فیلم هالیوودی گلشیفته فراهانی به پیاده روهای تهران رسید
فيلم هاليوودي با بازي گلشيفته فراهاني به پياده روهاي تهران رسيد.اثري كه Body of Lies نام دارد.اين فيلم جمعه گذشته در آمريكا روي پرده رفت و از چهارشنبه در بساط DVDفروش هاي تهران ديده مي شد.اين هم از سرعت نقل و انتقالات ديجيتالي!
فيلم Body of Lies كه در اينجا "خانه دروغ ها" يا "مجموعه دروغ ها" ترجمه شده است ساخته رايدلي اسكات است و در جدول فروش فيلم هاي روز آمريكا با استقبال زيادي مواجه نشد. "خانه دروغها" در روز اول و در 2710 سينما 4/4ميليون دلار فروش داشت كه رقم چندان زيادي نيست.دليل اين كم توجهي از دو نكته سرچشمه مي گيرد اول آنكه اين فيلم تماشاگر را از حضور آمريكا در منطقه خاورميانه قانع نكرده و حتي در تعريف داستانش او را جذب نمي كند .دوم آنكه داستان عشقي كه به عنوان پاره قصه در مسير اصلي جاي داده شده موفق نيست.گلشيفته فراهاني كه در نقش پرستار ايراني - اردني مورد علاقه شخصيت محوري داستان يعني راجرفريز (با بازي لئوناردو دي كاپريو) بازي مي كند مجموعا در 13 دقيقه كه تقريبا شش هفت سكانس را شامل مي شود بازي خوبي ارائه داده و به دو زبان عربي و انگليسي صحبت مي كند، اما تماشاگر در باور اينكه قهرمان داستان با چند برخورد در بيمارستان عاشق عايشه(گلشيفته فراهاني) شود مشكل پيدا مي كند.در واقع فيلمنامه نويس از داستان عشق مامور CIAبه سرعت عبور مي كند و همين موضوع بار عشقي داستان را ضعيف كرده است.ظاهرا در داستان اصلي كه نوشته دیوید ايگناتيوس است با حضور آمريكا در منطقه به عنوان ژاندارم منتقدانه برخورد شده اما در فيلمنامه ویلیام موناهان اين نگاه منتقدانه،تعديل شده است.از سوي ديگر تصويري كه از خشونت مسلمانان نشان داده شده چندان واقعي نيست.تريلر سياسي رايدلي اسكات در دوراني كه آثار سياسي موفقي در هاليوود توليد مي شود و تريلرهاي پرزرق و برق بر گيشه ها سايه انداخته اند طبيعتا چندان مورد توجه مخاطبان قرار نمي گيرد.بازي دي كاپريو همچون "مردگان" يا "دارودسته نيويوركي " بازي خوبي است ،اما گلشيفته در همان چند دقيقه حضور بازي مسلط و موفقي دارد و اين موضوع براي مخاطب كنجكاو ايراني مي تواند خوشحال كننده باشد.او در تمام صحنه ها با لباس كامل ظاهر شده و تنها در سكانس حضور فريز در منزل و كنار خانواده اش با روسري كوچك عربي حضور دارد.حتي به نظر مي رسد كه كارگردان فيلمنامه را مبتني بر شرايط حضور فراهاني عوض كرده باشد ،مثل صحنه خداحافظي فريز با عايشه كه وقتي فريز به سوي او دست دراز مي كند عايشه با خودداري او را متوجه بالاي سرش مي كند كه خواهرش از پنجره در حال نگاه كردن آن دو است.در فيلم نه تنها هيچ صحنه تماسي بين اين اين دو جوان ديده نمي شود بلكه در باقي صحنه ها هم از روابط اروتيك ديگر شخصيت ها،صحنه هاي رقص و آواز، مشروب خواري و ...چيزي نمي بينيم.البته معني اين مساله اين نيست كه فيلم براي مخاطب ايراني ساخته شده بلكه در صحنه هايي از فيلم گروه هاي تروريستي و مسلمانان افراطي براي توجيه عمل خود از آيه هاي قرآن شاهد مي آورند.اين مساله خود نشان مي دهد كه رايدلي اسكات عليرغم تلاشش براي رو نبودن قضاوت يك طرفه اش،نشان مي دهد كه از مسائل داخلي منطقه خاورميانه چندان شناخت كاملي ندارد.
بد نيست بدانيد كه اسکات می خواست بخش هاي مربوط به اردن را در شهر دبي ضبط کند، اما شورای ملی رسانه های این کشور، به خاطر محتوی فیلمنامه (که از نظر برخی ملاحظات سیاسی مشکل داشت)، این اجازه را به کارگردان فیلم ندادند. به همین خاطر، صحنه های خاورمیانه در مراکش فیلمبرداری شد. فیلمبرداری از ۵ سپتامبر ۲۰۰۷ (۱۴ شهریور ۱۳۸۶) در واشنگتن آغاز شد و در دسامبر همان سال (دی) هم تمام شد.نكته ديگر آنكه فيلم بر مبناي کتابي به همين نام نوشته ديويد ايگناتيوس يادداشت نويس معروف روزنامه واشنگتن پست ساخته شده است.اين کتاب آوريل سال 2007 به بازار آمد و بلافاصله حقوق سينمايي آن توسط کمپاني معروف برادران وارنر خريداري شد.در برگردان سينمايي اين رمان تغييراتي ايجاد شده که يکي از مهم ترين آنها اضافه شدن شخصيتي به نام «عايشه» است که در داستان اصلي با نام «آليس» وجود داشت.داستان فيلم هم درباره ماموريتي است كه CIA به راجر فريز مي دهد.او داوطلبانه به اردن مي رود تا **** يك گروه تروريستي به نام"السلام" را دستگير كند.او با همكاري ماموران امنيتي – اطلاعاتي اردن و هدايت اد هافمن( راسل كرو) فرمانده اش مسير تحقيقش را پيدا مي كند اما با زخمي شدن توسط چند سگ كارش به كلينيك مي كشد و با عايشه آشنا مي شود.او با تشكيل دادن يك گروه تروريستي دروغين و انفجارات نمايشي موفق به نفوذ در ميان تروريست ها مي شود.او در شرايطي خاص متوجه مي شود كه عايشه ربوده شده و عليرغم ميل باطني اش مجددا به ماموريتي اعزام مي شود اما دستگير و شكنجه مي شود تا آنكه توسط نيروهاي امنيتي آزاد مي شود.او خيلي زود متوجه مي شود كه عايشه ربوده نشده بلكه توسط فرمانده اش به بازي گرفته شده تا زودتر به هدف برسند.
هشدار وزیر ارشاد به بازیگران ایرانی هالیوود
وزیر ارشاد به بازیگران ایرانی هالیوود هشدار داد که «از مرزهای قانونی، پا را فراتر نگذارند.»
محمدحسین صفار هرندی که شب گذشته در برنامه «نگاه یک» تلویزیون ایران سخن میگفت، در پاسخ به این پرسش که هنرپیشگان ایرانی هالیوود آیا میتوانند در ایران فیلم بازی کنند؟ گفت: «قیدی که در کار ما حاکم است، این است که از مرزهای قانونی کسی پا را فرا نگذارد. اما اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد، خود به خود او هم زیر پا گذاشته خواهد شد.»
اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی ایراد میشود که در هفتههای اخیر اعلام شد که دو بازیگر ایرانی در فیلمهایی از هالیوود به ایفای نقش پرداختند.
گلشیفته فراهانی و میترا حجار دو بازیگر زن ایرانی هستند که اخیرا در دو فیلم هالیوودی بازی کردهاند.
خانم فراهانی در فیلم « یک مشت دروغ» (Body of Lies) ساخته ریدلی اسکات و خانم حجار در فیلم «استلینای آبی» ساخته گابریل اسکات.
گلشیفته فراهانی پیش از حضور در مراسم افتتاحیه فیلم « یک مشت دروغ» از سوی مقامات ایران ممنوعالخروج شده بود.
بعدها یکی از نزدیکان وی در گفت و گو با روزنامه جام جم این گزارش را رد کرد؛ اما خود وی در گفت و گویی که با روزنامه «نیویورک دیلی نیوز» داشت، اعلام کرد که در ایران از سوی مقامات امنیتی و اطلاعاتی بازجویی شده است.
گلشیفته فراهانی، فرزند کوچک بهزاد فراهانی بازیگر مشهور تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است.
وی اخیراً در فیلمی با عنوان « یک مشت دروغ» و با حضور بازیگرانی مطرحی چون لئوناردو دی کاپریو و راسل کرو به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم به تازگی در آمریکای شمالی اکران شده است.
گلشیفته فراهانی قرار بود در سفر کنونی خود به بررسی پیشنهادهای جدیدی نیز برای بازیگری بپردازد.
فیلم «یک مشت دروغ» که بر اساس کتابی با همین عنوان ساخته شده، داستان یک مأمور سیا به نام راجر فریس است که برای پیدا کردن یک تروریست مهم از سران القاعده به نام «سلیمان» به اردن میرود.
گلشیفته فراهانی تا کنون برای فیلمهای بوتیک در جشنواره نانت و برای فیلم درخت گلابی در بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرده است.
میترا حجار دیگر بازیگر ایرانی است که اخیرا موفق شده در یک فیلم آمریکایی به نام «استلینای آبی» ظاهر شود.
این فیلم، داستان زنی به نام استلینا مارتین است که در جریان یک سرقت تیر میخورد و در وضعیت کما قرار میگیرد. وی وقتی بعد از یک ماه به هوش میآید، احساس میکند آدم دیگری است و زندگی دیگری را آغاز کرده است.
خانم حجار، با فیلم غریبانه ساخته احمد امینی فعالیت بازیگریاش در سینما را شروع کرد و به خاطر بازی در فیلم «متولد ماه مهر» ساخته احمدرضا درویش، جایزه بهترین بازیگر زن هجدهمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.
«فریاد»، «صورتی» و «زمستان است» ساخته رفیع پیتز از جمله فیلمهایی هستند که میترا حجار در آنها بازی کرده است.
بعد از گلشیفته فراهانی، میترا حجار دومین بازیگر زن ایرانی سینمای بعد از انقلاب ایران است که پا به عرصه سینمای هالیوود گذاشته است.