برگزیده های پرشین تولز

کلیک ، ضمیمه جام جم : بحث و گفتگو پیرامون مطالب و دانلود هفتگی کلیک

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
افزايش ‌‌امكان دسترسي به وب براي نابينايان‌
شركت آي بي ام برنامه‌اي ارايه كرده كه اينترنت را براي افراد نابينا و داراي ضعف بينايي دسترس‌پذيرتر مي‌كند. بسياري از كاربران نابينا يا داراي ضعف بينايي نرم‌افزارهاي صفحه‌خواني را اجرا مي‌كنند كه محتواي يك وب‌سايت را توصيف مي‌كنند اما اغلب با مشكل روبه‌رو مي‌شوند زيرا اين صفحه خوان‌ها اغلب به متن يا برچسب‌هاي توصيفي براي توضيح محتواي يك صفحه متكي هستند كه بعدا اضافه شده يا با صفحه‌ي وب ناسازگارند.
كاربران با استفاده از نرم‌افزار جديد آي‌بي‌ام مي‌توانند اين مشكلات را به يك پايگاه داده مركزي گزارش دهند و براي اضافه شدن متون توضيحي اضافي در خواست كنند. ساير كاربران اينترنت كه خواهان مشاركت در اين پروژه هستند مي‌توانند اين پايگاه داده را بررسي كرده و يكي از مشكلات ارسال شده را انتخاب و با اضافه كردن برچسب‌هاي متني برطرف كردن آن‌ها را آغاز كنند.

اطلاعات اضافي در كدHTML سايت اصلي وارد نمي‌شود بلكه در يك فايل فراداده يا متاديتا قرار مي‌گيرد كه در هر بازديد انجام گرفته توسط يك فرد نابينا يا داراي ضعف بينايي از سايت بارگذاري مي‌شود.

بر اساس اين گزارش اين نرم‌افزار از طريق وب سايت آلفاوركس (AlphaWorks) شركت آي‌بي‌ام و به‌صورت بتا منتشر شده است. نرم‌افزار آي‌بي‌ام براي افراد نابينا يا داراي ضعف بينايي با IE كار مي‌كند و نرم‌افزار پشتيبان اين پروژه به‌شكل پلاگين براي فاير فاكس و به‌زبان انگليسي يا ژاپني موجود است.





اينترنت، دومين منبع خبري‌
اينترنت پس از تلويزيون به‌عنوان مهمترين منبع خبري براي انتشار اطلاعات و اخبار علمي در جهان است. گرچه
بسياري از كاربران اينترنتي نسبت به هر مطلبي كه بدون آگاهي قبلي در اينترنت مطالعه مي‌كنند اطمينان كامل ندارند.
پروژه پژوهشي "جايگاه اينترنت در زندگي آمريكاييان"، در تازه‌ترين گزارش خود منتشر كرد كه 20 درصد از مردم آمريكا بيشتر اطلاعات علمي مورد نظر خود را از طريق اينترنت به دست مي‌آورند، اين درحالي است كه 41 درصد از مردم، اين دسته از اطلاعات را از طريق تلويزيون به‌دست مي‌آورند.

در اين ميان روزنامه‌ها و مجلات هريك با 14 درصد و راديو با سهم 4 درصدي در رتبه هاي بعدي قرار دارند. اين مطالعه همچنين نشان داد كه 33 درصد از مردم بيشتر اوقات به اينترنت تمايل دارند و اين رقم براي تمايل به تلويزيون 34 درصد است.

بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، حدود 80 درصد از افرادي كه اطلاعات و اخبار علمي را از طريق اينترنت دريافت مي‌كنند، آنها را از ديگر مراجع اطلاعاتي ديگر نيز براي اطمينان خاطر داشتن از درستي شان بررسي مي‌كنند.






نرم‌افزار تقويت حافظه‌
100946058927.jpg


پژوهشگران شركت آي‌بي‌ام موفق به طراحي نرم‌افزاري شده‌اند كه مي تواند حافظه انسان را تقويت كرده و كارآيي آن را افزايش دهد.
اين نرم افزار موسوم به پنسيو( Pensieve) براي تلفن‌هاي همراه و گوشي‌هاي هوشمند طراحي شده و نحوه كار آن بدين صورت است كه ابتدا اطلاعات جمع‌آوري شده از نحوه استفاده مالك گوشي از تلفن همراهش و نيز داده‌هاي مختلف موجود در آن را گردآوري و تجزيه و تحليل مي‌كند و سپس از اين اطلاعات براي كمك به حافظه فرد استفاده مي‌كند. براي مثال كاربر از اين طريق مي‌تواند راحت‌تر چهره افرادي كه شماره‌هايشان را در گوشي خود ذخيره كرده يا محتواي مكالمه خود با آنان را به‌خاطر آورد.

يكي از محققان آي‌بي‌ام در اين مورد مي‌گويد: استفاده از اين نرم‌افزار مانند استفاده از يك دستيار شخصي براي حافظه است. به‌جاي آن كه به خانه برويد و با جست‌وجو در اينترنت يا وسايل شخصيتان اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوري كنيد مي‌توانيد از اين طريق اطلاعاتي را كه ممكن است فراموش كرده باشيد، بازيابي كنيد.

به گفته وي اين نرم‌افزار مي‌تواند رويدادهاي مرتبط با هم را كه در حافظه گوشي ذخيره شده‌اند، درك كند و از اين طريق برنامه‌ريزي روزانه امور براي كاربر را ساده‌تر كند. از اين طريق راحت‌تر مي‌توان قرارهاي ملاقات را تنظيم يا براي مسافرت برنامه‌ريزي كرد.





حمله ويروس‌ها به سمت Word مايكروسافت‌
100946059116.jpg


طبق اعلام شركت امنيتي سيمانتك، مجرمان اينترنتي با بهره‌ بردن از حفره امنيتي جديد در نرم‌افزار ورد مايكروسافت، راه جديدي براي حمله به رايانه‌ي كاربران يافته‌اند. سيمانتك با اعلام اين كه بهره‌برداري نفوذگران از آسيب‌پذيري كشف نشده در ورد مايكروسافت را مشاهده كرده نسبت به اين حمله هشدار داد.
اين شركت امنيتي جزييات اندكي از اين آسيب‌پذيري را منتشر و اعلام كرده كه براي تاييد يافته‌هايش در حال مذاكره با مايكروسافت است. طي سال‌هاي گذشته شمار زيادي حفره امنيتي در نرم‌افزار آفيس مايكروسافت از جمله ورد كشف شده است. بدين منظور نفوذگران به‌منظور بهره‌برداري از اين حفره‌ها، بايد كاربران را براي باز كردن اسناد آفيس آلوده فريب دهند تا بتوانند نرم‌افزار مخرب را در رايانه‌ كاربران نصب كنند. بر اساس اين گزارش سيمانتك از كاربران درخواست كرده از باز كردن اسناد وردي كه منتظر دريافتشان نبوده‌اند، خودداري كنند.

اين دومين حمله مربوط به نرم‌افزار آفيس مايكروسافت است كه به‌تازگي گزارش مي‌شود.

چندي پيش هم خبر وجود حفره‌ امنيتي در نرم‌افزار مورد استفاده برنامه پايگاه داده اكسس اعلام شده بود. اين حفره امنيتي مربوط به كنترل Snapshot viewer activeX است كه در تمامي نسخه‌هاي اكسس آفيس مايكروسافت، به‌جز اكسس 2007 موجود است.





همكاري ياهو،HP و اينتل‌
3 شركت بزرگ فعال در عرصه فناوري قصد دارند با همكاري هم پروژه تحقيقاتي عظيمي را براي ارتقاي كيفيت و خدمات سرويس‌هاي تحت وب و تبديل آنها به سرويس هايي قابل اتكا و كاملا ايمن به اجرا درآورند.
ياهو، اچ‌پي و اينتل با همكاري محققان و پژوهشگران برجسته آسيايي، اروپايي و آمريكايي به‌دنبال ايجاد شبكه‌اي آزمايشي هستند كه آزمايش سرويس‌هاي جديد تحت وب در آن ممكن است.
محققان اميدوارند كه اين سرويس‌ها بتوانند در آن واحد ميلياردها نفر را بدون كوچكترين مشكلي تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.

هدف ديگر اجراي اين طرح ارتقاي همكاري در ميان بخش‌هاي صنعت، دانشگاهيان و دولت‌ها از طريق از ميان برداشتن موانع مالي براي انجام يك پروژه عظيم چند ميليون دلاري عنوان شده است.

دست اندركاران اين پروژه در كنار طراحي سرويس‌هاي جديد تحت وب تلاش مي‌كنند نرم‌افزارها، سرويس‌هاي مديريت شبكه و سخت‌افزارهاي مورد نياز براي ارايه اين خدمات به ميلياردها نفر را نيز طراحي كنند. تسهيل دسترسي به سرويس‌هاي مجازي با استفاده از تلفن همراه نكته مهم ديگري است كه از ديد اين سه شركت دور نمانده است.

حقه مايكروسافت براي
پي بردن به ميزان كارآيي ويستا
شركت مايكروسافت براي مطلع شدن از نقاط ضعف و قوت ويندوز ويستا و ميزان رضايت كاربران از آن دست به اجراي ابتكار عمل جالبي زده است.

اين شركت از برخي از كاربران ويندوز اكس‌پي در سانفرانسيسكو خواست نسخه جديدي از ويندوز را كه نام موقت موجيو (Mojave ) براي آن انتخاب شده، دريافت كرده و پس از استفاده، نقاط ضعف و وقوت و ميزان رضايت خود از اين سيستم عامل را به اطلاع مايكروسافت برسانند.

پس از انجام اين آزمايش و بررسي ويندوز جديد مشخص شد كه اكثر كاربران از كارآيي آن اظهار رضايت مي‌كنند، اما نكته‌اي كه مايكروسافت به آن اشاره نكرد، آن بود كه اين ويندوز در واقع همان ويندوز ويستا است و ويندوز موجيو وجود خارجي ندارد.

به‌رغم آن كه اين آزمايش از نظر مايكروسافت به‌معناي موفقيت ويندوز ويستا است، اما كارشناسان معتقدند در آزمايش مذكور نكاتي كه نقطه ضعف ويندوز ويستا محسوب مي‌شوند، گنجانيده نشده بود.

از جمله مهم‌ترين اين نكات مي‌توان به ناسازگاري ويستا با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي پرطرفدار ديگر شركت‌ها اشاره كرد. وجود همين مشكل موجب شده كه تنها 10 درصد شركت‌هاي تجاري در ايالات متحده از ويندوز ويستا استفاده كنند و ناظران بازار معتقدند مايكروسافت براي ارتقاي جايگاه اين ويندوز بايد استراتژي تجاري خود را تغيير دهد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
انتشار 200مین شماره کلیک رو به طرفداران و کلیک خوان ها تبریک میگم !


لینک دانلودی که تو صفحه ی قبل موند رو دوباره میذارم :

كليك شماره 200- يكشنبه 20 مرداد 1387

دانلود حجم 1.1


موفق باشید .
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
واما مطالب این شماره - 203 - برای کسانی که پی دی اف نمیخونن!

ايجاد‌‌ مركز ‌امداد و هماهنگي ‌‌رايانه‌اي‌ كشور
100948474680.jpg


مدير عامل شركت فناوري اطلاعات به ايجاد مركز امداد و هماهنگي رايانه‌اي اشاره كرد و گفت: اين مركز به عنوان مرجعي براي بقيه دستگاه‌ها، تازه كار خود را شروع كرده و در اين مدت كم كه فعاليت گسترده‌ ندارد و بسياري از دستگاه‌ها درخواست پيوستن به آن را دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس سعيد مهديون در يك نشست خبري افزود: سال گذشته عمليات تفكيك حوزه تصدي‌گري و زيرساخت از شركت‌مخابرات ايران انجام شد. وي افزود: ازآنجا كه درگذشته شبكه به صورت يكپارچه بود در زمان تفكيك نهايت تلاش بر اين شد تا كمترين تبعات را براي مشتركان داشته باشد .

مهديون از پروژه‌هاي شركت فناوري اطلاعات به سنجش عملكرد شاخص‌هاي حوزه فناوري اطلاعات اشاره كرد و گفت: در سند توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات در برنامه چهارم توسعه 33‌شاخص ديده شده كه به دستگاه‌هاي مختلف مربوط مي شود. وي اهميت اين سنجش را چنين بيان كرد: با سنجيدن عملكردها و تحليل و مقايسه آن با برنامه، نقاط ضعف و قوت مشخص شده، راهكار‌هاي رسيدن به برنامه معلوم مي‌شود، همچنين شاخص‌هاي جديد براي برنامه‌هاي بعدي به دست مي‌آيد. مدير عامل شركت فناوري اطلاعات دومين پروژه شركت فناوري اطلاعات را تهيه فرمول كاربران اينترنت بر شمرد و گفت: براي شناسايي فرمول علمي مركز تحقيقات به عنوان مشاور مادر وزارت اقدام به برون‌سپاري اين پروژه به دانشگاه‌ها كرده است.

وي گفت: از سوي ديگر مركز آمار ايران كار محك و تنظيم نهايي را با روش‌هاي آماري دنبال مي‌كند. در اين راستا سوالات آمارگيران از مردم تهيه و نهايي شده است.

مهديون تاكيد كرد: در صورت تهيه فرمول حداقل سالي يك‌بار مي‌توان آمار كاربران را اعلام كرد. او در ادامه به ايجاد مركز امداد و هماهنگي رايانه‌اي اشاره كرد و گفت: اين مركز به عنوان مرجعي براي بقيه دستگاه‌ها تازه كار خود را شروع كرده و در اين مدت كم كه فعاليت گسترده‌ ندارد، بسياري از دستگاه‌ها درخواست پيوستن به آن را دارند.
وي از جمله مزاياي اين مركز را پيشگيري و آگاهي رساني عنوان كرد و گفت: از جنبه عمومي اطلاعات براي كاربران انتهايي و شركت‌هاي عادي و از جنبه اختصاصي براي اعضا ارسال مي‌شود.

مدير عامل شركت فناوري اطلاعات محور بعدي را مركز توسعه و مديريت اينترنت بيان كرد و گفت: هدف ما تسهيل توسعه اينترنت است و در اين راه تمام امكانات كشور را در جهت مديريت منابع اينترنتي براي توسعه سريع اينترنت به كار مي‌گيريم.او در بخشي ديگر سخنان خود، به اتصال 5 هزار مدرسه به شبكه اينترنت اشاره كرد و گفت: در سال گذشته با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش، بيش از 5 هزار مدرسه به شبكه متصل شد و قراراست در طرحي 100 هزار نقطه كه شامل تمام مدارس كشور است را انجام دهيم.

مهديون نقص‌ بزرگ را فقر محتوا و كاربردها برشمرد و گفت: اميدواريم با سنجش و مشخص شدن ميزان عقب ماندگي به راهكارها دست يابيم. وي افزود: پس از تصويب و ابلاغ اساسنامه شركت فناوري اطلاعات ، تكاليف شركت جدي‌تر دنبال مي‌شود. وي در پايان خاطر نشان كرد: دانشگاه‌ها با مهندسي ترافيك مي‌توانند هزينه‌ها را كاهش داده و با توجه به كاربردي كه از زير ساخت‌ها انتظار دارند، بهترين روش را انتخاب و طراحي كنند.


@@@

اتصال 100 هزار مدرسه به شبكه‌ ملي اينترنت‌
100948474998.jpg


اتصال 100 هزار مدرسه به شبكه‌ ملي اينترنت در دستور كار مشترك وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. سعيد مهديون - رييس هيات‌مديره و مديرعامل شركت فناوري اطلاعات - در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در راستاي توسعه‌ فناوري اطلاعات در كشور و در چارچوب تحقق اهداف فرابخش فناوري اطلاعات برنامه‌ چهارم توسعه مبني بر ايجاد مدارس داراي جايگاه اينترنتي و همچنين تجارب موفق اجراي پايلوت مشترك طرح اتصال مدارس در سال 86 كه به اتصال 5800 مدرسه به شبكه ملي اينترنت منجر شد، طرح تجهيز و اتصال 100 هزار مدرسه به شبكه ملي اينترنت در دستور كار مشترك وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
او ادامه داد: با اجراي كامل اين طرح كه مي‌توان آن را در سطح يك طرح ملي برشمرد، ارتباط كليه مدارس و مراكز آموزشي كشور كه بالغ بر 150 هزار واحد آموزشي مي‌شود با همديگر برقرار و همچنين سرويس‌هاي الكترونيكي كاربردي مرتبط ترجيحا بر اساس متن باز فراهم و از طريق مراكز داده آموزشي رشد به كاربران شبكه اعم از دانش‌آموزان، معلمان، اوليا و نيز كارمندان وزارت آموزش و پرورش ارايه مي شود.

مهديون پيش‌بيني كرد: اين شبكه بعد از راه‌اندازي، بزرگ‌ترين شبكه مجازي ديتا مبتني بر شبكه ملي اينترنت در خاورميانه بوده از طرفي بهترين فرصت جهت راه افتادن نهضت نرم‌افزارهاي متن باز / آزاد از سطح مدارس در كشور است.

وي همچنين اظهار كرد: در حال حاضر مجريان طرح، كار گروه‌هاي اجرايي را تشكيل تا ضمن شناسايي ابعاد و نيازهاي كامل طرح، برنامه‌ريزي اوليه و زمانبندي اجراي كار و همچنين تهيه پيش‌نويس تفاهم‌نامه مشترك في مابين دو وزارتخانه فناوري اطلاعات و ارتباطات و آموزش و پرورش را جهت مبادله آماده كنند.

مديرعامل شركت فناوري اطلاعات در پايان اظهار كرد: نقش شركت فناوري اطلاعات در اين طرح مشترك، به عنوان نماينده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، ارايه دهنده مشاوره فني در طراحي، مديريت پروژه در اجرا و در بخشي از عمليات، حمايت‌هاي مالي در راستاي اهداف توسعه‌ فناوري اطلاعات در كشور است.


@@@

سرويسGPRS در‌مرحله آزمايش‌

سرويس خدمات اينترنت تلفن همراه (gprs) براي مشتركان همراه اول در مرحله اول و براي مشتركان تهراني
طي ماه جاري فعال مي‌شود. به گزارش خبرگزاري فارس و به گفته صدوقي مدير عامل شركت ارتباطات سيار ايران عمليات نصب تجهيزات سرويس خدمات اينترنت همراه اول در تهران به اتمام رسيده و اكنون در مرحله تست و آزمايش قرار دارد.
اين سرويس اكنون براي برخي كارشناسان و مشتركان محدود فعال و در حال تست است كه پس از آزمايش‌ هاي مورد نظر براي مشتركان تهراني فعال خواهد شد.

هم اكنون در برخي نقاط تهران نشان ويژهgprs برروي گوشي برخي مشتركان ظاهر مي‌شود. ايرانسل اولين اپراتور تلفن همراه در كشور است كه اقدام به ارائه اين سرويس كرده است. اين گزارش حاكي است در كنار سرويس اينترنت تلفن همراه سرويسmms نيز براي مشتركان فعال خواهد شد.

به گفته مسوولان همراه اول سرويس خدمات اينترنت تلفن همراه تا پايان سال براي تمامي مشتركان همراه اول فعال خواهد شد. همراه اول بيش از 27ميليون مشترك دائمي و اعتباري در كشور دارد.


@@@

ايميل، محبوب ترين سرويس اينترنت همراه‌

نتايج يك بررسي در مورد نحوه استفاده از اينترنت از طريق تلفن همراه در 5كشور پرجمعيت دنيا نشان مي دهد
چك كردن ايميل و استفاده از خدمات تفريحي در زمره پرطرفدارترين سرويس ها محسوب مي شود.
به گزارش فارس به نقل از زد دي نت اين بررسي كه توسط موسسه نيلسن در كشورهاي برزيل، روسيه، هند، چين و آمريكا انجام شده نشان مي دهد كه اكثر مردم كشورهاي آمريكا (65 درصد) و برزيل (57 درصد) در زمان اتصال به اينترنت از طريق تلفن همراه ابتدا ايميل هاي خود را چك مي‌كنند.

در مقابل محبوب ترين فعاليت تحت وب مشتركان اينترنت همراه در چين (55 درصد) و روسيه (34 درصد) استفاده از خدمات تفريحي در فضاي مجازي است. همچنين اكثر كاربران اينترنت همراه در هند (38 درصد) اجراي بازي در فضاي مجازي را به هر كار ديگري ترجيح مي دهند.

اما ديگر علائق كاربران اينترنت همراه در نقاط مختلف جهان نيز با يكديگر متفاوت است. به عنوان مثال در حالي‌كه مردم هند بعد از بازي به چك كردن ايميل، سر زدن به سايت هاي تفريحي و گوش كردن به موسيقي علاقه دارند، مردم چين ترجيح مي دهند پس از سرزدن به سايت هاي تفريحي، در اينترنت بازي كنند، موسيقي گوش كنند، خبر بخوانند و به انجام امور تجاري و كاري بپردازند.

از سوي ديگر روس ها بعد از تفريح به جستجو، چك كردن ايميل، گوش كردن به موسيقي و بازي علاقه دارند، اما آمريكايي ها پس از چك كردن ايميل ابتدا دوست دارند از اوضاع آب و هوا مطلع شوند، سپس جستجو كنند و ادامه خبر بخوانند و به راهنماهاي آنلاين شهري مراجعه كنند. ديگر اولويت هاي مردم برزيل پس از چك كردن ايميل عبارت است از گوش كردن به موسيقي ، سر زدن به سايت هاي تفريحي، بازي كردن و خواندن اخبار .


@@@

راديوي ‌اينترنتي ‌‌در جيب‌‌ شما
100948475180.jpg


شركت Pure با عرضه دستگاه جديدي موسوم به Evoke Flow به كاربران امكان مي دهد به راحتي به برنامه هاي راديوي اينترنتي گوش دهند.
اين طور كه كارشناسان شركت Pure ادعا مي‌كنندEvoke Flow بهترين سيستم بي سيم دنيا براي پخش برنامه هاي راديوي اينترنتي محسوب مي شود و تاكنون نمونه آن ساخته نشده است.
اين دستگاه ديجيتالي كوچك به پورتال محبوب و صاحب نام شركتPure با نامPure Lounge متصل است و كليه نيازهاي كاربران را در اين زمينه مرتفع مي كند. دستگاه كوچكEvoke Flow به كاربران امكان مي‌دهد پادكست خريداري كنند. خلاصه برنامه هاي راديوي اينترنتي را گوش دهند، به ديگر مراكز عرضه كننده خدمات راديويي اينترنتي سر بزنند و ... .

از ديگر امكانات اين دستگاه مي‌توان به قابليت پخش برنامه هاي موجب FM راديوهاي محلي و پشتيباني از DAB وDAB+ اشاره كرد. برقراري ارتباط با پورتال Pure Lounge از طريق يك گيرنده راديو و يا كامپيوتر امكان پذير است و شبكه هاي راديويي مورد علاقه كاربر مي توانند در يك بخش ويژه ذخيره شوند تا نياز به جست وجوي آنها نباشد.

از ديگر امكانات اين دستگاه مي‌توان به قابليت پخش برنامه هاي موجبFM راديوهاي محلي و پشتيباني از DAB وDAB+ اشاره كرد. راديوي ديجيتاليEvoke Flow از ماه آينده با قيمت 150پوند وارد بازار خواهد شد.


@@@

برترين‌‌ شركت‌هاي‌ اينترنتي‌

موسسه تحقيقاتي نيلسن اسامي برترين شركت هاي اينترنتي در ماه گذشته را اعلام كرد. مطابق روال چند
سال اخير در ميان تمامي شركت هاي فعال در فضاي ديجيتال، گوگل رتبه اول را به خود اختصاص داده است. اين شركت با 000/496/120 نفر مخاطب در ماه ژوئن گذشته از نقاط مختلف جهان به اين موفقيت رسيده است.
مدت زماني كه هر كاربر اينترنت به طور متوسط به گوگل و خدمات آن اختصاص داده است 90/17/1 ثانيه در ماه است. پس از گوگل ياهو با 000/187/113 مخاطب كه هر يك 57/06/3 را در ماه صرف بازديد از آن و خدماتش كرده اند در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم نيز متعلق به سرويس هاي MSN و LIVE مايكروسافت است كه با 000/474/99 مخاطب و متوسط زمان 25/05/2 براي هر بازديدكننده در ماه رتبه سوم را در اختيار دارد. پس از اين سه شركت AOL ، Youtube، Fox Interactive Media، ويكي پديا، eBay و اپل رتبه هاي چهارم تا دهم را در اختيار دارند.

@@@

فايرفاكس بسيار سريع‌
100948475094.jpg


بنياد موزيلا عرضه كننده مرورگر موفق فايرفاكس مي‌گويد نسخه جديد اين مرورگر موسوم به فايرفاكس 1/3 بسيار سريع تر از نسخه فعلي موسوم به فايرفاكس3 است. نسخه سوم مرورگر فايرفاكس كه با تبليغات فراوان عرضه شد و با استقبال قابل توجهي مواجه شد هنوز مطابق با ايده آل هاي شركت سازنده نيست و موزيلا مي گويد آن را بهتر از قبل خواهد كرد.
ارتقاي سرعت اين مرورگر در حين اجراي برنامه‌هاي كاربردي تحت وب و صفحات پست الكترونيك از طريق قابليت جديدي موسوم بهTraceMonkey از جمله تمهيدات موزيلاست.

پروژه طراحي برنامه كاربرديTraceMonkey هنوز در مراحل آغازين خود است و اطلاعات زيادي در مورد آن در دسترس نيست، اما گفته مي‌شود با گنجاندن آن در فايرفاكس نحوه اجراي برنامه هاي مبتني بر جاوا در اين مرورگر متحول‌شده و افزايش چشمگيري مي يابد. آزمايش هاي انجام شده نشان مي دهد سرعت مرورگر مذكور از اين طريق تا دو برابر افزايش مي يابد و مشاهده تصاوير سه بعدي و اجراي برنامه هاي سنگين در محيط مرورگرها و وب ساده تر مي شود. اين ويژگي در اولين نسخه مرورگر فايرفاكس 1/3 كه تا دي ماه عرضه مي شود وجود خواهد داشت.

اشتراك آنلاين فعاليت هاي روزانه‌
گوگل مي گويد در آينده نزديك سرويس جديدي به نامJaiku را بر روي پلاتفورم تلفن همراه خود ارائه خواهد داد تا افراد بتوانند به طور آني از فعاليت هاي آنلاين يكديگر باخبر شده و تجربيات و اقدامات در حال انجام خود را به اطلاع يكديگر برسانند. اين سرويس توسط شركتي توسط jaikuinvites ابداع شده و به نظر مي رسد هدف گوگل از ارائه آن رقابت با خدمات سايت توييتر است كه سرويس مشابهي را به كاربران ارائه مي دهد.

سرويس مذكور براي مدتي از طريق سايت jaiku.com در دسترس بود، اما هم اكنون اين سايت ظاهرا در دست تعمير است. گوگل اعلام كرده كاربران اين سرويس مي توانند اطلاعات مربوط به تمامي فعاليتهايشان اعم را با هم مبادله كنند و از طريق آن براي هم پيام بگذارند يا توصيه هايي ارائه نمايند. ارسال فايل از از طريق اين سرويس از ديگر ويژگي هاي آن است. هنوز زمان مشخصي براي ارائه اين سرويس توسط گوگل اعلام نشده است.


@@@

نرم افزار گرافيكي آنلاين ادوب‌
100948475383.jpg


شركت ادوب نرم افزار تازه خود براي ويرايش عكس‌هاي ديجيتال و به اشتراك گذاري آنها را به نام‌
7 Photoshop Elements عرضه كرده است. اين نرم افزار به طور مجزا 100‌دلار قيمت دارد و اگر همراه با نرم‌افزار ويرايش ويديوي Photoshop Premiere Elements 7 video روانه بازار شود قيمت آن به 150 دلار مي رسد.
اين نرم افزار كه فعال تنها با سيستم عامل ويندوز سازگاري دارد، سازمان دهي، ويرايش، ايجاد و به اشتراك گذاري عكس بر روي وب را تسهيل مي كندو بسياري از امكانات ويرايش عكس نرم افزار فتوشاپ در اين نرم افزار نيز وجود دارد. از جمله خصوصيات جالب اين نرم افزار امكان ثبت نام آنلاين براي اشتراك يك ساله خدمات آن در سايت ادوب و بهره مندي از پشتيباني آنلاين و 5 گيگابايت فضاي مجازي تحت وب رايگان براي ذخيره عكس و ويدئو است. كاربران درصورت پرداخت 50 دلار از 20 گيگابايت فضا بهره‌مند خواهند شد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
افزايش دقت نتايج جستجوهاي گوگل‌

گوگل برترين موتور جستجوي اينترنتي در حال بررسي امكان افزودن قابليت تازه اي به سرويس جستجوي خود
است كه دقت و كارآيي آن را افزايش مي‌دهد. سرويس مذكور كهGoogle Suggest نام خواهد گرفت، به صفحه اول اين سايت اضافه خواهد شد و قادر است بر مبناي كلمات اوليه وارد شده توسط كاربر كلمات جديدي را براي دقيق تر شدن جستجو به وي پيشنهاد بدهد.
اين سرويس براي ارائه پيشنهاد به كاربر از سابقه جستجوي وي در گوگل استفاده خواهد كرد. كار بر رويGoogle Suggest در آزمايشگاه هاي گوگل از سال 2004 آغاز شده و تاكنون از آن در ميله ابزار گوگل، مرورگر فايرفاكس، سرويس جستجو بر روي نقشه ، يوتيوب و... استفاده شده است. اين سرويس به كاهش اشتباهات تايپي كاربران نيز كمك مي كند. پيش از اين ياهو نيز چنين خدماتي را به سايت خود افزوده بود.
درگيري جديد گوگل و مايكروسافت‌
اخبار جديد از بالا گرفتن رقابت هاي ميان گوگل و مايكروسافت نشان مي دهد كه درگيري ميان اين دو غول اينترنتي وارد حوزه خدمات آنلاين شده است.

سايتcomputerworld در گزارش خود درباره موج جديد رقابت ميان غول هاي اينترنتي جهان نوشت: چند روزي است كه مايكروسافت تعدادي از سرويس هاي آنلاين خود مانند ورد و آفيس آنلاين را به كاربران معرفي كرده است و گوگل نيز پس از اين اقدام مايكروسافت از سرويس هاي جديد آنلاين خود مانند تولبارز و گوگل ارث خبر داده است.
به اعتقاد كارشناسنان حوزه فناوري اطلاعات و اينترنت رقابت هاي ميان مايكروسافت و گوگل وارد مرحله جديد مي شود كه البته اصلي ترين برنده آن كاربران اينترنتي خواهند بود. مايكروسافت اعلام كرده است كه خدمات اينترنتي خود را به صورت رايگان در اختيار كاربران قرار خواهد داد و اين در حالي است كه گوگل هم در حال اتخاذ چنين تصميمي است.

پس از عدم موفقيت مايكروسافت در تصاحب ياهو به قيمت 47 ميليارد دلار گوگل و ياهو به شدت به هم نزديك شده و 12 قرارداد همكاري و تفاهم با يكديگر امضا كردند كه اين امر باعث درگيري اصلي ميان مايكروسافت و گوگل شد چراكه با نزديك تر شدن ياهو و گوگل به عنوان بزرگ ترين موتورهاي جست و جوي جهان حوزه تبليغات اينترنتي در اختيار آنان قرار مي گرفت و سبب مي شد تا مايكروسافت بازنده اصلي ميدان باشد.


@@@

انتشار دومين نسخه آزمايشي IE8
100948476040.jpg


شركت مايكروسافت در روز چهارشنبه 6 شهريور دومين نسخه‌ آزمايشي مرورگر اينترنت اكسپلورر جديد خود را در رقابت با مرورگر فايرفاكس منتشر كرد. اين مرورگر داراي قابليت‌هاي Privacy و Security جديدي است.
اينترنت اكسپلورر8 گزينه‌اي به‌نامInPrivate Browsing دارد كه به كاربر اطمينان مي‌دهد تاريخچه(history) ، كوكي‌ها و ديگر اطلاعات مرورگر روي رايانه ثبت نخواهد شد.
همچنين، اين مرورگر داراي ويژگي امنيتي خاصي است كه به كاربر اجازه مي‌دهد از فعاليت سايت‌هايي كه سعي در ردگيري و جمع‌بندي رفتار آنلاين وي دارند جلوگيري كند.

اين مرورگر داراي ابزاري به نام Accelerator است كه به كاربران اجازه مي‌دهد متني را در يك وب سايت مشخص كرده و سپس در موتورهاي جستجوي مختلف، فرهنگ لغات يا نقشه‌ها به دنبال آن بگردند. همچنين آخرين نسخه اينترنت اكسپلورر، برخي از قابليت‌هاي موجود در فايرفاكس3 از جمله Address bar هوشمند را دارا است. اين نوار آدرس هوشمند، آدرس وب سايت‌هايي كه كاربر سابقا به آنها رجوع كرده است را به خاطر سپرده و در مواقع نياز، كاربر را به آن وب سايت‌ها هدايت مي‌كند.

مايكروسافت در ماه مارس اولين نسخه آزمايشي اين مرورگر جديد را براي متخصصين وب منتشر كرد. اما هم‌اكنون تمامي كاربران مي‌توانند اين نسخه جديد را دانلود كنند. اين شركت هنوز تاريخ دقيق انتشار رسمي 8‌IE را مشخص نكرده است.

تحليل‌گران معتقدند به‌روز كردن اينترنت اكسپلورر براي باقي‌ماندن مايكروسافت در كورس رقابت با ساير مرورگرها لازم است. اگرچه اين مرورگر همچنان بيشترين سهم را در بازار مرورگرها به خود اختصاص داده است، اما بسياري بر اين عقيده‌اند كه فناوري اينترنت اكسپلورر قديمي‌شده و فايرفاكس، كه توسط بنياد غيرانتفاعي موزيلا تهيه شده است، چالشي بزرگ براي مايكروسافت به‌وجود آورده است.

بر اساس تحقيقات شركت Net Applications، مايكروسافت هم‌اكنون 73درصد و فايرفاكس 19درصد بازار مرورگرها را در اختيار دارند. در سال‌هاي اخير، مايكروسافت شاهد كاهش درصد سهم خود از اين بازار بوده است. تنها چهار سال پيش، سهم مايكروسافت از بازار بيش از 91درصد بود. علاوه بر فايرفاكس، شركت اپل نيز در حال تبديل شدن به رقيبي بسيار قدرتمند است زيرا فروش چشمگير رايانه‌هاي مكينتاش اين شركت باعث افزايش استفاده از مرورگرSafari آن شده است. اين مرورگر هم‌اكنون در حدود 6 درصد بازار را در اختيار دارد.

ژوئن، با انتشار نسخه‌ جديد فايرفاكس، استفاده از آن به‌سرعت افزايش يافت. بيش از 8‌ميليون نفر در 24 ساعت اول ارائه عمومي‌اين مرورگر، آن را دانلود كردند. شركت موزيلا روي اصلا‌حات جديدي كار كرد كه منجر به افزايش چشم‌گير سرعت مرورگر فايرفاكس شد.

مايكروسافت پيش از اين اينترنت اكسپلورر 7 را در اكتبر 2006 منتشر كرده بود. هم‌اكنون مي‌توانيد آخرين نسخه اينترنت اكسپلورر8 را از آدرس زير دانلود كنيد:www.microsoft.com/ie8


@@@

لينكدوني
رمضان، نامي از نام‌هاي خدا

ضيافت نور
http://www.Tebyan.net

ادعيه و زيارات ماه رمضان‌
http://www.aviny.com

درباره ماه رمضان‌
http://www.imamalinet.net

سحر و رمضان‌
http://mouood.org

ويژه برنامه‌هاي شبكه تهران در ماه رمضان‌
http://tinyurl.com/ramadan8

@@@

مقابله با وب‌سايت‌هاي مضر
سايت بي‌خطر!

100948476118.jpg


قطع تبادل اطلاعات در اينترنت و تجسس در ارتباطات مابين دو رايانه، براي هكرها همچون معدني از طلاست. محققان دانشگاه كارنگي‌ملون نرم‌افزاري تهيه كرده‌اند كه كار را براي هكرها سخت‌تر مي‌كند.
اين نرم‌افزار، روشي جديد را جهت تعيين مضر يا غيرمضر بودن يك سايت به كاربر ارايه مي‌دهد. اين نرم‌افزار را مي‌توان به‌طور رايگان دانلود كرده و به‌همراه آخرين نسخه از مرورگر فايرفاكس استفاده كرد.
اغلب مرورگرها با مضر شناخته شدن يك سايت، به كاربران هشدار مي‌دهند. در صورتي‌كه اگر سايتي مدعي حفاظت از اطلاعات محرمانه كاربران باشد و به‌وسيله شخص ثالثي همچون شركتVeriSign يا شركت GoDaddy.com تاييد نشود، به كاربر هشدار داده مي‌شود. اين شركت‌ها تنها جزيي از شركت‌هاي بسياري هستند كه گواهينامه‌هاي SSL (Secure Sockets Layer) را به فروش مي‌گذارند. اين گواهينامه‌ها به‌صورت آيكون قفل مانندي درAddress bar نشان داده مي‌شوند. محققان دانشگاه كارنگي‌ملون معتقدند بسياري از مردم هنگام مواجهه با هشدارهايي مبني بر ورود به سايت‌هاي مضر سردرگم مي‌شوند. برخي از افراد به هشدارها توجهي نكرده و به اين سايت‌هاي مخرب كه اطلاعات شخصي آنها را مي‌ربايد وارد مي‌شوند، در حالي‌كه ساير افراد عقب‌نشيني كرده و از اين سايت‌ها صرف‌نظر مي‌كنند.

بنابراين محققان اين دانشگاه برنامه‌اي نوشته‌اند كه يك مرحله جديد ديگر را نيز در تعيين مضر يا غير مضر بودن يك سايت اجرا مي‌كند. اين نرم افزار به درون شبكه‌اي از سرورهاي قابل دسترسي براي عموم، كه جهت بررسي وب سايت‌ها و ثبت تغييرات در‌Encryption key‌ها استفاده مي‌شود، نفوذ مي‌كند. هرگونه ناهمخواني در اطلاعات تبادلي مي‌تواند نشانه‌اي باشد كه هكرها در حال تغيير مسير تبادل اطلاعات به سمت دستگاه‌هايي هستند كه تحت كنترل آنهاست. اين عمل هكرها، نمونه مهلكي از حمله به نام "Man in the middle" است.

بنابراين، برنامه جديد در صورت مجاز بودن يك سايت هشدارهاي امنيتي را لغو كرده و در صورتي‌كه بررسي‌هاي بيشتر خطر بيشتري را آشكار كند، هشدار ديگري را نمايش مي‌دهد.


@@@

ايجاد گوشه‌هاي گرد براي عناصر
گوشه‌هاي ‌گرد
100948478274.jpg


اگر بخواهيم يكي از جلوه‌هاي جديد در طراحي‌هاي وب 2 را معرفي كنيم، گرد شدن يا تغيير شكل گوشه‌هاي عناصر مختلف، يكي از موارد جالب است. طرح‌هاي قديمي‌با گوشه‌هاي مربعي ديگر بسيار خشك و يكنواخت جلوه مي‌كند و كمتر طرح وب2 را مي‌توانيد بيابيد كه از گوشه‌هاي گرد در طراحي صفحاتش استفاده نكرده باشد.
براي انجام اين كار روش‌هاي مختلفي وجود دارد، استفاده از تصوير در پشت عناصر از رايج‌ترين راه‌هايي است كه طراحان از آن استفاده مي‌كنند. همچنين مرورگر‌هاي پيشرفته نظير فايرفاكس از دستوراتCSS اختصاصي خود جهت گرد كردن محيط اطراف عناصر مورد نظر در صفحه استفاده مي‌كنند.

اگر بخواهيم به صورتي ساده به هدف خود برسيم، مي‌توانيم از جي‌كوئري مدد بگيريم! با استفاده از جي‌كوئري و پلاگيني كه با استفاده از اين فريم‌ورك نوشته شده است، مي‌توان گوشه‌هاي هر عنصري در صفحه را به سادگي گرد و يا از ديگر استايل‌هايي كه به صورت پيش‌فرض در اين پلاگين تعريف شده است، استفاده كنيد.

همان‌طور كه در مباحث گذشته نيز بحث شد، يكي از خاصيت‌هاي مهم جي‌كوئري اين است كه به كاربر اين امكان را مي‌دهد تا با استفاده از دستورات اين فريم‌ورك در عناصر DOM صفحه، به نحوي كه خودش مايل است، تغيير ايجاد كند.پلاگينjquery corner با استفاده از اين خاصيت تغييراتي را كه بايد در صفحه انجام شود را ايجاد مي‌كند و از سرعت بالايي جهت انجام اين كار برخوردار است.

با استفاده ازjquery corner مي‌توانيد تعداد زيادي از انواع تغيير گوشه‌ها را براي عناصر صفحه خود ايجاد كنيد، طول و عرض محيطي از گوشه عناصر كه قرار است تغيير كند را مشخص كنيد و يا به هر گوشه از عنصر مورد نظر خود يك نوع از استايل‌ها را اختصاص دهيد. براي انجام اين كار نياز نيست دستور خاصي را به كار ببريد و به سادگي مي‌توانيد نوع استايل تغيير گوشه‌ها را خودتان تعريف و ايجاد كنيد!

روش استفاده از اين پلاگين نيز مانند ديگر پلاگين‌هاي جي‌كوئري است. براي شروع پلاگين را از آدرس :
http://methvin.com/jquery/http://methvin.com/jquery/jquery.corner.js
دريافت كنيد. سپس دو كد مربوط به شناسايي اسكريپت‌ها به مرورگر را در بخش > <head صفحه خود قرار دهيد:
script type="text/javascript">
<src="jquery.js"<>/script
script type="text/javascript" >
<>/script<src=" jquery.corner.js"
سپس از دستور $ ()‌corner.() جهت گرد كردن گوشه‌هاي عنصر مورد نظر خود استفاده كنيد. به عنوان مثال مي‌خواهيد گوشه‌هاي عنصري كه با شناسه ID مانندmytext در صفحه قرار دارد را گرد كنيد، دستوري كه مي‌توانيد استفاده كنيد چيزي شبيه $""‌َ‌mytext).corner() خواهد بود.

جهت مشاهده نمونه‌هاي اين طرح‌ها مي‌توانيد به آدرس
http://blog.pixeldesign.ir/page/http://blog.pixeldesign.ir/page/jquery/jquery-corners

مراجعه كنيد و نمونه‌هايي از طرز قرار گرفتن گوشه‌هاي عناصر صفحه را مشاهده نماييد.

اما در استفاده از اين پلاگين به نكات زير دقت كنيد:

براي اينكه مقدار انحناي گوشه‌ها و يا مقدار پيكسلي از گوشه‌ها كه تحت تاثير قرار بگيرد را مشخص كنيد مي‌توانيد از دستور:

("َ‌mytext"‌).corner("bevel 4px")$
استفاده كنيد، دقت كنيد در داخل تابع corner مي‌توانيد نوع نمايش گوشه‌ها و اندازه آن را مشخص كنيد. به عنوان مثال در مثال قبل گوشه‌هاي عنصر به اندازه 4 پيكسل از هر طرف چيده مي‌شوند. پارامتر ورودي تابع corner مي‌تواند:

Round, bevel, notch, dog, sharp,
sculpt, fray

باشد كه هر كدام از اين پارامتر‌ها گوشه‌هاي عنصر مورد نظر را به شكل خاصي تغيير مي‌دهد.

با استفاده از دستورات ديگري كه همه آنها را مي‌توانيد در آدرسي كه ارائه شد مشاهده نماييد، مي‌توانيد مشخص كنيد كه كدام گوشه از عنصر مورد نظر شما چگونه تغيير كند يا از چه رويه اي استفاده كند.

در پايان جهت نتيجه بهتر و نمايش بهتر گوشه‌ها پيشنهاد مي‌كنيم كه اندازه استايل گوشه‌ها را تا حد ممكن كوچك انتخاب كنيد تا تصويري به مراتب شفاف‌تر از عنصر مورد نظر خود ايجاد كنيد.

اميدواريم كه از اين پلاگين استفاده لازم را ببريد و با تغييراتي كه خود در آن ايجاد مي‌كنيد، نتيجه بهتري بگيريد.


@@@

شبكه
حذف‌‌ سيم ‌از ‌ارتباط
100948478353.jpg


شركت‌هاي سازنده سخت‌افزار و تجهيزات همراه، روز به روز در حال طراحي و ساخت نمونه‌هاي جديد از محصولات بي‌سيم و رايانه‌هاي همراه هستند و در عين حال نياز به شبكه و ارتباط رايانه‌ها با هم و در كنار آن نياز به استفاده از اينترنت رو به گسترش است. بنابراين بايد راهكارهاي طراحي و ساخت شبكه‌هاي بي‌سيم نيز همگام با اين پيشرفت‌ها حركت كند.
سيگنال انتقال
دستگاه‌هاي بي‌سيم براي برقراري ارتباط به يكديگر از يكي از اين دو نوع سيگنال استفاده مي‌كنند: امواج راديويي Radio Frequency) يا (RF و امواج مادون قرمزInfra Red) يا (IR امواج راديويي را كه فركانسي در محدوده يك تا 20گيگاهرتز دارند مي‌توان در يك شبكه بي‌سيم براي ارسال داده بين ايستگاه‌ها به كار برد. اين امواج امروزه به طور وسيعي در پروتكل‌هاي ارتباط بي‌سيم به كار گرفته مي‌شود.

امواج مادون قرمز طول موجي بين 800 تا 900 نانومتر دارند كه نسبت به امواج راديويي معايب و محاسني دارد كه بايد در طراحي شبكه‌ها با توجه به اين خصوصيات، انتخاب و اقدامات لازم صورت گيرد. امواج مادون قرمز نمي‌توانند از اجسام كدر مانند ديوار عبور كنند. اين يك محدوديت براي برقراري ارتباط است و در عين حال يك مزيت. زيرا به اين ترتيب امنيت بيشتري براي انتقال داده‌ها برقرار مي‌شود.

نرخ خطا در امواج مادون قرمز نسبت به امواج راديويي كمتر است. زيراIR نسبت به برخي انواع تداخل‌هاي الكترومغناطيسي مانند انتقال راديويي يا امواج مايكروويو مصونيت بيشتري دارند. ضمن اين‌كه به علت پهناي باند زياد امواج مادون قرمز، امكان ارسال داده با نرخ بالا فراهم خواهد بود.

اما بايد توجه داشت كه امواج مادون قرمز به علت محدوديت برد، براي واحدهاي متحرك مناسب نيستند. ضمن اين‌كه شرايط آب و هوايي مانند باران، مه و حتي دود و گردوغبار كارايي اين امواج را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهند كه اين اشكالات در امواج راديويي به چشم نمي‌خورند.

ارتباط بي‌سيم‌
در يك شبكه بي‌سيم ساده، چند ايستگاه كاري يا به عبارتي چند رايانه يا دستگاه بي‌سيم مي‌توانند به طور مستقيم به صورت دو به دو با هم ارتباط داشته باشند و به تبادل داده بپردازند. مشخص است كه اگر امكان برقراري ارتباط مستقيم بين دو ايستگاه مهيا باشد يكي از بهترين انواع ارتباط برقرار شده است. اما هميشه اين امكان وجود ندارد و با افزايش ايستگاه‌ها محدوديت‌ها زياد مي‌شود. در اين شرايط بهتر است كه همه ايستگاه‌ها به يك نقطه به نام نقطه دسترسي (ACCESS POINT) ياAP متصل شوند و ارتباط خود را با ساير ايستگاه‌ها از طريق آن برقرار كنند؛ كار مشابهي كه در شبكه‌هاي سيمي توسط هاب و سوئيچ انجام مي‌شود. در حقيقت مي‌توان به تعبير،‌AP را يك سوئيچ بي‌سيم دانست. با وجود AP مي‌توان بنا به ظرفيت آن، ارتباط تعداد معيني دستگاه بي‌سيم را پشتيباني كرد.

براي گسترش شبكه‌هاي بي‌سيم و برقراري ارتباط بين شبكه‌اي مي‌توان‌ AP‌ها را از طريق يك شبكه ديگر با يكديگر ارتباط داد كه معمولا اين كار با استفاده از يك شبكه كابلي صورت مي‌گيرد. البته بايد توجه داشت كه ايستگاه‌هايي كه در حوزه دسترسي يكديگر قرار دارند مي‌توانند با وجود AP، به صورت مستقيم و بدون نياز بهAP با يكديگر ارتباط برقرار كنند. اما ارتباط بين دو شبكه مستقل بي‌سيم تنها از طريق AP‌هاي آنها امكان پذير است. زيرا آنها در حوزه‌ دسترسي يكديگر نيستند. در پايان خوب است بدانيم كه استاندارد مربوط به شبكه‌ها و ارتباطات بي‌سيم كه توسط موسسه IEEE به ثبت رسيده است 11.802 است.


@@@

Media Safe: نگارش 2.0.8
حافظ ‌‌اطلاعات‌‌ خود‌‌ باشيد
100948479046.jpg


با پيشرفت فناوري ساخت گوشي‌هاي موبايل، شما قادر خواهيد بود از امكانات مختلف آنها از جمله عكاسي، فيلم‌برداري و ضبط صدا استفاده كنيد و به جمع‌آوري آنها بپردازيد. تمامي اين اطلاعات قادرند بر روي حافظه‌هاي گوشي شما كه معمولا ظرفيت‌هاي چند گيگابايتي دارند، ذخيره شوند. اين فايل‌ها خواه‌ناخواه جزو اطلاعت شخصي شما بوده و طبعا شما دوست نداريد كه آنها در اختيار افرادي ديگر قرار گيرند. اما آيا شما براي اين كار فكري هم كرده ايد؟
دسترسي به اين فايل‌ها به‌طور پيش‌فرض هيچ سد عبوري نداشته و همگان به‌راحتي مي‌توانند با به‌دست گرفتن گوشي شما شاهد تمامي آنها باشند. شما هر چقدر هم كه در اين امر كوشا باشيد، باز هم نمي‌توانيد مانع از بروز عوامل ناخواسته همچون سرقت ويا گم شدن آنها شويد. گوشي‌هاي موبايل مي‌توانند طوري تنظيم شوند كه در موقع روشن شدن به شما اجازه ورود نداده و در صورتي فعال شوند كه شما رمز عبور آن را به درستي وارد كنيد. اما اين كار آسان نيست و شما نمي‌توانيد بعد از هر بار تماس گوشي خود را خاموش كنيد و براي هر استفاده آن را روشن كنيد.

اما در اين ميان نرم‌افزار‌هاي‌هايي موجود هستند كه به شما اين امكان را مي‌دهند كه بتوانيد اين كار را انجام دهيد. يكي از بهترين اين برنامه‌ها Media Safe است كه مي‌تواند محافظ خوبي براي كليه فايل‌هاي شما، اعم از صوتي، تصويري، متني و ويديويي باشد. كاركرد اين برنامه بدين گونه است كه فايل‌هاي ذكر شده را به كدهاي خاصي تبديل مي‌كند كه فقط همين برنامه قادر به خواندن و اجرا كردن آنها خواهد بود. همچنين علاوه بر كد كردن فايل‌ها، خود اين برنامه داراي كد امنيتي در موقع اجرا است كه از اين فايل‌ها به‌خوبي مراقبت به‌عمل مي‌آورد. همين دو عامل مي‌تواند امنيت فايل‌هاي شما را تا حدود زيادي برقرار كند. البته در دنياي ديجيتال هيچ امري غير ممكن نيست؛ حتي دسترسي به اطلاعاتي كه به‌سختي محافظت مي‌شوند.

پس از نصب و اجرا، در بدو ورود اين برنامه از شما رمزي را دريافت مي‌كند كه رمز ورود خواهد بود و بايد براي تاييد، آن را دو بار تكرار كنيد. حال با ورود به نرم‌افزار شما شاهد قسمت‌هاي Images , Sounds , Notes و Videos خواهيد بود. هر كدام از اين قسمت‌ها قادرند تا فايل‌هاي مرتبط با پسوند‌هاي متداول مربوط به خود را پشتيباني كنند. در تمامي اين قسمت‌ها مي‌توان با انتخاب گزينه Import اقدام به وارد كردن فايلي جديد كنيد و يا با انتخاب گزينهReturn آنها را به حالت اول برگردانيد. توجه داشته باشيد كه اين برنامه براي اين كار فايل‌ها را رمزنگاري مي‌كند و هر چه حجم فايل بيشتر باشد مقدار زمان بيشتري براي رمزگذاري و يا رمزبرداري صرف مي‌شود.

با انتخاب گزينه New Folder شما مي‌توانيد در تمامي اين گروه‌ها اقدام به دسته‌بندي فايل‌هاي خود كنيد تا دسترسي به آنها آسان‌تر باشد. يكي از كاربردي‌ترين گزينه‌هاي اين برنامه Lock است كه شما را قادر مي‌سازد كه بتوانيد برنامه را قفل كرده و به‌سرعت وارد مرحله رمز اوليه بشويد. اين گزينه زماني به كار شما خواهد آمد كه مي‌خواهيد در حداقل زمان ممكن امكان دسترسي به فايل‌ها را مسدود كنيد.

در Setting اين برنامه شما امكان اين را خواهيد داشت كه نحوه ذخيره‌سازي و همچنين برگشت دادن به حالت اوليه فايل‌ها را تعيين كنيد. شما مي‌توانيد دو حالت را انتخاب كنيد: يكي اين‌كه فايل‌هاي اوليه بعد از كدگذاري حذف شوند و ديگري اين‌كه يك نسخه از فايل اوليه هم در گوشي باقي بماند. حالت اول اين ويژگي را دارد كه ديگر كسي به آن دسترسي نخواهد داشت. همچنين در هر زمان كه خواستيد مي‌توانيد با گزينه Change Password اقدام به تعويض رمز ورود كنيد.

اينها خلاصه‌اي از قسمت‌هاي مختلف اين نرم‌افزار بود كه شما با كار كردن با آن با زواياي ديگر اين برنامه به‌خوبي آشنا خواهيد شد. حال پيشنهاد اول ما به شما اين است كه از قرار دادن رمز‌هاي كوتاه و يا رمزهايي كه به‌راحتي قابل پيش‌بيني باشند، خودداري كنيد؛ چون بهترين محصولات امنيتي و حفاظتي با وجود انديشيدن بهترين تدابير باز هم ممكن است قابل دستيابي باشند. پيشنهاد دوم هم اين‌كه هر چند وقت يك بار از اطلاعات مهم شخصي كه بر روي گوشي داريد، يك نسخه پشتيبان بر روي CD تهيه كرده و فايل‌هاي موجود بر روي گوشي خود را حذف كنيد .
اين كار علاوه بر امنيت بيشتر باعث خالي شدن فضاي گوشي و سرعت گرفتن آن هم مي‌شود . اميدواريم كه اين برنامه كار ساز بوده و شما را در اين امر ياري كند. براي دريافت نسخه‌اي از آن مي‌توانيد با مراجعه به آدرس اينترنتي زير اقدام به دريافت و نصب آن كنيد:

http://forum.persianmobiles.com/http://forum.persianmobiles.com/-8278anti-virus-security-tools/media-safe.html

@@@

عرضه نسخه جديد C902
100948479473.jpg


شركت سوني اريكسون يك ويرايش از گوشي 902C خود را معرفي كرد كه نقره‌اي رنگ بوده و در آخرين فيلم 007 از آن استفاده شده است.
اين گوشي كه در تعداد اندك توليد خواهد شد، با اجزايي از فيلم مربوطه ساخته شده است. از اجزاي به كار رفته در آن مي‌توان به تصاويري از پشت صحنه، پوسته‌هاي مرتبط، صدا‌هاي همخوان با فيلم و مصاحبه با عوامل و بازيگران فيلم نام برد. همچنين در كنار اين گوشي جديد يك بازي عالي هم عرضه خواهد شد.

سوني اريكسون در سال 2006 هم يك بار گوشي 800K خود را با اجزايي از فيلم سوم 007ساخته بود كه در همان سال به بازار عرضه كرد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
همراه
سيستم عاملLimo
100948479551.jpg


به‌زودي شاهد عموميت سيستم عامل‌هاي لينوكس بر روي گوشي‌هاي موبايل خواهيد بود. اين سيستم عامل كه به اصطلاح Limo نام دارد، از اختصار دو كلمهlinux و Mobile تشكيل شده است. شركت‌هاي NEC، موتورولا و پاناسونيك هفت مدل از گوشي‌هاي جديد خود را كه با اين سيستم عامل كار مي‌كنند را معرفي كردند.
با ارايه اين هفت مدل، مجموع گوشي‌هايي كه از اين سيستم استفاده مي‌كنند، به 27 عدد رسيد. اما پيش بيني مي‌شود به‌زودي شاهد به دست آوردن سهم بزرگتر و بيشتري از بازار‌هاي موبايل توسط اين سيستم عامل‌ها باشيم.

در اين سيستم شما قادر به استفاده از مواردي همچون تلويزيون موبايل، ردياب ماهواره‌اي و اينترنت پرسرعت هستيد. همچنين به‌زودي شركت‌هاي بزرگي چون سامسونگ نيز از اين سيستم استفاده خواهند كرد.
چاپگر‌هاي كوچك موبايل‌
شركت سيكو(Seiko) چاپگر‌هاي كوچكي را توليد و معرفي كرده كه مخصوص موبايل است و اندازه‌اي بسيار كوچك دارد.

اين چاپگر كه 544DPU-S نام گرفته، اين قابليت را دارد كه از طريق كابل، پرتو فروسرخ(IR) يا بلوتوث اقدام به دريافت عكس و چاپ آن كند. همچنين وزن آن 446 گرم است و مي‌تواند عكس‌ها را با سرعت 90 ميلي متر برثانيه پردازش و با كيفيت302dpi چاپ كند. منبع تغذيه اين دستگاه، تنها 2 عدد باتري كوچك است كه علاوه بر كوچكي، مي‌توانند تا مدتها قابل استفاده باشد. قيمت اوليه اين دستگاه حدود 300‌دلار خواهد بود.
گوشي جديد سامسونگ 7110i
يك عكس از گوشي جديد سامسونگ پيش از اعلام رسمي توسط آن شركت رونمايي شد. اين گوشي كه 7110i نام دارد از سيستم عامل سيمبيان بهره مي‌برد و يك دوربين 5 مگاپيكسلي دارد. اما هنوز كاملا مشخص نيست كه فلاش استفاده شده براي اين گوشي دو عدد LED است يا از فلش‌هاي زنون استفاده خواهد شد.

همچنين اين گوشي قابليت پشتيباني از كارت‌هاي حافظه و پورتUSB را نيز دارد و اين نيز از عكس‌هاي منتشر شده از آن گوشي پيداست. ما نيز اميدواريم در آينده اطلاعات بيشتري از اين گوشي به دست بياوريم اما به‌طور حتم اين گوشي از امكانات به‌روز، همچونGPS و يا دسترسي پرسرعت به اينترنت استفاده خواهد كرد.

@@@

انواع دستورات در برنامه‌نويسي پوسته‌
لينوكس ‌‌براي ‌همه‌
100948480233.jpg


سرجمع دو نوع دستور در پوسته وجود دارد: يك سري دستورهاي «معمولي» هستند كه مي‌شود از خط فرمان ( Command Prompt ) هم آن‌ها را اجرا كرد (كه به آن‌ها دستورات خارجي هم گفته مي‌شود)، و يك سري دستور «از پيش تعيين شده» هم وجود دارد كه (دستورات داخلي ناميده مي‌شود) پيشتر به آن‌ها اشاره شد.
دستورات داخلي نمي‌توانند به‌عنوان برنامه فراخوانده شوند. البته، چندان هم مهم نيست كه يك دستور داخلي است يا خارجي؛ جز اين‌كه دستورات داخلي بهتر اجرا مي‌شوند. در اين بخش، تنها دستورات مهم خارجي و داخلي را بررسي خواهيم كرد.

اگر كاربر لينوكس هستيد، به‌طور قطع دستورات ديگري را مي‌دانيد كه مي‌شود در خط فرمان به‌كار برد، پس مي‌توانيد از آن‌ها هم در اسكريپت پوسته خود بهره بگيريد.
break
دستور < break>براي فرار از حلقه‌هاي بسته for ، while و until به‌كار مي‌رود. مي‌توانيد با break چند بار از حلقه فرار كنيد، اما اين‌كار باعث مي‌شود تا خوانايي اسكريپت پايين بيايد، و پيشنهاد نمي‌شود. تنها كافي‌ست بدانيد كه به‌طور پيش‌فرض، break از يك سطح (يك دور) حلقه فرار مي‌كند.
:
دستور <:> (دونقطه، كولن) دستور پوچي است. اغلب براي ساده كردن منطق عبارات به‌كار مي‌رود و صورت ديگري براي true است. چون دستور تعبيه شده‌اي است، پس از true سريع‌تر اجرا مي‌شود، هرچند خروجي كار كمتر خواناست. ممكن است در عباراتي مانند while: آن را مشاهده كنيد كه در واقع، به‌جاي while true مي‌نشيند و منظور همان حلقه نامتناهي هميشگي است، اما پركاربردتر است.

دستور دو نقطه در مقداردهي به متغيرها نيز به‌كار مي‌آيد، مثلا در دستور:
ت$تvar:=value:
بدون حضور:، پوسته سعي مي‌كند $var را به‌عنوان يك دستور اجرا كند.

نكته:در اسكريپت‌هاي پوسته‌هاي قديمي، ممكن است نگاهتان به كولني بيفتد كه ابتداي خط شروع شده است. آن براي كامنت گذاشتن است، اسكريپت‌هاي مدرن‌تر براي ايجاد خط كامنت از استفاده مي‌كنند، به‌همان دليل اجرا شدن سريع‌تر.
continue
درست همانند هم‌نام اين دستور در زبان C، اين دستور از حلقه‌هاي for، while يا until خارج مي‌شود و حلقه را به دور بعدي مي‌فرستد و متغير حلقه مقدار بعدي خود را مي‌گيرد.
َ!/‌bin/sh‌
rm -rf fred*
1fred<echo
2fred<echo
3mkdir fred
4fred<echo
for file in fred*
do
if [ -d “$file”]; then
echo “skipping directory $file”
continue
fi
file$echo file is
done
rm -rf fred*
0exit
continue مي‌تواند عدد شمارنده حلقه را به‌عنوان پارامتر انتخابي بگيرد تا بتوانيد از بخشي از حلقه‌ تو در تو بيرون برويد. اين كار هم به‌ندرت استفاده مي‌شود و باعث مي‌شود تا اسكريپت شما سخت‌تر فهميده شود. براي مثال:
3 2 1for x in
do
x$echo before
1continue
x$echo after
done
خروجي زير را خواهد داد:
1before
2before
3before
.
دستور < . > (نقطه، دات)، دستوري را در همين پوسته اجرا مي‌كند:
shell-script/. .
اغلب، وقتي يك اسكريپت دستور خارجي يا اسكريپتي را اجرا مي‌كند، محيطي جديد (Subshell) ، يا زيرپوسته ايجاد مي‌شود و دستور در محيط جديد اجرا مي‌شود و آن محيط با كد خروجي‌اي كه از اجراي اسكريپت حاصل مي‌شود، بسته شده و كد را به پوسته والد بر مي‌گرداند.

هرچند دستور خارجيsource و دستور نقطه دستوراتي كه در يك اسكريپت همان پوسته قرار دارند را اجرا مي كند. چون به‌طور پيش‌فرض با اجراي يك اسكريپت پوسته، محيط جديدي ايجاد مي‌شود، هر تغييري كه اسكريپت در متغيرهاي محيطي ايجاد كند، نابود مي‌شوند.
از طرف ديگر دستور نقطه اجازه مي‌دهد اسكريپت اجرا شده محيط فعلي را تغيير دهد. اين كار هنگام استفاده از اسكريپتي كه به عنوان Wrapper (پوشا) براي تنظيم محيط فعلي به‌منظور اجراي دستورات بعدي به‌كار مي‌رود، بسيار مفيد است.

مثلا وقتي داريد روي چند پروژه به‌صورت همزمان كار مي‌كنيد، احتمالا به خودتان مي‌آييد و مي‌بينيد داريد دستورات را با پارامترهاي مختلفي فراخوان مي‌كنيد و لابد نسخه كامپايلر قديمي را براي راه‌اندازي برنامه‌هاي قديمي مدام صدا مي‌زنيد.

در اسكريپت‌هاي پوسته، دستور نقطه كمي شبيه شبه‌كدinclude درC ياC++ عمل مي‌كند. هرچند كه در حقيقت اسكريپت را include نمي‌كند، دستورات را در همين محيط اجرا مي‌كند و به‌همين دليل، شما مي‌توانيد از اين دستور براي مجتمع‌سازي متغيرها و تعريف توابع در يك اسكريپت استفاده كنيد.
echo
صرف‌نظر از استفاده printf در پوسته‌هاي مدرن، تا همين الا‌ن مثال‌ها را با استفاده از دستور echo براي چاپ يك رشته، كه به‌دنبالش كاراكتر خط جديد دارد، حل كرديم. منتها، مشكل اينجاست كه نسخه‌هاي مختلف UNIX راه‌حل‌هاي مختلفي براي اين‌كار (چسبانيدن كاراكتر خط جديد به انتهاي رشته چاپي) دارند، اما عموما اين دستور جواب‌گو است و نيازي به مراجعه به راهنماي دستور نداريد:

echo n “String To Output”
eval
دستور eval شما را قادر مي‌سازد تا دستورات را مقدار دهي كنيد. اين دستور تعبيه شده است و نمي‌توان به‌عنوان دستور خارجي از آن استفاده كرد. بهترين و واضح‌ترين مثالي كه مي‌توان از اين دستور آورد، هماني است كه در صفحه راهنماي آن آورده شده:
10foo=
x=foo
x”$”$y=
y$echo
واضح است كه اين دستور خروجي $foo را مي‌دهد، اما اين جا را نگاه كنيد:
10foo=
x=foo
x”$”$eval =y
y$echo

خروجي 10 را مي‌دهد. انگارeval يك جورهايي شبيه يك $ اضافه باشد: مقدارِ مقدارِ يك متغير را به ما مي‌دهد. دستورeval خيلي مفيد است، باعث مي‌شود كد ايجاد شده و روي هوا (on-the-fly) اجرا شود. ديباگ آن سخت مي‌شود اما باعث مي‌شود كارهايي كه پياده‌سازي‌شان جور ديگر سخت يا حتا غيرممكن است، به‌سادگي پياده كرد.
exec
دستور < exec >دو كاربرد مختلف دارد. كاربرد معمول‌اش جايگزيني پوسته فعلي با برنامه ديگري است. براي مثال:
Exec wall “thanks for all the fish”

را اگر در يك پوسته به‌كار ببريم، پوسته فعلي را با دستور wall جايگزين مي‌كند. هيچ خطي در اسكريپت بعد از دستور exec اجرا نمي‌شود، چرا كه پوسته‌اي كه اسكريپت ما را ايجاد مي‌كرد ديگر وجود ندارد.
راه حل دوم استفاده از exec تغيير توضيح‌دهنده‌هاي فايل است. براي نمونه:
> afile3exec
باعث مي‌شود كه توضيح‌دهنده فايل 3 باز شود تا از فايلafile بخواند. اين دستور به‌ندرت به‌كار مي‌آيد.
exit n
دستور <exit >باعث مي‌شود تا اسكريپت با كد خروجيn خارج شود. اگر در خط فرمان هر پوسته‌اي اجرايش كنيد، شما را از سيستم بيرون مي‌فرستد. اگر به اسكريپت خود اجازه بدهيد كه بدون هيچ كدي كه نشانگر وضعيت خروج باشد، دستورexit را اجرا كند، در اين‌صورت كد وضعيت آخرين دستور اجرا شده در اسكريپت به‌عنوان مقدار بازگشتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. استفاده از كد خروجي هميشه تمرين خوبي است و بايد عادت بشود.در برنامه‌نويسي اسكريپت پوسته، كد خروجي 0 يعني موفقيت، و كدهاي 1 تا 125، كدهاي خطايي هستند كه در اسكريپت‌ها مي‌توان از آن‌ها استفاده كرد. مقادير باقي‌مانده معناي رزرو شده دارند، جدول زير را ببينيد:

استفاده از 0 براي خروجي موفقيت آميز، شايد براي كاربران C يا C++ كمي عجيب به‌نظر برسد. ويژگي خوبي كه در اسكريپت‌ها به چشم مي‌آيد، اين است كه مي‌توانيد از 125 كد تعريفي توسط كاربر بدون احتياج به متغير عمومي(global) استفاده كنيد.
export
دستور <export >باعث مي‌شود متغيرها درsubshell ها نيز بتوانند استفاده شوند. به‌طور پيش‌فرض هيچ متغيري در يك پوسته نمي‌تواند داخل پوسته‌subshell/ هاي ديگر به‌كار گرفته شود. دستورexport از پارامترهاي خود متغير محيطي درست مي‌كند كه بتوانند در اسكريپت‌ها و برنامه‌هاي ديگري كه از برنامه فعلي فراخوانده مي‌شوند، مورد استفاده قرار بگيرند. اگر بخواهيم فني‌تر بگوييم، متغيرهاي صادر شده متغيرهاي محيطي هر پروسس فرزندي را كه از پوسته ايجاد شده تشكيل مي‌دهند. بياييد يك مثال را ببينيم:

فايل2export
َ!/‌bin/sh‌
“foo$”echo
“bar$”echo
فايل1export
َ!/‌bin/sh‌
”The first meta-syntactic variable”foot=
The second meta-”export bar=
”syntactic variable
2export
اگر اين اسكريپت را اجرا كنيم، خروجي اين‌طوري مي‌شود:

1./export$
The second meta-syntactic variable
$

كد خروجي ‌شرح‌
126 فايل قابل اجرا شدن نيست‌
127 دستور يافت نشد
128و بالا‌تر سيگنالي رخ داد

@@@

تجمع ‌قدرت ‌‌در‌ يك ‌‌زبان
100948480308.jpg



هفته گذشته در مورد زبان C و ‌++C صحبت‌هايي مطرح شد و از آنها به عنوان زبان‌هاي قدرتمند چند منظوره نام برديم. در ادامه سعي داريم كمي بيشتر به اين زبان‌ها بپردازيم و البته تمركز ما بيشتر روي زبان شي‌گراي ++C خواهد بود.
در زبان‌هاي برنامه‌سازي ساخت‌ يافته مثل C، برنامه‌ها به فعاليت‌ها توجه دارند. در حالي كه در زبان‌ ++C و ساير زبان‌هاي شي‌گرا به اشيا توجه مي‌شود. در‌ C واحد برنامه‌نويسي تابع است و در ++C واحد برنامه‌نويسي، كلاسي است كه اشيا سرانجام از آن نمونه‌سازي و ايجاد مي‌شوند. برنامه‌نويسان C، روي نوشتن توابع متمركز مي‌شوند. گروهي از فعاليت‌ها كه كار مشتركي را انجام مي‌دهند، به شكل تابع در مي‌آيند و گروهي از توابع، برنامه را ايجاد مي‌كنند. داده‌ها نيز در‌C اهميت دارند. ولي فرض مي‌شود داده‌هاي مورد نياز فعاليت‌هايي كه تابع انجام مي‌دهد، مهياست. مشخصات سيستم و افعال موجود در صورت مساله به برنامه‌نويس‌C كمك مي‌كند، توابعي را تعيين كند كه بايد با هم كار كنند تا سيستم را پياده سازي كنند.


برنامه‌نويس++C روي ايجاد انواع جديدي به نام كلاس متمركز مي‌شود. در هر زبان انواع داده‌اي مشخصي وجود دارد كه به آنها انواع ابتدايي گفته مي‌شود. به عنوان مثال نوع داده‌ايint مشخص كننده داده عددي صحيح،‌ float داده‌ عددي اعشاري، double داده عددي اعشاري بزرگ، char داده‌ كاراكتري وbool داده دو مقداري درست يا غلط است.

برنامه‌نويس مي‌تواند با استفاده از انواع ابتدايي، انواع ديگري را ايجاد كند كه به آنها انواع جديد گفته مي‌شود.

توابع و اعضاي داده‌اي‌

داخل هر كلاس، تعدادي داده وجود خواهد داشت كه به آنها اعضاي داده‌اي كلاس گفته مي‌شود. علاوه بر اعضاي داده‌اي، توابعي درون كلاس وجود دارد كه داده‌ها را دستكاري مي‌كنند. به اين توابع به اصطلاح متدهاي كلاس يا توابع عضو گفته مي‌شود.

لازم است بدانيم كه نمونه‌اي از هر نوع ابتدايي را يك متغير گوييم. يك متغير در واقع مقدار مشخصي از حافظه اصلي‌(RAM) است كه براي نگهداري يك مقدار رزرو مي‌شود. اندازه هر متغير در حافظه به نوعي داده اوليه بستگي دارد. به عنوان مثال در ++C ، متغيري از نوع داده‌اي char يك بايت از حافظه را براي ذخيره يك كاراكتر رزرو مي‌كند و يا متغيري از نوع int ، بسته به نوع كامپايلر 2 يا 4 بايت از حافظه را براي نگهداري يك عدد صحيح رزرو مي‌كند. در صورتي كه نوع ‌ int به اندازه 2 بايت باشد به اين معني است كه مي‌تواند عددي بين 32768- تا‌ 32767 را در خود نگه دارد.

كلاس در واقع يك نوع جديد از انواع داده اوليه است كه به نمونه‌اي از آن شي گفته مي‌شود. هر شي نيز مانند متغير، فضايي از حافظه را رزرو مي‌كند. ميزان اين فضا نيز مجموع اندازه‌هاي متغيرهاي تعريف شده درون آن كلاس است.

در اين‌جا ذكر يك نكته ضروري به نظر مي‌رسد. مي‌دانيم كه درون يك كلاس علاوه بر اعضاي داده‌اي توابعي نيز تعريف مي‌شوند. اين توابع گاهي ممكن است توابعي بزرگ و پيچيده باشند. بايد دقت داشت كه اندازه يك شي به اندازه توابع تعريف شده داخل كلاس مربوط ربطي نخواهد داشت و اين توابع در زمان‌هاي نياز به صورت مرجع از همان كلاس مربوطه فراخواني مي‌شوند. بنابراين اندازه يك شي، مستقل از تعداد و اندازه توابع تعريف شده داخل كلاس مربوطه، تنها به تعداد و نوع اعضاي داده‌اي آن بستگي خواهد داشت.

گفتيم در زبان ساخت‌يافته، افعال موجود در صورت مساله به برنامه‌نويس براي پياد‌ه‌سازي سيستم كمك مي‌كند. اما در برنامه‌نويسي شي‌گرا مثل‌++C اسامي موجود در صورت مساله به برنامه‌نويس كمك مي‌كند تا كلاس‌هايي را تعيين كند كه با ايجاد اشيايي از آنها با يكديگر كار مي‌كنند سيستم را پياده‌سازي كند.اگر نرم‌افزار از كلاس‌ ساخته شود، از اين كلاس‌ها مي‌توان در برنامه‌هاي ديگر نيز استفاده كرد. به همين دليل، كلاس‌ها قابليت استفاده مجدد را دارند. ويژگي استفاده مجدد، نقش كليدي و مهمي در مهندسي نرم‌افزار و برنامه‌نويسي دارد. هر كلاس جديدي كه ايجاد مي‌كنيم، ممكن است قطعه ارزشمندي براي توليد نرم‌افزار محسوب شود و براي سرعت در برنامه‌نويسي مي‌توان آن را در برنامه‌هاي آينده به كار برد.

برخي ويژگي‌هاي ‌C++

بسياري از افراد‌++C را يك زبان سطح بالا نمي‌دانند و آن را از دسته زبان‌هاي مياني برمي‌شمارند.

علت آن است كه اين زبان همانند زبان سطح پاييني مثل اسمبلي مي‌تواند مستقيما به حافظه دستيابي داشته باشد و با مفاهيم بيت، بايت و آدرس كار كند و از طرف ديگر، برنامه‌هاي اين زبان، همچون زبان‌هاي سطح بالايي مثل پاسكال، از قابليت خوانايي بالايي برخوردارند. به عبارت ديگر، دستورالعمل‌هاي اين زبان، به زبان محاوره‌اي انسان نزديك است كه اين ويژگي، مربوط به زبان‌هاي سطح بالاست.

++C زباني بسيار قدرتمند و انعطاف‌پذير است. در اين زبان هيچ محدوديتي براي برنامه‌نويس وجود ندارد. هر آنچه را كه فكر مي‌كنيد مي‌توانيد در اين زبان پياده‌سازي كنيد.

++C زبان برنامه‌نويسي سيستم است. برنامه‌هاي سيستم، برنامه‌هايي هستند كه امكان بهره‌برداري از سخت‌افزار و ساير نرم‌افزارها را فراهم مي‌كنند. سيستم عامل، كامپايلر، اسمبلر و نرم‌افزار مديريت بانك اطلاعاتي ازجمله برنامه‌هاي سيستم هستند. پيش از اين نيز گفته بوديم كه سيستم عاملي همچون Unix يا Linux با استفاده از اين زبان نوشته شده‌اند. همچنين اين زبان براي نوشتن نرم‌افزارهاي راه‌انداز سخت‌افزارهاي جديد كه تازه طراحي مي‌شوند مناسب است.

بين زبان ++C و اسمبلي ارتباط نزديكي وجود دارد. مي‌توان در اين زبان از تمامي قابليت‌هاي زبان اسمبلي بهره برد. اشخاصي كه به زبان اسمبلي مسلط هستند و به زبان ++C برنامه مي‌نويسند گاهي براي نوشتن يك قطعه كد كه بايد به زبان ++C نوشته شوند ممكن است احساس كنند كه نوشتن آن به زبان اسمبلي برايشان راحت‌تر است. آنها با استفاده از قابليت موجود در ++C مي‌توانند به طور مستقيم در برنامه‌هاي ++C از كدهاي اسمبلي استفاده كنند++C . نسبت به حروف حساس است.‌ (Case Sensitive) يعني در اين زبان بين حروف كوچك و بزرگ تفاوت است و تمام كلمات كليدي اين زبان با حروف كوچك نوشته مي‌شوند. به عنوان مثال كلمه for يك كلمه كليدي زبان ++C است، اما كلمه FOR كليدي نيست. براي جلوگيري از وقوع خطاهاي دستوري، توصيه مي‌شود كه كل يك برنامه در زبان ++C با حروف كوچك نوشته شود. مگر اين كه قانون‌مندي خاصي در حروف كوچك و بزرگ توسط برنامه‌نويس تعريف و تعيين شود و همچنين به اين قانون‌مندي عادت داشته باشد و راحت به آن عمل كند.

تعداد كلمات كليدي زبان ++C كم است و به عبارتي اين زبان، زباني نسبتا كوچك است. البته نبايد به اشتباه تصور شود كه هر چه تعداد كلمات كليدي يك زبان بيشتر باشد، آن زبان قدرتمندتر است. به واقع اين دو مساله هيچ ربطي به هم ندارند. به عنوان مثال زباني مثل Basic با حدود 150 كلمه كليدي، توانايي كمتري نسبت به ++C كه زباني با تعداد كلمات كليدي كمتر است، دارد.

هر برنامه ++C از قطعاتي به نام كلاس و تابع تشكيل شده است. براي ايجاد برنامه مي‌توانيد كلاس يا تابع موردنياز را بنويسيد، اما توابع و كلاس‌هاي بسيار زيادي از قبل نوشته شده همراه كامپايلر ++C وجود دارد كه برنامه‌نويس مي‌تواند براي ايجاد برنامه از آنها استفاده كند. بنابراين در دنياي برنامه‌نويسي دو مساله مطرح است. يكي خود زبان و ديگري چگونگي استفاده از توابع و كلاس‌هاي آماده موجود موسوم به توابع كتابخانه‌اي.

قابليت حمل‌

قابليت حمل اصطلاحي است كه در برنامه‌نويسي مطرح است و به اين معناست كه بتوان يك برنامه را كه در يك نوع رايانه نوشته شده است. بدون تغيير يا با اعمال اندك تغييرات، در رايانه نوع ديگر نيز اجرا كرد. ++C اين قابليت را دارد كه بتوان برنامه نوشته شده را در رايانه ديگر با كامپايلر مخصوص همان رايانه مجددا كامپايل و استفاده كرد. به اين خصوصيت زبان قابليت حمل گفته مي‌شود. به عبارتي زبان ++C زباني قابل حمل است. البته توجه داشته باشيد كه تمام رايانه‌هاي با پردازنده اينتل از يك نوع به شمار مي‌روند. قابليت حمل براي رايانه‌هايي با انواع مختلف مطرح است.

با توجه به اين توضيحات به راحتي مي‌توان نتيجه گرفت كه زبان اسمبلي زباني قابل حمل نيست. زيرا همان طور كه قبلا نيز اشاره كرديم، هر پردازنده دستورالعمل‌هاي خاص خود را دارد و زبان اسمبلي آن با زبان اسمبلي پردازنده‌هاي ديگر متفاوت است. بنابراين نمي‌توان برنامه مربوط به يك پردازنده را بدون تغيير و حتي با اندك تغيير براي پردازنده ديگر اجرا كرد و بايد آن برنامه به طور كلي براي پردازنده ديگر بازنويسي شود. اين يكي از بزرگ‌ترين اشكالات زبان غيرقابل حملي مثل اسمبلي است.

زبان ++C قابليت‌هاي بسيار ديگري نيز دارد كه از برخي آنها چشمپوشي كرده و برخي را در جاي مناسبي مطرح خواهيم كرد.



@@@

نگاه‌‌ به‌‌ همه ‌‌چيز‌‌ به ‌‌چشم‌‌ اشيا
100948480394.jpg


اولين روشي كه براي نوشتن راحت‌تر برنامه‌ها با خوانايي بالا مطرح شد، روش ساخت يافته بود كه در مورد آن صحبت كرديم. اما گفتيم كه به دليل مشكلات موجود، اين روش در مقياس‌هاي حجمي بالا پاسخگو نبوده و نگهداري آن سخت مي‌شود.
از همين رو شيوه جديدي تحت عنوان برنامه‌نويسي شي‌ءگرا مطرح شد كه اين مشكلات را از ميان برداشت. در اين روش قطعاتي تحت عنوان شيء ساخته مي‌شوند كه از آنها مي‌توان در برنامه‌هاي ديگر نيز استفاده كرد. البته بايد توجه داشت كه ساخت اشيا در برنامه‌نويسي شيءگرا، خود از روش ساخت يافته تبعيت مي‌كند. بنابراين فردي كه از اين روش استفاده مي‌كند بايد به طور كامل به برنامه‌نويسي ساخت يافته مسلط باشد.
مفهوم شيء
اگر به اطراف خود نگاه كنيد اشيا بسياري را مشاهده خواهيد كرد. انسان‌ توانايي فكر كردن براساس اشيا را دارد و همچنين مي‌تواند به صورت انتزاعي تفكر كند. قادر است به جاي آن‌كه به ذرات شن فكر كند به ساحل بينديشد و به جاي آجر به يك ساختمان فكر كند. در اين مفهوم، موجودات زنده نيز يك شيء محسوب مي‌شوند. اشيا چه جاندار باشند و چه بي‌جان، صفاتي داشته و رفتارهايي براي آنها قابل تعيين و تعريف است. همه اشيا صفاتي همچون اندازه، وزن، شكل و غيره دارند و رفتارهايي مثل غلتيدن توپ، حركت اتومبيل، گرم كردن آتش و ... در آنها به چشم مي‌خورد. اشيا بسياري هستند كه صفات مشتركي داشته و يا رفتارهاي مشابهي از خود نشان مي‌دهند. برخي از آنها نيز به علت تعدد اين تشابه‌ها، در يك خانواده يا كلاس قرار مي‌گيرند.
برنامه‌نويسي شيءگرا اشيا دنياي واقعي را با نرم‌افزار مدل‌سازي مي‌كند. در برنامه‌نويسي شي‌گرا مفهومي به نام كلاس وجود دارد. اشيا نمونه‌هايي از يك كلاس هستند. براي درك اين دو مفهوم خودرو معادل يك كلاس است و بنز يك شيء از كلاس خودرو است.

كلاس‌ها ممكن است رابطه سلسله مراتبي داشته باشند و خصوصيات از يك كلاس به كلاس پايين‌تر به ارث برسد. كلاسي كه در راس همه كلاس‌هاست، شامل خصوصياتي است كه همه كلاس‌هاي سطوح پايين‌تر، آن خصوصيات را دارند و به عبارتي آن خصوصيات را به ارث برده‌اند. ضمن اين‌كه هريك از كلاس‌‌هاي سطوح پايين‌تر ممكن است خصوصيات و رفتارهاي منحصر به فردي نيز داشته باشند.

به عنوان مثال كلاس جانداران خصوصيات و رفتارهايي دارد كه در همه جانداران مشترك است. جانوران و گياهان كه در سطح پايين‌تر جانداران هستند، كلاس‌هايي هستند كه تمام خصوصيات و رفتارهاي جانداران را به ارث برده‌اند ضمن اين‌كه هر كدام خصوصيات منحصر به كلاس خود را نيز دارند. همين‌طور اگر ادامه دهيم هر كدام از اين كلاس‌ها خصوصيات و رفتارهاي خود را به كلاس‌هاي پايين‌تر خود منتقل مي‌كنند و در هر كدام از آنها ويژگي‌هاي جديدي اضافه مي‌شود. در پايين‌ترين سطح كلاسي خواهيم داشت كه مي‌توان از آن يك شيء ساخت. مثلا يكي از آن كلاس‌هاي سطح پايين كلاس انسان است كه هر كدام از ما يك شيء از آن كلاس هستيم. توجه داشته باشيد كه كلاسي مثل كلاس جانداران يك كلاس انتزاعي است. زيرا نمي‌توان از آن يك نمونه ساخت. اين كلاس تنها تعداد محدودي خصوصيت و رفتار دارد كه به سطوح پايين‌تر خود منتقل مي‌كند.

اما براي تبديل شدن به يك شيء بايد خصوصيات و رفتارهاي ديگري نيز به آن اضافه شود.

برنامه‌نويسي ‌شيء‌گرا روش طبيعي‌تري را براي نگه داشتن بر ‌فرآيندهاي برنامه‌نويسي ارائه مي‌كند و اين كار با مدل‌سازي اشياي دنياي واقعي، صفات و رفتار آنها انجام مي‌دهد. برنامه‌نويسي شيء‌گرا، ارتباط اشيا را نيز مدل‌سازي مي‌كند. همان طور كه انسان‌ها به يكديگر پيام مي‌فرستند اشيا نيز مي‌توانند از طريق ارسال پيام با يكديگر ارتباط برقرار كنند.
بسته‌بندي و پنهان‌سازي
صفات و رفتارها در اشيا، بسته‌بندي (encapsulation) شده و به نوعي پنهان‌سازي مي‌شوند. به عبارتي، گرچه اشيا ممكن است طريقه ارتباط با اشيا ديگر را از طريق واسط بدانند، ولي اجازه ندارند كه از چگونگي پياده‌سازي اشيا ديگر آگاه باشند. يعني جزئيات پياده‌سازي در داخل اشيا مخفي شده است.

براي درك بهتر راننده‌اي را در نظر بگيريد كه بدون آشنايي با جزئيات عملكرد موتور اتومبيل و ديگر سيستم‌هاي آن، مي‌تواند بخوبي رانندگي كند. خوب است بدانيم كه پنهان‌سازي اطلاعات مبحث مهمي در مهندسي نرم‌افزار است.

@@@

Code:: Blocks
100948480460.jpg


كامپايلرهاي عرضه‌شده از جانب دو شركت مايكروسافت و بورلند كه به ترتيب Visual C++ وC++ Builder نام دارند، محصولاتي قدرتمند هستند كه از محبوبيت خاصي در جهان برخوردارند. اما اين برنامه‌ها اولا حجيم هستند و ثانيا رايگان نيستند و براي استفاده از آنها، بايد بابتشان هزينه پرداخت كرد.
البته نسخه‌هاي قديميturbo C++ و Borland C++ به صورت رايگان وجود دارند و هنوز مورد استفاده‌اند. اما قصد داريم ابزاري بسيار توانمند، جديد و ساده را براي مبتديان و كاربران حرفه‌اي اين زبان معرفي كنيم.

Code::Blocks نام يك نرم‌افزار رايگان و در حقيقت يك IDE مخصوص C++ است كه از جمله نرم‌افزارهاي متن‌باز است كه به خود زبان C++ نوشته شده است و كدهاي آن نيز در اختيار كاربران قرار داده شده است. اين نرم‌افزار مخصوص سيستم عامل‌هاي ويندوز، لينوكس و Mac OS X عرضه شده است و نسخه كامل آن براي ويندوز، حجمي حدود 20 مگابايت دارد كه به طور مستقيم از سايت www.codeblocks.org قابل دسترسي و دريافت است.

اين IDE از كامپايلرهاي مختلفي از جمله Visual C++ مايكروسافت، 5/5 Borland C++ ، GCC، Digital Mars، Open Watdcom و غيره پشتيباني مي‌كند. از قابليت‌هاي بارز اين IDE، سرعت بالاي آن است. ضمن آنكه قادر است پروژه‌هاي توليد‌شده توسط Visual C++ و DevC++ را نيز درون خود باز كرده و كامپايل كند. در صورت وجود بيش از يك پردازنده يا وجود پردازنده‌هاي 2 يا چند هسته‌اي، اين IDE قادر است از امكانات پردازش موازي اين پردازنده‌ها براي ساخت همزمان پروژه‌ها استفاده كند.

ظاهر گرافيكي اين نرم‌افزار بسيار زيبا و كاربرپسند بوده و طراحي ساده آن برنامه‌نويسي را راحت و لذتبخش مي‌كند. محيط ويراستار اين IDE از ويژگي Syntax highlighting پشتيباني مي‌كند. با استفاده از اين ويژگي،‌ كلمات كليدي،‌ توابع، توضيحات و... موجود در كد برنامه به صورت رنگي يا برجسته نمايش داده مي‌شوند تا خوانايي برنامه افزايش يابد.

خصوصيت Code Completion موجود در آن نيز باعث مي‌شود كه شما مجبور نباشيد همه متن برنامه مورد نظر را به صورت كامل تايپ كنيد. برنامه به شما كمك خواهد كرد كه كلمات و متغيرهاي طولاني موجود در برنامه و همچنين توابع ممكن در متن برنامه را بدون تايپ كامل وارد برنامه كنيد. در واقع برنامه با پيشنهاد عبارت‌هاي ممكن به شما امكان انتخاب را فراهم مي‌كنند تا ضمن سرعت بخشيدن به برنامه‌نويسي و راحتي عمل برنامه‌نويس، ميزان خطاي گرامري برنامه نيز تا حد امكان كاهش يابد. ابزارهاي كامل و تواناي موجود براي Debuging در اين نرم‌‌افزار، اين امكان را فراهم مي‌آورند تا شما بتوانيد به سرعت خطاي منطقي موجود در برنامه را يافته و آن را رفع كنيد و به عبارتي برنامه را اشكال‌زدايي كنيد.

@@@

لينوكس‌ در‌ برابر ‌‌ويندوز
100948481092.jpg


هسته اساسي يك كامپيوتر، سيستم عامل است. سيستم عامل، نرم‌افزاري است كه سخت‌افزار را كنترل و همان‌گونه كه از نام آن مشخص است باعث انجام عمليات در كامپيوتر مي‌گردد. سيستم عامل، برنامه‌ها را به درون حافظه كامپيوتر استقرار و زمينه اجراي آنان را فراهم مي‌سازد.
سيستم عامل دستگاه‌هاي جانبي، نظير ديسك‌ها و چاپگرها را مديريت مي‌كند. كامپيوتر و چاپگرهاي موجود در يك محيط كامپيوتري را مي‌توان به يكديگر مرتبط تا زمينه مبادله اطلاعات و داده‌ها، فراهم گردد.

ويندوز و لينوكس انواع مختلفي دارند. تمامي انواع ويندوز را مايكروسافت توليد مي‌كند، اما توزيع متنوع لينوكس از سوي شركت‌هاي متعددي مانند Linspire ، Red Hat، SuSE، Ubunta، Mandriva، Knoppix، Slackware وLycoris صورت مي‌گيرد. ويندوز دو خط اصلي دارد كه مي‌توان آنها راWin9x كه شامل ويندوزهاي 95، 98، 89 SE،Me و كلاس NT كه ويندوزهاي NT، 2000‌ و XP را در خود جاي داده است، اشاره كرد. ويندوز در واقع كار خود را با نسخه 3x آغاز كرد و پس از چند سال ويندوز 95 را روانه بازار كرد.

لينوكس نسخه‌ها و توزيع هاي مختلفي دارد. تمامي توزيع‌هاي لينوكس كه در چارچوب زماني يكسان منتشر شده، از يك هسته اصلي (مهم‌ترين بخش سيستم عامل) تبعيت مي‌كنند. تفاوت آنها در نرم‌افزارهاي اضافي ارايه شده، واسطه گرافيكي كاربر، فرايند نصب، قيمت، اسنادسازي و پشتيباني‌هاي فني است. ويندوز و لينوكس هر دو درdesktop و ويرايش‌هاي سروري ظاهر مي‌شوند.

لينوكس مي‌تواند كارايي كامپيوترهاي قديمي را نيز بالا ببرد ولي ويندوز اين قابليت را ندارد. برخي از نسخه‌هاي لينوكس هدفمند است. به‌عنوان مثالNASLite نسخه‌اي از لينوكس است كه با استفاده از يك فلاپي ديسك، رايانه قديمي را تبديل به يك فايل سرور مي كند. اين نسخه از لينوكس قادر به اتصال به شبكه، تقسيم فايل‌ها و عملكرد به‌عنوان يك وب سرور است.

گنو/لينوكس يك سيستم عامل آزاد و متن باز است. كد منبع آن در اختيار همگان قرار دارد و همه مي‌توانند در كدهاي آن تغيير ايجاد كرده و بنا به نيازشان استفاده كنند. آزاد و در دسترس بودن كدهاي منبع سبب مي‌شود تا بتوانيد از طرز كاركرد دقيق سيستم عامل مطلع شويد. شما بسياري از توزيع هاي گنو/لينوكس را مي‌توانيد به هر تعداد كپي كرده و بين دوستانتان پخش كنيد. در سمت مقابل، ويندوز يك سيستم عامل اختصاصي است كه كد منبع آن سري نگه داشته شده و براي همگان در دسترس نيست.

يكي از نخستين سوالاتي كه در ذهن هر كاربري كه به‌تازگي نام گنو/لينوكس به گوشش خورده، مطرح مي‌شود، اين است كه خوب گنو/لينوكس چه تفاوتي با ويندوز دارد؟ در اين مقاله قصد داريم بدون اين‌كه وارد مسايل خيلي فني شويم، به‌طور اجمالي اين موضوع را تشريح كنيم.

لينوكس به‌خودي خود، يك هسته(Kernel) است. هسته، بخش اصلي سيستم عامل را تشكيل مي‌دهد كه كار آن كنترل داده‌ها، مديريت حافظه، سخت‌افزار، ورود و خروج داده‌ها و همه موارد اصلي سيستم عامل است.
همان‌طور كه گفتيم، لينوكس به‌خودي خود سيستم عامل به‌شمار نمي‌رود، بلكه با استفاده از ابزارهايي كه پروژه گنو(GNU) براي آن توليد كرده است، تبديل به يك سيستم عامل كامل مي‌شود (به همين دليل است كه لينوكس را معمولا گنو/لينوكس يا GNU/Linux مي‌نامند) و با اضافه كردن ساير نرم‌افزارهاي رايگان به آن، مي‌توان از آن در موارد متعددي مانند سرويس دهنده‌ها، ايستگاه‌هاي كاري، كامپيوترهاي روي ميزي، ابر رايانه‌ها، ابزارهاي صنعتي و پزشكي كه داراي سيستم‌هاي درونه‌اي(Embedded) هستند، استفاده كرد.

از نظر فني، گنو/لينوكس را مي‌توان نمونه كد باز و آزاد سيستم عامل‌هاي خانواده يونيكس ناميد. زيرا بر اساس استاندارد POSIX پياده‌سازي شده و كاملا با آن سازگار است. بنابراين گنو/لينوكس را مي‌توان نواده سيستم عامل پرسابقه و مستحكم يونيكس دانست كه البته خواص خوب آن‌را نيز به ارث برده است. اكنون تفاوت‌هاي اصلي گنو/لينوكس و ويندوز را با هم مي‌شماريم:
امنيت در لينوكس و ويندوز
امروزه در دنيايي متكي بر فناوري اطلاعات زندگي مي‌كنيم كه هر لحظه به خطر افتادن جريان اطلاعات منجر به بروز خسارت‌هاي تجاري جبران ناپذيري خواهد شد. امروزه همه به‌دنبال يك سكوي(Platform) امن‌تر براي اجراي برنامه‌هاي كاربردي و سرويس‌دهنده‌ها هستند. با اين‌كه مبحث امنيت يك مقوله نسبي است، گنو/لينوكس حرف‌هاي زيادي براي گفتن در سمت امنيت دارد. بسياري از قابليت‌هاي امنيتي كه در ويندوز وجود ندارند و يا فقط با اضافه كردن نرم‌افزارهاي اضافي قابل دسترسي هستند، به‌طور دروني و پيش‌گزيده در گنو/لينوكس پياده‌سازي شده‌اند.

گنو/لينوكس از ابتدا براي محيط‌هاي شبكه‌اي و چندكاربره طراحي شده است و همين باعث رعايت مسايل امنيتي از ابتدا در آن شده است، در‌ حالي كه ويندوز اين‌گونه نبوده و درحال حاضر نيز از نظر امنيتي داراي نقاط ضعف فراواني است. مثلا يك برنامه مخرب با استفاده از همين ضعف‌هاي امنيتي مي‌تواند كل سيستم عامل را نابود كند، ولي در صورتي كه مورد مشابهي در گنو/لينوكس وجود داشته باشد، حداكثر به دايركتوري خانگي كاربر اجرا كننده آسيب خواهد رسيد، نه كل سيستم عامل. اين‌طور نيست كه گنو/لينوكس فاقد هر گونه اشكال امنيتي باشد، خير، ولي باز بودن كد منبع آن باعث مي‌شود تا بسياري از اشكالات امنيتي پيش از ايجاد خسارت و در مراحل توسعه و برنامه نويسي برنامه پيدا شده و رفع شوند. در صورتي كه اشكالي نيز در برنامه‌هاي منتشر شده يافت شود، به‌دليل موجود بودن كد منبع به‌سرعت برطرف مي‌گردد. در صورتي كه در سيستم عامل ويندوز شما بايد منتظر مايكروسافت بمانيد.

سيستم عامل ويندوز داراي اشكالات امنيتي بسياري است كه به‌راحتي هم كشف نمي‌شوند و هنگامي كشف مي‌شوند كه خسارات جبران‌ناپذيري در اثر حمله از طريق آن ضعف‌هاي امنيتي رخ دهد كه امثال آن را شاهد هستيم. در دنياي امنيت ضرب‌المثلي وجود دارد كه امنيت با مخفي كاري حاصل نمي‌شود.

مي‌توان ادعا كرد كه تقريبا هيچ ويروسي براي گنو/لينوكس وجود ندارد و اين درحالي است كه ساليانه بيش از 1000 ويروس و كرم مختلف براي سيستم عامل ويندوز ايجاد مي‌شود. اين به‌خاطر عدم گسترده بودن گنو/لينوكس نيست (حدود 70درصد از سايت‌هاي وب در جهان بر روي سيستم عامل‌هاي خانواده يونيكس و گنو/لينوكس و سرويس‌دهنده وب آپاچي درحال اجرا هستند) بلكه به‌دليل وجود حفره‌هاي امنيتي متعدد ويندوز و سياست انحصارگرايي مايكروسافت است.

يعني چه؟ مايكروسافت طوري رفتار و سياست‌گذاري كرده است كه مشتريان خود را فقط به محصولات خودش عادت دهد. بسياري از كاربران ويندوز از اينترنت اكسپلورر و آوت‌لوك براي مرور وب و پست الكترونيك استفاده مي‌كنند.
گنو/لينوكس: تنوع در انتخاب‌
به‌دليل آزاد بودن سيستم عامل گنو/لينوكس، هر گروه يا موسسه تجاري، يك نسخه خاص از آن كه به توزيع يا پخش(Distribution) معروف هستند، منتشر ساخته است.

اين توزيع‌هاي مختلف همگي گنو/لينوكس هستند، ولي هريك معمولا براي يك يا چند امر خاص مانند سرويس‌دهنده، ديوار آتش، ميزكار و ... طراحي شده‌اند و هريك قابليت‌ها و بهينه‌سازي‌هاي خاص خودشان را به كاربران ارايه مي‌كنند. كاربران در اين ميان آزادي انتخاب زيادي داشته و مي‌توانند چيزي كه كاملا نيازشان را برطرف مي‌كند، انتخاب كنند. چيزي كه در ويندوز نمي‌توان مفهومي براي آن پيدا كرد.

@@@

سيستم، تحت كنترل شما
پنهان‌كاري ممنوع!

100948481790.jpg


بي‌شك، دسترسي به جزييات نرم‌افزارهاي نصب شده در سيستم، نرم‌افزارهاي در حال اجرا و ديگر كارهايي كه توسط فايل‌هاي سيستمي انجام مي‌شود اطلاعات مهم و ارزشمندي را در اختيار كاربر قرار خواهد داد.
اگر يك كاربر معمولي رايانه باشيد نمي‌توانيد به تمام اين جزييات دسترسي داشته باشيد. نرم‌افزارهاي مختلفي وجود دارند كه كار اصلي آنها همچون Task Manager ويندوز، كنترل و نظارت بر فايل‌ها و نرم‌افزارهاي در حال اجرا است. Anvir Task Manager, PC Inspector Task Manager, DTaskManager, TaskPatrol 2, Process Manager 2 Lite, Daphne, Process Viewer و ... برخي از اين‌گونه نرم‌افزارها به‌شمار مي‌روند. در اين ميان نرم‌افزار ديگري نيز وجود دارد كه به جرات مي‌توان آن را بهترين و كامل‌ترين برنامه براي اين‌كار معرفي‌كرد!
مرورگر سيستم‌
نرم‌افزار System Explorer ابزاري رايگان تحت ويندوز است كه به شما امكان جست‌و‌جو و كنجكاوي در اعماق ويندوز را خواهد داد. اين برنامه مي‌تواند جايگزين بسيار مناسبي براي Task Manager ويندوز باشد. همچنين نسخه 5/1 به بعد اين نرم‌افزار اين امكان را به شما مي‌دهد تا هر زمان كه بخواهيد امكانات غير ضروري موجود در نرم‌افزار را غير فعال كرده و برعكس، هر زمان كه بخواهيد نيز بتوانيد با استفاده از پلاگين‌هايي كه روز به روز براي نرم‌افزار ساخته مي‌شوند امكانات جديدي را به آن اضافه كنيد. نرم‌افزار فوق با ويندوزهاي XP, Vista و ديگر ويندوزهاي آينده سازگاري كامل دارد و در همگي آنها به‌درستي قابل اجرا است.
امكانات كليدي‌
برخي از امكانات و ويژگي‌هاي كليدي اين نرم‌افزار عبارتند از:

1- ارايه اطلاعات دقيق درباره‌ي كارها، پردازش‌ها، ماژول‌ها، كارايي سيستم، افزونه‌هاي اينترنت اكسپلورر، افزونه‌هاي سيستمي، ويندوز، سرويس‌ها، درايورها، اتصالات، Snapshots و فايل‌هاي باز شده‌

2- بررسي آسان‌ فايل‌هاي مشكوك با كمك سرويس‌هاي VirusTotal و Jotti

3- بررسي خودكار امنيت پردازش‌ها، ماژول‌ها و هر فايل انتخاب شده‌ي ديگر با استفاده از بانك اطلاعاتي Spyware Terminator

4- جست‌و‌جوي آسان جزييات مربوط به فايل‌ها و پردازش‌ها با كمك بانك‌هاي اطلاعاتي آنلاين‌

5- دسترسي آسان به ابزارهاي سيستمي و توانايي جايگزيني اين ابزار با Task Manager ويندوز

6- ارايه نمودارهاي آماري براي آگاهي از ميزان كارايي و عملكرد بهينه سيستم‌

7- ارايه تاريخچه كار‌هاي صورت گرفته براي كنترل تمام فعاليت‌ها

8- ايجاد Snapshots از سيستم براي بررسي هر‌چه‌بهتر تغييرات صورت گرفته در ويندوز نسبت به حالتي كه تغييراتي وجود نداشته

9- پشتيباني از پلاگين‌ها: با برخورداري از اين قابليت، كاربران مي‌توانند پلاگين‌هاي مورد نظرشان را به برنامه اضافه كنند و توسعه‌دهندگان پلاگين نيز مي‌توانند امكانات جديدي را در اين برنامه ايجاد كنند.

10- پشتيباني از زبان‌هاي مختلف: زبان‌هاي انگليسي، اسپانيايي، آلماني، پرتغالي و ژاپني از جمله زبان‌هايي‌اند كه در حال حاضر در نرم‌افزار قابل دسترسي است. اين زبان‌ها به مرور بيشتر نيز خواهند شد. نرم‌افزار Process Explorer روش كار بسيار آساني دارد و توانايي انجام كارهاي حرفه‌اي را به‌طور رايگان در اختيار شما قرار مي‌دهد.
آخرين نسخه اين نرم‌افزار از بانك اطلاعاتيSpyware Terminator براي بررسي خودكار پردازش‌هاي مشكوك كمك مي‌گيرد و همچنين شما مي‌توانيد با آپلود فايل‌هاي مشكوك خود به سرورهايVirusTotal يا Jotti آنها را توسط چندين ويروس‌ياب قدرتمند بررسي كنيد.

قابليت ديگري كه اكثرTask Manager ها از آن پشتيباني نمي‌كنند،snapshot است. اين قابليت وقتي مفيد است كه بخواهيد هرگونه تغيير، حذف يا اضافه را در فايل‌ها و رجيستري ويندوز خود بررسي كنيد. به‌عنوان مثال فرض كنيد قصد داريد نرم‌افزاري را روي ويندوز خود نصب كنيد. چنانچه پس از نصب بخواهيد آن را حذف كنيد مطمئنا ردپاي آن نرم‌افزار به‌طور كامل از ويندوز شما پاك نخواهد شد و بخشي از آن در ويندوز باقي مي‌ماند. حال با استفاده از اين برنامه و قابليتSnapshot مي‌توانيد قبل از نصب نرم‌افزار مورد نظر يكSnapshot از ويندوز خود تهيه كنيد و پس از نصب نرم‌افزار نيز همين كار را انجام دهيد. در نهايت با مقايسه اين دوSnapshot خواهيد توانست از ردپاي دقيق و تمام تغييرات صورت گرفته توسط نرم‌افزار در ويندوز مطلع شويد.
جايگزين مناسب‌
همچون ديگر Task Manager ها اين نرم‌افزار نيز قابليت جايگزيني با Task Manager ويندوز را دارد. براي اين كار كافيست از بخش options گزينه Replace Task Manager را انتخاب كنيد. توجه داشته باشيد كه نيازي نيست اين نرم‌افزار مدام در حال اجرا باشد بلكه مي‌توانيد در صورت نياز آن را اجرا كنيد. اما ذكر اين نكته قابل توجه است كه حتي در صورت اجراي مداوم نرم‌افزار نيز هيچ مشكلي در ويندوز شما به‌وجود نخواهد آمد؛ چرا كه اين برنامه فقط 4 مگابايت از حافظه رم را اشغال مي‌كند. براي دانلود نسخه كامل نرم‌افزار مي‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:
www.systemexplorer.mistergroup.org

@@@

ضد تخريب!
100948481726.jpg


امروزهSpyware ‌ها به يكي از مهم‌ترين و جهاني‌ترين تهديدات اينترنتي تبديل شده‌اند. آمار به‌دست آمده توسط شركت‌هاي امنيتي نشان مي‌دهد 90درصد رايانه‌هاي جهان آلوده به Spyware هستند.
روش‌هاي مختلفي براي انتشارSpyware ‌ها وجود دارد كه روزبه‌روز در حال تغيير است. انتشار از طريق تروجان‌ها، نصبActivex ‌ها، وجود كدهاي مخرب در وب‌سايت‌هاي مختلف و برنامه‌هاي رايگان يا اشتراكي از جمله عمومي‌ترين روش‌هاي انتشار فايل‌هاي مخرب و جاسوسي در رايانه‌ها به‌شمار مي‌رود.

از علايم آلوده شدن سيستم به Spyware مي‌توان به كندشدن عملكرد برنامه‌ها، كاهش سرعت ارتباطات اينترنتي، بي‌ثباتي سيستم و هنگ‌كردن‌هاي مداوم اشاره كرد.

نرم‌افزارAshampoo AntiSpyWare برنامه‌اي قدرتمند براي حفاظت از شما در برابر اين‌گونه خطرات است. اين برنامه قبل از آن‌كه هر فايلي را اجرا كنيد آن را بررسي كرده و در صورت پاك بودن فايل مربوطه اجازه اجراي آن را صادر مي‌كند. با اين عملكرد، تروجان‌ها هرگز نمي‌توانند بدون اجازه شما خود را روي ويندوز نصب كنند و به انجام فعاليت‌هاي مخرب دست بزنند. نرم‌افزار فوق با استفاده از استراتژي‌ها و الگوريتم‌هاي جديد خود قادر است فايل‌هاي مخرب و جاسوس‌هاي ناشناخته و جديد را نيز شناسايي كند.

براي دانلود اين برنامه به سايت مراجعه كنيد:

www.ashampoo.com
سريع و آسان‌
به جرات مي‌توانم بگويم طي 5 سال اخير حتي 5 بار هم از بخش جست‌و‌جوي ويندوز براي پيدا كردن فايل‌ها و پوشه‌هاي مورد نظرم استفاده نكرده‌ام!

اگر شما هم جزو كاربران ناراضي از بخش جست‌و‌جوي ويندوز هستيد و از سرعت پايين آن در انجام اين كار شكايت داريد، مي‌توانيد از نرم‌افزار Effective File Search كمك بگيريد.

اين نرم‌افزار ابزاري قدرتمند با روش كار آسان براي جست‌وجوي فايل‌ها و پوشه‌هاي مورد نظر در رايانه شما و ديگر رايانه‌هاي تحت شبكه است.

از اين برنامه مي‌توانيد به‌عنوان يك جايگزين واقعي براي بخش جست‌و‌جوي ويندوز كمك گرفته و با استفاده از آن در وقت خود صرفه‌جويي كنيد. نرم‌افزار فوق با تمام نسخه‌هاي ويندوز از جمله ويندوز ويستا سازگار است و براي دانلود آن مي‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد: www.sowsoft.com
ضبط نا‌محسوس‌
همان‌طور كه مي‌دانيد نرم‌افزارSkype يكي از مشهورترين ابزارهاي مكالمه اينترنتي است. نرم‌افزارهاي مختلفي براي ضبط مكالمات صورت گرفته توسط اين ابزار وجود دارند كه Recorder Skype نام يكي از اين‌گونه نرم‌افزار‌ها استSkype Recorder . ابزاري شگفت‌انگيز با روش كار بسيار ساده براي ضبط مكالمات صورت گرفته در نرم‌افزارSkype است. استفاده از اين نرم‌افزار ساده‌تر از آن چيزي است كه فكر مي‌كنيد. براي به‌كارگيري آن كافي است برنامه را اجرا كنيد و ديگر با آن كاري نداشته باشيد! برنامه به طور خودكار پس از آغاز مكالمه شما در Skype عمليات ضبط را آغاز كرده و به ضبط صحبت‌هاي شما مي‌پردازد. پخش زنده فايل ضبط شده، ذخيره فايل نهايي در فورمت‌هاي مختلف 3 MP، OGG،WMA وWAV و دارا بودن ابزارهاي كار باFTP از قابليت‌هاي مهم اين نرم‌افزار است. برنامه فوق را مي‌توانيد از سايت زير دانلود كنيد: www.extralabs.net
 
Last edited:

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
تكنيك هاي برتر اكسل
‌كپي كردن در شكل‌بندي (5)
100944846907.jpg


كپي كردن شكل‌بندي از يك سلول به سلول ديگر يا به محدوده‌اي از سلول‌ها، سطر و ستون، شامل عرض سطر يا ستون از كارهايي است كه كاربران معمولا انجام مي‌دهند.

كپي كردن شكل‌بندي با شكل‌بندي نقاشي
كاربر مي‌تواند يك شكل‌بندي را به وسيله شكل‌بندي نقاشي كپي كند و در جاي ديگري هم اعمال نمايد. اين ابزار داراي آيكوني به شكل جارو مي‌باشد كه در نوار ابزار استاندارد قرار دارد.
نقاشي پي در پي يك شكل‌بندي
روي شكل‌بندي نقاشي دوبار كليك كنيد و يا از كليد F4 به منظور ميانبر استفاده كنيد.

استفاده از4 F براي كپي شكل‌بندي به نواحي پيوسته و غيرپيوسته يك سلول يا يك ناحيه (سطر يا ستون)‌ را در برگه انتخاب كنيد و شكل‌بندي دلخواه‌تان را اعمال كنيد. حال يك ناحيه از سلول‌ها را انتخاب كنيد به طوري كه اولين سلول انتخابي شما شامل سلول حاوي شكل‌بندي باشد. براي انتخاب نواحي پيوسته از shift و براي نواحي غيرپيوسته از كليدCtrl استفاده مي‌گردد. حال مي‌توانيد كليد 4F را فشار دهيم، در اين لحظه عمليات شكل‌بندي كاربر به ناحيه انتخابي اعمال مي‌گردد.

نكته: اگر قصد كپي كردن كادرها، يا رنگ خط و يا رنگ پس‌زمينه را داشته باشيم كليد F4 براي كاربر بسيار مفيد است.


@@@

امنيت شبكه‌ لايه‌بندي ‌شده‌
100948482113.jpg


در شماره قبل به سومين لايه كه لايه ميزبان است، اشاره شد. در اين شماره به لايه برنامه كاربردي به‌عنوان چهارمين لايه و لايه ديتا به‌عنوان پنجمين لايه مي‌پردازيم.
سطح 4- امنيت برنامه كاربردي
در حال حاضر امنيت سطح برنامه كاربردي بخش زيادي از توجه را معطوف خود كرده است. برنامه‌هايي كه به‌ميزان كافي محافظت نشده‌اند، مي‌توانند دسترسي آساني به ديتا و ركوردهاي محرمانه فراهم كنند. حقيقت تلخ اين است كه بيشتر برنامه نويسان هنگام توليد كد به امنيت توجه ندارند. اين يك مشكل تاريخي در بسياري از برنامه‌هاي با توليد انبوه است. ممكن است شما از كمبود امنيت در نرم‌افزارها آگاه شويد، اما قدرت تصحيح آنها را نداشته باشيد.

برنامه‌ها براي دسترسي مشتريان، شركا و حتي كارمندان حاضر در محل‌هاي ديگر، روي وب قرار داده مي‌شوند. اين برنامه‌ها، همچون بخش فروش، مديريت ارتباط با مشتري، يا سيستم‌هاي مالي، مي‌توانند هدف خوبي براي افرادي كه نيات بد دارند، باشند. بنابراين بسيار مهم است كه يك استراتژي امنيتي جامع براي هر برنامه تحت شبكه اعمال شود.

فناوري‌هاي زير امنيت را در سطح برنامه فراهم مي‌كنند:

پوشش محافظ برنامه: از پوشش محافظ برنامه به‌كرات به‌عنوان فايروال سطح برنامه ياد مي‌شود و تضمين مي‌كند كه تقاضاهاي وارد شونده و خارج شونده براي برنامه مورد نظر مجاز هستند. يك پوشش كه معمولا روي سرورهاي وب، سرورهاي ايميل، سرورهاي پايگاه داده و ماشين‌هاي مشابه نصب مي‌شود، براي كاربر شفاف است و با درجه بالايي با سيستم يكپارچه مي‌شود.

يك پوشش محافظ برنامه براي عملكرد مورد انتظار سيستم ميزبان تنظيم مي‌گردد. براي مثال، يك پوشش روي سرور ايميل به اين منظور پيكربندي مي‌شود تا جلوي اجراي خودكار برنامه‌ها توسط ايميل‌هاي وارد شونده را بگيرد، زيرا اين كار براي ايميل معمول يا لازم نيست.

كنترل دسترسي/تصديق هويت: مانند تصديق هويت در سطح شبكه و ميزبان، تنها كاربران مجاز مي‌توانند به برنامه دسترسي داشته باشند.

تعيين صحت ورودي: ابزارهاي تعيين صحت ورودي بررسي مي‌كنند كه ورودي گذرنده از شبكه براي پردازش امن باشد. اگر ابزارهاي امنيتي مناسب در جاي خود مورد استفاده قرار نگيرند، هر تراكنش بين افراد و واسط كاربر مي‌تواند خطاهاي ورودي توليد كند. عموما هر تراكنش با سرور وب شما بايد ناامن در نظر گرفته شود مگر اين‌كه خلافش ثابت شود!

به‌عنوان مثال، يك فرم وبي با يك بخش zip code را در نظر بگيريد. تنها ورودي قابل پذيرش در اين قسمت فقط پنج كاراكتر عددي است. تمام ورودي‌هاي ديگر بايد مردود شوند و يك پيام خطا توليد شود. تعيين صحت ورودي بايد در چندين سطح صورت گيرد. در اين مثال، يك اسكريپت جاوا مي‌تواند تعيين صحت را در سطح مرورگر در سيستم سرويس گيرنده انجام دهد، در حالي‌كه كنترل‌هاي بيشتر مي‌تواند در سرور وب قرار گيرد. اصول بيشتر شامل موارد زير مي‌شوند:

1- كليد واژه‌ها را فيلتر كنيد. بيشتر عبارات مربوط به فرمانها مانند «»insert، بايد بررسي و در صورت نياز مسدود شوند.

2- فقط ديتايي را بپذيريد كه براي فليد معين انتظار مي‌رود. براي مثال، يك اسم كوچك 75 حرفي يك ورودي استاندارد نيست.

مزايا
ابزارهاي امنيت سطح برنامه موقعيت امنيتي كلي را تقويت مي‌كنند و به شما اجازه كنترل بهتري روي برنامه‌هايتان را مي‌دهند. همچنين سطح بالاتري از جوابگويي را فراهم مي‌كنند چرا كه بسياري از فعاليت‌هاي نمايش داده شده توسط اين ابزارها، ثبت شده و قابل رديابي هستند.
معايب‌
پياده‌سازي جامع امنيت سطح برنامه مي‌تواند هزينه‌بر باشد، چرا كه هر برنامه و ميزبان آن بايد به‌صورت مجزا ارزيابي، پيكربندي و مديريت شود. به‌علاوه، بالابردن امنيت يك شبكه با امنيت سطح برنامه مي‌تواند عملي ترسناك(!) و غيرعملي باشد. هرچه زودتر بتوانيد سياست‌هايي براي استفاده از اين ابزارها پياده كنيد، روند مذكور موثرتر و ارزان‌تر خواهد بود.
ملاحظات‌
ملاحظات كليدي برنامه‌ها و طرح هاي شما را براي بلندمدت اولويت بندي مي‌كنند. امنيت را روي برنامه‌ها كاربردي خود در جايي پياده كنيد كه بيشترين منفعت مالي را براي شما دارد. طرح‌ريزي بلندمدت به شما اجازه مي‌دهد كه ابزارهاي امنيتي را با روشي تحت كنترل در طي رشد شبكه‌تان پياده‌سازي كنيد و از هزينه‌هاي اضافي جلوگيري مي‌كند.
سطح 5 امنيت ديتا
امنيت سطح ديتا تركيبي از سياست امنيتي و رمزنگاري را دربر مي‌گيرد. رمزنگاري ديتا، هنگامي كه ذخيره مي‌شود و يا در شبكه شما حركت مي‌كند، به‌عنوان روشي بسيار مناسب توصيه مي‌گردد، زيرا چنانچه تمام ابزارهاي امنيتي ديگر از كار بيافتند، يك طرح رمزنگاري قوي ديتاي مختص شما را محافظت مي‌كند. امنيت ديتا تا حد زيادي به سياست‌هاي سازماني شما وابسته است. سياست سازماني مي‌گويد كه چه كسي به ديتا دسترسي دارد، كدام كاربران مجاز مي‌توانند آن را دستكاري كنند و چه كسي مسوول نهايي يكپارچگي و امن ماندن آن است. تعيين صاحب و متولي ديتا به شما اجازه مي‌دهد كه سياست‌هاي دسترسي و ابزار امنيتي مناسبي را كه بايد به‌كار گرفته شوند، مشخص كنيد.

فناوري‌هاي زير امنيت در سطح ديتا را فراهم مي‌كنند:

رمزنگاري: طرح‌هاي رمزنگاري ديتا در سطوح ديتا، برنامه و سيستم عامل پياده مي‌شوند. تقريبا تمام طرح‌ها شامل كليدهاي رمزنگاري/رمزگشايي هستند كه تمام افرادي كه به ديتا دسترسي دارند، بايد داشته باشند. راهبرد‌هاي رمزنگاري معمول شاملPKI، PGP و RSA هستند.

كنترل دسترسي / تصديق هويت: مانند تصديق هويت سطوح شبكه، ميزبان و برنامه، تنها كاربران مجاز دسترسي به ديتا خواهند داشت.

مزايا
رمزنگاري روش اثبات شده‌اي براي محافظت از ديتاي شما فراهم مي‌كند. چنانچه نفوذگران تمام ابزارهاي امنيتي ديگر در شبكه شما را خنثي كنند، رمزنگاري يك مانع نهايي و موثر براي محافظت از اطلاعات خصوصي و دارايي ديجيتال شما فراهم مي‌كند.
معايب‌
بار اضافي براي رمزنگاري و رمزگشايي ديتا وجود دارد كه مي‌تواند تاثيرات زيادي در كارايي بگذارد. به‌علاوه، مديريت كليدها مي‌تواند تبديل به يك بار اجرايي در سازمان‌هاي بزرگ يا در حال رشد گردد.
ملاحظات‌
رمزنگاري تا عمق مشخص بايد به دقت مديريت شود. كليدهاي رمزنگاري بايد براي تمام ابزارها و برنامه‌هاي تحت تاثير تنظيم و هماهنگ شوند. به همين دليل، يك بار مديريتي براي يك برنامه رمزنگاري موثر مورد نياز است.
منبع : www-ircert.com
@@@
نمايشگر‌ كروي ‌شكل‌
100948481883.jpg


مايكروسافت غول نرم افزاري دنيا پس از عرضه رايانه هاي كاملا نوآورانه سطحي و ديوار لمسي، در راستاي اهداف خود جهت ورود به دنياي سخت افزار، صفحه نمايشگر جديدي را با عنوان كره (Sphere) معرفي كرد. يك سال قبل، مايكروسافت رايانه نوآورانه كاملا لمسي با عنوان سطح (Surface) را معرفي كرد كه شبيه به يك ميز شيشه اي است.
به گزارش مهر، مايكروسافت كه استراتژيهاي جديدي را براي ورود پرقدرت به بازار سخت افزار دنبال مي كند ماه مي سال جاري نيز رايانه نوآورانه لمسي ديگري را نشان داد كه شبيه به تخته سياهي است كه با لمس انگشت تمام كارهاي يك رايانه عادي را انجام مي دهد. اين تخته سياه رايانه‌اي، ديوار لمسي (Touchwall) نام دارد.

اكنون نيز جانشينان بيل گيتس اختراع لمسي جديدي را از دنياي مايكروسافت به رخ رقبا كشيدند كه درواقع يك نمايشگر شبيه به كره است. اين نمايشگر با هدف به چالش كشيدن نمايشگرهاي سنتي به ظهور رسيده است.
ايده پرداز اين اختراع يكي از محققان مايكروسافت است كه فيلمي از اين نمايشگر آينده را به منظور معرفي كاربردهاي آن روي يوتيوب گذاشته است.

درحال حاضر اين پروژه كه در يك مركز تحقيقاتي در ردموند واشنگتن طرح‌ريزي شده است در مرحله آزمايش است اما مايكروسافت به زودي مي‌تواند توليد و فروش آن را آغاز كند. اين نمايشگر به دليل حالت كروي و 360 درجه اي كه دارد به افراد بيشتري امكان مي دهد كه به طور همزمان تصاوير را مشاهده‌كنند.

تصاوير مي توانند درشتنمايي و يا كوچك نمايي‌ شوند. به محض اينكه كاربر دستها را روي بخشي از كره بگذارد نمايش از طرف ديگر تمام مي شود. اين مبتكر مايكروسافت در اين فيلم نشان مي‌دهد كه اين كره مي تواند براي مشاهده تصاوير ماهواره اي گوگل بسيار كاربردي باشد. به طوري كه تصاوير زمين روي اين نمايشگر كروي شكل به صورت مدور نمايش داده مي‌شوند و كاملا همانند زمين واقعي به نظر مي‌رسند. در اين سيستم از امكانات لمسي به همراه يك پروژكتور و يك دوربين مادون‌قرمز تركيب يافته است. مهندسين مايكروسافت كه تا كنون در مرورگرهاي فيلم و عكس پيشرفت زيادي داشته‌اند، در اين سيستم نيز به اين بخش توجه خاصي نشان داده‌اند.

دن اولدز (Dan Olds) يكي از تحليل‌گران شركتGabriel Consulting در اين باره گفت: فردي كه پول و زمان صرف مي‌كند، مهم است كه به طراحي‌ها و استفاده‌هاي متفاوت و گوناگوني از رايانه‌ها نيز نظر داشته باشد؛ شما هرگز نمي‌دانيد كه ممكن است كار به كجا كشيده شود.

مايكروسافت همچنين اعلام كرد كه به دنبال ساخت و گسترش بيش از 2 هزار سنسور حرارتي و رطوبتي براي كنترل مصرف انرژي در تاسيسات خود است، اما هنوز اعلام نشده است كه آيا مايكروسافت اين فناوري را براي مصارف تجاري برنامه‌ريزي كرده است يا خير. چرا كه وي تنها اعلام كرد كه شركت علاقه بسياري براي توليد آن دارد.




@@@
كوچك‌ترين ‌‌ديسك سخت ‌‌جهان‌
100948481964.jpg


ساخت كوچك ترين هارد درايو اكسترنال 2/5 اينچي جهان توسط شركت رايانه‌اي Freecom اعلام شد.
به گزارش ايسنا، هارد درايو اكسترنال XXS كه به انگليسي مخفف فوق فوق كوچك است، با داشتن اندازه 109/8 در 79/5 در 5/13 ميليمتر، 27‌درصد كوچك تر از محصولات رقيب خود است و تنها 100 گرم وزن دارد.
اين هارددرايو اكسترنال كه از نوع ساتاي سامسونگ بوده و درظرفيت هاي، 160، 250 و 320 گيگابايت عرضه مي شود، كم صدا بوده و ميزان مصرف برق كمي دارد. هارد درايو XXS داراي پورت 2/0 USB است كه برق آن نيز از اين طريق تامين مي شود و با رايانه هاي ويندوز و مكينتاش نيز سازگار است.

@@@

لغتنامه
Structural Programming​
اين عبارت به معني برنامه‌نويسي ساخت يافته است كه در حقيقت يك روش منظم براي نوشتن برنامه‌هاي رايانه‌اي است و منجر به نوشتن برنامه‌هايي مي‌شود كه خوانايي آنها بالا بوده، تست و اشكال‌زدايي آنها راحت‌تر و اصلاح آنها آسان‌تر است.
OOP
برگرفته از حروف اول عبارتObject Oriented Programming و به معناي برنامه‌نويسي شيءگراست. اين روش برنامه‌نويسي، شيوه نويني است كه در آن مي‌توان قطعاتي را ايجاد كرد و در برنامه‌هاي مختلف مورد استفاده قرار داد.
Variable
در لغت به معناي متغير و قابل تغيير به كار برده مي‌شود. در اصطلاح رايانه نيز تحت همين عنوان به كار برده مي‌شود، اما در واقع بخشي از حافظه است كه براي قرار گرفتن مقادير خاصي توسط برنامه رزرو مي‌شود.
Instantiation
لغت instance به معناي يك نمونه از يك چيز استinstantiation . در اصطلاح برنامه‌سازي رايانه به ايجاد يك نمونه از يك كلاس و به عبارت ديگر به نمونه‌سازي يك شيء از كلاس گفته مي‌شود.
Case Sensitive
اين عبارت به معناي حساس به حالت است. در اصطلاح رايانه به هر برنامه و به طور خاص‌تر، به زبان‌هاي برنامه‌سازي گفته مي‌شود كه بين حروف كوچك و بزرگ يك حرف تفاوت قائل مي‌شوند.

به عنوان مثال از ديدگاه اين برنامه‌ها دو حرف A و a دو كاراكتر كاملا متفاوت و با معناي مختلف هستند.

منبع: www.psdic.com

@@@
دومين بازي اكشن اول شخص ايراني
كماندوهاي ‌سر به ‌زير
100948482234.jpg


پيش از انتشار بازي مقاومت، تصاوير و بخش‌‌هاي مختلفي از بازي را ديده بودم و انتظار بسيار زيادي از اين بازي داشتم. سازنده‌‌ها يك گروه نسبتا با تجربه بودند و تلاش زيادي روي بخش‌‌هاي مختلف از جمله گرافيك، طراحي مراحل، طراحي معماها و اكشن‌‌ها انجام شد. اما متاسفانه نسخه نهايي باز هم دچار همان ايرادها و مشكلاتي است كه من هم از يادآوري آنها خسته شده‌ام چه برسد به مخاطبين و بازي‌كننده‌ها.
بازي‌سازهاي ايراني بخش‌‌هاي مختلف يك بازي رايانه‌اي را خوب طراحي مي‌كنند اما رشته‌اي كه بايد اين بخش‌‌ها را به هم متصل كند و روند بازي يا همان گيم‌پلي نام دارد، هميشه مفقود است. دليل عمده آن هم نبودن دوره‌اي به نام دوره بتا تست و امتحان بازي است. اگر هم اين دوره وجود دارد كاركردش كاملا معكوس است.

بازي مقاومت هشت مرحله دارد. در اين هشت مرحله شما سه كماندوي نيروهاي حزب‌الله را كنترل مي‌كنيد كه براي از بين بردن يك سلاح مخوف كشتار جمعي نيروي دشمنانشان، به يك ماموريت غيرممكن فرستاده مي‌شوند.
داستان، ماموريت‌‌ها و شخصيت‌‌ها قابل قبول هستند و نمي‌شود از آنها ايرادي گرفت. داستان توسط ميان پرده‌‌هاي بسيار جالبي روايت مي‌شود كه به روش رمان گرافيكي متال‌گير PSP، به‌صورت كميك و با صداگذاري و موسيقي خوب طراحي شده‌اند. ميان پرده اول، مرحله صفر كه در واقع مرحله آموزشي است و ورود به مرحله يك كاملا خوب است.

اما همين‌كه وارد اولين ماموريت مي‌شويد، انبوه ايرادها نمايان مي‌شوند. موتور پايه و گرافيكي با اين‌كه زيباست، اما محدوديت‌‌هايي دارد. مرحله اول در يك فضاي باز و وسيع رخ مي‌دهد كه باران هم در آن مي‌آيد. اين موضوع باعث شده كه مقاومت حتي با كارت‌‌هاي گرافيكي 512 مگابايتي هم (كه كرايسيس را راحت اجرا مي‌كنند) بسيار كند اجرا شود، به طوري‌كه حتي تمام كردن مرحله اول هم بسيار دشوار است. براي پيشروي در اين مرحله يا مجبور هستيد سرتان را روي زمين بياندازيد يا نرخ فريمي به ميزان 2 فريم در ثانيه را تحمل كنيد. اين مشكل پس امتحان بازي روي چند سيستم مختلف همچنان خودنمايي مي‌كرد.

مقاومت هيچ چك‌پوينت يا قابليت ذخيره در ميانه مرحله‌اي ندارد. بزرگ‌ترين نقطه ضعف بازي هم همين است.
دشمن‌‌ها فوق العاده سريع هستند و تقريبا هيچ خطايي در شليك ندارند، در حالي‌كه شما از فاصله نزديك هم با مسلسل از هر 5 شليك، 2 تا از تيرهايتان به‌خطا مي‌رود! دشمن‌‌ها از فاصله چند كيلومتري، در حالي كه به‌زور قابل تشخيص هستند، شما را مورد اصابت گلوله قرار مي‌دهند. به اين ترتيب صحنهGame Over را زياد خواهيد ديد! اما وقتي كه بدانيد پس از هر بار مردن (حتي اگر در لحظه پاياني يك مرحله طولاني باشد)، بايد همه مرحله را از اول تكرار كنيد اين موضوع تبديل به يك كابوس مي‌شود. در همين تكرارهاي زياد و فوق‌العاده آزار دهنده است كه عيب و ايرادهاي بازي بيشتر به چشم بازي‌كننده‌‌هاي ناراحت و خسته مي‌آيد.

سرعت راه رفتن شما در مقايسه با ابعاد مراحل بسيار كم است و زمان زيادي از بازي صرف راه رفتن در مكان‌‌هاي خالي مي‌شود. معمولا بازي‌‌هايي را بدون چك پوينت طراحي مي‌كنند كه امكان تكرار مرحله به صورت ديگري وجود داشته باشد و گيمر خسته نشود. وجود چك‌پوينت يا ذخيره سريع با اين‌كه باعث كوتاه شدن بازي مي‌شد (و به وضوح اين موضوع مطلوب سازنده‌‌ها نبوده)، اما كاري مي‌كرد كه مقاومت يك عنوان « قابل بازي» باشد و ايرادهاي كوچك و بزرگ آن اين‌قدر به چشم نيايند.

ديگر مشكل بزرگ مقاومت، وجود سه كماندو است. با زدن كليدTab مي‌توانيد بازي را از ديد نفر بعدي دنبال كنيد. در هر لحظه دو نفر ديگر را هوش مصنوعي برايتان كنترل مي‌كند كه كاش اين‌كار را نمي‌كرد! الگوريتم مسيريابي همرزمان شما يك فاجعه است. تعداد دفعاتي كه به‌خاطر اشتباه حركات دو نفر ديگر بازي را باختم چند برابر بيشتر از دفعاتي بود كه خودم اشتباه كردم. چنين چيزي از ديدگاه بازي‌سازي يك ايراد زيربنايي است. يعني اين‌كه بازي براي خودش بازي كند و ببازد اما جور اين باختن را شما بكشيد!

دوستان شما تقريبا هميشه پشت يك ديوار يا در گوشه يك راهرو گير كرده‌اند و تنها راه سوئيچ كردن بي‌خطر اين است كه هر سه نفر را با زحمت فراوان پشت يك ديوار يا سنگر امن ببريد و‌Tabرا بزنيد. اگر همه سلاح‌‌ها دست يك نفر بود و شما بازي را فقط با يك كماندو جلو مي‌برديد، روند بازي مقاومت خيلي بهتر مي‌شد.

صحبت در مورد مقاومت خيلي زياد است و اين‌‌ها تنها بخشي از ايرادهاي اساسي آن بودند. ايرادهايي نظير بالانس نبودن دشمن‌ها، بد عمل كردن مسيريابي هوش مصنوعي، خسته‌كننده شدن مراحل بر اثر تكرار فراوان، كند شدن برخي از قسمت‌‌ها به خاطر مشكلات گرافيكي همه ايرادهايي هستند كه توسط چند بتا تستر حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي (كه جزو تيم بازي سازي نباشند) قابل تشخيص و برطرف كردن بودند. اين ايرادها ديگر زحمت‌‌ها و ايده‌‌هاي خوب سازنده‌‌ها را كاملا حرام كرده‌اند.



@@@
اخبار بازی
سوني تائيد كرد
100948482356.jpg


شايعه ساخته شدن يك مدل جديد PSP مدتي است كه بين طرفداران اين كنسول رايج است. هفته گذشته سوني در لايپزيك ساخته شدن‌3000 PSP را رسما تاييد كرد. اين كنسول درست همان خصوصياتي را دارد كه در تصاوير دزدي منتشر از آن ديده‌ايم.
اضافه شدن يك ميكروفن، تغيير ظاهر دكمهHome ، بالارفتن كيفيت تصوير صفحه نمايش و قابليت دادن خروجي تصويري براي تلويزيون‌‌هاي غيرHD از خصوصيات اين كنسول جديد هستند. قرار است‌ PSP‌هاي مدل 3000 در پاييز امسال به بازار بيايند.
رئيس تكمو استعفا كرد
در ادامه دعواهاي حقوقي بين تكمو و كارمندانش كه با كناره‌گيري ايتاگاكي، سازنده نينجا گايدن شروع شد، هفته گذشته رئيس اين شركت از سمت خود استعفا داد. يوشيمي ياسودا علت اين استعفا را مشكلات شخصي اعلام كرده اما خيلي‌‌ها اين عقيده را دارند كه چون متهم اصلي در شكايت حقوقي ايتاگاكي از تكو، ياسودا بوده، او قبل از هر چيزي از مقام رياست استعفا داده است. علت اصلي شكايت ايتاگاكي، امتناع او از پرداخت مبلغ توافقي جايزه براي تكميل بازي 4 DOA در سال 2005 بوده است.
خانه مرده‌ها
سگا اعلام كرد يك نسخه جديد از سري House of the Dead را با نامOverkill در حال توليد دارد كه براي كنسول Wii منتشر خواهد شد. در اين بازي مي‌توانيد در نقش‌ G همكارش واشنگتن بازي را دنبال كنيد. ظاهرا داستان مربوط به پيش از خط داستاني شماره‌‌هاي قبلي است و ماجراهاي اولين ماموريت‌‌هايG را نقل مي‌كند. اوركيل توسط استوديوي Headstrong ساخته مي‌شود كه بازي قبلي آنهاBattalion Wars براي كنسول‌‌هاي گيم‌كيوب و Wii بوده است.
دسته‌‌هاي جديد ايكس باكس‌
در GC امسال لايپزيك و در غرفه پرو 2009 نمونه‌‌هايي از دسته‌‌هاي جديد ايكس‌باكس 360 به‌نمايش گذاشته شد.
اين دسته‌‌ها كه دقت بالاتري نسبت به دسته‌‌هاي قبلي ايكس‌باكس دارند و مي‌توانند تا 32 جهت ورودي از طريق D-pad داشته باشند، در 24 اكتبر امسال به بازار مي‌آيند. پرو 2009 يكي از دلايل اصلي طراحي شدن اين دسته‌ها است و انجام آن دقت بالايي را مي‌طلبد. گفته مي‌شود اين دسته‌‌هاي جديد ابتدا در اروپا، آمريكايي جنوبي و آسيا منتشر مي‌شوند و بازي‌كننده‌‌هاي آمريكاي شمالي بايد صبر كنند.


@@@

يتيم‌خانه خاموش‌
100948482535.jpg


نسخه موبايل سايلنت‌هيل يكي از معدود بازي‌‌هايي است كه به‌خوبي جو و حال و هواي بازي اصلي را به گوشي‌‌هاي همراه منتقل كرده است. اين بازي ماجرايي كه به‌صورت اول شخص و واقعيت مجازي روايت مي‌شود، در مورد شخصي به نام بن است.
ابتداي بازي بن ناگهان از خواب بلند مي‌شود و مي‌بينيد در ساختمان متروكه يتيم‌خانه‌اي است كه در آن بزرگ شده. اما در طي حادثه‌اي همه بچه‌‌هاي يتيم خانه كشته شده‌اند و فقط بن و چند نفره ديگر زنده مانده‌اند.

سايلنت كماكان يك بازي ترسناك است و مولفه‌‌هاي آشنايي از بازي‌‌هاي كنسولي را در خود دارد. كنترل بسيار خوب است و همه چيز از جمله چك كردن، راه رفتن و برداشتن آيتم‌‌ها توسط يك دكمه انجام مي‌شود. براي مبارزه با دشمن‌ها، بايد كليد 1 را فشار بدهيد تا بن اسلحه‌اش را بيرون بياورد. گرافيك سايلنت‌هيل بسيار خوب است و جزييات زيادي در صحنه‌‌ها و دشمن‌‌ها به‌چشم مي‌خورد. اين بازي را به علاقمندان سري سايلنت هيل توصيه مي‌كنيم.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بازهم بازسازي يك فاينال فانتزي‌
دود‌‌ از‌ كنده‌‌ بلند ‌‌‌مي‌شود

100948482294.jpg


همان‌طور كه مي‌دانيد اسكوئر انيكس در حال بازسازي نسخه‌‌هاي قديمي سري فاينال‌فانتزي است. براي بازي كردن فاينال‌فانتزي 4 بازسازي شده بايد يك DS داشته باشيد. بر خلاف نسخه‌‌هاي 1 و 2 كه بازسازي‌هايشان در سبك گرافيكي تغييري نداده بود، فاينال فانتزي 4 اين عنوان كلاسيك دو بعدي را به دنياي گرافيك سه‌بعدي برده است. تغييرات زيادي در نسخه بازسازي شده به‌وجود آمده‌اند كه جسارت بالاي سازنده‌‌ها در گروه Matrix Software را نشان مي‌دهند.
به گفته تاكاشي توكيتا، نويسنده سناريو و طراح بازي فاينال فانتزي4 اصلي كه در سال 1991 رويSNES منتشر شد، نزديك به سه‌چهارم داستان به‌خاطر محدوديت‌‌هاي كنسولي حذف شده است. در نسخه DS ، بخش زيادي از اين داستان‌‌هاي حذف شده را مي‌توانيد ببينيد. اما خط داستان هيچ تغييري نكرده است. علاقمندان به سسيل و كين مي‌توانند حماسه محبوب خودشان را حالا با گرافيك‌‌هاي سه بعدي و كاراكترهايي كه با صداهاي زيبايي صحبت مي‌كنند، ببينند.

در سبك مبارزه‌‌ها هم تغيير چشمگيري مشاهده نمي‌شود. كاراكترها همان توانايي‌‌ها و جادوهاي قديمي را دارند. سيستم Augment يك قابليت جديد در گيم پلي فاينال‌فانتزي 4 است كه به شما امكان مي‌دهد برخي از توانايي‌‌هاي خاص يك شخصيت را به شخصيت ديگر منتقل كنيد. به اين ترتيب يكي از معدود مشكلات بازي اصلي، يعني ضعيف بودن بعضي از كاراكترها برطرف مي‌شود. البته به ندرت دلتان مي‌آيد اين كار را انجام بدهيد و گيم‌پلي اصلي بازي را خراب كنيد!

از ديگر تفاوت‌‌ها مي‌شود به اضافه شدن Whyt اشاره كرد. موجودات قابل احضار كه توسط ريديا احضار مي‌شوند تا حدودي با قبل متفاوت هستند. مثلا براي قوي‌تر شدن ويت بايد يك سري ميني‌گيم‌‌هاي فكري را انجام بدهيد كه معمولا با استايلوس انجام مي‌شوند و تنها بخش‌‌هايي از بازي هستند كه قابليت‌‌هاي لمسي صحفه DS را به‌كار مي‌گيرند. همچنين با كمك يك اديتور ساده، مي‌شود چهره ويت را به دلخواه نقاشي كرد. از ديگر راه‌‌هاي قوي‌تر كردن ويت بازي كردن چند نفره به‌صورتWireless با ديگر كساني است كه فاينال فانتزي 4 دارند.

روند بازي كماكان مانند قبل مشكل است. بازي به‌صورت كاملا غافلگيركننده‌اي در بخش‌‌هاي مختلف ناگهان كاراكترهاي اصلي را از گروه خارج مي‌كند و مجبور هستيد مبارزه‌‌ها را با كساني انجام دهيد كه از همه ضعيف‌تر هستند. اگر تا به حال فاينال‌فانتزي 4 بازي نكرده‌ايد، حتما حواستان به همه شخصيت‌‌ها باشد و همه را هم‌زمان قوي كنيد. در عين حال هميشه هم اين موضوع در ذهنتان باشد كه ممكن است هر لحظه يكي از اين شخصيت‌‌ها را براي هميشه از دست بدهيد!

يكي از جالب‌ترين خصوصيات گيم‌پلي فاينال‌فانتزي4DS، سيستم نقشه‌هاست. در هر سياهچالي نقشه در صفحه پاييني به شما نشان داده مي‌شود. اگر بتوانيد هر بخش‌‌هاي هر نقشه را بگرديد و همه جا روشن شود، جايزه خوبي به شما داده مي‌شود. اين جايزه در ترازهاي زير 30 معمولا بسيار به‌درد بخور است. با وجود اين خصوصيت، ديگر سرتان را نمي‌اندازيد پايين تا به‌سرعت از سياهچال خارج شويد. در عوض هميشه چشمتان به نقشه است و راه‌‌هاي ممكن براي رسيدن به همه صندوق‌ها.

چوكوبوي چاق در اين نسخه نقش كاملا متفاوتي دارد. به‌خاطر برداشته شدن محدوديت برداشتن آيتم، ديگر براي ذخيره كردن آيتم به او مراجعه نمي‌كنيد. در عوض چوكوبوي چاق به شما اجازه مي‌دهد تا با حل كردن معماها ويت را قوي سازيد و يا دموهاي CG يا موسيقي‌‌هايي كه شنيده‌ايد را دوباره مرور كنيد. موسيقي متن در بيشتر مراحل همان موسيقي آشنا و به يادماندني‌اي است كه در فاينال‌فانتزي 7 شنيده‌ايم.

فاينال فانتزي4 DS، مطابق همه فاينال فانتزي‌‌ها يك بازي بسيار خوب و باارزش است كه پس از گذشته اين همه سال هنوز قديمي نشده. اگرDS داريد از بازي‌‌هاي نقش‌آفريني خوشتان مي‌آيد در تهيه آن ترديد نكنيد.


@@@

بازي هفته
نبرد‌‌ در‌ فضا
بازار بازي‌‌هاي PC در هفته گذشته تكاني خورد و با عرضه يكي دو بازي خوب، PC بازها را خوشحال كرد.
اولين بازي Space Siege است كه توسط سازنده‌‌هاي دانجن‌سيج ساخته شده و همان روند اكشن نقش آفريني را به فضا و محيط‌‌هاي تخيلي برده است.
بازي ديگر Shattered Suns است كه به درد طرفداران بازي‌‌هاي استراتژي مي‌خورد 2 . Code of Honor و09 Primeir Manager ‌از ديگر بازي‌‌هاي جديدPC هستند.

براي ايكس‌باكس 360 بازيToo Human به بازار آمده كه طرفداران اين كنسول مدت‌‌ها در انتظارش بودند. اگر اهل دانلود بازي از PSN باشيد هم تعداد زيادي بازي خوب براي دانلود وجود دارند. بازي‌‌هايي نظير Siren: Blood Curse، Bionic Commando يا شماره جديد راچت و كلنك كه Quest for Booty نام دارد.

علاقمندان به بازي‌‌هاي مسابقه‌اي كه‌ DS دارند مي‌توانند ‌GRID را دانلود كنند كه يكي از بهترين بازي‌‌هاي اين سبكي براي DS است. هنوز بازي جديد درست و حسابي براي PSP پيدا نمي‌شود.


@@@

اولين دوربين ‌‌SLR با قابليت فيلمبرداري‌
شركت ژاپني نيكون از اولين دوربين SLR با قابليت فيلمبرداري رونمايي كرد. دوربين Nikon D09-SLR داراي دقتي برابر با 12.2 مگاپيكسل بوده و همچنين قادر است با دقت 720p اقدام به فيلمبرداري كند. اغلب دوربين‌هاي عكاسي قادر به فيلمبرداري نيز هستند اما اين كار را با استفاده از لنزهاي داخلي خود انجام مي‌دهند.
ويژگي 90 D در اين است كه عمليات فيلمبرداري با لنزهاي قابل تعويض و خاص امكان‌پذير خواهد بود. اين دوربين در مقايسه با دوربين‌هاي فيلمبرداري ديجيتالي با امكان تعويض لنز ويژگي‌هاي قابل انعطاف و انطباق‌پذيري را براي كاربر فراهم مي‌آورد. سنسور بزرگ اين دوربين كيفيت بهتري را در شرايط نور كم مهيا خواهد ساخت. البته از نقاط ضعف اين دوربين (اگر بتوان به آن نقطه ضعف گفت) ضبط صدا به‌‌صورت Mono است. اين دوربين تا ماه سپتامبر و با قيمت 1000 دلار براي بدنه وارد بازار خواهد شد.

@@@

دوربين ديجيتالي الماسي‌
100948493111.jpg


شركت Canon دوربين ديجيتالي جديدي با نام‌ Canon PowerShot Elph ساخته است كه با امكانات ويژه اي كه دارند، تنها افراد خاصي مي توانند آن را خريداري كنند.
طلا و ديگر مدال هاي زرين براي كساني كه در مسابقات المپيك شركت كرده اند اهميت زيادي دارد اما براي كساني كه در اين مسابقات حضور ندارند، به جز طلا چيزهاي ديگري هم مي تواند ارزشمند باشد.شركت Canon دوربين ديجيتالي جديدي با نام Canon PowerShot Elph ساخته است كه با امكانات ويژه اي كه دارند، تنها افراد خاصي مي توانند آن را خريداري كنند.

هم اكنون تنها پنج نمونه از اين دوربين هاي ديجيتالي ساخته شده كه هر كدام از آنها 88 قطعه الماس را روي خود جا داده است و در مجموع، 22/2 قيراط الماس در آن استفاده شده است.

اين دوربين كه تاكنون نمونه آن در دنيا ساخته نشده، 10 هزار دلار قيمت دارد و اگر اين پنج مدل به فروش برسد، شركت Canon باز هم از آنها توليد خواهد كرد.امكانات اين دوربين ديجيتالي با مدل هاي معمولي آن تفاوتي ندارد و شركت سازنده فقط الماس را به مدل هاي معمولي افزوده است.


@@@

آيفون جواهرنشان‌
100948482664.jpg


ناليس آتم (Knalihs Athem) طراح و جواهر فروش سوييسي گوشي iPhone3G را با الماس تزيين مي‌كند. گوشي نسل سومي آيفون قرار است با بيش از 475 قطعه الماس از بهترين نوع به دست اين جواهر‌ساز سوييسي تزيين شود، او مي‌خواهد 75/3 قيرات الماس روي گوشي اپل بكارد.
تنها 50 دستگاه از اين گوشي جواهرنشان ساخته مي‌شود. 10 دستگاهي كه در ابتدا از اين مدل‌ تهيه مي‌شود 10هزاردلار قيمت دارد و در آينده اين قيمت نيز افزايش خواهد يافت.

@@@

رايانه‌اي مخصوص خودرو
شركتKNGT محصول جديد خود را با نام1 MK وارد بازارهاي كره كرد تا بتواند در تابستان امسال بخش بيشتري از بازارهاي ديجيتالي را به دست آورد. دستگاه قابل حمل1 MK در اصل يك رايانه شخصي براي استفاده در اتومبيل است كه روي آن سيستم عامل Windows Mobile نصب شده و كليه امكانات رايانه‌هاي شخصي را در اختيار كاربران مي‌گذارد.
رايانه جديد 1MK از سي‌دي و دي‌وي‌دي پشتيباني مي‌كند و تصاوير را در نمايشگر لمسي 95/6 اينچي خود با كيفيت 800 در 480 پيكسل(WVGA) به نمايش مي‌گذارد. رايانه1 MK كه هدف از توليد آن انتقال نسل جديد فناوري‌ها به داخل اتومبيل است، قابليت اتصال به شبكه‌هاي اينترنت به صورت بي‌سيم را هم دارد و مي‌تواند از شبكه‌هاي SK ،KT و Nespot در كره پشتيباني كند. اين دستگاه پس از نصب در اتومبيل كليه امكانات يكGPS پيشرفته را در اختيار كاربر مي‌گذارد تا از طريق نقشه‌هاي ديجيتالي در كمترين زمان به مقصد برسد.

@@@

خواندن ذهن توسط رايانه‌
محققان موفق به ساخت رايانه اي شدند كه قادر به خواندن ذهن انسان با پويش مغز او، زماني كه به يك واژه خاص فكر مي كند باشد. اين تحقيق در مجله Science به چاپ رسيد و دانشمندان اميدوارند تا از اين راه به درك درستي از اينكه مغز كجا و چگونه اطلاعات را ذخيره مي كند، برسند.
تام ميچل، از دپارتمان فراگيري ماشين در دانشگاه Carnegie Mellon كه در هدايت تحقيقات كمك مي‌كند، گفت: اين مطالعات همچنين مي تواند آغازي بر يافتن درمان بهتري براي اختلالات گويشي و ناتواني در يادگيري باشد.
ميچل در يك مصاحبه تلفني گفت: پرسشي كه ما به دنبال يافتن پاسخش هستيم، پرسش بشر در طول قرنها بوده است. اينكه "مغز چگونه دانش را تشكيل مي دهد و سازماندهي مي كند. تنها در حدود 10 يا 15 سال است كه ما راهي براي تحقيق راجع به اين سئوال يافته ايم. تيم مطالعاتي، از تكنولوژي MRI ، براي پويش مغز استفاده كردند كه با آن مي توان زمان واقعي فعاليت مغز را مشاهده نمود.

در اين آزمايش از 9 دانشجوي داوطلب استفاده شد، و از مغزشان، در حاليكه به 58 واژه متفاوت فكر مي‌كردند تصويربرداري بعمل آمد. بدين صورت كه واژه‌ها به آنان داده شد و از آنها خواسته شد تا بعد از ديدن هر واژه، به مشخصات و ويژگي ها و خواص آن كلمه فكر كنند. آنها قصد داشتند تا با جمع آوري تصاوير مغزي 9نفر كه به 58 لغت متفاوت فكر ميكنند، يك تصوير مغزي نمونه (ميانگين) براي هر كلمه بيابند.

ميچل ميگويد: اگر من به شما تصاوير يك مغز از دو كلمه را نشان بدهم، خواهيد ديد كه بسيار شبيه يكديگرند و اگر بيشتر دقت كنيد، تفاوت هاي ظريفي را شاهد خواهيد بود. ما برنامه اي داريم كه فعاليت ميانگين مغز را براي تمام كلماتي كه فرد به آنها نگاه كرده است، اندازه گيري مي كند و ما بدين شكل به ميانگيني مي رسيم كه هر فرد با ديدن يك كلمه درباره اش فكر مي كند و اين ميانگين را از كل تصاوير كم مي كنيم. بعد از اينكه تمام 58 لغت آزموده شد، اين سوال مطرح شد: حالا دو واژه جديد هستند كه شما هنوز آنها را نديده ايد: كرفس و هواپيما و از كامپيوتر خواسته شد تا انتخاب كند كه تصوير مغز با كدام كلمه مطابقت دارد؟ رايانه اين آزمايش را هم با موفقيت گذراند، بطوريكه توانست پيش بيني كند كدام تصوير در زماني گرفته شده كه فرد راجع به "كرفس" فكر مي‌كرده و كدام يك زماني كه او به "هواپيما" فكر مي‌كرده است. مرحله بعدي، تحقيق راجع به فعاليت مغز براي عبارات مركب است.

ميچل مي گويد: اگر من بگويم"خرگوش" يا "خرگوش چابك" يا "خرگوش نرم"، اين تفاوت بسياري با هم دارند. من قصد دارم تا اين تحقيقات، پايه‌اي براي مطالعه بر عملكرد زبان در مغز باشد.

ميچل از اينكه فعاليت مغز در بين 9 نفر داوطلب بسيار شبيه به هم بود تعجب كرد، زيرا آزمايش بسيار طاقت فرسا بود و در طول MRI، شخص بايد براي مدت نسبتاً زيادي بنشيند يا دراز بكشد و تمركز نيز بسيار دشوار خواهد بود، زيرا داوطلب ممكن است ناگهان احساس گرسنگي كند يا حواسش پرت شود.


@@@

لگوهاي مدرن
100948482744.jpg

به ياد لگوهاي دوران كودكي مي‌توانيم از اين حافظه‌هاي فلش استفاده كنيم.

@@@

مجددا لینک دانلود این شماره :

كليك شماره 203- يكشنبه 17 شهریور 1387

دانلود حجم 1.2
 

DNL

کاربر فعال بازیهای کامپیوتری
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,823
لایک‌ها
16
محل سکونت
کهکشان راه شیری
ممنون کار ما رو راحت کردین
همینجور ادامه بدین
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ممنون کار ما رو راحت کردین
همینجور ادامه بدین
خواهش میکنم

سعی میکنم هر هفته هم زمان با قرار گرفتن روی سایت ، مطالب رو اینجا بذارم .

موفق باشید .
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره 204 برای دوستانی که پی دی اف نمی خونن :

محصولات‌‌ ويژه ماه‌‌ مبارك ‌‌رمضان‌
100949080391.jpg


عرضه محصولات ويژه ماه مبارك رمضان در پورتال چند رسانه‌اي "ويترين" كه نخستين شبكه عرضه محصولات الكترونيكي از طريق تلفن همراه در ايران است، آغاز شده است. به گزارش سيتنا به نقل از روابط عمومي ايرانسل، مشتركين سيمكارت‌هاي دائمي، اعتباري و پيام رسان ايرانسل مي‌توانند با ارسال سفارش خود از طريق پيام كوتاه به شماره 8282 و يا پورتال ويترين به نشاني http://vitrin.irancell.ir محصولات ويژه اين ماه مبارك را از طريق پيام كوتاه و با قلم فارسي بر روي تلفن همراه خود دريافت كنند.
براين اساس در گروه پيام‌هاي ثبت نامي، مشتركين با ارسال كد ثبت نام SUB RAMF از طريق پيام كوتاه به شماره 8282 براي يك هفته هر روز ترجمه دعاي روزهاي ماه مبارك رمضان را دريافت خواهند كرد و با ارسال كد ثبت نام SUB RAMA براي يك هفته هر روز متن دعاي روزهاي اين ماه مبارك از طريق پيام كوتاه برايشان ارسال خواهد شد.
با ارسال كد ثبت نام SUB RAMS به همين شماره براي يك هفته هر روز هنگام غروب مناجات شب‌هاي اين ماه مبارك و با ارسال كد ثبت نام SUB RAMP براي يك هفته هنگام سحر متن مناجات سحرهاي ماه مبارك رمضان به وسيله تلفن همراه براي مشترك ارسال مي‌شود. همچنين با ارسال كد ثبت نامSUB RAMN به شماره 8282 براي يك هفته هر روز نمازهاي مستحبي اين ماه مبارك براي مشتركين ارسال خواهد شد.

هزينه ثبت نام و دريافت محصولات ذكر شده به مدت يك هفته 210 تومان است كه در سيمكارت‌هاي اعتباري از اعتبار مشترك كسر و در سيمكارت‌هاي دائمي به صورتحساب آنها اضافه مي‌شود. همچنين دريافت محصولات فوق با ارسال كد تمديد ثبت نام توسط مشترك قابل تمديد براي يك هفته ديگر است.

در گروه پيام‌هاي درخواستي با ارسال عبارت RAMF به شماره 8282 مي‌توانند ترجمه دعاي روز جاري و با ارسال عبارت RAMA متن عربي دعاي روز را از طريق پيام كوتاه دريافت كنند. با ارسال عبارتRAMS مناجات شب‌هاي ماه مبارك و با ارسال عبارتRAMP مناجات سحرهاي اين ماه براي متقاضي ارسال مي‌شود. همچنين در صورت ارسال عبارت RAMH احاديث مرتب با اين ماه عزيز و با ارسال عبارت RAMN به شماره 8282 نمازهاي مستحبي روزهاي ماه مبارك رمضان براي مشترك به وسيله پيام كوتاه ارسال مي‌شود. هزينه دريافت محصولات بالا 35 تومان به ازاي هر بار سفارش است كه اين هزينه شامل هزينه ارسال درخواست به شماره 8282 و ارسال محصول مورد تقاضا خواهد بود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص خدمات و محصولات ويترين به پورتال اين سرويس به نشانيhttp://vitrin.irancell.ir و يا بروشورها و اطلاعيه‌هاي ويژه اين سرويس مراجعه فرماييد.


@@@

صيانت از حريم فيبرنوري كشور
100949080711.jpg


لايحه‌اي با عنوان صيانت از حريم فيبر نوري كشور حدود سه سال پيش از سوي دولت به مجلس تقديم شد تا پس از تبديل به قانون، حريم خاصي براي اين شبكه در نظر گرفته شود و عاملان قطع شبكه، هزينه‌هاي ارتباط مجدد آن را بپردازند؛ اين لايحه كه بنا به پيشنهاد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در تيرماه سال گذشته به تصويب رسيده و هم‌اكنون در مجلس در انتظار بررسي است؛ به گفته‌ مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت تا چند روز آينده در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود.
محمدباقر ظهوري‌فر در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار كرد: تا زمان مطرح شدن اين لايحه در صحن علني مجلس يك بار ديگر جلسه مشتركي با برخي نمايندگي خواهيم داشت تا موارد مورد نياز مطرح و بررسي شوند. وي اظهار كرد: اگر مشكل خاصي پيش نيايد و تمام كارها طبق برنامه‌ريزي پيش برود مي‌توان اميدوار بود كه تا سه ماه آينده اين لايحه در مجلس تصويب شود.

به گزارش ايسنا بروز قطعي‌هاي ناخواسته شبكه‌ فيبر نوري تاكنون خسارت زيادي به كشور وارد كرده و اختلالاتي در ارتباطات داخلي و بين المللي به وجود آورده است؛ در حال حاضر شبكه‌ فيبرنوري كشور اطلاعات بين شهري استان‌ها، اطلاعات سازمان‌ها، شركت‌ها و ارتباطات نظامي و انتظامي را برقرار مي‌كند و از طرفي 95 درصد ارتباطات كشور از طريق فيبر و تنها 5 درصد آن به وسيله سيستم‌هاي راديويي انجام مي‌شود.

اما صمد مومن‌بالله- معاون حقوقي و امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات - چندي پيش در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اهميت مقوله‌ فيبرنوري و حفاظت از آن گفته بود: فيبر نوري بايد در سراسر كشور گسترده شود و بهترين مكان براي گسترش آن در كنار جاده‌هاي كشور است. به گفته‌ او بايد اين موضوع جزو برنامه‌هاي اصلي قرار بگيرد و در اين راستا در تلاشيم بتوانيم قانوني را در اين زمينه در مجلس به تصويب برسانيم و از طرفي با توجه به اينكه فناوري اطلاعات به تدوين قوانين جديد نياز دارد به دنبال آن هستيم كه پيشنهادهايي را در مجلس به تصويب برسانيم تا بتوان از حريم اطلاعات و ارتباطات، فيبرنوري و زيرساخت‌هاي آن به نحو قانوني حفاظت كنيم.

وي معتقد بود حفاظت از حريم فيبرنوري بايد به صورت قانون درآورده شود تا افراد و دستگاه‌هاي مختلف پيش از انجام اقدامات، حريم آن را حفظ كنند و اگر خسارتي زدند، هزينه را جبران كنند، از سويي بايد فيبرنوري به عنوان يك سرمايه ملي ديده شود زيرا تمامي ارتباطات داخلي و بخش اعظمي از ارتباطات خارجي كشور را تامين مي‌كند.


@@@

چشم‌اندازICT دركشور
به گفته معاون وزير ارتباطات، تمام سطوح مديريتي و اجرايي كشور در ضرورت بهره‌گيري و استفاده از مزاياي فناوري‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات ترديدي نداشته و هم عقيده‌اند.
وي گفت تا ديروز دلايل بسيار و امروز شواهد زيادي وجود دارد كه بايد از روش‌هاي سنتي مديريت،‌ انجام كار و ارايه خدمات، در جهت حفظ و ارتقاي منابع كشور و منافع مردم به روش‌هاي مبتني بر فناوري‌هاي اطلاعات انتقال يابد.
معاون وزير ارتباطات از ارايه انواع خدمات مخابراتي، بانكي و آموزشي به عنوان بخشي از مظاهر فن‌آوري نام برد و گفت: البته وضعيت موجود هيچگاه نبايد رضايت‌بخش تلقي شود و همواره بايد رو به جلو حركت كنيم.

وي با اشاره به سرعت تغييرات فناوري افزود: بايد با برنامه‌ريزي علمي، بسيج امكانات موجود و استفاده از تجارب موفق بين‌المللي همگام با تغييرات گام برداريم.

رئيس كميته علمي سومين همايش فناوري اطلاعات و ارتباطات با اشاره به حركت كشورهاي پيشرفته به سمت ارايه خدمات يكپارچه مخابراتي و اينترنتي اضافه كرد: ‌ارايه يكپارچه خدمات مزاياي متعددي از جمله كاهش هزينه‌ها، افزايش كيفيت خدمات و رضايتمندي كاربران را به همراه دارد و حركت به سمت آن اجتناب‌ناپذير است.

وي برگزاري سومين همايش فناوري اطلاعات و ارتباطات را فرصت مناسبي براي هم‌انديشي و تبيين روش‌هاي مناسب هدفمند جهت بهره‌برداري از منابع انساني و مالي دانست تا هر چه سريع‌تر به شاخص‌هاي مناسب جهانيICT برسيم. سومين همايش فناوري اطلاعات و ارتباطات با موضوع "شبكه‌هاي نسل آينده" 12 آذرامسال درهتل المپيك تهران برگزار خواهد شد.


@@@

سرويس ‌‌شناسايي ‌‌چهره ‌‌ا‌فراد
100949080499.jpg


گوگل اعلام كرد همزمان با راه‌اندازي نسخه آزمايشي جديد از سرويس آنلاين اشتراك عكس خود موسوم به پيكاسا، قابليت شناسايي و تشخيص چهره افراد را نيز به آن اضافه مي‌كند. ارائه اين سرويس پس از خريد شركت Neven Vision توسط گوگل در آگوست سال 2006 امكان پذير شده است.
در حال حاضر كاربران پيكاسا مي‌توانند براي چهره افراد مختلفي كه در آلبوم آنلاين آنها وجود دارد، برچسب‌هاي مختلفي انتخاب كنند تا شناسايي آنان و جستجوي افراد از طريق عكسشان ساده تر شود. از طريق اين سرويس گروه‌بندي عكس‌هاي خانوادگي و عكس‌هاي مربوط به هر رويداد ساده تر مي‌شود.

نسخه جديد پيكاسا داراي امكاناتي براي ويرايش عكس‌ها، ساخت ويدئو از مجموعه عكس‌ها، افزودن متن به آنها و ساير موارد است. اين سرويس اينترنتي رايگان همچنين داراي يك رابط كاربري ساده و موثر و يك ابزار مكان است كه از Google Maps استفاده مي‌كند تا به كاربر كمك كند مكاني كه عكس در آن گرفته شده را مشخص كند.

سايت به‌روز شده پيكاسا از طريق مرورگرهاي سفاري و فاير فاكس نيز قابل دسترس خواهد بود. يك دكمهAdd Name Tags كه در سمت راست صفحه اين سايت قرار گرفته به كاربران كمك مي‌كند افرادي را كه در عكس‌ها وجود دارند شناخته و آن‌ها را مرتب يا جست‌و‌جو كرده و نمايش اسلايدي از تصاوير افراد موردنظرشان را ايجاد كنند.


@@@

استفاده ‌‌از‌ حس ‌لامسه در‌ محيط‌‌ ديجيتال‌
دانشمندان موفق شدند با استفاده از قدرت امواج صوتي كه گوش انسان قادر به شنيدن آنها نيست، اشياي مجازي خلق كنند كه در آسمان معلق مي‌ماند.
اين اشيا اگر چه غيرقابل ديدن هستند، اما انسان‌ها قادر به لمس آنها بوده و مي‌توانند وجودشان را با دستان خود به خوبي حس كنند. تاكنون استفاده از اينترنت محدود به دو حس بينايي و شنوايي بوده است، اما محققان ژاپني مي‌گويند اين اختراع زمينه را براي كاربرد حس لامسه در فضاي مجازي و وب فراهم خواهد آورد.
تاكايوكي ايواموتو و همكارانش در دانشگاه توكيو در مورد اين اختراع خود مي‌گويند: صداي موج حامل فشار است و تداخل امواج صوتي غيرقابل شنيدن براي انسان موجب خلق اشياي مجازي مي‌شود كه انسان قادر به لمس آنهاست.

در حال حاضر اشياي قابل خلق توسط اين فناوري بسيار ساده هستند، اما محققان ژاپني مي‌گويند در آينده نزديك از اين شيوه براي مدلسازي سه بعدي و طراحي نسل جديدي از بازي‌هاي ويديويي نيز استفاده خواهد شد. هنوز مشخص نيست اين اختراع در چه زماني به صورت تجاري قابل استفاده خواهد بود.


@@@

اشتراك آنلاين فعاليت‌هاي روزانه‌
100949080584.jpg


گوگل مي‌گويد در آينده نزديك سرويس جديدي به نام Jaiku را بر روي پلتفورم تلفن همراه خود ارائه خواهد داد تا افراد بتوانند به طور آني از فعاليت‌هاي آنلاين يكديگر باخبر شده و تجربيات و اقدامات در حال انجام خود را به اطلاع يكديگر برسانند.
اين سرويس توسط شركتي توسط jaikuinvites ابداع شده و به نظر مي‌رسد هدف گوگل از ارائه آن رقابت با خدمات سايت توييتر است كه سرويس مشابهي را به كاربران ارائه مي‌دهد. سرويس مذكور براي مدتي از طريق سايتjaiku.com در دسترس بود، اما هم اكنون اين سايت ظاهرا در دست تعمير است.

گوگل اعلام كرده كاربران اين سرويس مي‌توانند اطلاعات مربوط به تمامي فعاليت‌هايشان را با هم مبادله كنند و از طريق آن براي هم پيام بگذارند يا توصيه‌هايي ارائه كنند. ارسال فايل ازطريق اين سرويس از ديگر ويژگي‌هاي آن است. هنوز زمان مشخصي براي ارائه اين سرويس توسط گوگل اعلام نشده است.


@@@

اينترنت كابلي،DSL را كنار مي‌زند
100949080649.jpg


نتايج بررسي موسسه LRG نشان مي‌دهد استفاده از فناوري DSL در آمريكا براي استفاده از اينترنت كاهش يافته، زيرا دسترسي به شبكه از طريق كابل با سرعت بيشتري امكان‌پذير است. تا 4 سال قبل تنها 20 درصد خانوارهاي آمريكايي از اينترنت پرسرعت استفاده مي‌كردند كه اين رقم هم اكنون به 57 درصد رسيده است.
اما همزمان با همه گير شدن استفاده از اينترنت پرسرعت، مردم ترجيح مي‌دهند از فناوري‌هاي پيشرفته‌تري براي اتصال به شبكه استفاده كنند و در اين ميان اينترنت كابلي به گزينه بسيار محبوبي مبدل شده است. دسترسي به پهناي باند مناسب، قيمت‌هاي قابل قبول و در حال كاهش و از همه مهم تر سرعت بالاتر اتصال كه تا دو برابر اينترنت DSL است از جمله دلايل محبوبيت اينترنت كابلي در ايالات متحده است.

در سه ماهه دوم سال 2008 تنها يك ميليون كاربر جديد در آمريكا به جمع مشتركان سرويس‌هاي DSL اضافه شدند، حال آنكه اين رقم در مدت مشابه سال قبل دو ميليون نفر بوده و همين آمار نشانه افول محبوبيت فناوري DSL در آمريكاست. در مقابل تعداد افرادي كه طي اين مدت به استفاده از اينترنت كابلي روي آورده‌اند 2/1 ميليون نفر بوده و اين اولين بار است كه تعداد مشتركان جديد اينترنت كابلي از تعداد مشتركان تازه سرويس‌هاي DSL بيشتر مي‌شود.

برخي شركت‌هاي ارائه دهنده DSL در آمريكا كه اين خطر را جدي گرفته‌اند به ارائه سرويس‌هاي تازه تشويقي روي آورده‌اند و به عنوان مثال شركت وريزون به افرادي كه قبلا مشترك خدمات آن بوده‌اند تا 6 ماه اينترنت پرسرعت رايگان ارائه مي‌دهد.


@@@

رونق سرويس Office Live
100949080847.jpg


افزايش تعداد مشتركان سرويس Office Live شركت مايكروسافت به بيش از يك ميليون نفر، زنگ خطر را براي گوگل و سرويس google docs به صدا درآورده است. اين سرويس دسترسي آنلاين به خدمات مختلفي كه تاكنون تنها از طريق نرم افزار اداري Office در دسترس بوده را ممكن مي‌كند.
سرويس مذكور تنها شش ماه قبل راه‌اندازي شده و اين موفقيت باعث شده مايكروسافت به كسب موفقيت در زمينه ارائه خدمات آنلاين در رقابت با گوگل اميدوار شودOffice Live . به كاربران اجازه مي‌دهد اسناد خود را به طور آنلاين ويرايش كرده و به اشتراك بگذارند. مايكروسافت مي‌گويد دامنه خدمات در دسترس از اين طريق در آينده را افزايش خواهد داد و اميدوار است در آينده خدمات متنوع تري را بر مبناي نرم افزارهاي قديمي خود ارائه دهد.
خدمات ويديويي گوگل براي صاحبان مشاغل‌
گوگل با به‌روز كردن سرويس ويدئويي خود امكانات تازه‌اي را در اختيار صاحبان مشاغل قرار مي‌دهد. صاحبان مشاغل از طريق اين سرويس مي‌توانند فايل‌هاي ويديويي را در ميان كارمندان خود به اشتراك بگذارند. با توجه به رونق گرفتن ارتباطات ويديويي در محيط‌هاي كاري و كاسته شدن از استفاده از ايميل و حتي مسنجر، گوگل اميدواراست سرويس جديدش با استقبال مواجه شود.

مديران شركت‌هاي تجاري مي‌توانند از اين سرويس براي ارسال پيام، سخنراني، آموزش و انجام ديگر امور اداري استفاده كنند. سرويس ويديويي تجاري گوگل بخشي از بسته Google Apps Premier Edition خواهد بود كه هزينه استفاده از آن به ازاي هر كاربر 50دلار است. در اين بسته ابزار مختلفي براي طراحي تحت وب، انجام امور مختلف كاري و برنامه ريزي شغلي گنجانده شده است.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مرورگر آزمايشي گوگل منتشر شد
كروم‌

100949080939.jpg


گوگل روز سه‌شنبه از آخرين نوآوري خود پرده برداشت: نسخه‌اي آزمايشي از مرورگري جديد وopen source به نام كروم، .(Chrome) اين مرورگر، ظاهري بسيار پر زرق و برق و زيبا داشته و صفحات اينترنتي را بر اساس موضوع مربوطه در تب(‌ (tab‌هايي كه به‌راحتي مي‌توان با آنها كار كرد دسته بندي مي‌كند. اين مرورگر روش‌هاي مختلفي را نيز جهت كنترل تنظيمات internet privacy به كاربر عرضه مي‌كند. هم‌اكنون، مرورگر كروم براي سيستم عامل ويندوز و در 40 زبان زنده دنيا موجود است.
شركت StatCounter گزارش كرده است كه كروم در اولين روز انتشار خود، يك درصد از بازار جهاني مرورگرها را به خود اختصاص داده است. اودان كولن، از كارشناسان اين شركت، اين اتفاق را يك پديده به‌شمار آورده و آن‌را جنگي بر عليه شركت مايكروسافت قلمد‌اد مي‌كند. از نظر وي بازنده اصلي اين بازي فايرفاكس است. اين در حالي است كه شركت موزيلا، سازنده مرورگر فايرفاكس، در سايت خود به كروم براي ورود به عرصه رقابت مرورگرها خوش‌آمد گفته و به نظر مي‌رسد از اضافه شدن بر تعداد رقبا نگران نيست. از طرفي ديگر، استراتژي گوگل همواره تعقيب محصولات مهم شركت مايكروسافت بوده است. آنها Google Apps را براي نشانه رفتن Microsoft Office منتشر كردند. سپس، Android را براي جايگزيني سيستم عامل مايكروسافت توليد كردند. حال نيز كروم چالشي براي مرورگر IE مايكروسافت است. در حالي‌كه ممكن است بسياري بر اين عقيده باشند كه مرورگر كروم تنها IE را نشانه رفته است، اما در حقيقت هدف گوگل تبديل اين مرورگر به بستري است همچون ويندوز كه در آن تمام اموري كه كاربر مي‌خواهد با يك رايانه انجام دهد، از تايپ و ايميل گرفته تا ويرايش عكس‌ها را بتوان با اين مرورگر انجام داد. اما همچنان برخي از كارشناسان با توجه به اين‌كه اين مرورگر هنوز در مرحله تكميل است، آن را براي رقابت با 8 IE شركت مايكروسافت ناكارآمد مي‌دانند. در تحليل شركت StatCounter همچنين آمده است كه اينترنت اكسپلورر، 70 درصد بازار جهاني مرورگرهاي اينترنت را در اختيار دارد و پس از آن فايرفاكس با 22 درصد سهم در مكان دوم قرار دارد.

كروم قابليت‌هاي جديدي را به يك مرورگر اينترنت اضافه كرده است. اين مرورگر، بخش مربوط به آدرس و جستجو را با يك‌ديگر تركيب كرده و هنگامي‌كه كاربر تب جديدي را باز مي‌كند صفحه‌اي را خواهد ديد كه شامل جستجوهاي اخير و سايت‌هاي محبوب وي (bookmarks) و نيز تصاوير سايت‌هايي كه بيشترين بازديد را از آنها داشته است مي‌شود. به علاوه، هر tab مستقل از ديگر تب‌‌ها كار كرده و اگر تبي دچار اشكال شده يا بد عمل كند، ديگر تب‌ها پايدار مانده و كاربر مي‌تواند بدون بستن كامل مرورگر به كار خود ادامه دهد. همچنين، گوگل موتور JavaScript جديدي به‌نام 8 V ساخته است كه نه تنها سرعت نرم افزارهاي تحت وب را افزايش مي‌دهد بلكه به بسياري از نرم افزارهاي جديدي كه در ديگر مرورگرها قابل اجرا نيستند اجازه كار مي‌دهد. اما در عمل، نسخه آزمايشي جديد IE در برخورد با صفحاتي كه پر از تصاوير متحرك فلش هستند بسيار بهتر از ساير رقبا عمل مي‌كند. انتشار كروم بدين معني نيست كه مرورگر جديد قرار است يك شبه بازار مرورگرها را در اختيار بگيرد. گرگ استرلينگ تحليل‌گر ارشد شركتSterling Market Intelligence مي‌گويد فايرفاكس سالياني است كه در بازار مرورگرها حضور دارد اما هنوز علي‌رغم شهرت خود نتوانسته است به 25درصد از بازار مرورگرها دست يابد.

وي بر اين عقيده است كه گوگل هميشه روند مشخصي را براي انتشار محصولات خود طي مي‌كند. گوگل ابتدا محصول را منتشر كرده، سپس اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا اين محصول مي‌تواند رتبه يك در آن بازار به‌خصوص را بدست آورد يا خير. در حالي‌كه در بسياري از اوقات محصول پس از گذشت اندك زماني دوام نياورده و از ميدان خارج مي‌شود.

استرلينگ مي‌گويد: گوگل محصولات خوبي عرضه مي‌كند، اما زمان انتشار آنها به موقع نيست زيرا در هنگام انتشار به‌خوبي كامل نيستند. بايد منتظر ماند و ديد كه چه سرنوشتي در انتظار كروم است.

اين مرورگر جديد را مي‌توانيد از آدرس
www.google.com/chrome دانلود كنيد.

@@@

لينكدوني
علمي و پژوهشي‌


شناسايي و معرفي حيوانات اهلي و وحشي ايران‌

http://www.iranzoo.net

جعيت مرغداران ايران‌

http://www.irpoultry.net

پايگاه اطلاع‌رساني حشره‌شناسي ايران‌

http://www.entomology.ir

انجمن علمي مواد پرانرژي ايران‌

http://www.isaem.org

پايگاه اطلاع‌رساني زلزله‌

http://www.earthquake.ir

گياه پزشكان جوان‌

http://www.plantpathology.mycloob.com

خانه گل ايران‌

http://www.golemahtab.com

سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور

http://gsi.ir

شركت كنترل آلودگي هوا

http://www.aqcc.org

انجمن تاريخ پژوهان‌

http://shr.org.ir

پايگاه اطلاع‌رساني مهندسي مكانيك ايران‌

http://www.mech.ir

@@@

كاهش ارزش سهام ياهو
ياهو‌‌ ضرر ‌كرد؟!

100945994224.jpg


ارزش سهام شركت ياهو به كمترين ميزان خود در پنج سال اخير تنزل كرد. افت ارزش سهام ياهو در پي رد پيشنهاد 5/47‌ميليارد دلاري شركت مايكروسافت براي خريد ياهو بوده است.
مايكروسافت در ماه مه براي خريد هر سهم ياهو 33 دلار پيشنهاد كرده بود و هيات مديره ياهو با رد اين پيشنهاد، باعث شدند ارزش كل سهام ياهو 13‌ميليارد دلار پايين تر از پيشنهاد مايكروسافت باشد.
نخستين پيشنهاد مايكروسافت 31 دلار براي هر سهم بود كه در ماه ژانويه مطرح شد و ياهو آن را رد كرد. ياهو پس از رد پيشنهاد دوم، بار ديگر تقاضاي افزايش مبلغ پيشنهادي نمود و مايكروسافت را دچار ترديد كرد. هم‌اكنون، سهام‌داران ياهو از اين نكته نگران‌اند كه اين شركت نمي‌تواند در آينده نزديك قيمت هر سهم خود را به بالاتر از 30 دلار برساند.

برخي از تحليل‌گران بر اين باورند در صورتي‌كه ارزش هر سهم ياهو همچنان پايين‌تر از 30 دلار باقي بماند، هيات مديره شركت تحت فشار فزاينده‌اي جهت تعويض يكي از بنيان‌گذاران اين شركت به‌نام جري يانگ، كه هم‌اكنون مدير اجرايي اين شركت است، خواهد بود.

يانگ در ابتداي سال جاري ميلادي متعهد شده بود كه درآمد خالص ياهو را در طي دو سال آينده 25 درصد افزايش دهد. در طول شش ماهه اول سال جاري ميلادي، درآمد خالص ياهو 11 درصد افزايش يافته است و به رقم 7/2‌ميليارد دلار رسيده است.

فرانك بيوندي و جان چاپل، دو رئيس پيشين هيات مديره ياهو، در ماه گذشته جايگزين كارل ايكان سهام‌دار ناراضي در هيات مديره شدند كه از موافقين فروش ياهو به شركت مايكروسافت بود.

بسياري از سهام‌داران تاكنون ناخرسندي خود را از يانگ و روي باستوك، رئيس ياهو، ابراز كرده اند. در راي گيري‌اي كه ماه گذشته ميلادي در جلسه سالانه ياهو انجام شد، در حدود 34‌درصد سهام‌داران با انتخاب مجدد يانگ به عنوان مدير اجرايي مخالفت كردند و تقريبا 40درصد از آنان خواستار كناره‌گيري باستوك از رياست هيئت مديره شدند.

گوگل قرار است از ماه اكتبر تبليغاتي را در كنار نتايج جستجوي ياهو به فروش برساند و ياهو اميدوار است با كمك رقيب خود بر ارزش سهام خود بيفزايد. تكنولوژي برتر گوگل در تبليغات اينترنتي باعث افزايش درآمد ساليانه 800 ميليون دلاري ياهو خواهد شد. گوگل و ياهو در ايالات متحده بيش از 80‌درصد آگهي‌هايي را كه در كنار نتايج جستجو قرار مي‌گيرند به فروش مي‌رسانند.


@@@

ساخت منو با جي‌كوئري‌
منو‌هاي‌ جذاب‌

100949081086.jpg


امروز مي‌خواهيم در مورد يكي ديگر از قابليت‌هاي مهمي‌ كه در طراحي‌هاي جديد بايد مد نظر طراحان قرار گيرد صحبت كرده و ابزار بسياركار آمدي را معرفي كنيم.
يكي از خاصيت‌هاي طرح‌هاي جديد، وجود تمامي ‌امكانات مورد نياز كاربران درپيش رويشان است.
به اين معني كه وقتي شما وارد سايتي مي‌شويد، اگر سايت، با رعايت كليه موارد يك طراحي استاندارد بنا شده باشد، مي‌توانيد تمامي ‌عوامل مورد نياز جهت پيدا كردن هرچه سريع‌تر خواسته خود از سايت مورد نظر را، در يك نگاه جلوي روي خود مشاهده كنيد. به عنوان مثال طرح‌هاي جديد، بايد به نحوي پياده سازي شده باشند كه كاربران فقط با 2 يا 3 كليك به مقصود خود برسند، اين كار شايد براي سايت‌ها‌‌و وبلاگ‌هاي كوچك بسادگي امكان‌پذير باشد، اما پرتالي را درنظر بگيريد كه اطلاعات زيادي را در خود جاي داده است يا وب سايت يك شركت كه بايد در روز كاربران زيادي را به هدف‌هايي خاص راهنمايي كند، آن وقت تكليف چيست؟

يكي از راه‌هاي متداول و دائمي‌ايجاد منو‌هاي مديريتي صفحات و يا همان navigation منو‌ها است. در برخي از سايت‌ها ‌‌اين منو‌ها‌‌به صورت ساده‌اي استفاده مي‌شوند، چند لينك را در خود جاي مي‌دهند كه حاوي مسير‌هاي مهمي‌ است كه كاربران احتمالا بيشتر با آنها ‌‌سر و كار دارند. اما وقتي تعداد اين لينك‌ها ‌‌زياد مي‌شود، دردسر يك طراح وب شروع مي‌شود كه اين دردسر پيدا كردن مكاني مناسب در صفحه است كه بتواند حجم لينك‌ها‌‌ي مورد نظر را در خود جاي دهد.

در اغلب اوقات اين كار نشدني است‌
راه حل قديمي‌ اين مساله استفاده از منو‌هايي است كه با كمك جاوااسكريپت ايجاد مي‌شدند، منو‌هاي "كركره اي" و "باز شو" مي‌توانستند كمك زيادي كنند و حجم زيادي از لينك‌ها‌‌را به نحوي كه فضاي زيادي به خود اختصاص ندهند، درخود جاي دهند، ضمن اينكه افكت‌هاي مختلفي نيز مي‌توان براي نمايش آن‌ها‌‌استفاده كرد و اين كار جلوه بيشتري به طراحي كلي سايت مي‌بخشيد.

اما بزرگترين مشكل آنها ‌‌اين بود كه به حجم زيادي از دستورات جاوااسكريپت براي ايجاد منوي مورد نظر نياز بود و حتي در برخي موارد استايل منو‌هاي مورد نظر به سليقه طراح نبود و و يا تغيير در طرح آنها به سختي صورت مي‌گرفت و طراح نمي‌توانست آنچه مدنظر دارد را پياده سازي كند.

امروز و با كمك فريم‌ورك جي‌كوئري مي‌توان تنها ‌‌با چند كليك منو‌هاي بسيار جذاب و كارآمدي را با افكت‌هاي متنوع ايجاد كرد!

پلاگينsuperfish جي‌كوئري يكي از كارآمد‌ترين و متداول‌ترين پلاگين‌هاي اين فريم‌ورك جهت ايجاد منو‌هاي متنوع است.

نصب در سه مرحله‌
1- ابتدا منوي مورد نظر خود را ايجاد كنيد، جهت استفاده از منو‌هاي استاندارد بايد از عناصر ul و li استفاده كنيد. نمونه‌هاي استاندارد را مي‌توانيد در آدرس اينترنتي نويسنده اين پلاگين كه در ادامه ارائه مي‌شود مشاهده نماييد.
2- كد شناسايي پلاگين را بعد از معرفي جي‌كوئري به مرورگر در بخش head صفحه قرار دهيد.

scripttype="text/javascript"src=>
<superfish.js"<>/script"

3- دستور زير را نيز در پايين‌ترين بخش head صفحه قرار دهيد.

<script+type="text/javascript">
ت(document).ready(function()$
('ul.sf-menu').superfish();$
;(ت
</script>

اگر دقت كنيد اين پلاگين فقط با استفاده از يك دستور عنصر اصلي ليست شما را (ul) به منوي كاملا حرفه اي تبديل مي‌كند.

اين دستور با استفاده از تابع پوششي جي‌كوئري عنصر مورد نظر كه در اينجا با نام sf-menu مشخص شده است را تحت تاثير قرار مي‌دهد و سپس تابعsuperfish را به آن ربط مي‌دهد.

اين پلاگين بر روي كار ديگر پلاگين‌هاي جي‌كوئري تاثيري نمي‌گذارد و شما مي‌توانيد با ادغام كردن اين پلاگين با ديگر پلاگين‌هاي جي‌كوئري نتيجه بهتري را بدست آوريد.

آدرس صفحه خانگي اين پلاگين
http://users.tpg.com.au/jbirch/http://users.tpg.com.au/jbirch/plugins/superfish

است، شما مي‌توانيد با مراجعه به آدرس فوق و يا تايپ عبارت jquery superfish در جستجوگر گوگل، به صفحه مورد نظر رسيده و علاوه بر دريافت پلاگين، اطلاعات مفيدتري را از طريق آدرس اينترنتي معرفي شده كسب كنيد.
اميدواريم كه با استفاده از اين پلاگين منو‌هاي خود را جذاب‌تر از گذشته طراحي و پياده‌سازي كنيد.


@@@

شبكه‌
توافق ‌‌براي ‌‌يك ‌‌ارتباط موفق‌

100949081161.jpg


هفته گذشته در مورد ارتباط بي‌سيم رايانه‌ها و شبكه‌هاي مبتني بر اين فناوري صحبت كرديم. همان‌طور كه مي‌دانيم در شبكه‌هاي بي‌سيم، اگر دو سيستم در حوزه ديد يكديگر قرار داشته باشند مي‌توانند با هم ارتباط برقرار كنند و به صورت مستقيم به تبادل اطلاعات بپردازند. پيش از آن‌كه دو دستگاه بتواند براي يكديگر فريم‌هاي اطلاعاتي ارسال كنند لازم است با يكديگر ارتباط و اتصال برقرار كنند. روش اتصال در اين سيستم به hand shaking معروف است.

handshaking
اين عبارت در لغت به معناي دست دادن دو نفر به هنگام ملاقات با يكديگر است و در اصطلاح رايانه نيز با مفهومي مشابه به دست تكاني مشهور است. اگر دو دستگاه بخواهند با يكديگر تبادل داده داشته باشند براي برقراري ارتباط، لازم است دو فريم كنترلي بين دو طرف مبادله شود. در عين حال اين فريم‌ها، ساير ايستگاه‌ها را نيز از يك انتقال قريب‌‌الوقوع مطلع مي‌سازد. اين رويه دست تكاني است كه به اين ترتيب انجام مي‌شود:

ابتدا ايستگاه A، يك فريم كنترلي به نام تقاضاي ارسال يا RTS به ايستگاه B ارسال مي‌كندRTS) به معناي Request to send است)‌ طول زمان لازم براي تبادل داده در اين فريم كنترلي ارسالي گنجانده شده است. يعني دريافت‌كننده اين فريم، پس از دريافت و باز كردن آن متوجه مي‌شود كه چه زماني قرار است بين اين دو ايستگاه صرف تبادل داده شود. پس از اين كار ايستگاه B با يك فريم كنترلي ديگر به نام پذيرش ارسال CTS) يا (Clear to send پاسخ مي‌دهد.

اين فريم نيز حاوي طول زمان تبادل داده‌اي است كه در فريم RTS قيد شده بود. به اين ترتيب وقتي ايستگاهCTS,A را دريافت مي‌كند، با ديدن زمان تبادل داده، اين‌طور مي‌پندارد كه سر زماني كه خود تعيين كرده بود توافق شده است. از طرف ديگر چون ايستگاه‌هاي ديگر نيز مي‌‌توانند CTS را دريافت كنند با دريافت آن متوجه مي‌شوند كه ايستگاهB به مدت زمان مشخصي در حال تبادل اطلاعات خواهد بود. بنابراين خودشان بايد از ارسال اطلاعات پرهيز كنند. البته ايستگاهي كه فريمRTS را دريافت كرده، اما فريمCTS را دريافت نكرده، به اندازه كافي به ايستگاهB نزديك نبوده و شامل اين فرآيند نمي‌شود. بنابراين چنين دستگاهي مي‌تواند در صورت نياز داده‌هاي خود را ارسال كند.

پس از دريافت فريم CTS ،‌ ايستگاه A مي‌تواند ارسال خود را آغاز كند. ايستگاه B نيز يك فريم كنترلي تصديق(Acknowledgment) براي تاييد دريافت داده‌ها ارسال مي‌كند. همه ايستگاه‌ها تا پيش از دريافت اين فريم از دستيابي به رسانه انتقال (هوا)‌ خودداري مي‌كنند. در اينجا خوب است به اين نكته اشاره كنيم كه ايستگاه‌هايي كهRTS را دريافت مي‌كنند وCTS را دريافت نمي‌كنند، احتمالا در برد فرستنده هستند ولي در برد گيرنده نيستند. اگر اين ايستگاه‌ها اندكي مهلت بدهند تا در پاسخ RTS ، فريم CTS برگردد، پس از آن آزادند براي هر كس (بجز فرستنده كه در حالت ارسال قرار دارد و ايستگاه‌هاي تحت پوشش آن)‌ سيگنال بفرستند. استانداردهاي عملي، جانب احتياط را نگه داشته‌اند و در آنها، همه ايستگاه‌هايي كه RTS ياCTS را مي‌شنوند موظفند تا پايان دوره انتقال فريم از ارسال خودداري كنند و در اين زمان تنها مجازند به داده‌هاي جاري روي كانال گوش بدهند و آنها را دريافت كنند.

همچنين اين احتمال هست كه دو يا چند ايستگاه همزمان اقدام به ارسال فريم‌هاي RTS كنند. طبيعتا اين فريم‌ها با يكديگر تصادم خواهند كرد و از بين مي‌روند و از آنجا كه هيچ ساز و كاري براي كشف اين تصادم وجود ندارد، اگر فرستنده فريم‌ CTS را از گيرنده دريافت نكند، فرض را براين خواهد گذاشت كه تصادم رخ داده است و فريم‌CTS از بين رفته است، همچنين اگر ايستگاهي در يك زمان از قبل مشخص شده، فريم ‌CTS را دريافت نكرد، فرض مي‌كند مشكلي پيش آمده است. در اين صورت اين ايستگاه براي يك مدت زمان تصادفي صبر مي‌كند و مجددا تلاش خود را براي ارسال تكرار خواهد كرد. اين روش كليت توافق براي ارسال داده و برقراري ارتباط بين دو ايستگاه كاري در يك شبكه بي‌سيم است كه به روش دست تكاني معروف است.


@@@

ثبت ‌‌‌نرم ‌افزارها
100949081389.jpg


سيستم‌عامل سيمبيان كار خود را از 10 سال پيش آغاز كرد و اقدام به توليد سيستم‌عامل خود براي گوشي‌ها موبايل نمود كه مي‌توانستند بر روي دستگاه‌هاي مختلف نصب شده تا بتوان هم از امكانات يك گوشي مثل دوربين ، بلندگو و ... استفاده كرد، هم براي آنها اقدام به توليد نرم‌افزار‌هاي جانبي همراه با امكانات مختلف نمود.
اما كساني كه گوشي‌هايي با آخرين سري نگارش اين سيستم‌عامل تهيه كردده بودند (نگارش‌هاي 3Symbian S06V و (0.3 Symbian UIQ ، در هنگام نصب برنامه‌ها با پيغام خطاي certificate error مواجه شده و برنامه قادر به نصب نبود و شما بايد براي رفع اين مشكل، بايد اقدام به ساين/ ثبت(Sign) ‌كردن نرم‌افزار مورد نظر مي‌كرديد. حال چرا بايد برنامه‌ها ساين بشوند و اصولا ساين كردن چيست.

از آنجايي كه نصب كننده برنامه، از وب سايتهاي مختلف و متفاوتي اقدام به دريافت و نصب برنامه مي‌كرد، اين برنامه‌ها مي‌توانستند براي مقاصد مختلف از جمله خرابكارانه، مثل ويروس، هك و ... نوشته شده باشند و آن شخص از اين موضوع بي اطلاع خواهند ماند و از همين رو نمي‌توانست به نرم‌افزار‌هاي اعتماد كافي داشته باشد. شركت سيمبيان براي اين منظور اقدام به طراحي سيستمي‌كرد كه براي اين كار اقدام به كنكاش در برنامه مورد نظر مي‌كرد و اگر يك سري كد‌هاي مختلف بر خلاف آن چيزي كه سيمبيان در نظر داشت در آن گوشي يافت مي‌شد، از ادامه نصب برنامه خودداري مي‌كرد.

آنها براي اين كار با استفاده از 2 فايلCer وKey اقدام به ساين فايل‌ها مي‌كردند. تا اينجاي كار هم مشكلي وجود نداشت و مشكل از روزي شروع شد كه سايت سيمبيان براي اين كار و ساخت اين دو فايل براي شما طلب 200 دلار در سال را مي‌كرد و اين غير قابل قبول بود. چون شما مجبور بوديد براي نصب برنامه‌هاي خود علاوه بر پولي كه براي خريد گوشي موبايل و احيانا برنامه مورد نظر پرداخت كرده ايد، هزينه اضافه تري را پرداخت كنيد.

از طرفي هم شما قادر به تعويض سيستم‌عامل‌هاي موبايل نيستيد تا در صورت ناراضي بودن بتوانيد از آن استفاده نكنيد. پس عملا شما در مقابل يك اقدام از پيش تعيين شده و بدون اطلاع قبلي قرار مي‌گرفتيد. اما همين كار ضربه بزرگي را به سيمبيان وارد كرد. اول اينكه عده اي اقدام به تعويض گوشي‌هاي خود با گوشي‌هاي سيستم‌عامل‌هاي ديگر كردند و عده‌اي هم كه قصد خريد اين نوع گوشي‌ها را داشتند، دست نگه داشته و اقدام به خريد نكردند.

اين كار باعث ضرر سيمبيان و هم شركت‌هاي توليدكننده گوشي‌هاي موبايل از جمله نوكيا، سوني اريسكون، سامسونگ و ... مي‌شد به طوري كه بعد از مدتي مسوولا‌ن مربوطه پي به اشتباه اين كار برده و اقدام به طراحي قسمتي در سايت خود به نامOpen Signed Online كردند كه از شما نرم‌افزار مربوطه را به علاوه كد گوشي شما دريافت كرده و نرم‌افزار را ساين شده تحويل شما مي‌داد. اما اين كار ديگر دير شده بود و برنامه نويسان موبايل خود اقدام به ساخت اين 2 فايل كردند و به رايگان آن را در اختيار همه قرار دادند.

اين كار باعث شد سايت سيمبيان كه مي‌توانست در آينده نزديك يكي از پربازديد‌كننده ترين سايت‌هاي اينترنتي باشد و تمام اين مطالبات به ناحق خود را از طريق تبليغات - تسهيلات و ... به نوعي تهيه كند، تبديل به جايي شد كه كمتر كسي اقدام به مراجعه به آن مي‌كند و اين نتيجه شكست اين اقدام بود. حال از اين حرف‌ها كه بگذريم ما از كجا مي‌توانيم اقدام به دريافت اين 2 فايل كنيم.

سايتwww.opda.com در آن مدت توسط برنامه‌نويسان خود اقدام به توليد اين فايل‌ها كردند و آن‌ها را به رايگان در اختيار همگان قرار دادند. شما براي دريافت آنها مي‌توانيد در اين سايت عضو شده و IMEI موبايل خود را كه با كد ستاره-مربع-06-مربع به دست مي‌آيد را nv آدرس 9
http://tinyurl.com/5dcng قرار داده تا آنها براي شما فايل‌ها را در عرض كمتر از دو روز ساخته و براي دريافت در سايت قرار دهند. در اينجا يك مشكل كوچك هم هست كه به راحتي قابل حل مي‌باشد. شما بايد براي دريافت اين فايل‌ها در اين سايت به زبان چيني يا انگليسي فعاليت كنيد.
اگر به اين 2 زبان آشنا هستيد كه پيشنهاد ميكنم با ارسال 1 الي 2 مطلب كوچك به راحتي فايل خود را دريافت كنيد. اما اگر آشنا نيستيد مي‌توانيد كد گوشي خود را به اين آدرس persianmobiles‌؛‌gmail.com ايميل كنيد تا فايل مورد نظر تا 2 روز بعد براي شما ارسال شود يا در جايي قرار داده شود كه شما به راحتي اقدام به دريافت آنها كنيد.

حال به اينجا مي‌رسيم كه ما اين فايل‌ها را دريافت كرديم. چگونه بايد اقدام به ساين برنامه خود كنيم. شما نياز به برنامهSIGNSIS داريد كه مي‌توانيد آن را از آدرسي كه در انتهاي اين مطلب قرار خواهيم داد دريافت كنيد.
بعد از دريافت اين نرم‌افزار آن را باز كرده و محتويات آن را داخل يك فولدر قرار مي‌دهيم. دو فايل Cer و key را هم به علاوه برنامه مورد نظر به اين فولدر انتقال دهيد. حال از بين آنها فايلautosignsis.bat را با يك اديتور متني مثل Notepad يا هر چيز ديگري باز كنيد و آن را به شكل زير تغيير دهيد :

به جايxyz.sis نام برنامه ساين نشده خود را قرار دهيد.

به جاي xyz-signed.sis نام برنامه را كه بعد از ساين شدن توليد مي‌شود را قرار دهيد كه مي‌تواند هر اسمي‌باشد!

به جاي xyz.cer نام فايل CER كه از سايت دريافت كرده ايد را وارد كنيد. به جاي xyz.key نام فايل KEY كه از سايت دريافت كرده ايد را وارد كنيد.

بقيه قسمت‌ها را با حال خود رها كرده و فايل را ذخيره كنيد. سپس بر روي فايل مذكور كليك كنيد. خواهيد ديد يك فايل SIS با نامي‌كه شما به جايxyz-signed.sis قرار داده ايد ساخته مي‌شود كه اين فايل اكنون ساين شده است و شما به راحتي مي‌توانيد آن را بدون مشكل بر روي گوشي خود نصب كنيد. ان‌شاء‌‌الله كه مشكل شما هم در اين زمينه رفع شده باشد و شما به راحتي بتوانيد اقدام به نصب برنامه‌هاي مختلف بر روي گوشي خود كنيد
آدرس دريافت فايل ساين كننده
http://forum.persianmobiles.com566-post1.html/

@@@

با دستان خود صحبت كنيد
100949081330.jpg


بايد قبول كنيم كه پاسخ دادن به تماس‌ها در حين بازي اسنوبورد كار دشواري است. اما به لطف جي سل محصول شركت سويني (Swany)، نخستين دستكش‌هاي اسنوبورد و اسكي مجهز به هندزفري، ديگر جاي نگراني نيست.
شما از تماس‌هاي ورودي با عمل لرزش مچ آگاه خواهيد شد. براي پاسخ دادن به تماس‌هاي ورودي فقط كافي است ضربه آرامي‌به پشت دست خود بزنيد. اين محصول به طور كامل و همراه با شارژر عرضه مي‌شود و در حالت استند باي 12‌ساعت و در حالت مكالمه 4 ساعت كار خواهد كرد. اسپيكر و ميكروفون داخل كف و شست (دستكش) جاي گرفته اند و از آنجا كه در معناي واقعي كلمه با دست خود صحبت مي‌كنيد ممكن است كمي‌احمقانه و مسخره جلوه كنيد. اين محصول به زودي با قيمت 495 دلار در دسترس خواهد بود. همچنين اين دستكش‌ها احتمالا گران‌ترين دستكش‌هايي خواهند بود كه تاكنون عرضه شده است.

@@@

هندزفري جديد شركت سيگنت‌
100949081255.jpg


اخيرا شركت "سيگنت" اسپيكر،هندزفري بلوتوثي را به نمايش گذاشت كه از طراحي جالب و جذابيت‌هاي متعددي برخوردار است. اسم اين اسپيكر "سيگنت گرووتوث تاك" است و مي‌توانيد با صرف حدود 80 دلار يكي از آنها را بخريد.
شركت مذكور با تلفن‌هاي همراه داراي بلوتوث از جمله آيفون3G نيز كار مي‌كند. اين وسيله از بلوتوث 2 بهره مي‌برد و محدوده شناسايي خودكاري به فاصله تقريبي 30 فوت (14.9 متر) در اختيار مي‌گذارد و توان آن 5.1‌وات است و با آن مي‌توانيد حدود 7 ساعت صحبت كنيد. ساير ويژگيهاي اين آن عبارتند از: گيره مغناطيسي، نويزگير، خنثي‌سازي انعكاس صدا و اعمال تك لمسي. اين وسيله به زودي روانه بازار خواهد شد.
گوشي لمسي جديد نوكيا
شركت بزرگ موبايل نوكيا تأييد كرده است كه تا پايان امسال گوشي جديدي و كاملي كه داراي صفحه نمايش لمسي است را وارد بازار خواهد كرد و با اين خبر به حدس و گمان‌ها دراين باره پايان داد. دويندر كيشور، مدير بازاريابي نوكيا در هند به گزارشگران گفت: "ما در حال كار بر روي پلتفرم سري 60 به منظور توسعه رابط كاربري صفحه نمايش لمسي هستيم و انتظار مي‌رود تا پايان سال يك دستگاه موبايل با ويژه گي‌هاي لمسي وارد بازار كنيم".

همچنين موبايل فول تاچ نوكيا، با نام مستعار تيوب(Tube) در آخرين فيلم بتمن يعني "شواليه سياه پوش" ظاهر شد و دومين دستگاه تلفن فول تاچ اسكرين نوكيا خواهد بود كه اولين آن در سال 2003 روانه بازار شد اما بعدها كنار گذاشته شد. بعد از موفقيت آيفون اپل، در سال گذشته شاهد آن بوده‌ايم كه شركت‌هاي بزرگ توليد كننده تلفن همراه نظير سامسونگ و ال جي، تلفن‌هاي همراه فول‌تاچ اسكرين خود را روانه بازار كرده اند.

همگان پيش بيني مي‌كنند كه شركت ريسرچ اين موشن(RIM) - سازنده تلفن هوشمند بلك بري نيز در حال كار بر روي يك تلفن همراه فول تاچ اسكرين با نام مستعار "تندر بلك بري" است. نوكيا اول بار در ماه اكتبر گذشته از رابط تاچ اسكرين60 S پرده برداري كرد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
قسمت آخر
لينوكس ‌‌براي ‌همه‌

100949081636.jpg


دو دستور مفيد در پوسته‌
قبل از اين‌كه بخواهيم دانش كسب شده طي اين مدت را به كار حقيقي بياندازيم، بياييد دو سه تا از دستورهاي مفيد، كه با وجود اين‌كه بخشي از پوسته نيستند، اما اغلب موقع نوشتن برنامه به‌كارتان مي‌آيد را بررسي كنيم. و بعد به سراغ عبارات قاعده‌پذير (Regular Expressions) خواهيم رفت. عبارات قاعده‌پذير يكي از شاهكارهاي امكانات است كه در تمام بخش‌هاي لينوكس و برنامه‌هاي مرتبط مي‌توان از آن استفاده كرد.
دستورfind
دستور find اولين دستوري است كه به سراغش مي‌رويم، از نامش معلوم است كه براي جستجوي فايل‌ها به كار مي‌رود، حقيقتا دستور مفيدي است. اين دستور آرگومان‌هاي انتخابي، تستي و نوع عملكرد مي‌پذيرد و نتيجه يك آرگومان مي‌تواند روي پردازش آرگومان‌هاي بعدي خود تاثير بگذارد. بگذرايد اين دستور را با يك مثال شروع كنيم:
َ‌ find- / name test -print‌
usr/bin/test/
َ‌‌
بسته به نوع نصب لينوكس شما، ممكن است فايل‌هاي ديگري با نامtest هم پيدا بشوند. خب، همان‌طور كه خودتان هم تابحال احتمالا حدس زده‌ايد، اين دستور مي‌گويد: از / شروع كن و بگرد و فايلي كه نامش test است را پيدا كن و بعد اسم فايل را چاپ كن.

يك مشكل اين است كه اين دستور از آن چيزي كه ما انتظار داريم كندتر عمل مي‌كند، چرا؟ اغلب ما روي سيستم خود، از فايل سيستم‌هاي ويندوزي استفاده مي‌كنيم يا از طريق شبكه (Samba Share) به فايل‌ سيستم‌هاي ويندوزي دسترسي داريم، اين دستور تمام اين موارد را مي‌گردد، براي همين، كند عمل مي‌كند. حالا اگر همين دستور را اين‌طور تكرار كنيم، ديگر فايل‌هاي سيستم ديگر را نمي‌گردد و نتيجه به‌طرز قابل توجهي سريع‌تر خواهد بود:

َ find /-mount -name test -print‌
معاني انتخاب‌ها(Options)

-depth(يعني جستجوي محتويات دايركتوري، پيش از خود دايركتوري)

-maxdepths N(جستجو تاN سطح در دايركتوري)

-mount (or -xdev)(دايركتوري‌هاي فايل ‌سيستم‌هاي ديگر را نگرد)

حالا براي آزمايش و تست، مي‌توانيم خيلي چيزها را براي تست به دستورfind بدهيم، توجه داشته باشيد كه نتيجه هر تست درست يا غلط است. وقتي جستجو در حال انجام است، هر فايلي كه پيدا كند را مطالعه مي‌كند و تمام تست‌ها را، به ترتيب تعريف، روي آن انجام مي‌دهد، در آن فايل، اگر تست مقدارfalse برگرداند، در اين صورت جستجوگر مطالعه فايل را متوقف مي‌كند و به كار خود ادامه مي‌دهد؛ اگر نتيجه تست درست باشد، تست بعدي و تست بعدي، تا آخرين تست. تست‌هايي كه در زير آورده شده‌اند، از پركاربردترين‌ تست‌ها هستند. براي ليست كامل تست‌ها به صفحه راهنماي دستور find مراجعه كنيد.

-atime N(فايل آخرين بار درN روز قبل مورد دسترسي قرار گرفته)

-mtime N(فايل آخرين بار N روز قبل اصلاح شده)

-name pattern(اسم فايل، به همراه مسيرش بايستي با الگوي داده شده مطابقت داشته باشد)

-newer otherfile(فايل جديدتر از فايل otherfile باشد)

-type C(نوع فايل از نوع C باشد، كه C مي‌تواند نوع خاصي باشد، مثلا dًبراي دايركتوري ياf براي فايل معمولي)
-user username(فايل متعلق به كدام كاربر باشد)

شما مي‌توانيد تست‌ها را با عملگرها نيز مخلوط كنيد. اين كار دو فرم دارد، فرم كوتاه و فرم بلند كه در زير نشان داده شده است:

) ! -notتست را برعكس مي‌كند)

-a -and(هر دو تست بايد درست باشند)

-o -or(هر تست درست باشد، قبول است)

مي‌توانيد با استفاده از پرانتز، اولويت تست‌ها و عملگرها را تعيين كنيد. اما چون پرانتزها براي shell معني خاصي دارند، براي فرار از اين موضوع بايد از كاراكتر ‌ُ‌ استفاده كنيد. ضمنا اگر از الگويي براي اسم فايل استفاده مي‌كنيد، بايد از نقل قول استفاده كنيد تا پوسته به جز انتقال آن به دستورfind گمان ديگري نكند:

find . -newer while2 -print$

براي تمرين و حالت‌هاي مختلف، از صفحه راهنما استفاده كنيد. بعد از اين‌كه توانستيد حسابي مهارت خودتان در جستجوي فايل‌ها را آب‌بندي كنيد، بياييد ببينيم چه كارهايي مي‌شود با نتيجه‌هاي حاصل از جستجو كرد. باز هم بگويم كه اين جدولي كه مي‌بينيد، فقط ليستي از پركاربردترين كارهاست، صفحه راهنماي دستورات بايد روي در يخچالتان باشد:

-exec command(دستوري را اجرا مي‌كند توضيحات بعدي را بخوانيد)

-ok command(درست مثل‌‌-exec ، جز اين‌كه قبل از اجراي هر فايل، از كاربر تاييديه مي‌گيرد)

-print(اسم فايل را چاپ مي‌كند)

-ls(دستور -ls -dils را روي فايل جاري اجرا مي‌كند)

دستور -exec و دستور -ok تا انتهاي خط هر چه ببينند، پارامترهاي خود در نظر مي‌گيرند، تا به كاراكتر ُ برسند. يعني براي اتمام پارامتردهي بايد از ‌ُ‌ استفاده كرد.

همانطور كه ديديد، دستور اول بسيار مفيد بود. به سراغ دستور دوم مي‌رويم:
دستورgrep
دستور بسيار مفيد ديگري كه به سراغش خواهيم رفت، دستورgrep است، نامي غير متعارف كه مخفف general regular expression parser است! براي جستجوي فايل‌هاي سيستمتان از find استفاده مي‌كنيد، اما از grep براي جستجوي فايل‌ها براي يافتن رشته‌ها استفاده مي‌كنيد. صد البته كه مي‌توانgrep را به عنوان پارامتر به-exec دستور find پاس داد. شكل كلي دستور grep به اين صورت است:

grep ]options[ PATTERN ]FILES[

اگر هيچ فايلي داده نشد، دستور ورودي استاندارد را مي‌گردد. بياييد به انتخاب‌هاي اساسي دستورgrep نگاهي بيندازيم، ديگر نگويم كه اين انتخاب‌ها، انتخاب‌هايي مفيد و پركاربرد است و راهنماي دستور را براي خواندن ليست كامل انتخاب‌ها ببينيد:

-c(به جاي چاپ نتايج، تعداد خطوطي كه پيدا شده است را چاپ مي‌كند)

-E(روشن كردنextended )

) -hتحت فا)

grep in words.txt$
When shall we three meet again. In thunder,
lightning, or in rain I come, Graymalkin!
$grep -c in words.txt words2.txt
2words.txt:
14.txt:2words
grep -c -v in words.txt words2.txt$
9words.txt:
16.txt:2words

همانطور كه ديديد، استاد شدن در grep به نظر ساده مي‌رسد. حالا وقت اين است كه به سراغ پايه‌هاي مبحث regular expressions يا عبارات قاعده‌پذير برويم، عباراتي كه به كمك آن، مي‌توانيم الگوهاي پيچيده‌تر و كاربردي‌تر خلق كنيم. همانطور كه گفته شد، عبارات قاعده‌پذير در لينوكس و بسياري از زبان‌هاي سورس باز (open source) به كار مي‌رود مي‌توانيد توي اديتورvi و يا توي اسكريپت نويسي Perl از آن‌ها استفاده كنيد و مفاهيم پايه‌اش هم همه جا يكسان است. كاركردن با عبارات قاعده‌پذير يعني پردازش كاراكترها به شيوه‌اي كه ما دلمان مي‌خواهد، جدول زير كاربرد چندتايي از كاراكترهاي خاص را نشانمان مي‌دهد:

حالا اگر دنبال اين كاراكترهاي معني دار بوديد، بايستي با يك ‌ُ‌ قبل از آن‌ها، مشخص كنيم كه منظورمان خود كاراكتر ّ يا $ است و نه نقش آن‌ها. جداول كامل را مي‌توانيد در بلاگ بيابيد. در دستور grep يك انتخاب ديگر وجود دارد و آن‌هم -e استe . به معناي استفاده از عبارات گسترش‌يافته است.(extended expressions) درصورت مشخص شدن اين انتخاب در grep، كاراكترهايي كه الگوها را كنترل مي‌كنند، و به عبارات قبلي اضافه مي‌شوند، در جدول بعد آمده است.

كمي پيچيده به‌نظر مي‌رسد، اما اگر گام به گام و با هم جلو برويم، به آن صورت كه دفعه اول به نظر مي‌رسيد، پيچيده نيست. آسان‌ترين راه براي سر و كله زدن با عبارات قاعده‌پذير، امتحان كردن آن است:

1. بياييد اينطور شروع كنيم: با كاراكتر e جمله تمام شود. احتمالا حدس مي‌زنيد كه بايد از $ استفاده كرد. پس دستور ما يك چيزي شبيه اين خواهد بود:

grep e$ words2.txt$
Art thou not, fatal vision, sensible
I see thee yet, in form as palpable
Nature seems dead, and wicked
dreams abuse

2. حالا بياييد فرض كنيم كه مي‌خواهيم كلمه‌هايي را پيدا كنيم كه با كاراكتر a تمام مي‌شوند. براي اين‌كار، به الگويي نياز داريم كه جداساز كلمه‌ها باشدspace) و(tab درست است؟ اين الگو به صورت از پيش تعريف شده به اين صورت است:

]:blank:[[]
$grep a]]:blank:[[ words2.txt
Is this a dagger which I see before me,
A dagger of the mind, a false creation,
Moves like a ghost. Thou sure and
firm-set earth ,

3. حالا بيايد دنبال كلمه‌هاي سه حرفي بگرديم كه باTh شروع مي‌شوند، چطور است؟ در اين حالت، بايد هم از]]:space:[[ براي جدا سازي كلمه‌ها استفاده كرد و هم از . براي كاراكتر سوم. ببينيم:

$grep Th.]]:space:[[words2.txt
The handle toward my hand Come,
me clutch thee.
The curtain'd sleep;
”witchcraft celebrates
Thy very stones prate of my
whereabout,

4. دست آخر، از عبارات گسترش يافته استفاده مي‌كنيم تا كلمه‌هايي با حروف كوچيك پيدا كنيم كه ده كاراكتر طول دارند. اين كار را با مشخص كردن رنج كاراكترها ازz a- انجام مي‌دهيم و مقدار تكرار 10 را به آن نسبت مي‌دهيم:
$grep -E ]a-z[ُت01ُتwords2.txt
Proceeding from the heat
oppressed brain?-
And such an instrument I was to use.
The curtain'd sleep; ”
witchcraft celebrates
Thy very stones prate of
my whereabout,

فقط مدنظر داشته باشيد كه عباراتي كه بحث شد، تنها از مهم‌ترين و ساده‌ترين مفاهيم عبارات قاعده‌پذير بودند. جداي خواندن مستندها و راهنماهاي مرتبط با عبارات قاعده‌پذير كه پيش‌نياز يادگيري است، بهترين كار براي استفاده و استاد شدن در اين عبارات، تجربه است. بلاگ لينوكس براي همه را ببينيد، سعي كرده‌ام كدها و آرشيو مطالب قبلي را آن‌جا هم قرار دهم.
http://clickylinux.blogspot.com


@@@

واسط‌هاي‌‌ ما‌‌ و ‌‌رايانه‌ها

100949082017.jpg


به منظور اجراي برنامه‌هاي نوشته شده توسط برنامه‌نويس روي رايانه، يا بايد مستقيما به زبان ماشين برنامه نوشت كاري كه پيش از ابداع زبان‌ها در نخستين رايانه‌ها انجام مي‌شد ‌ يا بايد به وسيله يك نرم‌افزار، برنامه نوشته شده را به زبان قابل فهم رايانه تبديل كرد.
با توجه به زبان برنامه‌نويسي و طريقه عملكرد برنامه مبدل، نام‌هاي مختلفي براي آنها در نظر گرفته شده است.
همان‌طور كه پيش از اين نيز گفتيم، اگر زبان برنامه‌نويسي، اسمبلي باشد، نرم‌افزاري كه براي تبديل متن برنامه به زبان ماشين به كار مي‌رود، اسمبلر نام دارد. اسمبلر از ابتداي برنامه شروع به خواندن مي‌كند و پس از خواندن يك خط و تشخيص دستور مورد نظر، آن را به يك دستور زبان ماشين تبديل مي‌كند. هر خط و دستور زبان اسمبلي، دقيقا معادل يك دستور زبان ماشين است. البته ممكن است اسمبلر براي تبديل كل برنامه به نمونه معادل زبان ماشين مجبور باشد دو بار برنامه را از ابتدا تا انتها مرور كند. معمولا در دستورهاي پرشي، چون مشخص نيست كه برنامه دقيقا بايد به چه آدرسي پرش كند، اسمبلر جاي آن دستور را خالي مي‌گذارد و بعد از يك بار مرور كامل متن برنامه و استخراج و محاسبه همه آدرس‌ها، در دور دوم، دستوراتي را كه در دور اول از آنها صرف‌نظر كرده بود، در جاي خود قرار مي‌دهد. به اين ترتيب فايلي به نام object code با پسوند obj .* توليد مي‌كند. البته اين فايل تنها در صورتي ساخته مي‌شود كه اسمبلر طي مرور برنامه با هيچ‌گونه خطايي مواجه نشده باشد. فايل حاصل به وسيله نرم‌افزار ديگري به نام linker مستقيما به فايل اجرايي تبديل مي‌شود.
مفسر و كامپايلر
مفسر يا interpreter در اصطلاح رايانه به نرم‌افزاري گفته مي‌شود كه برنامه‌ نوشته شده به يك زبان برنامه‌نويسي را خط به خط خوانده و در همان لحظه اجرا مي‌كند. مترجم يا كامپايلر (compiler) نيز نرم‌افزاري است كه كل متن برنامه را خوانده و پس از ترجمه يك فايل اجرايي توليد مي‌كند. تفاوت اصلي مفسر و كامپايلر نيز در اين است كه مفسر هر خط را كه خواند، همان لحظه اجرا مي‌كند، اما كامپايلر پيش از اجراي كل برنامه بايد ابتدا تمام متن را خوانده و ترجمه كند و پس از انجام موفقيت‌آميز اين عمل فايل اجرايي را توليد كند. البته مفسر و كامپايلر دو مفهوم كاملا جدا از هم و با مرز مشخص نيستند زيرا بسياري از كامپايلرها و مفسرها، در برخي امور مانند ديگري عمل مي‌كنند.

يك مفسر مي‌تواند متن برنامه را بدون ساخت فايل اجرايي مستقيما اجرا كند. برخي از مفسرها هم متن برنامه ر ا به يك كد مياني بهينه تبديل مي‌كنند و بلافاصله آن را اجرا مي‌كنند. زبان‌هايي چون MATLAB, Python, Perl و Ruby از جمله زبان‌هايي هستند كه به روش دوم عمل مي‌كنند.

برخي از مفسرها هم كد مياني ساخته شده از كل برنامه را در قالب يك فايل به كاربر تحويل مي‌دهند تا از آن پس آن را اجرا كند. زبان‌هايي مثل جاوا از اين روش استفاده مي‌كنند. در اين روش، يك كامپايلر نيز براي ساخت كد مياني به مفسر كمك مي‌كند و در واقع در اين روش كامپايلر بخشي از سيستم مفسر به شمار مي‌رود.

بايد توجه داشت كه كد مياني، به زبان ماشين نيست و يك كد قراردادي براي همان مفسر است كه برخلاف object code، كاملا مستقل از ماشين است. به عنوان مثال كدهاي مياني توليد شده توسط جاوا مي‌توانند روي هر ماشين و سيستم‌عاملي اجرا شوند. با اين شرط كه از مفسر مناسب و مخصوص آن ماشين استفاده شود. اما كد كاملا مستقل از ماشين بوده و مي‌تواند بدون كوچك‌ترين تغييري به سيستم ديگر منتقل شود. برخي از زبان‌ها مثل زبان Smalltalk ممكن است دو روش اخير را با هم تركيب كنند.

اصطلاح «زبان مفسري» يا «زبان كامپايلر» صرفا به اين معني است كه استاندارد پياده‌سازي آن زبان براساس مفسر يا كامپايلر است. وگرنه يك زبان سطح بالا اساسا يك مفهوم است كه مستقل از طريقه پياده‌سازي آن است.
كارايي
اشكال اصلي مفسرها در مقايسه با كامپايلرها به سرعت اجراي آنها مربوط مي‌شود. برنامه‌اي كه كامپايل شده است به فايل اجرايي exe و كد ماشين تبديل شده است. يك بار برنامه به طور كامل كامپايل مي‌شود و به هر تعداد دلخواه اجرا مي‌شود. در اين حالت برنامه حداكثر سرعت اجرا را خواهد داشت. در مقابل اين كار، مفسرها هر بار برنامه را بايد از روي متن اصلي اجرا كنند و يا در حالات ديگر از كد مياني استفاده كنند كه با اين‌كه سرعت عمل در حالت دوم بيشتر است، اما در هر دو حالت سرعت اجرا از برنامه كامپايل شده كمتر خواهد بود. تفاوت سرعت اجرا در برنامه‌هاي كوچك بين مفسر و كامپايلر چندان محسوس و چشمگير نيست. اما در برخي برنامه‌هاي پيچيده‌تر، اين تفاوت به وضوح حس مي‌شود. البته زمان كامپايل كردن يك برنامه به طور كامل از زمان تفسير آن بيشتر خواهد بود. اما بايد توجه داشت كه عمل كامپايل تنها يك بار انجام مي‌شود و به هر تعداد دفعه اجرا مي‌شود. در صورتي كه عمل تفسير بايد براي هر بار اجرا انجام شود. ضمنا در اشكال‌زدايي برنامه، چرخه ويرايش ‌ تفسير ‌ اشكال‌زدايي زمان بسيار كمتري از چرخه ويرايش كامپايل اجرا اشكال‌زدايي مي‌گيرد.

در مفسرها، دسترسي به متغيرها نيز كند‌تر از كامپايلرهاست. زيرا نگاشت متغيرها به محل ذخيره‌سازي هر بار بايد به طور مكرر در زمان اجرا انجام شوند كه در كامپايلر اين كار تنها يك با انجام مي‌شود و آن هم در ابتداي اجراي برنامه است. همه اينها يك هزينه زماني به مفسر تحميل مي‌كنند كه به آن «سربار زماني» گفته مي‌شود.
سيستم برخي زبان‌ها مانندLisp طوري است كه مي‌توان هم از امكان كامپايل و هم تفسير استفاده كرد. به عنوان مثال، زماني كه يك تابع به طور كامل توسط مفسر پياده‌سازي و اشكال‌زدايي شد، مي‌توان آن را كامپايل كرد تا از امتياز سرعت اجراي آن به هنگام پياده‌سازي ساير بخش‌هاي برنامه بهره برد.
مفسرBytecode
برخي زبان‌ها مانندEmacs lisp كامپايلري دارند كه اين كامپايلر، برنامه را به كدهاي زبان ماشين‌ تبديل نمي‌كند. بلكه به كدي موسوم به bytecode تبديل مي‌كند كه بسيار فشرده و بهينه‌سازي شده متن اصلي برنامه است. اين كد نيز مستقل از ماشين است.

اين كد كامپايل شده، در استفاده‌هاي بعدي مي‌تواند توسط مفسر bytecode تفسير شود. مفسر bytecode، نوعي مفسر است كه خود با استفاده از زبان c نوشته شده است.

اين مفسر به جاي آن‌كه كد اصلي برنامه را تفسير كند، وظيفه تفسير‌هاي bytecode را به عهده دارد.
مواجه شدن با خطا
هنگامي كه از يك زبان كامپايلري استفاده مي‌كنيم بايد تمام برنامه از نظر گرامري درست باشد تا كامپايلر بدون اعلام خطا، فايل اجرايي را توليد كند و ما بتوانيم برنامه را اجرا كنيم. حتي اگر يك خطا در برنامه وجود داشته باشد، كامپايلر فايل نهايي را نخواهد ساخت تا برنامه‌نويس آن رفع كند. اما در مفسر، اين‌گونه نيست. برنامه از ابتدا آغاز به اجرا مي‌شود. خط به خط پيش مي‌رود و نتيجه را توليد مي‌كند. هر زمان كه با خطايي برخورد كرد، همان جا متوقف شده و اعلام خطا مي‌كند.

كامپايلر همه بخش‌هاي برنامه و درون همه ساختارها را بررسي مي‌كند. اما مفسر تنها خطي كه بايد اجرا شود را بررسي مي‌كند و اجرا مي‌كند و ممكن است شرايط طوري شود كه يك خط از برنامه هيچ‌گاه اجرا نشود. حال اگر آن خط اشكال بزرگي هم داشته باشد، مفسر هيچگاه آن اشكال را نديده و برنامه هيچگاه با خطا مواجه نمي‌شود.
اجراي گام به گام
هنگامي كه برنامه يك خطاي منطقي دارد به درستي كامپايل مي‌شود و فايل اجرايي توليد مي‌شود اما آن‌طور كه انتظار مي‌رود عمل نمي‌كند. براي يافتن اين خطا بايد برنامه را خط به خط بررسي كرد و نتايج مقطعي برنامه را ثبت كرد تا محل وقوع خطا كشف شود. معمولاIDE ها ابزاري به نام trace دارند كه اين امكان را به برنامه‌نويس مي‌دهند كه برنامه را خط به خط اجرا كرده و محتواي متغيرها را زير نظر بگيرد. برنامه‌هاي مفسري كه مشكلي در اجراي خط به خط برنامه ندارند، فقط كافي است كه بعد از اجراي هر خط مكث كنند و براي اجراي خط بعد منتظر فرمان شما باشند. اما سوالي كه مطرح است آن است كه اين كار در زبان‌هاي كامپايلري چگونه انجام مي‌شود؟ پاسخ آن است كه براي فراهم آوردن چنين امكاني، كامپايلر بايد يك بار به طور كامل برنامه را كامپايل كند و فايل اجرايي را نيز توليد كند. حال با امكان در نظر گرفته شده مي‌توان در هر مرحله از اجراي برنامه كه مربوط به يك خط از متن اصلي است وقفه‌اي ايجاد مي‌شود تا برنامه‌نويس بتواند شرايط لحظه‌اي را براي پي بردن به محل خطا كشف كند.

@@@

سادگي ‌‌در ‌عين ‌‌قدرت‌

100949081961.jpg


تعداد زيادي از مخاطبان رايانه دوست دارند بتوانند برنامه مورد نياز خود را به دست خود بنويسند. اما برنامه‌نويسي را كاري دشوار مي‌پندارند و به دليل اين نگراني هيچگاه به آن نزديك نمي‌شوند. ما به كاربران رايانه‌هاي اوليه حق مي‌دهيم كه آن زمان اين‌گونه فكر كنند. اما بعداز روي كار آمدن زبان‌هايي مثل بيسيك (Basic)، C ، پاسكال و ديگر زبان‌هاي مشابه، اين فكر تا حدودي كم اعتبار شده است.
زبان بيسيك زباني است كه توسط مايكروسافت ابداع شد. اين زبان، بسيار ساده بود و از دسته زبان‌هاي مفسري به شمار مي‌رفت. مفسر اين زبان نيز كه Qbasic نام دارد همراه با سيستم عامل Dos عرضه شد. هنوز هم اگر كسي علاقه‌مند باشد مي‌‌‌تواند سادگي برنامه‌نويسي با اين زبان را امتحان كند. اما اين زبان قدرت چنداني در نوشتن برنامه‌هاي بزرگ ندارد و بسياري از برنامه‌ها را نمي‌توان با آن پياده‌سازي كرد. شايد اين زبان براي آموزش كودكان و نوجوانان و علاقه‌مند كردن آنها به برنامه‌نويسي مناسب باشد. اما به منظور هدف بزرگي، نمي‌توان سراغ اين زبان رفت.

از توانايي‌ها و قدرت C و++ C نيز كه پيش از اين به تفصيل صحبت كرده‌ايم. گفتيم كه تقريبا هر چيزي كه بتوان فكر نوشتن برنامه‌اش را كرد، با C و++ C قابل پياده‌سازي است. اين زبان نيز با اهداف آموزشي به كار گرفته مي‌شود. اما به دليل آن كه يك زبان سطح مياني است برخي افراد آن را براي آموزش توصيه نمي‌كنند. در اين زمينه هر كس نظري دارد كه هر كدام در جاي خود محترم است. اما مي‌توان گفت كه زبان C به دليل در برداشتن تمام مفاهيم و توانايي انجام امور سيستمي و نيز خوانايي بالا مي‌تواند به عنوان يك زبان آموزشي توانمند در مراكز آموزش عالي، دانشگاه‌ها و موسسات به كار گرفته شود. اما زبان سطح بالاي ديگري به نام پاسكال وجود دارد كه از ابتدا با اهداف آموزشي طراحي شد و در كنار آن توانايي و قدرت بسيار بالايي دارد. مي‌توان گفت كه پاسكال سادگي بيسيك و توانمندي C را در يك جا جمع كرده است. بنابراين اين زبان را مي‌توان به هر كس كه مي‌خواهد قدم به دنياي برنامه‌نويسي بگذارد توصيه كرد.
پيدايش و شكل‌گيري‌
زبان پاسكال كه يكي از مشهورترين زبان‌هاي سطح بالاست توسط پروفسور Niklaus wirth استاد دانشگاه زوريخ در سوئيس در اوايل دهه 1970 به مقاصد آموزشي طراحي شد و نام آن از رياضيدان فرانسوي، بلز پاسكال گرفته شد. او در ابتدا پاسكال را به منظور آموزش مفاهيم برنامه‌نويسي و انتقال آسان آنها به دانشجويانش طراحي كرد. اما ساختار و منطق اين زبان به قدري خوب بود كه به سرعت به يكي از زبان‌هاي تجاري تبديل شد و علاقه‌مندان فراواني يافت. زبان پاسكال بر مبناي زبان Algol بودكه آن هم از ابداعات اين پروفسور به شمار مي‌رود. او قصد داشت زباني طراحي كند كه نيازهاي طراحي سيستم از قبيل كامپايلر، سيستم عامل و... را مرتفع سازد. ضمن آن كه مفاهيم و منطقي روشن و ساختاري قوي داشته باشد كه بتواند روي هر رايانه‌‌اي اجرا شود و به سادگي نيز قابل آموزش باشد. از اين رو زباني به نام پاسكال پديد آمد كه با داشتن همه ويژگي‌هاي ياد شده، به زباني همه منظوره تبديل شد و امروزه يكي از پركاربردترين زبان‌هاي برنامه‌نويسي محسوب مي‌شود.

وقتي پاسكال اختراع شد زبان‌هاي برنامه‌نويسي بسيار زيادي وجود داشت. ولي تنها چند تا از آنها زياد استفاده مي‌شدند. اين زبان در سال 1983 به تاييد دو سازمان IEEE و ANSI درآمد و استانداردسازي شد. اين زبان هم براي مبتديان و هم براي دانشجويان و حرفه‌اي مناسب است. سادگي اين زبان، امكان برنامه‌نويسي راحت، بدون نياز به آگاهي از ساختار پيچيده سطح پايين سيستم عامل را فراهم مي‌آورد.
مزايا و معايب‌
هر زبان يك سري معايب و يك سري مزايا براي كاربرانش دارد. در مجموع مزاياي زبان پاسكال از معايب آن بسيار بيشتر است و همين امر دليل پايداري و ماندگاري اين زبان شده است. از مهم‌ترين مزاياي اين زبان قابل فهم بود دستورات آن است. زيرا دستورات آن به زبان محاوره‌اي نزديك است. از ديگر مزيت‌هاي اين زبان مي‌توان به داشتن يك كتابخانه جامعه از توابع اشاره كرد كه برنامه‌نويسي را بسيار راحت خواهد كرد.

پشتيباني از انواع داده‌هاي اوليه،‌ مزيتي است كه پاسكال را از بسياري از زبان‌ها برتر مي‌كند و حوزه‌ توانايي‌هاي برنامه‌نويس را گسترش مي‌دهد.

پاسكال همانندC يك زبان ساخت يافته است. بنابراين مي‌توان برنامه را به بلوك‌هاي كوچك‌تري شكسته و به اين ترتيب به شكل سازمان‌يافته‌اي به برنامه نهايي دست يافت. ضمن اين كه با كوچك‌تر شدن قسمت‌هاي برنامه، اشكال‌زدايي آن راحت‌تر مي‌شود. همچنين خوانايي و درك برنامه بهبود مي‌يابد و اعمال تغييرات در برنامه ساده‌تر مي‌شود، اما با توجه به اين كه امروزه برنامه‌نويسي ساخت‌يافته جاي خود را به برنامه‌نويسي شي‌گرا داده است، پاسكال نيز در توسعه‌هاي بعدي خود، همانندC زبان ديگري به نام پاسكال شي‌گرا يا Object Pascal را به دنياي زبان‌هاي برنامه‌نويسي معرفي كرد. اين كار توسط شركت بورلند صورت گرفت. زبان پاسكال شيء‌گرا همراه با يك IDE به همراه ماژول‌هاي بصري‌ (Visual) در سال 1995 به نام دلفي عرضه شد كه پس از آن اين زبان به دلفي مشهور شد.

با اين كه پاسكال زبان قدرتمندي است، اما به دليل ساخت‌يافته بودن، براي برنامه‌نويسي‌هاي امروزي توصيه نمي‌شود. اگر به زبان پاسكال علاقه‌مند هستيد مي‌توانيد دلفي را انتخاب كنيد و ما نيز در آينده شما را در اين مسير همراهي خواهيم كرد.

@@@

يك ابزار براي زبان
يك كامپايلر براي پاسكال‌

100949081729.jpg


اگر تصميم داريد برنامه‌نويسي را با زبان پاسكال شروع كنيد يك كامپايلر مناسب براي آن Turbo Pascal است كه نسخه‌هاي قديمي آن تحت سيستم عامل Dos اجرا مي‌شوند كه البته به دليل آن كه اين سيستم عامل امروزه كاربرد چنداني ندارد توصيه مي‌شود از نسخه تحت ويندوز اين كامپايلر استفاده كنيد.
اين كامپايلر از جانب شركت بورلند عرضه شده است و هم‌اكنون به صورت رايگان در اختيار كاربران است، اما اين كامپايلر بعد از نگارش 7 ديگر به‌روزرساني نشد و جاي خود را به محصول ديگر همين شركت به نام دلفي داد. توربو پاسكال اولين كامپايلري بود كه به IDE مجهز شد و از اين رو علاقه‌مندان بسياري پيدا كرد.

علاوه بر توربو پاسكال، كامپايلرهاي جديد و قديمي بسياري براي اين زبان وجود دارند كه هر يك از جانب يك شركت يا گروه پشتيباني مي‌شوند، اما يكي از جديدترين، محبوب‌ترين و قدرتمندترين كامپايلرها براي پاسكال و پاسكال‌ شيء‌گرا، Free Pascal است كه در ادامه به معرفي برخي خصوصيات آن مي‌پردازيم.
Free Pascal
اين كامپايلر كه نسخه 2.2.2 آن در آگوست سال جاري ميلادي عرضه شد، يك نرم‌افزار رايگان، متن باز‌ (Open Source) و قابل حمل براي پاسكال و پاسكال شيء‌گرا است كه از معماري 32 و 64 بيتي و همچنين پردازنده‌هاي مختلف و سيستم عامل‌هاي گوناگون پشتيباني مي‌كند. اين كامپايلر به FPK Pascal نيز معروف است كه FPK اشاره به حروف اول نام طراح اين كامپايلر يعني Florian Paul Klampfl دارد. توجه داشته باشيد كه FPK به هيچ عنوان به معناي Free Pascal Kompiler نيست و بايد توجه شود كه با اين عبارت اشتباه گرفته نشود. جايگزيني حرف C يا K معمول نيست. به همين دليل براي جلوگيري از اين اشتباه در سال 1997، نام اين پروژه به ‌ FPC (Free Pascal Compiler)تغيير يافت.

Free Pascal با يك IDE مشابه توربو پاسكال عرضه شد، اما نسبت به آن كامل‌تر و بدون اشكال‌تر طراحي شد. اين نرم‌افزار نيز همانند توربور پاسكال و دلفي، پشتيباني و سازگاري خوبي با زبان اسمبلي دارد. به اين معني كه برنامه‌نويس مي‌تواند در بين كدهاي برنامه خود به زبان پاسكال،‌ به نوشتن قطعه برنامه‌اي به زبان اسمبلي كند. در اين صورت آن قطعه كه مستقيما توسط اسمبلر، اسمبل مي‌شود و به محصول نهايي برنامه پاسكال متصل مي‌شود.

همان طور كه گفته شد اين كامپايلر در نسخه‌هاي مختلف براي بيش از 10 نوع سيستم عامل و پردازنده‌هاي خانواده عرضه شده است كه اين يكي از بزرگ‌ترين نقاط قوت اين نرم‌افزار است. برنامه‌هايي نوشته شده با اين ابزار، با توربو پاسكال و دلفي نيز سازگار است. بنابراين پس از كار با اين كامپايلر مي‌توانيد به اين كامپايلرها سوئيچ كنيد و برعكس، كاربران توربو پاسكال و دلفي، براي شروع كار با اين كامپايلر مشكلي نخواهند داشت.
 
Last edited:

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
واسطه گرافيكي كاربر در سيستم‌عامل ويندوز و لينوكس‌
لینوکس در برابر ویندوز

100949082961.jpg


ويندوز و لينوكس قادر هستند به ارائه واسطه گرافيكي كاربر و واسطه خط فرمان بپردازند. واسطه گرافيكي كاربر ويندوز از ويندوز 1/3 به ويندوز 95، ويندوز 2000و ويندوز XPتغيير يافته است و انتظار مي‌رود در نسخه بعدي ويندوز كه جايگزين XP خواهد شد، دوباره تغيير كند.
لينوكس در سايه همكاري و تبادلات علمي هزاران نفر در سرتاسر جهان ايجاد شده و توسعه يافته است. اين همكاري چنان گسترده و زيبا بوده و هست، كه به سيستم‌عامل گنو/لينوكس لقب «يكي از زيباترين دستاوردهاي همكاري جمعي بشر» داده شده است. فرهنگ حاكم در جامعه گنو/لينوكس و بازمتن، فرهنگ كمك، اشتراك اطلاعات و تلاش براي بهبود هرچه بيشتر محصولات و «انجام هركاري كه از دستت برمي آيد» است.

هركس كه مي خواهد با اين سيستم‌عامل كار كند، بايد همه ديدگاه‌ها و عقايد قبلي خود را درباره نرم‌افزارها و سيستم‌عامل كنار گذاشته و با يك ديدگاه جديد و طرز فكر متحول شده وارد دنياي گنو/لينوكس شود، زيرا با فرهنگ حاكم متفاوتي روبه‌رو خواهد بود. گنو/لينوكس نويد دهنده آزادي است. لينوكس به طور نمونه به ارائه دو واسطه گرافيكي كاربر،KDE وGnone مي‌پردازد.

در توزيع‌هاي عمده لينوكس، ليندوز موجب شده واسطه كاربر شباهت بيشتري به ويندوز داشته باشد. همچنينXPde for Linux نيز در شباهت لينوكس به ويندوز نقش موثري دارد. واسطه گرافيكي كاربر در سيستم‌هاي لينوكس اختياري است و حال آن كه اين واسطه جزء جدايي ناپذيرOS در ويندور است. سرعت، كارايي و اطمينان در اجراي يك سرور به جاي لينوكس كه فاقد واسطه گرافيكي كاربر است، افزايش يافته است و اين در حالي است كه ديگر نسخه‌هاي سرور ويندوز قادر به انجام چنين عملي نيستند. در واقع واسطه گرافيكي كاربر در لينوكس، اجرا و كنترل از راه دور را براي يك رايانه لينوكس آسانتر و طبيعي تر از رايانه ويندوز جلوه مي‌دهد.
واسطه نماي متني
اين واسطه به عنوان يك مفسر دستوري نيز شناخته شده است. كاربران وينداز برخي اوقات از آن به عنوان يك اعلان از سوي DOS نيز ياد مي‌كنند. كاربران لينوكس آن را به عنوان يك برنامه واسطه معرفي مي‌كنند. هر نوع از ويندوز به يك مفسر دستوري مجهز است، اما انواع مختلف ويندوز از مفسرهاي مختلفي نيز برخوردارند.

به طور كلي، مفسرهاي دستوري ويندوز سريx 9شباهت زيادي به يكديگر دارند و نسخه‌هاي كلاس NT نيز مفسرهاي دستوري مشاهبي را در خود جاي داده‌اند. اما تفاوت‌هايي در بين اين دو دسته از ويندوز وجود دارد.
لينوكس مانند ديگر نسخه‌هاي يونيكس، از مفسرهاي دستوري چندگانه پشتيباني مي‌كند، اما معمولاً از يك نوع كه به عنوانBASH شناخته مي شود، استفاده مي‌كند. از ديگر مفسرها مي توان از Korn shell، Bourne shell، ash و C shell ياد كرد.
هزينه‌ها
براي يكdesktop و يا كاربرد خانگي، مي‌توان گفت لينوكس خيلي ارزان و يا رايگان است در حالي است كه ويندوز گران است. در كاربرد سرور نيز لينوكس در مقايسه با ويندوز بسيار ارزان است. مايكروسافت اجازه مي دهد، يك كپي از ويندوز تنها براي يك رايانه استفاده شود. براي اولين بار در ويندوز XP، آنها با استفاده از نرم‌افزاري به اعمال اين قانون (در ابتدا فعال‌سازي توليد ويندوز و سپس ويندوزGenuine ( مي‌پردازند.

در مقايسه، تنها با يك بار خريد لينوكس، شما مي‌توانيد در هر چند رايانه با هيچ گونه هزينه اضافي از آن استفاده كنيد. مي توان كتاب لينوكس و سيستم‌عامل كه شامل كتاب است را به رايگان تهيه كرد. همچنين مي‌توان لينوكس را به صورت رايگان از فروشندگان آن مشروط بر اين كه به يك ارتباط اينترنتي پر‌سرعت و يك CD burner مجهز باشيد، و يا از سايت www.ashiyane.org/forums دانلود كرد.
دستيابي به سيستم‌عامل
براي دستيابي به لينوكس بايد رايانه اي جديد را كه لينوكس از پيش بر روي آن نصب شده خريداري كرد. ليندوز كه در حال حاضر لينسپاير ناميده مي‌شود، ليست تمامي فروشندگاني كه رايانه‌هايي مجهز به ليندوز را به فروش مي‌رسانند، ارائه مي‌دهد. اگر شما خواستار نصب لينوكس هستيد، مي‌توانيد به خريد رايانه‌اي بدون سيستم‌عامل از Dell و يا Wal-Mart كه براي نصب انواع لينوكس كامل است، اقدام كنيد.

نصب ويندوز هميشه يكسان است و اين در حالي است كه توزيع‌هاي مختلف لينوكس برنامه‌هاي نصب خود را دارند كه حتي اين امر مي‌تواند در نسخه‌هاي مختلف توزيع يكسان، تغيير يابد.
اجراي برنامه از طريق سي دي لوح فشرده
يكي از كارهايي كه لينوكس مي‌تواند انجام دهد و ويندوز نمي‌تواند، اجرا شدن از روي سي دي است. براي اجرا، ويندوز بايد ابتدا روي ديسك سخت نصب شود. اگر نصب ويندوز در مقطعي قطع شود، نمي‌توان رايانه را راه‌اندازي كرد. برنامه‌اي رايگان با نام BartPE وجود دارد كه مي‌تواند برخي از برنامه‌هاي ويندوز را از طريق سي‌دي bootable اجرا كرد.

به طور عادي، لينوكس نيز از طريق يك ديسك سخت اجرا مي‌شود، اما تعداد خيلي كمي از نسخه‌هاي لينوكس هستند كه بدون نصب شدن بر روي ديسك سخت، كاملاً از طريق سي دي اجرا مي‌شوند.

در نسخه‌هاي لينوكس مبني بر سي‌دي، كاربرد از ديسك سخت متفاوت است. برخي از آنها مانند ليندوز، هيچ چيزي را بر روي ديسك سخت چك نمي‌كنند و تجربه لينوكس را به راحت‌ترين و امن‌ترين نحو امكان مي‌سازند.
نرم‌افزار كاربردي
در مقايسه لينوكس و ويندوز مي‌توان گفت، نرم‌افزارهاي كاربردي بيشتري براي ويندوز موجود است.
كسب نرم‌افزار كاربردي:اگر به خريد يك كپي از ويندوز بر روي CD-ROM اقدام كنيد، نمي‌توانيد به نرم‌افزارهاي كاربردي آن دسترسي پيدا كنيد. اما اگر به خريد يك يا چند كپي از لينوكس بپردازيد، مي‌توانيد نرم‌افزارهاي كاربردي آن را به صورت رايگان دريافت كنيد. رايانه اي جديد به همراه ويندوزي كه از پيش بر روي آن نصب شده نيازمند به نرم‌افزارهاي كاربردي دارد. هر توزيع لينوكس با انواع متعددي ارائه مي شود. هر چه نسخه گرانتر باشد، نرم‌افزارهاي بيشتري نيز خواهد داشت.
نصب نرم‌افزارهاي كاربردي
نصب كاربردها تحت ويندوز در حالي كه استاندارد نشده‌اند، معمولا همسان است. نصب نرم‌افزار تحت لينوكس در هر توزيع متغاير است و به راحتي، سادگي و آشكاري ويندوز نمي‌باشد. ليندوز به كاربران اجازه مي‌دهد به نصب نرم‌افزارها در شرايطي شبيه به بهنگام كردن ويندوز بپردازند. در لينوكس كاربردها پس از دانلود شدن، به طور خودكار نصب مي‌شوند كه اين سرويس‌دهي به صورت رايگان صورت نمي‌پذيرد.
ويروس‌ها و جاسوس‌ها
انواع مختلفي از برنامه‌هاي نرم‌افزاري بدانديش وجود دارد كه معمول‌ترين آنها به عنوان ويروس و جاسوس ناميده مي‌شوند. جاسوس در ويندوز به مشكلي بزرگ تبديل شد درحالي كه مايكروسافت به خريد يك شركت نرم‌افزاري ضد جاسوس اقدام كرد و توليدات خود را با عنوان برنامه ضد جاسوس مايكروسافت در سال‌ 2005روانه بازار كرد. بخش عظيمي از اين نرم‌افزارهاي مخرب در ويندوز عمل مي‌كنند.
كاربران و اسم رمز
لينوكس و ويندوز0002/XP هر دو نيازمند نام كاربر و اسم رمز و زمان ره اندازي هستند. ويندوزهايXP و 2000 و لينوكس از نمونه‌هاي متعدد و يا طبقه‌هاي مختلفي از كاربران حمايت مي‌كنند. لينوكس و ويندوز مي‌توانند كاربران را به گروه‌هاي مختلف دسته بندي كنند و مزايا را براي يك گروه نسبت به يك كاربر ارائه مي‌دهند. اما فايل‌ها در لينوكس تنها متعلق به يك كاربر يا گروه، معين شده است.
خطاهاي برنامه‌اي
تمامي نرم‌افزارها خطاهاي برنامه‌‌نويسي دارند و خواهند داشت. لينوكس در داشتن خطاهاي نرم‌افزاري كمتر در مقايسه با ويندوز شهرت دارد. ويندوز از سوي برنامه نويساني طراحي مي‌شود كه اشتباهات آنها به دليل اين كه مايكروسافت به انتشار كدهاي اصلي خود براي ويندوز نمي‌پردازد، مخفي مي‌ماند.

در مقايسه لينوكس از سوي هزاران برنامه نويس در سراسر جهان طراحي مي‌شود. آنها به انتشار كد منبع براي سيستم‌عامل مي‌پردازند و هر برنامه‌نويس علاقه‌مند مي‌تواند به بررسي آنها اقدام كند.

@@@

قرارها، كارها و تقويم، در دسكتاپ رايانه‌
تقويم‌‌ زنده‌

100949082256.jpg


فراموشكاري در قرن 21 روز‌به‌روز در حال گسترش است و حتي جوان‌ها نيز به اين بيماري دچار شده‌اند. گاهي اوقات نيز آنقدر مشغله فكري افراد زياد مي‌شود كه كارهاي روزانه خود را فراموش مي‌كنند و نمي‌توانند به موقع به تمام آنها رسيدگي كنند. اگر خواندن مطلب فوق كمي نگرانتان كرده‌است بايد بگوييم نگران نباشيد! با پيدايش رايانه و نرم‌افزارهاي كاربردي آن براي هركاري نرم‌افزاري ساخته شده است!
اگر قبلا براي فراموش نكردن كارهايتان از ياد‌داشت‌هاي روي ميز، بستن نخ به دور انگشتان، علامت‌گذاري پشت دست و ... استفاده مي‌كرديد چرا حالا همين كارها را با نرم‌افزارهاي مخصوص اين كار انجام نمي‌دهيد؟

عملكرد اين نرم‌افزارها به اين شكل است كه ياد‌داشت، قرار ملاقات، اطلاعيه مهم و ... كه مورد نظرتان است در آنها وارد مي‌كنيد، تاريخ و زماني كه بايد به اطلاع شما برسند را مشخص كرده و ديگر اصلا به آنها فكر نمي‌كنيد! نرم‌افزار به‌طور كاملا دقيق و هوشمند قبل از فرا رسيدن كار مربوطه با انواع هشدارهاي متني و صوتي شما را مطلع كرده و قبل از اين‌كه دير شود كارهايتان را طبق برنامه براي شما پيش مي‌برد.
تقويم زنده‌
Active Desktop Calendar يك تقويم نرم‌افزاري است كه قادر است تمام قرارهاي ملاقات، كارها، اطلاعيه‌هاي مهم و تماس‌هاي روزانه شما را به‌صورت يكپارچه و هماهنگ در تصوير زمينه دسكتاپ، مديريت كند! همچنين اين برنامه امكان به اشتراك‌گذاري اطلاعات موجود در تقويم، ميان ديگر كاربران يك شبكه محلي را به شما مي‌دهد.
سازگار با ديگران‌
تقويم دسكتاپ (Desktop Calendar) مي‌تواند خود را با نرم‌افزار Outlook نيز يكي كند تا قرارها و كارهاي مشخص شده در آن را در دسكتاپ شما به نمايش درآورد.
طبق سليقه‌
تغيير در تنظيماتي همچون رنگ آيكون‌هاي تقويم، فونت‌ها و رنگ آنها، نشانه گذاري روزهايي از هفته و نشانه گذاري تاريخ‌هايي از سال با ياد‌داشت‌ها و اطلاعيه‌ها، برخي از امكاناتي است كه در اختيار شما قرار مي‌گيرد.
همچنين مي‌توانيد نسخه فقط متني تقويم را بر روي دسكتاپ خود فعال كنيد كه در اين‌صورت انتخاب نمايش يك، دو يا سه ماه از تقويم نيز به دلخواه شما قابل تغيير است.
معمولي، خصوصي يا پنهان‌
تمام ياد‌داشت‌ها و پيام‌هاي هشدار در اين برنامه از قابليت خاصيت‌پذيري پشتيباني ‌مي‌كنند. يك پيام هشدار مي‌تواند به تنهايي اجرا شود يا يك ياد‌داشت را نيز همراه با خود داشته باشد. همچنين اگر قابليتinteractive desktop براي شما فعال باشد مي‌توانيد از روي دسكتاپ خود بر كارها، ياد‌داشت‌ها و ... كليك كرده و آن‌ها را اجرا نماييد. طبقه بندي ياد‌داشت‌ها از ديگر امكاناتي است كه در اين برنامه در اختيار شما قرار مي‌گيرد. معمولي، خصوصي يا نمايش پنهان يك ياد‌داشت از خصوصياتي است كه مي‌توانيد به ياد‌داشت‌هاي خود اختصاص دهيد. قابل ذكر است كه ياد‌داشت‌هاي خصوصي به‌شكل يك يادآوري عمومي نمايش داده مي‌شوند و ياد‌داشت‌هاي پنهان نيز اصلا روي دسكتاپ به نمايش در نخواهند آمد.
چاپ آسان‌
اگر مي‌خواهيد تمام كارهايي كه براي نرم‌افزار مشخص كرده‌ و اطلاعاتي كه در آن وارد كرده‌ايد را بر روي كاغذ نيز داشته باشيد، مي‌توانيد از قابليت چاپ در نرم‌افزار كمك بگيريد. (امكان انتخاب بازه زماني مورد نظر نيز در اين بخش وجود دارد)
بيشتر و بيشتر
و اما ديگر امكانات اين نرم‌افزار به اختصار عبارتند از:

دفترچه تلفن: براي مديريت تماس‌هاي شخصي و كاري با قابليت پشتيباني از فراخواني تماس‌ها از ديگر نرم‌افزارها همچون Outlook, Outlook Express وWindows Address Book

پشتيباني از تقويم گوگل: اين نرم‌افزار قادر است اطلاعات موجود در تقويم گوگلتان را نيز براي شما به نمايش درآورد.

ورودي و خروجي قدرتمند: براي وارد كردن اطلاعات يا گرفتن خروجي از آنها مي‌توانيد از iCal يا فورمت‌هاي CSV استفاده كنيد

ساعت جهاني: محافظ صفحه نمايش (Screen Saver) ساعت جهاني از ديگر امكانات موجود در اين برنامه است.
اين ساعت علاوه بر نمايش زمان رايانه شما، ساعت 5 منطقه مهم دنيا را برايتان به نمايش در مي‌آورد.

نشانه‌گذاري روزهاي تعطيل، پشتيباني از چندين نمايشگر، پشتيبان‌گيري خودكار از اطلاعات و وجود تعداد بسيار زيادي آيكون براي نشانه‌گذاري ياد‌داشت ها از ديگر امكاناتي است كه در اين نرم‌افزار به چشم مي‌خورد.

چنانچه مي‌خواهيد از امروز كارهاي خود را با نظم بيشتري پيش ببريد و هيچ‌كدام از آنها را فراموش نكنيد مي‌توانيد به سايت www.xemico.com مراجعه كرده و نسخه‌اي از اين برنامه را دانلود نماييد.

@@@

هر‌آنچه كه بايد بدانيد
100949083047.jpg


اطلاع يافتن از مشخصات سخت‌افزارهاي به‌كار رفته در رايانه كار افراد مبتدي نيست و حتي خيلي از افراد حرفه‌اي نيز اگر در زمينه سخت‌افزار اطلاعات جامعي نداشته باشند نمي‌توانند اطلاع دقيقي از سخت‌افزار رايانه را به شما ارائه دهند.
نرم‌افزار 32 HWiNFO با وجود آنكه يك نرم‌افزار است مي‌تواند متخصص سخت‌افزار نام‌گذاري شود. اين برنامه شامل ابزارهاي حرفه‌اي، اطلاعاتي و تشخيصي سخت‌افزار است كه قادر است بيشترين و دقيق‌ترين اطلاعات موجود در مورد سخت‌افزارهاي به‌كار رفته در رايانه شما را ارائه كند. آگاهي دقيق از اين اطلاعات براي كاربراني كه به دنبال درايور سخت‌افزارهاي خود هستند، فروشندگان رايانه، پشتيبانان فني و خريداران، مي‌تواند بسيار مفيد باشد. اين نرم‌افزار از سايت www.hwinfo.com قابل دانلود است.

مطمئن نباشيد ...
از قديم مي‌گويند كار نشد ندارد! اگر به اين جمله اعتقاد داشته باشيد وقتي فايلي محرمانه را از روي رايانه خود حذف مي‌كنيد بايد حداقل 1 درصد هم كه شده احتمال بدهيد اين فايل قابل بازيابي باشد. در چنين صورتي و با وجود همين يك درصد احتمال مي‌توان گفت امنيت اطلاعات شما حتي در صورتي‌كه آنها را از روي رايانه خود حذف كنيد نيز در خطر است!

نرم‌افزار SafeErase براي از بين بردن اين يك‌درصد احتمال كاربرد دارد. اين برنامه مي‌تواند فايل‌هاي شما را براي هميشه و به شكلي غير قابل بازگشت از رايانه‌تان حذف كند. استفاده از اين برنامه بسيار راحت است و با وجود آن در رايانه خود مي‌توانيد به‌طور كامل از حذف اطلاعات مهمتان براي هميشه مطمئن باشيد. امكانات و ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار بسيار زياد است. براي مشاهده جزييات بيشتر و دريافت نسخه‌اي از آن مي‌توانيد به سايت www.oo-software.com مراجعه كنيد.

عكسبرداري آسان شد
اگر از يك عكاس حرفه‌اي با دوربيني بسيار مجهز، بخواهيد از صفحه‌ نمايشگر رايانه‌تان عكس بگيرد مطمئنا به خوبي عكاسي توسط نرم‌افزار SmartCapture نمي‌تواند اين كار را انجام دهد! برنامه SmartCapture ابزاري حرفه‌اي با روش كار آسان است كه كاربران مبتدي را نيز قادر مي‌سازد تا عكس‌هايي با كيفيت بسيار عالي از صفحه‌نمايش رايانه خود تهيه كنند.

عكسبرداري از بخشي از صفحه، يك پنجره، محيط دسكتاپ و تمام فضاي صفحه‌نمايش از قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است. برش تصاوير، تغيير عمق رنگ، چاپ، ذخيره‌سازي، كپي در حافظه موقت و ارسال توسط ايميل از ديگر امكاناتي است كه اين نرم‌افزار در اختيار شما قرار مي‌دهد. اين برنامه از سايت www.desksoft.com قابل دانلود است.

@@@

كليدهاي‌‌ميانبر‌اكسل6
100944846907.jpg



استفاده از جايگذاري مورد خاص براي كپي شكل‌بندي‌

زماني كه مي‌خواهيم يك شكل‌بندي را از يكد سلول به سلول ديگر كپي كنيم جايگذاري مورد خاص ابزار بسيار مفيدي خواهد بود. يك سلول يا برگه را كپي مي‌كنيم و سلول يا ناحيه يا برگه ديگري را انتخاب مي‌كنيم. در اين موقع راست كليد مي‌كنيم و از منوي باز شده گزينهPaste Special را انتخاب مي‌كنيم. گزينهFormat را انتخاب كرده وok را كليك مي‌كنيم.

تغيير سبك پيش‌فرض كار پوشه

نام سبك پيش‌فرض Normal است. تغيير تعاريف سبك موجب تغيير شكل‌بندي متن و اعداد خواهد شد.

1 -‌ منوي Format را انتخاب كرده و‌از آن واردstyle را انتخاب كرده يا از كليدهاي ميابرAlt+' استفاده مي‌كنيم.

2 - در فيلدstyle name گزينه Normal را برمي‌گزينيم.

3 - روي modify را كليد مي‌كنيم.

4 - سربرگ‌ Normal را انتخاب كنيد.

5 - در فيلدcategory گزينه castom را انتخاب و در فيلدType شكل‌بندي زير را وارد كنيد.

@;O;O##,#-[red];O##,#

6 - سربرگ Font را انتخاب كنيد.

7 - خط و اندازه آن را انتخاب كنيد.

8 - ok را كليك كنيد.

توضيح اين‌كه: به صورت پيش‌فرض در كار پوشه شكل‌بندي پيشنهادي اين امكان را مي‌دهد كه هم متن و هم عدد را وارد سلول كنيم. شكل‌بندي سلول فقط براي متن با انتخاب شكل‌بندي‌‌هاي متن از فهرست شكل‌بندي‌هاي استاندار باعث خواهد شد كه نتوانيد عدد را وارد سلول كنيد. عكس آن نيز صحيح است. ممكن است شما سلول را براي عدد شكل‌بندي مي‌كنيم در اين صورت متون وارد شده نشان داده نخواهد شد.

@@@

امنيت‌‌ شبكه ‌لايه‌بندي ‌شده‌
100949083727.jpg


در شماره هاي قبل به لايه‌هاي مختلف در امنيت شبكه لايه‌بندي شده پرداختيم. در اين شماره به اختصار به جمع‌بندي مباحث فوق مي‌پردازيم.
دفاع در مقابل تهديدها و حملات معمول‌
مقالات گذشته نشان مي‌دهد كه چگونه رويكرد امنيت لايه‌بندي شده در مقابل تهديدها و حملات معمول از شبكه شما محافظت مي‌كند و نشان مي‌دهد كه چگونه هر سطح با داشتن نقشي كليدي در برقراري امنيت شبكه جامع و مؤثر، شركت مي‌كند.

بعضي حملات معمول شامل موارد زير مي شود:

حملات به وب سرور - حملات به وب سرور دامنه زيادي از مشكلاتي را كه تقريباً براي هر وب سرور ايجاد مي‌شود، دربر مي‌گيرد. از دستكاري‌هاي ساده در صفحات گرفته تا در اختيار گرفتن سيستم از راه دور و تا حملات .DOS امروزه حملات به وب سرور يكي از معمول‌ترين حملات هستندCode Red . و Nimda به عنوان حمله كنندگان به وب سرورها كه از مشكلات امنيتي در وب سرور IIS استفاده مي‌كردند از شهرت زيادي! برخوردارند.

بازپخش ايميل‌ها بصورت غيرمجاز - سرورهاي ايميلي كه بصورت مناسب پيكربندي نشده‌اند يك دليل عمده براي ارسال هرزنامه ها بشمار مي‌روند. بسياري از شركت‌هاي هرزنامه ساز در پيدا كردن اين سرورها و ارسال صدها و هزاران پيام هرزنامه به اين سرورها، متخصص هستند. حتي در چند سال اخير ارسال هرزنامه تبديل به يك شغل شده است و عده‌اي افراد سودجو در ازاي ارسال چندين هزار ايميل تبليغاتي از مشتريان خود مبالغ زيادي را دريافت مي كنند!

دستكاري ميزبان دور در سطح سيستم - تعدادي از آسيب پذيري‌ها، يك سيستم را از راه دور در اختيار حمله كننده قرار مي‌دهند. بيشتر اين نوع كنترل‌ها در سطح سيستم است و به حمله كننده اختياراتي برابر با مدير محلي سيستم مي‌دهد. هكرها براي هك‌كردن شبكه‌هاي داخلي نيز از اين روش بعضا استفاده مي‌كنند و با هك كردن يك سيستم از راه دور به ديگر سيستم‌هاي موجود در آن شبكه و اطلاعات مهمي كه بر روي آنها قرار دارد، دسترسي پيدا مي‌كنند.

فراهم بودن سرويس‌هاي اينترنتي غيرمجاز- توانايي آسان بكارگيري يك وب‌سرور يا سرويس اينترنتي ديگر روي يك كامپيوتر ريسك افشاي سهوي اطلاعات را بالا مي‌برد. اغلب چنين سرويس‌هايي كشف نمي‌شوند، در حالي كه در شعاع رادار ديگران قرار مي‌گيرند!

تشخيص فعاليت ويروسي - در حالي كه برنامه ضدويروس در تشخيص ويروس ها مهارت دارد، اين نرم‌افزار براي تشخيص فعاليت ويروسي طراحي نشده است. در اين شرايط بكارگيري يك برنامه تشخيص نفوذ ياIDS شبكه براي تشخيص اين نوع فعاليت بسيار مناسب استIDS .‌ها نرم افزارهاي تشخيص نفوذ هستند و مي‌توانند مدير سرور و شبكه‌ها را از خطر هك شدن سيستم خود آگاه سازند.
نتيجه گيري‌
هكرها و تروريست‌هاي فضاي سايبر به طور فزاينده‌اي اقدام به حمله به شبكه‌ها مي‌كنند. رويكرد سنتي به امنيت يعني يك فايروال در تركيب با يك آنتي ويروس در محافظت از شما در برابر تهديدهاي پيشرفته امروزي ناتوان است.

اما شما مي‌توانيد با برقراري امنيت شبكه با استفاده از رويكرد لايه بندي شده دفاع مستحكمي ايجاد كنيد. با نصب گزينشي ابزارهاي امنيتي در پنج سطح موجود در شبكه تان (پيرامون، شبكه، ميزبان، برنامه و ديتا) مي‌توانيد از دارايي‌هاي ديجيتالي خود محافظت كنيد و از افشاي اطلاعات خود در اثر ايجاد رخنه‌هاي مصيبت بار تا حد زيادي بكاهيد.

همچنين روش‌هايي براي نفوذ وجود دارد كه در دنياي امنيت شبكه و كتاب‌ها و مقالاتي كه درباره امنيت شبكه نوشته شده است، بحثي درباره آنها نشده است. اين‌ها روش‌ها و ابزارهايPrivate در دنياي هكينگ هستند كه تنها گروه هاي به اصطلاح زيرزميني هكينگ از آنها باخبر مي‌شوند و در فاصله زماني موجود تا public و عمومي شدن آنها، هكرها به سرورهاي مهم دولتي - بانك ها ... حمله مي‌كنند و اطلاعاتي كه نياز دارند را گرفته و بستگي به هدف خود از اين دسترسي و نفوذ استفاده مي‌كنند. جلوي اين روش‌ها را نمي‌توان باFirewall ها،IDS ها و راه‌هايي كه مسوولان امنيت شبكه بر روي سرورها اعمال مي‌كنند گرفت و هكرها هميشه از مسوولان امنيت شبكه‌ها يك قدم جلوتر هستند. ولي اگر يك مشاور امنيتي خود با تمامي روش هاي جديد در هكينگ آشنا باشد و به اصطلاح خود هكر باشد مي‌تواند تا حدود زيادي مانع نفوذ هكرها به سرورهاي خود شود زيرا او نيز مي‌داند كه هكرها از چه روش‌هايي براي نفوذ و دسترسي گرفتن به سيستم‌هاي هدف خود استفاده مي‌كنند. بنابراين به اين نتيجه خواهيم رسيد كه بهترين متخصصان امنيت شبكه، برترين هكرها هستند.

@@@

نسل جديد رايانه‌هاي اپل‌
100949085272.jpg


منابع خبري از تحول اساسي در نسل جديدي رايانه‌هاي مكينتاش شركت اپل سخن مي‌گويند. انتظار مي‌رود نسل جديد اين رايانه‌ها به گونه اي طراحي شوند كه ارسال فرامين به آنها از طريق لمس نمايشگر و نه از طريق صفحه كليد انجام شود. منابع خبري نزديك به اپل مي‌گويند اين رايانه جديد از اين جهت شباهت‌هاي زيادي با گوشي آيفون خواهد داشت.
گفته مي‌شود اپل در همين زمينه در سال 2005 اختراعي را در اداره ثبت اختراعات آمريكا به نام خود به ثبت رسانده است. پيش از اين رايانه‌هاي Tablet كه مجهز به سيستم عامل ويندوز بودند از چنين امكاني برخوردار بودند، اما فروش آنها كمتر از حد انتظار بوده است.

@@@

KVM‌هاي ‌نسل ‌جديد
100949084999.jpg


جديدترين مدلKVM هاي نسل جديد با ايجاد قابليت كنترل چند كامپيوتر به وسيله يك صفحه‌كليد و يك ماوس به دنياي فناوري اطلاعات معرفي شد. اين دستگاه كه با قيمت قابل توجهي به بازار عرضه شده است مي‌توانند اين قابليت را ايجاد كنند كه كاربر به وسيله يك صفحه كليد و يك ماوس چندين رايانه را كنترل كند.
اين KVM از سوي شركت IOGEARS به دنياي فناوري اطلاعات معرفي شده و مي‌توانند از طريق يك پورت USB چند رايانه را به هم متصل كند و تفاوتي هم ندارد كه اين رايانه‌ها، رايانه همراه باشند يا رايانه‌هاي روميزي. نسل جديد KVM‌هاي جديد كه از ماه آينده در بازار فناوري اطلاعات در دسترس خواهند بود 130‌دلار قيمت گذاري شده‌اند.

كارشناسنان فناوري اطلاعات در نقدهايي كه براي اين فناوري جديد منتشر كرده‌اند به اين نكته توجه كرده‌اند كه سيستم‌هايي كه اين قطعه كوچك آن‌ها را به همديگر متصل مي‌كند بايد از ويندوز مشترك برخوردار باشند.

@@@

رايانه همراه فوق سبك‌‌جهان‌

"دل" كه اكنون يكي از سه سازنده بزرگ رايانه‌هاي همراه در جهان محسوب مي‌شود از سري جديد رايانه‌هاي همراه فوق سبك خود رونمايي كرد.
شركت فناوري اطلاعات دل اعلام كرد كه خط توليد رايانه‌هاي همراه فوق سبك جهان را راه‌اندازي كرده است و علاقه‌مندان مي‌توانند از اين به بعد سفارش رايانه‌هاي همراهي كه دوست دارند داشته باشند را به اين شركت بدهند.

اين شركت بزرگ سخت‌افزاري در آخرين كنفرانس مطبوعاتي خود در لس‌آنجلس رايانه‌هاي همراه4200 Latitude E و4300E را رونمايي كرد و از آن‌ها به عنوان رايانه‌هاي همراه فوق سبك جهان نام برد. اين رايانه‌هاي همراه جديد كه دل آن‌ها را رقيبي جدي براي رايانه‌هاي همراه سبك اپل ناميده است 1900 گرم وزن دارند و تا كنون رايانه همراهي در اين اندازه و به سبكي آن‌ها ساخته نشده است. اين رايانه‌هاي فوق سبك 1200 و 1600 دلار قيمت گذاري شده‌اند و از ماه آينده به بازار وارد خواهند شد.

@@@

ديسك سخت 5/1 ترابايتي‌
100949085470.jpg


شركتSeagate بزرگترين سازنده ديسك سخت در جهان سه محصول جديد عرضه كرده كه يكي از آنها مي‌تواند 5.1 ترابايت (معادل 1500 گيگابايت ) اطلاعات را در خود جاي دهد.
اين ديسك سخت كه با نام تجاري 11.7200 Barracuda روانه بازار مي‌شود قادر به قرائت اطلاعات ذخيره شده با سرعت 7200 دور در دقيقه است.

همچنين سرعت تبادل اطلاعات از طريق اين ديسك سخت به 120 مگابيت در ثانيه مي‌رسد و ظرفيت cache آن هم معادل 16 مگابايت است كه تا دو برابر هم قابل افزايش است. اين ديسك سخت در اصل براي استفاده در رايانه‌هاي همراه و وسايل الكترونيك قابل حمل طراحي شده و انتظار مي‌رود تا سه ماهه چهارم سال جاري ميلادي در دسترس علاقه‌مندان قرار بگيرد.

@@@

حافظه‌هاي فلاش 4 ترابايتي‌

شركت آي‌بي‌ام اعلام كرد موفق به طراحي نسل جديدي از حافظه‌هاي فلش شده است كه ظرفيت آنها به چهار ترابايت مي‌رسد. اين حافظه‌ها به غير از ظرفيت بالا از توانايي بالايي براي انتقال سريع اطلاعات برخوردارند.
كارشناسان معتقدند طراحي حافظه‌هاي فلش با چنين ظرفيت بالايي راه را براي استفاده از آنها در وسايلي همچون رايانه‌هاي سرور و حتي رايانه‌هاي mainframe هموار خواهد كرد. اين در حالي است كه استفاده از اين حافظه‌ها تاكنون به دوربين‌هاي ديجيتال و mp3 player‌ها محدود بوده است.

مهندسان آي‌بي‌ام مي‌گويند سرعت انتقال اطلاعات در اين نوع حافظه‌ها 10 برابر حافظه‌هاي فعلي فلش است. به اعتقاد آنان مي‌توان اميدوار بود تا ظرف يك سال آينده عرضه تجاري حافظه‌هاي مذكور به بازار آغاز شود.

@@@

لغتنامه
MCI
اين واژه را كه ممكن است در ويندوز با آن مواجه شده باشيد برگرفته از حروف اول عبارت Media Control Interface است كه يك واسطه كاربردي ويندوز است كه امكان كنترل وسايل چند رسانه‌اي را در يك برنامه براي برنامه‌نويسان فراهم مي‌آورد.
API
API اصطلا‌حي است كه برگرفته از حروف اول عبارت Application programming Interface است و به مجموعه‌اي از توابع و روال‌هايي گفته مي‌شود كه در يك برنامه كاربردي به كار گرفته شده و براي هدايت اجراي زيربرنامه‌‌ها توسط سيستم عامل استفاده مي‌شوند. به دليل اين‌كه فايل‌هاي مورد نياز براي اجراي توابع API درون سيستم عامل قرار دارند، برنامه‌هايي كه با فراخواني‌ اين توابع كار خود را انجام مي‌دهند معمولا حجم بسيار كمي دارند.
‌TAPI
برگرفته از حروف اول‌ telephony API است. اين توابع API امكان دستيابي به خدمات تلفني و ارتباطي سيستم عامل را براي برنامه‌هاي كاربردي فراهم مي‌كند.
SAPI
به مفهوم Speech API بوده و به دسته توابعي گفته مي‌شود كه در ويندوز وجود داشته و به برنامه‌هاي كاربردي امكان تبديل متن به صدا يا صدا به متن و همچنين تشخيص صدا را مي‌دهد.
MAPI
كوتاه شده عبارت Messaging API است به دسته توابع API ويندوز كه براي فراهم آوردن امكان پيام‌رساني از طريق نمابر،‌ پست الكترونيك، پست صوتي و ... را براي برنامه‌هاي كاربردي فراهم مي‌آورد، گفته مي‌شود.

@@@

كماندويي با يك بازوي مكانيكي‌
پريدن‌‌ ممنوع!

100949086152.jpg


بايونيك كماندو را بايد يك بازي كامل به حساب بياوريد. به ظاهر نيمه دوبعدي و پلت فرمري‌اش نگاه نكنيد، بايونيك كماندو از بسياري از بازي‌هاي اكشن سه‌بعدي فعلي بهتر و جذاب تر است. نسخه Rearmed اين بازي، بازسازي از همان بازي بيست سال پيش است كه براي كنسول NES منتشر شد و يكي از مشكل‌ترين بازي‌هاي اين كنسول هم به شمار مي‌آمد. اما حالا بازي سازهاي استوديوي GRIN با اصلاح روند بازي و تغيير اساسي در گرافيك، همان بازي كلاسيك 2 دهه پيش را به صورت مدرن منتشر كرده‌اند.
اگر با PC مي‌خواهيد بايونيك كماندو بازي كنيد توصيه مي‌كنم حتما در اولين قدم كليدها را دوباره تعريف كنيد. ديگر دوره بازي كردن با كليدهاي جهت گذشته و بهتر است به همان روش WASD متوصل شويد. بازي چندان ساده نيست و بعضي از قسمت‌ها احتياج به آكروبات بازي و مهارت پلت فرمري زيادي دارند. اگر بتوانيد راه مخفي‌ها را پيدا كنيد، كار بسيار راحت مي‌شود. پيدا كردن راه مخفي‌ها و گرفتن آپگريد سلاح‌ها (به خصوص سلاح ليزري منعكس شونده) روي درجه سخت تنها راه چاره است.

فرمانده اسپنسر كه همان بايونيك كماندوي خودمان است يك بازوي مكانيكي دارد و نمي‌تواند بپرد. تمام حركت‌ها توسط بازوي او انجام مي‌شوند. به خاطر همين خاصيت، گيم پلي بازي با تمام پلت فرمرهايي كه تا به حال ديده‌ايد تفاوت دارد. سازنده‌هاي بازي هم تا توانسته اند با توجه به اين قابليت فرمانده اسپنسر، برايش مانع و معما درآورده‌اند. بسياري از اين موانع به علت سختي بسيار زياد اصلا در طول بازي سر راه شما قرار نمي‌گيرند و بيشتر در قالب راه مخفي‌ها و مراحل تمريني طراحي شده اند.

همين راه‌هاي مخفي و مرحله‌هاي تمريني يكي از بخش‌هاي درخشان بايونيك كماندو هستند كه پس تمام كردن دو سه باره بازي، باز هم شما را دعوت به تكرار آن مي‌كنند. طراحي مراحل حرف ندارد. مرحله‌ها كوتاه هستند اما راه مخفي‌ها به خوبي در اين مراحل دوبعدي جاسازي شده اند. يك نكات فوق‌العاده جالب در بايونيك كماندو، تغيير ساختار مراحل با توجه به درجه سختي بازي است. مثلا روي درجه ساده، سكوها طولاني‌تر مي‌شوند تا اگر در تاب خوردن و پريدن خطايي داشتيد منجر به مرگ شما نشود. اما با رفتن روي درجات سخت، علاوه بر باهوش‌تر شدن دشمن‌ها و زياد شدن جان آنها، سكوها هم تغيير مي‌كنند.

هر مرحله يك يا چند اتاق ارتباطات دارد. در اين اتاق‌ها با هك كردن رايانه‌هاي دشمن، اطلاعاتي (معمولا مربوط به نحوه شكست دادن غول آن مرحله) به دست مي‌آوريد. اين اتاق‌ها همچنين نقش چك پونت هر ماموريت را هم دارند. پس از هك كردن همه رايانه‌ها، درب رسيدن به غولاخر آن ماموريت باز مي‌شود. هك كردن توسط يك ميني گيم سه‌بعدي ساده انجام مي‌شود كه روند بازي را از يكنواختي خارج مي‌كند.همه مراحل غول‌آخر دارند و براي شكست دادن هر كدام بايد اول قلق مناسب مبارزه را پيدا كنيد.

در كنار راه مخفي‌ها كه تعدادشان بسيار زياد است و پيدا كردنشان سخت، مدال‌ها هم انگيزه خوبي براي شروع كردن چند باره بايونيك كماندو هستند. مدال‌ها در واقع همان Achievement‌هاي بازي هستند كه در ازاي انجام كارهاي محير العقولي به شما داده مي‌شوند. پنج ستاره كردن مراحل تمريني هم اصلا كار ساده اي نيست و ساعت‌ها تمرين لازم دارد. بعد از اين‌كه در بازي حرفه‌اي شديد، مي‌توانيد با يكي از دوستان آن را دونفره بازي كنيد.
بايونيك كماندو هم بازي دونفره به صورت همكاري و هم مبارزه رو‌در‌‌رو دارد. پيشروي در داستان به صورت دونفري لذت بسيار زيادي دارد.

يكي از بزرگ‌ترين نقاط قوت بايونيك كماندو Rearmed، گرافيك بسيار خوب و زيباي آن است. مرحله‌ها متنوع هستند و رنگبندي بسيار زيبايي دارند. افكت‌هايي نظير انفجارها، مه، آب و اين چيزها در حد بازي‌هاي سه‌بعدي روز طراحي شده اند. انيميشن كاراكتر‌هاي كوچك بسيار زيباست و نكات ريز و جالبي در ميان آنها مشاهده مي‌شود. مثلا با كشتن هر نفر، جسد او به طور مضحكي از لبه دوبعدي صفحه به بيرون پرت مي‌شود كه نوعي هجويه براي سبك اكشن پلت فرمي‌است.

موسيقي هم در نوع خود جالب توجه است. موسيقي و افكت‌ها درست همانند صداهايي هستند كه دو دهه قبل ازNES و كنسول‌هاي 8 بيتي در مي‌آمدند. البته صداها MIDI نيستند اما همان حس و حال را دارند و ظرافت سازنده‌ها در بازسازي يك بازي كلاسيك را نشان مي‌دهند. بايونيك كماندو را به همه طرفداران بازي‌هاي اكشن، به خصوص قديمي‌تر‌ها توصيه مي‌كنيم.
 
Last edited:
بالا