برگزیده های پرشین تولز

کلیک ، ضمیمه جام جم : بحث و گفتگو پیرامون مطالب و دانلود هفتگی کلیک

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
پيشگامان دانش كامپيوتر
گوردون مور ‌ ‌‌Gordon E. Moore‌
100903907315.jpg

گوردون مور متولد سال 1929 در سان‌فرانسيسكو كاليفرنيا و داراي مدرك دكتراي فيزيك–شيمي از موسسه فناوري كاليفرنيا است. وي به رابرت نويس ‌(Robert Noyce)‌ براي توسعه تراشه نيمه‌رسانا در شركت نيمه‌رساناي فارچايلد ‌(Fairchild)‌ در سال 1958 كمك كرد. در همان زمان جك كيلباي ‌(Jack Killby)‌ نيز در حال انجام همين اختراع در تگزاس اينسترومنتز بود. نويس و مور در سال 1968 كمپاني اينتل را تاسيس كردند.


مور در سال 1997 موفق به دريافت نشان ويژه ‌IEEE‌ بابت پيشتازي در فناوري مدارهاي مجتمع ‌(IC)‌ و مجتمع‌سازي مقياس بسيار بالا ‌(VLSI)‌ گرديد.


×××


پرواز اژدهاي آتشين ‌AMD‌ به كمك فناوري عنكبوتي
100903907787.jpg

اگر چه هر از گاهي اينتل بستري از فناوري را در رابطه با امور رايانه‌اي ابداع مي‌كند (مهم‌ترين آنها سنترينو و ‌Viiv‌)، اما در گذشته هرگز چنين كاري از ‌AMD‌ مشاهده نشده است. با اين حال به تازگي ‌AMD‌ اولين پايگاه فناوري ابداع شده خود به نام فناوري عنكبوتي1‌ ‌را معرفي كرده است. فناوري عنكبوتي كاملا متفاوت با فناوريهاي اينتل است و علت تفاوت آن به خاطر عناصر و قطعات سخت افزاري استفاده شده در آن است.
از جمله يك واحد پردازش گرافيكي2‌ ‌با يك ريزپردازنده چهار هسته‌اي از نوع فنوم3‌ ‌و يكي از چيپ ست‌هاي سري 7 كه كاملا متفاوت با فناوريهاي قبلي اينتل است، چرا كه هيچ كدام از فناورهاي اينتل در گذشته سه بخش ريزپردازنده، كارت ويدئويي و چيپ ست گرافيكي را در كنار هم به كار نبرده و از مجتمعي چنين از سخت افزارها در كنار يكديگر استفاده نكرده است؛ مگر در موارد استثنايي و انواع خاصي كه براي مصارف مورد نياز شبكه‌هاي رايانه‌اي طراحي و به بازار عرضه شدهاند.
جاي تعجبي نيست كه چرا ‌AMD‌ از تقويت گرافيك در اين بستر فناوري بهره جسته است؟ روشن است كه اصلي ترين هدف فناوري عنكبوتي ‌AMD‌ به طور مشخص رايانههاي مخصوص بازيهاي رايانه‌اي و علاقه مندان به ويدئو با وضوح بالاي ‌HD‌ است.
طراحي و تنظيمات بي نقص و عالي
اصلي ترين هدفي كه به دنبال مطرح كردن اين فناوري عنكبوتي پيگيري مي‌شود اين است كه اين اجزاي سخت افزاري كه از پيش شناخته و آزمايش شده‌اند، به صورتي مجتمع در كنار هم به طور موثري كارآيي خواهد داشت، زيرا همگي ساخت يك شركت هستند و آزمايشهاي مربوط به كاركردشان را قبلا بارها به صورت موفقيت آميزي پشت سرگذاشتهاند.
به مالكيت در آمدن ‌ATI‌ توسط ‌AMD‌ به نيمههاي سال 2006 باز مي‌گردد كه اين امر به خودي خود كمك و مساعدت بسيار مهم و به سزايي را در شكل‌گيري و به وجود آمدن اساس اولين ايده فناوري عرضه‌‌شده ‌AMD‌ انجام داد. اما عاملي كه بيش از هرچيز ديگري ‌AMD‌ را براي طراحي و مطرح كردن اين فناوري عنكبوتي مصمم ساخت، تنها موقعيت زماني بسيار مناسبي بود كه ‌AMD‌ به سرعت آن را تشخيص داد و از آن بهره برداري كرد.
اصول كار فناوري عنكبوتي ‌AMD‌
اجزاي تشكيل دهنده فناوري عنكبوتي عبارتند از: چيپ ست سري 7، واحد پردازش گرافيكي رادئون4‌ ‌و ريزپردازنده فنوم.
1– چيپ ستهاي سري 7 ‌ ‌
با استفاده از چيپ‌ست‌هاي سري 7، ‌AMD‌ پشتيباني كامل از ريزپردازندههاي چهار هسته‌اي به همراه كارتهاي گرافيكي برخوردار از آخرين فناوري پيشرفته را عرضه مي‌دارد كه اين چيپ ست فناوري ابر انتقال5‌ ‌را نيز در بردارد. با افزودن بر 42 كانال در دسترس از نوع ‌2.0PCI- E‌، چيپ‌ست‌هاي سري 7 از قابليتهاي فوق‌العاده‌اي مطابق با آخرين فناوريهاي متداول روز جهان پشتيباني مي‌كند كه اين خود شامل استفاده همزمان از چهار برد گرافيكي رادئون نيز هست. متاسفانه بيشتر اوقات در چرخه كار رايانه‌‌ها چيپ ست ها به منزله زاويه فراموش شده‌اي از فناوري تلقي مي‌گردند، اما عملا آنها به منزله ستارههاي درخشاني، روشنگر راه اين فناوري هستند.
2– ريزپردازندههاي فنوم
با داشتن چهار هسته، اين ريزپردازنده ها فنوم هستند كه قدرت بسيار زيادي را به مجموعه فناوري عنكبوتي ارزاني مي‌دارند. به عنوان نخستين ريزپردازنده چهار هسته‌اي موجود ‌AMD‌، كه نوع خاصي از آن هم با نام چيپ فنوم نگارش سياه6‌ ‌توسط ‌AMD‌ توليد شده است و مصرف كنندگان عمده آن كاربران حرفه‌اي هستند. محاسبه گر آن با قابليت قفل گشوده عمل مي‌كند، و شما به راحتي مي‌توانيد عملكرد ريزپردازنده را شخصا به صورت اختصاصي تنظيم كنيد.
3– واحد پردازش گرافيكي رادئون
تراشه واحد پردازشگر گرافيكي رادئون سري 3800، نخستين نمونه از تراشههاي پردازشگر گرافيكي بهره‌گيرنده از فناوري سري 55 نانومتري در نوع خود هستند و از ‌ 10.1 Directx‌ نيز پشتيباني كامل مي‌كنند، كه فناوري كراس فايركس7‌ ‌ نيز امكان استفاده مداوم از چهار برد گرافيكي رادئون به طورهمزمان را به سيستم مي‌دهد.
مزايا و ر‌هاوردهاي فناوري عنكبوتي
يكي از بزرگ ترين محاسن اين فناوري اين است كه كاربران و طرفداران آن كه افرادي عادي هستند كه به رايانه شخصي شان و ارتقا آن علاقه دارند و تنها مختص و در اختيار كساني نيست كه بودجه و توانايي خريد تجهيزات و سيستمهاي گران قيمت را دارند. طراحي فناوري عنكبوتي به زمان پس از مالكيت در آمدن ‌ATI‌ توسط شركت ‌AMD‌ باز مي‌گردد و ‌AMD‌ به اين فناوري به منزله تلفيقي از آميزههاي كاربردهاي بازيهاي رايانه‌اي و رايانه مخصوص تماشاي فيلم‌هاي سينمايي با كيفيت ‌HD‌ مي‌نگرد. ‌AMD‌ با آگاهي از تمايل كاربران به داشتن هر دو مشخصه در يك دستگاه و در هم آميختن آنها با يكديگر با فناوري عنكبوتي به اين تمايل و علاقه كاربران پاسخ داده است و از سوي ديگر اين يك حركت حياتي و استراتژيك از سوي ‌AMD‌ براي تصاحب بازار علاقه‌‌مندان و مصرف كنندگان رايانههاي شخصي است.
مصرف كم انرژي
با استفاده از فناوري پاورپلي8‌ ‌در كارتهاي ويدئويي رادئون، ‌AMD‌ قادر خواهد بود تا مصرف انرژي را در واحدهاي پردازنده كارتهاي گرافيكي تا 50 درصد در زمان اوج فعاليت و تا 75 درصد در زمان بيكاري آنها كاهش داده كه اين مصرف كمتر انرژي الكتريكي مترادف با اين مساله است كه چيپ پردازشگر گرافيكي حرارت كمتري نيز ايجاد خواهد كرد و اين عامل نيز به نوبه خود سروصداي اضافي كلي سيستم را كه در اثر كاركرد قطعات خنك كننده ايجاد مي‌شود، به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش خواهد داد.
‌ ‌كاربرد در فناوري ساخت نوت بوك ها
با اين ويژگي تقاضاي مصرف كم انرژي فناوري عنكبوتي و اعلام قبلي ‌AMD‌ مبني بر به ميدان آوردن سري رادئون قابل حمل9، اين فناوري ممكن است پا را فراتر از محدوده محيط رايانههاي دسكتاپ گذاشته و اساسا از بسياري از جهات توانايي آن را نيز دارد كه در فضاي نوت بوك هم به خوبي مورد استفاده قرار گيرد.
گام بعدي، فناوري ‌Leo‌
به عنوان يك ارتقا براي فناوري عنكبوتي، ‌AMD‌ در نظر دارد تا فناوري لئو را كه متشكل از گزينه چرخه توليد فناوري 45 نانومتري همزمان با ريزپردازشگرهاي گرافيكي ارتقا يافته است را به ميدان آورد.
نتيجه گيري
اين مساله كه ما هم اكنون در عصر ويدئو هستيم، مردم جهان در سطح بسيار وسيعي از ويدئو استفاده مي‌كنند، آن را تماشا مي‌كنند يا به ويرايش آن مي‌پردازند و يا آن را با هم به اشتراك مي‌گذارند، امر بسيار خوب و قابل استفاده‌اي براي فناوري عنكبوتي ‌AMD‌ است، چرا كه با استفاده از ‌ATI‌ و انواعي كه امروزه در دسترساند، اين برهه زماني، مناسب ترين مقطع براي رشد و پيشرفت فناوري عنكبوتي ‌AMD‌ است، چرا كه با بهره گيري از اين فناوري كيفيت نهايي و خروجي تصاوير ويدئويي واقعا عالي و باور نكردني است.
منبع: ‌engadget.com‌
پي نوشت ها
Spider Platform.1‌
‌‌ GPU:Graphic Processing Unit.2‌
Phenom.3‌
Radeon GPU.4‌
5. 5 . Hyper Transport3
Black Edition . 6‌
Cross Firex .7‌
Power Play .8‌
Mobility Radeon .9|


×××


مروري برسيستم عامل مكينتاش
سيب خوشگل خوشمزه
همه ما كم و بيش نام اپل و سيستم‌عامل مرموز آن، مكينتاش را شنيده‌ايم. عموما جز تحسين سيستم عامل مكينتاش و اين‌كه سيستم مخصوص طراحان گرافيك و انيميشن است، چيزهاي زيادي به‌گوشمان نخورده است. مروري بر اين سيستم عامل مبتني بر يونيكس مي‌تواند ما را بيشتر با آن آشنا كند.


نخستين نسخه ‌ Mac OSX‌(كه مك‌او‌اس‌تن تلفظ مي‌شود)، در سال 1999 در دو نسخه سرور و دسكتاپ منتشر شد. از سال 2001 تا امسال، 5 نسخه ديگر از اين سيستم عامل عرضه شده است كه نام‌گذاري آن‌ها بر مبناي گربه‌سانان است و آخرين آن،‌لئوپارد نام دارد و اكتبر 2007 عرضه شد. همچنين، يك نسخه فرعي از اين سيستم عامل، براي ابزارهاي اپل عرضه شده است كه از ميان آن‌ها مي‌توان به، سيستم‌عامل آي‌فون براي گوشي آي‌فون، آي‌پادتاچ و نگارشي بي‌نام براي تلويزيون اپل اشاره كرد.
تاريخچه
1– توسعه خارج از اپل
پس از اين‌كه اپل استيو جابز را در سال 1985 از مديريت كنار گذاشت، او شركت را ترك كرد و با سرمايه شخصي و وام، اقدام به توليد پديده بزرگ بعدي كرد و حاصل، ‌NeXT‌ بود.
اين ايستگاه كاري كه از كامپيوترهاي زمان خود، بسيارجلوتر بود، به‌دليل بالا بودن هزينه‌هاي پياده‌سازي، در سال 1993 در بخش سخت‌افزار به كار خود پايان داد، اما نرم‌افزار آن، يعني سيستم‌عامل شيي‌گراي ‌NeXTSTEP‌ افسانه‌اي پاياتر داشت.
اين سيستم عامل كه بر مبناي هسته ماخ ‌(Mach)‌ و ‌BSD‌ طراحي شده است، بر مبناي زبان شيي‌گراي ‌C‌ پياده شده است. نكست‌استپ، در آغاز نسبت به ارائه خدمات مشاوره‌اي و فروش سرويس‌هاي آنلاين پرداخت اما هيچ‌گاه به موفقيتي تجاري نرسيد. اين هسته بعد از يك دوره تكاملي به ‌OPENSTEP‌ تغيير نام داد. اوپن‌استپ ديگر از اشياي سرويسي خود جدا شده بود و مي‌شد به‌سادگي روي ماشين‌هاي مختلف پياده كرد و براي مدت كوتاهي، سان‌مايكروسيستمز آن را به‌خدمت گرفت. هر چند كه اپل، آي‌بي‌ام، مايكروسافت و حتي سان نيز در اين فاصله اعلام كردند كه سيستم‌هاي عامل شيي‌گراي خود را توسعه و عرضه خواهند كرد. و بالاخره در سال 1996، اپل با قيمت 427 ميليون دلار اوپن‌استپ را خريد و به‌عنوان پايه سيستم‌عامل ‌Mac OSX‌ قرار داد. ‌ ‌
2– توسعه داخلي
در همين فاصله، اپل به مشكلاتي تجاري برخورد كرد و سيستم عامل قديمي مك‌او‌اس ديگر به محدوديت‌هاي خود نزديك مي‌شد. از سال 1994 تلاش‌هاي زيادي براي جايگزيني مك‌او‌اس صورت گرفت اما همه آن‌ها نااميدانه به شكست منجر شدند تا اين‌كه در سال 1996 پروژه به‌طور كامل متوقف شد. ‌ ‌
پس از خريد اوپن‌استپ توسط اپل، استيو جابز به‌عنوان مشاور با اين شركت همكاري كرد و سيستم عامل بعدي اين شركت با اسم رمز «راپسودي» براي عرضه در اواخر سال 1998 آغاز به‌كار كرد.
اپل با اعلام اين موضوع كه توسعه‌دهندگان مي‌توانند با استفاده از كتابخانه‌هاي اين سيستم عامل، نرم‌افزارهاي خود را گسترش دهند، به‌دنبال كسب مقبوليت عام بود. اما، ادوبي ‌(Adobe)‌ به‌عنوان يكي از توسعه‌دهندگان مخالفت خود را با اين كار اعلام كرد. دليل اين موضوع هم به خود اپل بر مي‌گشت، چرا كه با شكست عرضه مك‌او‌اس بعدي، اين شركت در ميان محافل عمومي بدقول شده بود.
3– تغيير جهت، تحت سرپرستي جابز
اين از دست دادن اعتبار، باعث از دست رفتن اعتماد هيات مديره به جيل‌آمليو ‌(Gil Amelio)‌ مدير وقت اپل شد.
هيات مديره درخواست استعفاي او را دادند و به جابز با چك سفيد امضايي بازگشت و هدايت مجدد اپل را درخواست كردند. طي دو سال آتي، تمام تلاش‌هاي اپل مبتني بر اين بود كه واسط‌هاي زبان برنامه‌نويسي خود را به كتابخانه‌يونيكسي كربن منتقل كند. بدين ترتيب، تمامي نرم‌افزارهاي قديمي اين سيستم عامل، با ‌Mac OSX‌ هم سازگار مي‌شدند. ‌ ‌
در همين فاصله، لايه‌هاي پاييني سيستم عامل (هسته ماخ و لايه‌هاي بالاي آن) دوباره بررسي شدند و تحت مجوز منبع‌باز منتشر شدند. اين هسته‌با عنوان داروين ‌(Darwin)‌ مطرح است. هسته داروين سيستم عاملي پايا و انعطاف‌پذير را عرضه مي‌كند كه بسياري از پياده‌سازي‌هاي يونيكسي بر مبناي آن است. مك او‌اس‌تن نسخه سرور كه با رابط كاربري تغيير يافته مك‌او‌اس عرضه مي‌شد، از قالب جديدي به نام آكوا استفاده مي‌كرد. آكوا تغيير عمده‌اي نسبت به مك‌او‌اس داشت و با قابليت‌هايي همچون آنتي‌آلياز كردن متون و گرافيك‌ها، سايه‌زني، براق كردن و شفافيت و انيميشن به عوامل رابط گرافيكي، كاملا چشمگير بود. ‌با اين وجود توسعه آكوا كه بر مبناي موتور نمايشي اوپن‌استپ بود متوقت شد و توسعه موتوري كه با مجوز رايگان عرضه مي‌شود، به نام كوارتز شروع شد. ‌ ‌
تطبيق
1– نرم‌افزار
مك‌او‌اس و ‌Mac OSX‌ قابليت تطبيق مستقيم ندارند، به‌اين علت كه توابع برنامه‌نويسي اوپن‌استپ با همكاري شركت سان نوشته شده است وتطابقي با مك‌او‌اس ندارد. بدين جهت، طي توسعه نخستين نسخه ‌Mac OSX‌، امولاتوري براي اين موضوع ايجاد شد. ‌ ‌‌Mac OSX‌ پشتيباني نيرومندي از جاوا دارد، به عبارت ديگر، نرم‌افزارهايي كه در زمان جاوا نوشته مي‌شوند، تا حد امكان با سيستم اخت خواهند بود و با حفظ اين امتياز، قابليت چند پلت‌فرمي را هم خواهند داشت. ‌ ‌
2– سخت‌افزار
در ابتداي عرضه ‌Mac OSX‌، بستر سخت‌افزاري استاندارد براي اين سيستم عامل، بر مبناي پردازنده‌هاي ‌PowerPC‌ نسل‌هاي ‌3G‌، ‌4G‌ و ‌5G‌ بود. نسخه‌هاي بعدي مك از سخت‌افزارهاي قديمي‌تر پشتيباني نمي‌كردند.
به‌عنوان مثال، پانتر از ‌3G‌ پشتيباني نمي‌كرد و تايگر پشتيباني ‌4G‌ را متوقف كرد. با عرضه لئوپارد در سال 2007، اپل پشتيباني از پردازنده‌هاي ‌ 3G‌ و ‌4G‌ را به‌طور كامل متوقف كرد.
انتقال به اينتل
در سال 2002، شايعه‌اي مطرح شد كه اپل مايل است سيستم عامل خود را بر پردازنده‌هاي اينتل عرضه كند. در سال 2005، و با قوت گرفتن اين شايعه، استيو جابز اعلام كرد كه طي دو سال آينده به‌طور كامل به روي بستر اينتل خواهد رفت. اپل پيش از اين، سيستم عامل خود را تنها يك بار از پردازنده‌هاي موتورولاي 68000 به پردازنده‌هاي ‌PowerPC‌ منتقل كرده بود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
نقش IT‌‌ در حمل‌و‌نقل ريلي
چرخ‌هاي ‌‌آهنين ‌فناوري ‌اطلاعات
100903908031.jpg

از زمان لكوموتيو بخار تا امروز هرچه بر سرعت قطارها افزوده شده، نه‌تنها هيچ قطاري نتوانست به گرد پاي پيشرفت فناوري اطلاعات برسد، بلكه فناوري اطلاعات نيروي چند برابر به لكوموتيو‌هاي پر‌سروصداي قديم داد تا در ايستگاه‌هاي ديروز كمتر توقف كنند و به فكر ايستگاه‌هاي فردا باشند. ‌ ‌


سيستم‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات كه در حمل‌و‌نقل ريلي مورد استفاده است مانند ساير بخش‌هاي حمل‌و‌نقل از بخش‌هاي مديريتي‌، اجرايي و كنترلي تشكيل مي‌شود كه در هر بخش هم نرم‌افزارها و هم سيستم‌هاي مديريت دانش به‌كار مي‌روند. ‌ ‌
در بُعد اطلاع‌رساني سيستم‌هاي كنترل وضعيت ديواري در سالن‌هاي ايستگاه‌هاي راه‌آهن و براي ****‌مند‌كردن استفاده از منابع سيستم‌هاي مديريت فناوري اطلاعات در سازمان به‌صورت گسترده به‌كار گرفته مي‌شوند كه يكي از سيستم‌هاي استفاده از منابع انساني، «سيستم تعيين وضعيت پرسنل» ‌(PDS)‌ است كه شيفت‌هاي كاري را بر اساس تخصص و برنامه‌ريزي‌هاي قبلي تعيين كرده و اطلاعات حضور و غياب و گزارش‌هاي عملكرد پرسنل را براي استفاده در زير برنامه حسابرسي حقوق و دستمزد نگه‌داري مي‌كند.
سيستم‌هاي داخلي و رهگيري
‌ ‌راه‌آهن يكي از اصلي‌ترين استفاده‌كنندگان سيستم‌هاي موقعيت‌ياب در جهان است و سيستم اطلاعات جغرافيايي ‌(GIS)‌ در حمل‌و‌نقل ريلي نقشي حياتي ايفا مي‌كند و براي اين كار از سيستم‌هاي موقعيت‌ياب اختصاصي هر خط راه‌آهن يا سيستم‌هاي ماهواره‌اي مي‌تواند استفاده شود كه نوع آن بنا بر سياست‌هاي ريلي هر كشور تعيين مي‌شود. براي رهگيري قطارها در مسير‌هاي مختلف سيستم‌هايي موسوم به «سيستم رهگير ريلي1» ايجاد شده است كه با استفاده از مكانيزم‌هاي خاص موقعيت‌يابي به‌صورت سراسري و يا محلي پياده‌سازي مي‌گردند. ‌ ‌
در داخل قطارها كه در بسياري موارد ساعت‌هاي طولاني در مسيرهاي دوردست در حركت هستند نيز به سيستم‌هاي نظارتي خاصي نياز است كه مديريت راه‌آهن بتواند در هر لحظه از وضعيت مسافرين و محموله‌هاي داخل قطار كسب اطلاع كند‌، براي اين كار شبكه تلويزيوني مداربسته2‌ ‌در داخل واگن‌ها قرار داده مي‌شود تا هم بتوان در مواقع بحراني از آنها استفاده كرد و هم بتوان در كار ارائه سرويس‌هاي رفاهي به مسافرين موفق‌تر بود‌، سيستم‌هاي اطلاعات سفرهاي ريلي نوعي سيستم اطلاع‌رساني است كه توسط سامانه‌هاي تلفني و يا اينترنتي قابل دسترسي است‌. اين سيستم‌ها كه يكي از اجزاي سيستم‌هاي جامع اطلاعاتي راه‌آهن به‌شمار مي‌روند، مي‌توانند با توجه به برنامه حركت قطارها اطلاعات لازم را به مسافرين ارائه كنند و اين امكان بدون كمك فناوري هيچ‌گاه ممكن نبود.
هر سفر يك بليت
‌ ‌براي هر سفري با قطار به يك بليت نياز است كه اين بليت‌ها داراي قيمت‌ها گوناگون و مشخص‌كننده خدمات متفاوتي هستند. سيستم صدور و توزيع بليت يكي از اصلي‌ترين بخش‌هايي است كه **** حمل‌و‌نقل ريلي براي رفاه مسافرين و ساماندهي امور مسافري ايجاد مي‌شود.
اين سامانه‌ها كه امروزه بيشتر به‌صورت الكترونيكي اداره مي‌شوند، مبتني بر يك بانك اطلاعاتي واحد3‌ ‌هستند و تمام سامانه‌هاي ارتباط با مشتري، مانند آژانس‌هاي مسافرتي‌، درگاه اينترنتي فروش بليت و كيوسك‌هاي فروش بليت به آنها متصل هستند و با انجام هر تراكنش، تغييرات در آنها ثبت مي‌شود. پديده‌هايي مانند بليت تقلبي يا تكراري و امثال آن نيز با اين مكانيزم از جامعه برداشته مي‌شود و به اين علت كه اين سيستم‌ها با سيستم‌هاي تسويه‌حساب‌ آني در ارتباط هستند، مي‌توانند مبلغ بليت را به‌صورت لحظه‌اي محاسبه كرده و مبالغ آن را از حساب مسافر به‌حساب شركت راه‌آهن انتقال دهند. ‌ISS‌ روشي را براي صنايع ريلي فراهم مي‌كند تا به‌كمك آن بتوانند از طريق تبادل الكترونيكي داده4‌ ‌حساب‌ها و درآمدهاي داخلي را تسويه كنند. ‌ ‌
ابزار هوشمند
انجمن متخصصان تامين‌كننده سيستم‌هاي فناوري اطلاعات براي راه‌آهن‌ها ‌(ICL)‌ نظارتي تخصصي بر سيستم‌هاي طراحي شده براي راه‌آهن‌ها دارد و امروزه كار استاندارد‌گذاري بر اين محصولات نيز به اين انجمن سپرده شده است تا ابزارها و تجهيزات مرتبط با فناوري اطلاعات در راه‌آهن داراي ساختاري باشند كه مسافران در تمام سفرها با سيستمي يك‌پارچه و امن روبرو باشند. دستگاه‌هايي مانند ‌MMI‌ كه در اروپا مورد استفاده است براي تجميع اطلاعات حياتي قطار و نظارت بر عملكرد‌هاي خارجي و داخلي آن و نيز كيوسك‌هاي خودكار از جمله پيشنهادهاي اين انجمن بوده است.
در بسياري از نقاط جهان اقدامات مختلفي براي بهسازي امور حمل‌و‌نقل ريلي به‌كمك فناوري اطلاعات انجام شده است كه از جمله آن كشورهاي هند و چين را مي‌توان نام برد كه به‌علت داشتن جمعيت ميلياردي حجم بسيار بالايي از حمل‌ونقل خود را به امور ريلي سپرده‌اند
اموري مانند بهسازي خطوط و ارايه روش‌هاي استاندارد ريلي و ترافيكي با نرم‌افزارهاي كاربرد ريلي ممكن مي‌شود كه از نمونه‌هاي كلي آن مي‌توان نرم‌افزار ‌Sound Plan‌ را نام برد كه اين بسته نرم‌افزاري براي ارزيابي و مدل‌سازي آلودگي صوتي و هوا در بخش حمل‌ونقل ريلي، جاده‌ها و صنايع به‌كار مي‌رود و همچنين نرم‌افزار ‌Crews‌ كه براي كمك به مديران و نيروهاي تصميم‌گير در امر حمل‌و‌نقل است اين امكان را مي‌دهد تا با استفاده از سيستم‌هاي تصميم‌يار5‌ ‌راهكارهاي سازنده‌تري را براي امور ريلي ارائه دهند.
نمونه‌ها
در بسياري از نقاط جهان اقدامات مختلفي براي بهسازي امور حمل‌و‌نقل ريلي به‌كمك فناوري اطلاعات انجام شده است كه از جمله آن كشورهاي هند و چين را مي‌توان نام برد كه به‌علت داشتن جمعيت ميلياردي حجم بسيار بالايي از حمل‌ونقل خود را به امور ريلي سپرده‌اند.
كشور هند با داشتن حدود 21 ميليون سفر ريلي در روز با كمك شركت مايكروسافت اقدام به راه‌اندازي سيستم جامعي كرده است تا مسافران با استفاده از سامانه‌هايي مانند پيام‌كوتاه‌، اينترنت موبايل و تابلوهاي اطلاع‌رساني بتوانند به‌صورت هدايت شده در مسير‌هاي مختلف حركت كنند. كه اين امر ضمن بالا رفتن كيفيت نظارت و ارايه خدمات به مسافران باعث كاهش هزينه‌هاي راه‌آهن هند تا 17درصد شده است. در چين نيز اتفاق مشابهي روي داده است با اين تفاوت كه نرم‌افزار توسط متخصصان چيني طراحي شده است و به‌صورت دولتي اداره مي‌شود. ‌ ‌
در ايران شبكه ديتا راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران‌، گسترده‌ترين شبكه گسترده ‌(WAN)‌ اختصاصي كشور است كه به‌عنوان بزرگترين شبكه ارائه‌دهنده سرويس ‌Voip‌6‌ ‌در كشور امكان ارائه سرويس را فراهم مي‌آورد و هم اكنون در حال بهره‌برداري است. اين شبكه شرايط اتصال به شبكه جهاني اينترنت، شبكه ملي ديتا را امكان‌پذير كرده و سازگار با شبكه‌هاي نسل جديد ‌NGN‌ است. در كشور ما اكنون سيستم‌هاي تحويل بار و كنترل خطوط و اداره اطلاعات مسافري و صدور بليت به‌صورت 100درصد الكترونيكي انجام مي‌شود و از اين باب كشورمان يكي از كشورهاي پيشرفته منطقه محسوب مي‌شود.

پي‌نوشت‌‌ها
Rail Tracker.1‌
Close Circuit Television Network:CCTV.2‌
‌Integrated Database.3‌
Electronic Data Interchange: EDI.4‌
Decision Support System: DSS.5‌
Vove Over IP.6


×××


جيت ؛ نرم‌افزاري براي كنترل كد منبع ‌ ‌
مواظب تغييرات باشيد ‌ ‌
100903908505.jpg

جيت1‌‌يكي از كنترل‌كننده‌هاي توسعه نرم‌افزاري است. به‌عبارت ديگر، جيت نرم‌افزاري است براي كنترل كد منبع برنامه‌هايي كه توسط يك شخص، يا يك تيم توسعه داده مي‌شود. خالق جيت، لينوس تروالدز2، خالق لينوكس است و در ابتدا به هدف كنترل توسعه هسته لينوكس ايجاد شد. ‌ ‌


تا پيش از وجود جيت، بسياري از توسعه‌دهندگان هسته لينوكس از نرم‌افزار بيت‌كيپر3‌‌استفاده مي‌كردند كه با تجاري شدن اين نرم‌افزار، هيچ‌كدام از كنترل‌كننده‌هاي كد منبع، ويژگي‌هاي بيت‌كيپر را نداشتند. به‌همين دليل، در نامه‌اي كه هفتم آوريل 2005 در گروه خبري هسته لينوكس منتشر كرد، توسعه آن را اعلام كرد.
از ميان نرم‌افزارهاي مشهوري كه از جيت استفاده مي‌كنند، مي‌توان به هسته سيستم عامل لينوكس، زبان برنامه‌نويسي پرل4، نرم‌افزار سامبا براي تبادل اطلاعات ميان شبكه‌هاي مايكروسافتي و لينوكسي، ابزار كيوت5 و سيستم‌عامل تلفن همراه آندرويد نام برد. در حال حاضر، توسعه نرم‌افزاري جيت را جونيوهامانو بر عهده دارد. ‌ ‌
لينوس معتقد است كه ريشه نام جيت، در اصطلاح عاميانه انگليسي بريتانيايي به انسان كودن يا ناخوشايند اشاره دارد و به‌همين دليل آن را انتخاب كرده است. البته در ويكي همين پروژه، معادل‌هاي ديگري براي آن پيشنهاد داده‌اند و آن را مخفف سرنام «رهياب اطلاعات جهاني6» معرفي كرده‌اند. ‌ ‌
ويژگي‌ها
تروالدز در توسعه نرم‌افزارهاي توزيع‌شده تجربه‌اي طولاني ‌داشت. دانش زياد او از سيستم‌هاي فايل، و نيازي كه براي توليد سيستم كاري در زمان كوتاه وجود داشت، منجر به توليد جيت گشت. از ميان ويژگي‌هاي جيت، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: ‌ ‌
كتابخانه منعطف: هر دايركتوري كه جيت در آن تعريف شده باشد، به‌كتابخانه‌منعطفي تبديل مي‌شود كه قابليت توليد تاريخچه براي هر فايل و رهگيري توسعه را داراست و اصلا به دسترسي‌هاي تحت شبكه يا سرور مركزي وابسته نيست. ‌ ‌
توسعه غيرخطي: به‌كمك جيت مي‌توان نسبت به ايجاد شاخه‌هاي جديد، يا ادغام آن‌ها اقدام كرد و ابزارهاي خاصي براي پيمايش در تاريخ هر فايل وجود دارد. ‌ ‌
توسعه توزيع‌شده: درست همانند نرم‌افزارهاي مشهور كنترل نسخه، جيت نيز به هر توسعه دهنده، يك كپي محلي از داده‌ها مي‌دهد و تغييرات از يك كتابخانه به كتابخانه ديگر اعمال مي‌شود. ‌ ‌
انتشار كتابخانه به فرمت‌هاي مختلف: كتابخانه‌ها را مي‌توان با كمك پروتكل‌هاي ‌http‌، ‌ftp‌، ‌rsync‌ و يا پروتكل اختصاصي جيت برمبناي ‌ssh‌ منتقل كرد. جيت همچنين داراي شبيه‌ساز سرور ‌CVS‌ است و مشتريان ‌CVS‌ و بسياري از نرم‌افزارهاي توسعه7‌ ‌مي‌توانند به آن وصل شوند.
تاريخچه معتبر:‌ ‌سيستم تاريخچه جيت از الگوريتمي استفاده مي‌كند كه در آن‌، تنها تغيير آخرين نسخه فايل مجاز است و پس از آن‌كه يك نسخه نهايي شد، ديگر امكان تغيير نسخه‌هاي قبلي وجود ندارد و سيستم آن را اعلام مي‌كند.
پياده‌سازي
جيت درست همانند بيت‌كيپر، از سرور متمركز استفاده نمي‌كند. تروالدز در اين مورد مي‌گويد: «جيت از بسياري جهات شبيه به يك سيستم فايل عمل مي‌كند، محتواي آن قابل آدرس‌دهي است و قابليت نسخه‌بندي را هم دارد، اما من نمي‌خواستم فقط يك سيستم مديريت كد منبع، به‌روش سنتي بسازم.» (هرچند كه هم‌اكنون جيت تمام ويژگي‌هاي سيستم مديريت كد منبع را در خود دارد.) ‌ ‌
جيت همچنين دو ساختمان داده دارد، نخست، انديسي ناپايدار است كه اطلاعاتي در مورد دايركتوري جاري و بازبيني بعدي فايل را در خود نگه‌مي‌دارد و دوم، انديسي پايدار است كه چهار شيء را در پايگاه خود نگاه مي‌دارد:
– شيء بلاب9‌ ‌كه محتويات فايل در آن است. فايل‌هاي بلاب، نه اسم دارند، نه تاريخ و نه هيچ فراداده ديگري.
– شيء درخت كه برابر با همان دايركتوري است و ليستي از اسامي فايل‌ها، و اسم بلاب يا درختي كه در آن فايل‌ها است، را شامل مي‌شود. ‌ ‌
– شيء انجام9‌ ‌كه شيء‌هاي درخت را به‌همديگر در تاريخچه پيوند مي‌دهد و شامل اسم شيء درخت، زمان ثبت و گزارش و به‌تعداد صفر يا بيشتر نام‌هاي درخت‌هاي بالاتر را در خود ذخيره مي‌كند.
– شيء توصيف‌گر كه شامل مرجعي به شي‌اي ديگر است كه فراداده‌ها را در خود نگه‌مي‌دارد. اخيرا براي ذخيره امضاي ديجيتال هر فايل از آن استفاده مي‌شود.
تمام اين اشيا با كمك الگوريتم ‌1SHA-‌ رمزبندي مي‌شوند و نتيجه حاصل را به‌عنوان اسم فايل درنظر مي‌گيرند. هر نسخه از فايل در يك شيء بلاب مجزا ذخيره مي‌شود و ارتباط بين بلاب‌ها از طريق شيء درخت‌ها انجام مي‌شود. اين اقدام باعث مي‌شود كه رشد فضاي مصرفي ديسك سخت نرخ سريع‌تري به‌خود بگيرد و به‌همين دليل، تمام اشياي بلاب با كمك الگوريتم ‌zlib‌ فشرده مي‌شوند.
قابليت حمل
جيت در ابتدا براي لينوكس نوشته‌شد، اما مي‌تواند روي سيستم‌هاي ديگر يونيكسي، چون بي‌اس‌دي، سولاريس و داروين هم نصب شود. جيت روي سيستم‌هاي مبتني بر پوزيكس10‌ ‌بسيار سريع است. همچنين، مي‌توان جيت را روي ويندوز نصب كرد. ‌ ‌

منابع: ‌ ‌
پي‌نوشت‌ها
Git.1‌
Linus Torvalds.2‌
BitKeeper.3‌
Perl.4‌
Qt.5‌
Global Information Tracker.6‌
IDE.7‌
BLOB.8‌
Commit.9‌
POSIX.10


×××


جستجوگر تصوير ياهو، بهتر از گوگل
100903908841.jpg

ياهو هفته گذشته در بلاگ خود اعلام كرد كه تغييرات عمده‌اي در موتور جستجوي تصاوير خودش ايجاد كرده است و تجربه استفاده كاربران از اين سرويس، بسيار مفيدتر از سرويس رقيب، يعني گوگل خواهد بود. هرچند كه آرشيو گوگل، شامل كلكسيون‌هايي انحصاري چون مجله لايف مي‌شود، اما رابط كاربري جديد ياهو، بسيار دلچسب‌تر به‌نظر مي‌رسد.


موتور جستجوي جديد ياهو، تصاوير مرتبط بيشتري با كلمه جستجوشده يافت مي‌كند و لينك مستقيم به‌تصاوير را در خود دارد. با توجه به اين تغييرات، مي‌توان انتظار داشت كه ياهو موتور جستجوي انتخابي بيشتر كاربران براي يافتن تصاوير مورد نظرشان باشد. ‌
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
فناوري ديجيتال
آفتاب را چه‌كار كنيم؟

حتما شما هم وقتي در محيط بيرون از ساختمان لپ‌تاپ خود را باز مي‌كنيد، از نور بيش از حد محيط و معلوم نبودن صفحه نمايش لپ‌تاپتان شكايت داريد. اين محصول برزنتي ساده، مي‌تواند در يك بسته كوچك جمع شود و درست موقع نياز شما،‌كيوسك كوچكي را آماده كند كه امور خود را به‌سادگي و به‌دور از نور خورشيد انجام دهيد. ‌

100903984155.jpg



100903984152.jpg



گران‌ترين كامپيوتر كره

گويا اين كامپيوتر كره‌اي كه بيش از 3500 الماس در آن به‌كار رفته است، گران‌ترين محصول فناوري است كه در كره توليد شده است. اين كامپيوتر كه نمايشگر آن قابليت پخش تصاوير ‌HD‌ را هم دارد، خرج تهيه طلا و جواهرات آن چيزي بيش از 30 هزار دلار، جدا از دستمزد طراح آن شده است. به‌نظر مي‌رسد اين كامپيوتر لوكس به‌درد كساني بخورد كه به‌دنبال بهترين چيزها در زندگي هستند؛ حتي اگر دكمه روشن و خاموش كامپيوترشان، برليان باشد!
100903984171.jpg



مواظب سرعت‌تان باشيد
به‌نظر مي‌رسد تا رسيدن به آن‌جا كه يك نرم‌افزار به‌طور مجازي در گوشتان زمزمه كند كه «چقدر سرعت داريد؟» و «كجا هستيد؟»، زياد نمانده است. فقط كافي است اين سرعت‌سنج كوچك را نگاه كنيد كه جلوي داشبورد شما نصب مي‌شود و اطلاعات دقيق سرعت و مكان شما را روي بخش كوچكي از شيشه خودروي‌تان مي‌اندازد، ديگر نيازي نيست براي بررسي سرعت به پايين نگاه كنيد و كنترل خودرو را از دست بدهيد. ‌
100903984185.jpg



100903984183.jpg



رقيب مردانه ورتو
اوليسه نردين، تلفن همراهي است كه به نام سازنده‌آن نام‌گذاري شده است، بدنه‌طلاكاري شده، صفحه تاچ‌اسكرين و دوربين 5مگاپيكسلي آن، سواي گراني، امكانات خوبي را به‌ارمغان آورده است، ولي طراحي‌آن در كل طراحي مردانه‌‌اي دارد. اما براي كساني كه مي‌خواهند پول گزافي بابت زيبايي تلفن همراه خود بدهند، گوشي مناسبي است. ‌
100903984207.jpg



سطل آشغال زيرصفر درجه

اگر شما هم از بوي بد سطل زباله‌تان به‌‌ستوه آمده‌ايد و تعويض مداوم سطل هم راهگشاي مشكل شما نيست حتما اين سطل آشغال را امتحان كنيد. به‌محض اين‌كه آشغالي داخل آن بيندازيد، فورا آن را سرد مي‌كند و يخ مي‌زند. به‌خاطر همين يخ‌زدگي، از توليد و گسترش باكتري‌ها جلوگيري مي‌شود و در نتيجه، بوي بدي براي سطل آشغالتان وجود نخواهد داشت.
100903984441.jpg



پورشه خانگي
فقط نگاهي به اين همه تجهيزات بيندازيد، همه‌شان آماده هستند تا بزرگترين لذت‌ها در استفاده از كامپيوتر را نصيب‌تان بكنند. سه مانيتور فول‌اچ‌دي كنار همديگر، صندلي كاملا ارگونوميك و سيستم صوتي دي‌تي‌اس آن، هر كسي كه پشت آن بنشيند را به‌يك امپرا‌تور بدل خواهد كرد.
100903984836.jpg



كنترل با ذهن
تصور كنيد روي صندلي راحتيتان لم داده‌ايد و يكي ديگر به‌جاي شما، اتاق‌تان را با وسواسي كه فقط از شما برمي‌آيد، تميز مي‌كند.اين پديده دور از ذهن نيست، روبوت جديد هوندا قابليت كنترل از طريق فرامين مغزي را دارد و بدين ترتيب، ديگر نيازي به واسط‌هاي كامپيوتري پيچيده و ورود دستورات براي انجام امور نيست. ‌
100903984217.jpg



آخر همه كيبوردها
تنها كافي است اين را بدانيد كه هر كدام از 113 كليد اين كيبورد، نه‌تنها عملكرد منحصربه‌فردي دارند، بلكه برچسب‌‌هايشان نيز به‌طور خودكار قابل تغيير است، چرا كه زير هر كليدي كه شما فشار مي‌دهيد، يك نمايشگر كوچك كار گذاشته شده است كه نماي خيره‌كننده‌اي دارد. همچنين مي‌توانيد 10نرم‌افزار پركاربرد خود را به آن معرفي كنيد تا همواره آيكن‌هايشان را زير دست چپ خود داشته باشيد. علاقه‌مندان به‌كيبورد، اپتيموس ماكسيموس را فراموش نخواهند كرد.
100903984825.jpg


×××

لینک دانلود پی دی اف این شماره: كليك شماره 230- يكشنبه 24 فروردین 1388 // دانلود - حجم 1.1MB
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره ی 231 :

تاييد نرم‌افزارهاي انتخابات
100904520162.jpg

مديركل فن‌آوري اطلاعات وزارت كشور گفت: «درباره تمام نرم‌افزارهايي كه قرار است در انتخابات آتي رياست‌جمهوري استفاده شود، با شوراي نگهبان هماهنگي شده و اين نرم‌افزارها به تاييد كارشناسان اين شورا رسيده است.»


به گزارش ايسنا، «رحمتي‌نژاد» كه در جلسه ستاد انتخابات استان كرمانشاه سخن مي‌گفت، به ارائه گزارشي از وضعيت برگزاري رايانه‌اي انتخابات پرداخت و اظهاركرد: «سه مرحله از اين انتخابات به صورت رايانه‌اي برگزار مي‌شود.»
وي فاز اول را شامل ثبت‌نام از داوطلبان برشمرد و گفت: «فرم‌هاي ثبت‌نام 15 روز قبل از زمان آغاز ثبت‌نام روي سايت وزارت كشور قرار مي‌گيرد؛ البته داوطلبان بايد اصل فرم ثبت‌نام را به همراه مدارك مورد نياز تحويل ستاد انتخابات وزارت كشور نيز بدهند.»
رحمتي‌نژاد فاز دوم را شامل ثبت شماره ملي راي‌دهندگان در شعبه‌هاي اخذ راي توصيف كرد و افزود: «مي‌خواهيم براي رفع مشكلات ثبت شماره ملي از دستگاه باركدخوان استفاده كنيم و وزارت كشور نيز در حال حاضر به دنبال تهيه متمركز دستگاه هاي باركد خوان است.»
وي فاز سوم را شامل ارسال صورت‌جلسه نتيجه كار هر شعبه پس از اتمام كار برشمرد و افزود: «پس از پايان شمارش آرا بايد صورت‌جلسه هر شعبه در نرم‌افزارهاي تهيه‌شده ثبت و به سرورهاي مركزي ارسال شود.»
رحمتي نژاد ادامه داد: «تمام نرم‌افزارهايي كه قرار است در حوزه انتخابات از آن‌ها استفاده شود تهيه شده و به تأييد شوراي نگهبان رسيده و ظرف هفته جاري تفاهم‌نامه‌هايي بين دكتر دانشجو (معاون سياسي وزير كشور) و دكتر كدخدايي ( سخنگوي شوراي نگهبان) امضا مي‌شود.»
رحمتي‌نژاد در پايان با اشاره به پيش‌بيني برگزاري تعدادي مانور اجرايي و عملياتي تا پيش از روز انتخابات، اظهار كرد: «از مسوولان ستادهاي انتخابات استان‌ها تقاضا داريم از همكارانشان بخواهند در اين مانورها اطلاعات آزمايشي را وارد سيستم‌ها كنند تا مشكلات احتمالي شناسايي و رفع شود.»


××××


780 هزار خريد اينترنتي در سال گذشته انجام شد
به‌گزارش ايلنا، سال گذشته براساس سياست‌هاي تعيين شده مبني برارائه سرويس‌هاي نوين در هر سال، پنج سرويس جديد درشركت پست راه‌اندازي شده است.


به محمدحسن محبيان عراقي مديرعامل شركت پست ضمن بيان اين مطلب، اظهار داشت: «سرويس پيك‌ ويژه يكي از سرويس‌هاي نوين راه‌اندازي شده درسال گذشته است كه از ميان 30 شركتي كه تقاضاي ارائه اين سرويس را مطرح كرده بودند، هم‌اكنون 5 شركت انتخاب شدند كه از ميان آن‌ها سه شركت فعاليت مي‌كنند.»
مديرعامل شركت پست، خاطرنشان كرد: «براساس سياست‌هاي موجود بايد ساليانه بين 5 تا 15 سرويس از طريق تعريف و ايجاد سرويس‌هاي جديد و يا تبديل سرويس‌هاي فعلي به سرويس‌هاي جديد وتكميلي، به متقاضيان ارائه شود.»
وي ادامه داد: «سرويس‌هاي پست مستقيم تصويري، سه جواب قبول، پست خريد، خريد اينترنتي، پست ويژه، صندوق هوشمند و سيستم گوياي دوسويه از جمله سرويس‌هاي جديدي هستند كه در چند سال اخير راه اندازي شده‌اند.» محبيان ادامه داد: درطول سال گذشته و در راستاي توسعه تجارت الكترونيكي، تعداد خريدهاي اينترنتي با رشد 22 درصدي نسبت به سال 86 به 780هزار عدد رسيد. وي با اشاره به سرويس‌هاي نيابتي، تصريح كرد: «ابلاغيه دادگستري، ابلاغيه تامين اجتماعي، گواهي عدم سوء پيشينه، تاييديه تحصيلي، درخواست كارت ملي و خدمات خودرويي نيز از جمله سرويس‌هايي است كه به عنوان امور نيابتي در پست پيش‌بيني شده است.»


××××


برگزاري بزرگترين سمپوزيوم فناوري اطلاعات دنيا در ايران
100904520271.jpg

ايران پس از كشورهاي اتريش و چين ارديبهشت‌ماه سال جاري بزرگترين سمپوزيوم بين‌المللي فناوري اطلاعات دنيا را ميزباني مي‌كند.


به گزارش خبرنگار ايلنا، داور رستمي‌وند، رئيس هيات اجرايي سمپوزيوم بين‌المللي فناوري اطلاعات در نشست خبري ضمن اشاره به ميزباني ايران در ارديبهشت‌ماه سال جاري گفت: «سمپوزيوم ‌CONFENIS‌ كه مطرح‌ترين سمپوزيوم بين‌المللي فناوري اطلاعات دنياست، 21 تا 23 ارديبهشت‌ماه سال جاري در جزيره كيش برگزار مي‌شود و بزرگترين و معروف‌ترين دانشگاه‌ها و مراكز علمي فناوري اطلاعات دنيا در آن حاضر خواهند بود.»
وي افزود: «اين سمپوزيوم توسط ‌IFIP‌ وابسته به يونسكو در سال 2006 در كشور اتريش و در سال 2007 در چين برگزار شد. ميزبان‌هاي اين سمپوزيوم براي 20 سال آينده مشخص شده است و قرار بود اين سمپوزيوم در سال 2008 در كشور ديگري برگزار شود اما به علت پيگيري‌هاي بسيار مسوولان و علاقمندان آي‌تي در كشور، به ايران واگذار شد.»
وي در ادامه محورهاي اصلي سمپوزيوم را معرفي كرد و گفت: «محورهاي اصلي سمپوزيوم مشتمل بر نقش سيستم‌هاي اطلاعات سازماني دهكده جهاني، مديريت دانش سازماني و سيستم‌هاي اطلاعاتي، سيستم‌هاي اطلاعاتي و بهبود فرآيندهاي كاري سازمان‌ها و انواع خدمات الكترونيكي از تجارت الكترونيكي تا شهروند الكترونيكي است.»
رئيس هيات اجرايي اين سمپوزيوم اظهار داشت: «اين سمپوزيوم همچنين به مواردي نظير سيستم‌هاي نرم‌افزاري منبع باز و رايگان، برنامه‌ريزي منابع سازماني، مديريت روابط مشتري، مديريت زنجيره تامين و يكپارچه‌سازي اطلاعات سازمان مي‌پردازد.»
گفتني است اعضاي شوراي راهبريسمپوزيوم در ايران مهندس نصرالله جهانگرد، دكتراعتمادي مديرگروه ارتباطات كميسيون ملي يونسكو، دكتر كاظم معتمدنژاد، دكتر حميد شهرياري دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني و دكتر شيرازي مدير پروژه تكفا2 و دكتر رمضانعلي صادق‌زاده معاون توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران هستند.


××××


يك ميليون پورت پرسرعت، تا پايان امسال
روح‌اللهي مديرعامل مخابرات استان‌ تهران در گفتگو با ايسنا با اشاره به مصوبه هيات دولت مبني بر ورود مخابرات در راه‌اندازي 3ميليون پورت، ورود بخش دولتي به اين حوزه را تا ابتداي سال 85 ممنوع اعلام و اظهار كرد: «در حال حاضر 11 شركت ‌PAP‌ يا نداي فعال حدود 90ه‌‌زار پورت در استان تهران راه‌اندازي كرده‌اند.»
وي حضور جدي شركت‌ مخابرات استان تهران در حوزه پورت‌هاي پرسرعت را مردادماه سال جاري عنوان و اظهار كرد: «در حال حاضر امكان ارائه ‌ADSL‌ در همه مناطق استان تهران وجود ندارد.»

او با بيان اين‌كه شركت‌هاي ‌PAP‌ در جهت عمل به تعهدات خود تلاش كرده‌اند، ادامه داد: «در عمده مناطق شهر و استان تهران، شركت‌هاي ‌PAP‌ پورت‌هاي پرسرعت را ارائه مي‌دهند و فكر مي‌كنم اگر همكاري بهتري بين مخابرات و شركت‌هاي ‌PAP‌ وجود داشته باشد و نيز سفارش‌ تجهيزات به نتيجه برسد بتوانيم تا درصد بالاي نيازهاي استان تهران را پوشش دهيم.»

روح‌اللهي از ارائه 100 هزار پورت در استان تهران ازسوي شركت مخابرات استان تهران بين ماه‌هاي تير يا شهريور خبر داد و اظهار كرد: «مي‌دانيم كه تقاضا بيش از اين مقدار خواهد بود و براي پاسخ به تقاضا همكاري شركت‌هاي ‌PAP‌ نيز ضروري است.»

مدير عامل شركت مخابرات استان تهران با اشاره به حدود 24 ميليون تلفن ثابت در كشور، تاكيد كرد: «اين تعداد تلفن ثابت زمينه لازم براي نصب و راه‌اندازي پورت و ارائه سرويس ‌ADSL‌ به مردم را فراهم مي‌كند و نشان مي‌دهد كه ظرفيت‌ لازم براي گسترش آن وجود دارد. اين ميزان تقاضا ثابت مي‌كند شركت‌هاي ‌PAP‌ براي اداي تعهدات خود فضا دارند با اين همه تا كنون كمتر از 200 هزار پورت راه‌اندازي كرده‌اند.»
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ماجراي مايكروسافت و ياهو تكرار مي‌شود؟
100904520487.jpg

از دو هفته پيش نقل محافل بود كه كمپاني آي‌بي‌ام، قرار است با كمپاني سان مايكروسيستمز يكي شده و در اين ميان، 9 ميليارد دلار سان را بخرد. اهداف و رويكردهاي مديرعامل جديد اين شركت، جاناتان شوارتز كه باعث خروج تمركز از بازار سخت‌افزار و ورود به بازار سخت‌افزار بوده (با خريد پايگاه داده ‌MySQL‌ يا عرضه ‌VirtualBox‌)، از يك سو و سقوط سهام اين شركت از طرف ديگر، نشان مي‌داد كه حتي تعديل سنگين نيروهاي كاري نيز جوابگوي بحران مالي «سان» نيست. ‌ ‌


اما، هفته گذشته و در روز مذاكره نهايي، سهامداران سان حاضر به فروش با مبلغ هفت ميليارد دلار نشدند تا سان همچنان شركت مستقلي باقي بماند. بايد ديد كه آيا اين بار سان، همانند ياهو از نفروختن شركت خود بيشتر متضرر مي‌شود يا آي‌بي‌ام مثل مايكروسافت جاده ديگري براي موفقيت در نظر نگرفته است؟
منتقدان معتقدند اين اتفاق، بيش از هر كس ديگر به سان ضربه مي‌زند. چرا كه اين شركت طي سال‌هاي اخير، با مشكلات بيشتري در حفظ مشتري روبه‌رو بوده است.
از طرف ديگر، بيشتر سهامداران احتمالا استراتژي تك‌روي را زير سوال خواهند برد، هر چند كه دو شركت سان و آي‌بي‌ام در بسياري از فيلدها رقيب يكديگر به‌حساب مي‌آيند، اما، به‌نظر مي‌رسد كه پيوستن اين دو شركت به يكديگر، در واقع حذف رقابت و سود بيشتر را براي سهامداران به‌دنبال خواهد داشت.
از طرف ديگر، آي‌بي‌ام با اين خريد مي‌توانست در بازار سرورهاي گران يونيكسي، يكه‌تاز شود، يكي از بزرگ‌ترين پايگاه‌هاي داده را از آن خود كند و به سود بيشتري نسبت به گذشته دست يابد.
هيچ كس فكرش را نمي‌كرد كه پيشنهاد خريد آي‌بي‌ام، از تمام سهام فعلي اين شركت نيز بيشتر باشد. ساكوناگي، تحليل‌گري در موسسه تحقيقاتي سانفورد برنستاين در گفتگو با خبرنگار نيويورك تايمز اعلام كرد: «اين رد پيشنهاد، سان را در موقعيتي بسيار جدي و خطرناك قرار داده است. پشتيباني از چند نرم‌افزار منبع‌باز و عدم‌توانايي در حفظ مشتريان از تهديدات جدي اين شركت به‌شمار مي‌روند.» ‌ ‌
از سال گذشته، سان در بخش معرفي محصولات خود، اطلاعات بسيار دقيق‌تر و جزئي‌تري ارائه داد تا مشتريان را نسبت به روند روبه‌رشد اين شركت در محصولاتش مطلع كند. اما همين اقدام روشن‌گرايانه به‌نظر مي‌رسد به مشكلات اين شركت نيز اضافه كند. چرا كه به‌زودي زمان ارائه گزارش فصلي فرا مي‌رسد. ‌


××××


امكان بازگشت به‌اكس‌پي براي كاربران ويندوز 7
100904520556.jpg

بعد از ايجاد شايعات بسياري مبني بر گسترش زمان پشتيباني مايكروسافت از ويندوز اكس‌پي، سخنگوي مايكروسافت، صحت اين شايعه را در گفتگو با خبرنگار بتانيوز تاييد كرد و افزود به كاربران ويندوز 7 امكان بازگشت به ويندوز ويستا يا ويندوز اكس‌پي داده خواهد شد.


وي گفت: «اين نخستين باز نيست كه مايكروسافت امكان بازگشت به نسخه قبلي را به مشتريان مي‌دهد. مشتريان ما هر زمان كه بخواهند مي‌توانند به‌نسخه‌هاي قبلي خود بازگردند.»
اين خبر زماني منتشر شد كه شايعه‌اي با اين مضمون كه ويندوز اكس‌پي تا يكسال بعد از عرضه ويندوز 7، براي دستگاه‌هاي ارزان (نت‌بوك‌ها) توليد و پشتيباني خواهد شد. بدين ترتيب، تا ژوئن 2010، ويندوز اكس‌پي پشتيباني مي‌شود، اما مساله اصلي اينجاست كه كاربراني كه به‌تازگي نت‌بوك خود را با ويندوز اكس‌پي تهيه كرده‌اند، بسيار زودتر از حد معمول، پشتيباني سيستم عامل خود را از دست خواهند داد؟
اين سخنگوي مايكروسافت، هر گونه اظهارنظري در اين باره را عجولانه خواند و افزود، ارتقاي اجباري از اكس‌پي به ويندوز 7 هنوز از فهرست گزينه‌هاي اين شركت حذف نشده است. ‌ ‌



××××


اولين ديسك جامد 512 گيگابايتي
100904520352.jpg

بالاخره ديسك‌هاي وضعيت جامد به حجم‌هاي ديسك‌هاي سخت رسيدند، ‌Super Talent‌ نخستين شركتي بود كه ديسك وضعيت جامد 512 گيگابايتي را عرضه كرد.


‌‌اين شركت كه ديسك‌هاي 5/2 اينچي وضعيت جامد خود را در حجم‌هاي 128، 256 و 512 گيگابايت ارائه كرده است، آن‌ها را بر مبناي سلول‌ها چندسطحي ‌NAND‌ كه رابط استاندارد ‌SATA II‌ دارند ساخته است. دوتاي اول بر مبناي سلول‌هاي يك سطحي نيز با حجم‌هاي 128 و256 گيگابايت عرضه شده‌اند. ‌ ‌
خواندن پشت سر هم در اين ديسك‌ها تا 230مگابايت بر ثانيه است. اين ديسك‌ها دو سال گارانتي دارند. اين شركت اعلام كرد فناوري ‌RAIDSSD‌ آن، روشي براي داده‌ريزي به™از درايوها پيشنهاد مي‌كند كه در مقايسه با ديسك‌هاي وضعيت جامد قديمي، سرعت بيشتري را پشتيباني مي‌كند. اين درايو سال گذشته نخستين ديسك وضعيت جامد 256 گيگابايتي را از آن خود كرده بود و براي لپ‌تاپ‌ها طراحي شده بود. ديگر شركت‌هاي توليدكننده نيز از عرضه چنين ديسكي در چند ماه آينده خبر داده‌اند. به‌نظر مي‌رسد قيمت اين درايوها، خود نشانگر آن باشد كه مخاطب سطح بالا براي آن نياز است. قيمت 1500 دلاري به‌ازاي هر درايو، نشان مي‌دهد كه نخستين چيزي كه براي اين شركت مطرح است، عرضه ديسك‌هاي 512 گيگابايتي است و نه قيمت و بازار رقابتي آن.


××××


پروژه‌اوپن‌سورس ردهت براي مجازي‌سازي داده‌ها
ردهت از راه‌اندازي پروژه‌اي منبع‌باز با نام ته‌ايد ‌(Teiid)‌ خبر داد كه قرار است مجازي‌سازي داده را انجام دهد و مديريت داده‌ها را ساده‌تر كند. ‌ ‌


به‌كمك مجازي‌سازي داده‌ها مي‌توان به سادگي به يك داده در ميان چندين سيستم پايگاه داده دسترسي پيدا كرد، بدون آن‌كه نياز به كپي يا منتقل كردن داده از يك سرور به سرور ديگر و از يك سيستم به سيستمي ديگر باشد.
نرم‌افزار ته‌ايد‌‌‌ به‌طور موثري به‌عنوان يك پايگاه داده مبتني بر ‌SQL‌ عمل مي‌كند و در پشت صحنه، به سرورهاي ديتابيس‌متصل مي‌شود.
كريگ مازيلا، معاون امور تجاري ميان‌افزار ردهت به خبرنگار كامپيوترويكلي گفت: «وقتي ردهت در سال 2007 متاماتريكس را خريد، ما به‌دنبال عرضه فناوري‌خدمت‌رساني در حوزه داده‌ها بوده‌ايم و ته‌ايد نتيجه همان تلاش است. تقاضا براي نرم‌افزار و خدمات و ذخيره سازي داده‌ها در سازمان‌ها هيچ‌گاه به‌پايان نخواهد رسيد.» وي همچنين اعلام كرد، ته‌ايد زيرساخت را براي نسخه‌هاي بعدي ‌JBoss Enterprise Data Services‌ آماده خواهند كرد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
چيپ‌هاي اتم اينتل با پشتيباني از ويندوز 7
100904520434.jpg

اينتل در نظر دارد تمام ريزپردازنده‌هاي اتم خود را تا پايان نيمه دوم سال جاري حداقل با دو نسخه از سيستم عامل جديد مايكروسافت، ويندوز 7 همخوان كند.


اين توليدكننده چيپ‌هاي محاسباتي، پشتيباني از نسخه‌هاي ‌Starter‌ و ‌Basic‌ را در پردازنده‌هاي اتم خود پشتيباني خواهد كرد.
آناند چاندراسكر، رئيس فعاليت‌هاي فوق همراه در گردهمايي توسعه‌دهندگان اينتل كه چهارشنبه گذشته در پكن برگزار شد، به خبرنگار تك‌ورلد گفت: «ريزپردازنده‌هاي طراحي اينتل براي ابزارهاي قابل حملي چون نت‌بوك‌ها قابليت‌هاي زيادي به‌همراه مي‌آورد و قابليت پشتيباني از آخرين سيستم‌هاي عامل لينوكس را كه براي ابزارهاي كوچك توسعه داده مي‌شود، در خود دارد. نسخه آلفاي لينوكسي كه اينتل از آن پشتيباني مي‌كند، يعني مابلين 2 به‌تازگي منتشر شده است.»
اينتل همچنين اعلام كرد كه دو نسخه جديد از پردازنده اتم توليد شده است، نخست ‌550 Z‌ دو گيگاهرتزي است و بعد يك مدل 2/1 گيگاهرتزي با نام ‌515 Z‌ است. هر دو اين پردازنده‌ها از هايپرتردينگ پشتيباني مي‌كنند و قابليت آدرس‌دهي 2 گيگابايت رم را دارا هستند. ويندوز اكس‌پي و ويندوز ويستاي بيسيك در نيمه دوم سال جاري هم توسط اين شركت پشتيباني خواهند شد.


××××


نگاهي به آزمايشگاه‌هاي جي‌ميل
همه چيز حراج است!
100904520716.jpg

اگر شما هم مثل بسياري از افراد يكي از طرفداران پروپا قرص جي‌ميل هستيد، احتمالا بايد بدانيد كه آزمايشگاه‌هاي جي‌ميل معدن يك دوجين افزونه است كه كاربران مي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند، كارايي محصولاتي را كه از آنها استفاده مي‌كنند، بهبود بخشند يا ظاهر جذاب‌تري به جي‌ميل بدهند. در اين ليست طول و دراز كه روزبه‌روز هم طولاني‌تر مي‌شود، مي‌توان چيزهايي يافت كه تقريبا براي همگان قابل استفاده است.


اگر به اين آزمايشگاه‌ها سر زديد آيا مي‌دانيد از كدام استفاده كنيد؟ برخي از اين برنامه‌ها خيلي خوب و مفيد هستند؛ ولي بايد مواظب باشيد، چون بعضي از آنها خيلي هم خوب نيستند. پس همه آنها را دانلود نكنيد!
خوب‌ها
1– جواب در آستين!
اين مورد، يكي از بهترين توابع جي‌ميل براي افرادي است كه ايميل زيادي دريافت مي‌كنند. كساني كه از اين افزونه استفاده مي‌كنند، مي‌توانند جواب‌هاي از پيش‌تعيين‌شده‌اي بسازند كه با كليك‌كردن روي دكمه ‌Canned Response‌، مثلا مي‌توانند به كساني كه برايشان ايميل فرستاده‌اند و منتظر دريافت پاسخ هستند، بگويند كه ايميل آنها را خوانده‌اند و به‌زودي جواب مي‌دهند يا از برخي افراد درخواست كنند تا ديگر با آنها تماس نگيرند. دركل ‌Canned Response‌ سبب مي‌شود تا شما وقتي را كه مي‌خواهيد براي نوشتن جواب‌هاي يكسان تلف كنيد را در كارهايي مهم‌تر صرف كنيد. به نظر شما اين مساله خوب نيست؟
2– ماربازي خودمان!
اين افزونه، نسخه جديد همان ماربازي قديمي است كه خيلي‌ها با آن آشنا هستند. اگر يك‌بار آن را فعال كنيد، مي‌توانيد از اين به بعد با هربار زدن ‌7Shift+‌ وسط كارتان كمي استراحت كنيد و به بازي بپردازيد.
اگر به شيوه‌اي كه گفته شد بازي را اجرا كنيد، بازي جلوي ‌Inbox‌ شما قرار مي‌گيرد و شما بايد با كليد‌هاي جهت‌نما مار را از ميان موانع بدون برخورد عبور دهيد. سرعت بازي اول كم است، ولي به‌تدريج زياد مي‌شود، اندازه مار هم در ابتدا كوچك است كه كم‌كم بزرگ مي‌شود. اين چيزي است كه اين بازي را جذاب مي‌كند.
3– بهبود عنوان
بهبود عنوان يكي از جديدترين افزونه‌هاي جي‌ميل است. اين بخش طرز قرار گرفتن عناصر در نوار عناوين مرورگر را تغيير مي‌دهد، سپس نام صندوق و تعداد پيغام‌هاي خوانده نشده قبل از جي‌ميل قرار مي‌گيرند.
اين بخش شايد بخشي ساده باشد، ولي براي كساني كه ديوانه‌وار در مرورگرشان ‌Tab‌ جديد باز مي‌كنند تا جايي كه عناوين درهم مي‌رود، افزونه‌اي كاملا لازم و ضروري است. پس از فعال كردن اين افزونه و با توجه به نمايش تعداد پيغام‌هاي خوانده‌نشده، ديگر لازم نيست هر چند وقت يك‌بار به تب مربوط به جي‌ميل برويد تا ببينيد كه آيا پيغام خوانده نشده‌اي باقي مانده است يا خير؟ به‌نظر من كه اين بخش را بايد فعال كنيد تا ببينيد چقدر به‌درد شما مي‌خورد!
4– مستندات گوگل
اين افزونه از آن دسته افزونه‌هايي است كه تا وقتي به آن احتياج نداشته باشيد، خيلي به آن توجه نمي‌كنيد. ولي وقتي روزي به آن احتياج پيدا كرديد، خيلي خوشحال مي‌شويد كه اين بخش را داريد. وقتي اين افزونه را فعال مي‌كنيد، فيلدي در سمت چپ صفحه قرار مي‌گيرد كه شامل موارد زير است:
– تمام مستنداتي كه اخيرا باز كرده‌ايد.
– مستندات ستاره‌دار.
– و مهم‌تر از همه، يك تابع جستجوي سريع كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا مستنداتي را كه ممكن است تا كنون باز نشده باشند و با كار شما ارتباط دارند را پيدا كنيد. با كمك ردياب مستندات گوگل، دسترسي بسيار سريع‌تر و راحت‌تري به اين مستندات داريد. البته جاي تعجب است كه با وجود اين‌كه اين بخش اين‌قدر پركاربرد است، چرا در جي‌ميل به‌صورت پيش‌فرض قرار داده نمي‌شود؟!
5– حركات ماوس
اين افزونه به شما اين امكان را مي‌دهد تا تمام پيغام‌هاي خود را بخوانيد بدون اين‌كه لازم باشد براي سوئيچ كردن بين پيغام‌ها به صندوق پيام‌هاي خود برگرديد. اگر يكبار اين بخش را فعال كنيد، مي‌توانيد دكمه راست ماوس را فشار دهيد و آن را به سمت چپ حركت دهيد تا به پيغام قبلي برويد و يا به سمت راست ببريد تا به پيغام بعدي برسيد. اگر دكمه راست را نگه داريد و ماوس را به‌سمت بالا حركت دهيد، به صندوق پيغام‌ها مي‌رويد. شايد فكر كنيد كه اين بخش كمي بي‌استفاده بماند، ولي مطمئن باشيد هميشه از آن استفاده خواهيد كرد. چون مي‌توانيد تمام پيغام‌هاي خود را با سرعت بسيار بيشتر، بخوانيد.
بدها
1– ابرستاره‌ها
دركل، ستاره‌گذاري در دنياي جي‌ميل زندگي را براي شما آسان‌تر مي‌كند. اين‌كار مي‌تواند به شما در تشخيص اين‌كه كدام پيغام را بعدا بايد بخوانيد كمك مي‌كند.
ولي شايد اگر از ابرستاره استفاده كنيد، نفهميد كه به چه درد مي‌خورد. كلا، ابرستاره آيكن‌هاي متعددي از ستاره‌ها در اختيار شما قرار مي‌دهد. پس مي‌توانيد چندين گروه از ايميل‌هايتان درست كنيد. مثلا ستاره آبي براي پيغام‌هاي خوانده‌شده، ستاره قرمز براي پيغام‌هاي ويرايش‌گر و علامت تيك براي پيغام‌هاي خانوادگي. ولي ممكن است كمي گيج شويد. من خودم به‌شخصه يك ستاره برايم بس است!
2– ضد اعتياد
وقتي شما اين افزونه را فعال مي‌كنيد، اين ابزار به‌طور خودكار پيغامي را روي صفحه نشان مي‌دهد كه «ايميل شما به‌مدت 15 دقيقه بلااستفاده خواهد بود!» و در واقع شما را مجبور مي‌كند تا برويد و استراحتي كنيد. حتي اگر تازه پشت سيستم خود نشسته باشيد!
زياد فكر نكنيد، چون نمي‌توانيد منطق آن را درك كنيد! معلوم است، كسي كه دارد با جي‌ميل كار مي‌كند احتياج دارد با بقيه رابطه داشته باشد و مطمئنا كسي خوشش نمي‌آيد بي‌هيچ دليل قانع‌كننده‌اي ايميلش به‌مدت 15 دقيقه مسدود شود. آن هم زماني كه كارهاي مهمي براي انجام دادن داريد!
3– مخفي كردن تعداد پيام‌هاي خوانده نشده
بسياري از كاربران دوست دارند تا اگر پيام‌هايي در صندوق آنها وجود دارد كه خوانده نشده، تعداد آن را نيز بدانند، از اين رو اين بخش براي برخي، بدون استفاده است.
با فعال كردن اين قسمت، دقيقا كاري را كه انتظار داريد انجام مي‌دهد: تعداد پيام‌هايي كه هنوز نخوانده‌ايد را نشان نمي‌دهد. شايد اين‌كار براي امنيت بيشتر باشد، ولي بيشتر افراد مي‌خواهند اين تعداد را بدانند.


××××


لينكدوني
نيروهاي نظامي و انتظامي
100904520621.jpg

پايگاه اطلاع‌رساني ارتش جمهوري اسلامي ايران
http://www.aja.ir


معاونت سياسي سازمان عقيدتي سياسي ارتش
http://www.parsa-ds.com

وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح
http://www.ro-defa.ir


نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران
http://www.police.ir


سايت جامع دفاع مقدس
http://www.sajed.ir


مركز رسيدگي به مصدومين شيميايي
http://www.isaarcwv.ir


سايت شهدا
http://www.shohada.org


××××


گسترش خريد از يوتيوب
گوگل بستر تجاري «كليك كن‌ و بخر» را براي موسيقي و بازي‌هاي ويديويي گسترش مي‌دهد و در هشت كشور ديگر نيز امكان خريد را مهيا كرده است.
علاقمندان به موسيقي در كشورهاي استراليا، كانادا، فرانسه، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، نيوزلند و سوئد مي‌توانند ويدئوكليپ‌هاي مورد علاقه خود را ببينند و در صورت تمايل، نسبت به تهيه آلبوم موسيقي هنرمند محبوب‌شان، فقط با يك كليك اقدام كنند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ضد كپي، ضد سرقت
كوچك اما كارآمد
100904520791.jpg

محافظت از اطلاعات شخصي و فايل‌ها در رايانه نيازمند تجربه و مهارت خاصي در كار با رايانه است. همچنين نرم‌افزارهاي مختلفي نيز براي انجام اين كار وجود دارد كه با كمك آنها مي‌توانيد فايل‌هاي خاصي را در رايانه خود قفل كنيد تا مانع از دسترسي افراد غيرمجاز به آنها شويد. فرض كنيد مي‌خواهيد ديگر كاربران رايانه‌تان نيز به فايل‌هاي شما دسترسي داشته باشند، اما كسي قادر به كپي‌كردن يا حذف اطلاعات شما نباشد. به‌نظر شما بهترين روش براي انجام اين كار چيست؟ آيا قفل كردن تمام اطلاعات موجود در هارد‌ديسك به‌صورت تك‌به‌تك توسط نرم‌افزارهاي مخصوص اين كار مي‌تواند اين نياز شما را برآورده كند؟ مسلما انجام اين كار با كمك اين روش منطقي نيست چرا كه هر لحظه ممكن است فايل‌هاي بي‌شماري به مجموعه فايل‌هاي شما اضافه شوند و اضافه كردن هميشگي آنها به ليست فايل‌هاي قفل شده نيز امكان‌پذير نخواهد بود.


اگر تاكنون به‌فكر حفاظت از فايل‌هاي خود نبوده‌ايد و حالا قصد داريد حفاظت از آنها را آغاز كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم از نرم‌افزار كوچك اما قدرتمند يكي از برنامه‌نويسان موفق ايراني كمك بگيريد:
نرم‌افزار ‌M File Anti-Copy‌ ابزاري بسيار كارآمد با حجم بسيار كم است كه به‌دليل امكانات و قابليت‌‌هاي منحصر‌به‌فرد خود توانسته است در بسياري از سايت‌هاي خارجي امتيازاتي را كسب كرده و به‌عنوان نرم‌افزاري خوب در ميان سايت‌هاي مختلف به كاربران سراسر دنيا پيشنهاد شود. ‌ ‌
اين نرم‌افزار در سايت‌هاي بزرگي همچون brothersoft.com‌،wareseeker.com‌ و ‌softpedia.com‌ معرفي شده است و توسط ويراستاران اين سايت‌ها نيز امتيازات و مقالاتي را به خود اختصاص داده است. برخي از امكانات و ويژگي‌هاي نرم‌افزار ‌M File Anti-copy‌ عبارتست از:
اجرا با يك كليك
اين نرم‌افزار قادر است تنها با يك كليك كليه عمليات كپي و انتقال فايل در ويندوز شما را غيرفعال كرده و مانع از انجام اين كار توسط كاربران شود. پس از نصب و اجراي نرم‌افزار فوق در نخستين مرحله ‌بايد يك رمز براي نرم‌افزار در نظر بگيريد تا به غير از شما كسي قادر به اعمال تغييرات در تنظيمات نرم‌افزار نباشد. سپس با كليك روي گزينه ‌Activate‌ حالت ضدكپي در نرم‌افزار فعال شده و كليه عمليات كپي و انتقال فايل در ويندوز غيرفعال مي‌شود. همچنين عمليات كپي متون در نرم‌افزارهاي ويرايش‌گر متني نيز با انجام اين كار غيرفعال خواهد شد.
مجاز براي شما
يكي از قابليت‌هاي جالب اين نرم‌افزار امكان كپي‌كردن يا انتقال فايل‌هاي مورد نياز بدون غيرفعال كردن حالت امنيتي فعال است! گزينه‌هاي ‌File Copier‌ و ‌File Move‌ در اين برنامه شما را قادر مي‌سازند تا بدون غيرفعال كردن حالت ضدكپي بتوانيد به انتقال و كپي اطلاعات مورد نظر خود بپردازيد.
ضد حذف و ضد ويروس
از ديگر قابليت‌هاي قابل ذكر در اين برنامه بخش ضد حذف است. اين قابليت شما را قادر مي‌سازد تا ليستي از فايل‌هاي مورد نظر خود را در برنامه فراخواني كرده و آنها را در برابر عملياتي همچون حذف شدن و تغيير نام حفاظت كنيد. با بهره‌گيري از چنين حالتي فايل‌هاي شما در برابر ويروس‌ها نيز محافظت شده و مي‌توانيد با خيال راحت اطلاعات مهم خود را با كمك همين برنامه قفل كنيد.
دفاع شخصي
اين نرم‌افزار براي حفاظت از فايل‌هاي اصلي برنامه و جلوگيري از غيرفعال ساختن آن قابليت‌هايي را در برنامه در نظر گرفته است كه با ورود به بخش ‌Lock‌ از منوي ‌Options‌ قابل دسترسي است.
برخي از اين امكانات امنيتي عبارتند از: عدم نمايش گزينه ‌Folder Options‌، غير فعال‌كردن ‌Task Manager‌، غيرفعال كردن ‌Regedit‌، غيرفعال كردن جستجو و غيرفعال ساختن بخش ‌Run‌ در ويندوز.همچنين با ورود به تب ‌Security‌ از همين منو مي‌توانيد مشخص كنيد كه چنانچه كاربري بيش از 4 بار رمز ورود به برنامه را اشتباه وارد كرد برنامه بسته شود، رايانه به حالت ‌Logoff‌ درآيد يا خاموش شود.
نقاط قوت
به‌طور كلي اين نرم‌افزار را مي‌توان ابزاري بسيار مفيد دانست كه با دارا بودن امكانات مختلف و روش كار بسيار ساده تمام كاربران در هر سطحي را قادر مي‌سازد تا به حفظ اطلاعات خود بپردازند. همچنين برخورداري از امكاناتي نظير قابليت ضدحذف و حفاظت از نرم‌افزار با كمك رمز عبور را نيز مي‌توان از نقاط قوت اين برنامه به‌شمار آورد.
نقاط ضعف
يكي از بارزترين نقاط ضعف اين برنامه كه شايد كمتر كسي به آن توجه كند، لغو كليه لايه‌هاي حفاظتي با روشي بسيار ساده است. متاسفانه چنانچه شما دو پنجره از اكسپلورر ويندوز را در كنار يكديگر باز كنيد و فايل‌هاي مورد نظر را از يك پنجره به پنجره ديگر انتقال دهيد خواهيد ديد كه عمليات انتقال و كپي فايل‌ها به‌راحتي و بدون هيچ ممانعتي انجام مي‌شود. اين راه نفوذ يكي از بزرگ‌ترين نقاط ضعف اين برنامه به حساب مي‌آيد كه مي‌تواند حتي كل عملكرد مفيد نرم‌افزار و ابزارهاي حفاظتي موجود در آن را زير سوال ببرد!
در پايان اميدواريم كه روز‌به‌روز شاهد گسترش نرم‌افزارهاي مفيد ايراني در سايت‌هاي جهاني باشيم. براي دريافت نسخه آزمايشي اين نرم‌افزار مي‌توانيد علاوه بر سايت‌هاي ياد شده، به سايت زير نيز مراجعه كنيد: ‌ ‌

××××


ويرايش مستقيم
اگر سايتي داريد يا مسوول به‌روزرساني سايت شركت‌تان هستيد، حتما با سرورهاي ‌FTP‌ آشنايي داريد.

يكي از بهترين روش‌هاي به‌روزرساني اطلاعات موجود در يك سايت از نوع استاتيك، ارسال فايل‌هاي به‌روز شده روي سرور سايت است كه اين ارسال توسط برنامه‌هاي مديريت اف‌تي‌پي به‌راحتي امكان‌پذير است.

در اين ميان گاهي اوقات اعمال يك تغيير جزئي در يكي از فايل‌هاي موجود در سايت شما را مجبور مي‌كند تا ابتدا فايل مربوطه را دانلود كرده سپس آن را ويرايش كنيد و در نهايت مجددا آن را به سرور انتقال دهيد. ‌ ‌
اگر قصد داريد براي انجام كارهايي از اين قبيل نيز اين مراحل را نپيماييد، پيشنهاد مي‌كنيم از نرم‌افزار ‌FTPEditor‌ كمك بگيريد. اين نرم‌افزار كوچك اما قدرتمند، ابزاري مناسب براي مديريت بر سرورهاي اف‌تي‌پي است كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا به‌طور مستقيم و بدون نياز به دانلود فايل‌هاي موجود در سرور به ويرايش آنها پرداخته و در همان محل نيز فايل‌هاي ويرايش شده را ذخيره كنيد.
پشتيباني از قابليت كشيدن و رها كردن، باز كردن چندين فايل از چندين پوشه مختلف به‌صورت همزمان، تصحيح خودكار، پيش‌نمايش تصاوير و صفحات وب و پشتيباني از سيستم‌عامل‌هاي ويندوز 2000، اكس‌پي و ويستا از قابليت‌هاي ويژه اين نرم‌افزار است. براي دانلود اين برنامه مي‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:



××××


نمايش‌ عكس تماس گيرنده
100904520879.jpg

هر روز شاهد به‌وجود آمدن وسايل الكترونيكي جديد هستيم، به‌طوري كه نمي‌توان پيش‌بيني كرد در آينده چه وسيله جديدي براي خدمت به بشر اختراع خواهد شد. اما انسان بعد از به‌وجود آمدن هر وسيله‌اي سعي بر بهبود و كارآمدتر ساختن آن كرده تا بتواند از آن حداكثر استفاده را ببرد. گوشي‌هاي هوشمند نيز از اين قاعده مستثني نيستند. آنها به‌وجود آمدند تا ارتباط را بين انسان‌ها بهبود بخشيده و فاصله بين آنها را كمتر كند. ‌ ‌


برنامه‌اي كه امروز معرفي مي‌كنيم، به‌نوعي در كمك به افراد براي بيادآوري سريع مخاطب كمك مي‌كند. همچنين كمك حالي است براي كساني كه بينايي يا حافظه آنها ضعيف شده است! اين برنامه اين امكان را فراهم مي‌كند كه كاربر بتواند عكس شخص پيغام گيرنده را به‌صورت تمام صفحه به‌همراه شماره تلفن و نام وي ببيند. ‌ ‌
1.0 Free Caller Ver‌
برنامه از سري برنامه‌هاي سيستم عامل سيمبين ‌3v60S‌ بوده و بايد قبل از نصب، آن را ثبت كنيد. پس از نصب برنامه و اجرا، با محيط ساده برنامه روبرو مي‌شويد. ابتدا كافيست تنظيمات گوشي را به‌شرح زير انجام دهيد: ‌ ‌
وارد قسمت تنظيمات يا همان‌ Settings‌ شويد. در گزينه اول يا همان ‌Autostart‌ با «بله و خير» پاسخ مي‌دهيد كه آيا اين برنامه در هنگام روشن شدن گوشي به‌طور خودكار اجرا شود يا خير؟
در قسمت دوم يا ‌Maintain Aspect Ratio‌ بايد تعيين كنيد كه آيا دوست داريد برنامه عكس را به اندازه طبيعي خود نمايش دهد (كه در صورت كوچكتر بودن از سايز صفحه نمايش گوشي، ديگر تمام صفحه نخواهد بود) و يا آن را متناسب با سايز صفحه نمايش، تغيير اندازه دهد. ‌ ‌
در قسمت سوم يا ‌Browser Type‌ شما نوع سيستم جستجوي عكس‌هاي مخاطبين را تعيين مي‌كنيد كه اين سيستم مي‌تواند به‌صورت ‌Media Browser‌ باشد يا به‌صورت ‌File Browser‌ كه تجربه به ما نشان داد كه اين 2 در عمل تفاوتي با هم ندارند!
در قسمت چهارم يا ‌Show Dialog On‌ بايد مشخص كنيد كه اين ويژگي نمايش عكس مخاطب به‌صورت تمام صفحه، فقط در هنگام تماس‌هاي ورودي باشد يا در هنگام تماس‌هاي خروجي. البته مي‌توانيد با استفاده از گزينه ‌Both‌ از هر دو قابليت استفاده ببريد.
در قسمت پنجم ‌Default Animation.gif File‌ شما بايد فايل متحركي را براي گوشي معرفي كنيد.
البته بايد توجه داشته باشيد كه اين فايل كار يا عمل خاصي را انجام نمي‌دهد. فقط در صورت تعيين آن، در هنگام تماس عكس آن به‌صورت كوچك و متحرك در صفحه نمايش به‌همراه عكس مخاطب نمايش داده مي‌شود و بيشتر جنبه تزئيني و تفريحي دارد تا جنبه كاربردي. ‌ ‌
حال تنظيمات به پايان رسيد و بايد اسامي مخاطبين را به‌برنامه وارد كنيد و منتظر عملكرد آن باشيد. براي اين كار ابتدا ‌Option‌ را بزنيد و گزينه ‌Add Contact‌ را انتخاب كنيد.
سپس از ميان مخاطبان حاضر در دفترچه تلفن خود، يكي را برگزينيد. البته در اينجا برنامه يكي از اشكالات خود را نمايان مي‌سازد: در تمامي گوشي‌هاي موجود معمولا در زير يك اسم در قسمت دفترچه تلفن، چندين شماره تلفن اعم از شماره تلفن، فكس، موبايل و ... وجود دارد.
اما اين برنامه فقط به انتخاب اسم اكتفا كرده و از انتخاب تنها يك شماره عاجز است، به‌طوري كه شما قادر نخواهيد بود از طريق عكس متوجه شويد كه فرد تماس گيرنده با كدام يك از شماره‌هاي خود تماس گرفته است؟!
حال پس از انتخاب يك اسم، برنامه به‌طور خودكار ليست تمامي عكس‌هاي موجود در گوشي شما را نشان مي‌دهد كه بايد براي هر شخص يك عكس را انتخاب كنيد.
پس از انتخاب، كار به‌نوعي به‌پايان رسيده و كافيست بر طبق تنظيمات موجود تماسي ميان شما و آن شخص برقرار شود تا عكس مخاطب به‌صورت تمام صفحه به نمايش خواهد درآمد. شما مي‌توانيد براي تغيير يك عكس از گزينه ‌Change Picture‌ استفاده كنيد و يا براي ديدن نحوه نمايش عكس از گزينه ‌Preview‌ بهره ببريد. ‌


××××


ايده‌اي براي هندست ‌ ‌
100904522449.jpg

اين وسيله كه «سيستم هندست سر وقت» ناميده شده، در واقع دستبندي است كه هم ساعت مچي خواهد بود و هم تماس‌هاي ورودي و خروجي تلفن كاربر را اداره مي‌كند.
اين وسيله با به صدا در آوردن زنگ يا لرزش، كاربر را از تماس آگاه مي‌سازد. اين سيستم به‌صورت بي‌سيم و با دو صفحه نمايش لمسي پيشنهاد شده است. ‌
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
گوشي‌هاي متنوع چيني
100904581412.jpg

هندست C8800Cool ‌ساخت Solomobi ‌شبيه يك تلفن چيني معمولي به‌نظر مي‌رسد اما از چند ويژگي جالب برخوردار است كه مي‌تواند شما را به خريد آن ترغيب كند: قابليت پشتيباني از دو سيمكارت، يك تيونر تلويزيون آنالوگ و ساير ويژگي‌هايي كه از يك تلفن همراه جديد انتظار داريد.
آنچه اين تلفن را برجسته مي‌سازد، صفحه كليد و صفحه نمايش ‌ Flip out‌ است كه صفحه نمايش بزرگ‌تر ديگري را در زير و همراه با كنترل‌هاي بازي آشكار مي‌سازد. اگر بيش از اين مي‌خواهيد مي‌توانيد آنها را با استفاده از يك كارت حافظه بارگزاري كنيد. ‌ ‌


××××


گوشي سال 2019
100904581566.jpg

به‌تازگي شركت مايكروسافت تصاويري را ارائه كرده است كه دنياي ديجيتال ما را در سال 2019 به‌تصوير مي‌كشد.

به‌نظر مي‌رسد كه در آينده، تلفن‌هاي همراه دستخوش تغييرات فراواني خواهند شد. در تصوير، شكل گوشي همراه پيش‌بيني شده توسط اين شركت را مي‌بينيد.


××××


سيمسنجر، تركيبي از سيمكارت و مسنجر
100904581630.jpg

نخستين سيمكارت‌هاي تشخيص حركت، اكنون نوبت اين پديده است؟ ‌ ‌

در بارسلونا، مايكروسافت و گمالتو دست به‌كار‌گروهي زده‌اند تا ويندوز لايو مسنجر را بهسيمكارت‌هاي ‌ Vanilla‌ وارد كنند.

گفته مي‌شود اين برنامه كه به سيمسنجر ‌(SIMessenger)‌ ترجمه شده، نخستين راه‌حل ايستگاه سيم پيام‌رساني فوري سياره زمين است كه تاييديه مايكروسافت را دارد.
اساسا اين امكان هندست‌ها را قادر مي‌سازد كه حتي بدون ايستگاه ‌WLM‌ اختصاصي (از طريق ‌SMS‌ ) با فهرست بلند دوستان، و ظاهرا با سه اپراتور در تماس باشد. هم‌اكنون ‌Oi‌ در برزيل، ‌S.A شخصي در آرژانتين و ‌Movistar‌ در پرو اين امكانات را براي مشتريان فراهم كرده‌اند.


××××


2 گيگابايت فضاي رايگان
100904582152.jpg

حتما تاكنون از نرم‌افزارهاي محاسبات ابري و انقلاب اين‌گونه نرم‌افزارها در دنياي امروز فناوري باخبر شده‌ايد. نرم‌افزارهايي كه فاصله‌هاي فيزيكي ميان كامپيوترها را، به‌طرز اعجاب‌آوري از ميان برده‌اند و به‌سادگي مي‌توانند داده‌هايي را كه در عمل ميليون‌ها كيلومتر با كامپيوترمان فاصله دارند چنان اجرا كنند و ميان چندين كامپيوتر به‌اشتراك بگذارند، انگار در حقيقت، فايل‌ها به‌صورت محلي در حال اجرا، يا به‌اشتراك‌گذاري است. يكي از اين سرويس‌ها، ‌dropbox‌ است، فضاي رايگان و مجازي جديدي كه از سرويس محاسبات ابري استفاده مي‌كند. ‌ ‌


به‌كمك اين سرويس مي‌توانيد فايل‌هاي خود را تا 2 گيگابايت، به‌طرز خيره‌كننده‌اي ميان چندين كامپيوتر همخوان كنيد و اصلا از تبادل اطلاعات ميان چندين سيستم عامل، باكي به دل راه ندهيد. دراپ‌باكس به‌تازگي از لينوكس پشتيباني كرده و مي‌توانيد فايل‌هاي لينوكسي يا ويندوزي خود را به‌سادگي و بدون دغدغه از همخواني سيستم‌هاي فايل، به اشتراك بگذاريد. ‌براي شروع كافي است، به وب‌سايت زير برويد: ‌ ‌
و سپس از بخش دريافت فايل، توزيع لينوكس مورد نظر خود را انتخاب كنيد. به‌صورت پيش‌فرض مي‌توانيد بسته‌هاي نصب دراپ‌باكس را براي اوبونتو و فدورا دريافت كنيد. همچنين، سورس اين برنامه براي نصب روي ديگر توزيع‌هاي لينوكسي موجود است. ‌ ‌پس از آن‌كه فايل را دريافت كرديد، كافي است با دوبار كليك روي آن، عمليات نصب را انجام دهيد. فراموش نكنيد براي نصب دراپ‌باكس بايستي سطح دسترسي ريشه ‌(Root)‌ را داشته باشيد. در غيراين‌صورت قادر به‌نصب نخواهيد بود. پس از دريافت بسته‌هاي پيش‌نياز، شما با محيط نصب دراپ‌باكس روبه‌رو خواهيد شد، كه با نمايش چندين تصوير از زواياي مختلف دراپ‌باكس، همزمان شما را براي كار با آن آماده مي‌كند. ‌ ‌
پس از اتمام نصب، بايستي شناسه كاربري جديدي براي استفاده از سيستم بسازيد. نكته‌اي كه ذكر آن مفيد به‌نظر مي‌رسد، زمان اجراي دراپ‌باكس است. از آن‌جا كه دراپ‌باكس بعد از لاگين كاربر به سيستم اجرا مي‌شود، ضروري است پس از نصب، يك بار لاگ‌آوت كرده و مجدد به سيستم لاگين كنيد. پس از اين كار، شما دايركتوري را به‌صورت پيش‌فرض روي ميزكار خود خواهيد ديد كه با انداختن فايل‌ها داخل آن، و كليك كردن روي پيكان‌هاي آبي و كمي انتظار (بسته به سرعت اينترنت‌تان) مي‌توانيد فايل‌هاي خود را با سرور همخوان كرده و با مشاهده تيك سبز رنگ، با خيال راحت به‌سراغ كارهاي ديگر خود برويد. همچنين، مي‌توانيد به فايل‌هاي داخل فولدر ‌Public‌، لينك مستقيم بدهيد تا ديگران آن‌ها را دانلود كنند. ‌ ‌
حالا مي‌توانيد فايل‌هاي حياتي خود را ميان چند كامپيوتر همخوان كنيد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
آيا فايرفاكس مي‌ميرد؟
100904582318.jpg

و اينك، زمان جنگ مرورگرها فرا مي‌رسد. گوگل كروم، ويرايش آلفاي خود را براي لينوكس عرضه مي‌كند. چيزي كه نخست همه را شگفت‌زده مي‌كند، سرعت آن در مقابل فايرفاكس، جدي‌ترين رقيب آن است. اگر فايرفاكس و كروم را كنار هم اجرا كنيد، فايرفاكس را شرمنده خواهيد كرد. ‌ ‌


اما بهتر است نگوييم كه فايرفاكس چيزي براي عرضه ندارد. اگر واقع‌بين باشيم، ‌فايرفاكس موفق‌ترين پروژه نرم‌افزار منبع‌باز در كره خاكي بوده است. چرا كه به‌مراتب، بيشتر از همرزمان خود، سهم بازار را در اختيار گرفته است. اما سرعت خيره‌كننده گوگل، انتخاب داشتن مرورگري جز كروم را به‌زودي از ما سلب خواهد كرد و ما را به‌زماني خواهد برد كه از موتور جستجوي آلتاويستا به گوگل رسيديم. ‌ ‌
چيزي كه واضح است، كاهش محبوبيت فايرفاكس ميان اينترنت‌بازهاست. كافي است نگاهي اجمالي به كامنت‌هاي وب‌سايت‌هاي اجتماعي بيندازيم. به‌طرز شگفت‌آوري تعداد كساني كه به فايرفاكس رو ترش كرده‌اند، زياد شده است. چرا بايد بنياد موزيلا اهميت بدهد كه يك ميليون كاربر بيشتر يا كمتر داشته باشد؟ مگر جامعه نرم‌افزاري منبع‌باز مبتني بر فناوري نيست؟ مگر همين دليل برتري نرم‌افزارهاي منبع‌باز به نرم‌افزارهاي تجاري نيست؟ ‌ ‌
مساله اينجا است كه سود مالي موزيلا، از كاربران هدف تامين مي‌شود. بدين ترتيب كه با هر جستجويي كه از طريق موتور داخلي فايرفاكس انجام مي‌دهيم، موزيلا مبلغ ناچيزي از گوگل دريافت مي‌كند.
اين مبلغ ناچيز را در ميليون‌ها جستجو در روز اگر ضرب كنيم، مبلغ قابل توجهي از سوي گوگل به‌سمت موزيلا واريز مي‌شود. حال اگر اين ميليون‌ها جستجو وجود نداشته باشند، در اين‌صورت، موزيلا تنها خواهد ماند. ‌ ‌
به‌نظر مي‌رسد‌پروژه فايرفاكس ديگر قابل هدايت نباشد. چرا كه در وهله نخست به‌نظر مي‌رسد كه فايرفاكس بعد از اين چندسال به وزنه سنگيني تبديل شده است كه با سرعت به سمت هدفي كه برايش انتخاب شده پيش مي‌رود. از اين رو، در كوتاه‌مدت بعيد به‌نظر مي‌رسد بتواند مسير خود را تغيير دهد و به‌سمت ديگري كه گوگل كروم مي‌رود، حركت كند.
از اين رو، كروم بازي را برده است. اما در صورتي كه بتوان فايرفاكس را متوقف كرد تا به‌سراغ المان‌هاي ديگري برود كه بتواند در قياس و رقابت با ديگر مرورگرها، همواره برتر باشد، در اين‌صورت مي‌توان به آينده اين مرورگر محبوب نسبت به مرورگر غول شرير زشت (گوگل) اميدوار بود. در غيراين‌صورت، احتمالا تا چند سال آينده، گوگل به‌سادگي بازار مرورگرها را از آن خود خواهد كرد.



××××


پارسيكس 2 منتشر شد
100904582618.jpg

آلن باغوميان، انتشار نهايي نسخه 2 گنولينوكس پارسيكس را اعلام كرد، اين توزيع لينوكس بر مبناي دبيان بوده و بعد از چند ماه تست و توسعه عرضه شده است.
در اين نسخه، از آخرين هسته سيستم عامل لينوكس، با چندين وصله و راه‌انداز اضافه استفاده شده و سيستم فشرده‌سازي ديسك زنده آن به نسخه 4/3 ارتقا يافته است. اين توزيع لينوكسي محيط ميز كار گنوم 3/24/2، اوپن‌آفيس 1/4/2، و ديكشنري انگليسي به فارسي را به‌طور پيش‌فرض نصب دارد. براي اطلاعات بيشتر مي‌توانيد به‌وب‌سايت زير مراجعه كنيد: ‌ ‌
××××


سوسه 11، تنها جايگزين واقعي براي ويندوز
100904582217.jpg

وب‌سايت خبري‌تحليلي كامپيوترورلد، طي مقاله‌اي، از سوسه 11 به‌عنوان تنها توزيع مناسب جايگزيني ويندوز نام برده است. در اين وب‌سايت آمده است:‌«تعداد توزيع‌هاي لينوكسي كه ادعا مي‌كنند يكي از بهترين سيستم‌هاي عامل براي كامپيوترهاي شخصي‌اند، كم نيست. اما تنها سيستم عاملي كه از صميم قلب توصيه مي‌شود مالكان مشاغل تجاري براي جايگزيني ويندوز از آن استفاده كنند، سوسه 11 است.
سوسه لينوكس انترپرايز 11 كه حدود يك ماه است منتشر شده، با شبكه‌هاي تجاري ويندوز، فايل‌هاي داده‌اي و سرورهاي ويندوزي در همخواني كامل است. هر چند مي‌توانيد تمام اين ويژگي‌ها را در بقيه توزيع‌هاي لينوكس به‌صورت مجزا اضافه كنيد. اما، سوسه تمام اين‌ها را يك‌جا و بدون هيچ دردسر اضافه‌اي به شما خواهد داد.»


××××


فيناليست‌هاي «ما لينوكسيم!» انتخاب شدند
بيش از 90 ويديو در مسابقه «ما لينوكسيم» و فيناليست‌هاي آن معرفي شدند.
اين مسابقه در مقابل ديگر شركت‌هاي نرم‌افزاري كه ميليون‌ها دلار براي تبليغات سيستم‌هاي عامل خود هزينه مي‌كنند، با هدف معرفي شدن توسط كاربران متعصب و حقيقي لينوكس برگزار شد. فيناليست‌هاي اين ويديوهاي تبليغاتي را مي‌توانيد در لينك زير ببينيد: ‌ ‌
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
نگاهي به بازي ريديك، هجوم به آتن تاريك
مجموعه‌اي ناپيوسته، ازچيزهاي خوب
100904583803.jpg

نتيجه‌گيري كلي در مورد بازي ‌Riddick‌ دشوار است. در طول اين بازي قطعا با فراز و نشيب‌هاي زيادي روبه‌رو خواهيد شد. اميد اصلي اين بازي، بازسازي دوباره‌اي از نسخه 2004 آن، فرار از زندان (خليج قصاب (Butchers Bay‌ است كه نشان داد اقتباس يك بازي از فيلم تا چه حد مي‌تواند جذاب و زيبا باشد.


اين بازي به‌سادگي تا انتها تنش را با گيمر همراه مي‌كرد و همين باعث رضايت خاطر بازي‌كننده مي‌شد. ‌ ‌
حالا، آتن تاريك، دنباله‌اي بر خليج قصاب است اما در مقايسه با بازي قبلي، كمي مي‌لنگد و در گرداب قابل پيش‌بيني بودن مي‌افتد كه بازي‌هاي اصيل همواره از آن دوري مي‌كنند. بخش آخر اين بازي، ويژگي جديد بازي چند نفره آن است كه در ابتدا جذاب به‌نظر مي‌رسد، اما ماندن در آن خوشايند نيست. ‌ ‌
هجوم به آتن تاريك براي كساني مناسب است كه احتمالا بازي اصلي را انجام نداده‌اند، يا بيش از حد به دنياي ريديك علاقمندند.
هجوم به آتن را فرار از كشتارگاهي تصور كنيد كه تروتازه شده است و در نمايشگرهاي كيفيت بالا، خيره‌كننده به‌چشم مي‌آيد. اين بازي قديمي بودن خود را به چند طريق به شما ثابت مي‌كند: حركات مدل‌هاي سفت و سخت شخصيت‌هاي بازي خيلي سرهم‌بندي‌شده به‌نظر مي‌رسد و حس خوبي را منتقل نمي‌كند و همچنين، پس‌زمينه‌هاي كم كيفيت، تمام تلاش كارت‌هاي گرافيكي امروزي را به‌هدر مي‌دهند و در نهايت، جنس اشيا به‌نظر مات و كهنه مي‌رسد.
اما سايه‌زني و نورپردازي عالي خليج قصاب هنوز هم حس مي‌شود و به‌طرز غافلگيركننده‌اي عالي است. بازي‌هاي زيادي نيستند كه بعد از گذشت پنج سال باز هم بتوانند روي فناوري خود تكيه كنند و خيالتان راحت باشد كه گرافيك بازي شما را از جريان اصلي بازي دور نمي‌كند، و اين يعني هم كيفيت خليج قصاب و هم لايه‌هاي اضافه‌تري از هجوم به آتن تاريك. ‌ ‌
خوشبختانه، ساختن مجدد بازي اصلي با گيم‌پلي خوبي كه اين بازي دارد، تبديل به شكست نخواهد شد. شما باز هم در نقش ريچارد ريديك، بايد از خليج قصاب، نسخه بين‌كهكشاني مشابه آلكاتراز، فرار كنيد. زنداني نابخشودني، هراس‌انگيز و غيرقابل فرار كه در ميان ناكجاآباد قرار دارد.
ريديك مي‌داند كه فرار از اين زندان نيازمند چندين و چند قابليت و استعداد است. شما كار خودتان را با دو مشت گره‌كرده آغاز مي‌كنيد، اما دست آخر به يك ابرسرباز بسيار تيز و خطرناك تبديل مي‌شويد. هر چند، اولويت با ماندن در سايه است و سر‌و‌صدا نكردن. ‌ ‌
هر كدام از اين مولفه‌ها به نوبه‌خود جالب توجه‌اند، اما خليج قصاب چنان با ظرافت و توازن آنها را گرد هم آورده است كه اين بازي را از ژانر خود فراتر مي‌برد، آن‌قدر كه شما در مقايسه نمي‌توانيد بازي‌هاي زيادي را با انگشتانتان بشماريد. ‌ ‌
هر چه بيشتر در بازي فرو برويد، زندان بيشتر برايتان محلي براي زندگي مي‌شود. زندانيان چه قصه‌ها براي گفتن، و چه ماموريت‌ها براي انجام دادن كه ندارند و اينجاست كه به برجسته‌ترين نكته بازي مي‌رسيم: صداگذاري بي‌نظير اين بازي، هركدام از اين شخصيت‌ها را زنده مي‌كند. حتي طرح‌هاي نقش بسته روي ديوارها و خراش‌ها و علامت‌ها هم از نااميدي طراحانشان سخن مي‌گويند.
اگر در حال صحبت با يكي از زندانيان رفيق باشيد، يا در سايه بخزيد و چاقويي را در گردن يك يونيفرم آبي فرو كنيد، يا قبل از معرفي دشمن‌تان به پاشنه‌پايتان، او را با يك تفنگ از پاي در بياوريد، هميشه حس ناآرامي شما را آشفته خواهد ساخت. اين همان تنشي است كه در تمام طول بازي شما را همراهي خواهد كرد.
حمله به آتن تاريك، داستان جديدي دارد و بعد از رويدادهاي خليج قصاب رخ مي‌دهد. برخي از ويژگي‌هاي بازي قبلي را با خود دارد و چندتايي از آن‌ها را بهبود بخشيده است. مدل‌سازي كاراكتر جديد بسيار بهتر است و بسيار به وين ديزل شبيه است. از صداي او براي شخصيت اصلي استفاده شده است و به‌همين دليل، حس بسيار خوبي به گيمر مي‌دهد. خيالتان راحت باشد كه چنان صداگذاري‌اي را تا آخر سال 2009 نخواهيد شنيد. ‌ ‌
بازي‌كردن همانند نسخه قبلي است، كافي است در گوشه و كنارهاي تاريك بخزيد و با قابليت ديد در تاريكي‌تان، دشمنان را درست سر بزنگاه گير بيندازيد و با تيغ و چاقويي كه در دست داريد، به‌روش‌هاي مختلف و آنها را از پاي در بياوريد. اما، ضعف هوش مصنوعي بازي باعث مي‌شود كه شما در بسياري از مواقع با استفاده از حفره‌هاي بازي به كشتن آنها بپردازيد و آن‌قدر كه لازم است درگير نشويد. ‌ ‌
با اين وجود، بايد ذكر كرد كه آتن تاريك بازي خوبي است، اما شايد غير از اشتياق شما براي بازي، يكي دو حس ديگر را هم برانگيزاند، بخش بازي چندنفره آن كاملا غيرضروري به‌نظر مي‌رسد. اما در كل، اين بازي جذاب مي‌تواند حس بازي‌كننده‌هاي نسخه قبلي را زنده كند. اگر تاكنون خليج قصاب را بازي نكرده‌ايد، هجوم به آتن را بايد حتما بازي كنيد. اما اگر قبلا خليج قصاب را بازي كرده‌ايد، شايد دلتان بخواهد بازي‌هاي خيلي خوب ديگر را هم بازي كنيد!



××××


نگاهي پيش از انتشار به بازي ‌Company of Heroes‌
هماهنگي دلاوران
100904522619.jpg

با يك بازي درست و حسابي روبه‌رو هستيم! شراكت دلاوران، همان صحنه‌هاي آشناي جنگ جهاني دوم را برداشته است و به بازي‌اي تبديل كرده است كه با ضرباهنگي سريع، استراتژي‌در حد كوچك و جلوه‌هاي ويژه‌خيره‌كننده‌اي، نظر هر علاقمندي را به‌خود جلب مي‌كند. هواداران شراكت دلاوران احتمالا توي تقويم‌هايشان آخرهاي بهار امسال را علامت مي‌زنند كه مدام فروشگاه‌ها را بررسي كنند. قصه‌هاي شجاعت، نسخه بعدي آن است كه قرار است منتشر شود. خواندن شرح نگاهي كه وب‌سايت گيم‌اسپات به داخل اين بازي انداخته است، جالب توجه خواهد بود:‌


سه سبك جديد حالت چندنفره براي اين بازي عرضه مي‌شود، اولين آن پنزركرايگ ‌(Panzerkrieg)‌ كه معادل آلماني جنگ تانك‌ها است، خواهد بود. در سبك پنزركرايگ فقط تانك‌ها به‌صورت تيمي نقاط كليدي نقشه را فتح مي‌كنند. هر نقطه كليدي كه فتح شود، يك سري ويژگي‌ها را براي تيمي كه آن را فتح كرده است، به‌ارمغان خواهد آورد.
تجربه‌اي كه ما كسب كرديم، با تانك‌هاي سبك‌وزن بود، كه به‌قدر كافي براي جاسوسي و در برخي مواقع، گرفتن تند و تيز پرچم‌ها سريع بودند. نقشه‌هاي پنزركرايگ همانند بتل‌فيلد نقطه‌اي دارند كه هر بازيكن بعد از منفجر شدن، يا تركيدن از نزديك‌ترين نقطه آغازين كار خود را دنبال كند. هرچند نقشه‌اي كه ما روي آن بازي كرديم، نقشه منصفانه‌اي بود، براي بازي 3 به 3 و درلحظه نشان مي‌داد كه كدام تيم چه بخش‌هايي از نقشه را كنترل مي‌كنند، بازگشت به بازي ساده بود. اما ما نتوانستيم به‌صورت شليك مستقيم، موفقيت زيادي به‌دست بياوريم، كه نشان مي‌داد هدف‌گيري هنگام حركت با كمك ماوس نياز به تمرين و مهارت‌دارد. البته، شايد يكي از دلايل بدبازي كردن ما، حمله به تانك‌هاي سنگين دشمن بود و از بس وقت خودمان را صرف گشت‌وگذار در نقشه كرده بوديم، سر همين جريان بازي را باختيم!
هر سري تانكي، فرمانده مخصوص خود را دارد كه نشان مي‌دهد بخشي از قابليت‌ها را نمي‌توان ديگر بعد از پيشرفت در يك سري از تانك‌ها به‌دست آورد. از اين قابليت‌ها مي‌توان به ويژگي ديده‌باني پيشرفته تانك‌هاي سبك‌وزن نام برد. اين قابليت از بقيه قابليت‌ها ارزان‌تر است و فقط به يك امتياز مهارتي براي دستيابي به آن نياز است. ديگر قابليت‌ها از چهار امتياز مهارتي به بالا برايتان خرج برمي‌دارد‌(شما در هر مرحله يك امتياز بيشتر نمي‌گيريد)، اما ارزشش را دارد. ‌ ‌
از اين قابليت‌ها مي‌توان به موشك‌انداز قابل نصب روي تانك‌هاي سبك نام برد، كه نه‌تنها قادر به در هم شكستن تانك‌هاي دشمن است، بلكه مي‌تواند محيط بازي را هم درب‌وداغان كند. به‌يادماندني‌ترين تجربه‌اي كه داشتيم، حمله به تانك دشمن بود كه در زمين بالاتري نسبت به ما قرار داشت و نزديك به نقطه ويژه بود. از موشك‌اندازمان براي داغان كردن مسير دشمن استفاده كرديم و به‌طرز زيبايي پل زير تانك دشمن را خراب كرديم و به‌سوي مرگ رهسپارش كرديم!
سبك بعدي، ديوارسنگي ‌(Stonewall)‌ بود، سبكي كه بازيكنان بايستي با همكاري همديگر، جلوي موج حملات دشمن كامپيوتري را بگيرند. اين سبك ما را ياد بازي‌هايي انداخت كه در آن بايد از قلعه محافظت كرد، اما قطعا براي بازيكنان تازه‌كار مناسب نيست، خيالتان راحت باشد كه امواج حملات از زمين و هوا بر مرز شما، توسط كامپيوتري نادان هدايت نمي‌شود و واقعا با دشمن سرسختي روبه‌رو خواهيد شد. برخي از تانك‌هاي دشمن چنان قوي هستند كه تانك‌هاي ديوار دفاعي شما مثل پفك زيرشان له مي‌شوند.
ما با چهار بازيكن اين نقشه را بازي كرديم، و اين نقشه خاص چهار پايگاه مختلف داشت، از طريق اين پايگاه هر بازيكن مي‌توانست با منابع خود تانك يا نيروي پياده توليد كند (مثل اسنايپرها يا مهندس‌ها) اين نقشه چهار ساختمان در هر گوشه براي فتح دارد كه پس از فتح تبديل به امتيازي براي تانك‌ها و نيروهاي بازيكن خواهد شد. ‌ ‌
و دست آخر، نظرمان را حالت هجومي به‌خود جلب كرد كه «قصه‌هاي شجاعت» سبك جديدي را خلق كرده است كه به تغيير كاراكترها در واركرفت3 و سبك چند نفره «‌DOTA‌» شبيه است. حالت هجومي، يك بازيكن به شما مي‌دهد كه با كنترل آن، مي‌توانيد قابليت‌هاي شخصيت‌تان را زياد كنيد و قوي‌تر شويد. كسب سطح‌هاي بالاتر را مي‌توانيد با كشتن دشمن به‌دست بياوريد كه يا دلاوري هستند كه يكي از بازيكنان كنترل مي‌كند يا جزو نيروهاي كمكي دشمن هستند كه توسط كامپيوتر كنترل مي‌شود. با هر سطح بازي، امتياز مهارتي كسب مي‌كنيد و مي‌توانيد با آن، چيزهاي مختلف بخريد و به‌خود بيفزاييد. ‌ ‌
هدف نهايي حالت هجومي، باز كردن راه‌تان به پايگاه دشمن و نابود كردن مركز كنترل آنهاست كه درست پشت سر تمام خطوط دشمن قرار دارد و با نابود كردن آن، دموي زيبايي پخش مي‌شود، اما بايد اين را مد نظر داشته باشيد كه پايگاه دشمن، پر‌‌از نيروهاي ريز و درشت است و به‌سادگي نمي‌توان به آن وارد شد و منفجرش كرد. هر سه سبك‌هاي چند نفره قصه‌هاي شجاعت، نشان مي‌دهند كه اين بازي قرار است تجربه راضي‌كننده و پر سر و صدايي را براي هواداران بازي و طرفداران پروپا قرص شراكت دلاوران به‌ارمغان بياورد. بازي قرار است همين روزها منتشر شود.


××××


اخبار
پدرخوانده 2
100904522609.jpg

خيالتان را راحت كنم كه غير از نام بزرگ پدرخوانده، هيچ چيز ديگري را در آن نمي‌توانيد پيدا كنيد. اين بازي لياقت خريدن مجوزش را ندارد. اما شما مي‌توانيد لحظات نوستالژيك خوبي را با ديدن تكه‌هايي از فيلم و ماجراهاي آن سپري كنيد. بازي بيش از حد بي‌رحمانه است و براي كساني مناسب است كه مي‌خواهند حسابي عقده‌هاي خودشان را خالي كنند! پس لطفا شكايت قصه و گرافيك و صداگذاري و شخصيت‌پردازي ضعيف اين بازي را براي ما نفرستيد!


گروه راك توي جيب‌تان
بالاخره تاريخ انتشار بازي راك‌بند براي ‌PSP‌ مشخص شد. الكترونيك آرتز اعلام كرد كه راك‌بند دو ماه ديگر در قفسه بازي‌فروشي‌ها آماده عرضه است. در اين بازي، از آهنگ‌هاي گروه‌هاي راكي چون ‌Blink‌ 182 و 3 ‌Doors Down‌ استفاده شده است. همچنين اين بازي قابليت دريافت آهنگ‌هاي جديد از طريق شبكه اينترنت را داراست. بدين ترتيب، مي‌توانيد پس از اين‌كه آهنگ‌هاي زيادي را نواختيد، به‌سراغ ترانه‌هاي ديگري برويد كه در بازي نيست و آن‌ها را نصب و اجرا كنيد.
100904594138.jpg
فوتبال را پاييز بازي كنيد
كونامي اعلام كرد كه نسخه بعدي بازي مشهور و محبوب ‌Pro Evolution Soccer‌ را براي پاييز عرضه خواهد كرد. به‌گفته مدير اين شركت، تمركز اصلي كونامي روي شيوه بازي كردن و افزايش هوش مصنوعي و در نتيجه رسيدن به شبيه‌سازي كامل فوتبال است. همچنين گويا قرار است در اين بازي، شاهد شيوه جديدي از همكاري بازيكنان مياني و مدافع باشيم. در ‌PES‌ 2010، قرار است هافبك‌ها و مدافعان همديگر را به‌طريقي پوشش‌دهند كه ديگر امكان زدن گل‌هاي ساده وجود نداشته باشد. ليونل مسي،‌به‌عنوان چهره برتر روي جلد خواهد رفت و دموي بازي با محوريت او خواهد بود. ‌



××××


اخبار
فاينال فانتزي فروشگاه‌ها را منفجر كرد
اسكوئرانيكس، كمپاني توليدكننده سري بازي‌هاي فاينال‌فانتزي در فروشگاه‌هاي ژاپن غوغا به‌پا كرد. فاينال‌فانتزي7 بين‌المللي از هم‌اكنون براي دريافت براي پي‌اس‌و پي‌اس‌پي آماده است. هر چند كه قيمت اين بازي، سه برابر گران‌تر از همين نسخه براي پي‌اس1 است، اما بعيد است كسي اين موضوع را خاطرنشان كند و اين بازي كلاسيك بازسازي‌شده را تهيه نكند. ‌ ‌


كاسه خون را تست كنيد
وب‌سايت اصلي بازي كاسه‌خون ‌(BloodBowl) ‌ به‌راه افتاده است و از بازيكن‌هاي آزاد مي‌خواهد تا در تست نسخه آنلاين اين بازي، پيش از انتظار كمك كنند. اين بازي كه قرار است براي تمام كنسول‌ها منتشر شود، نوعي فوتبال فانتزي اما بسيار خشن است كه مابين تيم انسان‌ها و اورك‌ها بازي مي‌شود و هنوز مشخص نيست چه تيم‌هايي قرار است در اين بازي عرضه شوند! به‌هرحال امتحان آن مجاني است و ثبت نام آن كمتر از پنج دقيقه وقت‌تان را مي‌گيرد. ‌ ‌
‌تابستان با شواليه تاريكي
بت‌من جديد قرار است تابستان امسال به‌بازار بيايد، جون بروك، مدير انتشار اين بازي در انگلستان، به وب‌سايت ‌Wired‌ اعلام كرد كه اين بازي نه‌تنها قرار است بزرگ‌ترين بازي فصل تابستان باشد، بلكه يكي از كانديداها براي بهترين بازي سال به‌شمار خواهد رفت. وي معتقد است بت‌من جديد بازي كاملي خواهد بود كه تمام نيازهاي يك بازي‌خور را برآورده خواهد كرد. بت‌من را استوديوي قديمي و پركار ‌Eidos‌ منتشر خواهد كرد. ‌


××××


بازي موبايل
طلوع خون‌آشام
100904522629.jpg

اين بازي به‌دنبال موفقيت زياد بازي ديگري به‌همين نام براي كامپيوتر منتشر شده است. اين بازي قصه خون‌آشام خونسردي را روايت مي‌كند كه براي زنده ماندن در مقابل نهضت مقدس مي‌ايستد.
كشيش وينسنت وينارد و پيروانش اين نهضت را به‌راه انداخته‌اند و وينس در تراژدي ‌از خشم و خيانت گرفتار شده است كه هيچ كس به ديگري اعتماد ندارد. طلوع خون‌آشام يك پديده است، بازي كامپيوتري آن را با يك نرم‌افزار مجاني ساختند و بسيار محبوب شد و انتظار اين بازي مي‌رفت. اين بازي بر روي پلت‌فرم جاوا عرضه شده و قابليت اجرا بر روي اكثر گوشي‌هاي موبايل را داراست.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
به مناسبت 40 سالگي سيستم عامل يونيكس
100904584213.jpg

از زماني كه سيستم عامل يونيكس را در آزمايشگاه‌هاي بل ايجاد كرده‌اند، تا امروز 40 سال مي‌گذرد. شايد شما از نخستين سيستم‌هاي عامل چيزي به‌ياد نياوريد، اما دست‌كم، مطمئنم كه بسياري از ما، بخش اعظمي از تاريخ كامپيوتر و سيستم‌هاي عامل را از نزديك ديده و لمس‌كرده‌ايم. شايد ما تنها نسلي باشيم كه اين فناوري را از ابتدا تا بلوغ ديده باشيم. بنابراين، نگاهي به تاريخ تولد سيستم‌هاي عامل مختلف‌در طول زمان مي‌اندازيم:
1969
يونيكس در آزمايشگاه‌هاي بل1‌ ‌شركت ‌AT&T‌ متولد شد. وقتي ‌AT&T‌ تصميم گرفت تا استفاده از سيستم عامل مالتيكس2 خود را متوقف كند، كن تامپسن3‌ ‌و دنيس ريچي4‌ ‌با يكديگر روي سيستم عاملي كار مي‌كردند كه بتواند بازي سفر فضايي كه تامپسون نوشته بود را اجرا كند. اين دو نام مضحكي بر خلاف نام قبلي به اين سيستم دادند: ‌UNICS‌5‌ ‌كه بعد به نام ‌UNIX‌ يا ‌Unix‌ تغيير نام داد. ‌ ‌
1976
مغز متفكر و سرپرست موسسه تحقيقاتي ‌Intergalactic Digital‌، ‌CP/M‌ را خلق كرد. سيستم‌عامل ساده‌اي براي ريزكامپيوترهاي ساده. اين سيستم عامل طي 2دهه آينده، الگويي براي گونه‌هاي مختلف ‌DOS‌ شد.
1977
پدربزرگ منبع‌باز فعلي در دانشگاه بركلي متولد شد. اين سيستم عامل كه امروزه با نام ‌BSD‌6‌ ‌معروف است، بالاخره توانست رقيبي جدي براي سيستم‌هاي عامل تجاري باشد و هسته حداقل يكي از بزرگ‌ترين سيستم‌هاي عامل تجاري را تشكيل دهد:
Mac OS X‌ شركت ‌Tandy/Radio Shack‌ نسل جديدي از كامپيوترهاي خانگي را معرفي كرد و سيستم‌عاملي به نام ‌TRS-DOS‌ همراه با آن عرضه كرد. اين سيستم عامل، فقط براي بزرگسالان قابل استفاده بود، چرا كه داراي دستوري چون ‌KILL‌ بود. توليدكننده‌هاي ديگر ‌DOS‌، از مخفف كردن واژه ‌Delete‌ و به‌كاربردن ‌DEL‌ دستور حذف را نام گذاردند. ‌ ‌
1978
اپل داس 1/3 آغاز به كار كرد؛ اين سيستم عامل سري كامپيوترهاي اپل 2 را تا 5سال راه مي‌انداخت. ‌ ‌
1981
كامپيوتر شخصي ‌IBM‌ متولد شد، به‌همين ترتيب ‌PC-DOS‌ و نسخه ديگرش، ‌MS-DOS‌ منتشر شد. ‌ ‌
1983
حامي نرم‌افزارهاي آزاد، ريچارد استالمن نقشه‌اش را براي گنو شرح داد، سيستم عاملي شبيه يونيكس كه هيچ نرم‌افزار تجاري‌اي در آن نباشد. 26س‌‌ال از آن ماجرا گذشته است اما هنوز هسته رسمي گنو، ‌GNU Hurd‌ كامل نشده است.
1984
در اين سال، اپل تبليغي تجاري منتشر كرد كه در آن، زني ورزشكار چكشي را به صفحه نمايش بزرگي پرتاب مي‌كند و تصوير برادر بزرگ (الهام گرفته از شخصيتي با همين نام در داستان 1984 جرج اورول) را در هم مي‌شكند.
در نتيجه اين ويدئوي تبليغاتي، مردم ناگهان فراموش كردند كه سيستم‌هاي عامل ديگري وجود دارند و از اين به‌بعد روي نبرد داس و مكينتاش متمركز شدند. ‌ ‌
1985
مايكروسافت ويندوز نسخه 01/1 خود را با قيمت ناقابل 99 دلار عرضه كرد. اين سيستم عامل كه همان سيستم عامل داس، با ظاهري گرافيكي بود، قابليت اجراي چندين برنامه همزمان و تعويض ميان آن‌ها را در خود داشت. اما اين سيستم عامل، تا يك دهه بعد به‌طور جدي در نظر گرفته نشد.
آتاري ‌ST‌ با رابط كاربري رنگي قدم به ميدان رقابت گذاشت: ‌GEM‌، از موسسه تحقيقات ديجيتال، همان‌هايي كه ‌CP/M‌ را خلق كرده بودند، ايجاد شد. ‌GEM‌ درست همانند ويندوز روي محيط خط دستوري، يك رابط گرافيكي ايجاد كرده بود.
اين سيستم عامل، به‌خاطر رابط كاربري و بستره موسيقي ديجيتال خود، محبوبيت زيادي ميان مخاطبين بدست آورد. به‌گونه‌اي كه منبع الهام اپل در توليد سيستم عامل بعدي‌اش شد. ‌ ‌
چند ماه بعد، آميگا به‌وجود آمد. سيستم عامل آميگا، هسته‌اي داشت كه از چندوظيفه‌اي غيرانحصاري پشتيباني مي‌كرد. به همين خاطر، امتياز بيشتري نسبت به بقيه سيستم‌هاي عامل داشت.
همچنين اين سيستم عامل داراي رابط كاربري مجزايي هم بود و كاربران مي‌توانستند بين خط دستور و محيط گرافيكي يكي را انتخاب كنند.
آميگا باعث شد ويدئوي ديجيتال گسترش زيادي پيدا كند.
1986
‌GEOS‌ زاده شد و به اپل و مايكروسافت، ايده‌هايي براي پرداخت بيشتر داد.
1987
‌2OS/‌ نخستين سيستم عاملي بود كه در اين سال خبرساز شد. اين سيستم عامل، روي پردازنده‌هاي اينتل 80286 و 80386 كار مي‌كرد. قرارداد ميان ‌IBM‌‌و مايكروسافت به‌اتمام رسيد و 2/OS‌ به محصول ‌IBM‌ بدل شد و مايكروسافت به محيط گرافيكي آن، نام ديگري داد: ويندوز ‌NT‌. ساليان سال طول كشيد تا كاربران متوجه شوند، كدام‌يك،‌ويندوز واقعي است.
1988
2/ IBM OS نسخه 1/1 در نوامبر اين سال پاي به‌عرضه گذاشت، اين سيستم عامل رابطي گرافيكي داشت كه بي‌شك، وام گرفته از والدين مايكروسافتي‌اش بود.
1989
استيو جابز، چهارسال بعد از وادار شدن به ترك اپل و بنياد نهادن ‌.NeXT Inc‌، با انتشار ‌NeXTStep‌، كسب و كار خوبي به‌راه انداخت. سيستم عامل جديد روي ‌BSD‌، ظاهر گرافيكي بسيار زيبايي را به‌نمايش گذاشته بود و با كيت ابزاري شيء‌گرايي كه در اختيار توسعه دهندگان قرار مي‌داد، بازگشت نهايي جابز به اپل را تضمين مي‌كرد. او اين ‌X‌ با حروف بزرگ را نگه داشت تا در انتهاي نام سيستم عامل قبلي اپل، ‌Mac OS‌، داغ بزند. ‌ ‌
1990
ويندوز 3 نخستين ويندوز مايكروسافت بود كه در بازار مخاطب عام، توجه زيادي به‌خود جلب كرد، اما هنوز بر مبناي محيط داس فعاليت مي‌كرد و سيستم عاملي حقيقي نبود. طي چند سال آتي، مايكروسافت ويندوز 1/3 را معرفي كرد كه نسخه‌اي شامل رفع عيوب و برخي بهبودها بود. ويندوز 1/3 و به‌دنبال آن، ويندوز 11/3، توجه زيادي را به‌خود جلب كرد. اما هنوز يك سيستم عامل كامل نبود.
1991
ايزد نورسي سيستم عامل، لينوس تروالدز هسته سيستم‌عاملي يونيكسي كه تا حدي نام او را به‌يدك مي‌كشيد را عرضه كرد. هسته لينوكس به‌سرعت با نرم‌افزار گنو تركيب شد تا آرايه‌اي از سيستم‌هاي عامل منبع‌باز با نام لينوكس گسترش يابد. ‌ ‌
1993
ويندوز ‌NT‌ عرضه شد. همه فكر مي‌كردند ‌NT‌ مخفف ‌New Technology‌ است، اما مايكروسافت ‌ اين موضوع را رد كرد. اما نمي‌توانست اين موضوع را كه ‌NT‌، نتيجه همكاري عالي مايكروسافت و ‌IBM‌ است، رد كند.
1995
ويندوز 95 آمد. اين سيستم عامل كه انصافا جهش بزرگي محسوب مي‌شد، يك گام به دنياي محاسبات 32 بيت نزديك‌تر شده بود. چه كسي فكرش را مي‌كرد كه ويندوزهاي 98، 98 ويرايش دوم و 2000 و ميلنيوم بايد بيايند و بروند تا ويندوز جهشي دوباره بكند؟
‌BeOS‌ براي بستره ‌PowerPC‌ منتشر شد. اين سيستم عامل اميدهاي زيادي را در دل‌ها روشن ساخت كه به‌زودي جايگزين ‌Mac OS‌ كلاسيك خواهد شد. دست آخر، اين سيستم عامل بازي را به ‌OpenStep‌، نسخه بعدي دسترنج استيو جابز باخت.‌
1996
مكينتاش سيستم 6/7 با نام جديدش ‌Mac OS‌ به بازار آمد. اما زياد دوام نداشت و اپل سرانجام با خريدن ‌NeXT‌، از آن سيستم عامل استفاده كرد. ‌ ‌
2001
اپل سيستم عامل قديمي خود را كنار گذاشت و‌Mac OS X‌ را معرفي كرد. ‌X‌ عدد رومي معادل 10 است، اما بسياري معتقدند به‌خاطر بهره‌گيري از ‌X Window‌ و همچنين سيستم عامل ‌NeXT‌، اين ‌X‌ اضافه شده است. به‌هر جهت، ‌X‌ نشان مي‌دهد كه اپل از 1984 فاصله گرفته و به‌دنياي شگفت‌انگيز نو قدم گذارده است.
خانواده ويندوز اكس‌پي متولد شد. بدين ترتيب كه پس از انتشار اوليه، هر دو سال يك توزيع جديد ايجاد كرد. 2002 سرويس پك 1، 2004 سرويس پك 2، 2006 ويندوز ويستا، 2008 سرويس‌پك1 ويستا و سرويس پك 3 اكس‌پي. ‌
و باقي آن،‌هنوز به تاريخ نپيوسته است ...
پي‌نوشت‌ها
Bell Laboratoris.1‌
Multics: Multiplexed Information and Computing Service.2‌
Ken Thompson.3‌
Dennis Ritchie.4‌
Uniplexed Information and Computing Service.5‌
Berkeley Software Distribution.6‌
مراجع
‌Computerworld.com‌
‌Linuxworld.com‌
Wikipedia.com


××××


سالشمار كامپيوتر
1985
100904584309.jpg

شركت مايكروسافت و آي‌بي‌ام همكاري بر نسلي جديد از سيستم عامل‌ها به‌نام ‌2OS/‌ را آغاز كردند.

شركت كامپيوتري ‌2000 Gateway‌ در شهر سيوكس ‌(Sioux)‌ در ايالت آيوا آمريكا تاسيس شد. شركت گيت‌وي بعدها به يك نيروي عمده در فروش و سفارش كامپيوتر و ابزارهاي جانبي آن تبديل شد.

آي‌بي‌ام محيط گرافيكي ‌Topview‌ را به‌‌‌عنوان رابط كاربر گرافيكي سيستم عامل ‌2OS/‌ منتشر كرد. شركت اينتل پردازشگر 80386 را معرفي كرد. پردازشگري 16 مگاهرتزي كه 275 هزار ترانزيستور را در خود جاي داده بود. اين پردازشگر به‌قيمت 299 دلار به‌فروش رسيد و قابليت دستيابي به 4 مگابايت از حافظه را داشت.
شركت آلدوس ‌(Aldus)‌ نرم‌افزار پيج‌ميكر ‌(PageMaker)‌ را براي كامپيوترهاي مكينتاش معرفي كرد. اين برنامه به كاربران اجازه مي‌داد تا حروف و گرافيك را در يك صفحه با هم بياميزند. تلفيق اين نرم‌افزار و چاپگر ليزري جديد اپل به‌نام «‌Apple LaserWriter‌» آغاز عصر «نشر روميزي» بود.
نرم‌افزار مايكروسافت ويندوز نگارش 1.0 به‌قيمت 100 دلار ارايه شد. اين نسخه از ويندوز يك رابط كاربري بسيار ساده‌تر را براي انجام كارهاي كاربر در اختيار وي قرار مي‌داد.
شركت مايكروسافت بيش از 20 زبان جديد برنامه‌نويسي، نسخه جديد سيستم عامل، محصولات نرم‌افزاري و كتاب كامپيوتري را معرفي كرد.
نرم‌افزار ‌DESQview‌ از شركت ‌Quarterdeck‌ نخستين نرم‌افزاري بود كه چندكارگي ‌(Multi-tasking)‌ و امكانات پنجره‌سازي را براي سيستم عامل داس به‌وجود آورد. نخستين نرم‌افزار گرافيكي تحت ويندوز به‌نام «‌In A Vision‌» به‌بازار آمد. شركت ‌Micro Grafx‌ نخستين شركت مستقل ارايه‌كننده محصولات تحت ويندوز بود.
شركت محصولات سرگرمي نينتندو ‌(Nintendo)‌ آغاز به‌كار كرد.


××××


پيشگامان دانش كامپيوتر
تيم برنرزلي
100904595419.jpg

انگلستاني فارغ‌التحصيل از دانشگاه آكسفورد كه به‌عنوان پدر شبكه جهاني وب شناخته مي‌شود.. هنگامي كه وي در آزمايشگاه فيزيك ذرات اروپا ‌(CERN)‌ در جنوا كار مي‌كرد، روشي را پيشنهاد كرد كه به دانشمندان اجازه مي‌داد مقالات يكديگر را به‌صورت اجمالي خوانده و ورق بزنند.


براي اين طرح، وي روش كدنويسي به‌وجود آورد كه به‌‌عنوان زبان نشانه‌گذاري ابرمتن ‌(HTML)‌ شناخته مي‌شود و نيز استانداردي را به‌نام قرارداد انتقال ابرمتن ‌(HTTP)‌ به‌همراه نشانگر جهاني منابع ‌(URL)‌ پديد آورد كه مي‌توانست مكان داده‌ها را پيدا كند. ‌‌برنرزلي هم‌اكنون مدير كنسرسيوم جهاني وب (W3c‌) است، سازماني كه هدفش شناسايي كامل پتانسيل‌هاي وب و حصول اطمينان از پايداري آن است. ‌


××××


واژه نامه
‌Warm Boot‌
به عمل راه‌اندازي مجدد كامپيوتر به‌كمك فشردن همزمان 3 كليد ‌Ctrl+Alt+Del‌ گفته مي‌شود. كه در آن برخي از اجزاي سخت‌‌افزاري و گرداننده‌ها راه‌اندازي يا بررسي مجدد نمي‌شوند و فقط اطلاعات موجود در حافظه اصلي ‌(RAM)‌ را پاك مي‌كند.


به راه‌اندازي مجدد به‌كمك دكمه ‌Restart‌ بر روي بدنه دستگاه، بوت سرد ‌(Cold Boot)‌ مي‌گويند كه برابر با خاموش كردن ناگهاني و روشن كردن سيستم است.
‌Wrkgroup‌
گروهي از كامپيوترهاي به‌هم متصل توسط نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي شبكه‌سازي كه كاربرانش براي رسيدن به هدفي خاص، منابع خود در آن شبكه، مانند اطلاعات، سخت‌افزار يا نرم‌افزارها را به‌اشتراك مي‌گذارند.
گروه‌هاي كاري مي‌توانند در يك ساختار شبكه‌اي گسترده‌تر به گروه‌هاي ديگر نيز متصل شوند.
‌Worm‌
كرم يا ‌Worm‌ يك برنامه مخرب است كه كدهايي را در بر دارد كه مي‌تواند خودش را در شبكه‌ها و حافظه‌هاي جانبي جابجا و تكثير كند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
واژه شناسي
واژگان فارسي در فناوري اطلاعات – 8
واژه ‌Sort‌ در زبان انگليسي و برخي ديگر از زبان‌هاي جهان به معاني بسياري همچون «نوع»، «گونه»، «قسم»، «جور»، «طبقه»، «جنس» و «قبيل» آمده [1] اما در فرهنگ‌هاي جديد، به‌ويژه فرهنگ‌هاي دربر دارنده اصطلاحات كامپيوتري، معناي «ترتيب» و «مرتب‌سازي» نيز بدان افزوده شده است [2و3.]


در زبان اوستايي، كه قدمتي دست‌كم 3000 ساله دارد و ريشه بسياري از زبان‌هاي هندواروپايي (از جمله فارسي امروزي) بوده، واژه سرته ‌(saretha)‌ و سرت ‌(saret)‌ به‌معناي «جور»، «گونه» و «نوع» آمده است [4.] اين واژه بعدها در زبان پهلوي به سرتگ، سردگ، سرته و سرده ‌(sarda)‌ و به‌همان معنا تبديل شده [5]، اما متاسفانه در فارسي امروزي كاربرد چنداني ندارد.
با اين حال برخي اعتقاد دارند كه اين واژه ريشه اصلي واژه ‌Sort‌ در زبان‌هاي اروپايي است [6و7.] اين واژه در آلماني و فرانسه ‌Sorte‌، در ايتاليايي ‌Sorta‌ [8] و در سوئدي ‌Sort‌ [7] نيز خوانده مي‌شود.
منابع
[1] عباس و منوچهر آريانپور، فرهنگ دانشگاهي انگليسي فارسي،موسسهانتشارات اميركبير، 1379.
[2]http://www.farsi123.com
[3‌] http://www.farsidic.com/‌
[4] احسان بهرامي، فرهنگ واژه‌هاي اوستا، نشر بلخ، 1369.
[5] ديويد نيل مكنزي، فرهنگ كوچك زبان پهلوي، مهشيد ميرفخرايي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 1383.
[6] محمدعلي سجاديه، واژه‌هاي ايراني در زبان انگليسي، انتشارات بنياد نيشابور، 1364.
[7] حسين آذران، واژه‌هاي ايراني در زبان سوئدي، نشر بلخ، 1382.
[‌8] http://translate.google.com/


××××


نگاهي كوتاه به شبكه‌هاي نسل سوم تلفن‌هاي همراه
چقدر سريع؟!
100904585611.jpg

چندي است كه بحث بر سر ورود اپراتور سوم ايران كه قرار است به‌زودي كار خود را بر بستر نسل سوم تلفن‌هاي همراه آغاز كند، نقل محافل است. فناوري نسل سوم تلفن‌هاي همراه در دنيا يكي دو سالي است كه به يك امتياز رقابتي براي شركت‌هاي مخابراتي بدل شده و بسياري از امكانات جالب توجه را به‌همراه مي‌آورد. در اين مقاله قصد داريم به معرفي كلي و اجمالي شبكه‌هاي مبتني بر بستر نسل سوم بپردازيم. ‌ ‌


نسل سوم استانداردهاي سخت‌افزاري ارتباطات را ‌G 3‌1‌ ‌مي‌نامند. اين نسل كه بعد از نسل 5/2 به‌وجود آمده، هم‌اكنون نسل پيشرو صنعت مخابراتي و به‌خصوص تلفن‌هاي همراه به‌شمار مي‌رود. استاندارد نسل سوم، بر مبناي اتحاديه جهاني مخابرات ‌(ITU)2‌ ‌كه خانواده‌اي از استانداردهاي ‌2000IMT-‌3‌ ‌بوده، تعيين شده است. ‌ ‌
شبكه‌هاي نسل سوم، با بهره‌وري بيشتر از بستر فعلي مخابراتي، سرويس‌هاي بيشتري را در حوزه‌هاي وسيع‌تري از جمله تماس تصويري، تبادل بي‌سيم و پرسرعت داده را در يك شبكه موبايلي ارائه مي‌دهند. ويژگي‌هاي ديگري چون انتقال داده به‌طريق ‌HSPA‌4‌ ‌حجم تبادل داده‌ها را تا سرعت 4/14‌ مگابيت بر ثانيه براي دريافت داده و 8/5 مگابيت بر ثانيه براي ارسال داده بالا مي‌برد. و برخلاف شبكه‌هاي مبتني بر استاندارد ‌802.11 IEEE‌5، كه با نام مصطلح ‌Wi-Fi‌ يا ‌WLAN‌ معروف هستند، شبكه‌هاي نسل سوم همان شبكه‌هاي سلولي تلفن همراه هستند كه براي رسيدن به سرعت اينترنت بالا و تماس ويدئويي كامل شده‌اند. شبكه‌هاي ‌802.11 IEEE‌ شبكه‌هايي با برد كوتاهند و در اصل براي انتقال داده با پهناي باند بالا طراحي شده‌اند. ‌ ‌
ظرفيت
اتحاديه جهاني مخابرات، تعريف دقيقي از حجمي كه كاربران مي‌توانند از تجهيزات ‌G3‌ يا ارائه‌كنندگان خدمات اين شبكه‌هاي مخابراتي انتظار داشته باشند، ارائه نداده است. به‌همين دليل، تاكنون هيچ مشتري نتوانسته است با ارجاع به استاندارد، يك شركت مخابراتي را زير سوال ببرد. اما، ‌2000IMT-‌ اين ظرفيت را تعيين كرده است: حداقل 2 و حداكثر 14 مگابيت‌برثانيه براي كاربران ثابت و حداكثر 348 كيلوبيت بر ثانيه براي نقاط متحرك. ‌ ‌
استانداردسازي شبكه
اتحاديه جهاني مخابرات ‌(ITU)‌، نيازهاي لازم براي شبكه‌هاي مخابراتي تحت استاندارد ‌2000IMT-‌ را مشخص و تعريف كرده است. سازماني به‌نام «پروژه مشاركتي نسل سوم (‌GPP3‌)» اين كار را با تعريف سيستم‌هاي موبايلي‌اي كه استاندارد ‌2000IMT-‌ را رعايت مي‌كنند، ادامه داده است. اين سيستم را، سيستم مخابرات موبايلي جهاني ‌(UMTS)‌6‌‌ نام نهادند.
‌UMTS‌ و شيوه جديد شبكه‌بندي
برخلاف ‌GSM‌7، ‌UTMS‌ بر مبناي سرويس‌هاي لايه‌اي پايه‌گذاري شده است. در بالاترين لايه، لايه سرويس‌ها قرار دارد كه مي‌تواند به‌سرعت محل متمركز را تشخيص داده و سرويس‌ها را فعال كند. لايه مياني، لايه كنترلي است كه در ارتقاي روندهاي عملياتي نقش مهمي ايفا مي‌كند و ظرفيت شبكه را به‌طور كاملا پويا بالا يا پايين مي‌برد. و در انتها، لايه اتصال قرار دارد كه به‌كمك آن مي‌توان از هر فناوري انتقال داده‌اي بهره جست، ضمن‌آن‌كه انتقال صدا كه مهم‌ترين نياز يك شبكه مخابراتي موبايلي است از طريق پروتكل‌هاي ‌2ATM/AAL‌ يا ‌IP/RTP‌ منتقل مي‌شود.
تكامل نسل سوم
همانند نسل‌هاي قبلي موبايل، اين نسل نيز براي ارتقا به نسل‌هاي بعدي، نيازمند تعيين راهكاري است كه بتواند مسيري مسطح ايجاد كند. از همين رو، طبق استانداردها، پيشرفت‌هاي نسل سوم را، منوط به پيشرفت در ‌GPP3‌ دانسته‌اند كه پروژه مشاركتي جديدي با نام ‌2GPP3‌ را شكل مي‌دهد. ‌ ‌
مسير حركت از نسل دوم به نسل سوم، در ميان نواحي مختلف دنيا متفاوت است؛ در اروپا و ايران شبكه مخابراتي با ‌GSM‌ آغاز به‌كار كرد، سپس ‌GPRS‌ به سيستم افزوده شد. از اين نقطه امكان ورود به نسل سوم وجود دارد. در آمريكاي شمالي، تكامل شبكه‌هاي مخابراتي از روش ‌TDMA‌8‌ ‌(دسترسي چندگانه بر پايه تسهيم زماني) آغاز و بعد به ‌EDGE‌9‌ ‌(انتقال بهبوديافته داده‌ها براي تكامل ‌(GSM)‌ تغيير يافت تا بستر براي شبكه‌هاي نسل سوم آماده باشد.
ميزان سرعت انتقال داده در شبكه‌هاي نسل سوم، نسبت به ديگر شبكه‌هاي انتقال داده، بسيار قابل قبول است. امكان دريافت با سرعت 4/14 مگابيت بر ثانيه، قطعا از بسياري از خطوط استاندارد سريع‌تر است، حتي در شهرهايي كه توسعه يافته به‌حساب مي‌آيند، اين سرعت، قابل قبول به‌شمار مي‌رود و هفت برابر سريع‌تر از نهايت استاندارد لينك‌هاي ‌ADSL‌10‌ ‌است. ‌ ‌
در حال حاضر حدود 400 شركت مخابراتي در يك چهارم كشورهاي دنيا، از نسل سوم پشتيباني مي‌كنند. تا پايان سال 2008 ميلادي بيش از 35 درصد مردم دنيا به نسل سوم مهاجرت كرده‌اند و با توجه به پايين آوردن قيمت‌ها از سوي شركت‌هاي مخابراتي، انتقال داده‌ها در بستر نسل سوم شبكه‌هاي مخابراتي، روزبه‌روز بيشتر مي‌شود. ‌ ‌
شبكه‌هاي نسل سوم هنوز در ابتداي راه هستند و قيمت‌هاي بالاي تبادل داده فعلي، به‌سرعت از بين خواهد رفت و بي‌گمان شبكه برتر سال‌هاي آينده، نسل سوم تلفن‌هاي همراه خواهند بود. ‌ ‌
منابع
http://www.techtarget.com/‌
http://en.wikipedia.org/wiki/‌G3
پانوشت
‌rd Generation3 .1‌
ITU: International.2
‌Telecommunication Union‌
3‌. ‌2000: International Mobile Telecommunications-2000. IMT
‌HSPA: High Speed Packet Access.4‌
IEEE: Institute of Electrical and.5
‌Electronics Engineers‌
Universal Mobile Telecommunications.6
‌System
Global System for Mobile communication.7‌
Time Division, Multiple Access.8‌
Enhanced Data rates for Gsm Evolution.9‌
Asynchronous Digital Subscriber Line.10


××××


سليقه‌اي مطابق با جنگ ستارگان
100904585541.jpg

امروزه پيشرفت فناوري و تنوع محصولات به اندازه‌اي رسيده است كه پاسخگوي هرنوع سليقه با هر سطح توقعي است.

كيفيت بالاي محصولات، امكانات متعدد و راحتي استفاده از آنها هر كاربري را راضي نگه مي‌دارد. در ادامه قصد داريم يكي از جالب‌ترين، جذاب‌ترين، كاملترين و تجملاتي‌ترين محصولاتي را كه در زمينه پخش فيلم و موسيقي و كاربردهاي چندرسانه‌اي معروف شده است، بررسي كنيم و به بيان خصوصيات و كاركردهاي آن بپردازيم.

R2-D2
كساني كه فيلم جنگ ستارگان را ديده‌اند، مسلما با R2-D2 آشنا هستند.
آرتودي‌تو كه به‌طور خلاصه آرتو گفته مي‌شود يكي از موجودات خيالي اين فيلم است. با الهام گرفتن از شكل ظاهري و خصوصيات رفتاري اين روبوت، دستگاهي طراحي كرده‌اند كه تمام امكانات يك دستگاه چندرسانه‌اي را در يك‌جا گرد آورده است. اين دستگاه توسط شركت وسايل الكترونيكي خانگي نيكو1‌ ‌طراحي، توليد و به بازار عرضه شده است و نمونه مشابه آن تاكنون توسط هيچ شركتي ارايه نشده است و از اين جهت محصولي منحصربه‌فرد است. از سوي اين شركت، دو محصول عرضه شده است كه يكي وب‌كم بيسيم و ديگري يك پروژكتور ‌DVD‌ است.
‌DVD Projector‌
اين دستگاه يك ويديو پروژكتور توانمند خانگي است كه قادر است هر تصويري را تا 260 اينچ، يعني 6/6 متر روي ديوار يا سقف بيندازد.
اين روبوت مي‌تواند حركت كند و توسط يك دستگاه كنترل از راه دور كنترل شود و به‌سادگي و به‌سرعت، تصوير مورد نظر شما را در نقطه‌اي كه مدنظر داريد تنظيم و پخش كند. دستگاه كنترل از راه دور آن نيز به شكل ميلنيوم فالكون2‌ ‌طراحي شده است كه يكي از سفينه‌هاي فضايي فيلم جنگ ستارگان است.
به چند طريق مي‌توان اين دستگاه را از صوت و تصوير تغذيه كرد. اين دستگاه يك ديسك‌گردان ليزري دارد كه قادر به پخش فايل‌هاي تصويري موجود در ‌CD‌ و ‌DVD‌ است. از طريق واسط ‌USB‌ و نيز كارت‌هاي حافظه نيز مي‌توان داده‌ها را به اين دستگاه مرتبط كرد. به‌طور كلي هر رسانه‌اي كه طبق استاندارد ‌USB‌ ساخته شده باشد مي‌تواند به‌راحتي به اين دستگاه متصل شده و داده‌هاي صوتي و تصويري آن پخش شود.
ضمنا از طريق واسط‌هاي ويديويي معمول و استاندارد نيز مي‌توان از هر دستگاهي از جمله پخش‌كننده‌هاي ‌DVD‌، دستگاه‌هاي ويديويي ‌VHS‌، رايانه،‌تلويزيون و ... تصاوير را به پروژكتور دستگاه انتقال داد.
ويژگي جالب ديگر اين دستگاه، برقراري ارتباط با دستگاه آيپاد است كه با استفاده از يك بلندگوي درون‌ساخته 20 وات نيز مي‌تواند به پخش صدا بپردازد.
ديوار يا سقف
بزرگترين خصوصيت اين دستگاه، قابليت تنظيم سريع پروژكتور آن و قابليت انعطاف بسيار بالاي آن است. كساني كه از نشستن پشت ميز به هنگام كار با رايانه يا بازي خسته شده‌اند يا قصد دارند تصاوير تلويزيون و يا فيلم‌ها را روي سقف يا ديوار و در هرحالت فيزيكي تماشا كنند، بدون نياز به تنظيمات دقيق و خسته كننده دستي، مي‌توانند از آرتو بخواهند كه در نقطه مورد نظر، تصاوير را پخش كند. آرتو مانند يكي از اعضاي خانواده مي‌تواند در منزل راه برود، بچرخد و به نياز شما پاسخ گويد. وضوح تصوير آن 768‌×‌1024 و كنتراست تصوير 1800:1 است و مي‌تواند قالب‌هاي مختلف فايل‌ها ازجمله ‌3.mp‌، ‌4.mp‌، ‌divx‌.،‌.wma‌ و تصاوير با قالب ‌.jpg‌ را پخش كند.
مواظبت از خود
آرتو حسگرهاي ويژه‌اي دارد كه وي را در برابر خطر محافظت مي‌كند. اگر آرتو روي ميز در حال حركت باشد، هنگامي كه به لبه‌هاي ميز نزديك شود، ديگر به حركت ادامه نخواهد داد.
حسگرهاي موجود در پاها او را از خطر سقوط آگاه مي‌كند و حسگرهاي بخش سر نيز مي‌تواند فاصله تا ديوار را حس كند و تصوير را تا حداقل يك متري خود با كيفيت بالا نمايش دهد.
دوربين بيسيم
محصول ديگري كه به شكل آرتودي‌تو جنگ ستارگان توسط شركت نيكو طراحي شده‌است يك وب‌كم بيسيم است كه آن نيز با استفاده از دستگاه ريموت قابل كنترل است.
اين دستگاه مي‌تواند به خواست شما حركت كند و تصاوير اطراف را براي شما ارسال كند. گويي يك دوربين مداربسته متحرك داريد كه مي‌تواند به همه جا سرك كشيده و براي شما جاسوسي كند!
آرتو يك دستگاه تجملاتي نسبتا گران‌قيمت است. درحال حاضر با اينكه قيمت آن نسبت به زمان اول توليد كاهش يافته است، حدود 1500 دلار قيمت دارد. ضمن اينكه تعداد توليد شده از اين دستگاه نيز مخدود است و به همين دليل از جمله دستگاه‌هاي كلكسيوني به شمار مي‌رود.
پي‌نوشت‌ها
Nikko Home Electronics.1‌
Millennium Falcon.2‌
منابع
www.nikkor2d2‌.com
www.nikkoamerica.com‌
www.wikipedia.org‌
www.play.com‌
www.ign.com



××××

فناوري اطلاعات در خدمت گردشگري
دوردنيا در 12/0 ثانيه
100904585700.jpg

براي رهايي از خستگي كار و جدا شدن از شلوغي‌هاي زندگي بهترين كار رفتن به يك مسافرت است تا روحيه‌تان شاد شود. اما تقريبا هيچ جايي نيست كه برويد و شاهد حضور فناوري اطلاعات در آنجا نباشيد. واژه‌اي به‌نام گردشگري الكترونيكي چند سالي است كه در كشور ما به‌گوش مي‌رسد و اين واژه در ساير نقاط جهان حدود 15 سال است با نام ‌ e-Tourism‌ براي خود جا باز كرده. ‌ ‌


گردشگري خود يكي از بزرگ‌ترين صنعت‌هاي دنياست كه براي برخي كشورها به‌عنوان بزرگترين منبع درآمد و يك ثروت ملي به‌شمار مي‌آيد و اين امر باعث شده تا تقريبا تمام كشورهاي داراي اين صنعت به مقوله الكترونيكي كردن آن نيز توجه خاصي داشته باشند. نقش فناوري اطلاعات در توسعه اين صنعت از دو جنبه قابل بررسي است: يكي به‌كارگيري فناوري اطلاعات در اطلاع‌رساني و ارائِه خدمات گردشگري كه به‌معناي استفاده همه جانبه از پتانسيل‌هاي صنعت فناوري اطلاعات جهت توسعه زير ساخت‌هاي صنعت گردشگري است و ديگري گردشگري مجازي كه به‌معناي الكترونيكي شدن منابع گردشگري موجود و يا حتي فضاهاي ساختگي است.
تعريف ‌ ‌
گردشگري الكترونيكي: به‌طور عام، كليه اجزاي كسب و كار از قبيل تجارت الكترونيكي تحقيق و توسعه الكترونيكي توليد محتوا و ارائه خدمات به‌صورت الكترونيكي در فضاي مجازي يا ارتباطي را شامل مي‌شود.
اجزا
گردشگري الكترونيكي درجات مختلفي دارد كه مي‌تواند از ساده‌ترين كارها مانند دريافت كاتالوگ يك منطقه توريستي و يا خريد الكترونيكي بليت شروع شود و تا سفري در دنياي مجازي ادامه يابد. تقريبا تمام كارهايي كه براي يك سفر نياز است را مي‌توان به‌صورت الكترونيكي انجام داد مانند گرفتن ويزا از يك سفارتخانه خارجي كه به آن رواديد الكترونيكي1‌ ‌مي‌گويند. ويزاي الكترونيكي يكي از سرويس‌هاي بسيار مشهور در زمينه گردشگري الكترونيكي است و كشورهايي كه خدمات ويزا را به‌صورت الكترونيكي ارائه مي‌كنند، آن را يكي از شاخص‌هاي پيشرفت خود در زمينه فناوري اطلاعات و دولت الكترونيكي2‌ ‌مي‌دانند. ‌ ‌
سفرهاي مجازي
مانند ساير كارهاي الكترونيكي اين قبيل سفرها به‌كمك تصاوير ويدئويي و عكس‌هاي سه‌بعدي چشم‌اندازهاي زيبايي را از محل سفر عرضه مي‌كنند تا تمايل افراد براي انجام اين مسافرت افزايش يابد و در انواع پيشرفته آن فيلم‌ها و فضاهاي چند‌رسانه‌اي سعي در شبيه‌سازي محيط مقصد براي كاربر را دارند. اما شايد بهترين، پرمصرف‌ترين و ساده‌ترين وسيله براي تورهاي مجازي، وب سايت باشد. موارد زير مي‌تواند شاخصه‌هاي يك وب سايت جذاب باشد:
چند زبانه بودن مي‌تواند با توجه به زبان غيربومي، گردشگران زبان‌هاي رايج دنيا را به‌كار بگيرد و تمام اطلاعات را به زبان‌هاي مختلف ارائه دهد.
چندرسانه‌اي بودن نيز يكي از ابزار اطلاع‌رساني است كه فارغ از زبان و فرهنگ خاص مي‌تواند گوياي منظور طراح باشد. ‌ ‌
عكس، فيلم و متن، براي اطلاع‌رساني در محيط چندرسانه‌اي استفاده مي‌شود و طراحي سايت بي‌روح هر چند هم كه اطلاعات مفيدي در آن باشد، اثرگذار نخواهد بود. اگر آن سايت به‌خوبي به‌روزرساني شود، تاثير بهتري خواهد داشت كه اين امكان در نسخه‌هاي چاپي و امثال آن وجود ندارد. اين به‌روزرساني مي‌تواند گوياي كيفيت خدمات موسسه و يا گروه گردشگري صاحب آن باشد كه كاربرپسندي آن مي‌تواند كاربر را به سايت وفادار كرده و او را هر چه بيشتر به اين سفر ترغيب كند و نيز اعتماد او را به اطلاعات داده شده بالا برد. ‌ ‌
همچنين يك سايت معتبر سرويس‌دهنده در زمينه گردشگري الكترونيكي بايد خدمات مربوط به رزرو و فروش الكترونيكي بليت موسسات مختلف حمل‌ونقل (هوايي، دريايي، ريلي و جاده‌اي) را دارا باشد و اين كار را با امنيت و دقت بسيار بالا انجام دهد تا مشتريان نسبت به ساير خدمات بي اعتماد نشوند.
تاثيرات فناوري بر روزآمد بودن خدمات را با انواع خدمات مي‌توان نشان داد؛ خدماتي مانند ‌RSS‌ و پادكست‌ها3. ‌RSS‌ها اطلاعات را به‌صورت سريع در اينترنت پخش مي‌كنند و كاربران سايت را به‌سرعت از رويدادها مطلع كرده و به‌نوعي هر لحظه آنها را به موضوع سفر نزديك‌تر مي‌كنند و پادكست‌ها نيز با انتشار فيلم‌ها و امكاناتي از اين دست، كاربران را به هم ارتباط داده تا آنها از تجربيات يكديگر استفاده كنند. سايت‌هاي جانبي گوگل به‌خصوص يوتيوب از جمله معروف‌ترين اين سايت‌ها هستند. ‌ ‌
سرويس‌دهندگان جهاني، سيستمي با نام ‌GDS‌4‌ ‌براي ارائه خدمات رزرواسيون بين‌المللي نوعي از توريسم را ايجاد كرده‌اند كه به توريسم بين‌المللي شهرت دارد. اين شركت‌ها بي آن‌كه به جاي خاصي تعلق داشته باشند، با استفاده از وب‌سايت‌ها اقدام به جذب گردشگر از سراسر جهان كرده و با قراردادهايي كه با هتل‌ها و مراكز تفريحي منعقد مي‌كنند، مسافران را به تمام نقاط دنيا هدايت مي‌كنند. به بيان ساده‌تر، امروزه كافي است شما مقصد را مشخص كنيد تا شركت‌هاي مسافرتي شما را در تمام مدت سفر همراهي كنند. ‌ ‌
مزايا
ايجاد بستر براي كسب‌وكار و استفاده اقتصادي و سالم از منابع طبيعي و محيطي يكي از مهم‌ترين مزيت‌هاي امور توريستي است.
شركت‌هاي سازمان‌دهنده تور5‌‌سيستم‌هاي كامپيوتري براي ذخيره جا6‌ ‌را به‌صورت گسترده به‌كاربر مي‌دهند كه باعث كاهش خطا، كاهش هزينه سفر براي مشتري و افزايش سود نهايي آنها مي‌شود. اين شركت‌ها با حذف واسطه‌ها، مستقيما با مشتري ارتباط برقرار مي‌كنند.
اين نوع گردشگري براي كشورهايي كه از امكانات تبليغ بين‌المللي محرومند، بسيار مفيد است و داشتن تنها يك سايت اينترنتي مي‌توان آنها را به مقصود برساند كه هزينه خاصي نيز در بر ندارد. ‌
از ديگر مزاياي بي‌شمار اين كار را همان صرفه‌جويي در وقت و نبود محدوديت‌هاي مكاني و زماني دانست كه ويژگي اصلي فناوري اطلاعات است.
معايب ‌ ‌
اين نوع صنعت در مقابل مزاياي بي‌شمارش معايب كمي دارد كه از جمله آنها مي‌توان به امكان كلاه‌برداري و يا بزرگ‌نمايي امكانات در سايت‌ها و يا از بين رفتن برخي فرصت‌هاي شغلي اشاره كرد.

پي‌نوشت‌ها
e-Visa.1‌
e-government.2‌
Podcast.3‌
Global Distribution System.4‌
Tour Operators.5‌
Computerized Reservation System-CRS.6
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
وقتي امنيت نداريم
چند وقتي است كه بحث امنيت شبكه‌هاي رايانه‌اي بالا گرفته است و نوعي از حملات سايبري سازمان‌‌يافته در پشت پرده، اين تضعيف امنيت را مديريت مي‌كنند.


چندي پيش روزنامه نيويورك تايمز فاش كرد كه محققان كانادايي به اين نتيجه رسيده‌اند كه يك عمليات جاسوسي الكترونيكي گسترده به رايانه‌ها راه پيدا كرده است و اطلاعات محرمانه صدها دولت و شركت خصوصي در سراسر جهان از جمله اسناد دالايي‌لاما **** معنوي تبت، وزارت امور خارجه چندين كشور آسياي شرقي و خاور‌ميانه را سرقت كرده‌اند.
اين محققان اعلام كرده‌اند كه مركز كنترل اين حركات عمدتا در چين است اما نشانه‌اي از دخالت دولت چين در اين امور نيافتند.
اين اكتشاف پس از آن روي داد كه دفتر دالايي‌لاما **** تبعيدي تبت كه مرتبا چين را مورد انتقاد قرار مي‌دهد، از اين محققان كه در مركز مطالعات بين‌المللي مونك در دانشگاه تورنتو فعال هستند، خواست رايانه‌هاي آنان از نظر احتمال وجود نشانه‌هايي از نرم‌افزاري خرابكارانه بررسي و اعلام كنند كه آيا اطلاعات رايانه‌هاي او آسيب ديده است يا نه؟
اين تحقيق از عملياتي وسيع‌تر پرده برداشت كه در كمتر از دو سال به دست‌كم 1295 رايانه در 103 كشور نفوذ كرده است. اين محققان هشدار دادند اين عمليات همچنان در حال گسترش است.
دولت‌هاي بسياري از جمله چين، روسيه و آمريكا با استفاده از برنامه‌هاي رايانه‌اي پيچيده مخفيانه اطلاعات جمع‌آوري مي‌كنند؛ با اين حال اين عمليات جاسوسي اخير تاكنون وسيع‌ترين عمليات از نظر حجم در منطقه است.
حال سوال و نكته اينجاست كه دولت‌هايي كه با فناوري اطلاعات به شكل سطحي برخورد مي‌كنند آيا امنيت ملي خود را به خطر نمي‌اندازند؟ آيا استفاده از يك سيستم عامل امن گام اول اين صنعت صددرصد انحصاري قدرت‌هاي بزرگ نيست؟ ما براي اين امنيت خود چه فكري كرده‌ايم؟


××××


يك زبان نو به‌جاي ‌C‌
D‌ چيست؟
100904586070.jpg

به‌طور خلاصه، ضميمه‌اي نسبتا جديد براي خانواده زبان برنامه‌نويسي ‌C‌ است كه قرار است جايگزين مناسبي براي ++‌C ‌ باشد. اين زبان برنامه‌نويسي، الگوهاي طراحي و فناوري‌هايي را از ديگر زبان‌هاي برنامه‌نويسي همچون جاوا و ‌‌C#‌ وام گرفته است. از ويژگي‌هاي ‌D‌ مي‌توان به ‌ Garbage Collected‌(زباله‌هاي جمع شده) اشاره كرد كه به‌همراه شيوه اجراي اين برنامه، آن را بسيار سريع‌تر از رقيبان خود در ماشين مقصد اجرا مي‌كند. توسعه دهندگان ‌D‌، تاكنون كامپايلري براي كامپيوتر ‌86x‌ ايجاد كرده‌اند كه در محيطهاي ويندوز و لينوكس قابل اجرا است. همچنين، تلاش‌هايي براي يك‌پارچه كردن ‌D‌ با ‌GCC‌1‌ ‌در حال انجام است. ‌
اين زبان توسط والتر برايت، مولف كامپايلرهاي++ ‌C/C‌ شركت ديجيتال‌مارس2‌ ‌و برنامه‌نويس اسبق كامپايلر براي ‌Zorland‌ و ‌Symantec‌، مولف اوليه اين زبان بوده است و از پروژه پياده‌سازي آن حمايت مي‌كند. اگرچه بسياري از تصميمات، درمورد پيشبرد اين زبان برنامه‌نويسي، در گروه‌هاي خبري و گفتگو اتخاذ مي‌شود.
تفاوت D‌ با ديگر زبان‌ها
++‌‌C
‌D‌ به‌منظور پوشش ضعف‌ها و كمبودهاي ‌C++‌ طراحي شده است، اما با وجود قدرتمند بودن آن، پيچيدگي‌هاي ناخواسته‌باعث زمين‌گير شدن آن شده است. شايد بزرگترين تغيير ‌D‌ نسبت به ‌C++‌، خودكار كردن ‌Garbage Collection‌ باشد، هرچند كه دستورات مستقيم همانند سابق براي خالي كردن زباله كار مي‌كنند.
‌Java‌
اگر چه جاوا پدر اصلي ‌D‌ نيست، اما بسياري از تكنيك‌هاي جاوا در آن جاي داده شده است. تاجايي‌كه برخي ادعا مي‌كنند، ‌Syntax‌هاي از پيش تعيين شده در ‌D‌ از بسياري جهات، به جاوا شبيه است. در صورتي كه در حقيقت بايد شبيه به يكي از زبان‌هاي شي‌گراي مدرن باشد. ‌ ‌
شباهت‌هاي ميان اين‌دو بسيار است. هر دو بين عملوندهاي (.)، ‌->)‌ و :) : )‌ تفاوتي قائل نمي‌شوند. هر دو ‌NULL‌‌را به‌عنوان كلمه كليدي مي‌شناسند و از ويژگي ‌Try-catch-finally‌ پشتيباني مي‌كنند. اما، تفاوت اساسي ميان ‌D‌ و جاوا، اين است كه كدهاي دستور زبان ‌D‌ به زبان ماشين ترجمه مي‌شود و مستقيما در ماشين مقصد اجرا مي‌شود. ‌ ‌
#‌‌C
اين دو، يعني# ‌C‌ و ‌D‌ در حقيقت دو پاسخ به يك سوال اساسي هستند: چگونه مي‌توانيم++ ‌C‌ را بهتر كنيم؟ هر دو از++ ‌C‌ مشتق شده‌اند و عناصري از جاوا را در خود دارند. مهم‌ترين تفاوت ميان ‌D‌ و# ‌C‌، اين است كه ‌D‌ بر خلاف ‌#‌C داخل ماشين مجازي اجرا نمي‌شود. بنابراين مي‌تواند در به‌كارگيري كدهاي سيستمي (سطح پايين) مورد استفاده قرار گيرد. اين امر باعث مي‌شود ‌D‌ قابليت مديريت دستي و ريز به ريز حافظه را در اختيار برنامه‌نويس قرار دهد، هرچند كه# ‌C‌ به‌گونه‌اي كاملا متفاوت اين كار را انجام مي‌دهد. ‌ ‌
هنوز# ‌‌C‌ نتوانسته است، توانايي قالبي3‌ ‌را همچون ‌C++‌ پياده كند و اين موضوع، از برتري‌هاي ‌D‌ محسوب مي‌شود.
بار دوم، D چيست؟
تا به‌حال دريافتيم كه ‌D‌ چه چيزهايي نيست. اما بهتر است نقاط قوت و رقابتي اين سيستم عامل را بررسي كنيم. ‌ ‌
اين زبان مي‌تواند كتاب‌خانه‌ها و كدهايي كه با زبان ‌C‌ نوشته‌شده‌اند را استفاده كند و به‌آن‌ها متصل شود. بدين ترتيب، ديگر نيازي نيست نگران پشتيباني از كدهاي قديمي خود باشيد. اما، ‌D‌ هنوز به‌طور كامل با ‌C++‌ همخواني ندارد. اما نگران نباشيد، به‌زودي بسته‌اي براي پشتيباني از ‌C++‌ در راه است. ‌ ‌
برنامه‌نويسي سيستمي
گفتيم كه شيوه اجراي ‌D‌ به‌چه صورت است، بدين‌ترتيب ‌D‌ مي‌تواند از اسمبلي‌داخل‌متن4‌ ‌براي كدنويسي استفاده كند. سرعت سيستمي را تصور كنيد كه با كدهاي ماشين داخل كدهاي شيء‌گرا نوشته باشيد.
وضوح واژه‌اي و گرامري
يكي از اهداف ‌D‌ رفع بسياري از پيچيدگي‌هاي ناكارآمد ‌‌C++‌ است كه در بحث استانداردسازي كدها، باعث بروز مشكل براي كامپايلر شده است. گرامر ساده، كار را هم براي كامپايلر و هم براي برنامه‌نويس آسان مي كند و باگ‌هاي رايج را كاهش مي‌دهد. به‌عنوان مثال، ‌D‌ گرامر پرانتزي ضمخت تعريف قالب‌ها را كنار مي‌گذارد و تحليل و خواندن را آسان‌تر مي‌كند. ‌ ‌
حذف ويژگي‌هاي كهنه
شايد بزرگترين هدف زبان ‌D‌، حذف ويژگي‌هاي منسوخ شده و يا ويژگي‌هاي پيچيده بي‌مصرف باشد. براي مثال، ‌D‌ كاملا به‌دور از پيش‌پردازنده ‌C‌ عمل مي‌كند، در عوض به توانايي‌هاي روش درون‌ساخته تكيه مي‌كند. همچنين، ‌D‌ ارث‌بري چندگانه و اغلب پيچيده ‌‌C++‌ را، با ارث‌بري ساده و يگانه جاوا و واسطه‌هاي آن جايگزين مي‌كند. ‌ ‌
قابل ذكر است كه اين‌ها، تمام ويژگي‌ها يا نقاط ضعف اين زبان برنامه‌نويسي نبود و سعي شد نگاهي اجمالي به اين زبان برنامه‌نويسي انداخته شود. براي كشف بقيه ويژگي‌هاي اين زبان بهتر است، در وهله اول وب‌سايت اين زبان را جستجو كنيم و بعد به‌سراغ گروه‌هاي برنامه‌نويس ‌D‌ برويم كه قطعا در تالارهاي گفتگوي مجازي به بحث‌هاي داغي مشغولند. براي اطلاعات بيشتر، به لينك‌هاي زير مراجعه كنيد: ‌ ‌
http://digitalmars.com/d
پي‌نوشت‌ها
Gnome C Compiler.1‌
Digital Mars.2‌
Template.3‌
In-line-assembly.4


××××


مواظب كرم توييتر باشيد!
100904586150.jpg

يك كرم اينترنتي، توييتر را مورد هدف قرار داد. توييتر به كاربران اين وب‌سايت هشدار داد كه اين كرم اينترنتي از وب سايت ‌StalkDaily.com‌ ريشه مي‌گيرد و كاربران توييتر در لينك دادن، يا مراجعه به وب‌سايت هشيار باشند.


توييتر همچنين اعلام كرد كاربراني را كه اطلاعات توييتر خود را به ‌StalkDaily‌ داده‌اند، سريعا كلمه عبورشان را عوض كنند. جزئيات زيادي هنوز در مورد اين كرم منتشر نشده است، اما شنبه شب گذشته، توييتر اعلام كرد كه اين كرم فعاليت خودش را آغاز كرده است. ‌ ‌
بنابر گزارشي كه ‌TechCrunch‌ منتشر كرده است، مشاهده پروفايل كسي كه به اين كرم آلوده شده است، مي‌تواند منجر به آلوده شدن شخص هم شود. اين كرم گويا نسبت به انتشار مطالبي اقدام مي‌كند كه كاربران را به مشاهده وب‌سايت ‌StalkDaily.com‌ تشويق مي‌كند.
وب‌سايت ‌StalkDaily‌ اعلام كرده است كه اين حملات هيچ ربطي به اين وب‌سايت ندارد. از اين‌كه چه كسي و به چه قصدي اين كرم اينترنتي را منتشر ساخته است، هنوز اطلاعات بيشتري در دسترس نيست.


××××


امكان جديد گوگل، فيلتر رنگ
100904586229.jpg

با كمك سرويس جديد جستجوي تصوير گوگل، مي‌توانيد رنگ غالب تصاوير مورد نظر خود را انتخاب كنيد. اين ويژگي جديد كه تا 12 رنگ قابليت فيلترينگ دارد، به جستجوكننده كمك مي‌كند تا تصاويري را بيابد كه بيشترين شباهت رنگ را به رنگ انتخابي او دارد.
بنابراين، اگر به‌دنبال تصويري با حال و هواي سبز هستيد، مي‌توانيد رنگ سبز را انتخاب كنيد تا تصاويري كه رنگ سبز بر آنها غالب نيست، فيلتر شده و تصاوير سبز را ببينيد. اين ويژگي جديد گوگل هنوز روي تمام سرورها فعال نشده و فقط با مراجعه به وب‌سايت انگليسي گوگل مي‌توانيد از آن استفاده كنيد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
فناوري ديجيتال

تبلت 250 دلاري
‌آرينگتون، دست به طراحي تبلتي زده است كه با قيمت حدود 250 دلار به‌فروش خواهد رسيد. اين تبلت كه ظاهري بسيار زيبا و جذاب دارد، با يك دوربين داخلي و صفحه نمايش 12 اينچي، ديسك سخت و يا درايو جانبي ندارد و مستقيما به مرورگر اينترنت وارد مي‌شود. تبلت‌هاي آرينگتون سي‌پي‌يوهاي اينتل اتم را يدك مي‌كشند و با سيستم عامل اوبونتو كار مي‌كنند. ‌
100904586554.jpg



دوربين ‌HD‌ ضد آب
تصور اين‌كه يك دوربين ‌HD‌ دست‌تان باشد، اما بتوانيد بدون دغدغه خراب شدن در هركجا از آن استفاده كنيد، چقدر دشوار است! اما اين دوربين ‌HD‌ جديد را زير آب هم مي‌توانيد ببريد و قيمت آن‌هم كمتر از 100 دلار است. ‌
100904586564.jpg



اولين كامپيوتر با فناوري ION‌‌
اين كامپيوتر كه حاصل تلاش محققين شركت ان‌ويديا و ايسر است، يكي از قوي‌ترين كامپيوترهاي امروزي است كه با قيمت كمتر از 500 دلار عرضه مي‌شود و قابليت اجراي ديسك‌هاي بلوري، بازي‌هاي مبتني بر ‌10DirectX‌ و اتصال بي‌سيم را نيز دارا است. ‌
100904586581.jpg



اولين ميكروروبوت پرنده در دنيا ‌ ‌
محققان دانشگاه واترلو اونتاريو، به سرپرستي پروفسور ميربهراد خامسي، موفق به ساخت روبوتي بسيار كوچك و با وزن كمتر از يك گرم شده‌اند كه مي‌تواند روي هوا شناور بماند و در سه بعد حركت كند. در اين روبوت از مجموعه‌اي از الكترومگنت‌ها استفاده شده كه باعث ايجاد محيط مغناتيسي سهمي‌وار در اطراف روبوت مي‌شود و مي‌توان با تغيير جريان الكترومغناتيسي، روبوت را به‌حركت در آورد. پروفسور خامسي اعلام كرده است كه اين روبوت مي‌تواند در مناطق آلوده و مناطقي كه امكان ورود انسان نيست، به‌كار رود. ‌
100904587027.jpg



روبوت 2 ساله
اگر به‌شما بگوييم اين روبوت توانسته راه رفتن را از يك مادر ياد بگيرد و تمام اعمال و رفتار يك كودك 2 ساله را انجام مي‌دهد، باور مي‌كنيد؟ محققان آزمايشگاه آسادا ژاپن، اين روبوت را ‌2 CB‌ نام‌گذاري كرده‌اند و بيش از 200 حسگر فشار و 51 ماهيچه مصنوعي در بدن اين روبوت كار گذاشته‌اند.
100904587102.jpg



جراحي از راه دور
اولين سيستم جراحي از راه دور با كمك تلويزيون ‌HD‌ و چهار عضله روبوتيك به پزشك كمك مي‌كند تا عمل جراحي را با كمك چهار دوربين كه روي چهار بازوي روبوتيك كار گذاشته شده است، تا سطح يكي دو ميلي‌متر دقت كنترل و انجام دهد. اين دقت در جراحي، تاكنون به هيچ كدام از روش‌هاي سنتي قابل حصول نبوده است.
100904587118.jpg



فناوري جديد ‌OLED‌
فناوري ‌OLED‌ كم‌كم به دنياي تجارت راه يافته است.
با كمك اين فناوري اين چراغ خواب به‌هر شكل و صورتي در مي‌آيد و ميز كنار دست‌تان را به فرم زيبايي نوردهي مي‌كند.
100904587176.jpg


××××

دانلود پی دی اف این شماره: كليك شماره 231- يكشنبه 30 فروردین 1388 / دانلود - حجم 1.1MB
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره 232 :

جوايز و مشوق‌هاي صادركنندگان نرم‌افزار
100905129580.jpg

دستورالعمل‌ نحوه پرداخت جوايز و مشوق‌هاي صادرات نرم افزار در سال 1387 از سوي سازمان توسعه تجارت ايران ابلاغ شد.
به گزارش ايلنا، كارگروه ماده (19) آيين‌نامه اجرايي حمايت‌هاي دولت از صادركنندگان خدمات فني و مهندسي موضوع تصويب‌نامه هيات وزيران، به استناد مفاد ماده (8) دستورالعمل‌ چگونگي حمايت از صادرات غيرنفتي سال 1387، دستورالعمل‌ پرداخت جوايز صادراتي سال 1387 صادرات نرم‌افزار را تصويب كرد.
براساس اين گزارش، قرارداد معتبر بين صادركننده نرم‌افزار ايراني و كارفرماي خارجي كه به تاييد اتاق بازرگاني يا وزارتخانه مرتبط و نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در كشور هدف رسيده باشد، يكي از اسناد و مدارك مورد نياز جهت دريافت جوايز صادراتي است.
همچنين صورت وضعيت‌هاي كاركرد،‌ فاكتور يا سايراسناد و مدارك مثبت سال 1387 كه به تاييد كارفرما رسيده باشد، گواهي رضايت انجام كار از سوي كارفرما، گواهي صلاحيت از معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري يا ساير مراجع ذي‌صلاح، مستندات مالي تاييد شده از سوي كارفرماي خارجي كارت بازرگاني معتبر از ديگر اسناد مورد نياز اعلام شده است.
گفتني است، به پروژه‌هايي كه در خارج از كشور اجرا مي‌شود و كارفرماي آن شركت ايراني است، و همچنين پروژه‌هايي كه از محل كمك‌هاي توسعه‌اي، بلاعوض اجرا مي‌گردد جايزه تعلق نمي‌گيرد.


××××


اينترنت پرسرعت در مردادماه
100905129658.jpg

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام كرد: «اجراي فناوري وايمكس به پيچيدگي شبكه تلفن همراه نيست، به همين علت پيش‌بيني مي‌شود در كمتر از 9 ماه امكان عرضه اينترنت پرسرعت از طريق 4 اپراتور برنده مزايده در سطح كل كشور فراهم شود.»


به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي شركت مخابرات ايران لطف‌الله سبوحي يادآور شد: «با توجه به تقاضاي بالاي كاربران ايراني براي دسترسي به شبكه‌هاي پرسرعت در فاز اول چهار اپراتور مبين‌نت، ايرانسل، اسپادان و رايانه دانش طبق پروانه صادر شده مي‌توانند اين خدمت را در قالب كاربري ثابت عرضه كنند.»
وي افزود: «عرضه خدمت دسترسي متحرك به شبكه، حداقل تا سه سال پس از فعال شدن اپراتور سوم تلفن همراه امكان‌پذير نيست.» وي با اظهار اميدواري به اين‌كه در آينده نزديك محدوديت‌هاي موجود برطرف خواهد شد، در پايان گفت: «ميزان بهره‌مندي از پهناي باند بستگي به نوع سرويس مورد درخواست كاربر دارد.»


××××


لزوم نهادينه شدن رعايت حق كپي‌رايت در سال 88
100905129886.jpg

فعاليت‌هاي شوراي عالي انفورماتيك و مجمع ناشران الكترونيك همواره در جهت احقاق حقوق توليد‌كنندگان محتواي ديجيتال به‌ويژه در حوزه نشر الكترونيك بوده است و منتظريم با گسترش اين فعاليت‌ها در سال جديد بتوان رعايت حق كپي‌رايت در كشور نهادينه شده و اجرايي كرد.


جواد اتفاق، رئيس مجمع ناشران الكترونيك، در گفتگو با ايسنا، با بيان اين مطلب و اين كه ‌IT‌ براي من در زمينه نشر الكترونيك معنا پيدا مي‌كند در پيش‌بيني وضعيت اين صنعت در سال 88 اظهار كرد: «با تلاش‌هايي كه دفتر رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اهدافي در زمينه كپي‌رايت و تشكيل كارگروهي كه در انتهاي سال گذشته در دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني تشكيل شده تا بتواند نسبت به مباحث رعايت نكردن قانون كپي رايت عمل كند اميدوار به بهتر شدن وضعيت هستيم.»
او در ادامه ابراز اميدواري كرد كه در سال 88 چشم‌انداز حمايت قانوني از رسانه‌ها و نشريات الكترونيكي به واقعيت نزديك شود زيرا عمده‌ترين مشكلي كه براي توليد‌كنندگان صنعت نشر الكترونيكي و محتواي ديجيتالي مطرح بوده و هست رعايت نشدن قانون كپي‌رايت همچون ديگر نقاط جهان است.


××××


پيوستن ايران به تشكيلات جهاني پشتيباني امداد و حوادث كامپيوتري
100905129742.jpg

معاون گسترش فن‌آوري اطلاعات شركت فن‌آوري اطلاعات گفت: «با اجراي پروژه ماهر به تشكيلات جهاني CERT‌ (آگاهي‌رساني، پشتيباني و امداد حوادث رايانه‌اي) ملحق مي‌شويم.»


حميد عليپور در گفتگو با خبرنگار ايسنا، با اشاره به پروژه ماهر– مركز امداد و هماهنگي رايانه‌اي – در حوزه امنيت شبكه اظهار كرد: «سال گذشته هسته‌ اوليه ماهر تشكيل و فاز اطلاع‌رساني با هدف توسعه امنيت فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در كشور آغاز شد.»
به گفته وي با امضاي قرارداد تا پايان سال يك مركز با استانداردهاي بين‌المللي در كشور ايجاد و اين مركز عضو مجامع جهاني مرتبط خواهد شد. به اين ترتيب مي‌توان از اطلاعاتي كه در زمينه حفظ امنيت شبكه اينترنت، بين مراكز مشابه در سطح جهاني مبادله مي‌شود استفاده كرد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
اينترنت ارزان مي‌شود؟!
100905129804.jpg

مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت به كاربران اينترنت نويد داد: «در سال جاري سعي مي‌كنيم در رابطه با قيمت اينترنت، تجديد نظر كنيم و تا جايي كه امكان دارد، قيمت لينك‌ها و شبكه اينترنت را كاهش دهيم. همچنين تلاش مي‌كنيم ظرفيت ارتباطي كشورمان را ازهر يك از نقاط بين‌المللي فالكون، جاسك– فجيره، ايران– كويت و ايران– تركيه به ميزان 64 لينك 1‌M‌ST برابر با 10 گيگ و در مجموع 256 لينك 1‌M‌ST‌‌ توسعه دهيم.»


به‌گزارش ايتنا محمد باقر ظهوري‌فر، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت كه در خصوص برنامه‌هاي اين شركت براي توسعه شبكه اينترنت در سال 88 سخن مي‌گفت، با اعلام اين مطلب افزود: «توسعه ظرفيت ارتباطات بين‌الملل با كشورهاي همسايه، از اولويت‌هاي شركت ارتباطات زيرساخت در سال 88 است، به‌خصوص كه شبكه‌ما به اندازه كافي توسعه يافته است.»


××××


محكوميت 4 مسوول وب‌سايت بزرگ اشتراك فايل
سكوي دزدان درياييدر هم شكست
100905130060.jpg

خبرگزاري رويترز گزارش داد، 4مرد كه وب‌سايت اشتراك فايل ‌ThePirateBay.org‌ را اداره مي‌كردند، به‌جرم رعايت نكردن قانون كپي‌رايت، هر كدام به يك سال زندان و جمعا به پرداخت غرامت 6/3 ميليون دلاري محكوم شدند. ‌ ‌


تحليل‌گران معتقدند توليدكنندگان فيلم و موسيقي از اين روش مي‌توانند ميليون‌ها دلار سود از دست رفته را دوباره به‌دست آورند؛ هرچند كه فرهنگ استفاده غيرقانوني از فايل‌ها به‌اين سادگي‌ها از بين نمي‌رود. ‌ ‌
پيتر ساند، يكي از چهار متهم در وب‌سايت ‌TPB‌، با لحني شوخ‌طبعانه اعلام كرد كه اين تنها روشي است كه مي‌توانند از من پول بگيرند. ‌IFPI‌، اصلي‌ترين بدنه تجاري دنيا طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه بيش از 95 درصد موسيقي‌هاي دانلود شده در سال 2008، غيرقانوني بوده است. در پيغام سايت ‌TPB‌ آمده است كه «شنيدن چنين چيزي خنده‌آور بود. اما مثل تمام فيلم‌هاي خوب قهرمان در ابتدا شكست مي‌خورد و بعد به پيروزي مي‌رسد. اين تنها درسي است كه هاليوود به ما داده است.»
جان كندي، رئيس هيات مديره ‌IFPI‌ اين راي دادگاه را به فال نيك گرفته و اعلام كرد:‌«اين خبر، چه در سوئد و چه در سطح بين‌المللي خبر خوشايندي است. توليدكنندگان كارهاي خلاق از اين به بعد اميدوارند كه اقدام خلاقانه آنها توسط قانون محافظت مي‌شود.»
اين چهار مرد سال گذشته نيز از طرف دادگاه به پرداخت غرامت محكوم شده بودند كه جريمه‌هاي اعلام شده را رد كردند. شركت‌هايي چون وارنر براس، ‌MGM‌، كلمبيا پيكچرز، فاكس قرن بيستم، سوني، يونيورسال و ‌EMI‌ صدماتي به ميزان بيش از 12ميليون دلار از دريافت غيرقانوني فيلم و موسيقي متحمل شده‌اند. ‌ ‌وكلاي دو نفر از متهمان اعلام كرده‌اند كه موكلان آنها به اين جرم اعتراض كرده‌اند. در متن اين شكواييه آمده است كه در سال 2003 جزو قوانين اين وب‌سايت بوده كه هيچ فايلي كه قانون كپي‌رايت را نقض كند روي سرورهاي اين شركت ارسال نشده و اين وب‌سايت مسووليتي در قبال محتواي فايل‌هايي كه تبادل مي‌شوند، نمي‌پذيرد.
دست‌اندركاران صنعت‌معتقدند اين حكم تاثير زيادي نخواهد گذاشت. مارك مالينگن، تحليل‌گر صنعت موسيقي از موسسه تحقيقاتي فارستر مي‌گويد:‌«هر بار كه از شر يكي خلاص مي‌شويد، يك بزرگتر گريبان شما را مي‌گيرد. نپستر رفت‌و بعد يك كلني از بقيه به وجود آمد ... مشكل اشتراك فايل سالانه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر مي‌شود و جلوگيري از آن ديگر براي صاحبان مشاغل به غيرممكن بدل مي‌شود.»محققان معتقدند بسته شدن ‌TPB‌ تنها باعث رشد ديگر وب‌سايت‌هاي اشتراك فايل خواهد شد. ‌


××××


سمفوني يوتيوب ‌ ‌
100905130130.jpg

يوتيوب، حدود دوماه پيش با نشر فراخواني اعلام كرده بود به‌دنبال نوازندگاني براي اجراي اركستر سمفونيك مي‌گردد. بيش از 3000نوازنده از 70 كشور دنيا، با ارسال ويدئويي از هنرهاي خود، در اين مسابقه شركت كرده‌بودند. انتخاب برترين‌ها با راي‌گيري آنلاين مردم انجام گرفت و در نهايت گروه برتر شناخته شدند. ‌ ‌


به‌گزارش خبرگزاري ‌ABC‌، نود و شش نوازنده از 33 كشور دنيا در اين راي‌گيري آنلاين انتخاب شدند و با دريافت جايزه بليت هواپيما به نيويورك و3‌روز اقامت در آن‌جا، راهي نيويورك شدند و تحت نظر مايكل تيلسن توماس، **** اركستر سمفوني سانفرانسيسكو به اجراي قطعات كلاسيك موسيقي پرداختند. ‌‌شايان ذكر است كه برنامه اين كنسرت، شامل اجراي قطعاتي از باخ، موزارت، ويلالوبوس، واگنر، چايكوفسكي، لو هريسن، جان كيج و آهنگساز معاصر تن‌دون مي‌شد. تنبوريست كلمبيايي، جان گونزالز 27 ساله اعلام كرد كه اين كنسرت تجربه فوق‌العاده‌اي‌بود. پير چارلز، دانشجوي رشته فيزيك دانشگاه پاريس و نوازنده ويولن‌سل اعلام كرد: «اين كنسرت بسيار زودهنگام بود و گمان مي‌كردم ديرتر از اين‌ها زمان آن فرا برسد.»
به‌نظر مي‌رسد اين اقدام يوتيوب و در راس آن گوگل، تاثير مهم و جايگزيني اينترنت را به‌جاي واسطه‌هاي ارتباطي قديمي‌تر ثابت كند و بايد منتظر گام‌هاي بيشتري در اين زمينه باشيم. براي ديدن برندگان اين مسابقه و همچنين كنسرتي كه برگزار شد، به‌مسير زير برويد: ‌ ‌




××××


پشتيباني سندهاي بيشتر در آفيس
100943643948.jpg

مايكروسافت اعلام كرد كه از 28 آوريل و در سرويس پك 2 آفيس 2007 كه حدود يك هفته آينده عرضه خواهد شد، كاربران قادر خواهند بود به‌طور مستقيم فايل‌هاي خود را به فرمت‌هاي ‌ .odf ‌(فرمت استاندارد و آزاد) و فرمت ‌.pdf‌ تبديل كنند.


در حال حاضر، از ديگر فرمت‌هاي فايل‌استاندارد و آزاد پشتيباني نمي‌شود و قرار است در نسخه‌هاي بعدي به پشتيباني آن پرداخته شود. همچنين، امكان استفاده از فايل‌هاي ‌.pdf‌ در حال حاضر با نصب افزونه‌ممكن است اما از سرويس‌پك2 به بعد ديگر نيازي به نصب افزونه نخواهد بود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
پيشنهاد گوگل
100945453165.jpg

گوگل خدمت جديدي در بخش جيميل خود ايجاد كرد. بر طبق اين خدمت هوشمند جديد، گوگل به شما پيشنهاد مي‌كند نامه‌تان را به چه كسي بفرستيد.
اين سرويس بر مبناي مطالعه نامه‌هاي ارسال شده قبلي به شما پيشنهاد مي‌دهد. براي مثال اگر يك انجمن در دانشگاه داريد و مي‌خواهيد به اعضاي آن نامه بفرستيد پس از يكي‌دو بار ارسال نامه،‌گوگل باقي اعضا را به شما پيشنهاد خواهد داد و فقط يك كليك با انتخاب آنها فاصله خواهيد داشت.


××××


كيندل2دوبرابر بيشتر فروخت
100905129982.jpg

دستگاه‌كتابخوان الكترونيكي آمازون، كيندل2 كه اواخر فوريه گذشته به بازار آمد، به گفته يكي از مسوولان فروش اين شركت، با نرخي بيش از 2برابر كيندل1 به فروش رسيده است.
بر اساس اين آمار كه وب‌سايت ‌TechCrunch‌ منتشر كرده است، كيندل2 تاكنون به‌دست 300هزار مشتري رسيده است و در مقابل كيندل1 كه در تمام دوران 400هزار دستگاه فروخته است، رشد چشم‌گير علاقه مردم را به متون الكترونيكي نشان مي‌دهد. آمازون انتظار دارد تا انتهاي سال 2009، حدود 800 هزار دستگاه كيندل2 را به‌فروش برساند.


××××


دنيا را از پشت دوربين ببينيد
به‌نظر مي‌رسد گوگل به‌هيچ امكاني «نه» نمي‌گويد. آخرين اقدامي كه در سرويس «نقشه‌هاي گوگل» فعال شده است، وب‌كم‌هاي آن است. فقط كافي است كه روي گزينه ‌More‌ در بالاي هر نقطه برجسته نقشه كليك كنيد، مي‌توانيد تصوير زنده آن‌منطقه را از طريق سرويس ‌Webcams.travel‌ مشاهده كنيد.

البته تصوير به‌صورت يكنواخت نيست و شامل عكس‌هايي است كه اخيرا از آن منطقه گرفته شده‌اند. اما براي بررسي ميزان ترافيك يا آب‌و‌هوا و شرايط جوي بسيار مناسب است. ‌


××××


5 ‌نكته براي بهتر ديده‌شدن در فضاي مجازي نترسيد
100905185412.jpg

در مسايل گوناگون دنياي وب، اختلاف نظرهاي زيادي وجود دارد. به‌ويژه در رابطه با چگونگي لينك دادن يا ندادن يك وب‌سايت به وب‌سايت‌هاي ديگر در زمينه بهينه‌سازي موتورهاي جستجو ‌(SEO)‌ و دپارتمان‌هاي بازاريابي سازمان‌هاي متوسط و بزرگ. وقتي نوبت به لينك دادن به وب‌سايت‌هاي ديگر مي‌رسد، مديران وب‌سايت معمولا دست‌و‌پاي‌شان شل مي‌شود. آنها مي‌ترسند اين كار سبب شود تا:


– اعتبارشان خدشه‌دار شود
– رده موتور جستجويشان پايين بيايد
– از رتبه‌صفحه‌شان ‌(PR)‌ كم شود
– با دست خودشان راهي بسازند تا كاربرانشان را از دست بدهند.
البته اين نگراني‌ها تا حد زيادي بي‌پايه و اساس است. لينك دادن در وب يك امر عادي است، به‌طوري كه بيشتر كاربران به‌دنبال چنين چيزي هستند و به اين كار احترام مي‌گذارند. بنابراين خيالتان راحت باشد كه اعتبارتان خدشه‌دار كه نمي‌شود هيچ، حتي ممكن است به‌خاطر لينك‌دادن‌ها و هدايت‌كردن‌هاي صحيح، اعتبار بيشتري نيز به‌دست بياوريد. حتي اگر لينكي كه شما به آن وب‌سايت داده‌ايد،‌كاربران را به صفحه‌هاي ناخوشايندي چون تبليغات فراوان و جوامع اطلاعاتي راهنمايي كند، كاربران سايت شما آن را ناديده مي‌گيرند. ‌ ‌
درست به‌همين ترتيب، موتورهاي جستجو بهترين وب‌سايت‌ها را از لينك‌هايي كه به ديگر نقاط فضاي مجازي مي‌دهند، مي‌شناسند. بدين ترتيب، تا وقتي به وب‌سايت‌هاي مخرب، تبليغاتي و صفحه‌هاي دزديدن هويت و صفحه‌هاي موقت لينك ندهيد، خيالتان از بابت بدنامي نيز راحت خواهد بود.
در مورد از دست دادن رتبه‌صفحه ‌(PR)‌ بايد بگوييم كه بله، حدس‌تان درست است!‌به‌طور اصولي، هر لينكي كه به سايت خارجي مي‌رود، يك فرصت از لينك وب‌سايت داخلي را از بين مي‌برد. اما بسياري از بهينه‌سازان موتورهاي جستجو معتقدند كه لينك‌هاي خارجي به وب‌سايت‌هاي ديگر، تاثير زيادي روي اعتماد و بالابردن رتبه‌صفحه مي گذارد. ‌ ‌
و كسي كه به مورد آخر مي‌انديشد، يعني همان از دست دادن كاربران، به‌واقع بزرگترين مثال تمام تاريخ كامپيوتر را ناديده گرفته است. گوگل را در نظر بگيريد، اين وب‌سايت فقط به سايت‌هاي ديگر لينك مي‌دهد و آن‌ها را نشان مي‌دهد، اما پربازديدترين موتور جستجوي دنياست. در صورتي كه بسياري از سايت‌هاي ديگر كه محتويات اصل خود را دارند، از اين تعداد بازديدكننده بي‌بهره‌اند. دليل اصلي اين موضوع را بايد سود حاصل در استفاده از لينك‌ها جستجو كرد. اگر لينكي به بيرون از وب‌سايت مي‌دهيم، آيا آن لينك براي ما سود خواهد داشت يا خير؟ ‌ ‌
بياييد مثال‌هاي ديگري از جمله ‌Twitter‌، ‌Digg‌، ‌Delicous‌ و ‌Yelp‌‌را ببينيم، همه آنها تلاش مي‌كنند هر چه بيشتر اتصال خارجي ايجاد كنند، اما بياييد نگاه كنيم كه چطور هر روزه به آمار بازديدكنندگان‌شان افزوده مي‌شود. اين نكته را هميشه مدنظر قرار بدهيد كه لينك دادن به سايت‌هاي مفيد، باعث مي‌شود كاربران از شما تشكر كنند و در پاسخ، بيشتر به سايت شما سر بزنند.
بعد از اين همه مبارزه درمقابل كج‌نظري‌ها بهتر است درون افكار مثبت شيرجه بزنيم! مواردي كه در زير آمده است تماما به منفعتي كه از قرار دادن لينك‌هاي سطحي و بدون دنباله عايدتان مي‌شود، برمي‌گردد.
1.لينك به‌خارج، هدايت كاربران
اگر شما در سايت‌تان به سايت بزرگ يافتن معلم‌ها يا كلاس‌هاي محلي لينك بدهيد،‌يا به وب‌سايتي براي مشاوره خريد خودرو، انگار كه مردم را با آن لينك‌ها هدايت مي‌كنيد. اما با كمي تحقيق مي‌توان دريافت كه با معرفي وب‌سايت‌هاي ديگر، مي‌توانيد چشم‌ها را به‌چيزي كه مي‌خواهيم لينك بدهيم، خيره كنيم. ‌
2. تبديل شدن به مرجع
اصلا مهم نيست كه سايتي كه طراحي كرده‌ايد، چقدر بزرگ است؟ در هر صورت بايد بدانيد شما براي همگان كافي نيستيد و نمي‌توانيد تمام اطلاعات و نيازهاي يك كاربر را پوشش دهيد. شما بايد كاري كنيد كه قدرت وب‌سايت و در واقع قدرت لينك‌هايتان را بالا ببريد تا بتوانيد محيطي بهتر و جذاب‌تر براي بازديد‌كنندگان فراهم كنيد. اگر هنگام وب‌گردي لينك مناسبي پيدا كرديد كه با محتويات وب‌سايت‌تان همخوان بود، بهترين كار اين است كه همان لينك‌ها را در وب‌سايت خود قرار دهيد تا ميان وب‌‌سايت مشابه‌، به‌عنوان مرجع شناخته شويد.
3. رفتار الگوريتميك موتورهاي جستجو
بررسي‌هايي كه تيم‌هاي تحليل هرزنامه‌ها و لينك‌هاي ناخواسته انجام داده‌اند، به نتايج جالبي منتهي شده است. يكي از آنها كه در واقع، هرزنامه معكوس يا ضدرتبه نام دارد، به فرستنده لينك نگاه مي‌اندازد و از آن به‌عنوان درجه كيفيت لينك استفاده مي‌كند. بدين ترتيب، اگر لينكي كه شما مي‌دهيد، معتبر و خارج از دايره هرزنامه‌ها باشد، درجه كيفيت لينك‌هاي وب‌سايت شما بالا مي‌رود و اعتماد موتور جستجو به‌وب‌سايت شما بيشتر مي‌شود و به‌همين ترتيب،‌رتبه بهتري در ميان رقيبان پيدا خواهيد كرد.
4. لينك به خارج برابر با لينك به داخل
به‌جز چند وب‌سايت (از جمله ويكي‌پديا و يوتيوب)، وب‌سايت‌هايي كه به يك وب‌سايت ديگر لينك مي‌دهند، به‌طور پنهان و نانوشته، نسبت به ايجاد يك رابطه دو طرفه ابراز تمايل مي‌كنند. در اين صورت شما به بقيه سايت‌ها و سازندگان محتوا نشان مي‌دهيد كه به حضور در جمع تمايل داريد و منزوي نيستيد.
5. ايجاد انرژي مثبت ‌ ‌
در وب، انسان‌هاي بسيار باهوشي وجود دارند كه مي‌توانند باعث پيشرفت شما شوند و يا جلوي آن را بگيرند. زماني كه شما، از فرصت‌ها استفاده مي‌كنيد و لينك‌هاي خاصي به بيرون مي‌زنيد، افرادي را كه كارشان استفاده از همين لينك‌هاست (بلاگرها، فعالان تالارهاي گفتگو، خبرنگاران و ...) را مجاب مي‌كنيد با وب‌سايت شما تعامل بيشتري داشته باشند. در ابتداي كار،‌حضور اين افراد در وب‌سايت‌تان احساس نمي‌شود، اما رفته رفته با بزرگتر شدن وب‌سايت‌تان، شاهد مزيت لينك دادن به بيرون خواهيد بود. ‌ ‌
دلايل خوب ديگري براي اين‌كه چرا بايد به خارج از وب‌سايت‌تان لينك بدهيد وجود دارد، اما اينها بيشتر به‌ذهن خطور مي‌كرد. مطمئنا زماني كه براي مشتري‌تان وب‌سايت مي‌نويسيد، ‌ايده‌هاي كامل‌تري به‌ذهنتان خطور مي‌كند كه شنيدن آنها خالي از لطف نيست.
 
بالا