jpg

امروزه توزيع‌هاي سيستم‌عامل لينوكسي در انواع و اشكال و اندازه‌هاي گوناگون وجود دارد. اما چيزي كه اين ميان تغيير نمي‌كند، نرم‌افزارهاي لينوكسي است كه روي همه توزيع‌هاي لينوكس نصب مي‌شوند. در ميان صدها نرم‌افزاري كه در دنياي لينوكس وجود دارند، اين پنج برنامه جزو حياتي‌ترين برنامه‌هايي هستند كه هر كاربري بايد روي سيستم‌اش داشته باشد: ‌ ‌


فايرفاكس
عزيزترين مرورگر دنياي وب موزيلا فايرفاكس است. البته در بسياري از توزيع‌ها به‌طور پيش‌فرض نصب شده است. هزاران افزونه براي فايرفاكس وجود دارد كه كارايي آن را دو چندان مي‌كند، همچنين با وجود قالب‌هاي مختلف، مي‌توانيد آن را به‌هر شكلي كه مايليد در آوريد. ‌ ‌
‌VLC‌
وي‌ال‌سي مي‌تواند هر چيزي كه داريد را پخش كند، به‌فرمت‌هاي مختلف تبديل كند و با كمك آن به كارهاي پيچيده‌تري چون ويديو كنفرانس و يا پخش روي اينترنت بپردازيد! اگر با هر نرم‌افزاري مشكل داشته باشيد، با ظاهر ساده، اما قدرتمند وي‌ال‌سي تمام مشكلات شما برطرف خواهد شد. ‌ ‌
‌GIMP‌
برخي‌ها ممكن است بگويند كه با وجود فوتوشاپ، ديگر چه نرم‌افزاري توانايي مقابله با آن را دارد؟ اما به‌جز كشور ما كه فوتوشاپ را ارزان مي‌فروشند، جاي ديگر بايد بالاي آن پول زيادي بدهند. با اين‌وجود، گيمپ تا 99درصد نيازهاي كاربران عادي را به‌سادگي برطرف مي‌كند و شما در لينوكس تنها نيستيد.
‌OpenOffice‌
اوپن‌آفيس، آچارفرانسه دنياي لينوكس است. بيشتر كارها را با آن سر و سامان مي‌دهند و هوادارانش معتقدند آزادي بهتر از امكانات است. اما معتقدم آفيس مايكروسافت همواره قدرت خود را ثابت كرده است و اوپن‌آفيس را بايد وقتي انتخاب كرد كه گزينه مايكروسافتي حضور نداشته باشد. ‌ ‌
‌Compiz‌
اينجا است كه هواداران ظاهر زيباي كامپيوتر خوشحال مي‌شوند. با كمك كامپيز مي‌توان افكت‌هاي زيادي به عناصر ميزكار داد. مي‌توانيد ويديوهاي زيادي از اين افكت‌ها را قبل از امتحان، روي يوتيوب ببينيد.
اگر ميان دوستان شما، كساني باشند كه بخواهيد به جامعه آزاد اطلاعاتي دعوتشان كنيد، مطمئن باشيد كه كامپيز چشم‌هايشان را بيشتر از ويندوز خيره خواهد كرد.
اين پنج‌نرم‌افزار از مهم‌ترين چيزهايي هستند كه يك كاربر عادي هنگام كار با سيستم عامل به آن نياز پيدا مي‌كند. اما ممكن است شما برنامه‌هاي ديگري را الزامي بدانيد و بخواهيد آن را با ما در ميان بگذاريد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
لينوكس در گوشي شما
با گسترش هر چه بيشتر سيستم‌هاي عامل باز روي تلفن همراه، و سرآمد آنها، آندرويد گوگل، به نظر مي‌رسد كه كم‌كم اين سوال كه «آيا گوشي تلفن همراهتان لينوكس دارد؟» به «چه لينوكسي روي تلفن همراهتان است؟»
تغيير كند. همچنين با حضور آندرويد در ديگر عرصه‌هاي صنعت محصولات فناوري و حضور سيستم‌هاي عامل ديگري چون ليمو (كه پاناسونيك،‌‌NEC‌ و موتورولا روي آن كار مي‌كنند)، بازار موبايل رفته رفته به بازار لينوكسي تبديل مي‌شود... اما شايد كلمه لينوكس به مذاق بيشتر افراد خوش نيايد، چرا كه هر چه باشد، هر كاربر عادي كامپيوتر از سخت بودن و جدي بودن لينوكس هراسيده است. اما سال گذشته لينوكس با حضور در بازار نت‌بوك‌ها توانست توجه زيادي را به‌خود جلب كند، آيا امسال سال لينوكس براي موبايل خواهد بود؟
اگر شما در زمينه فناوري اطلاعات فعال نباشيد و ندانيد كه سيستم عامل تلفن همراه‌تان لينوكس است، سيستم‌هاي پخش صوت و تصوير خودروتان بر مبناي لينوكس است، دستگاه پخش ويدئوتان با قدرت لينوكس به تلويزيون متصل است، بي‌شك لغت لينوكس در تلفن همراه، هيچ زنگي را در گوشتان به صدا در نمي‌آورد. چرا بايد به كساني كه نمي‌دانند در كدام يك از محصولات فناوري دم دستشان، نشان داد كه از لينوكس استفاده شده است؟ بسياري از كساني كه معتقدند بايد از سيستم عامل آزاد استفاده كرد، به‌اين نكته باور دارند كه بايد نام لينوكس را جا انداخت. به‌عنوان مثال، بياييم نگاهي بيندازيم به نشاني كه از سوي شركت «سان» معرفي شد: «جاوا». تقريبا هر برنامه‌اي از روي تلفن همراه گرفته، يا سيستم عامل‌تان، اگر با جاوا باشد، قبل از آن يك پيغام «با نيروي جاوا» نشان مي‌دهد. نه اين‌كه مساله خيلي مهمي باشد يا بسياري از كاربران به آن توجه كنند، مساله اين است كه وقتي همه جا نام جاوا بر سر زبان‌ها افتاد، ديگر رقيبان، موقعي كه شما محصول را از جعبه بيرون مي‌آوريد، حواسشان به كار خودشان است. ‌ ‌
لينوكس بايد به اين مرز برسد. بحث اين نيست كه همه را اجبار كنيم نام لينوكس را بر سر زبان‌ها بيندازند. اما بخشي از فضاي لينوكس با عامه مردم سر و كار دارد و اين مردم، همان‌هايي هستند كه از تلفن همراه، ابزارها يا كامپيوترهاي آتي استفاده خواهند كرد. بنابراين، ‌چه بهتر كه نام لينوكس به‌گونه‌اي سر زبان‌ها بيفتد كه وقتي از جعبه بيرون مي‌آيد، رقبا حساب كار خودشان را بكنند.



××××


ماجراي عجيب يك دانشجو
100905187349.jpg

مديران كالج آموزشي بوستون، تمام اموال يكي از دانشجويان خود را ضبط كرده و وي را تحت بازجويي قرار داده‌اند.


وكيل اين دانشجو اعلام كرده است كه اين كار كالج آموزشي خلاف قوانين بوده و دانشجوي ‌مذكور خواستار پس گرفتن لپ‌تاپ، آي‌پاد و كامپيوتر شخصي خود است. ‌ ‌
به‌گزارش بنياد الكتريك پيشرو ‌(EFF)‌، عمليات ضبط زير نظر پليس ايالتي بوستون انجام شده است و مديران اين كالج ادعا كرده‌اند كه «اين دانشجو با يك كامپيوتر ناشناس، از طريق چندين نام به كامپيوتر خود وارد شده و از دو سيستم عامل استفاده كرده است كه يكي از آنها صفحه‌اي سياه داشت كه با متن سفيد روي آن دستورات مشكوكي وارد شده بود.» اين دانشجو هم‌اكنون منتظر روز دادگاه است. گويا مسوولان كالج بوستون هم از حضور سيستم عامل لينوكس بي‌خبر بوده‌اند! ‌ ‌


××××


برنده نهايي «ما‌لينوكسيم»
100905187827.jpg

جامعه نرم‌افزارهاي آزاد، برنده مسابقه مالينوكسيم را اعلام كرد.


اين مسابقه كه در مقابل هزينه‌هاي تبليغاتي سنگين شركت‌هاي مايكروسافت و اپل برگزار شده بود، با شعار «ما‌‌‌لينوكسيم!» به بهترين گروه، فيلمساز يا سناريونويسي كه ويدئوي كوتاه يك دقيقه‌اي براي تبليغ لينوكس بسازند، جايزه مي‌داد كه برنده اين جايزه، آرميتاي توييتو، گرافيست و انيميشن‌ساز با ويدئوي «آزاد بودن يعني چي؟» انتخاب شد.
براي ديدن فيلم برتر «ما‌‌‌‌لينوكسيم» به لينك زير مراجعه كنيد:




××××


به‌همراه كريس به ريشه‌هاي رزيدنت اويل برگرديد
آفريقا در تصرف زامبي‌ها
100905187443.jpg

شنيدن نام رزيدنت اويل پشت هر بازي‌خور و بازي‌سازي را مي‌لرزاند. بازي‌خورها ياد لحظات ترسناك و هيجان‌انگيزي مي‌افتند كه با هر شماره از اين بازي دارند و بازي‌سازها ياد دقت و ظرافتي مي‌افتند كه در طراحي تك‌تك اشيا و كاراكترهاي اين سري به كار مي‌رود و كاري مي‌كند كه به‌ندرت بازي‌هاي اكشن به محبوبيت آن برسند. شماره پنجم از رزيدنت اويل در آخرين روزهاي سال 87 به بازار آمد. ‌ ‌


اگر جزو آن دسته از بازي‌خورهايي هستيد كه از رزيدنت اويل 4 به اين بهانه كه از ريشه‌ها و كليشه‌هاي رزيدنت اويل فاصله گرفته خوشتان نيامده، به‌يقين از شماره پنجم هم دل خوشي نداريد. سبك بازي تغيير زيادي نسبت به شماره قبلي ندارد. اين موضوع يكي از بزرگ‌ترين نقاط ضعف رزيدنت اويل 5 محسوب مي‌شود. ‌ ‌
عادت كردن به زاويه دوربين در اين بازي كمي زمان لازم دارد. البته بايد اين موضوع را به‌خاطر داشته باشيد كه در هنگام بازي با رزيدنت5، بازي اكشن سوم شخص ديگري انجام ندهيد، چون به‌كلي نقطه تمركزتان به‌هم مي‌ريزد. ديگر مشكلات كنترلي رزيدنت4، مانند آهسته بودن حركات كاراكترها و عدم حركت در هنگام هدف‌گيري هم‌چنان وجود دارند. جا داشت كه كريس حداقل در هنگام هدف‌گيري با سلاح‌هاي سبك مانند كلت بتواند راه برود. تنها تغيير در اين بخش، امكان راه رفتن يك‌طرفي ((Strafe‌ است كه قبلا وجود نداشت.
جالب اين‌جاست كه سازنده‌ها از محدوديت حركت دوربين اين‌بار در جهت تعريف يك نوع گيم‌پلي جديد استفاده كرده‌اند كه شامل پيدا كردن لوح‌هاي آبي رنگ مخفي ‌BSAA‌ است. اين لوح‌ها (همانند لوح‌هاي آبي كه در دو منطقه محدود در اوايل رزيدنت4 وجود داشتند) به روش‌هاي گوناگون مخفي شده‌اند و براي پيدا كردنشان بايد در هر منطقه دوربين را تا مي‌توانيد به اطراف بچرخانيد و با اسنايپر همه نقاط دوردست را بررسي كنيد. يافتن لوح‌هاي ‌BSAA‌ پس از پايان بازي براي اولين بار تبديل به يكي از تفريح‌هاي اساسي رزيدنت‌اويل5 مي‌شود.
در زمينه گيم‌پلي سازنده‌ها هيچ چيزي كم و كسر نگذاشته‌اند. شما توسط شخصي همراهي مي‌شويد كه يا هوش مصنوعي او را هدايت مي‌كند و يا يكي از دوستانتان. در هر حال اين بهانه خوبي‌است براي اين‌كه تعداد زامبي‌ها و دشمن‌ها چند برابر بيشتر شود؛ زامبي‌ها كه در اين بازي ماجيني نام دارند و نسخه‌هاي پيشرفته‌تري نسبت به همنوع‌هاي اروپايي‌شان به‌حساب مي‌آيند. ‌ ‌
به‌طور كلي، بازي‌هايي در زمينه جذب دوباره مخاطب و افزايش تعداد ساعت‌هاي تعامل مخاطب با خودشان موفق هستند كه بتوانند به‌نوعي شوق انجام يك كاري را به‌جان بازي‌خورها بيندازند! رزيدنت‌اويل5 در اين زمينه كاملا موفق است و با ارائه دسترسي به هر گونه نياز ذاتي بازي‌كننده‌ها (نظير رفتن به هرجاي بازي در هر زمان يا نامحدود كردن خشاب سلاح‌ها) كاري كرده كه پس از يك بار تمام كردن، براي يافتن همه گنج‌ها و آپگريد همه سلاح‌ها باز هم برگرديد. ‌ ‌
سلاح‌ها تعدادشان زياد است اما از چهار دسته كلت‌، شات‌گان، مسلسل و مگنوم خارج نيستند. البته يك نارنجك و آرپي‌جي هم به اين ليست اضافه كنيد. اما با آپگريد كامل هر كدام از سلاح‌هاي اين چهار دسته، يك سلاح خفن در آن دسته به شما جايزه داده مي‌شود كه واقعا ارزشش را دارد! به اين ترتيب هربار پس از بهتر كردن هر سلاح يا گرفتن خشاب نامحدود آن، مجبور مي‌شويد يك دور بازي را تمام كنيد تا هم اسلحه‌هاي جديدتان را به زامبي‌ها نشان داده باشيد و هم مواد لازم براي باز كردن سلاح بعدي را به‌دست بياوريد.
غولا~خرها تعدادشان زياد است. اما بيشترشان از يك تم ثابت استفاده مي‌كنند كه مربوط به آزمايش‌هاي جديد شركت تراي‌سل است. اين آزمايش «اوروبورو» نام دارد و موجوداتي بي‌شكل را منتج مي‌شود كه بدنشان از كرم‌هاي سياه پوشانيده شده است. هر چه در بازي پيش برويد اين اوروبوروها تكامل پيدا مي‌كنند.
براي بازي دو‌نفره رزيدنت اويل حتما بايد يك يار قابل اعتماد پيدا كنيد. كسي كه معناي همكاري و پوشش را بداند و در زمينه صرفه‌جويي و استفاده بهينه از آيتم‌ها با شما كاملا هم عقيده باشد. در غير اين صورت بازي دونفره رزيدنت5 تجربه بسيار اعصاب خردكني خواهد بود. توصيه مي‌كنم به هيچ‌وجه سلاح‌هاي يكسان به‌دست نگيريد كه سر جمع كردن خشاب براي اين سلاح‌ها دعوايتان مي‌شود! اگر حوصله دعوا نداريد، همه چيز را برعهده هوش مصنوعي فوق‌العاده خوب بازي بگذاريد، تا شوا را برايتان هدايت كند.
از نظر گرافيكي احتياجي به تعريف و تمجيد از رزيدنت‌اويل5 نيست. بخش بيشتر بازي در روز انجام مي‌شود و نورپردازي به‌معناي واقعي در آن وجود دارد. انيميشن كاراكترها و دشمن‌ها روان و طبيعي كار شده و ميان‌پرده‌ها، كارگرداني سينمايي بسيار خوبي دارند. صحنه‌هاي ‌ QTE‌(زدن دكمه‌هاي نشان داده شده در تصوير) تعدادشان زياد نيست و بسيار خوش‌دست‌تر از شماره قبلي هستند.
رزيدنت اويل‌به‌خوبي نام اين سري بازي بزرگ را زنده نگه داشته و آن‌قدر انگيزه به طرفداران مي‌دهد كه تا عرضه قسمت بعدي كماكان آن را بازي كنند. اخيرا يك پچ براي باز شدن مبارزه‌هاي رودررو از نوع دث‌مچ هم براي رزيدنت5 منتشر شده كه با حجم كمي قابل دانلود است.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
آشنايي با فيزيك به‌صورت كاملا ملموس
فيزيك پايه؛3 واحد!
100905187652.jpg

سري بازي‌هاي دستگاه شگفت‌انگيز ‌(Incredible Machine)‌ و نسخه‌هاي نسل بعدي آن يعني ‌Crazy Machine‌، در بين علاقه‌‌مندان به بازي‌هاي معمايي محبوبيت زيادي دارند. بازي ‌Gravity‌ يا گرانش به‌سبك دستگاه شگفت‌انگيز ساخته شده اما معماهايش به آن پيچيدگي نيست. پروفسور هاينتز وولف كه يكي از معروف‌ترين دانشمنداني است كه در زمينه ترويج علم به زبان ساده فعاليت مي‌كنند، طراح اصلي بازي جاذبه است. ‌‌اگر در زمينه مكانيك تحليل، ديناميك و استاتيك مشكل مفهومي داريد، توصيه مي‌كنيم حتما بازي گرانش را امتحان كنيد!


اساس اين بازي بر شبيه‌سازي نيروي جاذبه و ديناميك اشيا تحت تاثير اين نيرو استوار است. همانند بازي‌هاي دستگاه شگفت‌انگيز، هر مرحله در يك صفحه ثابت رخ مي‌دهد. هدف هر مرحله اين است كه با استفاده از وسايل و اشيايي كه در اختيار داريد، كاري كنيد كه يك كليد قرمز رنگ فشار داده شود. ‌ ‌
چيدمان هر مرحله و نوع اشيايي كه به شما داده مي‌شود، متغيير هستند. در تمام مدت بايد درك‌تان از فيزيك و نحوه تاثير گرانش بر چيزهاي اطراف را بالا ببريد تا راه حل گذر از آن مرحله پيدا بشود. دانستن اين‌كه مركز ثقل و مركز جرم هر شكل كجاست و چطور مي‌شود چند مستطيل دراز را روي هم چيد به‌طوري‌كه سقوط نكنند از مهم‌ترين عوامل موفقيت در مراحل بازي گرانش هستند.
فيزيك بازي بسيار خوب و واقعي است. البته اين نكته را هم بايد در نظر داشت كه همه چيز در دو بعد و در صفحه تخت اتفاق مي‌افتد. شايد اگر اين بازي سه‌بعدي بود، جذابيتي دوچندان داشت. با فشردن كليد حركت، يك يا چند توپ يا يك متحرك با دوچرخ شروع به حركت مي‌كنند. اين وظيفه شماست كه اشيايي كه داريد را طوري سر راه اين متحرك‌ها بچينيد كه پس از يك سلسله برخورد فيزيكي، دكمه هدف فشار داده بشود. اين كار در ابتدا كمي سخت به‌نظر مي‌رسد، اما پس از اين‌كه با تكنيك‌ها و قلق‌هاي مختلفي مانند اثر دومينو آشنا بشويد، متوجه خواهيد شد بيشتر آن‌ها راه‌حل‌هاي يكساني دارند.
گرانش، گرافيك بسياز زيبا و جذاب و موسيقي خوبي دارد. تقريبا هر پنج مرحله يكبار، يك معماي اساسي برايتان مطرح مي‌شود كه بعضي وقت‌ها تا چند روز ممكن است نتوانيد راه‌حل آن را پيدا كنيد. ‌ ‌
گرانش با اين‌كه بازي معمايي خوب و جذابي است، اما مشكلات زيادي هم دارد كه بيشتر آن‌ها به نحوه كنترل و تعامل بازي‌كننده با بازي مرتبط هستند. مهم‌ترين مشكل، روشن بودن گرانش و فيزيك برخورد در همه لحظات بازي است.
اين موضوع كار چيدن اشيا روي هم را بسيار مشكل مي‌كند و بعضي وقت‌ها احساس مي‌كنيد مشغول لگو بازي كردن هستيد. از آن طرف اين موضوع باعث مي‌شود كه بتوان مراحل را با حقه‌ها و روش‌هاي غيرعادي‌حل كرد كه احتمالا خود سازنده‌ها هم در موردش اطلاعي ندارند. ‌ ‌
مشكل ديگر به نحوه چرخاندن اشيا مربوط مي‌شود كه اصلا دقيق نيست. اگر با ‌PC‌ گرانش را بازي كنيد بايد دو دكمه چپ و راست ماوس را نگه‌داشته و آن‌را بچرخانيد و يا از كليدهاي ‌A‌ و ‌D‌ استفاده كنيد. چرخانيدن اين اشيا توسط دسته‌هاي ‌Wii‌ و يا استايلوس ‌DS‌ هم چندان بهتر نيستند. حداقل مي‌شد براي دقيق‌تر كردن اين‌كار، بازي به شما اجازه بدهد تا وسايل را در زاويه‌هاي 90 يا 45درجه بچرخانيد. ‌ ‌
اما بزرگ‌ترين نقطه ضعف بازي گرانش اين است كه مراحل محدودي دارد!‌پس از تمام شدن صد مرحله محدود بازي آرزو مي‌كنيد كه اي كاش سازنده‌ها دوبرابر اين تعداد، معما طراحي كرده بودند و يا حداقل به‌صورت منظم مراحل جديد براي دانلود در اختيار شما مي‌گذاشتند.
به هر حال بازي گرانش يكي از بازي‌هاي خوب و جذاب سبك معمايي است كه با استفاده از نيروي گرانش و شبيه‌سازي برخوردهاي فيزيك اجسام توانسته معماهاي جالبي ارائه كند. اين بازي را به همه گروه‌هاي سني توصيه مي‌كنيم!


××××


اخبار
كيل‌زون به يك ميليون رسيد
100905187652.jpg

كيل‌زون2، مرز يك ميليون نسخه را رد كرد. اين بازي فقط ماه گذشته 323 هزار نسخه فروخت. سوني اعلام كرد ميزان موفقيت اين بازي در كنسول ‌3PS‌ بسيار بيشتر از آن چيزي است كه تصور مي‌شد و همين بازي به‌احتمال زياد باعث فروش كنسول‌هاي بيشتر خواهد شد. ‌جالب است بدانيد كيل‌زون 2 در تاريخ كشور هلند، گران‌ترين پروژه نرم‌افزاري بوده و حدود 21ميليون دلار هزينه توليد آن تخمين زده شده است. حدود پنج روز ديگر، يك بسته جديد براي دانلود روي وب‌سايت سوني هم خواهد رفت، هرچند قيمت آن هنوز اعلام نشده است. ‌ ‌


سفر به قرن پانزدهم
سايت ‌Game Informer‌ اطلاعاتي در مورد شماره جديد بازي ‌Assassins Creed‌ ارائه كرده است.
به گفته اين سايت، داستان اين شماره در سال 1476 ميلادي در ايتاليا رخ مي‌دهد. نقش اول بازي ازيو آديتوره نام دارد و توانايي‌هاي بيشتري نسبت به الطائر دارد. ازيو مي‌تواند تعداد زيادي سلاح سرد با خود حمل و با تبرزين و دشنه هم به خوبي شمشير مي‌تواند مبارزه كند. اگر اين اطلاعات درست باشند، اساسينز كريد جديد 16 نوع ماموريت خواهد داشت كه نسبت به شماره قبل پيشرفت قابل توجهي است. يوبي‌سافت در مورد اين اطلاعات اظهار نظر خاصي نكرده و گفته تا حدودي درست هستند.
دانته پشيمان شد
علاقمندان به ‌PSP‌ و بازي دويل‌مي‌كراي مدت‌ها بود كه در انتظار بازسازي نسخه اول اين بازي براي كنسول دستي سوني بودند. اما هفته گذشته مجله فاميتسو خبر از لغو اين بازي داد.
تبديل دويل‌مي‌كراي1 به يك بازي براي ‌PSP‌ سه سال پيش توسط سوني اعلام شد. اما به‌نظر مي‌رسد كپ‌كام از انجام اين كار پشيمان شده باشد. اطلاعات زيادي در مورد دليل لغو دويل‌مي‌كراي براي ‌PSP‌ وجود ندارد، اما مي‌توان حدس زد كه در كنار محدوديت‌هاي گرافيكي، محدوديت كنترل توسط دكمه‌هاي ‌PSP‌ جزو عوامل اصلي بوده باشند.


××××


بازى هفته
پدرخوانده‌ها آمدند
با اين‌كه تعداد بازي‌هايي كه در مغازه‌ها پيدا مي‌شود بسيار زياد است، اما از نظر كيفي ميانگين خيلي خوبي ندارند. بازي ‌HAWX‌ يكي از بهترين عنوان‌هايي است كه اين روزها مي‌شود براي ايكس‌باكس360، پلي‌استيشن3 و ‌PC‌ پيدا كرد.
اين بازي هواپيمايي اكشن، امكان آنلاين بازي كردن هم دارد. شماره جديد بازي پدرخوانده (كه هفته پيش هم آن را معرفي كرديم) با اين‌كه از شماره اول بهتر نيست، اما گزينه خوبي براي كساني است كه دنبال بازي‌هاي اكشن سوم شخص هستند.

در كنار اين دو بازي اكشن، مي‌توانيد عناوين ديگر مانند ‌Wanted‌ و ‌Wheelman‌ را هم بازي كنيد كه بازي‌هاي متوسطي هستند. طرفداران كنسول دستي ‌PSP‌ در حال حاضر بهتر از ‌Resistance Retrubution‌ گزينه ديگري ندارند. اگر ‌DS‌ باز هستيد حتما ‌Henry Hatsworth Puzzling Adventure‌ را بگيريد. البته از كنار فاينال‌فانتزي ‌Chronicles‌ كه شماره جديدش ‌Echoes of Time‌ نام دارد و براي ‌Wii‌ هم منتشر شده، نبايد به اين راحتي گذشت.



××××


بازي موبايل
يك داستان پليسي
100905187910.jpg

بازي ‌Mystery Mania‌ يك بازي ماجرايي جالب و بامزه است كه ارزش يك بار تمام كردن دارد. روند بازي مانند بازي‌هاي ماجرايي قديمي است و در بيشتر مواقع بايد سعي كنيد چيزهاي مختلف را با هم تركيب كنيد تا راه‌حل پيشرفت در بازي پيدا شود. خوشبختانه هيچ محدوديتي از نظر زمان يا تمام شدن خط سلامت و اين چيزها وجود ندارد و تا دلتان بخواهد فرصت براي فكر كردن داريد.


اين موضوع باعث مي‌شود كه در بعضي مراحل بازي‌كننده‌ها براي تفريح هم كه شده كارهايي كه نبايد انجام بدهند را امتحان كنند، مثلا سعي كنند نقش اول بازي را با ديناميت بتركانند!
از داستان بهتر است چيزي را لو ندهيم چون تمام جذابيت ‌Mystery Mania‌ به داستان مرموز آن است.
كاراكترها و محيط‌هاي ظاهر خنده‌دار و بامزه‌اي دارند و با وجود ساده بودن محيط‌ها، كارهايي مثل راه رفتن و استفاده از اشياي بسيار نرم و روان انجام مي‌شود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بدترين سيستم‌ عامل‌هاي تمام دوران
100905188254.jpg

تاكنون صدها نگارش گوناگون سيستم‌عامل توسط برنامه‌نويسان طراحي شده است كه برخي از آنها تنها روي يك كامپيوتر يا دستگاه خاص كار مي‌كرده‌اند و برخي نيز جهان‌گير شده‌اند. هنگامي كه صحبت از مقايسه پيش مي‌آيد، رسم معمول آزمايش‌هاي نرم‌افزاري اين است كه بهترين چيز را معرفي كنند. بسياري از افراد خاطرات خوبي را با سيستم‌هاي عامل قديمي سپري كرده‌اند و اگر موج شديد فناوري نبود، شايد به‌اين زودي‌ها از آنها دل نمي‌كندند. اما در اين ميان كساني هم هستند كه تجارب بدي را با سيستم‌هاي عامل سپري كرده‌اند. به‌ترتيب توالي زماني، به‌بدترين سيستم‌هاي عامل معروفي كه تاكنون منتشر شده‌اند، نگاهي خواهيم انداخت: ‌ ‌


‌360 /1964OS
منظور از اين نسخه، آن سيستم عامل معروف آي‌بي‌ام نيست كه با قابليت اشتراك زماني1، تحول زيادي در سيستم‌هاي عامل ايجاد كرد.
منظور، نسخه اوليه آن است كه فرد بروكس2، مدير پروژه آن اذعان داشته بود كه برنامه‌هاي كنترلي‌اش مشكل دارد، حافظه بيشتري از آن‌چه فكر مي‌كردند مصرف مي‌كند و بسيار كند است! ‌ ‌
اواخر دهه 60، ‌ITS‌
سيستم اشتراك زماني غيرهمخوان3، به‌زبان‌هاي اسمبلي ‌6DEC PDP-‌ و ‌10PDP-‌ نوشته شد و از فقط از فايل‌هاي با نام شش حرفي داخل يك دايركتوري پشتيباني مي‌كرد (بله، درست خوانديد، هر فايل بايد داخل دايركتوري منحصربه‌فرد خودش قرار مي‌گرفت.) و امنيت آن بسيار ضعيف بود و مي‌توانستيد به سيستم هر كس وارد شويد، بي آن‌كه كلمه عبوري از شما بپرسد.
صرف نظر از رنج زيادي كه بايد براي استفاده آن متحمل مي‌شديد و امنيتي كه اصلا نداشت، سيستم عامل مهمي محسوب مي‌شد. هر چند از زمان عرضه يونيكس، بسياري از برنامه‌هايي كه روي آي‌تي‌اس نوشته‌شدند، امروزه هم استفاده مي‌شوند. ‌ ‌
گنوهرد از 1983 تا امروز ناكامل!
تا به‌حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه چرا به لينوكس مي‌گويند گنولينوكس؟ پاسخ رسمي آن وجود هسته‌اي براي سيستم عامل است كه بر مبناي نرم‌افزار گنو باشد و سيستم عامل كاملي را شكل دهد. گنو قرار بود در سال 1983 منتشر شود تا به‌طور كل جايگزين سيستم عامل يونيكس شود. ‌ ‌
اما بعد از حدود 25 سال از توسعه آن، گنو هنوز هم كامل نشده است: هسته آن، هرد هيچ وقت نتوانست كار خود را آغاز كند. تقريبا هيچ كس نتوانست از گنوهرد4‌ ‌استفاده كند.اما چرا گنوهرد را در ده سيستم عامل بد قرار داده‌ايم؟ به‌اين خاطر كه پس از گذشت يك ربع قرن، هنوز نتوانسته به قول خود عمل كند و اگر لينوكس نمي‌آمد تا گنو را نجات دهد، امروز بزرگترين شكست دنياي نرم‌افزاري آزاد را شاهد بوديم.
سال 1985 و ويندوز 01/1
اولين تلاش مايكروسافت براي تبديل داس متني به ظاهري گرافيكي در يك كلام، افتضاح بود. ويندوز 1 زشت بود و با دو سال تاخير عرضه شد و خوب كار نمي‌كرد. اين موضوع به‌كنار، هيچ نرم‌افزاري نبود كه روي ويندوز كار كند. نرم‌افزارهاي ويندوز تا زمان عرضه ويندوز 03/2 كه دو سال بعد عرضه شد، به‌طور كامل عملياتي نشدند. ‌ ‌
اگر بخواهيم با سيستم‌هاي عامل همان سال مقايسه كنيم، اپل سيستم 1/2 خود را عرضه كرده بود كه با پشتيباني از پرينترهاي ليزري و سيستم فايل پيچيده درختي، اساسا امكان قياس ويندوز و مك را سلب مي‌كرد.
سال 1988 و ‌4.0 MS-DOS‌
به‌نظر مي‌رسد كه مايكروسافت در اين سال‌ها ديگر براي اين سيستم عامل وقتي نمي‌گذاشت. نسخه‌هاي قبلي داس در زمان خود واقعا سيستم‌هاي عامل خوبي بودند. ‌ ‌
اما با عرضه داس 4، مشخص نبود هدف چيست؟!
برنامه‌ها ساعت به ساعت از كار مي‌افتادند و درست وسط يك دستور سيستم‌تان متوقف مي‌شد و كار نمي‌كرد. غير از صفحه آبي مرگ ويندوز، هيچ چيز ديگري به اين بدي نبود.كاربران كامپيوتر براي حفظ سلامت عقلاني خود، يا به نسخه‌قديمي‌تر داس پناه مي‌بردند يا به ‌DR-DOS‌ موسسه ديجيتال‌‌ريسرچ.
نكته جالب اين است كه ‌DR-DOS‌ نام‌گذاري ويرايش‌هاي خود را مطابق با داس مايكروسافت انجام مي‌داد تا عملكرد مشابه مايكروسافت را نشان دهد، اما در سال 1989، ‌DR-DOS‌ را با ويرايش شماره 5 عرضه كرد كه هيچ شباهتي به داس نسخه 4 مايكروسافت نداشته باشد!
سال 1989 و ميزكار باز ‌SCO‌
اگر به نيمه پر ليوان نگاه كنيم، ‌SCO‌ اولين يونيكسي بود كه پردازش 32 بيتي مي‌كرد و رابط گرافيكي داشت. اما نيمه خالي ليوان، اين سيستم عامل به تله مرگ‌بار معروف بود!
‌OpenDesktop‌ در آن زمان بهترين تجارب رابط‌هاي گرافيكي را كه هر كسي به چشم ديده بود، به ارمغان مي‌آورد. اما ويرايشگر متن‌تان مدام قفل مي‌كرد و كامپايلرها تمام سيستم را از كار مي‌انداختند و معلوم نبود كه كدام پنجره در حال فعاليت است؟!
سال 1996، ‌JavaOS‌
مي‌خواهيد بدانيد بدترين ايده براي راه‌اندازي سيستم عامل چيست؟ آن را به‌زباني بنويسيد كه از جاواي سال 1996 كندتر باشد. اما سان با كمك آي‌بي‌ام اين ايده را عملي كرد. سيستم عامل جاوا روي كامپيوترهاي شبكه‌اي و سيستم‌هاي‌ Embedded‌ كار مي‌كرد. اما جالب است بدانيد ميان اين همه سيستم‌هاي عامل ‌Embedded‌، تعداد كمي نام ‌JavaOS‌ را شنيده‌اند. ‌ ‌سان در سال 2006 بالاخره قبول كرد كه ايده بدي است و براي هميشه آن را به بخش يادمان سيستم‌هاي خود منتقل كرد.
سال 2000، ويندوز ميلينيوم
تا زماني كه سيستم عامل ديگري از مايكروسافت، چند سال پيش آمد، «ويندوز مي» در سبد بدترين‌ها، آخرين محصول مايكروسافت به‌حساب مي‌آمد. اين سيستم عامل در فهرست مجله ‌PCWorld‌، با عنوان بدترين محصولات فناوري تمام دوران، شماره4 را به‌خود اختصاص داده است و قرار بود هم سيستم‌عاملي 16 بيتي باشد و هم سيستم عاملي 32‌بيتي. ‌ ‌
ويندوز ملنيوم همه چيز داشت، كند بود، امن نبود، پايدار هم نبود. مايكروسافت نتوانست بيشتر از يك سال به فروش آن بپردازد و يك شكست كامل به‌حساب مي‌آمد.
سال 2001 تا 2006، ليندوز
چه اتفاقي مي‌افتد اگر لينوكس و ويندوز را كنار هم بگذاريم؟ مطمئنم كه نتيجه كار خوب در نمي‌آيد! ليندوز كه اولين بار در سال 2001 عرضه شد، قول داد كه تمام برنامه‌هاي ويندوزي را در لينوكس اجرا كند. موسسه ليندوز بعد از چند ماه متوجه شد كه ايده بدي را سرلوحه كار خود قرار داده است و حتي با كمك ‌Wine‌ هم نمي‌شود تمام برنامه‌هاي ويندوز را در لينوكس اجرا كرد، دست آخر نتوانست تمام برنامه‌هاي ويندوزي را روي لينوكس اجرا كند و خود را به‌عنوان جايگزين ويندوز مطرح كند.
سال 2006، ويندوز ويستا
ويندوز ويستا تنها سيستم عاملي است كه همه‌تان بدون استثنا آن را در اين ليست قرار مي‌دهيد. شمردن معايب آن نياز است؟ كند است، همخواني سخت‌افزاري و نرم‌افزاري خوبي ندارد، نسخه‌هاي زيادي دارد و باز هم امنيت صحيحي ندارد و ...
همه اين‌ها باعث شد مايكروسافت زمان پشتيباني از ويندوز اكس‌پي را گسترش دهد، توسعه ويندوز 7 را با جديت بيشتري دنبال كند و به‌همگان قول دهد كه همه چيز در آينده برطرف خواهد شد.
منبع: ‌PCworld.com‌
پا‌نوشت‌ها
Time Sharing.1‌
Fred Brooks.2‌
Asynchronous.3‌
GNU Hurd.4


××××


سالشمار كامپيوتر

1986
100905188349.jpg

شركت اپل، مك پلاس ‌(Mac Plus)‌ را معرفي كرد كه شامل يك مگابايت از حافظه دسترسي تصادفي ‌(RAM)‌ و يك صفحه‌كليد جديد با مكان‌نما و مجموعه كليدهاي عددي بود و به قيمت 2600 دلار به‌فروش رسيد.


شركت كامپك نخستين كامپيوتر بر پايه پردازنده 80386 سازگار با كامپيوترهاي شخصي را معرفي كرد كه باعث شد شركت آي‌بي‌ام نيز به اين بازار وارد شود.
شمار كاربران كامپيوتر در آمريكا به بيش از 30ميليون تن رسيد. ‌ ‌
شركت آي‌بي‌ام نخستين كامپيوتر لپ‌تاپ‌خود را معرفي كرد كه داراي 256كيلوبايت حافظه دسترسي تصادفي و دو ديسكت درايو 720 كيلوبايتي بود و به‌قيمت 2هزار دلار به فروش رسيد و البته شباهت بسياري به يكي از مدل‌هاي پرفروش لپ‌تاپ توشيبا داشت!
مايكروسافت در فهرست مبادله سهام نيويورك قرار گرفت و هر سهم اين شركت را 21 دلار به‌فروش عموم رسانيدند، كه اين امر بيل گيتس را به جوان‌ترين ميليونر دنيا تبديل كرد.
1987
شركت هايز ‌(Hayes)‌ دستگاه مبدل خدمات يكپارچه شبكه ديجيتال ‌(ISDN)‌ خود را معرفي كرد. كه يك مودم براي خطوط ‌ISDN‌ بود و سرعتي 4برابر سريع‌تر از سريع‌ترين مودمي كه بر روي خطوط تلفن كار مي‌كرد، فراهم آورد.
مايكروسافت شركت ‌Forethought‌ را خريداري كرد. شركتي كه مجموعه نمايشي نرم‌افزار پاورپوينت ‌(PowerPoint)‌ را توسعه بخشيد. پاورپوينت به يك نرم‌افزار عمومي براي كامپيوترهاي شخصي و مكينتاش و نيز قسمتي از مايكروسافت آفيس تبديل شد.
مايكروسافت، نرم‌افزارهاي ويندوز 2 و ‌Works‌ را معرفي كرد. وركس يك بسته نرم‌افزار كاربردي براي كاربران جديد بود و يك واژه‌پرداز بر پايه مايكروسافت ورد و يك برنامه صفحه گسترده مبتني بر مالتي‌پلن ‌(Multiplan)‌ و اكسل و يك بانك اطلاعاتي را دربر داشت.
مايكروسافت و آي‌بي‌ام نخستين نگارش سيستم عامل 2 OS‌ را منتشر كردند و مدعي شدند كه جايگزين ‌ MS-DOS‌ خواهد شد.


××××


واژه نامه
‌Die‌
اين واژه در كاربرد عمومي به‌معناي مرگ يا مردن است. اما در اصطلاح رايانه و سخت‌افزار به‌معناي قالب به‌كار مي‌رود كه در واقع يك قطعه نازك مستطيل شكل از يك قرص نيمه‌هادي سيليكون است كه به‌هنگام ساخت مدارهاي مجتمع بريده شده، يا لايه‌لايه مي‌شود.


‌Immersive‌
اين لغت به‌معناي شناور يا غوطه‌ور است اما در گرافيك رايانه‌اي به تصويري سه‌بعدي گفته مي‌شود كه به‌شكلي كاملا طبيعي، آن‌گونه ‌كه در اطراف خود مي‌بينيم، ديده مي‌شود. كارت‌هاي گرافيك پيشرفته جديد به فناوري‌هايي مجهز شده‌اند كه قادر هستند تصاوير گرافيكي موجود در بازي‌ها را به‌گونه‌اي پردازش كنند كه به اين شكل به‌نظر برسند.
‌Device Context‌
به‌معناي منبع و ساختار داده‌اي در ويندوز است، هر برنامه كه بخواهد چيزي را در نمايشگر نشان دهد يا با چاپگر چاپ كند، آن را به‌طور موقت از ويندوز در اختيار مي‌گيرد و پس از اتمام كار آن را آزاد مي‌كند. اين مفهوم بيشتر براي كساني مطرح است كه با گرافيك ويندوز در ارتباط هستند يا برنامه‌نويسي گرافيكي مي‌كنند.
‌Dribbleware‌
واژه ‌Dribble‌ به‌معناي «كم‌كم چيزي را پيش بردن» است. رد كردن توپ از حريف يا دريبل زدن در فوتبال و ورزش‌هاي ديگر نيز به همين مفهوم است. ‌Dribbleware‌ به نرم‌افزاري گفته مي‌شود كه پس از عرضه، هر از چند گاهي وصله‌هاي رفع اشكال يا افزايش كارايي براي آن ارائه مي‌شود، كه اغلب به‌صورت بسته‌هاي مكمل در سايت‌اينترنتي شركت عرضه كننده نرم‌افزار قرار مي‌گيرد.
اين واژه معمولا بار ذهني منفي دارد و مي‌تواند بيانگر اين باشد كه برنامه پيش از عرضه به‌درستي آزموده نشده و بعدا اشكالات آن نمايان شده است و يا ويژگي‌هاي در نظر گرفته شده براي آن قابل پياده‌سازي نبوده‌اند.
البته دريبل‌افزار لزوما دليلي بر برنامه‌نويسي ضعيف نيست و مي‌تواند به‌دليل آن باشد كه شركت سازنده قصد عرضه برنامه در موعد مقرر را داشته است. البته با گسترش كاربري اينترنت و افزايش سرعت آن، عرضه وصله‌هاي نرم‌افزاري ساده‌تر شده است و با تكيه برنامه‌نويسان به اين مساله، ميزان اين‌گونه برنامه‌ها درحال افزايش است.
‌IP Spoofing‌
واژه ‌Spoof‌ در كاربرد عمومي به‌معناي حقه‌بازي و كلاهبرداري و نيز دست انداختن افراد است. اين عبارت نيز در اصطلاح رايانه و ارتباطات، در مفهومي مشابه به عمل قرار دادن يك ‌IP‌ فرستنده غلط در يك انتقال اينترنتي به‌منظور دسترسي غيرمجاز به يك سيستم رايانه‌اي گفته مي‌شود. به اين كار ‌IP Splicing‌ نيز گفته مي‌شود.


××××


پيشگامان دانش كامپيوتر
ادواردبري، كليفورد ‌(1963-1918)
100905188434.jpg

وي متولد نيويورك و دانشجوي فارغ‌التحصيل از دانشكده‌اي در ايالت آيوا است. وي به‌همراه جان آتاناسف ‌(John Atanasoff)‌ نخستين دستگاهي كه از انرژي الكتريكي در محاسبات ديجيتالي استفاده مي‌كرد، را طراحي كردند ولي هرگز آن را تكميل نكردند.
اين دستگاه مي‌توانست به نخستين كامپيوتر ديجيتالي الكترونيكي در دنيا تبديل شود. بري و آتاناسف در سال 1939 بر روي الگوي اصلي محاسبات بر پايه دو (باينري) كار كردند، اما اين دستگاه (كامپيوتر آتاناسف–بري) در طي جنگ جهاني دوم كنار گذاشته شد. اگرچه آتاناسف اعتبار خود را با مفهوم اين دستگاه به‌دست آورد، اما بري گفته است كه وي نيز كاري برابر در طراحي و ساختار آن انجام داده است.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مروري بر فريم‌ورك‌Cake PHP ‌
به‌سادگي كيك خوردن!
100905188784.jpg

همه چيز از آنجا شروع شد كه زبان برنامه نويسي ‌Ruby‌ داراي فريم‌وركي شد به نام ‌Rails‌ و بهره‌گيري از يكي مهم‌ترين معماري‌هاي پياده‌سازي نرم‌افزار يعني معماري ‌MVC‌، اين دو را به تركيبي سريع، قابل اطمينان و محكم براي توسعه نرم‌افزارهاي وب تبديل كرد.


اين پديده، بزرگترين جامعه دنياي برنامه‌نويسي وب، يعني ‌PHP‌ را تكان زيادي داد. ‌PHP‌ انعطاف زيادي براي استفاده در برنامه‌نويسي سطح وب مي‌دهد،‌اما نبود يك فريم‌ورك مطمئن و قابل انعطاف كه بتوان به‌جاي تمركز در مسايل پيش پا افتاده، روي برنامه تمركز كرد در اين زبان به‌چشم مي‌خورد. چندين فريم‌ورك در همان زمان‌ها تقريبا شروع به كار كردند، كه ‌CakePHP‌ به‌همراه ‌Symfony‌ از دو فريم‌ورك مشهور ‌PHP‌ به‌شمار مي‌روند. ‌ ‌
‌CakePHP‌ چيست؟
بستري آزاد، رايگان و منبع‌باز براي توسعه برنامه‌ها به زبان ‌PHP‌ است. اين بستر، مجموعه‌اي از كتابخانه‌ها، كلاس‌ها و زيرساخت‌هاي هنگام اجراست كه برنامه‌نويس به كمك آنها مي‌تواند نرم‌افزارهاي تحت وبي ايجاد كند كه بدون از دست‌دادن انعطاف، سرعت و ساختاري مناسب داشته باشد.
چرا كيك پي‌اچ‌پي؟
اين بستر، چندين ويژگي دارد كه نمي‌توان به‌سادگي از كنار آن گذشت. برخي از اين ويژگي‌ها كه قابليت توسعه نرم‌افزاري مناسبي ايجاد مي‌كند، در ذيل آمده است: ‌ ‌
1. جامعه فعال و دوستانه: يكي از مهم‌ترين نكاتي كه امروزه در زبان‌هاي برنامه‌نويسي بايد به آن توجه داشت، وجود جامعه اطلاعاتي پشت هر نرم‌افزار است. جايي كه شما بتوانيد سوالات خود را مطرح كنيد و يا ايده‌هاي خود را با توليدكنندگان كد به اشتراك بگذاريد. ‌ ‌
2. مجوز انعطاف‌پذير: شما براي توسعه رايگان كد يا فروش نرم‌افزار تحت وبي كه نوشته‌ايد، مي‌توانيد از اين مجوز استفاده كنيد. ‌ ‌
3. پشتيباني همزمان از ‌4 PHP‌ و ‌5 PHP‌: هيچ بستر ديگري را نمي‌توانيد پيدا كنيد كه بدون هيچ زحمتي، بتوانيد روي سرورهاي مختلف و بدون دغدغه اين‌كه چه نسخه‌اي از ‌PHP‌ روي آن اجرا مي‌شود، نرم‌افزار خود را نصب كنيد.
4. پشتيباني از عمليات ‌CRUD‌، به‌طور پايه: ديگر نيازي نيست ذهن خودتان را درگير بكنيد و به مسايل ساده و پيش پا افتاده‌اي از جمله، ايجاد، به‌روز رساني، مشاهده و يا حذف ركوردها از ديتابيس كد بنويسيد. ‌ ‌
5. داربست‌زني نرم‌افزار: داربست‌زني يكي از جديدترين امكاناتي است كه يك بستر نرم‌افزاري مي‌تواند به شما بدهد. فقط كافي است جداول ديتابيس را طراحي كنيد و داربست را بزنيد. نرم‌افزار به‌طور خودكار تمام فرم‌ها و صفحه‌هاي لازم را براي بررسي صحت جداول و پر كردن اطلاعات اوليه را به‌شما مي‌دهد. بدون اين‌كه بخواهيد به‌خود زحمت بدهيد.
6. معماري ‌MVC‌: اين معماري كه با مفهوم جداسازي لايه‌هاي عملياتي يك سيستم نرم‌افزاري به سه لايه، مدل: سمت سرور، كنترل‌كننده: كنترل‌كننده منطق شغلي و نمايش: لايه نمايشي، قالب‌ها و ... به‌وجود آمده است. سرعت رفع ايراد و تغييرات را در هر بخش به‌نحو قابل توجهي بالا مي‌برد. ‌ ‌
7. توزيع‌كننده درخواست و آدرس‌هاي زيبا و قابل انعطاف: به‌كمك اين دو ويژگي، ديگر از شر آدرس‌هاي طولاني و خسته‌كننده راحت مي‌شويد و از طرف ديگر، مي‌توانيد تك‌تك درخواست‌هاي رسيده را بررسي كنيد و پاسخ مناسبي به هر درخواست بدهيد.
8. اعتبارسنج داخلي: به‌كمك اعتبارسنج داخلي اين سيستم، مي‌توانيد داده‌هاي فرم‌ها را قبل از ارسال به ديتابيس، اعتبارسنجي كنيد، مقدار آنها را تصحيح كنيد و پيغام‌هاي خطاي لازم را به كاربر بدهيد. همه اين‌ها با كمتر از 5 خط كد انجام مي‌شود.
9. قالب‌بندي سريع و قابل انعطاف: نمي‌توانيد باور كنيد كه سيستم قالب‌بندي اين بستر چقدر ساده است و به توسعه نرم‌‌افزار شما كمك مي‌كند. وجود كلاس‌هايي به نام ‌Helper‌ در سمت لايه نمايشي، باعث بالابردن ميزان انعطاف اين بستر و در نهايت، توسعه نرم‌افزار شده است و تجربه‌اي با آرامش خاطر را براي طراح وب به‌ارمغان مي‌آورد.
10. كمك‌هاي مختلف، حتي سفارشي: در سمت لايه نمايشي، كلاس‌هاي كمكي وجود دارند كه به‌كمك آنها مي‌توانيد كدهاي ‌HTML‌، ‌Ajax‌ و ‌Form‌ها رابه سرعت و به‌شيوه استاندارد پياده سازي كنيد. همچنين مي‌توانيد كمك‌كننده‌هاي خود را براي ‌CakePHP‌ بنويسيد.
11. كامپوننت‌هاي امنيتي، كوكي‌ها و مديريت درخواست‌ها: نمي‌توانيد باور كنيد كه كنترل امنيت در اين سيستم چقدر ساده، اما محكم و بدون اشكال انجام مي‌شود. ‌ ‌
12. به‌حافظه سپردن بسياري از خروجي‌ها: مي‌توانيد با فعال كردن موتور حافظه نهان اين سيستم، بسياري از دستورات تكراري را به سيستم تعبيه شده در اين بستر بسپاريد و سرعت بي‌نظيري را تجربه كنيد.
13. فيلترينگ داده: داده‌هايي كه از سمت كاربر مي‌آيند خطرناكند، مديريت آنها نيز دقت و زمان زيادي را مي‌طلبد، اما با كمك فيلترينگ داده اين بستر، خيالتان از بابت پياده‌سازي راحت است و كافي‌است بگوييد مي‌خواهيد داده چطور‌ به‌‌‌دست‌تان برسد.
14. سازگار با هر سرور: كيك روي هر سرور وبي كه ‌PHP‌ را نصب داشته باشد كار مي‌كند. در صورتي كه كمي سرور را تنظيم كرد، مي‌توان بهترين كاربردها را از اين بستر انتظار داشت.
تاريخچه
كيك‌در سال 2005 توسط ميخايل تاتارينويژ ايجاد شد. پس از آن‌كه استقبال نسبتا خوبي ميان اطرافيان خود دريافت كرد، تحت مجوز ‌MIT‌ آن را منتشر نمود، يك جامعه اطلاعاتي براي آن ايجاد كرد و هم‌اكنون ‌CakePHP‌ توسط يك دوجين توسعه‌دهنده در حال پيشرفت است و نسخه 2/1 آن بعد از يك سال و نيم فعاليت مداوم منتشر شد.
كيك‌پي‌اچ‌پي به سرعت در ميان اهالي توسعه‌دهنده وب جا مي‌افتد و شايد استفاده موزيلا فايرفاكس از اين بستر براي بخش افزونه‌هاي خود، اهميت اين بستر را نشان دهد.



××××


بانكداري الكترونيكي به‌كمك فناوري اطلاعات
بانكي به وزن تلفن همراه
100905188871.jpg

تصور اين‌كه همه‌چيز مي‌تواند داراي شكلي متفاوت باشد، ديگر يك خيال‌پردازي نيست و حقيقتي است آشكار كه به‌سادگي مي‌تواند روياهاي ديروز را به ياري فناوري اطلاعات به حقيقت نزديك كند.


بانكداري الكترونيكي يكي از موضوعاتي است كه هم‌اكنون توجه خاصي به آن مي‌شود، چرا كه اين نوع از بانكداري مي‌تواند موتور محرك اقتصاد نوين باشد. اين بانكداري تبادل پول را آن‌قدر آسان كرده كه ديگر مي‌توانيم بدون حضور پول فيزيكي و يا هرگونه سند مشابه، تبادلات مالي خود را انجام دهيم و از آن مهم‌تر، فراهم ساختن امكان استفاده از اعتبار، يكي از بزرگ‌ترين خدمات بانكداري الكترونيكي است. با اين امكان مي‌توانيم بدون اين‌كه پولي در حساب خود داشته باشيم، با استفاده از اعتبارمان نزد يك موسسه اعتباري و يا بانك پول كالا را با يك كارت اعتباري به فروشنده پرداخت كنيم. ‌ ‌
اما اين روزها ديگر حتي براي پرداخت‌هاي خود نيازي به داشتن كارت اعتباري هم نيست. شما مي‌توانيد از مزيتي كه دنياي فناوري اطلاعات براي شما فراهم آورده است استفاده كنيد: يعني بانكداري همراه ‌(Mobile Banking)‌ استفاده كنيد.
تعريف
بانكداري همراه يا همان بانكداري موبايلي را مي‌توان اين‌گونه تعريف كرد: «انجام هرگونه عمليات مالي، بانكي و اعتباري توسط ابزار سيار كه واسطه آن بانك و يا موسسه مالي و اعتباري و يا يك مركز تاييد هويت باشد». وجود بانك و يا موسسه مالي و اعتباري و يا يك مركز تاييد اعتبار اين امكان را مي‌دهد كه بتوان هزينه را از يك منبع واسط به شخص ثالث انتقال داد. البته صورت‌هايي از انجام كارهاي اعتباري (مانند شارژ اعتبار تلفن همراه كه در آن تنها مشتري با شركت فروشنده مواجه است و مشتري مبلغ شارژي كه بر روي كارت و يا قبض خود‌پرداز نوشته شده است را با تلفن همراه به اپراتور ارسال مي‌كند) از انواع بانكداري تلفن همراه نيست و البته اگر اين شارژ توسط نرم‌افزارهاي مخصوص موبايل بانكينگ دريافت شود، از قاعده فوق جدا خواهد بود.
نكته:‌ ‌بانكداري همراه صددر‌صد مساوي با بانكداري تلفن همراه نيست و بانكداري با تلفن همراه تنها بخشي از بانكداري همراه است. بانكداري همراه مي‌تواند در اشكال مختلفي ارائه شود و وجه تمايز ظاهري آن با بانكداري الكترونيكي در اين است كه در اين نوع بانكداري مكان قرار‌گيري مشتري ديگر ثابت نيست و حتي مي‌تواند در محدوده‌اي بسيار دور‌تر از مكاني باشد كه آن بانك به‌صورت مستقيم در آن ارائه خدمات مي‌كند. براي ايجاد اين امكان كافي است اپراتوري كه امكان متحرك بودن را براي شما فراهم كرده است در مكاني كه حاضر هستيد ارائه خدمات كند. ‌ ‌
به‌عنوان مثال آقاي الف در ايران در بانك شماره 1 حساب داشته و اين بانك نيز خدمات بانكداري همراه را ارائه كرده است و از خدمات يكي از اپراتورهاي ارتباطات سيار ايران نيز استفاده مي‌كند،‌آقاي الف به كشوري سفر مي‌كند كه با اپراتور مورد نظر ارتباط رومينگ موبايل دارد. آقاي الف مي‌تواند به‌راحتي با استفاده از بانكداري موبايل در آن كشور از هر يك از سايت‌ها و يا فروشگاه‌هاي ايراني خريد كرده و پول آن را نيز مستقيما از حساب خود پرداخت نمايد و حتي مي‌تواند موجودي حساب خود را تحت كنترل داشته باشد. ‌ ‌
بانكداري همراه مي‌تواند بر روي يك سامانه سيار مانند خودرو و يا امثال آن پياده‌سازي شود. براي اين كار به سيمكارت‌هاي مخصوص خودرو نياز است كه تفاوت چنداني با سيمكارت‌هاي تلفن همراه ندارد.
‌SMS Banking‌ محبوب و آسان
ساده‌ترين شكل بانكداري همراه همان بانكداري با استفاده از پيام كوتاه است. اين سرويس به‌دليل سهولت كاربرد در همه جاي دنيا پركاربرد‌ترين سرويس بانكداري موبايل است. اين سرويس مبتني بر پيام ساده متني است. براي استفاده از آن تقريبا به هيچ نرم‌افزار جانبي نياز نيست به همين دليل در بسياري از كشورها اولين سرويسي به‌شمار مي‌آيد كه از اين نوع خدمات ارائه مي‌شود. ‌ ‌
‌ ‌تاريخچه و گستره
‌ ‌خدمات بانكداري همراه عمر كوتاهي دارد و شايد بتوان آن را نوظهور‌ترين خدمت از بانكداري الكترونيكي دانست. اين خدمات حتي در پيشرفته‌ترين كشورها نيز عمري بيش از 5 يا 6 سال ندارد، چرا كه اين خدمات با ارائه نسل‌هاي 2 و 3 تلفن همراه آغاز گرديده و نيز پروتكل‌هاي مورد استفاده آنها نيز در اين نسل‌ها قابل پياده‌سازي است. در نسل‌هاي جديد تلفن همراه امكان انجام تراكنش‌ها با سرعتي بسيار بالاتر از قبل امكان‌پذير شده و اين امكان نيز اين فرصت را فراهم مي‌آورد كه مشتريان بتوانند در كمترين زمان خريد‌هاي خود را انجام داده و به هدف اصلي بانكداري الكترونيكي كه همان كاستن هزينه و جلوگيري از اتلاف وقت است، دست يابند. ‌ ‌
نيازها، ‌مزايا و چالش‌ها
‌ ‌در اين‌كه بانكداري همراه يك مزيت فوق‌العاده و نياز زندگي امروز است، شكي نيست اما نيازهايي مانند بستر زيرساختي ارتباطات سيار امن و پايدار و داشتن بانك هايي كه بخواهند و بتوانند از شيوه‌ها بانكداري الكترونيكي به‌عنوان يك ابزار حياتي براي ادامه كار استفاده كنند، نيازي است كه بدون آنها نمي‌توان اين امور را پيش برد. ‌ ‌
استفاده از نرم‌افزارهاي بانكداري تلفن همراه مي‌تواند گام بلندي براي آغاز اين راه باشد. اين نرم‌افزارها اغلب با استفاده از زبان برنامه‌نويسي جاوا تهيه مي‌شوند و به‌صورت محلي مي‌توانند امنيت اطلاعات را حفظ كنند و براي برقراري ارتباط نيز با اين‌كه پروتكل خاصي براي اين نوع ارتباطات هنوز استاندارد‌سازي نشده است اما تقريبا تمام آنها از پروتكل‌هاي‌ XML‌، ‌SOAP‌، ‌WAP‌ و ‌ HTML‌ استفاده مي‌كنند كه در مجموع امنيتي خوب (نه كامل) را براي اين كار فراهم مي‌آورد. ‌ ‌
اصلي‌ترين چالش پيش روي اين كار نيز مشتري‌هاي بانك هستند، چراكه طبق آخرين تحقيقات عدم اطمينان كاربران به سيستم‌هاي بانكداري همراه يكي از اصلي‌ترين عوامل عدم رشد اين خدمات است. اما داشتن فرهنگ استفاده از فناوري و اجراي توصيه‌هاي ارائه‌دهندگان اين خدمات مي‌تواند اين خدمات را تا حد ممكن امن سازد. بنابر پيش‌بيني‌ها تا سال 2010 بيش از 45درصد كاربران تلفن همراه از خدمات موبايل بانكينگ استفاده خواهند كرد.
چند توصيه
براي امن‌سازي اين نوع تبادل داده توصيه‌هاي زير را فراموش نكنيد:
– براي تلفن همراه خود يك رمز ورود با بيش از 8‌‌‌حرف قرار دهيد و براي اين كلمه عبور نيز از كلمات ساده و يا تاريخ تولد و امثال آن استفاده نكنيد. ‌ ‌
– بلوتوث موبايل‌تان را وقتي اطلاعات ارسال و دريافت نمي‌كنيد، خاموش نگه داريد.
– رمزها و اطلاعات بسيار مهم را از طريق پيام كوتاه ارسال نكنيد.
– تلفن همراه خود را به نرم‌افزارهاي آنتي‌ويروس و فاير‌وال مجهز كرده و همواره آنها را به‌روز نگهداريد.
– در موقع تعويض و يا فروش گوشي مطمئن شويد كه تمام اطلاعات شما از روي آن پاك شده است.
همين چند مساله ساده مي‌تواند تا اندازه زيادي موجب ايمن بودن استفاده از خدمات بانكداري همراه شود.


××××


لپ‌تاپ‌هاي مينياتوري، كوچك و توانمند
نت‌بوك‌؛ دفتركاري همراه
100905188981.jpg

زماني كه نت‌بوك ‌ (Netbook)‌در سال 2007 براي نخستين بار از سري ‌ Eee PC‌به‌وسيله شركت ايسوس به بازارعرضه شد، غوغايي برپا كرد، اما افراد كمي پيش‌بيني كردند كه نت‌بوك‌ها تا چه حد مورد استقبال قرار خواهند گرفت. با محصولات گوناگوني كه از شركت‌هاي بزرگ بازار در مدل‌ها و خصوصيات متنوع عرضه مي‌شود. كاربران مشكل چنداني در انتخاب ندارند. گذشته از ريزپردازنده‌هاي قوي، زمان طولاني دوام باتري و اندازه‌هاي كوچك و ديگر ويژگي‌هاي جالب، اين كامپيوترهاي مينياتوري كارايي محدودي را ارائه مي‌كنند. ‌ ‌


در اين مقاله خواهيم گفت كه هنگام خريد نت‌بوك چه نكاتي را در نظر داشته و به‌دنبال چه مشخصاتي باشيد تا پس از خريد بهترين بهره را از نت‌بوك خود ببريد. همچنين لوازم جانبي لازم براي يك نت‌بوك معرفي خواهد شد. ‌ ‌
ريزپردازنده‌ها
با داشتن ريزپردازنده‌هاي ارزان و با ابعادي بسيار كوچك، به‌هيچ وجه دور از انتظار نيست كه نت‌بوك‌ها لپ‌تاپي قدرتمند نباشند، اما با توجه به تنوع فراوان مدل‌هاي آنها كه براساس سليقه‌هاي گوناگون ساخته شده‌اند، براي خريد يك لپ‌تاپ استاندارد بايد موارد زيادي را در نظر بگيريد. در حالي‌كه در لپ‌تاپ‌هاي پيشرفته معمولا ريزپردازنده‌هاي سريع دو هسته‌اي ‌(Dual core)‌ از شركت‌هاي ‌ AMD‌و اينتل به‌كار برده مي‌شود، در نت‌بوك‌ها بيشتر توليدكنندگان محافظه‌كارانه‌تر عمل مي‌كنند تا بتوانند قيمت‌هاي تمام شده نهايي محصولاتشان را پايين‌تر نگه‌‌‌دارند. از آنجا كه مانند بيشتر لپ‌تاپ‌ها ارتقاي ريزپردازنده نت‌بوك‌ها نيز ممكن نيست، بنابراين بايد در هنگام خريد به اين مساله توجه كنيد. ‌ ‌
تاثير حافظه
ميزان كم قدرت پردازش، بيشتر نت‌بوك‌ها را به‌سوي استفاده از مقادير كم حافظه رم سوق داده و توليدكنندگان در اغلب آنها از نيم يا يك گيگابايت حافظه استفاده كرده‌اند كه براي استفاده از برنامه‌هاي متداول نرم‌افزاري كافي است. به هر حال اگر با استفاده از برنامه‌هاي سنگين دستگاه خود را تحت فشار قرار داديد و ناله آن از كمبود حافظه بلند شد، امكان ارتقاي حافظه آن به نوع نت‌بوك شما بستگي دارد. در برخي از آنها تنها نياز به برداشتن يك درپوش كوچك است و در برخي ديگر به تلاش بيشتري نياز داريد. ‌ ‌
در صورتي كه احساس كرديد ارتقاي حافظه نت‌بوك برايتان ضروري است، ابتدا ببينيد كه دستگاه شما چند درگاه اتصال حافظه رم دارد كه بسياري از آنها فقط يك عدد از آن را دارند كه توسط رم كنوني اشغال شده است. پس بايد رم قبلي را از درگاه حافظه خارج و يك رم با حافظه بيشتر را خريداري و جايگزين كنيد. از آن مهم‌تر اين است كه دريابيد چيپ‌ست مادربورد نت‌بوك شما حداكثر از چه مقدار حافظه رم پشتيباني مي‌كند. ‌ ‌
ديسك سخت
پيش از بررسي موضوع فضاي ذخيره داده در نت‌بوك‌ها بايد يادآوري كنيم كه در اين دستگاه‌ها يا از هاردديسك‌هاي كلاسيك نوع قديمي يا از هارددرايوهاي حالت جامد‌ (SSD)‌ كه برپايه فلش كار مي‌كنند، استفاده مي‌شود. ‌ ‌
در حال حاضر تنها عاملي كه مانع گسترش كاربرد هارددرايوهاي جامد (ر.ك. به كليك 218 و 226)، قيمت تمام شده بالاي آنها است. براي مثال با مبلغ مشابهي كه براي خريد يك هارددرايو حالت جامد با ظرفيت 8‌گيگابايت بايد بپردازيد، مي‌توانيد يك هاردديسك استاندارد 120‌گيگابايتي خريداري كنيد كه انتخاب نوع آن بستگي به سليقه شما دارد. البته امكان ارتقاي فضاي ذخيره نت‌بوك وجود دارد و استفاده از يك هارددرايو خارجي نيز راه‌حلي مناسب است. ‌ ‌
سيستم عامل ‌
يكي از مهم‌ترين عوامل تصميم‌گيري در مورد خريد يك نت‌بوك، انتخاب سيستم عامل آن است. در جهت برخورداري از آزادي عمل بيشتر و به موازات آن نياز به امكانات سخت‌افزاري كمتر، بديهي به‌نظر مي‌رسد كه انتخاب سيستم عامل لينوكس به‌عنوان يك گزينه كم‌هزينه، گزينشي مناسب براي نت‌بوك است كه گستره وسيعي از برنامه‌هاي نرم‌افزاري مورد نياز (مانند اوپن‌آفيس و موزيلا) را در اختيار ما قرار مي‌دهد. ‌ ‌
اين سيستم عامل از توانايي لازم جهت پاسخگويي به همه نيازهاي يك كاربر برخوردار است. برخي از نت‌بوك‌ها به‌همراه سيستم عامل اختصاصي انتشار يافته توسط شركت سازنده خودشان به بازار مي‌آيند، اما شما در هر زمان كه احساس نياز كنيد، مي‌توانيد برنامه‌هاي نرم‌افزاري دلخواه خود را نصب كنيد. اگرچه براي انجام اين كارها احتياج به يادگيري و كسب دانش در مورد لينوكس هم داريد، اما بسياري منابع علمي و آموزشي آنلاين نيز وجود دارند كه مي‌توانند در انجام اين كار كمك بسيار خوبي براي شما باشند. برخي از نت‌بوك‌ها تنها با سيستم عامل لينوكس عرضه مي‌شوند در حالي‌كه برخي ديگر امكان انتخاب ويندوز‌ XP‌ را هم مي‌دهند. ‌ ‌
كاربراني كه انتظار آنها از نت‌بوك كاربردهايي در حد استفاده از نرم‌افزار آفيس ورد، اينترنت، جستجو در صفحات وب و دريافت و فرستادن ايميل باشد، قطعا از استفاده سيستم عامل لينوكس در دستگاه خود رضايت كامل خواهند داشت. ‌ ‌
دوام و عمر باتري
با دارا بودن ويژگي‌هاي خاص نت‌بوك‌ها، از جمله قدرتمند نبودن و نياز به صفحه نمايش بسيار واضح و روشن به‌خاطر اندازه كوچك‌شان، اغلب آنها با كمبود دوام باتري نيز دست و پنجه نرم مي‌كنند و به‌همين خاطر كمتر نت‌بوكي را مي‌توان يافت كه قادر باشد با يك بار شارژ بيش از 2‌ساعت كار كند. ‌ ‌
اغلب اين دستگاه‌ها در هنگام فروش با يك باتري 3‌سلولي فروخته مي‌شوند كه مدت زمان استفاده براساس هر شارژ آنها كوتاه بوده و بهترين روش اين است كه در همان ابتداي كار خريد نت‌بوك خود را از شر باتري 3‌سلولي خلاص كرده و يك نوع 6‌سلولي تهيه كنيد. همچنين پيش از خريد دستگاه موردنظر در مورد ميزان زمان تداوم مصرف واقعي باتري آن كاملا تحقيق كرده و تنها به تبليغات كارخانه سازنده و اطلاعاتي كه فروشنده در اختيارتان مي‌گذارد اكتفا نكنيد. ‌ ‌
صفحه كليد ‌ ‌
يكي از انتقادات وارد به نت‌بوك‌ها به‌ويژه در اندازه مدل‌هاي 7‌اينچي و كوچكتر، ناكارآمدي صفحه‌كليد آنها است. اگر چه اين دستگاه‌ها از ظاهري بسيار زيبا و جذاب برخوردارند و كوچكي ابعاد و اندازه‌ آنها را بسيار مورد توجه كاربران ساخته، اما با توجه به صفحه كليد آنها، تايپ سريع با آن دشوار و براي افرادي كه انگشتاني بزرگ دارند، تقريبا امري غيرممكن است. يك راهكار مناسب براي پيشگيري از مشكلات تايپ در اين دستگاه‌ها اين است كه پيش از خريد هر نت‌بوكي، قبلا صفحه كليد آن را براي تايپ آزمايش كنيد. اگر قصد داريد از دستگاه خود فقط درمنزل و محل كار استفاده كنيد، در اين‌صورت مي‌توانيد يك ماوس و كيبورد يواس‌بي را جداگانه تهيه كنيد.
صفحه نمايش
اگر به نمايشگر 15‌‌اينچي لپ‌تاپ و يا نمايشگرهاي بزرگ‌تر دسكتاپ‌ها عادت كرده‌ايد، تنزل به نمايشگر 10‌‌اينچي يا كوچكتر براي شما دشوار است و يك دستگاه با نمايشگر 7‌‌‌اينچي هرقدر هم كه ارزان باشد، در رديف لوازم سودمند و به‌درد بخور شما جاي نمي‌گيرد. مگر اين‌كه صرفا انگيزه قابل‌حمل بودن آن مورد نظر باشد. ‌ ‌
توصيه ما نت‌بوك‌هايي با اندازه نمايشگر حداقل 9‌‌يا 10‌‌اينچ است كه در چنين اندازه‌اي حداكثر مي‌توانيد هر بار يك يا دو پنجره را باز كنيد. به هر حال راه‌هاي ديگري از قبيل تنظيمات ‌Taskbar‌ و حذف منوهاي غيرلازم و استفاده از حالت نمايش تمام صفحه نيز مي‌تواند به شما در استفاده حداكثر از فضاي صفحه نمايش كمك كنيد. البته امكان تهيه يك نمايشگر خارجي براي استفاده در منزل و دفتر كار نيز وجود دارد. ‌ ‌
لوازم جانبي
در فناوري توليد نت‌بوك‌ها همواره صرفه‌جويي در مصرف انرژي يكي از اصلي‌ترين مسائل مورد توجه بوده است. از آنجا كه گرداننده‌هاي ديسك فشرده نتوانسته‌اند خود را با پيشرفت نت‌بوك‌ها هماهنگ و سازگار كنند، شما هيچ نت‌بوكي را نمي‌يابيد كه يك درايو نوري در آن نصب شده باشد. تهيه يك درايو نوري خارجي و يا يك فلش درايو بهترين راه براي نصب نرم‌افزارها و اجراي فايل‌هاي چندرسانه‌اي گوناگون در اين دستگاه‌ها است. اگر بخواهيد لوازم جانبي متعددي را از طريق درگاه يواس بي به اين دستگاه‌ها متصل كنيد صددرصد با اشكال مواجه خواهيد شد، چون نت‌بوك‌ها حداكثر 2 يا 3 درگاه يواس‌بي بيشتر ندارند و شما نياز به تهيه يك هاب يواس‌بي ‌(USB Hub)‌ پيدا مي‌كنيد. بهتر است هاب موردنظر را از انواعي انتخاب كنيد كه آداپتور و منبع تغذيه برق جداگانه دارند. ‌ ‌
نتيجه و آينده نت‌بوك‌ها
نت‌بوك‌ها توانايي و قدرت نوت بوك‌ها را ندارند، اما اين بدان معنا نيست كه شما با تنظيم، تجهيز و ارتقاي آنها نمي‌توانيد انتظارات خود را برآوريد، چون با تحولي كه تاكنون ايجاد كرده‌اند (و هيچ اثري از كندي و درجازدن در آن ديده نمي‌شود) توليدكنندگان آنها هرچه را كه در توان خود دارند، به‌كار بسته‌اند تا به‌همراه پيشرفت روزافزون در به‌كارگيري فناوري‌هاي تازه‌تر مدل‌هاي جديدي از آنها را با قدرتي بالاتر و با كارايي‌هايي بيشتر و بهتر از گذشته به بازار عرضه كنند. ‌ ‌
منابع
‌dotnetbooks.com / linuxforum.org‌
asus.com / nvididia.com / amd.com


××××


بررسي علل افت سرعت رايانه‌هاي شخصي
سرعت كامپيوترم كم شده، چي كار كنم؟!
100905189100.jpg

در شماره 230 هفته‌نامه كليك كمي درباره دلايل افت سرعت اينترنت در هنگام استفاده و راه‌هاي پيش‌گيري از آنها صحبت كرديم. با توجه به اين‌كه كاربران همواره از كاهش سرعت كامپيوتر خود شكوه دارند، در اين شماره به بررسي دلايل افت سرعت عمومي كامپيوتر مي‌پردازيم.


به‌طور كلي علل كاهش سرعت كامپيوتر را مي‌توان به دو دسته سخت‌افزاري و نرم‌افزاري تقسيم كرد. در ادامه 7 دليل عمده در اين زمينه را معرفي مي‌كنيم:
1– گرماي محيط
اين دليل بيش از آنكه تصورش را بكنيد، بر عملكرد سيستم تاثير مي‌گذارد. به‌همين خاطر است كه چند فن خنك‌كننده داخل كيس دستگاه كار مي‌گذارند.
گرماي بيش از اندازه باعث ايجاد تغيير در اطلاعات كه به‌صورت جريان و ولتاژ درون يا بين بخش‌ها و ابزارهاي گوناگون كامپيوتر (مانند پردازنده، حافظه اصلي و جانبي يا كابل شبكه) مبادله مي‌گردند، مي‌شود و نقص اطلاعات اگر در حد تحمل‌پذيري سيستم1‌ ‌باشد، با انجام يك پردازش به‌نسبت ساده يا ارسال مجدد داده‌ها2‌ ‌كه البته هر دو فرايندي زمانبر هستند، كار دنبال مي‌شود؛ وگرنه كه ممكن است روند به خطاي ناشناخته يا ايست كامل دستگاه بينجامد.
البته لازم به‌گفتن است كه در كامپيوترهاي متداول امروزي، نصب 3 يا 4 عدد فن خنك‌كننده (يكي داخل منبع تغذيه، يكي روي ريزپردازنده و ديگري داخل كيس و در صورت نياز يكي هم روي پردازنده كارت گرافيكي) در حالت عادي كافي است و افزودن فن‌هاي بيشتر، نه‌تنها كمكي نمي‌كند، بلكه باعث مصرف انرژي بيشتر و افزايش دماي محيط مي‌شود.
2– ميدان مغناتيسي
ميدان مغناتيسي هم مانند گرما بر عملكرد دستگاه تاثير مي‌گذارد. بيشترين موارد ايجاد ميدان مغناتيسي اطراف كامپيوتر مربوط است به عبور كابل برق فشار قوي و تاثير نمايشگر كامپيوترهاي مجاور (به‌ويژه نمايشگرهاي ‌CRT‌.) حتي نمايشگر خودتان را هم زياد به كيس دستگاه نچسبانيد.
در ضمن براي كساني كه دوست دارند يك جفت بلندگوي قوي دو طرف نمايشگرشان بگذارند، بگوييم كه ميدان مغناتيسي باندها بر كار نمايشگر تاثير منفي مي‌گذارد و در دراز مدت آن را خراب مي‌كند.
3– نصب انبوه نرم‌افزارها
بسياري از كاربران، به‌ويژه در كشور ما كه قانون حقوق پديدآورنده (كپي‌رايت) رعايت نمي‌شود، برخي به‌نصب هر نرم‌افزار به‌دردبخور يا نخور، اما مفتي كه به‌دستشان مي‌رسد، عادت كرده‌اند. افزايش تعداد نرم‌افزارهاي نصب شده بر دستگاه از چند جهت باعث كاهش سرعت آن مي‌شود: اول اين‌كه در هنگام بوت شدن سيستم عامل ويندوز (كه به‌علت مفت بودن در كشور ما رايج است،) بخش رجيستري اصالت نرم‌افزارهاي نصب شده را مي‌سنجد (البته به‌خيال خام خودش!) و اين يكي از مهم‌ترين دلايل كندي بالا آمدن ويندوز نسبت به سيستم عامل‌هاي ديگر، به‌ويژه خانواده سيستم‌هاي منبع‌باز3‌ ‌مانند لينوكس است. همچنين بسياري از اين نرم‌افزارها بخشي از خود را مقيم در حافظه4‌ ‌مي‌كنند تا همواره در دسترس باشند. يعني اين‌كه بخشي از فضاي پرارزش رم را مصرف مي‌كنند و اين امر موجب كاهش سرعت خواهد شد. گذشته از اين موارد، هر نرم‌افزار فضاي ديسك سخت را هم اشغال مي‌كند و اگر فضاي خالي روي ديسك سخت خيلي كم باشد، باز ها باعث افت سرعت كار خواهد شد.
4– گرد و خاك
امان از اين گرد و خاك! همان‌طور كه قبلا هم گفتيم، وجود گرد و خاك روي مدارات الكترونيكي موجب ايجاد اتصال كوتاه هر چند ضعيف بين قطعات مختلف آن و در نتيجه اتلاف انرژي و اختلال در انتقال اطلاعات و سرانجام افت سرعت كار سيستم مي‌شود. هر چند ماه يكبار روي قطعات داخلي دستگاه را با يك مكنده و دستمال نخي آغشته به اندكي الكل يا مواد شوينده مجاز تميز كنيد.
5– فايل‌هاي خردشده
همان‌طور كه مي‌دانيد، در حافظه‌هاي جانبي مبتني بر گرداننده ديسك سخت، ديسك به‌صورت مجموعه‌اي از قطاع‌ها5‌ ‌و شيارها6، پيكربندي7‌ ‌مي‌شود.
از آنجا كه اين ديسك با سرعت بسيار بالا مي‌چرخد و بازوي نوك خواندن™نوشتن8‌ ‌با سرعت به‌مراتب كمتري روي ديسك جلو و عقب مي‌رود، بهتر است كه اطلاعات مربوط به يك فايل روي يك شيار نوشته شود تا با يك دور گردش سريع، هد بتواند كل آن را بخواند. اما در عمل، به‌دلايل بسيار (مانند كپي و حذف پياپي فايل‌ها) اطلاعات مرتبط، به‌صورت پراكنده بر روي ديسك نوشته مي‌شود كه در اصطلاح به آن خرد و ريز شدن9‌ ‌مي‌گويند. ‌ ‌
سيستم عامل ويندوز براي رفع اين مشكل ابزاري به‌نام ‌Disk Defragmenter‌ را فراهم آورده است كه به كنارهم چيدن و منظم‌سازي قطعات فايل‌ها مي‌پردازد.
براي به‌كارگيري اين ابزار پس از كليك راست بر نام درايو به گزينه ‌Properties‌ و سپس لبه ‌Tools‌ برويد. اما توجه داشته باشيد كه پردازش يك درايو چند گيگابايتي عملي بسيار وقت‌گير و به‌علت درگيري شديد هد با سطح ديسك بسيار خطرناك است. توصيه مي‌كنيم كه اين كار را هر ماه يكبار انجام دهيد و بگذاريد كه دستگاه شب تا صبح كارش را انجام دهد و مطمئن شويد كه در طول مدت انجام كار، كوچكتريت تكاني به كيس و ديسك سخت وارد نمي‌آيد.
6– پويش خوشه‌هاي گمشده ‌ ‌
در طول مدت كار با رايانه، ممكن است كه بسياري از دلايل موجب ايجاد اختلال در كار ثبت اطلاعات بر ديسك سخت شود. براي نمونه خاموش شدن يا راه‌اندازي مجدد ناگهاني (بدون استفاده از روش‌هاي متعارف) موجب مي‌شود كه فايل‌هاي كه از ديسك سخت در رم باز شده و در حال پردازش هستند، سردرگم بمانند و برخي فايل‌هاي بي‌مورد روي ديسك باقي بمانند. به‌گونه‌اي از اين اطلاعات از دست رفته يا بلاتكليف خوشه‌هاي از دست رفته10‌ ‌مي‌گويند. يا در بدترين حالت ممكن است بخشي از ديسك به علت ضربه، ميدان مغناتيسي شديد يا ورود گرد و غبار به درون ديسك خراب شده باشد كه به آن بدسكتور11‌ ‌مي‌گويند و درصورتي كه اطلاعاتي بر آن نقاط ثبت شود، ممكن است هد روي آن گير كند و بدتر اين‌كه خرابي را گسترش دهد. ‌ ‌
سيستم عامل ويندوز براي رفع چنين مشكلاتي نيز نرم‌افزاري به‌نام ‌Scan Disk‌ فراهم آورده. جاي آن با عنوان ‌Error-Checking‌ درست كنار ‌Defragmenter‌ است و تمام توصيه‌هاي ايمني آن نيز در مورد اين ابزار صدق مي‌كند.
7– فضاي حافظه مجازي
در كامپيوتر، هيچ پردازشي روي ديسك سخت انجام نمي‌شود. همه اطلاعات بايد اول به حافظه اصلي (رم) منتقل و سپس در ريزپردازنده پردازش شوند.
اما از آنجا كه معمولا ظرفيت رم نسبت به حجم اطلاعات مورد نياز براي پردازش كم است، سيستم عامل بخشي از فضاي ديسك را به‌عنوان حافظه مجازي12‌ ‌در نظر مي‌گيرد كه كار رم را شبيه‌سازي مي‌كند. مكان و حجم فضاي حافظه مجازي قابل تنظيم است:
Control Panel -> System ->‌
‌ Performance -> Setting Advanced
‌->Advanced -> Change
اما معمولا خود ويندوز بهتر آن را مديريت مي‌كند و شما بهتر است كه فقط مراقب باشيد كه پارتيشن مربوطه (معمولا ‌(C‌ به‌اندازه كافي فضاي خالي جهت استفاده به‌عنوان حافظه مجازي داشته باشد!
7– ويروس
بين كاربران حرفه‌اي كامپيوتر اين يك ضرب‌المثل طنزآميز است كه تا كوچكترين مشكلي بر كامپيوتر تازه‌كاران رخ مي‌دهد، آنها مي‌گويند كه: «كامپيوترم ويروسي شده و بايد آن را فورمت كنم!» حرفه‌اي‌ترها فورمت ديسك سخت در اين‌گونه مواقع را به اين تشبيه مي‌كنند كه انگار وقتي لوله‌اي در يك ساختمان مي‌تركد، آن را بكوبند از نو بسازند! اما واقعيت اين است كه شيوع ويروس‌ها در كامپيوترهاي شخصي گسترده است و بسياري از آنها منابع سيستم و در نتيجه سرعت كار را مختل مي‌كنند. پس با تهيه يك ويروس‌كش كارآمد و به‌روز (و البته نسخه اصل!) دستگاه خود را پاك نگه داريد.
پي‌‌نوشت‌ها
Fault Tolerance.1‌
‌Data Retransmission.2‌
Open Source.3‌
Resident in Memory.4‌
Sector.5‌
Track.6‌
Format.7‌
Head.8‌
Fragment.9‌
Lost Cluster.10‌
Bad Sector.11‌
Virtual Memory.12
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
فناوري ديجيتال

يادآور نوشته‌ها
اين قلم كه‌ Pulse‌ نام دارد، دستخط شما را با صداي محيط ثبت مي‌كند. افراد مصاحبه كننده يا دانشجويان در كلاس درس بيش از همه فايده اين دستگاه را حس مي‌كنند!
100905190379.jpg



راهنماي سلامتي
اين محصول اينتل يك رايانه با نمايشگر لمسي با قابليت اتصال به اينترنت است كه امكان ارتباط بيمار با پزشك معالج را فراهم مي‌سازد. اين محصول علاوه بر يادآوري مصرف دارو و برقراري كنفرانس ويدئويي با پزشك، مي‌تواند اطلاعات ثبت شده از وضعيت بيمار را ارسال كند.
100905190392.jpg



هديه سخت‌افزاري
مي‌توانيد اين انگشتر را كه از طلاي 18عيار ساخته شده‌است به كساني كه به قطعات الكترونيكي و رايانه‌اي علاقه‌مند هستند، هديه دهيد.
100905190406.jpg



نگاه شمار
فهميدن تعداد افرادي كه به يك آگهي يا بيلبرد نگاه مي‌كنند با ‌2 eyebox‌ كار چندان مشكلي نيست. اين دستگاه سر افراد را نمي‌شمارد، بلكه فقط چشم‌هايي را مي‌شمارد كه به آن نگاه مي‌كنند. بدين ترتيب ميزان بازديد يك آگهي قابل محاسبه خواهد بود. ‌
100905190413.jpg



نوار كاست به ‌3 MP‌
اين جعبه چوبي قادر است به ساده‌ترين شكل ممكن ضمن پخش نوار كاست، آن را به قالب‌هاي ‌.mp‌3، ‌.wma‌ يا ‌.wav‌ تبديل كند و نسخه ديجيتالي نوارهاي ‌LP‌ را با كيفيت بالا به شما تحويل دهد.
100905190451.jpg



صندلي كليدي
افرادي كه نمي‌توانند حتي يك لحظه از دنياي رايانه دور باشند مي‌توانند براي استراحت از اين صندلي استفاده كنند كه از هزاران كليد صفحه كليد ساخته شده است.
100905190463.jpg



پودر ‌RFID‌
اين تراشه‌هاي بسيار كوچك ‌RFID‌ ساخت شركت هيتاچي هستند كه با كار‌گذاشتن آنها در هر چيز مي‌توان آن را رديابي كرد. همچنين مي‌توان از آن براي كنترل ترافيك نيز استفاده كرد.
100905203121.jpg



پخش محرمانه جلوي چشم همه
شركت نيكون دستگاهي ارائه كرده كه با يك نمايشگر 44/0 اينچي درست جلوي چشم قرار مي‌گيرد و مي‌تواند تصاوير يا فيلم مورد نظر را به‌صورت محرمانه به شما نشان دهد. اين دستگاه با نام ‌x300UP‌ به 8 گيگابايت حافظه مجهز است.
100905190500.jpg



كراوات ديجيتال
تا كنون همه چيز به درگاه ‌USB‌ وصل شده و در همه چيز تراشه حافظه فلش قرار داده بودند الا اين يكي!
100905190473.jpg


××××

دانلود پی دی اف این شماره: كليك شماره 232- يكشنبه 6 اردیبهشت 1388 / دانلود - حجم 1.1MB
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره 233:

استفاده‌ از‌ مسدود كننده‌هاي ‌‌تلفن ‌‌همراه‌‌ قانونمند شد
100905730452.jpg

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از تصويب قانون ضوابط و مقررات مسدود كننده‌هاي تلفن همراه خبر داد.
معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در گفتگو با فارس با اعلام اين خبر افزود: «اين تدابير در جهت سازماندهي و عدم استفاده بي‌رويه از اين مسدود‌كننده‌ها انديشيده شده است.»
سبوحي افزود: «اين دستگاه‌ها هم‌اكنون در مكان‌هايي مانند جلسات امتحاني دانشگاه‌ها، همايش‌ها، دستگاه‌هاي دولتي و سازمان‌هايي كه اجازه استفاده از تلفن همراه در آنها داده نمي‌شود، نصب مي‌شوند كه با تصويب اين قانون استفاده از آنها در چارچوب قانون قرار خواهد گرفت.»

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، با تاكيد بر رعايت حقوق كاربران در اين قانون، گفت: «كاربري كه اقدام به تهيه تلفن همراه كرده است، اين حق را دارد كه از تلفن خود به دلخواه استفاده كند و نبايد با مسدود كردن‌هاي نابه‌جا و بدون مقررات موجبات نارضايتي كاربران را فراهم كرد.»

سبوحي همچنين به الزام نصب علامت در محل استفاده از دستگاه‌هاي مسدودكننده طبق اين قانون اشاره كرد و گفت: «با توجه به اين كه اين فرستنده‌ها مختل كننده هستند و در فاصله نزديك قرار مي‌گيرند، اين احتمال وجود دارد كه براي سلامتي انسان مضر باشند، بنابراين از حقوق كاربران است كه از نصب دستگاه‌هاي مربوطه در محل اطلاع داشته باشد.»

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، از ديگر مزاياي تصويب اين قانون را كاهش تداخل در سرويس‌دهي اپراتور‌هاي تلفن همراه عنوان كرد و افزود: «نبايد استفاده نادرست و غير اصولي از دستگاه‌هاي مسدودكننده باعث فراتر رفتن محدوده تداخل از محدوده پيش‌بيني شده و در نتيجه اختلال در سرويس‌دهي اپراتور‌هاي تلفن همراه شود.»

سبوحي تاكيد كرد: «طبق اين قانون از اين پس شركت‌ها و سازمان‌هاي متقاضي اين سرويس بايد براي اخذ مجوز و هماهنگي‌هاي لازم به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مراجعه كنند.»

وي خاطر نشان كرد: «با تصويب اين قانون و فعال‌شدن بخش نظارت و بازرسي سازمان از هرگونه قصور و ايجاد اختلال جلوگيري خواهد شد.»



×××


انتقاد سازمان **** صنفي رايانه‌اي از اختلالات اينترنتي كشور
100905730712.jpg

راه‌اندازي سيستم امنيتي شركت زيرساخت در نصب يك نرم‌افزار بر روي پهناي باند اينترنت كشور كه موجبات كاهش سرعت اينترنت در برخي از نقاط كشور شد، انتقاد شديد سازمان **** صنفي رايانه‌اي كشور را به‌همراه آورد. سازمان **** صنفي رايانه‌اي كشور در اطلاعيه‌اي، از اقدامات اخير شركت زيرساخت از فعال‌سازي ديواره آتش انتقاد كرد. ‌ ‌به‌گزارش ايرنا، اين سازمان چندي پيش با انتشار اطلاعيه‌اي گفته است: «اين اختلالات در عرصه‌هاي مختلف بر خدمات جاري در سطوح مختلفي كه خدمات برخط دريافت مي‌نمايند، تاثير منفي گذاشته است.»
براساس اطلاعيه سازمان **** صنفي رايانه‌اي كشور، در حقيقت در زمان حاضر هر نوع دسترسي به اينترنت، از داخل دو فيلترينگ مجزا صورت مي‌پذيرد. اولين ديوارآتش توسط شركت‌هاي تامين كننده اينترنت ‌(ISP)‌ به‌كار گرفته مي‌شود و از گذشته وجود داشته است. داده‌هاي داخل اين سيستم‌ها توسط كميته تعيين مصاديق تعيين مي‌شوند و بعد از ابلاغ به ‌شركت‌ها توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور، اجرا مي‌گردد. اما در خصوص ديوار آتش دوم شركت زيرساخت كه بر روي كليه پهناي باند كشور عمل مي‌كند، هيچ‌گونه اطلاع‌رساني انجام نگرديده است. آنچه موجب اعتراضات فراوان كاربران اينترنت پس از بازگشت از تعطيلات نوروزي شده، وجود اختلالات بسيار در راستاي دسترسي به اقصي نقاط شبكه جهاني اينترنت است. به‌عنوان نمونه و طي اظهارات كارشناسان و كاربران، اكنون بيش از 10 درصد از تقاضاهاي تحت وب ارسالي ‌(WebRequests)‌ به‌منظور اتصال به‌سايت‌هاي مختلف، با پيغام هميشگي "‌The page cannot be displayed‌" مواجه مي‌شوند كه اين مشكل هيچ ارتباطي به آدرس سايت (مجاز) نداشته، بلكه در ساعات اوج ترافيك با تكرار بيشتري دريافت مي شود.

‌ ‌بديهي است چنين كيفيت سرويسي موجبات ناراحتي كاربران را فراهم آورده است به‌نحوي كه شركت‌هاي تامين كننده اينترنتي با حجم بالايي از تماس اعتراضات كاربران خود مواجه شده‌اند. در همين راستا، كندي محسوس مرور صفحات وب نيز گزارش شده است.



×××


ويندوز7‌و پشتيباني‌‌از‌اكس‌پي
100905730637.jpg

مايكروسافت به‌دنبال راه ساده‌تري است تا كاربران فعلي ويندوز اكس‌پي را به‌سمت ويندوز7 بكشاند.


به‌گزارش ‌cnet‌، اين شركت قصد دارد مودي به‌نام ‌Windows XP mode‌ در سيستم ويندوز7 بگنجاند كه به‌كمك تكنيك مجازي‌سازي، كاربران ويندوز7 به‌سادگي بتو‌انند نرم‌افزارهايي كه براي ويندوز اكس‌پي طراحي و پياده‌سازي شده است را راه‌اندازي كنند. مقامات آگاه پروژه ويندوز7 معتقدند اين ويژگي با كمك نرم‌افزار ‌Virtual PC‌ مايكروسافت انجام مي‌شود. بدين ترتيب، مايكروسافت در ويندوز7 به مطابقت كامل نرم‌افزارهاي قديمي‌تر خواهد رسيد. ‌ ‌
بر اساس گزارشي كه در بلاگ ويندوز7 منتشر شده است، اين ويژگي هنگام نصب به‌همراه ويندوز نخواهد بود و كاربراني كه مايل به استفاده از آن هستند، مي‌توانند آن را به‌رايگان دانلود كنند. اين ويژگي تنها براي نسخه‌هاي حرفه‌اي، سازماني يا فول ويندوز7 كار مي‌كند. ‌ ‌
اسكات وودگيت در اين بلاگ نوشته است: «با كمك اين ويژگي تنها كافي است كه نرم‌افزار قديمي را داخل محيط خاص ويندوز اكس‌پي نصب و اجرا كرده، پس از نصب مي‌توان از طريق محيط ويندوز7 به آن برنامه دسترسي داشت و با آن كار ‌‌كرد.»
به‌زودي نسخه آزمايشي مود ويندوز اكس‌پي و كامپيوتر مجازي ويندوز براي ويندوز 7 حرفه‌اي و فول عرضه خواهد شد. ‌


×××


كلاهبرداري 50 ميليارد ريالي بزرگترين جرم اينترنتي پارسال
رئيس پليس مبارزه با جرايم اينترنتي پليس آگاهي نيروي انتظامي مهم‌ترين پرونده جرم اينترنتي در سال گذشته را مربوط به سوءاستفاده 50 ميليارد ريالي از يك موسسه مالي و اعتباري اعلام كرد.


سرهنگ مهرداد اميدي هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: «اين كلاهبرداري اينترنتي توسط چهار نفر از يك موسسه مالي و اعتباري روي داد.» وي يكي از افراد دستگير شده در اين زمينه را مربوط به سيستم پشتيباني، يك فرد را خارج از سيستم بانك و دو نفر ديگر نيز را از سيستم داخلي بانك اعلام كرد و افزود: «اين افراد با نفوذ غيرمجاز اقدام به انتقال پول از حسابي به حساب ديگر مي‌كردند.»
رئيس پليس مبارزه با جرايم اينترنتي ارزش ريالي پرونده‌هاي جرايم اينترنتي كه در سال گذشته رخ داده است را 10‌تريليون ريال اعلام كرد و گفت: «124 پرونده با موضوع جرايم رايانه‌اي ارجاع شد كه در مقايسه با سال ما قبل رشد 26/5 درصدي مواجه شديم.»
وي تصريح كرد: «از اين پرونده‌ها 26 درصد مربوط به دسترسي غيرمجاز به سيستم‌هاي رايانه‌اي (هك)، 24 درصد هتك حيثيت افراد و نشر اكاذيب، 7 درصد تكثير غيرمجاز، 5 درصد كلاهبرداري از طريق ايميل، 3 درصد تخريب و انتقال سيستم رايانه‌اي، يك درصد سرقت داده‌هاي رايانه‌اي و 29 درصد نيز مربوط به موضوعات متعددي از قبيل استفاده از كارت‌هاي بانكي و فعاليت‌هاي اقتصادي بوده است.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
اينترنت بي‌سيم در نمايشگاه كتاب
100905730322.jpg

پهناي باند اينترنت نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش مي‌يابد.


به‌گزارش ايرنا از ستاد خبري بيست‌و‌دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، افرادي كه داراي لپ‌تاپ باشند، مي‌توانند از اينترنت داخل سالن نمايشگاه استفاده كنند.
بر اساس اين گزارش، نقاط كور سالن‌ها در نمايشگاه سال گذشته شناسايي شده و مشكل آن در اين دوره از برگزاري رفع مي‌شود.
بيست‌و‌دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از ‌ 16‌تا ‌ 26 ‌ارديبهشت ماه در مصلي بزرگ امام خميني (ره) تهران برگزار خواهد شد.


×××


بالاخره اوراكل سان را خريد!
100905731076.jpg

سان مايكروسيستمز و اوراكل اعلام كرده‌اند كه به توافق نهايي رسيده‌اند كه تحت آن اوراكل سهام فعلي سان را به‌ازاي 50/9 دلار براي هر سهم را نقدا خريداري كند. اين معامله حدود 4/7 ميليارد دلار ارزش دارد. ‌ ‌


اين اقدام با ارزش‌ترين ديتابيس دنيا، يعني اوراكل را با ماي‌سه‌كوئل ‌(MySQL)‌ محبوب‌ترين پايگاه‌داده منبع‌باز، زير يك چتر مي‌آورد. اوراكل بين سال‌هاي 2005 تا 2007، 22 ميليارد دلار درآمد داشت كه تقريبا بيش از دو برابر درآمد شركت رقيب، يعني ‌IBM‌ است.
در همين فاصله، به‌گفته كمپاني سان، ماي‌سه‌كوئل بيش از 100 ميليون بار دريافت شد كه به‌طور متوسط روزانه 70 هزار بار دريافت شده است. گفته مي‌شود حدود 12 ميليون ديتابيس ماي‌سه‌كوئل در حال استفاده عملياتي باشند و توسط غول‌هاي صنعت آي‌تي، گوگل، يوتيوب، ياهو و ديگ استفاده مي‌شود. ‌‌اين مساله، اين سوال را مطرح مي‌كند كه آيا اوراكل به‌دنبال ايجاد تراست است؟
منتقدان و تحليلگران معتقدند كه اوراكل به‌دنبال مونوپل كردن نيست. اين معامله تجاري باعث از ميان رفتن رقابت در بازار ديتابيس‌ها خواهد شد. چرا كه پيشرفت روزافزون ماي‌سه‌كوئل در مقابل ديتابيس‌هاي سازماني اوراكل ديگر از بين مي رود. اما حدف اين رقابت براي مونوپل شدن اوراكل كافي نخواهد بود. ‌ ‌
اوراكل در سال 2007 از فروش ديتابيس‌ها توانست 8 ميليارد دلار فروش داشته باشد، در صورتي كه فروش ماي‌سه‌كوئل در سال 2007 تنها به رقم 28 ميليون دلار رسيده بود و در بازار ديتابيس‌ها، در رده 19 قرار گرفته بود. جان نيوتن از موسسه نرم‌افزاري آلفرسكو معتقد است: «ماي‌سه‌كوئل ديتابيس بزرگ و قوي است، اما در بازاري كه در آن تبادل پول نمي‌شود.»
در دو سه هفته گذشته كه مذاكرات ميان آي‌بي‌ام و سان به شكست انجاميد، بعيد به‌نظر مي‌رسيد كه قرارداد جديدي در اين فاصله كم ميان اوراكل و سان بسته شود. تحليلگر موسسه گارتنر مي‌گويد: «واسطه‌هاي مالي اين دو شركت آن‌قدر كه درگير سهم و امور مالي بودند، اساسا توجهي به ماي‌سه‌كوئل و منبع‌باز نشان ندادند و بعيد به‌نظر مي‌رسد ماي‌سه‌كوئل در اين ميان نقش مهمي را بازي كند.»
هر چند اوراكل اميدوار است بازار ديتابيس را به‌اندازه بازار كامپيوترهاي شخصي براي مايكروسافت به‌دست بياورد، اما نشان مي‌دهد كه آي‌بي‌ام با خريد اينفورميكس ‌(Informix)‌ در سال 2001، زودتر از اين شركت اين كار را انجام داده است. همچنين شركت‌هاي تراديتا ‌(Teradata)‌ و سايبيس ‌(Sybase)‌ هم رقباي جدي‌اي براي اوراكل به‌شمار مي‌آيند. به‌نظر مي‌رسد كه بازار ديتابيس‌ها ديگر مثل دهه قبل بكر و دست‌نخورده نيست. ‌ ‌
اوراكل اعلام كرده است كه سان به‌عنوان عنصري مجزا به فعاليت خود ادامه خواهد داد. در نتيجه ماي‌سه‌كوئل استقلال خود را حفظ خواهد كرد و به‌احتمال زياد دچار قيمت‌گذاري كلان اوراكل نخواهد شد.



×××


موتور جستجوي منطقي
100905731219.jpg

موتورهاي جستجوي معمول، مثل گوگل و ياهو از آمار براي فهميدن صفحه وب استفاده مي‌كنند. آن‌ها لينك‌ها، كلمه‌هاي كليدي و ديگر آيتم‌هاي موجود در يك صفحه را مي‌شمارند تا امتياز آن را در نتايج جستجو تعيين كنند و بر اساس آن امتياز آن را فهرست‌بندي مي‌كنند.


موتورهاي جستجوي معنايي، به‌دنبال درك معناي صفحه‌هاي وب و سندهاي ديگر هستند كه بتوانند نتيجه بهتري به كوئري ارسالي بفرستند. ‌ ‌
مايكروسافت پاورست ‌(Powerset)‌ را به‌مبلغ 100 ميليون دلار خريد تا در اين زمينه پيشرو باشد، اما پاورست تابه‌حال مي‌تواند فقط ويكي‌پديا را سرچ كند. هاكيا ‌(Hakia)‌، تكست‌وايز ‌(Textwise)‌ و ديگر وب‌سايت‌هاي فعال در زمينه جستجوي معنايي هم فعال هستند. ‌ ‌
اما نت‌بيس ‌(NetBase)‌ با رويكردي متفاوت وارد كار شده است و به‌گفته موسسانش، مي‌تواند كل وب را بگردد. در حال حاضر اين شركت توانسته بستري فني ايجاد كند كه شركت‌هاي ديگر نيز بتوانند از تكنيك جستجوي معنايي آن استفاده كنند. نت‌بيس از روش پيچيده‌زبان‌شناسي استفاده مي‌كند و در حقيقت با نمودار كشيدن جملات ربط ميان كلمات را درك مي‌كند.


×××


بلوتوث3‌ آمد
100905734450.jpg

گروه مشترك‌المنافع بلوتوث هفته گذشته در اجلاسي كه در توكيو برگزار شد، به‌طور رسمي از نسخه سوم اين فناوري پرده‌برداري كرد. مايكل فولي ‌(Michael Foley)‌، مدير اجرايي اين گروه، در بيانيه‌اي اعلام كرد كه نسخه سوم قرار است سريع باشد. ‌ ‌


وي همچنين با تاكيد بر اين‌كه نسخه جديد بلوتوث، همانند قبلي، اما سريع‌تر است گفت: «آخرين مشخصه‌هاي فناوري با برد كوتاه بلوتوث، نياز مصرف‌كنندگان به سرعت بيشتر در انتقال داده را برطرف خواهد كرد.» باتوجه به اين مشخصات جديد در فناوري، توليدكنندگان لوازم الكترونيكي و سرگرمي‌هاي خانگي مي‌توانند دستگاه‌هايي بسازند كه ميزان زيادي اطلاعات، موسيقي و تصاوير را با سرعت بيشتري به‌طور بي‌سيم جابه‌جا كند. ‌بلوتوث نسخه سوم از پروتكل راديويي 11/802 استفاده مي‌كند و بر سيگنال ‌Wi-Fi‌ سوار مي‌شود تا داده‌هاي بزرگ را جابه‌جا كند. لايه كاربردي پروتكل 11/802 بازدهي كلي بهتري در انتقال داده دارد و تا 24 مگابيت بر ثانيه را مي‌توان با آن جابه‌جا كرد، در صورتي كه در بلوتوث 1/2 تنها امكان جابه‌جاي تا حد 3 مگابيت بر ثانيه وجود داشت. ‌همچنين، ميزان مصرف انرژي اين فناوري نيز كاهش يافته است و بدين ترتيب ابزارهايي كه از بلوتوث 3 استفاده كنند، باطري كمتري نسبت به نسخه‌هاي قبلي مصرف مي‌كنند. ‌ ‌
فولي اضافه كرد: «استفاده از 11/802 انتخابي طبيعي‌ بود و هم براي اعضاي اين گروه و هم براي مصرف‌كنندگان مفيد خواهد بود. اعضاي اين گروه مي‌توانند از دو موج راديويي فعلي كه در دستگاه‌ها هست استفاده بيشتري ببرند و از طرف ديگر، مصرف‌كنندگان نيازي به تغيير روش اتصال ندارند و مي‌توانند سرعت بيشتري در تبادل داده‌ها را تجربه كنند.» ‌ ‌
در اين بيانيه همچنين آمده است كه نسخه جديد همان كيفيت‌هاي نسخه 1/2 را دارد، به‌علاوه سيستم امنيتي جديدي كه در آن به‌طور خودكار قرار دارد و همچنين، امكان جديدي با نام جفت‌سازي امن و ساده ‌(Simple Secure Pairing)‌ در آن وجود دارد.
بلوتوث 3 همچنين از فناوري‌هاي قبلي پشتيباني مي‌كند و توسعه‌دهندگان و توليدكنندگان فناوري بلوتوث نيازي به تغيير روش‌هاي توسعه و ساخت خود ندارند. ‌از كاربردهاي كليدي فناوري جديد بلوتوث مي‌توان به هماهنگ‌سازي داده‌هاي بزرگ، از جمله دسته‌اي از فايل‌هاي موسيقي، ويدئويي و يا تصاوير ميان كامپيوتر و پخش‌كننده‌ها يا تلفن‌هاي همراه؛ ارسال تصاوير از تلفن همراه يا دوربين به كامپيوتر يا چاپگر؛ ارسال فايل‌هاي تصويري از تلفن يا دوربين به تلويزيون يا كامپيوتر است.‌ ‌اين كاربردها تنها جنبه الگويي دارد و توليدكنندگان بزرگي چون برودكام (Broadcom)‌، آتروس ‌(Atheros)‌ و مارول ‌(Marvell)‌ راه‌حل‌هاي بهتري براي توليد محصولات مصرفي در ذهن دارند. گروه مشترك‌المنافع بلوتوث اعلام كرد انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي مجهز به فناوري بلوتوث 3 طي يك سال آينده به دست مردم برسد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
خداحافظي يك دوست قديمي
100905799037.jpg

ياهو ژئوسيتيز را مي‌بندد، ژئوسيتيز سرويسي مجاني بود كه به‌كاربران اجازه مي‌داد نسبت به ايجاد صفحه‌هاي شخصي اقدام كنند.


ياهو اين سرويس رايگان را 10 سال پيش به مبلغ 4 ميليارد دلار خريده بود. ‌‌به‌گزارش رويترز پنجشنبه گذشته مطلبي كه در بخش كمك‌هاي وب‌سايت ژئوسيتيز منتشر شده بود، اعلام مي‌كرد كه اين وب‌سايت ديگر عضو نمي‌پذيرد و تا انتهاي سال جاري بسته خواهد شد. همچنين اطلاعاتي در مورد اين‌كه كاربران چطور مي‌توانند از اطلاعات خود نسخه پشتيبان تهيه كنند نيز ارائه شده بود. ‌ ‌
اين اقدام ياهو، درست پشت اقدام ديگري اين شركت بود كه طي آن، قرار است حدود 700 كارمند، يعني تقريبا 5 درصد از كارمندان اين شركت تعديل شوند.
‌از ژانويه سال جاري ميلادي كه كارل بارتز مديريت عاملي اين شركت را به‌عهده گرفته است، ياهو اقدامات زيادي را براي از بين بردن هزينه‌ها انجام داده است و به‌دنبال بازگشت به شرايط رقابت با رقيب ديرين، يعني گوگل است. ‌ ‌
به‌گزارش رويترز در آن زمان، ياهو در سال 1999 ژئوسيتيز را به‌مبلغ 6/4 ميليارد دلار خريده بود.
ژئوسيتيز جزو اولين شركت‌هايي بود كه جامعه آنلاين را تشكيل داد و در آن زمان حدود 5/3 ميليون وب‌سايت را پشتيباني مي‌كرد. اما با رشد و توسعه سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي‌اي چون فيس‌بوك، ژئوسيتيز از دور خارج شد.


×××


افزونه‌هايي كه ضروري‌اند
100905788574.jpg

برنامه‌نويسان وب، خصوصا آن سنتي‌هايشان، به‌شدت از دشواري طراحي صفحه‌هاي وب سخن مي‌گويند. اين برنامه‌نويسان از بس ميان مرورگر و ويرايشگر كد خود سوييچ كرده‌اند، در گرفتن ‌Alt+Tab‌ استاد شده‌اند. اما مي‌توان كار طراحي وب را بسيار ساده‌تر كرد.


براي برنامه نويسي بهتر و راحت‌تر در فايرفاكس نيروهاي كمكي متعددي وجود دارد.
اين نيروهاي كمكي فايرفاكس براي برنامه‌نويسان همان افزونه‌هايي هستند كه مي‌توان تمام آنها در چند ثانيه دانلود كرد.
پس به‌هيچ وجه نگران مدت زمان دانلود آن‌ها نباشيد.
‌Aardvark‌: اين افزونه به شما اين امكان را مي‌دهد تا عناصري را از يك صفحه وب انتخاب و كلي كار روي آنها انجام دهيد. البته اين افزونه بيشتر براي آناليز ساختار صفحه وب استفاده مي‌شود. ولي در كارهاي ديگري از قبيل حذف‌كردن يا ايزوله‌كردن عناصر و يا ساخت كدهاي ‌DOM (Document Object Model)‌ به‌شما كمك مي‌كند. به‌شدت به شما توصيه مي‌كنيم كه از اين افزونه استفاده كنيد تا معجزه آن را ببينيد.
‌CSS Validator‌: اعتبارسنج ‌CSS‌، گزينه جديدي را به منوي كليك راست شما در فايرفاكس اضافه مي‌كند و به‌كمك آن مي‌توانيد سند ‌CSS‌ هر صفحه وب را در يك تب جديد اعتبار سنجي كنيد. اعتبارسنج ‌CSS‌ به‌درد آن دسته از طراحان وب‌مي‌خورد كه به رعايت استانداردها خيلي پايبندند. ‌ ‌
‌CSSViewer‌: اصلا نمي‌شود بدون ‌CSSViewer‌ كار را پيش‌برد. يك بار اين افزونه را نصب كنيد و بعد به‌عمق معناي اين جمله پي مي‌بريد.
تمام اطلاعاتي كه مي‌توان از سند ‌CSS‌ يك صفحه وب در آورد در اين افزونه وجود دارد. فقط كافي است منوي ابزار را باز كنيد و اطلاعات را ببينيد. كاربرد آن تقريبا روزانه است. ‌ ‌
‌Web Developer‌: اگر هركدام از اين افزونه‌ها را تابه‌حال نصب نكرده‌ايد اشكال ندارد، ولي اين يكي را حتما نصب كنيد! اين افزونه، يك منو و يك نوارابزار به فايرفاكس اضافه مي‌كند كه به شما امكانات زيادي، مانند گزينه طرز نمايش يك صفحه، ويرايش و نمايش ‌CSS‌ و بسياري از چيزهاي ديگر را مي‌دهد كه احتمالا باعث مي‌شود يك شب را از خوشحالي تا صبح بيدار بمانيد. هيچ برنامه‌نويسي نمي‌تواند بدون آن به زندگي برنامه‌نويسي خود ادامه دهد!
‌FireBug‌: بدون فايرباگ، توسعه وب دردي است كه درمان ندارد. به‌كمك فايرباگ امكان ويرايش، رفع عيب، مشاهده ‌CSS‌، ويرايش آن. اعمال كدهاي جاوااسكريپت، تغيير كدهاي ‌HTML‌، تغيير ‌CSS‌ و هر چيزي در اين ميان را مي‌توانيد انجام دهيد. ‌ ‌
‌FirePHP‌: اين افزونه تنها زماني قابل استفاده است كه شما افزونه ‌FireBug‌ را قبلا نصب كرده باشيد. اگر فايرباگ را سلطان افزونه‌هاي طراحي وب بناميم، قطعا اين يكي دستيار آن است و برنامه‌نويسان ‌PHP‌ را غرق در خوشحالي خواهد ساخت. با كمك هر دو افزونه مي‌توانيد توانايي ‌PHP‌تان را بسنجيد و خطاهاي آن را به‌راحتي پيدا كنيد.
‌FontFinder‌: اگر تا به‌حال از فونتي در يك سايت خوشتان آمده، ولي نفهميديد كه چه فونتي است، اين افزونه را نصب كنيد و دوباره سراغ آن سايت برويد.
هر تكه‌اي را كه مي‌خواهيد انتخاب كنيد و بعد يك راست كليك با دريافت ‌CSS‌ كامل آن فونت فاصله داريد. به‌سادگي مي‌توانيد آن را كپي كنيد و بعد در وب‌سايت خود پياده كنيد. ‌ ‌
‌HTML Validator‌: به‌كمك اين افزونه كه فقط براي كاربران ويندوز طراحي شده، مي‌توانيد ميزان خطاهاي عناصر ‌HTML‌ روي صفحه‌تان را شناسايي كنيد. اگر طراح پيشرفته وب نيستيد، كلا سراغ اين افزونه نرويد. كار با آن بسيار دشوار است. ‌ ‌
‌IE View‌: اگر مشتريان شما بيشتر از اينترنت اكسپلورر استفاده مي‌كنند، اين افزونه به شما خيلي كمك مي‌كند.
اين افزونه گزينه‌اي را به اسم ‌Open in IE‌ اضافه مي‌كند كه به شما اين اجازه را مي‌دهد تا صفحه‌اي را كه طراحي كرده‌ايد در اينترنت اكسپلورر باز كنيد و ببينيد در اكسپلورر چه منظره‌اي دارد.
‌Java Console‌: اگر خيلي دلتان مي‌خواهد بدانيد اپلت ‌Java‌ چگونه در صفحه وب نمايش داده مي‌شوند، اين افزونه براي خود شما طراحي شده است! همچنين مي‌توانيد يك گزارش كامل از كارايي آنها نيز بگيريد.
‌LinkChecker‌: با كمك اين افزونه مي‌توانيد بفهميد كه لينك‌هاي يك وب‌سايت به كجا مي‌روند، آيا خطاي 404 را نمايش مي‌دهند يا خير؟ ‌ ‌
‌Poster‌: اگر مي‌خواهيد از سروري اشكال‌زدايي كنيد و كار به‌جايي كشيد كه بسته‌هاي ‌HTTP‌ را هم بايد با دقت كنترل كنيد، با كمك پوستر مي‌توانيد بسته‌اي را آماده كنيد و بعد عمليات انتقال و دريافت را انجام دهيد و با دقت روي بسته‌هاي بازگشتي تمركز كنيد. ‌ ‌
‌Style Sheet Chooser II‌: اين افزونه مي‌تواند سوئيچ‌كننده ‌style sheet‌ پيش‌فرض فايرفاكس را با هر سندي كه در هركدام از صفحات وب ديده‌ايد، جايگزين ‌كند. اين ابزار، چيزي نيست كه هميشه بخواهيد از آن استفاده كنيد، ولي اگر بخواهيد تغييري بدهيد، مطمئن باشيد بهترين گزينه شما خواهد بود.
‌ColorZilla‌: اگر در وب‌سايتي از رنگي خوشتان آمد و خواستيد آن را براي استفاده بعدي يك جايي يادداشت كنيد، كالرزيلا كد رنگ را به‌سادگي هرچه تمام‌تر براي شما استخراج مي‌كند.
حتي مي‌توانيد با كمك پالت رنگي كه در اين افزونه هست، تركيب‌هاي رنگي زيبايي خلق كنيد: ساده، قدرتمند و ضروري.
‌YSlow‌: اين افزونه نيز براي اجرا به ‌FireBug‌ نياز دارد و بهترين راه براي فهميدن دليل آهسته اجرا شدن سايت و يافتن راه‌هاي سريع‌تر كردن وب‌سايت شماست.
اين ابزار صفحه‌هاي وب را آناليز مي‌كند و نشان مي‌دهد، چرا كند بارگزاري مي‌شود و روي قوانيني براي سايت‌هاي با كارايي بالا متعلق به ياهو‌ پياده‌سازي شده است.
Yahoos rules for high-performance
Web sites


×××


لينكدوني
معلم
وزارت آموزش و پرورش
‌http://www.medu.ir
كتب درسي
‌http://www.chap.sch.ir
شهيد استاد مرتضي مطهري
‌http://www.motahari.org
آموزش نيوز
‌http://www.edunews.ir‌
انجمن رياضي ايران
http://www.ims.ir
شبكه ملي مدارس ايران
http://www.roshd.ir
كتابخانه والدين
http://books4parens.blogspot.com
آموزش از راه دور
http://www.dei.ir‌
باشگاه دانش پژوهان جوان
http://www.ysc.ac.ir


×××


مديريت آسان كافي‌نت
دقيق، سريع، مطمئن
100905734521.jpg

براي راه‌اندازي يك كافي‌نت به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي مختلفي نياز است كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها نرم‌افزاري براي مديريت كاربران، كنترل حساب آنها و محدود كردن بخش‌هاي مختلف سيستم‌عامل براي حفظ امنيت آن است. در اين شماره به معرفي يكي از كامل‌ترين نرم‌افزارها مخصوص اين كار مي‌پردازيم. نام اين نرم‌افزار ‌Antamedia Internet Cafe‌ است كه يكي از نرم‌افزارهاي مجموعه قدرتمند آنتامديا به‌شمار مي‌آيد (در شماره 172 نيز برنامه ‌Antamedia HotSpot Billing‌ آن را معرفي كرديم.) ‌ ‌


نرم‌افزار كافه اينترنت برنامه‌اي بسيار كامل براي كنترل زمان و مديريت پهناي باند در ميان رايانه‌ها و بازي‌هاي شبكه است كه به كاربر اين امكان را مي‌دهد تا به آساني مشتريان خود را مديريت و تنظيمات امنيتي دلخواه را اعمال كند و گزارش‌هاي آماري مختلفي را در اختيار بگيرد. با كمك اين برنامه نه‌تنها تمام كارها به‌طور خودكار صورت مي‌گيرد و نيازي به مداخله كاربر نيست، بلكه ميزان درآمدهاي وي نيز به‌طور دقيق محاسبه مي‌شود.
سرور مركزي
اين نرم‌افزار به دو برنامه كوچك‌تر تقسيم شده كه يكي از آن‌ها نسخه مربوط به سرور و ديگري نسخه كاربر است. در نسخه سرور كه ‌بايد روي رايانه مدير سيستم نصب شود، امكاناتي همچون نظارت بر رايانه كاربران، كنترل زمان، حفظ اطلاعات كاربران، تنظيمات امنيتي و گزارش‌هاي لحظه‌به‌لحظه در اختيار قرار مي‌گيرد.
كاربر
بخشي ديگر از اين برنامه، نسخه مخصوص كاربر است. اين نسخه بايد روي تمام رايانه‌هايي كه در اختيار كاربران و مشتريان قرار مي‌گيرد، نصب شود. پس از نصب اين برنامه با روشن شدن رايانه و فعال شدن نرم‌افزار، تنظيمات امنيتي، رايانه را تحت پوشش خود قرار مي‌دهد و سيستم‌عامل به‌طور كامل قفل مي‌شود. در اين حالت صفحه ورود به سيستم نرم‌افزار كافه اينترنت فعال شده و با ورود نام‌كاربري و رمز عبور، به مشتريان اجازه استفاده از رايانه را مي‌دهد.
برترين‌ويژگي‌ها
امنيت:‌ ‌ممانعت از اجراي فرمان ‌Ctrl+Alt+Del‌ و ديگر كليدهاي سيستمي، عدم نمايش درايو‌هاي هارد‌ديسك، ممانعت از دسترسي به تنظيمات مرورگر، كنترل پنل و هر بخش ديگري كه مديريت كند و همچنين قفل صفحه‌نمايش هنگام عدم استفاده از رايانه، برخي از امكانات امنيتي موجود در اين برنامه است.
كنترل از راه دور:‌ ‌انجام اموري مانند قفل و باز كردن رايانه كاربران، خاموش كردن يا راه‌اندازي مجدد آن‌ها و حتي مشاهده دسكتاپ به‌طور زنده توسط سرور مركزي را شامل مي‌شود.
قيمت‌‌‌‌‌گذاري:‌ ‌تعيين قيمت‌ها در اين برنامه بسيار ساده و انعطاف‌پذير است.
با كمك اين برنامه مي‌توان به‌روش‌هاي مختلف خدمات ارائه شده را بر حسب زمان، قيمت‌گذاري و ميزان درآمدها را مديريت كرد. همچنين با كمك اين برنامه مي‌توان قيمت‌هاي مختلفي را براي استفاده از اينترنت، گيم‌نت يا ديگر كارها در نظر گرفت تا بدين ترتيب كاربراني كه از رايانه براي انجام امور روزمره مانند تايپ بهره‌مند مي‌شوند، هزينه متفاوتي را نسبت به كاربراني كه براي استفاده از اينترنت رايانه را در اختيار مي‌گيرند، بپردازند.
بليت‌هاي اعتباري:‌ ‌كارت‌هاي اعتباري مترو را ديده‌ايد؟ اين نرم‌افزار نيز به شما اين امكان را مي‌دهد تا بليت‌هاي اعتباري ايجاد كرده و آن را در اختيار مشتريانتان قرار دهيد. با ايجاد بليت اعتباري، مشتريان مي‌توانند با ورود نام‌كاربري و رمز عبور، به‌ميزان اعتباري كه در اختيار دارند، از رايانه‌ها استفاده كرده و در صورت نياز نيز اعتبار خود را افزايش دهند. همچنين در اين بليت‌ها امكان مشخص كردن تاريخ انقضا نيز وجود دارد. به‌عنوان مثال مي‌توان بليتي ايجاد كرد كه به مقدار 50000 ريال اعتبار دارد و مدت زمان اعتبار آن نيز پس از اولين استفاده 6 ماه است.
گزارش‌گيري:‌ ‌مشاهده ميزان درآمد حاصله از هر رايانه، كاربر يا سرويس در قالب فايل‌هايي با فرمت ‌.pdf, .html, .csv‌ يا .txt‌‌ از امكانات بخش گزارش‌گيري اين نرم‌افزار است. همچنين امكانات ديگري همچون ارسال گزارش به نشاني ايميل و يا مشاهده گزارش از سراسر دنيا توسط شبكه اينترنت از ديگر قابليت‌هاي اين بخش است.
مديريت فروش محصولات:‌ ‌قصد داريد در كنار اين سرويس‌ها به مشتريان خود آب‌ميوه، سي‌دي‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزارهاي مختلف نيز بفروشيد؟ با كمك اين برنامه مي‌توانيد فروش اين‌گونه محصولات را نيز كنترل كرده و صورت‌حساب مشتريانتان را به‌صورت يك‌جا در اختيارشان قرار دهيد. همچنين با اين برنامه مشتريان مي‌توانند از پشت رايانه‌اي كه در اختيار دارند، محصولات درخواستي خود را سفارش دهند.
سفارش بي دردسر:‌ ‌اگر صاحب رستوراني هستيد و قصد داريد سفارش‌هاي دريافتي را به‌طور مستقيم و بدون دخالت پرسنل رستوران از مشتريان خود دريافت كنيد، مي‌توانيد از اين برنامه استفاده كنيد. در اين صورت با گذاشتن يك رايانه روي هر ميز، مشتريان مي‌توانند ليست تمام غذاها و خدمات ارائه شده را مشاهده كنند و با چند كليك ساده سفارش خود را بفرستند.
چند زبانه:‌ اگر مي‌خواهيد از اين برنامه در اماكن توريستي استفاده كنيد، نگران زبان‌هاي مختلف مشتريان خود نباشيد. نرم‌افزار كافه اينترنت با پشتيباني از 30 زبان مختلف، به مشتريان اين امكان را مي‌دهد تا قبل از ورود به سيستم زبان مورد نظر خود را انتخاب كنند تا تمام بخش‌هاي نرم‌افزار و پيام‌هاي آن را به‌زبان دلخواه خود مشاهده كنند. همچنين قابليت تغيير پوسته نرم‌افزار نيز از ديگر امكانات اين برنامه است.
امكانات ديگر
به‌روز‌رساني خودكار نرم‌افزارهاي نصب شده روي رايانه كاربران با يك كليك، ثبت تمام تغييرات رخ داده روي تنظيمات نسخه سرور و كاربر و ارائه گزارشي در اين زمينه، عدم كسر اعتبار از مشتريان در صورت بروز قطع‌شدگي ارتباط با سرور يا خاموش شدن ناگهاني رايانه آنها، نمايش بنرهاي تبليغاتي، راهنما يا قوانين استفاده از رايانه به مشتريان پس از ورود آن‌ها به سيستم، گفتگوي آنلاين مشتريان با مدير سيستم يا با ديگر مشتريان حاضر در محل، مديريت بلندي صدا در سيستم‌عامل كاربران توسط مدير سيستم و تغيير رايانه كاربر و انتقال حساب كاربر از رايانه قبلي به رايانه جديد از ديگر قابليت‌هايي است كه با اين نرم‌افزار در اختيار شما قرار مي‌گيرد. قيمت نسخه استاندارد اين نرم‌افزار حدود 180 دلار است. نسخه محدود آن براي استفاده رايگان را مي‌توانيد از نشاني زير دريافت كنيد:
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
اتاق رايانه‌اي!
100905734678.jpg

آيا مي‌خواهيد محيط دسكتاپ خود را به يك اتاق واقعي تبديل كنيد؟ سطل آشغال را در گوشه‌اي از اتاق قرار دهيد و فايل‌ها و پوشه‌هاي مورد نظرتان را در گوشه‌اي ديگر؟


نرم‌افزار ‌Real Desktop‌ به شما اين امكان را مي‌دهد تا محيط دسكتاپ خود را به يك اتاق سه بعدي تبديل كنيد و نرم‌افزارهاي خود را همچون وسايل يك‌اتاق در گوشه و كنار آن بچينيد.
با كمك اين نرم‌افزار نه‌تنها از محيط هميشگي دسكتاپ خلاص مي‌شويد، بلكه ديگر جاي ميان‌برها و اطلاعات مورد نظر خود را گم نمي‌كنيد؛ چراكه اتاق شما هميشه مرتب است و هر چيز در سر جاي هميشگي خود قرار مي‌گيرد. ‌ ‌براي دريافت اين برنامه مي‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:


×××


از همه جا
100905788380.jpg

امروزه كمتر كسي را مي‌بينيم كه براي چاپ يك فايل متني نسخه تايپ‌شده توسط نرم‌افزار ‌Word‌ را به مراكز ارائه خدمات چاپ ببرد. چرا كه همه مي‌دانيم نقل و انتقال اين فرمت از يك رايانه به رايانه ديگر ممكن است با جابجايي در متون و بهم‌ريختگي در نمايش قلم‌ها را همراه باشد. ‌‌يكي از بهترين فرمت‌ها براي ذخيره‌فايل‌هاي متني و چاپ آن‌ها توسط هر رايانه بدون بروز اختلاف ميان فايل اصلي و فايل چاپ شده، فرمت ‌.pdf‌ است.
اين روزها بيشتر كتاب‌هاي الكترونيكي و روزنامه‌ها به اين فرمت در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد و اين قالب، يكي از بهترين فرمت‌ها براي ذخيره‌فايل‌هاي متني به‌شمار مي‌رود. يكي از بزرگ‌ترين مزيت‌هاي فايل‌هاي ‌.pdf‌ اين است كه چنانچه متن شما فارسي باشد و رايانه دوستانتان از فارسي‌ساز حمايت نكند، باز هم متون شما بدون نياز به‌هيچ نرم‌افزار اضافه‌اي به‌راحتي قابل مشاهده و چاپ خواهد بود.
اگر شما هم مي‌خواهيد فايل‌هاي متني خود را در اين فرمت ذخيره كنيد و آنها را براي دوستانتان در سراسر دنيا ايميل كنيد، مي‌توانيد از نرم‌افزار ‌doPDF‌ كمك بگيريد. اين برنامه قادر است با ايجاد يك چاپگر مجازي در رايانه شما از هر نرم‌افزاري كه امكان چاپ در آن موجود باشد براي شما فايل‌هاي‌. pdf‌ تهيه كند. با جستجوي اين نرم‌افزار در سايت زير مي‌توانيد نسخه‌اي از آن را دريافت كنيد:
×××


فتوشاپ را به گوشي خود بياوريد
100905788731.jpg

در شماره گذشته به معرفي نرم‌افزار IDesigner‌ پرداختيم كه قادر بود تا حدودي نياز‌هاي شما را از بابت يك ويرايش‌كننده عكس برطرف سازد، به‌طوري كه براي ويرايش معمولي يك عكس نياز به انتقال آن به رايانه و سپس تغيير دادن آن نباشيد. امروز به توضيحات بيشتر درباره كاركرد اين برنامه مي‌پردازيم.براي آغاز كار، كليد منو‌ها ( سمت چپ گوشي) را بزنيد. شما بايد ابتدا عكس خود را توسط برنامه باز كنيد كه اين كار را مي‌توانيد با منوي ‌File‌ انجام دهيد.


در اين منو گزينه‌هاي متعددي از جمله باز كردن يك عكس در پنجره پيش‌فرض، باز كردن عكس در پنجره جديد، باز كردن دوباره عكس، ايجاد يك صفحه جديد براي طراحي در صفحه پيش‌فرض، ساخت يك صفحه جديد در پنجره‌اي جديد و گزينه‌هاي ذخيره وجود دارد. اما بايد توجه داشته باشيد كه حافظه گوشي موبايل كم و محدود است، پس در باز كردن چندين عكس دقت داشته باشيد تا گوشي شما دچار كمبود حافظه نشود. همچنين در موقع باز كردن يك صفحه جديد براي طراحي، برنامه اين امكان را مي‌دهد كه اندازه صفحه را به‌دلخواه تنظيم كنيد. ‌ ‌
منوي بعدي ‌Edit‌ نام دارد كه اگر شما مطلب هفته قبل را مطالعه كرده باشيد خواهيد ديد كه همان كاري را انجام مي‌دهد كه كليد سمت راست گوشي شما انجام مي‌داد و تفاوتي با آن ندارد.
گزينه ‌Select‌ براي انتخاب همه يا بخشي از عكس به‌كار مي‌رود.
اين گزينه زماني به‌كار خواهد آمد كه بخواهيد تمام و يا قسمتي از عكس را ويرايش كنيد. همچنين زير منوي ‌Deselect‌ قسمت‌هاي انتخاب شده را به حالت عادي باز مي‌گرداند.
گزينه ‌Zoom‌ وظيفه بزرگنمايي عكس را بر‌عهده دارد. با استفاده از زير منوي ‌Zoom in‌ و ‌Zoom out‌ مي‌توانيد يك عكس را بزرگ و كوچك كنيد. همچنين با استفاده از ‌Multiplier‌ برنامه اين امكان را فراهم مي‌كند كه درصد بزرگ كردن عكس را خود انتخاب كنيد كه با استفاده از آن كاربر قادر است يك عكس را تا 50 برابر بزرگتر كند و يا توسط گزينه ‌Original size‌ آن را به‌حالت و اندازه طبيعي برگرداند. ‌ ‌
گزينه ديگر ‌Tools‌ است كه مي‌توانيد با انتخاب گزينه ‌Properties‌ به مشخصات عكس از جمله اندازه اصلي آن پي ببريد و يا با استفاده از گزينه ‌Preview‌، نمايي از عكس را در اندازه تمام صفحه مشاهده كنيد.
گزينه‌بعدي ‌Font‌ است كه كاربر قادر است براي برنامه يك فونت خاص تعريف كند تا از آن استفاده كند. ‌ ‌
منوي بعدي ‌Images‌ است كه داراي زير منوي‌هاي مختلف است. با استفاده از ‌Resize‌ مي‌توانيد اندازه عكس مورد نظر را تغيير دهيد و به اندازه دلخواه در بياوريد، ‌Crop Selection‌ اين امكان را فراهم مي‌كند كه قسمتي از عكس را بريده و به‌عنوان عكس جديد به‌نمايش در بياوريد و يا با استفاده از ‌Rotate‌ عكس را در جهات مختلف بچرخانيد.
ديگر گزينه يعني ‌Flip‌ عكس را براي شما پشت‌‌‌و رو مي‌كند و يا با گزينه ‌Bit per pixel‌ مي‌توانيد كيفيت يك عكس را با مقياس كيلوبيت بر هر پيكسل بالا و پايين ببرد كه البته بايد توجه داشته باشيد كه بالا بردن آن دخلي در بهتر شدن كيفيت عكس ندارد. ‌ ‌
منوي بعدي ‌Filter‌ قابليت اين را دارد كه بتوانيد بر روي عكس افكت‌هاي مختلفي را اعمال كنيد. اين افكت‌ها شامل كدر/روشن™تاريك كردن و وارونگي رنگ‌ها است كه بايد براي اعمال هر كدام از آنها قسمت دلخواه خود را با استفاده از گزينه ‌Select‌ انتخاب كرده و سپس از يكي از آنها را به‌كار بريد. ‌ ‌
همچنين در قسمت ‌Option‌ مي‌توانيد تنظيمات برنامه را به‌دلخواه خود تغيير دهيد. براي اين كار ابتدا گزينه ‌Configuration‌ را انتخاب كرده و تنظيمات را كه شامل زبان برنامه، سرعت پنل‌هاي رنگ، رنگ صفحه پس‌زمينه، اندازه مكان‌نما، تعداد دفعات برگشت و ... را به‌دلخواه تنظيم كنيد.
ديگر زيرمنو، ‌Key config‌ نام دارد كه كاربر مي‌تواند تعريف‌هاي مختلفي بر كليد‌هاي گوشي اعمال كند. به‌طوري كه براي شما كليد‌هاي ميانبر تعريف كرده و يا ميانبر‌هاي قبلي را با قابليت هاي جديد تعويض نمايد.
كافيست براي اين كار بر روي آنها كليك كرده و دكمه مربوطه را انتخاب كنيد. همچنين در صورتي كه تنظيمات را به‌گونه‌اي به‌هم ريختيد كه از حالت اوليه آن خارج شده است، مي‌توانيد با گزينه ‌Reset config‌ تنظيمات را به‌حالت اوليه برگردانيد. ‌ ‌
توضيحات گزينه‌هاي مختلف اين برنامه تا حدودي به‌پايان رسيد اما شما مي‌توانيد با كنكاش بيشتر در قسمت‌هاي مختلف اين برنامه چيز‌هاي جديدي را يافته و استفاده كنيد.


×××


همراه
عرضه سيستم عامل اپل 3.0
100905789066.jpg

شايع شده است كه اپل در حال دعوت رسمي از نمايندگان مطبوعات است تا در رخداد خبري بزرگ و آتي اپل‌، شركت كنند.


اين رخداد به سيستم عامل 3.0 آيفون اختصاص دارد كه در آينده‌اي نزديك عرضه خواهد شد و سخني از عرضه يك تلفن همراه نيست. از قرار معلوم، سايت‌ Engadget.com‌ هم براي يك رخداد، دعوت نامه‌اي از سوي اپل دريافت كرده است. زيرا پوسته اصلي سايت خود را بر روي سيستم عامل آيفون 3.0 تنظيم كرده است.
گوشي با 3 سيمكارت
بله، با يك تلفن سه سيمكارته واقعي طرفيم! اين وسيله توسط شركت ‌ QiiQ EcoCarrier‌در امارات متحده عربي توليد شده است.
اين گوشي مي‌تواند 3 سيمكارت را در خود جاي دهد و با توجه به فرهنگ عربي به‌نظر مي‌رسد با استقبال روبرو شود! البته اين گوشي تنها قادر به فعال‌سازي همزمان دو سيمكارت است. برخي ويژگي‌هاي اين گوشي عبارتند از: اتصال ‌ GSM ‌و 900، 1800 و 19000 مگاهرتز، دو دوربين 2 مگاپيكسلي و صفحه نمايش ‌ 2.4 QVGA‌ اينچي. ‌ ‌
100905789244.jpg
گوشي برج العرب
هنگامي كه در طراحي يك تلفن، با كمبود فكر مواجه مي‌شويد، فقط كافي است به‌دور و برتان نگاهي بياندازيد. اين داستاني است كه پشت اين هندست عجيب و غريب وجود دارد. ساخت آن از ساختمان برج‌ا‌لعرب واقع در دوبي الهام گرفته شد.
اگر اين شباهت را دوست داريد، پس به‌سراغ تلفن همراه ‌ 90SBMP-N‌برويد.
اين گوشي دو سيمكارته (كه گويا براي مردان عرب از ملزومات به‌شمار مي‌رود!) هيچ قابليت ممتاز ديگري ندارد؛ فقط يك ‌GSM‌ استاندارد و يك دوربين 1.3 مگاپيكسلي.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ارتقا در هفت قدم
100905790377.jpg

بسته ‌p2apt-p‌ يك پراكسي است كه براي دريافت بسته‌هاي لينوكسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
مي‌توان در هفت قدم كوتاه و ساده و با استفاده از اين نرم‌افزار، از اوبونتوي 10/8 به اوبونتو 04/9 ارتقا يافت. apt-p2p، به‌جاي دريافت مستقيم از سرورها و يافتن سرورها، تلاش مي‌كند تا در وهله نخست از كاربرهاي نزديك‌تر براي دريافت بسته‌ها استفاده كند، در اين‌صورت امكان بالاتر رفتن سرعت وجود دارد. در صورت عدم موفقيت، از طريق http و دريافت مستقيم بسته‌ها از سرورهاي پشتيبان اقدام به نصب بسته‌ها مي‌كند.
قدم‌ها
1. نصب apt-p2p
اين دستور را وارد كنيد:
sudo apt-get install apt-p2p
2. آماده كردن فهرست منابع
پشتيبان‌گيري از فهرست فعلي با اين دستور:
me@ubuntu: $ sudo cp /etc/apt/sources.list
/etc/apt/sources.list-apt-p2p-backup
apt/sources.list /etc/apt/sources.list-apt-p2p-backup
3. ويرايش فهرست منابع
افزودن localhost:9977 با اين دستورها
deb http://localhost:9977/archive.canonical.com/ubuntu hardy partner
deb-src
http://localhost:9977/archive.canonical.com/ubuntu hardy partner
deb
http://localhost:9977/*mirror-address*/ubuntu/ hardy main universe restricted multiverse
deb-src
http://localhost:9977/*mirror-address*/ubuntu/ hardy main universe restricted multiverse
4. به‌روز آوري بسته‌ها
sudo rm -rf /var/cache/apt-p2p/cache/*
me@ubuntu: $ sudo apt-get update
5. ارتقا از 8 به 9
me@ubuntu: $ sudo update-manager –d
6. بررسي آمار و دريافت
مرورگر خود را باز كنيد و به آدرس زير برويد:
http://localhost:9977
7. عمليات ارتقا انجام شد!


×××


يك بازي هيلو بدون مستر چيف!
پيش ‌‌از‌ طوفان
100905790665.jpg

آخرين بازي استوديوي ‌Ensemble‌ بدون شك يك بازي به‌‌يادماندني است. اين استوديو كه بازي‌هاي استراتژي صاحب سبكي مانند ‌Age of Empires‌ را ساخته در طول ساخت هيلو وارز تعطيل شد و كارمندانش در آخرين روزهاي زندگي اين استوديو، روي بازي هيلو وارز كار مي‌كردند. در حال حاضر تعدادي از دست‌اندركاران ساخت هيلو‌‌وارز در انسمبل به استوديوي ‌Robot‌ رفته‌و بازي را از آن‌جا پشتيباني مي‌كنند.


خيلي‌ها تصور مي‌كردند تغيير سبك از اكشن اول شخص به استراتژي هم‌زمان تصميم درستي نباشد، اما نتيجه كاملا برعكس است.
هيلو وارز يك استراتژي هم‌زمان بسيار خوش ساخت است كه مخصوص كنسول است و با توجه به امكانات كنترلي محدود و نه چندان دقيق (در مقايسه با موس و صفحه كليد) طراحي شده. موفقيت هيلو وارز راه را براي ديگر بازي‌سازها باز كرده تا عنوان‌هاي استراتژي انحصاري بيشتري براي كنسول‌هاي خانگي بسازند.
اول از همه سراغ گيم‌پلي مي‌رويم. در بخش تك‌نفره شما در جبهه ‌UNSC‌ هستيد و با ‌Covenant‌ها مي‌جنگيد. با توجه به اين‌كه بازي تنها دو جناح دارد اين موضوع كمي ناراحت‌كننده است. چون در بازي‌هاي استراتژي معمولا امكان دنبال كردن بازي از ديد همه جناح‌ها وجود دارد. البته در بخش مالتي مي‌شود كاوننت‌ها را هم انتخاب كرد.
نقشه‌ها و درگيري‌ها در هيلووارز چندان گسترده نيستند. اگر به‌دنبال تجربه‌هايي نظير ‌C&C‌ يا ‌BFME‌ مي‌گرديد، هيلو وارز به درد شما نمي‌خورد. درگيري‌ها سريع هستند و زود تمام مي‌شوند. اين موضوع روند بازي را تا حدودي ساده كرده اما اگر اين‌طور نبود، با توجه به محدوديت كنترل احتمالا با يك بازي بسيار مشكل طرف بوديم كه نمي‌شد به‌موقع از يك طرف نقشه به‌طرف ديگرش رفت و يا در لحظه حساس واحدهاي مورد نظر را انتخاب كرد. ‌ ‌
پايگاه اصلي شما و ديگر ساختمان‌ها جايشان از پيش تعيين شده است. تمام كاري كه شما بايد بكنيد، اين است كه منابع كافي براي ساخت و ساز پيدا كنيد. هر چه انبارها و ‌Pad‌هاي بيشتري داشته باشيد مي‌توانيد واحدها و سازه‌هاي بيشتري بسازيد. براي گرفتن بعضي از آپگريدها بايد حتما درجه فناوري لشكر خودتان را به تراز بالاتر ببريد. رفتن به تراز بالاتر با ساخت راكتورها امكان‌پذير است و در طول بازي چهار تراز فناوري مختلف وجود دارد. در آن طرف كاوننت‌ها با ساخت معابد معروف خودشان و گذار از دوران‌هاي مختلف به ترازهاي بالاتر مي‌روند. ‌ ‌
كنترل بازي بسيار راحت است. با كليد ‌x‌ مي‌شود فرمان جابه‌جايي يا حمله را داد. انتخاب واحدها با ‌A‌ انجام مي‌شود و قدرت ويژه هر واحد با ‌Y‌ قابل دسترس است. تلاش سازنده‌ها در چيدن همه كارها مثل انتخاب گروه، جابه‌جايي، حركت دوربين و انتخاب منوها در كليدهاي دسته ايكس‌باكس قابل تقدير است.
هيلو وارز در كل 15‌مرحله براي بخش تك‌نفره دارد. هر كدام از مراحل ماموريت‌هاي فرعي و ‌Achievement‌ هاي مخصوصي دارند كه براي گرفتن آن‌ها بايد بارها هر كدام را تكرار كنيد. اين موضوع با توجه به وجود جعبه‌هاي سياه و ديگر آيتم‌هاي مخفي انگيزه خوبي براي چند‌باره بازي كردن هيلو وارز هستند. اما در اولين تلاش، بدون شك اين ميان‌پرده‌هاي سه بعدي هستند كه انگيزه اصلي براي تمام كردن هر ماموريت به شمار مي‌آيند. ‌ ‌
ميان‌پرده‌ها داستان را روايت مي‌كنند كه برخلاف سه‌گانه هيلو خيلي عميق نيست اما براي طرفداران اين سري بدون شك جذابيت زيادي دارد. داستان نزديك به بيست سال پيش از شماره اول هيلو رخ مي‌دهد و پيش درآمدي براي ماجراهاي سه‌گانه هيلو است. بسياري از مكان‌ها، سلاح‌ها، نژادها و وسايل نقليه براي طرفداران هيلو آشنا هستند و اين موضوع از نقاط قوت بازي است. براي كساني كه از كورتانا خوششان مي‌آمد، يك هوش مصنوعي مشابه به نام سرينا در اين داستان وجود دارد كه كاراكتر جالب توجهي است. ‌ ‌
از نظر گرافيكي هم هيلو وارز نمره خوبي مي‌گيرد. با اين‌كه واحدها را از دور مي‌بينيد، اما جزئيات زيادي در حركات آن‌ها وجود دارد. سربازها و وسايل نقليه با افكت‌هاي بصري بسيار جالبي حركت مي‌كنند. برخي اوقات اگر روي يكي از سربازها زوم كنيد مي‌بينيد كه كارهاي اتفاقي زيادي از او سر مي‌زند. چيزهايي نظير وارتاگ‌ها يا اسكاراب‌ها حالا بسيار كوچك به نظر مي‌رسند، اما هيچ كم و كسري از نسخه اول شخص هيلو ندارند. افكت‌ذرات در حين انفجارها واقعا زيباست و خستگي شما را پس از يك نبرد سنگين در مي‌كند!
هيلو وارز يك بازي استراتژي بسيار خوش ساخت است كه نوآوري خاصي ندارد و فقط روي كنسول ايكس باكس 360 مي‌شود آن‌را بازي كرد. طرفداران قديمي استراتژي كه معمولا ‌PC‌ باز هستند با انجام ندادن هيلو وارز چيزي از دست نداده‌اند، اما كنسول‌بازها مطمئنا يك بازي خوب نصيبشان مي‌شود كه در كنار بازي‌هاي اكشن كنسولي خيلي مي‌چسبد!


×××


كنسول دستي سوني به چالش كشيده شده است
رسم برادركشي
100905790840.jpg

بازي ‌Resistance Retribution‌ براي اولين بار در كنفراس مطبوعاتي سوني در نمايشگاه ‌3E‌ سال پيش معرفي شد. با اين‌كه قرار بود بازي براي ‌PSP‌ بيايد و سبك آن از اول شخص به سوم شخص تغيير كرده بود، اما توانست با همان چند صحنه محدود در كنار ‌2 Resistance‌ با آن گرافيك حيرت انگيزش بدرخشد. نسخه نهايي همان‌طوري كه سازنده‌ها وعده داده بودند، يك بازي كامل و فوق‌العاده خوب براي كنسول دستي سوني است كه از بسياري از بازي‌هاي كنسولي فعلي پيشي گرفته است.


غيرمنتظره‌ترين نقطه مثبت اين بازي، وجود يك خط داستاني پررنگ و شخصيت‌پردازي بسيار خوبي است كه نه در بازي‌هاي اصلي مقاومت و نه در ديگر بازي‌هاي اكشن فعلي ديده مي‌شود. گريسون كه نقش اول داستان است براي اولين بار در اين سري بازي معرفي مي‌شود و با توجه به پايان داستان مي‌توان انتظار داشت او را باز هم ببينيم. او پس از اين‌كه مجبور مي‌شود برادرش را به‌خاطر آلوده شدن به ويروس كايمرا بكشد، تعادل رواني‌اش را از دست مي‌دهد و يك تنه به جنگ بيگانه‌هاي فضايي مي‌رود. پس از دستگير و محكوم شدن او، يك عضو گروه مقاومت ماكوئيس از اروپا سراغش مي‌آيد و بار ديگراو را به مبارزه دعوت مي‌كند. ‌ ‌
داستان، روند بسيار خوبي دارد. كاراكترهايي مانند سرگرد كارترايت و پاركر با اين‌كه شخصيت‌هاي جانبي هستند اما به‌خوبي پرداخت شده‌اند. قهرمان‌هاي داستان يعني گريسون و بوكارد هم در طول داستان رابطه احساسي جالبي با هم برقرار مي‌كنند كه در صحنه‌نهايي داستان به اوج خود مي‌رسد. بدون شك از نظر داستان ‌Retribution‌ از نسخه‌هاي پلي‌استيشن 3 برتر است. بعد از داستان، گرافيك برجسته‌ترين خصوصيت اين بازي محسوب مي‌شود. بازي‌سازهاي استوديوي ‌Sony Bend‌ حسابي قابليت‌هاي سخت‌افزاري ‌PSP‌‌را به چالش كشيده‌اند و صحنه‌هاي عظيم سه‌بعدي طراحي كرده‌اند كه نمونه‌شان را در كمتر بازي ‌PSP‌ ديده‌ايم. انيميشن حركت شخصيت‌ها بسيار روان است و ميان پرده‌هاي هم‌زمان ‌(Real Time)‌ كاملا قابل قبول هستند. مكمل همه اين‌ها، صداگذاري و طراحي خوب افكت‌هاي صوتي است كه به‌خصوص اگر با هدفون بازي را انجام بدهيد لذت آن را دو چندان مي‌كند. ‌ ‌
روند بازي يك اكشن سوم شخص پر زد و خورد است. كايمراها با آمار زياد به شما حمله مي‌كنند و در هر لحظه بايد منتظر يك لشكر باشيد. دشمن‌ها طراحي بسيار متنوعي دارند و از عنكبوت‌هاي كوچك روي زمين و رباط‌هاي پرنده گرفته تا غول‌هاي چند متري و هيولاهاي پرنده متغيير هستند. يكي از نكاتي كه بايد در ذهن داشته باشيد اين است كه براي مبارزه با هر نوع دشمن، استراتژي خاصي لازم است و هر كدام در برابر يك سلاح به‌خصوص ضعيف هستند. به همين دليل در طول بازي همواره مشغول تغيير سلاح‌ها خواهيد بود.
خوشبختانه اسلحه‌هاي زيادي هم برايتان وجود دارد كه بعضي از آنها مانند مسلسلي كه سپر موقتي درست مي‌كند و يا راكت لانچر ردياب كاري مي‌كنند كه در هيچ‌يك از نبردها احساس تكراري بودن به شما دست ندهد. كنترل بازي براساس سيستم كنترل سري سايفون فيلتر طراحي شده و اگر به اين نوع كنترل (تغيير جهت دوربين با كليدهاي مثلث، مربع، دايره و ضربدر) عادت نداشته باشيد مدتي طول مي‌كشد تا قلق بازي دستتان بيايد. گزينه هدف‌گيري خودكار در اين بين كمك زيادي به روان‌تر شدن اكشن‌ها كرده كه سرعت بالايي دارند و جابه‌جايي زيادي را مي‌طلبند.
يكي ديگر از نكات جالب بازي ‌Retribution‌ قابليت اتصال آن به پلي‌استيشن 3 از طريق بازي مقاومت ‌2‌ است كه حالت ‌Infected‌ را فعال مي‌كند. در اين حالت گريسون مانند ناتان هيل به ويروس آلوده شده و اين موضوع تعداد محدودي از ميان‌پرده‌ها را تغيير مي‌دهد. البته مگنوم بسيار قدرتمند ‌44. HE‌ هم جايزه كساني است كه ‌PSP‌ را به ‌3 PS‌ وصل كنند.
نسخه كنسول دستي مقاومت يك بازي اكشن كامل است كه حتي امكان مالتي بسيار خوبي هم دارد. اين بازي را به همه كساني كه ‌PSP‌‌دارند توصيه مي‌كنيم.


×××


اخبار
لگو راك بند
100905790941.jpg

بالاخره هارمونيكس شايعاتي كه در مورد ساخته شدن يك نسخه مخصوص از راك بند با تم لگويي در انجمن‌ها پخش شده بود را تاييد كرد. بازي ‌Lego Rock Band‌ در پاييز امسال براي ايكس‌باكس 360، پلي‌استيشن 3، ‌DS‌ و ‌Wii‌ به بازار مي‌آيد. همان‌طوري كه از نامش پيداست، قرار است بتوانيد همان گيم‌پلي ريتميك راك‌بند را اين‌بار با كاراكترها و دنياي لگويي بازي كنيد. هارمونيكس اعلام كرده كه مخاطب اين بازي سنين پايين و كساني هستند كه لزوما به موسيقي راك علاقه ندارند. دسته‌هاي مخصوص گيتار و درام راك بند با نسخه لگويي هم‌خواني خواهد داشت. ‌ ‌


سايبريا 3
خبر ساخته شدن شماره سوم از بازي بسيار محبوب سايبريا بسياري از طرفداران سبك ماجرايي را خوشحال كرد.
شركت ‌Microids‌ كه تهيه‌كنندگي اين بازي را برعهده دارد اعلام كرد: قصد دارد سايبريا 3 را براي پلت‌فرم‌هاي ديگر هم به‌جز ‌PC‌ منتشر كند. هنوز هيچ چيزي از جزئيات بازي رو نشده و معلوم نيست آيا سايبريا 3 داستان از همان خط داستان و كاراكترهاي 2 بازي قبلي استفاده مي‌كند يا خير؟
جالب اين‌جاست كه در هفته اول آوريل خبر ساخته شدن سايبريا 3 به‌عنوان يك دروغ آوريل پخش شده بود و ‌Microids‌ مجبور شد براي اعلاميه رسمي خودش اول اشاره‌اي هم به دروغ آوريل داشته باشد.
فال آوت: وگاس
شركت بتسدا اعلام كرد كار بر روي يك بازي جديد از سري فال‌آوت آغاز شده است. اين بازي يك دنباله مستقيم براي فال‌آوت 3 به‌حساب نمي‌آيد، از سبك و سياق گيم‌پلي و استيل گرافيكي بازي قبلي بهره مي‌برد و در حال حاضر ‌Fallout: New Vegas‌ نام دارد. سازنده‌هاي بازي اعضاي تيم بازي‌سازي معروف آبسيدين هستند كه طرفداران ژانر نقش‌آفريني آنها را با شاهكارهايي نظير ‌2 Nevrwinter Nights‌ مي‌شناسند. شماره جديد فال‌آوت قرار است در سال 2010 به بازار بيايد و روي كنسول‌هاي پلي‌استيشن 3، ايكس‌باكس 360 و ‌PC‌‌قابل بازي خواهد بود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بازي هفته
دنياي ديوانه‌ها
علاقمندان به بازي‌هاي ماجرايي ‌PC‌ اين روزها وضع‌شان خوب است. شماره جديد بازي كلاسيك ‌Goblins‌ خبر خوشي براي اين دسته از بازي‌كننده‌ها بوده است. بازي‌هاي ‌Ceville‌ و قسمت اول بازي سريالي والاس و گروميت كه ‌Fright of the Bumblebees‌ نام دارد هم بازي جالبي است.


اگر به‌دنبال اكشن‌هاي سوم شخص مي‌گرديد انتخاب‌هايي نظير ‌Wanted‌، ‌2 Godfather‌ و ‌Wheelman‌ خواهيد داشت. بازي ‌Madworld‌ هم براي كنسول ‌Wii‌ منتشر شده كه يك اكشن خشن عجيب و غريب است و برخلاف ديگر بازي‌هاي ‌Wii‌ براي سنين پايين اصلا مناسب نيست.
كلكسيون بازي‌هاي استراتژي خفن اين دو ماه با ‌Demi God‌ تكميل شده است كه دوتا بازها حتما تا به حال آن‌را تهيه كرده‌اند. البته نسخه‌هاي اوليه بازي ايرادهاي فني ريز و درشت زيادي داشت. اگر به دنبال بازي براي كنسول دستي خودتان مي‌گرديد بازي‌هاي ‌Guilty Gear XX‌ براي ‌PSP‌ و ‌Dr Mario Express‌ بازي‌هاي خوبي هستند.


×××


بازي موبايل
سريع و سريع‌تر
100905791399.jpg

كيفيت بازي‌هاي موبايل در هر سبكي روز‌به‌روز بهتر مي‌شود. طرفداران بازي‌هاي مسابقه‌اي كه از رانندگي در سرعت‌هاي بالا خوششان مي‌آيد، بهتر است حتما يك نسخه ‌D3 High Speed‌ را روي گوشي‌هايشان داشته باشند. اين بازي كه تركيبي از سبك مسابقه در پيست و مسابقات خياباني است گرافيك سه بعدي بسيار خوبي دارد و مي‌تواند شما را تا مدت‌ها سرگرم كند.


اتومبيل‌ها تنوع خوبي دارند و مي‌توانيد با جمع آوري اعتبار قطعات جديدي براي وسيله نقليه خود بخريد. يك داستان نيم‌بند هم در بازي وجود دارد تا به واسطه آنها يك سري مراحل ماموريتي هم داشته باشيد كه بيشترشان در شهر هستند. شما در نقش خودتان در بازي ظاهر مي‌شويد و حتي مي‌توانيد با دوربين موبايل از خودتان عكس گرفته و آن‌را روي گواهينامه مجازي در بازي قرار بدهيد! اگر از سبك بازي‌هايي مانند ‌Burnout‌ كه احتياج به عكس‌العمل‌هاي سريع دارند خوشتان مي‌آيد بازي D3‌ ‌High Speed هم براي شماست.


×××


هفت ترفند براي ويندوز هفت
راه‌هايي براي بهتر شدن
100905791466.jpg

هنوز ويندوز7 نسخه نهايي نيامده است كه بسياري از علاقمندان به سيستم‌عامل ويندوز مايكروسافت‌، آن‌را جايگزين ويندوز ويستاي فعلي‌شان كرده‌اند، چرا كه هم بهتر از ويستاست و هم سريع‌تر. در ادامه، چندتايي راه مناسب براي بهتر شدن ويندوز7 و شيوه برخورد بهتر با اين مهمان جديد را ارائه خواهيم كرد:‌


1. ميزكار تكاني
اگر از چند برنامه باز هم‌زمان استفاده مي‌كنيد، ميزكار شما به‌احتمال زياد دچار هرج و مرجي عظيم خواهد شد. اگر بخواهيد با يك برنامه كار كنيد و همه برنامه‌هاي ديگر را پايين ببريد (Minimize كنيد)، بايد دستي و تك‌تك اين كار را انجام دهيد. يا گزينه نمايش دسكتاپ را يكبار بزنيد تا همه پنجره‌ها به پايين بروند و سپس پنجره دلخواه‌تان را روي صفحه بياوريد.
اما با قابليت جديد ويندوز 7، يعني «تكاندن!» مي‌توانيد همه پنجره‌ها را به‌جز پنجره‌اي كه در آن قرار داريد، فقط با يك كار كوچك پايين ببريد: كافي است نوار عنوان پنجره را با ماوس نگه‌داريد و به‌سرعت آن را به چپ و راست تكان بدهيد، مشاهده مي‌كنيد كه تمام پنجره‌هاي ديگر پايين مي‌روند و فقط همان روي صفحه ميزكارتان باقي خواهد ماند. براي بازگشت آن‌ها هم كافي است مجددا نوار عنوان را يك تكان اساسي بدهيد.
همچنين مي‌توانيد روي كيبوردتان، كليدهاي تركيبي Window+Home را بگيريد، اما كار با ماوس لذت بيشتري دارد!
2. ارسال بازخورد را از بين ببريد
در نسخه بتاي ويندوز7، گزينه‌اي با عنوان ارسال بازخورد (Send Feedback) وجود دارد كه به‌نظر غيرضروري مي‌رسد. مي‌توانيد با استفاده از اين دستكاري كوچك در رجيستري، از آن خلاص شويد:
(هميشه قبل از تغييرات رجيستري، يك Restore point بسازيد.)
الف. عبارت Regedit را در باكس جستجوي ويندوز تايپ كنيد و اينتر را بزنيد.
ب. به مسير HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop برويد و روي FeedbackToolEnabled دوبار كليك كنيد.
پ. مقدار را به 0 تغيير دهيد، از رجيستري خارج شويد و كامپيوتر خود را مجددا راه اندازي كنيد. لينك بازخورد ديگر وجود نخواهد داشت. كافي است براي بازگردانيدن اين لينك به نقاط مختلف ويندوز خود، مقدار FeedbackToolEnabled را مجددا به 3 برگردانيد.
3. صرفه‌جويي در مصرف برق
لپ‌تاپي داريد و مي‌خواهيد باتري آن دوام بيشتري داشته باشد؟ ويندوز7 ابزاري داخلي، اما پنهان دارد كه ميزان مصرف انرژي لپ‌تاپ شما را تشخيص مي‌دهد و به‌شما كمك مي‌كند در صرفه‌جويي از باتري خود كارهايي را انجام دهيد. براي فعال‌سازي اين ابزار، مراحل زير را دنبال كنيد:
الف. داخل باكس جستجو عبارت cmd را تايپ كنيد و وقتي آيكن اين برنامه در فهرست نمايان شد، روي آن كليك راست كنيد و گزينه Run as administrator را انتخاب كنيد.
ب. در خط دستور، عبارت زير را تايپ كنيد:
powercfg -energy -output \Folder\En Energy_Report.html
توجه داشته باشيد كه \Folder مسيري است كه مي‌خواهيد نتيجه گزارش براي‌تان ارسال شود.
پ. طي يك دقيقه آتي، ويندوز7 رفتار باتري لپ‌تاپتان را مي‌سنجد و آن را تحليل مي‌كند و سپس گزارشي به‌فرمت HTML در فولدري كه تعيين كرده‌ايد، قرار مي دهد. روي فايل دوبار كليك كنيد و گزارش را بخوانيد، دستورات و توصيه‌هاي آن را دنبال كنيد تا عمر بيشتري هنگام كار با باتري لپ‌تاپ داشته باشيد.
4. مسيري جديد در ويندوز اكسپلورر
وقتي ويندوز اكسپلورر را اجرا مي‌كنيد، هميشه فولدر Libraries را باز مي‌كند. اگر نخواهيد از اين كتابخانه كه خود ويندوز براي‌تان پيش‌بيني كرده استفاده كنيد و بخواهيد با بازكردن ويندوز اكسپلورر، مستقيم جاي ديگري را باز كنيد چه؟ مراحل زير را دنبال كنيد:
الف. روي آيكن ويندوز اكسپلورر در نواروظيفه (Taskbar) كليك كنيد و بعد از منويي كه ظاهر مي‌شود، گزينه Properties را انتخاب كنيد. يك پنجره باز مي‌شود.
ب. بايد فيلد مقصد (Target) را كه در تب Shortcut قرار دارد ويرايش كنيد و مسير پيش‌فرضي را كه دوست داريد با باز شدن ويندوز اكسپلورر باز باشد، انتخاب كنيد. مثلا مشابه انتخاب زير:
%windir%\explorer.exe c:\Folder
اگر مي‌خواهيد مسيرهاي خاص ديگري به‌جز فولدرهاي خودتان را انتخاب كنيد، مثلا مي‌خواهيد كامپيوتر، داكيومنت‌ها يا شبكه‌تان را با ويندوز اكسپلورر باز كنيد، از دستورات زير استفاده كنيد:
* Computer: %windir%\explorer.exe
::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}
* Documents: %windir%\explorer.exe

::{450D8FBA-AD25-11D0-98A8-0800361B1103}
* Network: %windir%\explorer.exe

::{208D2C60-3AEA-1069-A2D7-08002B30309D}
* Libraries: %SystemRoot%\explorer.exe

پ. گزينه Ok را بزنيد.
5. تمام درايوهايتان را داخل ويندوز اكسپلورر ببينيد.
بسته به تنظيمات سيستم‌تان، وقتي به منوي كامپيوتر در ويندوز اكسپلورر مي‌رويد، ممكن است دچار شوك شويد! چرا كه تمام درايوهاي شما، مثل مموري كارت‌ريدرها نشان داده نمي‌شود. براي اين‌كه آرامش ذهني پيدا كنيد، مي‌توانيد با انجام كارهاي زير، هميشه همه درايوهاي خود را ببينيد:
الف. ويندوز اكسپلورر را باز كنيد و كليد Alt را بزنيد تا منوي بالا نمايش پيدا كند.
ب. از منوي Tools گزينه Folder Options را انتخاب كنيد و سپس روي تب View كليك كنيد.
پ. در بخش Advanced Settings، گزينه Hide empty drives in the Computer folder را از حالت انتخاب خارج كنيد. حالا همه درايوها نمايش داده مي‌شوند.
6. حفاظت از حريم شخصي جستجوهاي خود
وقتي به‌دنبال يك فايل مي‌گرديد، ويندوز كلمه‌هايي كه شما پيش از اين جستجو كرده‌ايد را در خود نگه مي‌دارد. اگر شما كامپيوتر خود را با ديگران شريكيد و نمي‌خواهيد آن‌ها از كلمه‌هايي كه شما در سيستم جستجو كرده‌ايد باخبر باشند، در اين‌صورت مي‌توانيد اين ويژگي را به‌سادگي غيرفعال كنيد:
الف. در باكس جستجوي ويندوز عبارت GPEDIT.MSC را تايپ كنيد و كليد اينتر را بزنيد تا يك پنجره براي‌تان باز شود.
ب. به بخش User Configuration برويد، از آن‌جا Administrative Templates را انتخاب كنيد و بعد از انتخاب Windows Components، روي ويندوز اكسپلورر كليك كنيد.
پ. دوبار روي گزينه زير كليك كنيد:
«Turn off display of recent search entries in the Windows Explorer search box»
و از پنجره‌اي كه باز مي‌شود، گزينه Enabled را انتخاب كنيد. بعد از آن گزينه Ok را انتخاب كنيد. از اين به‌بعد ديگر خيال‌تان از بابت ديده شدن كلمه‌هايي كه جستجو مي‌كنيد راحت باشد.
7. اتصال جستجوگر خود را بسازيد
ويندوز 7 قابليت جالبي دارد كه به‌كمك آن مي‌توانيد محتواي يك سايت را درست از ويندوز اكسپلورر جستجو كنيد. بدون اين‌كه نيازي به باز كردن اينترنت اكسپلورر باشد، نتايج درست داخل ويندوز اكسپلورر نشان داده خواهد شد.
به‌كمك گام‌هاي زير مي‌توانيد محتويات هر سايتي را جستجو كنيد. خيالتان راحت كه نيازي به كدنويسي نداريد:
الف. متن زير را داخل Notepad كپي كنيد.
NAME YOUR SEARCH
DESCRIPTION OF SEARCH
SITENAME.COM&count=50&format=rss">
ب. به‌جاي NAME YOUR SEARCH، نام عمليات جستجويي كه مي‌خواهيد نشان داده شود را بنويسيد. مثلا Click!
پ. به‌جاي DESCRIPTION OF SEARCH توضيحات و شرح عمليات جستجو را بنويسيد. مثلا Search through Click.
ت. به‌جاي SITENAME.COM آدرس سايت را بنويسيد. لطفا از http:// يا www استفاده نكنيد. مثلا jamejamonline.ir.
ث. در سمت راست عبارت count= عددي كه مي‌خواهيد جستجوي شما به آن تعداد انجام شود را وارد كنيد. همين 50 در مثال ما كفايت مي‌كند.
ج. فايل را ذخيره كنيد، از گزينه Encoding، Utf-8 را انتخاب كنيد و به آن پسوند .osdx بدهيد. مثلا click.osdx.
چ. حالا كافي است داخل ويندوز اكسپلورر باشيد و فايل را بيابيد و روي آن كليك راست كنيد. بعد از منوي ظاهر شده، گزينه Create Search Connector را انتخاب كنيد.
ح. حالا مي‌توانيد به‌سادگي با رفتن به گزينه yourusername/Searchers/Connector هر چيزي را كه مي‌خواهيد بيابيد.



×××


سالشمار كامپيوتر

1987
100905791569.jpg

سهام شركت مايكروسافت به‌قيمت 100 دلار به‌فروش رسيد.

كامپيوتر قابل توسعه ‌Mac SE‌ با قيمت 2900 دلار ارائه شد.

شركت آي‌بي‌ام كامپيوتر شخصي ‌2PS/‌ را معرفي كرد كه سيستم گرافيكي‌‌اش را پيشرفت داده و داراي يك گرداننده ديسك 5/3 با يك گذرگاه اضافه، براي راحتي كار كپي ديسك بود.
قانون حفاظت از اطلاعات كامپيوتري در آمريكا تصويب شد.
1988
در اين سال در حدود 45‌ميليون كامپيوتر در حال استفاده بودند.
شركت اپل پرونده‌اي را بر عليه شركت‌هاي مايكروسافت (براي ويندوز 3/2) و هيولت پاكارد براي نيوويو ‌(New Wave)‌ كه يك بسته مدار واسط گرافيكي بود) براي زيرپا گذاشتن قانون حقوق پديدآورنده (كپي‌رايت) به‌جريان انداخت.
مايكروسافت نرم‌افزار پي‌سي‌وركس ‌(PC Works)‌ و ‌2OS/‌ را براي مديريت شبكه محلي كامپيوترهاي شخصي و مايكروسافت پابليشر ‌ (Publisher)‌ كه يك برنامه نشر روميزي براي كاربران تازه‌كار بود را معرفي كرد
تعداد سيستم عامل‌هاي نصب شده بر كامپيوترهاي شخصي به‌نزديك به 30 ميليون نسخه رسيد.
1989
تيم برنرزلي ‌(Tim Berners-Lee)‌ هنگامي كه در آزمايشگاه فيزيك ذرات اروپا ‌(CERN)‌ كار مي‌كرد، روشي را پيشنهاد كرد كه به دانشمندان اجازه مي‌داد مقالات يكديگر را به‌صورت اجمالي خوانده و ورق بزنند. اين زبان و پروتكل كه وي توسعه بخشيد، راهنمايي براي شبكه جهاني وب بود.
آزمايشگاه شركت كريتيو (‌‌Creative‌)، ساندبلاستر ‌(SoundBlaster)‌ ‌-voice FM11‌ را معرفي كرد. اين دستگاه يك كارت صدا همراه با سينتي‌سايزر و مبدل متن به سخن و نيز ورودي™خروجي ديجيتال و يك درگاه ‌MIDI‌ و يك درگاه دسته‌بازي و نرم‌افزارهاي مربوطه بود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
واژه نامه
‌Pitch‌
اين كلمه به معاني بسيار به‌كار مي‌رود و از جمله كلماتي است كه در زمينه‌هاي گوناگون معنا دارد.


در اصطلاح رايانه نيز در يك كاربرد نشان‌دهنده تعداد كاراكترهايي است كه در يك اينچ قرار مي‌گيرند. ‌ ‌
‌Multi-boot‌
به قابليتي از رايانه‌ها گفته مي‌شود كه اين امكان را فراهم مي‌آورد تا روي يك سيستم، بيش از يك سيستم عامل نصب شود و در ابتداي روشن شدن رايانه از كاربر سوال شود كه قصد دارد با كدام سيستم عامل رايانه خود را راه‌اندازي كند؟ مثلا ممكن است روي يك رايانه علاوه بر سيستم عامل ويندوز، لينوكس نيز نصب شده باشد و كاربر بتواند در زمان نياز از هر يك از آنها بهره گيرد. ‌ ‌
‌Plain Vanilla‌
واژه ‌Plain‌ به‌معناي ساده و معمولي و ‌Vanilla‌ به‌معناي وانيل است كه در شيريني‌پزي استفاده مي‌شود.
اصطلاح ‌ Plain Vanilla‌ در زمينه رايانه به نسخه استاندارد يك سرويس، نرم‌افزار يا سخت افزار گفته مي‌شود كه فاقد ويژگي‌هاي پيشرفته و اضافه است. مثل مودمي كه تنها قابليت انتقال داده دارد و امكانات صوتي يا فكس ندارد.
در مورد نرم‌افزار نيز به برنامه‌اي گفته مي‌شود كه براي منظوري خاص طراحي شده و در آن نسخه، ويژگي‌هاي ديگري گنجانيده نشده است. ‌ ‌
‌Microsite
ميكروسايت در اصطلاح رايانه به وب‌‌‌سايتي گفته مي‌شود كه براي يك موضوع خاص و يا يك پيام در نظر گرفته شده است و معمولا بخشي از يك سايت بزرگ تر است. گاهي اين سايت‌ها براي تبليغ يك محصول هستند كه برخي سايت‌هاي بزرگ در سايت خود قرار مي‌دهند و در قبال آن هزينه تبليغ را دريافت مي‌كنند.
‌Gradient‌
گراديان به معناي شيب يا سطح شيب‌دار است. اما در اصطلاح رايانه و به‌خصوص در گرافيك و نرم‌افزارهاي گرافيكي نظير فتوشاپ به تغيير يكنواخت رنگ‌ها از يكي به ديگري گفته مي‌شود. در بسياري از نرم‌افزارها نيز ابزاري به همين نام وجود دارد كه عموما براي ساخت رنگ‌هاي پس‌زمينه به كار مي‌روند.
‌Load and Go‌
اين اصطلاح در زمينه برنامه‌نويسي و كامپايلر توليد كد ماشين به توانايي آغاز فوري اجراي يك برنامه يا زيربرنامه پس از بارگذاري در حافظه اصلي گفته مي‌شود.
‌Lobby page‌
لابي به سالن انتظار (هتل‌ها، فرودگاه و ديگر اماكن عمومي)‌گفته مي‌شود. صفحه لابي نيز در اصطلاح رايانه و اينترنت به صفحه‌اي از يك سايت گفته مي‌شود كه پيش‌نمايشي از اخبار را نشان مي‌دهد و عموما شامل عنوان خبر، موضوع،‌زمان سپري شده از ارسال خبر و گاهي بخشي از خبر است كه بازديدكنندگان بتوانند به مرور سريع خبرها بپردازند.


×××


پيشگامان دانش كامپيوتر
جين سامت
100905791669.jpg

وي متولد 1928نيويورك و راهنمايي خبره در تاريخ زبان برنامه‌نويسي بود.


وي زبان برنامه‌نويسي ‌FORMAC‌ را توسعه بخشيد كه نخستين زباني بود كه به‌صورت گسترده براي كار با عبارات نمادين رياضي استفاده شد.
كتاب وي با عنوان «زبان برنامه‌نويسي: تاريخچه و مباني» به‌عنوان كتاب استاندارد در زمينه زبان‌هاي برنامه‌نويسي شناخته مي‌شود. ‌ ‌
سامت نخستين زني بود كه رياست انجمن ‌ACM‌ را بر عهده گرفت و يكي از دانشمندان حرفه‌اي صنعت كامپيوتر بود.


×××


آخرين نسخه دات‌نت منبع‌باز
يك جا بنويسيد همه‌جا اجرا كنيد!
100905791824.jpg

اگر به‌شما بگويند كه محبوب‌ترين و رايج‌ترين زبان كدنويسي كه المان‌هاي شي‌گرايي1 را به‌خوبي پياده كند را معرفي كنيد، بي‌شك خواهيد گفت: مايكروسافت سي‌شارپ! سي‌شارپ (C#) با پشتيباني از كتابخانه دات‌نت، تبديل به يكي از ساده‌ترين و در عين حال قوي‌ترين زبان‌هاي برنامه‌نويسي شده است كه هواداران خاص خود را دارد. اما در مقابل، براي توسعه سيستم‌هاي لينوكسي هنوز هيچ راه‌حلي وجود ندارد. از اين‌رو، پروژه‌اي با حمايت مالي ناول2 براي پياده‌سازي كتابخانه دات‌نت به‌وجود آمده است، نسخه 4/2 اين كتابخانه به‌تازگي عرضه شده است كه با هم آن را مرور مي‌كنيم.


ميگوئل د ايسازا3، معاون ارشد ناول و خالق فريم‌ورك مونو اعلام كرده است كه در نسخه جديد مونو تمركز اصلي بر روي بهبود بازدهي بوده است. علاوه بر آن، در اين نسخه سعي شده است بستر محكم و قابل انعطافي براي نرم‌افزارهاي چندپردازنده سمت سرور ايجاد كند.
مونو 4/2 نخستين نسخه‌اي است كه براي پياده‌سازي‌هاي سازماني، پشتيباني حرفه‌اي دارد. اين نسخه همچنين شامل بسته‌اي الحاقي به سيستم عامل لينوكس سوسه4 است كه شامل پياده‌سازي‌هاي مونو در آن و پشتيباني كامل از مونو است.
مونو 4/2 همچنين از ASP.NET نيز پشتيباني مي‌كند و از اين به‌بعد سرورهاي لينوكسي نيز مي‌توانند برنامه‌هاي ASP.NET نسخه 5/3 را اجرا كنند. پشتيباني ASP.NET به‌جز پياده‌سازي Web Parts به‌طور كامل انجام شده است و مونو سازگاري كاملي با معماري MVC5 در ASP.NET دارد.
نسخه جديد مونو سريع‌تر و قابل‌‌انعطاف‌تر از نسخه قبلي است و با پشتيباني از چندنخي6 و پياده‌سازي صحيح‌تر DataGridView، طراحي فرم‌هاي ويندوزي در لينوكس را ساده‌تر كرده است. مونو2 روي لينوكس، مك، سيستم‌هاي مبتني بر BSD و مايكروسافت ويندوز اجرا مي‌شود. همچنين مي‌توان برنامه‌هايي كه تحت مونو كامپايل شده‌اند را روي ماشين‌هاي x86، x86-64، ARM، s390 و PowerPC اجرا كرد. همچنين، به‌كمك استراتژي‌هايي كه براي توسعه مونو در نظر گرفته شده است، مي‌توان نرم‌افزارهايي كه براي ويندوز نوشت را تحت نرم‌افزاري مبدل به سيستم‌هاي عامل لينوكس و مك منتقل كرد. اگر از ويندوز فرم نسخه 2 استفاده كرده باشيد،‌ حتي نيازي به كامپايل مجدد نيست.
تحليل‌گر كمكي
به‌كمك ابزار MoMa7 كه تحليل‌گري است براي انتقال پروژه‌هاي دات‌نت به مونو، مي‌توانيد به‌طور كامل از نقاطي كه توسط هر دو پشتيباني مي‌شوند يا ناهمخواني دارند مطلع شويد. همچنين مي‌توانيد با اين تحليل‌گر، ضعف‌هاي پتانسيلي كد خود را تشخيص دهيد. اما، همواره بهتر است با تكيه بر نيروي انساني به بررسي كد بپردازيد و هرگز به‌نرم‌افزار اكتفا نكنيد. چرا كه ممكن است در بسياري از نقاط، خطاهايي منطقي و پتانسيل وجود داشته باشند كه امكان شناسايي آنها به‌هيچ طريق از طريق نرم‌افزار ممكن نباشد.
مونودولوپ 0/2
همچنين، محيط توسعه كد مونو كه تحت سيستم عامل لينوكس كار مي‌كند به‌نام MonoDevelop منتشر شد. اين نسخه ويژوال‌استوديويي براي سيستم‌هاي عامل لينوكس و مك به‌شمار مي‌رود.
به‌كمك مونودولوپ 0/2 مي‌توان به‌توسعه‌دهندگان لينوكسي اين امكان را داد كه برنامه‌هاي تحت سيستم‌عامل يا تحت وب را با زبان‌هاي گوناگوني چون سي‌شارپ و يا Visual Basic.NET و جاوا بنويسند. در مونو دولوپ 0/2، پشتيباني از سي‌شارپ نسخه 3 و ASP.NET به‌طرز چشمگيري افزايش يافته است و با ديباگر داخلي به‌توسعه‌دهندگان كد اجازه مي‌دهد پروژه‌هاي خود را با ويژوال‌استوديو 2008 به‌اشتراك بگذارند.
مونو دولوپ، خود با مونو نوشته شده است و به‌كمك GTK# مي‌تواند باعث توسعه سريع برنامه‌هاي كاربردي شود. رابط كاربري ديباگر داخلي از مايكروسافت ديباگر و گنوديباگر پشتيباني مي‌كند و مي‌تواند Breakpoint ايجاد كند و همچنين قابليت تغيير مقادير را هنگام اجراي برنامه دارد. اين ديباگر به‌طور كامل با ديگر اجزاي محيط توسعه همخواني دارد و از امكاناتي چون تكميل خودكار متغيرها پشتيباني مي‌كند.
اين ويرايشگر كد همچنين ويژگي‌هاي جديدي چون، حالت استفاده از ويرايشگر محبوب Vi، پشتيباني از رنگ‌بندي‌هاي مختلف، دوتكه كردن پنجره كدنويسي8، تكميل كد بهتر با پشتيباني كامل از تمام كدهاي سي‌شارپ نسخه 3 و قابليت پيشرفته ويرايش سندهاي XML را در خود دارد.
همخواني با ويژوال‌استوديو
هر چند كه مونودولوپ مي‌تواند تا حد زيادي محيط دات‌نت را براي كاربران لينوكسي تداعي كند، اما از طرف ديگر، توسعه دهندگان ويندوزي مي‌توانند به‌سادگي از ويژوال استوديو براي توسعه كدهاي تحت مونو استفاده كنند. بخشي از اهداف پروژه مونو نيز جذاب كردن توسعه كد مونو تحت محيط ويژوال استوديو است.
با كمك مونو 4/2 و پياده‌سازي آن تحت محيط ويژوال‌استوديو، ‌كافي است كد خود را بنويسيد و بعد دكمه Publish را بزنيد. يك وب‌سايت به‌شما مي‌دهد كه مي‌تواند در سرورهاي لينوكسي كار كند و بر مبناي مونو باشد.
مون‌لايت، پروژه‌اي ديگر
در اواسط سال 2007،‌ پروژه مونو شامل زير شاخه‌اي جديد شد كه طي آن قرار بود سيلورلايت مايكروسافت را به نسخه‌اي قابل پشتيباني در لينوكس تبديل كند. در سال 2009، نخستين نسخه كامل مون‌لايت عرضه شد و در حال حاضر كاربران لينوكسي مي‌توانند به‌صورت پلاگيني براي فايرفاكس آن را نصب كنند. همچنين، به‌خاطر ظاهر زيباي مون‌لايت، از آن براي نرم‌افزارهاي روميزي هم استفاده شده است و تاكنون چندين Widget توليد شده است. مون‌لايت 2 تحت توسعه است و قرار است نسخه آلفاي آن مارس سال جاري ميلادي عرضه شود.
يك تكه نمونه كد در مونو
برنامه كوچك زير، با كمك GTK و مونو نوشته شده است:
using Gtk;
using System;
class Hello {
static void Main() {
Application.Init ();
Window window = new
Window ("helloworld");
(); window.Show
(); Application.Run
{
{
براي كامپايل بايد از دستور زير استفاده كرد:
mcs hello.cs -pkg:gtk-sharp-2.0
براي اين‌كه از دات‌نت نسخه 1/1 در كامپايل استفاده شود، از دستور بالا استفاده كنيد. اما براي اين‌كه از دات‌نت 0/2 استفاده كنيد، ‌از دستور زير استفاده شود:‌

gmcs hello.cs -pkg:gtk-sharp-2.0

برنامه را با دستور زير اجرا كنيد:
mono hello.exe

پي‌نوشت‌ها

1. Object Oriented
2. Novell
3. Miguel de Icaza
4. Suse
5. Model View Controller
6. Multi threading
7. Mono Migration Analyzer
8. Split View
منابع
1. http://www.mono-project.com
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Mono_(software)
3. http://www.go-mono.com
4. http://monodevelop.com
5. http://arstechnica.com/
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بررسي موضوع تندرستي الكترونيكي ‌‌‌(بخش نخست)
فناوري اطلاعات بر بالين بيمار
100905792219.jpg

پزشك امروز بدون فناوري اطلاعات همان طبيب ديروز هم نيست. با رشد همه جانبه روش‌هاي نوين زندگي، شاهد نقش فناوري اطلاعات در درمان و تحقيقات پزشكي نيز هستيم و بنابر نيازهاي خود مي‌توان اين زندگي را جهت داد، چرا كه فناوري اطلاعات بي‌كم و كاست در خدمت زندگي بهتر است.


اين روزها در دنياي فناوري اطلاعات با يك شماره پرونده مي‌توانيد به تمام اطلاعات پزشكي خود دست پيدا كنيد. سيستم‌هاي مديريت اطلاعات سلامت به بخش‌ها و تخصص‌هاي مختلفي تقسيم شده‌اند كه از جمله آنها موارد ذيل را مي‌توان نام برد.
سيستم‌هاي ذخيره اطلاعات بيمار، سيستم‌هاي اطلاعات سلامت‌، سيستم‌هاي اطلاعات دارويي‌، سيستم‌هاي درماني و جراحي‌، سيستم‌هاي پيگيري درمان‌، سيستم‌هاي هدايت بيمار، سيستم‌هاي كنترل كلينيك، سيستم‌هاي درمان از راه دور، سيستم‌هاي پبت اطلاعات اموات و كالبد شكافي، سيستم‌هاي راهبري پرستار، ربات‌هاي جراح‌، سيستم‌هاي داروخانه و سيستم‌هاي پذيرش بيمار و بسياري ديگر كه حتي نام بردن آنها در اين مقاله نمي‌گنجد. ‌ ‌
اما در پس پرده طراحي تمام اين‌ها يك هدف مشترك وجود دارد كه آن تسهيل در كار درمان است. با استفاده از اين سيستم‌ها بيمار در كمترين زمان بهترين خدمات را دريافت مي‌كند‌، پزشك تمام وقت از هر جاي دنيا كه بخواهد به بيماران خود دسترسي دارد و اطلاعات بيماران در همه جا به‌طور كامل در دسترس است. دسترسي همگاني به اطلاعات پزشكي در بستر شبكه‌هاي الكترونيكي يك رويا نيست آن را به وضوح مي‌توان در سازمان‌هاي درماني كه به اين سيستم‌ها نزديك شده‌اند مشاهده كرد. سامانه‌اي مانند ذخيره الكترونيكي اطلاعات سلامت ‌(HER)‌ كه مي‌تواند اطلاعات بهداشتي‌، درماني و سلامتي فرد را پيش از تولد، يعني زماني كه فرد دوران جنيني را طي مي‌كند تا پس از مرگ يعني وقتي ديگر در قيد حيات نيست را به‌صورت اطلاعات جامعي در يك فايل الكترونيكي ذخيره‌سازي كرده و آن را در يك شبكه اختصاصي در دسترس افراد مشخصي قرار دهد، به‌عنوان نمونه بارزي از كاركردهاي فناوري اطلاعات در امر سلامت به‌شمار مي‌رود. ‌ ‌
در سامانه‌هاي الكترونيكي كنترل سلامت همه چيز به‌صورت داده براي سيستم‌ها تعبير مي‌شوند‌، يعني اطلاعاتي مانند مشخصات اوليه بيمار و مشخصات بيماري او به‌صورت كدهاي تعريف شده در سيستم ثبت مي‌شود و پزشك مستقيما مي‌تواند در هر لحظه به وضع بيمار رسيدگي كند. اين كار باعث مي‌شود تا اين سيستم‌ها بتوانند مديريت منابع بيمارستاني را در اختيار گرفته و آنها را براي استفاده به بهترين نحو ممكن آماده‌سازي كنند. اين سامانه‌ها براي استفاده پزشكي و مديريت اطلاعات بيمارستان‌ها به امري حياتي تبديل شده‌اند. ‌ ‌
تعريف
كلمه تندرستي (سلامت) الكترونيكي كه ترجمه ‌Electronic Health‌ است داراي تعاريفي استاندارد و بسيار تخصصي است كه به‌شكل ساده مي‌توان آن را اين‌گونه تعريف كرد: «تمامي امور سلامت كه به هر نحو با آثار فناوري اطلاعات اعم از رايانه‌اي شدن، اصلاح ساختار يا تغيير شيوه دسترسي باشد را سلامت الكترونيك گويند». سلامت الكترونيكي، به‌دليل نو‌ظهور بودن هر روز اشكال جديدي را بروز مي‌دهد و به همين دليل نيز نمي‌توان براي آن تعريفي جامع و هميشگي ارائه كرد كه به تمام اشكال آن مستقيما اشاره كند و به‌صورت كلي نيز به‌دليل هم پيوندي ايجاد شده بين حوزه سلامت و حوزه فناوري اطلاعات زير شاخه‌هاي بسياري را به‌وجود آورده است كه بيشتر آنها نيز به‌عنوان رشته‌ها و تخصص‌هاي مستقل در دانشگاه‌هاي مختلفي تدريس مي‌شوند. رشته ‌ Medical Informatics‌ از اين دسته است.
تاريخچه
پرونده الكترونيكي تندرستي به‌عنوان يك طرح استاندارد و سراسري داراي سابقه كوتاهي است و در اكثر نقاط جهان 2 يا 3 سال بيشتر از عمر آن نمي‌گذرد اما ‌صورت محلي و تك شعبه‌اي تقريبا از سال‌هايي كه ارائه نرم‌افزارها براي كاربري‌هاي متنوع رايج شد اين سيستم‌ها نيز شروع به‌كار كردند كه يكي از اولين سيستم‌ها نيز سيستم پذيرش بيمارستاني بوده است. اين سيستم‌ درابتدا در بيمارستان‌هاي آمريكا، انگلستان و ژاپن پياده‌سازي شد و سپس به‌ديگر نقاط جهان سرايت كرده و در آنجا‌نيز بومي گرديد. ‌ ‌
پرونده الكترونيكي سلامت در اشكال مختلف و با عناوين متفاوتي در كشورهاي مختلف مطرح شده است و بنابر شرايط خاص آن كشورها داراي صورت‌ها و نمودهايي ويژه است. حدود 20 ‌سال پيش در آلمان ايده استفاده از كارت‌هاي هوشمند براي امور سلامت مطرح شد. اين كارت‌هاي هوشمند كه تا قبل از آن صرفا براي امور بانكي از آنها استفاده مي‌شد، توانستند در مدتي كوتاه، در **** درماني اين كشور نقش خود را ايفا كنند. اين سيستم‌ها درسال 1998 داراي استاندارهايي شدند كه در يكي از اصلي‌ترين آنها اين سيستم‌ها به 6 سطح تقسيم شده است، البته تقسيم‌بندي‌هاي آن چندان روشن نيست و تنها امور مربوط به درمان را براي آن لحاظ كرده‌اند و در سطوح اوليه آن اطلاعات پذيرش بيمار و ارتباط بين سيستم‌هاي ناهمگون كه خاصيت كار بيمارستاني نيز همين است مطرح مي‌شود و در سطوح بالاتر آن، امور ارتباطات از راه دور و مبادلات چندرسانه‌اي مطرح مي‌گردد. نمونه‌هايي مانند پروژه كشف ژنوم انساني در سال 1993 آغاز و در سال 2003 به پايان رسيد كه در اين پروژه اطلاعات ژنوم انساني كشف و در يك پايگاه داده مخصوص ذخيره‌سازي شد.
نيازهاي ملي و محلي ‌ ‌
امور مرتبط به‌سلامت به‌لحاظ گستردگي زمينه كاركرد، داراي نيازهاي بسيار متنوعي است، اما اصلي‌ترين نياز براي پياده‌سازي سيستم‌هاي نوين درماني، نياز به فرهنگ‌سازي است. اين نياز از آن جهت بسيار اهمييت دارد كه براي استفاده از اين سيستم‌ها سه دسته از افراد جامعه يعني بيمار، پزشك و دست‌اندر كاران سلامت مي‌بايست همگي با اين سيستم‌ها و نوع كاركرد آنها آشنا باشند و از آن مهم‌تر به‌وجود آنها با ديد مثبت نگاه كرده و سعي كنند نتايج و مزاياي آن را براي خود تحليل كنند تا بتوانند با آنها ارتباط بسيار عميق‌تري برقرار كنند. ‌ ‌
ديگر نيازهاي اين سيستم‌ها داشتن زير ساخت‌هاي ارتباطي مناسب است تا بتواند ارتباطي پايدار، ايمن و ارزان را براي واحدها درماني فراهم كند. نيازهايي مانند سيستم‌هاي آموزشي و تجهيزاتي نيز از ديگر نيازهاست. البته اين را هم بايد خاطر‌نشان كرد كه الكترونيكي شدن به‌معناي اينترنتي شدن نيست.


×××


راهنماي انتخاب تلويزيون HDTV‌ (بخش نخست)
LCD‌ يا پلاسما، مساله اين است؟
100905792397.jpg

تلويزيون وضوح بالا ‌(HDTV)‌1 ابزار نمايش تصاوير ديجيتال تلويزيوني ‌(DTV)‌ است كه براي قرن حاضر طراحي شده.

اگر چه اين فرمت، جايگزيني براي پخش برنامه‌هاي تلويزيوني با قالب آنالوگ قديمي، از سال 2006 به تصويب رسيده بود، اما اين جايگزيني به‌تاخير افتاد تا برنامه‌سازان و كانال‌هاي تلويزيوني و دست‌اندركاران پخش برنامه‌هاي تلويزيوني فرصت داشته باشند كه خود را براي اين فناوري آماده سازند. ا‌ز زماني كه حركت بازار دستگاه‌هاي تلويزيون به اين سو رفت كه تلويزيون‌هاي صفحه عريض2‌ ‌با صفحه كاملا مسطح و تخت3‌ ‌با توانايي نمايش ‌HDTV‌ را جايگزين مدل‌هاي قديمي‌تر براساس فناوري لامپ تصوير ‌CRT‌4‌ ‌كردند، بيشتر تلويزيون‌هاي راه ‌يافته به بازار ويژگي‌هاي لازم را كسب كرده‌اند، اما اگر شما هنوز هم از انواع ‌CRT‌ استفاده مي‌كنيد و قصد داريد آن را ارتقا داده و تلويزيون جديدي را براي خود تهيه كنيد، آيا مي‌دانيد كه به چه دانستني‌ها و اطلاعاتي براي انتخاب بهتر آن نياز داريد؟
پرسش‌‌هاي بسياري در مورد پخش و انتقال تصاوير تلويزيوني ديجيتال مطرح است، اما ما مي‌خواهيم اين مبحث را چنان ساده بيان كنيم كه شما با آسان‌ترين و بهترين روش ممكن، انتخاب خود را انجام دهيد. ‌ ‌
تلويزيون اچ‌دي نه‌تنها از برنامه‌هاي تلويزيوني ديجيتال پشتيباني مي‌كند، بلكه با فناوري روز تجهيز شده تا بتواند با پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي صوتي و تصويري جهان هماهنگي كامل داشته باشد و اين قابليت را در كار با سيستم‌هايي مانند دستگاه‌هاي بازي رايانه‌اي و دستگاه‌هاي پخش ويدئوي بلوري5‌ ‌به‌راحتي ارائه كند و حتي بتواند محتواي صوت و تصويري رايانه‌هاي شخصي را نمايش دهد.
ويژگي‌ها و اصول كار سيستم‌هاي ‌ HDTV‌
وضوح يا تفكيك‌پذيري تصوير ‌ ‌
ميزان وضوح و تفكيك‌پذيري6‌ ‌صفحه نمايش يك تلويزيون با نظم و آرايش پيكسل‌هاي تصويري آن تعيين مي‌شود. خطوط افقي و عمودي عناصري هستند كه با روشن و خاموش شدن متناوب خود نور لازم را براي به‌وجود آوردن تصاوير تلويزيوني ايجاد مي‌كند. مقدار وضوح 768‌×‌1280 پيكسل بدين معناست كه آن تصوير متشكل است از 1280 عدد خط پيكسل عمودي و 768 عدد خط پيكسل افقي. ‌ ‌
كوچك‌ترين تلويزيون‌هاي ‌LCD‌ حداقل وضوح پايه 768‌×‌1280 را دارند، كه اين به‌معناي آن است كه آنها از تعداد 720 عدد از سيگنال‌هاي پيشرونده7‌ P HD720پشتيباني مي‌كنند، اما تعداد زيادي از تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي وضوح 1080‌×‌1920 را عرضه مي‌كنند كه اين خود از ملزومات اساسي ارائه ويديوي ‌p1080 HD‌ نيز به‌شمار مي‌رود (مانند تصويري كه توسط دستگاه بلوري ايجاد مي‌شود)‌. حتي در اندازه‌هاي كوچك 32 اينچ هم قيمت پايه براي سيستم‌هاي تلويزيون ‌ p720‌ و ‌p1080‌ نوسان زيادي دارد. ‌ ‌
پيشنهاد ما اين است كه اگر بودجه‌تان اجازه مي‌دهد، تلويزيون نوع ‌p1080‌ را برگزينيد و به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه تشخيص تفاوت ميان ويديوي ‌p720‌ و ‌p1080‌ در تلويزيون‌هاي 42 اينچ و كوچكتر از آن در فواصل تماشاي عادي بسيار مشكل است، همچنين آگاه باشيد كه كانال‌هاي تلويزيوني اچ‌دي برنامه‌هاي خود را در دو حالت ‌p720‌و ‌p1080‌ پخش مي‌كنند و نه كمتر. پس برگزيدن يك تلويزيون ‌p1080‌ به شما اين امكان را خواهد داد، تا در آينده هم از مزاياي داشتن تلويزيوني مطابق با فناوري روز بهره‌مند شويد. ‌ ‌
با اين كه بسياري از انواع مدل‌هاي تلويزيون پلاسماي‌42 اينچ بسته به نوع آنها وضوح 768‌×‌1280 دارند، كه كمتر از الگويي است كه اساسا براي نمايش سيگنال‌هاي ‌p720‌ اچ‌دي مورد نياز است، با اين حال اين تلويزيون‌ها در رده تلويزيون‌هاي ‌p720‌ اچ‌دي طبقه‌بندي مي‌شوند كه اين خود امري اشتباه است.
يك تلويزيون 50‌اينچ ‌p720‌ پلاسما معمولا قادر به پردازش وضوح 768‌×‌1366 است، اما بيشتر پلاسماهاي پيشرفته و خوب امروزي وضوح 1080‌×‌1920 را ارائه مي‌كنند كه اساسا براي پشتيباني از ‌p1080‌ مورد نياز است، ولي قيمت آنها تا حد زيادي گرانتر از پلاسماهاي نوع ‌p720‌ است، اگر شما انتخاب يك تلويزيون پلاسما را در نظر داريد، اطمينان حاصل كنيد كه حتما موارد ذكر شده فوق را در تصميم‌گيري خود براي انتخاب اين نوع از تلويزيون اچ‌دي مد نظر داشته باشيد. ‌ ‌
درجه روشنايي يا كنتراست تصوير ‌ ‌
به زبان ساده، درجه كنتراست يعني ميزان سطح روشنايي و تاريكي تصويري را كه يك صفحه نمايش تلويزيون مي‌تواند ايجاد كند، و اين مشخصه براي نمونه در تبليغات به اين صورت نمايش داده مي‌شود (1 به 500)‌. تلويزيون‌هاي اچ‌دي با كيفيت و پيشرفته معمولا از درجه بالايي از كنتراست برخوردارند كه بسته به نوع از (1 به 1000)‌شروع مي‌شوند اما اين نكته‌اي است كه نياز به تامل دارد. چرا؟ چون هيچ استاندارد خاص و مشخصي براي اندازه‌گيري آن در دست نيست.
توليدكنندگان سيستم‌ها فهرستي از مشخصاتي درست كرده‌اند كه نسبت روشنايي پويا8‌ناميده مي‌شود و معمولا يك عدد كاذب و غيرواقعي مثل (1 به 10000)‌و يا خيلي بالاتر از آن است. بيشتر اچ‌دي‌تي‌وي‌ها معمولا درجات روشنايي را به‌خوبي ارائه مي‌كنند، اما سطوح تاريكي اكثرا مساله‌ساز و مشكل‌آفرين هستند. ‌ ‌
ناگفته نماند كه نمايشگرهاي ال‌سي‌دي، مشكلات بيشتري در ايجاد سياهي‌ها و تاريكي‌ها نسبت به پلاسما و سيستم‌هاي ‌DLP‌9‌ ‌يا پروجكشن‌ها دارند. بهترين راه براي قضاوت در مورد ميزان كنتراست يك دستگاه اين است كه تلويزيون را شخصا و در محيطي شبيه به منزل خودتان تماشا كنيد و تنها به چشمان خود اعتماد داشته باشيدو نيز به ياد داشته باشيد كه اغلب فروشگاه‌هاي صوتي و تصويري صفحه نمايش تلويزيون را به‌صورت مشخصي تنظيم مي‌كنند، كه تا حداكثر ميزان ممكن بتواند مشتري را تحت تاثير قرار دهد و تنظيم كنتراست تصوير نيز از اين نكته مستثني نيست؛ به‌طوري كه آنها به‌ندرت صحنه‌هاي تاريك را به‌نمايش مي‌گذارند.
اندازه ابعاد صفحه نمايش تلويزيون ‌ ‌
ممكن است توانايي‌مالي شما اجازه خريد يك تلويزيون در اندازه‌هاي خيلي بزرگ را به شما بدهد، اما پول تنها عاملي نيست كه بزرگي اندازه صفحه نمايش تلويزيوني را كه شما امكان مالكيت آن را داريد تامين مي‌كند.
اندازه مطلوب صفحه نمايش براي اتاق پذيرايي شما دقيقا بستگي به اندازه فضاي آن دارد. يك تلويزيون اچ‌دي 52 اينچي ممكن است در يك اتاق كوچك زياده از حد بزرگ و بي‌قواره به‌نظر بيايد. نه‌تنها اين مورد بلكه تصوير آن هم در آن محيط كوچك جلوه واقعي خود را نخواهد داشت. به‌خاطر اين ‌كه هر تلويزيون اچ‌دي يك فاصله مشخص ايده‌آل و متناسب با سايز خود دارد كه بايد رعايت شود و وقتي شما در محيطي كوچك تا حد زيادي نزديك به يك بسيار بزرگ تلويزيون اچ‌دي بنشينيد آن كيفيت تصويري فوق‌العاده‌اي را كه براي ارائه آن طراحي و ساخته شده و از قابل انتظار است را نخواهد ديد.
براي تعيين اندازه مناسب صفحه نمايش تلويزيون براي محل زندگي‌تان، كافيست، فاصله محل نشستن خود تا محل قرار دادن تلويزيون را اندازه‌گيري كرده و مقدار آن را نصف كنيد، اين اندازه بهترين سايز براي صفحه نمايش تلويزيون شما خواهد بود.
پي‌نوشت‌ها
High Definition TV.1‌
Wide Screen.2‌
Flat Panel.3‌
Cathode Ray Tube.4‌
Blue-ray.5‌
Resolution.6‌
Progressive.7‌
Dynamic Contrast Ratio.8‌
Digital Light Processing.9


×××


سيستم دامنه‌هاي اينترنتي بر پايه ‌4.0 IPV‌
چي كجاست؟
100905793761.jpg

حتما براي شما پيش آمده است كه براي يك بار هم كه شده به اين سوال كه «اين آدرس‌هاي اينترنتي از كجا مي‌آيند؟» بيانديشيد يا تبليغاتي را ديده باشيد كه عبارت www.yourname.com‌ را سرلوحه كار خود قرار داده است و اين‌كه كدام يك از پسوندهاي دامنه را انتخاب كنيد، برايتان موضوع مهمي باشد.


دامنه اينترنتي، تركيبي از حروف و اعداد است كه به‌همراه تعداد محدودي از كاراكترها، شكلي واحد را تشكيل مي‌دهد. صورت تشكيل شده، بايد در تمام دنيا يكتا و منحصربه‌فرد باشد. يعني امكان وجود دو نام يك‌سان براي دو دامنه وجود ندارد. دامنه‌هاي اينترنتي، در سرورهايي به‌نام ‌DNS‌1، آدرس نهايي خود را پيدا مي‌كند و وب‌سايت مورد نظر را باز مي‌گرداند. ‌ ‌
دامنه‌ها از مبحثي به نام ‌URL‌2 براي شناسايي و مسيردهي به يك صفحه خاص وب استفاده مي‌كنند. مثلا، ‌URL‌ زير، به صفحه ‌index.html‌ از سايت مايكروسافت مي‌رود.
http://www.microsoft.com/index.html
هر دامنه، يك پسوند دارد كه دامنه سطح بالا ‌(TLD)‌3‌‌ ‌را مشخص مي‌كند. دامنه سطح بالا، نوع فعاليت وب‌سايت را مشخص مي‌كند. از آن‌جايي كه تغيير نام دامنه، به‌معني تغيير ذهن تمام مخاطبين است تا آدرس جديد را حفظ كنند، بنابراين انتخاب آن بايد به‌دقت انجام بگيرد. تعداد دامنه‌هاي سطح بالا محدود است و ايجاد هركدام از آنها به تصويب نهادهاي بين‌المللي زيادي نياز دارد. اين دامنه‌ها به دو بخش اصلي دامنه‌هاي كشوري (منطقه‌اي) و دامنه‌هاي كاري تقسيم مي‌شوندكه فهرستي از معروف‌ترين آنها به شرح زير است:
دامنه‌هاي كشوري:
‌ir‌: ايران
‌de‌: آلمان
‌ca‌: كانادا
دامنه‌هاي كاري:
‌gov‌: براي سازمان‌هاي دولتي ‌(Government)‌
‌edu‌: براي موسسات آموزشي و تحقيقاتي ‌(Education)‌
‌org‌: براي سازمان‌هاي غيرانتفاعي ‌(Organization)‌
‌mil‌: سازمان‌هاي نظامي ‌(Military)‌
‌net‌: سازمان‌هاي شبكه‌اي ‌(Network)‌
و بسياري موارد ديگر كه همچنان رو به افزايش هستند.
همان‌طور كه مي‌دانيد، بستر اينترنت، بر مبناي پروتكل ‌TCP/IP‌4‌ ‌پياده‌سازي شده است، بدين ترتيب، تمامي گره‌هاي موجود در اين شبكه بزرگ، داراي يك آدرس منحصربفرد و يك‌ تا به نام ‌IP‌5‌ ‌هستند. اين آدرس، 32 بيتي بوده و براي راحتي كار، از چهار عدد 8 بيتي كنار هم استفاده مي‌شود. مسلم است كه به‌خاطر سپردن اين 32 بيت به ذهن، حتي اگر به صورت 4 عدد سه رقمي باشد، دشوار است و امكان اشتباه در آن بي‌شمار وجود دارد. علاوه بر آن، به اين دليل كه هر كامپيوتر براي خود يك آدرس آي‌پي جداگانه دريافت مي كند، از اين‌رو، وب‌سايت‌هاي مشهوري كه از چندين سرور براي اطلاع‌رساني استفاده مي‌كنند، با مشكل روبه‌رو خواهند شد. ‌ ‌
فاصله ميان دامنه‌ها و آدرس‌هاي آي‌پي را به وسيله سيستمي به نام سيستم نام دامنه پر مي‌كنند. اين سيستم به‌طور خلاصه، نام دامنه‌ها را به آدرس آي‌پي ترجمه مي‌كند. اين عمل ترجمه، به‌طور مجزا در هر سيستم و به‌طور كلي در يك سرور مركزي در شبكه جهاني اينترنت انجام مي‌شود. ‌ ‌
بخش نخست آدرس، كه همان ‌TLD‌‌باشد را بايد از طريق دارنده آن دومين، كه به آن ‌Holder‌ مي‌گويند تهيه نمود. بخش دوم آن كه نام وب‌سايت شما را مشخص مي‌كند، انتخابي است. اما بخش سومي هم وجود دارد كه معمولا در همه وب‌سايت‌ها از آن استفاده مي‌شود،‌و آن‌هم عبارت ‌www‌ است. نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه ‌www‌ هميشه ثابت نيست و ممكن است معادل‌هاي ديگري جايگزين آن شود. اين كلمه كه سطح سوم دامنه را نشان مي دهد، نشان دهنده سرور ميزبان در آن آدرس اينترنتي است (و متعاقبان ‌2www‌ سرور ديگري است.) ‌ ‌
سطح سوم نام دامنه الزامي نيست، براي مثال، مي‌توان بدون نوشتن ‌www‌ به وب‌سايت گوگل نيز مراجعه كرد. مي‌توان بيشتر از يك نام دامنه را به يك آدرس اينترنتي ارجاع داد. همچنين مي‌توان يك نام دامنه را به‌صورت تصادفي به چند آدرس اينترنتي ارجاع داد كه از بار روي سرورها بكاهد. ‌ ‌
اگر مي‌خواهيد بدانيد كه آدرس آي‌پي دامنه اينترنتي مورد نظرتان چيست، كافي است از دستور پينگ استفاده كنيد. براي اين كار، ابتدا ‌Command Promt‌ ويندوز خود را باز كنيد و دستور زير را تايپ كنيد:
‌Ping www.google.com
http://www.google.com‌
كه در اين حالت سيستم چهار بسته 32 بايتي به سمت سرور گوگل ارسال مي‌كند و علاوه بر آدرس آي‌پي سرور گوگل، سرعت دسترسي شما به آن سرور و ميزان قابل اعتماد بودن اتصال شما را نشان مي‌دهد.
سرور ‌DNS‌، نام دامنه ورودي را دريافت مي‌كند، در صورتي كه كامپيوتري در شبكه زير مجموعه‌اش، آن نام دامنه را ثبت كرده باشد،‌آدرس آي‌پي آن كامپيوتر را بر مي‌گرداند، در غير اينصورت، از سرور ‌DNS‌ ديگري استفاده مي‌كند و اين اقدام آنقدر تكرار مي‌شود كه آدرس آي‌پي صحيح باز گردد. ‌ ‌
هر كامپيوتري، يك حافظه نهان ‌(Cache)‌ دارد كه براي مرور سريع‌تر دامنه‌ها، آدرس‌هاي آي‌پي متناظر را در سيستم ذخيره مي‌كند. براي ديدن حافظه نهان ‌DNS‌ سيستم خودتان به آدرس زير برويد:
c:\winnt\system32\drivers\etc\host

منابع ‌ ‌
http://webopedia.com/
TERM/D/DNS.html‌
Designing‌‌‎‌، ‌158 O'rielly - Page
‌and Developing Scalable IP Networks ‌
پانوشت
Domain Name Service.1‌
Uniform Resource Locator.2‌
Top-Level Domain.3‌
Transmission Control Protocol.4
‌and Internet Protocol ‌
Internet Protocol.5


×××


سرويس پست الكترونيكي براي مغزهاي متفكر
100905793894.jpg

اسكويرل ميل ‌(SquirrelMail)‌، يك سرويس پست الكترونيكي تحت وب است كه توسط ناتان و لوك ارسمن در ماه دسامبر 1999 پديد آمد. اسكويرل به‌معناي سنجاب است و نامگذاري اسكويرل‌ميل به اين دليل است كه سنجاب‌ها از سريع‌ترين حيوانات به‌شمار مي‌آيند. اسكويرل‌ميل از جمله موفق‌ترين پروژه‌هايي است كه با استفاده از زبان ‌PHP‌ انجام شده است. در زمان پيدايش اسكويرل ميل، سرويس‌هاي پست الكترونيكي منبع‌باز انگشت‌شمار بودند و همان تعداد اندك نيز يا از همه قابليت‌هاي لازم برخوردار نبودند يا نصب و استفاده از آنها آسان نبود. مجموعه عوامل فوق منجر به تولد پروژه اسكويرل ميل شد. ‌ ‌


اسكويرل ميل را مي‌توان روي همه وب‌سرورهايي كه مجهز به ‌PHP‌ و سرور‌هاي ‌IMAP‌ و ‌SMTP‌ باشند نصب كرد. خروجي اسكويرل ميل به‌فرمت 4 HTML‌ است. اين امر سازگاري بسيار زيادي را با اكثر جستجوگر‌هاي اينترنت ايجاد مي‌كند. از مزاياي مهم اسكويرل ميل نسبت به اكثر سيستم‌هاي رايج، نصب آسان و نياز اندك به انجام تنظيمات اضافه است. پروژه اسكويرل ميل با يك هدف بسيار اختصاصي ايجاد شد كه بعد‌ها به مجموعه اي از اصول و راهكارهاي پايدار تبديل شدند. براساس اين اصول، اسكويرل‌ميل بايد برنامه ساده‌اي باشد كه نياز آن به سرور و كلاينت بسيار اندك باشد. به‌عبارت ديگر برنامه مستقل از ابزارهايي مانند جاوا اسكريپت و ‌HTML‌ پويا است. درعين حال، اسكويرل‌ميل از تمام امكاناتي كه از يك سرويس پست الكترونيكي انتظار مي‌رود، برخوردار است. ‌ ‌
در اسكويرل ميل ويروس‌ها هرگز به‌طور خودكار باز نمي‌شوند. در حقيقت هيچ يك از فايل‌هاي همراه نامه تا زماني كه كاربر روي دكمه بارگذاري كليك نكند، بارگذاري نمي‌شوند. ضمن اين‌كه همه نامه‌هاي دريافت شده در سرور چك مي‌شوند تا احتمال ويروسي شدن كاهش يابد.
اكثر نامه‌هاي اسپم، توسط فيلتر‌هاي سرور حذف مي‌شوند. به اين ترتيب حجم نامه‌هاي اسپم به حداقل مي‌رسد. از سوي ديگر، ارسال‌كنندگان اسپم از اين‌كه شما نامه آنها را دريافت كرده‌ايد، مطلع نمي‌شوند. ‌ ‌بيشتر نامه‌هاي اسپم حاوي تصاويري هستند كه به‌جاي آن‌كه با نامه الكترونيكي همراه باشند، به يك دامنه متصل هستند. وقتي كه چنين نامه‌اي را باز مي‌كنيم، با اتصال ناخواسته به اين دامنه، فرستنده را از باز شدن نامه مطلع مي‌كنيم. اسكويرل از ارسال چنين پيام‌هايي جلوگيري مي كند. سرعت دسترسي به نامه‌ها بسيار بالاست زيرا برخلاف نرم‌افزارهايي مانند ‌Outlook Express‌، كه در آنها نامه‌هاي الكترونيكي بايد ابتدا در رايانه بارگذاري و ذخيره شوند، در اسكويرل ميل مي‌توان به نامه‌ها روي سرور دسترسي داشت. اين كار از استفاده نابه‌جا از حافظه نيز جلوگيري مي‌كند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
فناوري ديجيتال
روبوت ظرف‌‌‌شو
شركت پاناسونيك به‌تازگي روباتي طراحي كرده است كه مي‌تواند مثل انسان، مسووليت شستن ظرف‌ها را به‌عهده بگيرد. اين روبات كه با همكاري موسسه تحقيقاتي ‌IRT‌ ساخته شده دستيار ‌KARKitchen ‌‌نام دارد. ‌
100905794888.jpg



نمونه‌برداري رنگ از طبيعت ‌ ‌
مهم‌ترين چيز در نقاشي، رنگ است، ولي نمونه‌برداري از رنگ طبيعت دشوار است. اما با استفاده از اين اسكنر، مي‌توانيد همچون ابزار قطره‌چكان در نرم‌افزارهايي نظير فتوشاپ، از رنگ طبيعت نمونه‌برداري كنيد و با استفاده از رنگ ساخته شده توسط كارتريج دستگاه، به نقاشي بپردازيد.
100905794969.jpg



100905794965.jpg



كوچك‌ترين
ماوس نوري جهان
كوچك‌ترين ماوس نوري جهان با ابعاد 65/17‌×‌21‌×‌42 ميلي‌متر ساخته شده و ‌Z-nano‌ نام دارد. اين ماوس كه به اندازه شست انسان است، به‌رغم كوچكي، كاربري آساني دارد.
100905794982.jpg



يادآوري به جراحان فراموشكار ‌ ‌
جا گذاشتن گاز استريل يا چيزهاي ديگر در بدن بيمار به هنگام جراحي اتفاق نادري نيست. از يك طرف يك جراح نبايد تا اين حد فراموشكار باشد و از طرف ديگر بايد براي جلوگيري از اين اتفاق چاره‌اي انديشيد. شركت زيمنس نوعي تراشه ‌RFID‌ طراحي كرده است كه با قرار گرفتن در گاز استريل مي‌‌تواند پيش از اتمام عمل جراحي پزشك را از وجود خود مطلع سازد. ‌
100905808136.jpg



برچسب تازگي

اين برچسب كه به‌شكل ساعت شني طراحي شده، با گذشت زمان مصرف موادغذايي، متناسب با آن تغيير رنگ مي‌دهد و خريدار را از مقدار ماندگي كالا آگاه مي‌كند.
100905795032.jpg



صفحه كليد منحصر به‌فرد
شايد كساني كه در تايپ با صفحه كليدهاي استاندارد مشكل دارند بتوانند با اين صفحه كليد منحصربه‌فرد راحت‌تر كار كنند. با اين دستگاه مي‌توانيد با استفاده از 8 انگشت خود و از جهات مختلف اطلاعات را به رايانه منتقل كنيد. تايپ با اين صفحه كليد مطمئنا تجربه جديدي خواهد بود.
100905795049.jpg



سي دي خراب‌كن ‌ ‌
زماني كه مي‌خواهيد يك سي‌دي شامل اطلاعات شخصي يا محرمانه‌اي را دور بريزيد خوب است قبل از آن، از نابود شدنش اطمينان حاصل كنيد، دستگاهي را كه مشاهده مي‌كنيد مي‌تواند هرگونه ديسك ليزري را غيرقابل خواندن كند. اين محصول ‌DiscEraser‌ نام دارد و قيمت آن 13 دلار است.
100905795089.jpg



خودروي دو تكه ‌ ‌
طراحي اين خودروي منحصربه‌فرد به‌شكلي است كه به علاقه‌مندان به سفر اجازه مي‌دهد خانه خود را هميشه به‌همراه داشته باشند، اما در صورت لزوم از آن جدا شده و با خودرويي كوچك به گشت‌و گذار در شهر بپردازند. ‌
100905795061.jpg


×××

دانلود پی دی اف این شماره: كليك شماره 233- يكشنبه 13 اردیبهشت 1388 / دانلود - حجم 1 MB
 
بالا